News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

Polkupyöräterroristit

Started by törö, 26.03.2019, 12:00:21

Previous topic - Next topic

törö

QuoteMusta katumaasturi herätti pyöräilijässä alkukantaisen raivon – videolle tallentui rankkaa kiroilua, erilaista uhkailua ja lopuksi antaumuksellista sylkemistä

"Aika alkukantainen tapa ratkaista asioista."
Se oli videon perusteella erittäin klassinen liikenneraivokohtaus, jonka polkupyöräilijämies sai torstaina aamulla kello 8.35 Espoon Otaniemessä.

Ensin auton takaa-ajo, rinnalle nousu reilusti yli 30 kilometriä tunnissa polkien, ohitus ja kiilaaminen eteen.

Sitten lyönti auton ikkunaan ja auton oven tempaisu auki.

Videolle tallentui rankkaa kiroilua, erilaista uhkailua ja lopuksi antaumuksellista sylkemistä.

Pyöräilijä uhkaa vetää päin näköä ja turpaan, nenää poskelle ja tulevaisuudessa naarmuttaa autoa, jonka rekisterin on ottanut ylös.

Liikenneraivokohtaus tallentui ison mustan kaupunkimaasturin etu- ja takakameraan.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006047825.html

QuotePolkupyöräilijämies raivostui ohituksesta: Onko kyse sarjaraivoajasta? – "Hän tarttui minua rinnuksista kiinni"

Polkupyöräilijämies raivostui toisen pyöräilijän ohituksesta.
Hermot eivät saisi pettää liikenteessä, sillä silloin liikkuminen ei ole enää turvallista. IS kertoi perjantaina, miten polkupyöräilijämies sai klassisen liikenneraivokohtauksen torstaina aamulla Espoon Otaniemessä.

Oheisella videolla kypäräkameraan tallentunut tilanne.
    Oletko joutunut liikenneraivon kohteeksi? Kerro tarinasi kommenteissa tai lähetä sähköpostitse osoitteeseen [email protected] tai WhatsApp-viestinä numeroon 040-6609019

Juttu liikenneraivokohtauksesta torstaina sai toisen nuoren miehen kertomaan oman tarinansa. Hän uskoo, että kyseessä saattaa olla jopa melko suurella todennäköisyydellä sama liikenteessä raivoaja, joka tallentui aiemmalle videolle. Ilta-Sanomat vertasi tilanteista kuvattuja saamiaan videoita ja henkilö näyttää vahvasti samalta mieheltä.

Lue lisää: Musta katumaasturi herätti pyöräilijässä alkukantaisen raivon – videolle tallentui rankkaa kiroilua, erilaista uhkailua ja lopuksi antaumuksellista sylkemistä

– Koin samantyylisen tilanteen elokuun puolessa välissä viime kesänä. Olin pyörällä matkalla Paciuksenkadun alikulkukäytävällä noin kello 15 Helsingistä Otaniemen suuntaan, mies kertoo.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006047825.html

Taksikuski kertoo kohtaamastaan raivosta – pyöräilijät hakkaavat kattoa: "Mene m****u helvettiin siitä"

Helsingissä liikkuva aggressiivinen pyöräilijä on päätynyt viime aikoina uutisiin. Liikenneraivoa on olemassa, vahvistaa ammattiautoilija. Kokemukset ja määrät kuitenkin vaihtelevat.
Ilta-Sanomat on raportoinut viime aikoina kahdesta tapauksesta, jossa polkupyöräilijä on raivonnut ja uhkaillut sekä autoilijaa että toiselle pyöräilijälle.

Lue lisää: Polkupyöräilijämies raivostui ohituksesta: Onko kyse sarjaraivoajasta? – "Hän tarttui minua rinnuksista kiinni"

Yli 40 vuotta taksia Helsingissä ajanut taksiautoilija kertoo, että hän kokee ammatissaan liikenneraivoa viikoittain. Hän haluaa kertoa kokemuksistaan nimettömänä. Erityisesti polkupyöräilijät osoittavat hänen mukaansa herkästi mieltään.

Oletko joutunut liikenneraivon kohteeksi? Kerro tarinasi kommenteissa tai lähetä sähköpostitse osoitteeseen [email protected] tai WhatsApp-viestinä numeroon 040-6609019

– Esimerkiksi iäkkään asiakkaan, jolla on kantamuksia tai rollaattori, joutuu Helsingissä jättämään kyydistä hyvin usein siten, että auto on pakko ajaa jalkakäytävälle. Ei ole muuta paikkaa tai kadulla on pysähtymiskielto. Tällaisissa tilanteissa pyöräilijät hyvin usein alkavat hakkaamaan auton kattoa ja huutavat, että "mene mulkku helvettiin siitä".

Taksiautoilija kokee, että negatiivinen liikennekäyttäytyminen on lisääntynyt viime vuosina.

– Tilanne on viimeisen viiden vuoden aikana selkeästi muuttunut nimenomaan pyöräilijöiden osalta. Mielestäni autoilijat eivät keskenään niinkään raivoa. Lisäksi olen kuullut, että pyöräilijät ottavat yhteen myös keskenään ja jalankulkijoiden kanssa.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006048149.html?ref=rss

Bellerofon

Kevät saa pyöräilijöiden päät pyörälle.

törö

Äkkiseltään mieleen tulleita jotenkin politiikkaan liittyviä tapauksia:

QuoteErikoinen liikenneraivo on johtanut kahteen poliisitutkintaan Tampereella.

Tamperelainen kaupunginvaltuutettu Juhana Suoniemi (vihr.) rikkoi taksin sivupeilin sunnuntaina puolenyön jälkeen, kun taksi oli pysähtynyt keskelle kevyenliikenteenväylää Tampereen keskustassa. Taksinkuljettaja lähti Suoniemen perään sillä seurauksella, että Suoniemi törmäsi taksiin ja lensi katuun.

Sisä-Suomen poliisin mukaan asiasta on tehty rikosilmoitus. Tutkinnanjohtaja Jussi Pilviö kertoo, että pyöräilijää epäillään vahingonteosta ja taksinkuljettajaa liikenneturvallisuuden vaarantamisesta. Molemmista rikoksista voi tulla sakkoja.

https://yle.fi/uutiset/3-10172927

QuoteRikosilmoitus: Mies löi Mari Kososta naamaan ja varasti kännyn! (Kuvakollaasi)

Suomen Kansa Ensin ry:n puheenjohtaja Marco de Wit ja hallituksen jäsen Mari Kosonen järjestivät 13.8.2018 klo 18 Hyvinkäällä joukkoraiskauksia vastustavan Naisrauha! Katuturvallisuus takaisin -mielenosoituksen.

Kello 17 Marin ajoi mielenosoitustarvikkeita sisältävää henkilöautoa Kirjastoaukiolla kohti mielenosoituspaikkaa.

Yllättäen vastaantuleva miespöyräilijä yritti pyöräillä tahallaan auton eteen.

https://marcodewit.fi/anarkistit/rikosilmoitus-mies-loi-mari-kososta-naamaan-ja-varasti-kannyn/

Lokkaan kohdistunut isku.

https://hommaforum.org/index.php/topic,86588.msg3029546.html#msg3029546

Suldaan Said Ahmedin tapaus:

https://hommaforum.org/index.php/topic,100644.msg3031752.html#msg3031752

Lalli IsoTalo

Eiköhän tähän tepsi sama kuin aseiden kanssa: kielletään polkypyörät.
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

jumahul

Tämän siitä saa kun vihervasemmistolaiset poliitikot sekä media ovat dehumanisoineet autoilijat ali-ihmisiksi ilmastonmuutoshuumassaan. Tämä on ollut suorastaan vihan lietsomista autoilijoita ja lihansyöjiä kohtaan.

Nyt stop. Kuka kantaa vastuun kun hullut Helsinkiläiset polkupyöränatsit siirtyvät sanoista tekoihin? Tutkiiko poliisi? Tuleeko vihakorotus? Kuka antaa suojaa valkoiselle autoilijamiehelle?

dothefake

Pahimpia pyöräilijöitä on Halla-aho, hän pyöräilee aina. Sille on saatava loppu. Pääministeri ei voi enää hoitaa tehtäviään pelkästään pyöräilemällä.
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

l'uomo normale

Aloitin pyöräilyn uudelleen toissa syksynä. Minua hämmästytti, miten autoilija pelkäsivät minua; henkilöautoilla liikkuneet pysähtyivät hyvissä ajoin, jos oli arvelivat minun ylittävän ajoväylän pyörätieltä käsin, vaikka heillä olisi ollut kaikki oikeus ja he olisivat hyvin ehtineet ajaa ennen minua tienylityspaikan ohi.
And madness and despair are a force.
Socially distancing.
Riittävällä moraalilla.

Faidros.

Quote from: Lalli IsoTalo on 26.03.2019, 13:11:12
Nono, ei kainyt sentään kielletä. Vaihdepyörille täyskielto, poliisille poikkeusluvin. Välitykset vaihteettomille sellasiksi, ettei edes Eddy Merx pysty.polkemaan 30kmh kaupunkinopeutta kovempaa. Rekisteröinti ja katsastuspakko. Poliisi tarkistamaan pistokokein onko välityksiä vaihdettu pidempiin. Kypärättä ajaminen rikesakon piiriin. Liikennevakuutus. Ajokortti jonka saamiseen vaaditaan 15vuoden ikä. Ensimmäinen vuosi kortin saamisesta ajo sallittua vain kolmipyörällä. Ajoneuvovero, päästö ja melumittaukset. Maastoajokielto.
Kokeillaan nyt näitä ensin, ennenkuin täyskieltoon mennään.
Tietysti täyskieltoon voidaan asettaa aikaraja, vakka 2025 vuodelle.
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Kari Kinnunen

Taitaa fillarointi olla vähän kuin kasvisyönti. Ei ne rehutkaan niin hyviä ole mutta pääsepähän olemaan parempi ihminen.

On se muuten tylyn näköistä kun jollain tiedostavalla sedällä on se pellepuku päällä. Se semmonen fillarointi rätti.

no future

Quote from: Kari Kinnunen on 27.03.2019, 06:49:07
Taitaa fillarointi olla vähän kuin kasvisyönti. Ei ne rehutkaan niin hyviä ole mutta pääsepähän olemaan parempi ihminen.

On se muuten tylyn näköistä kun jollain tiedostavalla sedällä on se pellepuku päällä. Se semmonen fillarointi rätti.
Toista se on kaljamahaiset persvakoäijät auton ratin takana. Etenkin vapaa-ajalla helkkarin fiksun näköistä puuhaa.

Jos sitä tänä kesänä saisi jo polkupyörän taas hankittua. Edellinen kun varastettiin pari vuotta sitten. Muutaman kympin arvoinen maastopyörä, mutta kai sillä sitten jollekin muullekin oli käyttöarvoa.

Lalli IsoTalo

Quote from: Kari Kinnunen on 27.03.2019, 06:49:07

Ei nyt noinkaan. Nämä sinne-tänne-tonnet, jotka ovat fillarointia kannattavinaan, harvemmin itse pyöräilevät, sen enempää kuin viihtyvät luonnossakaan. Fillari on kuitenkin erittäin kätevä liikkumisväline tietyissä osissa pääkaupunkiseutua, etenkin keskuspuiston alueella.

Quote from: https://www.hel.fi/helsinki/fi/kartat-ja-liikenne/pyoraily-ja-kavely/pyorareitit/Helsingissä on 1 200 kilometriä pyöräteitä, joten pyörällä pääsee käytännössä minne vain kaupungissa.
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

Ernst

Sähköfillari on leppoisa peli. Ei tule tankoraivoa eikä työmatkalla pahasti hikikään.
Det humana saknas helt hos Sannfinländarna.
Ihmisyys puuttuu kokonaan perussuomalaisilta.
-Anna-Maja Henriksson (r.)

Faidros.

Pari vuotta vielä, niin Suomessakin nämä viherterroristit on tällä tasolla. Lontoossa tämä on jo kuulemma epidemia.
www.youtube.com/watch?v=DCScflId5hc
Tällä kertaa vihreä mulkku sai ansionsa mukaan.
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Saturnalia

En sinänsä vihaa yhtäkään ajoneuvoluokkaa, koska olen ajanut niillä aivan kaikilla mutta tässä Stadin pyöräilijöiden käytöksessä alkaa olla vähän sellainen identiteettipoliittisen voimaantumisen maku. Koetaan että ollaan ideologisesti niskan päällä ja voidaan olla siitä johtuen aggressiivisia ja röyhkeitä. Mä alan olla niin vanha setä jo, että odotan aina kävellessäkin että autot menee ensin, ennen kuin astun suojatielle. En siksi että mitenkään palvoisin autoilua, vaan siksi että niin liikenne sujuu paremmin eikä mulla ole yleensä sekuntikiire. En usko autoilun juurikaan vähenevän sen muuttuessa hitaasti sähköiseksi.

Lapsenakin opetettiin, että katso suojatiellä ensin oikealle, sitten vasemmalle, ja vielä kerran oikealle...Se on mielestäni ihan hyvä oppi yhä. Ennen ihmisille opetettiin joustavuutta, eikä pilkunnussimista. Se oli hyvää vanhoissa ajoissa. Kaikkeen suhtauduttiin nopeusrajoituksista lähtien sillai snadin rennosti, hienoa aikaa. Liikenne on vähän sellainen juttu, että saat valita haluatko olla aina oikeassa, vaiko pysyä hengissä. Liikenteessä tärkeintä on sujuvuus, se että jokainen on joustava ja tinkii hieman, eikä tämä nykyinen minäminäminä ja mun oikeus. En vain osaa asennoitua mihinkään ajoneuvoon kovin identaarisesti, en edes moottoripyörääni. En koe olevani muita vastaan ajaessani sillä, tai millään. Vehkeillä on tarkoitus A. päästä jonnekin ja B. pitää hauskaa.

Tämä on alkanut Stadissa yleistyä valitettavasti, etenkin siinä Vauhtitien suojatiellä:

Quote Kahtena peräkkäisenä päivänä pyöräilijä ajoi jalkakäytävää pitkin rinnallani ja kääntyi ilman suuntamerkkiä suoraan suojatielle eteeni. Jouduin paniikkijarruttamaan tilanteessa. Avasin ikkunan ja huusin pyöräilijälle, että eihän noin voi ajaa. Takaisin tuli keskisormea ja kommentti, että "hei kusipää, mä olin suojatiellä".

ämpee

Quote from: l'uomo normale on 27.03.2019, 04:20:42
Aloitin pyöräilyn uudelleen toissa syksynä. Minua hämmästytti, miten autoilija pelkäsivät minua; henkilöautoilla liikkuneet pysähtyivät hyvissä ajoin, jos oli arvelivat minun ylittävän ajoväylän pyörätieltä käsin, vaikka heillä olisi ollut kaikki oikeus ja he olisivat hyvin ehtineet ajaa ennen minua tienylityspaikan ohi.

Pyöräilijät liikenteessä taitavat olla samassa asemassa kuin matut yhteiskunnassa, kummaltakaan ei odoteta mitään, tai ainakaan sääntöjen tuntemista, ja kummankin kanssa tappeleminen johtaa pelkkiin vaikeuksiin.
Jäseneltä Hohtava Mamma: "Logiikka ei ole koskaan ollut suvakkien vahvin laji. Eivät he muuten olisi suvakkeja."

Kaarin M

Onhan fillarointi tuolla Helsingissä karannut ihan käsistä, pyöräilijät tekevät ihan mitä huvittaa ja haittaavat muiden liikkujien matkantekoa. Muutama esimerkki jota näkee päivittäin:
- ajetaan jalkakäytävällä
- ajetaan yksisuuntaista katua väärään suuntaan, joko ajoradalla tai jalkakäytävällä
- syöksytään suojatielle polkien tuhatta ja sataa muuta liikennettä seuraamatta ja ihan mistä kohdasta tahansa.
- ajetaan kapealla/liikennöidyllä ajoradalla, keskellä sitä, vaikka vieressä kulkee pyörätie, se ei jostain syystä kelpaa... autot joutavat matelemaan perässä.
- ollaan oikeassa kaiken aikaa.

Muoks. vielä: se mitä näitä fillariterroristeja tunnen ( näitä vallataan joukolla katu yms.) niin tuntuu olevan niin, että egon loukkaukset yms. kuitataan fillariterrorismilla autoja vastaan.
Tänään ei saa uskoa
tänään täytyy unohtaa
tänään ei saa tuntea tuskaa
tänään täytyy diskossa persettä heiluttaa

Savi

Itse olen pyöräileväautoilija. Minusta vikaa löytyy niin autoilijoista kuin pyöräilijöistäkin. Ongelmat kumpuavat tieliikennelain tuntemattomuudesta tai väliinpitämättömyydestä.

Autoilijana mua häiritsee kun autotiellä ajetaan vaikka vieressä kulkee kevyenliikenteenväylä. Myös väistämissääntöjen tuntemattomuus aiheuttaa sydäreitä aina kesäisin.

Pyöräilijänä ketuttaa jälleen kerran autoilijoiden väliipitämättömyys väistämissäännöistä. Myös surkeassa kunnossa olevat kevyenliikenteenväylät.

Kävelijä ketuttaa kun pyöräilijät soittavat kelloa vasta 1-2sek ennen kohdalle tuloa jolloin ei kerkiä väistämään koiran kanssa alta pois.

Paju

Quote from: Saturnalia on 27.03.2019, 08:02:49

Tämä on alkanut Stadissa yleistyä valitettavasti, etenkin siinä Vauhtitien suojatiellä:

Quote Kahtena peräkkäisenä päivänä pyöräilijä ajoi jalkakäytävää pitkin rinnallani ja kääntyi ilman suuntamerkkiä suoraan suojatielle eteeni. Jouduin paniikkijarruttamaan tilanteessa. Avasin ikkunan ja huusin pyöräilijälle, että eihän noin voi ajaa. Takaisin tuli keskisormea ja kommentti, että "hei kusipää, mä olin suojatiellä".

Hauskaa kyllä, itsekin näin mielessäni sen Vauhtitien suojatien lähellä Helsinginkadun risteystä. :)

Itseäni monissa pyöräilijöissä ottaa päähän liika tietoisuus omista oikeuksista - todellisista ja kuvitelluista - yhdistettynä olemattomaan liikennesääntöjen hallintaan. Ylläolevasta pyöräilijän  huudahduksesta boldasin avainsanan. Pyöräilijä ei saa ajaa suojatiellä, vaan fillari on talutettava. Ajoradan saa ylittää ajaen pyörätien jatkeella, mutta silloin pyörä on väistämisvelvollinen. Aika ajoin on lehdessä pikku-uutisia, joissa fillari on tullut vauhdilla auton kylkeen ja ollut korvausvelvollinen. [Edit: Eniten ihmetyttää se, että pyöräilijä on niin haltioitunut olettamistaan oikeuksista, ettei välitä terveydestään ja vaivaudu ennakoimaan liikennettä.]

Ja sitten kaikki nuo muut rikkeet, joita jäsen Kaarin M ylempänä luettelikin. Jos näistä huomauttaa, aina löytyy jokin tekosyy, miksi säännöt eivät koske juuri tätä pyöräilijää.

Osa pyöräilijöiden törttöilystä selittyy tietämättömyydellä ja sillä, että ei ole pienestä pitäen harjaantunut ajamaan kaupunkiliikenteessä. Aikuiselle kun kukaan ei kädestä pitäen opeta, mikä on sallittua, kiellettyä tai suotavaa. Ainoa valistaja tuntuu olevan iltapäivälehdistö, joka näissä liikenneraivo- ym. uutisissa muistuttaa liikennesäännöistä.

Don Nachos

Fillaria tasa-arvoisempaa ja "luokkavapaampaa" kulkuneuvoa ei löydy. Silti joillain on pakottava tarve yrittää politisoida pyöräily.

Duunarilla ei ole varaa autoon. Perkeleen kallista puuhaa se auton omistaminen.
"Religion was invented when the first con man met the first fool."
- Mark Twain

Kultti on uskonto jolla on vähän seuraajia. Uskonto on kultti jolla on paljon seuraajia.

l'uomo normale

Quote from: Don Nachos on 27.03.2019, 09:58:29
Fillaria tasa-arvoisempaa ja "luokkavapaampaa" kulkuneuvoa ei löydy. Silti joillain on pakottava tarve yrittää politisoida pyöräily.

Vähänkin itse säheltää toimintakelpoiseksi tai jopa huollattaa pyörää, niin helposti menee muutaman sisäisen kuukausilipun hinta. Ainakin jos varaosat ostaa kivijalkamyymälästä.
And madness and despair are a force.
Socially distancing.
Riittävällä moraalilla.

Kokoliha

Quote from: Faidros. on 27.03.2019, 05:09:35
Quote from: Lalli IsoTalo on 26.03.2019, 13:11:12
Nono, ei kainyt sentään kielletä. Vaihdepyörille täyskielto, poliisille poikkeusluvin. Välitykset vaihteettomille sellasiksi, ettei edes Eddy Merx pysty.polkemaan 30kmh kaupunkinopeutta kovempaa. Rekisteröinti ja katsastuspakko. Poliisi tarkistamaan pistokokein onko välityksiä vaihdettu pidempiin. Kypärättä ajaminen rikesakon piiriin. Liikennevakuutus. Ajokortti jonka saamiseen vaaditaan 15vuoden ikä. Ensimmäinen vuosi kortin saamisesta ajo sallittua vain kolmipyörällä. Ajoneuvovero, päästö ja melumittaukset. Maastoajokielto.
Kokeillaan nyt näitä ensin, ennenkuin täyskieltoon mennään.

Juuri noin. Suuntaus on oikea, mutta aivan noin helposti homma ei sentään hoidu.

Ennen kuin alkaa edes harkita polkupyörän osto-/hallussapitoluvan anomista, on tietenkin osoitettava harrastuneisuus kahden vuoden ajalta. Tämä hoituu käytännössä siten, että menee kuntosaliin ja polkee säännöllisesti kuntopyörää vähintäänkin kerran kuukaudessa ja siis kahden vuoden ajan. Tämän jälkeen kuntosalin pitäjä kirjoittaa todistuksen harrastuksesta ja liittää siihen otteen kuntosalin käyttäjäpäiväkirjasta

Mikään pakko ei tietenkään voi olla liittyä kyseisen kuntosalin jäseneksi; sellaista ei voi laissa edellyttää, koska Suomessa on yhdistymisvapaus. Mainittakoon silti, että ilman jäsenyyttä ei pääse kuntosaliin sisälle.

Tämän jälkeen aprikoidaan pyörän mallia. Ensimmäisen pyörälupansa hakijan on viisainta pitäytyä 1-vaihteisessa (TT1). Napavaihteellisen 3-pykäläisen (TT2) anominen on riskaabeli juttu etenkin ensikertalaiselle ja sen läpimeno riippuu poliisipiiristä. 10-18 vaihteisiin on nykyään turhaa anoa lupia, koska ei niitä kuitenkaan käytännössä myönnetä; maajoukkuetason kilpapyöräilijöille saatetaan myöntää poikkeuslupa. Alle 600mm kokoontaittuvat fillarit ovat ERVA-pyöriä, joten haaveet moisesta voit unohtaa kättelyssä.

Hyväksytty käyttötarkoitus on 86€ hintaisessa anomuksessa luonnollisesti mainittava. Jos luulee saavansa fillarin vain sillä perusteella, että "olisi kiva kurvailla hiekkakuopalla", "harrastan kuntoilumielessä fillarointia" tms, menee lupa-anomuksesi, josta maksoit jo 86 euroa, suoraan silppuriin.

Polkupyörän hallussapitolupa myönnetään - mikäli läpäisee myös pällitestin - luonnollisesti vain määräaikaisena kahdeksi vuodeksi kerrallaan. Luvan uusiminen edellyttää todistajien vahvistamaa ajopäiväkirjaa ja poliisin hyväksymän, hyvämaineisen polkupyöräajokouluttajan todistusta asiasta.

Ja kaikista nyt jo käytössä olevista yli 10-vaihteisista fillareista on modifioitava eturatas siten, että vaihteiden maksimimäärä on 10. Alkuperäinen eturatas on palautettava poliisille. Tämä ei koske ennen vuotta 1946 valmistettuja polkupyöriä, joskaan tuolloin ei vaihdepyöriä juurikaan ollut.

acc

Quote from: l'uomo normale on 27.03.2019, 04:20:42

Nopea pyöräily voi vaatia niin paljon ihmisen aivojen tietojenkäsittelykapasiteettia, että muu ajattelukyky heikkenee ja pyöräilijä taantuu jonkinlaiseksi tunne-eläimeksi. Nopeasti ajaessaan pyöräilijä elää tunnelinäkökentässä, joten ympäristöä ei huomioida enää tarpeeksi. Siksi tapahtuu yllätyksiä. Eteen tulee autoja ja jalankulkijoita. Ihmiselle lajityypilliseen tapaan pyöräilijä tulkitsee itsensä sijasta syypäiksi nämä esteet ja saa raivonpurkauksen aiheuttavan adrenaliinikohtauksen.

Ratkaisu. Pyörien sallittu huippunopeus tulee lailla säätää kymmeneen kilometriin tunnissa. Ylittämisestä tulisi sakottaa. Ehkä olisi mahdollista kehittää takapyörän keskiö, joka liian nopeasti pyöriessään ottaisi vedon pois päältä.
2017 Personality 13: Existentialism via Solzhenitsyn and the Gulag
(Huomaa: käsittämätön feministin raivokohtaus, kohta 42:00 eteenpäin)
https://www.youtube.com/watch?v=w84uRYq0Uc8

kylähullu

Quote from: Paju on 27.03.2019, 09:53:26
Quote from: Saturnalia on 27.03.2019, 08:02:49

Hauskaa kyllä, itsekin näin mielessäni sen Vauhtitien suojatien lähellä Helsinginkadun risteystä. :)

Itseäni monissa pyöräilijöissä ottaa päähän liika tietoisuus omista oikeuksista - todellisista ja kuvitelluista - yhdistettynä olemattomaan liikennesääntöjen hallintaan. Ylläolevasta pyöräilijän  huudahduksesta boldasin avainsanan. Pyöräilijä ei saa ajaa suojatiellä, vaan fillari on talutettava. Ajoradan saa ylittää ajaen pyörätien jatkeella, mutta silloin pyörä on väistämisvelvollinen. Aika ajoin on lehdessä pikku-uutisia, joissa fillari on tullut vauhdilla auton kylkeen ja ollut korvausvelvollinen. [Edit: Eniten ihmetyttää se, että pyöräilijä on niin haltioitunut olettamistaan oikeuksista, ettei välitä terveydestään ja vaivaudu ennakoimaan liikennettä.]

Ja sitten kaikki nuo muut rikkeet, joita jäsen Kaarin M ylempänä luettelikin. Jos näistä huomauttaa, aina löytyy jokin tekosyy, miksi säännöt eivät koske juuri tätä pyöräilijää.

Osa pyöräilijöiden törttöilystä selittyy tietämättömyydellä ja sillä, että ei ole pienestä pitäen harjaantunut ajamaan kaupunkiliikenteessä. Aikuiselle kun kukaan ei kädestä pitäen opeta, mikä on sallittua, kiellettyä tai suotavaa. Ainoa valistaja tuntuu olevan iltapäivälehdistö, joka näissä liikenneraivo- ym. uutisissa muistuttaa liikennesäännöistä.
[/quote

En ihan noin kärjistetysti tuota pyörätienjatkeen väistämisääntöä jakaisi.

Risteävää liikennettä on väistettävä ja monissa risteyksissä auto on myös väistämis velvollinen risteykseen tultaessa.

hulaq

Eniten noissa pyöräpelleissä vituttaa se, että ajetaan ajoradalla vaikka on kevli vieressä - sitten uhriudutaan ja ulistaan ja kun laitetaan niille tööttiä, että menehän helevettiin mun alta.

Tuntuvat omistavan kaikki ei-keskustan lähistöllä olevat tiet. Hermo menee.
Iudex illius ero

Faidros.

Duunarilla ei ole varaa autoon. Perkeleen kallista puuhaa se auton omistaminen.

Juuri tämän vuoksi duunareiden kannattaa äänestää muita kuin vihervassareita+kokoomusta. Juuri mainitut tekevät verotuksella auton(+ minkä tahansa polttomoottorilaitteen) ostosta, käytöstä, omistamisesta kuvottavan kallista.
Kerrankin Don Nachosta liketin, koska ollaan edes yhdessä asiassa samaa mieltä, voi kyynel! :'(
-Matthew B.Crawford-

Uuno83

Quote from: hulaq on 27.03.2019, 11:49:33
Eniten noissa pyöräpelleissä vituttaa se, että ajetaan ajoradalla vaikka on kevli vieressä

4000€ Hiilikuitumaantiepyörät on niin jäykkiä ja heikkoja iskuille, että niillä ei voi ajaa kunnolla kelvillä. Lisäksi vaihteiden välitykset ja ajoasento tekee hitaasta ja mutkikkaasta ajamisesta pelleilyä. Niissä on myös lukkopolkimet, jossa jalat on lukittu polkimiin, joka tekee pyörän hallinnasta heikompaa alhaisissa nopeuksissa. Autoja on paljon  helpompi ennakoida, kuin kelvillä kulkevia ihmisiä ja koiria. Kelvillä on useammin soraa, joka puhkoo kapeat renkaat ja tekee pinnasta liukasta. Niiden omistajat ajaa usein siirtymät kaupunginlaidalle pyörä auton kyydissä välttäen pahimmat paikat.
Koppipyörät soveltuu vielä huonommin kelville. Tulevaisuudessa sähköavustus tekee pyöristä yhä nopeampia.  Suunta on se että pyöriä tulee yhä enemmän ajoradan pientareille.

Paju

Quote from: kylähullu on 27.03.2019, 11:38:50
Quote from: Paju on 27.03.2019, 09:53:26
Ajoradan saa ylittää ajaen pyörätien jatkeella, mutta silloin pyörä on väistämisvelvollinen.

En ihan noin kärjistetysti tuota pyörätienjatkeen väistämisääntöä jakaisi.

Risteävää liikennettä on väistettävä ja monissa risteyksissä auto on myös väistämis velvollinen risteykseen tultaessa.

Pääsääntö on, että pyörätien jatkeelle ajava fillari väistää muita. Sitten on liuta poikkeuksia kärkikolmioineen ja kääntymisineen.

Tuo pääsääntö väistämisvelvollisuuksineen on kuitenkin se, mitä pyöräilijät mokaavat kuvitellessaan ajavansa suojatielle jalankulkijan oikeuksin.

Soininvaara joskus bloggasi näitä pyöräilysääntöjen ihmeellisyyksistä:

http://www.soininvaara.fi/2010/08/05/ota-juristi-mukaan-risteykseen/

Viimeinen suomalainen

Eniten noissa pyöräpelleissä vituttaa se, että ajetaan ajoradalla vaikka on kevli vieressä - sitten uhriudutaan ja ulistaan ja kun laitetaan niille tööttiä, että menehän helevettiin mun alta.

Tuntuvat omistavan kaikki ei-keskustan lähistöllä olevat tiet. Hermo menee.

Tuosta pitäisi sakottaa, lakihan on yksiselitteinen jos Ylen uutiseen on uskomista;

" YLE: Pyöräilijän on pysyttävä pyörätiellä, vaikka ajoradalla olisi turvallisempaa – yksi poikkeus on

Pyöräilijän on käytettävä lain mukaan pyörätietä, jos sellainen löytyy. Laki ei ota huomioon sitä, missä olisi turvallisinta ajaa.

Erityisesti kovaa vauhtia pitävät kilpapyöräilijät voivat ajatella, että heidän on parempi pysytellä kaukana muiden pyöräilijöiden ja kävelijöiden reitiltä.

– Jos järjellä ajattelee, voi ajoradan reunassa olla turvallisempaa. Erityisesti jos pyörätie on kapea ja siihen on yhdistetty myös jalkakäytävä. Lainsäädäntö ei tällaisia asioita kuitenkaan pohdi, kertoo ylikomisario Simo Pukkila Lounais-Suomen poliisista.
Laki on tiukka

Poliisin mukaan tieliikennelainsäädäntö on asiassa tiukkana. Pyöräilijän on käytettävä pyörätietä.

– Näin on, jos sellainen pyöräilijän kulkusuunnasta löytyy. Jos sitä ei ole, pitää pyöräilijän ajaa pientareella. Vain siinä tapauksessa, että se ei onnistu, saa pyöräilijä ajaa ajoradan oikeassa reunassa, kertoo Simo Pukkila.
pyöräily12.4.2016 klo 20:41"

https://yle.fi/uutiset/3-8802260

Viimeinen maastalähtijä sammuttaa valot.

hulaq

Quote from: Uuno83 on 27.03.2019, 12:11:50
Eniten noissa pyöräpelleissä vituttaa se, että ajetaan ajoradalla vaikka on kevli vieressä

4000€ Hiilikuitumaantiepyörät on niin jäykkiä ja heikkoja iskuille, että niillä ei voi ajaa kunnolla kelvillä.
Ei kiinnosta. Yksikään 4k€ pyörällä maantiellä ajavista ei ole ollut vaaraton, mihin minä olen törmännyt.

QuoteLisäksi vaihteiden välitykset ja ajoasento tekee hitaasta ja mutkikkaasta ajamisesta pelleilyä.

Kyllä se autojen jaloissa pyöriminen, kun kevli on vieressä, on sitä pelleilyä. Kävelköön tai ajakoon hiljempaa - kevlillä. Ei se nyt saatana voi olla niin, että
ostetaan henkilöauton hintainen polkupyörä ja oikeutetaan sen hinnalla lain rikkominen. Naurettava ajatus.

Laki on yksiselitteinen - jos ajoväylän vieressä on kevyenliikenteenväylä, pyöräilijän on sitä ajettava. Piste.
Iudex illius ero

Don Nachos

Quote from: l'uomo normale on 27.03.2019, 10:17:25

Vähänkin itse säheltää toimintakelpoiseksi tai jopa huollattaa pyörää, niin helposti menee muutaman sisäisen kuukausilipun hinta. Ainakin jos varaosat ostaa kivijalkamyymälästä.
Fillari kannattaa ostaa käytettynä ja huollettuna. Kiinalaiset markettipyörät kannattaa kiertää kaukaa.

Jos ostaa kierrätyskeskuksesta huolletun perusfillarin muutamalla kympillä, niin ainoa huolto mitä tarvitsee tehdä on välillä pumpata ilmaa kumeihin. Sillä vetää duunamatkat helposti muutaman vuoden ennekuin pitää huollattaa rahalla. Ellei kumi puhkea.

Jos taas hankkii fillarin missä on paljon vaihteita yms vipstaakkeleita, niin silloin saattaa joutua säätämään kerran vuodessa. Markettien kiinafillareita ei ole tehty kestämään montaa vuotta. Sen sijaan 50-luvun konkelila vetää vielä helposti parikymmentä vuotta.
"Religion was invented when the first con man met the first fool."
- Mark Twain

Kultti on uskonto jolla on vähän seuraajia. Uskonto on kultti jolla on paljon seuraajia.