News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

Työvoimapulan paluu ja kosto

Started by Tabula Rasa, 03.08.2017, 11:12:23

Previous topic - Next topic

Murkula

Quote from: Ari-Lee on 20.09.2020, 01:39:36
Iltasella katsoin dokumenttia Saksasta, missä edelleen testaillaan kuskittomia ajoneuvoja. Ainoa mikä estää lopullisen käyttöönoton on lainsäädäntö ja vakuutusyhtiöt. Näin sen ymmärsin.
Yksi erinomainen kysymys on myös se, että miksi helvetissä robotisaatiota pitää väkisin yrittää saada juuri sinne, missä se on vaikeinta. Tässä maailmassa olisi valtava määrä esimerkiksi puimureita, joissa kyseisellä saataisiin paitsi tarkempi jälki, niin myös suurta ajoituksellista hyötyä. Eli olisi mahdollista saada enemmän viljaa talteen kuivana hetkenä ennen sateita, kun robotti puisi 24/7. Lisäksi turvallisuuskysymys olisi 90% ajasta mitätön tuon kulkiessa pellolla ja liikenteessäkin aiheuttaisi käytännössä vain peltivaurioita 30km/h nopeudellaan, sekä siirtymät voitaisiin ajoittaa yöaikaan, kun ei ole muuta liikennettä.

Montako muuta maataloustyökalua voitaisiin toteuttaa täysin samalla tavalla, paljon yksinkertaisemmin ja saada siitä huolimatta valtavia määriä oikeaa dataa tulevaisuuden robotiikkaa varten? Kuka tahansa ymmärtää, että traktorin opettaminen ajamaan pellolla, johtaa vain sen juuttumiseen ojaan, sen sijaan nukkuvakuskinen Tesla voi hyvinkin tehdä pahaa jälkeä kaahatessaan ylinopeudella. Lisäksi kolmantenakin lisähuomiona, että älkää uskoko valheita. Nämä nykyautot ovat vielä kaukana siitä, että ne olisivat oikeasti "liikennekelpoisia" vaan ovat todellisuudessa kaukana siitä. Jos muutama lumihaituva tiellä estää koko toiminnan, niin millä ajattelitte niiden selviytyvän pääkallokelistä?

Kuitenkin, jostain kumman syystä, kaikki pitää aloittaa sieltä, missä siinä saadaan irti suurin hyöty korporaatioiden ja eliitin näkökulmasta. Todennäköisesti täysin epäonnistumaan tuleva projekti on joka tapauksessa saatava testauttaa siellä, missä teoreettiset tulot suurimmat, mahdollinen vahinko maksimaalinen, sekä kaupanpäälle "sattumalta" ihmisten yksityiselämä saa suurimman kolhun.
Me suomalaiset olemme niin poliittisesti tyhmä kansa, että oikein ansaitsemme kuolla sukupuuttoon.

Ignore: Don Nachos, Ajatolloh, Puuha-Pepe, Sir, Justustr, Joutselkä, Vastarannan Kiiski, Hämeenlinnan Oraakkeli, Caucasian, Viisitoista, Totti, MinäVuan.

HDRisto

#1951
Näitten KELA ja TE porukoiden kanssa kyllä pärjää kun ennakoi, eli tutkii mitä kotisivuilla kerrotaan ja vertaa siihen mitä mieltä virkailija on. Molemmissa putiikeissa ihan asiallisesti palveltu kunhan ensin "itketti" henkilökuntaa latelemalla printtiä pöytään: "näin teidän kotisivulla, kerro miksi se ei pidäkään paikkaansa?".
Ihan oikeasti tirautti yksi mamma kyyneleen kun kerroin tarvitsevani kuittauksen takaisin kotimaahan paluusta pitkän ulkomaan rupeaman jälkeen. Väitti ettei pysty sellaista kirjaamaan mutta luovutti kun näki tehneensä ja kuitanneensa ulkomaillaolo-ilmoituksen parin vuoden ajalta 6kk välein ilman mitään ongelmaa.

Ed: Yleensä firmat hoitaa asian automaattisesti lähetettäessä heppu pitkälle keikalle. Tällainen "vapaa-ajattelija" taas tekee sen itse jos aikoo olla Suomen sosiaaliturvan piirissä.

MiljonääriPlayboy

#1952
https://www.iltalehti.fi/talous/a/2bca0b5c-ebae-4886-be89-6c657e4fd146

QuoteScania lopettaa bussikorien tuotannon Lahdessa – ainakin 260 työttömäksi

Asia käy ilmi Lahden kaupungin tiedotteesta, jossa kaupunki vaatii nopeaa reagointia tilanteeseen.

Jokimaalla bussikoreja valmistava SOE Busproduction Finland Oy, eli Scanian tytäryhtiö lopettaa tuotantonsa Lahdessa. Työttömäksi jää vähintään 260 ihmistä. Tehtaan henkilöstövahvuus on 342.

Kai me silti tarvitaan vielä 80000 Mobutoa (lisää) paikkaamaan työvoimapulaa, tarvitaanhan? >:(

edit:muotoilu
PolPolle tiedoksi:
A) kaikki kirjoittamani on sarkasmia
B) Vous êtes des collaborateurs

Torspo

#1953
Quote from: MiljonääriPlayboy on 21.09.2020, 18:43:16
https://www.iltalehti.fi/talous/a/2bca0b5c-ebae-4886-be89-6c657e4fd146

QuoteScania lopettaa bussikorien tuotannon Lahdessa – ainakin 260 työttömäksi

Asia käy ilmi Lahden kaupungin tiedotteesta, jossa kaupunki vaatii nopeaa reagointia tilanteeseen.

Jokimaalla bussikoreja valmistava SOE Busproduction Finland Oy, eli Scanian tytäryhtiö lopettaa tuotantonsa Lahdessa. Työttömäksi jää vähintään 260 ihmistä. Tehtaan henkilöstövahvuus on 342.

Kai me silti tarvitaan vielä 80000 Mobutoa (lisää) paikkaamaan työvoimapulaa, tarvitaanhan? >:(

edit:muotoilu
Quote2016/12   2017/12   2018/12   2019/12
Liikevaihto (tuhatta euroa)   65361   73042   65106   72308
Liikevaihdon muutos   2,1%   11,8%   -10,9%   11,1%
Tilikauden tulos (tuhatta euroa)   2329   3521   313   1168
Liikevoitto   4,4%   6,1%   0,7%   2,2%
Henkilöstö   215   260   285   321
Yllä oleva Finder.fi:stä lainattua dataa.

Henkilöstömäärä on kasvanut vuodesta 2016 vuoteen 2019 106:lla henkilöllä. Nytten sukelletaan ja jostain kummallisesta syystä leikkaukset kohdistuvat juuri Suomeen.

E: Korjattu laskuvirhe.

Luka Mokonesi

Yle uutisoi että 340 (koko tehtaan väki) joutuu työttömäksi.

Scania vahvistanut lopettavansa bussikorituotannon Lahdessa, kertoo kaupunki – työpaikkoja häviää yli 340

QuoteMinisteri Haatainen: Olemme Lahden tukena.

QuoteLahden kaupunginjohtaja Pekka Timonen kertoo STT:lle, että raskaita kulkuneuvoja valmistava ruotsalainen Scania on maanantaina vahvistanut lopettavansa bussikorituotantonsa Lahdessa. Tehdas on työllistänyt 342 ihmistä. Scanian aikeista kertoi aiemmin Etelä-Suomen Sanomat.

Timonen sanoi tehtaan sulkemisen olevan kova isku Lahden seudulle, jossa työttömyys on jo entuudestaan korkea, lähes 20 prosenttia. Hän sanoi Lahden edellyttävän nyt, että valtio tulee samalla apuun kuin se teki Naantalissa ja Jämsässä.
"Maapallon elämä on kestänyt suurempia muutoksia kuin mitä ihminen on nähnyt. Maapallo selviää hyvin ihmisestä ja on täällä vielä kauan ihmisen jälkeenkin." -mannym

"Gustafsson on asunut Bangkokissa 57 vuotta, mutta sanoo yhä olevansa farang." -HS-

MiljonääriPlayboy

#1955
Kyllä Lahteen mahtuu kattokaas työttömiä. Jostain syystä Lahden kaupungin sivuilta ei tunnu kirveelläkään löytyvän ihan viimeisimpiä lukuja, mutta onneksi google muistaa ja löytää edes vähän vanhempia lukuja:

https://www.epressi.com/tiedotteet/kaupungit-ja-kunnat/koronaepidemian-vaikutuksia-tyottomyyteen-lahdessa-12-suurimmassa-kaupungissa-ja-koko-maassa-maalis-huhtikuun-2020-aikana.html

Quote12 SUURIMMAN KAUPUNGIN työttömyysaste oli vuoden 2020 huhtikuun lopussa korkein Lahdessa (21,9 %) ja Joensuussa (21,6 %), matalin Espoossa, 15,4 %, koko maassa 16,5 %.

Ulkomaalaisten työttömyysaste oli huhtikuun lopussa 2020 koko maassa 31,0 %. Suurista kaupungeista matalin ulkomaisten työttömyysaste oli Espoossa (27,6 %), ja selvästi korkein Lahdessa (45,0 %). Ulkomaalaisten työttömyysaste on kasvanut maalis- huhtikuun 2020 aikana koko maassa +12,1 prosenttiyksikköä, eniten kasvua suurista kaupungeista oli Joensuussa, +14,8 prosenttiyksikköä ja Lahdessa, +14,3 prosenttiyksikköä.

Lahden keskustassa kun kävelee, niin tuo työvoimapulanpaikkaajien 45%:n työttömyysaste ei tule yllätyksenä. Valehtelematta joka kolmas tai neljäs vastaantulija kuuluu nykyään negroidisiin, tai hiekkanegroidisiin heimoihin. Ei ole ollenkaan tavatonta nähdä isi+mami+ 4 kakaraa sossun ostamissa vaunuissa. Niiden pakollisten yksintulleiden ananaspäiden lisäksi siis.

Yli 20%:n työttömyysaste. Miettikää v1ttu oikeasti. Ja hallitus puuhastelee vaan tamponiverojen ja hanhien kanssa. Ja haalii lisää geelipäitä.

edit:muoks
PolPolle tiedoksi:
A) kaikki kirjoittamani on sarkasmia
B) Vous êtes des collaborateurs

Ari-Lee

Quote from: MiljonääriPlayboy on 21.09.2020, 21:08:38
Yli 20%:n työttömyysaste. Miettikää v1ttu oikeasti. Ja hallitus puuhastelee vaan tamponiverojen ja hanhien kanssa. Ja haalii lisää geelipäitä.

Ja miettikääpä vat2 myös sitä, että kuinka monta turhanpäistä ja haitallista muovikorttikurssia pitää persvakoisten VHM/N:ien käydä että pääsee makselemaan veroja, joilla tänne tuotetaan sekä haitallisia että kalliita ammattikorkean ja ämpäriyliopiston kampaviinerikalkkunoita, ja kehitysmaalaisia äbäläwäbiä loiselämään.

Syöksy Suomi oi syöksy!
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

-PPT-

Onkohan pelkkä sattuma että näitä tehtaiden lopettamisuutisia on alkanut tippumaan nyt koronavirusaikana?  Koronan kanssahan näillä lopettamisilla ei ole tekemistä.

On se varmaan sattumaa. Miksei muka olisi?

Nuivanlinna

Scaniahan kaappasi tuon Lahden Autokori Oy:n lopettamalla tilaukset ja sitten ostamalla konkurssipesän.

Quote from: Nuivanlinna on 24.01.2014, 17:35:33
Quote from: Nuivanlinna on 15.09.2013, 13:01:23
QuoteTuotanto Puolaan, Lahden Autokori konkurssiin
http://www.ess.fi/?article=428149
Scanian sopimusvalmistaja, Lahden Jokimaalla toimiva Lahden Autokori oy hakeutuu konkurssiin. Konkurssi jäi ainoaksi vaihtoehdoksi, kun Scania ilmoitti, että se siirtää koko linja-autovalmistuksen omalle tehtaalleen Puolaan.

Scania vaatii, että tuotanto Puolaan siirretään 10 kuukauden kuluessa huolimatta siitä, että Autokorilla on sopimus vuoden 2014 loppuun saakka. Konkurssin seurauksena koko tehtaan henkilökunta, noin 200 ihmistä, jää vaille työtä.

- Tällä aikataululla meidän on mahdotonta sopeuttaa toimintaamme. Emme sopimusvalmistajana pysty korvaamaan Scanian päätöstä muilla toimilla. Autokori ei tuotantoon liittyvien syiden vuoksi ole voinut toimia muiden merkkien sopimusvalmistajana, joten vaihtoehtoja tuotannon uudelleen järjestämiselle ei näin lyhyellä aikavälillä ole olemassa, hallituksen puheenjohtaja ja pääomistaja Juhani Saario sanoo.

- Oma taloudellinen tilanteemme ei olisi johtanut yhtiötä vararikkoon. Tämä päätös oli pakko tehdä sen jälkeen, kun päämiehemme Scania ilmoitti omasta päätöksestään, Juhani Saario toteaa.

Lahden Autokorin liikevaihto on noin 40 miljoonaa euroa. Tuotannosta noin 90 prosenttia menee vientiin. Yhtiö työllistää suoraan noin 200 henkilöä.

Eli sellaista työvoimapulaa pukkaa Lahteen.

Edit: Tämä ketjuhan sai alkunsa ESS:n pääkirjoituksesta 13.9.2011
Quotehttp://www.ess.fi/?article=340388 Työvoimapulaa podetaan monilla aloilla jo nyt. Jatkossa työntekijöitä tarvitaan ulkomailta entistä enemmän, jotta teollisuuden pyörät pyörivät ja hoiva-alalle riittää auttavia käsipareja.

QuoteLinja-autojen valmistaminen jatkuu Lahdessa, Scania ostaa konkurssipesän
http://www.ess.fi/uutiset/paijathame/2014/01/24/linja-autojen-valmistaminen-jatkuu-lahdessa-scania-ostaa-konkurssipesan
Linja-autojen valmistaminen jatkuu Lahden Autokorin tehtaalla. Scania kertoo saaneensa päätökseen neuvottelut Lahden Autokori Oy:n konkurssipesän kanssa
Lahdessa tullaan valmistamaan niin pikavuoroliikenteeseen kuin lähiliikenteeseen tarkoitettuja busseja. Sopimus takaa, että Scania OmniExpress-mallien valmistus Lahdessa jatkuu.

- Scania OmniExpress -linja-autot ovat jatkossakin tärkeä ja oleellinen osa Scanian linja-autotuotevalikoimaa, kertoo Scanian linja-autoliiketoiminnan johtaja Klas Dahlborg.

Autokori rakensi uuden tehtaan Lahden Okeroisiin vuonna 2007. Vanha Villähteen tehdas suljettiin viime vuonna. Scania lopetti viime syksynä yhteistyön kesken sopimuskauden päätettyään siirtää bussien valmistuksen tehtaalleen Puolaan.  Autokori hakeutui konkurssiin syyskuussa.

Jaahas, aika näyttää oliko Scanian ostoksen takana ajatus ettei konkurssipesä suinkaan menisi kilpailijalle.
Quote from: millla on 04.03.2016, 23:01:53
Pahinta Suomessa on tämän köyhyyden lisäksi henkinen köyhyys. Meiltä puuttuu horisontti, mihin katsoa ja mitä tavoitella.

valtakunnanpärkhele

QuoteKonecranes aloittaa 700 työntekijän yt-neuvottelut Suomessa – irtisanomistarve 55 työntekijää, yhtiö arvioi
Neuvottelujen piiriin kuuluvat kaikki teollisuuslaitteiden liiketoimintayksikköön liittyvät toiminnot.

Suomessa neuvottelujen piirissä on noin 700 työntekijää. Neuvottelujen piiriin kuuluvat kaikki teollisuuslaitteiden liiketoimintayksikköön liittyvät toiminnot. Yhtiö arvioi yhteensä 55 työntekijän irtisanomistarpeen Hyvinkäällä ja Hämeenlinnassa.

Lisäksi yhtiö harkitsee liiketoimintayksikön tilapäisiä lomautuksia.
https://yle.fi/uutiset/3-11557033


J. Sarasvuo - Woketus on paitsi väärin, myös mielenvikaisuuden muoto.
Wokettajat eivät edistä asiaa, jonka moraalisessa oikeutuksessa he hurskastelullaan loisivat


Tytti Tuppurainen: "Jokainen suomalainen tuntee arjessaan, mitä sosialidemokratia on!"

MiljonääriPlayboy

https://www.iltalehti.fi/talous/a/42982330-1412-48bd-b221-73d029f7ddbc

QuoteLähiTapiola aloitti yt:t pääkonttorissaan: "Kylmä suihku henkilöstölle"

LähiTapiola-ryhmä kertoo vähentävänsä Espoon toiminnoistaan jopa 44 henkilöä. Toissa viikolla alkaneiden yt-neuvottelujen piirissä on yhteensä 250 työntekijää. Neuvottelut koskevat Espoossa yhtiön pääkonttorissa sijaitsevia ryhmäohjaus- ja kehityspalveluita.

Tulevia vähennyksiä perustellaan tuotannollis-taloudellisilla syillä ja esimerkiksi tehtävien yhdistämisellä.

LähiTapiolan viestintäjohtaja Anni Hiekkasen mukaan yhtiössä toteutettiin keväällä organisaatiomuutos, jonka pohjalta nyt neuvotellaan päällekkäisten tehtävien ja ristikkäisten toimintojen karsimisesta kustannussäästöjen saavuttamiseksi ja tehokkuuden lisäämiseksi.

Vihersosialistit palkkaavat nämä varmaan Vantaan kouluihin matujen kädestäpitelijöiksi tai muuta vastaavaa..?
PolPolle tiedoksi:
A) kaikki kirjoittamani on sarkasmia
B) Vous êtes des collaborateurs

Torspo

Quote from: Nuivanlinna on 21.09.2020, 23:18:46
Scaniahan kaappasi tuon Lahden Autokori Oy:n lopettamalla tilaukset ja sitten ostamalla konkurssipesän.
Niin teki. Sisäpiiritiedon mukaan Scania tarjosi ensin rahaa ostaakseen koko Autokorin toiminnot ja omistajat pitivät tarjousta liian huonona ja hylkäsivät sen. He eivät ymmärtäneet, että Scania ei tarvitse ylimääräisiä ruokailijoita linjastolleen. Vasta sen jälkeen senaikaisen Autokorin suurin asiakas, eli Scania lopetti tilaukset kokonaan. Seurauksena oli konkurssi ja pesän myynti, kuinka ollakkaan, suunnileen tehtaan ainoalle asiakkaalle.

Myynnistä saatavilla olleen laihan lohdun sijaan saatiin konkurssi. Nyt siivotaan tuhkatkin pois, mutta tuotot onneksi menivät konkurssin jälkeen ulkomaille ja vanhat omistajat eivät päässeet nauttimaan edes katkerista kipurahoista. Surullista, niin surullista.

Nuivanlinna

^^^^ Scania teki tarjouksen josta ei voinut kieltäytyä.

Ehkäpä Kaikkosen kannattaisi kilauttaa Saabin myyntikonttorille, että nyt meni 10mrd kauppa sivu suun ja voivat kokoilla esitesalkkunsa toisaalle.
Quote from: millla on 04.03.2016, 23:01:53
Pahinta Suomessa on tämän köyhyyden lisäksi henkinen köyhyys. Meiltä puuttuu horisontti, mihin katsoa ja mitä tavoitella.

valtakunnanpärkhele

#1963
Hyväveli vakuutusyhtiöiden petostelukaan ei kannata enää täällä sosialisti Sannan sääntö Suomessa.

QuoteVakuutusyhtiö If aloitti yt-neuvottelut

Vakuutusväen liitto: "Raukkamaista toimintaa" loistavaa tulosta tekevältä yhtiöltä.
https://www.iltalehti.fi/talous/a/e57d41c4-cdc5-44f8-bcf3-89b7f8780c9a
J. Sarasvuo - Woketus on paitsi väärin, myös mielenvikaisuuden muoto.
Wokettajat eivät edistä asiaa, jonka moraalisessa oikeutuksessa he hurskastelullaan loisivat


Tytti Tuppurainen: "Jokainen suomalainen tuntee arjessaan, mitä sosialidemokratia on!"

l'uomo normale

Quote from: MiljonääriPlayboy on 22.09.2020, 20:18:01
https://www.iltalehti.fi/talous/a/42982330-1412-48bd-b221-73d029f7ddbc

QuoteLähiTapiola aloitti yt:t pääkonttorissaan: "Kylmä suihku henkilöstölle"

Vihersosialistit palkkaavat nämä varmaan Vantaan kouluihin matujen kädestäpitelijöiksi tai muuta vastaavaa..?

Tsekkasin: Lähi-Tapiolalla on pääkaupunkiseudulla yksi ilman ajanvarausta toimiva konttori, jonne voi marssia sisään narisemaan korvauksistaan vakuutusvirkailijalle naamatusten. Kai jossain vaiheessa tehostamisen pitää näkyä muuallakin organisaatiossa kuin kivijalan tasolla.
And madness and despair are a force.
Socially distancing.
Riittävällä moraalilla.

Lucce

#1965
Menkää kuuntelemaan YK:n 75-vuotisjuhlaa siinä voi valjeta hieman missä mennään kuulemma tällä hetkellä, siellä on kaikki nykyään kommareita jotka ovat "päättäneet" luopua pahasta Kapitalismista ja siirtyä Kommunismiin koko porukka näköjään.
Van Lerner muut ja Sosialisti-EU:n sekoboltsit suunnittelee siirtävänsä kaiken tuotannon Kiinaan ja  elelevänsä sen jälkeen Vihreässä Eurooppalaisessa monikyltyyrisessa tyhjäntoimitus pseudotiedeutopiassa elämänsä loppuun asti.

Perustavaalaatuinen muutos on kuulemma välttämätön että Maailma pelastuu ,ne on kaikki ihan kuutamolla siellä .

Koronaa käytetään sumuverhona tähän ihan sumeilematta.

Ei nämä irtisanomiset mitään sattumaa ole ja Hallitus tietää sen ihan hyvin.

menkää Kokkareet  herättämään Niinistö päiväunilta  ,olisi jo korkea aika.

valtakunnanpärkhele

#1966
IT-nörtitkään eivät ole turvassa sosialistisannalta

QuoteCGI:n yt-neuvottelujen karu tulos: 118 ihmisen työt loppuvat

CGI Suomi on saanut päätökseen yhteistoimintaneuvottelut. Vielä pahempaa pelättiin

CGI Suomi kertoo saaneensa päätökseen yhteistoimintaneuvottelut. Neuvottelujen lopputuloksena enintään 118 henkilön työsuhde päättyy, sanotaan tiedotteessa. Yt-neuvottelujen alkaessa arvio oli vielä karumpi. Vähennystarpeeksi uumoiltiin 180 henkilöä.
https://www.tivi.fi/uutiset/cgin-yt-neuvottelujen-karu-tulos-118-ihmisen-tyot-loppuvat/63f515e0-ca76-4e42-a6a4-b961c149a158

edit: jos ajatellaan positiivisen kautta niin tästä ehkä vapautui 118 työpaikkaa niille hallituksen kaavailemille 80 000 huippuosaajalle, jotka ovat lähtökuopissa paskastanioissa. Enään 79882 paikkaa pitäis löytää jostain.



J. Sarasvuo - Woketus on paitsi väärin, myös mielenvikaisuuden muoto.
Wokettajat eivät edistä asiaa, jonka moraalisessa oikeutuksessa he hurskastelullaan loisivat


Tytti Tuppurainen: "Jokainen suomalainen tuntee arjessaan, mitä sosialidemokratia on!"

MikkoAP

Quote from: valtakunnanpärkhele on 23.09.2020, 12:15:17
IT-nörtitkään eivät ole turvassa sosialistisannalta

QuoteCGI:n yt-neuvottelujen karu tulos: 118 ihmisen työt loppuvat

CGI Suomi on saanut päätökseen yhteistoimintaneuvottelut. Vielä pahempaa pelättiin

CGI Suomi kertoo saaneensa päätökseen yhteistoimintaneuvottelut. Neuvottelujen lopputuloksena enintään 118 henkilön työsuhde päättyy, sanotaan tiedotteessa. Yt-neuvottelujen alkaessa arvio oli vielä karumpi. Vähennystarpeeksi uumoiltiin 180 henkilöä.
https://www.tivi.fi/uutiset/cgin-yt-neuvottelujen-karu-tulos-118-ihmisen-tyot-loppuvat/63f515e0-ca76-4e42-a6a4-b961c149a158

edit: jos ajatellaan positiivisen kautta niin tästä ehkä vapautui 118 työpaikkaa niille hallituksen kaavailemille 80 000 huippuosaajalle, jotka ovat lähtökuopissa paskastanioissa. Enään 79882 paikkaa pitäis löytää jostain.

Tosin (etenkin) IT-alalla nousukausillakaan ei voittotavoitteiden saavutus ole ollut minkäänlainen suoja Yt-neuvotteluja vastaan. Mutta tällä kertaa todnäk vain osa meneillään olevaa romahdusta.
Syrjiminen syrjimisen lopettamiseksi on kuin naisi neitsyyden tähden tai sotisi rauhan puolesta, vai miten se menikään. - M.

l'uomo normale

QuoteTimo Sihvo
22:13
Parturia nälkäpalkalla eli 15 euron päiväansiolla työllistänyt yrittäjä on tuomittu Pohjois-Karjalan käräjäoikeudessa kiskonnantapaisesta työsyrjinnästä 1 610 euron sakkoihin sekä korvaamaan parturille palkkasaatavia 8 769 euroa.

[...]

34-vuotias irakilainen parturi kertoi käyneensä Bagdadissa poliisikoulun ja työskennelleensä ennen Suomeen tuloa Bagdadissa poliisiupseerina.

Mies oli tutustunut vastaanottokeskuksessa Kiteellä 37-vuotiaaseen maanmieheensä, joka toimi ohjaajana ja tulkkina keskuksessa.

Koska poliisiupseeri näytti vastaanottokeskuksessa myös parturin taitoja, 37-vuotias pyysi hänet töihin parturikampaamoonsa Joensuuhun.

– Hän lupasi hyvän palkan ja asunnon, että voisin asua yksityismajoituksessa, 34-vuotias kuvaili.

[...]

– Sain 15 euroa päivässä riippumatta siitä, kuinka myöhään työskentelin. Se oli kiinteä hinta.

[...]

– Työaikani puolivälissä minua alkoi epäilyttämään koko homma, koska minua alkoi pelottaa. (37-vuotias) kertoi minulle, että hänellä on kortti, jolla pääsee Migrin tietoihin ja hän pystyy tarvittaessa muuttamaan niitä.

[...]

Aluesyyttäjä Tuomo Laaninen vaati 37-vuotiaalle rangaistusta kiskonnantapaisesta työsyrjinnästä. Laanisen mukaan parturin ahdinkoa ja riippuvaisuutta työnantajasta oli lisännyt se, että tämä toimi vastaanottokeskuksessa.

[...]

Yrittäjän on maksettava myös valtiolle oikeusapukustannuksia 5 255 euroa.

[....]

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006646213.html

Parturi-kampaaja

Parturi-toiminnanohjaaja vastaanottokeskuksessa

Parturi-poliisiupseeri

Onneksi työvoimapula moniammattilaisista on hieman helpottanut.
And madness and despair are a force.
Socially distancing.
Riittävällä moraalilla.

Golimar

#1969
 :facepalm:

Quote

Haussa oleva työvoimakoulutus
Pelialan ammattilaisena toimiminen (nro 694810)

Kuvaus
Koulutuksen tavoitteena on antaa valmiudet toimia pelialalla ammattilaisena eSport pelaajana ja striimaajana. Koulutus keskittyy peligenren ympärille eli ammattitaitoa kehitetään seuraavilla osa-alueilla: pelityöasema ja tarvittavat ohjelmat, pelipalvelimen toteutus ja hallinta, hyödyntäen myös virtualisointia, sekä videoiden editointi ja striimaus.

Koulutus on tarkoitettu työttömille, työttömyysuhan alaisille ja vastavalmistuneille. Koulutukseen voivat hakeutua henkilöt, joilla on jo kokemusta pelaamisesta ja joiden tavoitteena on eSport pelialalla toimiminen. Hakijalla tulee olla myös sujuva suomen ja englannin kielen taito.


Lisätiedot
TAVOITTEET JA HYÖDYT
Koulutuksessa painotetaan tietoteknisten valmiuksien kehittämistä. Osallistuja oppii ja ymmärtää pelialan laitetekniikalle, ohjelmistoille ja tietoturvalle asettavat vaatimukset. Myös urheilullisen elämäntavan, ergonomian ja arjen hallinnan taidot sisältyvät koulutukseen.

X

https://koulutukset.te-palvelut.fi/kt/694810?lang=fi

Totuus EPT

Quote from: MiljonääriPlayboy on 21.09.2020, 18:43:16
https://www.iltalehti.fi/talous/a/2bca0b5c-ebae-4886-be89-6c657e4fd146

QuoteScania lopettaa bussikorien tuotannon Lahdessa – ainakin 260 työttömäksi

Asia käy ilmi Lahden kaupungin tiedotteesta, jossa kaupunki vaatii nopeaa reagointia tilanteeseen.

Jokimaalla bussikoreja valmistava SOE Busproduction Finland Oy, eli Scanian tytäryhtiö lopettaa tuotantonsa Lahdessa. Työttömäksi jää vähintään 260 ihmistä. Tehtaan henkilöstövahvuus on 342.

Kai me silti tarvitaan vielä 80000 Mobutoa (lisää) paikkaamaan työvoimapulaa, tarvitaanhan? >:(

edit:muotoilu
Ja toisaalta Suomeen on tulossa.

Quote2020-09-22 bussmagasinet.se

Ruotsalaislehti: Suomeen tulossa 106 kiinalaista sähköbussia

Pohjoismaiden suurin linja-autoliikennöitsijä Nobina on tehnyt ison sähköbussikaupan Suomen liikenteeseensä.

Yhtiö ostaa kiinalaisesta BYD-bussinvalmistajalta yhteensä 106 sähköbussia. Samalla BYD saa jalansijan Suomen markkinoille.

Tilaus on tähän saakka suurin yksittäinen sähköbussihankinta Suomeen, ruotsalainen Bussmagasinet -julkaisu kertoo.

106 bussin tilauksesta 64 tulee Helsingin ja 42 Turun liikenteeseen. Helsinkiin tulee muun muassa 44 kappaletta 18-metrisiä sähkönivelbusseja Länsi-Helsingin runkolinjoille. Turku saa telibusseja.

https://www.bussmagasinet.se/2020/09/nobina-storhandlar-byd-till-finland/

Tuossa varmaan eräitä syitä tehtaan lopettamiselle. Globalisaatio vähentää väkeä
Missä ******i siellä ongelma.

Golimar

Quote
X

Metso Outotec vähentää Suomesta 254 työpaikkaa. Työpaikkoja vähennetään uudelleenjärjestelyjen vuoksi lähes kaikista Suomen toimipaikoista, yhtiö kertoo tiedotteessa.

Vakituisessa työsuhteessa olevia irtisanotaan 87. Loput ovat muunlaisia järjestelyjä, kuten määräaikaisten sopimusten päättymisiä, eläkejärjestelyjä ja irtisanoutumisia.

X

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/metso-outotec-vahentaa-suomesta-254-tyopaikkaa-vahennykset-koskevat-lahes-kaikkia-suomen-toimipaikkoja/7941334

Golimar

Quote
X

Telakkayhtiö Meyer odottaa uusia tilauksia aikaisintaan vuonna 2022 – "kaikki työpaikat ovat vaakalaudalla"

Saksassa yhtiön tilannetta luonnehditaan nyt eloonjäämiskamppailuksi

X

NDR:n mukaan Meyer tarjoaa Saksassa 24 000 työpaikkaa suoraan ja välillisesti. Yhtiö kertoo, että sen palkkalistoilla on kaikkiaan 7000 ihmistä, joista Turun telakalla noin 2000.

X

https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/tt/3d166d0a-fd9d-4686-b7e2-304387568394

JP73

Eikös Suomeen pitänyt tulla tuhansia työpaikkoja litiumteollisuusklustereista? Eipä ole sieltä suunnalta kuulunut mitään viimeaikoina.

Alapo

Quote from: Totuus EPT on 26.09.2020, 23:09:29

Ja toisaalta Suomeen on tulossa.

Quote2020-09-22 bussmagasinet.se

Ruotsalaislehti: Suomeen tulossa 106 kiinalaista sähköbussia

Pohjoismaiden suurin linja-autoliikennöitsijä Nobina on tehnyt ison sähköbussikaupan Suomen liikenteeseensä.

Yhtiö ostaa kiinalaisesta BYD-bussinvalmistajalta yhteensä 106 sähköbussia. Samalla BYD saa jalansijan Suomen markkinoille.

Tilaus on tähän saakka suurin yksittäinen sähköbussihankinta Suomeen, ruotsalainen Bussmagasinet -julkaisu kertoo.

106 bussin tilauksesta 64 tulee Helsingin ja 42 Turun liikenteeseen. Helsinkiin tulee muun muassa 44 kappaletta 18-metrisiä sähkönivelbusseja Länsi-Helsingin runkolinjoille. Turku saa telibusseja.

https://www.bussmagasinet.se/2020/09/nobina-storhandlar-byd-till-finland/

Tuossa varmaan eräitä syitä tehtaan lopettamiselle. Globalisaatio vähentää väkeä

Sähköbussien osto kiinasta ei millään lailla liity Lahden koritehtaan lopettamiseen. Kun lahdessa ei tehty sähköbusseja. Eikä noita sähkönivelbusseja saati sähkötelibusseja valmista kuin kiinalaiset.

Suurempi syy lahden koritehtaan lopettamiseen on koko suomen joukkoliikenteen murros. Aikaisemmin monet firmat osti pikavuoroliikenteeseen sen pari tai kolmekin uutta linja-autoa per vuosi, jonka päälle vielä lähiliikenteeseen useamman per vuosi. Nyt ei enää uusia paljoa ostella, käytettävissä oleva kalusto ajetaan loppuun tai hankitaan käytettyjä romuja muualta euroopasta. Siihen kun lisätään joukkoliikenteen kilpailutukset, joissa pelataan jo senteillä että voitettaisiin vuosien sopimukset. Ja niihinkin scania alustaiset bussit tulevat puolasta  :roll:

akez

#1975
Talouselämä-lehden paperiversiossa on juttua ulkomaisen työvoiman vaikutuksesta Suomen työmarkkinatilanteeseen. Samalla alkaa selvitä syy sille eräiden tahojen vimmatulle kiimalle ja kiihkolle saada tuotua helposti ja vaivatta Suomeen työvoimaa kolmansista maista, vaikka tarjolla on aivan vapaasti ja ilman työlupatarvetta koko EU:n yli 500 miljoonan asukkaan työvoimapotentiaali.

QuoteTyötä halvalla

Suomalaisen raksaduunarin palkka ei enää nouse kuten ennen. Insinöörin työpaikka voi mennä intialaiselle, ja ihmiskauppa voi pienentää siivoojan ansioita. Globalisaatio on tullut työmarkkinoille.


Talouselämä nro 35 (9.10.2020)

(...)
Rakennusliiton aluetoimitsija Toni Malmström seuraa pääkaupunkiseudun työmailla maksettavia palkkoja. Hänen mukaansa ulkomaisten osuus työmailla alkaa olla yli 30 prosenttia, ja se vaikuttaa väistämättä palkkoihin.

"Ammattilainen suomalainen rakennusmies on nelospalkkaryhmässä, jossa peruspalkka on nyt 15 euroa tunti. Jos työntekijä on virolainen, niin hän on ehkä yhtä palkkaryhmää alempana, ja peruspalkka on 13,62 euroa. Jos hän on vähän kauempaa kuten Latviasta, niin palkka on ykkös- tai kakkosryhmää, joissa peruspalkat ovat 11,04 ja 12,43."

"Jos tekijä on jostakin vielä pidemmältä, tuotu vaikka Ukrainasta virolaisen firman välityksellä tänne, niin sitten ollaan ikävä kyllä sellaisessa tilanteessa, että saatetaan mennä jo alle työehtosopimuksen minimin." Se tarkoittaa, että samasta työstä ulkomaalaiselle maksettu tuntipalkka voi olla viitisen euroa huonompi kuin suomalaisen taulukkopalkka.
(...)

Lihavoinnit mun.

Referaattia osasta juttua:

- Rakennusliiton Malmström kohtaa edellä kuvatun tilanteen lähes viikoittain. Eniten sitä esiintyy talonrakennuspuolella, maalaustyön ohella. Putkialalla ja maanrakennuksessa ollaan vähän paremmassa turvassa.
- Työehtosopimukseen on voitu kirjata työehtosopimuksen mukainen palkka. Vilpillinen etu saadaan sillä, että ylityöt jätetään maksamatta. Todellisia työtunteja on todella vaikea selvittää.
- Virolaisten vilunkifirmojen lisäksi myös suomalaiset osaavat saman. Esim. latvialainen maalari teki töitä suomalaisfirmalle. Kahdessa viikossa hän teki töitä 120 tuntia, mutta palkkalaskelmassa luki 80 tuntia. Ylityöt teetettiin tuossa talkoilla ja kolmasosa tunneista jäi maksamatta.
- Malmströmin mielestä on selvää, että ulkomaalaisten käyttö heikentää suomalaisten ansioita: "Ulkomaalaisia työntekijöitä usein kehutaan hyvin ammattitaitoisiksi, mutta sitten kun pitäisi maksaa palkkaa, niin siinä  kohtaa he ovatkin täysin ammattitaidottomia."
- Alipalkkaus ei ole laitonta, mutta Rakennusliitto ja Aluehallintovirasto voivat vaatia työehtosopimuksen noudattamista niiden yleissitovuuden perusteella. Yrityksen kannalta pahimmassa tapauksessa se joutuu silloin maksamaan sen palkan mikä työntekijälle kuuluukin, mutta muita sanktioita ei tule --> sama oravanpyörä jatkuu.

- Halpatyövoimaa käytetään myös korkeakoulutusta vaativilla aloilla kuten teknologiateollisuudessa. Suomessa työskentelee tuhansia Intiasta ja Aasiasta tulleita insinöörejä.
- Insinööriliiton Petteri Oksa arvioi intialaisille maksettavan jopa 1.500 euroa vähemmän kuukaudessa kuin samanlaisissa tehtävissä toimivalle suomalaiselle. Tämä heikentää suomalaisten insinöörien työllistymismahdollisuuksia ja hidastaa palkkojen nousua.
- Ongelmana on, että EU:n ulkopuolelta tuleville erikoisiantuntijoille pitää maksaa palkkaa vähintään 3.000 euroa kuussa, jolloin erikoisasiantuntija on saatavissa halvimmillaan juuri tuolla summalla. Tämä heikentää suomalaisten kilpailuasemaa it-alan konsulttitehtävissä, joissa keskipalkka on 4.500 euroa/kk. --> Syntyy selvä halpatuonnin väylä.
- Oksan mielestä suomalaisten ei kannata kilpailla asiantuntijatyön hinnalla, vaan laadulla. Peli on hävitty, jos yritetään kilpailla hinnalla Kiinan ja Intian kanssa.

---

Artikkelissa kuvattu ilmiö on tunnistettu jo aiemmin tutkimuksissa mm. Iso-Britanniassa: "Certain groups, including the low-paid, some ethnic minorities and young people seeking to get on the jobs ladder may suffer because of competition from immigrants." Hyötyä syntyy vasta silloin, jos maahan tuleva työntekijä on komplementti: Täydentävä tekijä, joka lisää osaamista, sekä tuottavuutta - eli todellinen asiantuntija.
George Orwell: "All that Oceania's citizens know about the world is whatever the Party wants them to know."

akez

Viitaten tuohon Talouselämä-lehden artikkeliin niin samalla nousee esiin poliittista kenttää ajatellen se mielenkiintoinen seikka, että vasemmistopuolueilla on jotakuinkin yhtäläinen kiima ja kiihko tuoda "työvoimaa" Suomeen EU:n ulkopuolelta kuin kapitalistilla.

Mistä kummasta tämä voisi johtua?

Ensimmäisenä mieleen tulee se, että työläinen on heille jo menetettyä äänestäjäkuntaa, joka ei tule enää takaisin näiden harjoittamalla politiikalla. SDP:tä kannattavat lähinnä eläkeläiset ja virastotuolien hajustajat. Vasemmistoliittoa taas yliopistonotkujat, "taiteilijat" ja tyhjäntoimittajat.

Tässä tilanteessa kaipaava katse kääntyykin jo helposti "maahanmuuttajiin" päin, joiden etuja vimmalla ajamalla näistä saadaan kiitollista äänestäjäkuntaa viimeistäänkin sitten kun koko suku on järjestetty tänne. Jo "volyymibisneskin" kääntää väkisin vaa'an kallelleen vasemmiston eduksi.

Se mitä tästä lopulta seuraa ei ehkä ole vielä kutosen lyhyellä matikalla valjennut monelle heistä, tai sitten ideologinen aspekti on tukahduttanut terveen järjen. Kummin vain, niin silti huono juttu muille kansalaisille. 
George Orwell: "All that Oceania's citizens know about the world is whatever the Party wants them to know."

Jorma M.

#1977
Quote from: akez on 12.10.2020, 14:33:32
Viitaten tuohon Talouselämä-lehden artikkeliin niin samalla nousee esiin poliittista kenttää ajatellen se mielenkiintoinen seikka, että vasemmistopuolueilla on jotakuinkin yhtäläinen kiima ja kiihko tuoda "työvoimaa" Suomeen EU:n ulkopuolelta kuin kapitalistilla.

Mistä kummasta tämä voisi johtua?

Ensimmäisenä mieleen tulee se, että työläinen on heille jo menetettyä äänestäjäkuntaa, joka ei tule enää takaisin näiden harjoittamalla politiikalla. SDP:tä kannattavat lähinnä eläkeläiset ja virastotuolien hajustajat. Vasemmistoliittoa taas yliopistonotkujat, "taiteilijat" ja tyhjäntoimittajat.

Muistan hyvin jo jostain 10-12 vuoden takaa kun vänkäsin työpaikan vihernatsien kanssa. Vihreät ja vasurit myönsivät rivien välissä kannattavansa suomalaisduunarien tuhoamista. Duunarien tuhoaminen luokkana oli hajustajille täysin ok. Tää on jo vanha ilmiö.

Mutta (marxilaiseen tyyliin) tätä ei sanota ääneen eikä motiivia tälle haluta kertoa.

Kyllähän silti varmaan puolet suomalaisista ns. duunareista (etenkin naisista) edelleen äänestää vas / vihr / sdp koska ovat ns. tyhjäpäitä, Vain Elämää ja Tanssii tähtien kanssa tms. -faneja. Eli siinä mielessä työläisten hävittäminen on tavallaan ihan yksi ja sama Vas-Vihr maineelle koska aina näissä työläisissä on aina näitä "Pekka Haavisto on ihana ja homo", "Li Andersson on  ihana ja mäpanisinsitä", Sanna on ihana kun se puhuu sillai oikealla tavalla rauhallisesti". Eli suuri osa ihmisistä ei pysty tai halua ajatella että mitä X ja Y tekevät mun elannolle, työelämälle, asuinympäristölle ja lapsille.


"On käynyt ilmi, että demokratia ja lehdistön vapaus ovat suurimpia niistä tyhjistä korulauseista, jotka milloinkaan ovat ihmismieltä sumentaneet".

Golimar

Quote from: akez on 12.10.2020, 14:33:32
Viitaten tuohon Talouselämä-lehden artikkeliin niin samalla nousee esiin poliittista kenttää ajatellen se mielenkiintoinen seikka, että vasemmistopuolueilla on jotakuinkin yhtäläinen kiima ja kiihko tuoda "työvoimaa" Suomeen EU:n ulkopuolelta kuin kapitalistilla.

Mistä kummasta tämä voisi johtua?


Täysin moraalittomat puolueet ja järjestöt tekevät mitä tahansa pysyäkseen vallassa tai saadakseen etuja.

Ari-Lee

Quote from: akez on 12.10.2020, 14:33:32
Viitaten tuohon Talouselämä-lehden artikkeliin niin samalla nousee esiin poliittista kenttää ajatellen se mielenkiintoinen seikka, että vasemmistopuolueilla on jotakuinkin yhtäläinen kiima ja kiihko tuoda "työvoimaa" Suomeen EU:n ulkopuolelta kuin kapitalistilla.

Mistä kummasta tämä voisi johtua?

Jonkinlainen vinoutuneen sairas joukkopsykoosi, hulluuden riemumarssi, siitä että tuo muka trendikäs kiima tuo lisää ääniä, eli kalastelevat ääniä melko sameilta vesiltä. Todellisuus on se, että suurin puolue on edelleenkin äänestämättömät.

Esim. (tilastokeskus):

- Kuntavaaleissa 2017 äänestysprosentti oli 58,9.
- Europarlamenttivaaleissa 2019 Suomessa asuvien Suomen kansalaisten äänestysprosentti 42,7.
- Eduskuntavaaleissa 2019 Suomessa asuvien Suomen kansalaisten äänestysprosentti 72,1, ulkosuomalaiset mukaan lukien 68,7.
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä