News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

2016-08-08 Turvapaikan saanut EI usko oppivansa suomea edes 5 vuodessa

Started by writer, 09.08.2016, 12:49:47

Previous topic - Next topic

writer

QuoteAvaimet koossa, enää yksi puuttuu

8.8.2016
...

Haneen on irakilainen toimittaja, joka on tullut Suomeen turvapaikanhakijana. Turvallisuutensa vuoksi hän esiintyy vain etunimellään. Käännös arabiasta Sampsa Peltonen.

...

Koulumuistot palautuivat mieleeni, kun olin ensimmäistä päivää suomenkurssilla, jonne taannoin ilmoittauduin.

Kielitaidon puute on minulle ainoa täysipainoisen elämän este tässä maassa. Talvipäivän lyhyyteen ja kesäpäivän pituuteen olen jo sopeutunut; oikeastaan vuodenaikojen vaihtelu alkaa tuntua aika ihanalta. Alussa se sai hermoni kiristelemään, mutta nyt se on jo tuttua, mukavaakin. On niin jännää, kun keskellä yötä ei olekaan pilkkopimeää. Ihanaa, aivan lumoudun!

Tapakulttuurista ja yhteiskunnasta taas olen oppinut uskomattoman paljon, kun olen nyt saanut kuulua suomalaiseen perheeseen. Olen päässyt hyvin jyvälle täkäläisestä elämästä, ihmisten luonteesta ja mieltymyksistä.

Kokonaisvaltaisesta kotoutumisesta on siis puuttunut enää kielitaito.

Ensimmäisenä opiskelupäivänä lähdin bussilla Helsinkiin. Hermoja kiristi. En tiedä, miksi minua jännitti, vaikka halusin ehdottomasti päästä oppimaan suomea. Kurssille ilmoittautuminen oli oma valintani.

...

Onko vika kuulossa vai ymmärryksessä?

Kärsimys alkoi käydä sietämättömäksi. Opettaja puhui vain suomea, ja minä ymmärsin häntä vain muutaman eleen perusteella. Joskus hän turvautui englantiin, mutta silloin molemmat putosivat kärryiltä.

Hauska kyllä, olin oppinut paljon sanoja majoitusperheeni arkielämän tilanteissa. Kurssitoverini luulivatkin, että pärjään suomeksi hyvin ja että minun kuuluisi olla korkeamman tason kurssilla!

Kurssilla opiskeltiin suomea kolmen viikon ajan neljä tuntia päivässä neljänä päivänä viikossa. Lopputenttejä oli kaksi, ja pääsin molemmista läpi. En nyt aivan loistavin arvosanoin, mutteivät ne penkin allekaan menneet.

Tässä eräänä päivänä minulle paljastui, että suomea pidetään yhtenä maailman vaikeimmista kielistä. Perhanan Google, kun et läväyttänyt sitä tietoa silmieni eteen punaisella lihavoidulla tekstillä ennen kuin valitsin kohdemaakseni Suomen!

Ennen kielikurssia kuvittelin, että opin suomen alle viidessä vuodessa, mutta nyt olen vakuuttunut, etteivät ne viisi vuotta riitä alkuunkaan.

Loput linkistä:
http://www.vihrealanka.fi/blogi-suomi-p%C3%A4iv%C3%A4kirja/avaimet-koossa-en%C3%A4%C3%A4-yksi-puuttuu

Tässä se turvapaikan saaneiden surullinen todellisuus.

Eivät edes itse usko että edes 5 vuoden yhteiskunnan laskuun sossupummeilu ja kielen opiskelu saa heitä osaamaan suomea niin että pärjäisivät.

Tämänkin henkilön osalta paras ratkaisu olisi että Maahanmuuttovirasto arvioisi hänen suojeluntarpeensa uudelleen Lokakuun 2015 maa-arvioiden ja Toukokuun 2016 linjausten perusteella jossa ulkomaalaislain sisäisen paon mahdollisuutta alettiin noudattamaan ja LAKKAUTTAISI hänen turvapaikkansa ulkomaalaislain mukaisesti suojeluntarpeen loputtua ja lähettäisi hänet kotiinsa.
Jos jätät äänestämättä niin autat silloin muita puolueita ja eniten sinun äänestämättä jättämisestäsi hyötyy vaalit voittava puolue.

Ne persujen kannattajat jotka jättivät äänestämättä 2015 tukivat käytännössä äänestämättä jättämisellään Keskustaa ja ne jotka jättävät äänestämättä 2019 tukevat Demareita ja Kokoomusta.

Uuno Nuivanen

QuoteTässä eräänä päivänä minulle paljastui, että suomea pidetään yhtenä maailman vaikeimmista kielistä. Perhanan Google, kun et läväyttänyt sitä tietoa silmieni eteen punaisella lihavoidulla tekstillä ennen kuin valitsin kohdemaakseni Suomen!

"Hädänalainen".   :facepalm:

Gunnar Hymén

jaa, niin, no tuotahan se nykyään on, että lomakohdemaat valitaan aivan normaalisti, vaikka ollaan hädänalaisia pakolaisia.

anna mun kaikki kestää  :facepalm: :facepalm:
09.11.2016
Winnipeg Jets, Patrik Laine - 3+1
POTUS, Donald Trump - 100-0 vs Hillary

Kim Evil-666

Tuhansien järvien maa on nykyisin tuhansien matujen kohdemaa.

Pohjoinen Perkele! Arktisen alueen Eko-Mörökölli!
Oma polku- kiveen hakattu!

"Tässä on viisaus. Jolla ymmärrys on, se laskekoon pedon luvun; sillä se on ihmisen luku. Ja sen luku on kuusisataa kuusikymmentä kuusi."

Vaniljaihminen

Vihreiden pitäisi tehdä aloite koko suomen kielen kieltämisestä, ja asettaa sen tilalle huono englanti.
"Meillä on niin ihana hallitus mutta miehet vihaa.."

Chew Bacca

Quote from: Uuno Nuivanen on 09.08.2016, 12:53:43
QuoteTässä eräänä päivänä minulle paljastui, että suomea pidetään yhtenä maailman vaikeimmista kielistä. Perhanan Google, kun et läväyttänyt sitä tietoa silmieni eteen punaisella lihavoidulla tekstillä ennen kuin valitsin kohdemaakseni Suomen!

"Valitsin." Eikä toimittajaa liene kiinnostanut mikä maahan houkutti.

Pihalle kaikki!

Niobium

Ainakin jutun perusteella Haneen vaikutti kuitenkin varsin motivoituneelta oppimaan. Ja jos on (oikeasti) toimittaja ammatiltaan, luulisi hänen olevan myös jollain tavalla suuntautunut kieleen ja ilmaisuun. Silti ei usko oppivansa viidessä vuodessa Suomen kieltä.

Miten häneen suhteutetaan Ahmed tai Muhammed, joka saa halutessaan tulkkipalvelut ilmaiseksi aina halutessaan? Ympärillä tukiverkosto, joka täyttää kaavakkeet ja anomukset hänen puolestaan. Ja jos kelasta tulee hylsy hakemukseen, niin AINA voi lyödä pöytään kortin, jossa kerrotaan, ettei ymmärtänyt.
"Varmaan jokaisen venäläisen äidin suurin unelma on synnyttää lisää lapsia tulevaisuuden juoksuhautoihin laittamaan käsikranaatti leuan alle ja vetämään sokka irti. Korvaukseksi saa säkillisen perunoita. " (Jäsen Hohtis.)

nollatoleranssi

Tuskin moni muukaan uskoo. Ainoastaan jokapäiväisellä arkisella puhekäytöllä se voisi olla mahdollista. Kielioppisäännöt voi joku oppia nopeasti, mutta jopa suomalaisille ne ovat vaikeita, saati sitten tulijoille.
Kriitikon varjo -blogi
http://kriitikonvarjo.blogspot.fi/

Eisernes Kreuz

Ei se mitään, valtio maksaa, joten ei se ole keneltäkään pois.

Kyllä tällä tienataan vielä! Lisää matuja maahan!
There is freedom of speech, but freedom after speech, that I cannot guarantee.
- Idi Amin, diktaattori

Skeptikko

Nämä myytit suomen kielestä jonain poikkeuksellisen vaikeana kielenä oppia alkavat jo vähitellen ottaa päähän. Niitä viljelemällä annetaan myös tekosyy olla opettelematta suomen kieltä, mikä on valitettavan yleistä jopa kymmeniä vuosia Suomessa asuneiden pakolaisten keskuudessa. Tosiasiassa kuka tahansa normaaliälyinen ja motivoitunut henkilö, joka vain käyttää aikaa suomen kielen opiskeluun, oppii kyllä paljon viittä vuotta lyhyemmässä ajassa suomen kieltä niin paljon, että tulee sillä ainakin arkielämässä toimeen.

Tuossakin jutussa nostetaan joksikin ihmeelliseksi ongelmaksi se, ettei tämä irakilainen erota joitain äänteitä toisistaan. Tämähän on pikemminkin sääntö kuin poikkeus vieraiden kielten opiskelussa. Jos äänteet eivät ole kielten välillä täsmälleen samanlaisia, niin osa äänteistä muodostaa ongelmia niin lausumisen kuin toisistaan erottamisen välillä. Hyvin harva suomalainenkaan osaa virheettä ääntää englantia tai erottaa joitain toisiaan muistuttavia äänteitä toisistaan. Useimmiten tämä ei kuitenkaan ole mikään ylitsepääsemätön ongelma, sillä ihmiset pystyvät kontekstista tulkitsemaan asian kuitenkin oikein.
En homona toivota tervetulleiksi Suomeen henkilöitä, jotka haluavat tappaa minut:
http://www.bbc.com/news/magazine-33565055

Tanskan pakolaisapu: hallitsematon tulijatulva johtamassa armageddoniin ja yhteiskuntamme tuhoon:
http://jyllands-posten.dk/international/europa/ECE7963933/Sammenbrud-truer-flygtningesystem/

Niobium

Quote from: nollatoleranssi on 09.08.2016, 13:30:35
Tuskin moni muukaan uskoo. Ainoastaan jokapäiväisellä arkisella puhekäytöllä se voisi olla mahdollista. Kielioppisäännöt voi joku oppia nopeasti, mutta jopa suomalaisille ne ovat vaikeita, saati sitten tulijoille.

Sepä se, kun täälläkin annetaan matujen slummiutua alueittain omiin kieliryhmiinsä, ei ole mitään toivoa. Mikä kannuste heitä siinä vaiheessa ajaa opettelemaan suomea, kun palvelut pelaavat ja taikaseinä on antelias?

"Varmaan jokaisen venäläisen äidin suurin unelma on synnyttää lisää lapsia tulevaisuuden juoksuhautoihin laittamaan käsikranaatti leuan alle ja vetämään sokka irti. Korvaukseksi saa säkillisen perunoita. " (Jäsen Hohtis.)

Blanc73

Osa moniosaajista ei osaa kunnolla suomea edes 20v maassa notkumisen jälkeen. Miksi pitäisi opetella uusi kieli, jos soskun/KELAn "palkka" on aina ajallaan tilillä?

QuoteTurvallisuutensa vuoksi hän esiintyy vain etunimellään
Juhlapaikanhakijasta tuli hädänalainen vasta Suomessa?
"Somaleissa on korkeasti koulutettuja runsaasti mm. koneinsinöörejä, Soile Syrjäläinen on huomannut. Heidän todistuksensa on vain jäänyt Somaliaan, hän toteaa."

Erikoislääkäri ja terapeutti Pirkko Brusila: "Muslimeilla seksuaalisuuden käsite on kantasuomalaisia laajempi."

Skeptikko

Quote from: Blanc73 on 09.08.2016, 13:43:43
Osa moniosaajista ei osaa kunnolla suomea edes 20v maassa notkumisen jälkeen. Miksi pitäisi opetella uusi kieli, jos soskun/KELAn "palkka" on aina ajallaan tilillä?

Kelan "palkkaa" pitäisi muuttaa vähintään niin, että jos parin vuoden kuluttua ei ala läpäistä jotain kielitestejä, niin tukitaso alkaa vähitellen tippua selvästi nykyistä tasoa alemmaksi. Voisi tulla vihdoin joku motivaatiotakin opetella suomen kieli. Jättiperheellisillähän ei esimerkiksi työn takia juuri kannata opetella, kun tuista saa pitkään suunnilleen yhtä paljon, kuin mitä työelämässä olemalla voisi tienata.
En homona toivota tervetulleiksi Suomeen henkilöitä, jotka haluavat tappaa minut:
http://www.bbc.com/news/magazine-33565055

Tanskan pakolaisapu: hallitsematon tulijatulva johtamassa armageddoniin ja yhteiskuntamme tuhoon:
http://jyllands-posten.dk/international/europa/ECE7963933/Sammenbrud-truer-flygtningesystem/

Blanc73

Quote from: Hän on 09.08.2016, 13:17:42
Quote from: Uuno Nuivanen on 09.08.2016, 12:53:43

"Valitsin." Eikä toimittajaa liene kiinnostanut mikä maahan houkutti.

Pihalle kaikki!

Hyvä huomio. Nykyajan "pakolaisuus" Lähi-idästä on yksi helv**n suuri vitsi. Eräs historian suurimmista huijauksista.

"Somaleissa on korkeasti koulutettuja runsaasti mm. koneinsinöörejä, Soile Syrjäläinen on huomannut. Heidän todistuksensa on vain jäänyt Somaliaan, hän toteaa."

Erikoislääkäri ja terapeutti Pirkko Brusila: "Muslimeilla seksuaalisuuden käsite on kantasuomalaisia laajempi."

JulmaJuha

Onpa vaikea tajuta elämän perusasioita.

Jos Suomessa asuminen vaatisi työn tekemistä elääkseen, joka taas vaatii kielitaitoa, niin nälkä opettaisi kahdessa kuukaudessa kelvollisen tason puhua ja ymmärtää tätä kieltä.

Nyt tulijoiden perusolettamus on, että työtä ei tarvitse tehdä päivääkään elämänsä aikana (Kiitos netin tietotoimistojen). Jos pitää asioida vaikkapa rahaa hakemassa tai baareissa jne jne... niin suomalaiset naiset auttavat näitä kilvan ja tekevät kielen oppimisen omalta osaltaan tarpeettomaksi. Suomalainen nainen opettelee vaikka itse Arabiaa miellyttäälkseen tulijoita ja tehdäkseen heidän olonsa "tervetulleeksi" ja olemisensa täällä toivotuksi.
Ei tämä meno voi tästä ainakaan enää hullummaksi mennä!
Eihän? ööh siis, ettäkö voi? ettäkö hulluudella ei ole rajaa?

Jaska Pankkaaja

Quote from: JulmaJuha on 09.08.2016, 13:54:22
Onpa vaikea tajuta elämän perusasioita.

Tämä ymmärtäminen on vaikiaa myös suomalaisille. Kun kansan enemmistö itse elää jollain sosiaaliavustuksella tai de-luxe sosiaaliavustuksella jossain jukisrahoitteisessa leikkityökeskuksessa niin näiden perusjuttujenkin hämärtäminen onnistuu, etenkin kun koko media tuottaa yhtenäistä propagandaa. Mummut ja vaarit ihailevat suklaavauvvoja ämmäinlehdissä ja äänestelevät innokkaasti kokoomuksia ja sossuja. Heille pitäisi vain vääntää rautalangasta että muhkeat eläkkeet täytyy pudottaa malawilaisten tasolle jotta ne suklaavauvvat voidaan elättää. No seniili on seniili eikä niille kannata enää mitään selittää, eläkkeet pois ja kuoppaan vaan tavjan hajua tuottamaan. Harvalukuinen työkansa sen sijaan pitäisi saada heräämään ja veronmaksulakkoon.
Those who make peaceful revolution impossible, make violent revolution inevitable. J.F Kennedy

Titus

Quote from: writer on 09.08.2016, 12:49:47

Haneen on irakilainen toimittaja, joka on tullut Suomeen turvapaikanhakijana. Turvallisuutensa vuoksi hän esiintyy vain etunimellään. Käännös arabiasta Sampsa Peltonen.

öhym, nettihakujen vaikeuttamiseksi nimi muutettu/unohdettu... ellei toimittaja ole keksinyt koko tarinaa.
that's a bingo!

Micke90

Ei uskonut oppivansa suomea alle 5 vuodessa? Todellinen huippuosaaja. Kyllä hänestä vielä jonkin suomalaisen laatulehden toimittaja tulee.   :facepalm:

maltti on valttia

Quote from: Gunnar Hymén on 09.08.2016, 12:54:41
jaa, niin, no tuotahan se nykyään on, että lomakohdemaat valitaan aivan normaalisti, vaikka ollaan hädänalaisia pakolaisia.

anna mun kaikki kestää  :facepalm: :facepalm:

"Kohdemaa" valitaan internetin sivuilta, aivan kuten suomessakin suvaitsevaiset valitsevat lomakohdettaan kuukausitolkulla työaikana työpaikallaan kahvitaukojen välisenä aikana.

yks vaan

Tässä on kuitenkin pointtia siinä, että on järjetöntä yrittää opettaa suomen perusteita suomeksi. Opetus vaatii korkeamman abstraktiotason viestintää, jotta kielen rakennetta, toimintaa jne ymmärtää.

Varsinkin suomen kaltaisen kielen opettaminen banaanin ja omenan kuvia näyttämällä ei oikein toimi. Aluksi toki opitaan sanomaan oma nimi ja tilaamaan pizza ja ollaan innoissaan, mutta siihen se sitten jääkin. Monta vuotta yritetään oppia ulkoa jotain fraaseja, mutta ei se vaan toimi. (do the math)

Suomen kursseilla on sama ongelma kautta linjan, ihmiset eivät ymmärrä eikä heille opeteta asioita kunnolla. Lopputulos on lähinnä helvetillinen kasa sääntöjä, joita ei edes ymmärretä eikä varsinkaan osata soveltaa. Lopulta koko touhu vaan ärsyttää.

Arabiankielistä materiaalia ei edes varmaan ole ja jos on, se on just jotain omena/banaanipaskaa.

Suomen opetus tulisi uudistaa täysin.
Kuka syrjisi minua?

Marius

Itse olen päivittäin tekemisissä ulkomaalaisten kanssa.

Useimmiten he ovat vaivautuneita suomenkielen vaikeuden edessä,
mutta kun heitä rohkaisee sanomaan vaan, niin siitä se lähtee.

Ääriesimerkki on eräs japanilainen nuori nainen, kuka oli Suomessa ensimmäistä kertaa,
liikenainen, vain läpikulkumatkalla, mutta oli lentomatkansa/matkojensa aikana opetellut suomenkieltä.
Niin hän kertoi, ja luotan sanaansa.

Olin tyrmistynyt: hieman padia ja sanakirjaa apunaan käyttäen, hän pystyi välttävään keskusteluun kanssani suomeksi. Itse yritin vaihtaa keskustelun englanniksi, mutta neito vaati meitä pysymään suomenkielessä.

Siis: muutamassa tunnissa oli oppinut suomenkielen alkeet.

Kun on motivaatio, avoin mieli, kyky ja tahto...
Yksi plus yksi on kolme, koska enemmistö sanoo niin.

Ari-Lee

Quote from: Niobium on 09.08.2016, 13:39:30
Quote from: nollatoleranssi on 09.08.2016, 13:30:35

Sepä se, kun täälläkin annetaan matujen slummiutua alueittain omiin kieliryhmiinsä, ei ole mitään toivoa. Mikä kannuste heitä siinä vaiheessa ajaa opettelemaan suomea, kun palvelut pelaavat ja taikaseinä on antelias?

Toisaalta tunkeutujien lukumäärältään suuri massa annetaan slummiutua omiin kieliryhmiinsä ja toisaalta taas he eivät kuulu samoille alueille työtä tekevien veronmaksajien kanssa. Siihen on useita kulttuurellisia erityissyitä. Kuka normaalissa päivätyössä käyvä lapsiperheellinen velkarahoitteisessa omistusasunnossa asuva haluaisi heidät naapuriinsa äbäläwöimään?

Ja sitten on vielä sekin seikka, että he puhuvat kotonaan perheensä parissa vain sitä kieltä mitä itse osaavat eli lähtömaan kieltä.

Sitten on vielä pienen pieni nyanssi kotoutuskoulutuksessa, mihin on kirjoitettu, että kotoutettavat säilyttävät oman kielensä ja kulttuurinsa. Skitsofreenista.
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

Vredesbyrd

Mitä, eivätkö toimittajat olekaan universaalisti taitojen moniottelijoita, joilta sujuu mikä tahansa tuosta noin vaan?
Psykoanalyyttisessä näkökulmassa aikuinen on ihminen, jolle ei tarvitse valehdella. Aikuinen kestää, jos hänelle sanotaan, miten asia on.

cossus

Opinhan minäkin viidessä vuodessa, vaikka en osannut tullessani sanaakaan mitään kieltä. Eikä ollut edes vaateriepua päällä.

Paju

Quote from: yks vaan on 09.08.2016, 14:20:54
Tässä on kuitenkin pointtia siinä, että on järjetöntä yrittää opettaa suomen perusteita suomeksi. Opetus vaatii korkeamman abstraktiotason viestintää, jotta kielen rakennetta, toimintaa jne ymmärtää.

Varsinkin suomen kaltaisen kielen opettaminen banaanin ja omenan kuvia näyttämällä ei oikein toimi. Aluksi toki opitaan sanomaan oma nimi ja tilaamaan pizza ja ollaan innoissaan, mutta siihen se sitten jääkin. Monta vuotta yritetään oppia ulkoa jotain fraaseja, mutta ei se vaan toimi. (do the math)

Itselleni on opetettu peruskoulussa saksa saksaksi ja englanti englanniksi ilman muunkielistä opetusta tai oppimateriaalia, myös lukion ranska opittiin 90-prosenttisesti tuolla metodilla. Kielioppi on (tai ainakin tuolloin oli) erinomaisesti hallussa, sekä käytännössä että teorian osalta. Yliopistossa kielioppiteoriaa syvennettiin - opiskeltavalla kielellä tottakai.

Tämä vaatii toki opettajalta osaamista, suomenkurssien tasoa tai opetusmenetelmiä en tunne.

Suomenkursseille on tulijoita useista kieliryhmistä. Kun opetuskieli on kaikille suomi, voidaan erikieliset yhdistää samaan ryhmään, joskin jonkinlainen ryhmäjako oppimateriaalieroineen on aakkosten tuntemisen (saati lukutaidon) perusteella varmastikin välttämätön.

Marius

Ja onhan se niinkin, että vaikka olen suomalainen, hieman hybridi,

niin en tähän päivään mennessä ole oppinut suomenkieltä.

Mutta opiskelen Suomea, "ei siksi, että se olisi helppoa, vaan siksi, että se on vaikeaa".
Yksi plus yksi on kolme, koska enemmistö sanoo niin.

Linkster

"turvapaikan saanut" on varmasti oikeassa; maatamme mädättämään saapuneet somput eivät ole 25 (kahdessakymmenessäviidessä) vuodessakaan vielä ehtineet oppimaan tätä niin hirveän vaikeata kieltämme. Eivät tietenkään ole oikein yrittäneetkään, kun ei tarvitse.

Surkeata voi olla työntekijänä olo (mikä utopia!) jos kielitaito ja halu yleensäkään oppia mitään on tätä luokkaa kuin näillä tulokkailla.

Ja_tre

Tunnen muutaman eri kansallisuuden miehiä ja naisia, jotka ovat avioliitossa suomalaisen kanssa. Kumma juttu, mutta kaikki he ovat oppineet kieltä, kuka enemmän, kuka vähemmän. Kaikki ovat olleet yhteiskunnan järjestämällä kielikurssilla, ottaneet kurssin vakavasti ja tehneet tehtävät.

Voisiko selittävänä tekijänä olla motivaatio? Kun kaikki annetaan valmiina  tulkkeineen ja avustajineen ei ole syytä opiskella.

Ullatusnillitus

Quote from: Kim Evil-666 on 09.08.2016, 13:06:40
Tuhansien järvien maa on nykyisin tuhansien matujen kohdemaa.

...jotka "tuhansiin järviin juosta saa..."