News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

Sote 1.0 -keskustelu - kuka hoidetaan ja kuka jää ilman hoitoa?

Started by siviilitarkkailija, 18.06.2017, 09:56:33

Previous topic - Next topic

Aksiooma

[tweet]952985274862264320[/tweet]

Kommunisti Jeremy Corbyn tuli heti haaskalle. Luonnollisesti kunnon kommunistina lupaa sosialisoida ja kansallistaa kaiken. Britannia on luisumassa Venezuelan tielle. Järkyttävää.
Pahimmat vihollisemme ovat omassa keskuudessamme ne, jotka itsekkäistä syistä ovat valmiit uhraamaan kansakunnan elinedut ja ne, jotka jatkuvasti ja toistuvasti julistavat totuutena sitä, minkä tietävät valheeksi. -Risto Ryti

Jordan Peterson: Postmodernism - How and why it must be fought https://youtu.be/Cf2nqmQIf

Aksiooma

Quote from: ApuaHommmaan on 15.01.2018, 21:25:28
Eiköhän tuosta pesästä tule paljastumaan vielä monia haisevia yllätyksiä paikallisten veronmaksajien ihmeteltäviksi. No monista leivottiin tuossa taikaluukussa miljonäärejä, joka oli homman juju.

Suomi seuraa perässä.

Olet täysin oikeassa. Tässä vähän esimakua:


Richard Howson, who headed the company from 2012 until July 2017, pocketed £1.5 million in 2016 - including a £122,612 cash bonus and £231,000 in pension contributions.

As part of his departure deal, Carillion agreed to continue paying him a £660,000 salary and £28,000 in benefits until October - even though he left the company for good last autumn after a brief spell as an adviser.

Former finance chief Zafar Khan, who left Carillion in September, will receive £425,000 in base salary for 12 months.

And Interim chief executive Keith Cochrane will be paid his £750,000 salary until July, despite leaving the company in February. He was not at the company when the rules governing bonuses were relaxed.


http://www.dailymail.co.uk/news/article-5269827/Government-contractor-Carillion-goes-liquidation.html

Aika sanattomaksi vetää.
Pahimmat vihollisemme ovat omassa keskuudessamme ne, jotka itsekkäistä syistä ovat valmiit uhraamaan kansakunnan elinedut ja ne, jotka jatkuvasti ja toistuvasti julistavat totuutena sitä, minkä tietävät valheeksi. -Risto Ryti

Jordan Peterson: Postmodernism - How and why it must be fought https://youtu.be/Cf2nqmQIf

Hannu Niemi

Quote from: Aksiooma on 15.01.2018, 21:29:24
[tweet]952985274862264320[/tweet]

Kommunisti Jeremy Corbyn tuli heti haaskalle. Luonnollisesti kunnon kommunistina lupaa sosialisoida ja kansallistaa kaiken. Britannia on luisumassa Venezuelan tielle. Järkyttävää.

Miten tuo tilanne sitten mielestäsi pitäisi hoitaa?

Mietin periaatteiden tasolla.
"ensisijaisesti hyysäreinä ja mokuttajina. Toissijaisesti ollaan Bilderbergin tahdottomia sätkynukkeja. Jos aikaa jää, niin toimitaan myös natottajina, kukkiksina, stalinisteina ja ek:n juoksupoikina."
Miska Rantanen kysymykseeni tiedonvälittäjä vai mielipidevaikuttaja

Supernuiva

Kuinka paljon britit luovuttivat ilmaiseksi tai alehintaan verovaroilla rakennettuja tiloja ja välineitä aikoinaan tälle yksityiselle firmalle?


Deputy M

Quote from: Supernuiva on 16.01.2018, 00:42:47
Kuinka paljon britit luovuttivat ilmaiseksi tai alehintaan verovaroilla rakennettuja tiloja ja välineitä aikoinaan tälle yksityiselle firmalle?
Hyvin havaittu, vaikka toisaalta ei tartte mennä Britanniaan saakka, jotta tällaista tapahtuu. Olin eläkkeelle saakka HYKS-HUSn palveluksessa ja näissä yksityistämis- ja säätiö-jutuissa omaisuus meni monesti yhdellä eurolla. Aika usein myös vanhat mööbelit menivät kierrätykseen ja ostettiin uudet. Ostin kotiin kirjoituspöytiä ja tytärelle sänkyjä kun vaikkapa potilaskoti lopetettiin. Semmosta se.
Me olemme kansa! - Nuiva ei naivi (Eino.P Keravalta) - On parempi näyttää syylliseltä, kuin kykenemättömältä.

Aksiooma

Quote from: Hannu Niemi on 16.01.2018, 00:04:39
Miten tuo tilanne sitten mielestäsi pitäisi hoitaa?

Mietin periaatteiden tasolla.

Hyvä kysymys. En osaa vastata juuri tähän Carillion tapaukseen, eikä minulla ole osaamista neuvoa mikä olisi paras ratkaisu tai malli toteuttaa julkisen puolen palvelut yhteistyössä yksityisen sektorin kanssa, mutta olemme historiassa nähneet, mitä kommunismi saa aikaan.

Hyvä esimerkki vaikka taksikuskit Neuvostoliitossa. Saivat kuukausipalkkaa työstään. Oli aika turha mennä pyytämään kyytiä jonnekin, jos kuskia ei huvittanut juuri sillä hetkellä ajaa autoa. Myös se, että kun kaikki on sosialisoitu, eli kaikki on "yhteisessä omistuksessa", niin kuka pitää asioista ja paikoista huolta? Ei kukaan. Hyvä esimerkki on vaikka taloyhtiöiden talkoot. Kuinka moni asukas osallistuu vapaaehtoisesti talkoisiin? Aika harva.

Myös Suomessa on pitkään käytetty mielikuvaa "kaupungin duunareista", joista kolme seisoo kuopan ympärillä ja yksi kaivaa kuoppaa. Tehotonta. Kun alkaa rahat loppumaan, on pakko tehostaa toimintaa ja yksi ratkaisu on ollut juuri toimintojen yhtiöittäminen ja yksityistäminen esimerkiksi Palmia Oy jne.

Ongelma muodostuu korporatismin myötä eli EU-Komissio tekee lakeja isojen monikansallisten yritysten kanssa ja mahdollistaa / painostaa valtioita yhtiöittämään ja yksityistämään toimiaan esim. SOTE uudistus. Kun on yhtiöitetty, niin yksityiset firmat ottavat kokonaisia toimintoja itselleen esimerkkinä Meri-Lappi ja koska valtion on huolehdittava (ei välttämättä tuotettava) lain mukaiset peruspalvelut kansalaisille, niin homma menee siten, että yksityiset monikansalliset yritykset ottavat palveluiden tuottamisen haltuunsa ja pikkuhiljaa alkavat vuosi toisensa jälkeen nostamaan palveluiden hintaa, mitkä siis maksetaan kansalaisten veroista.

Näin monikansalliset yritykset pääsevät tyhjentämään valtoiden kassat ja verotulot ja vastaavasti eivät itse maksa mitään veroja valtioon, koska maksavat konsernin sisäisiä "velkoja" paratiisisaarille ja näin voivat kikkailla kirjanpidon siten, että voittoa ei tule, jolloin verojakaan ei tarvitse maksaa.

Tämä on vaikea kuvio, mutta Jeremy Corbyn on siis ämpärikommunisti ja tuhoaa Britannian, jos pääsee valtaan. Lupaa opiskelijoille ilmaiset opiskelut yliopistoissa jne. Eli perinteinen kommunisti. Lupaa kansalle kaiken ilmaiseksi ja vielä sirkushuveja päälle. Kysymys kuuluukin, millä rahalla? Se ei ole koskaan haitannut kommunistia. Velkaa vaan niin paljon kuin rännistä tulee. Shampanjaa kaikille.
Pahimmat vihollisemme ovat omassa keskuudessamme ne, jotka itsekkäistä syistä ovat valmiit uhraamaan kansakunnan elinedut ja ne, jotka jatkuvasti ja toistuvasti julistavat totuutena sitä, minkä tietävät valheeksi. -Risto Ryti

Jordan Peterson: Postmodernism - How and why it must be fought https://youtu.be/Cf2nqmQIf

siviilitarkkailija

Nyt on Suomessa niin tuliset paikat tulossa sote hankkeen taustalla että luonnollisesti yksikään valhemedian toimittaja ei ole herännyt kuin jälkijunassa. Ihmetellään kun korp.komm.kok.kans.ed. häipyy terv.korp hommiin kesken kauden? Suomeen ollaan tuomassa amerikkalaismallista "mastercharger" laskutusta kokoomuksen toimesta. Käytännössä tämä on aivan posketon ja veronmaksajien kannalta törkän petollinen hallintomenetelmä. Kysymys kuuluukin että mitä tämä soteen ujutettu malli pitää sisällään ja kuinka se toimii?

Käytännössä kyse on rutiininomaisesta ylilaskutuksesta. Normaalisti ylilaskutus, kun tuotteesta tai palvelusta laskutetaan enemmän kuin se kohtuudella maksaa, seuraa rikosoikeudessa tuomio. Mutta kun ylilaskutus muutetaan sairaalahallinnossa rutiiniksi, se lakkaa olemasta rikos. Ja kun se tuotetaan soten avulla ainoaksi valinnaksi, ylilaskutuksesta tuleekin jättimäinen taloudellinen voitto terveyskorporaatiolle.  Kilpailu lakkaa.

Koska lainsäädäntömme vaatii ihmisiä hoidettavan kaikissa oloissa, sote-hanke ajaa ennenpitkää sairaalapalvelutuotannon kilpailuyksiköihin ja hatusta vedettäessä n puolet väestä hoidetaan vakuutusten kautta toisen puolen sinnitellessä julkisella. Mitä tämä tarkoittaa yksityisellä puolella? Tietysti sitä että vakuutusyhtiö alkaa vaatimaan alennuksia. Tämä luonnollisesti edistää ja tukee ylilaskutuskäytäntöä koska ylilaskutetusta hinnasta on huomattavasti helpompaa antaa alennusta kuin todellisesta hoitokustannuksesta.

Kun tähän perseilyyn eli ylilaskutukseen yhdistetään mm paperittomien hoito ensimmäisellä vastaantulevalla sairaalapaikalla, kustannukset / hoidettava nousevat eksponentiaalisesti. Ja nehän menevät luonnollisesti veronmaksajien piikkiin. Lopulta tilanne johtaa siihen että sairaalayhtiö voi alkaa rahastamaan veronmaksajia jos nyt ei lääkärin oven avaamisesta niin ainakin vastaanottotyöntekijän suun aukaisusta 5€/tervehdittävä. Lääkärin huoneesta kun ei voi enää postua maksamatta vähintään 100€ lääkärikäyntimaksua vaikka itse huoneessa ei olisi käynyt kuin kääntymässä.

Ei ihme että kokoomuksen "kansan"edustajat poistuvat eduskunnasta ja siirtyvät terveysalan palvelutuotantokorporaatioiden palkkalistoille elleivät ole hamstraamassa maahan laittomia tulijoita. Haikalat ovat haistaneet veren julkisessa teveysuimalassa...
Maailmassa ei ole mitään muuta vakavaa asiaa kuin huumori...

siviilitarkkailija

Suomeksi: sotessa ei näytä olevan tavoitteena mitään hoitokustannuskattoa vaan kaikille ihmisille tarjotaan yhtäläistä ja yhtä kallista hoitoa mikä johtaa lopulta hoidettavien määrän rajoittamiseen. Lisäksi hoidettavien määrää nostetaan poliittisesti seksikkäillä päätöksillä itse hoitohenkilökunnan määriä korottamatta. Ottamatta huomioon että nykyinenkin taso on jo henkilökuntamäärien ja rahoittajien kannalta punaisella tasolla. -Julkinen ajetaan alas ja  ne joilla on rahaa (lue: joiden vakuutusyhtöllä on) saavat jatkossa hoitoa. Hintaan mihin oikeasti heillä ja edes vakuutusyhtiöllään ei ole varaa.
Maailmassa ei ole mitään muuta vakavaa asiaa kuin huumori...

Bellerofon

Yllättävän usein monissa yksityistämiseen liittyvissä asioissa esiin nousevat johdon palkat ja palkkiot. Oma mielipiteeni on, että mikäli yritys aidosti toimii kilpaillulla alalla ja johtajat ovat yrityksen pitäneet hyvässä huomassa, niin he ovat palkkionsa ansainneet. Suurimmat lehmänkaupat tuntuvat vain nimenomaan olevan semi-yksityistetyillä aloilla ja myös toimialoilla, joissa on korkea valtionohjaus tai tiukka regulaatio lainsäädännön kautta. Puhtaasti kunnallisilla ja valtiollisilla aloilla on myös vastaavia palkitsemismalleja, mutta ne tuntuvat muodostuneen automaateiksi, joiden perusteella bonusta maksetaan hövelisti ja useille. Lisäksi kunnallisella puolella tuntuu byrokratiassa olevan sen seitsemän kynnystä ja ohjeistamispäällikön ohjeistamisjohtajaa. (menemätttä edes monikulttuurisuusaspektiin).
Yritys, joka maksaa esimerkiksi johtajalle 60k€ bonuksen vuodesta rahapalkkana, maksaa siitä yhteiskunnalle aika merkittävän osan ja samoin ko. johtaja luovuttaa palkkiostaan yli 30k€ tulonsiirtona vähemmän ansaitseville. Kateus vie kalatkin vedestä ja tämä kannattaisi jokaisen sosialistin ymmärtää. Vihreät ja vasemmisto haluavat, että tällainen sikailu loppuu ja nostaa vielä verotusta, joten yritys kerää kimpsut ja kampsut pois sekä vie mennessään tietotaidon ja työpaikat. Kommunistit on tyytyväisiä, kun ei ole enää yhtään eriarvoista kohtelua vaan kaikilla on entistä pahempi olo. Yritykset maksavat käsittämättömän paljon eri veroja ja veroluonteisia maksuja, mutta hyväuskoisia sumutetaan aina yritysverolla tai sen muutoksilla, mutta yritysten kokonaisveroaste on tässä maassa yllättävän korkea. Yritystuissa on paljon samaa vasemmiston leveällä pensselillä vetelyä, joka tarkemmin tutkittuna ei ehkä ole rahan tuuleen heittämistä, kuten usein annetaan ymmärtää.. mutta onhan meillä varaa.

Aksiooma

Quote
Pihlajalinnan tulos jäi odotuksista – liikevaihtoon selvää kasvua tänä vuonna

Pihlajalinnan tulos ennen veroja kohosi loka–joulukuussa 4,1 miljoonaan euroon, kun se vuotta aikaisemmin oli 3,5 miljoonaa euroa. Analyytikot odottivat ennustepalvelu Financial Inquiryn kokoamassa ennusteessa tuloksen yltävän 5,0 miljoonaan euroon.

Liikevaihtoa kertyi 107,9 miljoonaa euroa, kun se vuotta aikaisemmin oli 104 miljoonaa euroa. Odotus oli 111 miljoonaa euroa. Yritysjärjestelyt kasvattivat liikevaihtoa 3,6 miljoonaa euroa eli 3,5 prosenttia.

Vertailukelpoinen liiketulos nousi 4,9 miljoonaan euroon 3,9 miljoonasta eurosta. Analyytikot ennustivat 5,0 miljoonaa euroa. Osakekohtainen tulos pysyi 0,12 eurossa.

Sipilän hallitus esitteli uusimman luonnoksen sote-uudistuksesta Pihlajalinnan katsauskauden aikana. Uusimmassa versiossa on poistettu maakuntien velvollisuus antaa erikoissairaanhoidon asiakasseteleitä muuten kuin silloin, jos hoitotakuu ei toteudu.

– Emme näe, että tällä on isoa vaikutusta tulevaan markkinaan. Kun väestö ikääntyy ja julkinen sektori karsii ja keskittää erikoissairaanhoitoa, yksityiselle avautuu mahdollisuuksia täydentää julkisen sektorin palvelutarjontaa etenkin perustason erikoissairaanhoidossa ja kiireettömässä erikoissairaanhoidossa, Aaltonen arvioi.

Loput: https://www.is.fi/taloussanomat/porssiuutiset/art-2000005564292.html

Quote from: Pihlajalinna
Markkina- ja lainsäädäntökatsaus

Hallituksen esitys asiakkaan valinnanvapaudesta sosiaali- ja terveydenhuollossa on tarkoitus antaa eduskunnalle maaliskuun alkupuolella 2018. Tavoitteena on, että eduskunta päättäisi kaikista maakunta- ja soteuudistukseen liittyvistä laeista kesäkuussa 2018 ja uudistus tulisi voimaan 1.1.2020.

Henkilökohtainen budjetti ja asiakassetelit olisi otettava käyttöön viimeistään 1.7.2020. Sote-keskukset aloittaisivat toimintansa 1.1.2021 ja suunhoidon yksiköt 1.1.2022.

Valinnanvapausmarkkinan koko olisi STM:n tammikuussa julkaistun arvion mukaan noin 5,4 miljardia euroa (sote-keskukset n. 1,9 miljardia euroa, asiakassetelit n. 1,6 miljardia euroa, henkilökohtainen budjetti n. 1,5 miljardia euroa ja suunhoidon yksiköt n. 0,4 miljardia euroa).

Hattulan kunta valitsi 15.1.2018 Pihlajalinnan Hattulan perusterveydenhuollon ja työterveyshuollon palveluntuottajaksi. Sopimuksen vuotuinen arvo on kilpailutuksen mukaan noin 3,5 miljoonaa euroa. Sopimuksen kesto on vähintään viisi ja enintään kahdeksan vuotta. Ulkoistus koskee noin 20:tä prosenttia kunnan tai kuntayhtymän vastuulla olevista sote-palveluista, joten sopimuksen arvo ei ylitä ulkoistuksia koskevan rajoituslain 30 prosentin rajaa. Hankinnasta on valitettu markkinaoikeuteen.

Nokian kaupunginvaltuusto päätti 12.2.2018 aloittaa selvitystyön Nokian kaupungin liittämiseksi Mänttä-Vilppulan sosiaali- ja terveydenhuollon yhteistoiminta-alueeseen. Jos kaupungit pääsevät sopimukseen liittymisestä, yhteistoiminta-alue voi edellyttää Pihlajalinna-ryhmittymän tuottavan Mänttä-Vilppulan kanssa aiemmin solmitun palvelutuotantosopimuksen mukaisesti sote-palveluita myös Nokialle. Yhteistoimintaalueeseen liittyminen vaatii Nokian, Mänttä-Vilppulan ja Juupajoen kunnanvaltuustojen hyväksynnän.

L & E -segmentin markkina on vakaa. Työterveysmarkkinan arvioidaan kasvavan, mikäli kunnat ja muut julkisyhteisöt luopuvat omistamistaan työterveyshuoltopalveluita tuottavista yhtiöistä. Esimerkiksi Kotkan kaupunki myi Kymijoen Työterveys Oy:n Pihlajalinnalle tammikuussa 2018. Niin sanotun yksityisen rahan kysynnässä on jonkin verran vaihtelua, mikä on näkynyt edelleen suunterveydenhoidon kysynnän heikkoutena.

Hallituksen jäsenten palkitseminen

Varsinainen yhtiökokous 4.4.2017 päätti, että hallituksen jäsenten palkkiot maksetaan seuraavasti: puheenjohtajalle 250 000 euroa vuodessa, varapuheenjohtajalle 48 000 euroa vuodessa sekä muille hallituksen jäsenille kullekin 24 000 euroa vuodessa.

http://investors.pihlajalinna.fi/~/media/Files/P/Pihlajalinna-IR-V2/reports-and-presentations/fi/financial-statements-2017-fi.pdf

Näin toimii korporatismi. Julkinen sektori karsii ja keskittää erikoissairaanhoitoa - yksityisille "sote" yrityksille. Laskun maksavat veronmaksajat. Yritykset hilaavat maksuja joka vuosi vähän ylöspäin ja kansa maksaa. Tuolta Pihlajalinnan vuosikertomuksesta voi käydä lukemassa kaikki yritysostot. Pitkä lista.
Pahimmat vihollisemme ovat omassa keskuudessamme ne, jotka itsekkäistä syistä ovat valmiit uhraamaan kansakunnan elinedut ja ne, jotka jatkuvasti ja toistuvasti julistavat totuutena sitä, minkä tietävät valheeksi. -Risto Ryti

Jordan Peterson: Postmodernism - How and why it must be fought https://youtu.be/Cf2nqmQIf

Aksiooma

Quote from: Aksiooma on 13.02.2018, 11:06:02
Niin sanotun yksityisen rahan kysynnässä on jonkin verran vaihtelua, mikä on näkynyt edelleen suunterveydenhoidon kysynnän heikkoutena.

Suomalaisten hammashoitoa uhkaa rahapula, kun Kela-korvaukset poistuvat – "Kokonaan itse maksavien määrä vain kasvaa"

www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/suomalaisten-hammashoitoa-uhkaa-rahapula-kun-kela-korvaukset-poistuvat-kokonaan-itse-maksavien-maara-vain-kasvaa/784673/
Pahimmat vihollisemme ovat omassa keskuudessamme ne, jotka itsekkäistä syistä ovat valmiit uhraamaan kansakunnan elinedut ja ne, jotka jatkuvasti ja toistuvasti julistavat totuutena sitä, minkä tietävät valheeksi. -Risto Ryti

Jordan Peterson: Postmodernism - How and why it must be fought https://youtu.be/Cf2nqmQIf

qwerty

Lauantai-ilta on paras aika debatoida ;D

[tweet]970015324929224705[/tweet]
"The oldest fraud is the belief that the political left is the party of the poor and the downtrodden": Thomas Sowell

qwerty

Ministerillä on asiaa

[tweet]968820257195511810[/tweet]
QuoteJuha Rehula @JuhaRehula
2. maalisk.

Tänään on vuosipäivä. 2.3.2017 hallitus antoi eduskunnalle HE.t maakunta ja sotelaeiksi. Perhtymis- ja lukuaikaa mapilliselle pykäliä ja perusteluja on siis ollut. Niille, jotka sanovat/väittävät, että on kiire, totean että monet asiat ovat suhteellisia - kiirekin #maku #sote
"The oldest fraud is the belief that the political left is the party of the poor and the downtrodden": Thomas Sowell

qwerty

QuoteTäysistunto / Torstai 8.3.2018
Suullinen kysymys kustannuksista sote-uudistuksessa (Aino-Kaisa Pekonen vas)
...
Quote16.29 Leena Meri ps (vastauspuheenvuoro)

... Kertokaa meille, onko tämä nyt sitten tosiaan niin hyvä uudistus, kun osa teidän edustajistakin itse sitä vastustaa. Aiotteko pyytää hallituksen eroa, jos tämä ei etene, kuten pääministeri on jossakin välissä väläytellyt? Menettekö te nyt oikeasti palvelut vai valtapeli edellä? Kertokaa se nyt rehellisesti Suomen kansalle. Puhutaan asioista eikä mennä näiden [Puhemies: Aika!] kauniiden korulauseiden taakse. — Kiitos.
Quote16.31 Valtiovarainministeri Petteri Orpo (vastauspuheenvuoro)

Arvoisa puhemies! Kyllä tässä on, kuulkaa, ihan vakavasti kyse ihmisten palveluista. [Paavo Arhinmäki: Nimenomaan!] Tänä päivänä ne ihmiset, joilla ei ole rahaa, joilla ei ole vakuutusta tai työterveydenhuoltoa, [Mikaela Nylander: Siksi olemme huolissamme!] ovat siellä terveyskeskuksen jonossa, terveyskeskuksessa, johon ei ole saatu lääkäreitä. Siis osassa Suomea terveyskeskukset pelaavat edelleen, mutta on aivan liian suuri osa Suomea, jossa ei pääse lääkärin vastaanotolle, ei saa hoitoa.

Valinnanvapaus on aidosti malli, joka takaa sen, että hoitoon pääsee nopeammin. Se tuo sinne kilpailua sopivalla tavalla ja sitä kautta tarjontaa. Me olemme hallituksessa yhteistuumin päättäneet nämä. Tekin olitte vielä hyväksymässä ne perusperiaatteet, [Leena Meri: Ne ovat muuttuneet!] mutta teitä ei pystynyt riittävästi paimentamaan, ja nyt te ette olekaan enää mukana. [Välihuutoja — Leena Meri: Meillä on omatkin mielipiteet!] Me olemme sen jälkeen jatkaneet työtä, hioneet, hioneet vielä, viimeisillä metreillä valinnanvapausmallia hiottiin. [Puhemies koputtaa] Minä toivon, että kaikki rauhallisesti paneutuvat siihen viimeiseen versioon ja tähän koko pakettiin. Meillä on aikaa kevät täällä eduskunnassa käsitellä näitä. [Puhemies: Aika!] Tehdään hyvä uudistus.

Kysymyksen käsittely päättyi.

:o

Tuollaista ei aivan joka päivä eduskunnassa lausuta. Arvatkaa jääkö lentäväksi lauseeksi ;D  Ekana tuli mieleen lammaslauma...
"The oldest fraud is the belief that the political left is the party of the poor and the downtrodden": Thomas Sowell

ISO

Uuvattivaltiomiehet ovat siis osoittautuneet puudeleiksi ja saavat sen vuoksi olla mukana isojen poikien leikeissä.

Nyt se on sitten sanottu ääneenkin hallituskumppanien toimesta.

Yhteinen arvopohja olikin sitä että toiset komentaa ja toiset tottelee.
Roslan M Salih:

"Freedom of speech isn't worth civil war"

Alaric

https://www.suomenuutiset.fi/perussuomalaisten-puoluehallitus-sote-uudistus-toteutuessaan-katastrofi-kansalaisille-kansanterveydelle-valtiontaloudelle/ (9.3.2018)

QuotePerussuomalaisten puoluehallitus: Sote-uudistus olisi toteutuessaan katastrofi kansalaisille, kansanterveydelle ja valtiontaloudelle

Perussuomalaisten puoluehallitus antoi kokouksessaan perjantaina kylmää kyytiä hallituksen uudelle valinnanvapausesitykselle ja koko yhteen koplatulle sote- ja maakuntauudistukselle.

Puoluehallitus huomauttaa yhteisessä tiedotteessaan, että uudistus on edennyt täysin eri järjestyksessä kuin mitä hallitusohjelmassa on kirjattu. Ensin oli määrä hoitaa kuntoon julkinen puoli ja rakenteet, ja vasta sitten lisätä valinnanvapautta.

– Matkan varrella mukaan on tullut yhä enemmän hallituspuolueiden omiin päämääriin ja poliittisiin lehmänkauppoihin liittyviä tavoitteita. Se, miksi uudistus on ylipäätänsä koettu välttämättömäksi, on unohtunut.

– Hallituspuolueiden poliittisesta röyhkeydestä kärsii tavallinen kansalainen. Perusterveydenhuollon ongelmat eivät korjaannu; jonot siirtyvät korkeintaan toiseen paikkaan, puoluehallitus varoittaa.

"Ne osat, jotka eivät toimi, tulee korjata"

Hallitus on sivuuttanut monesta eri suunnasta tulevan asiantuntijatiedon, ja uudistusta on ajettu lähinnä uusien vaalien pelolla ja kiristämisellä.

– Perussuomalaisilla on ollut johdonmukainen kanta sote-uudistukseen koko ajan eikä se ole muuttunut. Ne osat terveydenhuollosta, jotka eivät toimi, tulee korjata, mutta koko järjestelmän romuttaminen osiinsa ei ole tarkoituksenmukaista, korostaa puolueen puheenjohtaja Jussi Halla-aho.

Suuryritysten suosiminen kohtalokasta

Tämä tarkoittaa ennen muuta ensimmäisen tason perusterveydenhuoltoa, jossa jonot ovat paikoin liian pitkät ja hoitoon pääsy viivästynyt. Erityisesti kokoomuksen ajama suuryrityksiä suosiva valinnanvapaus lääkkeenä resurssoinnin ongelmiin on kohtalokas.

(...)

Perussuomalaisten puoluehallitus vastustaa valinnanvapautta ja siihen perustuvaa sote-uudistusta hallituksen esittämässä muodossa ja muistuttaa, että sosiaali- ja terveydenhuollon uudistus täytyy tehdä kansalaisten hyvinvoinnin ja kansanterveyden edistämisen lähtökohdista.

Youtube: Halla-aho ja Meri: sotessa kyse valtataistelusta, hyvää uudistusta ei ole tulossa
Ei ota vieraat milloinkaan
kallista perintöänne.
Tulkoot hurttina aroiltaan!
Mahtuvat multaan tänne.

Brandis

Aivan varmaa on, että jos sote-uudistus ajetaan tällaisenaan läpi, se tulee nostamaan asiakasmaksuja julkisen puolen palvelujen lähtiessä mukaan yksityisten kannattavuuskilpaan.

Tämän päivän Hesarissa oli sotesta mielenkiintoinen juttu, jossa ruodittiin eilisen eduskunnassa käytyä keskustelua.

Quote from: HS 15.3.2018Tuleeko säästöjä vai ei?
Muun muassa Li Andersson (vas), Touko Aalto (vihr) ja Antti Rinne (sd) korostivat sitä, että hallituksen malli johtaa terveydenhuollon kustannusten kasvuun.


Kun uudistuksen tavoitteena on samaan aikaan hillitä kustannusten kasvua kolmella miljardilla eurolla, edessä on muun muassa asiakasmaksujen nousu, Andersson ennusti.

Vihreät ja vasemmisto käyttivät ilmeisen sovitusti valinnanvapaudesta nimeä "markkinamalli". Sillä tarkoitetaan julkisen perusterveydenhoidon avaamista yksityisille yrityksille. Ne saavat perustaa sote-keskuksia, jotka kilpailevat asiakkaista maakuntien sote-keskusten kanssa.

Perhe- ja peruspalveluministeri Annika Saarikko (kesk) kiisti asiakasmaksujen nousun.
Hänen mukaansa asiakasmaksujen kokonaispottia ei ole tarkoitus kasvattaa.

Hallituksen työlistalla sotessa on vielä asiakasmaksujen uudistus, joka on tarkoitus tuoda loppuvaalikaudesta eduskuntaan. Siinä esillä on vaikeita kysymyksiä, esimerkiksi vanhusten asumispalveluiden maksut.

Saarikko sanoi myös, ettei Suomeen tule markkinamallia opposition väitteen mukaisesti vaan Suomen malli on yhä verorahoitteinen ja perustuu julkisiin palveluiden järjestäjiin
.

Täältä voi lukea lisää.

Oppositio on oikeassa vastustaessaan sote-uudistusta, se on aivan selvää, että paineet yksityistämiselle ja liikelaitostamiselle ovat julkisen puolen terveyspalveluiden piirissä jo olemassa ja jonkinasteiseen yksityistämiseen ollaan jo paikoitellen päädytty. Toisissa kunnissa ja kaupungeissa vielä odotellaan lopullista ratkaisua yksityistämisen vaateelle, saadaanko jatkaa kunnallisen puolen toimintaa ja asetetaanko niille tehokkuus- ja kustannusvaatimuksia.

Tilanteen ollessa tämä (ja tätä on ihmetelty kuntatasolla jo pari vuotta), on aivan selvää, että verorahoitteisena ja edelleen asiakkaan/potilaan valinnanvapauslaki mukana säilyttäen, tilanne tulee kääntymään siihen, että kuntatasolla kustannukset sekä hintataso asiakkaalle nousevat ja yksityispuolella hyödytään nyt osittain verorahoitteisesta toiminnasta.

Lasse

Quote from: Brandis on 15.03.2018, 15:55:14
Tilanteen ollessa tämä (ja tätä on ihmetelty kuntatasolla jo pari vuotta), on aivan selvää, että verorahoitteisena ja edelleen asiakkaan/potilaan valinnanvapauslaki mukana säilyttäen, tilanne tulee kääntymään siihen, että kuntatasolla kustannukset sekä hintataso asiakkaalle nousevat ja yksityispuolella hyödytään nyt osittain verorahoitteisesta toiminnasta.

Sen lisäksi kaikkien rakastamat vakuutuslääkärit, tai samansorttiset, tulevat tutummaksi yhä useammille.
Kiva kiva.

Soten vakuutuslääkärijärjestelmä
http://lasselehtonen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/253183-soten-vakuutuslaakarijarjestelma
Lyhyt lainaus:
Quote
Valinnanvapauslakiesityksen koukeroinen lakiteksti tarkoittaa käytännössä, että joku toinen asiantuntija kuin potilaan tavannut lääkäri, päättää monissa tapauksissa annettavan hoidon laajuudesta. Menettely muistuttaa vakuutusyhtiöiden järjestelmää, jossa vakuutusyhtiön virkailijat ja vakuutuslääkärit arvioivat itse potilasta näkemättä sen, mikä sairaus potilaalla on ja millaista hoitoa hän tarvitsee

Valtiovarainministeriö pyrkii sote-uudistuksen yhteydessä leikkaamaan sote-menojen kasvun alle niiden tällä hetkellä ennakoidun kasvutarpeen. Yksittäisen potilaan tasolla kulukarsinta tulisi tapahtumaan asiakassuunnitelmaa laativien virkailijoiden ja maakuntien "vakuutuslääkärien" toimesta. Tuskinpa nämäkään tahot - vakuutusyhtiöiden lääkärien tapaan - säästyisivät turhaantuneiden kansalaisten hoidon rajaamiseen kohdistuvalta kritiikiltä.
(Koko juttu luettavissa linkistä.)
NOVUS ORDO HOMMARUM

Brandis

Paikallaan olevan noston tähän yhteyteen teit ^, hoidon ulkoistaminen tuolla tavoin tulisi olemaan ihan totaalinen katastrofi. Silloin todella ollaan yksittäisen lääkärin kirjausten kattavuuden ja laajuuden varassa, ja vaikka potilaan/asiakkaan kohdannut lääkäri kirjaisi ylös asiat miten tarkkaan tahansa, on aina olemassa vastaanottavan tahon väärän tai vaillinaisen tulkinnan mahdollisuus. Eikä tämä ole edes mitenkään harvinaista vaan pikemminkin päinvastoin, päivittäin tapahtuvaa sote-kentällä.

Kaikki tietävät, ettei vakuutuslääkärijärjestelmä toimi tällä hetkellä, olisi siis mieletöntä ulottaa tavallinen potilaan hoitoketjukin samanlaisen systeemin alle.

Mutta tällä siirrolla tavoitellaan säästöjä. Soten mennessä tällaisenaan läpi, tullaan maakuntien sote-budjettia kiristämään niin, että hoitoketjujen laadusta tinkiminen on tosiasia - mistään muusta ei käytännössä voida tinkiä.

takalaiton

Quote
Talouspolitiikan arviointineuvosto: Sote-säästöt eivät ole uskottavia

Valtiovarainvaliokunnalle jättämässään lausunnossa talouspolitiikan arviointineuvosto toteaa, että esityksestä ei käy ilmi, miten uudistuksen säästötavoitteeseen on päädytty.

Esityksestä ei myöskään käy yksiselitteisesti ilmi odotettua vaikutusta julkisen talouden pitkän aikavälin kestävyyteen ja kestävyysvajeeseen, koska vuoden 2029 jälkeisestä kustannusurasta ei esitetä arviota.

Arviointineuvosto toteaa myös, että tavoiteltu säästö olisi jonkinlainen maailmanluokan ihme.

– Rahoituslakiesitys tarkoittaa sote-menojen BKT-osuuden kasvun pysähtymistä 2020-luvulla. Tämä olisi historiallisesti ja kansainvälisesti katsottuna poikkeuksellinen kehityskulku, etenkin kun huomioidaan menopainetta tuottava ikärakenteen muutos tällä ajanjaksolla, lausunnossa sanotaan.

Arviointineuvosto moukaroi hallituksen esitystä pitämällä sitä perin ristiriitaisena. Lisäksi sanotaan, että hallituksen oletukset säästöistä eivät perustu mihinkään tutkimustietoon.

– Peruspalvelujen parempi saatavuus voi vähentää kustannuksia erikoissairaanhoidossa, mutta tältä osin esityksessä ei anneta minkäänlaista viitettä tutkimuskirjallisuuteen tai esitetä minkäänlaista määrällistä arviota mekanismin mittaluokasta.

Hallituksen rummuttama tuottavuuden paraneminen kilpailua lisäämällä ei sekään saa kehuja.

– Monien alueiden markkinat eivät kuitenkaan ole riittävän suuret ylläpitämään kilpailun kannalta riittävää määrää sote-keskuksia. Yksityinen kilpailu ei myöskään välttämättä takaa tehokasta lopputulemaa terveydenhuollossa.

https://yle.fi/uutiset/3-10143176

Talouspolitiikan arviointineuvosto siis perustettiin vuonna 2014 talouspolitiikan tavoitteiden ja keinojen riippumatonta arviointia varten. Sote-lausunnossa todetaan ilmiselvät tosiasiat: tavoitellut säästöt eivät perustu tutkimustietoon ja vaativat toteutuakseen ihmeen. Tältä pohjalta onkin hyvä viedä Suomen itsenäisyyden ajan suurin hallintouudistus maaliin.
Oulu is not safe - start deportations.

Alaric

https://yle.fi/uutiset/3-10189284 (3.5.2018)

QuotePääkaupunkiseudun kaupungit: Sote- ja maakuntauudistusta ei voi hyväksyä

Helsingin, Espoon, Vantaan ja Kauniaisten mielestä uudistuksen toteuttamiseen sisältyy enemmän riskejä kuin toteuttamatta jättämiseen.

Pääkaupunkiseudun kaupungit ovat yhtä mieltä siitä, että maan hallituksen esitystä sote- ja maakuntauudistukseksi ei voi hyväksyä nykyisessä muodossaan.

Kaupunkien mielestä uudistuksen toteuttamiseen sisältyy enemmän riskejä kuin sen toteuttamatta jättämiseen. Koko maalle yhtäläisen mallin ja aikataulun sijasta pitäisi huomioida erilaiset tarpeet.

Helsingin, Espoon, Vantaan ja Kauniaisten yhteinen lausunto julkaistiin tänään muun muassa Helsingin kaupunginhallituksen maanantain kokouksen esityslistalla.

Kaupungit järjestävät yhteisen kokouksen 15. toukokuuta Vantaalla.
Ei ota vieraat milloinkaan
kallista perintöänne.
Tulkoot hurttina aroiltaan!
Mahtuvat multaan tänne.

Bellerofon

Maakuntamalli pitäisi suoraan muuttaa kuntamalliksi. Kuntia Suomessa tulisi olla vain noin 20. Suomen kuntarajat ovat hevoskärryajalta. Näille kunnille nykyisiä kuntia suurempi vastuu. Vanha läänijako (12) ei välttämättä olisi huono.
Entisen professorini sanoi: Ei paska punniten parane. Tarkoittaen sitä, että huonosta materiaalista ei tule priimaa vaikka sitä kuinka työstää. Huonoilla päättäjillä on tismalleen samanlainen vaikutus. Pieniin kuntiin hajauttaa la huonot päättäjät eivät sotke kuin pienen kunnan asioita, mutta maakunnan tasolle ei ammattitaidottomilla pitäisi olla asiaa. Nyt ihmisiä pyydetään syksyllä äänestämään henkilöitä päättämään asioista, joita hyvin harva edes hahmottaa. Eduskuntavaalit ovat jotenkin selkeämmät ja eivät vaikuta niin suorasti tavallisen ihmisen elämään.

Alaric

Voi olla, ettei sote kaadu eduskunnassakaan, jos demarit tekevät saman kuin Turussa. Jotain mahdollisen tulevan hallituskauden ennakointia?

https://twitter.com/VilleTavio/status/996088614491746305

[tweet]996088614491746305[/tweet]
Ei ota vieraat milloinkaan
kallista perintöänne.
Tulkoot hurttina aroiltaan!
Mahtuvat multaan tänne.

Alaric

Uudenmaan valtuustojen yhteinen sotekokous menossa ja PS yrittää puhua järkeä.

https://www.suomenuutiset.fi/mari-rantanen-vetoaa-uudenmaan-sotekokouksessa-hallitus-palatkaa-maltin-tolkun-tielle/ (15.5.2018)

QuoteMari Rantanen vetoaa Uudenmaan sotekokouksessa: "Hallitus, palatkaa maltin ja tolkun tielle"

Ensihoitajana toimiva helsinkiläinen kaupunginvaltuutettu Mari Rantanen (ps.) vetosi maan hallitukseen tunteikkaassa puheenvuorossa Uudenmaan valtuustojen yhteisessä sotekokouksessa. Rantanen kysyi, mihin tarvitaan 17 maakuntaa Uudenmaan lisäksi, jos Uudenmaan on yksin vastattava 1,6 miljoonan ihmisen palveluista. Suomen Uutiset julkaisee Rantasen puheenvuoron kokonaisuudessaan.

Olemme kokoontuneet tänään erittäin harvinaiseen mutta sitäkin tärkeämpään tilaisuuteen. Olemme kokoontuneet kuntalaistemme parhaaksi ja heidän etujensa puolustamiseksi. Ja yhdessä me olemme vahvoja.

Sote ja maakuntauudistuksesta on sanottu lähes kaikki mitä siitä sanottavaa on. Puheenparsia ja lausuntoja ovat antaneet sekä asiantuntijat että poliitikot, mutta syystä tai toisesta maan hallituksella on korvat kiinni ja uppiniskainen ote maan suurimpaan uudistukseen, joka on viemässä maatamme kohti tuntematonta. Oletettavasti päin jäävuorta, kuten ohjattiin muuten Titanic aikoinaan. Sekin turma olisi ollut mahdollisesti vältettävissä kun vauhti ei olisi mennyt järjen edelle.

Sote ei tue tavoitteita kaventaa ihmisten hyvinvointi- ja terveyseroja, parantaa palvelujen yhdenvertaisuutta ja saatavuutta sekä hillitä kustannuksia. Päinvastoin, kustannukset todennäköisesti nousevat. Asiantuntijana on toiminut osakkeenomistaja, ei substanssiosaaja.

Suunnitellussa Uudenmaan maakunnassa on väestömäärä 1,6 miljoonaa ihmistä. Loput 17 hoitaisi loppua Suomea. Siis 17 muuta maakuntaa hoitaisi loppua kahta kolmasosaa Suomen väestöstä. Jos kerran 1,6 miljoonaa ihmistä voitaisiin hoitaa yhden maakunnan toimesta, mihin tarvitaan 17 muuta? Virastot, johtajat, valtuustot, hallitukset, lautakunnat ja niin edelleen. Paljon on paikkoja myös poliitikoille..

Sote ja maakuntauudistus on yksinkertaisesti huono. Näyttää siltä, että koko valmistelussa on unohtunut se tärkein. Asukas, asiakas, potilas, veronmaksaja ja heidän etunsa. Sen sijaan keskiössä on sulle-mulle-mulle-mulle-politiikka, jossa kokoomus saa valinnanvapauden, keskusta ikiaikaisen haaveensa maakunnista, siniset joojoo-miehen roolin ja veronmaksajalle jää käteen musta pekka.

On aivan selvä asia, että uudistus soteen tarvitaan. Kun kysymyksessä on yhteisten veroeurojen käyttö, on niiden kanssa toimittava vastuullisesti ja siten, että rajatulla rahamäärällä saadaan mahdollisimman monelle terveyshyötyä. Mistä löytyisi nyt se vastuullinen taho, joka uskaltaisi viheltää pelin poikki? Uskaltaisi todeta, että tämä malli sisältää liikaa riskejä. Vastuullisuutta olisi myös se, että uudistus tehtäisiin parlamentaarisesti, siis siten että kaikki puolueet voisivat osallistua sillä se takaisi uudistuksen jatkuvuuden myös vaalien jälkeen. On täysin kestämätön ajatus, että jokin muu intressi kuin ihmisten hyvinvointi, terveys ja järjestelmän varmuus voisi olla suurempi vaikutin silloin kun säädetään lakeja, jotka koskettavat terveydenhuoltoamme. Maakunnilla me emme tee yhtään mitään.

Kaikille sattuu mokia joskus, myös päätöksenteossa. Se on hyväksyttävää, mutta on lähes anteeksiantamatonta olla korjaamatta niitä. Etenkin kun jo useampi käsi on noussut virheen merkiksi.

Arvoisa hallitus, me vetoamme nyt teihin. Uusimaa vetoaa teihin. Palatkaa maltin ja tolkun tielle.

Perussuomalaiset kannattavat nyt esitettyä lausuntoa yhteiseksi kannanotoksi koskien sote ja maakuntauudistusta.


Kiitos.




Arja Juvonen ennakoi Uudenmaan sote-kokouksen tulosta paikan päältä: "Kyllä täältä on täystyrmäys tulossa hallitukselle"

https://www.youtube.com/watch?v=cP9vhSYH4nI (kesto 2:05)
Ei ota vieraat milloinkaan
kallista perintöänne.
Tulkoot hurttina aroiltaan!
Mahtuvat multaan tänne.

guest14935

Quote from: Alaric on 14.05.2018, 21:24:27
Voi olla, ettei sote kaadu eduskunnassakaan, jos demarit tekevät saman kuin Turussa. Jotain mahdollisen tulevan hallituskauden ennakointia?
Eikös turku ole jo aika värikäs kunta, josko laskevat jotta tarvivat muun maakunnan maksamaan rikkauksien kuluja varsin piakkoin. Tai no, nehän tietty äänestää kuten puolue käskee joten ehkä tosiaan luvattu demareille vähän vaikka mitä verotuloja tuhlattaviksi seuraavalla kaudella.

Alaric

https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/249074-painava-varoitus-hallitukselle-juha-teperi-sote-suurempi-riski-kuin-sen-toteuttamatta (18.5.2018)

QuotePainava varoitus hallitukselle: Sote on suurempi riski kuin sen toteuttamatta jättäminen

Tampereen yliopiston yhteiskuntatieteiden tiedekunnan dekaani Juha Teperi epäilee hallituksen sote-uudistuksen läpimenoa. Hän itse pitää uudistuksen toteuttamisen riskejä tällä hetkellä suurempina kuin sen toteuttamatta jättämisen riskiä.

Lääketieteen tohtori, dosentti Teperin näkemys on esillä Tampereen yliopiston verkkosivujen uutisessa, jossa hänen kerrotaan ennustavan soten kaatumista. Teperi kiistää Uudelle Suomelle käyttäneensä aivan näitä sanoja seminaarissa, josta uutinen kertoo, mutta vahvistaa pitävänsä uudistuksen kaatumista mahdollisena.

Eduskunnassa sote-asiantuntijana kuullun Teperin arvio hallituksen uudistuksen kaatumisesta perustuu kokoomuksen sisäiseen eripuraan sekä mahdollisiin perustuslaillisiin ongelmiin. Yliopiston uutisen mukaan osa kokoomusväestä näkee sote-lakipaketissa samoja riskejä, joista Teperi itsekin on puhunut.

Teperi on pohtinut uudistuksen riskejä muun muassa vuonna 2017 perustuslakivaliokunnalle antamassaan asiantuntijalausunnossa.

– Suunnitellun uudistuksen suurin perustuslaillinen kysymys liittyy kiireessä toteutettavan valtavan mittaluokan uudistuksen riskianalyysiin: merkitseekö ehdotettu toteuttamismalli liian suurta uhkaa julkisen vallan kyvylle turvata riittävät sote-palvelut jokaiselle, Teperi kysyi huomauttaen, että Suomen nykyinen sote-järjestelmä toimii kansainvälisten vertailutietojen perusteella pääosin hyvin.

– Tiettävästi yhdessäkään kehittyneessä yhteiskunnassa ei ole toteutettu yhtä laajaa sote-palvelujen ohjauksen, rahoituksen ja tuotannon kokonaisuudistusta yhtä tiukassa aikataulussa kuin mitä nyt kaavailtu lainsäädäntö tarkoittaa.

Nykyjärjestelmän ongelmana Teperi pitää palvelujen epätasaista saatavuutta ja suurituloisten suosivuutta.

Teperi ei ota lausunnossaan eikä ole ottanut julkisesti suoraan kantaa siihen, tulisiko sote-uudistus ajaa läpi riskeistä huolimatta nykyjärjestelmän ongelmien vuoksi. Uusi Suomi kysyi häneltä, ylittävätkö uudistuksen toteuttamisen riskit toteuttamatta jättämisen riskit tällä hetkellä?

– Se on se hyvä kysymys, jota kaikki tällä hetkellä miettivät. Siihen ei ole olemassa yhtä oikeaa vastausta, Teperi vastaa.

– Mutta oma henkilökohtainen arvioni on se, että toteuttamisen riskit ovat tällä hetkellä – ehdotetussa muodossa – suuremmat kuin toteuttamatta jättämisen riskit.

(...)

Teperi on arvioinut, että hallituksen esityksen suurimmat ongelmat liittyvät yhdenvertaisuuteen ja pitkäkestoisesti ja monimuotoisia palveluja tarvitsevien asemaan – se voi heikentyä. Hän sanoi seminaarissa, että peruspalveluiden nykyiset asiakasjonot voivat erityispalveluita painottavan uudistuksen myötä siirtyä perusterveydenhuollosta erikoissairaanhoitoon. Tämän seurauksena voi syntyä "rinnakkaisia erikoissairaanhoidon järjestelmiä", hän varoittaa.

– Olemme lähellä sitä, että syntyy kahden kerroksen sairaaloita, Teperi varoitti yliopiston mukaan.
Ei ota vieraat milloinkaan
kallista perintöänne.
Tulkoot hurttina aroiltaan!
Mahtuvat multaan tänne.

Kulttuurirealisti

Orpo myönsi eduskunnassa, että sotesta ei luultavasti tule säästöä. Valinnanvapaudesta kuulemma kannattaa maksaakin.

QuoteTänään on uutisoitu valtiovarainministeriön valtiosihteerin Martti Hetemäen sotelaskelmasta. Laskelman mukaan soten valinnanvapaudesta ei tule euroakaan säästöä.

Valtiovarainministeri Orpo myönsi, että valinnanvapauden tarkoitus ei ole säästää.

– Valinnanvapaus ei ole säästömalli. Valinnanvapaus on malli, jolla ihmiset pääsevät hoitoon.

– Valinnanvapaus on täsmätoimi perustasolla. Se saa jopa maksaa, että ihmiset pääsevät hoitoon nopeammin, Orpo sanoi.
...
Guzenina huomautti, että pääkaupunkiseutujen valtuustoissa on 84 hallituspuolueiden kaupunginvaltuutettua, joista 55 vastusti yhteiskokouksessa sote-esitystä.

Ei tämä kyllä minään yllätyksenä tule, ettei säästöjä löydykään. Orpon ja muiden poliitikkojen röyhkeys puhua puppua tuntuu vain entisestäänkin kasvaneen. Ensin väitetään vuosia että säästöjä tulee, sitten viime metreillä sanotaan, että no ei vaiskaan, mutta äänestetään ennen kesälomia tämä homma pakettiin.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005684030.html?utm_medium=social&utm_content=ios.is.fi&utm_source=facebook.com&utm_campaign=fb-share

Toinen Orpon mestarinäyte viime päiviltä oli kanta EU:n jäsenmaksun kasvamiseen, mutta se on toisen ketjun asia se.
"Ovela tapa pitää ihmiset passiivisina ja kuuliaisina on rajoittaa tiukasti hyväksyttävien mielipiteiden kirjoa, mutta sallia hyvin vilkas keskustelu sen kirjon sisällä. ... tämä antaa ihmisille tunteen, että ajattelu on vapaata." - Chomsky

duc

https://blogit.iltalehti.fi/hjallis-harkimo/2018/05/18/politiikan-satumaassa-on-kultainen-taikahana/
Quote- -
Eilen julkaistiin valtiovarainministeriön arviot sote-uudistuksen tuottamista säästöistä. Sen mukaan tiedon ja teknologian käyttö sekä palveluiden yhteensovittaminen säästää 4,6 miljardia. Kovin selkeitä perusteluja tälle ei ollut.
Ovatko nämä ihmiset seonneita? Ei mitään laskelmia yhtään mistään. Tämä on täysin edesvastuutonta. Ei puhuttu palkkaharmonisaatiosta, joka maksaa arviolta miljardin. Suuri uutinen muka oli, että valinnanvapaus ei säästä. No millä se nyt voisi säästää, sehän tulee maksamaan kun ihmiset pääsevät heti hoitoon. Tarvitaan lisää lääkäreitä ja palveluita yksityiseltä puolelta. Eivät ne kai ilmaiseksi tule. Joidenkin arvioiden mukaan tämä maksaa ainakin 500 miljonaa, joku on sanonut että miljardin.

Kun kävin Ruotsissa, sikäläiset asiantuntijat kertoivat, että heidän sote-kustannuksensa nousevat räjähdysmäisesti, kun kansa ikääntyy. Meillä se kansa nyt vaan sattuu ikääntymään paljon nopeammin. Haluaisin tietää, kuka tästä kaikesta kantaa lopulta vastuun. Tai ehkä tässä satumaailmassa ei tiedetä mitä vastuu tarkoittaa. Tai sitten menossa on joku leikkihetki, jossa pelataan monopolia leikkirahalla. Mielestäni tämä on vähän liian vakava asia leikkimiseen.
ὕβρις, νέμεσις, και κριτική 'häpäisy, kosto ja tuomio'

Memento mori 'Muista kuolevaisuutesi'

Kulttuurirealisti

Orpo ja hallituskumppanit ovat puhuneet pehmoisia myös yksityisille sote-yrityksille tulevasta veroraportoinnista.

QuoteFinnwatchin toiminnanjohtaja Sonja Vartialahan paheksui tätä asiaa taannoin Iltalehdelle.:
"Veroraportointia koskeva pykälä on vesitetty ja asiantuntijalausunnot on nollattu. Hallituksen lakiesitys on pahasti torso"

Petteri Orpo on kirkkain silmin vakuutellut, että sotelakiin kirjataan sellaiset raportointivelvollisuudet, että veronkierto ei onnistu ja kansalaiset saavat tarvittavat tiedot. Todellisuus on kuitenkin jotain muuta. Erikoista on myös, että Finnwatch on ollut asiantuntijana esittäen ongelmat ja korjausehdotukset, mutta mitkään niistä eivät ole kuitenkaan päätyneet lakiesitykseen:

"Pyysimme valtiovarainministeriön viimeisten asiantuntijakuulemisten jälkeen annetun lausunnon nähtäväksi. Yllätykseksemme siinä ei anneta ehdotuksia veroraportointia koskevan pykälän korjaamiseksi. Pykälä jää pahasti torsoksi", Vartiala harmittelee.
...
[Valtiovarainvaliokunnan] Lausunnosta selvisi seuraavaa:

"Säännöksen luonteen vuoksi myöskään sanktiointi puuttuvista tiedoista ei ole valiokunnan mielestä tarpeen. Julkinen valvonta ja mahdollinen mainehaitta toimivat sitä tehokkaammin. — Jonkinasteisena huolena on päinvastoin se, että yksittäisistä tiedoista tehdään virheellisiä yleistyksiä, jotka levitessään saattavat aiheuttaa perusteetonta haittaa yritykselle."

http://nikokaistakorpi.puheenvuoro.uusisuomi.fi/255267-piilokorruptio-suomessa-osa-3-lainsaadannon-tarkoitukselliset-porsaanreiat

Kokoomuksen ja kumppanien säännönmukainen toimintatapa on maalailla kivoja, suorastaan fantastisia, mielikuvia tulevasta laista, ja sitten vesittää veronmaksajan kannalta keskeiset positiiviset "lupaukset" viime tipassa. Hyötyykö näistä muu kuin herhiläisen osakkeenomistaja?

Lisää tuolta:
https://www.finnwatch.org/fi/blogi/451-sote-ja-orpon-mustatut-maakohtaiset-verotiedot
"Ovela tapa pitää ihmiset passiivisina ja kuuliaisina on rajoittaa tiukasti hyväksyttävien mielipiteiden kirjoa, mutta sallia hyvin vilkas keskustelu sen kirjon sisällä. ... tämä antaa ihmisille tunteen, että ajattelu on vapaata." - Chomsky

Alaric

Kritiikkiä satelee vähän sieltä sun täältä, mutta onhan yksityisille terveysfirmoille silti saatava lisää rahaa, muusta viis.

https://www.talouselama.fi/uutiset/hus-luuttuaa-lattiaa-martti-hetemaen-sote-laskelmilla-muistio-on-harhaanjohtava-jopa-vilpillinen/0991b57c-0fe0-3ca9-8d53-503b86ff6a7f (21.5.2018)

QuoteHUS luuttuaa lattiaa Martti Hetemäen sote-laskelmilla – "Muistio on harhaanjohtava, jopa vilpillinen"

Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri väittää, että soteuudistuksen tavoittelema kolmen miljardin euron kustannusten hillintä kohdentuu lähes täysin sosiaalipalveluihin. Tähän johtopäätökseen HUS on tullut lukemalla sotelakiehdotusta ja valtiosihteeri Martti Hetemäen tuoretta muistiota soteuudistuksen vaikutuksista. Hetemäki toimitti valtiovarainministeriön laskelmat ja perustelut eduskunnalle muutama päivä sitten.

HUS on jo aiemmin suhtautunut erittäin kriittisesti soteuudistukseen. Nyt esiin tuleva väittely on kuitenkin poikkeuksellisen kiivasta. Sotelait ovat eduskunnan käsittelyssä, ja eduskunnan perustuslakivaliokunta muodostaa lopullisen kantansa uudistukseen lähipäivien aikana.

HUS toimitti oman tulkintansa Hetemäen muistiosta eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnalle ja tarkastusvaliokunnalle.

HUS tyrmää monet valtiovarainministeriön perustelut epäloogisina tai puutteellisina. Erityisesti HUS arvostelee sitä, etteivät laskelmat vaikutuksista ota huomioon kustannuksia lisääviä vaikutuksia.

"Muistio on harhaanjohtava, jopa vilpillinen", HUSin täydentävä lausunto katsoo.

Hetemäen muistio käyttää arviossaan lukuja, jotka perustuvat Etelä-Karjalan yhdeksän kunnan yhteisessä Eksotessa saavutettuun menolaskuun. Samankaltainen kehitys alentaisi 52 suurimman kunnan tarvevakioituja sotemenoja kolme prosenttia.

HUS pitää vertausta erikoisena. Vaikutus perustuu nykyiseen lainsäädäntöön. Lisäksi tulossa oleva uudistus rikkoisi nykyisiä rakenteita, joka ovat siis tuottaneet säästöjä.

"Kyse on samasta, jos ensin kehuttaisiin tuulimyllyjen ympäristövaikutuksia ja perusteltaisiin sillä hiilivoimaloiden rakentamista, kun tuulimyllyt kielletään", HUS irvailee täydentävässä lausunnossaan.

(...)
Ei ota vieraat milloinkaan
kallista perintöänne.
Tulkoot hurttina aroiltaan!
Mahtuvat multaan tänne.