News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

2020-10-13 VVM Vanhanen: Voisiko liikenteen verotus perustua litrojen sijasta liikenteeseen?

Started by artti, 17.10.2020, 00:42:34

Previous topic - Next topic

Jepulis

Kepuloivat antavat ymmärtää, että syrjempänä ajaminen olisi ehdotuksensa toteutuessa jokseenkin verovapaata tai olennaisesti halvempaa kuin kaupunkialueilla. Se on tietysti hyvä poliittinen myyntikikka, ihan normi kepua mutta eihän se edes voi toteutua. Maksajat eivät riittäisi jos idis on pitää sama veron määrä ja vielä maksaa järjetön isoveljen valvontalaitteisto.

Ne jotka maksaa nyt valtaosan kilometreihin sisältyvistä veroista, ovat ainoita joilta saman rahan pystyy perimään jatkossakin, koska heillä motiivi liikkumiseen on työnteko. Perussuomalaiset on ainoa puolue joka on tajunnut, että kyseessä on työmatkalaiset.

Uusien verojen lisäksi jo nykyinenkin autoilun verotus voidaan nimetä työssäkäyntiveroiksi. Se jos jokin jarruttaa Suomen verisuonistoa ja näin maa kuihtuu. Ei niitä liikkumisen veroja juurikaan työssäkäymättömät maksele. Jos tätä työssäkäyntiveroa haluaa oikeudenmukaistaa, ei alennusta pidä kohdentaa vain jonnekin sattumanvaraiseen huonostihoidettuun tienpätkään, vaan pitää ensin alentaa jokaisen työssään autoa tarvitsevan veroja. Näin starttaa yhteiskunta liikkeelle ja siitä hyötyy ihan jokainen ja lopulta on varaa korjata se tienpätkäkin, kasvun myötä.
Vihapuhe on parempi kuin lässytetty valhe.

Nuiva kansalainen

Täysin pähkähullu ajatus alkaa kasaamaan mitään massiiivista yksityisten ihmisten autoilun valvontakoneistoa pelkästään päästövähennyksistä johtuvien verotulojen korvaamista varten. Kepulla tässä on nyt ilmeisesti oma lehmä ojassa ja pääasiallinen syy on viritellä uusia hillotolppia kepulaisille. Mitä liikenteen verotulojen vähenemiseen tulee, niin kommarihallituksessa kenelläkään ei ilmeisesti ole tullut mieleenkään leikata mieluummin virkaläskiä ja turhia menoja, kuin korottaa jatkuvasti veroja?
"Maailman parantaminen ei voi olla näin pienen kansan tärkein tehtävä. Meidän vaikutuksemme maailman menoon on promillen luokkaa. Sekin on hieman yläkanttiin laskettu. Meidän tärkein tehtävämme on huolehtia tästä maasta, suomalaisten turvallisuudesta ja hyvinvoinnista. Kukaan muu ei sitä tee."
-Gustav Hägglund 6.6.2015

Viimeinen suomalainen

Ylikseltä, laajempi EU-salaliitto tässäkin osin takana? Vahtia ainakin haluavat, tekosyynä päästöt:

https://ylilauta.org/ajoneuvot/128578135

"EU haluaa autoihin kattavan valvontajärjestelmän vahtimaan CO2-päästöjä. Syyskuun 1. päivästä lähtin pätevät EU:n uudet pakokaasusäännöt, Focus-lehti uutisoi. EU-komissio ajaa sen yhteydessä uutta autonvalmistajien valvontajärjestelmää, jonka tarkoituksena on estää uusia pakokaasuskandaaleja. Monet autoilijat eivät lehden mukaan välttämättä ehkä tiedä, mitä tämä käytännössä todella tarkoittaa. Uusiin autoihin asennetaan systeemi, joka rekisteröi muun muassa auton jokaisesta yksittäisestä ajosta kulutuksen, ajetut kilometrit ja nopeudet ja välittää ne suoraan 1. tammikuuta 2021 lähtien valmistajan ja viranomaisten lisäksi suorana tiedonsiirtona myös EU-komissiolle. EU on virittänyt lähes julkisuudelta piilossa massiivisen ja jokaiseeen uuteen autoon, myös hybridautoon valmiiksi rakennetun valvontajärjestelmän, Focus-lehti kirjoittaa".

https://www.focus.de/auto/news/brisantes-gutachten-selbst-hybridfahrzeugen-droht-das-aus-eu-plant-totalueberwachung-bei-verbrauch-und-co2_id_12394141.html?fbclid=IwAR1pQr1Cqtvs2JKJJaf2nCal6P2Mfxt7CzqPHaGXzYV0e4v-MkZ8ECkAzUk

Lisäys: tuossa linkki liikenneministeriömme muistioon heinäkuulta, onpa tuota Suomessakin jo valmisteltu:
https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/Kirjelma/Sivut/U_37+2020.aspx
Viimeinen maastalähtijä sammuttaa valot.

Bellerofon

Quote from: Viimeinen suomalainen on 26.10.2020, 22:15:18
Ylikseltä, laajempi EU-salaliitto tässäkin osin takana? Vahtia ainakin haluavat, tekosyynä päästöt:

https://ylilauta.org/ajoneuvot/128578135

"EU haluaa autoihin kattavan valvontajärjestelmän vahtimaan CO2-päästöjä. Syyskuun 1. päivästä lähtin pätevät EU:n uudet pakokaasusäännöt, Focus-lehti uutisoi. EU-komissio ajaa sen yhteydessä uutta autonvalmistajien valvontajärjestelmää, jonka tarkoituksena on estää uusia pakokaasuskandaaleja. Monet autoilijat eivät lehden mukaan välttämättä ehkä tiedä, mitä tämä käytännössä todella tarkoittaa. Uusiin autoihin asennetaan systeemi, joka rekisteröi muun muassa auton jokaisesta yksittäisestä ajosta kulutuksen, ajetut kilometrit ja nopeudet ja välittää ne suoraan 1. tammikuuta 2021 lähtien valmistajan ja viranomaisten lisäksi suorana tiedonsiirtona myös EU-komissiolle. EU on virittänyt lähes julkisuudelta piilossa massiivisen ja jokaiseeen uuteen autoon, myös hybridautoon valmiiksi rakennetun valvontajärjestelmän, Focus-lehti kirjoittaa".

https://www.focus.de/auto/news/brisantes-gutachten-selbst-hybridfahrzeugen-droht-das-aus-eu-plant-totalueberwachung-bei-verbrauch-und-co2_id_12394141.html?fbclid=IwAR1pQr1Cqtvs2JKJJaf2nCal6P2Mfxt7CzqPHaGXzYV0e4v-MkZ8ECkAzUk
Tämä tiedossa ja täytyyhän sähkövehkeetkin saada verolle. Ei valtio voi menettää miljardeja tuloja vain sen vuoksi, että polttonesteiden kulutus laskee. Ilmastolla ei ole asian kanssa mitään tekemistä paitsi, että se on mainoksen sanoin: ihana tekosyy.

Radio

^^^
Tämä todistaa jälleen kerran EU:n olevan suuri Saatana. Käytännösä jo Neukkulan veroinen EUrosvotasavaltojen Liitto, jossa Politbyroo tuottaa direktiivejä joka lähtöön.
Peltipoliisit ja tutkat voidaan myydä itämaan tietäjille, Liikenteen Keskusvalvomossa Kansanpoliisit (Volkspolizei) kirjaavat ylinopeudet muiden tietojen ohessa. Somaa!

Viimeinen suomalainen

Ylikseltä hyvä pointti siitä, miten toisia voidaan vahtia ja toisia ei:

" Miettikää hetki sitä että me ei Suomessa saada laittomasti täällä oleville edes jalkapantoja, mutta koko kansalle voidaan laittaa seurantalaite autoihin?"

Viimeinen maastalähtijä sammuttaa valot.

Roope2

Polttoainevero ja km-määrä kertovat saman asian: kuinka paljon ajetaan. Jos halutaan Kepu-subventio, niin yksinkertaisimmillaan vero voisi olla pienempi seuduilla, missä ohra kasvaa ja lehmiä lypsetään.
"Koulussa menestyminen on vain siitä kiinni, kuinka paljon ja miten teet töitä. Oma asenne vaikuttaa tosi paljon."

Maryam Imtiaz, Pakistanista 13-vuotiaana Suomeen muuttanut Aalto-yliopiston opiskelija

valtakunnanpärkhele

Quote from: Roope2 on 26.10.2020, 23:21:31
Polttoainevero ja km-määrä kertovat saman asian: kuinka paljon ajetaan. Jos halutaan Kepu-subventio, niin yksinkertaisimmillaan vero voisi olla pienempi seuduilla, missä ohra kasvaa ja lehmiä lypsetään.

Jos tuohon kilometri pohjaiseen sekoiluun halutaan mennä(en kannata yhtään) , ei tarvi edes mitään mokkuloita, kilometrit voisi ottaa vuosittain katsastusasemalla katsastuksen yhteydessä ylös, kuten nykyäänkin tehdään ja verottaja lätkäisee maksun sen perusteella, uudemmat autot käyvät vuosittain vain tsekkauttamassa kilometrit, vaikka ei ole määräaikaiskatsastusta. 
Sitten voidaan jakaa Suomi muutamaan vyöhykkeeseen ja maksu sen perusteella, pöndet maksaa vähän vähemmän ja stadilaiset v#tusti enemmän, Näin esim. liikennevakuutuskin määräytyy.   
J. Sarasvuo - Woketus on paitsi väärin, myös mielenvikaisuuden muoto.
Wokettajat eivät edistä asiaa, jonka moraalisessa oikeutuksessa he hurskastelullaan loisivat


Tytti Tuppurainen: "Jokainen suomalainen tuntee arjessaan, mitä sosialidemokratia on!"

Radio

Ohra kasvaa ja lehmiä lypsetään Venäjällä. Polttoaineet puoleen hintaan, paitsi ei nyt, kun korona. Siellä rajaseudulla on haettu menovesi sadankin km päästä, Nyt itärajalla harmittaa kyllä.
Matti V on kai vain täystollo, joka ei osaa muuta kuin verottaa. Menopuolenn karsinta ei ole tullut ministerin mieleen. Isänsä saattaa pyöriä haudassaan.

Vähän off topic, mutta jos seurakunnalle sopii, niin Tatu Vanhasesta vähän tarinaa:
Matti Taneli ei kyllä ole tullut isäänsä, joka oli valtio-oppinut, tohtoriksi väitellyt apulaisprofessori ja dosentti.
Tatu Vanhanen oli aikaansa edellä tai jäljessä riippuen siitä keneltä kysyy. Syytettiin rasismista kun tutkimustuloksensa niin tulkittiin. Edelläkävijä ja pioneeri omalla alallaan!

QuoteSyksyllä 2004, Matti Vanhasen ollessa pääministerinä, Tatu Vanhasen lausunnoista Helsingin Sanomissa nousi kohu. Lehden Kuukausiliite julkaisi haastattelun, jossa Vanhanen kertoi tutkimustuloksistaan ja näkemyksistään. Tulokset oli julkaistu jo kaksi vuotta aiemmin kirjassa IQ and the Wealth of Nations. Tuolloisen vähemmistövaltuutettu Mikko Puumalaisen mielestä puheet olivat "hyvin kyseenalaisia" sekä "hyvin lähellä rasismin perusideologiaa". Hän piti puheita rikostutkintakynnyksen ylittävänä kiihottamisena kansanryhmää vastaan. Valtakunnansyyttäjä teki kuitenkin päätöksen, että Vanhasen puheiden takia ei aloiteta rikostutkintaa.[13][14]
https://fi.wikipedia.org/wiki/Tatu_Vanhanen

Nuivanlinna

Quote from: Roope2 on 26.10.2020, 23:21:31
Polttoainevero ja km-määrä kertovat saman asian: kuinka paljon ajetaan. Jos halutaan Kepu-subventio, niin yksinkertaisimmillaan vero voisi olla pienempi seuduilla, missä ohra kasvaa ja lehmiä lypsetään.

Olisiko Kepulla ajatus, että kilometrien verottaja voisikin olla se Kepun hellimä maakuntahallinto?

Aiemmin tällä postattu että kunnat voisivat myös olla rahastamassa:
Quote from: Kulttuurirealisti on 20.01.2017, 23:21:35
En tiedä oliko ketjussa vielä, mutta Bernerin selvityksessä oli kuulemma tällaistakin:
QuoteLiikenneverkkoyhtiön hinnoittelu ohjaa liikennettä kuntien katuverkolle, minkä vuoksi on tärkeää, että kunnat voivat halutessaan ostaa palvelua liikenneverkkoyhtiöltä ja asettaa maksut myös katuverkon käytölle.

Eli kunnalliset katumaksut? Aina vain paranee.
Quote from: millla on 04.03.2016, 23:01:53
Pahinta Suomessa on tämän köyhyyden lisäksi henkinen köyhyys. Meiltä puuttuu horisontti, mihin katsoa ja mitä tavoitella.

Outo olio

Quote from: Tuomionenkeli on 26.10.2020, 15:31:02
QuotePaikannusjärjestelmän sisäänajo vaatisi Kurvisen mukaan jopa 5–10 vuoden kehittelyn. Myös ulkomainen raskas liikenne olisi veron piirissä.
https://www.is.fi/politiikka/art-2000006700138.html

Mitä EU sanoo siihen että Suomeen liikkuvat sisämarkkinarekat pitäisi varustaa seurantalaitteilla? Kiellettyä kilpailun rajoittamista?
Suvaitsevaisen ajattelun yhteenveto: Suomessa Suomen kansalaiset rikkovat Suomen lakeja. Myös muiden maiden kansalaisten on päästävä Suomeen rikkomaan Suomen lakeja. Tämä on ihmisoikeuskysymys.

Joku ostaa ässäarvan, toinen taas uhrivauvan. Kaikki erilaisia, kaikki samanarvoisia.

Can I have a safe space, too?

Fiftari

kaikenlaista byrokratiaa pitäisi nimenomaan vähentää eikä lisätä. Tuonkin veron lisääminen arsenaaliin lisää virkakyöstien hillotolppia.
Julkiselta puolelta pitäisi ei höylätä vaan ottaa sahalla virkoja pois. Ei se ylitarkastaja siihen kuole jos joutuukin tekemään jonkun kollegankin hommia, sitten vain pitää priorisoida.
Ylivertaisuusvinouma on kognitiivinen vinouma, jossa yksilö yliarvioi itsensä jossakin suhteessa kuten vaikkapa jonkin taidon hallinnassa. Lisäksi tyypillisesti mitä huonompi yksilö on kyseisessä taidossa sitä enemmän hän yliarvioi osaamistaan.

Archaeopteryx

Kepulaiset poliitikot voisivat selittää, miten seuraava toteutetaan ilman kyttäämistä:

a) Omistan auton
b) Joku lainaa minulta ko. autoa
c) Verottaja laittaa myöhemmin maksulapun, josta ilmenee korkeimman maksuluokan liikennettä määrä X
d) Minä en hyväksy laskua, koska auton ei pitäisi olla kulkenut tuolla alueella laisinkaan
e) Pyydän verottajalta paikannustiedot ja päivämäärät jolloin tämä on tapahtunut, koska muuten ei ole mahdollisuutta osoittaa verottajan olevan väärässä
f) Nyt minulla on muun muassa auton lainaajan paikkatiedot. Mitä minä saan tehdä tietokannalla, joka sisältää muiden henkilöiden sijaintitietoja? Miten tietoa pitää käsitellä ja säilyttää?

Nykysäännöissä autoverotuksen valitusaika on kolme vuotta verokauden päättymisestä, eli yksittäisen auton kaikki paikannustiedot ja ajankohdat pitää olla tallennettuna neljän vuoden ajan, koska muuten verotus ei ole läpinäkyvää. Lupaa hyviä aikoja mm. erotilanteisiin, kun mustasukkainen ex kaivelee nämäkin tiedot parin vuoden takaa tiskiin.

Bellerofon

Quote from: Archaeopteryx on 27.10.2020, 09:16:37
Kepulaiset poliitikot voisivat selittää, miten seuraava toteutetaan ilman kyttäämistä:

a) Omistan auton
b) Joku lainaa minulta ko. autoa
c) Verottaja laittaa myöhemmin maksulapun, josta ilmenee korkeimman maksuluokan liikennettä määrä X
d) Minä en hyväksy laskua, koska auton ei pitäisi olla kulkenut tuolla alueella laisinkaan
e) Pyydän verottajalta paikannustiedot ja päivämäärät jolloin tämä on tapahtunut, koska muuten ei ole mahdollisuutta osoittaa verottajan olevan väärässä
f) Nyt minulla on muun muassa auton lainaajan paikkatiedot. Mitä minä saan tehdä tietokannalla, joka sisältää muiden henkilöiden sijaintitietoja? Miten tietoa pitää käsitellä ja säilyttää?

Nykysäännöissä autoverotuksen valitusaika on kolme vuotta verokauden päättymisestä, eli yksittäisen auton kaikki paikannustiedot ja ajankohdat pitää olla tallennettuna neljän vuoden ajan, koska muuten verotus ei ole läpinäkyvää. Lupaa hyviä aikoja mm. erotilanteisiin, kun mustasukkainen ex kaivelee nämäkin tiedot parin vuoden takaa tiskiin.
Tälläkin hetkellä sijaintitiedot tallentuvat moniin paikkoihin ja oman autonsa sijaintitiedot saa varmasti tietää ja omaisuutensa seuraaminen ei liene kiellettyä, jos siitä on ilmoittanut auton lainaajalle. En näe tässä juridista ongelmaa, mutta näen erittäin suuren moraalisen ongelman siinä, että valtio pystyy seuraamaan jokaisen auton liikennettä ja valtio on myös iso kasa ihmisiä ongelmineen ja heikkouksineen. Julkisella sektorilla on tämän jälkeen niin valtavan tarkka kokonaiskuva kansalaisista, että siinä voi piillä myös vaaroja, mikäli valta keskittyy vääriin käsiin.
On eri asia, jos esimerkiksi Googlella on dataa käyttäjistä, koska heillä ei ole mahdollisuutta vaikuttaa lainsäädännöllä tai säädöksillä yksittäisen ihmisen elämään. Valtavan tietomäärän mukana tulee valtava vastuu. Luottamukseni nykyhallituksen kykyyn tehdä oikeudenmukaisia ja järkeviä päätöksiä on niin heikko, että en missään tilanteessa haluaisi heille lisää informaatiota kansalaisista, koska he käyttäisivät niitä todennäköisesti ideologisten tavoitteiden ajamiseksi.

Outo olio

Pahoitteluni ettei viestissäni ole asiaa vaan vain vitsi mutta tämähän on Taksiuudistus Kakkonen: omalla autolla ajaminen muuttuu yhtä kalliiksi kuin taksilla ajaminen. :) ??? :-\
Suvaitsevaisen ajattelun yhteenveto: Suomessa Suomen kansalaiset rikkovat Suomen lakeja. Myös muiden maiden kansalaisten on päästävä Suomeen rikkomaan Suomen lakeja. Tämä on ihmisoikeuskysymys.

Joku ostaa ässäarvan, toinen taas uhrivauvan. Kaikki erilaisia, kaikki samanarvoisia.

Can I have a safe space, too?

Andy_81

Aika hiljaa persut tuntu olevan asian tiimoilta. Nyt kannattaisi iskeä kiilaa kovasti asiaan, eikä vasta vaalien alla.
Autoilijat on suomen suurin "puolue". Suurin osa ei tiedä mitä nämä kaavaillut uudistukset merkitsisivät normaalille autoilijalle/työmatkalaiselle.
Kahvitunnilla kuullostellessa työkavereiden juttuja, tuli huomattua miten pihalla normaalit, selväjärkiset ihmiset on, kun ovat vain vihervasemmiston aivopesun piirissä. Puhun näistä jotka ei notku somessa/foorumeilla yms, jossa olisi jotain muuta tietoa ja pohdintaa tarjolla.
Kaikki on hyvin ja vielä paremmin kun Sanna vilauttaa olematonta tisuvakoa.  :facepalm:
Joku sentään osasi ihmetellä että brutto on noussut vuosien aikaan, mutta käteen ei tunnu jäävän yhtään enemmän. No shit, Sherlock.