News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

Bensan hinta yli kaksi euroa?

Started by Risto A., 11.11.2021, 18:23:04

Previous topic - Next topic

Viimeinen linja

Kyllä ne hinnat nousevat kaupungissakin koska jollain ne tavarat sinne tulevat, olisiko kuljetusväline se saatanallinen dieselauto. Ja toinen asia: aika monen pitää asua maalla että jotkut voivat elää kaupungissa. Kohoavia hintoja saavat aivan kaikki mutta mikäs siinä. Sitä saa mitä tilaa.

BarkAtTheMoon

Oman miniyrityksen hinnat tulevat nousemaan kulujen mukaan, eikä nytkään paljon kiinnosta tehdä töitä kun porukka elelee veroilla aivan porsastellen tekemmättä oikeita töitä ja näkyy rahaa riittävän paljon enemmän kuin itsellä, notkujaa jopa pikkukaupungin Prismoissa riittää ja lisää voimalla vaaditaan. Virkamiehillä on valtavasti lomia ja palkat katossa. Samaan aikaan porukan ja touhun mahdollistava/rahoittava ihmisryhmä on alimpana kaikista. Ei enää innosta.

Katsotaan pian kuinka Suomen tärkeimmät eli virkamiehet ja poliitikot keskenään työllistävät kaikki mukaanlukien haalitut tulijat ja tekevät Suomesta valtavan menestystarinan ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D x1000 000000

Pkymppi

#62
Quote from: Vesa Heimo on 12.11.2021, 15:16:02
Quote from: Ari-Lee on 12.11.2021, 14:48:59

En suosittele auton vaihtoa. Suosittelen hallituksen vaihtoa ja eroa ensin €urosta, omaa kelluvaa valuuttaa. Jatkossa heti perään keskustelua Fixit'istä.

Onko puolueita jotka kannattavat tällaista?

Valtamedia uutisoi Eu:n uutisista pelkästään hyvät uutiset, mitään negatiivista asiaa ei uutisoida.
  Brittien Eu erosta uutisoidaan vain huonot uutiset, mitään briteille erosta syntynyttä hyvää ei Suomen Valtamedia uutisoi.
    Aikoinaan neuvostoliitosta Suomessa matkailleet kansalaiset kertoivat kotimaassaan naapureilleen että Suomessa asiat on paljon paremmin kuin mitä neuvostomedia uutisoi. Eipä heitä uskottu.
Näin historia toistaa itseään...

Luotsi

Quote from: Pkymppi on 12.11.2021, 22:55:22
Quote from: Vesa Heimo on 12.11.2021, 15:16:02
Quote from: Ari-Lee on 12.11.2021, 14:48:59

En suosittele auton vaihtoa. Suosittelen hallituksen vaihtoa ja eroa ensin €urosta, omaa kelluvaa valuuttaa. Jatkossa heti perään keskustelua Fixit'istä.

Onko puolueita jotka kannattavat tällaista?

Valtamedia uutisoi Eu:n uutisista pelkästään hyvät uutiset, mitään negatiivista asiaa ei uutisoida.
  Brittien Eu erosta uutisoidaan vain huonot uutiset, mitään briteille hyvää erosta ei Suomen Valtamedia uutisoi.
    Aikoinaan neuvostoliitosta Suomessa matkailleet kansalaiset kertoivat kotimaassaan naapureilleen että Suomessa asiat on paljon paremmin kuin mitä neuvostomedia uutisoi. Eipä heitä uskottu.
Näin historia toistaa itseään...

Itse asiassa Euvostoliittohan edellyttää tehokkaampaa propagandaa, syystä että Neuvostoliiton kaltaista varsinaista väkivaltakoneistoa ei ole (ainakaan vielä) käytettävissä sen enempää sisäisiä kuin ulkoisiakaan uhkia vastaan. Federalistien käytettävissä olevat työkalut rajoittuvat siis toistaiseksi sanaan (mediaan) ja rahaan (yhteisvelka/-vastuu/-budjetti/jne).
*** Kommunismi toimii mainiosti - muurahaisilla ***

Tabula Rasa

#64
Quote from: Mikke70 on 12.11.2021, 17:21:38
Quote from: Ari-Lee on 12.11.2021, 16:00:20
Jos kerran nesteistä, hinnoista, ja autoista keskustella pitää niin bioetanoli otetaan mukaan. Konversio autoon on säästösijoitus, mutta kuinka kauan kun bioetanolinkin hinta on jatkuvassa nousussa - siitä pitää hallitus kiinni kuin purkka tukasta.

1.1 - 1.5 € / L

https://www.polttoaine.net/index.php?s=re85&sivu=1

RE-85 konversiosta tärkein asia:

https://www.st1.fi/etanoliautoilu

Konversion asentavia palveluita:

https://eflexfuel.com/fi/installation-shops

Tankkauspisteitä:

https://eflexfuel.com/fi/e85-stations

Konversion jälkeen auto toimii myös bensiinillä. Kylmäkäynnistystä helpottaa 5-10% bensiiniä joukossa.

Etanolilla vastaavasti nousee myös sitten kulutus, vaikkakin säästön puolelle jää kuitenkin verrattuna ajoon bensalla.

Kokemuspohjalta. Jos 99saab vetää kymppilitraa susikasia sataselle niin etanolia menee +15litraa, jolloin säästö kutistuu melko paljon hintaeron ollessa käytännössä merkityksetön. Etanolin ongelma on huono tehopainosuhde +vesiatseotrooppi joka vaatii hiukan lisätöitä konetilassa.  Edit. Jonka lisäksi tehoja tippuu, vaikka se ei kaksilitraisessa turbobensassa paljon tuntunutkaan, huomasi sen kiihdyttäessä. Jolloin 1,3 litrainen bensa tonnin korissa voisi olla mäessä ongelmien kerjäämistä, ja jossain lapin tunturiseudulla takuuvitutusta.
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

Tabula Rasa

Quote from: Viimeinen linja on 12.11.2021, 14:08:57
Tämä laskelma voi päteä nyt mutta oikeastaan pitäisi odottaa pari vuotta niin saataisiin (tulevat) verot tähän mukaan ja ne eivät sitten ole pienet.


Quote from: Jaska Pankkaaja on 12.11.2021, 12:16:32
Quote from: kriittinen_ajattelija on 12.11.2021, 09:29:06
Paljos sähköauton lataus maksaa suhteessa normi autojen tankkaukseen?

1 l bensaa = 9 kWh sähköä

jos 20c/kWh niin 9*0,2€ = 1,8 €

Sähköauton hyötysuhde on suurin piirtein 2 kertaa parempi joten
kustannus puolittuu, noin siis aivan karkeasti.

Romuttuu jo pelkästään energian hinnalla. Vaikka kiinteän sopimuksen olenkin ehkä saanut pariksi vuodeksi, seuraan kauhulla kuinka markkinasähkön hinta kävi tässä männäviikolla 270e/mwh, ja en usko että on päästy edes huippuunsa. Tässä euvostoliiton ryssän kaasuputkitalutushihnassa merkeleet pomppaa just niin korkealle kuin valkovenäjän kaasuputki tai nordstreamin kaasuhanan säätelijä käskee.
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

ikuturso

Jostapa ketjun aiheesta tuli mieleen...

Jokohan verottaja on julkaissut verovapaat kilometrikorvaukset 2022?

Tyypillisestihän tuo on joko pysynyt samana tai heilahtanut yhden sentin johonkin suuntaan...

Nyt bensan hinta on noussut kuitenkin vähän vertauskohdasta riippuen 20-30% viime vuoden tasoon verrattuna. Ja jos siellä piilossa on jotain 70snt korotustarpeita, niin kehtaako verottaja tarjota sentin korotusta kilometrihintaan, mikä prosentteina on reilu 2% korotus?

Tai sitten hallitus ajaa, että oman auton käytöstä korvataan vähemmän paitsi jos sähköauto.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

Torspo

Jos sähköautoilijalla on pörssisähkö voi ajoittaa latauksen yön halvimmille tunneille.

Tyypillinen sähköauto tarvitsee 15-20 kWh/100km. Kymmenen sentin kWh hinnalla 1,5-2 euroa per 100 km.

repo

Quote from: Torspo on 13.11.2021, 10:45:42
Jos sähköautoilijalla on pörssisähkö voi ajoittaa latauksen yön halvimmille tunneille.

Tyypillinen sähköauto tarvitsee 15-20 kWh/100km. Kymmenen sentin kWh hinnalla 1,5-2 euroa per 100 km.

Pörssisähköhinnalla ei saa kilowattitunteja sähköauton lataustöpseliin. Heinä-syyskuun sähkölaskuista laskettu ostetun/kulutetun kWh oli 21 snt/kWh.

Energian ja siirron osuudet menivät jokseenkin 50/50 tällä kertaa. Jo vuosien ajan siirron osuus on ollut kasvava ja noin 2/3 kilowattitunnin kokonaishinnasta. Nyt oli poikkeus, että energia ja siirto olivat saman suuruisia, tunnetusta syystä. kWh-hinnan lasken jakamalla minulta lähtevän rahan ostamallani/kuluttamallani kWh-määrällä. Tällöin kWh-hinta kattaa kaiken (energian, siirron, energiaverot, alv:t, erilaiset kiinteät veloitukset ym.).

Eli edellisellä laskelmalla sähköauton energiakustannus tekisi 3-4 euroa per 100 km (minun pörssisähkö- ja siirtosopparilla, toisilla erilaiset sopparit, joten luvut vaihtelee).

Viimeisellä tankkausvälillä etanolia polttava autohoppani oli kuluttanut tasan 10 l/100 km. Etanolin ostin 1,37 euro/litra ja matkaa kertyi 231 km tankkausvälille. Tankkausvälille tämä tekee etanolienergian hinnaksi 16,86 euroa per 100 km.

Näillä laskelmilla sähköllä siis 100 km matka yli 4x halvemmalla. Missäs se lähin sähköautokauppa olikaan... ;)

Aiempaan kommenttiin kilometrikorvausten nostamisesta vastaamaan todellisia fossiilisten kustannuksia niin edellinen laskelma tukee odotusta ettei km-korvausta tulla nostamaan koska "vihreä siirtymä".
"Kokoomusvihassa ei ole mitään huvittavaa. Kolmannen polven kokoomuslaisena totesin 2000- luvun alussa, ettei Kokoomusta enää voi äänestää, eikä naurattanut minua yhtään silloin eikä edelleenkään." -- Emo

Dangr

Jossain vaiheessa liikenteen polttoaineiden CO2-verot/maksut jaetaan tasan kaikkien energioitten kesken. Miksi jääkaapin tai grillaamisen CO2 pitäisi olla edullisempaa kuin autoilun?

Tämä sitten kompensoidaan valtiolle lisäverottamalla autoilua jollain muilla maksuilla.
"We now live in a nation where doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the press destroys information, religion destroys morals, and our banks destroy the economy." Chris Hedges
"Shouting "Freedom" and other anti-government slogans" NYT

Tabula Rasa

Quote from: Torspo on 13.11.2021, 10:45:42
Jos sähköautoilijalla on pörssisähkö voi ajoittaa latauksen yön halvimmille tunneille.

Tyypillinen sähköauto tarvitsee 15-20 kWh/100km. Kymmenen sentin kWh hinnalla 1,5-2 euroa per 100 km.

Pelkästään hävikki korkeimmankin jännitteen linjoilla on vähintään 3% 1000km kohti. Meikäläisten korkeimmat jännitteet oli vissiin jotain 400 kilovolttia jossa luultavasti vielä suuremmat. Sitten jokaisen muuntoaseman, eli tuotantolaitos->muuntaja->linja->muuntaja alaspäin->perusverkkotaso->syöttökuristus ja sulakkeet->latauspistoke->auton oma laturi-> auton akku. Eli väittäisin hyötysuhteen olevan ehkä 80% luokkaa. Jonka lisäksi sähkön hinta on ollut muiden energialähteiden tapaan varsin tehokkaasti nousussa. Jolloin väittäisin ettei sähköauto ole ilman valtavaa kompensointia kannattavaa.
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

Hämeenlinnan Oraakkeli

Onkohan sitä tutkittu että mikä polttoaineen veroton hinta olisi jos sitä ryhdyttäisiin tekemään FT synteesillä huonolaatuisesta jätekartongista pahvista yms jätteestä. Pärjäisiköhän hinnassa sähköautoilulle.

Tabula Rasa

Quote from: Hämeenlinnan Oraakkeli on 13.11.2021, 14:30:28
Onkohan sitä tutkittu että mikä polttoaineen veroton hinta olisi jos sitä ryhdyttäisiin tekemään FT synteesillä huonolaatuisesta jätekartongista pahvista yms jätteestä. Pärjäisiköhän hinnassa sähköautoilulle.

Vaatii edelleen enemmän energiaa per kilo polttoainetta kuin siitä saa ulos. Siinä sen ongelma.
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

Ari-Lee

Jokainen on satavarmasti samaa mieltä siinä ettei kaikki liikenne voi perustua pelkkään sähköön. Huoltovarmuus täytyy säilyä kaikissa olosuhteissa olkoon polttoaine sitten mitä tahansa.
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

Kim Evil-666

Muistelen- että tuossa alkukesästä, vai koska se oli- mutta taannoin kuitenkin, eräs kepulainen natku (Kurvinen) horisi, ettei polttoaineen hintoihin tule mitään suurempia korotuksia. Se oli silloin, kun bensiinin hinta pumpuilla tärähti 20 centtiä ylöspäin. Kahden euron hintaa mainittu natku piti "mahdottomana"- ja sanoipa vielä- ettei Kepu tule sellaista hyväksymään.

Jälleen on todistettu oikeaksi se Kepua koskeva kulunut sanonta.

Onhan nykyiset hinnat aivan saatanallisia maaseudulla asusteleville- niin työntekijöille, kuin yrittäjillekin. Tämän maan prioriteetit tuntuvat olevan maan natiivikansalaisten elämän kurjistaminen kaikilla mahdollisilla keinoilla. Verotetaan- mokutetaan- ja matutetaan valkoinen roskasakki hautaan. Olis stana kirveellä töitä- ja isosti!
Pohjoinen Perkele! Arktisen alueen Eko-Mörökölli!
Oma polku- kiveen hakattu!

"Tässä on viisaus. Jolla ymmärrys on, se laskekoon pedon luvun; sillä se on ihmisen luku. Ja sen luku on kuusisataa kuusikymmentä kuusi."

Faidros.

Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Viimeinen linja

Laskisin jos osaisin ns. kohtaamispisteen missä ei enää kannata töissä käydä, toisella puolella on palkka ja siitä maksettavat verot ja työssäkäynnin kulut mm. polttoaine. Toisella puolella taas yhteiskunnan tuet, asumistuki, toimeentulotuki ja mitä niitä sitten onkaan. Kuinka suuri palkan pitää olla että jää enemmän käteen kuin tuista? Ja sitten jos lopettaisi työt ei tarvitsisi herätä aamuisin ja lähteä ajelemaan ruuhkiin ja polttamaan bensaa, eikö tätä tässä kuitenkin tavoitella, eli eikun kortistoon vaan.

Faidros.

Quote from: Faidros. on 13.11.2021, 15:01:08
Laitan tähän nestemäisten polttoaineiden verotaulukot.

https://www.vero.fi/yritykset-ja-yhteisot/verot-ja-maksut/valmisteverotus/nestemaiset-polttoaineet/verotaulukot/
Kun olen itse tutkinut vaihtoehtoisia polttoaineita , niin näistä direktiiveistä löytyy vastaus siihen ettei nyhtökaurasta puristettua biodieseliä voi käyttää kulkupelissäsi laillisesti  ;)
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Ari-Lee

Quote from: Viimeinen linja on 13.11.2021, 15:17:22
Laskisin jos osaisin ns. kohtaamispisteen missä ei enää kannata töissä käydä, toisella puolella on palkka ja siitä maksettavat verot ja työssäkäynnin kulut mm. polttoaine. Toisella puolella taas yhteiskunnan tuet, asumistuki, toimeentulotuki ja mitä niitä sitten onkaan. Kuinka suuri palkan pitää olla että jää enemmän käteen kuin tuista? Ja sitten jos lopettaisi työt ei tarvitsisi herätä aamuisin ja lähteä ajelemaan ruuhkiin ja polttamaan bensaa, eikö tätä tässä kuitenkin tavoitella, eli eikun kortistoon vaan.

Tuohan on jokaisen yksilön tapauskohtainen kulminaatiopiste. Ala-asteen matematiikka riittää. Tulot miinus menot | Kelan laskurit kertovat sitten sen toisen totuuden tulot, mitkä nekin ovat yksilön tapauskohtaiset harkinnanvaraisilta. Eikä siellä Kelan harkinnanvaraisillakaan mitään bakkanaaleja järjestellä, vaikka joillakin ne nousevat palkkojen tasoille ja ylikin.
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

Tabula Rasa

Quote from: Viimeinen linja on 13.11.2021, 15:17:22
Laskisin jos osaisin ns. kohtaamispisteen missä ei enää kannata töissä käydä, toisella puolella on palkka ja siitä maksettavat verot ja työssäkäynnin kulut mm. polttoaine. Toisella puolella taas yhteiskunnan tuet, asumistuki, toimeentulotuki ja mitä niitä sitten onkaan. Kuinka suuri palkan pitää olla että jää enemmän käteen kuin tuista? Ja sitten jos lopettaisi työt ei tarvitsisi herätä aamuisin ja lähteä ajelemaan ruuhkiin ja polttamaan bensaa, eikö tätä tässä kuitenkin tavoitella, eli eikun kortistoon vaan.

Itsellä tuli jo vuosia sitten vastaan se piste, että laskin ettei näillä tuntimäärillä saa palkkana edes 70km työmatkan kuluja umpeen, siitä huolimatta että siitä tulee yö ja pyhälisät. Jonka jälkeen se meinasi ettei siihen hommaan enää sohlattu tuota matkaa. Nythän puhutaan työttömien kohdalla 150km työssäkäyntialueesta. Perus 90-luvun bensa-autolla se on 10 litraa eli 20e/100km. eli 60e per työreissu. Se sanoo suoraan että alle 60e/työpäivä(on sen pituus mitä hyvänsä) ei kannata edes pieraista siihen suuntaan. Ja että työ ollakseen voitollista tekijäpuolelle pitäisi tienestin olla pitkälle toistasataa per päivä, mitä ei käytännössä mikään ala minne voi suoraan kävellä töihin, maksa. Palkat huitelee 5-10e/h välillä ja matut vielä senkin alle. Jolloin 100e tienesti 10h päivästä on 40e koska polttoaineet, josta lähtee verot jollain 15% tasolla eli 25e käteenjäävää. Siinä voi moni miettiä kannattavuutta jos käteen työstä jäisi reilu pari euroa tunnilta. 
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

Uuno Nuivanen

^ Lisäksi autossa on paljon muitakin kuluja kuin pelkkä polttoaine. Mutta joo, siihen ollaan Hölmölässä menossa ja menty jo, että mikään ei kannata korkeiden kustannusten takia.

ÄmTeeAa

Muistutukseksi: tämä hölmöily - ja aika moni muukin - jatkuu tasan niin kauan, kunnes porukassa päätetään (siis me päätetään, ei hyvävelikerho), että riittää. Taitaa polttoaineen sekä sähkön hinnannousu olla se juttu, joka sen sitten takoo viimeisimmällekin Hämeen hitaalle kalloon. Että kommareita äänestämällä saat kommunismiä, kutsuivat ne sitä millä nimellä hyvänsä. Kommareita sitten löytyykin tästä maasta yllättävän paljon, ja odottamattomista paikoista kuten Kokoomuksesta ja Keskustasta. Jos myötäilee viherkommareita, on myös itse viherkommari.

Heti kun alkaa olemaan mielenosoitusta tai autoilijoiden tempausta, niin olen menossa mukana. Tämä on ammattimiehistä kiinni, autoliitto tai ammattiliitot eivät tule puskemaan tätä riittävällä innolla. Teidän täytyy tehdä se, nimenomaan teidän. Muut tulevat perässä, ja uskon kyllä että ymmärrystä ja tukea löytyy. Seuratkaa tarkkaan mitä autoliitto edes tekee, jos ei mitään, silloin nekin eurot kannattaa jättää itselle.

Allekirjoittaneen usko valtionhallintoon on negatiivinen. Kannattaa yleensä tehdä päinvastoin kuin ne sanovat. Kolmilitraisella kuusisylinterisellä tässä ajellaan, eikä voisi hiilidioksidit paljoa vähempää kiinnostaa, kasvithan sitä syö. Jos tässä oman talon jossain vaiheessa omistaa, se on taatusti kaava-alueen ulkopuolella, tuottaa sähkönsä ja lämpönsä itse, ja kaivo pihalla. Eikä taatusti ole kiinni missään valtakunnan verkossa. Eikä taatusti käy aurinko- tai tuulisähköllä, eikä sisällä akkuja.

Mikke70

Quote from: repo on 13.11.2021, 12:08:57
Quote from: Torspo on 13.11.2021, 10:45:42
Jos sähköautoilijalla on pörssisähkö voi ajoittaa latauksen yön halvimmille tunneille.

Tyypillinen sähköauto tarvitsee 15-20 kWh/100km. Kymmenen sentin kWh hinnalla 1,5-2 euroa per 100 km.

Pörssisähköhinnalla ei saa kilowattitunteja sähköauton lataustöpseliin. Heinä-syyskuun sähkölaskuista laskettu ostetun/kulutetun kWh oli 21 snt/kWh.

Energian ja siirron osuudet menivät jokseenkin 50/50 tällä kertaa. Jo vuosien ajan siirron osuus on ollut kasvava ja noin 2/3 kilowattitunnin kokonaishinnasta. Nyt oli poikkeus, että energia ja siirto olivat saman suuruisia, tunnetusta syystä. kWh-hinnan lasken jakamalla minulta lähtevän rahan ostamallani/kuluttamallani kWh-määrällä. Tällöin kWh-hinta kattaa kaiken (energian, siirron, energiaverot, alv:t, erilaiset kiinteät veloitukset ym.).

Eli edellisellä laskelmalla sähköauton energiakustannus tekisi 3-4 euroa per 100 km (minun pörssisähkö- ja siirtosopparilla, toisilla erilaiset sopparit, joten luvut vaihtelee).

Viimeisellä tankkausvälillä etanolia polttava autohoppani oli kuluttanut tasan 10 l/100 km. Etanolin ostin 1,37 euro/litra ja matkaa kertyi 231 km tankkausvälille. Tankkausvälille tämä tekee etanolienergian hinnaksi 16,86 euroa per 100 km.

Näillä laskelmilla sähköllä siis 100 km matka yli 4x halvemmalla. Missäs se lähin sähköautokauppa olikaan... ;)

Aiempaan kommenttiin kilometrikorvausten nostamisesta vastaamaan todellisia fossiilisten kustannuksia niin edellinen laskelma tukee odotusta ettei km-korvausta tulla nostamaan koska "vihreä siirtymä".

Jos etanolilla kustannukset per sata kilometriä olisi liki 17 e, niin eipä etanoli ole kannattava edes bensaan verrattuna. Noihin lukemiin verrattuna kaasuautoni 5,5 e/100 km kuulostaa oikein mukavalle.
Donald—I appreciate the free publicity for Borat! I admit, I don't find you funny either. But yet the whole world laughs at you.

haermae

Quote from: repo on 13.11.2021, 12:08:57
Eli edellisellä laskelmalla sähköauton energiakustannus tekisi 3-4 euroa per 100 km (minun pörssisähkö- ja siirtosopparilla, toisilla erilaiset sopparit, joten luvut vaihtelee).

Viimeisellä tankkausvälillä etanolia polttava autohoppani oli kuluttanut tasan 10 l/100 km. Etanolin ostin 1,37 euro/litra ja matkaa kertyi 231 km tankkausvälille. Tankkausvälille tämä tekee etanolienergian hinnaksi 16,86 euroa per 100 km.

Näillä laskelmilla sähköllä siis 100 km matka yli 4x halvemmalla. Missäs se lähin sähköautokauppa olikaan... ;)

Eikö kululaskelmassa pitäisi ottaa huomioon myös auton hankintahinta jaettuna esim 10 v käyttöajalle miinus jäännösarvo, huollot, renkaat, varaosat jne? Että nähdään kokonaiskustannus /km. Eihän laskelma muuten vastaa todellisuutta likimainkaan. Harvempi saa sähköauton ilmaiseksi käyttöönsä niin, että tarvii maksaa vain siihen ladatun sähkön hinta.

Otetaan vaikka 40-50 k€ tuliterä sähköauto vs. 10+ vuotias viidentonnin perus-TojotaOktaavia; molemmilla ajaa 10 vuotta keskimääräisiä 15 tkm/v ajoja, kun hoitaa huollot asiallisesti. (toim.huom: käytettyä sähköautoa en ostaisi, mutta 10+ vuotiaista perus-perhe-karvalakeista on hyviä kokemuksia).

Jälkimmäisen ostajalle jää säästöön 35-45 k€ bensaan/dieseliin ynnä muihin pakollisiin autoilun kuluihin 10 v. ajalle. Eiköhän tuolla ne 4x kalliimmat polttaineetkin maksa, ja jää rahaa tähteellekin. Eli kustannus/km pienemmäksi kuin sähköautolla.


Oulussa puhuvat että motarin pientareella matelee noita sähköautoja keplottelemassa Tupoksen ABC:lle laturiin. Lämmityslaitetta tai radiota ei parane käyttää, joten kunnon talvikamppeet pitää myös laskea mukaan sähköautoilun kuluihin. Ja jäärapa tuulilasin sisäpuolen rapaukseen (ah nostalgiaa, kuplavolkkarien aikaa). Radion kuulee nykyään kännykästä, joten ei välttämättä tarvi ottaa erikseen patteriradiota mukaan reissuun.

Sähköautoilu näyttää vaativan samanlaista kokoaikaista harrastuneisuutta kuin joku veteraanimoottoripyöräily. Väkkärän tilaa pitää jatkuvasti seurata ja kuulostella, ja reitit suunnitella niin ettei ongelmien tullen ole liian pahassa paikassa. Sähköautolla alkaen jo siitä, missä voi/uskaltaa tankata ja missä ei. Veteraanimopoon sentään kelpaa minkä tahansa aseman bensa, ja se on aina ~saman hintaista.

Oli ja meni aika, jolloin autoa saattoi kohdella kätevänä ja mukavana kulkuneuvona, jolla siirryttiin vaivattomasti paikasta A paikkaan B. Tankkaamaankin pystyi jokaisella vastaantulevalla huoltoasemalla. Eikä missään rosvottu 260 euroa 20 litrasta bensaa, kuten kävi sille mäkkärillä tankanneelle sähköautoilijalle.

JiiMu

Quote from: haermae on 14.11.2021, 09:32:58
Oulussa puhuvat että motarin pientareella matelee noita sähköautoja keplottelemassa Tupoksen ABC:lle laturiin.
...
Eikä missään rosvottu 260 euroa 20 litrasta bensaa, kuten kävi sille mäkkärillä tankanneelle sähköautoilijalle.

Korjataan muutama helppo fakta. Kaikkeen en jaksa puuttua mutta latauksen osalta korjaukset:

Tupoksen ABC:llä ei ole laturia, vielä, ensikesänä tulee varmaankin, 4-8 paikkainen pikalaturi jos yhtään voi päätellä siitä mitä muille ABC liikenneasemille on tullut. Pian noita on ihan joka helkkarin ABC:n ja S-marketin pihassa.

Oulun seudulla on 17 erillistä paikkaa missä pikalaturi, kussakin paikassa 1-3 paikkaa. 4 näistä ilmaisia.

Mäkkärin mies sai latauksen ilmaiseksi, jos viitsisit lukea juttua yhtään klikki-otsikkoa pidemmälle.

Yleisesti suosittelen juttuseuraa esson baarin ulkopuolelta myös.
Älä jahtaa miestä jolla on kivääri, voi olla että saat hänet kiinni

JiiMu

#85
Sähköautolla ajaminen  maksaa tosiaan energian osalta sen 1,5-2,5€/100km. Vähän riippuen autosta, sähkön hinnasta ja onko kesä/talvi. Tämä siis kotisähköllä, jos ajaa alle 300-400km päivässä niin kotona lataamalla pärjää. Jos enemmän niin pikalataa matkalla sitten, keskimäärin 2x hinta kotona lataamiseen verrattuna.

Huvikseen voi katsoa miten ne omat (pitkät) ajot sujuisi sähköautolla tällä sivustolla: https://abetterrouteplanner.com/
Laittakaa sinne vaikka joku volkkarin malli testiksi. Jos Teslalla katotte niin sallikaa myös CCS latureiden käyttö "settings - fast chargers" alta, vakiona käyttää vain Teslan omia latureita joita on meillä aika vähän vielä.

Latureiden paikkoja voi mulkoilla https://latauskartta.fi/ kautta. Niitä on vähän joka nurkalla.
Älä jahtaa miestä jolla on kivääri, voi olla että saat hänet kiinni

Faidros.

Dieselgeneraattorista ratkaisu sähköautoiluun! ;D

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/hammentava-tulos-dieselgeneraattorilla-ladattu-sahkoauto-kulutti-vahemman-kuin-pieni-dieselauto/6772958#gs.ge3fjy

Kukaan järkevä ihminen ei normaalisti lataisi sähköautoaan dieselkäyttöisellä generaattorilla, mutta sallittakoon se tämän kerran tutkimuksen nimissä.

Australialainen Tesla-kerho ja maan sähköautoyhdistys päättivät viime viikonloppuna selvittää, miten hyvin sähköauto, tässä tapauksessa Tesla Model S P85D, selviää dieselmoottorilla varustettua Volvo V40 D2:ta vastaan, kun tarkkailun kohteena on kulutus. Vastoin kaikkia taiteen sääntöjä, ladattiin Tesla dieseliä polttoaineenaan käyttävällä generaattorilla.

Generaattori syötti Teslaan 18 kWh:n edestä sähköä käyttämällä 4,46 litraa dieseliä. Teslalla ajettiin tämän jälkeen 104,6 kilometriä maantie- ja kaupunkiajoa yhdistelevällä reitillä.

Volvo alitti viralliset kulutuslukemansa, mutta ei pärjännyt Teslalle
Volvo V40 D2 ajoi tismalleen saman reitin samoissa olosuhteissa. Selvisi, että diesel-Volvo oli kuitenkin käyttänyt samaan, hieman yli sadan kilometrin matkaan 4,8 litraa polttoainetta. Huomionarvoista on, että kyseisen Volvon ilmoitettu kulutus on 4,9 litraa satasella.

Kyseessä oli varsin vaikuttava suoritus Teslalta, joka painaa 700 kiloa enemmän kuin Volvo V40. Omassa luokassaan Tesla ei myöskään ole erityisen pieniruokainen – toisin kuin dieselpihinä pidetty V40 D2, joten taloudellisemmalla sähköautolla toistettuna ero olisi voinut olla suurempikin.
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

JiiMu

^ Sama koitettu myös Suomessa. https://youtu.be/zRSDpZjPNWo
Aika hämmentävää kieltämättä. Tuossa ei edes oteta hukkalämpöä talteen.
Älä jahtaa miestä jolla on kivääri, voi olla että saat hänet kiinni

Faidros.

Jokaiseen sähköautoon nestekaasugeneraattori takapaksiin, niin ei tarvitse ajella saastuttavilla polttoaineilla, verkkosähköstä kun ei aina tiedä kuinka saastuttavalla tavalla se on tehty.
Tuulisähköllä ajetaan taas naapurin lompakolla, koska sitä tuetaan raskaasti verovaroin.
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Viimeinen linja

Näissä sähköauto hehkutuksissa unohdetaan (tahallaan?) edelleen se että nyt on siirtymävaihe menossa ja siksi valtio ei rankaise täydellä raivolla kun sähköllä ajelee, mutta odottakaa vain. Sama raha kerätään liikenteestä myös tulevaisuudessa kuin nyt.
Toinen asia mitä pitää todella pohtia on jälleenmyyntiarvo, kuka haluaa / uskaltaa ostaa sähköauton jossa on akkutakuu raukeamassa, tämä riski pitää ostajan huomioida ja se voi olla sitten jännä tilanne kun kauppaa tehdään.