News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

Bensan hinta yli kaksi euroa?

Started by Risto A., 11.11.2021, 18:23:04

Previous topic - Next topic

no future

Pelkästään henkilöautoja on liikennekäytössä yli 2,7 miljoonaa, yhteensä rekisteröityjä ajoneuvoja liikennekäytössä 5,2 miljoonaa.

Dangr

#451
Ylellä ennustavat kolmosella alkavia polttoainehintoja.

"– Nyt ollaan jo 2,5 eurossa ja kesä vasta alussa ja tähän vielä vähän hintakriisiä päälle. Kyllä se varmaan voi alkaa kohta jo kolmosella tuo bensan hinta."

https://yle.fi/uutiset/3-12470060

Nyt kannattaisi tsekata että polkupyörä on kunnossa. Ehkä ylimääräinen rengas sekä sisäkumi varalle.

Sitten kun ihmiset heräävät, ne tulevat loppumaan nopeasti.


QuoteEnergiajärjestö varoittaa bensapulasta: Suomessa vaikutus voi näkyä hurjina litrahintoina, lentojen kallistumisena tai jopa nopeusrajoitusten alentamisena

Polttoaineista voi tulla paikoin pulaa Euroopassa, mutta tuskin Suomessa, arvioi Aalto-yliopiston professori Peter Lund. Venäjän öljylle asetetut pakotteet tulevat kuitenkin nostamaan öljyn hintaa, mikä heijastuu bensapumpuille asti.

...

Voiko "ei oo" tilanne toteutua myös suomalaisilla huoltoasemilla, kun Venäjän öljystä pyristellään nyt eroon?

Ei ole todennäköistä, arvioi tilannetta energiaongelmiin perehtynyt teknillisen fysiikan professori Peter Lund Aalto-yliopistosta.

– Venäjän tuonnin vähentyminen ei vielä välttämättä riitä aiheuttamaan pulaa, mutta hinta voi kyllä nousta tosi kovaksi.

...

Pulan sijasta hinta voi nousta ajamisen esteeksi.

Kesäisin polttoaineiden kulutus on yleensä kasvanut noin 10–15 prosentin verran ja tyypillisesti samaa tahtia ovat nousseet hinnatkin.

Tämä kevät ei ole poikkeus, vaikka kallistunut raaka-öljyn hinta on näkynyt jo jonkin aikaa myös huoltoasemien hinnoissa. Esimerkiksi Tilastokeskuksen kuluttajahintatilaston(siirryt toiseen palveluun) mukaan polttonesteiden keskihinnat ovat nousseet toukokuussa selvästi.

Pumppuhinnatkin huitovat nyt uusia ennätyksiä.

Polttoaine.net (siirryt toiseen palveluun)-sivuston mukaan Jyväskylän Savelan ABC:llä 95 E maksoi tiistaina 2,55 euroa, Lappeenrannan Kesämäen Neste Oililla 98 E 2,69 euroa ja Helsingissä Malmin Teboililla diesel 2,49 euroa litralta.

– Nyt ollaan jo 2,5 eurossa ja kesä vasta alussa ja tähän vielä vähän hintakriisiä päälle. Kyllä se varmaan voi alkaa kohta jo kolmosella tuo bensan hinta.

Lund kuitenkin muistuttaa, että hintojen nousu kolmeen euroon pudottaisi kulutusta.

– Kyllä kolme euroa alkaa olla sellainen kipuraja, että ihmiset joutuvat jo todella miettimään jopa työmatka-autoiluaan. Kyllä se varmaan vaikuttaisi lomareissuihinkin, jos joka tankkausella menisi pitkälti toistasataa euroa.

...


Ihan normaaliin tapaan riittävä lainaus näkyviin foorumin ulkopuolisista linkeistä.
"We now live in a nation where doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the press destroys information, religion destroys morals, and our banks destroy the economy." Chris Hedges
"Shouting "Freedom" and other anti-government slogans" NYT

marjanpoimija

Quote from: Dangr on 01.06.2022, 23:16:06
Ylellä ennustavat kolmosella alkavia polttoainehintoja.

"– Nyt ollaan jo 2,5 eurossa ja kesä vasta alussa ja tähän vielä vähän hintakriisiä päälle. Kyllä se varmaan voi alkaa kohta jo kolmosella tuo bensan hinta."

https://yle.fi/uutiset/3-12470060

Nyt kannattaisi tsekata että polkupyörä on kunnossa. Ehkä ylimääräinen rengas sekä sisäkumi varalle.

Sitten kun ihmiset heräävät, ne tulevat loppumaan nopeasti.
Meinasin kans tämän postata, kun kuulin uutisista, mutta toinen netsi ehti ensin.

Tää on ihan hullua! Ja ihmiset on hiljaa. Ei marsseja, ei mielenosoituksia, ei mitään. Kansa alistuu ja maksaa.

Oma työmatkani maksaa nyt 20€ / vuoro. Eihän tämmösessä ole mitään järkeä. Taidan vetää hammasta purren kesän yli nykyisessä työpaikassa ja lomien jälkeen siirtyä omaan kuntaan hommiin. Hoiva-alalla kun on, niin asia on lähinnä ilmoitusluontoinen; Moi, mä tulin nyt.

Myös rakas harrastus, koskikalastus, jää kyllä minimiin. Luvat ja lupaehdot ihan pimeet ja nyt sitten vielä bensat päälle. Onneksi lähijärvestä saa kuhaa.
Uusi laulumme HENKILÖNPÄIVÄKORTTI löytyy täältä: https://youtu.be/qamw44XUPHs

migri

Kävin tossa tankilla ja oli melkein €170. Oli aika nyrpeen näköistä porukkaa kassajonolla. Suomen kansa vaan tuntuu mutisevan itsekseen ja antaa vihervasemmiston mällätä.

Mielenkiintoista miten suomi ajaa itsensä konkurssiin ja tappaa kaiken teollisuuden. Idioottimaiset "ilmastokriisin" varjolla tehdyt tuhotyöt tuohon vielä päälle.

Kyllä Suomi pelastaa maailman hyllyjärjestelijän johtamana ja laittaa Putinin aisoihin, maksoi mitä maksoi ;D

Alkaako ihmiset edes protestoimaan kun ei ole varaa mennä autolla töihin?



I haven't seen democrats this mad since Republicans freed their slaves.
"Just because you're offended, doesn't mean you're right" - Ricky Gervais

räsänen

Tämä onkin hallitukselta suorastaan nerokkaasti luotu tilanne. Ei kenelläkään ole enää varaa mennä automielenosoitukseen eduskuntatalon eteen painamaan torvea. Sehän maksaisi ihan älyttömästi.

Fiftari

QuoteKL: Tästä syystä Suomen polttoaine on EU:n kalleinta

Niin bensiinin kuin dieselinkin hinta on Suomessa tällä hetkellä EU:n korkeimmalla tasolla. Euroopan Unionin maissa bensiinin keskihinta litraa kohden toukokuussa oli 1,98 euroa, kun Suomessa se maksoi keskimäärin 2,30 euroa.

XXX

Tampereen yliopiston liikenne- ja kuljetusjärjestelmien professori Heikki Liimatainen kertoo Kauppalehdelle, että syy on Suomen korkeassa elintasossa.

– Eurohinnoissa olemme aina tilastojen kärjessä. Jos vertaamme ostovoimaan suhteutettuja hintoja, tilanne on toinen. Silloin muualla maksetaan enemmän, Liimatainen kertoo.

Professori kuitenkin lisää Suomessa olevan joitakin erityistekijöitä, jotka vaikuttavat pumppuhintoihin. Verotus on hänen mukaansa näistä suurin.
Verkkouutiset

Quote"Eurohinnoissa olemme aina tilastojen kärjessä" – Asiantuntijat kertovat, miksi Suomessa tankataan EU:n kalleinta polttoainetta

Suomi on noussut EU:n ­polttoaineiden ­hintatilastojen kärkipaikalle sekä bensiinin ­että dieselin osalta. Asian­tuntijoiden mukaan Suomen korkea polttoaineverotus ei kuitenkaan ole ainoa selite ykkössijalle.

,Tampereen yliopiston liikenne- ja kuljetusjärjestelmien professorin Heikki Liimataisen mukaan syy Suomen ainaiselle tilastokärjelle piilee korkeassa elintasossa.

"Eurohinnoissa olemme aina tilastojen kärjessä. Jos vertaamme ostovoimaan suhteutettuja hintoja, tilanne on toinen. Silloin muualla maksetaan enemmän."

Suomessa on kuitenkin muutamia erityistekijöitä, jotka vaikuttavat korkeisiin pumppuhintoihin.

"Verotus on Suomessa suurin vaikuttaja", Liimatainen sanoo.

Elinkeinoelämän tutkimuslaitoksen ennustepäällikkö Markku Lehmus on samaa mieltä. Asiantuntijat nostavat verotuksen lisäksi myös kilpailun puutteen yhdeksi selittäjäksi.

XXX

Hallitus linjasi huhtikuussa ­jakeluvelvoitteen laskemisesta tämän ja ensi vuoden ajaksi. Muutoksen tavoitteena on laskea pumppuhintaa, mutta Liimataisen mukaan se ei tule näkymään merkittävänä erona kuluttajan kuitissa.

"Täysimääräisenä ero on noin 10–15 senttiä. Jakelija voi huomioida muutoksen hinnassa tai ottaa itselleen parempaa katetta."

XXX

Raakaöljyn hinta on merkittävä komponentti bensiinin hinnan muodostumisessa. EU sopi tiistain vastaisena yönä Venäjän öljypakotteista, minkä seurauksena öljyn markkinahinta nousi. Lehmus muistuttaa, että öljyn hinnannousu ei selitä eroja EU-maiden välillä, sillä tilanne on kaikille sama. Maat ja toimijat ovat lisäksi tehneet vapaaehtoisesti muutoksia ja opetelleet jo elämään ilman venäläistä öljyä.

"Pakotteilla tuskin on enää suurta merkitystä tässä vaiheessa", Liimatainen arvioi.
Kauppalehti
Ylivertaisuusvinouma on kognitiivinen vinouma, jossa yksilö yliarvioi itsensä jossakin suhteessa kuten vaikkapa jonkin taidon hallinnassa. Lisäksi tyypillisesti mitä huonompi yksilö on kyseisessä taidossa sitä enemmän hän yliarvioi osaamistaan.

Ari-Lee

Quote from: migri on 02.06.2022, 07:58:36
Alkaako ihmiset edes protestoimaan kun ei ole varaa mennä autolla töihin?

Minkähän muotoinen tuollainen protesti olisi? Ranskalainen keltaliiviprotesti ja kaikki paskaksi vai syömälakko? Jos ei mene töihin niin syömälakkokin tulee siinä samalla kuin ulosottomieskin jossain vaiheessa.

Kriisiä pukkaa kaikissa skenaarioissa ellei hallitus muuta suuntaa.
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

Larva

Quote from: Ari-Lee on 05.06.2022, 15:37:06
Quote from: migri on 02.06.2022, 07:58:36
Alkaako ihmiset edes protestoimaan kun ei ole varaa mennä autolla töihin?

Minkähän muotoinen tuollainen protesti olisi? Ranskalainen keltaliiviprotesti ja kaikki paskaksi vai syömälakko? Jos ei mene töihin niin syömälakkokin tulee siinä samalla kuin ulosottomieskin jossain vaiheessa.

Kriisiä pukkaa kaikissa skenaarioissa ellei hallitus muuta suuntaa.
Niin. Samaa itsekin olen miettinyt. Adresseilla ja kansalaisaloitteilla hallitus pyyhkii perseensä, tööttäilymielenosoitukset vaietaan kuoliaaksi, netissä ja kahvipöydissä öyhötys ei auta mitään. Irtisanoutua ei voi, koska vielä toistaiseksi käteen jää enemmän töissä käymällä kuin kotona istumalla, ja ketä se liikuttaa, jos yksi tyyppi irtisanoutuu? Yleislakkoon voisin osallistua, jos sellainen olisi tulossa, mutta semmoista ei ole tulossa. Niin mitä tässä voi oikein tehdä? Vaaleihin on liian pitkä aika, Suomi ehtii kyykätä sitä ennen, jos polttoaineen hinta jatkaa nousuaan - ja itse asiassa jo nykyisilläkin hinnoilla konkursseja alkaa tipahdella kiihtyvään tahtiin.
Niin pian kuin ihmiset päättävät, että kaikki keinot ovat sallittuja taistelussa pahaa vastaan,
tulee mahdottomaksi erottaa heidän hyvyyttään siitä pahasta, jonka he tahtovat murskata.
- Christopher Dawson -

"You call it surrender,
But we call it calm before the storm."
- Edguy -

futaaja

"Täysimääräisenä ero on noin 10–15 senttiä. Jakelija voi huomioida muutoksen hinnassa tai ottaa itselleen parempaa katetta."

Jakeluvelvoitetta ei suinkaan poistettu vaan sitä laskettiin 19,5% -> 12%. Tuon kun laskisi nollaan hinta tippuisi 30-45 senttiä litralta. (Nyt kun pohdin miten tuota halutaan vähätellä tuli mieleen että lasketaankohan tämän päälle vielä erikseen alv, jolloin vaikutus kuluttajan litrahintaan on vielä suurempi?)

Tähän päälle vielä bensaan pieniä veroalennuksia ja hinta on saatu painettua sinne 1,6€ - 1,8€ litralta mikä olisi ihan siedettävä.

Nuivake

Jotenkin vaikuttaisi siltä, että nyt "saavutettua" polttoaineen hintaa tuskin tullaan ainakaan valtion toimesta alentamaan. Millään kikkailulla.

Kansa on ilmaissut kantansa, nyrkki puristuu tuulipuvun taskussa kyllä tiukaksi mutta nöyrästi on otettu vastaan hintojen nousu. Nitinää ja natinaa löytyy kyllä melkein jokaiselta mutta mikään "Show-stopper" tästä rajusta hinnan noususta ei tosiaankaan tullut.

Hinta noussee kesän aikana todennäköisesti lähemmäs kolmea euroa. Nitinä kyllä kasvaa mutta mitään konkreettista ei tapahtune. Paitsi kuljetusyritysten konkurssit lisääntyvät. Tähänkin tulee valtionhallinnolta todennäköisesti pelkkää meijeriä eli voi-voita.
Lähetetty minun ATK laitteestani Taputapu.

Uuno Nuivanen

#460
Huippukorkea polttoaineen hinta on kerrannaisvaikutuksineen mitä oivallisin keino kurjistaa kansan ostovoimaa ja elintasoa. Ja koska sosialismi sikiää kurjuudesta, kommarit katsovat olevan heille eduksi kun kurjuus leviää kulovalkean lailla, sopivasti ennen vaaleja.

Kaikki puetaan ilmastonmuutos- ja ukrainakaapuun, jotta hölmöläiset hätäpäissään äänestäisivät punikkeja. Jotka kaiken pahan siis saivat aikaan.

L. Brander

#461
Mahdollisimman korkea energian ja erityisesti liikennepolttoaineiden hinta on ollut vihervasemmiston ääneen lausuttu tavoite jo vuosia. Ei hallitus pyri mitenkään helpottamaan tilannetta.

Kaikkien pitää muistaa, että yhdelläkään vihervasemmistoa äänestäneellä ei ole valitusoikeutta, jos oma elämä häiriintyy talouselämän tietoisen sabotoinnin vuoksi. Menee työpaikka kohonneiden kuljetuskustannusten vuoksi, kunnalla ei ole varaa päivähoitoon tahallisesti näivetetyn talouden tuomien verotulojen laskiessa jne.

EDIT: Kuitenkin eniten ihmetyttää kepulaiset. Miksi helvetissä ne äänestää tätä kasvukeskusten ulkopuolisen elämän lopullista murhaamista? Tukevat "puoluettaan," joka ei ainoastaan aja muiden etua, vaan tuhoaa tietoisesti heidän elämää. Miksi?
Dystooppinen salamasota

sancai

#462
Quote from: Nuivake on 05.06.2022, 19:30:20
Jotenkin vaikuttaisi siltä, että nyt "saavutettua" polttoaineen hintaa tuskin tullaan ainakaan valtion toimesta alentamaan. Millään kikkailulla.

Kansa on ilmaissut kantansa, nyrkki puristuu tuulipuvun taskussa kyllä tiukaksi mutta nöyrästi on otettu vastaan hintojen nousu. Nitinää ja natinaa löytyy kyllä melkein jokaiselta mutta mikään "Show-stopper" tästä rajusta hinnan noususta ei tosiaankaan tullut.

Hinta noussee kesän aikana todennäköisesti lähemmäs kolmea euroa. Nitinä kyllä kasvaa mutta mitään konkreettista ei tapahtune. Paitsi kuljetusyritysten konkurssit lisääntyvät. Tähänkin tulee valtionhallinnolta todennäköisesti pelkkää meijeriä eli voi-voita.
Tätähän se kuuluisa suomalainen "sisu" on. Kestetään jämäkästi kaikki mielivalta, mitä meihin kohdistetaan. Siihen perustuu Suomen koko historia ja kulttuuri, Venäjän ja Ruotsin välisenä taistelutantereena oloon. Milloin ollaan nöyränä taisteltu muiden sotia, milloin paettu metsään kun kylät ja pellot on tasaisin väliajoin hävitetty. Milloin syöty pettua, kun kukaan ei ole jaksanut laivata tänne viljaa. Milloin tehtiin nöyränä orjatyötä kartanolle, kun Ruotsin kuningas päätti lahjoittaa maan ja ihmiset jollekin saksalaiselle aateliselle. Edes tämä ei ole saanut suomalaisia koskaan kapinoimaan valtiovaltaa vastaan. Itsenäistyminen ja kansallisaate oli sattuman kauppaa ja sen ansiota, että meillä oli eurooppalaismielinen yläluokka, joka tuolloin sattui dikkailemaan nationalismista. Ne kerrat voi laskea yhden käden sormin, kun suomalainen talonpoika on tarttunut aseisiin. Kaiken tämän jälkeen suomalainen torpparin jälkeläinen kokee, että on velvollinen maailman kolonialismista ja rasismista ja on velvoitettu ylläpitämään ruotsinkielisen yläluokan etuoikeuksia.

Tavan

Talonpoikaiskapinoilla ja muilla rahvaan raivoamisilla on tapana joko päättyä kurjasti tai jäädä kokonaan piippuun.

Populismi ei toimi. Tarvitaan uusi, parempi eliitti vanhan eliitin tilalle.
This was my father's belief and this is also mine:
  Let the corn be all one sheaf--
And the grapes be all one vine,
  Ere our children's teeth are set on edge
By bitter bread and wine.

sutki

Energian ja polttoaineiden hintojen nousu ei pääsääntöisesti kurita isoissa kaupungeissa asuvia niin paljon kuin maaseudulla asuvia jossa ei ole toimivaa joukkoliikennettä ja asutaan väljemmin.

Hallitus on sitoutunut vähentämään päästöjä joka on vihreiden kärkiteemoja. Samalla ministeri Ohisalon aviomies toimii johtajana St1:n uusiutuvan energian liiketoimintayksikössä ja on myös yhtiön johtoryhmän jäsen. Tämän lisäksi ministeri Ohisalon erityisavustaja siirtyi samaan firmaan lobbariksi.

Miten helkutissa tämä on mahdollista? Only in Finland?

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/d0775522-b110-460d-9475-f64c549a4bdd
 

Li Andersson 2.4.2023:  "Vituttaa kuin pientä eläintä"
Kotus kesäkuu 2024: "Kuukauden sana kesäkuussa 2024 on jytkyli"

Faidros.

#465
^Ohisalon mies,  Miika Johansson, NEOT-konserni.

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/6d6c0cf3-0b02-4255-94b5-c2343c17d0b2

"Verkkosivujensa mukaan NEOT toimittaa polttoaineita Pohjoismaiden suurimmille huoltamoketjuille (St1, ABC ja Shell).
Yhtiön tuotevalikoimaan kuuluvat kaikkiin moottoreihin soveltuva bensiini 98E5 ja useimpiin käytössä oleviin autoihin soveltuva bensiini 95E10. Yhtiön tuotevalikoimaan kuuluvat myös korkealaatuinen dieselpolttoaine, kevyet ja raskaat polttoöljyt sekä etanolit."
____________________

Pariskunta asuu myös betonista rakennetussa ökytalossa, siis siinä rakennusmateriaalissa valmistetussa, minkä vihreät ovat ilmoittaneet eniten saastuttavaksi.
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

FadeAway

#466
Huolestuttaa nämä puheet polttoaineen hinnasta 3€/l.
Maaseudulla (80% Suomen pinta-alasta) 50km per suunta, ei ole edes pitkä työmatka ja siihen vielä muut matkat; kauppa, kaverit , harrastukset, sukuloinnit..
Tiet ovat ties , mitä perunapeltoa ja sorapolkua, joten tarvitaan kunnon ajoneuvo, joka tarkoittaa n. 10l/100km kulutusta. Tähän päälle lämmitys, vene, mönkijä, traktori , moottorikelkka, ruohonleikkuri, moottorisaha, muut pienkoneet.
Jos lähes , joka päivä menee 30€ polttoaineeseen. Se on lähes 1000€/kk. Vuokra, laskut, lainat,, jne on äkkiä toinen tonni.
Ruoka?
Paljonko pitää olla nettopalkka, jotta elää kivasti ja onko landella semmoisia työpaikkoja?
On paljon vaikeampi purkaa syntynyttä ongelmaa, kuin ennaltaehkäistä se.

Sivulause

Jos elinpiiri on kaupungissa jossa bussi tai kiskobussi kuljettaa teatteriin, lähikauppaan, lekuriin uusimaan mielialalääkereseptin, apteekkiin, niin eipä tässä mitään. Hiiilikuormaa tulee siitä kun viimeiselle matkalle viedään lanssilla ellei ole suoriutunut polille omin voimin.

Korona tarjosi pakon kautta herätyksen monelle, kaupungin kalliille kämpille on vaihtoehtoja jos työt mahdollistavat etäilyn. Tuon vaihtoehton elinkelpoisuus on eittämättä monelle eliittiläiselle kitkettävä asia, kuluttava massa pitäisi mieluummin saada ajettua yhteen kekoon nostamaan kämppien hintoja ja kuluttamaan suurelle massalle suunniteltuja palveluja.

Liikkumisen hintaa ylös, siis. Ei täällä kuulu olla mukavaa.

Hämeenlinnan Oraakkeli

Quote from: Sivulause on 06.06.2022, 12:57:14
Jos elinpiiri on kaupungissa jossa bussi tai kiskobussi kuljettaa teatteriin, lähikauppaan, lekuriin uusimaan mielialalääkereseptin, apteekkiin, niin eipä tässä mitään. Hiiilikuormaa tulee siitä kun viimeiselle matkalle viedään lanssilla ellei ole suoriutunut polille omin voimin.

Korona tarjosi pakon kautta herätyksen monelle, kaupungin kalliille kämpille on vaihtoehtoja jos työt mahdollistavat etäilyn. Tuon vaihtoehton elinkelpoisuus on eittämättä monelle eliittiläiselle kitkettävä asia, kuluttava massa pitäisi mieluummin saada ajettua yhteen kekoon nostamaan kämppien hintoja ja kuluttamaan suurelle massalle suunniteltuja palveluja.

Liikkumisen hintaa ylös, siis. Ei täällä kuulu olla mukavaa.

Täällä ainakin bussit suhaa käytänössäkatsoen tyhjinä. Ei kukaan säästä bensakuluissa sillä että vähentäisi autoilua.

Siener

Huolestuneena katson itsekin uuden kotikaupunkini busseja. Tyhjänä ajelevat omaa linjaani, ja mielenosoituksellisesti käyttävät kaasujalkaa normaalia pontevammin, jos joku vaikka yrittää ehtiä pysäkille hetken myöhässä. Bussit kulkevat nyt kesällä vain kerran tunnissa. Lippu tietenkin on samaan hintaan voimassa edelleen vain tunnin.

Luovuin autosta tänne etätöihin muutettuani (aluksi piti olla lähityö), ja nyt hämmästelen, mitä pitäisi tehdä? Hankkia sittenkin joku kottero?

Sivulause

Quote from: Hämeenlinnan Oraakkeli on 06.06.2022, 13:02:33
Quote from: Sivulause on 06.06.2022, 12:57:14
Jos elinpiiri on kaupungissa jossa bussi tai kiskobussi kuljettaa teatteriin, lähikauppaan, lekuriin uusimaan mielialalääkereseptin, apteekkiin, niin eipä tässä mitään. Hiiilikuormaa tulee siitä kun viimeiselle matkalle viedään lanssilla ellei ole suoriutunut polille omin voimin.

Korona tarjosi pakon kautta herätyksen monelle, kaupungin kalliille kämpille on vaihtoehtoja jos työt mahdollistavat etäilyn. Tuon vaihtoehton elinkelpoisuus on eittämättä monelle eliittiläiselle kitkettävä asia, kuluttava massa pitäisi mieluummin saada ajettua yhteen kekoon nostamaan kämppien hintoja ja kuluttamaan suurelle massalle suunniteltuja palveluja.

Liikkumisen hintaa ylös, siis. Ei täällä kuulu olla mukavaa.

Täällä ainakin bussit suhaa käytänössäkatsoen tyhjinä. Ei kukaan säästä bensakuluissa sillä että vähentäisi autoilua.

Tarkemmin ajatellen se säästö on siinä jos ei tarvitse autoa laisinkaan. Itselleni se ei ole vaihtoehto vaikka kaupungissa asunkin. Kaikki mänöö mitä tuloo. Pääosin viinaan, tupakkaan ja naisiin, loput törsään.

marjanpoimija

Quote from: FadeAway on 06.06.2022, 12:39:31
Huolestuttaa nämä puheet polttoaineen hinnasta 3€/l.
Maaseudulla (80% Suomen pinta-alasta) 50km per suunta, ei ole edes pitkä työmatka ja siihen vielä muut matkat; kauppa, kaverit , harrastukset, sukuloinnit..
Tiet ovat ties , mitä perunapeltoa ja sorapolkua, joten tarvitaan kunnon ajoneuvo, joka tarkoittaa n. 10l/100km kulutusta. Tähän päälle lämmitys, vene, mönkijä, traktori , moottorikelkka, ruohonleikkuri, moottorisaha, muut pienkoneet.
Jos lähes , joka päivä menee 30€ polttoaineeseen. Se on lähes 1000€/kk. Vuokra, laskut, lainat,, jne on äkkiä toinen tonni.
Ruoka?
Paljonko pitää olla nettopalkka, jotta elää kivasti ja onko landella semmoisia työpaikkoja?
Jaan yhteisen huolenaiheen. Tämä on oikeasti vakava paikka. Ketuttaa joka ikinen päivä!

Minkäs teet. Pakko maksaa. Omia konsteja tähän asti ovat olleet.

-Auton käyttö niin minimiin kuin voi.
-Yrittää hoitaa monta asiaa kerralla, jos vaan mahdollista.
-Ajelen töihin 100km/h:n sijaan 80. Sori vaan kanssa-autoilijat.
-Moottorijarrutukset ovat tuttuja jo ennestään.

-JOS Sähköautot olisivat järkevän hintaisia, niin vaihtaisin. 5-10v menee vielä, että pystyy ja on ylipäätään jokseenkin järkevää.

-Parasta aikaa pohdin auton vaihtamista hybridiin. Kulutus vaihtuisi 7,5-8l ---->4,2-5l eli säästöä 7,5€/100km ja tuo jo tuntuisi.

Tähän hybridiin tulee foorumilta todennäköisesti hyökkäys. Ei. Ei. Ei. Älä missään nimessä. Ja kun hyökkäät, niin tee se mielellään väkevien argumenttien kanssa.

-Työpaikan vaihto lähemmäksi.

-Kädet pystyyn ja loisimaan soppalan rahoilla.

Siinäpä ne päälimmäiset ajatukset.
Uusi laulumme HENKILÖNPÄIVÄKORTTI löytyy täältä: https://youtu.be/qamw44XUPHs

Fiftari

Voisin vaihtaa bussiin. Silloin työmatkani olisi noin tunti, verrattuna siihen että ajan autolla noin vartissa töihin. Mutta kun bussi kiertää keskustan kautta. Ei ole hirveästi haluja käyttää päivästä kahta tuntia siihen että istuisin bussissa. Lisäksi entisen työni takia en todellakaan halua asua lähellä työpaikkaani koska kävin availemassa ihan tarpeeksi poliisille ovia jotta tiedän millaisia asuinalueita tässä lähellä on. Plus sitten että työautojen ikkunat on paskottu pariin otteeseen. Bensan hinta 1,80€/l olisi ihan siedettävä. Mutta viherkiima on niin kova ettei tule tapahtumaan.
Ylivertaisuusvinouma on kognitiivinen vinouma, jossa yksilö yliarvioi itsensä jossakin suhteessa kuten vaikkapa jonkin taidon hallinnassa. Lisäksi tyypillisesti mitä huonompi yksilö on kyseisessä taidossa sitä enemmän hän yliarvioi osaamistaan.

Eino P. Keravalta

#473
https://yle.fi/uutiset/3-12477328

QuotePäättäjien ei "missään tapauksessa" kannata puuttua bensan rajuun kallistumiseen, sanovat ekonomistit – sen sijaan kulutusta pitää vähentää

Polttoaineiden rajuun kallistumiseen ei ole järkevää puuttua.

Näin sanovat Elinkeinoelämän valtuuskunta EVA:n ekonomisti Sanna Kurronen sekä Valtion taloudellisen tutkimuskeskus VATT:n johtava tutkija Marita Laukkanen.

– Ei missään tapauksessa [kannata puuttua hintoihin]. Me elämme markkinataloudessa, jossa markkinat määrävät hinnat, ja niihin puuttuminen on erittäin kallista ja tehotonta, Kurronen sanoo.

Bensiinin ja dieselin hinnat ovat jälleen ennätyslukemissa. Hintoja ovat nostaneet Venäjän hyökkäyssota ja venäläisöljylle asetetut pakotteet. Aalto-yliopiston professori Peter Lund arvioi Ylelle viime viikolla, että pian bensiinin litrahinta voi olla jo kolmessa eurossa.

Yhdeksi ratkaisuksi on esitetty polttoaineveron alentamista. Polttoaineveroa on tilapäisesti päätetty laskea esimerkiksi Saksassa. Suomessa sitä kannattaa muiden muassa oppositiopuolue perussuomalaiset sekä alan etujärjestö Autoliitto.

Polttoaineveron alentaminen saa kuitenkin ekonomisteilta täystyrmäyksen. Kurrosen mukaan se vain pahentaisi tilannetta.

– Meillä on nyt öljystä niukkuutta eli kysyntä ylittää tarjonnan ja se johtaa hinnannousuun. Jos hinnannousu estetään, meillä on entistäkin enemmän kysyntää, mikä pitää hintapaineet korkealla.

Polttoaineveron alentaminen ei myöskään ole hyvä tapa helpottaa pienituloisten tilannetta, sillä eniten rahaa polttoaineisiin käyttävät keskituloiset ja sitä paremmin tienaavat, Kurronen sanoo.

Laukkanen taas painottaa, että polttoaineveron alentaminen tulisi valtiolle hyvin kalliiksi. Se tekisi verotuloihin ison, miljardiluokan loven.

...

Näin 'asiantuntijat'.

Mistä sitä kulutusta pitää tai voi enää vähentää? Monet eivät ole enää pitkään aikaan ajaneet muuta kuin pakolliset menot. Töissä on käytävä ja lapsista on huolehdittava. Ei siinä ole vähentämistä.

Tietysti tiukan paikan edessä voi ottaa lopputilit, koska ei enää pääse töihin, koska 'asiantuntijat'. Toki välivaiheessa pitäisi yrittää ottaa sairaslomaa niin paljon kuin pystyy: jokainen saikkupäivä jää työmatka ajamatta.

Koska ajoissa ei enää voi säästää, ehdotan, että alamme säästää asiantuntijoissa, koska nämä eivät näköjään tiedä yhtään mitään tai sitten ovat osa propagandatuuttia ja valemediaa. Jos Suomessa on vaikkapa 1 000 asiantuntijaa, he julkisella sektorilla aiheuttavat vuosittain noin 100 miljoonan euron turhat kulut ja hyöty nolla, koska puhuvat vain sontaa.


Ei ole mitenkään uusi asia, että foorumille postatuista linkeistä tehdään kunnolliset lainaukset.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Tavan

Arveletteko, että myös sähkön nykyisistä hinnoista (3x vuoden-parin takainen) tulee uusi normaali? Vai jatkaako sähkön hinta yhä nousuaan kohti uusia huippulukemia?

Mietin vaan, että jos ajatellaan että sähkön hinta on noussut 300% ja bensan hinta 30% ja ruuan hinta 15% ja palkat 0%, niin kuulostaa hurjalta.
This was my father's belief and this is also mine:
  Let the corn be all one sheaf--
And the grapes be all one vine,
  Ere our children's teeth are set on edge
By bitter bread and wine.

Eino P. Keravalta

Yle:

QuotePäättäjien ei "missään tapauksessa" kannata puuttua bensan rajuun kallistumiseen, sanovat ekonomistit – sen sijaan kulutusta pitää vähentää

Jos asiantuntijoiden logiikkaa soveltaa muillekin elämänalueille:

Kansa: Ruoka on kallista!
Asiantuntijat: Syökää vähemmän!
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

L. Brander

Kenen etua nämä asiantuntijat oikein ajavat? Molemmat tietävät oikein hyvin, että liikennepolttoaineiden hinta on järjettömän korkea juurikin verotuksen ja sekoite/jakeluvelvoitteen vuoksi. Hintaan on puututtu, sitä on nostettu keinotekoisesti! Miten nämä eivät ole saaneet suutaan auki markkinatalouden puolesta aiemmin?


Quote from:  Yle 6.6.2022Näin sanovat Elinkeinoelämän valtuuskunta EVA:n ekonomisti Sanna Kurronen sekä Valtion taloudellisen tutkimuskeskus VATT:n johtava tutkija Marita Laukkanen.
– Ei missään tapauksessa [kannata puuttua hintoihin]. Me elämme markkinataloudessa, jossa markkinat määrävät hinnat, ja niihin puuttuminen on erittäin kallista ja tehotonta, Kurronen sanoo.

https://yle.fi/uutiset/3-12477328

Mikäs muukaan kuin vanha kunnon suomalainen sosialismi puskee esiin. Ei sillä väliä, jos pienituloiset eivät pääse liikkumaan esim. töihin, kunhan hinnanlasku ei hyödyttäisi enemmän keskituloisia.  :facepalm:

QuotePolttoaineveron alentaminen ei myöskään ole hyvä tapa helpottaa pienituloisten tilannetta, sillä eniten rahaa polttoaineisiin käyttävät keskituloiset ja sitä paremmin tienaavat, Kurronen sanoo. https://yle.fi/uutiset/3-12477328

Onhan se kiva hyvesignaloida ja olla niin fiksua, mutta ajatteleeko kukaan näistä, millainen yhteiskunta tämän jatkuvan tietoisen talouselämän sabotoinnin tien päässä seisoo?

Muuten hetki sitten lässytettiin, kuinka liikennepolttoaineiden verojen alennus sataisi Kremlin pussiin. Nyt alkaa olla jo aika epätoivoiset kudit piipussa, kun annetaan pienituloisten joutua kuseen ja jopa jättämään työpaikkansa, koska veronalennus voisi sataa enemmän keskituloisten pussiin! Pää räjähtää tämän vitun idiotismin kanssa, mitä tässä maassa sanotaan politiikaksi, tutkimukseksi ja asiantuntijuudeksi. Se on tietoista ja tavoitteellista Suomen talouden tuhoamista! Ei tässä leikissä ole muita mukana. Kyllä muut pitävät ostovoimastaan ja kansalaistensa sekä yritystensä mahdollisuuksista huolta.
Dystooppinen salamasota

Goldstein

#477
Quote from: Eino P. Keravalta on 06.06.2022, 16:31:59
https://yle.fi/uutiset/3-12477328

Quote

Polttoaineveron alentaminen saa kuitenkin ekonomisteilta täystyrmäyksen. Kurrosen mukaan se vain pahentaisi tilannetta.

Polttoaineveron alentaminen ei myöskään ole hyvä tapa helpottaa pienituloisten tilannetta, sillä eniten rahaa polttoaineisiin käyttävät keskituloiset ja sitä paremmin tienaavat, Kurronen sanoo.


...

Näin 'asiantuntijat'.

Pakko vain kommentoida, että tämähän on samalla "asiantuntijalta" aivan virheellinen näkökulma.

Sillä vaikka tilastollisesti keskituloinen ja sitä paremmin tienaava käyttäisi autoiluunsa isomman könttäsumman rahaa kuin pienituloinen, on aivan varma että pienituloisella ne bensakulut vastaavat suurempaa ja usein kriittistä osuutta niistä vähäisistä tuloista tai esim. avustuksista.

Jos joku joutuu näiden verenimijöiden itsepäisyyden ja sadismin vuoksi joutumaan autoilusta kun ei rahna riitä, niin taitaa juuri se pientuloisin näistä eka olla.

Lisäksi: Ei kai se ole niiltä pienituloisiltakaan pois, vaikka kohtuuton verotaakka helpottaisi myös hitusen hyväosaisemmalla? Kaiken järjen mukaan päinvastoin. Mielestäni tuossa paistaa kirkkaasti läpi tutkijan lähtökohta, joka on se että sillä ei mitään väliä, sattuuko köyhää, kunhan sattuu ainakin yhtä paljon keskiluokan perusjunttia.
"We sleep between the storm that was
and the storm which has to come" -Moonspell

Väestönvaihtaja

Quote from: Goldstein on 06.06.2022, 18:31:29
Sillä vaikka tilastollisesti keskituloinen ja sitä paremmin tienaava käyttäisi autoiluunsa isomman könttäsumman rahaa kuin pienituloinen, on aivan varma että pienituloisella ne bensakulut vastaavat suurempaa ja usein kriittistä osuutta niistä vähäisistä tuloista tai esim. avustuksista.
Ei ole. Keskituloiset käyttävät tuloistaan suuremman osan polttoaineisiin kuin pienituloiset.


Quote from: Goldstein on 06.06.2022, 18:31:29
Ei kai se ole niiltä pienituloisiltakaan pois, vaikka kohtuuton verotaakka helpottaisi myös hitusen hyväosaisemmalla?
On. Sitten joudutaan joko leikkaamaan jostain muualta, kiristämään muita veroja tai velkaantumaan lisää.

Pentecost

QuotePäättäjien ei "missään tapauksessa" kannata puuttua bensan rajuun kallistumiseen, sanovat ekonomistit – sen sijaan kulutusta pitää vähentää

Aasintuntijoiden uskottavuus meni juuri siinä kohdassa, kun selittivät näkemyksensä syyksi sen, että kyseessä on markkinatalous, jonka toimintaan tai hintatasoon ei saa puuttua.

Markkinatalous...jonka hintatason sanelee verotaso ja pähkähullu ilmastouskonto...mietinpä vain, että kuinka moni kuluttaja ruksaisi siihen markkinatalouden valikkoon vapaaehtoisesti maksavansa extraa koska ilmasto.

Vähentynyt kulutus johtaa vähenevien verotulojen myötä suurempaan velkaantumiseen tai sitten korkeampiin veroihin. Tai sitten nuo pellet haluavat heikentää ihmisten liikkuvuutta, elintasoa ja pakottaa tinkimään pakollisista asioista, kuten ruoan laadusta. Samaan aikaan maksamme Italian valtion ilmaiseksi tarjoamia taloremppoja...

On tämä pähkähullujen ihmisten maa...kaikkialla muualla halutaan enemmän ja parempaa, täällä kituutetaan ja halutaan maksaa enemmän?
KKO:n tuomio
A:n käyttämissä ilmaisuissa on kysymys niin sanotuista arvoarvostelmista, joiden osalta ei lähtökohtaisesti ole mielekästä puhua lausuman totuudellisuudesta.