News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

Veneet, moottoripyörät ja mönkijät verolle (yhdistetty)

Started by B52, 01.09.2016, 22:39:24

Previous topic - Next topic

Chew Bacca

Kun nyt on siantuntijat koolla, niin jos irtoitan omasta autostani kilvet ja poistan rekisteristä lopullisesti, pitääkö romuttamisesta tai myynnistä olla paperi? Ei kai ns peltoautoista makseta veroa?

Ari-Lee

Quote from: Hän on 10.01.2017, 23:18:49
Kun nyt on siantuntijat koolla, niin jos irtoitan omasta autostani kilvet ja poistan rekisteristä lopullisesti, pitääkö romuttamisesta tai myynnistä olla paperi? Ei kai ns peltoautoista makseta veroa?

Ensin:
https://asiointi.trafi.fi/henkiloasiakkaat/tieliikenne/ajoneuvon-liikennekaytostapoisto

https://asiointi.trafi.fi/organisaatiot/tieliikenne/ajoneuvon-liikennekaytostapoisto

Tuolla käyt ja lakkaa vakuutusmaksu ja vero juoksemasta. Sen jälkeen aja vaikka pirunpellossa.

Muoksis:
Linkki korjattu - Kiitos Beenari
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä


Beenari

"Hölmöä miettiä, mikä maan tai maapallon tila on sadan vuoden kuluttua. Meistä kumpikaan ei ole silloin enää elossa"
- Antti Rinne (SDP)

Faidros.

Laitetaanpas myös oikeaan osoitteeseen. 81 000 moottoripyörien liikennekäytöstä poistoa 2016. Laki tuhoaa koko MP-alan. Veikkaan kymmeniä konkursseja veroja maksaville yrityksille 2017.
www.motouutiset.fi/fi/moottoripyorat/uutiset/4887
Kolmannes moottoripyöristä poistettiin liikennekäytöstä! Kylläpä niitä veroeuroja nyt kilahtaa valtion kassaan! :facepalm:
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Ari-Lee

Quote from: Faidros. on 11.01.2017, 15:49:00
81 000 moottoripyörien liikennekäytöstä poistoa 2016.
Kolmannes moottoripyöristä poistettiin liikennekäytöstä! Kylläpä niitä veroeuroja nyt kilahtaa valtion kassaan! :facepalm:

Oletuksena, että niitä ei enää oteta liikennekäyttöön koskaan ei myöskään vero lankea. Niitä pyöriä ei sitten tarvitse huoltaakaan eikä varaosia ostella. Ne vain seisovat tyhjänpanttina. Alvit jää saamatta. Suomi siirtyy museokantaan.

Itse olen ollut kiinnostunut museokatsastetusta mp:stä. Sillä vain ajetaan hyvin harvoin ja säilytetään olohuoneen nurkassa.
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

Kumkvatti

^Suomen autokantaahan on verrattu joskus lähes museokalustoksi. Ilmeisesti moottoripyöräkanta pyritään nyt saamaan samalle tasolle.

Chew Bacca

Omalla kysymykselläni tarkoitin että niin kauan kuin sinulla ei ole esittää todistetta että hallussasi ollut, käyttökelpoinen moottoriajoneuvo on fyysisesti tuhottu tai ainakin "dekottu" (vrt tuliaseet), sinulla on potentiaalisesti verotetavaa etua tuottava esine, ja sen verottaminen on täysin mahdollista, jopa todennäköistä, varsinkin tilanteessa jossa yhä useampi verolysylehmä poistuu käytöstä tallin perälle. Tämä täysin riippumatta siitä ajatko välineelläsi tai onko se rekisterissä.

Verottaja ja tulli ja katsastaja laskeskelevat ihan viran puolesta mm moottoriajoneuvoihin vaihdettuja osia. Rekisteristä poistetun mutta ei romutetun auton jossa on polttoainesäiliö, moottori ja virransyöttö koskemattomana on auto siinä missä rekisteröitykin auto. Voidaan jopa järkeillä että erikseen säilytettynä riittävän suuri määrä auton komponentteja ovatkin teoreettisesti auto, jota ei vain ole vielä koottu.

Vain mielikuvitus on rajana, ja verovirastossa näitä mietitään ihan täyspäiväisesti.

Oma fantasiani on että kun luovun autosta muutaman vuoden päästä, pidän vanhan uskollisen dieselveturin kilvettömänä mutta ajokuntoisena. Sellainen hätä kun saattaa tulla koska vain jossa autolla pitää päästä liikkumaan, oli kilvet tai ei. Tarkoitan hätää jossa poliisikaan ei ehdi kilpiä skannailla.

Faidros.

Quote from: Ari-Lee on 11.01.2017, 15:59:57
Itse olen ollut kiinnostunut museokatsastetusta mp:stä. Sillä vain ajetaan hyvin harvoin ja säilytetään olohuoneen nurkassa.

Itselläni on vain noita natsien ja rasistien laitteita myytävänä, mutta laita kiinnostuksesi kohde/kohteet vaikka yksärinä, tunnen kuitenkin kohtuullisesti alaa.
Kainalon tuulettelijoille motskarit löytyy täältä, varaosia ja projektejakin on, mutta tuolla valmiit. www.boxer-osat.fi
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

ämpee

Quote from: Kumkvatti on 11.01.2017, 16:03:36
^Suomen autokantaahan on verrattu joskus lähes museokalustoksi. Ilmeisesti moottoripyöräkanta pyritään nyt saamaan samalle tasolle.

Ehkä juuri tuon takia museoauton ikäraja nostettiin 25-vuodesta 30-vuoteen, kun vanhimmasta päästä olevat käyttöpelit alkoivat olla museoikäisiä ilman odottelua.

Jäseneltä Hohtava Mamma: "Logiikka ei ole koskaan ollut suvakkien vahvin laji. Eivät he muuten olisi suvakkeja."

Ari-Lee

@Hän
Kuka niitä ajoneuvon kilpiä huolisi, ellei ajoneuvoa toimita viralliseen paalaamoon, mistä saa virallisen tositteen seinälle kehyksiin? Ei niillä kilvillä sinänsä ole enää merkitystä kun poistaa liikennekäytöstä. Uudet kilvetkin saa tilaamalla, ostamalla, ja maksamalla pienen rekisteröintimaksun. Vanhat kilvet palautetaan siinä samalla konttorille. Se mikä hätätila tulisi, että autolla pitäisi päästä ajamaan nimenomaan kilvittä, en keksi. Mieluummin lainatuilla kilvillä kuin kilvittä.
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

Faidros.

Quote from: ämpee on 11.01.2017, 17:27:09
Quote from: Kumkvatti on 11.01.2017, 16:03:36
^Suomen autokantaahan on verrattu joskus lähes museokalustoksi. Ilmeisesti moottoripyöräkanta pyritään nyt saamaan samalle tasolle.

Ehkä juuri tuon takia museoauton ikäraja nostettiin 25-vuodesta 30-vuoteen, kun vanhimmasta päästä olevat käyttöpelit alkoivat olla museoikäisiä ilman odottelua.

Tämä kaikki on aivan helvetillistä perseilyä lainlaatijoiden taholta. Ruotsissa kaikki yli 20-vuotiaat ajoneuvot saavat halvan vakuutuksen ja niiden ei tarvitse täyttää mitään määräyksiä museokuntoisuudesta, pelkkä ikä riittää.
Kukaan Ruotsissa ei aja vanhoilla autoilla/moottoripyörillä aktiivisesti, koska uusia autoja voi ostaa ilman saatananmoista verotusta.
Suomessa vaanitaan jo kaikkia jotka ulko-oven avaa liikkuakseen moottorilla.
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Andy_81

Joskus tutulla oli ongelmia kun halvan auton möi ja ostaja ei rekisteröinyt kärryä omiin nimiinsä.
Siihen on yksi keino:
Tekee autosta luovutusilmotuksen trafille, vai mikä se onkaan viralliselta nimeltään. Maksut loppuu siihen ja auto häviää myyjän nimistä.

Kuulemma joku parrakas veijari osti auton ja kiireessä ei tullut katsottua ajokorttia, kun vielä maksoi käteisellä. Sitä sattuu joskus,  toivottavasti ihmiset olisi tarkempia vastaisuudessa ettei tämmöinen yleisty...



Se on jännä. Ulkomailta saat tuoda vaikka sata autoa pihallesi seisomaan ja mätänemään. Se on niin kauan ok,  kun et aja niillä tiellä(siirtokilvillä onnistuu oikealla syyllä ja on verrattain kallista  kun pari kymppiä taitaa maksaa per. laaki ja kolme päivää max. voimassa. esim kilpailukäyttö tai korjaukseen vienti, tms. Pitkä ajolupa vaatii verotuksen aloituksen)
Mutta jos yrität poistaa suomen rekisterissä olevaa hoppaa rekisteristä,  niin se ei onnistu kuin paalaamalla koko värkki.

P

Quote from: Andy_81 on 11.01.2017, 19:46:45
Joskus tutulla oli ongelmia kun halvan auton möi ja ostaja ei rekisteröinyt kärryä omiin nimiinsä.
Siihen on yksi keino:
Tekee autosta luovutusilmotuksen trafille, vai mikä se onkaan viralliselta nimeltään. Maksut loppuu siihen ja auto häviää myyjän nimistä.

Kuulemma joku parrakas veijari osti auton ja kiireessä ei tullut katsottua ajokorttia, kun vielä maksoi käteisellä. Sitä sattuu joskus,  toivottavasti ihmiset olisi tarkempia vastaisuudessa ettei tämmöinen yleisty...



Se on jännä. Ulkomailta saat tuoda vaikka sata autoa pihallesi seisomaan ja mätänemään. Se on niin kauan ok,  kun et aja niillä tiellä(siirtokilvillä onnistuu oikealla syyllä ja on verrattain kallista  kun pari kymppiä taitaa maksaa per. laaki ja kolme päivää max. voimassa. esim kilpailukäyttö tai korjaukseen vienti, tms. Pitkä ajolupa vaatii verotuksen aloituksen)
Mutta jos yrität poistaa suomen rekisterissä olevaa hoppaa rekisteristä,  niin se ei onnistu kuin paalaamalla koko värkki.

Olin kerran ostamassa sanotaan vaikka Buickkia. Myyjä totesi, että ne autossa olevat kilvet kuuluvat johonkin Chevyyn, jonka papereilla ajavat sitä autoa..  Okey. Kehui, että ajavat jotain mersua myös toisen mersun kilvillä ja papereilla. Poliisi ei ollut kuulemma edes huomannut, vaikka auto ja paperit olivat eri korimallia. Okey.  Ja myyjä oli tuhannen kännissä. Kauppaa haittasi se, että Buickki oli jonkun tyttökaverin isäpuolen nimissä ja mies ja paperit olivat hukassa. Okey. Sitten myyjän puhelin soi. Sieltä kysyttiin neuvoja, kun poliisi ajaa takaa. Känninen myyjä ryhtyi kertomaan vinkkejä poliisin karistamiseksi. Okey..

Vetäydyin pikkuhiljaa takavasemmalle ja Buickki jäi ostamatta. Tämä tapahtui keski-suomalaisessa pikkukaupungissa joskus reilut 10 vuotta sitten..

Siis, jos olisi laillisuusrajoitteinen, mikään ei varmaan estäisi ajamasta vaikka kolmea BMW tai Yamaha-mopoa yhden BMW- tai Yamaha-mopon kilvellä ja papereilla. Noheva atari tekisi, siis korjaan ilmoittaisi kilven varastetuksi ja tilaisi uuden kilven 8:lla eurolla ja tulostuttaisi yhdet uudet paperit. Silloin toisella paikkakunnalla asuva toveri-atari voisi mopoilla myös vastaavilla mopoilla..

Mutta minä en ole laillisuusrajoitteinen, kuin välillä Illmanin tulkinnan "vihapuheesta" (ääneen lausumatta) alueella, kuten tuskin muutkaan täällä sivustolla?
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

HDRisto

" omistuksen  tai  hallinnan  luovutus" ei pelasta verolta.
Eli keväällä myyjä(liike), syksyn tullen poismyyjä ja uusi, kolmas omistaja maksavat kaikki täyden veron samasta pyörästä?.

Faidros.

Miljoona-Swan selviää pikkubusteria halvemmalla! :facepalm:
www.iltasanomat.fi/autot/art-2000005040819.html
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-


Faidros.

Quote from: Uuno Nuivanen on 12.01.2017, 13:02:16
Orgista jonkun neronleimaus:

QuoteMyykää Sipilän lapsille helvetin äkkiä prätkäputiikki
;D

Ehkä ne ostelee jo helvetin halvalla niitä ja ullatusullatus, kaikki verot ja maksut poistetaan prätkistä. Lisäksi aletaan maksamaan valtiontukea kaksipyöräisille, koska ne eivät kuluta niitä tieurien pohjia.
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Andy_81

Quote from: HDRisto on 12.01.2017, 12:39:45
" omistuksen  tai  hallinnan  luovutus" ei pelasta verolta.
Eli keväällä myyjä(liike), syksyn tullen poismyyjä ja uusi, kolmas omistaja maksavat kaikki täyden veron samasta pyörästä?.

En ymmärrä mitä tarkoitat toisella ja kolmannella omistajalla,  että kaikki maksavat veron. Eikö tuo vero olisi pyöräkohtainen,  eli maksetaan kerran kalenterivuodessa? Luulin että vero menisi maksuun sille, kenen hallinnassa mopo on veron erääntymis hetkellä.
Eihän kiinteistöveroa makseta kolmeen kertaan samasta kämpästä jos siinä kolme kertaa vuoden aikana vaihtuu omistaja,  vai maksetaanko?   :P



Aikaisempaan tarinaan jossa tuttu joutui tekemään luovutusilmon,  niin tarkennan sen verran että ko ilmoitus piti tehdä kirjallisesti trafille ja siihen oli valmis moniste k-asemalla.
Ettei kukaan luule, että tarkoitin nykyistä "luovutusilmoitusta" joka löytyy oman ajoneuvon sähköisistä palveluista.


Kokoliha

Jos rekisteristä poistaminen ei jatkossa riitä veron välttämiseksi esim. prätkässä tai mönkijässä, vaan mönkijä pitää "hävittää", niin miten se tapahtuu? Riittääkö todistukseksi hävityksestä Youtubeen ladattu video? Räjäytetään dynyllä/kantopommeilla mönkijä tuhannen paskaksi keskellä peltoa parhaaseen allahu akbar -tyyliin? Otetaan iso rälläkkä ja katkaistaan runko viiteen osaan? Poltetaan kokossa? Ajetaan naapurin vanhalla caterpillarilla päältä? Ja mitä muumin järkeä koko hävityksessä on?

Perustetaanko valtiollisten hävitystarkastajien komppania, jotka pyynnöstä (ja tietysti 300€ maksusta) tulevat todistamaan hävityksen? Aivan kuin tässä s..nan hölmöilyssä olisi nyt kyse jostain hämäysoperaatiosta. Kansan huomio ja raivo saadaan muualle, jolloin voidaan helpommin toteuttaa muita operaatioita - vaikkapa uusien läpsyttelijöiden invaasio?

Andy_81

Quote from: Uuno Nuivanen on 15.01.2017, 12:29:15
https://projectmp-yhdistysavain-fi.directo.fi/

Lukasin tuon huvikseen läpi.
Aika hätäseen laaditun oloinen ja hieman vajavainen perusteluiltaan/yms.

Esim. "moottoripyöriä myydään ulkomaille ja haetaan jo kertaalleen valtiolle maksettu vero takaisin"
Joo, mikä suomessa on pyörien keski-ikä? Vientipalautusta maksetaan vain 2009 jälkeen verotetuista ja pyörän täyty olla alle kymmenen vuotta vanha, että sitä saa.
Varmasti harvinaisia pyöriä myydään ulkomaille, tms. mutta yleensä ne on vanhempia ja verojen takaisin saamisen edellytykset ei niissä täyty.



2nd_generation_refugee

Quote from: Kokoliha on 15.01.2017, 14:54:31
Jos rekisteristä poistaminen ei jatkossa riitä veron välttämiseksi esim. prätkässä tai mönkijässä, vaan mönkijä pitää "hävittää", niin miten se tapahtuu? Riittääkö todistukseksi hävityksestä Youtubeen ladattu video? Räjäytetään dynyllä/kantopommeilla mönkijä tuhannen paskaksi keskellä peltoa parhaaseen allahu akbar -tyyliin? Otetaan iso rälläkkä ja katkaistaan runko viiteen osaan? Poltetaan kokossa? Ajetaan naapurin vanhalla caterpillarilla päältä? Ja mitä muumin järkeä koko hävityksessä on?

Perustetaanko valtiollisten hävitystarkastajien komppania, jotka pyynnöstä (ja tietysti 300€ maksusta) tulevat todistamaan hävityksen? Aivan kuin tässä s..nan hölmöilyssä olisi nyt kyse jostain hämäysoperaatiosta. Kansan huomio ja raivo saadaan muualle, jolloin voidaan helpommin toteuttaa muita operaatioita - vaikkapa uusien läpsyttelijöiden invaasio?
Lueppas nyt tästä: http://www.trafi.fi/tieliikenne/ajoneuvon_romutus_ja_lopullinen_poisto
Vaikkakaan tekstissä ei suoraan puhuta mp:stä, niin koskenee kuitenkin  niitäkin.
"Suomalaisuus on hyvä kulttuuri suomalaisille"
Ei evakko vaan Karjalan pakolainen, vrt. Palestiinian pakolainen.

ArtturiE

Quote from: Ari-Lee on 11.01.2017, 15:59:57
Quote from: Faidros. on 11.01.2017, 15:49:00
81 000 moottoripyörien liikennekäytöstä poistoa 2016.
Kolmannes moottoripyöristä poistettiin liikennekäytöstä! Kylläpä niitä veroeuroja nyt kilahtaa valtion kassaan! :facepalm:

Oletuksena, että niitä ei enää oteta liikennekäyttöön koskaan ei myöskään vero lankea. Niitä pyöriä ei sitten tarvitse huoltaakaan eikä varaosia ostella. Ne vain seisovat tyhjänpanttina. Alvit jää saamatta. Suomi siirtyy museokantaan.

Itse olen ollut kiinnostunut museokatsastetusta mp:stä. Sillä vain ajetaan hyvin harvoin ja säilytetään olohuoneen nurkassa.

Itse olen myös miettinyt museopyörän hankintaa, koska ajopäiviä ei yleensä tule 30 enempää.
Museopyöränä voi olla vaikka 9-Kawa tai joku muu ennen 80-luvun puoliväliä valmistettu pyörä.
Uskoisin, että museokatsastajille tulee työntäyteinen kesä  ;D

Sipilän hallitukselta voisi joku tzuurnalisti kysyä klassisesti: Miltä nyt tuntuu?  ;D ;D
Peace. And that really has nothing to do with islam.
-Pat Condell
Jussi Halla-aho pääministeriksi 2019
Laura Huhtasaari presidentiksi 2024
Giorgia Meloni http://www.fratelli-italia.it
Matteo Salvini http://www.leganord.org

"keskiaasialainen"


Monokulttuuri FM
https://www.youtube.com/channel/UCXDMEjhhzvzqJQvXUPWVXfA

ArtturiE

Quote from: Faidros. on 12.01.2017, 12:51:25
Miljoona-Swan selviää pikkubusteria halvemmalla! :facepalm:
www.iltasanomat.fi/autot/art-2000005040819.html

Jälleen osoitus siitä, että Suomen nykyinen hallitus on pahasti pihalla tavallisen ihmisen arjesta.
Hallitussuomalaisia luulisi hävettävän, kun ajavat ökyrikkaiden etuja ja piinaavat pienyrittäjiä ja harrastajia.  Soini sai tästä oikein kruunun uralleen. Ei jatkoon.
Peace. And that really has nothing to do with islam.
-Pat Condell
Jussi Halla-aho pääministeriksi 2019
Laura Huhtasaari presidentiksi 2024
Giorgia Meloni http://www.fratelli-italia.it
Matteo Salvini http://www.leganord.org

"keskiaasialainen"


Monokulttuuri FM
https://www.youtube.com/channel/UCXDMEjhhzvzqJQvXUPWVXfA

JoKaGO

Tässä on nyt semmonen juttu, että uudessa tilanteessa menee muutama vuosi, että tilanne tasaantuu. Muutostilanteessa aina joku voittaa ja joku häviää, siitä ei pääse mihinkään!

Ainoa tapa, missä kukaan ei häviäisi, olisi autoilun kaikkien verojen poistaminen. Jokainen hiffaa, että ei käy!

Minä ymmärrän hyvin, että moottoriton miljoona-purjevene pääsee minimaalisella verolla, kun taas kymppitonnin(?) Busterista joutuu maksamaan enemmän. Fiksumpaa toki olisi, että kaikki vesikulkuneuvot soutuveneestä lähtien maksaisivat yhtä suuren veneveron, ja loput kerättäisiin polttoaineverolla.

Prätkäveron ymmärtää taas sitä kautta, että kyseessä on saastuttava leikkikalu. Mutta polttoaineverolla voitaisiin tietenkin kompensoida tuotakin. Auto on kuitenkin usein välttämättömyyshyödyke, mutta "tilapäistä autoveroa" jo 1950-luvulta peräisin, ollaan viimeinkin leikkaamassa, vähän.

Sitten jokerikortti: Valtion menojen leikkaaminen. Laitetaan pöytään välttämättömyydet, sairaalat, vanhusten ja vammaisten hoito, pelastustoimi, poliisi ja puolustusvoimat. Sitten katsotaan, paljonko on verotuloja alv- ja pääomaverosta. Sitten viritetään tuloverot. Jos keskimääräinen tulovero-% jää alle 15, lisätään menopuolta niin, että päästään 20%:iin. Numerot ovat tässä viittellisiä, ymmärrätte kyllä, mitä tarkoitan..
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

Kokoliha

Quote from: Faidros. on 11.01.2017, 17:10:48
Quote from: Ari-Lee on 11.01.2017, 15:59:57
Itse olen ollut kiinnostunut museokatsastetusta mp:stä. Sillä vain ajetaan hyvin harvoin ja säilytetään olohuoneen nurkassa.

Itselläni on vain noita natsien ja rasistien laitteita myytävänä, mutta laita kiinnostuksesi kohde/kohteet vaikka yksärinä, tunnen kuitenkin kohtuullisesti alaa.
Kainalon tuulettelijoille motskarit löytyy täältä, varaosia ja projektejakin on, mutta tuolla valmiit. www.boxer-osat.fi
Aivan kuin 50vee kriisi iskisi jälkikäteen kun noita kuvia katsoo. Tällainen olisi kyllä messevä laite: BMW R5 Hommage. Harrikka onkin niin lääst siison ja sitäpaitsi tämmöisenä fasistina arvostan toki kaikkea semmoista vimpainta mikä liippaa Saksaan ja missä on myös mustaa nahkaa. Tyylikästä. Tuolla kelpaisi ajaa ensi kesänä persujen puoluekokoukseen äänestämään Soinia vastaan. Pysäköisin tietysti mielenosoituksellisesti pääsisäänkäynnin viereen. Sivulaukkuihin kiinni isot plakaatit: Juppikootteri. Tarakalle kottaraisenpönttö.

Toi mekaaninen ahdin on kyllä hiukan tarpeeton, ei tässä iässä ole enää kiire.

Beenari

Quote from: Kokoliha on 16.01.2017, 01:09:11
Pysäköisin tietysti mielenosoituksellisesti pääsisäänkäynnin viereen. Sivulaukkuihin kiinni isot plakaatit: Juppikootteri. Tarakalle kottaraisenpönttö.

Tuossahan olisi oikeasti ideaa.
"Hölmöä miettiä, mikä maan tai maapallon tila on sadan vuoden kuluttua. Meistä kumpikaan ei ole silloin enää elossa"
- Antti Rinne (SDP)

Jack

Laskelmat näyttävät jo miinusta, vaikka ensimmäistäkään veroerää ei ole pantu maksuun.

https://tekniikanmaailma.fi/muu-tekniikka/tm-analyysi-hallituksen-esitys-moottoripyoraverosta-tuottaa-jo-tappiota/

Soinin juppiverot olisivat tehneet yli tonnin loven allekirjoittaneen työmarkkinatuella rahoitetettuun (valtio antaa ja valtio ottaa) vuosibudjettiin. Kuten jo aikaisemmin mainitsin, oli siis pakko poistaa rekisteristä kaksi vanhaa "juppivenettä" arvoltaan yhteensä korkeintaan muutama satanen, jos sitäkään (eikä satanen tarkoita tässä yhteydessä sataa tuhatta). Samalla menivät pitkään elättelemäni haaveet siitä, että pääsisin vielä kerran elämässäni kokeilemaan vesihiihtoa. Toinen veneistä nimittäin saattaisi olla vielä korjattavissa ajokuntoon. Muutamasta edellisestä vesihiihtokerrasta alkaa olla jo niin kauan, että osa tällä foorumilla kirjoittavista ei ole kenties tuolloin vielä edes ollut olemassa. No, jätetään nyt nostalgiapuheet.

150 euron mp-vero ei ole sekään kovin mukava. Summa on tuntuva, kun sen joutuu maksamaan vanhasta käytetystä kulkupelistä, jossa ei ole luksusta eikä suurta rahallista arvoa. Mutta minkäs teet.

Perussuomalaisten - ja kai muutkin hallituspuolueet ovat juonessa mukana - politiikka on ollut pienituloisia rankaisevaa ja suurituloisia palkitsevaa tai ainakin vähemmän rankaisevaa. Euromääräinen (eikä siis prosenteissa määriteltävä) tasaverohan edustaa köyhät kyykkyyn -politiikkaa puhtaimmillaan. Onhan maksettava summa suhteellisesti ankarampi pienituloiselle, joka maksaa summan vähistä tuloistaan.

Kun uuden auton ostaja saa veroalennuksen autoa ostaessaan, tässäkin tapauksessa hyödynsaaja on todennäköisemmin suurituloinen kuin pienituloinen. Pienituloiset eivät nimittäin osta usein uusia autoja vaan vanhoja käytettyjä. Ja kun käyttömaksu määritellään auton iän ja päästöjen perusteella, niin kuka taas hyötyy, ja kuka kärsii. No suurituloinen tietysti on se, joka todennäköisemmin hyötyy, koska hänellä on uusi moderni hybridiauto tai mikä lieneekään. Hänen autoilunsa halpeneminen maksatetaan vanhalla autolla ajavalla köyhällä kansalaisella määräämällä vanhasta autosta suuri vuosimaksu.

Uuno Nuivanen

#599
Quote150 euron mp-vero ei ole sekään kovin mukava. Summa on tuntuva, kun sen joutuu maksamaan vanhasta käytetystä kulkupelistä, jossa ei ole luksusta eikä suurta rahallista arvoa. Mutta minkäs teet.

Ja se rahallinen arvo putosi tai veron toteutuessa putoaa lähelle nollaa. Minun kahden (ennen) yhteisarvoltaan noin 6-7ke pyöräni arvo on nyt ehkä tonnin kaksi - jos joku ostaisi. Eli kiitti vaan Jabban persut.

300€ vero on suurempi kuin vuotuinen polttoainekulu näistä kahdesta.