News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

Bensan hinta yli kaksi euroa?

Started by Risto A., 11.11.2021, 18:23:04

Previous topic - Next topic

Demlan it-tuki

Quote from: räsänen on 11.11.2021, 21:45:18
Quote from: JoKaGO on 11.11.2021, 21:37:43
Isä-vainaa naureskeli, kun 60-luvun lopulla 92-oktaanisen bensan hinta nousi 26 pennistä 28 penniin litralta ja Tekniikan Maailma teki jutun siitä, että KUN se nousee 30 penniin litralta, niin autoilu muuttuu liian kalliiksi tavikselle.
Tuolloin ammattimies tienasi noin 1000 mk / kk eli 100.000 penniä, jonneille selvennyksenä tämmöiseltä puumerisetältä  :P

Silloin ammattimies sai 3800 litraa bensaa kuukausipalkallaan.

Nyt litroja samainen ammattimies saa 1500, jos keskikuukausipalkka on 3000 kouraan. Ihanan kallista.

vaan mikäs on 60 luvun auton vs suht uuden kulutus

ikuturso

#31
Quote from: kriittinen_ajattelija on 12.11.2021, 09:29:06
Paljos sähköauton lataus maksaa suhteessa normi autojen tankkaukseen?

Ei se maksa mitään. Meet vaan joka paikkaan töpseli kädessä niin kuin kännykkälaturin kanssa toimitaan: Hei mullon accu ninqu vähä död, voisingsmä lataa mun teslaa pari minsaa sun seinästä, et mä pääsen himbeen?

Tästä nimittäin tulee ennen pitkää uusi normi. Kylässä on saanut käyttää sähköä. On saanut lukea valot päällä, käyttää partakonetta, ladata kännykkää, käyttää hiustenkuivaajaa. Sähkö on asia, joka kuuluu moderniin vieraanvaraisuuteen. Jos tähän ei kiinnitetä huomiota, tulee sähköauton lataamisesta kyläreissuilla uusi normaali. Sitten kun et anna laittaa patteriautoa seinään kiinni, niin olet mulqqu.

Hei, sul näkyy olevan tallin seinäs tommone punanen stöpselijutska. Mä saisin siit paremmin tohon teslukkaan vähä kytyä, tiätsä. Ei tarttis pitää johtoo niin kauaa seinäs, nii ei menis nii paljo sult sähköö?  :roll:

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

koojii

Quote from: kriittinen_ajattelija on 12.11.2021, 09:29:06
Paljos sähköauton lataus maksaa suhteessa normi autojen tankkaukseen?

Oiskohan se alle viidesosan jos omasta töpselistä onnistuu sähköautoa lataamaan.

Sitten taas latausasemilla erityisesti jossain roaming-tilassa hinta saattaa olla luokkaa kymmenen kertaa kalliimpaa kuin bensa-auton tankkaus per ajokilometri.

Akku kun on aikanaan kaput sähköautosta, niin uudesta akusta saakin maksaa sitten luokkaa 10-15 tuhatta euroa.

Himskatin kallista se sähköautoilu on jos lasketaan autoilun kustannukset verottomissa hinnoissa ja verrataan polttomoottoriautoon. Verokarhu antaa PALJON vähemmän raippaa nykyään sähköautoille kuin polttomoottoriautoille. Raippaa annetaan vähemmän auton ostamisen yhteydessä maksettavassa autoverossa, paljon vähemmän ajoneuvoveroina ja käyttövoimaveroina ja sähkön verotkin on murto-osa verrattuna liikennepolttoaineiden veroihin.

En yhtään edes epäile etteikö verokarhu heräile jossain vaiheessa ja anna sähköautoilijoillekkin raippaa oikein korkojen kanssa.




Viimeinen linja

Tämä laskelma voi päteä nyt mutta oikeastaan pitäisi odottaa pari vuotta niin saataisiin (tulevat) verot tähän mukaan ja ne eivät sitten ole pienet.


Quote from: Jaska Pankkaaja on 12.11.2021, 12:16:32
Quote from: kriittinen_ajattelija on 12.11.2021, 09:29:06
Paljos sähköauton lataus maksaa suhteessa normi autojen tankkaukseen?

1 l bensaa = 9 kWh sähköä

jos 20c/kWh niin 9*0,2€ = 1,8 €

Sähköauton hyötysuhde on suurin piirtein 2 kertaa parempi joten
kustannus puolittuu, noin siis aivan karkeasti.

Vesa Heimo

Quote from: koojii on 12.11.2021, 13:32:46

Akku kun on aikanaan kaput sähköautosta, niin uudesta akusta saakin maksaa sitten luokkaa 10-15 tuhatta euroa.

Aika moni valmistaja tarjoaa paljon pidempiä akkutakuita kun polttomoottoritakuita. Se ei mitenkään tavallista tule olemaan että akut sakkaa ennen 200tkm- kuten ei pitäisi olla jakopään hajoaminenkaan tai automaattilaatikon. Mutta toki, joskus sitä sattuu.

Sähköautoissa ollaan muutenkin taipaleen alkupäässä. Se mitä akun vaihto maksaa esim 10v päässä voi vaan arvailla. En usko että enempää ainakaan kun nykyään. Ehkä sen verran kun vaihtomoottori kun 200tkm autosta jakoketju pomppaa.
" Onko tarina tosi tai ei, se on toinen juttu. Näin nämä asiat koetaan."  T: Perussuomalaisten puoluesihteeri.

Ari-Lee

En halua häiritä kenenkään keskustelua, mutta pakko mainita että edelleen se jatkuu väärillä laduilla.

Nimittäin kyse on siitä että polttonesteiden tahallisista hinnan- ja veronkorotuksista seuraukset ovat kaikkien palveluiden ja tuotteiden hintojen korotukset. Ja se on itseään kiihdyttävä prosessi se. Se on vorteksi mikä tulee imemään talousalueen reunoilta aivan kaiken itseensä - jopa yhteiskuntarauhan. Ainakaan enää ei pitäisi horista mistään palkka-aleista, halpatyövoimasta, työttömien armeijan ruoskimisesta orjatöihin, eikä yritystukien korotuksista puhumattakaan vielä talousalueen muiden maiden avustuspaketeista - ei kertaluontoisista, vielä vähemmän pysyväluonteisista.

En suosittele auton vaihtoa. Suosittelen hallituksen vaihtoa ja eroa ensin €urosta, omaa kelluvaa valuuttaa. Jatkossa heti perään keskustelua Fixit'istä.
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

Vesa Heimo

Quote from: Ari-Lee on 12.11.2021, 14:48:59

En suosittele auton vaihtoa. Suosittelen hallituksen vaihtoa ja eroa ensin €urosta, omaa kelluvaa valuuttaa. Jatkossa heti perään keskustelua Fixit'istä.

Onko puolueita jotka kannattavat tällaista?
" Onko tarina tosi tai ei, se on toinen juttu. Näin nämä asiat koetaan."  T: Perussuomalaisten puoluesihteeri.

Mikke70

Quote from: Vesa Heimo on 12.11.2021, 15:16:02
Quote from: Ari-Lee on 12.11.2021, 14:48:59

En suosittele auton vaihtoa. Suosittelen hallituksen vaihtoa ja eroa ensin €urosta, omaa kelluvaa valuuttaa. Jatkossa heti perään keskustelua Fixit'istä.

Onko puolueita jotka kannattavat tällaista?

Edes persutkaan ei kannata euroeroa tai eroa eu:sta. Kansan enemmistöstä nyt puhumattakkaan. Ja jos nyt joku puolue kannattaisikin, niin auto saisi tuolla periaatteella vaihtaa vasta  ehkä kymmenen vuoden päästä.
Donald—I appreciate the free publicity for Borat! I admit, I don't find you funny either. But yet the whole world laughs at you.

Väestönvaihtaja

Quote from: Ari-Lee on 12.11.2021, 14:48:59
En suosittele auton vaihtoa. Suosittelen hallituksen vaihtoa ja eroa ensin €urosta, omaa kelluvaa valuuttaa. Jatkossa heti perään keskustelua Fixit'istä.
Eurojäsenyys on virhe, mutta ero on poliittisesti epärealistista.

Ari-Lee

Jos kerran nesteistä, hinnoista, ja autoista keskustella pitää niin bioetanoli otetaan mukaan. Konversio autoon on säästösijoitus, mutta kuinka kauan kun bioetanolinkin hinta on jatkuvassa nousussa - siitä pitää hallitus kiinni kuin purkka tukasta.

1.1 - 1.5 € / L

https://www.polttoaine.net/index.php?s=re85&sivu=1

RE-85 konversiosta tärkein asia:

https://www.st1.fi/etanoliautoilu

Konversion asentavia palveluita:

https://eflexfuel.com/fi/installation-shops

Tankkauspisteitä:

https://eflexfuel.com/fi/e85-stations

Konversion jälkeen auto toimii myös bensiinillä. Kylmäkäynnistystä helpottaa 5-10% bensiiniä joukossa.
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

ikuturso

Quote from: Vesa Heimo on 12.11.2021, 14:43:42
Aika moni valmistaja tarjoaa paljon pidempiä akkutakuita kun polttomoottoritakuita. Se ei mitenkään tavallista tule olemaan että akut sakkaa ennen 200tkm- kuten ei pitäisi olla jakopään hajoaminenkaan tai automaattilaatikon. Mutta toki, joskus sitä sattuu.

Sähköautoissa ollaan muutenkin taipaleen alkupäässä. Se mitä akun vaihto maksaa esim 10v päässä voi vaan arvailla. En usko että enempää ainakaan kun nykyään. Ehkä sen verran kun vaihtomoottori kun 200tkm autosta jakoketju pomppaa.

Mihin se jakoketju pomppaa?

Ajoin diesel-sitikalla 560000. Moottori oli edelleen priimakunnossa, vei 4,5 litraa dieseliä sadalla. Ei yhtään öljyä tarvinnut lisätä huoltojen välillä, jotka olin venyttänyt 20 tkm:iin 15 sijasta. Laturi vaihdettu kahdesti, jakohihna kolmesti ja taka-akseli peruskorjattu. Esim. pakoputki oli alkuperäinen.

Ai niin. Akku oli vaihdettu kahdesti.

Sitten tuli käytettynä diesel passatti. Siitä porsi takarunko 450 tkm kohdilla ja trokasin sen eteenpäin. Tsekkasin autorekisteristä, niin sekin on korjattu tieliikenteeseen ja porskuttaa edelleen Oulun suunnalla.

Toisaalta nykyisin minulla on hybridi. Alkuperäinen akkupaketti ja kohta 300tkm mittarissa.
Mutta tämä onkin itselataava, eli akkupaketti on melko pieni ja näin ollen hieman kuulemma edullisempi kuin volvoroitten 15t€ paketit.

Tosin jos nyt jo akkuteollisuus kipuilee harvinaisempien maametallien saatavuuden kanssa, niin mitenkäs sitten kun koko maailma ajaa sähköautoilla ja niihin tarvitaan vaihtoakkuja samaan aikaan kun autoteollisuus pukkaa koko ajan uutta ekotekoa maailmalle?

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

Ari-Lee

"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

ikuturso

Jos tekisi itse etanolit autoon....

Sahanpuru on vaikea saada käymään. Jotain hienompaa tärkkelystä tai sokeria pitäisi olla, jotta lähtisi tam tam käymään.

Jossain netissä oli laskettu, että Prisman hinnoilla vesikilju sokerista maksaisi 20snt/l. Jos toi olisi kymmenvolttista, niin sitä tarvittaisiin 10 litraa yhteen etanolilitraan. Eli kahden euron kiljut tarttisi vielä tislata pulputtaa.

Tuo on kyllä juomakelpoista... Ehkä kannattaisi tehdä se kahden euron ponupullo, myydä se kahdella kympillä ja ostaa voitolla korkeaoktaanista.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

Ari-Lee

Laitteen hinta omaan kotteroon on 449€ + muutoskatsastus.

QuoteMuuntotuki ja muutoskatsastus

Ennen 1.9.2009 käyttöönotettuun bensiini- tai hybridihenkilöautoon saa Traficomilta 200 € muuntotuen, kun se muunnetaan käyttämään etanolipolttoainetta eFlexFuel-laitteella. Muuntotuen edellytyksenä on auton muutoskatsastaminen laitteen asennuksen jälkeen. Muutoskatsastuksen jälkeen Traficom maksaa muuntotuen tilillesi.

Muutoskatsastus on myös mahdollista tehdä auton määräaikaiskatsastuksen yhteydessä.

Työskentelemme parhaillaan viranomaisten ja asiantuntijoiden kanssa mahdollistaaksemme muutoskatsastuksen myös vuotta 2009 uudempiin autoihin.

Lisätietoja muuntotuesta sekä ohjeet muuntotuen hakemiseen löydät Traficomin sivuilta.

https://eflexfuel.com/fi/muuntotuki
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

Ari-Lee

Quote from: ikuturso on 12.11.2021, 16:14:28
Jos tekisi itse etanolit autoon....
-i-

Juuri näin. Ja ympyrä sulkeutuu kun kruununvouti juoksee kasakoineen pitkin korpimehtiä tehtaita tuhoten. Nahkurinorsilla perseet tervataan.
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

Vesa Heimo

Quote from: ikuturso on 12.11.2021, 16:04:03

Mihin se jakoketju pomppaa?

Vaikea noin yksilöidä, mutta olen kuullut huhuja ketjulisista bensa-autoista joilla on ollut koneremontti ennen 200tkm ja automaatti porsinut kanssa.

Liekkö sitten urbaanilegendaa, mut niin kuulemma on käynyt. Sellaisilla kilometreilla ettei takuu ole korjannut.
" Onko tarina tosi tai ei, se on toinen juttu. Näin nämä asiat koetaan."  T: Perussuomalaisten puoluesihteeri.

Titus

Quote from: ikuturso on 12.11.2021, 16:04:03

Mihin se jakoketju pomppaa?

-i-

Lienee aika harvinaista, mutta esim ketjunkiristäjä ei toimi oiken tai ketju vain venyy+kuluneet hampaat. Olen myös todistanut ihka uuden Mersun jakoketjun katkeamista, mutta se ei kyllä hypännyt vaan oli kasassa nokkahammaspyörien ympärillä. Omistaja sanoi, että ei ole kiire korjata kun tilasin uuden vähän isomman Mersun alle...  ;D
that's a bingo!

JoKaGO

Quote from: Demlan it-tuki on 12.11.2021, 13:09:32
vaan mikäs on 60 luvun auton vs suht uuden kulutus

Kuplavolkkari ja mosset noin 7-8 l/100km, japsit ehkä litran vähemmän. Volvo Amazon yli 10l, Mersun "nokivasarat" kai samoin, mutta (helevetin halpaa?) dieseliä.
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

Mikke70

Quote from: Ari-Lee on 12.11.2021, 16:00:20
Jos kerran nesteistä, hinnoista, ja autoista keskustella pitää niin bioetanoli otetaan mukaan. Konversio autoon on säästösijoitus, mutta kuinka kauan kun bioetanolinkin hinta on jatkuvassa nousussa - siitä pitää hallitus kiinni kuin purkka tukasta.

1.1 - 1.5 € / L

https://www.polttoaine.net/index.php?s=re85&sivu=1

RE-85 konversiosta tärkein asia:

https://www.st1.fi/etanoliautoilu

Konversion asentavia palveluita:

https://eflexfuel.com/fi/installation-shops

Tankkauspisteitä:

https://eflexfuel.com/fi/e85-stations

Konversion jälkeen auto toimii myös bensiinillä. Kylmäkäynnistystä helpottaa 5-10% bensiiniä joukossa.

Etanolilla vastaavasti nousee myös sitten kulutus, vaikkakin säästön puolelle jää kuitenkin verrattuna ajoon bensalla.
Donald—I appreciate the free publicity for Borat! I admit, I don't find you funny either. But yet the whole world laughs at you.

JoKaGO

Quote from: Vesa Heimo on 12.11.2021, 14:43:42
Quote from: koojii on 12.11.2021, 13:32:46

Akku kun on aikanaan kaput sähköautosta, niin uudesta akusta saakin maksaa sitten luokkaa 10-15 tuhatta euroa.

Aika moni valmistaja tarjoaa paljon pidempiä akkutakuita kun polttomoottoritakuita.

Ei kukaan halua käytettyä hybridiautoa nykyään, sähköautoista en tiedä mutta luulen samaa. Nimittäin.

Sukulaislääkäri karisti Suomen tomut hiljattain jaloistaan ja muutti perheineen Saksaan. Hänellä oli (ja siis on vieläkin) XC90 Volvon hybridi, reilu vuoden vanha ja alle 40000 ajettu. Halusi myydä sen pois ja ostaa uusi Saksan seisoja Mersu tilalle.
En tiedä, paljonko pyysi, mutta Volvo ei kelvannut autoliikkeille ei yksityisille, kaikki pelkäävät jonkin kalliin osan "porsimista". Poitsu vei Volvonsa mukanaan ja se on nyt Saksan kilvissä.
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

JoKaGO

Quote from: Mikke70 on 12.11.2021, 17:21:38
Quote from: Ari-Lee on 12.11.2021, 16:00:20
Jos kerran nesteistä, hinnoista, ja autoista keskustella pitää niin bioetanoli otetaan mukaan. Konversio autoon on säästösijoitus, mutta kuinka kauan kun bioetanolinkin hinta on jatkuvassa nousussa - siitä pitää hallitus kiinni kuin purkka tukasta.

1.1 - 1.5 € / L

https://www.polttoaine.net/index.php?s=re85&sivu=1

RE-85 konversiosta tärkein asia:

https://www.st1.fi/etanoliautoilu

Konversion asentavia palveluita:

https://eflexfuel.com/fi/installation-shops

Tankkauspisteitä:

https://eflexfuel.com/fi/e85-stations

Konversion jälkeen auto toimii myös bensiinillä. Kylmäkäynnistystä helpottaa 5-10% bensiiniä joukossa.

Etanolilla vastaavasti nousee myös sitten kulutus, vaikkakin säästön puolelle jää kuitenkin verrattuna ajoon bensalla.

Mulla oli Brasiliassa työreissulla, 15 vuotta sitten vuokra-auto, joka kävi bensan ja etanolin seoksella. Siinä oli siis etanolitankki ja pienempi bensatankki. Jotain häikkää siihen tuli, kun jouduin palauttamaan sen kesken reissun ja vaihtamaan toiseen, mutta "unisex"-versioon. Eli yksi tankki ja sama kumpaa polttoainetta sinne tankkasi.
Huomasin, että paitsi etanolia kuluu enemmän, niin myös tehoa ja vääntöä on vähemmän. Oli mäkistä seutua, ja niin hyviä "santseja" ei saanut, ettei isoimmissa mäissä olisi joutunut vaihtamaan kolmoselle - etanolilla ajettaessa. Pelkkää bensaa tankissa auto meni ylämäetkin nelosella niinkuin kuuluukin.
Ajelin siis bensalla, sitten tankki tyhjäksi ennen palauttamista vuokraamoon, ja tankki täyteen etanolia  ;) Hintaero etanolin hyväksi oli valtava, paikalliset ajoivat lähes pelkästään etanolilla.
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

ikuturso

Quote from: Vesa Heimo on 12.11.2021, 16:31:59
Quote from: ikuturso on 12.11.2021, 16:04:03

Mihin se jakoketju pomppaa?

Vaikea noin yksilöidä, mutta olen kuullut huhuja ketjulisista bensa-autoista joilla on ollut koneremontti ennen 200tkm ja automaatti porsinut kanssa.

Liekkö sitten urbaanilegendaa, mut niin kuulemma on käynyt. Sellaisilla kilometreilla ettei takuu ole korjannut.

No hyvä, että olit edes huhua kuullut, ettet ihan hatusta vetänyt moista yleistystä bensa vs. sähkö -debattiin.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

Dangr

Kyllä noita polttisautojen ongelmia löytyy.

https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/1d0c5f2d-005c-42d1-92b5-aedbde8dca1e
https://www.iltalehti.fi/autot/a/2015051119668901
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2011/10/27/opelin-jakopaan-kiristin-voi-pettaa-kalliisti
KVG MB M271 koneen jakopää.

Tuohon vielä kytkimien ja vaihteistojen ongelmat, niin ei mikään ole ongelmaton voimanlähde.

Olen ymmärtänyt että akustosta hajoaa yksittäisiä kennoja. Todennäköisesti kun tekniikka tulee tutummaksi pikkupajoille, niin yksittäisiä kennoja ruvetaan vaihtamaan koko akun sijaan.
"We now live in a nation where doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the press destroys information, religion destroys morals, and our banks destroy the economy." Chris Hedges
"Shouting "Freedom" and other anti-government slogans" NYT

koojii

Jos öljypohjaisten liikennepolttoaineiden kulutusta on tarkoitus leikata, niin nopeasti se ei taida onnistua oikein muuta kuin nostamalla polttonesteiden hintoja.

Halpaahan se bensa vielä on jos henkilöauto kuluttaa menovettä 6 litraa sadalla kilometrillä ja bensa maksaa 2 euroa litralta. 100 kilometrin ajamisen polttoainekulut ovat silloin 12 euroa. Luultavasti bensan hinta pitäisi lähemmäs kymmenkertaistua ennen kuin suurin osa vaihtaisi sen autoilun vaikka polkupyörällä kulkemiseen tai apostolin kyytiin. Silloin 10 kilometrin autoilun kustantaisi polttoaineena 12 euroa. Alkaisi olla jo sen verran tyyristä, että moni sen matkan taittaisi silloin vaikka polkupyörällä kun siihen ei kulu leppoista vauhtia ajaen kuin kenties 45 minuuttia. Silloin siinä pääsisi pyörällä 16 euron tuntiliksalle.

Toki tuollakin hinnalla jos pitäisi kuskata vaikka 500 kilon tiilikuorma mökille autolla peräkärryllä 50 kilometrin päähän, niin eihän siinä silloinkaan monen kymmenen sentin tuntiliksalle pääsisi pyörällä niitä kuskailemalla kymmenen reissua á 50 kiloa kerralla.

Tietenkään polttoaineiden hintoja ei voi tuollaisia määriä Suomessa nostaa, kun sehän tankkaus siirtyisi Ruotsiin, Norjaan, Venäjälle ja Viroon. Sisärajatarkastukset kun on vielä kielletty Schengen-alueella, niin eiköhän siellä auton peräkärryllä tai pakettiauton kyydissä samoilla tulilla tulisi joku 500 litran astia täynnä polttoainetta.

Suomen valtio on ilmoittanut tavoittelevansa hiilineutraaliutta 2035 vuoteen mennessä. Aikaa sinne on 13 vuotta. Jos tuosta tavoitteesta pidetään kiinni, niin liikennepolttoaineiden hinta nostetaan Suomessa sellaiseksi, että porukka muistelee kauhoilla siihen aikaan vuoden 2021 bensan hintaa kun sitä sai alle 2 euron litrahinnalla.



Dangr

Quote from: koojii on 12.11.2021, 18:56:28
...
Halpaahan se bensa vielä on jos henkilöauto kuluttaa menovettä 6 litraa sadalla kilometrillä ja bensa maksaa 2 euroa litralta. 100 kilometrin ajamisen polttoainekulut ovat silloin 12 euroa. Luultavasti bensan hinta pitäisi lähemmäs kymmenkertaistua ennen kuin suurin osa vaihtaisi sen autoilun vaikka polkupyörällä kulkemiseen tai apostolin kyytiin.
...
Tämä. Iso osa meistä tykkää auton mahdollistamasta vapaudesta. Esim lappiin mennessä olisi kätevä jos olisi edullista autonrahtausta junan kyydissä. Tätä voitaisiin luultavasti saada halvemmaksi ja kätevämmäksi nykyteknologialla myös lyhyemmille matkoille?
"We now live in a nation where doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the press destroys information, religion destroys morals, and our banks destroy the economy." Chris Hedges
"Shouting "Freedom" and other anti-government slogans" NYT

Eino P. Keravalta

En muista lähdettä, mutta viime viikolla joku vihreä poliitikko kertoi meille, että fossiiliset polttoaineet ovat vielä aivan liian halpoja verrattuna niiden ympäristöhaittoihin. Mitään tarkkaa hintaa ei annettu, mutta tuli sellainen käsitys, että nykyiset hinnat voisi ja pitäisi moninkertaistaa. Ilmeisesti vihreiden mukaan bensiini voisi hyvin maksaa vaikka nykyisen parin euron sijaan kymmenen euroa litralta, koska se olisi oikein koska saasteet ja koska ilmastonmuutos ja koska pahat yksityiskaarat.

Mutta mitä tapahtuisi Suomessa, jossa bensa maksaisi 10e/litra? Tulisiko siitä vihreä onnela, missä reippaat ja terveet ihmiset pyöräilisivät töihin, missä luonto kukoistaisi ja missä paha ilmastonmuutos olisi pysäytetty?

Kehtaan epäillä.

Jos bensan hinta moninkertaistuisi, se luultavasti pysäyttäisi Suomen talouden. Palkansaajilla ei olisi enää mahdollisuutta mennä töihin, ruuan hinta nousisi kymmeniä prosentteja, köyhät kohtaisivat nälänhädän, konkurssien megatsunami pyyhkisi yli maamme ja alkaisimme liukua kohti Pohjois-Korean hyvinvointialuetta..

HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

IDA

Quote from: Dangr on 12.11.2021, 19:00:52
Tämä. Iso osa meistä tykkää auton mahdollistamasta vapaudesta. Esim lappiin mennessä olisi kätevä jos olisi edullista autonrahtausta junan kyydissä. Tätä voitaisiin luultavasti saada halvemmaksi ja kätevämmäksi nykyteknologialla myös lyhyemmille matkoille?

Eipä sitä nyt ole järkevää rakentaa rataverkkoa vain siksi, että saisi auton sinne junan kyytiin.

Bensan hinta olisi järkevällä politiikalla jotain euro per litra korkeintaan. Maaseudulla on lähes mahdoton asua ilman mahdollisuutta ajaa omalla autolla. Muutenkin kaikki omakotiasuminen tehdään todella kalliiksi tämän keskustavetoisen hallituksen toimesta. Tulee mieleen, että Vennamo kyllä tiesi mitä teki, kun lähti Maalaisliitosta huitsin nevadaan.
qui non est mecum adversum me est

JoKaGO

Quote from: Eino P. Keravalta on 12.11.2021, 19:06:42
En muista lähdettä, mutta viime viikolla joku vihreä poliitikko kertoi meille, että fossiiliset polttoaineet ovat vielä aivan liian halpoja verrattuna niiden ympäristöhaittoihin.

No perkele! Jos joitain neppareita kannattaa valmistaa Kiinassa ja laivata Eurooppaan pienemmin kustannuksin, kuin valmistaa niitä Euroopassa, niin onhan se fossiilinen polttoaine ihan liian halpaa!

Verotus se tekee fossiilisista polttoaineista kalliita kuluttajalle, joka tarvitsee Kiansa polttoainetankkiin täytettä.
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

Kattomies

Quote from: koojii on 12.11.2021, 18:56:28
Jos öljypohjaisten liikennepolttoaineiden kulutusta on tarkoitus leikata, niin nopeasti se ei taida onnistua oikein muuta kuin nostamalla polttonesteiden hintoja.

Halpaahan se bensa vielä on jos henkilöauto kuluttaa menovettä 6 litraa sadalla kilometrillä ja bensa maksaa 2 euroa litralta. 100 kilometrin ajamisen polttoainekulut ovat silloin 12 euroa.

Halpaahan bensiini vielä on - tavallaan - mutta, kun ostovoima Suomessa on jo valmiiksi aika huono suurimmalle osalle/liian monelle ja kaiken muunkin välttämättömän hintoja nostetaan - lämmitys, sähkö, verot - niin kyllähän tämä näkyy, etenkin, kun em. syistä myös hinnat nousevat. Samaan aikaan kuitenkin palvelualan pitäisi olla se, mikä työllistää porukkaa jatkossa, vaan mistä löytyy niitä palveluiden käyttäjiä, jos ostovoimaa heikennetään.

Radio

Aja tai itket ja ajat. Maanteilä olen tavannut harvassa perusautoja. Ei maa ainakaan vaikuta köyhältä, kun joka vuosi myydään uusia autoja runsaasti paljon. Ehjiä vaihtoautoja myydään köyhemmlle ja nuorisolle.
Vähän ajavalla bensan hinta ei kiinosta.
Etäisyydet ovat pitkiä kävellen. Hallitus on päättänyt, että syrjäkylillä ennen kiertänyt linja-autoverkosto ja kauppa-autot pitää hävittää ja sillä ankeuttaa metsässä insestiä harjoittavien elämää. Väestöä ajetaan neukkulantyylisiin betonikppeihin imemään kelaemakon tissiä.