News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

2018-10-24 Suomalaisten väitetty "kolonialistinen historia" (yhdistetty)

Started by Roope, 24.10.2018, 17:35:58

Previous topic - Next topic

Niobium

Onko muuten vielä voimassa se ruljanssi, että jos kuntaan muuttaa uusi perhe ja sen mukana kielisuhteet keikahtavat yhdenkin ihmisen verran, niin kaikki kyltit käydään läpi vastaamaan kielisuhteita?

Siis jos enemmän ruotsinkielisiä, niin kadun nimikyltit käydään ihan fyysisesti siirtämässä siten, että ruotsinkielinen kyltti on ylempänä.

Vai onko tämä ihan urbaanilegendaa alun alkaen kun?
"Varmaan jokaisen venäläisen äidin suurin unelma on synnyttää lisää lapsia tulevaisuuden juoksuhautoihin laittamaan käsikranaatti leuan alle ja vetämään sokka irti. Korvaukseksi saa säkillisen perunoita. " (Jäsen Hohtis.)

Khalifatta

"Toisista kulttuureista tulevat tutustuvat prinsessoihimme. Tähän myös heillä on oikeus." - Rikoskomisario J. Kiiskinen

Luka Mokonesi

Improbatur: Ei suomalainen vaan karjalainen

QuoteEi suomalainen vaan karjalainen – TikTok-aktivisti Maura Häkki kertoo vähemmistöstään, vaikka usein vastaus on vihapuhetta

Maura Häkki saa vihapuhetta kertoessaan TikTokissa vähemmistöstään, karjalaisista. Nuoret elvyttävät kulttuuria ja opettelevat kieltä, mutta he haluaisivat karjalaisten aseman paremmin näkyviin – myös lukiossa.

...

"Mä en oo oikein koskaan juhlinut itsenäisyyspäivää", hän oli lausunut itsenäisyyspäivänä TikTokissa julkaisemallaan videolla.

"Enkä juhli sitä edelleenkään. Koska mä en oikein tiedä, mitä mun pitäis juhlia", puhe jatkuu.

Yön aikana kommentteja oli tullut paljon, ehkä lähemmäs tuhat. Niiden joukossa oli tappouhkauksia, itsemurhaan yllyttäviä viestejä ja väkivallalla uhkailuja. Osa oli nuorilta, hän uskoo.

Puheenvuorosta tuli Häkin katsotuimpia, nopeasti yli 100 000 näyttökertaa. Hän luetteli siinä historian nurjaa puolta. Sisällissodan teloituksia, jatkosodan suomalaista äärinationalismia, vähemmistöistä hyötymistä.

Häkin silmät siristyvät. Äänensävy on vakaa ja rauhallinen. Onko hartaan juhlan aiheena kenties romanien syrjinnän hiljainen hyväksyminen? Vaiko karjalaisten oikeuksien puuttuminen?

Kasvoilla käy kevyt hymynkare. Entä sodan glorifioiminen? Vähemmistöjen suomalaistaminen väkipakolla, jotta Suomi olisi yhtenäinen?

...

Karjala on käsite, jota on totuttu käyttämään moneen. Suomalaiset saattavat usein viitata karjalaisuuteen, jos he kertovat juuristaan Etelä- tai Pohjois-Karjalan maakunnissa – vaikka Imatralla tai Kiteellä.

Häkille – ja lukuisille muille – kyse on jotain muusta. Karjala tarkoittaa myös Itä-Suomesta Venäjän rajan yli ulottuvaa historiallista aluetta. Sillä asuvat ihmiset eivät olleet niinkään suomalaisia, vaan useammin karjalaisia.

Tämä Karjala liippaa suomalaisia lukiolaisia muutenkin kuin historian kurssien kautta. Yleisen arvion mukaan miljoonalla suomalaisella arvioidaan olevan juurensa siellä.

...

Häkki ei ole aina kokenut olevansa karjalainen. Hän kasvoi 5 000 asukkaan Juuassa, tunnin matkan päässä Joensuusta.

Siellä hän oli suomea ja venäjää puhuva nuori, joka esittäytyi suomalais-ukrainalaisena.


Neuvostoliiton aikaisessa Ukrainassa kasvanut äiti oli muuttanut 90-luvulla Suomeen. Isän vanhemmat taas olivat suomalaisia ja karjalaisia.

Suomalaisuus ei kuitenkaan tuntunut Häkistä omalta. Muut vieroksuivat. Hän ei tuntenut olevan myös- kään tarpeeksi ukrainalainen.

...

Sen sijaan, että Häkki kertoisi olevansa suomalainen, jolla on karjalaisia juuria – kuten vähemmistöt on yleensä tapana esitellä – Häkki sanoo TikTokissa olevansa karjalainen, jolla on ukrainalaisia, georgialaisia ja suomalaisia juuria. (Yksi Häkin äidin isovanhemmista on Georgiasta). Suomalaisena hän ei itseään pidä.

...

Monissa kommenteissa kehotetaan lähtemään Venäjälle. Useat väärinsukupuolittavat. "En ole nainen enkä mies", muunsukupuolinen Häkki esittäytyy TikTok-biossaan.

...

Häkki on alkanut miettiä, että monet suomalaiset eivät oikeastaan tiedä Suomen historiasta yhtään mitään.

"He tietävät siitä vain kapean osan, joka on todella nationalistinen ja tietyllä tavalla vähän kolonialistinenkin. On järkyttävää, miten paljon siellä takana on, mistä ei tiedetä."

Siinä taas yksi nuori etsii identiteettiään. Boldaukset omia satunnaisesti valittuja poimintoja. Ketjun valinta viimeisen kappaleen kolonialismi-maininnan perusteella, ehdotuksena siirtää vaikka sinne Rappion merkit -ketjuun tarvittaessa.

Edit: typo
"Maapallon elämä on kestänyt suurempia muutoksia kuin mitä ihminen on nähnyt. Maapallo selviää hyvin ihmisestä ja on täällä vielä kauan ihmisen jälkeenkin." -mannym

"Gustafsson on asunut Bangkokissa 57 vuotta, mutta sanoo yhä olevansa farang." -HS-

P

Mitähän tarkoittavat nuo Häkin termit: ". Vähemmistöistä hyötyminen"? Tai mitä Häkki perää "karjalaisten oikeuksina"?

Ja jutussa oli kyllä kiinnostavaa katkeruus erityisesti Suomea kohtaan? Valittaa Hyrsylänmutkalaisen isoisänsä joutumista talvisodassa neuvostovankileirille, koska "Suomi ei evakuoinut" rajapinnan kylää. Mitenkään syy kohtaloon ei olekaan Neuvostoliitto, joka teki yllätyshyökkäyksen ja otti , vei siviilit vangeiksi karuihin oloihin Arkangelin seuduille.

Muutenkin, jos Häkki vähän pohtisi, niin NL ja Venäjä ovat se päätekijä karjalaisten tuhoamisessa. Mutta ei. Suomi ja sen itsenäisyys näyttää olevan joku katkeruuden kohde?

Go figure out noita larppaajia. Voi olla, että karjalaispiireissäkin suhtautuminen voi olla...
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

foobar

21-vuotias Suomen historian erityisasiantuntija. Jostain kumman syystä en oikein ota näitä pikkupioneereja tosissani. Uskottavuutta auttaisi kummasti jos näkemyksiä ruodittaisiin kriittisesti oikeiden historian asiantuntijoiden kanssa, mutta ei, kyky rakentaa maailmankuva omien pakkomielteiden ympärille on tärkeämpää kuin omaltakin kannalta "epämiellyttävien" faktojen tunnistaminen.
"Voi sen sanoa, paitsi ettei oikein voi, koska sillä antaa samalla avoimen valtakirjan EU:ssa tapahtuvalle mielivallalle."
- ApuaHommmaan siitä, voiko sanoa Venäjän tekevän Ukrainassa siviilien kidutusmurhia ja voiko ne tuomita.

Shemeikka

Näissä avautumisissa on aina sama kaava: halutaan olla jotain muuta kuin suomalainen. Mitä tahansa muuta, kunhan ei olla surkea vinni. Kaikki käy paitsi suomalainen.

Vain kuolleet kalat kulkevat virran mukana.

https://esapaloniemi.webnode.fi/
Nude but not naked

"Ajattele itse, tai muut päättävät puolestasi." Aku-Kimmo Ripatti

Shemeikka- mamukurssin käynyt suomalainen

Totti

Quote from: Luka Mokonesi on 12.02.2021, 10:49:15
Improbatur: Ei suomalainen vaan karjalainen

QuoteEi suomalainen vaan karjalainen – TikTok-aktivisti Maura Häkki kertoo vähemmistöstään, vaikka usein vastaus on vihapuhetta

Jutun pihvi on tässä:

Quote21-vuotias Maura Häkki. Avoimen yliopiston opiskelija, joka lukee yhteiskuntapolitiikkaa Itä-Suomen yliopistossa.

Yliopistot Suomessakin alkavat olemaan yhä enemmän sosialismin ja identiteettipolitiikan läpimädättämiä. Opiskelijat indoktrinoidaan uhriutumisretoriikalla, jonka puitteissa he yhtäkkiä kokee olevansa "syrjäytyneitä" ja "sorrettuja".

Suomessa kun ei ole ollut orjuutta ja kolonialismia, niin se pitää väen vängällä keksiä jostain. Kun rasismista on huutava pula Suomessa, vitivalkoiset saamelaiset ja nyt myös karjalaiset saavat toimia statisteina vihervasemmiston identiteettiteatterissa. Medialle nämä typerät uhrilampaat kelpaavat varsin hyvin ja ne nostetaan mielellään julkisuuteen todistukseksi valkoisen suomalaisen miehen harjoittamasta "sorrosta".

Paska valuu Atlantin yli USA:sta Eurooppaan ja Suomeen enkä enää tiedä mihin tämä vasemmistohulluus on päätymässä. Mitään hyvää siitä ei voi seuraa kun luonnonvoimat, fysiikka, objektiiviset faktat ja terve järkikin on kyseenalaistettu ja julistetaan pelkiksi mielipiteeksi.
Sosialisti on mätä ydintä myöten.
- kansanviisaus

l'uomo normale

Quote from: Totti on 12.02.2021, 11:57:36
Quote from: Luka Mokonesi on 12.02.2021, 10:49:15
Improbatur: Ei suomalainen vaan karjalainen

QuoteEi suomalainen vaan karjalainen – TikTok-aktivisti Maura Häkki kertoo vähemmistöstään, vaikka usein vastaus on vihapuhetta

Jutun pihvi on tässä:

Quote21-vuotias Maura Häkki. Avoimen yliopiston opiskelija, joka lukee yhteiskuntapolitiikkaa Itä-Suomen yliopistossa.

Vielä reilut 50 vuotta sitten olisi ollut hyvin mahdollista, että Maura Häkki olisi joutunut etsimään itselleen identiteettiä lehmiä lypsämällä. Ehkä se identiteetti olisi löytynyt helpommin siten kuin avoimesta yliopistosta ja YLE:stä.
And madness and despair are a force.
Socially distancing.
Riittävällä moraalilla.

P

Olet ilmeisimmin oikeassa? Häkki on tutustunut selkeästi yliopistossa intersektionaaliseen identiteettipolitiikkaan.

Siksi jokainen yrittää löytää Amerikassa itsestään pokahontaksen geenejä. Jos ei onnistu etniseen vähemmistöön pääseminen, niin sitten ollaan homo- tai bi- tai muu sukupuolinen. Viimeinen oljenkuori on olla mielenterveyskuntoutuja tai läskinä "kehopositiivinen". Mitä enemmän on erilaisten vähemmistöjen osuuksia, sitä korkeammalla on intersektionaalisessa hierarkiassa.

Juu, ratkaisit suvereenisti mysteerin. Ja "karjalaisten oikeudet" tarkoittavat tässä joitain erityisoikeuksia Häkille "karjalaisena".

Omaa safeplacea ja korkeampaa asemaa intersektionaaliseen hierarkiassa yliopistolla, jossa avoimen yliopiston ei-bipoc opiskelija ei ole kovin korkealla. Muun sukupuolisuudella ja karjalaisuudella pääsee "ylemmäs", kuin suomalaisuudesta tai ukrainalaisuudella.

Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

Lalli IsoTalo

Quote from: Shemeikka on 12.02.2021, 11:40:32
Näissä avautumisissa on aina sama kaava: halutaan olla jotain muuta kuin suomalainen. Mitä tahansa muuta, kunhan ei olla surkea vinni. Kaikki käy paitsi suomalainen.

Annas kun arvaan: näissä avautumisissa on yleensä sellainen kaava, että toimittaja haluaa haastateltavan olevan jotain muuta kuin surkea suomalainen, ja johdattelee/editoi  haastattelua haluamaansa suuntaan.
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

Hiiden hirvi

Minusta tuntuu että nk. tiedostavissa piireissä Suomessa koetaan suurta sisäistä harmistusta siitä että Suomella todellakaan ei ole siirtomaavallan historiaa. Olisi niin paljon helpompaa jos Suomessa olisi omien siirtomaiden peruina joukoittain vaikkapa afrikkalaistaustaisia suomalaisia joille sitten voitaisiin vaatia jos mitä etuisuuksia ja erivapauksia. Nyt täytyy tyytyä keksimään kotikutoisia "kolonialismin uhreja" tyyliin saamelaiset tai karjalaiset. Paitsi että tämä herättää lähinnä myotähäpeän tunteita saamelaisissa ja karjalaisissa, on näihin ryhmiin kuuluvia tiedostavien näkokulmasta valitettavan vähän. Fakta kun nyt vain on se että suomalaisten kolonialistinen historia on ollut ainoastaan kolonialismin kohteena olemista.

Karjalaisten kohdalla on syytä muistaa että vuonna 1944 kaikilla luovuttettujen alueiden karjalaisilla olisi halutessaan ollut täysi mahdollisuus jäädä Karjalaan. Jostakin syystä moni ei halunnut. Olen itse äitini puolelta laatokankarjalaista sukua, ja häneltä perinyt syvän kiitollisuuden siitä että Karjalan suomalaiset otettiin ja asutettiin Suomeen.

Kauko-Aatos

Mean time in ankkalammikko ollaan hipihiljaa siirtomaaisäntänä kekkuloimisesta ja yritetään kääntää katseet uhripositiossa olemiseen.
Syrjitty kielivähemmistö vailla oikeuksia :-[

Suomalaiset - syrjitty enemmistö omassa maassaan. Och samma på tjänstemansvenska.
"Keskustan hallintovaliokuntaryhmän kanta al-Holin leirillä oleviin suomalaisiin on selkeä. Emme hyväksy massapalautuksia, myös lasten osalta tilanne harkittava tarkkaan. Vapaaehtoisesti kalifaattiin lähteneet ovat itse kohtalonsa valinneet. Jääkööt sinne". King in the North. Defender of Lapland, Mikko Kärnä (kesk.)

-PPT-

No, tämä nobody sai oman varttinsa julkisuudessa. Jos se tekee hänet tyytyväiseksi niin hyvä hänelle.

En oikein usko että Georgiassa tai Ukrainassa muunsukupuolisuus resonoi valtaväestön keskuudessa edes sen vertaa kuin Suomessa.

JoKaGO

Tässä karjalaisen jälkeläisenä katselen Teemalta historiadokumenttia Valamosta. En tiennyt, että tuon Häkinkin ihannoimat venäläiset pommittivat Talvisodassa luostarin paskaksi, ja munkit piti evakuoida. Strateginen kohde?  :facepalm:

Ne pahat imperialistit suomalaiset laittoivat Puolustusvoimain kaluston evakuoimaan munkit tuolta turvaan. Laatokan jäätä pitkin, riskeeraten itsensäkin.

Jokin tyttösen tarinoissa ei oikein täsmää. Kun joskus tuntemattomien kanssa tulee esille karjalaiset juureni, yleensä seurueessa löytyy useita muitakin. Aina asia on plus-merkkinen, mitään negatiivista ei koskaan nouse esiin "suomalaistenkaan" taholta.
Itse en asiaa ota esiin, en ylpeilläkseni en häpeillessäni, minä vain olen. Ylpeä toki olen hiljaa mielessäni sukulaisteni historiasta, paljon ovat kärsineet WW2:n aikaan ja heti sen jälkeen, mutta siitä pääsivät yli normielämään.
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

l'uomo normale

Jossain Pohjois-Karjalan pitäjässä olet ulkopuolinen, vaikka olisit vain  naapuripitäjistä sinne alunperin muuttanut. Se ei tee silti sinusta vähemmän suomalaista.
And madness and despair are a force.
Socially distancing.
Riittävällä moraalilla.

foobar

Quote from: JoKaGO on 12.02.2021, 12:34:34
Tässä karjalaisen jälkeläisenä katselen Teemalta historiadokumenttia Valamosta. En tiennyt, että tuon Häkinkin ihannoimat venäläiset pommittivat Talvisodassa luostarin paskaksi, ja munkit piti evakuoida. Strateginen kohde?  :facepalm:

Ne pahat imperialistit suomalaiset laittoivat Puolustusvoimain kaluston evakuoimaan munkit tuolta turvaan. Laatokan jäätä pitkin, riskeeraten itsensäkin.

Jokin tyttösen tarinoissa ei oikein täsmää. Kun joskus tuntemattomien kanssa tulee esille karjalaiset juureni, yleensä seurueessa löytyy useita muitakin. Aina asia on plus-merkkinen, mitään negatiivista ei koskaan nouse esiin "suomalaistenkaan" taholta.
Itse en asiaa ota esiin, en ylpeilläkseni en häpeillessäni, minä vain olen. Ylpeä toki olen hiljaa mielessäni sukulaisteni historiasta, paljon ovat kärsineet WW2:n aikaan ja heti sen jälkeen, mutta siitä pääsivät yli normielämään.

Häkki ei ole tainnut ihan hahmottaa kuka ärsyttävissä keskusteluissa on se kusipää joka saa keskusteluilmapiirin myrkylliseksi. Olisiko mahdollista katsoa peiliin? Ai niin, ei noissa intersektionaalisissa kuvioissa sellaista harrasteta.
"Voi sen sanoa, paitsi ettei oikein voi, koska sillä antaa samalla avoimen valtakirjan EU:ssa tapahtuvalle mielivallalle."
- ApuaHommmaan siitä, voiko sanoa Venäjän tekevän Ukrainassa siviilien kidutusmurhia ja voiko ne tuomita.

P

Quote from: JoKaGO on 12.02.2021, 12:34:34
Tässä karjalaisen jälkeläisenä katselen Teemalta historiadokumenttia Valamosta. En tiennyt, että tuon Häkinkin ihannoimat venäläiset pommittivat Talvisodassa luostarin paskaksi, ja munkit piti evakuoida. Strateginen kohde?  :facepalm:

Ne pahat imperialistit suomalaiset laittoivat Puolustusvoimain kaluston evakuoimaan munkit tuolta turvaan. Laatokan jäätä pitkin, riskeeraten itsensäkin.

Jokin tyttösen tarinoissa ei oikein täsmää. Kun joskus tuntemattomien kanssa tulee esille karjalaiset juureni, yleensä seurueessa löytyy useita muitakin. Aina asia on plus-merkkinen, mitään negatiivista ei koskaan nouse esiin "suomalaistenkaan" taholta.
Itse en asiaa ota esiin, en ylpeilläkseni en häpeillessäni, minä vain olen. Ylpeä toki olen hiljaa mielessäni sukulaisteni historiasta, paljon ovat kärsineet WW2:n aikaan ja heti sen jälkeen, mutta siitä pääsivät yli normielämään.

Se Valamon tuhoaminen oli vieläkin karumpi. Tervasivat Moskovan rauhan aikana freskot ja maalasivat neukkopropagandaa tilalle. Räjäyttivät suurimman kellon... Repivät metsään ja polttivat luostarin kirjaston...

Olin aikoinaan töissä, jossa kohtasi evakkoja. Tapasin kerran miehen, joka kävi Valamossa jatkosodan aikana ja kertoi tuhoista.

Ja evakuoinnin aikana talvisodan aikaan yksi eläkkeellä ollut sukulainen oli Valamon veljestössä, joten siitäkin on sukuun jäänyt tarinoita. Kuoli ja haudattiin uuteen Valamoon.

Havainto, että Karjalainen tausta muka herättäisi jotain negatiivista nykyaikana 21-vuotiaalle on kyllä aika subjektiivinen. Varsinkin kun tämä karjalaisuudesta kärsinyt on asunut ja asuu Pohjois-Karjalassa. :)  Voi johtua palaute ja vastaanotto jostain muusta, kuin karjalaisuudesta?
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

Tsuudi


Quote

Nuoret elvyttävät kulttuuria ja opettelevat kieltä, mutta he haluaisivat karjalaisten aseman paremmin näkyviin – myös lukiossa.

...

"Mä en oo oikein koskaan juhlinut itsenäisyyspäivää", hän oli lausunut itsenäisyyspäivänä TikTokissa julkaisemallaan videolla.

"Enkä juhli sitä edelleenkään. Koska mä en oikein tiedä, mitä mun pitäis juhlia", puhe jatkuu.


Vähemmistöjen suomalaistaminen väkipakolla, jotta Suomi olisi yhtenäinen?


Edit: typo

Kehtaakin vähätellä vanhempia sukupolvia. Kulttuuria on säilytetty, kieltä puhuttu ja monta muuta asiaa pn tehty - oma-aloitteisesti ja omalla rahalla. Se kun ei ole vähemmistötoteemi ja ammattivalittaja olleet ansaintakeinoja sodan jälkeen. Taitaa iskurityöläinen Maura olla liian nuori tietääkseen.

Jos Maura olisi perillä karjalaisesta kulttuurista oikeasti, niin tietäisi, että 6.12. on Miikkula, ka se on karjalassa ollut juhlapäivä. Se sopii oikein hyvin itsrnäisyyspäivään. Miikkula on Pyhä Nikolaos, joka auttoi salaa vähäosaisia. Muistamme itsenäisyyspäivänä niitä vähäosaisia naisia, jotka Nikolaos lahjoittamallaan rahalla pelasti orjuudesta. Niin kävi suomi-neidollekin, kun ihme pelasti Mauran aatetovereiden orjuudelta.

Vähemmustöjen suomslaistaminen? Suomessa on ollut uskonnonvapaus. Kirkkossakävojöitä ei ole kirjattu kylän häpeätauluun kuten Mauran ihanneyhteiskunnassa aikanaan. Hyvin monen karjalaisen on helpompi tuntea yhteenkuuluvuutta vaikka eteläpohjanmaan körttien kanssa kuin Mauran punavihreiden aatetovereiden kanssa. Ei siinä mistään pakkosuomalaistamisesta ole kyse. Sitä pakkoa käyttää Mauran aatetoverit määrittelemällä täällä suomessakin miten asioista saa ajatella.

Tyttö on kuutamolla. Aika alkaa olla paha. Niinhän se on Maura, että "Kai on peällälläh piälleh päivien, kukki on munindalle, häkki poijjinalleh"....
"Hyvä pystykorva on parempi kuin huono nainen."

MannaSariini

Onko kaikista huonoin peruste Suomen / suomalaisten historian kolonialistisuudelle "Oltiin osa Ruotsia"? No tässä on monta vahvaa ehdokasta.
Kun Hesari patisti suomalaisia puhumaan "valkoisuudestaan" jotain "tutkijaa" ja (muka anti)rasistista matua haastatellen, saatiin mm. tällaista aikaan:

QuoteSiirtolaisinstituutin vastaava tutkija, historioitsija Miika Tervonen käyttää valkopesty-sanaa historiankäsityksestä, jossa esimerkiksi suomalaisen yhteiskunnan kytkeytyminen rotuajatteluun ja kolonialismiin on häivytetty.

QuoteSuomalaiset eivät toki kanna kolonialismin taakkaa samalla tapaa kuin vaikka Espanja tai Hollanti.

Miika Tervonen muistuttaa, ettei Suomi ole silti muusta maailmasta tai Euroopasta irrallinen saareke.

"1600-luvulta lähtien Suomi on osana Ruotsin valtakuntaa kytkeytynyt Eurooppa-keskeiseen maailmanjärjestykseen."
Tervonen vertaa Suomen historiallista asemaa Puolaan ja Irlantiin. Näilläkään mailla ei ole itsenäistä historiaa kolonialismin kanssa, ja niitä voidaan pitää myös kolonisaation kohteina.

Puolalaisten tapaan suomalaiset kertovat itsestään tarinaa uhreina.
Puola on miehitetty moneen kertaan, ja se on ollut suurvaltojen valtataistelun repimä.
Suomi puolestaan on nuori, pieni maa. Se on ollut valloituspyrkimysten kohteena ja joutunut kamppailemaan itsenäisyyden puolesta. Historiankirjoituksessa korostuu selviytyminen oman, sisukkaan kamppailun ansiosta.

Toisen linssin läpi sorrettu voi kuitenkin näyttää sortajalta. Suomessa on ollut romaneja, saamelaisia ja juutalaisia sortavia lakeja ja politiikkaa.
Suhtautuminen saamelaisiin täyttää monen tutkijan näkemyksen mukaan kolonialismin tunnuspiirteet.

"Osa Ruotsia" ainakin jossain määrin on kuitenkin Suomen / suomalaisten kolonialistisuutta. Kolonialismin kohteena olemista se ei ole ollut, korkeintaan kolonisaation. Suomi ja suomalaiset voivat kuitenkin harjoittaa saamelaisia kohtaan kolonialismia. Pelkkä suhtautuminen saamelaisiin voi jo olla sitä. Ovatko saamelaiset syyllistyneen ollenkaan kolonialismiin olemalla osa jotain valtiota?

Positiivisen erityiskohtelun puute on jo suomalaista kolonialismia saamelaisia kohtaan. Esim. saamelaiset ovat alkuperäiskansuusalueellaan ihan samojen kalasturajoitusten piirissä kuin muut asukkaat ja turistit. Ruotsin negatiivinen erityiskohtelu suomalaisia kohtaan taas ei ole kolonialismia. Esim. silloin kun Ruotsi kielsi suomalaisilta kalastuksen tietyillä vesillä kokonaan ja antoi kalastuksen Ruotsista tulleiden uudisasukkaiden yksinoikeudeksi. Suvakit osaavat kertoa myös suomen kohdistaneen nimenomaan asuttajakolonialismia saamelaisiin. Tätäkään kolonialismin muotoa ei kai Ruotsi ole sitten suomalaisiin kohdistanut vaikka olisi kolonisaatiotakin voinut tapahtua. Asuttajakolonialismia kohdistuu nytkin suomalaisiin, varsinkin muslimien taholta. Ja tässä on ihan valtioita mukana kun jotkut valtiot estävät Suomeen tunkeutuneiden kansalaistensa palauttamisen kotimaahansa. Toki tällainen perseily onnistuu vain Suomen kaltaisten "humaaneuteen" sitoutuneiden valtioiden kanssa. Moni muu varmaan ennemmin pudottaisi "vahingossa" matulastin mereen kuin jäisi tällein kolonisoitavaksi. Tai sitten ryhtyisi ihmiskauppaamaan matuja hyötymisen toivossa.   

On toki monia muitakin asioita, missä sama asia voi olla kolonialismin uhreutta tai kolonialismiin syyllisyyttä ennalta päätetyn uhri-sortajaluokituksen mukaan. Miten uhreus ja syyllisyys menisivätkään orjalaivojen tervassa jos tervanpolttajien ja orjakauppiaiden etnisyydet / rodut olisivat toisinpäin käännettyinä? Jos suomalaisorjia muslimeille olisivat myyneet venäläisten sijaan suomalaiset ja orjat olisi toimitettu tervalaivoissa? Tervan olisivat tehneet neekerit ja tervakaupan voitoista leijonanosan olisivat vieneet ruotsalaiset tervanpolttajaneekereiden jäädessä köyhiksi. Tietysti suomalaiset olisivat syyllistyneet kolonialismiin hyötymällä svedujen neekereihin kohdistamasta riistosta. Eivät edes pelkät orjakauppiaat, vaan kaikki suomalaiset ne orjat mukaan lukien ja myös kaikki tulevat suomalaiset.

Jos ei lähdetä vääntämään jollekin muulle uhreutta tuottavaa suomalaisten kohdalla kolonialismiin syyllisyydeksi, sitten voidaankin jo puhua "kolonialismiin kytkeytymisen" häivyttämisestä. Olivatko rotuoppineiden Pohjolan neekereinä tuntemat suomalaiset sitten osa Ruotsia ja Ruotsin vallan loppupuolella Eurooppa-keskeiseen maailmanjärjestykseen kytkeytymässä omasta halustaan, erityisesti päästäkseen hyötymään kolonialismista? Jos suomalaiset eivät kapinoineet enempää ruotsalaisia herrojaan vastaan, oliko syynä kolonialismin hyödyt Pohjolan neekereille, eikä suinkaan mentaliteetti olla Pohjolan Tuomo-setiä eikä Pohjolan tosinekruja (real nigga)? On toki myös typerää väittää esim. englantilaisen köyhälistön olleen syyllisiä englantilaiseen / brittiläiseen kolonialismiin vaikkeivät he eläneet samalla lailla vieraan vallan alla kuin suomalaiset. Eivät suvakitkaan varmaan väitä esim. USA:n neekereitä kolonialismiin syyllisiksi mihinkään maailmanjärjestykseen kytkeytymisen kautta. Eikä orjuuteen taas syyllisiä olleet suvakkien mukaan edes USA:n orjia omistaneet neekerit, eikä orjien myynnillä rikastuneet Afrikan neekerit. Suvakkien syyllisyyden valikoiva sälyttäminen ei toki rajoitu edes tapahtumien aikalaisiin. Jotkut voivat olla syyllisiä kauan ennen syntymäänsä tapahtuneeseen orjuuteen kun taas toiset voivat omistaa ja myydä orjia olematta syyllisiä mihinkään orjuuteen.

Päteekö muuten tämä "Toisen linssin läpi sorrettu voi kuitenkin näyttää sortajalta" myös esim. Kongon neekereihin? Sorretun asemaa he tietysti saavat mm. Kongon vapaavaltion ajoilta. Nykyään-hän annetaan ymmärtää Belgian kuninkaan suorittaneen siellä pahemman kansanmurhan kuin Hitler konsanaan. (Suorittoko murhaamisen kuitenkin Belgian kuninkaan palveluksessa olevat neekerijoukot, eikä "valkoiset" belgialaiset?) Toisen linssin läpi voidaan katsoa neekerien toimintaa suhteessa pygmeihin eli alueen alkuperäiskansoihin. Neekerit ovat mm. kansanmurhanneet, ihmissyöneet ja orjuuttaneet pygmejä ja saattavat yhä orjuuttaa.

Lisäys: Muuttuvatko Algerian muslimit suvakkien mukaan kolonialismin uhreista Ranskan kolonialismiin osasyyllisiksi siksi, että Algeria ei ollut siirtomaa vaan osa Ranskaa? No eivät tietenkään muutu. Ehkä uhreus vain lisääntyy kun Ranskan oli sitten vaikeampi luopua Algeriasta kuin siirtomaasta. Silloin kun Ruotsin kolonialismi alkoi Suomessa / Itämaassa, kolonialismin suunta etelämpänä kulki Pohjois-Afrikasta Eurooppaan päin eikä päinvastoin. Aiemmin Arabian niemimaalla alkunsa saanut islamilainen kolonialismi / imperialismi oli islamisoinut Pohjois-Afrikan, joka oli aikanaan kristinuskon tärkeimpiä alueita Palestiinan, Syyrian ja Anatolian tavoin. Nykyään kolonialismin suunta Välimeren yli on jälleen Pohjois-Afrikasta Eurooppaan päin. Osana muslimeiden asuttajakolonialismia on myös Pohjois-Afrikan maista tuleva sellainen.
Totuus on rasistinen

MannaSariini

Quote from: Luka Mokonesi on 12.02.2021, 10:49:15
Improbatur: Ei suomalainen vaan karjalainen

QuoteEi suomalainen vaan karjalainen – TikTok-aktivisti Maura Häkki kertoo vähemmistöstään, vaikka usein vastaus on vihapuhetta

Maura Häkki saa vihapuhetta kertoessaan TikTokissa vähemmistöstään, karjalaisista. Nuoret elvyttävät kulttuuria ja opettelevat kieltä, mutta he haluaisivat karjalaisten aseman paremmin näkyviin – myös lukiossa.

...

"Mä en oo oikein koskaan juhlinut itsenäisyyspäivää", hän oli lausunut itsenäisyyspäivänä TikTokissa julkaisemallaan videolla.

"Enkä juhli sitä edelleenkään. Koska mä en oikein tiedä, mitä mun pitäis juhlia", puhe jatkuu.

...

Häkki on alkanut miettiä, että monet suomalaiset eivät oikeastaan tiedä Suomen historiasta yhtään mitään.

"He tietävät siitä vain kapean osan, joka on todella nationalistinen ja tietyllä tavalla vähän kolonialistinenkin. On järkyttävää, miten paljon siellä takana on, mistä ei tiedetä."

Siinä taas yksi nuori etsii identiteettiään. Boldaukset omia satunnaisesti valittuja poimintoja. Ketjun valinta viimeisen kappaleen kolonialismi-maininnan perusteella, ehdotuksena siirtää vaikka sinne Rappion merkit -ketjuun tarvittaessa.

Voisiko joku syyttää Häkkiä suomalaisten kolonialistisen historian vähättelystä kun hän puhuu vain "tietyllä tavalla vähän kolonialistisesta"?

Tässä jutussa ei ilmeisesti ollut ympättynä väitettä karjalaisilta varastetusta Kalevalasta. Aiemmin Ylen jutussa on joku "karjalaisaktivisti" julistanut Kalevalan olevan karjalaisilta varastettu ja jutussa puhuttiin myös Kalevalan suomenkielisestä (tai suomalaisesta) käännöksestä. Ehkä aktivistin käsityksen mukaan Kalevala on ollut olemassa ennen Elias Lönnrotia, se on vain aikanaan ilmoitettu hänelle - kuten islamilaisen käsityksen mukaan Koraani profeetta Muhammedille. Tämä karjalaisaktivisti oli ehkä vain 1/4 karjalainen ja kai tämä karjalaisidentiteetti oli jotain, minkä hän löysi itselleen jossain vaiheessa siihen syntymisen sijaan. On ihan totta, että Kalevalaan on kerätty runoutta myös Venäjän Karjalasta, ja siellä kalevalainen runous oli kai parhaiten säilynyttä. Varmaan Kalevalan keräämisen aikoihin ajateltiin oikean suomalaisen runouden ja mytologian säilyneen parhaiten juuri Venäjän Karjalassa, missä Ruotsi ja luterilainen, aiemmin katolinen, kirkko ei ole sitä hävittänyt. Kalevalan kertomus ja kalevalainen runous liittyy nimenomaan itemerensuomalaisten kansojen yhteiseen kulttuuriperimään ja samoja teemoja löytää myös Viron kansalliseepos Kalevipoegista. Kalevalan keräämisen aikoihin suomalaiseksi voitiin mieltää nykyään eri kansoina pidettäviä itemerensuomalaisia kansoja, ehkä joskus jopa kaikki suomalais-ugrilaisetkin kansat. (Tästä on myös siinä Ylen "karjalaisaktivisti"-jutussa.) Tuona aikana ei karjalaista - sanan toisessa merkityksessäkaan - pidetty suomalaisesta erillisenä etnisyytenä. Koska inkerikkoa ei myöskään ole aina pidetty suomalaisesta erillisenä etnisyytenä, on Larin Parasketta voitu kutsua suomalaiseksi. Oliko kulttuurista omimista tämäkin? Valheen karjalaisista varastetusta Kalevalasta taitaa olla laskeneet liikkeelle ensimmäisinä  - ketkäpä muutkaan kuin - suomalaiset kommunistit. Lönnrot muuten kuului Suomen kulttuurieliitin ja ylipäänsä eliitin joukossa vähemmistöön, ainakin suomea äidenkielisesti osaavaan vähemmistöön.

Jatketaan vielä Kalevan päivän kunniaksi kyseiseen eepokseen liittyen (ja kolonialismiinkin liittyen). Allaoleva lainaus on toisesta ketjusta

Quote from: sancai on 30.01.2021, 09:52:49
Kuvitellaanpa skenaario, missä aliedustetut ihmisryhmät olisivat tulleet "rotutietoisiksi" jo reilu sata vuotta sitten. Esimerkiksi Suomessa ei olisi tapahtunut fennomaaniliikettä, vaan suomalaiset rotunationalistit olisivat päättäneet, että suomalainen kulttuuri on jo täydellistä, meidän ei tarvitse kehittää suomen kirjakieltä eikä suomenkielisiä tieteitä ja taiteita, koska tiede on "valkoista". Sen sijaan olisi päätetty, että suomenkielisten on saatava sama "representaatio" ja elintaso kuin suomenruotsalaisten, mutta tekemättä mitään. Nythän Amerikassa on samanlainen kehitys, koetaan rasistisena, että esimerkiksi mustat amerikkalaiset kouluttautuisivat, alkaisivat puhua englannin yleiskieltä ja omaksuisivat länsimaalaisen, "valkoisen" sivistyskulttuurin. Mitäpä luulette, olisiko suomenkielisten ja ruotsinkielisten elintasoero (lähes) hävinnyt, jos suomenkieliset olisivat toimineet kuten vasemmistoaktiivit haluavat aliedustettujen ihmisryhmien nykyään toimivan?

Nykymenon mukaisesti olisi voinut vaatia valkoisten tieteiden rinnalle tai yläpuolella nostettavan Kalevalasta kumpuavan aidon suomalaisen tietämisen tavan. Tietysti olisi voinut vaatia tämän ohella sieltä valkoisten tieteiden parista suomalaisille ohituskaista pätevämmänkin valkoisen ohi professorin ym. nimityksissä diversity ja affirmative action -perusteilla. Valkoiset tieteet olisi voitu asettaa kalevalaisen tiedon alapuolelle siksikin, että tieteisiin kuului myös rotuoppi, joka määritteli suomalaiset valkoisia alemmiksi. Jä tämä oli ihan siinä ajassa tapahtuvaa, eikä jotain menneiden vuosikymmenten ja -satojen juttua tässä ajassa juuri "valkoisia" kaikista ihmisistä alimpana tyypillisesti pitävässä akateemisessa maailmassa.

Suomenruotsalaiset valkoiset olivat saavuttaneet suomalaisia paremman aseman Ruotsin kolonialismin ja ruotsalaisten luoman / tuoman, suomalaiset riistettyihin säätyihin asettavan, sääty-yhteiskunnan kautta. Ja tällainen Ruotsin kolonialismi todella tapahtui vaikka joidenkin mukaan Ruotsin toiminta lisäsi suomalaisten syyllisyyttä kolonialismiin, ei kolonialismin uhreutta (joka on siis tasan nolla). Jos joku pottunokka onnistui ujuttautumaan ylempiin säätyihin, piti silloin omaksua valkoisten puhuma indoeurooppalainen kieli ja muutenkin acting white lopulta valkoisiin assimiloituen ja pottunokkaiset juuret unohtaen. Meni aiemmin mainitulla Elias Lönnrotillakin acting white lopulta niin pitkälle, että suomen kielen käyttö jäi syrjään. Koska Ruotsin kolonialismilla ja sen tuomalla sääty-yhteiskunnalla on ollut vaikutusta suomenruotsalaisten ja suomalaisten varallisuuden ja aseman eroihin, kolonialismin pitäisi olla ainoa hyväksyttävä selitys näille eroille. Jos on katsottu joskus suomenruotsalaisten toiminnasta asioita, jotka voivat myös luoda varallisuutta, on oltu väärillä jäljillä. Sitä-hän on voinut joku ryhtyä itse jäljittelemään tätä toimintaa - siis acting white - mikä on täyttä Tuomo-setäilyä.   

Edit: Ylen jutussa puhuttiin suomenkielisestä Kalevalasta, ei suomenkielisestä käännöksestä. Joko muistin väärin tai juttua on muutettu.     
Totuus on rasistinen

foobar

^ Häkin kommentaari esim. Kalevalan suhteen vaikuttaa suorastaan absurdilta kun sitä tutkii sellaista historiantutkimusta vasten jossa Kalevalan käsittelyä on kriittisesti tutkittu Neuvosto-Venäjän ajoista lähtien ja nimenomaan suhteessa Neuvostoliiton valtiokoneistoon ja sen naapurivaltioiden katsantoihin. Häkin identiteettipoliittinen manifesti on kuin esikoululainen yrittäisi nollata vanhemman professorikunnan väitteet itkupotkumetodilla... mutta lehdistö asettuu tietenkin itkupotkun puolelle. Sillä kai se laadullinen tutkimus paranee.
"Voi sen sanoa, paitsi ettei oikein voi, koska sillä antaa samalla avoimen valtakirjan EU:ssa tapahtuvalle mielivallalle."
- ApuaHommmaan siitä, voiko sanoa Venäjän tekevän Ukrainassa siviilien kidutusmurhia ja voiko ne tuomita.

Histon

https://yle.fi/uutiset/3-11794454

QuoteAfrikkalaiset tutkijat haastavat "valkoisen miehen taloustieteen" – tutkija kuvaa uutta lähestymistapaa Afrikan lahjaksi tieteelle

Euroopan ja Afrikan suhde perustuu yhä tarinoihin valkoisesta pelastajasta, sanoo Afrikkaan perehtynyt tutkija.

Afrikkaa koskevassa tutkimuksessa on meneillään historiallinen murros. Kun aiemmin maanosaa on tarkasteltu pääosin länsimaisin, valkoisen miehen silmin, afrikkalaiset ja afrikkalaistaustaiset tutkijat kirjoittavat siitä nyt itse.

Yksi näistä Afrikkaa tutkivista uusista tieteilijöistä, ghanalainen Franklin Obeng-Odoom, työskentelee Helsingin yliopistossa, jossa hän on apulaisprofessorina globaalin kehitystutkimuksen tieteenalalla. Sen tarkoituksena on tarkastella köyhyyden ja epätasa-arvoisuuden syitä.
[...]
Obeng-Odoom edustaa sosiologiaa ja taloustiedettä yhdistelevää uutta tieteenalaa, stratification economicsia. Hän pitää tutkimusalaansa Afrikan lahjana maailmalle.

– Siinä missä valkoiset tutkijat, historioitsijat, oikeusoppineet, maantieteilijät, politiikan tutkijat ja muut ovat jättäneet monumentaalisen jäljen mustien traditioon, mustilla taloustieteilijöillä on ollut suhteellisen vähän vaikutusta. Tämä ala voidaankin nähdä mustien taloustieteilijöiden mahtavana vastineena, Obeng-Odoom kirjoitti viime vuoden lopulla arvostetun London School of Economicsin Review of Booksissa.
[...]
Obeng-Odoom kertoo kirjoittaneensa ensimmäisen vain Afrikkaa käsittelevän kirjan tieteenhaaransa saralla. Hänen mukaansa koulukunnalla voisi olla paljon annettavaa eriarvoisuuden, ilmastonmuutoksen ja siirtolaisuusongelmien parissa kamppailevalle maailmalle. Afrikkalainen tiede jää hänen mukaansa useimmiten sivuun vakavasti otettavien tieteenalojen keskuudessa, vaikka maanosalla on ollut jonkinlainen rooli useimpien maiden historiassa.

Eikä Obeng-Odoom ole näkemyksineen yksin. Brittiläisen Oxfordin yliopiston Afrikka-tutkimuksen apulaisprofessori Simukai Chigudu huomautti hiljattain, että lähes kaikki Britanniassa Afrikka-tutkimuksesta vastaavat ovat edelleen valkoisia. Maan yliopistojen henkilökunnasta joka kolmas on ulkomaalainen, mutta yli kahdestakymmenestä tuhannesta professorista vain noin 140 - eli alle prosentti - mustia.
[...]
The New York Times puolestaan selvitti hiljattain mustien vaikutusvaltaa Yhdysvaltain talouselämässä. Lehden mukaan Yhdysvaltain mahtavan keskuspankin palkkalistoilla olevasta yli neljästäsadasta ekonomistista vain kaksi on mustia. Se on puoli prosenttia pankin työntekijöistä. Määrällä on väliä, sillä esimerkiksi keskuspankin työllisyyslinjauksilla on erityisen voimakas vaikutus maan afroamerikkalaiseen väestöön, jonka osuus maan koko väestöstä on noin kolmetoista prosenttia.
[...]
Afrikkalaisten tutkijoiden esiinmarssissa on kyse nykyaikaisesta dekolonisaatiosta, siirtomaavallan purkamisesta. Se on pyrkimystä ottaa haltuun oma historia ja murskata rasismiin pohjautuvat menneiden vuosikymmenten ideologiat.

Brysselissä toimiva vaikutusvaltainen Afrikka-asiantuntija Shada Islam puolestaan vaatii Eurooppaa tasaamaan tilit Afrikan maiden kanssa. Hänen mielestään maanosien suhdetta vaivaa yhä eurooppalaisten isällinen suhtautuminen afrikkalaisiin kumppaneihinsa.

– EU:n on muutettava myrkyllistä siirtolaiskeskustelua ja kehitettävä suhteita, eikä enää jatkettava avunantopolitiikkaansa, joka perustuu tarinoihin valkoisista pelastajista, Islam kirjoitti hiljattain.
[...]
Dear @realDonaldTrump, Sweden is immigration friendly, international & liberal. One of the most prosperous, richest, safest places on earth.

— Alexander Stubb (@alexstubb) 19. helmikuuta 2017

MannaSariini

Löysin nyt tuon aiemmin mainitsemastani "karjalaisaktivistista" kertovat Ylen jutun. Siis tässä mainitun

Quote from: MannaSariini on 28.02.2021, 17:57:38
Aiemmin Ylen jutussa on joku "karjalaisaktivisti" julistanut Kalevalan olevan karjalaisilta varastettu ja jutussa puhuttiin myös Kalevalan suomenkielisestä (tai suomalaisesta) käännöksestä. Ehkä aktivistin käsityksen mukaan Kalevala on ollut olemassa ennen Elias Lönnrotia, se on vain aikanaan ilmoitettu hänelle - kuten islamilaisen käsityksen mukaan Koraani profeetta Muhammedille.   

Laitan nyt tähän vaikkei kolonialismia ole juuri tässä Ylen jutussa mainittu. "Kolonialistisen historian" yhteydessä usein mainittuja teemoja kyllä on siinäkin.

https://yle.fi/uutiset/3-10786073

Quote
Isoisän tarina teki Tuomo Kondiesta aktivistin, joka hylkäsi suomalaisen sukunimensä: "Kalevala on karjalaisilta varastettu"


Karjalaisaktivistit ovat löytäneet somesta yleisöjä ja vertaistukea. He avaavat aiheita, jotka tekevät kipeää valtakulttuurillekin.

"Kalevalan runot on karjalaisilta viety.

Karjalaisuus ei tee kenestäkään vielä suomalaista.

Nämä ovat faktoja, eivät mielipiteitä.

Että tervetuloa todellisuuteen. Nationalistinen yhtenäiskulttuurinne on sorrolla rakennettu vale."


26-vuotiaalla Tuomo Kondiella on Twitterin profiilikuvassaan yllään valkoinen paita, jossa on punaisia ompeleita. Profiilin esittely on ensin karjalaksi, sitten suomeksi. Kun Kondie twiittaa karjalaisuudesta ylläolevalla tyylillä, twiiteillä on kymmeniä ellei satoja tykkäyksiä.

Kondie ei ole yksin.

Hän ja kourallinen muita nuoria karjalaisaktivisteja ovat viime vuosien aikana nousseet kertomaan kulttuuristaan ja siivoamaan harhaluuloja karjalaisuuteen liittyen.

Siihen liittyy myös suuriin suomalaiskansallisiin kertomuksiin kajoaminen. Karjala on tulossa takaisin, mutta ei sillä tavalla, kuin moni suomalainen haaveilisi.

Piilotettu karjalaisuus

10 vuotta sitten Tuomo Kondien maailma mullistui. Silloin hän oli vielä nimeltään sukunimeltään Salonen, 16-vuotias teini Joensuusta.

Identiteettikriisi käynnistyi sattumalta. Kondie kuuli tarinoita isoisästään, jonka äidinkieli ei ollutkaan suomi, vaan karjala.

Siitä Kondie ei ollut tiennyt mitään. Koko karjalaisuuden historia alkoi vyöryä Kondielle uutena tietona: se oli eri kieli ja eri kansa, johon Kondiella oli yhteys.

– Oli mullistava kokemus tajuta, että ukki kuului siihen ryhmään, ja se on osa omaa historiaani, Kondie kertoo.


Kuka omistaa Kalevalan?


"Kalevala on karjalaisilta varastettu, ja että sen glorifiointi suomalaisena kulttuurina on historian vääristelyä ja meidän häivyttämistä", hän [Kondie] totesi, ja sai aimo kasan sekä tykkäyksiä että vastalauseita.

Kondie tietää, että hänen twiittinsä ovat kärkkäitä, mutta siihen on syynsä.

– Yritin pitkään olla tosi kohtelias ja varovainen asian suhteen, hän toteaa.

Hän ei kuitenkaan kokenut, että varovaisuus ja hillityt ulostulot olisivat johtaneet juuri mihinkään. Kondie kokee, että vähemmistöjä syytetään helposti vihaisuudesta, mutta kokee tunteiden näyttämisen tärkeänä.

– En tietenkään tahdo loukata ketään tahallani, mutta ajattelen, että tämä on totuus. Jos se satuttaa, minkä minä sille mahdan.

Kondie taustoittaa ajatuksiaan kertaamalla historiaa. Hän toteaa, että suurin osa Kalevalan runoista kerättiin Vienan Karjalasta – alueelta, joka ei ole koskaan kuulunut Suomen rajojen sisälle. Lisäksi Elias Lönnrot keräsi runoja karjalan kielellä ja karjalaisilta.


Kondien mukaan Kalevalan kaltaisissa esimerkeissä näkyy karjalaisen kulttuurin omiminen osaksi suomalaisuutta. Mutta hän ymmärtää sen, että asia on kipeä karjalaisten lisäksi myös suomalaisille.

– Ei ole tavallisten suomalaisten vika, että Kalevala on päätetty nostaa suomalaisuuden ytimeen, Kondie toteaa.

Tässä viimeisimmässä lauseessa on kyllä ero kolonialismijuttuihin nähden.


Quote
Twiittien kaltaisten avausten perusteella olisi helppo olettaa, että Kondie haluaa polttaa kaikki suomenkieliset Kalevalat, estää helmikuisen liputuspäivän ja kieltää Kalevalan käytön suomalaisessa perinteessä.

Hän ei halua tehdä mitään näistä. Kondie ei myöskään halua kieltää suomalaisilta Kalevasta ja sen kulttuuriperinnöstä nauttimista ja siihen samastumista.

Sen sijaan Kondie vaatii, että Kalevalan karjalaiset juuret tunnustetaan, eikä eeposta omittaisi yksistään suomalaisen kulttuurin tarunhohtoista alkuperää kuvaavaksi teokseksi.

– Lönnrot loi suomalaisten myyttisen historian, ja hän teki sen Kalevalan avulla.

Olisi helppoa niputtaa Kondien ajatukset yksittäisen aktivistin huudoksi – etenkin, jos kritiikki osuu kipeästi juuri omaan kansallistuntoon.

Kysymys Kalevalan ja karjalaisuuden omimisesta ei kuitenkaan ole vain aktivistien mielessä. Se kiinnostaa tutkijoitakin.

Kuin tilauksesta Kalevalan ja kansanrunouden omistajuuteen liittyvistä kysymyksistä on parhaillaan meneillään Koneen säätiön rahoittama (siirryt toiseen palveluun)(Helsingin yliopisto) hanke.

Projektia johtava Eila Stepanova on yliopistotutkija Helsingin yliopiston tutkijakollegiumissa, Suomeen muuttanut Venäjän puolen karjalainen sekä karjalankielinen.

Onko Kalevala siis ryöstettyä kulttuuriperintöä?

– Ei voi sanoa, että Lönnrot keräsi runot pelkästään Venäjän karjalaisilta ja kokosi Kalevalan. Lönnrot matkusti ympäri Suomeakin, Pohjanmaalla, Suomen Karjalassa ja Savossa, Stepanova luettelee.

Lönnrot kävi tunnetusti runomatkoillaan myös Kainuussa
(siirryt toiseen palveluun) (Juminkeko-säätiö).

Samaan hengenvetoon Stepanova toteaa myös, että Lönnrot suomensi monia karjalankielisiä runoja jo tallennustilanteessa ja muokkasi niistä omanlaisensa teoksen.

Siinä mielessä voi Stepanovan mukaan sanoa, että on tapahtunut kulttuurista omimista. Hän uskoo, että Suomen karjalaisia harmittaa juuri puhe Kalevalasta vain Suomen kansalliseepoksena mainitsematta esimerkiksi karjalaisten tai inkeriläisten roolia teoksen takana.

– Tämä lienee vaikein asia niellä, Stepanova toteaa.

Stepanovan mukaan Venäjän Karjalassa Kalevalaa kutsutaan karjalais-suomalaiseksi kansaneepokseksi; ei siis kansalliseepokseksi, eikä pelkästään suomalaiseksi teokseksi.

Toisaalta Stepanova katsoo, että Kalevala on suomalaisten kansalliseepos: se on suomalaisen kansallisen identiteetin ja kansallisvaltion kulmakivi ja edustaa suomalaisille muinaista historiaa ja alkuperää.

Hän kuitenkin huomauttaa, että Lönnrotin aikana käsite "Suomen kansasta" oli kenties nykyistäkin laajempi. Siihen kuuluivat myös karjalaiset, inkeriläiset ja jopa muut suomalais-ugrilaiset kansat.

Siksi Kalevala on Stepanovan mukaan lopulta paitsi suomalaisten, myös karjalaisten eepos.

– Kalevala ei kuulu eikä voi kuulua pelkästään yhdelle etniselle ryhmälle tai valtiolle
.

Onko tuossa "Suomen kansan" käsitteessä sekoitettu inkeriläiset ja inkerikot?

Tuossa viimeksi mainitussa Kalevan "kuulumisessa" jollekin ei minulle ainakaan mitään ihmeellistä tai kyseenalaista ole, toisin kuin "varastamisesta" puhumisessa.

Quote

Karjala: rakastettu mutta syrjitty

Kondien aktivismia ei voi tiivistää ainoastaan Kalevalan kritisointiin.

Viestin taustalla on kysymys koko karjalaisen kulttuurin suhteesta suomalaiseen kulttuuriin. Mitä enemmän asiaa kuuntelee, sitä enemmän vaikuttaa siltä, että sukulaiskansojemme kesken olisi syytä pitää pieni perheneuvottelu.

...

Vaikka karjalaisuutta on Suomessa ihannoitu ja haluttu korostaa sen merkitystä kulttuurillemme, karjalaisuutta on yhtäaikaa haluttu myös kitkeä ja tukahduttaa.

Se vaikuttaa ristiriitaiselta. Mutta jos asiaa kysyy Jyväskylän yliopiston antropologian ja etnologian professori Outi Fingerroosilta, tilanteeseen tulee tolkkua.

– Toiminta on omalla tavallaan myös hyvin loogista, toteaa Fingerroos.

Fingerroos palaa Kalevalan syntyvuosisadalle, 1800-luvulle. Tuohon aikaan oli suorastaan muotia etsiä oman kansan myyttisiä alkujuuria tiettömien taipaleiden takaa – mieluiten periferia-alueilta, joiden ajateltiin olevan koskemattomia ja luonnontilassa.

Silloin myös hellittiin ajatusta Suur-Suomesta: alueesta, johon kuuluisivat Suomen sukulaisiksi katsottu kansat, heimoveljemme muun muassa Virosta, Ruijan alueelta, Länsipohjalta, Inkerinmaalta – ja tietenkin Itä-Karjalasta, Aunukselta ja Vienasta(siirryt toiseen palveluun) (Iltalehti Plus, aukeaa vain sovelluksessa).

Mahtipontinen ajatus sai sytykettä karelianismista, karjalaisuutta ihannoivasta taiteen aikakaudesta(siirryt toiseen palveluun) (Karjalan liitto). Suomalaiset opiskelevat nykyäänkin kouluissa tuon aikakauden merkkiteoksia, kuten Jean Sibeliuksen Karelia-sarjaa tai Akseli Gallen-Kallelan maalauksia.

Sibeliuksen Jääkärinmarssissa luetellaankin tutulta kuulostavia alueita: Häme, Karjala, Vienan rannat ja maa, yks' suuri on Suomen valta.

Tutkija Eila Stepanovan mukaan juuri heimoajattelun takia Suomessa ajateltiin, että karjalaisilta tallennetut runot ovat osa suomalaista kulttuuria. Tuo ajattelu jatkuu hänen mukaansa edelleen.

Eikä vain runojen ajateltu olevan osa suomalaisuutta: myös muu karjalaisuus kelpasi.

– Olemme suorastaan ryöstäneet Karjalasta tiettyjä asioita, toteaa professori Outi Fingerroos.

Fingerroos luettelee kertomuksia siitä, miten suomalaiset tieteentekijät liikkuivat Itä-Karjalassa sotilashallinnon perässä 1940-luvulla ja kirjaimellisesti veivät esineistöä alueelta. Alueen perinteitä on tallennettu suomalaisiin arkistoihin, ja Fingerroosin mielestä jokainen itseään kunnioittava tieteentekijä tunnustaa ja tietää tapahtuneen.

Mutta:

– On paljon mutkikkaampi kysymys, olemmeko omineet sieltä asioita, jotka eivät kulttuurisessä mielessä kuuluisi meille lainkaan, hän toteaa.

Fingerroosin mukaan tuohon aikaan tapahtui myös luontevaa kulttuurista siirtoa, eikä suinkaan kaikki alueelta saatu ollut siten ryöstelyn tulosta. Tästä näkökulmasta ajatellen Fingerroos ajattelee, että Kalevalaakin voidaan pitää suurena työnä karjalaisten puolesta. Muuten runoja ei välttämättä tunnettaisi yhtä laajasti kuin nykyään.

– Aihe on kaksiteräinen miekka, hän toteaa.

Veljeskansa-ajattelun varjopuolena tulivat myös sorto, suomalaistaminen ja julmat olosuhteet.

Yksi esimerkki tuon ajan suomalaistamisesta on keskitysleirit, joihin väestöä siirrettiin jatkosodan jälkeen Itä-Karjalassa. Se oli marsalkka Mannerheimin antaman määräyksen mukainen teko. Myöhemmin leirejä alettiin kutsua siirtoleireiksi.

Suomalaistamisen nimissä vallatun alueen väestö jaettiin "kansalliseen" eli suomensukuiseen ja "epäkansalliseen" ainekseen. Paikannimiäkin suomalaistettiin.

Vastaavaan suomalaistamiseen törmäsivät myös Tuomo Kondien esivanhemmat Suistamolla 1800–1900-lukujen taitteessa.

Suomalainen kansakouluopettaja päätti, että suvun vanha Dorofejev-nimi oli "ryssänimi". Hänen johdollaan sen tilalle otettiin supisuomalaiselta kuulostava Salonen. Nimen opettaja oli keksinyt läheisen ojan nimestä johdettuna.

Sekin oli syynä siihen, että Kondie vaihtoi lopulta sukunimensä.

– Ei tuntunut kovin kivalta ajatukselta, että oma nimi on rasistisen opettajan ojan mukaan antama, Kondie toteaa.


Jutussa ei alla olevan kohdalta erikseen sanota, mihin ryhmään nähden karjalaisuudessa on ero. Varmaan kaikki ymmärtävät sanomattakin, mihin viitataan.

QuoteKoska karjalaisuuteen ei liity maanomistusoikeuskysymyksiä eikä lainsäädäntöä, kysymys karjalaisesta identiteetistä pakenee tarkkoja kieleen tai muuhun sidottuja määreitä

On kuitenkin myös asioita, jossa on yhtäläisyys edellisessä lainauksessa rivien välistä viitattavaan kansaan.

Quote
Professori Fingerroos miettii, kuinka karjalaisuuden ja suomalaisuuden suhteeseen kajoaminen voi herättää joissakin kiukkua. Silti hän ajattelee, että historian terve tunteminen ja ymmärrys tekisi hyvää.

– On syytä rakentaa vuoropuhelua ja tunnustaa tosiasiat. Suomalaisten tulisi jopa pyytää anteeksi sitä, mitä on tullut tehtyä. Maailma ei muutu paremmaksi muureja rakentamalla.

Totuus on rasistinen

MannaSariini

Quote from: Histon on 28.02.2021, 19:17:02
https://yle.fi/uutiset/3-11794454

QuoteAfrikkalaiset tutkijat haastavat "valkoisen miehen taloustieteen" – tutkija kuvaa uutta lähestymistapaa Afrikan lahjaksi tieteelle

Euroopan ja Afrikan suhde perustuu yhä tarinoihin valkoisesta pelastajasta, sanoo Afrikkaan perehtynyt tutkija.

...

Brysselissä toimiva vaikutusvaltainen Afrikka-asiantuntija Shada Islam puolestaan vaatii Eurooppaa tasaamaan tilit Afrikan maiden kanssa. Hänen mielestään maanosien suhdetta vaivaa yhä eurooppalaisten isällinen suhtautuminen afrikkalaisiin kumppaneihinsa.

– EU:n on muutettava myrkyllistä siirtolaiskeskustelua ja kehitettävä suhteita, eikä enää jatkettava avunantopolitiikkaansa, joka perustuu tarinoihin valkoisista pelastajista, Islam kirjoitti hiljattain.
[...]

Lihavoinnit minun lisäämiä

Olen kyllä ihan samaa mieltä siitä, ettei avunantopolitiikkaa pidä jatkaa. Pitääkö vain tämän Shada Islamin mukaan jatkaa avunantopolitiikkaa mutta ilman "tarinoita valkoisista pelastajista". "Myrkyllinen siirtolaiskeskustelu" voidaan lopettaa heti kun myrkyllinen "siirtolaisten" tunkeutuminen on saatu lopetettua ja poistettua jo tunkeutuneet. Näin myrkyllisyydestä puheen ollen; he jotka kovasti ovat kitkemässä "toksista maskuliinisuutta" haluavat myös mm. somalien, neekerien ja ählämien massamaahanmuuttoa. Sitten kun vaikka "toksisesta maskuliinisuudesta" riisuttu suomalainen mies"oletettu" joutuu edellä mainitusta ryhmistä tulevien matujen väkivallan kohteeksi, on syytä vain alistua ottamaan se vastaan. Muu olisi rasismia. Ja kyllä tämä pätee jopa silloin jos uhri on suomalainen nais"oletettu". Tosin jos suomalainen on rasisti pelkällä olemassaolollaan, niin mitä menetettävää rasismikortin kanssa enää silloin on?

Tietysti afrikkalaisten matujen eurooppaan muodostamia kolonioita oikeutetaan siirtomaakolonialismilla. Monet afrikkalaiset koloniat oikeasti ovatkin juuri sinne siirtomaan emämaahan / entiseen emämaahan perustettuja. Kerta Suomella suvakkien mukaan on siirtomaahistoria, niin mistä maasta sitten matuja pitää ottaa tällä nojalla vastaan? Kai vastaus on että mistä tahansa, ainakin "ei-valkoisia" matuja ja varmaan "valkoisia" muslimeitakin (jos sellaisia suvakkien luokituksissa on olemassa). Onko Somalia ollut suvakkien mukaan erityisesti Suomen siirtomaa? Kuuluuko suomalaisten kolonialistiseen historiaan siis neekeriorjien pois ottaminen somaleilta italialaisten ja brittien rinnalla? Ja lisäkauheutena, ainakin Italian hallitsemilla alueilla vapautuneita somaleiden neekeriorjia kääntyi vielä (katoliseen) kristinuskoon.

Neekeriorjia somalit ostivat arabien kolonialismiin kytkeytyen arabeilta. Amerikkoihin ja Karibialle myydyt neekeriorjat taas ostettiin pääsääntöisesti neekereiltä, ainakin ensimmäisessä myyntivaiheessa. Usein orjat kulkivat "uuteen maailmaan" useamman "tukkuorjakauppiaan" kautta. Joku aika sitten jopa Ylen radiohjelmassa saatettiin sanoa, ettei ensimmäiseen vaiheen myyjä ollut edes koskaan kuullut "valkoisista". Sittemmin Yleltä on tullu erinäisiä Atlantin orjakaupan historiaa vääristeleviä ohjelmia. Esim. nykyisen Benin valtion alueen orjakaupasta puhuttiin "kipeänä siirtomaahistoriana". Ainakin suurin osa nykyisen Beninin orjakaupasta uuteen maailmaan oli kuitenkin Dahomeyn kuningaskunnan - itsenäisen neekerimaan eikä minkään siirtomaan - käymää orjakauppaa. Myöhemmin Dahomey päätyi Ranskan siirtomaaksi. Britannia yritti jossain vaiheessa pakottaa tuon Dahomeyn kuningaskunnan lopettamaan orjakauppansa ja muodollisesti siinä onnistuikin mutta käytännössä ei.   


Mikä-hän se tilien tasaaminen Afrikan maiden kanssa on? Tarkoittaako ihan konkreettisesti tilejä?
Totuus on rasistinen

Tavan

Saanko minä hämäläisenä myös uhriutua suomalaisen kolonialismin uhrina? Jos se sallitaan karjalaisille, miksei hämäläisille?
This was my father's belief and this is also mine:
  Let the corn be all one sheaf--
And the grapes be all one vine,
  Ere our children's teeth are set on edge
By bitter bread and wine.

Huolestunut Kansalainen

Quote from: MannaSariini on 28.02.2021, 20:31:30
Mikä-hän se tilien tasaaminen Afrikan maiden kanssa on? Tarkoittaako ihan konkreettisesti tilejä?
Jos on niin hyvä, yhdysvallat voivat reklamoida koska tuote ei ole toiminut markkinoidulla tavalla, vaan se on pilannut koko maan. Eikun tilejä tasaamaan, Afrikan maat.
Mursu: "Siis vertaatko ihan tosissasi sitä, että amerikkalaiset lopettivat toisen maailmansodan atomipommeilla säästäen siten satojen tuhansien elämän siihen, että natsit murhasivat miljoonia juutalaisia ja valloittivat noin kymmenen itsenäistä valtiota?"
Kekkeruusi: "Kyllä se on täysin oikeudenmukainen näkemys."

Sakari

Quote from: Tavan on 28.02.2021, 20:39:43
Saanko minä hämäläisenä myös uhriutua suomalaisen kolonialismin uhrina? Jos se sallitaan karjalaisille, miksei hämäläisille?

Voin henk.koht. triplaloukkaantua. Isän puolelta Isoäiti Karjalasta, isoisä Savosta. Äidin suku eteläpohjanmaalta. Odotan anteeksi pyytelyä nyt joka suunnalta! Saatan alkaa muuten someen omia totuuksiani ja tulkintoja historiasta!

Näissä kulttuuri ryöstö jutuissa on se typerryttävä mauste ettei näitä kulttuuri juttuja tiedettäisi nykyään jos joku ei olisi aikanaan niitä asioita ja esineitä tallentanut. Joten on pähkähullua syytellä asian tallentanutta tahoa, ja niitä jotka ovat siitä asiasta ylpeitä, tai imevät näistä historian asioista ylpeyttä omaan identiteettinsä.

Kondiksen logiikalla iloitseminen Hakolan ja Mäen hopeasta on heidän voittonsa omimista. Jos oma minuus ja identiteetti järkkyy siitä että joku pitää jostain vaikkapa sukusi vaakunasta on parempi puhua asiasta psykologin kanssa, kuin uhriutua somessa.
Ooh lalaa...

MannaSariini

Quote from: Tavan on 28.02.2021, 20:39:43
Saanko minä hämäläisenä myös uhriutua suomalaisen kolonialismin uhrina? Jos se sallitaan karjalaisille, miksei hämäläisille?

Tämä hämäläisen ja karjalaisen rinnastaminen on noiden karjalaisjuttujen mukaan juuri - jos nyt ei kolonialismia niin - jotain pahaa kuitenkin. Kun noissa oli kyse myös siitä, ettei karjalaisia omana etnisyytenä tunnusteta riittävästi. Asiaan kyllä voisi uskoa vaikuttavan suuresti sanan karjalainen kaksi eri merkitystä, toisaalta yksi Suomen heimo eli suomalaisten alaryhmä, ja sitten oma itemerensuomalainen etnisyytensä, joka on rinnakkainen käsitteelle suomalainen, virolainen jne. Ja näissä kahdessa karjalaisen merkityksessä on kyse eri ihmisistä. Toki monilta löytyy varmaan taustasta kumpiakin karjalaisia.

Ehkä nykyään tornionjokilaaksolaisten tilanne on vastaava kuin karjalaisten joskus aiemmin on ollut. Ruotsissa tornionjokilaaksolaiset nähdään ruotsinsuomalaisista erillisenä ryhmänä kun taas Suomessa he ovat suomalaisten alaryhmä. Tornionjokilaaksossa ei tosin vielä taida olla merkittävää uskonnollista jakolinjaa, ainostaan valtiollinen. Tiedä sitten miten vaikuttaa, jos islamisaatio etenee Ruotsissa merkittävästi Suomea nopeammin.
Totuus on rasistinen

Tavan

^Hämäläisenä voisin uhriutua sitäkin suuremmalla syyllä, väittämällä suomalaisten eliminoineen hämäläisten etnisen itsetietoisuuden vielä perusteellisemmin kuin karjalaisten kohdalla.
This was my father's belief and this is also mine:
  Let the corn be all one sheaf--
And the grapes be all one vine,
  Ere our children's teeth are set on edge
By bitter bread and wine.

simppali

Äidin vanhemmat olivat..mummo Vepsälästä, ukki Viipurista..ukki oli ilmeisen hyvä sotimaan..kun kävi talvisodan,jatkosodan ja viellä piti lähteä pohjoiseen sotimaan, kai kuuluvat karjalaisiin.

Isän isä oli mustalainen, joka soti talvi+jatkosodan, haavottuen kaksi kertaa,, Lohjalta kotoisin, kuten mummonikin, en oikein tiedä mihin kategoriaan isän puolelta olevat sukulaiset kuuluvat, sapluunassa... hämäläiset,karjalaiset, savolaiset..jne...jospa vaikka Suomalaisiin?

Kun sukulaisuuksia killittää tarkasti..niin kuulun haavoittuvaiseen kansanosaan. ;D
Kun painuvi päät muun kansan, maan,
Me jääkärit uskoimme yhä.