News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

Kotkan kaupunki myy sähköosakkeensa ja sijoittaa osan rahoista

Started by Peltipaita, 14.02.2017, 09:34:30

Previous topic - Next topic

Peltipaita

Kotka myy 70 miljoonalla eurolla omistuksensa sähköyhtiössä ja suunnittelee sijoittavansa noin puolet satamahankkeeseen josta ajatellaan saatavan 5-6 % tuotto. (mikähän mahtaa olla sähköyhtiön nykyinen tuotto)? No toinen puoli saaduista rahoista ilmeisesti vaan syödään pois. Näin saadaan lykättyä väistämättömän konkurssin tuloa muutama vuosi.

QuoteKotkalla riittää tekemistä lähivuosina kaupungin talouden saamisessa kuntoon. Uusia työpaikkoja kaivataan kipeästi.

– Vanhuspainotteinen kaupunki sekä Kotkan suurtyöttömyys ovat vaikuttaneet siihen, että kaupungin talous on epätasapainossa, kuvailee kaupunginjohtaja Henry Lindelöf.

Samaa kertoo myös Ylen Kuntatutka. Kotkan tappiollinen taloudenpito on kasvattanut kaupungin alijäämiä viime vuosina yli 40 miljoonaan euroon.

– Esimerkiksi Kotkalla on ollut kasautunutta alijäämää monta vuotta peräkkäin taseessa. Vuoden 2015 tilinpäätöstiedoilla Kotkassa täyttyi käytännössä viisi kuudesta kriisikunnan kriteeristä, sanoo kuntatalouden asiantuntija ja hallintotieteiden tohtori Eero Laesterä Perlacon Oy:stä.

Sähköosakekaupoista helpotusta

Kuntatalous on viime vuoden tilinpäätösarviotietojen mukaan menossa parempaan suuntaan.

Kuntaliitto muistuttaa kuitenkin, että valtionosuudet ja verotulot heikkenevät tänä vuonna.

Kuntatalouden asiantuntija Laesterä pitää tunnelmia myös kaksijakoisina.

– Peruskunnat ovat parin kolmen viime vuoden aikana pystyneet sopeuttamaan toimintaansa tosi paljon. Tämä ei kuitenkaan näytä riittävän, koska tulokehitys on niin hemmetin huono.

Laesterä arvioi, että yli sata kuntaa tekee alijäämää.

Jatkossa lähellä kriisikunnan rajoja uivalla Kotkalla on mahdollisuus parantaa talouttaan.

Kaupunki saa myymistään Kymenlaakson Sähkö Oy:n osakkeista runsaat 70 miljoonaa euroa.

Kaupunginjohtaja Henry Lindelöf on ainakin yhdellä mittarilla valmis heittämään romukoppaan Kotkan tilanteen kriisikuntana.

– Alijäämä on jatkossa sitä luokkaa, että Kotka ei ole kriisikunta kymmeneen vuoteen.

Kaikki mittarit eivät silti jatkossakaan näytä kaupungille positiivisia merkkejä.

– Asukasta kohti lasketulla lainamäärällä emme ole kilpailukykyisiä, myöntää Lindelöf.



Kotkassa mietitään jo, mihin kaupunki käyttää Kymenlaakson Sähkön osakkeiden myynnistä saatavat rahat. Kaupunginjohtaja Lindelöfin mielestä 70 miljoonaa euroa on niin valtava summa, että sille on saatava lisäarvoa. Lindelöf sijoittaisi osakekaupoista saatavista rahoista noin puolet.

– Voisimme esimerkiksi lainata satamaosakeyhtiölle Mussalon syväsataman laajennukseen jonkin määrän 4-5 prosentin korolla. Se olisi viiden tai kuuden vuoden päästä tuottava investointi, pääoma ei vaarantuisi eikä sijoitus kasvattaisi kaupungin lainamäärää.

Lindelöfin mielestä keskustelu sijoittamisesta pitää saada nopeasti käyntiin. Rahat kaupunki saa osakekaupoista kesällä. Huhtikuun alussa valittavalle uudelle valtuustolle asiaa ei kokonaan jätetä.

– Itse lähtisin siitä, että linjaukset rahojen käytöstä pitää hyvissä ajoin keskustella jo vanhassa valtuustossa.



Kuntaliitos Etelä-Kymenlaaksoon?

Henry Lindelöf valmistelee Kotkalle vielä ensi vuoden talousarvion. Kuluvan vuoden jälkeen hän aikoo jäädä eläkkeelle. Viisitoista vuotta Kotkaa johtanut Lindelöf näkisi mielellään Etelä-Kymenlaakson yhdistyvän yhdeksi kunnaksi.

– Kotka-Hamina seutu ei pärjää viitenä kuntana kilpailussa Kouvolan, Porvoon ja Päijät-Hämeen kanssa. Hynttyyt on saatava yhteen.

Lindelöfin mielestä seuraavalla valtuustokaudella pitäisi saada kuntaliitosselvitys, lupaukset palveluiden säilymisestä pikkukunnissa sekä päätös yhteenliittymisestä.

– Kuntavaaleihin neljän vuoden kuluttua voitaisiin jo mennä yhtenä kuntana.
"Kumiluodit ovat hyväksyttävyyden rajoilla"  sanoi Matti Vanhanen, kun Kataloniassa haluttiin saada mielipide selville äänestämällä.

Jääpää

Hyvä, että varautuvat tulevaan tavararyntäykseen Kotkassa.

https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Lastikultti

..tuli nyt vaan ensin mieleen..Voi olla ihan järkevääkin, kunhan Kotka pysyy i t s e n ä i s e n Suomen  satamana, joka pitää k a i k k i maksut Kotkassa ja Suomessa.
Toivottavasti loppurahaa ei käytetä toiseen kulttiin, jolla n y t  näyttää pyyhkivän hyvin ja kovaa ja jolla
e r i t t ä i n lyhytnäköistä tiliä voi paikallisesti tehdäkin.
Perustuslaki 29§
"Kansanedustaja on velvollinen toimessaan noudattamaan oikeutta ja totuutta. Hän on siinä velvollinen noudattamaan perustuslakia, eivätkä häntä sido muut määräykset."

Uuno Nuivanen

Lämmittäähän se housuun kuseminen pakkasella aina hetken. Todnäk osakkeet menevät ulkomaiselle veroparasiittiyhtiölle.

yks vaan

Loistava idea. Toki haittapuolena on että sen voi tehdä vain kerran...
Kuka syrjisi minua?

ISO

Ottakaa maahanmuuttajia sinne Kotkaan!

Tienaatte niin ettei kohta tiedä mihin kaiken sen rahan saa kulutettua.
Roslan M Salih:

"Freedom of speech isn't worth civil war"

Nuivanlinna

QuoteValtuusto hyväksyi Kymenlaakson Sähkön osakejärjestelyt
http://www.kotka.fi/asukkaalle/ajankohtaista_kotkassa/101/0/valtuusto_hyvaksyi_kymenlaakson_sahkon_osakejarjestelyt

Kotkan kaupunginvaltuusto hyväksyi kokouksessaan 30.1. neuvottelutuloksen Kymenlaakson Sähkö Oy:n osakkeiden myynnistä ja päätti samalla oikeuttaa kaupunginhallituksen panemaan päätöksen täytäntöön heti, kun Kymenlaakson Sähkö Oy:n muut osakaskunnat ovat hyväksyneet neuvotteluratkaisun.

Valtuuston päätös syntyi äänestyksen jälkeen, kun Keskustan edustajat olisivat halunneet jättää asian pöydälle. Keskustan pöydällepanoehdotus hävisi äänestyksen lukemin 48-3 ja lähes samoin lukemin, yhtä tyhjää lukuun ottamatta, Keskusta hävisi myös varsinaisen äänestyksen itse osakekaupasta.

Kaupungin edustajat ja Kymenlaakson Sähkö Oy:n edustajat pääsivät alkuvuodesta neuvotteluratkaisuun siitä, että Kymenlaakson Sähkö Oy hankkii omistukseensa kaikki Kotkan kaupungin omistamat Kymenlaakson Sähkö Oy:n osakkeet, kaikkiaan 27 % yhtiön osakekannasta. Kotkan kaupungilla on 62 003 kappaletta Kymenlaakson Sähkö Oy:n osakkeita.

Osakkeen hinnaksi on sovittu 1132 euroa per osake. Tämä tarkoittaa 70,2 miljoonan euron kauppasummaa. Kauppa toteutetaan 1.7.2017 siten, että Kotkan kaupunki saa tuloutettua vielä vuodelta 2016 maksettavan 3 miljoonan euron osingon.

Neuvotellulla järjestelyllä Kotkan kaupungille tuloutuu Kymenlaakson Sähkö Oy:stä yhteensä 73,2 miljoonaa euroa eli 1 180 euroa / osake.


Kaupunki siis luopui kolmen miljoonan vuotuisista tuloista varsin yksimielisesti, ainoastaan kolme kepulaista hieman jarrutteli.
Quote from: millla on 04.03.2016, 23:01:53
Pahinta Suomessa on tämän köyhyyden lisäksi henkinen köyhyys. Meiltä puuttuu horisontti, mihin katsoa ja mitä tavoitella.

Jääpää

Jatkuvasta pienestä tulovirrasta on niin vaikea var..suunnata mitään "oikein", seitköötmiltsiä on jo mukava pohja isommile var..suunnitelmille.
Tuleeko sinne satamaan joku autokauppakeskittymä? Iisakki Kiemunki voisi konsultoida. Halvalla.
Perustuslaki 29§
"Kansanedustaja on velvollinen toimessaan noudattamaan oikeutta ja totuutta. Hän on siinä velvollinen noudattamaan perustuslakia, eivätkä häntä sido muut määräykset."

Peltipaita

 
QuoteKotkan kaupunki saa tuloutettua vielä vuodelta 2016 maksettavan 3 miljoonan euron osingon.
Siinähän se vanha tuottoprosentti tuli laskettua, 4,2 prosenttia. Kun rahoista jotka saadaan sijoitetaan puolet (35 milj.) kuuden prosentin tuotolla saadaan kaksi miljoonaa satatuhatta per vuosi. Entiseen kolmeen miljoonaan verrattuna ja entisillä menoilla lisävelantarve on vain 900 000 enemmän. Kauppa se on mikä kannattaa, vai miten se oli?
"Kumiluodit ovat hyväksyttävyyden rajoilla"  sanoi Matti Vanhanen, kun Kataloniassa haluttiin saada mielipide selville äänestämällä.


Nuivanlinna

Quote from: Jääpää on 14.02.2017, 14:12:42
Jatkuvasta pienestä tulovirrasta on niin vaikea var..suunnata mitään "oikein", seitköötmiltsiä on jo mukava pohja isommile var..suunnitelmille.
Tuleeko sinne satamaan joku autokauppakeskittymä? Iisakki Kiemunki voisi konsultoida. Halvalla.

Tolppakin on matkannut jo hyvän matkaa Kotkaa kohti. Nyt vain bisneksen tekoon kotkalaiset.

QuoteSunny Car Centerin kuuluisa mainostolppa saa uuden elämän Lahdessa
http://yle.fi/uutiset/3-9394217
Sunny Car Centerin mainostolppa saa uuden elämän Kärkkäisen tavaratalon mainostajana Lahden Renkomäessä. Tolpan osat ovat jo matkanneet Hämeenlinnasta Lahteen. Tolppa on tarkoitus pystyttää kesäksi.
Quote from: millla on 04.03.2016, 23:01:53
Pahinta Suomessa on tämän köyhyyden lisäksi henkinen köyhyys. Meiltä puuttuu horisontti, mihin katsoa ja mitä tavoitella.

salla

Quote from: Peltipaita on 14.02.2017, 14:14:10
QuoteKotkan kaupunki saa tuloutettua vielä vuodelta 2016 maksettavan 3 miljoonan euron osingon.
Siinähän se vanha tuottoprosentti tuli laskettua, 4,2 prosenttia. Kun rahoista jotka saadaan sijoitetaan puolet (35 milj.) kuuden prosentin tuotolla saadaan kaksi miljoonaa satatuhatta per vuosi. Entiseen kolmeen miljoonaan verrattuna lisävelantarve on vain 900 000 enemmän. Kauppa se on mikä kannattaa, vai miten se oli?

Eivät ne toiset 35 miljoonaakaan jää mihinkään tilille makaamaan, vaan kyllä nekin sijoitetaan johonkin, jossa tuotto sitten voi olla enemmän tai vähemmän. Kotkahan siis sai noin 23 vuoden voitot suoraan kerralla käteen ja voi tehdä niille mitä haluaa. Tietenkin on ikävää, jos tuleva omistaja nostaa hintoja, mutta kaikki voitto mitä sähköyhtiö tekee on tavallaan veroa, koska se raha on hyvin pitkälti pois kuntalaisilta.

Nuivanlinna

Quote from: salla on 14.02.2017, 15:22:17
Eivät ne toiset 35 miljoonaakaan jää mihinkään tilille makaamaan, vaan kyllä nekin sijoitetaan johonkin, jossa tuotto sitten voi olla enemmän tai vähemmän.
Varmasti vähemmän. Eiköhän se ole nähty.

Quote from: salla on 14.02.2017, 15:22:17
Kotkahan siis sai noin 23 vuoden voitot suoraan kerralla käteen ja voi tehdä niille mitä haluaa.
Todellakin 23v voitot kerralla käteen, vaan mahtaakohan tilanne sähkörahojen suhteen olla vuonna 2040 mikä?
Rahojen pitäisi riittää sinne saakka tai yhtä varma tuottokin olla.

Quote from: salla on 14.02.2017, 15:22:17
Tietenkin on ikävää, jos tuleva omistaja nostaa hintoja, mutta kaikki voitto mitä sähköyhtiö tekee on tavallaan veroa, koska se raha on hyvin pitkälti pois kuntalaisilta.
Ja sähköyhtiö lopettaa voiton tekemisen? Ja Kotkan politrukit tuhlaamisen?
Quote from: millla on 04.03.2016, 23:01:53
Pahinta Suomessa on tämän köyhyyden lisäksi henkinen köyhyys. Meiltä puuttuu horisontti, mihin katsoa ja mitä tavoitella.

Impi Waara

Taas voi vain todeta, että ei tyhmyys synti ole, mutta pirunmoinen häpeä  :facepalm:
10.6.2017   Nyt voi olla läpeensä tyytyväinen. Homma hoidettu tyylillä!

mikkojuha

Vain hullu mies Huittisista ja poliitikot näkevät lypsävän lehmön myymisen kannattavana liiketoimena. Jos se satama on niin tuottava, niin miksi ei oteta lainaa olemattomalla korolla? Sähköosakkeiden ostajat saavat taatusti omat tuottonsa, ja kntalaiset maksavat ne. Tilanne on miltei sama Tampereella; kassa on hölmöilty kuralle, ja sähkölaitoksesta saisi rahaa akuuttiin tarpeeseen. "Kykypuolue", demarit ja vihreät saisivat vasemmiston kanssa hetken helpotuksen, mutta kuntalaiset maksaisivat nekin viulut. Sitä saa mitä tilaa - se on demokratiaa.

foobar

Jos satamahankkeen tuotto, 5-6% on parempi kuin sähköyhtiön pitkän aikavälin tuotto rahoille, on kyllä todettava että sähköyhtiö on ollut melkoisen huono sijoitus. Pörssinoteeratuissa osakkeissa pitkän aikavälin odotusarvo osinkoineen on yli kymmenen prosenttia vuodessa - siis ihan markkina-arvopainotettuna keskiarvona.
"Voi sen sanoa, paitsi ettei oikein voi, koska sillä antaa samalla avoimen valtakirjan EU:ssa tapahtuvalle mielivallalle."
- ApuaHommmaan siitä, voiko sanoa Venäjän tekevän Ukrainassa siviilien kidutusmurhia ja voiko ne tuomita.

Nuivanlinna

Quote from: foobar on 14.02.2017, 16:56:15
Jos satamahankkeen tuotto, 5-6% on parempi kuin sähköyhtiön pitkän aikavälin tuotto rahoille, on kyllä todettava että sähköyhtiö on ollut melkoisen huono sijoitus. Pörssinoteeratuissa osakkeissa pitkän aikavälin odotusarvo osinkoineen on yli kymmenen prosenttia vuodessa - siis ihan markkina-arvopainotettuna keskiarvona.


Kaupungin omistajille eli kaupunkilaisille tällainen sähköyhtiöin "huonous" on  kaiken kaikkiaan hyvä sijoitus. Ei rikastuta, mutta vaurastuttaa.
Quote from: millla on 04.03.2016, 23:01:53
Pahinta Suomessa on tämän köyhyyden lisäksi henkinen köyhyys. Meiltä puuttuu horisontti, mihin katsoa ja mitä tavoitella.

foobar

Quote from: Nuivanlinna on 14.02.2017, 17:03:08
Quote from: foobar on 14.02.2017, 16:56:15
Jos satamahankkeen tuotto, 5-6% on parempi kuin sähköyhtiön pitkän aikavälin tuotto rahoille, on kyllä todettava että sähköyhtiö on ollut melkoisen huono sijoitus. Pörssinoteeratuissa osakkeissa pitkän aikavälin odotusarvo osinkoineen on yli kymmenen prosenttia vuodessa - siis ihan markkina-arvopainotettuna keskiarvona.


Kaupungin omistajille eli kaupunkilaisille tällainen sähköyhtiöin "huonous" on  kaiken kaikkiaan hyvä sijoitus. Ei rikastuta, mutta vaurastuttaa.

No, onhan se varmaan niin että myynnistä saadut rahat pystyy käyttämään paljon typerämminkin kuin niiden ollessa kiinni sähköyhtiössä, mutta ei se mikään pakko ole.
"Voi sen sanoa, paitsi ettei oikein voi, koska sillä antaa samalla avoimen valtakirjan EU:ssa tapahtuvalle mielivallalle."
- ApuaHommmaan siitä, voiko sanoa Venäjän tekevän Ukrainassa siviilien kidutusmurhia ja voiko ne tuomita.

Peltipaita

Quote from: salla on 14.02.2017, 15:22:17
Quote from: Peltipaita on 14.02.2017, 14:14:10
QuoteKotkan kaupunki saa tuloutettua vielä vuodelta 2016 maksettavan 3 miljoonan euron osingon.
Siinähän se vanha tuottoprosentti tuli laskettua, 4,2 prosenttia. Kun rahoista jotka saadaan sijoitetaan puolet (35 milj.) kuuden prosentin tuotolla saadaan kaksi miljoonaa satatuhatta per vuosi. Entiseen kolmeen miljoonaan verrattuna lisävelantarve on vain 900 000 enemmän. Kauppa se on mikä kannattaa, vai miten se oli?

Eivät ne toiset 35 miljoonaakaan jää mihinkään tilille makaamaan, vaan kyllä nekin sijoitetaan johonkin, jossa tuotto sitten voi olla enemmän tai vähemmän. Kotkahan siis sai noin 23 vuoden voitot suoraan kerralla käteen ja voi tehdä niille mitä haluaa. Tietenkin on ikävää, jos tuleva omistaja nostaa hintoja, mutta kaikki voitto mitä sähköyhtiö tekee on tavallaan veroa, koska se raha on hyvin pitkälti pois kuntalaisilta.
Tuo kunnan omistusosuus sähköyhtiöstä oli bisnes, joka tuotti. Ei Kymenlaakson sähkö Oy:n voitto ole millään lailla pois kuntalaisilta. Kuntalainen voi ostaa sähkönsä mistä haluaa ja kunta voi ostaa sähkönsä mistä haluaa.
"Kumiluodit ovat hyväksyttävyyden rajoilla"  sanoi Matti Vanhanen, kun Kataloniassa haluttiin saada mielipide selville äänestämällä.

Nuivanlinna

Quote from: foobar on 14.02.2017, 17:09:42
No, onhan se varmaan niin että myynnistä saadut rahat pystyy käyttämään paljon typerämminkin kuin niiden ollessa kiinni sähköyhtiössä, mutta ei se mikään pakko ole.

On parempi, että kaupunkilaisilla säilyisi omistajana kontrolli sähköyhtiöön. Vaalejakin sen verran usein, ettei siirtohintoja voi vedättää ihan tappiin asti.
Quote from: millla on 04.03.2016, 23:01:53
Pahinta Suomessa on tämän köyhyyden lisäksi henkinen köyhyys. Meiltä puuttuu horisontti, mihin katsoa ja mitä tavoitella.

Totti

Quote from: Nuivanlinna on 14.02.2017, 13:54:40
QuoteValtuusto hyväksyi Kymenlaakson Sähkön osakejärjestelyt
http://www.kotka.fi/asukkaalle/ajankohtaista_kotkassa/101/0/valtuusto_hyvaksyi_kymenlaakson_sahkon_osakejarjestelyt

Osakkeen hinnaksi on sovittu 1132 euroa per osake. Tämä tarkoittaa 70,2 miljoonan euron kauppasummaa. Kauppa toteutetaan 1.7.2017 siten, että Kotkan kaupunki saa tuloutettua vielä vuodelta 2016 maksettavan 3 miljoonan euron osingon.

Neuvotellulla järjestelyllä Kotkan kaupungille tuloutuu Kymenlaakson Sähkö Oy:stä yhteensä 73,2 miljoonaa euroa eli 1 180 euroa / osake.


Kaupunki siis luopui kolmen miljoonan vuotuisista tuloista varsin yksimielisesti, ainoastaan kolme kepulaista hieman jarrutteli.

Voi Herrajumala! Kotkan kaupunki teki kyllä nyt poikkeuksellisen tyhmän kaupan.

Kymenlaakson Sähkön voitto on ollut tasaisesti yli 10 miljoonaa vuodessa, josta Kotkan kaupungille siis kuului 27% eli juuri tuo kolmisen miljoonaa.

Näinä supermatalien korkojen aikoina nämä osakkeet ovat olleet erittäin hyvin tuottavia yli 4% bruttotuotolla suhteessa osakepääomaan. Osakkeet on kaiketi alunperin hankittu paljon alle 70 miljoonan hintaan, joten pääoman tuotto on ollut varsin hyvä Kotkalle.

Kotka on tehnyt paljon miinusta viime vuosina ja 2015 oli noin 8,5 miljoona pakkasella. Tämä poisjäävä 3 miljoonaa on siis ihan varteenotettava osa Kotkan tuloksesta, joka nyt heikkenee vielä lisää.

Tämä 70 miljoonan sijoittaminen mihinkään, joka tuottaisi turvallisesti yli 4% vuodessa on hyvin vaikeaa näinä aikoina. Näin suuria tuottoja voi saada vain vaivalla pörssiosakkeiden osingoista, eli riskisijoituksilla.

Aloitusjutussa puhutaan jostain sataman lainoituksesta 4-5% korolla. Tällaisia korkoja maksavat vain yritykset, joilla on huono talous ja joutuvat sen takia suostumaan suuriin korkopreemioihin.

Kotka teki todella typerän kaupan ja herää kysymys kuka päättäjä hyötyi tästä kuvioista?
Tämä veivi on nimittäin niin ilmiselvän huono diili kelle tahansa, joka ymmärtää jotain sijoittamisesta, että jonkun päättäjän on pakostakin pitänyt tietää tämän olevan Kotkan kaupungin haitaksi. Silti juttu nuijittiin läpi.
Sosialisti on mätä ydintä myöten.
- kansanviisaus

törö

QuoteTampereen lentokentällä edessä valtava urakka: Jostain pitäisi löytää 5 vuodessa 700 000 matkustajaa
http://www.aamulehti.fi/kotimaa/tampereen-lentokentalla-edessa-valtava-urakka-jostain-pitaisi-loytaa-5-vuodessa-700-000-matkustajaa-24274408/


Meillä luotetaan nyt siihen, että rakentamalla lisää asuntoja ja parantamalla liikenneyhteyksiä saadaan jotenkin lisää rahaa.

Mitään ei olla opittu muiden kokemuksista, koska tästä ihan samasta ideasta tää taantumien putki alkoikin. Monessa maassa on rutosti turhia asuntoja ja liikenneyhteyksiä eikä niistä tahdo päästä eroon millään hinnalla.

Suomen asema tässä pelissä on aika heikko, koska jos haluaa päästä aavelähiöön seuraamaan valtion talouden kaatumista, kannattaa ostaa ylituotantokämppä vaikka Espanjasta, koska siellä on paremmat kelit.

Suomessa aavelähiöiden rakentamistakaan ei olla vielä ehditty kunnolla aloittaa, niin että niiden asukkaat tulevat sitten olemaan jotain tähteitä, jotka eivät kelpaa muille muille. Jo valmiiksi tietää, että työttömyysluvut nousevat taivaaseen kun turhiin asuntoihin yritetään löytää edes jonkinlaisia asukkaita.

Sibis

Quote from: Golimar on 14.02.2017, 14:14:40
Kotkalaiset voivat kysyä Espoolaisilta oliko Espoon Sähkön myynti hyvä diili.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Espoon_S%C3%A4hk%C3%B6

Muistan Espoon Sähkö - EON (miljoonia joista osa hävisi pörssikeinottelussa).
EON- Fortum (eon teki hyvän diilin)
Fortum - kiinalaiset ym (fortum teki hyvän diilin)

Näissä "hyvissä diileissä" oli ja on maksajat ja he ovat espoolaiset pakkoinfran käyttäjät:facepalm:
Sanoma Oy:n mainos, jossa yhtiö kertoi: Kutsumuksemme on luoda uusi parempi maailma.

-PPT-

Kotkalla on maine poikkeuksellisen huonosti johdettuna ja korruptoituneena kaupunkina joten siinä riittää urakkaa yrittää suostutella naapurikunnat lyömään hynttyyt yhteen Kotkan kanssa. Ei taida ilman pakkoa onnistua mitenkään.

Muutenkin, esimerkki pohjoisemmasta eli Kouvolan seudun suurkuntaliitos ei ole ollut mikään auvoisa ratkaisu joten siinäkin mielessä voi olla nihkeä suhtautuminen liitokseen.

Paawo

Ei voi kuin ihmetellä että mikä on se mystinen tavaravirta jonka vuoksi sataman laajennus tarvii just nyt toteuttaa ja pitkässä juoksussa myyntihintaansa takuulla kasvattava energiantuotanto teurastaa jauhelihaksi. :facepalm:

Äänekosken sellu ja muut tuotokset alkavat virrata ulkomaille Vuosaaren sataman kautta, yksi viikottainen laiva lisää Vuosaareen ei minkään liikenteen paineita vielä toisaalle ala siirtämään koska kaikki satamat pyörivät vajaakäytöllä tällä hetkellä. Pikemminkin jos uusia yhteyksiä Vuosaaresta avautuu Äänekosken tavaravirtojen ansiosta imee se tavaraa muualtakin.

Volyymit ovat toki nousseet vuoden takaisista mutta kyse on enemmänkin yksittäisistä ilmiöistä kuin pitemmän aikavälin piristymisestä. Talouspakotteilla oli tietenkin shokkivaikutus, samoin rikkidirektiivillä. Ihan pelkästään sahatavaran lastauksen tai kappaletavaraliikenteen volyymien tilapäisten heittelyiden takia ei nyt välttämättä kannattane ruveta satamalaajennuksiin investoimaan. Kansainvälinen rahtiliikenne elää tänä päivänä siinä määrin tuulella käyvästi että perhosen siiven isku toisella puolen maailmaa voi vaikuttaa suurestikin pienen pohjoisen maan kuvioihin.

http://www.haminakotka.fi/fi/haminakotka-satama-oyn-joulukuun-liikennetiedote-2016
http://www.haminakotka.fi/fi/haminakotka-satama-oyn-tammikuun-liikennetiedote-2017
Ylläoleva teksti on kiihtymystilassa kirjoitettua uhoamista. KKO:2017:52

"Ei ole mahdollista houkutella parhaita osaajia, jos samalla pyllistetään kaikille, jotka pökkäävät silmään katukuvassa." - Rosa Meriläinen 2023

"Mun mielestä valta on ihanaa!" - Eva Biaudet 2021

Psalmi 12:6-10

Nuivanlinna

Quote from: Jääpää on 14.02.2017, 14:12:42
Jatkuvasta pienestä tulovirrasta on niin vaikea var..suunnata mitään "oikein", seitköötmiltsiä on jo mukava pohja isommile var..suunnitelmille.
Tuleeko sinne satamaan joku autokauppakeskittymä? Iisakki Kiemunki voisi konsultoida. Halvalla.

Ei se kannata sähköyhtiössä rahoja makuuttaa kun tällainen kultakaivos kolkuttelee nurkan takana!!!

QuoteKotkan outlet-jätti epäilyttää: "Kuin Sunny Car Center"
http://www.kauppalehti.fi/uutiset/kotkan-sataman-outlet-jatti-herattaa-epailyja/4QbMJsiM
Henry Lindelöf: "Kotkan kaupunki lähtee siitä, että Cameron Sawyerin hanke toteutuu."
Kotkan keskustan Kantasatamaan kehitteillä oleva puolen miljardin euron outlet-keskus jäänee paperille, uskovat Kauppalehden haastattelemat sijoitusammattilaiset.

Kotka Old Port -nimellä kulkeva projekti on eurooppalaisittainkin massiivinen: suunnitelmissa on suuri outlet-kauppakeskus, merenranta-asuntoja, kansainvälinen risteilysatama, hotelleja, ravintoloita, lasten tapahtumakeskus ja elokuvateatterikompleksi.
Kokenut kiinteistösijoittaja Cameron Sawyer esitteli projektia Kotkan yrityksille kaksi vuotta sitten. Noin vuotta myöhemmin Sawyer markkinoi, että Old Portin rakennustyöt olisivat käynnistyneet elokuussa 2016, mutta tähän päivään mennessä rakennuslupaa ei ole haettu.

"En usko tähän hetkeäkään. Äärimmäisen epätodennäköinen hanke, eikä näillä kaupallisilla lähtökohdilla jättikeskus löydä rahoittajia", kommentoi kauppakeskuksia kehittänyt sijoittaja.

"Tämä muistuttaa Hämeenlinnan hylättyä Sunny Car Centeriä, jonka piti kai saada rahoitusta Sambian ex-presidentin leskeltä", arvelee toinen kaupan sijoittaja.

Käytännössä Old Portissa pitäisi käydä miljoonia maksavia kävijöitä vuodessa, jotta rahoituskulut, maavuokrat, kiinteistöjen ylläpito, henkilöstön palkat ja muut kustannukset saadaan katettua. Sijoittajat arvioivat, että niiden jälkeinen järkevä tuotto investoinnille on pelkkä unikuva.
.............
.......................
       Kiinteistöalan lähteiden mukaan sijoittaja Sawyer on vihjannut, että suomalaiset eläkeyhtiöt olisivat lähdössä rahoittajiksi. Varman ja Ilmarisen kiinteistösijoituksista vastaavat johtajat eivät ota asiaan kantaa.

"En tunne tätä tarkemmin", sanoo Varman sijoitusjohtaja Ilkka Tomperi.

Täydessä laajuudessaan Kotka Old Port olisi Euroopan suurimpia outlet-keskittymiä. Outlet on koko hankkeen keskus, ja suunnitelmissa yli 50 000 neliömetrin kokonaisuuteen tulisi yli 200 liikettä.

Huhtikuussa 2016 projektin johto kertoi ensimmäisistä vuokralaisista. Kotka Old Portin nettisivujen uutisia ei sen jälkeen ole täydennetty.
....naps....
Quote from: millla on 04.03.2016, 23:01:53
Pahinta Suomessa on tämän köyhyyden lisäksi henkinen köyhyys. Meiltä puuttuu horisontti, mihin katsoa ja mitä tavoitella.