News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

Vanhat presidenttien arvoautot salakuljetettu pois Suomesta

Started by Faidros., 19.03.2017, 08:53:37

Previous topic - Next topic

Faidros.

Aikamoista tarinaa museoautoilla tedystä bisneksestä, ilman Museoviraston lupia. Suoranaista selittelyn makua autoharrastajallajobbarilta olla tietämätön lupakäytännoistä, jos kaupatkin vahvistettiin Italian suurlähetystössä.
www.aamulehti.fi/kotimaa/kadonneiden-klassikkojen-tarina-presidenttien-arvoautoja-on-viety-salaa-pois-suomesta-24346286/
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

mikkoR

Ikävää että nämä alkavat kiinnostaa ihmisiä vasta siinä vaiheessa kun on myöhäistä.
Totuus on kuitenkin ettei kukaan Suomessa olisi maksanut niistä, ilmaiseksi kyllä kelpaisi.
Paras tapa päästä eroon laittomista aseista on toki luoda riittävä määrä väyliä laillisille aseille.

MiljonääriPlayboy

#2
QuoteTullista kerrotaan, että Museovirasto olisi voinut halutessaan tehdä tutkintapyynnöt ilman lupaa viedyistä ajoneuvoista. Näin ei ole kuitenkaan tehty.

Suomalaiset virkamiehet. Ovat kyllä taas kerran ansainnut ihan jokaisen niistä veronmaksajan kustantamasta 38:sta vuosittaisesta lomapäivästä.  :roll:
PolPolle tiedoksi:
A) kaikki kirjoittamani on sarkasmia
B) Vous êtes des collaborateurs

Faidros.

Kyllähän tuossa olisi jotain tsäänssiä saada autot takaisin, kunhan valtion taholta joku olisi kiinnostunut asiasta. Siellä alhaalla on faktaruutu missä mainitaan menettämisseuraamus. On aivan satavarmaa että sekä ostaja, että myyjä on tässä rikoksentekijöinä. Tullinkin osuutta voi ihmetellä asiassa, sehän on valvova porras asiassa.
Kansainvälisiin sopimuksiin nämä perustuu.
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

siviilitarkkailija

Oliko poisviedyissä autoissa entisiä presidenttejä mukana pakollisena lisävarusteena. Jos oli, ansaitsevat mitalin. Muuten edes miljoona-autoilla ei ole mitään merkitystä verrattuna itsenäisyyden rikolliseen maastavientiin jota virkahenkilökunta harjoittaa eurostoliiton keskushallinnon suuntaan. Sinänsä kuvaavaa että presidentin auto on rakkaampi tai arvokkaampi kuin presidentti-instituutio muutaman presidentin jäljiltä!

Presidentin kansliassa:

-Suomi 100 v...mitä on jäljellä?
-Vanhoja presidentin virka-autoja! No niistä saisi vaikka hienon kulkueen? Oho...ei ole niitäkään.
-No mitä vittua me sitten näytetään kansalle 100v juhlan kunniaksi?
-Ööö Koodaribussi afrikkaan! Ulkoministeriön rahoilla tottakai!

Näin hyvää komediaa ei voi keksiä.
Maailmassa ei ole mitään muuta vakavaa asiaa kuin huumori...

Jepulis

Kaikkiin polttomoottoreihin, myös höyrykoneisiin ja veneihin, moottoripyöriin, koneisiin ja aseisiin littyen tarvittaisiin ehdottomasti säästää esineistöä ja mielellään elävänä, siis toimintakunnossa. Jostain syystä maassa, jossa esineistöä on olosuhteidenkin ja aiemman köyhyyden takia suhteellisen vähän, sen tuhoamiseen oikeastaan monin tavoin jopa kannustetaan. Ainakin säilytys tehdään maksimaalisen epäkannustavaksi.

Samahan on kyllä ollut rakennuspuolellakin aiemmin, ihan isoja kivitaloja myöten, sanotaan nyt räikeimpänä esimerkkinä hienon Norrménin linnan purkaminen Alvarin sääliä herättävän huonon sokeripalan tieltä vuonna 1960. Jälkimmäinen kammotus sitten suojeltiin 2010 ja voi todellakin kysyä miksi ihmeessä enää sitä?

Hakematta tulee tässäkin yhteydessä mieleen aiottu MP- ja venevero, jossa ei oltu oikein mitenkään otettu huomioon harrasteiden kulttuuriin linkittyviä piirteitä. Parhaiten esineistön säästäminen onnistuu, jos on laajempi harrastajakunta tekemässä puuhaa ilmaiseksi. Myös autoja säilyisi paremmin, jos vanhempien autojen säästämistä helpotettaisiin, eikä pidettäisi lähes syntinä kuten nykyilmapiirissä näyttää olevan.
Vihapuhe on parempi kuin lässytetty valhe.

ismolento

Quote from: mikkoR on 19.03.2017, 09:39:03
Ikävää että nämä alkavat kiinnostaa ihmisiä vasta siinä vaiheessa kun on myöhäistä.
Totuus on kuitenkin ettei kukaan Suomessa olisi maksanut niistä, ilmaiseksi kyllä kelpaisi.

Eiköhän Suomestakin olisi varakkaita klassikkoautojen keräilijöitä löytynyt, jos myyntihankkeista olisi tiedotettu.

Faidros.

Kyse on kuitenkin niin isoista rahoista joita ei oletettu Suomesta löytyvän ja oltiin vain hipihiljaa, ettei kaupat olisi kuivuneet vientikieltoon.
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

siviilitarkkailija

Kyse on todennäköisesti Italiaan (?!) suuntautuvasta korruptiosta jossa suomalainen virka-asemaa hyväksikäyttävä poliittisesti valittu osapuoli hyötyy kaupasta henkilökohtaisesti. Tätä paskaa on mm poliittinen poliisihallinto väärällään. Tavallisesti kuvio menee niin että Suomen valtiolla ostatetaan tarpeettomia tai ylihintaisia tuotteita. Myyjä ja ostaja ovat samalla puolella valtiota vastaan. Saatu hyöty on suhteita, matkalahjoja sekä vastavuoroisesti tulevaisuuteen tehty tukisopimus.

Erityisen helppoa ja korruptoitunutta on maamme poliisihallinto. Käytännössä se tutkii itse omat kauppansa ja päättää niiden lainmukaisuudesta. Lisäksi sillä on lainsäädännön lupa rikkoa salaisesti jopa lakia. Veikkaan että tässä on käynyt niin että pakko-poistojen (Helsingin keskustan autohalleissa on vain rajoitetusti pysäköintipaikkoja) joku osastopäällikkö on nähnyt tilaisuuden tehdä muutama kympitonni rahaa.

Valtiomme kokonaiskorruption ja hallintorikollisuuden kohdalla parin panssarivahvisteisen(kin) auton alihintaan myynti on pikkurahaa. Lisäksi pitää ymmärtää että pelkkä seisotus maksaa vuositasolla paljon. Joten tavarasta on ollut pakko päästä eroon. Jos autot olisi annettu Suomalaiselle Automuseolle, niistä olisi vounut nauttia mm tavallinen kansa mikä on pääkaupunkiseudun virkahenkilöetiikan vastaista. Eikä niitä voi viedä gepardihatuille kehitysmaihin koska siellä presidenttien autotallissa loistaa ulkoministeriön kehitysyhteistyörahoilla ostetut tuliterät Mersut ja Audit eikä mitkään käytetyt autot Suomesta.

Joten...myyty Italiaa ja rahat korruptioon...joo. +-0...pikkurahaa eikä rikosta koska tekijät valtio hallinnossa.

TAVIS OLISI VASTAAVAN TEMPUN JÄLKEEN HETI TULLIN TUTKINTAVANKEUDESSA...EI MITÄÄN SELITYKSIÄ. ENDIN VANKILAAN JA SITTEN TUTKITAAN.
Maailmassa ei ole mitään muuta vakavaa asiaa kuin huumori...

Nuivanlinna

Tampere on toiminut hienosti, muutkin kaupungit ottakaa esimerkkiä!

QuoteTampereen kaupungilla uusi edustusauto - ministerille kyytiä vanhalla Chryslerilla
http://www.is.fi/autot/art-2000000425416.html
.................- Tämä oli auton ensimmäinen virallinen kyyti. Se hankittiin aikoinaan Enqvistin paparitehtaan johtajalle. Tampere osti vuonna 1970 auton tuhannella markalla. Se on ollut museossa, nyt se on entisöity ja sen arvo on 25 000-30 000 euroa.

- Monilla kaupungeilla on edustusautoina Audeja ja muita. Meillä on halvempi ja auto jää myös vieraiden mieleen, Nieminen kertoi-

Chrysler Windsor DeLuxe -autoja tuotiin Suomeen kaksi kappaletta vuonna 1950. Automallia on tehty kaikkiaan vain 152 kappaletta.
Museoautoa käytetään arvovieraiden kyyditykseen ja erityistilaisuuksissa.

Ehkä Tampereella on jäänyt muutama kalkkunoiden djemberummunpäristysryhmä väliin, mutta parempi noin.
Quote from: millla on 04.03.2016, 23:01:53
Pahinta Suomessa on tämän köyhyyden lisäksi henkinen köyhyys. Meiltä puuttuu horisontti, mihin katsoa ja mitä tavoitella.

ämpee

Quote from: siviilitarkkailija on 19.03.2017, 10:53:58

-No mitä vittua me sitten näytetään kansalle 100v juhlan kunniaksi?

Olisiko Haloselta jäänyt Ladaa ?
Mossekin kelpaisi.
Jäseneltä Hohtava Mamma: "Logiikka ei ole koskaan ollut suvakkien vahvin laji. Eivät he muuten olisi suvakkeja."

guest14935

Quote from: siviilitarkkailija on 19.03.2017, 10:53:58
-Suomi 100 v...mitä on jäljellä?
-Vanhoja presidentin virka-autoja! No niistä saisi vaikka hienon kulkueen? Oho...ei ole niitäkään.
-No mitä vittua me sitten näytetään kansalle 100v juhlan kunniaksi?
-Ööö Koodaribussi afrikkaan! Ulkoministeriön rahoilla tottakai!
Quote from: Nuivanlinna on 19.03.2017, 12:37:16
Tampere on toiminut hienosti, muutkin kaupungit ottakaa esimerkkiä!
Olisi varmasti monellekin kaupungille hienoja edustusautoja, mutta mitäpä vihreät sanoisi jos auto kuluttaa parikymmentä litraa sadalla, saastuttaen vähempi kuin uusi diisseli, mutta kuitenkin.

Mr.Reese

Quote from: siviilitarkkailija on 19.03.2017, 10:53:58
Presidentin kansliassa:

-Suomi 100 v...mitä on jäljellä?
-Vanhoja presidentin virka-autoja! No niistä saisi vaikka hienon kulkueen? Oho...ei ole niitäkään.
-No mitä vittua me sitten näytetään kansalle 100v juhlan kunniaksi?
-Ööö Koodaribussi afrikkaan! Ulkoministeriön rahoilla tottakai!
Koodaribussi tuodaan afrikasta tänne täynnä tanssivia kuukereita. Siinä sitä kelpaa tanssahdella kun azyyliä pukkaa.  :-*
"Heille kun sanoo disko disko, niin he ovat silleen, että mennään." - Tiia Nohynek

"Yleensä vauvat ja mummot on parhaita mielenosoittajia, koska luovat kuin itsestään turvallista tilaa." - Marjaana Toiviainen

Beenari

Quote from: Faidros. on 19.03.2017, 08:53:37
Aikamoista tarinaa museoautoilla tedystä bisneksestä, ilman Museoviraston lupia. Suoranaista selittelyn makua autoharrastajallajobbarilta olla tietämätön lupakäytännoistä, jos kaupatkin vahvistettiin Italian suurlähetystössä.
www.aamulehti.fi/kotimaa/kadonneiden-klassikkojen-tarina-presidenttien-arvoautoja-on-viety-salaa-pois-suomesta-24346286/

tietämätön? Siinähän napsahti vapaudu-vastuusta kortti kouraan. Ainakin käräjäoikeuden mukaan:
http://hommaforum.org/index.php/topic,119911.0.html
"Hölmöä miettiä, mikä maan tai maapallon tila on sadan vuoden kuluttua. Meistä kumpikaan ei ole silloin enää elossa"
- Antti Rinne (SDP)

Joku Roti

Quote from: Faidros. on 19.03.2017, 12:05:38
Kyse on kuitenkin niin isoista rahoista joita ei oletettu Suomesta löytyvän ja oltiin vain hipihiljaa, ettei kaupat olisi kuivuneet vientikieltoon.

No ei nyt sentään... Yksikään noista kolmesta autosta ei ole mikään autohistoriallinen helmi. Ovat jokseenkin vakiomalleja, jollaisilla Amerikassa ovat ajelleet pikkupomot. Yhteenlaskettu arvo lienee luokkaa yksiö Vantaalla, mikäli ovat ehjiä ja ajokuntoisia.

Auton nimekäs omistajahistoria tietenkin lisää arvoa, mutta isoihin kertoimiin tarvittaisiin maailmalla tunnettuja megaluokan nimiä. Suomen presidenttien käytössä olleilla autoilla on lähinnä vain kulttuurihistoriallista lisäarvoa, jolla on merkitystä vain näyttelyesineenä. Voi olla jopa niin, että museoviraston kiinnostus kääntyy rasitteeksi ja riesaksi omistajalle.
€uron jälkeen: 1 tunari = 100 demaria..?

Faidros.

Eihän se arvo noissa autoissa raudassa ole, vaan käyttöhistoriassa.
Tästäkin Rollsista on tarjottu kuulemma vaikka mitä, vaikka/just siksi ei ole edes korjattu.
www.thewanderingscot.fi/wp-content/uploads/2010/04/Brezhnev.Rolls_.jpg
Linkki ei toimi, mutta googlettakaa Brezhnev Rolls.
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

MW

Katos, Leonid kännipäissään mälläsi Rollsin. Tuosta ei vissiin pahemmin melua pidetty, aikoinaan?

Ihan uutta tietoa.

Joku Roti

Quote from: Faidros. on 19.03.2017, 21:36:26
Eihän se arvo noissa autoissa raudassa ole, vaan käyttöhistoriassa.
Tästäkin Rollsista on tarjottu kuulemma vaikka mitä, vaikka/just siksi ei ole edes korjattu.
www.thewanderingscot.fi/wp-content/uploads/2010/04/Brezhnev.Rolls_.jpg
Linkki ei toimi, mutta googlettakaa Brezhnev Rolls.

Mitenkäs se käyttöhistoria sitten hinnoitellaan? Paljonko lisää pitäisi laittaa päälle siitä hyvästä, että auto on ollut muutaman vuoden presidentti Paasikiven edustusautona? Linkin takaa löytyy samanlainen Cadillac limousine -52 kuin Italiaan myytiin.
http://www.coys.co.uk/cars/1952-cadillac-fleetwood-series-75-limousine

Vähän kulahtaneen käyttökuntoisen kaunottaren hinta on jäänyt suunnilleen uuden VW Polon tasolle. Näinköhän Paasikiven nimestä saisi sen verran lisäarvoa, että hinta nousisi VW Golfin ns. alkaen-hintaan..? Sikäli kuin se Italiaan myyty oli noin hyvässä kunnossa.

Brezhnevin ruttaamalla Rollsilla voi olla showarvoa, mutta autoharrastaja näkee siinä vain varaosaraadon. Tuollaisesta romusta voi hyvinkin kiinnostua joku venäläinen miljardööri pelkän huvittavan tarinan vuoksi ja silloin ei ole suurta merkitystä montako nollaa hinnassa on.
€uron jälkeen: 1 tunari = 100 demaria..?

maltti on valttia

Quote from: Joku Roti on 20.03.2017, 00:47:50
Quote from: Faidros. on 19.03.2017, 21:36:26
Eihän se arvo noissa autoissa raudassa ole, vaan käyttöhistoriassa.
Tästäkin Rollsista on tarjottu kuulemma vaikka mitä, vaikka/just siksi ei ole edes korjattu.
www.thewanderingscot.fi/wp-content/uploads/2010/04/Brezhnev.Rolls_.jpg
Linkki ei toimi, mutta googlettakaa Brezhnev Rolls.

Mitenkäs se käyttöhistoria sitten hinnoitellaan? Paljonko lisää pitäisi laittaa päälle siitä hyvästä, että auto on ollut muutaman vuoden presidentti Paasikiven edustusautona? Linkin takaa löytyy samanlainen Cadillac limousine -52 kuin Italiaan myytiin.
http://www.coys.co.uk/cars/1952-cadillac-fleetwood-series-75-limousine

Vähän kulahtaneen käyttökuntoisen kaunottaren hinta on jäänyt suunnilleen uuden VW Polon tasolle. Näinköhän Paasikiven nimestä saisi sen verran lisäarvoa, että hinta nousisi VW Golfin ns. alkaen-hintaan..? Sikäli kuin se Italiaan myyty oli noin hyvässä kunnossa.

Brezhnevin ruttaamalla Rollsilla voi olla showarvoa, mutta autoharrastaja näkee siinä vain varaosaraadon. Tuollaisesta romusta voi hyvinkin kiinnostua joku venäläinen miljardööri pelkän huvittavan tarinan vuoksi ja silloin ei ole suurta merkitystä montako nollaa hinnassa on.
Krtä kiinnostaisi Martti Ahtisaaren tai Tarja Halosen auto? Entä Jyrki Kataisen?

Ari-Lee

Quote from: Beenari on 19.03.2017, 14:16:35
Quote from: Faidros. on 19.03.2017, 08:53:37
Aikamoista tarinaa museoautoilla tedystä bisneksestä, ilman Museoviraston lupia. Suoranaista selittelyn makua autoharrastajallajobbarilta olla tietämätön lupakäytännoistä, jos kaupatkin vahvistettiin Italian suurlähetystössä.
www.aamulehti.fi/kotimaa/kadonneiden-klassikkojen-tarina-presidenttien-arvoautoja-on-viety-salaa-pois-suomesta-24346286/

tietämätön? Siinähän napsahti vapaudu-vastuusta kortti kouraan. Ainakin käräjäoikeuden mukaan:
http://hommaforum.org/index.php/topic,119911.0.html

Tämä. Kuinka minusta näyttää siltä, että kenenkään ei tästä lähtien noudattaa mitään lakeja eikä asetuksia, koska voi vedota tietämättömyyteen ja ymmärtämättömyyteen.

Lukasin kerran aikoinaan läpi tullin lakeja ja asetuksia ja jopa wanhoja mööpeleitä ei saa siirtää toiseen maahan Suomen rajojen ulkopuolelle. Wanhoista käsitöistä ja arvometalleista, koruista puhumattakaan. Näitä lakeja ja asetuksia on aivan jumalaton määrä ja kuka niistä tietää mitään. Minä en ainakaan. Enkä ymmärrä kysyäkään. Enkä ymmärtäisi puhettakaan.

Nyt menen kiroiluketjuun perikseen.
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

Ari-Lee

Onhan meillä varaa! Valtion hevosopisto on oikea Moolokin perse. Sen johtaja yksistään rosvoaa veronmaksajilta n.14000€/kk. Mitä koko laitos, ei riitä mielikuvitukseni.

http://www.is.fi/kotimaa/art-2000000573019.html

Mutta ei ole varaa säilyttää muutamia kappaleita Suomen historiaa. Nauraahan meille naurismaan aidan seipäätkin ja eritoten ruotsalaiset. Suomi on paska maa.
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

törö

Suomalaiset ovat siinä määrin kiinnostuneita omasta historiastaan, että kaikki museotavarat ja muinaisjäänteet kannattaisi myydä pois ja ostaa tilalle jotain ulkomaista roinaa, mitä näkee niissä dokkareissa, joita suomalaiset jaksavat tapittaa.

Egyptiläisillä ainakin on varastoissa enemmän muinaisjäänteitä kuin mihin he koskaan tarvitsevat, joten heiltä voisi saada edullisesti täytettä museoihin. Tehtäisiin vaikka vaihtokauppa, jossa egyptiläiset voisivat käydä hakemassa täältä kaiken korvaamattoman arvokkaan ja antaisivat tilalle sellaista, mitä on niin paljon, ettei sillä ole todellista arvoa.

Kaikki hyötyisivät.

ikuturso

Quote from: siviilitarkkailija on 19.03.2017, 10:53:58Presidentin kansliassa:

-Suomi 100 v...mitä on jäljellä?
-Vanhoja presidentin virka-autoja! No niistä saisi vaikka hienon kulkueen? Oho...ei ole niitäkään.
-No mitä vittua me sitten näytetään kansalle 100v juhlan kunniaksi?
-Ööö Koodaribussi afrikkaan! Ulkoministeriön rahoilla tottakai!

Näin hyvää komediaa ei voi keksiä.

Näistä luvatta viedyistä arvoautoista oppineena Suomeen palattuaan koodaribussi suojellaan ja sen annetaan ruostua Mannerheimin patsaan viereen. Siirtää ei saa, koska toteemi.

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

Faidros.

Quote from: Joku Roti on 20.03.2017, 00:47:50
Quote from: Faidros. on 19.03.2017, 21:36:26
Eihän se arvo noissa autoissa raudassa ole, vaan käyttöhistoriassa.
Tästäkin Rollsista on tarjottu kuulemma vaikka mitä, vaikka/just siksi ei ole edes korjattu.
www.thewanderingscot.fi/wp-content/uploads/2010/04/Brezhnev.Rolls_.jpg
Linkki ei toimi, mutta googlettakaa Brezhnev Rolls.

Mitenkäs se käyttöhistoria sitten hinnoitellaan? Paljonko lisää pitäisi laittaa päälle siitä hyvästä, että auto on ollut muutaman vuoden presidentti Paasikiven edustusautona? Linkin takaa löytyy samanlainen Cadillac limousine -52 kuin Italiaan myytiin.
http://www.coys.co.uk/cars/1952-cadillac-fleetwood-series-75-limousine

Vähän kulahtaneen käyttökuntoisen kaunottaren hinta on jäänyt suunnilleen uuden VW Polon tasolle. Näinköhän Paasikiven nimestä saisi sen verran lisäarvoa, että hinta nousisi VW Golfin ns. alkaen-hintaan..? Sikäli kuin se Italiaan myyty oli noin hyvässä kunnossa.

Brezhnevin ruttaamalla Rollsilla voi olla showarvoa, mutta autoharrastaja näkee siinä vain varaosaraadon. Tuollaisesta romusta voi hyvinkin kiinnostua joku venäläinen miljardööri pelkän huvittavan tarinan vuoksi ja silloin ei ole suurta merkitystä montako nollaa hinnassa on.

Kyllä esineillä on myös historia-arvo. Ihmiset ostaa vaikka Teemu Selänteen junnuluistimet siksi, että ne on olleet joskus hänen, vaikka tehtaat tuuppasi aikanaan samanlaisia ulos tuhansia.
On täysin väärä käsitys ettei Mannerheimin autolla olisi historia-arvoa paljon.
Juuri tämän vuoksi ajoneuvoja mr-rekisteroitäessä halutaan tietoja myös sen historiasta.

Tuo Leonidin Rolssi myytiin Rigan automuseolle pilahintaan, mutta nyt sitä on yritetty ostaa takaisin Venäjälle useasti.
Muistaakseni myös muuan kuuluisa ajoneuvoharrastaja Jay Leno on yrittänyt ostaa sen.
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Faidros.

Quote from: maltti on valttia on 20.03.2017, 01:07:18
Krtä kiinnostaisi Martti Ahtisaaren tai Tarja Halosen auto? Entä Jyrki Kataisen?
Suomen suurimpien rikollisten autot voivat olla vielä joskus arvossaan.
Muistanko väärin jos joskus on ollut myytävänä Tarjan vanha Datsun Cherry?
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Nuivanlinna

Quote from: millla on 04.03.2016, 23:01:53
Pahinta Suomessa on tämän köyhyyden lisäksi henkinen köyhyys. Meiltä puuttuu horisontti, mihin katsoa ja mitä tavoitella.

Melbac

Toihan koskee vain "kultuuriomaisuutta" ja on vähän tulkinnanvaraista mikä on sitä kulttuuriomaisuutta.Joillekkin noi on vain vanhoja autoja joiden entinen omistaja on nyt sattunut olemaan joku presidentti eli oikeasti mitään rikosta ei ole tapahtunut?.

Faidros.

Quote from: Nuivanlinna on 20.03.2017, 09:19:33
^^ Mites Markkasen Volvot?

No, ne Volvot ei oikeasti olleet Markkasen, mutta veikkaanpa, että nykyinen omistaja saa varmasti "pankkiryöstölisää" jos pystyy todistamaan autonsa olleen Markkasen ryöstössä mukana.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Matti_Markkanen
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Joku Roti

Quote from: Faidros. on 20.03.2017, 09:00:10
On täysin väärä käsitys ettei Mannerheimin autolla olisi historia-arvoa paljon.
Juuri tämän vuoksi ajoneuvoja mr-rekisteroitäessä halutaan tietoja myös sen historiasta.

Tuo Leonidin Rolssi myytiin Rigan automuseolle pilahintaan, mutta nyt sitä on yritetty ostaa takaisin Venäjälle useasti.
Muistaakseni myös muuan kuuluisa ajoneuvoharrastaja Jay Leno on yrittänyt ostaa sen.

Mannerheim sai Hitleriltä lahjana hulppean Mercedes 770:n, jolla on selkeä historia-arvo. Valitettavasti vain kyseinen auto myytiin Ruotsiin heti sodan jälkeen, kun pelättiin venäläisten vaativan sitä itselleen. Jatkossa auto päätyi Amerikkaan, jossa sen historiallista ja rahallista arvoa yritettiin "parantaa" mainostamalla sitä Hitlerin autona. Hitler-kerroin kun on älyttömästi suurempi kuin Mannerheim-kerroin.

Vuosia sitten näin jonkun kasinon aulassa Las Vegasissa reikäjuustoksi ammutun Bonnie & Clyden Fordin. Pelkkänä raatona ilman tarinaa sen arvo olisi joitakin satoja dollareita, mutta kyseiseen Fordiin liittyvä legenda nostaa arvon taivaisiin. Jos Jay Leno havittelee Leonidin rutattua Rollsia, hän on ostamassa enemmänkin tarinaa kuin autoa.

Tietääkseni näihin Italiaan myytyihin autoihin ei liity mitään erityisiä tarinoita, joten ne ovat vain Suomen valtion aikoinaan omistamaa ja poismyymää käyttötavaraa, joita ei ole katsottu säilyttämisen arvoisiksi.
€uron jälkeen: 1 tunari = 100 demaria..?