News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

Työvoimapulan paluu ja kosto

Started by Tabula Rasa, 03.08.2017, 11:12:23

Previous topic - Next topic

F1nka

QuotePäteviä syitä kieltäytyä tarjotusta työstä:

...
Työ on uskonnollisen tai omantunnon vakaumuksesi vastaista.

Mitä tämä tarkoittaa käytännössä?
Tottelematon tieto aktivismissa

Fiftari

Quote from: F1nka on 05.06.2021, 14:17:47

...

Sitä että siellä on porsaanreikä mikäli joku esim. tuntematon vähemmistö tai huivipäinen vähemmistö ei halua mennä töihin. Sikapartikkeleita ilmassa tai jotain muuta.
Ylivertaisuusvinouma on kognitiivinen vinouma, jossa yksilö yliarvioi itsensä jossakin suhteessa kuten vaikkapa jonkin taidon hallinnassa. Lisäksi tyypillisesti mitä huonompi yksilö on kyseisessä taidossa sitä enemmän hän yliarvioi osaamistaan.

Ari-Lee

Quote from: F1nka on 05.06.2021, 14:17:47

...

Omantunnon vakaumus. Aika laveakin voi olla. Turkistarhalle ei kannata osoittaa sitä vastustavaa työtöntä. Vegaania sitten ei lihankäsittelyyn. Aseistakieltäytyjää ei käsketä asepajalle eikä -myymälään. Itse en osallistu minkään ulkomaalaisen kohderyhmän kotoutustoimiin omantunnon ja vakaumuksen vastaisesti. Ja jäsen Fifitari vastasikin sharia -vakaumuksiin.

Vuonna 2010 ei tuota ollut. Minulle kertoi eräs sharia vakaumuksellinen saaneensa karenssia kun keittiöammattilaisena kieltäytyi työstä, missä olisi joutunut käsittelemään sianlihaa käsineet kädessään. Kurdi naisoletettu oli muuten kotoutunut puhuen täysin puhdasta suomea. Huivi oli ulkoisena merkkinä.
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

Pentecost

QuoteKotikuntasi voi tehdä sinulle velvoittavia työtarjouksia. Kuntakokeilun asiakkaana laadit kotikuntasi asiantuntijan kanssa suunnitelman, jonka toteuttamisesta ilmoitat kunnalle.

Kunnat käyttävät näitä työvoimapoliittisten toimenpiteiden kohteeksi joutuvia orjatyövoimana, kun oliko se nyt 300 päivän jälkeen kunta joutuu maksamaan osan työttömyysturvasta KELAn lisäksi. Nämä tunnetaan 9 euron päivätöinä.

Vastoin yleistä luuloa työttömän ei ole pakko hyväksyä näitä kiristämällä laadittuja sopimuksia, koska ne edellyttävät ihmisen olevan vajaasti työkykyinen. Jos siis kokee itsensä työkykyiseksi, ei pidä mitään pakkosopparia allekirjoittaa.

Olen itse ollut tälläisen haastattelun eli työhönpakottamisen kohteena, kun etsin töitä ennen yritystoiminnan aloittamista. Kaksi sosiaalitanttaa lähettivät suhteellisen epäkohteliaan kirjeen, jossa määrättiin saapumaan haastatteluun peruspäivärahan epäämisen uhalla.

Menin haastatteluun ja siellä tosiaan tarjottiin jotain kirpputorihommaa 9 euron lisäkorvauksella. Ilmoitin olevani täysin työkykyinen ja sanoin, että olen valmis ottamaan vastaan mitä vaan työtä normaalilla palkalla, jos sellaista on tarjolla. Tälläisissä tilanteissa pitäisi muuten sosiaalityöntekijöiden ohella olla se kunnan/kaupungin edustaja työnantajan roolissa, mutta usein paperi allekirjoitetaan myöhemmin hänen toimestaan. Ja sopimuksen pitäisi tosiaan tyydyttää kaikkia osapuolia, koska kyseessä on sosiaalitoimen toimi, ei mikään lain edellyttämä pakko jollaisena se usein esitetään.

Happaman virneen säestyksellä eivät sanoneet mitään, mutta seuraavan kahden viikon aikana sain KELAn kirjeen, jossa kerrottiin heidän harkitsevan tukien maksun lakkauttamista.

Aloitin kumminkin yritystoiminnan ennen kuin ehtivät mitään lakkauttaa. Vittumaisia pikkuhitlereitä, joiden toiminta ei täytä edes lain kirjainta, mutta mitäpä sitä suomalaisten hyvinvoinnista kun voidaan rahaa kaataa EUhun ja Afrikkaan. Tulee mieleen, että rahantulon katkaisemalla se työtön sieltä sitten on valmis töihin menemään? Ja mihin töihin?

Oma mielipide on, että nuo sosiaalitantat pitäisi potkaista pellolle ja laittaa kansalaispalkka, joka olisi jokin tietty summa kuukaudessa ja sitten saisi itse päättää, mihin menee töihin, missä asuu ja niin poispäin. Eikä mitään bonuksia tai metropolilisiä vaan sama summa kaikille asuinpaikasta riippumatta. Saattaisi Metropiliinkin tulla vapaita asuntoja työtätekeville.

Lisäksi tuon summan tulisi olla sellainen, että sen tulo katkeisi vasta 3 kuukauden työssäolon jälkeen kun tulotaso olisi XXXX euroa. Nykyisin perustoimeentulolle tippunut ei ilman varakkaiden sukulaisten tai puolison apua mihinkään töihin lähde. Tuossakin mainittu 3 tunnin työmatka on naurettava. Yrittäkääpä sitä 508 euron tuloilla kuukausi ja elääkin pitäisi.
KKO:n tuomio
A:n käyttämissä ilmaisuissa on kysymys niin sanotuista arvoarvostelmista, joiden osalta ei lähtökohtaisesti ole mielekästä puhua lausuman totuudellisuudesta.

l'uomo normale

Saattaapa olla ettei hulluja ensimmäiseksi häiritä, vain he saavat mädäntyä kortistossa työmarkkinatuella.

T. Kuntakokeiluvirkailijan yhteydenottoa odottava.
And madness and despair are a force.
Socially distancing.
Riittävällä moraalilla.

Jorma M.

Quote from: Pentecost on 05.06.2021, 16:44:41
QuoteKotikuntasi voi tehdä sinulle velvoittavia työtarjouksia. Kuntakokeilun asiakkaana laadit kotikuntasi asiantuntijan kanssa suunnitelman, jonka toteuttamisesta ilmoitat kunnalle.

Kunnat käyttävät näitä työvoimapoliittisten toimenpiteiden kohteeksi joutuvia orjatyövoimana, kun oliko se nyt 300 päivän jälkeen kunta joutuu maksamaan osan työttömyysturvasta KELAn lisäksi. Nämä tunnetaan 9 euron päivätöinä.

Vastoin yleistä luuloa työttömän ei ole pakko hyväksyä näitä kiristämällä laadittuja sopimuksia, koska ne edellyttävät ihmisen olevan vajaasti työkykyinen. Jos siis kokee itsensä työkykyiseksi, ei pidä mitään pakkosopparia allekirjoittaa.

Olen itse ollut tälläisen haastattelun eli työhönpakottamisen kohteena,

...

seuraavan kahden viikon aikana sain KELAn kirjeen, jossa kerrottiin heidän harkitsevan tukien maksun lakkauttamista.

...

Lisäksi tuon summan tulisi olla sellainen, että sen tulo katkeisi vasta 3 kuukauden työssäolon jälkeen kun tulotaso olisi XXXX euroa. Nykyisin perustoimeentulolle tippunut ei ilman varakkaiden sukulaisten tai puolison apua mihinkään töihin lähde. Tuossakin mainittu 3 tunnin työmatka on naurettava. Yrittäkääpä sitä 508 euron tuloilla kuukausi ja elääkin pitäisi.

On tosiaan tuhannen taalan (vai 9 euron?) kysymys:

Miten laillisuus toteutuu tapauksessa, jos kuusikymppinen työtön ilmoittaa pakottajille että "olen täysin työkykyinen ja työhaluinen. Haluan kokoaikaista ja normaalipalkkaista työtä", mutta sulle sanotaan että "menet opettelemaan työelämää ja palkka on 9 e päivä".
"On käynyt ilmi, että demokratia ja lehdistön vapaus ovat suurimpia niistä tyhjistä korulauseista, jotka milloinkaan ovat ihmismieltä sumentaneet".

Mika

Sillä tavalla säännöt ovat muuttuneet järkevämmiksi, että nykyään voi aloittaa yrittämisen työttömyysaikana ilman että työttömyyskorvaus loppuu saman tien.  Kun yritystoiminta on kestänyt 4 kk, on tehtävä päätös siitä, jatkaako yrittäjänä, vai työttömänä työnhakijana.  Jos omaa esim. myyntiosaamista, lienee melko helppo tienata ainakin sen verran, että se voittaa selvästi peruspäivärahan ja työkkärin "asiakkaana" olemisen.       
"Nigerian poliisi on pidättänyt vuohen epäiltynä autovarkaudesta"

Ajatolloh

Quote from: Kaaoskeisari on 05.06.2021, 00:23:33
Aika pienet älynlahjat tuntuu olevan siunaantunut kyseiselle herralle, mikä sinänsä on yllättävää, koska yleensä kyberturvan asiantuntijat eivät suomessa ihan niitä penaalin tylsimpiä veitsiä ole. Tuollainen blanket vaatimus 7 päivän työviikoista on aivan naurettava jos sitä tarkastelee muutamaa sekuntia pidempään.

Huihai firman PR-johtaja kiirehti jo debunkkaamaan ja damage controlloimaan Mika-työhullun lausuntoja Linkedinissä.

Varmaan vaikuttaa kivasti mm. firman kykyyn rekrytoida ihmisiä kun kaikenmaailman viirusilmät firman sisältä huutelee "no-laiffii" ja "work 'till you drop' " työkulttuuristaan.

Ei saanut kovin innostunutta vastaan ottoa Mika The Työhullun lutkutus yritys.

Tosin se aina hämmästyttää, mistä löytyy jopa 200+ tykkääjää linkediini peesaamaan noita lausuntoja? Kuvittelevatko ihmiset, että se edustaa jotenkin heidän uraansa tuolla lutkuttaminen?

Ajatolloh

Quote from: Mika on 05.06.2021, 18:33:29
Sillä tavalla säännöt ovat muuttuneet järkevämmiksi, että nykyään voi aloittaa yrittämisen työttömyysaikana ilman että työttömyyskorvaus loppuu saman tien.  Kun yritystoiminta on kestänyt 4 kk, on tehtävä päätös siitä, jatkaako yrittäjänä, vai työttömänä työnhakijana.  Jos omaa esim. myyntiosaamista, lienee melko helppo tienata ainakin sen verran, että se voittaa selvästi peruspäivärahan ja työkkärin "asiakkaana" olemisen.     

Tosin peruspäiväraha tulee lapaan aika minimaalisella duunilla ja myyminen voi olla aika kovaakin duunia jos myytävä tuote ei ole kaksinen.

Ari-Lee

Quote from: Mika on 05.06.2021, 18:33:29

Enpä tiedä, enkä ole koskaan tuollaista kuullutkaan. Kuinka tuo korreloi tapaus "jousiampujayrittäjä" Bottinelliin? Varovainen tulee olla, koska työtön ei oikeasti saa harrastaa mitään mikä voidaan katsoa palkattomaksi työksi.

Bottinellin tapaus:
https://hommaforum.org/index.php/topic,122470.msg3312253.html#msg3312253

- Suojaosan 300€/kk saa tienata verotuksen kautta kuinka parhaaksi katsoo menettämättä kelan päivärahoja. Tuntimäärissä oltava tarkkana. Sitten tulee rättiä naamaan.

- Osa-aikaisissa palkkatöissä saa hakea soviteltua päivärahaa kelasta.

- Sitkaassa elää legenda 9€/pv. pakko-orjatöistä. Niitä ei ole olemassa. Se on vapaaehtoinen päätös alkaa työkokeilijaksi, ja 9€ on ruokaraha. Matkakulut joutuu makselemaan itse. Millä, sen saa valita itse minkä pankin pikavipeillä.

- Palkkatukea saa yksityiseen yritykseen 50% bruttopalkasta, ja yhdistyksiin 100%, yhdeksi vuodeksi. Tuntiliksan jäädessä kylläkin noin kympin tienoille, ja tuntimäärän osa-aikaiseksi. Sen päälle saa soviteltua päivärahaa kelasta. Näillä ei elämää rakenneta. Uiton hommat on uiton hommia.

Bottinellista sen verran vielä, että jos alat käärimään sätkiä 15h/vko, päämääränä olla sätkänkäärimisen maailmanmestari, ilmoitat sen TE-viranomaiselle niin ne katsovat sinun olevan sätkänkäärimisen ammattilainen ja töissä joten päivärahasi katkaistaan.

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä

l'uomo normale

Quote from: Ari-Lee on 05.06.2021, 23:20:04

- Sitkaassa elää legenda 9€/pv. pakko-orjatöistä. Niitä ei ole olemassa. Se on vapaaehtoinen päätös alkaa työkokeilijaksi, ja 9€ on ruokaraha. Matkakulut joutuu makselemaan itse. Millä, sen saa valita itse minkä pankin pikavipeillä.

Sossu maksoi kuulemma pääkaupunkiseudulla matkakortille seutulipun, kunhan oli ensin syönyt säästönsä. Kai ne nytkin maksavat ABC-lipun kuukaudeksi, mutta halvimman tariffien mukainen, eli suppeamman vyöhykkeen matka pitää maksaa itse. Kai on idea että työtön joutuisi muutenkin silti matkustelemaan asioillaan julkisilla.
And madness and despair are a force.
Socially distancing.
Riittävällä moraalilla.

Golimar

Olen ollut omaehtoisesti työtön viime vuoden syyskuusta lähtien ja sain 3 kk karenssin. TE-Palvelut ei sen karenssin jälkeen ole kiusannut yhtään, ne eivät edes tarjonneet niitä kahta työpaikkaa joihin minulla olisi ollut kompetenssia enemmän kuin luultavasti kellään muulla hakijalla, hassua on että se toinen niistä työpaikoista oli minun entinen koiranvirkani. Odotan mielenkiinnolla jos TE-Palvelut alkaa kekkuloimaan kanssani koska mikään mitä ne keksivät ei tunnu missään.

Pentecost

Quote from: Jorma M. on 05.06.2021, 18:02:33
On tosiaan tuhannen taalan (vai 9 euron?) kysymys:

Miten laillisuus toteutuu tapauksessa, jos kuusikymppinen työtön ilmoittaa pakottajille että "olen täysin työkykyinen ja työhaluinen. Haluan kokoaikaista ja normaalipalkkaista työtä", mutta sulle sanotaan että "menet opettelemaan työelämää ja palkka on 9 e päivä".

Laillisuus ei ole toteutunut pitkään aikaan siitä yksinkertaisesta syystä, että suomalaiset ovat lampaita eikä meidän puoliamme pidä kukaan.

Noihin 9 euron hommiin ei joudu, jos kieltäytyy allekirjoittamasta työllistämissuunnitelmaa/työkokeilulappua/työvoimapoliittisen kokeilun suunnitelmaa. Minä kieltäydyin.

Valitettavasti reaalimaailmassa se peruspäivärahalla oleva persaukinen työtön saa luultavasti kiusakseen sossuämmien koko kiukun ja tuet katkaistaan, joka hankaloittaa elämää entisestään. Ainoa keino sitten mennä sossun luukulle ja miettiä, miten pärjää sen noin 4-6 viikkoa kun asioita taas "käsitellään". Luulisi niiden asioiden olevan selvillä muutenkin, kun työttömän saadakseen tukea on pitänyt kaikki asiansa muutenkin selvittää.

En ole ihan varma, mitä tekisin jos minut ajettaisiin tuossa tilanteessa selkä seinää vasten. Voi olla, että jotain erittäin rumaa ja potentiaalisesti vankeusrangaistuksen ansaitsevaa tapahtuisi. Kokisin kuitenkin, että fasistisen koneiston ankeuttajiin, ihmisten hyvinvoinnin ja vapauden estäjiin kohdistunut vakavakaan teko ei moraalisesti olisi väärä. Minä nimittäin inhoan tuota ihmistyyppiä. Jos minulla ei olisi mitään menetettävää, niin mitäpä siinä.

Sitä saa, mitä tilaa. Paitsi suomalaisilta lampailta.
KKO:n tuomio
A:n käyttämissä ilmaisuissa on kysymys niin sanotuista arvoarvostelmista, joiden osalta ei lähtökohtaisesti ole mielekästä puhua lausuman totuudellisuudesta.

Mika

Quote from: Pentecost on 07.06.2021, 19:35:53
En ole ihan varma, mitä tekisin jos minut ajettaisiin tuossa tilanteessa selkä seinää vasten. Voi olla, että jotain erittäin rumaa ja potentiaalisesti vankeusrangaistuksen ansaitsevaa tapahtuisi. Kokisin kuitenkin, että fasistisen koneiston ankeuttajiin, ihmisten hyvinvoinnin ja vapauden estäjiin kohdistunut vakavakaan teko ei moraalisesti olisi väärä. Minä nimittäin inhoan tuota ihmistyyppiä. Jos minulla ei olisi mitään menetettävää, niin mitäpä siinä.

Sitä saa, mitä tilaa. Paitsi suomalaisilta lampailta.

Näinhän se asia on.  Ihmettelin jo 90 luvun alun suuren laman aikoihin tilanteen rauhallisuutta Suomessa.  Lukematon määrä yrittäjiä ajettiin konkurssiin, omaisuudet realisoitiin pilkkahinnalla  ja ihmisiä joutui työttömäksi pilvin pimein.  Kuitenkin esim. Ben Zyskowitzilla oli varaa laukoa työttömistä puhuttaessa: "Katkaistaan niiltä tuet ja katsotaan, mitä tapahtuu". 

Jossain muualla kuin Suomessa tällaisessa tilanteessa olisi tapahtunut hirmutekoja,  Ahtaalle ajettu suomalainen ei kuitenkaan kohdista vihaa ulospäin, vaan hiipii hiljaa kellarin tai varastoon hirttämään itsensä.

Golimar

Ovat näköjään ulkoistaneet töitä ja luultavasti polkeneet palkkoja jne.

Kaukolämpöasentaja, Kokkolan Energia Oy, Barona Oy, Barona Teollisuus Oy, Kokkola

Haemme tuotannon kaukolämpötiimiin kaukolämpöasentajaa toistaiseksi voimassa olevaan työsuhteeseen.

Tehtävä sisältää monipuolisia kunnossapito- ja asennustehtäviä kaukolämmön tuotannossa sekä jakelussa. Myös asiakasneuvonta ja asiakaslaitetarkastukset sisältyvät tehtävänkuvaan. Tehtävää voidaan jossain määrin muokata valitun henkilön osaamisalueiden mukaan. Tehtävä sopii monipuolisia taitoja omaavalle tekijälle, joka ei pelkää tarttua toimeen. Valinnassa painotetaan reipasta ja tekevää asennetta sekä soveltuvaa osaamista tai harrastuneisuutta erilaisista mekaanisista korjaus- ja kunnossapitotehtävistä. Soveltuva kone-, sähkö- tai lvi -alan koulutustausta katsotaan eduksi.

Työskentely tapahtuu pääosin arkisin klo 7.00 - 15.30 välillä.

Tarjoamme mielenkiintoisen tehtävän energia-alalla. Perehdytämme sinut tehtävään ja Kokkolan Energian kokeneet asiantuntijat ovat tukenasi.

Tehtävä täytetään sopivan henkilön löydyttyä. Työ on kokoaikainen ja toistaiseksi voimassa oleva. Tehtävän aloitus on sovittavissa esimerkiksi heinä-elokuulle.

Lisätietoja tehtävistä antaa Tapani Pura numerosta 050 506 5280 tai sähköpostilla osoitteesta [email protected]

Barona tarjoaa sinulle työtehtäviä niin pienissä kuin suurissakin suomalaisissa ja kansainvälisissä teollisuusyrityksissä. Työllistämme vuosittain tuhansia osaajia eri teollisuuden aloille. Kauttamme pääset matalan kynnyksen töistä aina vaativiin asiantuntijatehtäviin. Voit tehdä meillä töitä hetken, viipyä vuosia tai työskennellä keikkaluontoisesti - tuemme sinua urasi eri käänteissä. Rekrytointitoimeksiantojemme kautta voit työllistyä myös suoraan asiakasyrityksiimme. Haemme jatkuvasti uusia osaajia, joissa yhdistyy osaaminen, halu kehittyä sekä myönteinen asenne työtä kohtaan. Liity siis rohkeasti joukkoomme!

Barona auttaa sinua rakentamaan työelämästä itsesi näköistä. Tuemme sinua kaikissa urasi eri käänteissä, Suomessa ja kansainvälisesti.

Lähde: TE-palvelujen asiakastietojärjestelmä 9.6.2021 13:27:37

https://paikat.te-palvelut.fi/tpt/10789078?searchPhrase=kaukol%C3%A4mp%C3%B6asentaja&&&announced=0&leasing=0&&&&english=false&sort=1

Alapo

Quote from: HDRisto on 04.06.2021, 23:37:34
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000008027469.html

Yritysjohtaja vaatii Suomeen heti seitsenpäiväistä työviikkoa – "Minä teen koko ajan yli 80-tuntista viikkoa"
"Jos me siirtyisimme nyt heti seitsenpäiväiseen työviikkoon, voisimme kiriä kiinni kuilun Amerikkaan ja Kiinaan, Lauhde sanoo lehdelle.
Hän kertoo Huawein työntekijöiden tekevän 80-tuntista työviikkoa kymmenen päivän kesälomalla niin Shenzhenissä kuin Piilaaksossakin.
Myös Lauhde itse noudattaa samaa työkulttuuria.
"Minä teen koko ajan yli 80-tuntista viikkoa, ja minulla ei ole neljään vuoteen ollut kesälomaa, hän sanoo haastattelussa".

Minkähänlainen on Mikan työviikko.. tuleeko paljonkin valmista.

Voihan se työviikko olla miten pitkä tahansa, ei vaan kerro miten paljon siitä on oikeasti joutoaikaa. Jossa ei tehdä töitä.

Jos ihmiset tekisi vaan töitä töiden perään, niin kuka sitten matkailisi? Käytännössä kaikki viihde, ravitsemus, harraste ja matkailualan yritykset kuolisi alta aikayksikön.

HDRisto

Huippujohtaja tyrmää 80-tuntiset työviikot – "Se nyt on ihan huuhaata semmoinen puhe".
Planmecan perustaja Heikki Kyöstilä kertoo, mitä ajattelee 80-tuntisista työviikoista.

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000008038630.html

"Huawein johtajan työaikanäkemyksistä Kyöstilällä on tiukka kanta.
Se on nyt on ihan huuhaata tällainen puhe.
Kyöstilä ei usko siihen, että viikkotuntimäärä kertoo työnteon tehokkuudesta tai sen aikaansaannoksista.
Sekin on huuhaata, jos henkilö väittää tekevänsä 80 tuntia tehokasta työtä joka viikko".

Kyöstilä varmaan tietää mistä puhuu, toisin kuin se Lauhde.

"Hammaslääkärialan teknologiaa valmistavan yrityksen ensimmäinen hammaslääkärin aputuoli valmistui 1970-luvun alussa perheen autotallissa Helsingissä.
Viime vuonna konsernin liikevaihto oli 764 miljoonaa euroa, ja yhtiö työllisti maailmanlaajuisesti lähes 2 900 henkilöä".

Mika

Quote from: Alapo on 09.06.2021, 13:54:47
"Minä teen koko ajan yli 80-tuntista viikkoa, ja minulla ei ole neljään vuoteen ollut kesälomaa, hän sanoo haastattelussa".

Jos Mika Lauhde tekisi jotain oikeata työtä, jossa on jatkuvia suorituspaineita, stressiä ja kiirettä,  hän ei varmasti olisi tuota mieltä.  Noinkin rasittavia johtotason tehtäviä yksityisellä sektorilla on, ilmeisesti ei kuitenkaan Huaweilla.   

Golimar

X

Maaliskuussa käynnistynyt työllisyyden kuntakokeilu siirsi noin 12 500 työnhakijaa TE-toimistolta Oulun kaupungin asiakkaiksi.

Heidän tilanteidensa kartoittaminen on vaatinut huomattavasti arvioitua enemmän työtä.

Oulun kaupunginjohtaja Päivi Laajala totesi viime viikolla kaupunginvaltuuston kokouksessa, että kaupungille siirtyneistä asiakkaista peräti 60 prosentin kohdalla "kohtaaminen ja henkilökohtainen haastattelu on erinäisistä syistä jäänyt TE-toimistolta tekemättä".

Työllisyyden kuntakokeilun projektipäällikkö Marjo Pekkonen Business­Oulusta vahvistaa asian. Kyse ei ole kuitenkaan siitä, että TE-toimisto olisi jättänyt tuhannet työttömät heitteille. Taustalla on korona.

X

– Suurimmalle osalle asiakkaista on oma työntekijä jo nimetty ja palveluprosessit ovat käynnistyneetkin. Osa on vielä siinä vaiheessa, että heille tehdään palvelutarpeen arviointia, Pekkonen kertoo.

Hän huomauttaa, että kokeilussa toimintamalli on toinen kuin TE-toimistoissa.

– Olisimme joka tapauksessa tehneet palvelutarpeen arvioinnin ja suunnitelman päivittämisen täällä uudestaan, vaikka asiakkaalla olisi ollut tuoreetkin suunnitelmat TE-toimistolta.

– Meillä yhdistetään julkiset työvoimapalvelut ja kunnan palvelut. Tässä on nyt hieno mahdollisuus rakentaa uudenlaista palvelua työllistymisen edistämiseksi, siksi Suomessa puhutaankin kuntakokeilusta.

X

Pekkonen kertoo, että tuloksia alkaa näkyä hiljalleen. Osa asiakkaista tarvitsee sosiaali- ja terveyspalveluja. Heidän kohdallaan tie töihin tai koulutukseen on pitempi. Niille, joiden valmiudet työmarkkinoille ovat paremmat, on mahdollisuuksia jo avautunut.

– Meille on tullut suoraan työnantajilta aika runsaasti yhteydenottoja ja toivottu työntekijäehdokkaita. Olemme kohtauttaneet työnhakijoita ja yrityksiä. Kun tulemme yrityksille vielä tutummaksi, uskon, että kysyntä tulee lisääntymään.

Kommentteja juttuun:

Nallenpipo
07.06.2021 17:47
Ei haittaa minua, vaikka eivät ikinä soittaisi BusinessAsemalta. Olen kyllästynyt jatkuvaan rimputteluun ja työllisyyssuunnitelmien tekoon. Nyt olen kerrankin saanut olla arkirauhassa. Nuoret ovat eri asia. Itse haluaisin jo eläkkeelle

Vastaa|Ilmoita asiaton viesti
Novemberisti
07.06.2021 17:39
"Meille on tullut suoraan työnantajilta aika runsaasti yhteydenottoja ja toivottu työntekijäehdokkaita. Olemme kohtauttaneet työnhakijoita ja yrityksiä."

Eikö tämän näin pitäisi toimia ilman kuntakokeiluakin? Miten tähän on nyt vasta havahduttu?
Vai onko kyseessä työnantajat, jotka eivät olekaan valmiita ottamaan työttömiä normaaliin palkkasuhteeseen, vaan ainoastaan työkokeiluun tmv.?

Vastaa|Ilmoita asiaton viesti
Toinen tarkkailija
07.06.2021 23:09
@Novemberisti Firmat haistavat tarjolla olevan halpaa työvoimaa.

https://www.kaleva.fi/tuhansien-tyonhakijoiden-kohtaamiset-jaivat-te-toi/3662692

Kallan

Quote from: Golimar on 09.06.2021, 23:50:10
X

Maaliskuussa käynnistynyt työllisyyden kuntakokeilu siirsi noin 12 500 työnhakijaa TE-toimistolta Oulun kaupungin asiakkaiksi.

Työvoimapoliittinen ongelmien maton alle lakaisu, vol. 2: ei ole enää työnhakijoita vaan on kaupungin asiakkaita.

haermae

Quote from: HDRisto on 04.06.2021, 23:37:34
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000008027469.html

Yritysjohtaja vaatii Suomeen heti seitsenpäiväistä työviikkoa – "Minä teen koko ajan yli 80-tuntista viikkoa"
"Jos me siirtyisimme nyt heti seitsenpäiväiseen työviikkoon, voisimme kiriä kiinni kuilun Amerikkaan ja Kiinaan, Lauhde sanoo lehdelle.
Hän kertoo Huawein työntekijöiden tekevän 80-tuntista työviikkoa kymmenen päivän kesälomalla niin Shenzhenissä kuin Piilaaksossakin.
Myös Lauhde itse noudattaa samaa työkulttuuria.

Ensimmäiseksi suosittelen Lauhteelle TE-keskuksen elämänhallinnan peruskurssia. Varmaan sinne maksusta pääsee, vaikkei työtön työnhakija olekaan.

Toiseksi, ihmetellä pitää miten Huawein johtajaksi voi päästä tuommoinen, joka ei osaa organisoida tekemisiään edes sen vertaa, että työviikon mitta pysyisi kohtuudessa. Ja kaiken huipuksi menee vielä mediaan kehumaan osaamattomuuttaan. Ei tykätty Huaweilla avautumisestaan, vastineesta päätellen.

Kolmanneksi, Lauhde puhuu silkkaa paskaa työtunneistaan. 80 h/vk tarkoittaa ~12 h/pv 7 päivänä viikossa. Tehollisia työtunteja on tuosta ajasta ehkä 20-30 h. Tarkoitan aikaa, jolloin oikeasti tapahtuu jotain työn kannalta merkityksellistä.

Kertyyhän niitä työtunteja kun luovasti merkkaa. Vaikka sitten makoilemalla toimiston sohvalla iltakaudet (tiedän tapauksen parista julkisen sektorin toimihenkilöstä, jotka tekivät aika pitkään noin ennen kuin käry kävi).
Jos lauantaina yhden mailin kirjoittaa, sehän on luovasti mitattuna jo täysi työpäivä. Johtaja-tasolla myös viikon hiihto- ja juopottelureissu johtamisen kehitysseminaari Lapissa on silkkaa työaikaa 24/7. Ei siis lomaa ensinkään.

Jos intensiivisestä kollaboratiivisesta asiantuntijatyöstä puhutaan, niin jo 50 h/vk tehollisena työaikana on aivan tappavaa. Aivot yksinkertaisesti lakkaavat toimimasta, mitään järkevää ei tapahdu.
IT-projektien työmääriä arvioitaessa käytettiin takavuosina arviota 5 h/pv, eli 25 h tehollista työaikaa per viikko per henkilö. En tiedä nykytilannetta, mutta tuskin tuota on muutettu 12 h/pv luokkaan.

80 h/vk työmääriä realistiseksi väittävä on yksinkertaisesti harhainen, irti todellisuudesta.
Kevyt fyysinen työ, tyyliin marjanpoiminta metsästä omaan tahtiin, voi olla mahdollisen rajoissa. No, miksei myös leppoisa seurustelu-upseerin vakanssi, josta voi sitten johtaja Lauhteen tyylillä laukoa totuuksia liukuhihna-väelle passeleista työmääristä.

Jorma M.

Kiljuva ja piinaava työvoimapula: kokkarien Rakennusteollisuuden pamppu itkee maan kohtaloa.

https://www.talouselama.fi/uutiset/te/caf438cc-a5fb-4abc-89e1-74337f8fd3ad?ref=ampparit:be52

Tekijäpula piinaa rakennustyömaita –

QuoteRakennusteollisuuden toimitusjohtaja Aleksi Randell arvioi tuhansien alan ulkomaisten työntekijöiden joutuneen valitsemaan perheen kanssa läsnäolon ja Suomessa työskentelyn välillä.

Randell kommentoi Viron pääministeri Kaja Kallaksen avointa kirjettä Helsingin sanomissa perjantaina. Kallas kritisoi Suomen maahantulolinjauksia, jotka rajoittavat Suomen ja Viron välistä matkustamista.
... 

Suomalaiset rakennustyömaat ovat monelta osin riippuvaisia ulkomaisesta työvoimasta. Työvoiman tarve on usein suurin juuri kesäisin. 

...

"Jo nyt on hankkeita, jotka eivät lähde liikkeelle, koska työvoimaa ei ole. Monet ulkomaiset työntekijät ovat erikoistuneita osaajia, joita ei Suomessa ole saatavilla."

loput linkistä.

Lahtari haluaa palkat kosovolais- ja/tai kazakstanilaistaksojen mukaan - siksi koronaa levitettiin ja levitetään ja siksi PIINA jatkuu raksoilla. Esim Triplaa rakennettiin väärennetyillä todistuksilla kosovolaisten toimesta. Satun itse tietämään yhden kotimaisen mafioson josta kerrotaan että "töissä oli 35 kosovolaista". Nämä olivat varmaan niitä ns erikoistuneita osaajia.
"On käynyt ilmi, että demokratia ja lehdistön vapaus ovat suurimpia niistä tyhjistä korulauseista, jotka milloinkaan ovat ihmismieltä sumentaneet".

jetsku

Jännä juttu, että joku Empire State Building on saatu rakennettua aikana, jona raksalla tuskin puolet porukasta oli lukutaitoisia. Kuin helvetin vaikeaa se homma oikeasti voi olla?

Sitäpaitsi käytännössä jatkuvasti toistakymmentä prossaa rakennusalan jampoista on työttömiä (per alan ay-järjestö), joten kyllä Suomestakin tekijöitä löytyy. Voi tietysti olla, että jostain Kajjaanista ei lähdetä Helsinkiin rakentelemaan yhtään mitään, kun ei Helsingissä ole vara asua.

Jorma M.

Quote from: jetsku on 11.06.2021, 15:20:27
Jännä juttu, että joku Empire State Building on saatu rakennettua aikana, jona raksalla tuskin puolet porukasta oli lukutaitoisia. Kuin helvetin vaikeaa se homma oikeasti voi olla?

Sitäpaitsi käytännössä jatkuvasti toistakymmentä prossaa rakennusalan jampoista on työttömiä (per alan ay-järjestö), joten kyllä Suomestakin tekijöitä löytyy. Voi tietysti olla, että jostain Kajjaanista ei lähdetä Helsinkiin rakentelemaan yhtään mitään, kun ei Helsingissä ole vara asua.

joo Kajaanista *) ei lähdetä, mutta Kosovosta ja Kazakstanista on varaa lähteä. Eli valtio ei oikein pidä Kajaanilaisten puolta. Työnantajalle nyt on tietysti sama ellei koronatarkastuksia ole. Eli 5 e / h kazakit kyllä tekee duunia ja käy hakemassa sossupalveluita. Ja nukkuvat toistensa päällä parakeissa. Tulee edulliseksi Kokoomuksen sidos- ja yhteistyökumppaneille, mutta veronmaksajille ei. Toisaalta nää mainitut lukutaidottomat kielipuolet sentään tekee töitä ja käyttäytyy suurin piirtein. Toisin kuin ympyräsuiset kädelliset ja parfymoidut hiekkaneekerit.

*) Tunnen muuten kaksi kappaletta Kajaanista tullutta remppajamppaa Hgistä. Kumpikin tekee eläimellisesti töitä ja äänesti Halla-ahoa heti ekoissa vaaleissa kun Jabba päästi Mestarin listoille.

Mika

Tässä kuvaava esimerkki Suomen tilanteesta parin vuoden takaa:   https://yle.fi/uutiset/3-10870924

QuoteKukaan ei tarkastanut 26 vuotta sitten lopetetun koulun tietoja: nyt yli sata ihmistä on määrätty karkotettavaksi Suomesta – rakennusfirmat huolissaan 

Suomi on karkottamassa toistasataa uzbekkia. Ministeriö ihmettelee, miten tökeröt väärennökset menivät viranomaisseulan läpi.

– Tasoite- ja maalausalalla työvoima tulee hyvin pitkälti Uzbekistanista. Koko rakennusala vaarantuu, jos tämä jatkuu tällaisena, että Migri (Maahanmuuttovirasto) karkottaa heitä pois. Työmaita voi jopa pysähtyä tai tulla aikatauluviiveitä, LTU-konsernin toimitusjohtaja Malik Bentaieb toteaa.

Vaikuttaa siltä, että viranomaiset katsovat tahallaan läpi sormien sitä, että Suomeen tulee kaikenlaista viheltäjää "huippuosaajan" statuksella.  Lopulliset laskun maksavat sitten ne onnettomat, jotka ostavat esim. uuden asunnon talosta, joka on peruskorjauksen tarpeessa jo 10 vuoden kuluttua valmistumisestaan.   

Dangr

Ylen juttu marjanpoimijoista.

"Pariskunta muuttaisi Suomeen välittömästi, mikäli se olisi mahdollista.

– Tietysti muuttaisimme, mutta emme juuri puhu englantia. Olemme silti valmiita tekemään kovasti töitä, Jevheni vakuuttaa.

Heidän tuttavapariskuntansa on hakenut työlupaa Suomesta. Alina ja Jevheni aikovat seurata perässä, jos tuttavien muutto onnistuu.

Marko Mäki-Hakolan mukaan Alinan ja Jevhenin unelma on realistinen.

– On se, meillä on tosi kova työvoimapula maaseutualalla. On paljon ihmisiä, jotka ovat työluvilla ympärivuotisesti. Työikäisille, jotka ovat valmiita tekemään töitä, se on hyvä tavoite, sanoo Mäki-Hakola."

https://yle.fi/uutiset/3-11982464

Mitäs, kun oleskelulupa tulee ja soskurahat juoksee, maistuuko enää työt vai ollaanko Ukrainassa elelemässä tuilla leveästi?
"We now live in a nation where doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the press destroys information, religion destroys morals, and our banks destroy the economy." Chris Hedges
"Shouting "Freedom" and other anti-government slogans" NYT

Golimar

X

Stora Enso sai viikko sitten päätökseen yt-neuvottelut sellun ja paperin tuotannon lopettamisesta Kemin Veitsiluodossa. Tänään torstaina yhtiö ilmoittaa, että neuvottelujen seurauksena 550 henkilöä irtisanotaan. 28 prosenttia irtisanomisista on mahdollista toteuttaa eläkejärjestelyillä.

Tuotannon on määrä loppua vuoden 2021 kolmannella neljänneksellä.

Sulkemisen arvioitiin alun perin vaikuttavan enintään 670 henkilöön. Enintään 21 työntekijää siirtyy Etteplanille Efora Oy:n Veitsiluodon projektointitoiminnon liikkeenluovutuksen myötä elokuun alussa. Pääosa työsuhteista päättyy tammikuun 2022 loppuun mennessä.

Veitsiluodosta suljetaan pysyvästi kolme paperikonetta, kemiallisen sellun ja hiokkeen tuotanto sekä arkittamo. Veitsiluodon saha jatkaa saarella toimintaansa 50 työntekijän voimin.

X

https://yle.fi/uutiset/3-11986613

Ari-Lee

QuoteHei,
Selvitämme valtakunnallisella asiakastyytyväisyyskyselyllä työllisyyden kuntakokeilujen kuntien järjestämien palvelujen käyttöä ja asiakastyytyväisyyttä. Vastaamalla kyselyyn autat meitä kehittämään ja uudistaman palveluita! Kysely on anonyymi, eikä kyselyyn vastanneita voida tunnistaa. Vastaaminen vie aikaasi noin 5-10 min. Toivottavasti pystyt vastaamaan kyselyyn kahden viikon kuluessa. (Vastauslinkki löytyy aivan viestin lopusta)

Kiitos arvokkaasta palautteestasi!

Ystävällisin terveisin,
Tanja Ståhlberg                                      Santtu Sundvall                                         Teija Junttila
johtava asiantuntija                              erityisasiantuntija                                     kehittämisasiantuntija
Työ- ja elinkeinoministeriö                  Työ- ja elinkeinoministeriö                      KEHA-keskus

Hej!
Med denna nationella kundenkät undersöker vi användningen av och kundnöjdheten med de tjänster som kommunerna tillhandahåller i kommunförsöken med sysselsättning. Genom att svara på enkäten hjälper du oss att utveckla och förnya våra tjänster! Enkäten är anonym och respondenterna kan inte identifieras. Det tar cirka 5–10 minuter att svara på frågorna. Vi hoppas att du kan svara på enkäten inom två veckor. (En svarslänk finns i slutet av meddelandet)

Tack för din värdefulla feedback!

Med vänlig hälsning
Tanja Ståhlberg                                      Santtu Sundvall                                         Teija Junttila
johtava asiantuntija                              erityisasiantuntija                                     kehittämisasiantuntija
Työ- ja elinkeinoministeriö                  Työ- ja elinkeinoministeriö                      KEHA-keskus

Hi!
We have created a national customer satisfaction survey to find out how satisfied customers are with the employment services provided by the municipalities involved in the local government employment pilot programme. By participating in this survey, you will help us develop and improve the services! The survey is completely anonymous, and participants cannot be identified. It will take about 5–10 minutes to answer the questions. We are hoping that you could take the survey within two weeks. (The link to the survey can be found at the end of this message.)

Thank you for your feedback, it is important to us!

Kind regards,

Здравствуйте!
В ходе общегосударственного исследования удовлетворенности клиентов мы выясняем вопросы пользования услугами, предоставляемыми муниципалитетами в ходе муниципальных экспериментов по трудоустройству, и удовлетворенности клиентов такими услугами. Участвуя в проведении опроса, Вы помогаете нам в развитии и обновлении наших услуг! Опрос анонимный, и респонденты не смогут быть идентифицированы. Участие в опросе займет около 5-10 минут Вашего времени. Надеемся, что Вы сможете ответить на вопросы опросника в течение двух недель. (Ссылка для дачи ответов находится в конце сообщения)

Спасибо за ценную обратную связь!

С уважением,

مرحبًا!
نحن بصدد بحثِ مدى رضا العملاءِ عن تجربة خدمات التشغيل التي تُقدمها البلدية Kuntakokeilu، و ذلك بواسطة استقصاءٍ لآراء العملاء على الصعيد الوطني. إن إجاباتكم عن الأسئلة سوف تمكِّنُنا مِن تطوير الخدمات و تحديثها! تتمُّ الإجابة عن الأسئلة بدون ذكر البيانات الشخصية و بالتالي لا يمْكن التعرُّفُ على أصحاب الإجابات. تستغرق الإجابة عن أسئلة هذا الاستقصاء حوالي 5 – 10 دقائق. نتمنى أن تتمكنوا من الإجابة على أسئلة الاستقصاء في غضون أسبوعين. (تجدون رابط الإجابة على الأسئلة في أسفل هذه الرسالة)

شكرًا جزيلًا على إجاباتكم القيِّمة.

Nabad,
Waxaan ku ogaaneynaa weydiimahan ku qanacsanaanta macaamiisha tijaabooyinka degmo ee dadka oo dhan degmooyinku adeegyadii ay qorsheynayeen isticmaalkooda iyo macaamiisha ku qanacsanaantooda. Ka jawaabidda weydiimahan waxaad nagaga caawimeysaa kobcinta iyo cusbooneysiinta adeegyada! Weydiimuhu waa qarsoodi, lamana aqoonsan karo ka jawaabayaasha. Ka jawaabiddu waxay wakhti kaa qaadaneysaa 5-10 daqiiqo. Waxaan rajayneynaa inaad ku awoodid ka soo jawabidda weydiimaha laba todobaad gudahood. (Linkiga jawaabta waxaad ka heleysaa farriinta dhamaadkeeda)

Waad ku mahadsan tahay ka jawaab celintaada qiimaha badan!

Waad salaaman tahay,

https://link.webropolsurveys.com/R/1005027F5E2B51D7

Tällaiseen on kyllä resursseja. Kiitos luottamuksen osoituksesta, mutta en osallistu tällä kertaa.

Echidna

Näyttäisi olevan yleisessä jakelussa uutinen otsikolla "Finland, 'World's happiest country', seeks migrants" tai jotain vastaavaa.
Jos em. otsikon googlaa, niin tulee hittejä sieltä sun täältä n. vuorokauden (23.6.2021) sisään julkaistuna.

Uutinen ei onneksi ole samanlainen kutsuhuuto kuin Sipilän asunnonluovutus.

Suunnilleen sama uutinen kaikkialla tässä esimerkiksi DW

Quote from: DW 2021-06-22
Aging Finland seeks to attract skilled immigrants

Routinely ranked the "happiest country on earth," Finland also has an aging population and a labor shortage. Despite government programs, immigrants and their families are not always greeted with open arms.

This year, the United Nations (UN) ranked Finland the world's happiest country for the fourth year running. The recognition is based on international surveys in which citizens are asked about their perceived happiness.

But Finland also faces a major demographic dilemma, namely the fact that 39% of its shrinking workforce is currently over 65. The UN forecasts that Finland's "old age dependency ratio" will balloon to over 47% by 2030.

Although Finland has posted a net immigration plus for much of the past decade — 15,000 more people arrived than left in 2019, for instance — the government warns the nation of 5.5 million must double immigration to between 20,000-30,000 a year to maintain public services and avert a looming pension deficit.
Finnish government recognizes demographic problem

To that end, the Finnish government came up with its "Talent Boost" program four years ago. The cross-administrative program, operating under the aegis of the Ministry of Economic Affairs and Employment, is very straightforward in describing the situation and its own mission: "Finland needs more skilled labor.
...
https://www.dw.com/en/aging-finland-seeks-to-attract-skilled-immigrants/a-58005114

Jorma M.

^

kommentoin yllä olevaa Richard Loncrainen elokuvan The Haunting of Julia/Noidankehä erään repliikin mukaan.

Sen lausuu mielisairaalaan joutunut/päässyt 86-vuotias nainen riemuissaan: "Evil ... evil is not like ordinary people ... evil never dies!".

Ja kun tarkkaan katsotaan, on tuon jäsen Echidnan bongaaman postin julkaissut ... öö ... Deutsche Welle.

Evil never dies.