News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

2018-02-10 Sisäministeri Mykkänen: Suomi voisi ottaa jopa 10 000 kiintiöpakolaista

Started by Nuivanlinna, 10.02.2018, 07:02:38

Previous topic - Next topic

Roope

Jostain syystä sisäministeri Mykkänen haluaa välttämättä antaa ymmärtää, että EU:n "maihinnousukeskuksia" yritetään edelleen edistää, vaikka Juncker vahvisti hiljattain, että ne on poistettu pysyvästi EU:n suunnitelmista.

Yle: Välimeren yli pyrkiville kaavaillut maihinnousukeskukset eivät ole edenneet – mutta haussa on yhä "kriisinkestävä järjestelmä" 28.11.2018

Quote from: YleVälimeren yli Eurooppaan pyrkiviä siirtolaisia ja turvapaikanhakijoita varten kaavaillut maihinnousukeskukset ovat edenneet tahmeasti. Sisäministeri Kai Mykkänen (kok.) kertoi Yle Radio 1:n Ykkösaamussa keskiviikkona, että EU:n ulkopuolisista maista ei ole löytynyt vapaaehtoisia isäntämaita.

Viime kesänä EU asetti tavoitteeksi perustaa turvapaikanhakijoille maihinnousu- ja vastaanottokeskuksia EU:n ulkopuolisiin Välimeren rantamaihin.

– Se ei poista sitä tosiasiaa, jos ajatellaan, että hyvä turvapaikkajärjestelmä maksimoi avun aidosti hädänalaisille ja minimoi pelon lieveilmiöt ja kustannukset täällä Euroopan sisällä. Tämä nykyinen järjestelmä ei kumpaakaan periaatetta toteuta, koska se perustuu ihmissalakuljetukseen, Mykkänen kommentoi.

Eurooppaan asuttamiseen perustuva turvapaikkajärjestelmä ei ikinä voi maksimoida apua aidosti hädänalaisille ja minimoida kustannuksia jo siitä yksinkertaisesta syystä, että ihmisten auttaminen on Euroopassa noin sata kertaa kalliimpaa kuin lähempänä lähtöalueita.

Quote from: YleMykkäsen mukaan keskusteluja EU:n ulkopuolella sijaitsevien maihinnousukeskusten perustamisesta on käyty "kaikkien EU:n vakaiden naapureiden kanssa", mutta läpimurtoa ei ole tullut. Mykkänen lisää, että EU edellyttää keskuksilta laatua, kuten ihmisoikeuksien toteuttamista.

Keskusteluja on ehkä käyty, mutta ei käydä enää.

Quote from: YleMykkänen toivoo, että turvapaikanhaku pystyttäisiin keskittämään EU:n ulkorajoilla oleviin ulkorajakeskuksiin.

– Tähän liittyen on ehkä hieman enemmän toiveita etenemisestä kuin kolmansiin maihin perustettaviin keskuksiin liittyen.

Ulkorajavaltiot kuten Italia ovat tehneet selväksi, että eivät aio perustaa tällaisia keskuksia. Niille ei olisi keskusten perustamisesta mitään mainittavaa hyötyä.

Quote from: YleSisäministeri Kai Mykkänen katsoo, että olennaista olisi saada aikaiseksi "kriisinkestävä järjestelmä" turvapaikanhakijoiden ja siirtolaisten tulon varalle. Hänen mukaan sillä päästäisiin pitkälle, jos EU pystyisi itse sopimaan omien ulkorajakeskusten perustamisesta sinne, mihin turvapaikanhakijoita tulee runsaasti, kuten esimerkiksi Kreikan saarille tai Bulgarian ja Turkin väliselle rajalle.

Ulkorajakeskusten perustaminen ei tuottaisi kriisinkestävää järjestelmää vaan se päinvastoin loisi pysyvän kriisin. Esimerkiksi kymmenet miljoonat syyrialaiset pääsisivät automaattisesti muuttamaan ympäri Eurooppaa vain EU:n ulkorajalle ilmaantumalla.

Quote from: Yle– Sinne EU:n yhteisillä resursseilla perustettaisiin ulkorajakeskus ja rajavyöhykkeelle pysäytettäisiin turvapaikanhakijat. Siellä käsiteltäisiin isoilla resursseilla sujuvasti ja nopeasti hakemuksia, ja turvapaikan tarpeen täyttävät jaettaisiin sovitulla menettelyllä jäsenmaiden kesken. Tähänhän sinänsä riittäisi EU:n sisäiset päätökset, Mykkänen avaa ajatusta.

Hakemusten yhteinen käsittely tarkoittaisi yhteisiä turvapaikkakriteerejä, mikä taas jakokiintiöihin yhdistettynä tarkoittaisi, että jäsenmaat luovuttavat kaiken turvapaikkapoliittisen päätösvallan EU:lle. EU päättäisi, kuinka paljon ulkorajoille hakeutuneita turvapaikanhakijoita kunkin jäsenmaan on otettava vastaan ja mitkä ovat hyväksymisen kriteerit. Nämä ovat Mykkäsen haaveita, joita ei ole ollut EU:n suunnitelmissa, ei ainakaan julkisesti.

On muutenkin utopiaa, että esimerkiksi Kreikkaan perustettaisiin keskukset jopa yli miljoonan ihmisen säilyttämiseen, kun hakemuksia ja niistä tehtyjä valituksia käsiteltäisiin pahimmassa tapauksessa vuosia. Keskukset olisivat logistisesti mahdollisia vain, jos niissä tuotettaisiin liukuhihnatahdilla myönteisiä päätöksiä. Kielteisen päätöksen saaneita ei saada poistettua Euroopasta sen helpommin kuin ennenkään.

Quote from: YleMykkänen muistuttaa, että nykyinen turvapaikkajärjestelmä edelleen mahdollistaa sen, että ensimmäinen maa ei rekisteröi hakijoita

Olisi mahdollista rangaista maita (etenkin Italia, Kreikka ja Espanja), jotka tarkoituksella eivät ole rekisteröineet tulijoita, mutta niin ei ole tehty. Olisi hullua luoda uusi järjestelmä, jossa rangaistaisiin muita maita siitä, että tietyt maat eivät noudata yhteisiä sääntöjä.

Vuoden 2015 kriisihän johtui juuri siitä, että jäsenmaat päästivät turvapaikanhakijat eteenpäin kohti Saksaa ja Pohjoismaita ilman rekisteröimistä. Vain murto-osa olisi tullut, jos olisi tiennyt joutuvansa jäämään Kreikkaan.

Quote from: Yle– Silloin hakijat lähtevät kulkemaan Euroopan sisällä houkuttelevimpiin maihin hallitsemattomalla tavalla. Vuonna 2015 nähtiin, miten paljon pelkoa, epäluuloa ja vihaa se ruokki. Sitä ei enää haluta.

Haittamaahanmuuton haitallisuus ei yhtään pitemmällä tähtäimellä riipu niinkään tulotavasta kuin tulijoiden määrästä. Mykkäsen haluama järjestelmä moninkertaistaisi tulijoiden määrän alentamalla kynnystä lähteä liikkeelle.

Mykkästä ei kuitenkaan kiinnosta maahanmuuton haittojen minimointi haittamaahanmuutto minimoimalla vaan ainoastaan se, kuinka haittamaahanmuuttoa estetään hyödyttämästä maahanmuuttokriitikoita poliittisesti. Siksi Mykkäselle sopii hyvin vaikka 10 000 vaivihkaa Suomeen toimitettavaa kiintiöpakolaista ja rajaton määrä EU:n lähettämiä turvapaikanhakijoita, mutta etenkin päätösvallan siirtäminen EU:lle pois kansallisten puolueiden ulottuvilta.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Infernaalinen_aviomies

Quote from: MiljonääriPlayboy on 27.11.2018, 06:57:49
Quote from: Infernaalinen_aviomies on 26.11.2018, 22:05:48
Yllättävän harva tuntuu täällä pohtivan sitä, että miksi työperäistä maahanmuuttoa peräänkuulutetaan jos siitä on nettomääräisesti vain kustannuksia ja haittoja. Olisiko niin, että siitä onkin nettomääräisesti hyötyä ja se olisi syy sille, että sitä peräänkuulutetaan?

Työperäistä maahanmuuttoa peräänkuulutetaan, koska se (kuuluttaminen) toimii savuverhona huma-maahanmuuton puolesta puhumisella. Termejä sotketaan tahallaan ja jatkuvasti, jotta toppahousuille jäisi se kuva, että KAIKENLAINEN maahanmuutto on mukamas hyväksi ja hyödyllistä.

Kuulostaa vähän salaliittoteorialta. Yksinkertaisempaa ja uskottavampaa on olettaa, että jos hallitus puhuu työvoimapulasta ja työperäisestä maahanmuutosta, niin siitä on oikeastikin kysymys.

Työperäinen ja humanitaarinen maahanmuutto kyllä sotketaan keskenään aika usein, eikä missään useammin kun täällä Hommafoorumilla. Monet mm. vastustavat humanitaarista maahanmuuttoa vedoten mataliin työllistymisprosentteihin, ja joskus koomisesti nämä samat henkilöt syyttävät muita näiden maahanmuuttotyyppien sotkemisesta toisiinsa.

Jos humanitaarisen maahanmuuton onnistumista arvioidaan työperäisen maahanmuuton kriteereillä (työllisyys) niin silloin nämä asiat on sotkettu keskenään. Ei humanitaarisen maahanmuuton tarkoitus ole työllistää ihmisiä vaan yksinkertaisesti estää heidän kuolemisensa. Työperäisen maahanmuuton onnistumista sen sijaan on ihan järkevää tarkastella katsomalla, miten tulijoiden urat Suomessa toimivat. Jos työperäisistä maahanmuuttajista moni jääkin työttömäksi, voidaan sanoa että silloin työperäinen maahanmuutto on epäonnistunut.

Roope

Quote from: Infernaalinen_aviomies on 29.11.2018, 21:18:15
Kuulostaa vähän salaliittoteorialta. Yksinkertaisempaa ja uskottavampaa on olettaa, että jos hallitus puhuu työvoimapulasta ja työperäisestä maahanmuutosta, niin siitä on oikeastikin kysymys.

Hallitus puhuu "osaajista", mutta tarjoaa osaajien puutteeseen ratkaisuksi halpatyövoiman ja turvapaikanhakijoiden maahanmuuttoa lisäävää tarveharkinnan poistoa. Samoin puhutaan "tulevaisuuden eläkkeiden maksajista" ja "hyvinvointivaltion pelastamisesta", vaikka yhteiskunta kärsii (myös) taloudellisesti low skilled -porukan maahanmuutosta.

Quote from: Infernaalinen_aviomies on 29.11.2018, 21:18:15Työperäinen ja humanitaarinen maahanmuutto kyllä sotketaan keskenään aika usein, eikä missään useammin kun täällä Hommafoorumilla. Monet mm. vastustavat humanitaarista maahanmuuttoa vedoten mataliin työllistymisprosentteihin, ja joskus koomisesti nämä samat henkilöt syyttävät muita näiden maahanmuuttotyyppien sotkemisesta toisiinsa.

Jos humanitaarisen maahanmuuton onnistumista arvioidaan työperäisen maahanmuuton kriteereillä (työllisyys) niin silloin nämä asiat on sotkettu keskenään. Ei humanitaarisen maahanmuuton tarkoitus ole työllistää ihmisiä vaan yksinkertaisesti estää heidän kuolemisensa.

Kukahan sotkee ja mitä, kun hallitus hankkii oleskelulupia kielteisen päätöksen saaneille turvapaikanhakijoille ja väittää, että tämä on työperäistä maahanmuuttoa ja hyväksi Suomelle?

Kun humanitaarista massamaahanmuuttoa on perusteltu huoltosuhteen ja talouden pelastamisella, niin totta kai nämä väitteet saa osoittaa valheiksi. Samoin humanitaarista maahanmuuttoa on väitetty taloudellisesti merkityksettömäksi, vaikka kustannukset ovat esimerkiksi kehitysapuun verrattuna moninkertaiset. Maahanmuuton kustannukset eivät näy likimainkaan kokonaan sisäministeriön maahanmuuttobudjetissa, kuten meille halutaan uskotella, vaan suurin osa niistä kertyy huomaamattomasti huonon työllistymisen ja integroitumisen seurauksena.

Jos tarkoitus on auttaa hädänalaisia tai jopa pelastaa ihmishenkiä, niin ihmisten Suomeen asuttaminen on ehkä tyhmintä ja tehottominta mahdollista rajallisten resurssien käyttöä, mitä voi keksiä.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Infernaalinen_aviomies

Quote from: Roope on 29.11.2018, 22:15:42
Kukahan sotkee ja mitä, kun hallitus hankkii oleskelulupia kielteisen päätöksen saaneille turvapaikanhakijoille ja väittää, että tämä on työperäistä maahanmuuttoa ja hyväksi Suomelle?

Kun humanitaarista massamaahanmuuttoa on perusteltu huoltosuhteen ja talouden pelastamisella, niin totta kai nämä väitteet saa osoittaa valheiksi. Samoin humanitaarista maahanmuuttoa on väitetty taloudellisesti merkityksettömäksi, vaikka kustannukset ovat esimerkiksi kehitysapuun verrattuna moninkertaiset. Maahanmuuton kustannukset eivät näy likimainkaan kokonaan sisäministeriön maahanmuuttobudjetissa, kuten meille halutaan uskotella, vaan suurin osa niistä kertyy huomaamattomasti huonon työllistymisen ja integroitumisen seurauksena.

Jos tarkoitus on auttaa hädänalaisia tai jopa pelastaa ihmishenkiä, niin ihmisten Suomeen asuttaminen on ehkä tyhmintä ja tehottominta mahdollista rajallisten resurssien käyttöä, mitä voi keksiä.

En ole lukenut koko ketjua, joten en osaa sanoa, onko hallitus hakemut moisia lupia kielteisen päätöksen saaneille turvapaikanhakijoille. Sen verran olen ketjua lukenut, ettei otsikon väite pidä paikkaansa (tai se on ainakin harhaanjohtavasti muotoiltu).

On varmaan ihan totta, että paikan päällä on kustannustehokkaampaa auttaa ihmisiä, tosin ihan kaikkien kohdalla se ei tule kysymykseen käytännön syistä. Jotkut tosin vastustavat myös paikan päällä auttamista (esim. persut haluaisivat nipistää kehitysavusta, ilmeisesti he sitten mielummin ottavat tänne pakolaisia, mutta taitavat vastustaa sitäkin?).

Nämä ovat molemmat kuitenkin eri asioita kun mitä edellisessä viestissäni käsittelin.

Tosiasiallinen Nuiva

#844
Quote from: Infernaalinen_aviomies on 01.12.2018, 21:48:39

On varmaan ihan totta, että paikan päällä on kustannustehokkaampaa auttaa ihmisiä, tosin ihan kaikkien kohdalla se ei tule kysymykseen käytännön syistä. Jotkut tosin vastustavat myös paikan päällä auttamista (esim. persut haluaisivat nipistää kehitysavusta, ilmeisesti he sitten mielummin ottavat tänne pakolaisia, mutta taitavat vastustaa sitäkin?).

Nämä ovat molemmat kuitenkin eri asioita kun mitä edellisessä viestissäni käsittelin.

Valitettavasti Suomen kehitysapu ei mene pakolaisten auttamiseen, vaan muunlaisiin projekteihin, joista hyötyvät vain valitut avunantajat ja vastaanottajat.

QuoteYK:n tarkastus paljasti: Pakolaisapua käytetty väärin Ugandassa – Haamupakolaisia, epäilyttäviä urakoita ja pysäköintialue pääministerin kanslialle

https://yle.fi/uutiset/3-10532246
Non poteris veritatem

MiljonääriPlayboy

#845
Quote from: Infernaalinen_aviomies on 29.11.2018, 21:18:15

Quote from: MiljonääriPlayboy
Työperäistä maahanmuuttoa peräänkuulutetaan, koska se (kuuluttaminen) toimii savuverhona huma-maahanmuuton puolesta puhumisella. Termejä sotketaan tahallaan ja jatkuvasti, jotta toppahousuille jäisi se kuva, että KAIKENLAINEN maahanmuutto on mukamas hyväksi ja hyödyllistä.

Kuulostaa vähän salaliittoteorialta. Yksinkertaisempaa ja uskottavampaa on olettaa, että jos hallitus puhuu työvoimapulasta ja työperäisestä maahanmuutosta, niin siitä on oikeastikin kysymys.

Aika köyhää keskustelua taas. Tässä on oikein klassikkoesimerkki ihmistyypistä, jonka avulla Neuvostoliittokin pysyi pystyssä niin kauan kuin pysyi. Luetaan Pravdasta totuus (siis "totuus") ja "USKOTAAN" ja "OLETETAAN". Kaikki muu on salaliittoteoriaa. Kapitalistien juonia. Kyllä Puolue tietää parhaiten!  :facepalm:

Quote from: Infernaalinen_aviomies on 29.11.2018, 21:18:15Työperäinen ja humanitaarinen maahanmuutto kyllä sotketaan keskenään aika usein, eikä missään useammin kun täällä Hommafoorumilla. Monet mm. vastustavat humanitaarista maahanmuuttoa vedoten mataliin työllistymisprosentteihin, ja joskus koomisesti nämä samat henkilöt syyttävät muita näiden maahanmuuttotyyppien sotkemisesta toisiinsa.

Useammin? Joskus? Voit varmastikin antaa sitten esimerkkejä tällaisesta sotkemisesta, kun sitä kerran tapahtuu. Niin päästään sitten arvioimaan, että missä kohtaa keskustelua ja kenen toimesta se sotkeminen on tapahtunut.

Maa, joka ottaa NOUSUKAUDELLAKIN miljardin lisää velkaa juokseviin menoihin ja jolla on jo omastakin takaa lähes puoli miljoonaa työtöntä -sellaisen maan PITÄÄKIN arvioida huma-maahanmuuttajia MYÖS työllistymisprosenttien avulla. Oikeastihan sellaisen maan ei pitäisi ottaa huma-matuja lainkaan, eikä jakaa velkarahasta mitään kehitysapua. Toinen vaihtoehto olisi antaa pelkästään määräaikaisia oleskelulupia ja tehdä huma-matuille selväksi, että paluumatka alkaa täsmälleen samalla sekunnilla, kun kotimaassa olot paranevat. Koska näin ei tehdä, niin MYÖS huma-maahanmuuttajilta pitää vaatia sopeutumista, eli sitä myöten myös työllistymistä. Hölmölässä tietenkään tätäkään ei tehdä, jolloin ainoa järkevä teko olisi olla ottamatta huma-matuja lainkaan. Jota sitäkään ei tajuta tehdä. Tietenkään.

Tässä sitten vielä esimerkkejä siitä, miten huma-maahanmuuttoa sotketaan tahallaan työperäiseen:

https://www.iltalehti.fi/talous/a/27eab112-9ef0-4908-b489-9dc487e0658c

QuoteEK haluaa ensi vaalikaudella 35 000 ulkomaista osaajaa Suomen työmarkkinoille – "Jopa 70 prosentin palkkatuki turvapaikan saaneelle"

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/maahanmuutto-lisaa-koulutustarvetta-suomen-suurimman-kotoutusfirman-liikevaihto-yli-nelinkertaistui-kolmessa-vuodessa/fe2a9c4d-abe6-3f66-8c10-44c07ea22e93

QuoteRantala kuitenkin korostaa, ettei kotokoulutuksen läpikäynyt henkilö ole monesti sellaisenaan valmis työmarkkinoille.
......................
Tulevaisuudessa Suomi tarvitsee Rantalan mukaan välttämättä lisää maahanmuuttoa ulkomailta, jotta järjestelmä ei romahtaisi.

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/201803232200832710

QuoteTyöministeri Jari Lindström korostaa, että työperäistä maahanmuuttoa tarvitaan ja nopea kotouttaminen on ensiarvoisen tärkeää.
...............
Social Impact Bond eli SIB-malli tekee pilottiluontoista työtä maahanmuuttajien kouluttamiseksi ja työllistämiseksi.

Ja näitähän löytyy niin paljon kuin jaksaa kaivella. Löydätkö punaisen langan? JOKA artikkelissa esiintyy "työmarkkinaa", "osaajaa", "työperäistä" ja sitten kuitenkin aivan saman tien heti perään "palkkatuki", "kotouttaminen", "työllistäminen" ja "koulutus". Ainoa konsensus on, että maahanmuuttoa tarvitaan. Hinnalla millä hyvänsä. Vaikka omiakin työttömiä on se melkein puoli miljoonaa.

Quote from: Infernaalinen_aviomies on 29.11.2018, 21:18:15Jos humanitaarisen maahanmuuton onnistumista arvioidaan työperäisen maahanmuuton kriteereillä (työllisyys) niin silloin nämä asiat on sotkettu keskenään. Ei humanitaarisen maahanmuuton tarkoitus ole työllistää ihmisiä vaan yksinkertaisesti estää heidän kuolemisensa.

Täyttä paskaa. Kts. ylempi vastaus. Juuri tuollaisen ajattelun seurauksena Suomeen lappaa ikityöttömiä turvapaikkaturisteja veronmaksajien elätettäväksi: "Minä olen huma-matu, ei minun tarvitse tehdä töitä. Minä tulin rantalomalle tänne Hölmölään." Jos huma-matujen aiotaan sallia jäävän maahan, niin niiltä PITÄÄ EDELLYTTÄÄ kotiutumista ja työllistymistä. Suomen hallituksen tehtävä on ajaa Suomen etua. Jos haluaa pelastaa huma-matuja kuolemalta, niin voi hakea YK:n hommiin tai Pelastusarmeijaan. Työtön huma-matu maksaa vähintään saman kuin työtön työperäinen matukin, ja molempien rahoitus on pois suomalaisten hyvinvoinnista. Ajatus, että huma-matulla ei olisi mitään velvollisuutta työllistyä on lisäksi täysin absurdi, erityisesti nykyisessä tilanteessa, jossa hallitus ei millään tavalla rajoita rajan yli lompsivien asyylin vonkaajien määrää. Kuten nähtiin 2015.

e:typo
e2:lisäys
PolPolle tiedoksi:
A) kaikki kirjoittamani on sarkasmia
B) Vous êtes des collaborateurs

JP73

Afrikan tuliaisina allekirjoitettu sopimus? Löytyykö yhtäläisyyksiä Johannes Vareksen Moskovan "menestysmatkaan ja tuliaisiin"?

http://galerii.kirmus.ee/erni/foto/barb16.html

Siili

Quote from: Infernaalinen_aviomies on 29.11.2018, 21:18:15
Ei humanitaarisen maahanmuuton tarkoitus ole työllistää ihmisiä vaan yksinkertaisesti estää heidän kuolemisensa.

Aika kunnianhimoinen tavoite, sanoisin.

Ajattelija2008

Quote from: Infernaalinen_aviomies on 29.11.2018, 21:18:15
Ei humanitaarisen maahanmuuton tarkoitus ole työllistää ihmisiä vaan yksinkertaisesti estää heidän kuolemisensa.

Laittomia siirtolaisia kuolee Välimeren ylityksessä paljon enemmän, kuin heitä kuolisi, jos he jäisivät esim. Afganistaniin tai Syyriaan. Kuuluisin esimerkki on pikkupoika Alan Kurdi, jonka Ruotsin pääministeri Stefan Löfven tappoi houkuttelemalla laittomia siirtolaisia ilmaisella hammashoidolla.

Jos tuo on "humanitaarista maahanmuuttoa", niin sen tarkoitus on tappaa näitä ihmisiä eikä suojella. Tässä likaisessa pelissä ainoita moraalisia ihmisiä ovat maahanmuuttorealistit, jotka vaativat laittoman siirtolaisuuden pysäyttämistä.

Roope

Quote from: Infernaalinen_aviomies on 01.12.2018, 21:48:39
Nämä ovat molemmat kuitenkin eri asioita kun mitä edellisessä viestissäni käsittelin.

Kritisoit humanitaarisen maahanmuuton vastustamista taloudellisilla perusteilla ja perustelit humanitaarista maahanmuuttoa ihmisten kuolemasta pelastamisella. Selitin, miksi turvapaikkamaahanmuuttoa voi aivan hyvin kritisoida sekä taloudellisilla että humanitaarisilla perusteilla.

Quote from: Infernaalinen_aviomies on 01.12.2018, 21:48:39
En ole lukenut koko ketjua, joten en osaa sanoa, onko hallitus hakemut moisia lupia kielteisen päätöksen saaneille turvapaikanhakijoille. Sen verran olen ketjua lukenut, ettei otsikon väite pidä paikkaansa (tai se on ainakin harhaanjohtavasti muotoiltu).

Sisäministeri Mykkänen on ottanut asiakseen hankkia kielteisen päätöksen saaneille turvapaikanhakijoille työperäisiä oleskelulupia.

Otsikko pitää täsmälleen paikkansa (uutisotsikko valtamediasta), vaikka Mykkänen on yrittänyt jälkikäteen selitellä sanomisiaan.

Quote from: Infernaalinen_aviomies on 01.12.2018, 21:48:39On varmaan ihan totta, että paikan päällä on kustannustehokkaampaa auttaa ihmisiä, tosin ihan kaikkien kohdalla se ei tule kysymykseen käytännön syistä. Jotkut tosin vastustavat myös paikan päällä auttamista (esim. persut haluaisivat nipistää kehitysavusta, ilmeisesti he sitten mielummin ottavat tänne pakolaisia, mutta taitavat vastustaa sitäkin?).

En keksi, miksi Euroopan ulkopuolella auttaminen ei tulisi kysymykseen kaikissa tapauksissa, mutta tällaisia tapauksia tuskin on tilataksillista enempää.

Vain pieni osa nykyisestä kehitysavusta menee pakolaisten auttamiseen. Kehitysapua voisi leikata edelleen sadoilla miljoonilla euroilla ilman, että pakolaisten auttaminen vähenisi. Kehitysapua on muutenkin mielekästä tarkastella kunnolla vasta sitten, kun rajat on saatu pysyvästi kiinni turvapaikkamaahanmuutolta. Nykymuotoinen kehitysapuhan vain lisää kaikenlaista Eurooppaan suuntautuvaa haittamaahanmuuttoa.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Infernaalinen_aviomies

Quote from: Roope on 02.12.2018, 11:10:58
Sisäministeri Mykkänen on ottanut asiakseen hankkia kielteisen päätöksen saaneille turvapaikanhakijoille työperäisiä oleskelulupia.

Otsikko pitää täsmälleen paikkansa (uutisotsikko valtamediasta), vaikka Mykkänen on yrittänyt jälkikäteen selitellä sanomisiaan.

No ei ainakaan tuossa sanota että hallitus olisi alkanut hankkimaan oleskelulupia kielteisen turvapaikkapäätöksen saaneille, vaan että työlupien haun esteitä (=ei passeja) on poistettu.

Mitä tulee toiseen pointtiin, niin Mykkänen sanoi että siinä tapauksessa että tapahtuisi hänen kuvailemansa suuret muutokset Euroopan-laajuisesti, niin Suomen kiintiö voitaisiin moninkertaistaa. Jos tuosta otetaan erikseen vain ketjun otsikossa oleva asia, niin se irrotetaan asiayhteydestään ja luodaan harhaanjohtava väite että Mykkänen olisi kymmenkertaistamassa Suomen pakolaiskiintiötä.

Enivei, who cares. Maahanmuutto on aiheena jo menneen talven lumia.

Brandis

Quote from: Infernaalinen_aviomies on 02.12.2018, 21:11:02[..] työlupien haun esteitä [..] on poistettu.
Käytännössä tarkoittanee samaa asiaa. Maan alle hakeutuvat kielteisen päätöksen saaneet hakijat etsiytyvät joka tapauksessa pimeän työn pariin, sillä se on keino heille elää siihen asti kunnes [mahdollisesti] saavat uuden mahdollisuuden jäädä maahan virallisesti, viralliset kriteerit täyttäen.
Quote from: Infernaalinen_aviomies on 02.12.2018, 21:11:02Maahanmuutto on aiheena jo menneen talven lumia.
Ei todella ole, nyt vasta aihe on alkanut kiinnostaa laajemmin yleisöä tullen pois nurkkapöytien keskusteluista julkisen ruodinnan alaisuuteen.

Roope

Quote from: Infernaalinen_aviomies on 02.12.2018, 21:11:02
No ei ainakaan tuossa sanota että hallitus olisi alkanut hankkimaan oleskelulupia kielteisen turvapaikkapäätöksen saaneille, vaan että työlupien haun esteitä (=ei passeja) on poistettu.

Eli hallitus helpottaa kielteisen turvapaikkapäätöksen saaneiden Suomeen jäämistä, kun normaali menettely olisi hankkiutua heistä eroon vaikka pakkopalautuksin ja tehdä selväksi, että turvapaikkahuijareita ei suvaita Suomessa.

Quote from: Infernaalinen_aviomies on 02.12.2018, 21:11:02Mitä tulee toiseen pointtiin, niin Mykkänen sanoi että siinä tapauksessa että tapahtuisi hänen kuvailemansa suuret muutokset Euroopan-laajuisesti, niin Suomen kiintiö voitaisiin moninkertaistaa. Jos tuosta otetaan erikseen vain ketjun otsikossa oleva asia, niin se irrotetaan asiayhteydestään ja luodaan harhaanjohtava väite että Mykkänen olisi kymmenkertaistamassa Suomen pakolaiskiintiötä.

Turvapaikanhakijoiden ja toisaalta kiintiöpakolaisten määrää ei liitä toisiinsa muu kuin ministeri Mykkäsen palava halu moninkertaistaa humanitaarisen maahanmuuton määrä. Se ei ole ylittänyt kymmentä tuhatta kuin hetkellisesti vuoden 2015 historiallisen kriisin seurauksena.

Jos Mykkänen tarkoitti varoittaa, että EU saattaa pakottaa Suomen ottamaan vastaan vuosittain jopa 10 000 kiintiöpakolaista, niin suoraselkäinen vastaus olisi tietysti kieltäytyä jo etukäteen moisista Suomen ja Euroopan edun vastaisista suunnitelmista.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Lalli IsoTalo

Quote from: Vellamo on 03.12.2018, 14:42:51
Quote
Demokratia pelasti Suomen vuonna 1918


Suomi on tasavalta eikä demokratia. Oikeusministeri ja sisäministeri eivät tunne valtiosääntöä. He tuskin edes tietävät mitä eroa tasavallalla ja demokratialla on.
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

Läpeensä Nuiva

Hyi helvetti, Mykkäsen tarjoamia uusia ulottuvuuksia nähtävillä lähiviikkoina mm. Oulun käräjäoikeudessa.
"Protestointi oli lähinnä metelöintiä, musisointia ja huumoria."
- Mathias Wåg, suvakki ja tutkiva toimittaja

"Täällä heiteltiin paukkupanoksia, ammoniakkia ja ilotulitteita."
- Mårten Gullang, poliisi

Rähmiksen sikolätti
www.sverigedemokraterna.se

Kari Kinnunen

Quote from: Läpeensä Nuiva on 03.12.2018, 14:50:55
Hyi helvetti, Mykkäsen tarjoamia uusia ulottuvuuksia nähtävillä lähiviikkoina mm. Oulun käräjäoikeudessa.

Jossa vähäosaisille annetaan ehtoollista, teetä ja sympatiaa. Läpsyttelevät "oikeudesta" pihalle jatkamaan kultturelleja harrastuksiaan.

Kuten olen aikaisemminkin todennut. Palleroiden tuomitseminen vääräuskoisten raiskaamisesta on vähän kuin tuomittaisiin kissoja hiirten syömisestä. Ihan turhaa hommaa.

Roope2



Mykkänen kehuu Uuden Suomen pitkässä tekstissään, miten turvapaikkaprosessia selvitetään ja lainsäädännön avulla parannetaan.

http://kaimykknen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/265405-oikeusvarmuutta-ja-vaarinkayton-estoa-turvapaikanhakuun?ref=karuselli


Mikä on koko prosessin huonoiten toimiva osa? Palautukset

Parannetaanko sitä? Ei
"Koulussa menestyminen on vain siitä kiinni, kuinka paljon ja miten teet töitä. Oma asenne vaikuttaa tosi paljon."

Maryam Imtiaz, Pakistanista 13-vuotiaana Suomeen muuttanut Aalto-yliopiston opiskelija

Ernst

Quote from: Roope2 on 07.12.2018, 15:41:59


Mykkänen kehuu Uuden Suomen pitkässä tekstissään, miten turvapaikkaprosessia selvitetään ja lainsäädännön avulla parannetaan.

http://kaimykknen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/265405-oikeusvarmuutta-ja-vaarinkayton-estoa-turvapaikanhakuun?ref=karuselli


Mikä on koko prosessin huonoiten toimiva osa? Palautukset

Parannetaanko sitä? Ei

Missä on edes ajatus siitä, että Suomi lopettaa koko irvikuvan humanitaarisesta maahanmuutosta? Ei missään paitsi Perussuomalaisten tavoiteohjelmassa.
Det humana saknas helt hos Sannfinländarna.
Ihmisyys puuttuu kokonaan perussuomalaisilta.
-Anna-Maja Henriksson (r.)

MiljonääriPlayboy

Quote from: Roope2 on 07.12.2018, 15:41:59


Mykkänen kehuu Uuden Suomen pitkässä tekstissään, miten turvapaikkaprosessia selvitetään ja lainsäädännön avulla parannetaan.

http://kaimykknen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/265405-oikeusvarmuutta-ja-vaarinkayton-estoa-turvapaikanhakuun?ref=karuselli


Mikä on koko prosessin huonoiten toimiva osa? Palautukset

Parannetaanko sitä? Ei

Ja mitäs palautuksista, tukkisivat uusien tulijoiden tulvan. Mutta kun ei sitäkään.

Quote from: Mykkäs-Kaide UsarissaVäärinkäytön mahdollistaminen on karhunpalvelus myös aidosti vainoa Suomeen paenneille1, koska viivytyshakemusten kierre syö hyväksyntää koko turvapaikkajärjestelmältä. Vaikka väärinkäyttäjien joukko ei toistaiseksi ole kovin suuri, on se periaatteellisesti merkityksellinen.2

1 Niitä on ehkä promille.  Sen sijaan joka ikinen turvallisten maiden läpi tullut on jo lähtökohtaisesti järjestelmän väärinkäyttäjä. Huijari. Turvapaikkaturisti. Elintasopakolainen.

2 Kts. kohta 1. Ja vaikka kohta 1 ohitettaisiin, niin mistäs Kaide muka tietää väärinkäyttäjien joukon suuruuden? Suurimmasta osasta ei tiedetä edes oikeaa henkilöllisyyttä. Henkilöllisyyden salailu kertoo sekin jo väärinkäytöstä.
PolPolle tiedoksi:
A) kaikki kirjoittamani on sarkasmia
B) Vous êtes des collaborateurs

Golimar

QuoteKansainvälinen osaaminen yritysten käyttöön

Maahanmuutto Suomeen kasvaa voimakkaasti. Suurimmat syyt muuttaa Suomeen ovat työ, perhe ja opiskelu. Muuttoliikkeen mukanaan tuoma kansainvälinen osaaminen voi luoda uusia työpaikkoja, yrittäjyyttä ja innovaatioita sekä edistää yritysten kasvua ja kansainvälistymistä.

Valtioneuvoston yhteisen Talent Boost -ohjelman tavoitteena on vahvistaa kansainvälisten osaajien houkuttelua Suomeen sekä Suomessa jo olevien kansainvälisten osaajien asiantuntemuksen kanavoimista yritysten kasvun ja kansainvälistymisen sekä innovaatiotoiminnan tueksi.

Talent Boost -toimenpideohjelma
Pääministeri Juha Sipilän hallitus päätti puoliväliriihessä 2017 käynnistää poikkihallinnollisen, valtioneuvoston yhteisen Talent Boost – Kasvua kansainvälisistä osaajista -toimenpideohjelman. Hallitus määritteli ohjelmalle seuraavat tavoitteet:

Suomi houkuttelee kansainvälisiä osaajia ja hyödyntää heidän verkostojaan investointien hankkimisessa.
Yritykset hyödyntävät kansainvälisten osaajien verkostoja ja asiantuntemusta kasvussa ja kansainvälistymisessä.
Elinkeinoelämän ekosysteemit ja innovaatioalustat sekä työmarkkinat ovat kansainvälisille osaajille avoimia ja yrittäjyyteen kannustavia.
Talent Boost -toimenpideohjelma laajentaa työ- ja elinkeinoministeriön syksyllä 2016 käynnistämää Kansainvälisistä osaajista kasvua -agendaa poikkihallinnolliseksi yhteistyöksi. Työ- ja elinkeinoministeriö vastaa koko valtioneuvoston yhteisen ohjelman koordinoinnista.

Talent Boost -ohjausryhmän puheenjohtajana toimii työ- ja elinkeinoministeriön kansliapäällikkö Jari Gustafsson. Ministeriöiden lisäksi toimenpideohjelman ohjausryhmässä ovat Helsinki, Espoo, Vantaa, Tampere ja Turku. Lisäksi kansainvälisten osaajien houkuttelusta ja hyödyntämisestä käydään jatkuvaa vuoropuhelua yritysten, yrittäjäjärjestöjen, kauppakamarin, korkeakoulujen, kansainvälisten osaajien ja muiden sidosryhmien kanssa.

Ajankohtaista

https://tietokayttoon.fi/hankkeet/hanke-esittely/-/asset_publisher/immigrants-and-innovation-economy-immi-

http://www.rakennerahastot.fi/web/valtakunnalliset-teemat/kansainvalisista-osaajista-kasvua#.XBEyHXszbAW

https://tem.fi/kysymyksia-ja-vastauksia-talent-boostista

https://tem.fi/julkaisu?pubid=URN:ISBN:978-952-227-994-1

[tweet]1072837808870617088[/tweet]

[tweet]1072056423754932224[/tweet]

[tweet]1068066306874908672[/tweet]

[tweet]1055795092274012160[/tweet]

QuoteKansliapäällikkö Jari Gustafsson: Maahanmuutosta kasvua ja elinvoimaa
Työ- ja elinkeinoministeriö  20.1.2017 11.05
PUHE
Menestyvä monikulttuurinen yritys -kampanjan avajaistilaisuus 20.1.2017

Hyvää huomenta kaikille,

Tuskin keneltäkään on jäänyt huomaamatta, että vietämme tänä vuonna: kotimaamme Suomi ja me kaikki suomalaiset, juhlavuotta. Itsenäinen Suomi täyttää sata vuotta. Voimme hyvin eläytyä siihen intoon ja toiveikkaaseen tunnelmaan, joka siivitti itsenäisyytemme ensimmäisiä vuosia. Oli halu rakentaa itsenäinen, osaava ja menestyvä maa.

Sama innostus meillä suomalaisilla on edelleen, sata vuotta myöhemmin. Olemme onnistuneet tekemään maastamme yhden maailman hyvinvoivimmista valtioista, joka on tutkitusti maailman kärkeä, oli sitten kyseessä turvallisuus, koulutus, yhteiskunnan toimivuus tai innovaatiot.

Silti on huomattava, että taloutemme on muutosvaiheessa. Meiltä vaaditaan enemmän. Muutokseen meitä ajaa koko ajan kiihtyvällä tahdilla maailmantalous, muuttuvat olosuhteet, valtasuhteet maailmassa ja nousevat taloudet. Osaan muutoksista voimme itse vaikuttaa, toiset kehityssuunnat eivät ole hallittavissamme.

Suomi on pieni maa ja tulee aina olemaan taloudessaan riippuvainen muista maailman maista. Olemme vientiin ja kansainvälisyyteen taloudessamme nojaava valtio, jossa kasvu syntyy innovatiivisesta uudistumisesta. Meillä ei ole varaa käpertyä sisäänpäin, tai lukkiutua puolustusasentoon. Osaaminen ja taito ovat menestyksessämme avainasemassa. Muuttuva toimintaympäristö haastaa meidät jatkuvasti uudistamaan ja monipuolistamaan osaamistamme.

Viime vuonna saimme Maahanmuuttoviraston tällä viikolla julkaiseman tilaston mukaan vajaat 10 000 uutta Suomen kansalaista. Vaikka turvapaikanhakijoiden saapuminen on toistaiseksi vähentynyt toissavuotisesta, maahanmuutto Suomeen on kaiken kaikkiaan kasvanut viime vuosina merkittävästi. Saamme koko ajan maatamme rakentamaan uusia suomalaisia. Pääasialliset muuttosyyt Suomeen ovat perheside, työ ja opiskelu.

Tällä hetkellä Suomessa asuu noin 220 000 ulkomaan kansalaista ja tilastokeskuksen ennusteen Suomessa asuu 2030 mennessä yli puoli miljoonaa ulkomaan kansalaista. Määrän odotetaan siis kaksinkertaistuvan reilussa kymmenessä vuodessa. Maahanmuuttajat tuovat mukanaan oman osaamisensa, verkostonsa ja kielitaitonsa.

Maahanmuutto muodostaa Suomelle resurssin, joka voi tarjota ratkaisuja huoltosuhteen heikkenemiseen ja työmarkkinoiden kohtaanto-ongelmiin. Väestömme vanhenee. Ilman riittävää maahanmuuttoa työikäisen väestön koko ja siten työvoiman saatavuus ja pidemmällä aikavälillä myös työllisyys laskevat olennaisesti.

Meillä ei kuitenkaan ole mahdollisuutta vastata työmarkkinoiden haasteisiin maahanmuutolla, jos meille tulleet ihmiset eivät löydä koulutukseen, työllisty tai pääse joustavasti yrittäjiksi.

Työ- ja elinkeinoministeriö käynnisti viime syksynä 'Kasvua kansainvälisistä osaajista – agendan' edistämään kansainvälisten osaajien hyödyntämistä yritysten kasvun ja kansainvälistymisen ajureina.

Hallituksen tavoitteena on ohjata maahanmuuttajien työpanosta erityisesti työvoiman kapeikkoaloille ja yritysten kasvun sekä kansainvälistymisen tueksi. Myös kotoutumiskoulutusta kehitetään entistä työelämälähtöisemmäksi. Korkeakoulutetut maahanmuuttajat pyritään saamaan entistä tehokkaammin elinkeinoelämän palvelukseen.

Meillä on parannettavaa siinä, että tunnistaisimme paremmin maahamme tulevien ihmisten osaamisen. Maahanmuuttajissa on myös paljon potentiaalia yrittämiseen, heillä on verkostoja ja maatuntemusta suomalaisen elinkeinoelämän käyttöön.

On hyvä muistaa, että useat tunnetuimmista vanhoista, kunniakkaista yrityksistämme on perustanut maahanmuuttaja, tällaisia ovat esimerkiksi perheyritys Finlayson tai pörssiyhtiö Stockmann, Fazerin perustaja puolestaan oli toisen polven maahanmuuttaja. Tällä hetkellä jopa joka kolmas pääkaupunkiseudun uusi yritys on maahanmuuttajan perustama.

Yhä useampi suomalainen yritys ottaa kansainvälisyyden lähtökohdakseen kaikessa toiminnassaan jo alusta alkaen. Jos ajatellaan useimpia start up –yrityksiä, ne lähtevät alun perin hakemaan globaalia markkinaa, usein ulkomaalaisen osaamisen vahvistamana.

Nuoret suomalaiset ovat kasvaneet globaalissa maailmassa, jossa etäisyydet ovat pienet ja kanssakäyminen kansainvälisesti on luontevaa ja itsestään selvä osa elämää. Nuorten toiveet ja odotukset työelämälle ohjaavat myös elinkeinoelämää kansainvälisempään suuntaan. Monimuotoinen työyhteisö on menestyvälle yritykselle kilpailutekijä.

Mitä monikulttuurisuus sitten merkitsee yritysten menestykselle?

Kuten kohta kuulemme tarkemmin, Helsingin seudun kauppakamarin tuoreen selvityksen mukaan vieraskielisten rekrytoiminen lisää yrityksen kielitaitopohjaa, antaa uusia näkökulmia yrityksen toimintaan ja tuotteisiin, tuo uusia kontakteja ja kasvattaa kohdemarkkinatuntemusta.

Lisäksi Ruotsissa tehtyjen selvitysten mukaan jo yhden prosenttiyksikön lisäys yrityksen henkilöstön monimuotoisuusasteessa johtaa keskimäärin 9 % kasvuun viennissä ja 12 % kasvuun tuonnissa. Se, että yritys on palkannut tietystä maasta kotoisin olevan osaajan, on johtanut 2,5 % nousuun vientituloissa kyseiseen maahan.

Jo näiden selvitysten perusteella uskallan sanoa, että elinkeinoelämä voi hyötyä merkittävästi kansainvälisten osaajien verkostoista ja asiantuntemuksesta. Monipuolinen osaaminen on edellytys yritysten kasvulle ja kansainvälistymiselle sekä ulkomaisten investointien saamiselle Suomeen.

Yritykset sijoittuvat sinne, missä on tarjolla monipuolista osaamista ja myös pysyvät siellä.

Yhteiskunnan ja työelämän monimuotoisuudella ja syrjimättömyydellä on ratkaiseva merkitys Suomen houkuttelevuudelle osaavan työvoiman ja kansainvälisten opiskelijoiden kohdemaana.

Jos työelämämme on kansainvälinen, meidän on helpompi houkutella korkeasti koulutettuja opiskelijoita jäämään Suomeen. Tämä koskee niin suomalaisia, kuin Suomessa tutkinnon suorittaneita nuoria osaajia.

Yritykset, joissa ymmärretään monimuotoisuuden arvo, ovat tulevaisuuden menestyjiä.

Osallistumalla Menestyvä monikulttuurinen yritys -kampanjaan, työ- ja elinkeinoministeriö haluaa kannustaa yrityksiä kehittämään rohkeasti monikulttuurista yrityskulttuuria.

Hyvät kuulijat,

Haluan kiittää ja toivottaa Menestyvä monikulttuurinen yritys – kampanjalle parasta mahdollista menestystä.


https://tem.fi/artikkeli/-/asset_publisher/kansliapaallikko-jari-gustafsson-maahanmuutosta-kasvua-ja-elinvoimaa

Riukulehto

Mykkäsen puheenvuoro tänään eduskunnassa kansalaisuuslain muuttamisesta

Quote16.27 Sisäministeri Kai Mykkänen (esittelypuheenvuoro)

Arvoisa puhemies! Aivan ensimmäiseksi haluan myös omalta osaltani tämänkin lähetekeskustelun ja myös seuraavan hallituksen esityksen lähetekeskustelun osalta vedota eduskuntaan, että käydään sivistynyt, tasapainoinen keskustelu, vaikka on kysymys vaikeista asioista. Ei esitetä eikä valtavirtaisteta loukkaavia vertauksia eikä myöskään sellaisia kohtuuttomia yleistyksiä, jotka saattavat jonkun ihmisryhmän loukkaavaan asemaan, niin kuin tässä keskustelussa helposti tapahtuu, vaan hoidetaan vaikeita asioita parhaamme mukaan Suomen ja kansakunnan hyväksi.

Tässä hallituksen esityksessä kansalaisuuslakia ehdotetaan muutettavaksi niin, että Suomen kansalaisuuden voisi menettää, jos syyllistyy sellaiseen maanpetos‑, valtiopetos- tai terrorismirikokseen, josta on säädetty ankarimmaksi rangaistukseksi vähintään kahdeksan vuotta vankeutta. Tällaisia rikoksia voisivat olla terroristisessa tarkoituksessa tehdyt rikokset, jotka on suunnattu Suomen elintärkeitä etuja vastaan, esimerkiksi terroristisessa tarkoituksessa tehty törkeä pahoinpitely, tappo tai murha tai myös terroristiryhmän johtaminen, koulutus, värväys tai rahoittaminen terrorismirikoksen tekemistä varten. Edellytyksenä kansalaisuuden menettämiselle, joka on luonnollisesti korkean kynnyksen takana, olisi myös se, että henkilö on tuomittu vähintään viiden vuoden ehdottomaan vankeusrangaistukseen tästä kyseisestä teosta. Päätös kansalaisuuden menettämisestä voitaisiin tehdä Suomessa annetun lainvoimaisen rikostuomion perustella ja sen jälkeen.

Myös syntyperäinen Suomen kansalainen voisi näin ollen menettää kansalaisuutensa. Kuitenkin niin syntyperäinen kuin muilla tavoin Suomen kansalaisuuden saanut voisi menettää kansalaisuuden ainoastaan, jos henkilöllä on myös jonkin toisen valtion kansalaisuus ja riittävästi tosiasiallisia siteitä tähän toiseen kansalaisuusvaltioonsa. Perustuslain ja Suomen kansainvälisten velvoitteiden mukaan keneltäkään ei voida ottaa kansalaisuutta pois, jos henkilöstä tulisi tämän myötä kansalaisuudeton.

Arvoisa puhemies! Hallituksen turvapaikkapoliittisen toimenpideohjelman mukaan tietyt terroriteot kriminalisoidaan ja tämän jälkeen säädetään mahdollisuudesta mitätöidä Suomen kansalaisuus terrorismitoimiin osallistuneilta kaksoiskansalaisuuden omaavilta henkilöiltä. Esityksen tavoite on varmasti laajasti jaettu. Tavoitellaan vaikutuksia kansalliseen turvallisuuteen. Henkilö, joka olisi syyllistynyt Suomen elintärkeitä etuja vakavasti vaarantavaan rikokseen, voisi siis näin saada myös kansalaisuuden menettämisen kautta merkittävän, vakavan seurauksen, ja hänet saatettaisiin sen jälkeen karkottaa Suomesta ja näin ollen estää rikoksen uusiutuminen hänen kohdallaan.

Esitys ei lisäisi merkittävästi viranomaisten työtä. Rikoksesta tuomion antaneen tuomioistuimen olisi automaattisesti ilmoitettava ratkaisustaan Maahanmuuttovirastolle, jos tuomitulla on Suomen ja muun valtion kansalaisuus ja nämä rikosta koskevat edellytykset täyttyvät. Päätöksen kansalaisuuden menettämisestä tekisi Maahanmuuttovirasto, ja päätöksestä voisi valittaa normaaliin tapaan hallinto-oikeuteen.
Keskustelu kokonaisuudessaan https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/PoytakirjaAsiakohta/Sivut/PTK_129+2018+9.aspx
"Sanomattakin on selvää, että Itä-Ukrainassa on vahva venäjänkielinen vähemmistö, kun taas läntisellä puolella on enemmän ukrainalaisia. Yksi osasyy varmasti siihenkin, että tämä kriisi eskaloitui, oli se lainsäädäntö, joka rakennettiin venäjänkielisyyttä vastaan Ukrainassa": Alexander Stubb 11.9.2014

writer

Quote from: Riukulehto on 12.12.2018, 20:08:30
Mykkäsen puheenvuoro tänään eduskunnassa kansalaisuuslain muuttamisesta

Quote16.27 Sisäministeri Kai Mykkänen (esittelypuheenvuoro)

Arvoisa puhemies! Aivan ensimmäiseksi haluan myös omalta osaltani tämänkin lähetekeskustelun ja myös seuraavan hallituksen esityksen lähetekeskustelun osalta vedota eduskuntaan, että käydään sivistynyt, tasapainoinen keskustelu, vaikka on kysymys vaikeista asioista. Ei esitetä eikä valtavirtaisteta loukkaavia vertauksia eikä myöskään sellaisia kohtuuttomia yleistyksiä, jotka saattavat jonkun ihmisryhmän loukkaavaan asemaan, niin kuin tässä keskustelussa helposti tapahtuu, vaan hoidetaan vaikeita asioita parhaamme mukaan Suomen ja kansakunnan hyväksi.

Tässä hallituksen esityksessä kansalaisuuslakia ehdotetaan muutettavaksi niin, että Suomen kansalaisuuden voisi menettää, jos syyllistyy sellaiseen maanpetos‑, valtiopetos- tai terrorismirikokseen, josta on säädetty ankarimmaksi rangaistukseksi vähintään kahdeksan vuotta vankeutta. Tällaisia rikoksia voisivat olla terroristisessa tarkoituksessa tehdyt rikokset, jotka on suunnattu Suomen elintärkeitä etuja vastaan, esimerkiksi terroristisessa tarkoituksessa tehty törkeä pahoinpitely, tappo tai murha tai myös terroristiryhmän johtaminen, koulutus, värväys tai rahoittaminen terrorismirikoksen tekemistä varten. Edellytyksenä kansalaisuuden menettämiselle, joka on luonnollisesti korkean kynnyksen takana, olisi myös se, että henkilö on tuomittu vähintään viiden vuoden ehdottomaan vankeusrangaistukseen tästä kyseisestä teosta. Päätös kansalaisuuden menettämisestä voitaisiin tehdä Suomessa annetun lainvoimaisen rikostuomion perustella ja sen jälkeen.

Myös syntyperäinen Suomen kansalainen voisi näin ollen menettää kansalaisuutensa. Kuitenkin niin syntyperäinen kuin muilla tavoin Suomen kansalaisuuden saanut voisi menettää kansalaisuuden ainoastaan, jos henkilöllä on myös jonkin toisen valtion kansalaisuus ja riittävästi tosiasiallisia siteitä tähän toiseen kansalaisuusvaltioonsa. Perustuslain ja Suomen kansainvälisten velvoitteiden mukaan keneltäkään ei voida ottaa kansalaisuutta pois, jos henkilöstä tulisi tämän myötä kansalaisuudeton.

Arvoisa puhemies! Hallituksen turvapaikkapoliittisen toimenpideohjelman mukaan tietyt terroriteot kriminalisoidaan ja tämän jälkeen säädetään mahdollisuudesta mitätöidä Suomen kansalaisuus terrorismitoimiin osallistuneilta kaksoiskansalaisuuden omaavilta henkilöiltä. Esityksen tavoite on varmasti laajasti jaettu. Tavoitellaan vaikutuksia kansalliseen turvallisuuteen. Henkilö, joka olisi syyllistynyt Suomen elintärkeitä etuja vakavasti vaarantavaan rikokseen, voisi siis näin saada myös kansalaisuuden menettämisen kautta merkittävän, vakavan seurauksen, ja hänet saatettaisiin sen jälkeen karkottaa Suomesta ja näin ollen estää rikoksen uusiutuminen hänen kohdallaan.

Esitys ei lisäisi merkittävästi viranomaisten työtä. Rikoksesta tuomion antaneen tuomioistuimen olisi automaattisesti ilmoitettava ratkaisustaan Maahanmuuttovirastolle, jos tuomitulla on Suomen ja muun valtion kansalaisuus ja nämä rikosta koskevat edellytykset täyttyvät. Päätöksen kansalaisuuden menettämisestä tekisi Maahanmuuttovirasto, ja päätöksestä voisi valittaa normaaliin tapaan hallinto-oikeuteen.
Keskustelu kokonaisuudessaan https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/PoytakirjaAsiakohta/Sivut/PTK_129+2018+9.aspx

Tuossakin Mykkänen on väärässä.

Vaikka henkilöllä EI olisi kuin Suomen kansalaisuus niin se voitaisiin kansainvälisten sopimusten mukaan ottaa häneltä pois kunhan hänellä olisi esim. vanhempiensa kautta mahdollisuus saada jonkun toisen maan kansalaisuus eli jos vanhemmat olisivat vaikka Afganistanin kansalaisia ja Afganistanin laissa lukisi että kansalaisuuden saa kun on vanhemmat jotka ovat afgaaneja niin vain Suomen kansalaisuuden omaavalta Afganistanilaistaustaiselta henkilöltä voisi ihan hyvin ottaa kansalaisuuden pois:

Tässä esimerkki-tapaus Australiasta raiskauksesta tuomitusta Sudanilaisesta:


QuoteAustralian citizenship stripped from Melbourne rapist

By Belinda Grant Geary
12:54pm Aug 9, 2018

Australian citizenship stripped from Melbourne rapist

Jal Galuak violently raped a 17-year-old girl in Springthorpe Gardens.
It took five years for DNA from another crime to catch up with a young rapist, but now, over a decade after the "violent and terrifying attack" on a 17-year-old Melbourne girl, a South Sudanese man is to be stripped of his Australian citizenship.

Jal Galuak was 13-years-old when he followed the teenage high school student into a Melbourne park, threatened her with a cricket bat and raped her in April 2007.

He spent the next few years amassing a serious criminal rap sheet, including false imprisonment, robbery, making threats to kill and drug possession.

The violent offender came under the microscope for the sexual assault when he was DNA tested in South Australia after being arrested for drink-driving in 2011.

The young girl was dragged into a secluded part of the park after being threatened with a cricket bat.

Police were informed of the match in 2012, but Galuak was not charged until September 2014. 

He pleaded guilty in the Victorian County Court and was sentenced to five years in jail in 2015.

The Department of Home Affairs became aware of Galuak's offending and revoked his Australian citizenship on June 22. After a May hearing, the Australian Administrative Tribunal upheld its decision.

The tribunal rejected Galuak's claim that he would be rendered "stateless" if he was stripped of his Australian citizenship, asserting that as he was born to a South Sudanese mother and father he had an "an inalienable right to enjoy South Sudanese citizenship and nationality".

The tribunal heard Galuak – who has been diagnosed with an intellectual disability and severe behaviour disorder - was suffering post-traumatic stress disorder (PTSD) when the attack occurred after being tortured by rebels in Sudan.

He showed a psychologist scars on his legs he received after being tied down and burned with a blade that had been held in a fire.

Galuak told the tribunal his poor behaviour had been influenced by older, more dominant friends, who he had ceased contact with.

"My friends had set me up, you see they loved me as long as I was willing to do stupid things with them," he said in an undated statement.


He said he was "forced to do bad things" and that he felt terrible throughout the attack, which he pleaded guilty to.

"When my lawyer told me how the victim felt, I apologised to her and her family too. I didn't know what I was doing.

"I was young and I wish that I was his age, so that I could stand up to him at the time."

However, the tribunal noted details heard during Galuak's trial contradicted his statement.

Judge Wendy Wilmoth acknowledged there was another youth with Galuak when he asked the girl for a light for his cigarette then dragged her away while "holding a cricket bat above her head as if to strike her".

But stated that when he told his victim he had a gun, put her in a headlock and forced her to undress, the other youth tried to convince him not to rape the teenage girl.

The Minister for immigration and Border Protection, Peter Dutton, has the power to revoke a person's citizenship if they have been convicted of a "serious crime" under the Australian Citizenship Act.

"If the person referred to is someone else who was not present, it is not clear how that person can have 'forced' the Applicant to commit this serious crime," the tribunal said in its findings.

The tribunal also heard a passer-by tried to intervene in the 20-minute attack but Galuak threatened to kill him before telling the girl to forget what he looked like and keep quiet about the attack.

The tribunal considered the effects Galuak being stripped of his Australian citizenship would have on his sickly mother and siblings, but found as he frequently spent time incarcerated since coming to Australia it did not weigh heavily on its decision.

Galuak was granted citizenship with his two siblings and his mother in November 2007. The tribunal said if the Department had of been aware of the rape, his application would have likely been rejected.

The Minister for immigration and Border Protection, Peter Dutton, has the power to revoke a person's citizenship if they have been convicted of a "serious crime" under the Australian Citizenship Act.

Galuak appealed the revocation on the grounds that the minister may not exercise that power if the person was not a national citizen of any other country, rendering them "stateless".

The tribunal found Galuak would still be considered a citizen of South Sudan and upheld the minister's decision due to the seriousness of his offending and fears the Australian community would be put at risk if he were released.

"The Tribunal finds that the consistent pattern of serious and often violent offending from 2007 until his imprisonment in 2015, coupled with his poor prospects of rehabilitation, leads the Tribunal to a conclusion that he has shown scant regard for upholding and obeying the laws of Australia," the tribunal found.

"There is a substantial risk of re-offending and, accordingly in terms of the protection of Australian society, the Tribunal finds it would be contrary to the public interest for Mr Galuak to remain an Australian citizen."

The Department of Home Affairs said when a person inside the Australian migration zone has their citizenship revoked, they become the holder of an ex-citizenship visa which is subject to cancellation on character grounds.

"Visa cancellation considerations are a separate process which commences once the timeframe for appeal has passed," a spokesperson told nine.com.au.

https://www.9news.com.au/national/2018/08/09/12/54/jal-galuak-melbourne-rape-australian-citizenship-stripped


Eli vielä kertauksena:
-ei tartte olla toisen valtion kansalaisuutta vaan pitää olla oikeus saada sen maan maahanmuuttolain mukaan.
-ei tartte olla siteitä maahan vaan rikollisen voi lähettää vaikka Sudaniin vaikka äiti ja veljet ja siskot jääkin Australiaan.
-Mykkäsen ja tuon pilipali-lain vaatimus 5 vuoden tuomiosta ja terrorismi-rikoksesta on typerä koska ihan jokaisen raiskaajan ja väkivaltarikollisen voi karkottaa jos on vaan poliittista halua

Kokoomus käytännössä haluaa siis pitää 4 vuoden tuomion saaneet terroristit Suomessa.

Mykkäsen aiempi vinkaisu että voisi harkita kansalaisuuden poistamista vähintään 6 vuoden tuomion saaneilta lasten raiskaajilta oli naurettavaa sekoilua koska eihän tuomarit sellaisia tuomitse juuri ikinä koska alarajat on niin alhaiset ja kokoomus ei niitä korottanut.

Huomiona muuten että Australiassa Sisäministeriö hoitaa kansalaisuuksien poistamiset ja myös maahanmuutosta vastuussa olevalla ministerillä on oikeus perua kansalaisuuksia.

Suomessahan kaikki valta on annettu Maahanmuuttoviraston tädeille ja sedille ja he ovat vuosien ajan jättäneet noin puolet poliisin karkottamiksi esittämistä vakavista rikollisista kuten raiskaajista ja muista väkivaltarikollisista karkottamatta eli vaikka raiskaat ja pahoinpitelet törkeästi niin on noin 50% mahdollisuus silti jäädä Suomeen pysyvästi.


Kiitos Maahanmuuttoviraston tätien ja setien...

Jos jätät äänestämättä niin autat silloin muita puolueita ja eniten sinun äänestämättä jättämisestäsi hyötyy vaalit voittava puolue.

Ne persujen kannattajat jotka jättivät äänestämättä 2015 tukivat käytännössä äänestämättä jättämisellään Keskustaa ja ne jotka jättävät äänestämättä 2019 tukevat Demareita ja Kokoomusta.

kannibaalikani

Siis käytännön tasolla uudistuksella ei saada juuri mitään muutosta. Nyt vaan ainoastaan kokoosmuslaiset voivat kusta linssiin ja sanoa: "kyllä meidän ansiosta nyt voi menettää kansalaisuuden!"

writer

Quote from: kannibaalikani on 14.12.2018, 16:26:58
Siis käytännön tasolla uudistuksella ei saada juuri mitään muutosta. Nyt vaan ainoastaan kokoosmuslaiset voivat kusta linssiin ja sanoa: "kyllä meidän ansiosta nyt voi menettää kansalaisuuden!"

Kyseessä on niin sanottu Kokoomuslainen Mykkäröinti tai Mykkästely (nimetty Kokoomuksen Kai Mykkäsen mukaan) jossa seuraavan 20-30 vuoden aikana ehkä 1 tai 0 henkilöä tulee menettämään Suomen kansalaisuutensa tämän "kiristyksen" takia ja silti Kokoomus voi VALEHDELLA että "me kiristettiin lakia" äänestäjilleen.

Saattaa olla myös että kovasti hehkutettu Oikeusministeri Kokoomuksen Häkkänen on tosi asiassa yhtä tyhmä tai vielä tyhmempi kuin Lindströmin pihvi ja Vihreiden Tuija Braxin oikeusministeri-aikana rekrytöidyt virkamiehet ja virkanaiset pyörittävät Häkkästä samaan tyyliin kuin Lindströmiä ja nauravat ja pilkkaavat Häkkästä oikeusministeriössä myös hänen selkänsä takana niinkuin Lindströmiä.

Voikohan Kokoomuksen Häkkäsellekin vittuilla virkamiehet päin naamaa niinkuin Lindströmille tehtiin eikä Häkkänen edes tajua sitä?

Kun tällainen täysin tunaroitu laki-esitys tulee virkamiehiltä niin osaava ministeri kertoisi että "tuohan on ihan naurettavaa paskaa, kirjoittakaapa tuo uudestaan niin että sillä on jotain vaikutustakin eikä se ole pelkkä nolla-laki".

Mykkästely/Mykkäröinti tai Häkkästely/Häkkäröinti as explained by Mykkänen:

Quote from: Kokoomuksen Kai Mykkänen
maanpetos‑, valtiopetos- tai terrorismirikokseen, josta on säädetty ankarimmaksi rangaistukseksi vähintään kahdeksan vuotta vankeutta. Tällaisia rikoksia voisivat olla terroristisessa tarkoituksessa tehdyt rikokset, jotka on suunnattu Suomen elintärkeitä etuja vastaan, esimerkiksi terroristisessa tarkoituksessa tehty törkeä pahoinpitely, tappo tai murha tai myös terroristiryhmän johtaminen, koulutus, värväys tai rahoittaminen terrorismirikoksen tekemistä varten. Edellytyksenä kansalaisuuden menettämiselle, joka on luonnollisesti korkean kynnyksen takana, olisi myös se, että henkilö on tuomittu vähintään viiden vuoden ehdottomaan vankeusrangaistukseen tästä kyseisestä teosta.
...
Kuitenkin niin syntyperäinen kuin muilla tavoin Suomen kansalaisuuden saanut voisi menettää kansalaisuuden ainoastaan, jos henkilöllä on myös jonkin toisen valtion kansalaisuus ja riittävästi tosiasiallisia siteitä tähän toiseen kansalaisuusvaltioonsa.

Tuolla täysin nolla-lailla EI tulla ottamaan yhden yhtä kansalaisuutta pois...
Jos jätät äänestämättä niin autat silloin muita puolueita ja eniten sinun äänestämättä jättämisestäsi hyötyy vaalit voittava puolue.

Ne persujen kannattajat jotka jättivät äänestämättä 2015 tukivat käytännössä äänestämättä jättämisellään Keskustaa ja ne jotka jättävät äänestämättä 2019 tukevat Demareita ja Kokoomusta.

MiljonääriPlayboy

Quote from: writer on 14.12.2018, 16:46:21
Tuolla täysin nolla-lailla EI tulla ottamaan yhden yhtä kansalaisuutta pois...

Esimerkiksi Oulu grooming-teamin jäsenet jatkaisivat SUOMALAISINA entiseen tapaan. Että se niistä Mykkäsen arvopohja-puheista taas, joita kuultiin silloin kun Oulu-case karkasi pussista.

Ullatuuuus....
PolPolle tiedoksi:
A) kaikki kirjoittamani on sarkasmia
B) Vous êtes des collaborateurs

writer

Quote from: MiljonääriPlayboy on 14.12.2018, 16:53:57
Quote from: writer on 14.12.2018, 16:46:21
Tuolla täysin nolla-lailla EI tulla ottamaan yhden yhtä kansalaisuutta pois...

Esimerkiksi Oulu grooming-teamin jäsenet jatkaisivat SUOMALAISINA entiseen tapaan. Että se niistä Mykkäsen arvopohja-puheista taas, joita kuultiin silloin kun Oulu-case karkasi pussista.

Ullatuuuus....

Mykkänenhän halusi vain "pohdiskella" kansalaisuuden poistamista lasten-raiskaajilta jotka saavat YLI 6 vuoden tuomion.

Eli 5v 11k tuomion saavat turvapaikanhakijataustaiset ja Suomen kansalaisuuden saaneet lasten-raiskaajat ovat Kokoomukselle ja Mykkäselle hienoja Suomalaisia joista pitää pitää kiinni...
Jos jätät äänestämättä niin autat silloin muita puolueita ja eniten sinun äänestämättä jättämisestäsi hyötyy vaalit voittava puolue.

Ne persujen kannattajat jotka jättivät äänestämättä 2015 tukivat käytännössä äänestämättä jättämisellään Keskustaa ja ne jotka jättävät äänestämättä 2019 tukevat Demareita ja Kokoomusta.

Maastamuuttaja

Demla tuskin hyväksyy moisia lakiesityksiä. Ja Demlan tupailloissa, Vanhan valtausta takkatulen ääressä muisteltaessa ne kaikkia kansalaisia sitovat päätökset tehdään, ei hallituksessa tai eduskunnassa.  Juristijuntta Demla koostuu kaikkien  kolmen vallanjakoinstituution oikein-ajattelijoista. Yhteisen ideologian puitteissa voidaan helposti sivuuttaa Montesquieu`n oppi tarpeettomana kehityksen jarruna. Eikä sitä koskaan eikä missään oikeasti täysimääräisesti ole sovellettukaan.

writer

Quote from: Maastamuuttaja on 14.12.2018, 17:59:22
Demla tuskin hyväksyy moisia lakiesityksiä. Ja Demlan tupailloissa, Vanhan valtausta takkatulen ääressä muisteltaessa ne kaikkia kansalaisia sitovat päätökset tehdään, ei hallituksessa tai eduskunnassa.  Juristijuntta Demla koostuu kaikkien  kolmen vallanjakoinstituution oikein-ajattelijoista. Yhteisen ideologian puitteissa voidaan helposti sivuuttaa Montesquieu`n oppi tarpeettomana kehityksen jarruna. Eikä sitä koskaan eikä missään oikeasti täysimääräisesti ole sovellettukaan.

Tässä tapauksessa paljastui että Kokoomuksen Häkkänen on osaamaton broileri joka on samalla osaamis-tasolla kuin Lindströmin pihvi koska toi terroristeiltä kansalaisuus pois laki on vitsi.

Jos Kokoomuksen Häkkäsellä olisi osaamista niin se olisi nauranut päin naamaa ministeriön virkamiehille kun tuollaista ehdottivat ja kertonut että tehkääpä parempi ja otatte noi liirumlaarumit pois ja laitetaan sellainen laki että jokaiselta Terroristiltä tai terrorismin tukijalta lähtee aina kansalaisuus pois ja laittakaapa siihen että kansalaisuus poistetaan myös kaikilta raiskauksesta tuomituilta.

Orpon pääministeri-haaveet voi haudata tämän höpöhöpö-lain mukana...
Jos jätät äänestämättä niin autat silloin muita puolueita ja eniten sinun äänestämättä jättämisestäsi hyötyy vaalit voittava puolue.

Ne persujen kannattajat jotka jättivät äänestämättä 2015 tukivat käytännössä äänestämättä jättämisellään Keskustaa ja ne jotka jättävät äänestämättä 2019 tukevat Demareita ja Kokoomusta.

Ernst

Mykkänen-Häkkänen pullistelua ja ankaraa sormen heristelyä, jolle rikollinen mamu naureskelee.

Ennen kokoomuksessa oli miehiä Nyt on miesoletettuja.
Det humana saknas helt hos Sannfinländarna.
Ihmisyys puuttuu kokonaan perussuomalaisilta.
-Anna-Maja Henriksson (r.)

kivimies

Mykkänen esittelee Ilta-Sanomien haastattelussaan keinoja "karsia turvapaikkajärjestelmän väärinkäyttöä". Mukana ovat jo aiemmin mainitut rikollisten karkottamisen nopeuttaminen (joka ei tepsi, kun Migri antaa karkotuspäätöksen vain puolelle ja koska lähtömaat eivät halua ottaa karkotettavia vastaan) ja "uusintahakemuksien väärinkäytön vähentäminen", jossa uusintahakemuksia ei rajoiteta yhtään.
Uutena toimenpiteenä Mykkänen esittää 15-25-vuotiaille turvapaikanhakijoille suunnatut valistuskampanjat "suomalaisesta arvopohjasta".
Niillä ei tule olemaan mitään vaikutusta, koska turvapaikanhakijat tietävät jo, että raiskaus on Suomessa rikos.

Mykkänen puhuu myös laittoman työvoiman käytön valvonnan lisäämisestä, muttei yhtään siitä, miten väärinkäytökset ovat yleisiä myös laillisen ulkomaisen työvoiman käytössä.
Päinvastoin, hän haluaa lisätä hyväksikäytölle alttiin työvoiman tuloa tarveharkinnan poistolla ja lisätä väärinkäytöksiä siirtymällä "työluvat käteen päivässä"- malliin, jossa työehtojen ennakkovalvontaa ei tehtäisi lainkaan. 

QuoteSisäministeri Mykkänen kommentoi IS:n selvitystä ulkomaalaisten seksuaalirikollisuudesta: "Törkeiltähän nämä luvut kuulostavat"

[...]

Mykkäsen mukaan toimiin on jo ryhdytty: vuodenvaihteessa voimaan tulee lakimuutos. Sen mukaan törkeisiin rikoksiin syyllistyvän henkilön oleskelulupa voidaan perua ja henkilö voidaan karkottaa maasta nykyistä nopeammin ja helpommin.

– Tällä viikolla eduskunnassa alkoi lähetekeskustelu lakiehdotuksestani, joka estää uusintahakemusten väärinkäyttöä viivytystarkoituksessa, jos oleskelulupaan on tullut kielteinen päätös. Kyllä tässä nyt kaikin tavoin pyritään tekemään selväksi se, että jos Suomessa asuu eikä kunnioita naisia ja heidän fyysistä koskemattomuuttaan, tänne ei voi jäädä, Mykkänen sanoo.

Ministeri ehdottaa, että käyttöön voisi ottaa erityisesti nuorille, 15–25-vuotiaille miehille suunnatut valistuskampanjat vastaanottokeskuksissa ja kotouttamiskursseilla.

– Kampanjoilla korostettaisiin suomalaista arvopohjaa, ja käytäisiin läpi esimerkiksi sukupuolten välistä tasa-arvoa. Tärkeää olisi, että perusviesti pysyisi terävänä: jos teet törkeän rikoksen, sinut karkotetaan Suomesta, hän sanoo.


[...]

Mykkänen on huolissaan myös laittoman työvoiman käytön lisääntymisestä. Hänen mukaansa se voi vuodenvaihteen jälkeen muodostua todelliseksi ongelmaksi, kun tuomioistuimista tulee tuhansia lopullisia turvapaikkapäätöksiä, ja monilla oleskelu Suomessa muuttuu laittomaksi.

– Jos henkilö on jo lähtökohtaisesti maassa laittomasti, lain väärälle puolelle ajautuminen lisääntyy aivan varmasti, kun karkotuspäätökset tulevat voimaan.

Mykkäsen mukaan poliisi on jo panostamassa työnantajien valvontaan.

– Rangaistuksia pitäisi koventaa, jos yritys käyttää laitonta ulkomaista työvoimaa. Esimerkiksi kolmen vuoden liiketoimintakielto pitäisi voida määrätä melko matalallakin kynnyksellä, jos taustalla on tällaista toimintaa.

IS (15.12.2018)