News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

Bensan hinta yli kaksi euroa?

Started by Risto A., 11.11.2021, 18:23:04

Previous topic - Next topic

sancai

^"Miksi ihmiset valittaa, eikä vaan kuuliaisesti laske elintasoaan ja luovu itselleen tärkeistä asioista jo etukäteen, koska poliitikot, joita he eivät äänestäneet, ovat saaneet tyhmiä ideoita"

Mikäli tutkit asuntojen alueellista hintakehitystä, juuri niin tapahtuu. Ihmiset muuttavat suuriin kaupunkeihin alueille, joissa on hyvät liikenneyhteydet ja lähipalvelut ja näiden alueiden hintataso on alkanut nousta jo suurituloisten nuorten kiputason yli. Tähän liittyy vaan matemaattinen ongelma. Suurin osa suomalaisten asunnoista ei sijaitse näillä alueilla eivätkä suomalaiset mahdu näihin asuntoihin, vaikka alettaisiin kommunistisesti suosia perheiden yhteisasumista. Nykyiselläkin rakentamisen tahdilla kuluu vuosisata, että asuntoja saadaan tarpeeksi.

Monella keskituloisella ainoa keino päästä kiinni ihmisarvoiseen elämään on omistaa auto ja hankkia ihmisarvoinen asumus kauempaa suuresta kaupungista, koska esimerkiksi Helsingissä rahat riittäisivät vain vuokra"ghettoon". Itse olen aina pitänyt autoistumisen vähentymistä hyvänä kehitystä, mutta minulla on ollut tiukka linjaus, porkkanaa, ei keppiä. Niin kauan, kun kaikilla halukkaille suomalaisille ei löydy edullista ja viihtyisää asuntoa suurien kaupunkien keskustamaisilta alueilta, valtiovallalla ei ole oikeutta rangaista ihmisiä, jotka asuvat muualla. Kunnilla on kaavoitusmonopoli ja sieltä 60-luvulta 2000-luvun alkuun valtiovalta suosi Suomessa aggressiiviseen autoistumiseen perustuvaa aluepolitiikkaa. Yhdyskuntarakenne hajautettiin tarkoituksella ja uskottiin vankasti, että autoilun rajaton kasvu on tulevaisuutta. Se ei ole tavallisten ihmisten syytä, että heidän täytyy autoilla, vaan päättäjien. Siksi meidän on rangaistava päättäjiä, ei kansalaisia.

Minä en omista autoa ja asun halvalla alueella levottomassa vuokrakerrostalossa, koska yritän säästää käsirahaa asuntoon. Tämä on aika järkyttävää elämää ja ymmärrän, miksi ihmiset muuttavat mielummin kauemmas. Minä tienaan ylempää keskituloa, eikä minulla silti ole varaa hankkia siedettävää kaksiota enää edes Vantaalta, pitää siirtyä kauemmas.

t. arkkitehti ja asemakaavoittaja


Dangr

Kysymys asemakaavoittajalle.

Miksi kaikki nykyalueet on niin tylsiä? Tontin keskellä laatikko ja loppu nurmikkoa. Miksei tehdä tiivistä rakentamista kuten esimerkiksi vanhassaraumassa ja monessa muussa vanhassa kaupunkikeskustassa? Siellä rajaa reunustavat talot ja korkeat aidat tekevät pienestäkin talosta ja pihasta rauhallisen ja intiimin?

Ja sitä hemmetin angervoa hehtaarikaupalla kaikkialla.

Tiiviisiin asuinalueisiin saataisiin joukkoliikenne ja kevyenliikenteen väylät paljon edullisemmin/asunto.
"We now live in a nation where doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the press destroys information, religion destroys morals, and our banks destroy the economy." Chris Hedges
"Shouting "Freedom" and other anti-government slogans" NYT

sancai

Quote from: Dangr on 10.06.2022, 13:48:20
Kysymys asemakaavoittajalle.

Miksi kaikki nykyalueet on niin tylsiä? Tontin keskellä laatikko ja loppu nurmikkoa. Miksei tehdä tiivistä rakentamista kuten esimerkiksi vanhassaraumassa ja monessa muussa vanhassa kaupunkikeskustassa? Siellä rajaa reunustavat talot ja korkeat aidat tekevät pienestäkin talosta ja pihasta rauhallisen ja intiimin?

Ja sitä hemmetin angervoa hehtaarikaupalla kaikkialla.

Tiiviisiin asuinalueisiin saataisiin joukkoliikenne ja kevyenliikenteen väylät paljon edullisemmin/asunto.
Tämä on asia, mitä olen pohtinut paljon, koska yritän tällä hetkelläkin kaavoittaa ns. "tiivismatalaa" aluetta.

- On monenlaisia rakennusmääräyksiä ja kuntien käytöntöjä, mikä rajoittaa tiiviin ja matalan kaavoittamista. Esimerkiksi perinteisesti on tulkittu, että rakennuksesta on oltava tontin rajaan 4 metriä, enimmäkseen palomääräysten takia. Pysäköintiä vaaditaan tietty määrä, mikä ei sinänsä ole ongelma, mutta usein vaaditaan, että auton pystyy kääntämään tontilla. Katujen mitoitus on väljä, osittain lumitilan jne. takia, mutta ei se oikeasti ole välttämätöntä, vanhoissa kaupungeissa pärjätään ihan hyvin.

- Tiivistä ja matalaa onkin helpoin tuottaa ns. yhtiömuotoisilla tonteilla. Eli erillispientaloja, paritaloja ym. taloyhtiönä, jotka sijaitsevat suurella jaetulla tontilla. Tätä kaavoitetaan nykyään aika paljon. Keskitetty pysäköinti ja jätehuolto vie vähemmän tilaa. Tällöin rakennusten on yleensä kaavoittajan mielestä muodostettava yhtenäinen kortteli, mikä saattaa muodostua monotoniaksi.

- Suomessa rivitalorakentaminen nähdäänkin taloyhtiömäisenä rakentamisena, mikä johtaa lähiömäisiin ratkaisuihin. Monissa maissa on paljon ns. townhouseja, joissa omalla tontillaan sijaitsevat itsenäiset kiinteistöt rakennetaan toistensa seiniin kiinni. Kyllä tätä Suomessakin tehdään, mutta ne ovat erikoisuuksia, kokeiluja, poikkeuksia. Meillä ei ole sitä elävää tiiviin ja matalan kaupungin rakentamisen traditiota enää hengissä, koska modernismi eli väljyyden ihannointi löi niin totaalisesti läpi.

- Kaavoittaja on asiantuntija, kuntapoliitikot eivät ole. Päättäjillä on korkein määräysvalta.

- Naapurit vastustavat raivokkaasti kaikkea tiivistä rakentamista. Asukasyhdistykset, omakotiyhdistykset jne. He tehtailevat mielipidekirjoituksia paikallislehtiin mitä mielikuvituksellisimmilla väitteillä ja pahimmassa tapauksessa lähtevät oikeustaisteluun. +60-vuotiaat suomalaiset vihaavat tiivistä rakentamista, se on heidän mielestään rumaa, ankeaa, ahdasta ja slummimaista. Yhdyskuntarakenteen tärkein arvo on väljyys ja tiivis rakentaminen on ahneutta. Maanrakennustöiden väitetään romahduttavan olemassa olevat talot, lisääntyvä liikenne tappaa lapset, ja asuinalue slummiutuu jne.

- Suomalaiset kuluttajat eivät vaadi rakentamiselta tai arkkitehtuurilta yhtään mitään. Kaikki roska menee kaupaksi eikä asunnon hintaan vaikuta sen laatu tai arkkitehtuuri, ainoastaan sijainti. Suomessa rakennuttajilla on suuri kannuste olla panostamatta arkkitehtuuriin tai arkkitehdin palkkaamiseen, koska se ei vaikuta asunnon myyntihintaan. Ihan sama, osoittaako olohuoneen seinän kokoinen ikkuna naapurin olohuoneeseen tai kadulle, nämä menevät kaupaksi siinä missä muut. Ero on suuri verrattuna esim. Keski-Eurooppaan, jossa tuotetaan paljon mielenkiintoista asuntorakentamista, koska ostajat ovat valmiita maksamaan siitä. Vielä 60-70-luvulla Suomessa tehtiin mielenkiintoisia kokeiluja esim. atrium-taloilla.

- Myös Suomen tiukat rakennusmääräykset ja rakennusvalvonta vaikuttavat. Esimerkiksi esteettömyys on suuri haaste, samoin portaiden mitoitus, minkä takia Suomessa suositaan mielummin yksikerroksisia pientaloja ja kaksikerroksisia pienkerrostaloja kuin eurooppalaisia kaupunkitaloja. En pidä rakennusmääräyksiä mahdottomana esteenä, mutta se on edelleen yksi kannuste vaan kloonata niitä toimivia ratkaisuja kuin yrittää keksiä jotain uutta. Aina kun rakennat jotain uutta tai erilaista Suomessa, hanke kallistuu huomattavasti ja rakennusvalvonnan kanssa tulee ylimääräistä sähläystä.

migri

Kaikki vaan kiinalaisille paskoille sähköpyörille ja asumaan tiiviisti taajamiin shoebox koppeihin joihin esimerkkiä saa vaikka Hong Kongista.

Siinähän taitaa olla hallituksen tavoite kun niin hehkutetaan tätä fossiilivapaata hyvinvointivaltiota.

VMP:

– Suomen tavoitteena on olla maailman ensimmäinen fossiilivapaa hyvinvointivaltio, ja kilpailemme mieluusti tästä tittelistä muun maailman kanssa, tviittaa vasemmistoliiton helsinkiläinen kansanedustaja Mai Kivelä.
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/2cc6f94f-4335-40ba-b9d7-d2ff4794e6e9

Olisi twiitannut kuvan ruokajonosta Tampereella. Se on se tulevaisuus mitä tuo hulluus tuo tullessaan. Voi olla kyllä että ruokapulasta johtuen noissa jonoissa vielä tapellaan.
I haven't seen democrats this mad since Republicans freed their slaves.
"Just because you're offended, doesn't mean you're right" - Ricky Gervais

marjanpoimija

#574
Quote from: Tavan on 10.06.2022, 11:03:06
Kuinka monta vuotta menee bensan nykyhinnoilla ja mediaani-ajokilometreillä, että sähköauto kuolettaa investointikulunsa?

Onko realistista, että tuon aikaikkunan puitteisiin ei mahdu sähköautoilun verottamisen nosto bensa-autoilun verotuksen tasolle?
Hyviä kysymyksiä. Näitä on tullut pyöriteltyä paaaaljon.

Oon sitä mieltä, että aina kun ostaa tai vaihtaa auton, niin häviää. Osti sen uutena, yksityiseltä, liikkeestä, käytettynä. Sähköllä tai ilman.

Oma tilanteeni:
Ostan aina max 5000 maksavia autoja. Niissä kaupoissa ei voi yksinkertaisesti hävitä kuin max 5000. Uuden auton ostaja häviää tuon vuodessa tai kahdessa ja jos pitää kiesiä pidempään, häviää vielä enenmmän. Jne.

Mulla on velaton auto, mutta se syö liikaa, etenkin näillä hinnoilla. Tekisi mieli vaihtaa hybridiin. 5000 saa jonkunnäköisen 6-8000 alkaa jo löytymään vaiihtoehtoja. Kulutus putoaisi n.7,5l ----> n.4,5l Samaan aikaan tulisi ylimääräistä kulua lainanlyhennyksen muodossa 150-300€/kk 2-4 vuodeksi. Sillä rahalla saisi aika paljon bensaa nykyiseen.

Lisäksi arveluttaa hybridien akkujen kesto. Tuossa hintaluokassa autot ja akut ovat 10-15 vuotiaita. Ei kai ne akutkaan ikuisuuksia kestä? Vaikeita valintoja!

Pistokehybridit ovat vielä aivan liian kalliita. Yli 15000€ Täyssähköautoon ei mitään mahiksia..vielä. Pistokehybridillä ajaa sähköllä 30-80km. Lataus maksaa pari euroa. Oon lukenut useammasta paikasta, että jos kotona lataisi, niin tavallisesta pistorasiasta ei suositella ladattavaksi,  kuin satunnaisesti. Pitäisi tilata riistohinnoilteltu sähkömies asentamaan joku faking latausasema. 1500€! Ja jos tulevaisuutta ajattelee, niin niitähän kannattaisi asentaa heti kaksi, vaimolle toinen, sillä jatkojohtoja ei suositella käytettäväksi. Mitäs työpaikalla lataat? Lämmitystolpasta, käy vain kahden tunnin välein kääntämässä ajastinta. 10 vuoden kuluttua asiat ovat varmaan selkeämmät, mutta se ei lohduta just nyt.

Kaasu ois kiva, mutta ei ole asemia. Ei etenkään työmatkan varrella.

Taidetaan elää jonkinlaista murroskautta. Joku joka osaa pelata, laskea ja oivaltaa, saattaa voittaa. Tai ei nyt ehkä voittaa, mutta häviää vähiten.

------------------

Tämmöstä olen katellut, pähkäillyt ja haaveillut. Näitä tuntuu olevan paljon tuossa hintaluokassa. Ei siis juuri tätä yksilöä, vaan ylipäätään tällaista Priusta. Toyota on vissiin jonkinnäköinen pioneeri näissä asioissa. Mulla on sinänsä sama minkä merkkisellä autolla ajan. Vaikka auton nimi olisi Perse, niin kelpaisi, jos sen kulutus olisi neljän litran luokkaa.
https://m.nettiauto.com/toyota/prius/12821867?vifAdCount=2&vifNav=Y

Jos joku haluaa asiasta keskustella, niin yksityisviestilläkin onnistuu.
Uusi laulumme HENKILÖNPÄIVÄKORTTI löytyy täältä: https://youtu.be/qamw44XUPHs

migri

2011 raakaöljyn hinta: 120 USD/bbl
Dieselin hinta: 1.3€/ltr ja bensa 95E 10 hinta: 1,5€/ltr

2022 raakaöljyn hinta: 112 USD/bbl
Dieselin hinta: 2.5€/ltr ja bensa 95E 10 hinta: 2.4€/ltr

Suomen hallituksen politiikan vaikutus polttoaineen hintoihin on ollut aivan käsittämätön.
I haven't seen democrats this mad since Republicans freed their slaves.
"Just because you're offended, doesn't mean you're right" - Ricky Gervais

Vesa Heimo

#576
Quote from: migri on 10.06.2022, 16:50:55
Suomen hallituksen politiikan vaikutus polttoaineen hintoihin on ollut aivan käsittämätön.

Eli ruotsista kannattaa käydä tankkaamassa halvalla koska se on Suomen hallitus joka korotti +2€? Vai paras aika ikinä tehdä automatka keski-eurooppaan koska siellä polttoaine on halpaa. Vai Englantiin autolla, se ei ole enää edes EU:n vika, siellä diesel on varmaan superhalpaa.

No, onneksi töpselistä saa melkein kaikki päivittäisajokilometrit kiinteällä sähkösopimuksella. Pidemmillä matkoilla toi bensan hinta toki vähän tuntuu.
" Onko tarina tosi tai ei, se on toinen juttu. Näin nämä asiat koetaan."  T: Perussuomalaisten puoluesihteeri.

pyrokatti

#577
Quote from: migri on 10.06.2022, 16:50:55
2011 raakaöljyn hinta: 120 USD/bbl
Dieselin hinta: 1.3€/ltr ja bensa 95E 10 hinta: 1,5€/ltr

2022 raakaöljyn hinta: 112 USD/bbl
Dieselin hinta: 2.5€/ltr ja bensa 95E 10 hinta: 2.4€/ltr

EUR/USD kurssin muutos selittää osan tuosta erosta; nyt 1,05 ja 11 vuotta sitten 1,43. Euroina öljyn hinta olisi noin 2011: 84 EUR/bbl ja 2022: 107 EUR/bbl. Suoraan muutettuna bensan hintaan se tekisi noin 1,9 EUR/ltr. 50 senttille pitää löytää jokin muu selitys.

Muoks: Kiinteät polttoaineverot tekevät sen että sitä ei voi noin suoraan laskea, mutta sinnepäin.
Kari Suomalainen: "Niin hassua ei pilapiirtäjä keksi, ettei se myöhemmin olisi täyttä totta."

Äpyli

Kolmen euron haamuraja lähestyy. Sammakon takajalat jo sätkivät.

Quote from: IS: Bensiinin ja dieselin hinnat sen kuin nousevat – nyt 95E10-laadussa rikkoutui jo 2,70 euron hintarajaTASAN 2,717 euroa per litra.

Siinä hinta, jonka 95-bensiiniä tankkaava saa tällä hetkellä maksaa menovedestään Sulkavan Gulf-huoltoasemalla.
https://www.is.fi/autot/art-2000008877064.html

Hivenen off-topic. Tuo jäsen Dangr:in vinkki sähköpyörän asennussarjaan Amazonista oli hyvä vinkki. Pitääpä perehtyä, saisiko sellaisen heittämällä omaan cyclocrossariin. Akku ehkä hivenen pieni noissa sarjoissa. Esim. FitNord Ranger 200 sähkömaastopyörän 520 Wh akulla saisi nyt hintaan 1799 €. Sen verran menee jotakuinkin bensaan vuoden työmatkoilla.. hmm.

-PPT-

Bensan hinnassa  on suuriakin eroja eri maiden välillä mutta joka maassa se on kalliimpaa kuin vielä jokseenkin lyhyt aika sitten. Yleismaailmallinen ongelma siis.

no future

Quote from: Vesa Heimo on 10.06.2022, 17:27:32
Quote from: migri on 10.06.2022, 16:50:55
Suomen hallituksen politiikan vaikutus polttoaineen hintoihin on ollut aivan käsittämätön.

Eli ruotsista kannattaa käydä tankkaamassa halvalla koska se on Suomen hallitus joka korotti +2€? Vai paras aika ikinä tehdä automatka keski-eurooppaan koska siellä polttoaine on halpaa. Vai Englantiin autolla, se ei ole enää edes EU:n vika, siellä diesel on varmaan superhalpaa.

No, onneksi töpselistä saa melkein kaikki päivittäisajokilometrit kiinteällä sähkösopimuksella. Pidemmillä matkoilla toi bensan hinta toki vähän tuntuu.
Venäjällähän se kuuluu käydä tankilla, niinkuin kaikki itärajan tuntumassa ikinä asuneet tietää.  Siinä ei 150 kilsaa edestakaista ajoa tunnu missään kun halvalla saa.

Eiku...

Fiftari

Kohta roudataan taas mediaan puhuvia päitä jotka kertovat meille että se miltei kolmen euron litrahinta on itse asiassa vain ihan hyvä juttu. Maailma pelastuu vaikka kaikki kallistuu. Eivät taidat päät, tai hallitus, ymmärtää että täällä liikkuu kaikki polttoaineella ja kaikki se siirtyy tuotteisiin.. tai sitten toimija lopettaa. Niinhän kävi jo muutamissa tapauksissa koska ei ollut varaa ajaa niillä sopimushinnoilla. Muissa maissa verotusta kevennetään, mutta ei täällä. Täällä puuhastellaan jotain näennäistä. Ja sitten kuitenkin nuo maailmanparantajat asuvat betonikolosseissa, syövät kertakäyttölautasilta, lentelevät kokouksiin (ja todennäköisesti lomille kun asiat avautuvat).
Ylivertaisuusvinouma on kognitiivinen vinouma, jossa yksilö yliarvioi itsensä jossakin suhteessa kuten vaikkapa jonkin taidon hallinnassa. Lisäksi tyypillisesti mitä huonompi yksilö on kyseisessä taidossa sitä enemmän hän yliarvioi osaamistaan.


Vänkääjä

Quote from: migri on 10.06.2022, 16:50:55
2011 raakaöljyn hinta: 120 USD/bbl
Dieselin hinta: 1.3€/ltr ja bensa 95E 10 hinta: 1,5€/ltr

2022 raakaöljyn hinta: 112 USD/bbl
Dieselin hinta: 2.5€/ltr ja bensa 95E 10 hinta: 2.4€/ltr

Suomen hallituksen politiikan vaikutus polttoaineen hintoihin on ollut aivan käsittämätön.

Suomi tuntuu olevan jonkilainen labrarotta EU:ssa. 2015 kokeiltiin kuinka massiivinen "pakolaisten" vastaannotto sujuu valmistautumattomassa maassa. Korona-aikaan määräykset ja suositukset vaihtuivat päivittäin, mutta kansalaiset saatiin niitä noudattamaan ja nyt sitten testataan polttoaineen hinnoilla alistuuko kansa lopullisesti vai testaanko seuraavaksi kuinka kapina kukistetaan valtaapitävien taholta.

Uuno Nuivanen

^ Se on juuri näin. Hölmölä on valittu kaikkein pahimpien sikamaisuuksien koekentäksi uutta Neuvostoliittoa kohti pyrittäessä. Virhe on siinä, että näin kuuliaista ja auktoriteettiuskoista sinisilmäkansaa ei mistään muualta sitten löydykään.

Ja miten halvalla poliitikkomme saatiin tähän mukaan; vain muutama hillotolppa Brysselistä. Joista lisäksi on suostuttu maksamaan lukuisia miljardeja.  :facepalm:

Siener

Quote from: Uuno Nuivanen on 10.06.2022, 20:28:31
^ Se on juuri näin. Hölmölä on valittu kaikkein pahimpien sikamaisuuksien koekentäksi uutta Neuvostoliittoa kohti pyrittäessä. Virhe on siinä, että näin kuuliaista ja auktoriteettiuskoista sinisilmäkansaa ei mistään muualta sitten löydykään.

Ja miten halvalla poliitikkomme saatiin tähän mukaan; vain muutama hillotolppa Brysselistä. Joista lisäksi on suostuttu maksamaan lukuisia miljardeja.  :facepalm:

Suomi on se koelaboratorio,että kauanko kansa vielä sietää kurjistamista. Nyt on niin tiukalle vedetty, että EU:n virhelaskelmat jo näyttäytyvät tosissaan. Vielä ei suomalainen ala tosissaan kapinoida, ja kun itänaapurissa on todellinen uhka, niin sitä miettii, että mitä?

Vieläkö alkaisi suomipoika henkensä uhraten vihollisen tavaten taistella? Siis noiden paskojen päättäjiemme henkiä suojellakseen, zeesus!


marjanpoimija

Quote from: Dangr on 10.06.2022, 13:06:08
Aina on päivitelty bensan hintaa. Se ei ole koskaan ollut sopiva ja kaikki ovat varmaan arvanneet että se ei halpene. Ja siksi ihmettelen että ihmiset eivät ole varautuneet siihen. Ostetaan isotonttinen talo jostain syrjästä, kallis ylläpitää ja kuluttava auto. Pienikulutteisia autoja on kuitenkin saanut jo pitkään ja ne kaikki eivät ole mitään koirankoppeja.

Itse asuntoa ostaessani katsoin paikan että kaupat on lähellä ja kevyenliikenteen väylästö on taaja. Kanssahompanssit ovat naureskelleet citypellelle jolla ei ole hehtaarin pihaa jne., mutta on tästä etunsa. Tästä pääsen nopsasti pyörällä niin kaupunkiin muualle. Useasti nopeammin kuin autoilevat kanssahompanssit. En edes muista koska viimeksi tankannut auton.

Iso osa keleistä sallii kevyenliikenteen huhti/syyskuun välillä mainiosti. Ja loppuosa onkin pukeutumiskysymys. Ja kuten @Hae-won todisti, niin mediaanimatka töihin on yllättävän lyhyt.

Nykyisillä sähköpyörillä pääsee mukavasti ja nopeasti pidemmänkin matkan. Ajan lisäys autoiluun ei aina ole liiallinen. Autolla keskinopeus on loppujenlopuksi taajama-alueella aika pieni, pyörä voittaa usein kun ei joudu jäämään valoihin ja ruuhkiin.

Ja jos ei ole sähköpyörää, niin amazonista saa jo olemassaolevaan pyörään täydellisen asennussarjan alta 500e. Sähkömopolla pääsee vielä nopeammin ja vaivattomammin.

Purnaus ja päivitteleminen ei muuta mitään. Ongelman kiertäminen auttaa. Ja vielä kun muistaa että joka bensalitraa kohti pitää tienata liki vitonen. Ja joka bensalitrasta menee hallitukselle yli euro käytettäväksi.

https://www.amazon.de/Electric-Bicycle-Conversion-Kit/s?k=Electric+Bicycle+Conversion+Kit

https://akulla.fi/tuote-osasto/sahkomopot/

Lapsia, tavaraa?
https://www.tavarapyora-asiantuntija.fi/webshop.php?location=^2-py%C3%B6r%C3%A4inen%20laatikkopy%C3%B6r%C3%A4t
Tuota tuota. Haluatko pitää koko Suomen asuttuna  ja omavaraisena, vai et?

Tää homma menee näin.

Jos maalla ei asuisi kukaan ja kaikki ahtautuisivat kaupunkeihin, niin eihän siitä tulisi yhtään mitään. Maatilat, josta tulee possua, nautaa, sippikarjaa, kananmunia ja maitoa sattuu yleensä sijaitsemaan pitkien etäisyyksien päässä. Pitäisikö kaikkien muuttaa kaupunkeihin, ajettaisiin omavaraisuus nolliin ja Suomi ostaisi kaiken ulkomailta? Entä puutavara? Itestäänkö ne puut siellä kaatuvat ja ohjautuvat sahoille? Mites matkailu? Kaikki väki lapista pois? Tekeekö koskaan mieli kotimaista mansikkaa? Niin minunkin.


Mä en ole maajussi. On totta, että esim mä perheineni voitaisiin muuttaa kaupunkiin. Se vaan tietäisi mahottoman isoa asuntolainaa + muita lieveilmiöitä, kuten vaikkapa asuminen keenereiden ja narkkien kanssa samassa rappukäytävässä.

Itse en toivo mitään muuta, kuin bensan hinnat takaisin parin vuoden takaiseen 1,5€/l ois ihan ok. Itse olen majapaikkani valinnut. Työmatkoista en ruikuta (1,5€ litrahinnalla.) En siitä, ettei lähellä ole kauppakeskusta tai diskoa. En siitä, ettei julkisilla pääse mihinkään. Vain kohtuttomasta bensanhinnasta.
Uusi laulumme HENKILÖNPÄIVÄKORTTI löytyy täältä: https://youtu.be/qamw44XUPHs

Dangr

Quote from: marjanpoimija on 10.06.2022, 16:24:00
...
Taidetaan elää jonkinlaista murroskautta. Joku joka osaa pelata, laskea ja oivaltaa, saattaa voittaa. Tai ei nyt ehkä voittaa, mutta häviää vähiten.

------------------

Tämmöstä olen katellut, pähkäillyt ja haaveillut. ...

Jos joku haluaa asiasta keskustella, niin yksityisviestilläkin onnistuu.
Jos pitäisi jotain pieniruokaista suositella, niin joku vanha Seat Cordoba sekä pari muuta Seatin mallia. Noita saa edullisesti. Pienikulutuksinen diesel, ilmeisesti alle nelosen menee käytännössä. Dieselvero tietenkin tulee silloin maksettavaksi, lienee +400e. Kannattavuus tulee sitten ihan ajon määrästä.

Tämä auto ihan muutaman vuoden siirtymävaiheeksi.

Edulliset polttoainekulut tässä, Nissan Maxima voittaakin sitten melkein kaikessa muussa...
"We now live in a nation where doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the press destroys information, religion destroys morals, and our banks destroy the economy." Chris Hedges
"Shouting "Freedom" and other anti-government slogans" NYT

Dangr

#588
Quote from: marjanpoimija on 10.06.2022, 21:56:07
Tuota tuota. Haluatko pitää koko Suomen asuttuna  ja omavaraisena, vai et?

Tää homma menee näin.

Jos maalla ei asuisi kukaan ja kaikki ahtautuisivat kaupunkeihin,
...

Minusta pienen ihmisen on turha taistella vaan parempi sopeutua tilanteeseen. Turhilla, hävityillä taisteluilla ei muuta kuin katkeroidu.

Ihan hyvä on pitää maa asuttuna, mutta joku raja siinäkin on. Tämä olisi varmasti ihan oma keskustelunaihe.

Mutta ihan lyhennettynä: Meistä asuu 72% kaupunkialueilla, tällöin suuren osan työ- ja kauppamatkat ovat suht lyhyitä. Näissä kannattaa käyttää mm. joukkoliikennettä, polkupyöriä ja kevyitä sähkömopoja hyväksi.

Kaikki pitävät luonnollisena että koululaiset pyöräilevät kouluun. Tämä sitten unohdetaan kun kasvetaan aikuisiksi. Joku "saavutettu etu"?

Ja tietysti jos jollain on pitkä työmatka, niin sitten on järkevintä kayttää autoa jollei bussit/juna kulje sopivasti. Tai joutuu rahtaamaan työkaluja paikasta toiseen päivän mittaan. Jne, jne.

Katselin karttaa. Sipoonranta-Linnanmäki 21km. Se taittuisi 45km/h sähköpyörällä tai sähkömopolla periaatteessa puoleen tuntiin. Koko matkalle on kevyenliikenteen väylä. Autolla se sama matka googlen mukaan kestää 22-25minuuttia.
Sipoonranta siksi kun se tuntuu olevan mukavan näköinen alue ja se on aika  kaukana keskustasta. Palvelut sieltä tosin puuttuvat. Ja en viitsi pistää tähän taas kaikenmaailman disclaimereita: sää, juhlavaatteet, pitää kuskata naapurin pöytä, mennään lentokoneelle matkalaukkujen kanssa....

Lisäys: Jos ostat Priuksen ja akut tuntuvat huonoilta:
https://youtu.be/Q3RCdrh666w
"We now live in a nation where doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the press destroys information, religion destroys morals, and our banks destroy the economy." Chris Hedges
"Shouting "Freedom" and other anti-government slogans" NYT

no future

Quote from: Vänkääjä on 10.06.2022, 20:17:23
Quote from: migri on 10.06.2022, 16:50:55
2011 raakaöljyn hinta: 120 USD/bbl
Dieselin hinta: 1.3€/ltr ja bensa 95E 10 hinta: 1,5€/ltr

2022 raakaöljyn hinta: 112 USD/bbl
Dieselin hinta: 2.5€/ltr ja bensa 95E 10 hinta: 2.4€/ltr

Suomen hallituksen politiikan vaikutus polttoaineen hintoihin on ollut aivan käsittämätön.

Suomi tuntuu olevan jonkilainen labrarotta EU:ssa. 2015 kokeiltiin kuinka massiivinen "pakolaisten" vastaannotto sujuu valmistautumattomassa maassa. Korona-aikaan määräykset ja suositukset vaihtuivat päivittäin, mutta kansalaiset saatiin niitä noudattamaan ja nyt sitten testataan polttoaineen hinnoilla alistuuko kansa lopullisesti vai testaanko seuraavaksi kuinka kapina kukistetaan valtaapitävien taholta.
Mitä sä selität? 2015 Suomea enemmän tp-hakijoita tuli ainakin 10 Euroopan maahan. Miksi Suomi olevinaan oli se "laboratorio"?

ikuturso

Tuolla ylehämpänä joku twitteristi besserwisseröi jarruhiukkaspäästöillä, kuinka sähkälehyrysysyt eivät tuota niitä, kun jarruttavat sähkömoottorilla.

ABS-jarrujärjestelmä ei oikein pelitä sähköllä ja mekaanisella jarrujärjestelmällä sikin sokin, jolloin jos sitä pedaalia annostelee yhtään raskaammin, niin sieltä jää sähköjarru kokonaan pois ja liike-energia muutetaan perinteiseen tapaan jarrulaikoissa lämmöksi harakoille.

Eli mikäli osaat ennakoivan ajotavan, homma hoituu sähköjarrulla, mutta jos kuvittelet aina polkevasi oikein kunnolla jerkkua akkuihin ennen liikennevaloja, niin mekaaniselle puolelle menee.

Omassa hybriksessä on kW-mittari, joka menee pintajarrulla negatiiviselle (tuottaa energiaaa), mutta hiemankin kovemmassa jarrutuksessa menee nollaan, mikä kielii, että ollaan täysin mekaanisten jarrujen varassa.

Mutta sitä tuo besserwissermannen ei toki maininnut, koska maailman parantaminen.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

Uuno Nuivanen

Quote from: no future on 10.06.2022, 22:50:44
Mitä sä selität? 2015 Suomea enemmän tp-hakijoita tuli ainakin 10 Euroopan maahan. Miksi Suomi olevinaan oli se "laboratorio"?

Ai väkilukuun suhteutettuna? Mitä sä selität?

mökkihöperö

Pitänee varmaan muuttaa täältä kaupungista sinne korpeen missä työpaikkakin on... No sitten tarvii auton muuhun kulkemiseen. Ai pyörällä pitäisi hakea viikon ruokaostokset? Pitänee ostaa iso rinkka ja treenata vahva selkä, sen verran on syöjiä kyllä..

Onhan se nyt selvä, että tilanteeseen pitää sopeutua ja tullaan sopeutumaankin, ei tässä nälkään kuolla eikä pakkaseen.. Mutta kyllä sitä sopeutumista vähän voisi helpottaa siten, että kevennettäisiin sitä autoilun verotusta vähän, ei se nyt ole paljon pyydetty. En usko, että ne jotka oikeasti pärjäävät helposti sähköpyörällä ja julkisilla tarvitsee hirveästi mitään neuvoja. Niitä jotka ei pärjää on paljon, eikä ne ole mitään pelkän tyhmyytensä vuoksi liian kaukana kaikesta asuvia.. Siihen on joku parisataatuhatta erilaista relevanttia perustetta olemassa, miksi jengi ajaa autolla. Autostahan aiheutuu valtavat kulut, en minä ainakaan autoilun ilosta ole valmis maksamaan tämmöisiä. Jos sähköpyörällä pärjäisi, niin varmasti en autoilisi

Väestönvaihtaja

Quote from: marjanpoimija on 10.06.2022, 21:56:07
Tuota tuota. Haluatko pitää koko Suomen asuttuna  ja omavaraisena, vai et?
En halua pitää koko Suomea asuttuna. Annan ihmisten valita asuinpaikkansa itse: jos koko Suomi ei pysy asuttuna, olkoon sitten niin. Koko Suomen asuttaminen ei ole mikään itseisarvo.

Ludicrous

Quote from: Hae-won on 11.06.2022, 06:03:23
Quote from: marjanpoimija on 10.06.2022, 21:56:07
Tuota tuota. Haluatko pitää koko Suomen asuttuna  ja omavaraisena, vai et?
En halua pitää koko Suomea asuttuna. Annan ihmisten valita asuinpaikkansa itse: jos koko Suomi ei pysy asuttuna, olkoon sitten niin. Koko Suomen asuttaminen ei ole mikään itseisarvo.

Tuon mittaaminen aidosti onnistuisi ainoastaan anarkiassa. Yhteiskunta ajaa ihmisiä jatkuvasti yltyvällä vimmalla kaupunkeihin ja päätösten tahti on sitä luokkaa, ettei asia voi olla epäselvä kenellekään politiikkaa edes satunnaisesti seuraavalle.

Autoilusta vuosittain puristettu 8 miljardia ei ole mikään luonnon asettama välttämättömyys. Autoilu voitaisiin asettaa verottomaksi huomenna ja päättää korvaavaksi tulon lähteeksi kerrostaloasumisen verottaminen. Ymmärtänet varmaan, että sellaisella päätöksellä voisi olla lievä ohjaava vaikutus siihen, missä ja miten ihmiset haluaisivat elää?
On äärimmäisen epäkohteliasta olla oikeassa liian aikaisin.

Larva

Anteeksi nyt vaan, mutta minä en ymmärrä ihmisiä, jotka iloisesti haluavat tunkea koko Suomen populan lähiökerrostaloihin ja laittaa kaikki liikkumaan julkisilla, fillarilla tai kävellen. Suomen talous on kuitenkin noussut kohisten hyvin pitkälti sen jälkeen, kun saataville tuli halpoja autoja ja ihmisille avautui mahdollisuus liikkua työn perässä ja matkailla kotimaassa vapaasti. Haluatteko te palauttaa Suomen 60-luvulle, siihen aikaan, kun vain herrat autoilivat ja rahvas liikkui pyörällä ja kävellen? Kaataa kotimaan matkailun ja eristää ihmiset niihin saamarin betonikuutioihin, kun missään fillarireissua kauempana ei pysty käymään? Tuhota omavaraisuuden maaseudun autioituessa? ???

Ja hämmentävää on sekin, että autoista "pitää" vimmalla päästä eroon juuri nyt, kun autokanta alkaa viimein olla niin tuoretta, että pakokaasua tuskin edes haistaa.

Mutta eihän tässä olekaan kyseessä sota autoja vastaan sinänsä, eikä polttomoottoreita, vaan ihmisten vapaata liikkuvuutta ja vapautta valita asuinpaikkansa. Jos kyseessä olisi taisto pelkkiä päästöjä vastaan, ihmisiä ei ajettaisi väkisin käyttämään sähköautoja, ja polttomoottoriautoille kehitettyjä synteettisiä polttoaineita promottaisiin enemmän. Ympäristö ja ilmasto ovat tekosyitä. Ei oikeasti ole ympäristön(kään) kannalta mitään järkeä romuttaa toimivaa autokantaa ja siirtyä pikapikaa sähkövatkaimiin; ympäristön kannalta on aina paras käyttää toimiva tuote loppuun ja korjata vanhaa niin kauan kuin sitä voi korjata (tietysti olettaen että se ei saastuta ihan mahdottomasti).

Ja arvatkaa mitä sitten tapahtuu, kun autoista yli puolet on sähköautoja tai hybridejä? No sitten tulee kilometriverot ja sähköautoverot ja jarruverot ja rengasverot, koska jostain ne samat 8 miljardia on kerättävä, jos bensaa ja dieseliä ei enää osteta samaan malliin. Ette kai te luule, että hallitus luopuu niistä rahoista?  ;D
Niin pian kuin ihmiset päättävät, että kaikki keinot ovat sallittuja taistelussa pahaa vastaan,
tulee mahdottomaksi erottaa heidän hyvyyttään siitä pahasta, jonka he tahtovat murskata.
- Christopher Dawson -

"You call it surrender,
But we call it calm before the storm."
- Edguy -

Väestönvaihtaja

Quote from: Ludicrous on 11.06.2022, 07:50:06
Quote from: Hae-won on 11.06.2022, 06:03:23
Quote from: marjanpoimija on 10.06.2022, 21:56:07
Tuota tuota. Haluatko pitää koko Suomen asuttuna  ja omavaraisena, vai et?
En halua pitää koko Suomea asuttuna. Annan ihmisten valita asuinpaikkansa itse: jos koko Suomi ei pysy asuttuna, olkoon sitten niin. Koko Suomen asuttaminen ei ole mikään itseisarvo.
Tuon mittaaminen aidosti onnistuisi ainoastaan anarkiassa. Yhteiskunta ajaa ihmisiä jatkuvasti yltyvällä vimmalla kaupunkeihin ja päätösten tahti on sitä luokkaa, ettei asia voi olla epäselvä kenellekään politiikkaa edes satunnaisesti seuraavalle.
Suomessa tuetaan syrjäseuduilla asumista. Kaupungistuminen on globaali megatrendi, jolta edes Suomi ei välty. Maaseudulla saa asua, mutta on selvää ettei pienessä kunnassa, jonka väkiluku on pienempi kuin helsinkiläisen kaupunginosan, ole kaikkia palveluita saatavilla lähellä.


Quote from: Larva on 11.06.2022, 08:21:17
Anteeksi nyt vaan, mutta minä en ymmärrä ihmisiä, jotka iloisesti haluavat tunkea koko Suomen populan lähiökerrostaloihin ja laittaa kaikki liikkumaan julkisilla, fillarilla tai kävellen.
Kukaan ei ole tunkemassa ihmisiä kaupunkeihin. Ihmiset saavat valita asuinpaikkansa vapaasti. Maaseutu autioituu jos maaseudun väki ei kykene tekemään maaseudusta elinvoimaista paikkaa, jossa ihmiset haluavat asua. Unohdit listastasi sähköautot.

Totta kai liikkumista tullaan verottamaan jatkossakin. Valtion rahat ei tule taikaseinästä, vaikka veronalentajat niin tuntuvat ajattelevan.

Eino P. Keravalta

Polttoaineveroa tullaan kyllä alentamaan, mutta sitä ei voida tehdä vielä, koska eduskuntavaaleihin on vielä kymmenisen kuukautta aikaa. Kansa ei enää vaaleissa muista, jos veroa alennetaan nyt.

Alennus tullee tapahtumaan joskus Helmikuussa, paria kuukautta ennen vaaleja. Silloin hallituspuolueet nähdään The Suurena Pelastajana. Sitä ennen annetaan tekosyihin vedoten kansan kärvistellä läpi konkurssien ja itsemurhien, jotta saadaan mahdollisimman suuri kontrasti tulevaan alennukseen ja pelastukseen by The Hallitus. Huhtikuun alussa Sanna näyttää vielä persettäänkin uudelleen.

Näillä mennään.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

no future

Quote from: Hae-won on 11.06.2022, 08:32:09
Quote from: Ludicrous on 11.06.2022, 07:50:06
Quote from: Hae-won on 11.06.2022, 06:03:23
Quote from: marjanpoimija on 10.06.2022, 21:56:07
Tuota tuota. Haluatko pitää koko Suomen asuttuna  ja omavaraisena, vai et?
En halua pitää koko Suomea asuttuna. Annan ihmisten valita asuinpaikkansa itse: jos koko Suomi ei pysy asuttuna, olkoon sitten niin. Koko Suomen asuttaminen ei ole mikään itseisarvo.
Tuon mittaaminen aidosti onnistuisi ainoastaan anarkiassa. Yhteiskunta ajaa ihmisiä jatkuvasti yltyvällä vimmalla kaupunkeihin ja päätösten tahti on sitä luokkaa, ettei asia voi olla epäselvä kenellekään politiikkaa edes satunnaisesti seuraavalle.
Suomessa tuetaan syrjäseuduilla asumista. Kaupungistuminen on globaali megatrendi, jolta edes Suomi ei välty. Maaseudulla saa asua, mutta on selvää ettei pienessä kunnassa, jonka väkiluku on pienempi kuin helsinkiläisen kaupunginosan, ole kaikkia palveluita saatavilla lähellä.


Quote from: Larva on 11.06.2022, 08:21:17
Anteeksi nyt vaan, mutta minä en ymmärrä ihmisiä, jotka iloisesti haluavat tunkea koko Suomen populan lähiökerrostaloihin ja laittaa kaikki liikkumaan julkisilla, fillarilla tai kävellen.
Kukaan ei ole tunkemassa ihmisiä kaupunkeihin. Ihmiset saavat valita asuinpaikkansa vapaasti. Maaseutu autioituu jos maaseudun väki ei kykene tekemään maaseudusta elinvoimaista paikkaa, jossa ihmiset haluavat asua. Unohdit listastasi sähköautot.

Totta kai liikkumista tullaan verottamaan jatkossakin. Valtion rahat ei tule taikaseinästä, vaikka veronalentajat niin tuntuvat ajattelevan.

Tosiaan Kelan tukia ja kuntien valtionosuuksia maksetaan eniten per naama ihan kunnon maaseudulle, siis sinne missä kepulaiset uhoavat olevansa niin saatanan omavaraisia yhteiskunnan nettomaksajia.

no future

Mitä kerrostaloasumiseen tulee, niin ihan itse siellä energiasta ja kiinteistöstä maksetaan aivan kuten omakotitalossakin.