News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

2016-04-02 SK: Sairaala hyväksyi rasistisen syrjinnän

Started by Gunnar Hymén, 02.04.2016, 11:59:03

Previous topic - Next topic

Skeptikko

Lääkäri Hibo Abdulkarim kuunteli naapurihuoneessa, kuinka sihteeri maanitteli potilaita hänen vastaanotolleen
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000009635104.html
Somelääkärit Hibo ja Ibrahim puhuvat rasismista terveydenhuollossa. Sitä kokevat päivittäin lääkärit ja hoitoalan ammattilaiset.
...
Lääkärin nähtyään potilas kieltäytyi hoidosta ja vaati suomalaista lääkäriä.

Ibrahim Ahmed on suomalainen, puhuu täydellistä suomea ja on taitava lääkäri.

Ottamatta kantaa taitoihin, mitkä on ne perustelut sille, että kyseessä olisi taitava lääkäri?

ABDULKARIM sanoo ymmärtävänsä hyvin, että potilaalla ja lääkärillä täytyy olla hoitotilanteessa yhteinen kieli. Hänen tapauksessaan se voi olla suomi, englanti tai somali.
...
"Pitäisi olla iloinen, että saa jonkun luopumaan ennakkoluuloistaan, mutta sen ei pitäisi olla minun tehtäväni eikä se kuulu työtehtäviini."

ABDULKARIMIN mielestä jokaisessa työyhteisössä tulisi olla yhtä jyrkkä suhtautuminen rasismiin kuin väkivaltaan, koska se vaikuttaa hoitajien ja lääkärien jaksamiseen ja työkykyyn.

"Rasismihan on tosiasiallisesti väkivaltaa, sanallista tai fyysistä."

Hesari ei taas vaihteeksi suostu julkaisemaan rasismiagendansa vaarantavia lukijakommentteja, kuten sen mainitsemista, että voi olla muitakin syitä kuin rasismi tai epäilys kielitaidosta haluta esimerkiksi suomalainen lääkäri. Esimerkiksi osa muslimitaustaisista henkilöistä ei nimenomaan halua oman etnisen ryhmänsä lääkäriä joissain tilanteissa, koska voi pelätä uskovaisen lääkärin kielteistä reaktiota tai juorujen leviämistä tuntemiensa ihmisten keskuuteen ja siitä aiheutuvia seurauksia.

Hyvä esimerkki oli esimerkiksi HIV-testiin hakeutunut somaliystäväni, joka säikähti nähtyään samoissa tiloissa somalihoitajan ja pelkäsi, että seurauksena tästä voisi olla esimerkiksi tiedon leviäminen somaliyhteisössä siitä, että hän on homo. Toinen hyvä esimerkki voisi olla vaikkapa joku teini-ikäinen somalityttö tai nainen, joka haluaisi päästä sukupuolitautitesteihin tai saada abortin. Ja jos muslimitaustaisella lääkärillä- tai hoitajalla on vielä huivi päässä, on se omiaan vahvistamaan vaikutelmaa siitä, että kyseessä on vielä uskovainen, eikä sekulaari tai ateisti.

Ibrahim Ahmed opiskeli ensin Lontoossa biokemistiksi. Sen jälkeen hän luki lääkäriksi Romanian Oradeassa ja valmistui vuonna 2018. Oradeassa opiskelee parhaillaankin paljon suomalaisia lääkäriksi.
En homona toivota tervetulleiksi Suomeen henkilöitä, jotka haluavat tappaa minut:
http://www.bbc.com/news/magazine-33565055

Tanskan pakolaisapu: hallitsematon tulijatulva johtamassa armageddoniin ja yhteiskuntamme tuhoon:
http://jyllands-posten.dk/international/europa/ECE7963933/Sammenbrud-truer-flygtningesystem/

Uuno Nuivanen

Ottamatta kantaa Romanian lääkärikoulutuksen tasoon totean, että en halua Romaniassa opiskellutta lääkäriä, vaikka kuinka 'suomalaista'.

Emo

Potilas saa valita lääkärin, koiranomistaja saa valita eläinlääkärin, kampaajankin saa itse kukin valita vaikka ihonvärin perusteella, ja musliminaisille ei kelpaa mieslääkäri ...

Itse olen kahdesti vaihtanut ulkomaalaislääkärin suomalaiseksi, sanoin vaan että suomalainen lääkäri on löydyttävä ja se löytyi. Toisessa tilanteessa vaadin saada tulkin, ellei lääkäri vaihdu. Sekin lääkäri varmasti itse kuvitteli osaavansa riittävän hyvää suomea, mutta ei osannut, puhui ihan puuta heinää. Ei ymmärtänyt mitä minä puhuin, vastasi asioiden vierestä.

Muhamattinaisille on jopa omat uimavuorot, että turha tuonkaan lääkärin vinkua rasismista.
Toki voimme mennä Halla-ahon näkemyksien mukaan ja kiellämme kaiken rasismin, myös naislääkärit ja omat uimavuorot muhamattinaisilta. Jos se ei käy, niin kantis saa olla menemättä somppulääkärille.