News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

Koronagallup!

Started by Nuivanlinna, 11.12.2020, 08:55:30

Previous topic - Next topic

Oletko itse sairastanut koronan ja kuinka monta koronaan sairastunutta tunnet?

Olen sairastanut koronan.
2 (1.6%)
En ole sairastanut koronaan
75 (59.5%)
En tunne ketään koronaan sairastunutta.
67 (53.2%)
Tunnen yhden koronaan sairastuneen
22 (17.5%)
Tunnen kaksi koronaan sairastunutta
12 (9.5%)
Tunnen kolme koronaan sairastunutta
7 (5.6%)
Tunnen neljä koronaan sairastunutta
2 (1.6%)
Tunnen viisi koronaan sairastunutta
0 (0%)
Tunnen yli viisi  koronaan sairastunutta
6 (4.8%)

Total Members Voted: 126

Voting closed: 31.12.2020, 08:55:30

Nuivanlinna

Ihan uteliasuuttani laitan kyselyn, että kuinka lähelle korona hommalaisilla on käynyt.

Muoks: kgb:lle kiitos avusta.
Quote from: millla on 04.03.2016, 23:01:53
Pahinta Suomessa on tämän köyhyyden lisäksi henkinen köyhyys. Meiltä puuttuu horisontti, mihin katsoa ja mitä tavoitella.

Socrates

Vastaus riippuu siitä mitä tuntemisella tarkoitetaan.

Yksi tutun tuttu kuoli heti epidemian alussa  koronaan ja pari tutun tuttua sairastanut taudin. Kukaan läheinen tai itse ei ellei ole ollut oireeton.

Nuivanlinna

Quote from: Socrates on 11.12.2020, 09:15:25
Vastaus riippuu siitä mitä tuntemisella tarkoitetaan.

Yksi tutun tuttu kuoli heti epidemian alussa  koronaan ja pari tutun tuttua sairastanut taudin. Kukaan läheinen tai itse ei ellei ole ollut oireeton.

En tutun tuttua, vaan ihan sellaista ihmistä jonka tunnet henkilökohtaisesti. Hmm.. oliskohan moikkaustuttu.
Pahinta Suomessa on tämän köyhyyden lisäksi henkinen köyhyys. Meiltä puuttuu horisontti, mihin katsoa ja mitä tavoitella.

petebe

Ilmeisestikään en ole sairastanut itse, kolme kertaa on jo testattu. Molemmat lapseni (nuoria aikuisia) on molemmat testattu pariin kolmeen kertaan opiskelupaikkakunnillaan, toinen Suomessa ja toinen Keski-Euroopassa. Onneksi ovat vielä välttyneet hekin.

Tunnen/tiedän useampiakin ihmisiä työympyröistäni ketkä ovat sairastaneet ja olleet siis poissa nimenomaan koronan takia. Eivät läheisiä tuttuja, mutta tuttuja kuitenkin.
"Suomellahan on erittäin hyvä maine Afrikassa, meillä ei oo minkäännäköstä historiallista taakkaa...oikeestaan päinvastoin"  -Alexander Stubb-

Puoluekanta määrittää mielipiteen oikeellisuuden sekä syyttämis- että tuomitsemiskynnyksen. -oma-

Alex Jones

En ole sairastanut. Tai sitten olen, mutta en ole ollut tietoinen siitä. En tunne lähipiiristä ketään, jolla todistettavasti olisi ollut.

Nuivanlinna

Nostetaan ketjua, että tulee otantaa.

Juffe

Kyselystä puuttuu sopiva vaihtoehto. Keväällä sairastin pitkäkestoisen taudin, johon kuului epätavallinen paineen tuntu rinnassa, mutta tuolloin testiin ei päässyt niin lievillä oireilla. Valitsisin vaihtoehdon "vähän epäilen sairastaneeni, mutta mistäpä sen varmuudella tietäisin".

Edit: kirjoitusvirheen korjaus

Emo

Quote from: Sepelisäkki on 15.12.2020, 11:09:14...
Itseä mietityttää tämän kyselyn agenda. Onko tarkoitus osoittaa, että ei sitä koronaa oikeasti ole olemassa, kun kukaan ei tunne ketään, jolla se olisi ollut? ...

Tuntee-han täällä kukaan koronaan sairastuneita.

27,7% hommalaisista tuntee vähintään yhden eli useampi kuin joka neljäs meistä tuntee koronaan sairastuneen (tämän hetken galluptilanne).

Itse tunnen viisi viime keväältä ja toisen mokoman nyt syksyltä, ystävättäreni puolisoineen on parhaillaan koronassa (ei Suomessa) eli tämä on uusi tieto tuohon vanhojen päälle.
Yhteensä yli kymmenen ihmistä.

Se että itse olisin jo saanut koronan varotoimenpiteillä, jotka aloitin helmikuun lopussa 2019, olisi pieni ihme. Mutta riski saada tietysti kasvaa sitä mukaan kun tauti yleistyy populaatiossamme.

Nuivanlinna

Quote from: Emo on 15.12.2020, 11:32:00
27,7% hommalaisista tuntee vähintään yhden eli useampi kuin joka neljäs meistä tuntee koronaan sairastuneen (tämän hetken galluptilanne).

Itse asiassa tuo on aika iso luku. Koko maata ajatellen, n. 1,5 miljoonaa suomilaista tuntee koronaimmeisen.

kriittinen_ajattelija

Hmm 2x olen tavannut ja tai ns viettänyt aikaa kaverillisesti jotka sai koronan varmennetusti, lisäksi pari epäiltyä on. Ja lisäksi pari nettituttua joita en ole tavannut ja jotka ei asu Suomessa on saanut sen.

En tunne ketään kuollutta though.
Fear leads to anger. Anger leads to hate. Hate leads to suffering." - Master Yoda

l'uomo normale

Asun yhdellä tilastojen mukaan pahimmista korona-alueista, mutta ei sitä mitenkään näy, enkä erakkona mitään kuulekaan.
And madness and despair are a force.
Socially distancing.
Riittävällä moraalilla.

Andy_81

En tunne. Monta tiiän missä ketkä kuulemma altistunut, mutta ei sitten kuitenkaan osunut kohdalle.

Seurailija

Hah! Yli puolet ei ole sairastunut koronaan eikä edes tunne ketään koronaan sairastunutta. Silti koko valtakunta on sekaisin kuin seinäkello pääministeriä myöten.

Koko pandemia olisi ohi, jos hallitus ja viranomaiset lakkaisivat pelottelemasta ihmisiä. Sen jälkeen ihmiset voisivat palata ravintoloihin ja kauppakeskuksiin.

Matkailurajoitukset Kiinasta voisivat sen sijaan pysyä. Niiden olisi pitänyt alunperinkin olla ensisijainen (ja ainoa) keino koronan torjumiseksi.

Ja vain yksi hommalainen on sairastanut koronan.
Quote from: Miniluv on 21.12.2020, 17:39:40
On muuten jämäkintä Halla-aho-kritiikkiä pitkään aikaan!  ;D

Totti

Quote from: Nuivanlinna on 15.12.2020, 17:50:56
Quote from: Emo on 15.12.2020, 11:32:00

Itse asiassa tuo on aika iso luku. Koko maata ajatellen, n. 1,5 miljoonaa suomilaista tuntee koronaimmeisen.

Tuollainen kysely vie kuitenkin helposti harhateille.

Jos 10 hengen tuttavapiirissä (kyläpiirissä, mikä tahansa tuttu piiri) 1 on sairastunut koronaan ja kaikilta kysytään tuntevatko he jonkun toisen sairastuneen, saat 9 positiivista vastausta (josta voisi helposti myös päätellä, että sairastuneita olisi enemmän kun 1).

Tämä ongelma korostuu entisestään, jos "tunteminen" ymmärretään esim. niin, että myös julkisuudessa ollut koronasairas lasketaan mukaan. Jos esim. presidentillä olisi korona, niin aika moni voisi sanoa "tuntevansa" (tietävänsä) yhden koronasairaan. Tällöin "tunnettu" piiri kasvaa nopeasti suureksi ja tulos ei enää kuvasta minkäänlaista tilastollista todellisuutta.

Eräs huomioitava seikka on myös "tunnettujen" piirien huomattava laajentuminen entisajoista. Korona-anekdootteja on runsaasti esim. Facebookissa, jossa "kaverien" määrä voi nousta merkittäviin mittasuhteisiin. Etäisetkin tutut tai tutun tutun tutut päätyvät helposti mukaan positiivisena vastauksena näihin "tunnetko koronapotilaan" -kyselyihin.

Tällaisen kyselyn ongelma siis on "tuntemisen" määrittely, joka ensinnäkin ymmärretään eri lailla ja lisäksi laajenee nopeasti erinäisten somealustojen kautta hyvin suuriksi vaikkei objektiivisesti voida puhua "tuntemisesta". Päällekkäisyyksiä tulee sen takia myös hyvin paljon, jossa sama henkilö päätyy "koronatutuksi" monen ilmoittamana.

Tämän perusteella sanoisin - koronahäly ja massatestaukset huomioiden - että 25% "tunteminen" on aika pieni määrä. Koronan julkisuuskuvan perusteella luulisi, että lähes 100% kansalaisista tuntisi jonkun koronasairaan.

Ja ei, en tunne ketään koronaan sairastunutta, mutta olen kuullut yhdestä (kirjaimellisesti) tutun tutun tutusta joka olisi sairastunut.
Sosialisti on mätä ydintä myöten.
- kansanviisaus

Jorma M.

Kun huomioi että foorumilla on normiväkeä älyllisempää ja rehellisempää väkeä, niin tämäkin ketju osoittaa että

Korona-ilmiössä on jotain helvetin erikoista. Niin kuin kaikessa muussakin Koronaan liittyvässä. Hiukan kuin tosiaan oltaisiin jossain hoaxissa.

Ei kauhean kova tarttuvuus ole jos huomioi että tämän ketjun huomanneista 1 kpl on sairastanut taudin. 

Saati että suurin osa ei edes tiedä joku muu olisi sairastanut. Itse tiedän vain yhden joka epäilee sairastaneensa.
"On käynyt ilmi, että demokratia ja lehdistön vapaus ovat suurimpia niistä tyhjistä korulauseista, jotka milloinkaan ovat ihmismieltä sumentaneet".

J.S.

Koronapolitiikka on tuonut Sanna Marinille merkittävästi lisää - vain häneen kohdistettua - näkyvyyttä. Akuutti kriisi ja sen hoitaminen on myös osaltaan kaventanut opposition mahdollisuuksia kritisoida hallitusta. Miten kritisoida siten, ettei vaikuta myrskyyn joutuneen veneen keikuttajalta?

Siksipä koronan pitkittyminen ja pitkittäminen voidaan nähdä palvelevan Sanna Marinin intressejä. Gallup-kehitys muuttui voimakkaasti koronan myötä, SDP.n suosio nousi ja PS:n laski. Pitäisikö vain hyväuskoisesti uskoa siihen, että Sanna Marin ja SDP ajattelevat Suomen ja suomalaisten parasta ja pyrkivät koronan nopeaan selättämiseen vai laskevatko he sittenkin henkilökohtaisen suosion ja SDP:n gallup-lukujen painavan vaakakupissa enemmän?

Historiantutkijoille mutta myös puolueiden vaalistrategien voisi olla hyödyllistä kahlata puheenvuorot, kirjoitukset, esiintymiset ja twiitit kuluvan vuoden tammi-helmi-maaliskuulta.
Kuka kysyi ja vaati mitä?
Kuka vastasi mitä?
Mitä tapahtui?

Voisipa joku nähdä, että syksyn matkustusrajoitukset ja maskisuositukset kertovat siitä, että niiden puuttuminen keväällä on osoituksena kevään vääristä valinnoista.
Ja kun näin on, miksi asiaa ruotivia pääkirjoituksia ja kolumneja näkyy kovin vähän?

r2_fry

Hieman on vastaukset persiillään. Tällä hetkellä 110 vastannutta. Ja kahden ekan vaihtoehdon summa ei ole 110 🤦🏼‍♂️