News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

Hyperloop - Bullshittiä piilaaksosta

Started by Totti, 08.08.2016, 14:10:44

Previous topic - Next topic

risto

Quote from: Vesa Heimo on 08.08.2016, 20:45:29
Quote from: JoKaGO on 08.08.2016, 20:39:02
Quote from: Kirjolohikäärme on 08.08.2016, 20:32:37
Quote from: JoKaGO on 08.08.2016, 20:20:06
No miksi ne ilmapalloilijat ja hävittäjälentöjätkin sitten käyttävät hankalaa ja epämukavaa painepukua?

Altistuminen tyhjiölle rikkoo ihon pintaverisuonet.  Tulee punaiset silmät ja violetti kroppa.  Mutta ei ilmapalloefektiä.  Suosittelen yllämainittua Wikipedian artikkelia; siinä kerrotaan mitä tapahtui kun tätä kokeiltiin useita kertoja.

Kuulin nyt jo edesmenneeltä hävittäjälentäjältä, että jollei ole painepukua päällä MiGin ohjaamossa, niin 10 km:n korkeudella veri tuppaa kiehumaan suonien sisällä. Taisi puhua paskaa.


https://en.wikipedia.org/wiki/Armstrong_limit Tuplat vaatii

Tuplat vaatii, että neste kiehuu kehon ulkopuolella, esim. kielellä oleva sylki.

Verenkierto on itsessään paineistettu järjestelmä, joten se vaatii paljon enemmän. Olikohan se niin, että ei kiehu edes täydessä tyhjiössä ruumiin lämmössä. Ehkä jotain yksittäisiä kaasukuplia tulee verenkiertoon.
"JH-a:n ei suurmoskeijalle oli niin pitkä ja perusteellinen, että tyhmimmät luulivat sen olevan kyllä." -Faidros.

Jaska Pankkaaja

Niin ja terouhkaan voi todeta että kyllä Kanaalin tunnelin tai jonkun jo olemassa olevan luotijunan räjäyttäminen olisi jo nyt melkoinen mediatapaus joka pitäisi poliisit ja oikeudenpilkkalaitoksen kiireisenä kun verkkorasisteja jahdattaisiin 24/7 ja media joutuisi valkopesemään harmillista yksittäistapausta viikkotolkulla ennen kuin teeveeperunoiden mielet tasoittuisivat keskikalijan ja "viihteen" parissa. Jostain atomiälläähjytkystä suurkaupungissa nyt puhumattakaan.
Those who make peaceful revolution impossible, make violent revolution inevitable. J.F Kennedy

Totti

Quote from: Jaska Pankkaaja on 08.08.2016, 22:12:33
Sinänsä putken pettäminen esimerkiksi "yksittäisen mielenterveystapauksen" toiminnan johdosta ei välttämättä olisi täysi katastrofi koska kun putkessa ilman paine alkaa nousta jarruttaa se tulevan kapselin vauhtia

Se jarrutus on vaan aika raju. Räjäytettyyn putkeen virtaa ilmaa sisään lähes äänen nopeudella. Vastaan tulee 1000 km/h alipaineessa ajava juna. Kun nämä törmäävät jälki on aika ruma. Käytännössä putki halkeaa silloin uudesta kohdasta ja ilmarintama jatkaa etenemistä kohti seuraavaa vaunua.

Ainakaan näillä näkymin putkessa ei ole mitään ilmatiiviitä ovia missään jotka voisivat pysäyttää tapahtumaketjun matkan varrella, joten painerintama tule etenemään päihin saakka räjäyttäen koko paskan sirpaleiksi.

Käytännössä koko tuubi voidaan tuhoa lopullisesti yhdellä paukulla.
Sosialisti on mätä ydintä myöten.
- kansanviisaus

Tabula Rasa

Quote from: Kirjolohikäärme on 08.08.2016, 21:27:32
Quote from: JoKaGO on 08.08.2016, 21:14:34
Kiitos, nyt alkaa ymmärtää!
Mitä mitä mitä!!!!  Sinäkö opit jotain internet-keskustelussa???  Eieieiei, ei näin pidä toimia.  Internetissä väitellään ja vängätään maailman tappiin asti.  Koskaan ei anneta periksi.  Nyt, herraseni, jatkat kiltisti kinastelua katkeraan äärettömyyteen asti!  Internetissä ei oppimiskykyisiä hyväksytä!

Homma onkin internet 2.0. Täällä opitaan virheistään.

Ja kun ei tuohon 2cm seinämävahvuuteen tarvita edes räjähdettä. Jenkeissä yleiset raskaat kiväärit tyyliin .50 BMG riittävät reiän tekoon. Yksi hupiammuskelija kaataa koko systeemin.

Noin muuten, mikäli tahdotaan ja tarvitaan lisää liikennettä niin koeteltu ja luotettava sähköveturi on kelpo peli. Esim nykyinen vrllä käytössä oleva Lok 2000 sähköveturi voisi teknisesti saavuttaa huippunopeuden 230km/h. Ja kalustoa uusimalla saa yli 300km/h nopeuksiin pystyviä junia. Rataverkkoa pitäisi vain päivittää suurnopeusjunille sopivaksi. Mutta onhan entisen parantelu vähemmän mediaseksikästä kuin uuden teknologian myynti. Kaksiraiteinen suurnopeusjuna ja riittävästi vuoroja niin alle tunnin juna kolmioon hki-tre-turku olisi ihan mahdollista. Ja jos rahaa olisi, niin jyväskylä ja lahti samaan tai vaikka mikkeli ja porikin. Ja jos olisi paljon rahaa niin laittaisi junan putkeen tai maan sisään niin sääolot eivät pääsisi häiritsemään.
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

Artisti

Quote from: Jaska Pankkaaja on 08.08.2016, 22:14:49
Quote from: Artisti on 08.08.2016, 22:09:13
Quote from: Jaska Pankkaaja on 08.08.2016, 21:58:47
Quote from: Artisti on 08.08.2016, 21:38:35
Olen tuota hyperluuppia miettinyt, ettei ehkä sittenkään kannattaisi tehdä hankalaa tyhjiötä putkeen, vaan junan etupuolelle lievä alipaine ja takapuolelle lievä ylipaine.
...
t väylämaksuja 20-30% tuloista, yksityisautoilu on kielletty.

Ei pieni paine-ero auta mitään isommassa vauhdissa vaan virtaus alkaa muuttumaan turbulenttiseksi ja näin vastus kasvaa exponentaalisesti. Koko idis on juuri se tyhjiö, ilman tyhjiötä nopeasti liikkuvia laitteita sanotaan lentokoneiksi  ;)

Tyhjiötä sinne putkeen ei kuitenkaan saada. Alipaine kyllä, muttei tyhjiötä. Turbulenssia voi pienentää alipaineella ja aerodynamiikalla. Lentokonekin lentää korkealla osittain pienemmän ilmanvastuksen vuoksi, osittain edullisten ilmavirtausten vuoksi.

No ei täydellistä tyhjiötä mutta tarkoitus lienee saada sinne hyvin alhainen paine. Ei jaksa enää lukea niitä speksejä mutta jos joku muistaa niin voisi laittaa sen paljonko se paine siinä putkessa on? Joku 0,05bar?

Ai 0,05 baria suunnittelivat? Kuulostaa melko epärealistiselta ja hajoamisalttiilta. Ettei ollut 0,5 baria? 10000 metrin korkeudessa, jossa matkustajakoneet lentävät, taitaa olla 0,3 baria. En usko, että lähdetään 0,05 baria tavoittelemaan, vaatii liian raskaat ja kalliit systeemit. Hyvä järjestelmä on sellainen, joka toimii, vaikka joku paikka repsottaakin, tuo lakkaisi toimimasta jos kärpänen jäisi oven väliin.

Totti

Quote from: Tabula Rasa on 08.08.2016, 22:29:15
Noin muuten, mikäli tahdotaan ja tarvitaan lisää liikennettä niin koeteltu ja luotettava sähköveturi on kelpo peli. Esim nykyinen vrllä käytössä oleva Lok 2000 sähköveturi voisi teknisesti saavuttaa huippunopeuden 230km/h. Ja kalustoa uusimalla saa yli 300km/h nopeuksiin pystyviä junia. Rataverkkoa pitäisi vain päivittää suurnopeusjunille sopivaksi.

Tämä!

Huomattavasti kustannustehokkaampi systeemi kun Hyperloop olisi tehdä korkeanopeusradat muutaman metrin maan yläpuolelle tolppien varaan, jotta erinäiset kolaritilanteet voidaan eliminoida ja nopeutta kasvattaa.

Kun siis unohdetaan vanhantyyliset kiskot maan päällä, on mahdollista rakentaa halpa ja nopea rata esim. jonkinlaisena monorailina. Monorailin etu on, että maa sen alla on käytettävissä eikä juna voi suistua siltä pois kovissakaan nopeuksissa.
Nopeuden voisi silloin kasvattaa aika helposti jonnekin 200-300 km/h, joka olisi täysin riittävä vielä 1000 km etäisyyksille.

Monorail: https://en.wikipedia.org/wiki/Monorail
Sosialisti on mätä ydintä myöten.
- kansanviisaus

Jaska Pankkaaja

Quote from: Artisti on 08.08.2016, 22:35:47
Ai 0,05 baria suunnittelivat? Kuulostaa melko epärealistiselta ja hajoamisalttiilta. Ettei ollut 0,5 baria? 10000 metrin korkeudessa, jossa matkustajakoneet lentävät, taitaa olla 0,3 baria. En usko, että lähdetään 0,05 baria tavoittelemaan, vaatii liian raskaat ja kalliit systeemit. Hyvä järjestelmä on sellainen, joka toimii, vaikka joku paikka repsottaakin, tuo lakkaisi toimimasta jos kärpänen jäisi oven väliin.

Emmää tosiaan tiedä mutta eiköhän se paineen pidä olla todella pieni jotta idis toteutuu? Sinne 0,3 baarin paineeseen kun päästään jo niillä lentokoneilla..
Those who make peaceful revolution impossible, make violent revolution inevitable. J.F Kennedy

Possumi

#97
Quote from: Hohtava Mamma on 08.08.2016, 21:50:24
Quote from: Possumi on 08.08.2016, 21:02:35
Lukekaan niiden omat speksit täältä älkääkä 'nillittäkö'  :P

http://www.spacex.com/sites/spacex/files/hyperloop_alpha-20130812.pdf

Pelkästään toi niiden kompressorijärjestelmä akkuineen ja vesihöyrykammioineen on semmoinen hirvitys että 'what could possible go wrong'  :facepalm:

Mikä tuossa kompurasysteemissä sinun mielestäsi oli pielessä?

Se että se on pelkkä piirustus paperilla. Sen kompleksisuutta tai siihen liittyviä ingenjöörimäisiä haasteita et ymmärrä sinä enkä minäkään koska kukaan ei ole koskaan yrittänyt rakentaa tuollaista härpäkettä.

Pointti on edelleen se että yksikin kohta tuosta järjestelmästä korkkaa ja porukka on tyhjiö putkessa ilman hätäpoistumistietä ja mahdollisesti räjähtävä/palava kapseli ympärillään sekä perässä parin kilsan päässä heitä kohti kiitää seuraava kapseli äänen nopeudella.

PS: Sen verran tuota katseltuani totesin että perhana aikovat siinä niiku kompressorin bleedairilla muodostaa ilma-patjan/laakerin jonka varassa koko kapseli siis putkessa liikkuu. Mitähän kapseli sanoo jos tuo ilmapatja katoaa syystä tai toisesta 1200km/h nopeudessa. Saa olla hyvät vaseliinit tuubin seinämän ja kapselin välissä ettei vaan tulis kitkaa 8)

Gunnar Hymén

Quote from: JoKaGO on 08.08.2016, 21:14:34
Mutta tämä otsikon asia, bullshittiä on. Toki, tutkikoon ja kokeilkoon, jolla perse kestää, mutta julkinen rahoitus pysyköön kaukana tällaisesta haihattelusta.

tämähän sopii nakutettuna Helsingin yliopistolle. onhan niillä jo sähköyliherkkyyshuonekin valmiina!
09.11.2016
Winnipeg Jets, Patrik Laine - 3+1
POTUS, Donald Trump - 100-0 vs Hillary

Possumi

Quote from: Artisti on 08.08.2016, 22:35:47
Ai 0,05 baria suunnittelivat? Kuulostaa melko epärealistiselta ja hajoamisalttiilta. Ettei ollut 0,5 baria? 10000 metrin korkeudessa, jossa matkustajakoneet lentävät, taitaa olla 0,3 baria. En usko, että lähdetään 0,05 baria tavoittelemaan, vaatii liian raskaat ja kalliit systeemit. Hyvä järjestelmä on sellainen, joka toimii, vaikka joku paikka repsottaakin, tuo lakkaisi toimimasta jos kärpänen jäisi oven väliin.

Hyperloopin speksistä:
Quote"The pressure of air in Hyperloop is about 1/6 the pressure of the atmosphere on Mars. This is an operating pressure of 100 Pascals, which reduces the drag force of the air by 1,000 times relative to sea level conditions and would be equivalent to flying above 150,000 feet altitude"

0,001 baria.

Mutta mitäs pikku pilkkuvirheestä. Kyllä ingenjöörit hoitaa homman 8)

Artisti

Quote from: Totti on 08.08.2016, 22:39:04
Quote from: Tabula Rasa on 08.08.2016, 22:29:15
Noin muuten, mikäli tahdotaan ja tarvitaan lisää liikennettä niin koeteltu ja luotettava sähköveturi on kelpo peli. Esim nykyinen vrllä käytössä oleva Lok 2000 sähköveturi voisi teknisesti saavuttaa huippunopeuden 230km/h. Ja kalustoa uusimalla saa yli 300km/h nopeuksiin pystyviä junia. Rataverkkoa pitäisi vain päivittää suurnopeusjunille sopivaksi.

Tämä!

Huomattavasti kustannustehokkaampi systeemi kun Hyperloop olisi tehdä korkeanopeusradat muutaman metrin maan yläpuolelle tolppien varaan, jotta erinäiset kolaritilanteet voidaan eliminoida ja nopeutta kasvattaa.

Kun siis unohdetaan vanhantyyliset kiskot maan päällä, on mahdollista rakentaa halpa ja nopea rata esim. jonkinlaisena monorailina. Monorailin etu on, että maa sen alla on käytettävissä eikä juna voi suistua siltä pois kovissakaan nopeuksissa.
Nopeuden voisi silloin kasvattaa aika helposti jonnekin 200-300 km/h, joka olisi täysin riittävä vielä 1000 km etäisyyksille.

Monorail: https://en.wikipedia.org/wiki/Monorail

Maglev on ikivanha keksintö ja ollut kaupallisessa toiminnassa jo iät ja ajat. Pidän kyllä leijuvaa magleviä hyvinkin toteutuskelpoisena vaihtoehtona. Pikavuoro Helsinki-Tampere  500 km/h olisi ihan riittävän nopea, matka taittuisi parissakymmenessä minuutissa: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Transrapid   TUO on mahdollista! Tyhjiöputki on täysin turha.

Skeptikko

#101
Quote from: Gunnar Hymén on 08.08.2016, 23:21:08
tämähän sopii nakutettuna Helsingin yliopistolle. onhan niillä jo sähköyliherkkyyshuonekin valmiina!

Mikä tämä sähköyliherkkyyshuonejuttu oikein on? En olekaan sellaisesta kuullut ennen.

PS, olisiko kyse tästä? Kaikkea sitä tuleekin vastaan...:

Huuhaata Helsingin yliopistolla – "sähköeristysverhot" ja kaikki!
http://blogit.image.fi/vesanlinja/huuhaata-helsingin-yliopistolla-sahkoeristysverhot-ja-kaikki/

Quote
Siis: "hiljainen työskentelytila henkilöille, jotka ovat herkistyneet esimerkiksi hajusteille, kotieläimille tai sähkölle". Sähkö mainitaan vain suomeksi, ja ehkä hyvä niin, ettei tuosta tule kansainvälistä naureskelun kohdetta. Tilasta löytyy maininta myös yliopiston kirjaston sivuilta:
...
Olin kerran tuolla fiilistelemässä. Virkailija esitteli ylpeänä sähköeristysverhoja ja mitä kaikkea siellä oli.

Helsingin yliopiston kirjasto
https://www.facebook.com/hulib/posts/10153975155318858

Sähköyliherkkyys ei ole sairaus Suomessa
http://yle.fi/aihe/artikkeli/2012/08/01/sahkoyliherkkyys-ei-ole-sairaus-suomessa

Quote
Pieni askel parempaan on kuitenkin tapahtunut. Helsingin yliopiston uusi Kaisa-talo on ensimmäinen julkinen tila Suomessa, joka on suunniteltu myös sähköyliherkkiä ajatellen. Kirjastossa ei ole lainkaan pistorasioita ja valaistus on toteutettu värinättömällä, tasavirta valaistuksella.

Kas, kun ei valaistusta kynttilöillä, niin kuin tuossa yhdessä YLEn videossa... Ensimmäisellä videolla on muuten näköjään valittelemassa sähköyliherkkyyttään surullisenkuuluisan Koneen Säätiön hallituksen puheenjohtaja, Hanna Nurminen. Jo ennenkin tämä Koneen Säätiö on päässyt moneen kertaan esiin Hommaforumilla. Tässä vain joitain juttuja mainitakseni:

2012-05-28 Somalitutkimus sai 600 000 euroa (Päivi Harinen)
http://hommaforum.org/index.php/topic,71150.msg1684691.html#msg1684691

2011-03-17 Umayya Abu-Hanna muutti Amsterdamiin (yhdistetty)
http://hommaforum.org/index.php/topic,45227.msg614018.html#msg614018

2016-06-16 Tuunaustalkoilla vahvistetaan tp-hakijanuorten kielenoppimista
http://hommaforum.org/index.php/topic,114080.msg2316838.html#msg2316838

Maryan Abdulkarim on näkymätön (yhdistetty)
http://hommaforum.org/index.php/topic,97265.msg2002105.html#msg2002105

2013-04-26 TS: Koneen Säätiö tukee monikielisyyttä edistäviä taidehankkeita
http://hommaforum.org/index.php?topic=81685.0

2011-03-17 Umayya Abu-Hanna muutti Amsterdamiin (yhdistetty)
https://hommaforum.org/index.php/topic,45227.msg1678886.html#msg1678886
En homona toivota tervetulleiksi Suomeen henkilöitä, jotka haluavat tappaa minut:
http://www.bbc.com/news/magazine-33565055

Tanskan pakolaisapu: hallitsematon tulijatulva johtamassa armageddoniin ja yhteiskuntamme tuhoon:
http://jyllands-posten.dk/international/europa/ECE7963933/Sammenbrud-truer-flygtningesystem/

Gunnar Hymén

joo, sähköyliherkkyysasiantuntija Vesa Linja-Aho sai tuon ajettua läpi yliopistolle, näin olen kuullut :facepalm:
09.11.2016
Winnipeg Jets, Patrik Laine - 3+1
POTUS, Donald Trump - 100-0 vs Hillary

Skeptikko

#103
Quote from: Gunnar Hymén on 09.08.2016, 00:10:23
joo, sähköyliherkkyysasiantuntija Vesa Linja-Aho sai tuon ajettua läpi yliopistolle, näin olen kuullut :facepalm:

Eikö Vesa Linja-Aho pikemminkin vastustanut tuota huuhaana, niin kuin tuosta ensimmäisestä linkistä ilmenee?

PS, ennen kuin joku huomauttaa, niin en minäkään kiistä sitä, etteikö esimerkiksi riittävän voimakkas sähkömagneettinen säteily aiheuttaisi haittaa - jos ei muuten, niin kudoksia riittävän voimakkaasti kuumentamalla, kuten kissan mikroaaltouunin laittamalla. Kokonaan eri asia on se, että aiheutuuko tällaisia haittoja tai huomaako sitä edes näissä puheena olevista varsin heikkotehoisista asioista, joista sähköyliherkät väittävät saavansa oireita. Siihen suhtaudun hyvin skeptisesti, koska he eivät ole näyttäneet kunnolla toteutetuissa sokkotesteissa (siis esimerkiksi sellaisissa, joissa he eivät itse ole tienneet, onko laite päälla vaiko ei) osaavan sanoa sattumaa paremmin, että altistuvatko he sillä hetkellä tälle heidän mukaansa yliherkkyyttä aiheuttavalle asialle vaiko ei.

Samoin värisevä valaistus varmasti voi olla häiritsevä ja kenties aiheuttaa herkimmissä päänsärkyäkin, mutta tätä ei kai yleensä tarkoiteta sähköyliherkkyydellä.

Huomoitava asia tässä on muuten se, että tämäkin huuhaa, kuten mokutus, on taas kerran Ruotsista tänne tuotu haitallinen ja hölmö muotivillitys.
En homona toivota tervetulleiksi Suomeen henkilöitä, jotka haluavat tappaa minut:
http://www.bbc.com/news/magazine-33565055

Tanskan pakolaisapu: hallitsematon tulijatulva johtamassa armageddoniin ja yhteiskuntamme tuhoon:
http://jyllands-posten.dk/international/europa/ECE7963933/Sammenbrud-truer-flygtningesystem/

salla

Quote from: Totti on 08.08.2016, 22:03:54Jo se, että tällainen huippukallis ja herkkä putki on ilmiselvä terrorismin kohde pitäisi aiheuttaa päänsärkyä hankkeen vetäjissä.
Tosin kun junarata, tämän putken räjäyttäminen yhdestä kohtaa aiheuttaa valtavia tuhoja koska se leviää alipaineen takia lähes koko putkeen ja siten kaikkiin putken matkustajiin. Valtavat ajonopeudet eivät lainkaan helpota tilannetta.

Voiko tällaista terroriuhkaa mitenkään edes torjua? Onhan se helppo tipauttaa räjähde putken päälle ilmasta käsin vaikka halvalla kuluttajadronella.

Miten niin ilmiselvä terrorismin kohde? Matka hki-sto voisi kestää 1000 km/h nopeudella noin 20 min, kapselissa noin 30 hlö ja kapseleita 2 min välein liikkeelle. Putkessa siis max. 300 hlö kerrallaan.

Lisäksi voitaisiin toteuttaa turvajärjestelmä, että kapselit pysähtyvät automaattisesti ja tunnelin paine nostetaan hallitusti, mikäli tunneli alkaa yhdestä kohtaa vuotamaan. Tällöin yksittäinen isku vaikuttaisi ehkä vain pariin kapseliin.

Eli kohteena putki ei olisi ainakaan niin ilmiselvä kuin juna, lentokone tai laiva. Rahalliset tappiot ehkä olisivat suuremmat.

Raksa_Mies

Kovin moni tuntuu osaavan katsoa asiaa vain nykyhetken kannalta. Kehitys kehittyy vain kehittämällä. Tutkimalla uutta. Kokeilemalla. Vai olisitteko kenties halunneet pysyä esimerkiksi NMT 450:ssä?

Totti

Quote from: Artisti on 08.08.2016, 23:36:43
Quote from: Totti on 08.08.2016, 22:39:04
Quote from: Tabula Rasa on 08.08.2016, 22:29:15
Noin muuten, mikäli tahdotaan ja tarvitaan lisää liikennettä niin koeteltu ja luotettava sähköveturi on kelpo peli. Esim nykyinen vrllä käytössä oleva Lok 2000 sähköveturi voisi teknisesti saavuttaa huippunopeuden 230km/h. Ja kalustoa uusimalla saa yli 300km/h nopeuksiin pystyviä junia. Rataverkkoa pitäisi vain päivittää suurnopeusjunille sopivaksi.

Tämä!

Huomattavasti kustannustehokkaampi systeemi kun Hyperloop olisi tehdä korkeanopeusradat muutaman metrin maan yläpuolelle tolppien varaan, jotta erinäiset kolaritilanteet voidaan eliminoida ja nopeutta kasvattaa.

Kun siis unohdetaan vanhantyyliset kiskot maan päällä, on mahdollista rakentaa halpa ja nopea rata esim. jonkinlaisena monorailina. Monorailin etu on, että maa sen alla on käytettävissä eikä juna voi suistua siltä pois kovissakaan nopeuksissa.
Nopeuden voisi silloin kasvattaa aika helposti jonnekin 200-300 km/h, joka olisi täysin riittävä vielä 1000 km etäisyyksille.

Monorail: https://en.wikipedia.org/wiki/Monorail

Maglev on ikivanha keksintö ja ollut kaupallisessa toiminnassa jo iät ja ajat. Pidän kyllä leijuvaa magleviä hyvinkin toteutuskelpoisena vaihtoehtona. Pikavuoro Helsinki-Tampere  500 km/h olisi ihan riittävän nopea, matka taittuisi parissakymmenessä minuutissa: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Transrapid   TUO on mahdollista! Tyhjiöputki on täysin turha.

Itse asiassa en ajatellut monorailia edes Maglev versionsa vaan ihan perinteisenä metallipyöräjunana.

Tähän monorailin keskipalkkiinhan voi upottaa kiskot, jotka voidaan optimoida korkeita nopeuksia ja tyypillistä kuormaa varten. Kiskoja voi olla monta esim. 2 kantavaa päällä ja 2 ohjaavaa sivuissa. Tämä mahdollistaa ainakin nopeuden kaksinkertaistamista nykyisistä perinteisistä kiskoista ilman suuria teknisiä ponnistuksia.

Tällä tavalla tehtynä saadaan nopea juna, jonka rata on halpa rakentaa koska se voidaan vetää suoraan peltojen ja metsien läpi ilman suuria maakustannuksia samalla suoristaen mutkat korkeita nopeuksia varten.

Junavaunun pitäisi olla pitkän bussin kaltainen eli aika kapea, matala, kevyt ja ilman mitään suurta rahtitilaa.

Ihmettelen ettei Suomessa jo olla suunniteltu tällaista nopeaa halpajunaa. Se käytännössä kytkisi Tampereen, Lahden ja muut kaupungit lähes kiinni Helsinkiin 30-60 min. matkan päähän.
Sosialisti on mätä ydintä myöten.
- kansanviisaus

Rubiikinkuutio

Quote from: Raksa_Mies on 09.08.2016, 01:16:49
Kovin moni tuntuu osaavan katsoa asiaa vain nykyhetken kannalta. Kehitys kehittyy vain kehittämällä. Tutkimalla uutta. Kokeilemalla. Vai olisitteko kenties halunneet pysyä esimerkiksi NMT 450:ssä?

Kovin moni pelkää (aiheellisesti), että seuraava kukkaronnyörejä avaava taho tälläisissä on sama osoite joka maksaa länsimetrot ja guggeihaimit.
"Sananvapaus ei ole lupa loukata tai olla eri mieltä."

AaJii

Olisihan tuolla kätevä roudata sosiaaliturvapaikanhakijoita Tukholmasta Helsinkiin.

No, täysin epärealistinenhan tuo on. Jos ihan välttämättä halutaan Tukholman ja Helsingin välille raideyhteys, eikö se olisi järkevämpää toteuttaa perinteisenä rautatienä, jossa junat ajelisivat 200+ nopeuksilla. Silläkin tavalla matka-aika tippuisi huomattavasti.
"Monikulttuurisuus on tie sivistyksen, inhimillisyyden ja yhteiskuntarauhan takaamiseen."
- Espoon piispa Mikko Heikka, HS 23.02.2009 -

Tabula Rasa

Quote from: AaJii on 09.08.2016, 08:33:50
Olisihan tuolla kätevä roudata sosiaaliturvapaikanhakijoita Tukholmasta Helsinkiin.

No, täysin epärealistinenhan tuo on. Jos ihan välttämättä halutaan Tukholman ja Helsingin välille raideyhteys, eikö se olisi järkevämpää toteuttaa perinteisenä rautatienä, jossa junat ajelisivat 200+ nopeuksilla. Silläkin tavalla matka-aika tippuisi huomattavasti.

Tai vielä helpommalla päästään kun lisätään laivavuoroja. Nytkään ei ilmeisesti laivat liiku lähes koskaan täyteen buukattuina ja jos nopeammin haluaa on jo olemassa sekä helikopteri, lentokone että pikalaivayhteydet.

https://en.wikipedia.org/wiki/High-speed_rail_in_France

Tuolla ennätykset jo 574,8km/h ja normaali operointinopeus 320km/h uusimmilla osuuksilla. Luulisi että tekniikkaa kehittämällä voisi tuota nostaa vaikka tasolle 400-500km/h. Suurnopeusverkosto henkilönkuljetuksiin ja jätetään perinteinen rata rahtikäyttöön. Turvallisuus voitaisiin taata melko pitkälti jo sillä että ensinnäkin rata olisi tieverkon ylittävää/alittavaa. Törmäysonnettomuudet eliminoitaisiin täysin. Avoin rakenne tolppien päällä niin lumi ei pääsisi juurikaan kertymään. Suistumiselta suojaavaksi voisi normaalien pyörien vastapariksi lukita alapuolelle tulevat pyörät jotka eivät olisi normaalisti käytössä(koska lisävierintävastus=lisäenergiankulutus), mutta jotka alkaisivat pyöriä mikäli vaunu tai veturi nousisi radan pinnasta irtaalleen.
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

Peltipaita

QuoteBan Ki-moon kirjoitti Hyysärissä että 90% "pakolaisista" on otettu naapuri/kehitysmaihin. Ja että pakolaiset edistävät kasvua sekä lähtiessä että tullessa.

Hyperloop Afrikan ja Suomen välillä maksaisi itsensä nopeasti takaisin.
"Kumiluodit ovat hyväksyttävyyden rajoilla"  sanoi Matti Vanhanen, kun Kataloniassa haluttiin saada mielipide selville äänestämällä.

guest8096

Quote from: Peltipaita on 09.08.2016, 10:02:16
QuoteBan Ki-moon kirjoitti Hyysärissä että 90% "pakolaisista" on otettu naapuri/kehitysmaihin. Ja että pakolaiset edistävät kasvua sekä lähtiessä että tullessa.

Hyperloop Afrikan ja Suomen välillä maksaisi itsensä nopeasti takaisin.

Nyt tajuan mitä varten tätä hyperlooppia kehitetään.

Pyöräilijä

#112
Quote from: jostwix on 08.08.2016, 16:28:12
Uskon, että tyhjiöputkissa kulkevista junista tulee todellisuutta, ja että vision debunkkaajat ovat vain kouluttamattomia henkilöitä, ketkä ovat opportunistisesti hoksanneet tilaisuuden yrittää näyttää fiksuille haukkumalla jotain vierasta. Samanlaista vanhan ajan ölinää kuin sellainen, että lentokoneet eivät voisi toimia.

Kyllä kai hyperloop voisi teknisesti toimia, mutta ongelma on arkisempi.

Tällainen putki pitäisi porata niin syvälle maahan, että se alittaisi maantiet, vesistöt ja rautatiet.  Silti pitäisi vielä ratkaista putken mahdolliset haittavaikutukset pohjavesien virtaamiin ja maanpäällisiin rakenteisiin.

Ongelmana olisi myös maanomistajien oikeudet, jotka pätevät maan alle.

Toiseksi olisi jokseenkin hassua rakentaa joku henkilöitä kiidättävä putki, joka olisi aina hitaampi kuin samojen ihmisten välinen internet-yhteys, e-mail tai Skype. Tavarankuljetuksessa tällainen putki olisi täysin hyödytön, jollei siihen saisi 12-metrisiä, 4.000-kiloisia ja 76-kuutioisia merikontteja sisään - kaikkine tavaroineen.

Hämeenlinnan Oraakkeli

Quote from: AaJii on 09.08.2016, 08:33:50
Olisihan tuolla kätevä roudata sosiaaliturvapaikanhakijoita Tukholmasta Helsinkiin.

No, täysin epärealistinenhan tuo on. Jos ihan välttämättä halutaan Tukholman ja Helsingin välille raideyhteys, eikö se olisi järkevämpää toteuttaa perinteisenä rautatienä, jossa junat ajelisivat 200+ nopeuksilla. Silläkin tavalla matka-aika tippuisi huomattavasti.
Tai ihan lentokoneella.

Nikolas

Quote from: AaJii on 09.08.2016, 08:33:50

No, täysin epärealistinenhan tuo on. Jos ihan välttämättä halutaan Tukholman ja Helsingin välille raideyhteys, eikö se olisi järkevämpää toteuttaa perinteisenä rautatienä, jossa junat ajelisivat 200+ nopeuksilla. Silläkin tavalla matka-aika tippuisi huomattavasti.


Siinäkin tapauksessa junan viinakauppaan tulisi melkoinen tungos.

JoKaGO

Quote from: Hämeenlinnan Oraakkeli on 09.08.2016, 13:42:43
Quote from: AaJii on 09.08.2016, 08:33:50
Olisihan tuolla kätevä roudata sosiaaliturvapaikanhakijoita Tukholmasta Helsinkiin.

No, täysin epärealistinenhan tuo on. Jos ihan välttämättä halutaan Tukholman ja Helsingin välille raideyhteys, eikö se olisi järkevämpää toteuttaa perinteisenä rautatienä, jossa junat ajelisivat 200+ nopeuksilla. Silläkin tavalla matka-aika tippuisi huomattavasti.
Tai ihan lentokoneella.

SAS lentää Tampereelta Tukholmaan -5 minuutissa, kuinka paljon nopeampaa menetelmää enää tarvitaan ja kuka tarvitsee?

:D
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

Vesa Heimo

Quote from: JoKaGO on 10.08.2016, 19:22:13
Quote from: Hämeenlinnan Oraakkeli on 09.08.2016, 13:42:43
Quote from: AaJii on 09.08.2016, 08:33:50
Olisihan tuolla kätevä roudata sosiaaliturvapaikanhakijoita Tukholmasta Helsinkiin.

No, täysin epärealistinenhan tuo on. Jos ihan välttämättä halutaan Tukholman ja Helsingin välille raideyhteys, eikö se olisi järkevämpää toteuttaa perinteisenä rautatienä, jossa junat ajelisivat 200+ nopeuksilla. Silläkin tavalla matka-aika tippuisi huomattavasti.
Tai ihan lentokoneella.

SAS lentää Tampereelta Tukholmaan -5 minuutissa, kuinka paljon nopeampaa menetelmää enää tarvitaan ja kuka tarvitsee?

:D

Laskeppa huviksesi kauanko matka Tampereen keskustasta Tukholman keskustaan kestää. Vaikka rautatieasema->rautatieasema lentokoneella matkaten.
" Onko tarina tosi tai ei, se on toinen juttu. Näin nämä asiat koetaan."  T: Perussuomalaisten puoluesihteeri.

Rubiikinkuutio

Quote from: Vesa Heimo on 10.08.2016, 19:25:36

Laskeppa huviksesi kauanko matka Tampereen keskustasta Tukholman keskustaan kestää. Vaikka rautatieasema->rautatieasema lentokoneella matkaten.

Vähän riippuu mitä asioita siitä laskee ja mistä putki kulkee, mutta tuossa vähän pohjaa laskuille:
http://hommaforum.org/index.php/topic,115010.msg2366922.html#msg2366922
"Sananvapaus ei ole lupa loukata tai olla eri mieltä."

Vesa Heimo

Quote from: Rubiikinkuutio on 10.08.2016, 19:29:48
Quote from: Vesa Heimo on 10.08.2016, 19:25:36

Laskeppa huviksesi kauanko matka Tampereen keskustasta Tukholman keskustaan kestää. Vaikka rautatieasema->rautatieasema lentokoneella matkaten.

Vähän riippuu mitä asioita siitä laskee ja mistä putki kulkee, mutta tuossa vähän pohjaa laskuille:
http://hommaforum.org/index.php/topic,115010.msg2366922.html#msg2366922

Tätäpä tarkoitin. Mitä lyhyempi lento sen enemmän suhteessa menee kentällä ja tavaroita odotellessa+matka keskustaan. Asemat ovat keskustassa, kentät monesti todella kaukana.
" Onko tarina tosi tai ei, se on toinen juttu. Näin nämä asiat koetaan."  T: Perussuomalaisten puoluesihteeri.

Hämeenlinnan Oraakkeli

Quote from: Vesa Heimo on 10.08.2016, 19:25:36

Tätäpä tarkoitin. Mitä lyhyempi lento sen enemmän suhteessa menee kentällä ja tavaroita odotellessa+matka keskustaan. Asemat ovat keskustassa, kentät monesti todella kaukana.

Vaan lentokone on paljon halvempi ja siksi suositumpi, jos hyperloopin kaikki kulut maksaisi käyttäjä.