News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

Pitäisikö Helsingin ja Tallinnan välille saada tunneli?

Started by Micke90, 02.04.2014, 14:47:00

Previous topic - Next topic

Silta vai tunneli Helsingistä Tallinnaan?

Silta
19 (4.7%)
Tunneli
109 (27.1%)
Ei kumpaakaan
249 (61.9%)
EOS
25 (6.2%)

Total Members Voted: 402

Emo

^ Kerrankin EU-kuvailtu siten, ettei täydentäminen ole tarpeen eikä oikeastaan enää edes mahdollista.

koojii

Quote from: sutki on 13.04.2023, 17:42:04
Kunhan Ruotsi saadaan NATO:n jäseneksi niin myös Merenkurkun siltahanketta tuulipuistoineen voisi nostaa esille vaikkapa vaihtoehtona Helsinki - Tallinna tunnelille.
Silta toisi huoltovarmuutta lännen suuntaan sekä sen yhteyteen rakennettava tuulipuisto tuottaisi vihreää energiaa. Ja voi siihen rautatiesillankin rakentaa, toki kustannukset nousevat reilusti.
Merenkulun hanke olisi samalla tukemassa mm. Pohjanmaan yritystoimintaa.

Mitä mahtaa olla tämän päivän realistiset budjetit näille hankkeille?
Jos EU maksaa niin rakennetaan vaikka molemmat.
Arabi- tai varsinkaan Kiinan rahoilla ei tule rakentaa kumpaakaan.

Vaasasta kun menee 300 km pohjoiseen, niin siinä on semmoinen 600 km leveä "maasilta" Suomen ja Ruotsin välillä ja Sitten sen lisäksi sen jälkeen on 730 km leveä "maasilta" Suomen ja Norjan välillä.

Siinä on sitä huoltovarmuutta kriisiaikojen varalle.

Itse en kyllä olisi valmis veronmaksajien taskusta rahoittamaan sen enempää Helsingin ja Tallinnan välistä tunnelia kuin Merenkurkun siltaa tai muuta vastaavaa kankkulan kaivoa.

Jos joku yksityinen taho haluaa tuollaiset rakentaa omilla rahoillaan, niin ei muuta kuin lämpimästi onnea vain hankkeeseen.

Todennäköisesti niin hölmöä ihmistä ei maa päällään kanna, joka tuollaiseen ryhtyisi ja jolla olisi vielä tuollaiseen rahat taskussa.

Satusetä Peter Vesterbackan Helsinki-Tallinna tunneli oli pelkkä suomalaisten verorahojen kusetusyritys. Siinähän olisi tullut se rahoitus Kiinasta, MUTTA sehän olisi toiminut niin että Suomen valtion olisi pitänyt antaa sille täysi takuu ja taata joku kenties 6 prosentin vuosituotto sille kiinalaisten rahalle. Eli se koko hanke olisi maksettu suomalaisten veronmaksajien selkänahasta. Peter Vesterbacka olisi siinä toiminut vain välistävetäjänä. Riski olisi ollut sata prosenttisesti siinä suomalaisilla veronmaksajilla. Jos ihme olisi tapahtunut ja tunneli olisi alkanut tuottamaan voittoa, niin sehän olisi päätynyt sitten kiinalaisten ja Peter Vesterbackan taskuun. Sellainen win-win tilanne Peter Vesterbackan ja kiinalaisten kannalta. Suomalaisten veronmaksajien kannalta tilanne olisi ollut lose-lose.

Minun puolesta Vesterbacka saa kyllä vapaasti rakentaa Helsinki-Tallinna tunnelin kunhan siihen ei tarvita suomalaiten veronmaksajien rahaa eikä mitään valtion takuita. Tosin eihän se rakenna sitä tunnelia noilla reunaehdoilla kun koko viritelmän idea on pumpata suomalaisten veronmaksajien rahat omiin taskuihin.

Vesterbackan mukaan 24.12.2024 menee ensimmäinen juna tunnelissa Helsingin ja Tallinnan välillä. Sitä täytyy ihmisen olla kyllä viimeisen päälle hölmötapaus kun tuohon junaan tuolle päivälle porukka ostanut niitä junalippuja.  ;D 

Vielähän tässä on tuohon neitsytmatkaan 1 vuosi  8 kuukautta ja 11 päivää.  Kun kiirettä pitää niin eiköhän niitä junalippuja vielä ehdi ostaa halukkaat hölmöläiset. Sen tunnelijunalipun voi pistää seinälle kehyksiin vaikka sen Mannerheim-elokuvan ennakkolipun viereen.


Radio

Katos ihmettä. Joku on huomannut, että Suomella on aika pitkä maaraja Ruotsia vastaan ja Norjankin kohdalla pätkä rajaa..
Hölmöläiset rakentaa siltoja ja tunneleita, uskomatonta! Parhaita kiinteitä maaleja vihollisille. Raiteita tai pikitietä on vaikea tuhota. Parannetaan niitä!

-PPT-

Kanaalitunnelista puhuttaessa tulikin mieleen että onko siellä niin tarkka kontrolli ketkä pääsevät kanaalitunnelin alittaviin juniin että on suurempi mahdollisuus päästä Britanniaan jollain hengenvaarallisella lautalla yli kanaalin?

Sitä paitsi, eikös Brexitin pitänyt tehdä Britanniasta kehitysmaa? Miksi sinne silti täysi tunku on?

Itse en siinä maassa suostuisi asumaan vaikka elämä olisi ilmaista.

toumasho

Olisi muuten hienoa, jos olisi nyt tunneli Helsingin ja Tallinnan välillä. Ahtaajat voisivat lakkoilla ihan rauhassa seuraavat kaksi viikkoa tai kuukauden ja vienti vetäisi edelleen.
Rasistinen Logiikka Oy, Toimitusjohtaja

Roope2

SAK julistaisi Helsingin päässä kopissa istuvien kahden maksunkerääjän työt lakonalaisiksi, ja koko tunneliliikenne pysähtyisi.
"Koulussa menestyminen on vain siitä kiinni, kuinka paljon ja miten teet töitä. Oma asenne vaikuttaa tosi paljon."

Maryam Imtiaz, Pakistanista 13-vuotiaana Suomeen muuttanut Aalto-yliopiston opiskelija

Karjala

Puolesta tai vastaan, en yhtään yllättyisi jos joku päivä tunneli rakennettaisi ja Tallinnan pohjoisrannalle syntyisi "virolainen" Calais -kylä. https://www.wikiwand.com/en/Migrants_around_Calais

Sitten olisi Afrikka ja Aasia pyrkimässä Suomeen meneviin rekkoihin. Meri on ollut Britannian turvana, toivottavasti Suomenlahti toimisi Suomen turvana. Jos vain itärajallakin olisi joku meri niin olisi useampi sotaveteraani nykyään hengissä.
⚪ 🔵 ⚪ Vetoomus HommaWikin puolesta 🇫🇮 🇫🇮 🇫🇮

🔗  Wiki.Hommaforum.org

Niobium

Quote from: Radio on 14.04.2023, 01:11:57
Katos ihmettä. Joku on huomannut, että Suomella on aika pitkä maaraja Ruotsia vastaan ja Norjankin kohdalla pätkä rajaa..
Hölmöläiset rakentaa siltoja ja tunneleita, uskomatonta! Parhaita kiinteitä maaleja vihollisille. Raiteita tai pikitietä on vaikea tuhota. Parannetaan niitä!

Niissä on valistuneen arvaukseni mukaan valmiudet laittaa paskaksi aika hätäseen. Siihen ei tarvita kuin yksi aktiivimiina raiteiden väliin pinnalle, niin raideliikenne on sit siinä sen väylän osalta.

Isojen pikiteiden varret ovat täynnä pieniä bunkkereita, samoin siltarakennelmat ovat valmiiksi varusteltuja, rautakanki ja muutama kuntokuutio perään. Se on tunnissa raivauskunnottomassa tilassa.
"Varmaan jokaisen venäläisen äidin suurin unelma on synnyttää lisää lapsia tulevaisuuden juoksuhautoihin laittamaan käsikranaatti leuan alle ja vetämään sokka irti. Korvaukseksi saa säkillisen perunoita. " (Jäsen Hohtis.)

Pallopääkissa

#698
Pitäisi rakentaa jos sillä tavalla saadaan kierrettyä satamien lakot. Tunneliin saisi rakentaa sekä maantien että rautatien.

Suomenlahden kuivattaminen lienee liian vaativa operaatio. Hollantilaisetkaan eivät ole tainneet vallata meren alta näin isoa maa-aluetta.
Kansalliskonservatiivi ja arvokonservatiivi.

Roope

Tallinnan tunneli valmis tämän vuoden jouluksi vai miten se taas menikään, Peter?

Liekö seurausta ilmastoratkaisuna myydyn "tunnin junan" menestyksekkäästä lobbauksesta, mutta nyt ne esittävät vakavissaan rautatietä Turusta Tukholmaan. Ei maksa paljon mitään, eivätkä venäläiset kuulemma pysty rikkomaan sitä.

QuoteTurusta saariston kautta Tukholmaan vievä auto­tie ei ikinä toteutunut – Nyt muinainen suunnitelma kaivettiin uudestaan esiin

Uusissa suunnitelmissa 300 kilometriä pitkä rautatie yhdistäisi Turun ja Tukholman siltojen ja tunnelien avulla. Valmista voisi olla jo 2030-luvun lopulla.

SUOMESTA on puuhattu maayhteyttä muualle Eurooppaan jo pitkään. Kuuluisin hanke on Helsingistä Tallinnaan kulkeva tunneli.

Hallitusohjelmaan on puolestaan kirjattu, että Merenkurkun siltaa Vaasasta Uumajaan selvitetään. Pohjois-Suomessa pääsee pian junalla Torniosta Haaparantaan.

Nyt hankkeiden rinnalle esitetään kokonaan uutta linjausta: rautatietä Turusta Tukholmaan saariston ja Ahvenanmaan kautta.

"Tämä on niin itsestään selvä juttu, että kukaan ei ole tullut sitä ajatelleeksi", sanoo idean puuhamies Matti Rihko.

[...]

Lisäksi Turun ja Ahvenanmaan välille tarvittaisiin vähintään kolme lyhyempää, noin kymmenen kilometrin mittaista tunnelia, joista jokainen maksaisi noin puoli miljardia euroa, hän lisää.

Kokonaisuudessaan radan hinnaksi tulisi Rihkon "erittäin karkean arvion" mukaan 5–8 miljardia euroa.

"Se on paljon rahaa, mutta se on myös paljon vähemmän kuin muut vaihtoehdot vaativat."

Helsingin ja Tallinnan välisen tunnelin kustannuksiksi on arvioitu 13–20 miljardia euroa, joten Rihkon esittämä Tukholman-junan hinta-arvio olisi merkittävästi pienempi.

[...]

YKSI Tukholman-junan väitetyistä eduista on sen turvallisuus muihin vaihtoehtoihin ja nykytilanteeseen verrattuna. Siksi radan ideoinnissa on mukana turvallisuustutkija Juha Pyykönen.

"Me tarvitsemme vaihtoehtoisen yhteyden Itämeren kautta kulkevalle meriliikenteelle. Kriisitilanteessa Itämeren meriliikenteen vaikeuttaminen on todella helppoa merimiinoilla tai muulla häirinnällä", Pyykönen sanoo.

Mahdollisen Tallinnan-tunnelin ja Baltian läpi kulkevan ratayhteyden heikkoudeksi Pyykönen mainitsee Puolan ja Liettuan välissä sijaitsevan Suwalkin käytävän, joka erottaa Kaliningradin Valko-Venäjästä.

"Ei tarvita kaksista tykistöä pitämään Suwalkin kautta kulkeva rautatie poissa käytöstä", hän huomauttaa.

Pyykösen mielestä Tukholman-junan etu on selvä: se kulkee kaukana Venäjästä ja mahdollistaa näin Suomen huoltovarmuuden ylläpidon myös kriisitilanteissa.

TURUN ja Tukholman välille on ehdotettu junayhteyttä myös aiemmin.

Vuonna 2016 Turun ja Tukholman välille visioitiin Hyperloop-yhteyttä, joka olisi avattu maiden välille vuonna 2020. Tyhjiössä kulkevassa kapselissa matkustajat olisivat kiitäneet Turusta Tukholmaan 11 minuutissa.

[...]

Tukholman-juna olisi jatkoa aiemmin Tunnin junana tunnetulle Länsiradalle. Ajatus radasta syntyi juuri Turun ja Helsingin välisestä nopeasta junayhteydestä.

"Oivallus oli se, että Länsirata ei ole vain pistoraide Turkuun vaan osa rataa, jolla kytkemme Suomen länteen muita vaihtoehtoja nopeammin ja halvemmin."
Helsingin Sanomat 9.3.2024
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Betonikostaja

Tallinnaan ei ainakaan tarvita mitään tunnelia. Ryssän olisi liian helppo keppostella sen kanssa. Tunneli olisi aivan liian haavoittuva, varsinkin kun tiedetään, että veden alla pyörii ties mitä ryssän alusta.

Ruotsin yhteyksien parantaminen on ajatuksena paljon järkevämpi, mutta merta on sen verran välissä, että vaikeaa ja kallista on. Sitä paitsi Ahvenanmaan suunnallakin voi pyöriä ryssän sukellusveneitä, eihän ryssä aluevesirajoja tunne. Vaasa-Uumaja-yhteydet ovat jo liian pohjoisessa, Lapista puhumattakaan. Suomen painopiste ei tule siihen suuntaan muuttumaan, ei edes turvallisuussyistä.

Itämeren ja Suomenlahden alueellahan olisi mahdollisuuksia vaikka mihin, jos kaikki läsnäolevat maat olisivat järkevästi toimivia länsimaita. Valitettavasti ryssän läsnäolo alueella estää paljon, koska se on aggressiivinen paskamaa.
Itä-Helsinki, täynnä mutiaiset
Itä-Helsinki, sinä maksat kaiken

--------------

Täytän TT2 on time
Toimeentulotuki on aina on time
Asumistuki on aina on time
Kuka pistää paremmaksi this time?

--------------

Jokainen matu maksaa miljoonan.

ikuturso

Quote from: Roope on 09.03.2024, 18:42:30
Tallinnan tunneli valmis tämän vuoden jouluksi vai miten se taas menikään, Peter?

Liekö seurausta ilmastoratkaisuna myydyn "tunnin junan" menestyksekkäästä lobbauksesta, mutta nyt ne esittävät vakavissaan rautatietä Turusta Tukholmaan. Ei maksa paljon mitään, eivätkä venäläiset kuulemma pysty rikkomaan sitä.

Quote
"Oivallus oli se, että Länsirata ei ole vain pistoraide Turkuun vaan osa rataa, jolla kytkemme Suomen länteen muita vaihtoehtoja nopeammin ja halvemmin."
Helsingin Sanomat 9.3.2024

Maksumuurin takaa, mutta lainauksesta ainakaan en löytänyt sanaa raideleveys.

No jos silta tunneleineen maksaa miljardeja, niin säädettävätelinen junakalusto ja raidevälin säätölaitteisto vain joitain kymmeniä tai satoja miljjoonia.
Eli pikkujuttu.

Tosin tässäkin Suomi olisi häviäjä. Yksikään eurooppalainen firma ei investoisi junakalustoon, jonka raidevälin voisi levittää Suomen rataverkkoon. Ainoastaan pieni Suomi muokkaisi kaiken Euroopan rataliikenteeseen jatkavan kaluston säätötelisiksi. Eli yksikään nykyvaunu ei sinne aja. Toki voi myös ajaa kontteja ja ratapihalla nostaa junasta toiseen. Mutta Ruotsin puolella, koska ahtaajalakko.

Nyt sitten odotetaan rohkeita avauksia, että Turun tunnin junan uusi raide pitäisi rakentaa euroopan raideleveyteen...

-i-

MUOKS: Olihan se jo siellä kommenteissa:
QuoteNopea ja suora junayhteys Keski-Eurooppaan, etenkin oikealla raideleveydellä, on tulevaisuutta. Ja tietenkin Turun uusi rata pitää rakentaa Helsingistä asti oikealle eurooppalaiselle raideleveydelle. Niin kuin kaikki uudet ratayhteyden koko Suomessa, sekä modernisoida pikaisesti muutkin. Tähän meidän pitää hakea runsaasti EU-tukea, erittäin perustellusta syystä. Samalla saadaan mittavaa rataverkon korjausvelkaa lyhennettyä.
Kun näen tällaista besserwisseröintiä, poistan varmistimen. Eurooppalainen raideleveys on "oikea" ja siihen siirtyminen "modernisointia". Kirjoittaja ei taida tietää kuinka monilla raideleveyksillä maailmassa operoidaan - jopa euroopassa.
QuoteIberian gauge (Spanish: ancho ibérico, trocha ibérica, Portuguese: bitola ibérica) is a track gauge of 1,668 mm (5 ft 5+21⁄32 in), most extensively used by the railways of Spain and Portugal. This is the second-widest gauge in regular use anywhere in the world. Indian gauge railways, 5 ft 6 in (1,676 mm), are 8 mm (5⁄16 in) wider.
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-