News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

2018-01-15 SSS: Puolueet neuvottelevat taas liikenneverkkoyhtiöistä!

Started by Nuivanlinna, 15.01.2018, 14:41:26

Previous topic - Next topic

Nuivanlinna

Tämä se pompsahtaa esille kuin vieteriukko.


QuotePuolueet neuvottelevat taas tietulleista ja liikenneverkkoyhtiöistä – jos ratkaisua ei synny, Sipilä siirtää opposition syrjään
http://www.sss.fi/2018/01/puolueet-neuvottelevat-taas-tietulleista-ja-liikenneverkkoyhtioista-jos-ratkaisua-ei-synny-sipila-siirtaa-opposition-syrjaan/
Eduskuntapuolueet ovat yhä kaukana toisistaan, kun ne yrittävät linjata Suomen liikenneverkon rahoitusta pitkälle tulevaisuuteen. Parlamentaarisen työryhmän määräaika päättyy helmikuussa, mutta vielä pitäisi ratkaista monta periaatteellista kysymystä, joilla liikenneverkon korjausvelka taittuisi ja rahoitus turvattaisiin myös liikenteen sähköistymisen kutistaessa polttoaineveroa.
STT:n tietojen mukaan pääministeri Juha Sipilä (kesk.) ei jätä omia ja luottoministerinsä Anne Bernerin (kesk.) tavoitteita opposition armoille. Jos työryhmä ei saa merkittävää muutosta aikaan, Sipilä aikoo yrittää liikenteen rahoituksen mullistamista hallituksen johdolla vielä tämän hallituskauden aikana.Viime vuoden tammikuussa liikenne- ja viestintäministeri Bernerin esittelemä liikenneverkkoyhtiö johti opposition kritiikkiin, kiistelyyn hallituksessa ja lopulta yhtiön hautaamiseen. Liikenne- ja viestintäministeriön pitkäaikaisia haaveita ei haudattu kovin syvälle, vaan vastaavia ajatuksia on herätelty jälleen parlamentaarisessa ryhmässä.
Joulun alla Liikennevirasto esitteli työryhmälle erilaisia yhtiömalleja. Yksinkertaistettuna yksi malli muistutti keskustan viime vaalikaudella oppositiosta esittelemää Infra Oy:tä, jossa yhtiö vastaisi harvoista merkittävistä liikennehankkeista. Mallien joukossa oli myös Bernerin yhtiötä muistuttava malli, jossa valtion tieverkko siirtyisi kokonaan perustettavalle yhtiölle.
Valtiovarainministeriö on antanut työryhmälle lausuntonsa, jonka mukaan nykyinen liikenteen rahoitusmalli on sopiva. Ministeriön mukaan valtio saa lainaa halvemmalla kuin erillinen liikenneyhtiö. Samalla liikennehankkeet kilpailevat hallituksen ja eduskunnan käsittelyssä reilusti valtion rajallisista rahoista esimerkiksi koulutuksen ja terveydenhuollon kanssa.
Ministeriö kuitenkin sitoisi väyläinvestoinnit julkisen talouden suunnitelmaan, jossa hallitus vuosittain linjaa taloudenpitoa neljäksi vuodeksi eteenpäin......
Quote from: millla on 04.03.2016, 23:01:53
Pahinta Suomessa on tämän köyhyyden lisäksi henkinen köyhyys. Meiltä puuttuu horisontti, mihin katsoa ja mitä tavoitella.

Tabula Rasa

Berneri ja muut rosvot haaskalla. Kaikkia likaisia rosvoushankkeita ajetaan raivolla läpi jolloin edes yhden onnistuessa tulee miljardien tappiot kansalle ja voitot nilkistölle. Ja kun hallituksessa on aina pettävä kepu, korporaatiokommunistinen kokoomus ja uuvatit jotka ministeripaikasta ovat valmiita mihin hyvänsä niin rosvous tulee olemaan ennennäkemätöntä.
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

kivimies

Jopa oikeistolainen Valtiovarainministeriö vastustaa tätä yksityistämissuunnitelmaa.  ;D

QuoteValtiovarainministeriö on antanut työryhmälle lausuntonsa, jonka mukaan nykyinen liikenteen rahoitusmalli on sopiva. Ministeriön mukaan valtio saa lainaa halvemmalla kuin erillinen liikenneyhtiö

[...]

Valtiovarainministeriö kaataa lausunnollaan kylmää vettä keskustan niskaan, sillä ministeriön mukaan liikenneverkon korjausvelkaa tarvitsee vähentää huomattavasti vähemmän kuin 2,5 miljardin kokonaismäärän verran. Ministeriön mukaan vähäliikenteisten väylien korjaamista kannattaa siirtää ja käyttää vapautuvat rahat esimerkiksi uusiin liikenneinvestointeihin. Ministeriön mukaan vähäliikenteisiä päällystettyjä teitä voisi palauttaa sorateiksi.