News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

Muutos 2011:n puolueohjelma

Started by JM-K, 16.08.2009, 17:26:21

Previous topic - Next topic

JM-K

Hallis kirjoitti: Niin, seurasin aikanaan Halla-ahon kirjoituksia nettisivuillaan että sen kylkiäisenä julkaistussa vieraskirjassaan, jossa hän ilmoitti keskustelun siirtyneen tälle foorumille. Siksi pidän tätä keskustelupaikkaa jollakin tavalla Halla-ahon vieraskirjan perillisenä. Tässä mielessä kysymykseni ei ollut minusta typerä.
- olenko minä väittänyt kysymystäsi typeräksi?
- minäkin kirjoitan joskus esim. Muusikoiden.netissä. Ei se ole minun palstani.

Hallis kirjoitti: Kommenttisi Suomen historiasta on mielestäni ylimielinen ja alentuva.
- niin, asioita voi kokea niin monella lailla.

Hallis kirjoitti: Voisin listata lukuisia "suomalaiseen historiaan" liittyviä asioita, joista minä en kauhean kauas huutelisi - eli en ole niistä ylpeä.
- anna tulla vaan. Älä jossittele vaan laita se lista tänne, kiitos!

Hallis kirjoitti: Mielenkiinnolla näkisin oman listasi päinvastaisesta näkökulmasta.Ja ne arvot. Hyvä, jos ne ilmoitetaan myöhemmin. Nythän niitä ei ole.
- täältä löydät oman listani: http://juhamakiketela.info/index.php?sivu=minunsuomeni. Eiköhän nämä arvot jossain määrin tule välittymään myös puolueen toiminnassa. Uskon, että monet jäseniksi liittyvät allekirjoittavat hyvin monet näistä arvoista.

SuperSaatana

Quote from: Femakko on 17.08.2009, 22:29:59
Quote from: SuperSaatana on 17.08.2009, 15:57:22
Juup, eli niin kauan kuin uuden puolueen ohjelmassa kumarrellaan kuvia ja nuollaan muiden puolueiden perseitä poliittisen korrektiuden nimissä sekä ollaan peloissaan jonkun(?) mahdollisesta loukkaantumisesta niin täältä yksi ääni edelleen Perussuomalaisille. Nyt vähän tsemppiä ja munaa tohon meininkiin, kiitos!

Kyllä tuota nytkin pidetään Suomen poliittisessa ilmapiirissä melkein sodanjulistuksena. Luepas vähän historiaa ja palataan sitten asiaan: http://hommaforum.org/index.php/topic,11549.0.html

Jos Joutsenpuolue kasvaa eurooppalaisten sisarpuolueiden kokoiseksi, ennustan, että jonkinlainen sovinnollisuus voi olla välttämätöntä. Kuulostaa karulta, mutta niin politiikkaa tehdään: saatte pitää esim. maataloustukenne, jos me saadaan laittaa rajat kiinni ja lisätä poliittista keskustelua. Olennaista tässä lienee asioiden perustelu: kokoomukselle (eli EK:lle) voisi siinä vaiheessa kertoa, minkälaisia mahdollisuuksia Suomeen suuntautuva white flight ja haittoja Suomesta suuntautuva white flight aiheuttaisi. (Itse asiassa EK itse julisti konsensuksen kuolleeksi kuoppaamalla tupon, joka oli yksi tärkeimmistä konsensusmekanismeista.)

Juup. Asiallista tekstiä kerta kaikiaan. Itse pari viikkoa sitten hommasin tuon "Lumedemokratia"- kirjan,mutta sattuneesta syystä en vielä sitä ole ehtinyt aloittamaan.

Tarkoitin aikaisemmalla kirjoituksellani sitä, että puolueohjelman sisällössä ei sinällään ole mitään vikaa, mutta kirjoitusasu on mielestäni paikoitellen jollain tavoin anteeksipyytelevä ja selittelevä mitä sen ei tarvitsisi olla. Mutta se on vain minun mielipiteeni.

Omasta mielestäni suoran demokratian- mallia tyyliin sveitsi vielä helpompi keino tuoda päätöksentekoa ainakin hieman lähemmäs ruohonjuuritasoa olisi ensimmäiseksi uudistaa kunnallispolitiikan mallia siten, että kunnalisvaltuutetun työstä tehtäisiin päätoiminen (tai vähintäänkin vakavasti otettava sivutoiminen) ammatti. Nykymallilla kun kunnalisvaltuutetun homma käy joillekin valtuutetuille harrastuksesta ja näitä harrastuspiirejä pyörittävät kuntien omat Lions-klubilaiset, Rotarit yms vapaamuurareiden pikkupiirit jotka valitettavasti tuntuvat olevan aika pihalla päätöksenteosta. Lisäksi ne lähinnä tuntuvat ajavan kovasti suurien yritysketjujen (kuten esim S-ryhmän) agendoja päätöksenteoissaan sen sijaan, että ne esim. tukisivat pienyrittäjyyttä.

Perään tällä siis sitä, että jos kunnallisvaltuutetun työ olisi vakavasti otettavaa ja palkattua työtä niin ihmiset myös katsoisivat tarkemmin keitä sinne valtuustoihin äänestäisivät ja olisivat varmasti myös kiinnostuneempia siitä miten heidän valitsemansa valtuutetut kunnan yhteisiä asioita yhteisellä kassalla hoitavat joka taas tarkoittaa sitä, että valtuutettu on myös vastuussa äänestäjilleen. Harrastelu- ja puuhastelukerhotoiminta loppuisi ja ehdolle asettuisivat ne ihmiset jotka oikeasti haluaisivat vaikuttaa ja tehdä työtä yhteisen hyvän eteen sen sijaan, että kunnallisvaltuutetun vakanssi olisi heille vain yksi meriitti CV:hen lisää.

Lisäksi näkisin muuten mielelläni puoluehjelmassa kohdan jossa yksiselitteisesti vaaditaan, että ainuttakaan uutta vastataanottokeskusta ei enää tähän maahan perustettaisi, ja että jo käytössä olevat nykyiset VO-keskukset välittömästi turvapaikanhakijoiden tulvan niistä poistuttua pitäisi valjastaa tavalla tai toisella kantasuomalaisten köyhien, syrjäytyneiden, vanhusten, nuorten sekä kodittomien avustamiseen ja käyttöön.

Jesse Ikälumi

Quote from: HMV on 17.08.2009, 14:33:08
Keskustelua Joutsenpuolueesta tiede-foorumilla:
http://www.tiede.fi/keskustelut/historia-kulttuurit-ja-yhteiskunta-f13/joutsenpuolue-puolueeksi-t40718.html
Natsikorttikin siellä vilahtaa :P

Hyvältä näyttää. :thumbs up:

Ei tosin meiän kannalta.
I will never be a memory.

Vallin

Quote from: Otto Peltokoski on 16.08.2009, 19:28:29
QuoteTyönantajan tulee vastata kaikista työvoiman tuonnista aiheutuvista kustannuksista. Mukaan
lukien myös ns. kotouttamisesta aiheutuvat kustannukset. Työntekijöitä ulkomailta tuottavien
työnantajien tulee rakentaa puskurirahasto, josta siirtotyöläiset saavat toimeentulonsa, mikäli he
jäävät työttömäksi.

Juha Mäki-Ketelä, mitä tarkoitat noilla työvoiman tuonnista aiheutuvilla kustannuksilla? Mitä kustannuksia nykyään on, joita työnantajat eivät maksa? Se, että valtio tarjoaa maksutonta kieliopetusta yms. ei ole työnantajan vaan valtion vika. Miksi kieliopetusta ei voi laittaa maksulliseksi, jonka maksaisi sitten joko työntekijä itse tai työnantaja jos he niin sopivat. Sekä työnantaja yhteisöveron että työntekijä tuloveron muodossa osallistuvat noiden valtiolle aiheutuvien kustannusten maksamiseen.

En ymmärrä tarvetta puskurirahastolle. Miksei työntekijän oleskelulupaa voi sitoa työsopimuksen kestoon? Eli kun työsuhde loppuu, työntekijä lähtee Suomesta. Ei tarvetta minkään laiselle työttömyyskorvaukselle.  

Asiallinen kommentti. Puskurirahastoa voisi selittää tarkemmin (ehkä on jo selitetty, en lukenut koko ketjua), koskeeko se kaikkia ei-Suomen kansalaisia palkkaavia yrityksiä vai vain EU:n ulkopuolelta työvoimaa palkkaavia? EU:n kansalaisia ei ymmärtääkseni voi pitää ulkomaalaisena työvoimana, koska EU:ssa työvoiman liikkuminen on vapaata. Kuten USA:ssa.

Puskurirahastolla ei pidä ainakaan lisätä kotimaista tai EU-työvoimaa käyttävien yritysten kulurasitusta.

Kokemushistoriaa:
Volvolla oli jo 1980-luvulla oma ammattikoulu tehtaan sisällä, ja lisäksi kielikoulutusta sai 4 tuntia viikossa työajalla, jos halusi. Oli muuten erikoista, että kielikurssilta sai hieman parempaa palkkaa kuin liukuhihnatöistä, ilmeisesti valtio osallistui kielikurssin kustannuksiin.

Otto: Yhteisöveroa maksavat vain voittoa tuottavat yritykset voitoistaan, eivät siis läheskään kaikki. Varmaan tämän tiesitkin, kunhan tarkensin lukijoille.

Diogenes

Quote from: gloaming on 16.08.2009, 19:32:39
Perheenyhdistämiseen otetaan kantaan kahteen kertaan ja nämä kannat ovat toistensa kanssa ristiriidassa (toisessa perheenyhdistämismenettely kielletään kokonaan, toisessa varataan kiintiöpakolaisille).

Mielestäni perheenyhdistämisiin pitäisi ottaa yksiselitteinen kanta, että perheitä voidaan yhdistää, mutta siten, että siitä ei aiheudu kuluja yhteiskunnalle. Esim. että yhdistämistä haluavan pitäisi elättää itsensä ja kyetä elättämään yhdistetty perheenjäsen, eikä saa ollanauttinut tulonsiirtoja (sosiaaliapu, asuntotuki, työttömyyskorvaus) kahteen vuoteen. Lisäksi edellytetään, että yhdistämistä haluava joutuu tallettamaan takuutilille 10000EUR, jonka saa takaisin 3v kuluttua, jos perhe ei ole tarvinnut tulonsiirtoja. Näin estettäisiin synnytyskoneiden massatuonti ennenkuin massaolija on päässyt omilla toimeentulevaksi.

hallis

Quote from: JM-K on 18.08.2009, 08:14:21
- olenko minä väittänyt kysymystäsi typeräksi?

Olenko minä väittänyt sinun väittäneen kysymystäni typeräksi? Tämä menee lapselliseksi jankkaukseksi, mutta sinä sen aloitit.

Quote- minäkin kirjoitan joskus esim. Muusikoiden.netissä. Ei se ole minun palstani.

Niin minäkin. Mutta asiayhteys vertauksessasi kyllä ontuu.

QuoteHallis kirjoitti: Kommenttisi Suomen historiasta on mielestäni ylimielinen ja alentuva.
- niin, asioita voi kokea niin monella lailla.

Aikaisempaan viestiini kommentoit näin: "Jos et itse ole hiffannut Suomen historiasta kohtia, joista voimme olla ylpeitä, niin minä en sinua ala opettamaan. Kirjastot ovat sitä varten."

Eikö tuo sinun mielestäsi ole ylimielistä ja alentuvaa?

QuoteHallis kirjoitti: Voisin listata lukuisia "suomalaiseen historiaan" liittyviä asioita, joista minä en kauhean kauas huutelisi - eli en ole niistä ylpeä.
- anna tulla vaan. Älä jossittele vaan laita se lista tänne, kiitos!

No tässä pikaisesti viime vuosisadan alkupuolen tapahtumia, siis asioita joista en ole ylpeä:

- suomalaisten osallistuminen Venäjän armeijan toimintaan, karkeana esimerkkinä Mannerheim
- jääkärien valtiopetoksellinen toiminta yhteistyössä Saksan kanssa
- oikeistopuolueiden yhteistyössä Venäjän kanssa junailema laiton eduskunnan hajoittaminen v. 1917 (eräs perustekijä sisällissodan puhkeamiseen).
- punaisten aseellinen kapina kevättalvella 1918
- punaisten harjoittama väkivaltainen terrori kevättalvella 1918
- valkoisten harjoittama väkivaltainen terrori kevättalvella 1918
- valkoisten toteuttamat summittaiset ja laajamittaiset murhat keväällä 1918
- valkoisten toteuttamat laittomat ja laajamittaiset teloitukset sekä epäinhimilliset vankileirit keväällä/kesällä 1918
- äärioikeiston väkivallanteot 1930-luvulla, kommunistivainot
- kansalaisoikeuksien rajoittaminen 1930-luvulla, kommunistivainot
- aseveljeys natsi-Saksan kanssa jatkosodan aikaan sekä Suur-Suomi-ideologia
- suomalaiset keskitysleirit jatkosodan aikaan
- ns. punaisen Valpon toteuttamat vainot jatkosodan jälkeen

QuoteHallis kirjoitti: Mielenkiinnolla näkisin oman listasi päinvastaisesta näkökulmasta.Ja ne arvot. Hyvä, jos ne ilmoitetaan myöhemmin. Nythän niitä ei ole.
- täältä löydät oman listani: http://juhamakiketela.info/index.php?sivu=minunsuomeni. Eiköhän nämä arvot jossain määrin tule välittymään myös puolueen toiminnassa. Uskon, että monet jäseniksi liittyvät allekirjoittavat hyvin monet näistä arvoista.

Ovathan nuo kauniita asioita, mutta itse asiassa ne eivät ole arvoja vaan toiveajattelua siitä, miten asioiden laita tulisi olla.
Ei kannata ruveta deletoimaan mitään. Se on siinä, eikö niin. - Miniluv 26.7.2010.

Kerpo

Quote from: citizen on 18.08.2009, 07:31:09
Vapauspuolueen ohjelma vaikuttaa samanhenkiseltä: http://www.vapauspuolue.fi/index.php?sivu=ohjelma2009

Eikö kaikki pienten puolueiden puuhamiehet voisi tehdä yhteistyötä?

On kyllä melkolailla samanhenkinen ohjelma, suoran demokratian lisääminenkin mainitaan. Tosin suhtautuminen maahanmuuttoon on "Joutsenpuoluetta" jyrkempää. Lisäksi vastustavat NATO:a ja painottavat hyviä suhteita Venäjään. Heidänkin sivuillaan on linkki Homma-forumiin.

Harri Eerikäinen

Quote from: herra 4x on 17.08.2009, 22:30:43
Siis suomeksi: Isoisäni, joka lähti aviomiehenä ja isänä noin kolmikymppisenä rintamalle ja taisteli siellä kuolemaansa asti itsensä, perheensä ja Suomen tulevaisuuden puolesta oli siis "hyvän vanhemmuuden vastakohta" nykyhesarin ja sosiaalipsykologiapaskanjauhantatieteen näkemyksen mukaan.

Tällaiset ovat nykyiset arvot, joilla maatamme rakennetaan. Ei ihme että tuloskin on sodanjälkeisen Suomen jälleenrakennuksen ja hyvinvointivaltion synnyttämisen vastakohta.

Oma isäni lähti myös sotaan päälle kolmekymppisenä kahden pienen lapsen isänä ja palasi sotainvalidina. Kaksi enoa palasi puulaatikossa, joten heiltä jäi tuo vanhemmuus, Hesarin mukaan ilmeisesti onneksi, kokematta. Faija sitten vielä tekaisi iltatähden, tällaisen kieroutuneen ajatuspoliisin uhrin...

hattiwatti

[/quote]

Lue se kunnolla, älä lukaise. Muutama kommentti:
1. Kysyit: mitä ihmeen puskurirahastoja??? miten hemmetissä tuo olisi edes teoriassa mahdollista?
- rahastoja, joista maksetaan maahan tuotettujen siirtotyöläisten elämä sinä aikana, kun he ovat työttöminä.
- se on teoriassa ja käytännössä mahdollista niin, että heidät tänne tuottaneet tahot maksavat viulut. [/quote]

---------------------

Tämänkaltaisia ratkaisuja on todellakin olemassa ihan aidosti fiksussa työperäisessä maahanmuutossa. Mullekkin on tarjottu mahdollisuutta elättää itseni roudaamalla työperäisiä mamuja eräästä väkirikkaasta muslimimaasta minkä suuri elinkeino on työperäisen porukan lähettely pitkin maailmaa. Olen kieltäytynyt tarjouksesta ja pidän kelan työkkärilappujen täyttelyä isänmaallisempana vaihtoehtona.

Mielenkiintoista olivat vain faktat joita kerrottiin: Näitä tulokkaita ko. maasta oli kuulemma roudattu massoittain mm. Romaniaan. Näin romanialaiset itse työskentelivät siirtolaisina mm. Englannissa. Ja Romanian Romanit taas rautatieaseman edessä kerjuukupin kanssa tai omakotitaloja rosvoamassa Suomessa. Näin toimii uuden Euroopan työnjako.

Rekryehtoihin sisältyi erinomaisen halvat palkat, diili jonka mukaan lähtijän tulee maksaa itse omat matkansa ja majoituskustannuksensa. Näin saadaan välittömästi karsittua huijariporukka pois. Kaikkein paras jippo oli siinä, että lähtijöiksi hallituksen toimesta kelpuutetaan vain perheellistä porukkaa jotka antavat talonsa pantiksi maastapoistumislupaansa vastaan. Jos tulee jotain sanomista siirtotyömaassa 'huonosta käytöksestä' (ilman että tätä tarvitsee sen suuremmin todistaa), niin tällöin sukulaisten talo tms. kiinteä pantiksi jätetty omaisuus pakkolunastetaan valtiolle jonkinlaisena vahingonkorvauksena. Yleensä sikäläiset siirtotyöläiset ovatkin kovin hyvinkäyttäytyvää ja työteliästä porukkaa.

Eli siis tavallaan kiinteä lähtömaahan jätetty omaisuus vastaa pitkälle eräänlaista 'rahastoa', ja luo takeet siitä ettei ongelmia tule. Tietenkin lähtömaan valtion voimakas läsnäolo työperäisbisneksessä on tärkeä takeiden luoja.

Huuhkaja

Täälläkin näkyvät jotkut propagoivan ihmeellistä mokuttaja-tyylistä suomalaisuuteen kohdistuvaa kulttuurista itseinhoa. Totta ihmeessä Suomen historiassa on häpeätahransa ja surulliset vaiheensa, entä sitten? Ei se estä olemasta ylpeä historiamme hienoista hetkistä ja saavutuksistamme. Näyttäkää minulle maa, jonka historiassa ei ole ensimmäistäkään pimeää puolta, niin minä näytän teille lapsellisen mielikuvituksen tuotteen.

Jos suomalaisuudesta ei voi olla ylpeä siksi, että meillä oli monin tavoin häpeällinen sisällissota, niin saman logiikan mukaan puolueohjelmassa ei voi mainita myöskään länsimaisuutta. Länsimaiden historiaan kun kuuluvat mm. noitavainot, orjakauppa, Amerikan alkuperäiskulttuurien tuhoaminen, I maailmansodan teurastuskentät... tarvitseeko jatkaa listaa?

Toinen kummallinen piirre keskustelussa on puhtaasti suomalaisten arvojen perääminen, siis sellaisten, joita ei tunnettaisi tai arvostettaisi missään muualla. Tuskinpa sellaisia juurikaan on. Emme me mitään avaruusolioita ole. Suomalaisuudesta tekee ainutlaatuisen asian se, että meillä on oma ainutlaatuinen yhdistelmämme länsimaisista ja yleismaailmallisista arvoista, ja omat painotuksemme sille, miten tärkeänä mitäkin arvoa pidämme. Samoin meillä on omat tapamme, jotka eivät sinänsä yleensä niin ihmeellisiä tai ainutlaatuisia ole, mutta joiden muodostama kokonaisuus on ainutlaatuinen ja juuri meille oikea.

Suomalaisuus on vähän kuin aika. En minä osaa sitä tyhjentävästi tai täsmällisesti määritellä, mutta kyllä minä tiedän, mitä se tarkoittaa. Ja uskon, että niin tietää sydämessään jokainen suomalainen, joka ei ole omaksunut mokutuspropagandaa.

JM-K

Quote from: Kerpo on 18.08.2009, 11:47:50
Quote from: citizen on 18.08.2009, 07:31:09
Vapauspuolueen ohjelma vaikuttaa samanhenkiseltä: http://www.vapauspuolue.fi/index.php?sivu=ohjelma2009

Eikö kaikki pienten puolueiden puuhamiehet voisi tehdä yhteistyötä?

On kyllä melkolailla samanhenkinen ohjelma, suoran demokratian lisääminenkin mainitaan. Tosin suhtautuminen maahanmuuttoon on "Joutsenpuoluetta" jyrkempää. Lisäksi vastustavat NATO:a ja painottavat hyviä suhteita Venäjään. Heidänkin sivuillaan on linkki Homma-forumiin.

No johtuiskohan samanlaisuus siitä, että ovat "päivittäneet" ohjelmaansa lähes reaaliajassa sitä mukaa, kun olen meidän juttuja tänne postannut? Sen takia toin tämän puolueohjelman vasta nyt tänne näytille.

EDIT: Vapauspuolueen ongelmaksi tulee nousemaan tuo "kaikkea kaikille, oikeasti ei kenellekään mitään". Nyt eletään tiukkojen segmenttien aikaa. Uusille yleispuolueille ei ole kysyntää eikä markkinoita. Niitä on jo nyt ihan liikaa.

Ja kyllä, olen keskustellut Vapauspuolueen Kalevi Helon kanssa useammankin kerran. Jatkan kuitenkin omia polkujani.

hattiwatti

Quote from: JM-K on 16.08.2009, 22:03:32
Quote from: parkkuurauta on 16.08.2009, 21:57:52
Entäs koulutus?
Yksi hyvinvointivaltion tunnusmerkeistä.

Jokainen yksittäinen ehdokas voi ottaa kantaa esimerkiksi koulutukseen. Varsinaisessa puolueohjelmassa keskitytään - ainakin ensi vaiheessa - vain noihin viiteen ydinteemaan. Päätöksen teemojen mahdollisesta laajentamisesta tekevät sitten luonnollisesti puolueen jäsenet. Niin se demokratia toimii.

Tämä on mielestäni erittäin hyvä ratkaisu.

Jos koko puolueohjelma väännettäisiin kasaan täällä foorumilla, tehtäisiin suuri virhe.

Sellaiset ihmiset jotka ovat valmiita sitoutumaan johonkin haluavat tuntea voivansa vaikuttaa johonkin. Se ei tapahdu jos lyödään pilkuntarkka puolueohjelma pöytään joka pitäisi allekirjoittaa jos haluaa olla hommassa mukana. Harva haluaa tuota. Parempi että ne jotka hankkeeseen täysillä lähtevät voivat itse luoda prosessia mieleisekseen, koska se antaa heille motivaatioita antaa omaa energiaansa puoluehankkeeseen. Vielä parempi jos puolue ei moniin asioihin ottaisi kauhean sitovaa kantaa koskaan, koska harvasta asiasta sellainen kaikkia tyydyttävä voidaan luoda. Antaa yksittäisten tahojen pitää omat mielipiteensä. Suoran demokratian periaate on loistava, koska tällöin tämä ongelma voidaan kiertää ja antaa aina kansalaisten ratkaistavaksi isommissa asioissa.

Yleensäkään keskustelupalstat eivät ole välttämättä paras mahdollinen foorumi muutenkaan luoda mitään tarkkoja ohjelmia. Tietämys monista asioista on näillä palstoilla usein heikkoa, sen sijaan erilaiset luulot ja vauhkoaminen leviävät, ja ne hahmotetaan faktoiksi kun niitä tarpeeksi moni kirjoittaja jatkuvasti toistaa. Kyse on siinä, että sellaiset tahot jotka oikeasti ovat eri asioiden asiantuntijoita ovat aina järjestään ammattilaisina niin kiireellisiä ettei heillä ole aikaa kirjoittaa sanakaan mihinkään palstalle tai foorumille koskaan. Siksi parasta olisi ihan elävässä elämässä koittaa etsiä käsiin mahdollisimman hyvin asioista oikeasti tuntevia tahoja, useita sellaisia, ja pyrkiä kuuntelemaan heidän näkemyksiään jos halutaan jotain kunnon tietoa saada linjauksien pohjaksi. Samoin tulee muistaa, että äänestäjä-rivikansalaisten ajatusmaailma poikkeaa aika vahvasti siitä mitä netissä puhutaan, koska normivirtaset eivät käytä nettiä paljoa. Hommafoorumin 3 tuhannella kirjautuneella ei päästä yksistään vallankahvaan. Joten tulee myös pyrkiä kommunikoimaan potentiaalisen äänestäjäkunnan kanssa, ymmärtääkseen miten ohjelma tulisi sommitella tavalla jonka hekin parhaiten ymmärtävät. Tällöin tulee tyytyä siihen ettei netin kautta vaan tavoita kaikkea. Ja antaa mieluiten monien näkemysten muotoutua vaikka useiden vuosien varrella, niin että puolueaktiivit itse saavat olla tässä prosessissa mukana.

hattiwatti

Quote from: citizen on 17.08.2009, 17:54:09
Quote from: M. on 17.08.2009, 17:12:54
Edellä on oltu (aiheellisesti) huolissaan siitä, että suora demokratia alkaa palvella pölhöpopulismin asiaa. Kuitenkin myös eduskunta on osoittanut, että ei silläkään ole tarvittavaa asiantuntemusta: on säädetty kyseenalaisia lakeja, joiden voidaan perustellusti väittää polkevan perusoikeuksia. Sekä suora että edustuksellinen demokratia tarvitsevat siis vahvan perustuslain rajoittamaan demokraattisesti ohjatun valtion toimintaa. Joutsenpuolue vastaisi suoraa demokratiaa kohtaan kohdistettuun kritiikkiin määrittelemällä suhteensa perustuslakiin ja esimerkiksi vaatimalla kansanedustajista koostuvan perustuslakivaliokunnan korvaamista perustuslakituomioistuimella (vrt. Yhdysvaltojen korkein oikeus).

Perustuslakituomioistuimen tuomareille voitaisiin asettaa tiukkojakin vaatimuksia: heillä ei saisi esimerkiksi olla taustaa minkään aatteellisen yhdistyksen tai puolueen toiminnassa (pelkkä jäsenkirjasta luopuminen ei siis riitä). Vielä hurjempi vaihtoehto olisi valita nämä tuomarit vaaleilla (vrt. esim. kirkkoherranvaalit, joissa ehdolle asettuvat papin koulutuksen saaneet). Perustuslakituomioistuin paitsi tarkkailisi eduskunnan toimintaa myös päättäisi mistä asioista voidaan järjestää kansanäänestys.

Olen ehdottomasti samaa mieltä! Lissabonin sopimusta kun aletaan todenteolla yrittää toteuttaa, niin olisi hyvä olla joku laillinen elin joka aina tarvittaessa toteaa jonkun sen kohdan olevan Suomen perustuslain vastainen. Käsittääkseni Saksan korkein oikeus on jo todennut Lissabonin sopimuksen olevan Saksan perustuslain vastainen. Mitä siitä sitten seuraa jää nähtäväksi.

SAMAA MIELTÄ!!!

Todellisuudessahan jonkun suomalaisen puolueiden nuivuudella ei ole Lissabonin sopimuksen jälkeen enään mitään merkitystä. Tänne roudataan x määrä laittomia mamuja joita on harmillisessa määrin kasaantunut Välimeren pohjoispuolen EU-maihin, kun Brysselistä käsketään. Näin saadaan tasa-arvo taakan suhteen EU-maiden kesken. Tämän puolesta häärii mm. Eija-Riitta Korhola alkukesän uutisten mukaan. Eihän niitä puoluetoveri Kataisen hamuamaa 1.8 miljoonan halpatyöläisen laumaa muuten tähän maahan saataisi. Tulevaisuudessa kenenkään poliitikon ei tarvitse arkadianmäellä enää kantaa mitään vastuuta, totelevat vain Brysselin tahtoa.

Ylläoleva tulee olemaan tärkein mahdollinen rintama tulevaisuudessa.

Tämän vuoksi nuivan puolueen ensisijainen teema tulee olla reilu EU & Lissabon - vastaisuus. Tähän myös tarvitaan tiukkaa asiantuntemusta. Koska yksittäinen puolue ei kykene kuitenkaan tekemään asialle mitään, sen tulee voida omata munaa ja asiantuntemusta esimerkiksi haastaa Suomen valtio oikeuteen esim. Suomen perustuslain rikkomisesta tulevaisuudessa. (tiedän muuten yhden kansanliikkeen toisesta maasta mikä onnistui tuolla metodilla viivyttämään vuosikausia haitallisten ylikansallisten sopimusten täyttöönpanoa)  Vaikka tämä ei johda mihinkään realiseen, antaisi maksimaalinen mölynpito näistä jutuista signaalin poliittisen johdon norsunluutorneihin että vastarintaa piisaa tarvittaessa. Tämän vuoksi olisi erittäin tärkeää saada mahdollisimman paljon mukaan juridiikan rautaisia ammattilaisia porukkaan. Todellisuudessa nimittäin EU-sopimusten täyttöönpano ei ole niin itsestäänselvää, jos jonkun yksittäisen maan johto pelkää saavansa joutsenelta kakkaa niskaansa olemalla liian innokas Brysselin miellyttäjä. Rivikansalaiset eivät pidä Brysselin nuolijoista, ja symppaavat kaikkea vastarintaa. Kaikkea juuri nyt kuitenkin tulee ajatella niin, että juuri tämä ylläoleva on se tulevaisuuden suurin kuvio johon tulee valmistautua.

P.S ne suomen konservatiivit ovat muuten kusetusprojekti nuivuuden suhteen. Ei mikään puolue voi olla mamu-kriittinen ja EU-myönteinen samanaikaisesti. Se on kusetusta. Älkää kannattako sitä projektia jos haluatte pitää Suomen väestöpohjan ennallaan.

Jiri Keronen

Ovatko ihmiset sitä mieltä, että perustuslakituomioistuin pitäisi lisätä puolueohjelmaan? Minä olen.
Suoraa demokratiaa ja vapautta kaikille.

Vae Victis -blogini

Viinankylväjä

Käsitin, että puolueen jäsenet olla vapaasti mitä mieltä haluavat puolueohjelman ulkopuolisista asioista. Jos puolue ottaa tuulta alleen, niin eikö tämä aiheuta ongelmia, jos jokaisella on eri näkemys perinteisistä vasemmisto-oikeisto kysymyksistä?

karyo

Quote from: Jiri Keronen on 18.08.2009, 12:36:45
Ovatko ihmiset sitä mieltä, että perustuslakituomioistuin pitäisi lisätä puolueohjelmaan? Minä olen.

Ehdottomasti.

hattiwatti

Ehdottomasti.

Mikään ei tule olemaan niin tärkeää.

Sehän tässä eniten uhattuna on Lissabonin jälkeen.

Ja voishan ne Illmanit sun muut Demlat laittaa syyteharkintaan valtiopetoksesta. Mikäs sen hauskempaa.

Eikös aikoinaan ollut joku puolue millä juuri tuo oli kantava teema? Perustuslaillinen oikeuspuolue (?) jonka teemana kommunismin vastaisuus perustuslakia varjelemalla. Joku vanhemman sukupolven mies voisi kertoa enemmän sen progen vaiheista.

Jaakko Sivonen

Quote from: hattiwatti on 18.08.2009, 12:55:49
Eikös aikoinaan ollut joku puolue millä juuri tuo oli kantava teema? Perustuslaillinen oikeuspuolue (?) jonka teemana kommunismin vastaisuus perustuslakia varjelemalla. Joku vanhemman sukupolven mies voisi kertoa enemmän sen progen vaiheista.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Perustuslaillinen_Oikeistopuolue
Malo periculosam libertatem quam quietum servitium

hattiwatti

Hei, tässä ohjelmassa on yksi kohta mitä pitäisi hyvin kiireellisesti käsitellä.

Astrid Thors nimittäin on alkanut ajaa samaa asiaa, ja hyvin Suomelle tuhoisin taka-ajatuksin.

"2. Kehitysapu

Maahanmuutosta aiheutuvat kustannukset tulee vähentää täysimääräisesti kehitysavusta. Mikäli kehitysapubudjettia jää maahanmuuton jäljiltä käyttämättä,"

Vertaa:

http://www.ts.fi/online/kotimaa/67406.html

"Ministerin mielestä kehitysavun leikkaaminen on jo sinällään ongelmallista, mutta hallituksen piirissä suunnitellaan vielä pahempaa.
Väyrysen mukaan maahanmuutto- ja eurooppaministeri Astrid Thors (r) haluaisi koplata pakolaismenot kehitysyhteistyörahoihin."

Tämä linjaus on puhdas troijalainen hevonen, jonka avulla voidaan uittaa linjaus väestönsiirtojen edistämiseen tarkoitettujen määrärahojen hillitön kasvattaminen ilman mitään vastustusta. Miten kukaan ministeri sitä voisi vastustaa, kun homma-foorumillakin monet tätä kannattavat? Hyvin ovela veto Thorsilta, täytyy sanoa. On oppinut uittamaan juttunsa läpi niin, että hommafoorumilaisetkin kannattavat.
Jos pakolais/siirtolaismenot olisivat yksikkö, se herättäisi vastustusta ja leikkauspaineita. Jos ne koplataan kiinni muiin menoihin, ketään ei kiinnosta kuinka paljon köntästä menee väestönvaihdon rahoittamiseen. Tällöin nämä rahat tultaisiin maksimoimaan.

Kaikkien joilla jotain sidoksia poliittisiin päättäviin elimiin, kuten omien puolueidensa toimistoihin, täytyisi nyt mobilisoitua vastustamaan esitystä. Tämä vihollisen ovelasti hämätyn yllätyshyökkäyksen nopea torjuminen on kiirellisin tehtävä mokutuksen vastaisella rintamalla.

Asia on aika kiireellinen, sillä asia käsitellään budjettiriihessä ensi viikolla. Jos menee läpi, väestönvaihdon määrärahat tulevat nousemaan ja jälki sitten sen mukaista.

Sillä ei ole mitään merkitystä, mitä argumentteja tullaan käyttämään, joten miksipä ei liittouduta vaikka vihervasemmiston kanssa jos muu ei auta?
Tätä 'samalla rahalla' threadia saa käyttää propagandistisesti:
http://hommaforum.org/index.php/topic,2516.0.html

Virkamies

En ota kantaa puolueohjelmaan ja sen sisältöön, mutta tämän esittämäsi uudistuksen implikaatiot ovat nähdäkseni kielteiset ajamanne liikkeen keskeisille tavoitteille.

Saksan ja Ranskan perustuslakituomioistuimet ovat ymmärtääkseni olleet juuri niitä instansseja, jotka ovat profiloituneet erilaisten yksilön perusoikeuksien ajamiseen. Sellainen paikka houkuttaa puoleensa erilaisia ihmisoikeuksiin erikoistuneita lainharjoittajia kuin hunaja kärpäsiä.

Lopputulos saattaisi olla lähinnä yksi instrumentti lisää, jolla turvapaikanhakijoiden ja verrannollisten ihmisten asiaa ajetaan. Nyt vielä kohtuullisen järeällä tykistöllä.

Jos ja kun meillä on jo perustuslain toteutumista valvova oikeuskoneisto ja monissa muissa maissa korkein oikeus kykenee sitä asiaa valvomaan yhtäläisesti, niin en ymmärrä tarvetta tämänkaltaiselle ylimääräiselle tuomioistuimelle.

Mutta jatkakaa toki. Älkää vain kiusaantuko tai valittako asiasta, jos näette herra Illmanin ja kumppanit sellaisen instanssin johdossa ja päätökset eivät ole mieleisiänne.

Atte Saarela

Quote from: hattiwatti on 18.08.2009, 13:23:59
Hei, tässä ohjelmassa on yksi kohta mitä pitäisi hyvin kiireellisesti käsitellä.

Astrid Thors nimittäin on alkanut ajaa samaa asiaa, ja hyvin Suomelle tuhoisin taka-ajatuksin.

"2. Kehitysapu

Maahanmuutosta aiheutuvat kustannukset tulee vähentää täysimääräisesti kehitysavusta. Mikäli kehitysapubudjettia jää maahanmuuton jäljiltä käyttämättä,"
Mitä kaikkia kustannuksia tuo sisältää? Jos Käki-Tekelän laskelma pitää paikkansa, niin tuo summa on noin miljardin eli kait jo suunnilleen luokkaa 0.5 % BKT:stä. Siten nykyisten kehitysapumäärärahojen kanssa tuo 0.7% tavoite tulisi jo täyteen

kolki

Olisiko velkojen anteeksiannolle parempi ratkaisu samanlainen monivaiheinen prosessi, mitä esitetään kehitysapuun. Tämä osaltaan auttaisi sitouttamaan kohdemaata yhteiskuntansa parantamiseen. Eli Suomi tavallaan myöntäisi velan anteeksiannon palkintona positiivisestä kehityksestä. Könttäsummana anteeksisaanti saataa hyvinkin toimia samalla tavalla, kuin nykyinen järjetön kehitysapu.

Itse kaipaisin jonkinlaista kannanottoa "loma"- ja "opinto"matkoihin kotimaahansa. Jos kotimaassa on turvapaikan edellyttävä, huono ihmisoikeustilanne, ei myöskään lapsiaan voi lähettää sinne. Silloinhan kyseessä olisi lapsen huono kohtelu ja sosiaalitoimen tulisi ottaa lapsi huostaan ja tapaus voisi olla edellytyksenä turvapaikan perumiseen.
Myös turvapaikan saaneen henkilön jihad-matka on peruste turvapaikan perumiseen.

3. Suomeen ja suomalaiseen elämäntapaan sopeutuminen
...
Ehkä myös ne perheenisät, jotka eivät halua päästää vaimojaan edes
kielikurssille, ymmärtäisivät olla tulematta tänne.
Jotenkin ylläoleva tuntuu huonolta ilmaisulta (särähtää korvaan), mutten osaa sanoa miten sen voisi ilmaista paremminkaan.
Kuulostaa hieman samalta, kuin "*kele, eikö ne tajuu, ettei tänne oo tulemista!"

Ja pdf on hyvä. Copypaste vaatii ainoastaan yhden napinpainalluksen enemmän.

Atte Saarela

Quote from: kolki on 18.08.2009, 13:47:28
Olisiko velkojen anteeksiannolle parempi ratkaisu samanlainen monivaiheinen prosessi, mitä esitetään kehitysapuun. Tämä osaltaan auttaisi sitouttamaan kohdemaata yhteiskuntansa parantamiseen. Eli Suomi tavallaan myöntäisi velan anteeksiannon palkintona positiivisestä kehityksestä. Könttäsummana anteeksisaanti saataa hyvinkin toimia samalla tavalla, kuin nykyinen järjetön kehitysapu.
Tuo on hyvä idea, jos halutaan ylipäänsä antaa suoraa tukea kehitysmaiden hallituksille. Toisaalta suora tuki hallituksille on keskimäärin melko tehotonta kehitysapua. Paljon parempi on antaa suoraa rahoitusta tarkkaan valituille projekteille jotka toteutetaan itse.

Avun sitominen positiiviseen kehitykseen on myös periaatteessa hyvä idea, paitsi että positiivisen kehityksen mittaaminen on yllättävän vaikeaa. Maailmanpankki on kyllä yrittänyt sitoa kehitysapua erilaisiin mittareihin, mutta usein tämä on vääristänyt taloutta, koska käytetyt mittarit ovat olleet huonoja. Mm. Joseph Stiglitz on kirjoittanut tästä kirjassaan "Globalization and its discontents".

hattiwatti

Quote from: kolki on 18.08.2009, 13:47:28

Itse kaipaisin jonkinlaista kannanottoa "loma"- ja "opinto"matkoihin kotimaahansa. Jos kotimaassa on turvapaikan edellyttävä, huono ihmisoikeustilanne, ei myöskään lapsiaan voi lähettää sinne. Silloinhan kyseessä olisi lapsen huono kohtelu ja sosiaalitoimen tulisi ottaa lapsi huostaan ja tapaus voisi olla edellytyksenä turvapaikan perumiseen.
Myös turvapaikan saaneen henkilön jihad-matka on peruste turvapaikan perumiseen

1. Tämä linjaus jihad-lomailun vetämisestä aisoihin oikein hyvä! Asia tärkeä pitää julkisuudessa koko ajan esille, koska se on niitä jippoja miten tavallinen kadunmies saadaan tajuamaan miten suurta kusetusta kaikki tämä mokutus on.

2. Esittämäsi ehdotus oikein hyvä velka-kysymykseen. Keinona voisi käyttää vaikka jonkinlaista rakennesopeutusta jolla maata voitaisiin integroida pois öljyriippuvuudesta uusiutuvan energian voimin. Tämä tulee olemaan tulevaisuudessa suurin ongelma kehitysmaissa.
Se voisi tehtynä co-venturena Suomalaisten firmojen kanssa antaa hieman osaamisedellytyksiä Suomeenkin päin siitä miten tätä massiivista tulevaisuuden markkinaa voisi hyödyntää.

Kehitysmaiden velkojen anteeksianto sikäli tärkeä vaatimus, että vaikka se ei koskaan toteutuisi, on aihetta tärkeää pitää pinnalla monestakin syystä.

Lähinnä siksi, että mitä enemmän siitä puhutaan sitä alemmaksi laskee erilaisten epämääräisten rahoittajien pyrkimykset erilaisten diktaattoreiden rahoittamiseen. Näitä rahoittajia nimittäin on ollut mm. Suomen valtio, ja erityisesti maailmanpankin kaltaiset rahoituslaitokset joita Suomikin passiivisesti on ollut tukemassa. Tämä on maailmanpolitiikan suurimpia mätäpaiseita. Toisaalta erilaiset ylivaltaan pyrkivät finanssipiirit ovat aina tienneet velkaannuttamisen olevan juuri se mekanismi joilla maailman kansat saadaan palvelemaan heidän päämääriään. Muuan saksalainen populistipoliitikko 30-luvulla asettui kehitystä vastaan, ja rangaistus oli kova. Mielenkiintoista, että juuri Katainenkin on innolla mukana tässä projektissa hoitelemassa Suomea finanssipiirien valvontaan.

Maailman isoimpia ongelmiahan on löysä raha jota luodaan keinotekoisesti ja mitä on liikaa maailmantaloudessa. Tätä rahaa koitetaan kilvan työntää aina sinne missä siitä voi kuvitella saavansa edes jonkinmoisen tuoton. Näin syntyvät mm. markkinakuplat, asuntokuplat, It-kuplat ja muutkin taloutta runtelevat kuplat. Ja samoin se, miksi vaikka 2008 keväällä teräksen maailmanmarkkinahintä yhtäkkiä kaksinkertaistui vaikkei sen kulutus kasvanut samassa ajassa yhtään. Tästä saivat laskun kantaa miljoonat kyläsepät maailmalla joilla ei ollut enää hetkeen varaa elinkeinonsa raaka-aineeseen. Mutta eräs suurimpia reikiä maailmassa mihin tätä maailmantalouden hötörahaa työnnetään, ovat erilaiset diktaattorit ja heidän projektinsa. Diktaattoreilla on valtuudet kunnon lahjuksia vastaan läänittää vaikka kuinka suuret alat esim. avolouhoksiksi erilaisille yhtiöille ja huolehtia väestön pakkosiirroista pois alta. Siksi he ovat olleet hyvä sijotuskohde perinteisesti. Juuri tällä mekanismilla maailman useimmat kehitysmaat ovatkin diktatuureja. Koska diktaattoreita luototetaan, eikä heidän velanmaksukyvykkyydellään ole väliä, vaan sillä että ovat ja pysyvät velkanuorassa. Myös Suomi on tukenut monia ns. vientiluottoprojekteja suoraan Aasian diktaattoreille.
http://www.vientiluotto.net/

Esimerkiksi Suomesta on avokätisesti tuettu Indonesian diktaattori Suhartoa erilaisin hankkein jossa sademetsää pantu päreiksi selluteollisuuden tieltä. En ole varma onko tämäkin tapahtunut jonkinlaisen kehitysavun alla, mutta vientiluotutus on täynnä tätä samaa. Ainakin sen kuulin, että Suomi on antanut hiilikrediittinsä vastikään aasian kehityspankille millä on erittäin synkkä historia tuhoisissa projekteissa joilla pyritty velkaannuttamaan eri kansoja infrahankkeilla. Kaikki tälläinen tulisi ampua alas ehdottomasti ja on hyvä että joutsenpuolueessa on vähän pyrkimystä tuollaiseen.

Toisaalta asiallla on myös ollut valtapoliittisia ulottuvuuksia. Luin kerran John Perkinsin kirjan 'confessions of economic hit man', missä jonkinlaiseen new age- uskoon hurahtanut entinen agentti kertoi agenttielämästään päätarkoituksenaan saada erilaisten maiden korruptoitunutta johtoa sitoutumaan kalliisiin infra-hankkeisiin, velkaantumaan niiden kautta USAlle, ja joutuvan USAn poliittiseen talutusnuoraan. (eix valtionvelkaa lisäävät vasemmistopuolueet Kataisen johdolla tee juuri samaa Suomelle??). Erityisesti se miten Saudi-Arabit hoideltiin mm. huoria järkkäämällä läskistyneille prinsseille oli aika herkkua luettavaa nuivaan makuun. Nykyään Perkins on ollut varoittelemassa mm. Islannin hallitusta joutumasta dollariansaan valuuttakriisin jälkeen.

Tämän vuoksi pidän tärkeänä, että se velkakysymys on muodossa jos toisessakin esillä. Sitä pitää pitää pinnalla eri muodoissaan. Se on kaikkiaan maailman suurimpia valtapoliittisia kysymyksiä joita harva ihminen maailmassa ymmärtää.

Viper

Optimists learn English, Pessimists learn Chinese. Realists learn to assemble for war

Olkinukke

Saattaa vaikuttaa lukijan mielestä naiivilta, että kehotetaan puolueohjelmatasolla Suomea maksamaan velkoja pois. Velan ottaminen voi joissakin tilanteissa olla hyvinkin perusteltua, vaikka en väitä näin välttämättä olevan Suomen kohdalla.

Femakko

Matti Klinge on muuten käyttänyt passiivikansalaisen sijaan ilmaisua hallintoalamainen kuvaamaan virkakoneiston suhtautumista kansalaisiin. Hyvin kuvaava.

Mistä tulikin mieleeni. Puolueohjelmassa keskitytään nyt kovasti poliitikkojen valtaan. Itse asiassa virkakoneisto, juridinen koneisto ja media ovat kukin todennäköisesti vahvempia kuin poliittinen koneisto. Mikään näistä kolmesta ei ole minkäänlaisessa poliittisessa vastuussa kenellekään, vaikka siellä sitä politiikkaa vasta tehdäänkin. Varsinkin juridinen koneisto on ikävä, koska se voi tukea omaa politiikkaansa valtion pakkovallalla, kuten Illman ja Kalske nyt tekevät. De facto -poliitikkojahan he ovat! Myös media voi demonisoida hyvin tehokkaasti, mikä voi suorastaan lisätä fyysisen väkivallan todennäköisyyttä, kuten Ruotsidemokraatit ovat saaneet tuta.

Pysyvän virkakoneiston vahvuus verrattuna vaihtuviin poliitikkoihin lienee itsestäänselvää kenelle tahansa, joka on katsonut joskus Kyllä herra ministeriä. Ministeriä viedään kuin litran mittaa. Yksi idea on nostaa poliittisten avustajien palkkaa niin, että siitä tulee itsessään houkutteleva duuni eikä vain läpikulkupaikka jonnekin muualle. Tällä hetkellä kansanedustajat ovat käytännössä aika omillaan, ja riippuu ihan sattumasta, saavatko he niin virkaintoisen avustajan, että tämä viitsii tehdä töitä. Tietysti virkamiesten on helppo jallittaa tällaisia. Myös muut virkakoneiston valvontaa lisäävät ideat vahvistaisivat kansanvaltaa. Ideoita, anyone?

Virkamies

Quote from: Femakko on 18.08.2009, 16:22:31
Pysyvän virkakoneiston vahvuus verrattuna vaihtuviin poliitikkoihin lienee itsestäänselvää kenelle tahansa, joka on katsonut joskus Kyllä herra ministeriä.

Lempiohjelmani. Kun Woolley ilmoittaa sir Humphreylle, että klassisessa kreikassa ei ole ablatiivia, niin se on puhdasta parhautta.

JM-K

Quote from: Femakko on 18.08.2009, 16:22:31
Matti Klinge on muuten käyttänyt passiivikansalaisen sijaan ilmaisua hallintoalamainen kuvaamaan virkakoneiston suhtautumista kansalaisiin. Hyvin kuvaava.

Mistä tulikin mieleeni. Puolueohjelmassa keskitytään nyt kovasti poliitikkojen valtaan. Itse asiassa virkakoneisto, juridinen koneisto ja media ovat kukin todennäköisesti vahvempia kuin poliittinen koneisto. Mikään näistä kolmesta ei ole minkäänlaisessa poliittisessa vastuussa kenellekään, vaikka siellä sitä politiikkaa vasta tehdäänkin. Varsinkin juridinen koneisto on ikävä, koska se voi tukea omaa politiikkaansa valtion pakkovallalla, kuten Illman ja Kalske nyt tekevät. De facto -poliitikkojahan he ovat! Myös media voi demonisoida hyvin tehokkaasti, mikä voi suorastaan lisätä fyysisen väkivallan todennäköisyyttä, kuten Ruotsidemokraatit ovat saaneet tuta.

Pysyvän virkakoneiston vahvuus verrattuna vaihtuviin poliitikkoihin lienee itsestäänselvää kenelle tahansa, joka on katsonut joskus Kyllä herra ministeriä. Ministeriä viedään kuin litran mittaa. Yksi idea on nostaa poliittisten avustajien palkkaa niin, että siitä tulee itsessään houkutteleva duuni eikä vain läpikulkupaikka jonnekin muualle. Tällä hetkellä kansanedustajat ovat käytännössä aika omillaan, ja riippuu ihan sattumasta, saavatko he niin virkaintoisen avustajan, että tämä viitsii tehdä töitä. Tietysti virkamiesten on helppo jallittaa tällaisia. Myös muut virkakoneiston valvontaa lisäävät ideat vahvistaisivat kansanvaltaa. Ideoita, anyone?

Juu, virkamiehet on jo "huomioitu" uusimmassa ohjelmaversiossa, joka julkaistaan ehkäpä jo huomenna!

Kaptah

Tulipa mieleen mielestäni erittäin tärkeä pointti.

Puolueen kannattaisi lisätä puolueohjelmaan maininta rangaistuslainsäädännöstä. Koko Suomen kansa tuntuu olevan sitä mieltä, että rangaistukset ovat liian lyhyitä ja kevyitä, etenkin seksuaali- ja väkivaltarikoksissa ja rikoksenuusijoilla. Rehellinen kannanotto tuntuvien rangaistusten puolesta olisi paikallaan. Nimenomaan tavalliset, rehelliset ihmiset, jotka tätä yhteiskuntaa pyörittävät, ovat kyllästyneet siihen, että kaduilla pyörii jos minkälaista tapausta eikä poliisi tai muut viranomaiset ole milläänsäkään.

Rangaistusten tarkoitus ei ole toimia pelkästään peloitteena, vaan ääritapauksissa suojella yhteiskuntaa rikollisilta. Siksi esimerkiksi toistuvasti vakaviin väkivaltarikoksiin syyllistyvät pitäisi pitää pois kadulta, jos on syytä olettaa heidän jatkuvasti syyllistyvän niihin vapauduttuaan.
"Krimillä nähdyt joukot olivat paikallisia itsepuolustusjoukkoja. Kuka tahansa voi ostaa univormuja kaupasta."
- V. Putin 4.3.2014

"Viimeaikaiset tapahtumat Krimin niemimaalla osoittivat sotilasvoimiemme uudet laadulliset kyvyt ja henkilökunnan korkean moraalin."
- V. Putin 28.3.2014