News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

2020-10-13 VVM Vanhanen: Voisiko liikenteen verotus perustua litrojen sijasta liikenteeseen?

Started by artti, 17.10.2020, 00:42:34

Previous topic - Next topic

Pöhisijä

Verotus tässä on mielestäni pienin ongelma, tuommoinen järjestelmä olisi taas yksi askel kohti poliisivaltiota. Kyttäys on varmaan päämääränäkin, paljon helpommin niihin sähköautojen latureihin voisi jonkun verosysteemin viritellä jos menetetyt verotulot pelottaa.

insinörtti

Gps perustuu siihen, että avaruudessa olevasta satelliitista lähetetään maahan radio-aalloilla äärettömän heikko aikamerkkisignaali. Tuon signaalin vastaanottaa äärettömän herkkä vastaanotin, joka eri satelliiteista lähetetyn aikamerkin erojen perusteella päättelee, missä itse sijaitsee.

Signaalin vastaanottaminen on suurin piirtein yhtä helppo estää, kuin estää jotain yksittäistä heikkoa tähteä näkymästä kaukoputkella maahan johonkin tiettyyn pisteeseen. Toisin sanoen lyödään verho väliin, tehdään valonlähde jonka valo on voimakkaampi kuin himmeällä tähdellä, tai tehdään valetähti. Paikannusjärjestelmä toimiikin ainoastaan sen vuoksi, ettei sen häiritsemisestä ole kenellekään mitään hyötyä. Jos ajoneuvot rakennetaan riippuvaiseksi tuollaisesta järjestelmästä, ja lyödään mukaan suuria taloudellisia intressejä, ollaan erittäin heikoilla jäilllä.

Jepulis

Vanhasen ideassa perusteena on löyhästi jotain sellaista, että maaseudulla asuvia voitaisiin verottaa suhteellisesti vähemmän. Hänen kannattajakunnastaan osa varmasti ei ajattele asiaa pidemmälle ja näin Vanhanen on jo saanut irtopisteensä.

Ajatus perustuu täydelliseen suhteellisuudentajun puuttumiseen, joka ei Vanhasen tapauksessa yllätä.

Ihan ensiksi liikenteen liika pieni verotus ei edes ole Suomessa minkäänlainen ongelma ja kyllä sitä veroa joka seutu maksaa jo valmiiksi liikaa.

Jos järjestelmä itse maksaa muutaman sata miljoonaa realistisesti ajatellen kansantalouden vuosikuluna, mistä kompensaatio syrjäseutulaisille sitten kertyy? Yhtä järkevä tapa on ottaa tuplasti kompensaatioksi tarkoitettua rahaa ja heitellä se Ranualla toripäivinä ilmaan.

Järjestelmä myös tämän "syrjäseudun tukemisen" osalta purkautuu helposti, koska päättäjät vaihtuu toisien äänestäjäkuntien puolueisiin mutta itse järjestelmä yhtä helposti jää, koska yhdelläkään hallinnolla ei koskaan näytä olevan varaa luopua yhdestäkään uudesta verosta. Po. järjestelmää voi siis käyttää yhtä helposti vaikkapa vihreiden kaupungistamisideologian pönkittämiseen vain laskemalla alueelliset maksut toiseen asentoon.

Kansantalouden menetys Vanhasen verosta kertyy kaikista kulueristä ketjussa, perustamiskulut, ihmisten laitekulut, riidoista kertyvät oikeuskulut, katsastusasemien lisäkulut, kaiken maailman planketit ym. Sekin maksaa, että kustannusarvioissa ei tietenkään pysytä näin monimutkaisessa himmelissä. Jopa vaikka valtio ei maksaisi yhtään uuden veroautomaatin komponenttia itse, kyllä joku Suomessa maksaa järjestelmän kulut. Mikään järjestelmä ei pysy pystyssä ilman huoltoa ja uusimista, joten tässä puhutaan elinkaarena miljardien kansantaloudellisesta tuhlauksesta.

Vertailun vuoksi esimerkiksi Hornetit maksaa noin 240 miljoonaa vuodessa. Luovutaanko ilmapuolustuksesta saadaksemme Ranualaisten osuus autoilun veroista varmuudella oikeudenmukaiseksi?

Kun ajattelee, että koko miljardien himmeli tehdään vain siksi, että syrjäseudun harhautetulle asukkaalle tarvittiin uusi tekosyy äänestää Keskustaa, niin eihän tässä ole mitään tolkkua.


Vaihtoehdoksi ehdotan, että liikenteen verotusta lasketaan samalla summalla, jolloin hyötyy kaikki. Kasvaneesta liikkumisesta juontuvasta bisneksestä lopulta valtion verotulotkin kasvaa terveesti. Matkailu syrjäseuduille voi paremmin, työpaikat kannattaa ottaa vastaan kauempaakin ja sitä kautta syrjemmälläkin voidaan hyvin.
Vihapuhe on parempi kuin lässytetty valhe.

mikkojuha

Jos Sipilä ja kumppanit ovat taustalla tämän tekniikan kehittäjäyhtiöissä, niin se selittää osaltaan miksi Kepu on mukana hallituksessa. Enkä yllättyisi, vaikka suunnitellun jättihimmelin organisaatiokaavion ylimmissä lokeroissa olisi paikat myös Vihreiden ja Demareiden johtohahmoille.
Koko suunnitelma on jättimäinen kusetus, mutta eipä ole ainoa lajissaan. Toteutuessaan se kurjistaisi entisestään Suomen elintasoa, vaikka kuinka tullaan perustelemaan hanketta valtavilla vientituloilla. Sehän edellyttäisi, että muissa maissa ei osattaisi tuottaa samaa tekniikkaa ja niissä olisi yhtä pöljiä poliittisia päättäjiä ja lammasmaisia äänestäjiä. Suon kuivattamisen pitäisi olisi pitänyt aloittaa jo vuosia sitten.

Pentecost

Oliskohan sellaista vaihtoehtoa olemassa, että suomalainen verolammas muuttuisi veroja kiertäväksi ja maksamattomaksi zorbakseksi, kun veroruuvia olisi tarpeeksi kiristetty?

Voihan sitä laittaa auton vaikka jonkun virolaisen tuttavan tai jonkun nimiin, joka ei koskaan käy Suomessa tai jonka elämä sijoittuu vaikkapa noin 10000+ kilometrin päähän verohelvetistämme.

Halvin ja saastuttavin mahdollinen auto, ei mitään veroja tai vakuutuksia ja jos sattuisi jäämään kiinni, ei tietäisi mistään mitään.

Tähän suuntaan ollaan kovasti menossa...
KKO:n tuomio
A:n käyttämissä ilmaisuissa on kysymys niin sanotuista arvoarvostelmista, joiden osalta ei lähtökohtaisesti ole mielekästä puhua lausuman totuudellisuudesta.

Viimeinen suomalainen

Quote from: mikkojuha on 19.10.2020, 09:32:38
Jos Sipilä ja kumppanit ovat taustalla tämän tekniikan kehittäjäyhtiöissä, niin se selittää osaltaan miksi Kepu on mukana hallituksessa. Enkä yllättyisi, vaikka suunnitellun jättihimmelin organisaatiokaavion ylimmissä lokeroissa olisi paikat myös Vihreiden ja Demareiden johtohahmoille.
Koko suunnitelma on jättimäinen kusetus, mutta eipä ole ainoa lajissaan. Toteutuessaan se kurjistaisi entisestään Suomen elintasoa, vaikka kuinka tullaan perustelemaan hanketta valtavilla vientituloilla. Sehän edellyttäisi, että muissa maissa ei osattaisi tuottaa samaa tekniikkaa ja niissä olisi yhtä pöljiä poliittisia päättäjiä ja lammasmaisia äänestäjiä. Suon kuivattamisen pitäisi olisi pitänyt aloittaa jo vuosia sitten.

Juuri näin. Tilastokeskus antaa bisnekselle vähän mittakaavaa, jos eräs  kepun sydäntä lähellä oleva taksamittarifirma pääsee toimittamaan laitteet vaikkapa a 200 €/kpl? jokaiseen teillämme liikkuvaan ajoneuvoon! Pitää muistaa, että Berner kärysi ja vetäytyi tästä hankkeesta jo edellisenä liikenneministerinä...jopa hänenkin edeltäjänsä Merja Kyllönen (Vas.) jo puuhaili seurantahankkeen puolesta. No, se Tilastokeskus:

" Moottoriajoneuvokanta
Tuottaja:   Tilastokeskus
Tiedot:   
Tuorein julkistus:
Ajoneuvokanta kasvoi vuonna 2019
28.2.2020
Ajoneuvorekisterissä oli vuoden 2019 päättyessä 6 785 012 ajoneuvoa, joista liikennekäytössä oli 5 124 608 ajoneuvoa. Rekisterissä olevien ajoneuvojen kokonaismäärä kasvoi 2,4 prosenttia ja liikennekäytössä olevien ajoneuvojen määrä nousi 0,8 prosenttia vuoden 2018 lopun tilanteeseen verrattuna. Ahvenanmaan rekisterissä oli vuoden 2019 lopussa 49 815 ajoneuvoa. Tiedot perustuvat Liikenne- ja viestintäviraston (Traficom) liikenneasioiden rekisteriin sekä Ahvenanmaan ajoneuvorekisteriin ja ne on tuottanut Tilastokeskus."

https://www.tilastokeskus.fi/til/mkan/index.html
Viimeinen maastalähtijä sammuttaa valot.

artti

Perussuomalaisten eduskuntaryhmän vaihtoehtobudjetissa 2020 sivulla 13 Perussuomalaiset kannattaa tienkäyttömaksuja ulkomaiselle raskaalle liikenteelle. Tienkäyttömaksu kerättäisiin myös suomalaisiltakin, mutta suomalaisille tienkäyttömaksu maksettaisiin takaisin. Mutta miten maksu kerätään. Jotenkin aistin tässä pyrkimystä avata tietä yleisille tienkäyttömaksuille

Quote
Perussuomalaisten eduskuntaryhmän vaihtoehtobudjetti 2020

Raskaan liikenteen tienkäyttömaksujen käyttöönotto ulkomaiselle liikenteelle

Perussuomalaiset pitää erittäin tärkeänä, että ulkomaalaisille raskaan liikenteen ajoneuvoille saadaan pikaisesti käyttöön tiemaksu maamme maanteiden käyttämisestä. Suomalaisille ajoneuvoille tuo maksu – jos sellainen tarvitaan EU:n vaatimuksesta – maksettaisiin sitten takaisin EU:n mahdollistaman maksimieuromäärän mukaisesti. Täten siitä ei aiheutuisi kuluja suomalaisille toimijoille.

https://www.perussuomalaiset.fi/wp-content/uploads/2019/11/Perussuomalaiset-vaihtoehtobudjetti-2020.pdf
Jäljentävä paperi äänestyslapun alla on äänestäjän kuitti
Provosoiminen on toimintaa, jonka tavoitteena on negatiivinen reaktio (omalla vastuulla)
Pelkureilla ei ole demokratiaa
Tulevaisuusorientoidu positiivisesti

Roope2

Nurmijärvellä teitä käyttää 2500-5000 autoa/vuorokausi, Länsiväylää 50000 autoa/vuorokausi. Jos tasahinnoilla Nurmijärven tietä kunnostaa 1 ukko autoineen niin vastaavasti Länsiväylää silloin 10-20 ukkoa autoineen. Jos vielä pukataan Länsiväylälle Matin kerrointa mukaan kunnospitoon, niin Länsiväylälle kertyy aikamoinen kunnosspitoautojen ruuhka.
"Koulussa menestyminen on vain siitä kiinni, kuinka paljon ja miten teet töitä. Oma asenne vaikuttaa tosi paljon."

Maryam Imtiaz, Pakistanista 13-vuotiaana Suomeen muuttanut Aalto-yliopiston opiskelija

petebe

Quote from: artti on 19.10.2020, 13:23:07
Perussuomalaisten eduskuntaryhmän vaihtoehtobudjetissa 2020 sivulla 13 Perussuomalaiset kannattaa tienkäyttömaksuja ulkomaiselle raskaalle liikenteelle. Tienkäyttömaksu kerättäisiin myös suomalaisiltakin, mutta suomalaisille tienkäyttömaksu maksettaisiin takaisin. Mutta miten maksu kerätään. Jotenkin aistin tässä pyrkimystä avata tietä yleisille tienkäyttömaksuille

Quote
Perussuomalaisten eduskuntaryhmän vaihtoehtobudjetti 2020

Raskaan liikenteen tienkäyttömaksujen käyttöönotto ulkomaiselle liikenteelle

Perussuomalaiset pitää erittäin tärkeänä, että ulkomaalaisille raskaan liikenteen ajoneuvoille saadaan pikaisesti käyttöön tiemaksu maamme maanteiden käyttämisestä. Suomalaisille ajoneuvoille tuo maksu – jos sellainen tarvitaan EU:n vaatimuksesta – maksettaisiin sitten takaisin EU:n mahdollistaman maksimieuromäärän mukaisesti. Täten siitä ei aiheutuisi kuluja suomalaisille toimijoille.

https://www.perussuomalaiset.fi/wp-content/uploads/2019/11/Perussuomalaiset-vaihtoehtobudjetti-2020.pdf

Idea on hyvä, mikäli se toteutetaan vaikkapa ihan yksinkertaisella "tarra ikkunaan"-periaatteella. Tämä klassinen tapa on erilaisissa tienkäyttömaksuissa käytössä pitkin Eurooppaa ja tässähän on sitten se helppo tapa palauttaa maksu suomalaisille toimijoille kuittia vastaan. Eli ei mitään gps-härpäkkeitä eikä muutakaan kyttäämistä, vaan aikaan sidottu käyttöoikeus.
"Suomellahan on erittäin hyvä maine Afrikassa, meillä ei oo minkäännäköstä historiallista taakkaa...oikeestaan päinvastoin"  -Alexander Stubb-

Puoluekanta määrittää mielipiteen oikeellisuuden sekä syyttämis- että tuomitsemiskynnyksen. -oma-

Larva

Minulla on hyvä idea! Entä jos liikennettä ei verotettaisi ollenkaan ja polttoaineveroakin laskettaisiin vaikka puolella?

Ihmisille jäisi paljon enemmän rahaa kaikkeen muuhun, ja talous kiittäisi!

...ja sitten heräsin.  :facepalm:
Niin pian kuin ihmiset päättävät, että kaikki keinot ovat sallittuja taistelussa pahaa vastaan,
tulee mahdottomaksi erottaa heidän hyvyyttään siitä pahasta, jonka he tahtovat murskata.
- Christopher Dawson -

"You call it surrender,
But we call it calm before the storm."
- Edguy -

petebe

Quote from: Tuulenhenki on 19.10.2020, 19:45:20
Minulla on hyvä idea! Entä jos liikennettä ei verotettaisi ollenkaan ja polttoaineveroakin laskettaisiin vaikka puolella?

Ihmisille jäisi paljon enemmän rahaa kaikkeen muuhun, ja talous kiittäisi!

...ja sitten heräsin.  :facepalm:

Tämän saman heräämisen ovat kokeneet useimmat. Liikenteestä ja polttoaineista on tehty Suomessa veroautomaatti jota ei voi enää purkaa ilman suuria vaikutuksia sosiaaliturvaan ja muihin verorahoitteisiin etuisuuksiin.

Jos taloutta haluttaisiin ihan oikeasti virkistää, niin ALV:n laskeminen olisi se paras tie. Kaikki kuluttajat maksavat sen ALV:n kaikissa ostamissaan tuotteissa ja jos se vero olisi pienempi (ja se veron pienentäminen suoraan hinnoissa) lisäisi ostovoimaa ja siten kulutusta. Erilaisten tukien ja etuuksien nostamisella ei samaa hyötyä saada, mutta toki siitä puhumalla vihervasemmisto saa kannattajia itselleen.
"Suomellahan on erittäin hyvä maine Afrikassa, meillä ei oo minkäännäköstä historiallista taakkaa...oikeestaan päinvastoin"  -Alexander Stubb-

Puoluekanta määrittää mielipiteen oikeellisuuden sekä syyttämis- että tuomitsemiskynnyksen. -oma-

Tabula Rasa

Quote from: petebe on 19.10.2020, 19:59:36
Quote from: Tuulenhenki on 19.10.2020, 19:45:20
Minulla on hyvä idea! Entä jos liikennettä ei verotettaisi ollenkaan ja polttoaineveroakin laskettaisiin vaikka puolella?

Ihmisille jäisi paljon enemmän rahaa kaikkeen muuhun, ja talous kiittäisi!

...ja sitten heräsin.  :facepalm:

Tämän saman heräämisen ovat kokeneet useimmat. Liikenteestä ja polttoaineista on tehty Suomessa veroautomaatti jota ei voi enää purkaa ilman suuria vaikutuksia sosiaaliturvaan ja muihin verorahoitteisiin etuisuuksiin.

Jos taloutta haluttaisiin ihan oikeasti virkistää, niin ALV:n laskeminen olisi se paras tie. Kaikki kuluttajat maksavat sen ALV:n kaikissa ostamissaan tuotteissa ja jos se vero olisi pienempi (ja se veron pienentäminen suoraan hinnoissa) lisäisi ostovoimaa ja siten kulutusta. Erilaisten tukien ja etuuksien nostamisella ei samaa hyötyä saada, mutta toki siitä puhumalla vihervasemmisto saa kannattajia itselleen.

Alvin pienennyksiä on kokeiltu, ja käytännössä ne jäävät suoraan tukku/jälleenmyyjien taskuun hinnan pudotusten ollessa marginaalisia. Polttoainevero sen sijaan vaikuttaisi suoraan kaiken tavaran hintaan mitä suomessa kuljetetaan, kaikkeen liikkumiseen mitä suomessa tapahtuu mukaanlukien työ, koulu tai hoitomatkaliikenne. Jolloin alvipelleilyn sijaan neljä tai viisi miljardia pois polttoaineverosta voisi olla taloudelle tervetullut piristysruiske joka vaikuttaisi pienen jälleenmyyntiverkostojen(duopoli,lidl ja marginaalisesti muut) lisäksi kaikkeen mitä suomessa kuljetetaan ja kuljetusten hinnan pudotessa kaikkien tuotteiden hintaa pudottaisi. Tietysti jokainen voisi kääräistä sen tuoton huiviin, mutta hinnanpudotuksen ollessa varsin koko tavaramyyntiä kattava, tulisi tuossa niille jotka pudottaisivat hintaa myyntivaltti ja niille jotka eivät, kärsisivät sitten kovemmista hinnoistaan. Duopolin kohdalla tätähän ei tapahdu.
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

Jaska Pankkaaja

Quote from: Hohtava Mamma on 19.10.2020, 17:33:33
Käyttövoiman verottaminen on ainoa oikea tapa verottaa autoilua. Se ottaa huomioon päästöt ja ajosuoritteen kilometrit automaattisesti. Se joka haluaa ajaa viisilitraisella V10-moottorisella bensamaasturilla maksaa veroja ihan suorassa suhteessa päästöihin ja kilometreihin.

Teslakuski on maksanut autonsa hankintahinnassa jo melkoisen määrän veroja joilla luulisi saavan käyttöoikeuden valtion ylläpitämiin väyliin. Käyttövoimaveroa hän maksaa sähköveron muodossa.

Lisäksi päälle tulee ajoneuvovero ja pakollisiin liikennevakuutuksiin sisältyvä vakuutusvero. Toki itse pakollinen liikennevakuutuskin on veroluontoinen maksu.

Mikäli Suomessa olisi ruuhkia, olisi perusteltua kerätä tietulleja ruuhka-aikaan ja niiden toteutus voitaisiin tehdä helposti kännykkäsovelluksella. Valvonta rekisterikilvet tunnistavalla kameravalvonnalla. Toki jos tietulleihin ja ruuhkamaksuihin mentäisiin Keski-Euroopan tyyliin, pitäisi myös ajoneuvon hankintaan kohdistuva autovero pudottaa samalle tasolle. Myös tämä muutos ohjaisi ajoneuvokantaa uudemmaksi mikä on yleensä positiivinen asia turvallisuuden, päästöjen ja kulutuksen kannalta.

Mutta eihän asia ole tietenkään näin yksinkertainen verohelvetissä nimeltä Suomi, missä peltilehmä on paras lypsylehmä.

Teslan hintaisessa polttisautossa on jopa useita kertoja raskaammat verota ja käyttelymaksut, se on toki oikein että se teslakuskikin maksaa kyllä tienpidosta auheutuneet kustannukset.

Jos haluttaisiin (ei haluta varsinkaan äärivasemmiston mielestä) parantaa köyhien asemaa niin laskettaisiin tai paremminkin poistettaisiin kokonaan tuo vitun "käyttelymaksu". Se nimen omaan rankaisee niitä kaikkein köyhimpiä autonomistajia eli maalla asuvia vanhan ropposen omistavia iäkkäämpiä ihmisiä jotka nyt eivät vaan pääse liikkumaan ilman sitä autoa ja joiden kyvyt eivät esim. riitä tekemään käytöstäpoistoilmoitusta netissä aina kun kun tulee taukoa. Tämä porukka tosin äänestelee kesKustaa ja samariineja joten ihan oikeaan osoitteeseen kurjistus sinänsä menee.
Those who make peaceful revolution impossible, make violent revolution inevitable. J.F Kennedy

P

Quote from: Hohtava Mamma on 19.10.2020, 17:33:33

Teslakuski on maksanut autonsa hankintahinnassa jo melkoisen määrän veroja joilla luulisi saavan käyttöoikeuden valtion ylläpitämiin väyliin. Käyttövoimaveroa hän maksaa sähköveron muodossa.


Mutta, kun teslakuski ei ole maksanut hirveitä veroja auton hankinnasta, ellei alvia  lasketa. Eduskunta on nerokkuudessaan päätellyt sähköauton olevan "päästötön", mikä ei pidä paikkaansa. Ja autovero on sidottu "päästöihin". Täyssähköauton autovero rekisteröitäessä on naurettavan pieni verrattuna muihin.

Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

Paawo

Jos todella haluttaisiin verottaa saastuttamisesta verotettaisiin ainoastaan käytetystä energiasta.

Pelkästään polttoaineveron periminen saattaisi myös muut polttoainetta käyttävät laitteet kovemmin verotettavaksi.
Oma autovanhukseni kuluttaa saman verran kuin naapurin parikymmentävuotta uudempi samankokoinen auto. Miten on oikeutettua että oman saastuttavan ruohonleikkurini käytöstä ei minua rankaista muuten kuin muutamalla veroeurolla per kesä - naapurin robottileikkuri ei tuota melua eikä hiilidioksidia siinä määrin?

Moottoripyöräni kuluttaa sadalla kilometrillä enemmän polttoainetta kuin autoni. Kaikki moottoripyörällä ajo on lähtökohtaisesti täysin turhaa ajoa, samoin naapurin moottoriveneily. Kuitenkaan näistä ajopeleistä ei peritä mitään omistusveroa eikä kummallakaan kaahaillessa tarvitse piitata kameravalvonnoista saati katsastuksista tms.

Jos Paawo tilaa kotterollensa noudon ja pyytää romutustodistuksen saa Paawo valdelta romutuspalkkion. Jos Paawo sitten haluaa käyttää palkkion polkupyörään pitää fillarin olla varustettu sähkömoottorilla. Miksi muumissa? :facepalm:

Ylläoleva teksti on kiihtymystilassa kirjoitettua uhoamista. KKO:2017:52

"Ei ole mahdollista houkutella parhaita osaajia, jos samalla pyllistetään kaikille, jotka pökkäävät silmään katukuvassa." - Rosa Meriläinen 2023

"Mun mielestä valta on ihanaa!" - Eva Biaudet 2021

Psalmi 12:6-10

Pakkanen

Jos tienhoito tultaisiin jatkossa rahastamaan Vanhasen malliin verotuksella suoraan ko. väylää tarvitsevilta, niin taitaa ne vähiten liikennöityjen väylien käyttäjät olla sittenkin niitä suurimpiä häviäjiä?

Joku pitkän ja harvaan asutun maalaistien talvihoito, lanaus, sorastus saati päällysteen korjaamisen kustannusten jakaminen muutaman talouden kesken tarkoittaisi heille katastrofia. Jäisivät käytännössä vangiksi koteihinsa.

Ja toinen ryhmä on saaristossa asuvat. Jatkuvasti miehitetyt lautat ja pitkäjänteisten siltojen rakentamisten kustannusten jakaminen niin pinen populaation kesken olisi mahdotonta.

Jos laitetaan väylien budjetit ja liikennemäärät rinnakain, niin vilkkaat väylät on mitä todennäköisemmin edullisimpia suhteessa käytetty euro/auto.

Toinen kallis porukka on junat ja julkisilla varoilla pyöritetty pienempien kaupunkien julkinen liikenne.

Vanhanen taitaa olla samalla kertaa sekä populisti että omille jaloille kuseksija.

Suuri epäkohta liikenteessä on autottomien ja vähän autoa tarvitsevien eläminen muiden siivellä.

Yksityisautoilua verotetaan jo nyt sietämättömästi, vaikka väyliä ei tietenkään ylläpidetä vain heitä varten. Valtion koko vuotuisesta 100 miljardin veropotista, joka kerätään kaikesta mahdollisesta, niin yksityisiltä, yhteisöiltä ja yrityksiltä, on yksityisautoilusta kerätty osuus jopa 8%. Ihan käsittämätöntä!

Kaikki tavarat ja julkinen liikenne liikkuu väylillä joita, ylläpitää valtio. Maantiet, raiteet ja meriliikenne. Näiden kuljetusmuotojen verotuksen lisääminen siirtyisi suoraan kuluttajahintoihin, eli tasapuolisesti kaikille. Autoton tarvitsee yhtä lailla väyläverkkoa, kun autollinenkin, jos meinaa jatkossakin hakea lähikaupastaan sen maitopurkin tai asiamiespostistaan Zalandosta tilatun rättinsä.

Ilman väyliä Suomi muuttuisi asuinkelvottomaksi ja niitä väyliä tarvitsee ihan jokainen, autoton ja autollinen, maaseudun tai kaupungin asukas.

Vanhasen ehdotukseen voisi heittää vastapallon maahanmuutosta. Maahanmuuton aiheuttamat kustannukset tulisi jatkossa jakaa mamuja tarvitsevien kesken. Ainaki yksi on jo ilmoittautunut.

Quote
Vanhasen mielestä maahanmuuttajia tullaan tarvitsemaan kaikenlaisiin ammatteihin
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/vanhanen-suomi-ei-selvia-ilman-tyoperaista-maahanmuuttoa/1868650#gs.j5lu75


F1nka

Quote from: petebe on 19.10.2020, 19:59:36
...

Tämän saman heräämisen ovat kokeneet useimmat. Liikenteestä ja polttoaineista on tehty Suomessa veroautomaatti jota ei voi enää purkaa ilman suuria vaikutuksia sosiaaliturvaan ja muihin verorahoitteisiin etuisuuksiin.

...

Offtopic: Suomen valtion menot on irrotettu verotuloista.
Tottelematon tieto aktivismissa

Viimeinen suomalainen

    Päivän Lehti, vanha juttu:

    "Bernerin mustat laatikot – rahastavatko ruotsalaiset taas vai lobbaako pieni sisäpiiri voitot?
    Uutiset 10.1.2017 09:30 Kari Kallonen

    Seurantasirujen turvallisuudesta ja hinnasta annetaan aina vain ristiriitaisempia lausuntoja.

    LIIKENNEVERKKO Liikenneministeri Anne Bernerin suunnitelmat yhtiöittää Suomen maantiet ja siihen liittyvänä varustaa kaikki ajoneuvot pakollisella seurantasirulla – jotta autoilijoita voitaisiin verottaa ajettujen kilometrien mukaan – on saanut uuden kummallisen luvun lisää.

    Espoolainen ohjelmistotestaaja Janne Paalijärvi oli seurannut aikansa sosiaalisessa mediassa käytyä keskustelua laitteiden tietoturvaongelmasta. Tehtyään yhden Google-haun mustia laatikoita valmistavan yrityksen domainiin, hän saattoi valita paljastuneelta verkkosivulta laitteen tyypin ja kuusinumeroisen tunnisteen, jonka jälkeen auton liikkumisen paljastavat koordinaatit tulivat näkyviin.

    Paalijärvi ei joutunut hakkeroimaan mitään ohjelmistoja tai laitteita. Hän seurasi yhtä autoa tuntien ajan ja pystyi yksinkertaisesti sijoittamaan koordinaatit Google Mapsiin, sekä jäljittämään reitin myös kuvallisesti Google Streetviewin kautta. Tiedoista selvisi minuutilleen muun muassa kuljettajan poikkeaminen tietyssä hampurilaisravintolassa.

    Tietoturvaongelmasta ilmoitettiin lopulta Viestintäviraston kyberturvallisuuskeskukseen, jolloin laitevalmistaja sulki järjestelmän kuultuaan sen avoimuudesta.

    Paalijärvi pitää tapahtunutta käsittämättömänä piittaamattomuutena kansalaisten tietoturvaa kohtaan niin poliitikkojen kuin laitevalmistajienkin taholta.

    – Toivon todellakin, että näitä laitteita ei koskaan määrätä pakollisiksi autoihin.
    Ohjelmistotestaaja Janne Paalijärvi pystyi ilman salasanoja seuraamaan auton reittiä Hämeenlinnasta Kuohijärvelle.
    Ohjelmistotestaaja Janne Paalijärvi pystyi ilman salasanoja seuraamaan auton reittiä Hämeenlinnasta Kuohijärvelle. (Kuva Janne Paalijärvi)

    Vakava uhka tietoturvalle

    Tekniikan kandidaatti Janne Paalijärven mielestä Liikenne- ja viestintäministeriön kaavailut muodostavat vakavan uhan ihmisten yksityisyydelle sekä ne antavat myös mahdollisuuden rikolliselle toiminnalle. Kun laitteet on asennettu miljooniin autoihin, vahingot voivat olla moninkertaiset.

    – Pahimmassa tapauksessa seurantaan ei tarvita kuin internet-yhteys sekä tietokone.

    Huolta herättää myös se, että autoilija ei voi varmasti tietää mihin hänestä kerättyjä tietoja käytetään, ja kenellä kaikilla on tietoihin pääsy. Tänä päivänä raportoidaan jopa valtioiden suorittamia kyberhyökkäyksiä toisen valtion tietoliikenneverkkoihin.

    Paalijärvi ei kerro laitevalmistajan nimeä, mutta se selviää helposti sosiaalisen median keskusteluista. Kyseessä oli Soneran Matkalainen-palvelun koekäyttö, teknisen toteutuksen hoiti Semel.

    Semelin ilmoitetaan olevan suomalainen yhtiö, mutta ruotsalainen KG Knutsson Ab osti Semelin koko osakekannan jo vuonna 1992. Ruotsi on Suomelle ystävällismielinen maa, joka tuskin luovuttaisi tietoja esimerkiksi Venäjälle. Mutta luovuttaisiko se tietoja turvallisuusyhteistyön merkeissä Yhdysvalloille?

    Suomella on jälleen niin kiire yksityistää merkittävää kansallista infrastruktuuria, että on vaarana tehdä vielä hölmömpiä ratkaisuja kuin aikoinaan oli Soneran myynti ruotsalaisille. Silloin nimittäin myytiin vahingossa myös Suomen viranomaisverkko ulkomaiseen omistukseen.
    Semel on Pohjoismaiden suurin taksien tietojärjestelmien toimittaja.
    Semel on Pohjoismaiden suurin taksien tietojärjestelmien toimittaja. (Kuva Fotolia)

    Viranomainen ei huolestu

    Semelillä on tytäryhtiöt Ruotsissa ja Virossa sekä toimistot Venäjällä ja Ranskassa, yhtiö on myös Pohjoismaiden suurin taksien tietojärjestelmien tuottaja. Se on niin suuri, että osuus on poikinut valituksia Kilpailuvirastolle määräävän markkina-aseman väärinkäytöstä hinnoittelussa, sinänsä tuloksetta.

    Semelin toimitusjohtaja Börje Nummelin vähätteli Paalijärven paljastamaa tietoturvaongelmaa Tekniikka & Taloudelle, vaikka ei tiennyt kauanko järjestelmän tiedot olivat olleet julkisesti katseltavissa ilman mitään salasanaa.

    – Minä olisin paljon huolestuneempi siitä, että on kännykkä taskussa kuin tällaisesta laitteesta autossa.

    Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi on testannut vuosina 2014–2015 mustia laatikoita noin 2 900 autossa. Operaattorina kokeilussa oli tuolloin myös Sonera ja laitteet olivat Semelin.

    Trafin tietoturvajohtaja Juha Kenraali vakuuttaa, että valtio ei edes halua seurata kansalaisia kuin ajokilometrien osalta, ja että kokeilun perusteella koko järjestelmä olisi myös edullinen pystyttää ja ylläpitää. Trafin huolettomuus on erikoista, sillä vastaavaa järjestelmää ei ole käytössä missään päin maailmaa.

    Saksassa käytössä on raskaan liikenteen satelliittiseuranta, jonka kanssa on ollut VTT:n mukaan runsaasti vaikeuksia ja se viivästyi aikataulustaan. Samoin Hollannissa suunnitellun järjestelmän toteutusta ovat viivyttäneet monimutkaisuus, luotettavuus, kustannukset sekä yksityisyyden suoja.

    Autonomistaja maksaa

    Kaikki tutkimuksissa ja testeissä seuratut autoilijat eivät olleet mukana edes vapaaehtoisina, pikemminkin pakotettuina. Jos nimittäin halusi valtion tarjoaman sähköautojen energiatuen, oli kylkiäisenä pakko hyväksyä seuraava ehto:

    "Sähköautojen energiatuen piirissä olevia ajoneuvoja käytetään Tekesin EVE-ohjelman tutkimuskäytössä ja yhtenä tuen hyödyntämisen edellytyksenä on ajoneuvoihin asennettava tutkimuslaitteisto."

    "HUOM! Vastuu siitä että ajoneuvo on varustettu hyväksytyllä tutkimuslaitteistolla on energiatuen saajalla (auton haltijalla). Tuen koordinaattori on lähettänyt ohjeet laitteiston hankkimista koskien kaikille tuen saajille."

    Osallistuminen "avoimeen valtakunnalliseen sähköajoneuvojen testiympäristöhankkeeseen" kuulostaa turvalliselta, joten ehtoon oli helppo suostua.
    Nokian entisen toimitusjohtajan, pääjohtajan ja hallituksen puheenjohtajan Jorma Ollilan työryhmän esitys kummittelee taustalla tänäkin päivänä.
    Nokian entisen toimitusjohtajan, pääjohtajan ja hallituksen puheenjohtajan Jorma Ollilan työryhmän esitys kummittelee taustalla tänäkin päivänä. (Kuva Soppakanuuna)

    Auton omistajan oli myös pakko maksaa ajoneuvolaitteen asennus sekä mustasta laatikosta kolmen vuoden ajan lähes 300 euroa vuodessa. Maksun aihe oli "tietopalvelusopimus", joka käytännössä tarkoitti laitevuokraa.

    Melkoinen ristiriita, sillä Jorma Ollilan aikoinaan asiaa selvittäneen työryhmän mukaan seurantalaite maksaisi vain kymppejä, ja autoilijalta perittävä vuosittainen käyttömaksu olisi noin 10 euroa.

    On erikoista, että testauksen pohjimmainen tarkoitus näyttääkin olleen autoilijan seuraaminen kilometriperusteisen veron maksamisen mahdollistamiseksi, sillä Ollilan työryhmän selvitys oli jo haudattu, kunnes liikenneministeri Bernerin toimesta se kaivettiin ylös.

    Kulisseissa kiistellään

    Bernerin liikenneverkkoyhtiö on hänen oma hankkeensa, joka ei kuulu hallitusohjelmaan hyväksyttyyn Liikennekaareen – vaikka asiasta annetaan toisenlainen kuva. Kulisseissa tehdäänkin nyt kahta erilaista politiikkaa ilman koko hallituksen hyväksyntää.

    Valtiovarainministeriö on kahdesti jättänyt eriävän mielipiteen, kun Liikenneministeriö on tylysti ohittanut sen erilaisissa selvityksissä. Voit lukea ministeriöiden kiistasta aikaisemmasta artikkelistamme Tämä on skandaali – Bernerin Liikenneverkko livautettiin viime hetkellä raporttiin.

    Valtiovarainministeriön kanta on looginen, sillä jo nykyinen yksinkertainen ja toimiva verotuskäytäntö perustuu pääosin kulutuksen verottamiseen. Autoilijoilta kerättävä verokertymä vuodessa on noin 8 miljardia euroa ja budjetissa perusväylien hoitoon on kirjattu vain 1,9 miljardia, joten valtio ei edes tarvitse lisärahaa autoilijoilta tieverkon kunnossapitoon.

    Valtion tarkastusviraston tuloksellisuustarkastuspäällikkö Teemu Kalijärvi näkeekin koko hankkeen riskialttiina tuoreessa haastattelussaan Aamulehdessä.

    – Ja mistä nämä ajatukset ovat tulleet? On tässä varmasti eräiden firmojen lobbausta ollut taustalla.
    Pääministeri Juha Sipilä ja liikenneministeri Anne Berner ovat olleet viime aikoina kovan arvestelun kohteena.
    Pääministeri Juha Sipilä ja liikenneministeri Anne Berner ovat olleet viime aikoina kovan arvostelun kohteena. (Kuva Valtioneuvoston kanslia)

    Ruotsalainen voittaa aina

    Laitevalmistajia tai mukana olevia yrityksiä ei ole vielä määritelty, joten kiinnostusta riittää useilla tahoilla. Ollilan työryhmän raporttia lobbasi julkisuudessa niin sanottu Panda-ryhmä, johon kuuluivat Pohjola, Nokia, Destia sekä kolme älylaitteita ja ohjelmistoja kehittävää pienempää yritystä Aplicom, Taipale Telematics ja Helpten.

    Suomessa näyttää olevan liki mahdotonta, että tietotekniikkaan liittyvät avainhenkilöt eivät olisi koskaan olleet yhteydessä Nokiaan sen suuruuden päivinä. Kuten tunnettua, Jorma Ollila on toiminut Nokian toimitusjohtajana, pääjohtajana sekä hallituksen puheenjohtajana.

    Entinen nokialainen Vesa Helkkula on sekä Helptenin perustaja että Aplicomin toimitusjohtaja ja perustaja, mutta myös Keskustan eduskuntavaaliehdokas ja pääministeri Juha Sipilän ystävä.

    Sähköauton esimerkkitapauksemme tietopalvelumaksut maksettiin MeshWorks-nimiselle yritykselle. Langattomiin anturiverkkoihin erikoistuneen yrityksen toimitusjohtaja Marko Kyrölällä on takanaan 10 vuotta Nokian palveluksessa. MeshWorks on tehnyt neljän viimeisen vuoden aikana 1,8 miljoonaa euroa tappiota, enemmän kuin sen koko liikevaihto on.

    Aikaisemmin mainittu ruotsalaisomisteinen Semel tuotti vuonna 2016 voittoa 800 000 euroa yli yhdeksän miljoonan liikevaihdolla. Toinen ruotsalaisyhtiö Telia Sonera Finland Oyj on kyllä tehnyt viime vuosina satojen miljoonien eurojen positiivisia tuloksia, mutta se on voinut käyttää muun muassa vanhoja arvonalennuskirjauksia verohyödykseen.

    Talouselämän mukaan TeliaSonera Finland Oyj ei ole vuoteen 2015 mennessä maksanut historiansa aikana euron euroa yhteisöveroa Suomeen."

    https://www.paivanlehti.fi/anne-bernerin-mustat-laatikot-rahastavatko-ruotsalaiset-taas-vai-lobbaako-pieni-sisapiiri-voitot/

EDIT: lisää samasta aiheesta:
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/nikokaistakorpi/229423-bernerin-hankkeiden-kytkokset-teknologiatoimittajiin/

Viimeinen maastalähtijä sammuttaa valot.

Viimeinen suomalainen

Yle em. aihetta sivuten v. 2017

"Berner otti autokauppiaat ja teleoperaattorit mukaan liikenneverkkoselvityksen tekoon, rahaministeriö jätettiin ulos

Liikenneministeriön selvitys on nostanut hallituskumppanit takajaloilleen.
politiikka
18.1.2017Päivitetty 19.1.2017 15:50
Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner
Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner 2040 -selvityksen julkistustilaisuudessa Helsingissä 16. tammikuuta 2017.Martti Kainulainen / Lehtikuva

Ylelle vuodetun liikenneverkkoselvityksen teossa on kuultu selvityksen mukaan 29:ää sidosryhmää. Mukana on runsaasti yrityksiä, joiden liiketoimintamahdollisuudet paranisivat, jos selvitys – johon niitä itseään on kuultu – etenisi laeiksi. Menettely on poikkeuksellinen.

Yle kysyi liikenneministeri Anne Berneriltä sidosryhmien valinnasta, mutta ministeriö haluaa kommentoida asiaa vasta, kun selvitys on julkinen.

Sidosryhmälistalla on yhtiöitä, joita on tavattu ja kuultu: kansainvälisiä yhtiöitä ja kotimaisia start up -yrityksiä, jotka tekevät liikenteen mobillisovelluksia, autokauppoja, teleoperaattoreita ja vakuutusyhtiöitä.
DeltaAuto, Laakkonen ja Metroauto mukana

Autokauppiaat ovat todennäköisesti tyytyväisiä selvityksen lopputulokseen, sillä selvitys esittää autoveron poistamista. Se vauhdittaisi uusien autojen kauppaa, kun autojen hinnat laskisivat tuntuvasti. Siinä hyötyisi myös kuluttaja. Käytetyn auton arvo laskisi, mutta toisaalta uudenkin saisi nykyistä edullisemmin.

Selvitykseen kuultiin Autoalan keskusliittoa, joka edustaa vähittäismyyntiä, sekä Autotuojia, jotka edustavat kaikkia maahantuojia. Lisäksi mukaan on otettu suuria autokauppoja: Delta Auto, Laakkonen ja Metroauto.

Sen sijaan auton käyttäjiä eli tavallisia autoilijoita edustava Autoliitto ei ollut mukana valmistelussa.
Vakuutusyhtiöille räätälöityjä bisnesmahdollisuuksia

Selvityksen teossa kuulluissa sidosryhmissä on myös muita, jotka pääsevät tekemään bisnestä, jos esitys menee läpi: DNA, Elisa ja Telia-Sonera voisivat tarjota esimerkiksi autojen paikannuspalvelua.

Osuuspankki, Vakuutusyhtiö IF ja LähiTapiola voisivat olla operaattoreita, jotka ostaisivat liikenneverkkoyhtiöltä tienkäyttöosuuksia ja myisivät niitä edelleen asiakkaille. Selvityksessä mainitaan, että vakuutusyhtiöt voisivat tarjota autoilijoille vakuutuksia, joissa heidän ajotapansa ja käyttämänsä reitit vaikuttavat vakuutusmaksuun...

...VM:n vero-osasto: meitä ei kuultu

Liikenneministeriön selvityksessä kerrotaan, että esityksessä on kuultu lukuisia asiantuntijoita eri puolilta valtionhallintoa, myös valtiovarainministeriön eri osastoilta.

Ylen tietojen mukaan ainakaan vero-osaston asiantuntemusta ei ole käytetty. Ministeriöstä on tarkistettu joitakin lukuja, mutta näkemyksiä verotuksen muuttamisesta ei ole kysytty. Selvityksessä liikenneministeriö esittää miljardiluokan vaikutuksia veroihin, joista valtiovarainministeriö vastaa.

Valtiovarainministeriöstä arvioidaan Ylelle, että verorasituksen muuttamisen vaikutukset pitäisi analysoida huolella. Ylen kuulema lähde arvioi, ettei selvityksen teko täytä hyvän hallinnon tunnusmerkkejä.

Ministeriössä pidetään epätodennäköisenä, että lakeja ehdittäisiin valmistella ennen seuraavaa vuodenvaihdetta.
Hallituskumppanit kysymysmerkkeinä

Kokoomuksesta ja perussuomalaisista liikenneministeriön selvitystä ei haluta kommentoida, ennen kuin se julkaistaan torstaina aamupäivällä. Nimettömästi molemmista puolueista kerrotaan, että suhtautuminen on varauksellinen...

...Perussuomalaisille ongelmallista on hyväksyä selvityksen isoin periaate: se, että tiet ja väylät yhtiöitettäisiin. Kokoomuskaan ei ole vielä ratkaissut, kannattaako se yhtiöittämistä.

Kumppanit arvostelevat myös suljettua valmistelua – ne saivat luonnoksen vasta pari päivää ennen selvityksen valmistumista, vaikka esitys on yksi hallituksen keskeisimmistä hankkeista.

Kokoomuksen mielestä ympäristöohjaus on jäänyt selvityksestä pois, vaikka hiilidioksidipäästöt huomioitaisiinkin maksujen suuruudessa.

Perussuomalaisten oli ennakkoon vaikea niellä kaavailtua seurantajärjestelmä. Selvityksessä se on edelleen, mutta se olisi vaihtoehtoinen malli aikaperusteiselle maksulle ja perustuisi autoilijan suostumukseen.

_Juttua muutettu 19.1. 2017 klo. 15.50. Väliotsikko muutettu muotoon: VM:n vero-osasto: meitä ei kuultu. Alkuperäisessä tekstissä välitsikko oli: Valtiovarainministeriö: meitä ei kuultu. "

https://yle.fi/uutiset/3-9411065



Viimeinen maastalähtijä sammuttaa valot.

ikuturso

Jos toi Vastaamo menee konkurssiin, niin sieltähän jäisi työttömäksi yksi koodari, jolla on kokemusta vedenpitävän asiakastietojärjestelmän kodaamisesta. Sen takana itse kunkin kulkemat reitit olisivat kuin kassakaapissa (jonka ovi on auki).

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

Huppupelikaani

Kepulit näköjään ajaa autoilijoiden kyttäysjärjestelmää kuin käärmettä piippuun. Kova hinku päästä kannatusluvuissa samalle kympille nykyisen esikuvansa, eli vasemmistoliiton kanssa? Pölhöpopulisti-Kurvisen ja Rantasen Marin twiittailua:

[tweet]1320688944829337602[/tweet]
https://mobile.twitter.com/kurvisentwiit/status/1320688944829337602

E: Lisää twiittejä näkyviin ja twiitit tekstimuodossa, jos Kurvinen sattuu tulemaan järkiinsä ja poistamaan ne.
Quote
Antti Kurvinen
Olemme #keskusta @keskusta päättäneet laittaa stopin bensan&dieselin verokorotuksille #liikenne #autoilu tarvitsee oikeudenmukaisemman veromallin. Se on esittämämme #kilometrivero Suosii tavallisella autolla ajavia, paljon autoilevia, ammattiliikennettä. Myös päästöjä alas tällä.

Mari Rantanen
Onko joku kaapannut Kurvisen tilin, sen verran absurdia tarinaa tulee. Autoilijat vaarassa, Keskusta pelastaa? Kyttäämällä? #keskusta #absurdistan #autoilu #liikennepolitiikka #Orwell1984 #ilmastopolitiikka

Antti Kurvinen
Taitaa @persut vaihtoehto olla polttoaineveron jatkuva korottaminen. No, se sopii hyvin eiralaiselle kaupunkipuolueelle

Mari Rantanen
Eli ei ollut kaapattu tili

valtakunnanpärkhele

No taidanpa tilata tälläisen, jos tuo järjetön himmeli toteutuu.  GPS signaalin häiritsin, auton tupakansytytin liitäntäntään. Löytyy paljon muitakin malleja. 
Siinäs sitten verottaja seurailet ja ajalen reteesti nolla veroilla.  Häiritsee myös muita lähellä olijoita ja niidenkin paikannusdataa menee pieleen.

Quote8341-G GPS Satellite Signal Cigarette Lighter Jammers Device For Car
https://www.perfectjammer.com/vehicular-charging-gps-satellite-signal-jammers.html
J. Sarasvuo - Woketus on paitsi väärin, myös mielenvikaisuuden muoto.
Wokettajat eivät edistä asiaa, jonka moraalisessa oikeutuksessa he hurskastelullaan loisivat


Tytti Tuppurainen: "Jokainen suomalainen tuntee arjessaan, mitä sosialidemokratia on!"

Lahti-Saloranta

Mikään ei vituta niin paljon kun tällaiset verot. Tuon liikkumisen perustuvaan verotukseen kun tarvitaan jos jonkun näköistä vempainta ja sitte tulee vähintäin kerran kuussa verolippu. Jos sitä liikennettä pitää verottaa niin kyllä ylivoimaisesti yksinkertaisin juttu on verottaa polttoainetta.
Eikö sille kepulle riittänyt taksiuudistus
Vaikka tarkoitusperät olisivat maailman parhaat, niin monien, täysin erilaisten kulttuuritaustojen omaavien ihmisten kotouttaminen onnistuneesti ei ole mahdollista

jmk

Quote from: Methodios on 26.10.2020, 15:43:07
Näillä viherkomukoilla unohtuu, että auton omistaminen on osa ihmisen itsenäisyyttä ja vapautta.

Ei toki unohdu. He ovat siitä hyvin tietoisia ja juuri siksi he vihaavat yksityisautoja. Eihän komukka halua ihmisten olevan itsenäisiä ja vapaita, vaan täsmälleen päinvastoin.


pyrokatti

Quote from: Tuomionenkeli on 26.10.2020, 15:31:02
Keskustasta kajahtaa myös Ilta-Sanomissa:

QuoteKeskusta mullistaisi autoilun paikannukseen perustuvalla kilometriverolla – Kurvisen mukaan "isoveli" ei valvoisi autoilijoita

QuoteKeskusta mullistaisi autoilun verotuksen korvaamalla nykyisen polttoaineveron autoilijoiden paikantamiseen perustuvalla kilometriverolla.

Mallissa autoilua verotettaisiin sen mukaan, paljonko autolla on ajettu ja missä autoilu on tapahtunut.

Tämä malli on sekä verot että veret seisauttava keskustalainen liikennepoliittinen ratkaisu, keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kurvinen maalaili etätiedotustilaisuudessa.

– Nykyinen bensa- ja diesel-pumpuilla tapahtuva vero katoaisi ja tilalle tulisi uusi vero.
Autoilijoiden paikantamiseen perustuvaa järjestelmää on ehdottanut jo aiemmin valtiovarainministeri Matti Vanhanen (kesk).

Mallin yksityiskohdat ovat vielä täysin auki. Kurvinen ei osannut ottaa kantaa esimerkiksi siihen, kuinka paljon autoihin asennettava paikannin maksaisi tai kuinka paljon edullisempaa autoilu olisi kaupunkien sileillä kehäteillä maaseudun sorateihin verrattuna.
[...]

Linkki:
https://www.is.fi/politiikka/art-2000006700138.html
[...]

Tiivistettynä: Hieno utopia vaikka emme valitettavasti osaa sanoa miten se toteutettaisiin.

Yleisesti nämä esitykset liikenteen verotuksen uudistamisesta ovat täysin tyhjänpäiväisiä jos niissä ei ole mukana konkreettisia esimerkkejä verojen tasoista. Esimerkiksi näissä keskustan kilometriveron esityksissä en ole nähnyt mitään mainintaa ajoneuvon nimellisten co2-päästöjen vaikutuksesta veron tasoon. Luuleeko joku tosiaan että sitä ei olisi mukana, progressiivisena.
Kari Suomalainen: "Niin hassua ei pilapiirtäjä keksi, ettei se myöhemmin olisi täyttä totta."

Fiftari

QuoteAutoliitto jyrähtää keskustalle autoilun seuranta­verottamisesta –"Perustamis- ja käyttö­kustannukset aivan liian suuria"

Keskustan eduskuntaryhmä esittää nyt polttoaineiden litraperusteisen verotuksen muuttamista autoilijoiden paikantamiseen eli käytännössä myös seurantaan perustuvaksi.

Kysyimme esitykseen kantaa heti tuoreeltaan myös Autoliitolta, jonka toimitusjohtaja Pasi Nieminen vastasi IS:lle seuraavasti:

– Tässä mallissa yhdistellään polttoaineveroja ja tiemaksuja ja tavoitellaan järjestelmää, joka mahdollistaisi suhteellisesti keveämmän verotuksen asuinpaikan mukaan. Tavoitteena on siis saada kaupungeissa asuvat maksamaan enemmän liikenteen veroja, Nieminen lataa ja sanoo, että polttoaineverotus on EU-säänneltyä, eikä Suomi voi tehdä kansallisia päätöksiä siitä luopumiseksi.

XXX

– Ruuhkamaksuissa taas Helsingin tavoitteena on, että muualla asuvat alkaisivat maksamaan veroja myös Helsinkiin. Kaikki nämä aloitteet kuvaavat hyvin sitä, kuinka vaikeaksi Suomen pitäminen liikkeessä Euroopan harvimmin asutussa maassa on, kun tavoitellaan Euroopan Unionin määräämiä ja kansallisessa päätöksenteossa asetettuja vielä tiukempia päästövähennystavoitteita.

Satelliittiperusteista tieveroa on esitetty ja selvitetty Suomessa jo moneen kertaan.

Autoliiton mukaan viimeistään tässä vaiheessa pitäisi olla jo selvää, että meille paikannusverotus ei sovi.

XXX

– Kaikki Suomen tiet ja kadut luokiteltaisiin. Ei niin, että joka ikinen tie Uudellamaalla on kalliimpi tie eikä niin, että jokainen tie Etelä-Pohjanmaalla olisi halvempi tie, vaan katsottaisiin tiet ja kadut tarkkaan. Jos meidän mainio kansanedustaja Arto Pirttilahti lähtee ajamaan kuplavolkkarilla Mäntästä Tampereelle, niin tiet Pohjois-Pirkanmaalla olisivat edullisempia, Tampereen ydinkeskustassa ajaminen olisi kalliimpaa, Kurvinen hahmotteli.

KURVINEN vakuutti, että mallissa pystyttäisiin huolehtimaan herkistä tietosuojakysymyksistä. Paikantaminen herätti epäilyjä autoilijoiden "kyttäämisestä" jo viime vaalikaudella, kun keskustalainen ex-liikenneministeri Anne Berner esitteli sittemmin kaatuneita suunnitelmiaan liikenneverkkoyhtiöstä.

– Tiedot kerättäisiin anonyymisti. Ei ole mahdollista, että mikään eduskunta säätäisi lain, jossa isoveli valvoisi reaaliaikaisesti, se ei ole sellainen mörkö kuin joskus on annettu ymmärtää, Kurvinen sanoi ja lisäsi, että jokainen älypuhelimen omistava on jo nyt koko ajan paikannuksen piirissä.


Niin että koska olen vapaaehtoisesti ostanut puhelimen jota voi paikantaa niin minua ei pitäisi häiritä jos valtio tekee niin väkisin? Puhelimen kanssa on sentään teoreettinen mahdollisuus heittää se jokeen. Ja se on satavarma että jossain vaiheessa ainakin poliisi haluaa apajille liikenneturvallisuuden nimissä. Entäpä miten ulkomaalaiset? Ajelevat ilmaiseksi.
Autoilijoilta kerätään jo nyt 8miljardia joista joku vajaa 1,5miljardia menee tiestöön. Muu ilmeisesti maailmanparantamiseen eikä edes se riitä enää. Jos laitettaisiin ulkomailta tuotetut soijatuotteet ynnä muut viherjutut vähän kovemmalle verolle? Niiden tuottaminen kun saastuttaa. Ja jokainen maailmanhalaaja jolta löytyy balin reissusta kuvia voi varmaan luopua puolesta palkastaan ilmaston hyväksi. On kuitenkin lentänyt sinne.
Ylivertaisuusvinouma on kognitiivinen vinouma, jossa yksilö yliarvioi itsensä jossakin suhteessa kuten vaikkapa jonkin taidon hallinnassa. Lisäksi tyypillisesti mitä huonompi yksilö on kyseisessä taidossa sitä enemmän hän yliarvioi osaamistaan.

Viimeinen suomalainen

Quote from: Lahti-Saloranta on 26.10.2020, 15:29:38
Mikään ei vituta niin paljon kun tällaiset verot. Tuon liikkumisen perustuvaan verotukseen kun tarvitaan jos jonkun näköistä vempainta ja sitte tulee vähintäin kerran kuussa verolippu. Jos sitä liikennettä pitää verottaa niin kyllä ylivoimaisesti yksinkertaisin juttu on verottaa polttoainetta.
Eikö sille kepulle riittänyt taksiuudistus

Paskalaki, taksilaki, gps-kyttäyslaki...kolmen suora! Kepua odottaa sininen tulevaisuus. Ilmankos hakevat noita suojatyöpaikkoja kaikkialta.
Viimeinen maastalähtijä sammuttaa valot.

Jäkättäjä

Keskusta mullistaisi autoilun verotuksen korvaamalla nykyisen polttoaineveron autoilijoiden paikantamiseen perustuvalla kilometriverolla.

paljon nyt on veroja litrahinnassa? 80%?

MiljonääriPlayboy

Quote from: kepulit kepuloi– Tämä malli on sekä verot että veret seisauttava keskustalainen liikennepoliittinen ratkaisu, keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kurvinen maalaili etätiedotustilaisuudessa.

Nykyinen bensa- ja diesel-pumpuilla tapahtuva vero katoaisi ja tilalle tulisi uusi vero.

Tyypillistä kepulointia. Kurviselta (aivan kuten Lautakasaltakin) varmaan "unohtui", että bensa- ja dieselvero ei TODELLAKAAN katoa sieltä pumpuilta yhtään mihinkään. Kas, EU kun on suuressa viisaudessaan määrännyt niille veroille MINIMITASON, jota jäsenmaat eivät saa alittaa. Eli joo, uusi vero tulee, mutta se tulee edellisten verojen RINNALLE.

V1ttu mitä kusettajia. EU:n minimitaso on toki alempi kuin Hölmölän nykyinen verotaso, mutta se nyt on aivan päivänselvää, että EU tulee ympäristökiimassaan tulevaisuudessa nostamaan sitä minimitasoa merkittävästi. Johan sitä konstia väläyteltiin myös 2015 matu-kriisin rahoittamisen välineeksi. Niin tai näin, niin jos kilometriveroon mennään, niin sitten ollaankin kohta taas siinä tilanteessa, että pumpulla on samat (tai vähän korkeammat) verot kuin nytkin, ja sen lisäksi kepuleiden ja muiden kommunistien stalkkauspurkki raksuttaa veroja joka metristä.

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/FI/TXT/HTML/?uri=CELEX:32003L0096

QuoteSisämarkkinoiden moitteeton toiminta ja yhteisön muiden politiikkojen tavoitteiden toteutuminen edellyttävät, että useimpien energiatuotteiden osalta, sähkö, maakaasu ja hiili mukaan luettuina, vahvistetaan verotuksen vähimmäistasot yhteisön tasolla.
.............
Kansallisissa verotasoissa nykyisin esiintyviä eroja voidaan tasoittaa vahvistamalla asianmukaiset yhteisön vähimmäisverotasot.
.............
Perustamissopimuksen 6 artiklan mukaan ympäristönsuojelua koskevat vaatimukset on sisällytettävä yhteisön muiden politiikkojen määrittelyyn ja toteuttamiseen.
..............
Yhteisö on ilmastonmuutosta koskevan Yhdistyneiden Kansakuntien puiteyleissopimuksen osapuolena ratifioinut Kioton pöytäkirjan. Energiatuotteiden ja aiheellisissa tapauksissa sähkön verotus on yksi keino saavuttaa Kioton pöytäkirjan tavoitteet.

Kepuleiden pelikuvio mennee siis niin, että UMPItyhmälle vaalikarjalle myydään kilometrivero bensan- ja dieselin valmisteverojen poistolla, mutta sitten kohta levitellään käsiä ja sanotaan, että oltais poistettu, mutta kun EU ei salli. Ihan kuin tuo EU:n määräämä minimitaso ei olisi noiden maanpettureiden tiedossa jo nyt.

edit: pari lisäystä
PolPolle tiedoksi:
A) kaikki kirjoittamani on sarkasmia
B) Vous êtes des collaborateurs

insinörtti

Eduskunnan valvoma Sitra kertoo, että (lento)liikenteessä tuotetun hiilidioksidin ekvivalenttitonnin kompensointi maksaisi keskimäärin 3.60 euroa (hintahaitari 9c .... 61 euroa, keskiarvo 3.60 euroa).

https://www.sitra.fi/artikkelit/lentoliikenteen-suuret-aikeet-paastojen-hyvittamisesta/

Voinemme turvallisesti olettaa, ettei ilmakehää kiinnosta mistä hiilidioksidi on peräisin, eli sitä sitovat kasvit ja menetelmät käyttävät ruoakseen yhtä hyvin autojen tuottamaa hiilidioksidia.

Jotta autoilu olisi täysin nollapäästöistä, vuosittaisen 16 000 kilometrin 139.3 g/km päästöillä tuotettu 2.23 hiilidioksiditonnia pitäisi siis sitoa kokonaisuudessaan. Tämä aiheuttaisi autoilijalle vuosittain 8.03  euron kustannuksen.

Eikö virkamiehillä riitä mielikuvitus keksimään menetelmää, jolla autoilijalta saataisiin kynittyä joka vuosi 8 euroa, vai mistä tässä on kysymys? Jos autoilijoita verotettaisiin noin paljon, liikenne olisi täysin nollapäästöistä ja mitään muita käyttömaksuja, autoveroja, polttoaineveroja tai gps-valvontaa ei tarvittaisi.