News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

2017-06-20 Kokoomus pelasti ylivelkaantuneen hyväveljen 7k€ palkalla avustajaksi

Started by Golimar, 20.06.2017, 21:40:56

Previous topic - Next topic

Golimar

QuoteMoni politiikkaa seuraava hieraisi silmiään, kun oikeusministeriö tiedotti noin kuukausi sitten, että Vantaan kaupunginhallituksen puheenjohtaja ja entinen kansanedustaja Tapani Mäkinen, 52, (kok) on nimitetty oikeusministeri Antti Häkkäsen (kok) erityisavustajaksi. Ministeriön tiedotteen mukaan Mäkisen vastuulla ovat erityisesti liikenne- ja viestintäministeriön, ympäristöministeriön maankäyttö- ja rakennusasioiden sekä maakuntauudistuksen seuranta.

Mäkisen nimitys oli monen mielestä outo.

Nimitys herätti ihmetystä myös kokoomuslaisten keskuudessa, sillä Mäkisen maine ei ole puolueen sisällä paras mahdollinen. Väitteitä seksuaalisesta häirinnästä ja korruptiosta, taloussotkuja ja Paula Risikon (kok) retuuttamista tanssilattialla. Miksi kokoomuksen ehdottomiin tulevaisuuden nimiin kuuluva Häkkänen valitsi kaikista vaihtoehdoista juuri Mäkisen avustajakseen?

Vastaus löytyy politiikasta, jonka mukaan puolueelle uskollisista (miehistä) pidetään huolta. Kaksi kautta eduskunnassa (2007-2015) istunut ja Vantaan kaupunginhallitusta vuodesta 2009 johtanut Mäkinen on juuri sellainen. Mäkinen tuntee ihmiset ja ihmiset tuntevat hänet. Ei Häkkänen tätä politiikkaa ole keksinyt. Hän oli 4-vuotias, kun Mäkinen aloitti politikoinnin Vantaan kaupunginvaltuustossa vuonna 1989.

Pääministeri Juha Sipilän (kesk) allekirjoittaman nimittämiskirjan mukaan Mäkisen palkka Häkkäsen erityisavustajana on korkeimman palkkaluokan (A30) mukainen, 6 854 euroa kuukaudessa. Sitä enemmän maksetaan vain pääministerin poliittiselle erityisavustajalle Riina Nevamäelle ja ministeriryhmien erityisavustajille Juha Halttuselle (Sininen tulevaisuus) ja Anssi Kujalalle (kokoomus). Nevamäen palkka on 7 562 euroa kuukaudessa, Halttusen ja Kujalan 7 361 euroa kuukaudessa.

Pääministeri Juha Sipilä nimitti Tapani Mäkisen oikeusministeri Antti Häkkäsen erityisavustajaksi 16. toukokuuta. (VALTIONEUVOSTON KANSLIA)
Mäkinen on koulutukseltaan merkonomi. Hänen kanssaan samassa palkkaluokassa ovat muun muassa Sipilän talouspoliittinen erityisavustaja Markus Lahtinen ja puolustusministeri Jussi Niinistön (st) erityisavustaja Juha Martelius.

Lahtinen on koulutukseltaan kauppatieteiden tohtori ja on työskennellyt Pellervon taloustutkimuksen tutkimusjohtajana sekä Tampereen yliopiston kansantalouden professorina. Martelius on koulutukseltaan valtiotieteiden tohtori ja on työskennellyt puolustusministeriön tutkimusjohtajana ja eduskunnan puolustusvaliokunnan valiokuntaneuvoksena.

Vantaan kaupunginhallituksen puheenjohtajana Mäkiselle maksettiin 7 000 euroa vuodessa (583 euroa kuukaudessa) sekä 290 euroa jokaiselta enintään kolme tuntia kestäneeltä kokoukselta. Lisäksi Mäkinen on saanut eduskunnasta pudonneille kansanedustajille tarkoitettua sopeutumiseläkettä, joka on Mäkisen kohdalla arviolta 2 200 euroa kuukaudessa.

Mäkinen aloitti sopeutumiseläkkeen noston pudottuaan eduskunnasta kevään 2015 vaaleissa. Mäkinen menetti vaalikauden aikana kaksi kolmesta äänestäjästään, yhteensä yli 3 000 ääntä.

Mäkinen sai vuoden 2012 kuntavaaleissa 2 568 ääntä, mikä oli kokoomuksesta ylivoimaisesti eniten. Vain kansanedustaja Antti Lindtman (sd) oli Vantaalla Mäkisen edellä. Purjehduksen politiikkaan vaihtanut, vuonna 2015 eduskuntaan noussut kansanedustaja Sari Multala (kok) sai viisi vuotta sitten kuntavaaleissa 1 222 ääntä. Se oli kokoomuksesta toiseksi eniten.

Tämän kevään kuntavaaleissa Mäkinen sai 983 ääntä, 1 585 ääntä vähemmän kuin viisi vuotta sitten. Multala tuplasi äänensä (2 705) ja oli kokoomuksen ylivoimainen äänikuningatar Vantaalla. Samalla hänestä tehtiin kaupunginhallituksen uusi puheenjohtaja. Mäkinen joutui väistymään kaupunginvaltuuston varapuheenjohtajaksi. Valtuuston puheenjohtajan nuija on jykevästi SDP:n Lindtmanilla.

Kaupunginhallitus vastaa kunnan hallinnosta ja taloudenhoidosta sekä valtuuston päätösten valmistelusta, päätösten täytäntöönpanosta ja laillisuuden valvonnasta.

Moni onkin ihmetellyt, miten ulosottoviraston vakioasiakas voi olla vuodesta toiseen Suomen neljänneksi suurimman kaupungin johtava päättäjä ja ylin laillisuusvalvoja...

Mäkisen ulosottoasiat nousivat ensimmäisen kerran julkisuuteen syksyllä 2013, kun Mäkinen jätti maksamatta vajaan 4 000 euron suuruisen laskun Suomen Lehtiyhtymälle.

- Kun hoitaa muiden asioita, jäävät omat asiat usein hoitamatta. Tästä on perheessäni puhuttu paljon, Mäkinen sanoi Vantaan Sanomille ja vakuutti, ettei muita vastaavia velkoja tai velkojia ole.

Seuraavana syksynä Vantaan Sanomat uutisoi Mäkisen jättäneen useita laskuja maksamatta.

Mäkinen julkaisi tiedotteen, jossa hän kertoi ymmärtävänsä, että äänestäjät odottavat häneltä päätöksentekijänä ja kansanedustajana nuhteettomuutta ja rehtiä käytöstä.

- Olen pahoillani siitä, etten ole kaikilta osin pystynyt hoitamaan henkilökohtaisia asioitani kansanedustajan tehtävään kuuluvalla arvokkuudella. Olen nyt hoitanut henkilökohtaiset raha-asiani kuntoon ja jatkan nöyrästi työtäni eteenpäin, Mäkinen vakuutti syyskuussa 2014.

Vakuuttelut eivät auttaneet, sillä syksyllä 2015 Mäkinen oli jälleen otsikoissa ja jälleen kerran ulosottoasioiden tiimoilta.

Mäkinen oli jättänyt maksamatta 28 000 euron suuruisen vaalikampanjaansa liittyvän laskun mainos- ja markkinointitoimisto Clear Channel Suomi Oy:lle. Myös muita laskuja oli jäänyt hoitamatta.

***Itä- ja Keski-Uudenmaan ulosottoviraston Iltalehdelle toimittaman rekisteriotteen mukaan Mäkisellä oli maanantaina 19 voimassa olevaa ulosottomerkintää. Kun Iltalehti tarkisti asian edellisen kerran viime vuoden elokuussa, merkintöjä oli seitsemän.

Uusia merkintöjä on tullut kymmenessä kuukaudessa 12 kappaletta.

Lähes puolet merkinnöistä (9) on pysäköintivirhemaksuja. Niitä on kertynyt Mäkiselle sekä Helsingissä että Porissa. Ulosottoon ovat menneet myös noin 2 000 euron suuruiset mätkyt, 756 euron suuruinen rangaistusmääräyssakko, oppilaitosmaksuja sekä ajoneuvovero. Listalla olevat merkinnät ovat kahdelta edelliseltä vuodelta (2015-2017).

Kaikki Mäkisen ulosottoon menneet laskut on maksettu. Viimeisimmät ulosottoviranomaiselle tehdyt suoritukset ovat huhtikuulta. Vaalikampanjavelkansa Mäkinen maksoi jo loppuvuodesta 2015 Vantaan Sanomien uutisoitua asiasta.

http://www.iltalehti.fi/politiikka/201706192200219143_pi.shtml

https://www.suomenuutiset.fi/kokoomuksen-bileista-kasittamaton-hardelli-kamerat-takavarikoitiin-sitten-alkoi-kaatuilu/

Pölhökustaa

Huomasin tämän saman.

Tympääntyneisyytelläni ei ollut olla rajoja. Mutta olihan niillä sitten, muistin Antti Kaikkosen korruption nuorison asuntotukihankkeissa, Ville Niinistön tietämätömyyden autoveroasioista ja Heidi Hautalan kotitalousvähennys- tms. epäselvyydet, Simon Elon ja Sampo Terhon rehellisen kirkkaat kauriinsilmät mitä tuli rasismiin, fasismiin ja kaikkeen muuhun pahaan, ja sitten huomasin ettö eihän tämä Mäkisen Tapani mitenkään standardista poikkea.

Kaverit jeesaa, sinä maksat.

Micke90

Korruptio ei ole ongelma, mutta väärät mielipiteet ovat.

Sydämistynyt

Media kaivaa nyt hallituksen kaappien luurankoja.  On semmoinen hytinä, ettei tämä hallitus kestä syksyä pidemmälle...

Ägräs

Näitä on satavarmasti huomattavasti enemmän ja useammista puolueista. Sipilä pelasti Lehtomäen erittäin korkeapalkkaiseen virkaan.
Where is the fighting man?
I am he
You would trade every truth
For hollow victories

Peltipaita

"Kumiluodit ovat hyväksyttävyyden rajoilla"  sanoi Matti Vanhanen, kun Kataloniassa haluttiin saada mielipide selville äänestämällä.

Kyuu Eturautti

Lukaisin itsekin. Ei ihan ylpein päivä kotipuolueelle, vaikka epäilemättä asiaan kuuluu seikkoja jota ei artikkelista ilmennyt. Ei se ole tekosyy tai puolustus, mutta voi avata taustoja. Tai sitten ei.

Luotan kyllä markkinatalouden kykyyn hoitaa erinäisiä asioita ja muutoinkin olen ns. Lepomäkiläinen vähän klassisemman liberalismin kannattaja. Mutta se ei voi toimia, eikä markkinatalous saada uskottavuutta, jos emme suhtaudu ankarasti niihin jotka järjestelmää väärinkäyttävät.
"Natseja puolustava yrittäjä" - sometotuus.
Blogini Pirkan blogeissa

repo

Quote from: Ägräs on 20.06.2017, 23:59:48
Näitä on satavarmasti huomattavasti enemmän ja useammista puolueista. Sipilä pelasti Lehtomäen erittäin korkeapalkkaiseen virkaan.

Mutta Timo Soinin pelastaminen taitaa olla yksi erikoisimpia pelastuksia, mitä politiikan historia tuntee. Sipilä pelastaa toisen puolueen väistyvän puheenjohtajan unelmapestin ulkoministerinä. :facepalm:

Kuinka monta tällaista poliittisen johtajan nerouden hedelmää saamme vielä nauttia ennen kuin jopa korruptoitunut järjestelmä korjaa itse itseään?
"Kokoomusvihassa ei ole mitään huvittavaa. Kolmannen polven kokoomuslaisena totesin 2000- luvun alussa, ettei Kokoomusta enää voi äänestää, eikä naurattanut minua yhtään silloin eikä edelleenkään." -- Emo

valkovuokko

Kyuu, osaatko vastata, mitkä arvot Kokoomuksella on paremmat kuin Halla-ahon johtamilla perussuomalaisilla? Tarkoitan sitä kun Vapaavuori ja Orpo sanoivat, että arvojen takia he eivät voi tehdä hallitusyhteistyötä perussuomalaisten kanssa.

Kun Orpo/Vapaavuori/Stubb puhuvat universaaleista ihmisoikeuksista ja jakamattomasta ihmisarvosta, eikö se tarkoita, että pitäisi kiireesti hakea miljoonat nälkäänäkevät eurooppaan ja Suomeen etteivät kuole kurjuuteen. Miten kokoomuslaiset voivat elää leveästi ja törsätä rahaa mukavuuksiin, kun miljoonat lapset kuolevat nälkään ja sairauksiin toisella puolella maailmaa? Miten Stubb, Katainen, Vapaavuori voivat nauttia hirvittävän korkeaa palkkaa EU-työssään, kun miljoonilla ei ole varaa ruokaan eikä perustarpeisiin.

Toisaalta miten kokoomus voi tehdä hallitusyhteistyötä Vasemmistoliiton kanssa, kun esim Liin ja Arhimäen kaverit/hengenheimolaiset anarkistit vaativat kylteissään nyrkeillä poliisin ja armeijan murskaamista? Sehän on laillisen yhteiskuntajärjestyksen halveksimistä. Miten heidän arvonsa kelpasivat kokoomukselle?

(Kyuu, sinua pidän tolkun ihmisenä ja hyvänä tyyppinä, vaikka oletkin valitettavasti liittynyt kokooinunmukseen)

Kyuu Eturautti

Quote from: valkovuokko on 22.06.2017, 14:53:06
Kyuu, osaatko vastata, mitkä arvot Kokoomuksella on paremmat kuin Halla-ahon johtamilla perussuomalaisilla? Tarkoitan sitä kun Vapaavuori ja Orpo sanoivat, että arvojen takia he eivät voi tehdä hallitusyhteistyötä perussuomalaisten kanssa.

Kun Orpo/Vapaavuori/Stubb puhuvat universaaleista ihmisoikeuksista ja jakamattomasta ihmisarvosta, eikö se tarkoita, että pitäisi kiireesti hakea miljoonat nälkäänäkevät eurooppaan ja Suomeen etteivät kuole kurjuuteen. Miten kokoomuslaiset voivat elää leveästi ja törsätä rahaa mukavuuksiin, kun miljoonat lapset kuolevat nälkään ja sairauksiin toisella puolella maailmaa? Miten Stubb, Katainen, Vapaavuori voivat nauttia hirvittävän korkeaa palkkaa EU-työssään, kun miljoonilla ei ole varaa ruokaan eikä perustarpeisiin.

Toisaalta miten kokoomus voi tehdä hallitusyhteistyötä Vasemmistoliiton kanssa, kun esim Liin ja Arhimäen kaverit/hengenheimolaiset anarkistit vaativat kylteissään nyrkeillä poliisin ja armeijan murskaamista? Sehän on laillisen yhteiskuntajärjestyksen halveksimistä. Miten heidän arvonsa kelpasivat kokoomukselle?

(Kyuu, sinua pidän tolkun ihmisenä ja hyvänä tyyppinä, vaikka oletkin valitettavasti liittynyt kokooinunmukseen)
Voin puhua vain omalta osaltani. Minulla ei ole, tai varmasti koskaan tule olemaan semmoista asemaa puolueessa missä enemmästä olisi väliä. On tuttavia ja hyviä puhevälejä paikallisten kanssa ja uskoakseni mahdollisuus tehdä niitä kulttuurihommia mitä haluan, mutta pääpiirteittäin tämä vain minä itse.

Jos katsotaan nykyisiä persuja ilman timokratiaa, minun aatetason ongelmani on suhtautuminen seksuaalivähemmistöihin. Se on vaan minulle liian tärkeä asia ja on selvä, ns. showstopper puolueen tasolta. Jos katsotaan asiatasolla, minua hieman huolettaa 1. varapuheenjohtajan tieteen vastainen agenda, mutta se ei ole ns. showstopper. Timokratian aikana ikäviä asioita oli paljon enemmän.

Lukeudun kyllä mieluusti antifeministiksi, mutta sekin on aate jossa on parin tyypin idiootteja, sekä "karkotetaan homot ahvenanmaalle" että "joka asia on vhm:n syytä". Ymmärrän kyllä erittäin hyvin miksi ihmiset suhtautuvat nuivasti esim. homoihin eikä minulla ollut ongelmaa olla eri mieltä James Hirvisaaren kanssa tästä, koska puolueen linja oli kuitenkin selvä silloin. Muutos ei katsonut tarpeelliseksi ottaa vahvaa kantaa seksuaaliasioihin, vaan näki sen osana suoraa demokratiaa. Persujen linja on voimakkaamman konservatiivinen tältä osin. Vaikka voin sen ymmärtää ja sen olemassaolon hyväksyä, en voi sitä kannattaa.

Pragmaattisella tasolla Kokoomus on vähiten yrittäjävihamielinen puolue Suomessa. Pidän realistisena että Kokoomus voi ajaa asioita jotka esim. hieman vähentäisivät paperisotaa mitä pienen yrityksen pyörittäjä käy viranomaisten kanssa. Toki EK:lla on liian vahva valta, mutta koen että tämä on asia jossa on saumat eri suuntaan.

En aio selitellä tai pyytää anteeksi kokkarien tunaroinneista, selvähän se on että tämän kokoisessa porukassa on monenlaista ihmistä. Olen tarpeeksi kauan ollut eri kokoisissa organisaatioissa, firmoja ja julkisia, että tiedän huipulle aina mahtuvan sopivan määrän moraalisäännöistä joustamista. Olen lukenut EU:n korruptioraportin ja tiedän mitä se sanoo hyvävelikerhosta. Lasken kuitenkin että yhteisö, etenkin minun kontekstissa, on hyvä, valmis keskustelemaan ja jättää tilaa myös pienelle jäsenelle tuoda ideoitaan esille, jopa toteuttamiseen asti. Tälläkin hetkellä puuhaan pientä mutta kiintoisaa projektia porukan kanssa. Haluan olla hyödyllinen.

Jos mennään pois ns. isoista asioista niin on toki kaksi muuta pointtia.
1. Jos olisin persuissa, menettäisin paljon kavereita. Ei tässä mitään järkeä ole, ei näin asioiden pitäisi olla, mutta niin ne ovat. Persuista on leimattu ilmestyskirjan peto, 10% persujen syystä ja 90% rummutuksen myötä.
2. Persuissa ei ole oikein minkään tason kulttuuriohjelmaa, etenkään semmoista joka veisi pois sosiaalidemokraattisista kulttuurilaitoksista kohti kulttuuriharrastajien omia mahdollisuuksia. Minulla ei olisi mitään tekemistä.

En ole jäsen täydellisessä puolueessa ja jos olisin, se olisi hemmetin huolestuttavaa. Olen jäsen puolueessa johon koen sopivani, jossa on mukava lähipiiri ja jossa voin olla pieneksi avuksi.
Blogini Pirkan blogeissa

Atte Saarela

Quote from: Kyuu Eturautti on 22.06.2017, 15:10:27
Jos katsotaan nykyisiä persuja ilman timokratiaa, minun aatetason ongelmani on suhtautuminen seksuaalivähemmistöihin. Se on vaan minulle liian tärkeä asia ja on selvä, ns. showstopper puolueen tasolta. Jos katsotaan asiatasolla, minua hieman huolettaa 1. varapuheenjohtajan tieteen vastainen agenda, mutta se ei ole ns. showstopper. Timokratian aikana ikäviä asioita oli paljon enemmän.

Lukeudun kyllä mieluusti antifeministiksi, mutta sekin on aate jossa on parin tyypin idiootteja, sekä "karkotetaan homot ahvenanmaalle" että "joka asia on vhm:n syytä". Ymmärrän kyllä erittäin hyvin miksi ihmiset suhtautuvat nuivasti esim. homoihin eikä minulla ollut ongelmaa olla eri mieltä James Hirvisaaren kanssa tästä, koska puolueen linja oli kuitenkin selvä silloin. Muutos ei katsonut tarpeelliseksi ottaa vahvaa kantaa seksuaaliasioihin, vaan näki sen osana suoraa demokratiaa. Persujen linja on voimakkaamman konservatiivinen tältä osin. Vaikka voin sen ymmärtää ja sen olemassaolon hyväksyä, en voi sitä kannattaa.
Ei kai seksuaalisesta suuntautumisesta puhuta esim. eduskuntavaaliohjelmassa 2015 yhtään mitään? (mitä pikaisesti lukaisin)

Minusta seksuaaliseen suuntautumiseen liittyvät kysymykset ovat tällä hetkellä täysin toisarvoisia, eikä niihin minusta olisi syytä puolueena ottaa kantaa, vaan puolueen jäsenet voisivat suhtautua näihin haluamallaan tavalla.

(Eikä kantaa kai tällä hetkellä virallisesti otetakaan, vaan pelleily tasa-arvoinen avioliitto - äänestysten kanssa johtui vain Soinista?)

valkovuokko

Kyuu, en halua moittia sinua kannastasi, koska se pohjautuu omaan henkilökohtaiseen kokemukseesi.

Kokoomuksen johtotroikan perusteluja ja moraalia ihmettelen. Nauttivat hirveitä palkkoja ja etuja EU-ympyröissä, kun Euroopassa on miljoonia työttömiä ja köyhiä ja Afrikassa ja lähi-idässä satoja miljoonia vielä köyhempiä, nälkään ja sairauksiin kuolevia.

Itse olen nuiva persu, jota tuo Kokoomuksen johto väittää kelvottomaksi hallitusyhteistyökumppaneiksi, koska väärinajattelijoita ja väärillä arvoilla varustettuja, kun vastustamme kontrolloimatonta maahanmuuttoa.

En voi ymmärtää, miksi nuivan persun arvot ja ajatukset ovat enemmän väärin kuin tolkuttomia palkkoja ja etuja ja hyvinvointia nauttivan kokoomuslaisen, joka ei suostu alentamaan elintasoaan köyhän afrikkalaisen hyväksi.

Kyuu Eturautti

Myönnetään että osa ihan selvää homofobiaa (joka on eri asia kun kriittisyys esim. avioliittolakiin) on kyllä varsin soinistista. Toisaalta, koko puolueen johto suhtautuu varsin nihkeästi sateenkaarioikeuksiin ja on viime aikoinakin tästä aiheesta näkynyt kannanottoja jotka eroavat omistani. Noh, se siitä, se on minulle tärkeä asia ja jollekin ei.

On kieltämättä hyvä keskustelunsa tuo mitä Suomen Uutisissa Marko Hamilo avasi myös, mikä on tasapaino Kokoomuksen sisällä eri äänenpainoille. Mietin kyllä kun persut ovat itse kovasti korostaneet että puolue ei ole hajaantunut ja viime tapahtumat ovat tätä näkökulmaa vahvistaneet kun parin audistin loikka ei kenttää onnistunut ravisuttamaan. Nyt ollaan valmiita lyömään sama foliohattu omaan päähän jota vaadittiin ns. isolta medialta pois päästä. Kokoomuksessa on eri ajatuslinjauksia ja vähän eri aatteet ovat eri aikaan vallalla. On vihertäviä ja on varsin nuivia yhtä lailla. Ei ollut parasta Hamiloa se juttu, vaikka se sisälsikin paljon asiaa. Kuten monesti todettu, ei täydellistä puoluetta olekaan eikä pidäkään olla.

Käytännön tasolla kummastuttaa tämä Halla-ahofobia puolueesta jossa kuitenkin on sisällä niinkin paljon Halla-aholaisuutta. Vaan kun muistetaan että tämä on mediateatteria, asia ei kummastuta lainkaan. Vanha politiikkaviidakon sananlasku: jos ei hesarin aitiosta huudeta da capo, on puolue epäonnistunut.

Omalta osaltani en koe saavani syöpää ja kuppaa keskustelusta persun kanssa. Toisaalta on hyvä tiedostaa, että on ihmisiä jotka aivan oikeasti pelkäävät ajatustakin moisesta keskustelusta. Ei siinä ole järkeä, eikä se ole hyväksi, mutta siellä se on eikä kieltäminen asiaa auta.
Blogini Pirkan blogeissa