News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

Miksi kasvissyöntiä vastustetaan?

Started by jooseppi, 28.07.2016, 01:04:08

Previous topic - Next topic

Nikolas

Quote from: Nikolas on 17.08.2024, 18:09:07

Kasvissyönnin vastustajat ilmoittautukoot.

Eipä ole ilmoittautuneita paljon näkynyt tähän mennessä.

Quote from: ämpee on 25.08.2024, 10:38:33

Kasvissyönnin vastustaminen on näköharha, ei kukaan oikeastaan vastusta kasvissyöntiä

Tätähän minä epäilinkin. Tämä ketju putosi rattailta heti ensimmäisestä viestistä alkaen.

Möhömaha

Vegaaninen maapuolustus
Offer me money, offer me power, I don't care. I'll say what I want to say, and if the consequence is losing money, so be it -Elon Musk

F1nka

Quote from: pienivalkeapupu on 25.08.2024, 10:32:03
Kysykääpäs joku tekoäly(i)ltä, onko peruna kasvis? Jäi hieman vaivaamaan mieltä..

Suomalaisessa ruokavaliossa peruna rinnastuu vehnäjauhoihin, eteläeurooppalaisessa peruna on kasvis.
Tottelematon tieto aktivismissa

supersankaritar

Quote from: F1nka on 25.08.2024, 15:23:47
Quote from: pienivalkeapupu on 25.08.2024, 10:32:03
Kysykääpäs joku tekoäly(i)ltä, onko peruna kasvis? Jäi hieman vaivaamaan mieltä..

Suomalaisessa ruokavaliossa peruna rinnastuu vehnäjauhoihin, eteläeurooppalaisessa peruna on kasvis.
Peruna on tärkkelyspitoinen kasvis, mun mielipide on se, että jos pitäisi valita, syönkö ruoalla pastaa, riisiä vai perunaa, niin valitsisin perunan. Siinä on kuitenkin kaliumia ja c-vitamiinia ja magnesiumia jne. Mä en oikein ymmärrä riisin päälle, käsittäisin, että sitä syö lähinnä ihmiset, jotka tarvitsee tosi paljon hiilihydraatteja? en tiedä. Mä en syö riisiä, perunaa joskus ja violettia perunaa aina, jos sitä saa.
Esimerkiksi gerson ruokavalio, joka on siis vanha, joissain maissa suosiossa edelleen oleva ruokavalio syöpää sairastaville, sallii perunan vapaan syömisen ainakin uuniperunan muodossa.
Puolassa onkin tutkittu, että perunan glykoalkaloidit voisivat torjua syöpää. Linkkaan tähän jutun siitä tutkimuksesta, jos jotakuta kiinnostaa. https://nypost.com/2022/12/07/potatoes-could-hold-a-powerful-new-treatment-for-cancer/
If you want peace, you don't talk to your friends, you talk to your enemies.

Skeptikko

Quote from: supersankaritar on 25.08.2024, 09:39:27
Yksi helppo tapa lisätä kasviksia on mehustaa ne. Mehuna vatsan ei tartte samalla tapaa työstää niitä, kuin kiinteänä syöden, joten se on varmasti helpompi tapa alkuunsa.

En ole vakuuttunut tämän idean järkevyydestä ainakaan pidemmän päälle. Ainakin hedelmissä ilmeisesti on paljon järkevämpää syödä ne sellaisenaan, eikä mehuksi muutettuna, ellei jostain terveysongelmasta johtuen ole kykenemätön nielemään niitä ilman mehuksi muuttamista. Näin etenkin silloin, jos mehuksi muuttaminen vie vielä kuidut mennessään. Glykeeminen indeksi voi mehumuodossa olla korkeampi, kun sokerit vapautuvat turhan nopeasti elimistöön ja lisäksi ilmeisesti nestemäinen ravinto aiheuttaa vähemmän kylläisyyden tunnetta, jolloin ihmiset helposti syövät liian suuria kalorimääriä päivässä. Ja liiallisten kalorimäärien saaminen ravinnosta tuntuu olevan erittäin yleinen ongelma väestötasolla.

Quote from: Eino P. Keravalta on 24.08.2024, 08:20:07
Päätin tänään tehdä itselläni ihmiskokeen: syön sen saamarin 800g kasviksia ja kokeen vuoksi ajattelin syödä sen myös yhdellä istumalla, voi olla, etten pysty vaan osa pitää jättää illemmaksi. Mutta katsotaan. Tuoreita kasviksia tässä nyt ei ole kuin jotain tomaattia ja sipuleita, mutta pakastimessa on ruusukaalia ja parsakaalia sekä jotain wokkisekoitusta. Ajattelin, että syön vaaditun painomäärän siten, että käytän vain ruusukaalia ja parsakaaleja, niistä molemmista pidän kovasti.

Toivottavasti ei käy yhtä huonosti kun minulle, kun päätin syödä kerralla yhden paketin kypsentämiäni ruusukaaleja. Joidenkin tuntien kuluttua alkoi tuntua siltä, että suolistooni on muodostunut tukkeuma ja olo alkoi muuttua aina vain tukalammaksi. Aloin jo selvittää minne laitan koiran hoitoon siksi aikaa, jos joudun lähtemään sairaalaan. Onneksi tosin vielä ennen ensiapuun lähtemistä päätin kokeilla koiran ummetukseen käytetyn risiiniöljyn juomista, jolla sain ongelman ratkaistua ilman ensiapuun hakeutumista.
En homona toivota tervetulleiksi Suomeen henkilöitä, jotka haluavat tappaa minut:
http://www.bbc.com/news/magazine-33565055

Tanskan pakolaisapu: hallitsematon tulijatulva johtamassa armageddoniin ja yhteiskuntamme tuhoon:
http://jyllands-posten.dk/international/europa/ECE7963933/Sammenbrud-truer-flygtningesystem/

supersankaritar

Quote from: Skeptikko on 25.08.2024, 23:39:57
Quote from: supersankaritar on 25.08.2024, 09:39:27
Yksi helppo tapa lisätä kasviksia on mehustaa ne. Mehuna vatsan ei tartte samalla tapaa työstää niitä, kuin kiinteänä syöden, joten se on varmasti helpompi tapa alkuunsa.

En ole vakuuttunut tämän idean järkevyydestä ainakaan pidemmän päälle. Ainakin hedelmissä ilmeisesti on paljon järkevämpää syödä ne sellaisenaan, eikä mehuksi muutettuna. Näin etenkin silloin, jos mehuksi muuttaminen vie vielä kuidut mennessään. Glykeeminen indeksi voi mehumuodossa olla korkeampi, kun sokerit vapautuvat turhan nopeasti elimistöön ja lisäksi ilmeisesti nestemäinen ravinto aiheuttaa vähemmän kylläisyyden tunnetta, jolloin ihmiset helposti syövät liian suuria kalorimääriä päivässä. Ja liiallisten kalorimäärien saaminen ravinnosta tuntuu olevan erittäin yleinen ongelma väestötasolla.
Kuidut tosiaan jää pois ja se on silloin tottumattoman ruoansulatukselle helpompi tapa saada vitamiinit ja antioksidantit. Uskon, että se on parempi, kuin olla syömättä kasviksia. Eihän kasviksista tehdyssä mehussa korkea glykeeminen indeksi ole kuitenkaan. Mä mehustan itse lähinnä vehnänorasta, koska sitä on aika hankalaa muuten syödä. Ja koska siitä tulisi tosi pieni tilkka vaan, niin laitan aina sekaan porkkanaa ja punajuurta, selleriä tms. Mulla on tosi matala verensokeri aina, joten ei se ainakaan mulla sitä nosta. Eikä se sisällä paljoa kaloreita. Lasilliseen mehua saa jo mehupuristimeen iskeä useamman porkkanan ja punajuuren, joten ne mun juomat määrät on hyvinkin maltillisia. Mutta samaa mieltä olen, että saadakseen kaikki hyödyt kasviksista, ne tulisi syödä mehustamatta, mutta jos nyt suolisto ei ole tottunut vaikkapa puoleen kiloon kasviksia ja niiden vitamiinit ja antioksidantit haluaa saada, niin ei niistä mehuna sen enempää kaloreita saa, kuin saisi syötynä kokonaisena.

supersankaritar

Piti kaivaa tuo tutkimus, missä puhutaan tästä 800 grammasta. Niin se onkin meta-analyysi, eli siinä päätellään asioita toisten tutkimusten pohjalta.
Siinä todetaan, että jopa 200 gramman päivittäinen saanti liittyi 16 prosenttia pienempään riskiin sairastua sydänsairauksiin ja 18 prosenttia pienempään aivohalvausriskiin, 4 prosenttia pienempään syöpäriskiin ja ennenaikaiset kuolemat vähenee 15 prosenttia.

800 grammaa tai yli kasviksia syövien vähensi sydänsairauksien riskiä 24 prosenttia, aivohalvausriskiä 33 prosenttia, 13 prosenttia syöpäriskiä ja ennenaikaista kuolemaa 31 prosenttia.
Nämä laskettiin niin, että verrattiin heitä ihmisiin, jotka eivät syöneet ollenkaan hedelmiä ja vihanneksia.
Lisäksi tutkimuksessa havaittiin, että sydän ja verisuonitauteja, aivohalvausta ja varhaista kuolemaa estivät parhaiten: omenat, päärynät, sitrushedelmät, salaatit ja vihreät lehtivihannekset kuten pinaatti ja sikuri ja salaatti ja ristikukkaiset vihannekset kuten kaali, parsakaali ja kukkakaali.
Syöpäriskiä alensivat parhaiten:vihreät vihannekset kuten pinaatti tai vihreät pavut, keltaiset vihannekset kuten porkkana ja paprika sekä ristikukkaiset vihannekset.
Ja näiden tulosten arveltiin johtuvan siitä, että ne alentavat kolesterolitasoja ja verenpainetta, parantavat verisuonien ja immuunijärjestelmän terveyttä ja ne sisältävät antioksidantteja, fytokemikaaleja, karotenoideja, flavonoideja,kuituja ja vähentävät dna vaurioita. Lisäksi hedelmillä ja vihanneksilla on myönteinen vaikutus suolistossa luonnollisesti esiintyviin bakteereihin. Lisäksi todetaan, että tarvitaan koko paketti, eli jos yrittää ottaa kasviksissa olevia aineita pillereinä, se ei tuota samaa tulosta.
Ja se PERUNA mainitaan tuolla kohdassa ennenaikainen kuolema, eli peruna kuuluu niihin kasviksiin, jotka tuota varhaista kuolemanriskiä alensi, samoin marjat on mainittu siinä kohdassa.
Mielenkiintoista on myös, että hedelmäsäilykkeet lisäsivät riskiä sairastua sydän ja verisuonitauteihin.
Pidetään todennäköisenä tän perusteella, että hedelmien ja vihannesten nauttiminen on vahvasti yhteydessä hengitystiesairauksien, infektioiden, ruoansulatuskanavansairauksien ja tulehdusten aiheuttaman kuolleisuuden vähentämisessä ja vähentävät kroonisten sairauksien riskiä.

Lalli IsoTalo

Quote from: supersankaritar on 26.08.2024, 13:29:23
Lisäksi tutkimuksessa havaittiin, että ... aivohalvausta ... estivät parhaiten ...

Tsekkailen tässä juuri neurotutkija Dr. Tara Swartin jubeltsuja. Esitti, että väriltään mustat ja tummat ruoka-aineet (myös kahvi) edistävät uusien neuronien syntymistä.
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

Pallopääkissa

Ei kai kukaan vastusta kasvissyöntiä. En minäkään. Kun syön lihaa, kanaa tai kalaa, mukana on myös kasviksia. Joko ne kasvit on keitetty tai paistettu lihan, kalan tai kanan kanssa, tai sitten ne ovat tuoreena esim. salaattisekoituksen muodossa. Laitan joskus leivän päälle kurkun, paprikan tai tomaatin viipaleita. Joskus kaikki jos mahtuvat. Joskus laitan salaatinlehden leivän päälle.

Se mitä vastustetaan, on pyrkimykset kieltää lihansyönti.
Kansalliskonservatiivi ja arvokonservatiivi.

Pöhisijä

Quote from: supersankaritar on 26.08.2024, 13:29:23
Piti kaivaa tuo tutkimus, missä puhutaan tästä 800 grammasta. Niin se onkin meta-analyysi, eli siinä päätellään asioita toisten tutkimusten pohjalta.prosenttia.
Pitipä varsin katsoa tuota, samat ongelmat näkyi heti kuin aina epidemiologiassa, jo lähtödata on suurelta osin roskaa, pahimmillaan kerätään yhdesti ruokafrekvenssilomake (Food frequency questionnaire, FFQ), kuvassa esimerkki. Datanörteillä alkaa huippaamaan jo tuon nähtyä.

Sitten päästäänkin seuraavaan ongelmaan, healthy user bias on lähes mahdotonta poistaa, pahimmillaan tutkimus kontrolloi vain muutamaa asiaa, esimerkiksi otin tuosta tutkimuksesta yhden tutkimuksen kontrolloimat asiat: Age, sex, smoking. Kuvitellaan seuraavaksi äärimmäinen tilanne, yksi henkilö on yläluokkainen professori, yrittää syödä terveellisesti, harrastaa liikuntaa ja juo yhden IPAn perjantaisin, toinen henkilö on kaupungin vuokraluukussa makaava alkoholiin menevä työtön, joka nousee sohvalta lähinnä vessaan ja jääkaapille. Kuinka vertailukelpoista dataa heistä saa kontrolloimalla age, sex ja smoking?

Lopulta olemme pyörittäneet tämän heikon datamme (siitäkin saisi pitkän jutun kuinka helppoa se on saada näyttämään haluttuun suuntaan..) ja lopputulos on melko olemattomilla hasardisuhteilla varustettu tutkimus. Jos ravitsemustiede ei olisi vitsi ja sivuuttaisi epidemiologian ongelmia kokonaan tuskin kukaan kehtaisi tuon tuloksen perusteella suositella 800g syömistä.

Sitten päästäänkiin seuraavaan asiaan, mikä muu näyttää aiheuttavan tutkimuksen parantamia asioita? Korkean glykeemisen indeksin ruoat ja korkea glykeeminen kuorma. Mitä suuri kasvisten syönti tekee? Lisää kuitua (hidastaa imeytymistä) ja vähentää korkean indeksin ruokia. Mikä on siis kasvisten osuus oikeasti? En pitäisi ihmeellisenä jos suunnilleen sama vaikutus saataisiin pelkällä höttöhiilihydraattien vähentämisellä tai kuitulisällä.

Miten tämä iso reikä käsiteltiin itse tutkimuksessa? Käytännössä sivuutettiin kokonaan:
QuoteA high fruit and vegetable intake may also reduce chronic disease risk indirectly, by displacement of unhealthy foods high in saturated fat, transfat, glycaemic load and sodium; however, most of the associations persisted in subgroups of studies that adjusted for dietary fat or meat intake.

Kapseli

Vastustan kaikkea uskonnollista. Syön itsekin kasviksia sillä tavoin kun niitä ruokavaliooni ilmestyy. Luonnollisesti. Mutta ärsytyskynnys ylittyy kun aletaan höyryämään miten kaikkien pitää tehdä sitä ja tätä hardcorena. Jos jollakin on vakaumus syödä vain sellaista mihin päin ei mikään eloperäinen ole koskaan vilkaissutkaan niin hyvä heille. Mutta kuten miljoona kertaa elämässä on joutunut kokemaan, löytyy totuus aina jostain keskeltä. Olen sekasyöjä, syön mitä sattuu. Välillä terveellistä ja toisinaan jotain mikä ei kestä päivänvaloa. Synnyin ja joskus tulen kuolemaan. Elämäni tulee olemaan riittävän pitkä, että laitan oman panokseni yhteiskunnan hyväksi ja poistun sitten näyttämöltä. Mitä siinä välillä tapahtuu, siitä päätän mielelläni itse.

Aukusti Jylhä

Itse vastustan ihmisten ruokavalion epäluonnollistamista, mitä tämä muotiveganismi juurikin on.

Jos maailman paras ja terveellisin ruokavalio vaatii lisäravinteita (lääkitystä), ollakseen paras ja terveellisin, niin silloin se ei todellakaan ole ruokavalio alkuunkaan. Veganismi on oikeasti kemikalismia, minkä tajuaa usein jo pelkästä tuoteselosteesta. Ja mitä kaikkia aineita ja menetelmiä on käytetty varsinaisessa ultraprosessoinnissa, niin siitä ei rivikuluttaja tiedä mitään.

Eli veganismissa itse ruokavalio rakentuu ultraprosessoiduista kemikaalimössöistä, joiden ravinneköyhyyttä paikataan kemikaalilisäravinteilla.

Ihan täyttä pellemaailmaa. Ja äärimmäisen tuhoisaa sellaista.
Ef 6:10-11
Lopuksi, vahvistukaa Herrassa ja hänen väkevyytensä voimassa. Pukekaa yllenne Jumalan koko sota-asu, voidaksenne kestää perkeleen kavalat juonet.

Pallopääkissa

Mikä on esim. kauramaito tai vegaaninen juusto? Onko kauramaito pelkkää hiilarihöttöä? Kaura on hyödyllisempää leipänä, puurona tai oluena.
Kansalliskonservatiivi ja arvokonservatiivi.

dothefake

Ikinä en oo kauramaitoa juonu, enkä juo.
  - Lemmy Killmister
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

Aukusti Jylhä

Quote from: Pallopääkissa on 27.08.2024, 22:04:52
Mikä on esim. kauramaito tai vegaaninen juusto? Onko kauramaito pelkkää hiilarihöttöä? Kaura on hyödyllisempää leipänä, puurona tai oluena.

Kaurajuoma, ei -maito.

Kaurajuomat ovat terveydelle enemmän haitallisia, kuin hyödyllisiä. Se on ihan se ja sama, mitä se kaurajuomateollisuuden ostama valkotakki sanoo, mutta todellisuudessa "kauramaito" on ultraprosessoitua ja ultralaihaa kauravelliä, missä kauran positiiviset terveysvaikutukset vaipuvat reippaasti haittojen alle.

Somessa alkoi levitä juttua kaurajuomassa olevasta supersokerista, mikä tekee tästä terveystuotteesta pahemman verensokerinheilauttelijan kuin sokerilimppari. Business insider sitten teki vastavedon, asiantuntijan johdolla, luonnollisesti.

https://www.businessinsider.com/oat-milk-health-benefits-sugar-dietitian-advice-2021-4?op=1

QuoteKauramaito sisältää eräänlaista "supersokeria" – mutta se ei pilaa terveyttäsi, ravitsemusterapeutti sanoo

Kyllä. Kauramaidossa on kuin onkin sitä supersokeria, mutta siitä ei nyt jostain syystä tarvitsekaan välittää. Ei, vaikka kansansairauksien perusteella kyllä todellakin pitäisi välittää.

QuoteGlykeeminen indeksi on vain yksi tekijä ravitsemuksessa

Kauramaidossa oleva sokeri on erityinen maltoosityyppi, joka on ainutlaatuinen siinä, että sillä on korkea glykeeminen indeksi . Tämä tarkoittaa, että se nostaa verensokeria nopeasti muihin hiilihydraatteihin verrattuna.

Sweeneyn mukaan korkea glykeeminen indeksi ei ole syy huoleen.

Ihmiset syövät tai juovat harvoin asioita eristyksissä, joten minkä tahansa ainesosan vaikutusta verensokeriisi hillitsee kaikki muu ruoansulatusjärjestelmässäsi.

"Se verensokerivaste lievenee syömällä muita asioita", hän sanoi.

Esimerkiksi kauramaidon nauttiminen täysjyväviljakulhossa yhdessä kuidun kanssa tai smoothiessa, jossa on terveellisiä rasvoja ja proteiinia, ei ole ollenkaan sama asia kuin juotava limppari, Sweeney selitti.

Eli nämä kaurajuomat ovat aivan yhtä haitallisia, kuin limpparitkin, jos niitä juo maidon korvikkeena, mikä taitaa olla se perus idea. Eihän limpparikaan nosta verensokeria, jos sen nauttii täysjyvämyslin seassa.

Tätä sitten tiedostavaisto antaa lapsilleen ruokajuomana, koska maito on paha ympäristötuho.
Lopuksi, vahvistukaa Herrassa ja hänen väkevyytensä voimassa. Pukekaa yllenne Jumalan koko sota-asu, voidaksenne kestää perkeleen kavalat juonet.

Tavan

Luin taannoin somesta arvovaltaisia selostuksia siitä, miten kovasti prosessoidun ruuan kavahtaminen on salaliittoteoria ja hörhöilyä.

Asiantuntija väitti, että prosessoinnin määrällä ei ole mitään merkitystä ruuan terveellisyyden kannalta, ja että muun väittäminen on tiedevastaisuutta ja verrattavissa taikauskoon.
This was my father's belief and this is also mine:
  Let the corn be all one sheaf--
And the grapes be all one vine,
  Ere our children's teeth are set on edge
By bitter bread and wine.

Aukusti Jylhä

Quote from: Tavan on 27.08.2024, 23:28:45
Luin taannoin somesta arvovaltaisia selostuksia siitä, miten kovasti prosessoidun ruuan kavahtaminen on salaliittoteoria ja hörhöilyä.

Asiantuntija väitti, että prosessoinnin määrällä ei ole mitään merkitystä ruuan terveellisyyden kannalta, ja että muun väittäminen on tiedevastaisuutta ja verrattavissa taikauskoon.

Mitä yhteistä on tiedemiehellä ja poliitikolla?

Ne maksaa about yhtä paljon.

Nykyisinhän on menty siihen, kun tuota tutkimustyötä voi tehdä muutkin kuin lääkefirmat, että wanha kansa tiesi. Voi on terveellistä, samoin kerma ja punainen maito. Ja liha se vasta superfoodia onkin!

Kuitenkin Valtion Virallinen Totuus on edelleen täysin päinvastainen, vaikka puhutaan aika dramaattisista löydöksistä. Esim. maitorasvat ovat hyväksi sydänterveydelle, mutta valtio tarjoaa laitoksissaan lapsille vain rasvatonta maitoa ja vegaanista "voita".

supersankaritar

Mä en usko myöskään, että toi tutkimus on mikään absoluuttinen totuus, mutta onhan maailmassa näitä sinisiä vyöhykkeitä, joilla ihmiset elävät keskimäärin terveempinä pidempään, kuin muualla ja niissä ei kyllä mässäillä lihalla, vaan syödään esimerkiksi purppura bataattia tai muita kasviksia, oliiviöljyä ja kohtuudella lihaa.
Kyllä mä itse uskon, että kasviksia kannattaa monipuolisesti syödä.
Mun mielestä ei kuitenkaan ole mitään väliä, syökö toiset ihmiset niitä vai ei. Eikä silläkään, syökö muut lihaa vai ei.
Mua ärsyttää vaan suunnattomasti sellainen, kun joku päättää pelastaa maapallon ja alkaa kasvissyöjäksi ja tuuttaa joka puolelle kuvia uudesta hienosta ruokavaliostaan joka on oikeasti valmisruokaa. Mä itse syön lähes ainoastaan ihan oikeaa ruokaa, en siis puolivalmisteita tai valmistuotteita, en tykkää juoda maitoa enkä syödä älytöntä määrää lihaa, liha on mulle vähän sellainen, että alan helposti kuvitella sitä eläintä, kenestä se on peräisin ja kohta mun tekisi mieli pitää sille ruhonosalle hautajaiset :D Mutta syön kuitenkin, koska uskon sen olevan mulle hyväksi, ruoholla ruokittua ylämaanlihaa luomuna sekä jouluna kinkkua. Vapaana kasvanutta kalaa ja luomu kananmunia.
En usko, että kukaan tietää kaikille absoluuttisesti parasta ruokavaliota tällä hetkellä, joten ihmisen kannattaa itse kokeilla ja hakea, mikä itselle sopii. Olen itse kokeillut nuorena vegaanina oloa, sitten väliin sekaruokavaliota aika huolettomasti ja sitten vhh:ta, joka ei mulle sopinut, mun ruokahalu katosi täysin sen kanssa, vaikka sisukkaasti muutaman vuoden sitä jatkoin ja yritin fiksailla. Tän iän kokemuksella mulle itselleni sopii pätkäpaastoilu runsaalla määrällä kasviksia, tunnen, miten joka ruokailun jälkeen on vain ja ainoastaan hyvä olo ja ruoka maistuu mun suussa hyvälle. En kumminkaan väitä, että se olisi ainoa oikea tapa jokaiselle.

Riia

Teen töissä harva se päivä kasvisruokaa, mutta en itse syö sitä, vaikka pomo väittää, että mun laittama ruoka on ihan parasta. No on kai, koska tuuttaan siihen mausteita niin paljon, että voisin jopa itse kuvitella syöväni sitä.

Kasviksia toki syön. Ja se ihme kuvio on nyt tullut, että viimeisimmät jauheliharuoat tjsp. on lähteneet koiran kuppiin. Viimeinen yli puoli vuotta on mennyt kalalla ja kanalla ja justiinkin niillä kasviksilla. Ja perunaa ihan rakastan :-*. Mistä johtunee, en tiedä. Ikä? Silti nämä tofut ja härkikset saa lähinnä yök-releksin aikaiseksi. Ne on "muka-ruokaa". Kasvikset kasviksina eikä ällöpallo härkismakaroonilaatikkona tai papupihveinä. Tänään töissä oli tarjolla kalapuikkoja ilman kalaa😁, juu ei kiitos.

Viime viikolla söin kylläkin poitsun kanssa  pitsan, jossa oli kebab, salami, kinkku,  pekoni, aurajuusto ym. Ja hyvää oli pitkästä aikaa.

Mutta jokainen tavallaan. Ihan tuputtamatta omaa ideologiaa 👍

Pöhisijä

Quote from: supersankaritar on 28.08.2024, 19:01:30
onhan maailmassa näitä sinisiä vyöhykkeitä, joilla ihmiset elävät keskimäärin terveempinä pidempään, kuin muualla ja niissä ei kyllä mässäillä lihalla, vaan syödään esimerkiksi purppura bataattia tai muita kasviksia, oliiviöljyä ja kohtuudella lihaa.
Tuokin on lähinnä vegaanien levittämä myytti, pääpiruksi voisi ehkä sanoa Dan Buettnerin, joka kirjoitteli vähän mitä sattuu heidän ruokavalioista ja perusti Blue Zones® LLC markkinoimaan kasvissyönnin ihmettä. Vähemmän yllättäen firman omistaa nykyään seitsemännen päivän adventistit, joiden vallasta olen monesti puhunut.

Vielä vähemmän yllättäen juuri mitkään heidän väitteet ei kestä tarkastelua, otetaan Okinawa esimerkiksi, joka ikinen kerta kun avaat heidän kasvissyöntiä ylistävän artikkelin siellä on lähteenä Yhdysvaltojen vuoden 1949 kartoitus heidän ruokavaliosta. Mitä unohtavat kertoa on se, että Japanissa riehuneen sodan jälkeen kyseinen saari oli suunnilleen ainoa nälänhätää kärsivä alue ja sikakarja oli tapettu pois lähes kokonaan, joten kartoituksen tulokset ei todellakaan ole heidän perinteinen ruokavalio. Lopulta Havajilla asuvat maahanmuuttajat ja Yhdysvaltain armeija kuskasi ~$50000 arvosta sikoja saarelle ja sitä tapahtumaa juhlivat yhä vuosittain.

Sardinialaiset puolestaan ajoi tämmöistä 2011, ehkä jopa hermostuneena Buettnerin jutuista?
Sardinians, renowned for a propensity to live to 100 and beyond, want formal recognition for the island's unique diet.

Sardinians insist the secret to a long life can be found in their traditional diet of lamb, roast piglet, milk and cheese, including the notoriously pungent "casu marzu" sheep's milk cheese, which is eaten when it is crawling with maggots.

Sugar and sugary foods are eaten sparingly, with desserts and pastries reserved for saints' days and festivals like Christmas.

Sardinians eat less carbohydrate-heavy pasta than their counterparts on the mainland of Italy and their diet is particularly rich in proteins derived from milk and cheese.

The tipple of choice is also different to the mainland: "Vino Cannonau" is a robust red wine which is particularly beneficial to health.
The Telegraph

Loma Linda Kaliforniassa on myös yksi Blue Zone, sivuston markkinoinnin mukaan:
Quote9,000 Adventists in the Loma Linda area are the core of America's blue zones region. They live as much as a decade longer than the rest of us, and much of their longevity can be attributed to vegetarianism and regular exercise.
Saattaa kuulostaa ihan uskottavalta jos ei tiedä, että mormonit elää yhtä kauan ja heille jumala ei ole suositellut kasvissyöntiä.

Netti on tuostakin aiheesta paljon syvemmälle menevää juttua jos aihe kiinnostaa enemmän.

supersankaritar

Mormoneilla on se joku viisauden sana tms, minkä mukaan pitäisi syödä paljon kasviksia ja säästeliäästi lihaa. En toki tiedä, syövätkö he niin, mutta niin heidän säännöt sanoo.

Pöhisijä

Quote from: supersankaritar on 29.08.2024, 09:24:47
Mormoneilla on se joku viisauden sana tms, minkä mukaan pitäisi syödä paljon kasviksia ja säästeliäästi lihaa. En toki tiedä, syövätkö he niin, mutta niin heidän säännöt sanoo.
Juurikin se sana säästeliäästi mahdollistaa heidän touhut, senhän voi päättää tarkoittavan ihan mitä haluaa. Luin eilen mormonien keskusteluita siitä ja tuli vastaan lähes kaikki mahdolliset selitykset, esim. säästeliästä on jo kun ei heitä lihaa roskiin. Joku mormoni linkkasi tämmöisen, joka väittää yleisen tulkinnan olevan väärä:
QuoteIn Summation
The Word of Wisdom directs people to be mindful of what they eat and how they eat. All grains are good for human consumption. Fruits and herbs likewise, the fresher the better. Despite many LDS traditions on the subject, nothing in the Word of Wisdom definitively says that meat should be eaten only in times of winter, cold, or famine. When considering both the language of the text and other revelations given on the same subject around the same time period, it seems pretty clear that the Lord is telling us that we should use animals for both food and clothing, further that it is good to do so as these are some of the purposes for which animals exist, that those who tell us to abstain from meat are not guided by God, and that it has made God happy to have given us animals to use for food and clothing.

At the same time God has commanded us to eat meat sparingly – to not prepare more than we will eat such that the excess will spoil and have to be thrown away as this is wasteful of the gift of life given us and we will be held accountable before Him in Judgment for every animal life we take and those who are judged guilty of wasting animal life will be condemned to woe. Meats and grains are given to us by God to feed us when we are hungry only, which would suggest that gluttony and sport hunting would be activities that would fall under condemnation as they can and do lead to waste. God did not create animals so that we can kill them and mount them on our walls. That said, those who use the Word of Wisdom to try and argue for a vegetarian life style are incorrect in their interpretation of the text and, at least according to D&C 49, "not ordained of God" as teaching people they should abstain from eating meat or wearing animal skins or furs is counter to God's explicitly stated purposes for creating animals. Be measured, be healthy, and be moderate when it comes to eating meat but eat meat. Not only does the Word of Wisdom not tell you to abstain from meat, the Lord has repeatedly given His blessing to doing so.

Jotain asenteista kertoo myös tämä vegaaniksi alkanut mormoni:
QuoteNo one cared about how I was eating until I gave myself the label of "Vegan." Then I never heard the end of it. I had friends, family members, my boyfriend, and even church members suddenly become offended and were convinced that I had a serious problem and a skewed outlook on the world.
Tässä Redditin ketjussa lisää vastaavia kokemuksia.

Suurin yllätys itselle oli, että heidän kirkko omistaa jättimäisiä karjatiloja, siitä en ollut ennen kuullutkaan.

mikkoellila

Quote from: ohkurin_narsi on 06.04.2024, 03:53:35
^^ tossa Aatun jutussa kannattaa muistaa Mannerheim-nauhoitukset. Aatu söi mitä tarjottiin ilman kitinää. Ei tarjottu kasvismuonaa.

Apu 18.5.2019: Kiusallinen yllätysvieras Hitler saapui Suomeen: Näin vierailu Mannerheimin 75-vuotissyntymäpäivillä sujui

QuoteJohtajat siirtyvät juhlalounaalle Mannerheimin junaan.

Kasvissyöjä Hitlerille ei liha maistu. Keittiö loihtii hänelle parsakeittoa ja vihannesvanukasta. Muut syövät lohta ja täytettyä hanhea. Viinin ja samppanjan nirso absolutisti vaihtaa teehen.

Tupakkaa poltetaan Hitleristä piittaamatta.

En halua Euroopan yhteiskuntien muuttuvan sellaisiksi kuin Afrikan ja Lähi-idän yhteiskunnat. En usko afrikkalaisten ja lähi-itämaalaisten käyttäytyvän Euroopassa eri tavalla kuin Afrikassa ja Lähi-idässä. Tästä syystä vastustan Afrikan ja Lähi-idän väestöjen siirtymistä Eurooppaan.

Roope

QuoteAteria ilman kuolemaa

Vegevillitys ei ole vain aikamme ilmiö, sillä vauhtia kasvisruokabuumille otettiin jo vuosituhansia sitten. Vegetaristit keräsivät kannatusta, mutta heitä syytettiin myös kummajaisiksi, mielisairaiksi ja jopa paholaisen riivaamiksi.
Helsingin Sanomat 31.8.2024

Alunperin Tiede-lehdessä julkaistussa artikkelissa annetaan ymmärtää, että kohta kaikki ovat vegetaristeja. Todellisuudessa villitys koskee lähinnä joitakin länsimaita, ja globaalin lihankulutuksen ennustetaan lähes kaksinkertaistuvan ennen vuotta 2050.

Toinen outo väite on, että natsit olisivat vainonneet kasvissyöjiä.

Quote from: HSNatsit vainosivat vegetaristeja

Toisen maailmansodan aikana vegetarismi koki kolauksen, sillä sen kannattajat joutuivat natsien vainoamiksi. Adolf Hitlerin Kolmannessa valtakunnassa vegetarististen yhdistysten toiminta kiellettiin laittomana – ilmeisesti siksi, että kasvissyönti ei sopinut Hitlerin kovan linjan politiikkaan.

Osa vegetaristeista luopui taistelusta sovinnolla, osa pääsi pakenemaan maasta, ja osa vietti kaksoiselämää syöden kasviksia salaa. Ironiseksi asian teki se, että Hitler oli itsekin pääosin kasvissyöjä – ei tosin eettisistä vaan puhtaasti terveyssyistä. Natsijohtaja yritti päästä kasvisruokavaliolla eroon ruoansulatusvaivoistaan.

Kuulostaa uskomattomalta, että kasvissyöjät olisivat joutuneet pakenemaan Saksasta tai syömään kasviksia salaa (!). En löydä tällaiselle väitteelle mistään vahvistusta.

Olisikohan kuitenkin niin, että tässä vain tehdään villejä johtopäätöksiä siitä, että vegetarististen yhdistysten toiminta todellakin kiellettiin monien muiden mukana? Siinä tuskin oli erityistä kasvissyöjien vainoa takana, vaan ylipäätään sellaiset propagandaa levittävät yhdistykset lakkautettiin, jotka eivät olleet natsien hallinnasssa.

Quote from: HSUuteen kukoistukseen vegetarismi nousi jälleen 1960-luvun hippiliikkeissä. Itämaisesta teosofiasta, joogasta, anarkistisesta kapinasta ja normien rikkomisesta tunnetut hipit olivat usein myös kasvissyöjiä.

Toisin kuin 1900-luvun alkupuolella, kasvissyöntiä eivät enää suosineet luontaishoitoloiden vauraat eliittiasiakkaat vaan vanhempiensa arvovaltaa vastaan kapinoiva nuoriso. Vegetarismia motivoivat yhä useammin eläinrakkaus ja ekologinen huoli maapallon tulevaisuudesta.

2020-luvulla kasvisruoat nauttivat ennennäkemätöntä suosiota. Vegebuumille voidaan löytää sekä terveydellisiä, eettisiä että ekologisia syitä. Tiedetään, että punaisella lihalla on yhteys sydän- ja verisuonitautien puhkeamiseen. Myös tehotuotannon eläimille aiheuttama kärsimys saa yhä useamman jättämään pihvit ja makkarat syömättä. Lisäksi ihmisiä painaa huoli lihantuotannon ilmastovaikutuksista.

Jos kehitys jatkuu nykyistä vauhtia, parisataa vuotta sitten unelmoitu vegetaristinen paratiisi voi toteutua jo meidän elinaikanamme.

Koska mikään ei nytkään estä vegetaristeja syömästä, mitä haluavat, "vegetaristinen paratiisi" tarkoittaa tässä ilmeisesti maailmaa, jossa kaikki on pakotettu kasvisruokavalioon. Vapaaehtoisesti sellaista ei ole näkyvissä meidän elinaikanamme, eikä pakollakaan kuin tällä menolla ehkä Suomessa.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Uuno Nuivanen

;D Nam nam

QuoteKuva: Emilia vain nauroi, kun lukion lounaskeitto hyytyi kiinni lautaseen
Oulussa tarjoiltu kouluruoka muutti olomuotoaan hämmentävään muotoon.

Oulussa sijaitsevan Madetojan musiikkilukion toisen vuoden aloittanut opiskelija Emilia Siikanen yllättyi perin pohjin elokuun loppupuolella koulunsa ruokalassa.

Usein kasvisruokaa lautaselleen latova Emilia ei pystynyt pidättelemään nauruaan elokuisena torstaipäivänä.

Hieman jäähtyessään keitto sai lautasella kiinteähkön, hytkyvän olomuodon.

– En keittoa syönyt sitten lainkaan ja tyydyin leipään tuona päivänä, Emilia kertoo.

Emilia sekä hänen ystävänsä ottivat linjastolta kaikki kasvisnakkikeittoa ja menivät istumaan.

– Menin pöytään istumaan, ja ensiksi voitelin leivän. Tuona aikana keitto oli ehtinyt hyytyä, Emilia summa tapahtumia. ...

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/7d4c1ba6-1bbf-4632-877f-e181d3f1e3a0

Caucasian

Vastustan kasvissyöntiä vain siitä syystä, että siitä ollaan tekemässä pakkoa ja toisaalta eläinperäinen ruoka yritetään samaan syksyyn kieltää.
Kasvisten syöntiä an sich en tietenkään vastusta, vaan siihen liittyvää fasistista ideologiaa.

Kapseli

Hassua, että haaveillaan maailman tulevaisuudessa olevan vain sitä, tätä ja tuota. Mutta mikään ismi ei koskaan tule toteutumaan ilman voimakasta massojen hallintaa, mikä sotii kaikkea demokratiaa ja edistyksellisyyttä vastaan. Ei maailma tulevaisuudessa voi olla niin, että kaikki muu on vahvasti valtiotasolla kontrolloitua, paitsi se kenen kanssa seksiä harrastat. Vasemmalla on kova halu nähdä ihmiset korkeamman auktoriteetin alaisena orjana ilman vapaata tahtoa. Voiko vasemmistolaisuus olla enää yhtään ristiriitaisempaa.

Lalli IsoTalo

Se on muuten mielenkiintoista, miten TeurasJäte-McDonaldsin tv-mainoksissa joku satunnainen olikulkija änkee pyytämättä jonkun tuntemattoman naamalle kertomaan, notta mikä on se ainoa oikea tapa syödä hänen hampurilaistaan hampurilaisia, tai dipata hänen ranskalaisiaan.

Kasvisruokanatsit vallanneet nurkkaa mainostoimistoista?
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

Eino P. Keravalta

Quote from: Caucasian on 03.09.2024, 15:23:36
Vastustan kasvissyöntiä vain siitä syystä, että siitä ollaan tekemässä pakkoa ja toisaalta eläinperäinen ruoka yritetään samaan syksyyn kieltää.
Kasvisten syöntiä an sich en tietenkään vastusta, vaan siihen liittyvää fasistista ideologiaa.

Hyvin kiteytetty, kiitos!

Onkin niin, että tämä poliittinen soijafasismi tekee valtavaa haittaa kasvisruuan imagolle ja haluttavuudelle.

Kyllä ihmiset syövät kasvisruokaa(kin) aina kun se on hyvää, ravitsevaa ja järkevän hintaista. Siinä ei kaivata sekasyöjien syyttelyä, fasistista ideologiaa, pakottamista, ylimielisyyttä tai faktojen vääristelyä.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

aged

Kasvisruoka on hyvää, monipuolista ja terveellistä. Maksumuurin takana, mutta tärkein nyt selviää otsikosta.

QuoteRuoaksi pelkkää bataattimuusia – Potilas kritisoi Kymenlaakson keskussairaalan tarjoamaa kasvisruokaa
https://www.kouvolansanomat.fi/paikalliset/7802860