News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

2017-10-30 Tamperelaisdokumentti yhdistää sotaveteraanit ja turvapaikanhakijat

Started by koli, 30.10.2017, 12:46:57

Previous topic - Next topic

koli

QuoteTamperelaisdokumentti yhdistää sotaveteraanit ja turvapaikanhakijat – "Rauha on niin kallis asia..."

Viikonloppuna ilmestyi dokumentti, joka kantaa nimeä Turvapaikka. Dokumentti koostuu neljästä haastattelusta, joissa ääneen pääsevät suomalainen sotaveteraani ja lotta sekä kaksi turvapaikanhakijaa Irakista. Videon takana on tamperelainen videotuotantotiimi Raja.

Raja on tamperelaisnuorista koostuva mediatuotantotiimi, joka pyrkii edistämään kulttuuria ja eettistä mediatuotantoa Tampereelta käsin. Osuuskuntapohjalta ponnistava työtiimi on nuoresta iästään huolimatta työllistänyt itsensä ja toteuttanut ammattitason tuotantoja useammalle tilaajalle.

Idean dokumentista sai 21-vuotias valokuvauksen opiskelija Vilma Rimpelä, joka työskentelee ohjaajana ja kuvaajana Rajalla.

– Viime keväänä mä keskustelin ensimmäistä kertaa ihmisen kanssa, joka hakee turvapaikkaa Suomesta. Kyselin häneltä sodasta Irakissa ja pakomatkasta Suomeen. Vastaukset olivat niin mun käsityskyvyn ulkopuolella, etten meinannut aluksi uskoa niitä todeksi.

– Käsittelin näitä asioita myöhemmin isoäitini Seijan kanssa. Hän heitti ilmoille idean: "Mitä jos tekisit dokumentin, jossa haastatellaan sotakokemuksista suomalaisia veteraaneja ja turvapaikanhakijoita?" Siitä se ajatus lähti, kertoo Rimpelä.

Dokumentti nostaa esiin suomalaisia ja irakilaisia sotakokemuksia. On tykistökeskitystä, pommeja takapihalla, kotoa pakenemista ja katkottuja päitä. Silti dokumentti onnistuu saavuttamaan jotain oleellista kauniin kuvakielen ja herkän tyylin siivittämänä.

– Minusta suomalaisen sydämessä on tämä rauha niin kallis asia - jo sanana - että sen kalliimpaa sanaa ei varmaan ole. Mutta olen tyytyväinen että olen saanut nähdä sen ja kokea sen, että pystyn ajattelemaan sodasta aivan eri tavalla kuin sellainen ihminen joka ei ole sitä kokenut, " toteaa dokumentin aikana 92-vuotias Irma.

Dokumentin voit katsoa tästä.
https://vimeo.com/240344690
http://www.tamperelainen.fi/artikkeli/574903-tamperelaisdokumentti-yhdistaa-sotaveteraanit-ja-turvapaikanhakijat-rauha-on-niin

Uussotaveteraanit.

Edit. En suosittele katsomaan tuota dokumenttia. Meinasin saada syövän tuosta partalapsesta, jota haastateltiin.
Mörökölli

rooster

Minä en kyllä paljoa näe yhtäläisyyttä veteraanin ja turviksen kanssa. Jos pakkoa hakea yhtäläosyyksiä turvisten ja sodan kokeneiden ihmisten välillä, niin miten olisi rintamakarkurin ja turvisten haastattelu?

skyuu

Tämä on just sitä ihtiään. Yritetään iskostaa pottunokkien mieliin että iLäpsyt (elintasopakolaiset) = sotaveteraanit tai ainakin heihin rinnastettavissa. Edellinen yritys eli läpsyt = evakot lähinnä kai suututti tolkun ihmiset ja muistaakseni evakkoliitto tms. vähän asiasta ärähti. Veteraanit on nyt seuraava kohde.

Sotaveteraanit ei vaan tainnut juosta Ruåtsiin pakoon, pl. Munsalan soutajat, vaan pysyivät siellä missä ruuti paloi ja lunastivat itselleen ja meille muille itsenäisyyden.

Toki löytyyhän yhtäläisyyksiäkin, muonasta nuristiin varmasti myös 39-44 mutta veteraaneille taisi tulla vastaukseksi "Syöminen ei ole velvollisuus!". Läpsyille hommattiin muistaakseni Thai-kokki jotta murkina maittaa. Monikohan vanhainkodissa, tai yksin, asuva veteraani muuten saa yhtä paljon ja yhtä hyvää ruokaa, passausta ja palvelua yhteiskunnalta kuin nämä "iVeteraanit"?

Rokka

Quote– Viime keväänä mä keskustelin ensimmäistä kertaa ihmisen kanssa, joka hakee turvapaikkaa Suomesta. Kyselin häneltä sodasta Irakissa ja pakomatkasta Suomeen. Vastaukset olivat niin mun käsityskyvyn ulkopuolella, etten meinannut aluksi uskoa niitä todeksi.

On sentään jotain yhteistä meillä, en minäkään usko noita tarinoita todeksi.

Marjapussi

Ei taida olla paljon hengissä Suomeen soluttauneita desantteja, mutta he ovat mielestäni lähinnä näitä partalapsosia.
Marokon kauhu oli sanansa mittainen eikä velipoikakaan jäänyt Aarnea pahemmaksi epätoivotun maahanmuuton estämisessä. Mutta kuka tulee torjumaan aiheettoman turvapaikkaturismin?

pienivalkeapupu

"Luulen, että pääsääntöisesti, kirjoitukseni ovat totta."

"Minun täytyy toimia epävarmuudessa, vaikkei minulla aina ole kaikkea informaatiota ja tietoa."

foobar

Quote from: Uuno Nuivanen on 30.10.2017, 15:29:43
Samoin tekee ulkomaalaispolitiikkamme. Erityisesti ISIS-veteraanit ovat tervetulleita.

ISIS-sotiemme veteraanit, niillehän mm. SDP haluaa tarjota kuntoutusta ja veteraanihoitoja joista en halua tietää enempää.
"Voi sen sanoa, paitsi ettei oikein voi, koska sillä antaa samalla avoimen valtakirjan EU:ssa tapahtuvalle mielivallalle."
- ApuaHommmaan siitä, voiko sanoa Venäjän tekevän Ukrainassa siviilien kidutusmurhia ja voiko ne tuomita.

Eisernes Kreuz

Quote from: Uuno Nuivanen on 30.10.2017, 15:29:43
Samoin tekee ulkomaalaispolitiikkamme. Erityisesti ISIS-veteraanit ovat tervetulleita.

Eikä pidä unohtaa Irakin armeijan, poliisin ja miliisijoukkojen miehiä!
There is freedom of speech, but freedom after speech, that I cannot guarantee.
- Idi Amin, diktaattori

Kallan

Eipä noita selittelyjä usko itsekään, varsinkin kun omakohtaista kokemusta on siitä kuinka "vaarallisissa maissa" tyypit käyvät lomailemassa ja tulevat sitten takaisin muina miehinä. Juurikin näillä 'vaarallisilla' alueilla.