News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

2017-06-24 Ruotsi: Opettaja kieltää puhumasta suomea välitunnilla

Started by Faidros., 24.06.2017, 14:56:44

Previous topic - Next topic

Spesialisti

Jotkut kielet ja kulttuurit ovat vain parempia kuin toiset. Toisaalta; Ruotsinuomalaiset ovat kasanneet jokusenkin Volvon, Saabin tai Scanian. Ahmed osaa vain ajaa Scanialla.

Kulttuurirealisti

QuoteOpettaja kieltää puhumasta suomea välitunnilla – "Ei omaa kieltä pitäisi joutua pyytämään anteeksi

Tämähän on ihan hiton rasistista! Kieli-/kulttuurirasistista siis. Kieltävätkö samalla somalin tai arabian puhumisen? Miksi ei?
"Ovela tapa pitää ihmiset passiivisina ja kuuliaisina on rajoittaa tiukasti hyväksyttävien mielipiteiden kirjoa, mutta sallia hyvin vilkas keskustelu sen kirjon sisällä. ... tämä antaa ihmisille tunteen, että ajattelu on vapaata." - Chomsky

Keza

Nyt en tähän hätään löytänyt varsinaista suomen ja ruotsin kielirajaa 18010 mutta tuosta voi lukea metsäsuomalaisista, eli Ruotsin länsirajan metsäalueilla asuneista suomalaisista, joita vielä 1820-luvulla oli n. 50 000 https://fi.wikipedia.org/wiki/Mets%C3%A4suomalaiset ja https://en.wikipedia.org/wiki/Forest_Finns

Näköjään viimeiset suomea puhuneet metsäsuomalaiset kuolivat vasta 1960-luvun lopulla.

Maija Poppanen

Quote from: Uuno Nuivanen on 24.06.2017, 15:59:20
Quote from: Tappivanukas on 24.06.2017, 15:53:47
..suomenruotsalaiset ovat maassamme suhteetonta valtaa käyttävää herrakansaa.

Muistetaan nyt kuitenkin, että siinä joukossa on aivan kelpo väkeäkin - jopa hommalaisia!  :)

Voi se yksilö-muhamattikin olla kiva. Silti noille ei pidä antaa valtaa Suomessa.

pienivalkeapupu

"Luulen, että pääsääntöisesti, kirjoitukseni ovat totta."

"Minun täytyy toimia epävarmuudessa, vaikkei minulla aina ole kaikkea informaatiota ja tietoa."

Eino P. Keravalta

Meillä on perkele, sauna ja sisu!

Niillä mellanöl ja mamman tisu!
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Make M

Quote from: Kulttuurirealisti on 24.06.2017, 16:53:55
QuoteOpettaja kieltää puhumasta suomea välitunnilla – "Ei omaa kieltä pitäisi joutua pyytämään anteeksi

Tämähän on ihan hiton rasistista! Kieli-/kulttuurirasistista siis. Kieltävätkö samalla somalin tai arabian puhumisen? Miksi ei?

Eivät kiellä somalin tai arabian puhumista, koska silloin otetaan pää irti ja laitetaan se perseeseen. Näin yksinkertaista se on.

http://mvlehti.net/2017/05/13/muslimi-matujen-jalkikasvu-terrorisoi-espoolaislapsia-pia-polvander-kertoo-ja-julkaisi-kaksi-videota/

ejmantyla

Siinähän kieltävät. Ruotsissa pitäisi kieltää kaikki muut kielet paitsi ruåtsi.
Täällä meilläkin pitäisi lopettaa tulkkaukset ja  hyyssäys.Kukaan ei kotoudu eikä sopeudu,ellei ole pakko.
Olen itse asunut useassa maassa,osan kielistä opin kun sanakirjan kanssa sähläsin ja yritin kommunikoida,ei tullut mieleenkään vaatia tulkkia.
Kotoutumiseen vaaditaan halu tai pakko.Täällä esim.afrikan sarvesta saapuneilta,puuttuu molemmat.

Eino P. Keravalta

Käy melkeinpä sääliksi ruotsalaisia.

He pitävät meitä alkeellisina mongoleina, mutta kun heidän maansa tuhoutuu, joutuvat ruotsalaiset nielemään ylpeytensä ja tulemaan lakki kourassa pyytämään meiltä turvapaikkaa.

Ja ehkä me joillekin sellaisen voimme myöntääkin. Mutta sen verran maahanmuuttopolitiikkamme on jo siinä vaiheessa kiristynyt, ettei vastaanottokeskuksesta pääse ulos ennenkuin on saanut suomen kielen kokeessa vähintään tyydyttävän arvosanan.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

sologdin

Otin kuvan viime Tukholman-reissullani.  Lippuautomaatin ohje Suomen-terminaalin tien varressa.  Siihen ei yksinkertaisesti mahdu enempää kieliä.
Jos en muitten kanssa mennä saa, kai yksinäni mennä saan.

Emo

Ruotsalaiset ovat aina alemmuudentuntoisesti pelänneet suomalaisia, ja pelkäävät nykyäänkin. Viikingit olivat norjalaisia ja tanskalaisia, ruotsalaisia neitejä ei ikinä. Tukholmasta etelään alueita asuttivat tanskalaiset.

Katsokaa tämän päivän skandinaaveja. Norjalaisilla ja tanskalaisilla on ryhti vielä kutenjoten tallella, ruotsalaisilla ei ole uskallusta koska ei ole ikinä ollutkaan. Noidenko esi-isät muka viikinkejä?

ejmantyla

^
Miksi ei olisi esi-isät viikinkejä?
Viikingit raiskasivat naiset ja tappoivat ruåtsalais"miehet".
Viikingit siis rikastivat geeniperimän.

siviilitarkkailija

Viikingit olivat mainettaan huomattavasti rauhallisempia. Ryöstivät JOS UHRI OLI KUIN SUVAKKI, mutta visusti välttelivät aseistetun ja puolustuskykyisen kohteen ryöstämistä. Tällöin kävivät IHMISKAUPPAA, mikä oli yhtä kannattavaa tuolloin kuin nykyisin. Tai jopa kannattavampaa. Vesillä liikkuminen oli menestyksen salaisuus samoin tarinankerronta mikä on sekin nykyään välimeren alueella ja vastaanottokeskuksissa suosiossa.

Viikingit oli aikamoisia kusipäitä kun heitä ja edesottamuksiaan tarkemmin tutkii. Tietysti jos etukäteen on päättänyt että viikingit (alun perin tarkoitti TANSKALAISIA) on sarvikypäräisiä könsikkäitä niin eihän sille voi pikku historiallisilla totuuksilla mitään.
Maailmassa ei ole mitään muuta vakavaa asiaa kuin huumori...

-PPT-

Quote from: Eino P. Keravalta on 24.06.2017, 18:18:50
Käy melkeinpä sääliksi ruotsalaisia.

He pitävät meitä alkeellisina mongoleina, mutta kun heidän maansa tuhoutuu, joutuvat ruotsalaiset nielemään ylpeytensä ja tulemaan lakki kourassa pyytämään meiltä turvapaikkaa.

Ja ehkä me joillekin sellaisen voimme myöntääkin. Mutta sen verran maahanmuuttopolitiikkamme on jo siinä vaiheessa kiristynyt, ettei vastaanottokeskuksesta pääse ulos ennenkuin on saanut suomen kielen kokeessa vähintään tyydyttävän arvosanan.

Kyllä ne Norjaan ja Tanskaan suuntaavat ennemminkin. He ketkä pystyvät muuttavat Australiaan tai Kanadaan/USA:han.

Ruotsalaisten muutto Suomeen on yhtä marginaalinen ilmiö kuin suomalaisten muutto Viroon. Eli jonkin verran tapahtuu mutta aina enemmän toisin päin.

Emo

Quote from: ejmantyla on 24.06.2017, 19:00:48
^
Miksi ei olisi esi-isät viikinkejä?
Viikingit raiskasivat naiset ja tappoivat ruåtsalais"miehet".
Viikingit siis rikastivat geeniperimän.

Näyttäisikö mielestäsi nykyisten ruotsalaismiesten geeniperimä viikinkien rikastamalta? Nuo suisidaaliset suvakkihölmötkö muka raiskaajien ja tappajien jälkeläisiä?

Quote from: siviilitarkkailija on 24.06.2017, 19:10:07
Viikingit olivat mainettaan huomattavasti rauhallisempia. Ryöstivät JOS UHRI OLI KUIN SUVAKKI, mutta visusti välttelivät aseistetun ja puolustuskykyisen kohteen ryöstämistä. Tällöin kävivät IHMISKAUPPAA, mikä oli yhtä kannattavaa tuolloin kuin nykyisin. Tai jopa kannattavampaa. Vesillä liikkuminen oli menestyksen salaisuus samoin tarinankerronta mikä on sekin nykyään välimeren alueella ja vastaanottokeskuksissa suosiossa.

Viikingit oli aikamoisia kusipäitä kun heitä ja edesottamuksiaan tarkemmin tutkii. Tietysti jos etukäteen on päättänyt että viikingit (alun perin tarkoitti TANSKALAISIA) on sarvikypäräisiä könsikkäitä niin eihän sille voi pikku historiallisilla totuuksilla mitään.

Vastikään luin jostain, että islantilaisissa saagoissa on mainittu viikinkien yrittäneet kahdesti Suomeen. Niillä ei ollut tänne suurta hinkua, kun täällä ei ollut paljonkaan rikkauksia ryöstettäväksi ja lisäksi suomalaisilta saivat molemmilla kerroilla mukavasti turpiin.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Vainovalkea

Myös Suomen rannikon vainovalkeat mainittu saagoissa.

En arvosta ruotsalaisuutta, en historian valossa enkä etenkään nykyisyyden valossa.

ejmantyla

Jos osa ruåtsalaisista onkin ollut viikinkien jälkeläisiä,niin tuhannen vuoden pullan syönti jättää jälkensä,sotaisuus laimenee.

Mika

Quote from: sologdin on 24.06.2017, 18:21:23
Otin kuvan viime Tukholman-reissullani.  Lippuautomaatin ohje Suomen-terminaalin tien varressa.  Siihen ei yksinkertaisesti mahdu enempää kieliä.

Suomenkielen puuttuminen automaatista on sikäli luontevaa, että suurin osa Ruotsissa asuvista suomalaista osaa ruotsia erinomaisesti. Ylivoimainen valtaosa suomalaista turisteistakin osaa kieltä ainakin sen verran, että osaa ostaa lippunsa automaatista.

Minun on vaikea ymmärtää kielipoliitista naukumista esim. Suomessa asuvilta ruotsinkielisiltä.  He puhuvat 99 %:sesti aivan yhtä hyvin suomea kuin ruotsiakin, joten luulisi, että on yhdentekevää, jos ihan kaikkialla ei saa ruotsinkielistä palvelua. 
"Nigerian poliisi on pidättänyt vuohen epäiltynä autovarkaudesta"

Micke90

Quote from: sologdin on 24.06.2017, 18:21:23

Minusta ruotsin voisi poistaa Suomenkin lippuautomaateista.

Swen OF Sweden

Ruotsalaiset ovat hyvin suomen kielen vastaisia ja välillä tuntuu, että se on heillä veressä?`
Olen itse joutunut aivan uskomattomiin tilanteisiin ruotsissa kun olen puhunut suomea toisen suomalaisen kanssa, eli ulkopuolinen, joka ei edes kuulu ryhmään on pahoittanut tästä mielensä, tosin minulle on tapahtunut myös suomessa vastaavia tilanteita kun olen puhunut ruotsia, niin keskustelun ulkopuolinen on tullut huutamaan, että suomessa puhutaan suomea. Näistä tilanteista tulee aina mielettömän vihaiseksi. Minun on hyvin vaikeea ymmärtää tuollaista moukkamaista käytöstä. Toisaalta ymmärrän, että asiaan on voinut vaikuttaa se, että olen kasvanut kaksikielisessä kodissa, missä kummankin kielen käyttö on ollut täysin luonnollista.

Selvää on, että kohteliaisuus sääntöihin kuuluu, että puhutaan ryhmässä sitä kieltä, mitä kaikki osaa, mutta on tilanteita, joissa tämä ei aina onnistu ja jotkut ihmiset ylireagoivat vieraan kielen kuulemiseen loukkaantumisella, varsinkin ruotsissa, jos vieras kieli on suomi, mutta samaa loukkaantumista, ei tule jos vieras kieli on ranska, englanti tai arabia.

Esimerkki: Menin ruotsissa viranomaisen juttusille ja kun vuoroni tuli tiskille, huomasin virkailijan nimikyltistä, että kyseinen nainen saattaa olla suomea osaava. Aloitin keskustelun suomeksi ja arvioni oli oikea. Sain hyvää palvelua suomeksi, kunnes viereisessä penkissä oleva virkailija  Ulla-Britta Rövmun tuli kommentoimaan, että kun puhumme suomea, voimme puhua aivan mitä tahansa, ilman, että toimiston muu henkilökunta tietää, mistä keskustelemme.
Kykyni näytellä normaalia oli tässä kohtaa erittäin lujilla, mutta jatkoin asiani suomeksi loppuun ja poistuin virastosta pöyristyneenä. Ei mennyt aikaakaan kun palasin samaan paikkaan, niin tiskillä oli vastassa huivipäinen uusruotsalainen, joka oli palkattu tehtävään siitä syystä, että kunnan arapiankieliset saisivat palvelua omalla kielellään. Muitakin tilanteita on ollut useita ja tulee vielä olemaan useita. Suomi kielenä on väheksytty ruotsissa ja ruotsalaisilla on tässä kohtaan aivan selkeästi kaksoisstandari, koska mikään muu kieli ei aiheuta ruotsalaisissa tätä samaa ärtymystä kuin suomi!!
https://www.youtube.com/watch?v=hNWu4FFoUj4

"Ei valheet mene ohi sillä et ne unohdetaan"
  -Dave Lindholm

"Voisitteko kertoa minulle missä ilmansuunnassa suomesta katsottuna on:Itämeri?"
-Swen

Svensk Polis: https://www.youtube.com/shorts/eyOT0wOcD5U

Nanfung

Quote from: Beenari on 24.06.2017, 15:01:25
Verorahoilla maksettua tekstiä, joten kopsasin koko artikkelin.

He kirjoittavat lisäksi, että suomenkielistä tarjontaa radiossa ja televisiossa on vähennetty. Ruotsin radio on lakkauttanut alueellisen suomenkielisen tarjonnan, ohjelma-ajat ovat huonontuneet ja ruotsinkielisten juttujen määrä lisääntynyt.

Ruotsalaiset kiittävät Ylen antamasta esimerkistä.
Suomen kielen sanoissa on pasaatituulen lempeää voimaa ja laulettuna se soi, kuin parhaiten viritetty Stradivarius.

Maija Poppanen

Quote from: Swen OF Sweden on 24.06.2017, 21:26:51
...Minun on hyvin vaikeea ymmärtää tuollaista moukkamaista käytöstä. Toisaalta ymmärrän, että asiaan on voinut vaikuttaa se, että olen kasvanut kaksikielisessä kodissa, missä kummankin kielen käyttö on ollut täysin luonnollista.

Mä oon joskus aiemmin postannut tänne karmivista asiakaspalvelu-kokemuksista, missä on nimenomaan tarkoitus laittaa suomenkielinen myyjä paikkaansa - syvälle. Silloinkin, kun varsin hyvästi pystyis puhuun suomea.

On kyllä toisaalta joku oikein kiva vakkarikin, joka ensitöikseen muistelee, et "olitkos se sä, joka ei puhu ruotsia mut ymmärtää?"

Pääsääntoisesti finlandsvenskat on kai ihan ihmisiä mut en voi olla ihmettelemättä sitä pienen osan kielikusipäisyyttä.

Koepotkupallo

Kieliasioissa on aina paikallaan muistella vanhoja: http://www.halla-aho.com/scripta/tyhmyydesta.html

En luota pätkääkään siihen, että kieliasioissa mikään tiedotusväline toimittelijoineen puhuu totta. Näin muistutuksena.
Rehellinen lapinmies on myös yrittäjä-lakimies, varatuomari, suunnistaja, aloittaja, kenttäjuristi, juristi, auktorisoitu lakimies, varatuomari, juristi ja pelle.

Swen OF Sweden

Quote from: Maija Poppanen on 24.06.2017, 22:15:00
Pääsääntoisesti finlandsvenskat on kai ihan ihmisiä mut en voi olla ihmettelemättä sitä pienen osan kielikusipäisyyttä.

Suomenruotsalaiset ovat suomalaisia, EI riikinruotsalaisia.
Valitettavasti liian suuri osa suomenruotsalaisista ei tunne suomen kielihistoriaa, muuta kuin yksipuolisesta näkökulmasta ja ovat kuulleet tätä propagandaa lapsesta asti jatkuvalla syötöllä ja tässä syy kielikusipäisyyteen.
Ovat ns. valheen uhreja.

Sen sijaan onneksi suomenruotsalaisilla ei ole tätä riikinruotsalaisten perisyntiä, eli vastataan aina, niin kuin kuulijan oletetaan haluavan, eikä välitetä siitä, tuliko samalla luvanneeksi jotain tai puhuiko totta. Ruotsissa kun ei riitä se, että vaikka osaisi kuinka hyvin ja täydellisesti ruotsia, niin pitää osata kuitenkin tulkita.
Minä olen kohdannut tämänkin ihanuuden heissä muutamia kertoja ja itse olen päässyt näistä lieve ilmiöistä, huutamalla "PERKELE!! Vastustan väkivaltaa ehdottomasti, mutta  muutaman kerran olen pedagoogisessa mielessä joutunut vääntämään nenästä ja korvasta, että lupaukset on saatu lunastetuksi ja viesti on mennyt perille, että Finnjävelin kanssa sovitusta on parempi pitää kiinni. Ruotsalaiset ovat pääsääntöisesti miellyttäviä, mukavia, kohteliaita, siistejä ihmisiä oikeesti, mutta se ei tarkoita välttämättä sitä, että he olisivat useinkaan aitoja ihmisiä, kuten me Suomalaiset.

PS.Ruotsalainen kahvia maistuu paskalle!

-Dave Lindholm

"Voisitteko kertoa minulle missä ilmansuunnassa suomesta katsottuna on:Itämeri?"
-Swen

Emo

^ Minulle eräs toistakymmentä vuotta Suomessa asunut riikinruotsalainen(peräinen) mies ihmetteli, kun puhun niin suoraan, ja suomalaiset hänen mukaansa yleisestikin puhuvat asioista hyvin suoraan. Tätä geneettistä erityispiirrettämme hän edelleen hämmästeli. Enkä minä hänelle ole mitään mielestäni kovin suoraan koskaan edes puhunut, niitä näitä jutustellut. Olin minäkin hämmästynyt palautteesta. Nääs osaan minä todella suoraankin puhua, jos sille päälle satun. Se on sitten suomalaisittainkin hyvin suoraa puhetta. Ja ehdottoman suomeksi.

Hankala Tapaus

Maassa maan tavalla tai maasta pois. Eikös se ole sama joka paikassa?

repsikka

Hyvä huomio !
Kellä hommalaisella on sellaisia suhteita naapurimaahan, että asia voitaisiin selvittää?
Jopa mahdollisia kontakteja valtiopäiväedustajiin.
Jos kaksoistandardi osoitetaan, se voisi taas avata muutaman ruotsalaisen silmäparin.

Swen OF Sweden

Quote from: repsikka on 25.06.2017, 08:09:50

Hyvä huomio !
Kellä hommalaisella on sellaisia suhteita naapurimaahan, että asia voitaisiin selvittää?
Jopa mahdollisia kontakteja valtiopäiväedustajiin.
Jos kaksoistandardi osoitetaan, se voisi taas avata muutaman ruotsalaisen silmäparin.

http://www.norden.org/fi/persons/sven-erik-bucht

https://www.facebook.com/svenerik.bucht?fref=ts

Sven-Erik Bucht on ruotsalainen ministeri, jolla varmuudella on tietoa tästä aiheesta ja kokemusta, mutta sosiaalidemokraattina, hän tuskin pistää tikkuakaan ristiin, tämän kaksoistandarin osoittamiseksi.
Sven-Erik puhuu suomea äidinkielen omaisesti.
Siitä huolimatta, hänelle olisi hyvä antaa tästä palautetta!!

Hyvä palaute paikka asiasta on myös:

http://www.kungahuset.se/ovrigt/kontakt/halsningarochfragor.4.396c7107359daaf480001644.html

Kuninkaalle kannattaa tietysti antaa palautetta suomeksi, koska suomi on yksi ruotsin virallisista vähemmistökielistä ja kuningashuone on kertonut kunniottavansa vähemmistöjä jne...

Lisäys: Kävin selailemassa Sven-Erikin facebook sivustoa ja silmiini ei osunut yhtään suomenkielistä kommenttia, vaikka hän puhuu suomea päivittäin. Itsellänni ei ole faceprofiilia, mutta voisiko joku hommalainen käydä kokeilemassa, poistaako Sven-Erik sivuiltaan suomenkieliset kommentit???

-Dave Lindholm

-Swen

repsikka

Palautteen antaminen on tietenkin hauskaa, mutta teholtaan samaa kuin metsään huutaminen. Jos sieltä vastaus tulee, niin se on kuitenkin ympäripyöreää höttöä.
Tarkoitukseni on saada joku asioista vastaava NOKIKKAIN , jolloin häneltä voisi yrittää puristaa kunnon vastauksen, varsinkin kaksoisstandardiin.
Mutta yrittänyttä ei laiteta.

Swen OF Sweden

Quote from: repsikka on 25.06.2017, 10:05:49
Palautteen antaminen on tietenkin hauskaa, mutta teholtaan samaa kuin metsään huutaminen. Jos sieltä vastaus tulee, niin se on kuitenkin ympäripyöreää höttöä.
Tarkoitukseni on saada joku asioista vastaava NOKIKKAIN , jolloin häneltä voisi yrittää puristaa kunnon vastauksen, varsinkin kaksoisstandardiin.
Mutta yrittänyttä ei laiteta.

Hienoa, että suhtaudut asiaan vakavasti!! Pisteet siitä.
Tosin olen nyt kanssasi erimieltä palautteen merkityksestä. Varmasti vastaukset ovat usein ympäripyöreää höttöä, mutta, mutta jos samanlaatuista palautetta tulee paljon siihen kyllä reagoidaan tavalla tai toisella.
Varsin kiinnostunut olisin tietämään, saako kukaan kuningashuoneesta vastausta suomenkiellä  lähetettyyn palauteeseen, epäilen, mutta kannattaa testata! Koska se kertoo jotain asenteesta.

-Dave Lindholm

-Swen

valla_valla

Swen of Sweden todisti ylempänä, että ruotsalaiset suhtautuisivat jotenkin alentuvasti suomalaisiin. Itselläni ei ole sellaista tuntumaa. En ole ikinä kohdannut missään ruotsalaisten suunnalta mitään dissaamista tai halveksuntaa. Pikemminkin päinvastoin. Monesti ruotsalaiset ovat jollain tavalla ikäänkuin "hyväksyneet" entistä enemmän kun ovat tajunneet olevani suomipelle. Hyvä etteivät ole syliin istuneet paijattavaksi.

Mutta, rasismia olen toki kohdannut Ruotsissa, ainakin kaksi kertaa. Kerran eräällä afrikalaistaustaisella mustalla taksikuskilla oli joku Suomi-fiksaatio ja hän piikitteli minua suomalaisuudestani. Vastapalvelukseksi jätin taksin maksamatta (jotain 400 kruunua) ja kun äijä alkoi urputtamaan uhkasin vetää turpaan. Sain ilmaisen matkan. Toisen kerran Tenstan kaljabaarissa (jostain ihmeen syystä menin sinne kaljalle) joku jugoslaavi alkoi nurisemaan suomalaisuudestani. Sellaista mussutusta, että väy väy. Sanoin sille, että sinäkin pärkkeleen jugge... niin mikä se teidän maan nimi muuten nykyään olikaan? Ei se jugoslavia ollut vaan mikä? Sullakin ressukalla varmaan suku ammuttu ja oot tullut Ruotsiin inisemään? Ampuko ne äitis? Isäs? Vai ammuttiinko koko suku ja itse pääsit Tenstan baariin kaljalle?