News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

2018-01-16 Huhtasaaren gradua koskevat plagiointisyytökset

Started by JJohannes, 16.01.2018, 12:46:12

Previous topic - Next topic

simppali

Olen koko aiheeseen liittyvän,eli tämän keskustelu ketjun lukenut,ja muutaman kommentin kirjoittanut.

Plagiointiin  käytyyn jutusteluun ei ainakaan minulla ole lisättävää,mutta on hienoa lukea "rassenatsiksi jne." useissa yhteyksissä tuomitulta sivustolta,erittäin analyyttistä ja syvällistä keskustelua aiheesta,varmaan kaikki erilaiset teoriat ovat olleet luettavissa.

Mielestäni on hienoa,että erilaiset mielipiteet saavat sanansa kuuluville,ei muuta ,jatkakaa.
Kun painuvi päät muun kansan, maan,
Me jääkärit uskoimme yhä.

JJohannes

Yritin ohimennen etsiä Li Anderssonin ja Touko Aallon graduja, mutta he ovat näemmä valmistuneet vain kandidaateiksi eikä kandeja yleensä laiteta nettiin. Jos jollain on suoralta kädeltä tarjottavana jonkun nuoremman poliitikon gradu niin mielelläni vähän vilkaisisin sitäkin. Tietenkin jos gradu vaikuttaa jo heti kättelyssä laudatur-tasoiselta niin silloin sen tarkastelu on turhaa mutta muuten mielelläni narauttaisin jonkun toisenkin poliitikon vilpistä. Ehkä yliopistojen käytäntöihin alkaisi hiljalleen tulla muutoksia ja akateemisen vilppiin alettaisiin suhtautua vakavasti.

Quote from: vellihousu on 12.05.2018, 00:42:24
Hieman aihetta sivuten... Itse en ole ollut yliopistossa, mutta AMK tutkinnon olen suorittanut. Minua hieman vaivaa tässä keskustelussa yleisesti se, että itse koin jopa ahdistavana omaa opinnäytetyötä tehdessäni sen, että opinnäytteeseen oli lähes pakko sisällyttää lainauksia eri lähteistä. Kun aloin omaa opinnäytettäni valmistella, minulla ei ollut lähtökohtaisesti pienintäkään aikomusta lainata ketään, vaan kertoa pelkästään omista havainnoistani ja päätelmistäni aihetta koskien. Kun tajusin, että "lainaaminen" ja "viittaaminen" muiden vastaaviin havaintoihin, on ilmeisesti oleellinen osa opinnäytteen tekemistä, minua ahdisti huomattavasti.
Otan asian esille lähinnä siksi, että suuri yleisö ei todennänköisesti ole käynyt minkäänlaista korkeakoulua ja mieltää "lainaamisen" ja "viittaamisen" opinnäytetyössä lähtökohtaisesti "vääräksi". On ikävää, että näitä asioita ruoditaan julkisuudessa, eikä taustoja avata kunnolla lukijoille. Toisaalta olen tullut siihe johtopäätökseen, että persuja kannattavat lähinnä ne, jotka ovat asioita oikeasti perillä ja joita ei tällaisilla jutuilla hämätä. Ne, jotka eivät asioita käsitä, ovat lakanneet äänestämästä tai äänestävät esim. Demareita.

Minusta tässä vaikuttaa pikemminkin olevan kyse siitä, että moni on kuullut, että niissä vallan mystisissä graduissa jne. "lainataan" ja "viitataan" joten he olettavat sen tarkoittavan sitä, että copypastetaan 20-30 sivua toisen tekstiä omaan työhön kuten Huhtasaari teki. Ei ymmärretä, että jo myöhäiskeskiajalla valmistuminen "korkeammista oppiaineista" eli teologiasta vaati tavallisesti Petrus Lombarduksen eli Pietarin Lombardialaisen Sentensseihin perustuvan kommentaarin kirjoittamista. Tähän kommentaarin ei kuitenkaan a) sisällytetty lausettakaan (;)) Lombardialaisen Sentensseistä b) lausettakaan kirkkoisien teoksista. Sen sijaan luettiin vino pino kirkkoisiä ja sen jälkeen kelattiin ihan itse, että miten ne voisivat liittyä Sentensseihin. Tämän teki Bonaventura, tämä teki Tuomas Akvinolainen, tämän teki Johannes Scotus, tämän teki Martti Luther.

Gradun tekemisen periaatteet olivat jo silloin lähestulkoon samat kuin nykyään. Kaikki tieteentekijät seisovat jättiläisten hartioilla, jokainen tieteellinen teos on väärällään kirjallisuusviitteitä, mutta silti jokainen lause on tiedemiehen omasta kynästä.
Ei ole turhia päiviä, tai jos on, on koko elämä.

JJohannes

Quote from: newspeak on 12.05.2018, 01:36:01
-naps-

Ohjaajan olisi muinoin pitänyt käskeä korjaamaan lähdeviitteet. Näki parhaaksi olla tekemättä niin. Nyt kyse on turhasta nillityksestä.

Periaatteessa ohjaaja ei olisi välttämättä mitenkään voinut tietää, vaikka Huhtasaari olisi palauttanut jonkun toisen henkilön kirjoittaman gradun omanaan. Opinnäytetöiden ohjauksessa on pakko olla jonkinlainen rehellisyysolettama, koska edes nykyään ei voida järjellisyyden rajoissa varmistua siitä että kaikki teksti on omaa vaikka käytössä ovatkin Urkundit ja muut vastaavat plagiaatintunnistimet. Tuon rehellisyysolettaman vaarantaa yksikin toisesta työstä plagioitu virke tai kappale ja siksi yksikin tuollainen virke tai kappale on merkittävä, vaikka se ei olisikaan kymmentä ja kolmeakymmentä prosenttia koko gradusta.

Toki ohjaaja on itsestäänselvästi ollut tässä leväperäinen, koska plagioituihin kohtiin olisi törmännyt niin helposti, että hänen epäilyksensä olisi pitänyt herätä monta kertaa gradua lukiessa. Ohjaajan kontolle tätä on kuitenkaan turha vierittää, koska edelleen lapsikin tajuaa, ettei matematiikan kokeessa vastauksia saa kopioida vierustoverilta. Sellaista viitettä ei yksinkertaisesti voi laittaa graduun, kandiin tai edes kurssiesseeseen, että Simpanen 2001, 6-25. Tai voi laittaa, yhden tai korkeintaan kahden itse kirjoitetun kappaleen perään.
Ei ole turhia päiviä, tai jos on, on koko elämä.

uffomies

Quote from: JJohannes on 12.05.2018, 03:02:14
Toki ohjaaja on itsestäänselvästi ollut tässä leväperäinen, koska plagioituihin kohtiin olisi törmännyt niin helposti, että hänen epäilyksensä olisi pitänyt herätä monta kertaa gradua lukiessa. Ohjaajan kontolle tätä on kuitenkaan turha vierittää, koska edelleen lapsikin tajuaa, ettei matematiikan kokeessa vastauksia saa kopioida vierustoverilta. Sellaista viitettä ei yksinkertaisesti voi laittaa graduun, kandiin tai edes kurssiesseeseen, että Simpanen 2001, 6-25. Tai voi laittaa, yhden tai korkeintaan kahden itse kirjoitetun kappaleen perään.
Niin eikös periaate kuitenkin oli että aina pitää olla lähde, oli vaikka kopioitu koko gradu? Se on mikä ei saisi puuttua. Arvostelijat sitten sanovat että lähteiden perusteella tämä on suora kopio.
Satu Punahilkasta heijastaa hyvin tänä päivänä esiintyvää tarinaa pakolaisten joukossa Eurooppaan soluttautuvista terroristeista
Saksan viranomaiset varuillaan maahan soluttautuneista islamisteista
Arhinmäki - "Vastenmielisiä yhdistämisiä leimaamistarkoituksella"

valkovuokko

Quote from: satasenlaina on 11.05.2018, 23:49:58
Quote from: valkovuokko on 11.05.2018, 23:38:18
Höpöhöpö, Pellonpoika ja Satasenlaina.
Nyt on voimakkaasti hyökättävä vastaan, vaadittava Sauli Niinistön lopputyö piilosta esille. Katsotaan, mitä siitä löytyy.

Itse en pidä ollenkaan vakavana ongelmana, että graduissa on puutteita, en Huhtasaaren enkä Niinistön kohdalla. Hyvin harva graduntekijä tähtää tutkijaksi.
Mutta tasapuolisuuden vuoksi Niinistön tutkielmaa on nyt tiukasti vaadittava esiin.

Se on vasta vakava asia, jos väitöskirjoissa fuskataan.

Voi hyvänen aika! Nyt puhutaan Huhtasaaren gradusta eikä Niinistön. Mikä vimma on selitellä Huhtasaaren plagiointia jollain Niinistön tutkielmalla?

Huhtasaaren gradussa ei ole "puutteita, vaan laajaa plagiointia eli toisen työn varastamista. Jo alakoululainen ymmärtää, ettei toisen työn varastaminen ole hyväksyttyä.

Satasenlaina, sinulla näyttää olevan vimma puolustaa Niinistöä, et sallisi hänen gradunsa vaatimista päivänvaloon. Pelkäätkö että siinä gradussa on jotain  hävettävää? Miksi se ei ole luettavissa kuten muiden akateemisen loppututkinnon suorittaneiden lopputyöt? Huhtasaari julkaisi oman työnsä reilusti netissä; miksi jonkun muun poliitikon gradua ei päästetä kiinnostuneiden luettavaksi?

Activeman

Tästä on ennakkotapaus - Mr. Jari Vilen. Keisi oli myös kasvatustieteiden alalta.

Näin todettiin vuonna 2002.
"Yliopiston mukaan noin puolet tutkielman tekstistä on lähes samasanaista lainausta lähdeteksistä ilman asianmukaisia viitteitä. Yliopisto moittii kuitenkin pro gradun tarkastajia ja hyväksyjiä huolimattomasta toiminnasta. Tarkastajien toimintaan pidetään syynä mm. 1980-luvun puutteellisia perinteitä. - Täytyy sanoa, ettei tuosta kovin suuria pisteitä voi antaa, mutta täytyy todeta samaan hengenvetoon, että tilanne on nyt toinen. Me olemme 90-luvulla kiinnittäneet todella paljon huomiota opinto-ohjaukseen ja opetuksen ja opintosisältöjen kehittämiseen, toteaa Oulun yliopiston rehtori Lauri Lajunen. "

Ongelma Vilenin suhteen oli tiedossa:
" Ohjaajan ja toisen tarkastajan tietoon oli tullut jo ennen kuin asia oli tullut tiedekuntaneuvostoon, että siinä on hyvin pitkää suoraa lainausta. Kuitenkin työn ohjaaja ja tarkastaja on asian hyväksynyt ja heidän ei olisi pitänyt hyväksyä, ennen kuin asianomaiset korjaukset olisi saatu, Lajunen sanoo. "

Ko. 50% plagiointi ei estänyt Vilenin nimitystä ministeriksi - argumentitkin ovat samoja:
"Vilén itse pitää hänen lopputyöstään syntynyttä julkista keskustelua kohtuuttomana ja loppuunkäsiteltynä. Hän toivoo, että yliopistomaailma kävisi tämän jälkeen sisäisen keskustelun opinnäytetöiden ohjauksesta ja arvioimisesta, jotta kukaan muu opiskelija ei joutuisi vastaavaan tilanteeseen.

Vilén nimitetään perjantaina ulkomaankauppaministerin virkaan."

https://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/jari-vilen-pysyy-maisterina/1814082#gs.zgb13Tg

guest15133

Quote from: JJohannes on 12.05.2018, 02:37:20
Yritin ohimennen etsiä Li Anderssonin ja Touko Aallon graduja, mutta he ovat näemmä valmistuneet vain kandidaateiksi eikä kandeja yleensä laiteta nettiin. Jos jollain on suoralta kädeltä tarjottavana jonkun nuoremman poliitikon gradu niin mielelläni vähän vilkaisisin sitäkin. Tietenkin jos gradu vaikuttaa jo heti kättelyssä laudatur-tasoiselta niin silloin sen tarkastelu on turhaa mutta muuten mielelläni narauttaisin jonkun toisenkin poliitikon vilpistä. Ehkä yliopistojen käytäntöihin alkaisi hiljalleen tulla muutoksia ja akateemisen vilppiin alettaisiin suhtautua vakavasti.

Quote from: vellihousu on 12.05.2018, 00:42:24
Hieman aihetta sivuten... Itse en ole ollut yliopistossa, mutta AMK tutkinnon olen suorittanut. Minua hieman vaivaa tässä keskustelussa yleisesti se, että itse koin jopa ahdistavana omaa opinnäytetyötä tehdessäni sen, että opinnäytteeseen oli lähes pakko sisällyttää lainauksia eri lähteistä. Kun aloin omaa opinnäytettäni valmistella, minulla ei ollut lähtökohtaisesti pienintäkään aikomusta lainata ketään, vaan kertoa pelkästään omista havainnoistani ja päätelmistäni aihetta koskien. Kun tajusin, että "lainaaminen" ja "viittaaminen" muiden vastaaviin havaintoihin, on ilmeisesti oleellinen osa opinnäytteen tekemistä, minua ahdisti huomattavasti.
Otan asian esille lähinnä siksi, että suuri yleisö ei todennänköisesti ole käynyt minkäänlaista korkeakoulua ja mieltää "lainaamisen" ja "viittaamisen" opinnäytetyössä lähtökohtaisesti "vääräksi". On ikävää, että näitä asioita ruoditaan julkisuudessa, eikä taustoja avata kunnolla lukijoille. Toisaalta olen tullut siihe johtopäätökseen, että persuja kannattavat lähinnä ne, jotka ovat asioita oikeasti perillä ja joita ei tällaisilla jutuilla hämätä. Ne, jotka eivät asioita käsitä, ovat lakanneet äänestämästä tai äänestävät esim. Demareita.

Minusta tässä vaikuttaa pikemminkin olevan kyse siitä, että moni on kuullut, että niissä vallan mystisissä graduissa jne. "lainataan" ja "viitataan" joten he olettavat sen tarkoittavan sitä, että copypastetaan 20-30 sivua toisen tekstiä omaan työhön kuten Huhtasaari teki. Ei ymmärretä, että jo myöhäiskeskiajalla valmistuminen "korkeammista oppiaineista" eli teologiasta vaati tavallisesti Petrus Lombarduksen eli Pietarin Lombardialaisen Sentensseihin perustuvan kommentaarin kirjoittamista. Tähän kommentaarin ei kuitenkaan a) sisällytetty lausettakaan (;)) Lombardialaisen Sentensseistä b) lausettakaan kirkkoisien teoksista. Sen sijaan luettiin vino pino kirkkoisiä ja sen jälkeen kelattiin ihan itse, että miten ne voisivat liittyä Sentensseihin. Tämän teki Bonaventura, tämä teki Tuomas Akvinolainen, tämän teki Johannes Scotus, tämän teki Martti Luther.

Gradun tekemisen periaatteet olivat jo silloin lähestulkoon samat kuin nykyään. Kaikki tieteentekijät seisovat jättiläisten hartioilla, jokainen tieteellinen teos on väärällään kirjallisuusviitteitä, mutta silti jokainen lause on tiedemiehen omasta kynästä.
Tässä tulee aika hyvin esille se, mikä on nykyisin useimmiten plagioinnin taustalla. Sehän on se, että yliopistoja on alettu pitää ammattikouluina, vaikka niiden järjestelmä on kehittynyt tieteen tekemistä varten. Hyvän gradun aikaansaaminen mittaa sitä, onko ihmisessä tutkijanluonnetta eli pystyyko ja osaako hän itse selvittää asioita ja tuoda löydöksensä ymmärrettävästi julki. Minusta tällaista kykyä ei välttämätä tarvitsisi edellyttää esimerkiksi varhaiskasvattajilta, mutta meillä niin on päätetty tehdä. Nämä kunnianhimottomat ja ei-niin-fiksut tapaukset sitten vetävät koko yliopistoinstituution arvovaltaa alaspäin.

Vaikka kyseessä onkin poliittinen ajojahti, niin sitä, että Huhtasaaren poliittinen uskottavuus on nyt mennyt, ei voi enää välttää. Tämä on täysin eri asia kuin esimerkiksi yksityiselämään liittyvät skandaalit, sillä tutkinnoilla on merkitystä esimerkiksi ministerin tehtäviä jaettaessa. Vaatimukset ovat vuosien mittaan meilläkin kasvaneet, enkä usko, että esim. Vilén voisi enää nykyisin aloittaa ministerinä. PS:n pitäisi nyt vain löytää uusia yhtä valovoimaisia henkilöitä kuin Laura turvaamaan puolueen tulevaisuutta, sillä juuri nyt se ei näytä hyvältä tässä suhteessa.

Jyväskylän yliopiston kasvatustieteellisessä on varmasti kylmä rinki monen takapuolen alla, samoin eduskunnassa, jonka ainoa kopiokone Huhtasaari tuskin on. Valitettavasti kiinni jääminen nykyisten poliitikkojen osalta vaatii sen yhden ihmisen, joka viettää viikkoja tarkistellen kirjastossa gradun alkuperäislähteitä ja mahdollisia kopioinnin lähteinä käytettyjä oppiaineen aiempia graduja, joista suurin osa on joka kerta vieläpä tilattava suljetusta varastosta erikseen luettavaksi. Tähän vaivaan nähden on pakko todeta, että Huhtasaaren vihollisilla on aivan valtava draivi.

Olisi hieno asia, jos tämä johtaisi siihen, että poliitikkojen opinnäytetöitä meilläkin syynättäisiin laajemmin nykyisten vaikuttajien osalta, mutta tuon vaaditun vaivannäön vuoksi en usko, että niin käy.

Jukka Wallin

Itse en ole tehnyt yhtään gradua koskaan. Mutta useita niitä lukeneenna, voin väittää, että alle sadan sivun tuottaminen tuolla tasolla,ei luulisi olevan vaikeaa.  Jos sortuu kopioimaan, se kyllä kertoo paljon negatiivista tutkielman tekijästä. Voiko Huhtasaari opettaa lapsia koulussa ja mitä tämä kertoo myös hänen uskonnollisuudesta.

Tue Suomidemokraatit puolueeksi allekirjoittamalla kannattajakorttimme ja lähettämällä se meille.

uffomies

Quote from: Jukka Wallin on 12.05.2018, 10:50:44
Voiko Huhtasaari opettaa lapsia koulussa ja mitä tämä kertoo myös hänen uskonnollisuudesta.
Aasinsiltana heitätkö Jukka siis ensimmäisenä kiven? Jos poliitikkojen moraali ulotetaan heidän siviilityöhön, kelpaisiko monikaan?
Satu Punahilkasta heijastaa hyvin tänä päivänä esiintyvää tarinaa pakolaisten joukossa Eurooppaan soluttautuvista terroristeista
Saksan viranomaiset varuillaan maahan soluttautuneista islamisteista
Arhinmäki - "Vastenmielisiä yhdistämisiä leimaamistarkoituksella"

Jukka Wallin

Quote from: uffomies on 12.05.2018, 11:17:14
Voiko Huhtasaari opettaa lapsia koulussa ja mitä tämä kertoo myös hänen uskonnollisuudesta.
Aasinsiltana heitätkö Jukka siis ensimmäisenä kiven? Jos poliitikkojen moraali ulotetaan heidän siviilityöhön, kelpaisiko monikaan?

Jos hän lopettaa politikoinin,niin kelpaako hän edes opettajaksi? 
Tue Suomidemokraatit puolueeksi allekirjoittamalla kannattajakorttimme ja lähettämällä se meille.

Tsuudi

Minulle on ihan sama Huhtasaaren plagioinnit, Hakkaraisen toilailut ym. kohut. Minulla ei ole mitään perustetta olla jatkamatta persujen tukemista. Tätä jatkuu niin kauan, kyn pysyvät siinä mitä ovat luvanneet. Kun saivat siniset ulos, niin se aiheutti ajatuksen, että nämähän ovat tosissaan kun karistivat p...at rattailta. Tärkeintä minulle on saada nykyinen saneleva "yksipuoluejärjestelmä" kyykkyyn ja toimiva suomalaisia suosiva hallintomalli tähän maahan. Siinä Huhtasaarella on vielä varsin vankka pelaajakiinnitys. Millään keskenään tappelevilla valtakunnanjohtajaporukoilla vaan ei vielä ole ollut esittää mitään konkretiaa eikä näyttöjä.

P.S. editoitu, kun on pienet näppäimet ja suuret räpylät
"Hyvä pystykorva on parempi kuin huono nainen."

Kim Evil-666

Quote from: Jukka Wallin on 12.05.2018, 11:24:33
Jos hän lopettaa politikoinin,niin kelpaako hän edes opettajaksi?

Miksi ei kelpaisi. Nykyinen opettajistohan suurelta osin "saarnaa" monikulttuurista ihanuutta. Ovat siis jo lähtökohtaisesti kusettajista pahimpia ja asettavat opetettavat lapset alttiiksi monikulttuurisille sattumuksille, jopa työskentelypiirinsä sisällä. Lisäksi näitä erinäisiä koulujen sattumuksia on pyritty opettajien tahoilta pimittämään julkisuudelta, mikä jo sinällään on lapsien oikeuksien vastaista toimintaa.

Suomalaisuuden puolustajana ja epäkohtien esiintuojana, ehdottomasti Huhtasaari kelpaisi opettajaksi kansamme lapsille.
Pohjoinen Perkele! Arktisen alueen Eko-Mörökölli!
Oma polku- kiveen hakattu!

"Tässä on viisaus. Jolla ymmärrys on, se laskekoon pedon luvun; sillä se on ihmisen luku. Ja sen luku on kuusisataa kuusikymmentä kuusi."

Tsuudi

Komppaan paha-kimiä. Ottaisin Huhtasaaren mielihyvin omille mukuloille opettajaksi sen mokuttavan vihervasemmistolaisen monikultturisin sijaan. On meinaan vielä tuoreessa muistissa pojan saamat nuhtelut esitettyään vastaväitteitä yläasteen opettajan väitteisiin mamujen vs. kantasuomalaisten rikoksista tietyntyyppisissä rikoksissa. Laitoin opelle vielä terveisiä, että jos tämä aivopesu vastoin esitettyjä tiladtofaktoja ei lopu, niin tulen asiaan puuttumaan henkilökohtaisesti.
"Hyvä pystykorva on parempi kuin huono nainen."

Jukka Wallin

Ei siinä ole vikaa, jos opettajalla on "oikeat" melipiteet asioista. Sittehän opettajaksi kelpaa kuka tahansa, sarjamurhaaja, pedofiili ja väärentäjä,eikö vain.

Ilmoitin aikoinaan, että jos Laura olisi valittu Perussuomalaisten puheenjohtajaksi, niin olisin palanut sinne takaisin. Enkä hylkää häntä,jos hän katuisi julkisesti tapahtunutta. Mutta hän on ottanut asiakseen puolustaa itseänsä selvässä asiassa, niin en voi hyväksyä asiaa. Jos hänet olisi valittu presindentiksi vuodenvaihteessa, niin tämä olisi vieläkin kiusallisempi asia. Silloin puolue ei voisi yrittää pelastaa, vaan hän olisi aivan yksin.

Nyt alkaa näyttämään siltä,että hän on menossa kuilun yli, niin poliittisesti kuin myös omassa henkilökohtaisessa elämässään...

Paju

Quote from: valkovuokko on 11.05.2018, 23:38:18
Satasenlaina, sinulla näyttää olevan vimma puolustaa Niinistöä, et sallisi hänen gradunsa vaatimista päivänvaloon.

Tuotanoin. @valkovuokko ,  olet kirjoittanut tähän ketjuun kymmenen viestiä, joista yhdeksässä patistetaan hyökkäämään ja vaatimaan Niinistön gradua nähtäväksi.

Moni on vastannut kohteliaasti, että tässä tapauksessa hyökkäys ei ole paras puolustus eikä Niinistön gradu rinnastu Huhtasaaren tilanteeseen. En halua haastaa riitaa, ja Niinistön gradu on minulle samantekevä, mutta eiköhän Niinistö-vimma löydy ihan jostain muualta kuin Satasenlainan vastauksista.

törö

Itse en ole tehnyt yhtään gradua koskaan. Mutta useita niitä lukeneenna, voin väittää, että alle sadan sivun tuottaminen tuolla tasolla,ei luulisi olevan vaikeaa.  Jos sortuu kopioimaan, se kyllä kertoo paljon negatiivista tutkielman tekijästä. Voiko Huhtasaari opettaa lapsia koulussa ja mitä tämä kertoo myös hänen uskonnollisuudesta.

Tää keskustelu heikentää luottamusta yliopistolaitokseenkin, koska edes Huhtasaaren kiihkeimmät vastustajat eivät ole hokanneet, että se on rikkonut tekijänoikeuksia eikä tällä asialla ole mitään tekemistä yliopiston omien käytäntöjen kanssa. Asenne tuntuu olevan sellainen, että kun pääsee yliopistoon, on tavallisien kuolevaisien yläpuolella ja epärehellisyyden sallittavuudesta voidaan päättää rosvojen kesken.

Mitähän se tutkijankin ammattietiikka mahtaa oikeasti olla, eli kuinka paljon täytyy valehdella ennen kuin sitä pidetään valehtelemisena myös yliopistolla?

QuoteOpinnäytetyö on tekijänoikeuslaissa tarkoitettu kirjallinen tai taiteellinen teos johon tekijällä on tekijänoikeus. Tämä tarkoittaa, että tekijänoikeuden haltijalla on oikeus valmistaa työstä kappaleita ja saattaa se yleisön saataville (1 §, 2 §).

Tekijänoikeuden haltijalla on oikeus tulla mainituksi, kun hänen teoksestaan tai sen osasta valmistetaan kappale tai se osittain tai kokonaan saatetaan yleisön saataville. Tekijä tulee mainita siinä laajuudessa kuin hyvä tapa vaatii. Teoksen muuttaminen sellaiseksi tai yleisön saataville saattaminen sellaisessa yhteydessä, joka loukkaa loukkaa tekijän omalaatuisuutta tai kirjallista tai taiteellista arvoa on kielletty (3 §).

http://libguides.oulu.fi/opinnaytteet/tekijanoikeus

Jos vaikka Hesari kopioisi sivutolkulla tekstiä Suomen kuvalehdestä lupaa kysymättä ja lähdettä kertomatta, niin siitä syntyisi ihan erilainen keskustelu eikä jonkun proffan mutinoilla olisikaan mitään merkitystä, mutta kun on kyse gradusta, saa tehdä kaikkea sitä, minkä takia Janitskin on lukkojen takana, koska yliopisto on lain yläpuolella.

valkovuokko

Paju,

Jos media ei vaadi eikä saa Niinistön ja muiden poliitikkojen akateemisia lopputöitä luettavaksi, jos ne piilotetaan, se osoittaa että tässä on kysymys vain ja ainoastaan Huhtasaarta vastaan suunnatusta ajojahdista.

Pentecost

Ainakin yksi asia tulee täysin selväksi. Syy siihen, miksi Suomessa on sellaista kuin on. Suomalaiset ihmiset kun eivät osaa olla edes omiensa puolella vaan takerrutaan epäoleellisiin lillukanlehtiin.

Millaisen gradun joku opettajaksi pyrkivä kirjoittaa ei kerro yhtään mitään "oikeiden" gradujen vaatimuksista. Oikeastaan koko gradunkirjoitus ko. ammattiin pyrkiville on yhtä pakkopullaa ja yksi asia listassa pakollisista tehtävistä.

Aiheesta kun ei ilman todellista tutkijan intohimoa tuskin voi lausua kovin kummoista eli on sinänsä aivan sama, mitä kasvatustieteen gradun kirjoittaneet siihen kirjailevat. Voisi yhtä hyvin copypeistata koko paskan loogiseen järjestykseen asennellusti ja arvo olisi riittävä läpipääsyyn.

Mutta jatkakaa vain Lauran bashaamista. Samalla innolla sitten vaikka Kataisen kimppuun, joka väärensi papereita.

Jatkakaa vain, olkaat hyvät.
KKO:n tuomio
A:n käyttämissä ilmaisuissa on kysymys niin sanotuista arvoarvostelmista, joiden osalta ei lähtökohtaisesti ole mielekästä puhua lausuman totuudellisuudesta.

Veturinainen

Quote from: Pentecost on 12.05.2018, 13:15:51
Suomalaiset ihmiset kun eivät osaa olla edes omiensa puolella vaan takerrutaan epäoleellisiin lillukanlehtiin.

Pidätkö siis poliitikon epärehellisyyttä, jopa suoranaista valehtelua, epäoleellisena lillukanlehtenä? Koskeeko tämä kaikkia poliitikkoja vai ainoastaan PS:n kansanedustajia?
Puolueiden kannatusilmoitukset ovat julkisia. Lue Hesarin viimekertainen juttu tämän linkin takaa.

Alarik

Quote from: törö on 12.05.2018, 12:49:48
...Tää keskustelu heikentää luottamusta yliopistolaitokseenkin, koska edes Huhtasaaren kiihkeimmät vastustajat eivät ole hokanneet, että se on rikkonut tekijänoikeuksia eikä tällä asialla ole mitään tekemistä yliopiston omien käytäntöjen kanssa....

Jos vaikka Hesari kopioisi sivutolkulla tekstiä Suomen kuvalehdestä lupaa kysymättä ja lähdettä kertomatta, niin siitä syntyisi ihan erilainen keskustelu...

Yliopiston tutkimukset/ julkaisut ei kuulu tavallisen tekijänoikeuden piiriin - niistä ei esim saa jälkeenpäin tekijänoikeuskorvauksia - vaan siellä tehty työ on aikanaan sovittu "kommunistis-tyyppisesti" kaikkien vapaasti käytettäväksi. Vaikka suoraan kopioitavaksi. Ongelma ei siis ole se, että aineistoa/lähteitä on käytetty.

Mutta ongelma syntyy siitä, että on hyvin tarkkaa antaa kunnia "työn sankarille", eikä väittää omaksi sitä mikä on jo toisen tekemää. Kyse on keskinäisestä herrasmiessopimuksesta, hyvästä tavasta ja noudatetusta periaatteesta. Lopputyössä ei siis rikota tekijänoikeutta siten että olisi vaikka joku korvausriski. Ja vaikka usein joku herkkä henkilö loukkaantuukin ellei juuri heitä mainita, niin kyse ei ole edes henkkoht tekijänoikeus kun itse on työnsä yhteiseen käyttöön tieteelle lahjoittanut.

Lopputyössä opetellaan noudattamaan hyviä tapoja ja kunnian jakamista, eli viittauksia, ja lopputyössä vielä saa tehdä pieniä virheitäkin ja ohjaaja sitten opettaa. Kovin suuria virheitä ei saisi olla hyväksymisvaiheessa, kun tieteellisissä artikkeleissa sitten virhesieto on nolla.

Hesari/kuvalehti on ihan eri asia. Ei voi verrata.

törö

^ Ne kuuluvat kyllä tekijänoikeuslainsäädännön piiriin, mutta yliopisto ei välttämättä kuulu laillisen yhteiskunnan piiriin.

Ainut ero on siinä, että gradu on myös asiakirja, joten tekijällä ei ole oikeutta piilotella sitä ihan vain siksi, ettei tee mieli näytää sitä muille, vaan siinä pitää olla siinä tapauksessa salassa pidettäväksi määriteltävää tietoa, jolloin tekijälläkään ei ole oikeutta levitellä sitä.

Eli jos vaikka Niinistön gradua ei saada kaikkien luettavaksi, niin jonkun kuuluisi saada merkintä rikosrekisteriin, mutta sen sisältö on kuitenkin Niinistön omaisuutta.

Näistä asioista löytyy tietoa yliopistojen nettisivuilta.

http://libguides.oulu.fi/opinnaytteet/tekijanoikeus

http://libguides.oulu.fi/opinnaytteet/julkisuus
http://libguides.oulu.fi/opinnaytteet/sitaatit
http://libguides.oulu.fi/opinnaytteet/kuvat
http://libguides.oulu.fi/opinnaytteet/lisatietoa

Alarik

Quote from: törö on 12.05.2018, 16:17:47
^ Ne kuuluvat kyllä tekijänoikeuslainsäädännön piiriin
...gradu on myös asiakirja, joten tekijällä ei ole oikeutta piilotella sitä...
Kuuluu, kun tekijällä on se mainituksitulemisen oikeus niinku tapana, mutta se poikkeaa tekijänoikeudesta mm. musiikissa tai lehtiartikkelissa. Ellei sitä mainittaisi laissa, vaan se olisi puhdas tapa, niin vaikka gradun hallinnollisen hyväksymisen jälkeen niitä ei voisi tarkastella/kumota, kun gradutekijä valittaisi oikeuteen ja hallinnollisen päätöksen kumoamisperusteeksi ei riittäisi tavan vastainen plagiointi koskaan - koko tämä keskustelu olisi turha. Siksi se on pakosti laissa mainittu ja siksi yliopisto edes voi näitä jälkeenpäin käsitellä.

Ei ole oikeutta piilotella, mutta on tunnettu salaisuus että jos jotain halutaan piilotella, niin se onnistuu vaikka jatkuvalla lainauksessa olemisella tai äärimmillään teoksen katoamisella. Kirjastokokoelmista kun välillä katoaa teoksia, varmaan yleensä syytä katoamisiin ei saada selville. Sähköiset kai parantaa tässäkin huonoa moraali...käytäntöjä.

Alarik

Quote from: törö on 12.05.2018, 16:17:47
...
Eli jos vaikka Niinistön gradua ei saada kaikkien luettavaksi, niin jonkun kuuluisi saada merkintä rikosrekisteriin, mutta sen sisältö on kuitenkin Niinistön omaisuutta...

Korjaan tämän nyt vielä erikseen. Niinistön gradun sisältö ei ole Niinistön omaisuutta, vaan se kuuluu ihmiskunnan tieteellisen tiedon tietokantaan. Niinistöllä on tekijänoikeus, mutta ei omistusoikeutta siten kuten oikeutta tekijänoikeuskorvauksiin. Ennen sen julkaisua voi hakea patenttia työlle, joka on henkkoht omaisuutta... ellei yliopisto ota sitä itselleen - silloinkin kun yliopistolla on omistusoikeus patenttiin ennen ja yli tekijän omistusoikeutta.

Kenekään gradun tms sisältö ei siis ole henkkoht omaisuutta. Huhtasaari ei siis riko kenenkään yksityshenkilön omistusoikeutta, vaan yliopiston ja tiedeyhteisön.

törö

^ Kommuunien raha-asiat kyllä tiedetään, kuten myös se, että niillä on taipumusta pyrkiä kattamaan koko yhteiskunta, jotta esmes tv-sarjojen warettaminen olisi vain yhteisen henkisen pääoman luvallista käyttämistä, mutta silti copypastettaminen toisen gradusta on tekijänoikeusrikkomus ja joku henkilö, luonnollinen tai juridinen, voisi viedä asian rosikseen.

Tässä on myös tää toinen puoli, elikkä se, että gradun väärentäminen on myös asiakirjan väärentäminen ja sitäkin varten on olemassa pykäliä.

Olisi mielenkiintoista tietää, miten paljon lakeja voidaan rikkoa ennen kuin tällaisen kommuunin johtoporras edes ryhtyy miettimään, että miten paljon hyvää tieteellistä tapaa on rikottu.

törö

QuoteLaura Huhtasaari, miten vanhan työtodistuksen julkaiseminen liittyy plagiointikohuun?

- Kun minut on ensin leimattu rasistiksi, niin työtodistuksessa on paikallisen rehtorin arvio työstäni. Koska tässä halutaan gradukohun avulla luoda minusta kuvaa vilpillisenä ihmisenä, niin tämä on tällaista kuvan lokaamista vastaan eli vastapalloon, Huhtasaari sanoo Iltalehdelle.

Jyväskylän yliopiston rehtori Keijo Hämäläinen ehti ilmoittaa jo noin kuukausi sitten, että tapaus Huhtasaari on loppuun käsitelty. Hämäläinen linjasi tuolloin, että Huhtasaari loukkasi gradussaan hyvää tieteellistä käytäntöä, mutta loukkaus ei ollut luonteeltaan erityisen vakava.

Graduasia sai uusia kierroksia, kun Svenska Yle ja Ylen MOT julkaisivat keskiviikkona artikkelin, jonka mukaan Huhtasaaren gradusta 30 prosenttia on kopioitu yhdestä lähteestä, joka on Tiina Simpasen vuonna 2001 kirjoittama pro gradu -työ Kohti monikulttuurista koulua.

Huhtasaaren gradu hyväksyttiin Jyväskylän yliopistossa joulukuussa 2003.

Kunnianhimo loppui C:hen

Ylen selvityksen mukaan Simpasen gradu oli päälähteesi, vaikka siihen ei viitata gradusi lähdeluettelossa. Miten kommentoit?

- Nimi Simpanen ei sano mitään 15 vuoden takaa, täytyy nähdä selvitys ja kerätä palaset uusiksi. Totta kai jotakin muistikuvia on - esitarkastaja palautti gradun ja fiksasin sitä paljon. Keskusteltiin, että onko kaikki ok ja mikä arvosana olisi.

- Sanoin, että haluaisin C:n, että olen valmis työstämään tätä siihen asti, mutta kunnianhimoni loppuu siihen.
Gradukeskustelun myötä julkisuudessa on puitu sitä, että oletko toiminut rehellisesti. Oletko syyllistynyt räikeään plagiointiin?

- No siis, en missään nimessä elämässäni koskaan ole vilpillisesti halunnut toimia enkä ole vilpillisin tarkoituksin tehnyt mitään, Huhtasaari vakuuttaa.

- Se on ihan varma, että en ole, eikä historiastani löydy sellaista, enkä olisi ottanut sellaista riskiäkään, että se olisi varsinaisessa tarkastuksessa... jos olisin kokenut, että tämä ei ole ok, Huhtasaari hakee sanojaan.

http://www.iltalehti.fi/politiikka/201805122200938534_pi.shtml

Tää juttu on täyttä asiaa. Kannattaa lukea kokonaan.

satasenlaina

Quote from: törö on 12.05.2018, 19:10:29
QuoteLaura Huhtasaari, miten vanhan työtodistuksen julkaiseminen liittyy plagiointikohuun?

- Kun minut on ensin leimattu rasistiksi, niin työtodistuksessa on paikallisen rehtorin arvio työstäni. Koska tässä halutaan gradukohun avulla luoda minusta kuvaa vilpillisenä ihmisenä, niin tämä on tällaista kuvan lokaamista vastaan eli vastapalloon, Huhtasaari sanoo Iltalehdelle.

Jyväskylän yliopiston rehtori Keijo Hämäläinen ehti ilmoittaa jo noin kuukausi sitten, että tapaus Huhtasaari on loppuun käsitelty. Hämäläinen linjasi tuolloin, että Huhtasaari loukkasi gradussaan hyvää tieteellistä käytäntöä, mutta loukkaus ei ollut luonteeltaan erityisen vakava.

Graduasia sai uusia kierroksia, kun Svenska Yle ja Ylen MOT julkaisivat keskiviikkona artikkelin, jonka mukaan Huhtasaaren gradusta 30 prosenttia on kopioitu yhdestä lähteestä, joka on Tiina Simpasen vuonna 2001 kirjoittama pro gradu -työ Kohti monikulttuurista koulua.

Huhtasaaren gradu hyväksyttiin Jyväskylän yliopistossa joulukuussa 2003.

Kunnianhimo loppui C:hen

Ylen selvityksen mukaan Simpasen gradu oli päälähteesi, vaikka siihen ei viitata gradusi lähdeluettelossa. Miten kommentoit?

- Nimi Simpanen ei sano mitään 15 vuoden takaa, täytyy nähdä selvitys ja kerätä palaset uusiksi. Totta kai jotakin muistikuvia on - esitarkastaja palautti gradun ja fiksasin sitä paljon. Keskusteltiin, että onko kaikki ok ja mikä arvosana olisi.

- Sanoin, että haluaisin C:n, että olen valmis työstämään tätä siihen asti, mutta kunnianhimoni loppuu siihen.
Gradukeskustelun myötä julkisuudessa on puitu sitä, että oletko toiminut rehellisesti. Oletko syyllistynyt räikeään plagiointiin?

- No siis, en missään nimessä elämässäni koskaan ole vilpillisesti halunnut toimia enkä ole vilpillisin tarkoituksin tehnyt mitään, Huhtasaari vakuuttaa.

- Se on ihan varma, että en ole, eikä historiastani löydy sellaista, enkä olisi ottanut sellaista riskiäkään, että se olisi varsinaisessa tarkastuksessa... jos olisin kokenut, että tämä ei ole ok, Huhtasaari hakee sanojaan.

http://www.iltalehti.fi/politiikka/201805122200938534_pi.shtml

Tää juttu on täyttä asiaa. Kannattaa lukea kokonaan.

Noloa Huhtasaarelta. Karmeaa selittelyä.

valkovuokko

Tasapuolisuuden nimissä Ylen pitää tutkia muidenkin poliitikkojen opintoja ja graduja.

Miten esimerkiksi Biaudet valittiin vähemmistövaltuutetun virkaan, vaikka vaadittu tutkinto puuttui, ohi maahanmuuttajataustaisen pätevän hakijan. RKPlle se silloin tietenkin sopi, vaikka muulloin pitävät ääntä maahanmuuttajien puolesta.

Ja miten Pauli Aalto-Setälä valittiin professoriksi Turun Yliopistoon, vaikka hänen opintonsa ovat aika heppoiset. Sopivasti sai viran, kun päätoimittajan pesti loppui, ei tarvinnut jäädä työttömäksi.

vellihousu

Minusta on edelleen mahdollista, että Laura ei tiennyt tehneensä väärin, tai teki väärin vahingossa. Mahdollista on myöskin se, ettei muistanut enää tehneensä väärin, vaikka aikoinaan olisi tehnyt tietoisesti väärin.

Minäkään en muista huijanneeni koulussa ylipäätänsä. Jos asiaa kuitenkin alettaisiin tarkoin tutkimaan ja selviäisi, että kerran olen kokeessa tehnyt luvatonta yhteistyötä toisen oppilaan kanssa. Saattaisin tämän kuvitteellisen tapauksen pystyä muistamaan ja myöntämään. Sen jälkeen minä voisin olla varma siitä, että en ole huijannut koulussa kun tämän yhden yhteistyöjutun osalta.

Jos kaiken tämän jälkeen joku kuitenkin sanoisi, että meillä on todisteet siitä, että olet huijannut 30 % koulun testeissä, olisin tietenkin totaalisen epäuskoinen, mutta uskoako silloin väitteitä vai omaa muistia? Kyllähän sekin vähän tyhmää on mennä tunnustamaan sellaista mitä ei muista tehneensä.

Mutta Lauran muisti ja totuus eivät välttämättä ole yhteneväiset.

Itse pidän casea kuitenkin lähtökohtaisesti ajojahtina ja käsiteltävää aihetta mitättömänä. Tietysti aivan tietoinen valehtelu on huono homma, mutta pääsemmekö koskaan selvittämään sitä, onko tässä valehdeltu tietoisesti, tiedostamatta vai onko valehdeltu lainkaan.

Mitä tulee väitteisiin Lauran tekstien plagioimisesta, sellainen hauska yksityiskohta, että kun meidän kielitaidoton HUSU kirjoittaa välillä ihan virheetöntä suomea ja ymmärrettävää tekstiä US-puheenvuoroihin ja tekstejä aiheesta epäillään jonkun muun kirjoittamiksi, sama vihervassariporukka, joka nyt on Lauran kimpussa, on aina puolustamassa HUSUA, vaikka pikkulapsikin ihmettelee kuinka kaveri, joka hetki sitten kirjoitti ihan siansaksaa ja puhuukin sitä edelleen, pystyy välillä kirjoittamaan virheetöntä suomea. Sen sijaan Lauran jokaista kirjoitusta vihjaillaan jonkun muun kirjoittamaksi, tai ainakin Lauran käyttämät kirjaimet ja sanat on jonkun muun keksimiä. :facepalm:
"mielenosoitukset on kommareiden touhuja, kuten taistelut ja yhtenäiset kansat"

Mika

On todella huono puolustus, että muutkin tekevät vilppiä.  Lopettakaa jo lapsellinen Huhtasaaren puolustelu. 

Kokonaan häntä ei tarvitse teilata, mutta kyllä täysin selvässä paikassa pitäisi reiilusti myöntää, että uskottavuuteen on tullut paha kolhu.  Ja ihan itse ansaitusti.
"Nigerian poliisi on pidättänyt vuohen epäiltynä autovarkaudesta"

Nuiva kansalainen

Eikös Haavisto joissain ulkomailla pitämissään luennoissa esittäytynyt professorina, vaikka oikeassa elämässä ei omaa mitään opintoarvoa? Jännästi "vastuullinen" mediamme on vaiennut tästä(kin) asiasta täysin. Oikeasti puolueeton media kaivelisi samalla intensiteetillä kaikkien näkyvien poliitikkojen graduja tai vaihtoehtoisesti jättäisi 20 vuotta vanhat asiat omaan arvoonsa.
"Maailman parantaminen ei voi olla näin pienen kansan tärkein tehtävä. Meidän vaikutuksemme maailman menoon on promillen luokkaa. Sekin on hieman yläkanttiin laskettu. Meidän tärkein tehtävämme on huolehtia tästä maasta, suomalaisten turvallisuudesta ja hyvinvoinnista. Kukaan muu ei sitä tee."
-Gustav Hägglund 6.6.2015