News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

Miksi kasvissyöntiä vastustetaan?

Started by jooseppi, 28.07.2016, 01:04:08

Previous topic - Next topic

Lalli IsoTalo

Yleensähän parsakaali murhataan ylikypsentämisellä. Ainoa oikea prodeduuri on nopea tietenkin höyrytys, joka jättää broccolin vähän raa'aksi, ja värin kirkkaan kauniiksi vihreäksi.  :D Tämä on siis aterialisäke, ei koko ateria.

- Kukinnot erotetaan varresta veitsellä. "Oksat" myös.
- Kukinnot erotetaan toisistaan enimmäkäseen käsin, ei veitsellä. Veitsi jättää murusia joka puolelle.
- Varsi kuoritaan, koska siinä on ikävän kova pinta.
- Varsi viipaloidaan niin ohuiksi viipaleiksi kuin mahdollista, samoin oksat.
- Kiehuvaan höyrytyskattilaan ensin viipaloitu varsi ja oksat, ja kohta perään kukinnot.
- 1-2 minuuttia höyrytystä
- Tarjoillaan oliiviöjyn, sitruunamehun ja kruntsatun merisuolan kanssa, muita mausteita oman maun mukaan.

Harvemmin mulla on ruo'anlaitossa toiminut sellainen kaava, että heitän kaikki ainekseen kerralla kattilaan tai uuniin, ja toivon parasta. Pataruoissa sekin joskus toimii ...
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

VesaH

Quote from: stefani on 23.08.2024, 20:49:04
Mulla on ollut vaikeuksia hahmottaa, kuinka vaarallista kasvissyönti oikein on. Joskus kasvissyönnin mahdollisesti aiheuttamista puutostiloista puhutaan sillä äänensävyllä, että kyse on merkittävästä terveysvaarasta. Jotkut tuntuvat kuitenkin kannustavan ihmisiä kasvissyöntiin oudon huolettomasti, mikä ehkä on vastuutonta ja vaarallista toimintaa. Tosin sekin on tosiasia, että monet kasvissyöjät kuitenkin pysyvät terveinä jollain tavoin. Miten jotkut saivat kasvissyönnin toimimaan myös vuosisatoja sitten ennen kuin ravintoasioita oltiin opittu tuntemaan tieteellisesti?

Kasvissyönti ei ole vaarallista. Laktovegetaristi saa ruuastaan kaikki tarvitsemansa ravintoaineet.

Vegaaninen ruokavalio voi olla vaarallinen, jos ei muista nauttia B12-vitamiinilisää pillereinä.

stefani

Quote from: VesaH on 24.08.2024, 10:32:51
Kasvissyönti ei ole vaarallista. Laktovegetaristi saa ruuastaan kaikki tarvitsemansa ravintoaineet.

Vegaaninen ruokavalio voi olla vaarallinen, jos ei muista nauttia B12-vitamiinilisää pillereinä.

Se, että en ymmärrä vastaustasi, jätti kuitenkin tunteen, että kasvissyönnissä ehkä on jotain vaarallista.

Kun joku neuvoo, että jotain pilleriä pitäisi ottaa, herää heti kysymys, että mistä tiedämme, että kaikki tarvittavat pillerit ovat tiedossa? Entä, jos jotain muutakin pitäisi ottaa?

VesaH

Eiköhän näitä asioita ole aika paljon tutkittu.

Eino P. Keravalta

Quote from: Lalli IsoTalo on 24.08.2024, 09:52:46
Yleensähän parsakaali murhataan ylikypsentämisellä. Ainoa oikea prodeduuri on nopea tietenkin höyrytys, joka jättää broccolin vähän raa'aksi, ja värin kirkkaan kauniiksi vihreäksi.  :D Tämä on siis aterialisäke, ei koko ateria.

- Kukinnot erotetaan varresta veitsellä. "Oksat" myös.
- Kukinnot erotetaan toisistaan enimmäkäseen käsin, ei veitsellä. Veitsi jättää murusia joka puolelle.
- Varsi kuoritaan, koska siinä on ikävän kova pinta.
- Varsi viipaloidaan niin ohuiksi viipaleiksi kuin mahdollista, samoin oksat.
- Kiehuvaan höyrytyskattilaan ensin viipaloitu varsi ja oksat, ja kohta perään kukinnot.
- 1-2 minuuttia höyrytystä
- Tarjoillaan oliiviöjyn, sitruunamehun ja kruntsatun merisuolan kanssa, muita mausteita oman maun mukaan.

Harvemmin mulla on ruo'anlaitossa toiminut sellainen kaava, että heitän kaikki ainekseen kerralla kattilaan tai uuniin, ja toivon parasta. Pataruoissa sekin joskus toimii ...

Lallille kiitos hienoista vinkeistä  :)

Omasta puolestani kun nyt teen tämän ihmiskokeen itselläni, teen sen raa'alla tavalla ja tungen kitaani 0,8 kiloa kasvimassaa. No okei, laitan lisukkeita, kerron sitten. Vielä en tee ateriaa, koska ei ole nälkä, olen ollut 'vasta' noin 18 tuntia syömättä ja fiilis hyvä, en ala väkisin syödä. Mutta illemmalla kyllä syön ja katsotaan sitten, mitä kokkaan kasaan  :)
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Lalli IsoTalo

Quote from: Eino P. Keravalta on 24.08.2024, 12:02:16... kun nyt teen tämän ihmiskokeen itselläni ...

Tuostahan voisi tehdä dokumenttifilmin. Meinaan, on niitä ennenkin tehty:

Quote from: https://en.wikipedia.org/wiki/Super_Size_MeSuper Size Me is a ... documentary film ... [that] follows a 30-day period ... during which he claimed to consume only McDonald's food, although he later disclosed he was also drinking heavy amounts of alcohol. The film documents the drastic change on Spurlock's physical and psychological health and well-being.
...
Spurlock ate at McDonald's restaurants three times a day, consuming every item on the chain's menu at least once. ... At the end of the experiment the then-32-year-old Spurlock had
- gained 24.5 pounds (11.1 kg), a 13% body mass increase,
- increased his cholesterol to 230 mg/dL (6.0 mmol/L), and
- experienced mood swings, sexual dysfunction, and
- fat accumulation in his liver.
...
On Day 21, Spurlock has heart palpitations and has liver damage. His internist, Dr Daryl Isaacs, advises him to stop what he is doing immediately to avoid any serious health problems.
...
His physicians are surprised at the degree of deterioration in Spurlock's health. He notes that he has eaten as many McDonald's meals as most nutritionists say the ordinary person should eat in eight years. (He ate 90 meals, which is close to the number of meals consumed once a month in an eight-year period.)

Findings

The documentary's end text states that it took Spurlock five months to lose 20.1 pounds (9.1 kg) and another nine months to lose the last 4.5 pounds (2.0 kg). His then-girlfriend Alex, now his ex-wife, began supervising his recovery with a vegan "detox diet", which became the basis for her book The Great American Detox Diet.
— Missä N, siellä R

Eino P. Keravalta

Lalli:

QuoteTuostahan voisi tehdä dokumenttifilmin. Meinaan, on niitä ennenkin tehty

Hieno idis!

Aikanaan kävin silloisen tyttöystävän kanssa leffassa ziigaa ton rainan, teki kyllä vaikutuksen  :)

Omasta puolestani en sovellu dokumenttifilmiin koska ihannepainosta puuttuu enää noin 10 kiloa ja koska syön kasviksia muutenkin mielelläni.

Mutta löytääpä Äijä, joka painaa vaikka 110 kiloa ja jonka ihannepaino on let's say 80 kiloa. Siinä olisi jo 30 kilon haaste. Ja plussaa, jos Mies ei oikein diggaa 'pupun safkoista'. Sellainen koehenkilö voisi dokkarissa vetää 800 grammaa kasviksia päivässä, syödä eläinproteiinia 1,5 grammaa painokiloa kohden ja ottaa kaikkia tarvittavia vitskuja, kuten A, D, ja K sekä lisäravinteita, kuten NAC ja kalaöljyt jne ja sitten kevyttä liikuntaa päivittäin. Tulis hyvä dokkari: 'Kuinka löysin sisäisen pupuni!' eli pupun safkalla pupun söpöys ja pupun hommiiin if ya know what I mean  8)
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Möhömaha

Quote from: Lalli IsoTalo on 24.08.2024, 12:17:00

Tuostahan voisi tehdä dokumenttifilmin. Meinaan, on niitä ennenkin tehty:

Samasta artikkelista löytyi Spurlockin debunkkaus (jota suomenkielinen Wiki (yllätys yllätys ei siteeraa):
https://en.wikipedia.org/wiki/Super_Size_Me#Counter-claims

Offer me money, offer me power, I don't care. I'll say what I want to say, and if the consequence is losing money, so be it -Elon Musk

Eino P. Keravalta

Quote from: Eino P. Keravalta on 24.08.2024, 08:20:07
Jaa että pitäisi syödä 0,8 kiloa kasviksia päivässä?

Minulla ei tietenkään sinänsä ole mitään sitä vastaan, että söisi paljon kasviksia, mutta tuo määrä alkaa jo olla sen verran paljon, että jaksaako tuollaista määrää syödä kaltaiseni ihminen, joka yleensä syö aika pieniä annoksia ja joka on tottunut yhtä menoa olemaan 18 tuntia vuorokaudessa syömättä pätkäpaaston nimissä?

Päätin tänään tehdä itselläni ihmiskokeen: syön sen saamarin 800g kasviksia ja kokeen vuoksi ajattelin syödä sen myös yhdellä istumalla, voi olla, etten pysty vaan osa pitää jättää illemmaksi. Mutta katsotaan. Tuoreita kasviksia tässä nyt ei ole kuin jotain tomaattia ja sipuleita, mutta pakastimessa on ruusukaalia ja parsakaalia sekä jotain wokkisekoitusta. Ajattelin, että syön vaaditun painomäärän siten, että käytän vain ruusukaalia ja parsakaaleja, niistä molemmista pidän kovasti.

Nähtäväksi jää, syönkö ne vain sellaisenaan jonkin salaattikastikkeen kera vain laitanko ne pannulle ja vähän paistan ja maustan.. katsotaan sitten fiiliksen mukaan. Mutta nyt otan keittiövaa'an esiin ja punnitsen 0,8kg vihreitä kasviksia sulamaan kulhoon ja katsellaan sitten iltapäivän puolella, mitä niillä teen ja koska olisi niin nälkä, että jaksaa noin paljon syödä. Kello on nyt 0820 enkä ole tänään syönyt vielä mitään enkä syökään toistaiseksi, koska syömisen aikaikkuna minulla on 11-17.

Teen kohta tunnin tai puolentoista kävelylenkin, tulisiko siinä jo vähän nälkä ja pystyisi sitten iltapäivällä syömään noin ison kasan ruokaa? Se selviää sitten. En ole iso mies mutten pienikokoinenkaan. Nyt painan noin 89 kiloa, joten luulisi tuon kokoisen, karvaisen ja tatuoidun äijän pystyvän syömään jänöjen ruokaa sen vajaan kilon  ;D

No niin, menen nyt punnitsemaan ja laittamaan 800 grammaa vihreää sulamaan kulhoon..

Päivitys: laitoin sekä parsakaalia että ruusukaalia kumpaakin 400 grammaa. Valmis määrä tulee olemaan painon puolesta vähäisempi, sillä sulaessa noista pakasteista lähtee vettä ja se haihtuu tai kaadetaan pois jos iso lammikko syntyy.. ehkä laitan jonkun sipulin vielä lisäksi että saadaan se toivottu määrä..

:)

No niin, ruoka on valmista!  :)

Tavoitteena oli ja on syödä nyt tänään 0,8kg kasviksia selvittääkseni, onko tuo vajaa kilo mahdollista syödä yhden päivän aikana.

Käytin ateriaani seuraavat aineosat:

-400g parsakaalia pakasteena
-400g ruusukaalia pakasteena
-1 isohko keltasipuli
-pari kynttä valkosipulia murskattuna
-75g revittyjä, tacomaustettuja kanasuikaleita, valmistuote, pahaa  :(
-Poppamies Hot Sauce Habanero-chilikastike, reilusti
-Chilijauhe
-Kurkumajauhe
-Gluteeniton luomusoijakastike
-Pippurisekoite, ripaus

Helvetti, tuli iso annos.. suuri lautanen täynnä. Nyt syöty ainakin 20 minuuttia, näyttää vasta viidesosa syödyn  :(

Maku ihan ok, olisi saanut olla tulisempaa. Enkä löytänyt inkivääriä kaapista, se olisi piristänyt hyvinkin. Mutta tosiaan, helvetin iso annos ainakin kertasyömisellä.. en usko, että pystyn syömään tämän syömisikkunan, siis kuuden tunnin aikana.. ei vittu.. en halua väkisinkään syödä.. pidän taukoa, ei ole nälkä ollut koko päivänä.. vittu, melkein kilo ruokaa, en jaksa.. no, venttaillaan..

( jatkuu )

Eino P. Keravalta

45 minuuttia syöty, ei jaksa.. 800 grammaa ruokaa on kyllä liikaa, vaikka onkin 95% kasviksia.. No, oma vikani, olisi pitänyt jakaa kahteen osaan...

ikuturso

Kasvissyönti kuulostaa ideologialta, kasvinsyönti siltä, että joku syö kasvin tai kasveja.

Onko joku siis kasvissyöjä, kasvistensyöjä vai kasvinsyöjä. Vai kasviensyöjä. Eihän lihansyöjäkään ole lihassyöjä...

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

Luotsi

Quote from: Eino P. Keravalta on 24.08.2024, 15:37:05
45 minuuttia syöty, ei jaksa.. 800 grammaa ruokaa on kyllä liikaa, vaikka onkin 95% kasviksia.. No, oma vikani, olisi pitänyt jakaa kahteen osaan...

Jos onnistutkin julmassa ihmiskokeessasi, muutut illalla kaasuvoimalaitokseksi, IMHO.
*** Kommunismi toimii mainiosti - muurahaisilla ***

Eino P. Keravalta

Quote from: Eino P. Keravalta on 24.08.2024, 15:37:05

Ei, ei pysty..  :(

Nyt olen syönyt noin 800 gramman kasvisannosta kohta tunnin ja 10 minuuttia, vielä olisi vähän, alkaa tuntua pahalta.. en pysty.. jätän sen, syön myöhemmin kun jaksan, tänään, huomenna.. en halua pakottaa itseäni, miksi niin tekisin..

Luulen, että päivittäin voisin syödä vaikka 300 grammaa kasviksia, sitten hieman lihaa tai kananmunia.. ei voi vajaata kiloa syödä, vaikka painoidenksin mukaan olen vielä liioissa kiloissa eli ylläpitääkseni tätä liikapainoa pitäisi helposti syödä paljon ruokaa.. olen tukossa, en jaksa syödä, olisi muutama haarukallinen, ei pysty ei pysty.. väsyttää, huono fiilis.. kello on neljä iltapäivällä, menen varmasti aikaisin nukkumaan, ei jaksa enää valvoa.. kohta.. okei, tunti ja reilu kymmenen minuuttia, kasviksia syöty vähän yli 700 grammaa, ei pysty enempää, hyi saatana..  mä luovutan..

Linkster

Tuo parsan höyryttäminen on yksi tapa toimia.
Keväällä parsa-aikaan grillaan ne parilalla ja nautiskelen voisulan kera. Ei ole kumimaista eikä sellaista ihme lietteistä kuten keitettäessä tuppaa tulemaan.

Tuon kylkeen vaikkapa loimukuha(itse uisteltu) ja kuivahko Riesling. Ei siihen oikein muuta kaipaa kuin seksikkään kumppanin jakamaan nautinnon.

Lalli IsoTalo

Quote from: Linkster on 24.08.2024, 20:31:46
Tuo parsan höyryttäminen on yksi tapa toimia.

Parsakaali ja parsahan ovat eri juttuja. Jos parsaa höyryttää, niin ensin paksut osat, ja vähän ajan päästä ohuet osat. :-)
— Missä N, siellä R

aged

Jos olisi pakko syödä se 800 g kasviksia päivässä, niin itse söisin 5 omenaa tai appelsiinia. Tai 3 greippiä. Hedelmäthän ovat kasviksia. Vihanneksia ei ainakaan ylen jutussa vaadittu syömään. Mutta pitäydyn kyllä ihan hedelmä/päivä linjalla ja kärsin seuraukset.

Augustus

Quote from: aged on 24.08.2024, 21:13:36
Jos olisi pakko syödä se 800 g kasviksia päivässä, niin itse söisin 5 omenaa tai appelsiinia. Tai 3 greippiä. Hedelmäthän ovat kasviksia. Vihanneksia ei ainakaan ylen jutussa vaadittu syömään. Mutta pitäydyn kyllä ihan hedelmä/päivä linjalla ja kärsin seuraukset.
Minäkin pohdin jotain samanlaista strategiaa. Jos teen esimerkiksi läskikastiketta ja syön sitä perunoiden kanssa, niin ovatko nyt perunat sitten kasviksia, jolloin olen pelastettu, koska voin syödä 800g perunoita päivässä kastikkeen kanssa. Jos perunat ovat no-go-zonella, niin mites sitten riisi? Hmm, ei sekään varmaan toimi. Nuo eivät ole oikeita kasviksia, vaan kasviksen pitää olla jotain "kasviksen näköistä". OK, nyt keksinkin ratkaisun, syön tuorekurkkua 800g per päivä. Muutama pötkö varmaan. Ainii, mutta nehän ovat pelkkää vettä, joten ei tämäkään toimi. Antaa olla.

Einon hieno ihmiskoe oli kyllä mielenkiintoinen ja kun luin raporttia kokeen edetessä, tulin niin hyvälle tuulelle, että oksat pois. Varsinkin loppukaneetti oli aivan mahtava:

Luulen, että päivittäin voisin syödä vaikka 300 grammaa kasviksia, sitten hieman lihaa tai kananmunia.. ei voi vajaata kiloa syödä, vaikka painoidenksin mukaan olen vielä liioissa kiloissa eli ylläpitääkseni tätä liikapainoa pitäisi helposti syödä paljon ruokaa.. olen tukossa, en jaksa syödä, olisi muutama haarukallinen, ei pysty ei pysty.. väsyttää, huono fiilis.. kello on neljä iltapäivällä, menen varmasti aikaisin nukkumaan, ei jaksa enää valvoa.. kohta.. okei, tunti ja reilu kymmenen minuuttia, kasviksia syöty vähän yli 700 grammaa, ei pysty enempää, hyi saatana..  mä luovutan..

;D

edit: kirjain k lisätty

supersankaritar

Melkein tuli oksennusta suuhun, kun luin Einon ihmiskokeesta. Parsakaali on yksi mun lempiruokia, mutta pakastettu parsakaali on aivan järkyttävää ja sitä maistettuani ymmärrän, miksi jenkkileffoissa lapsille sanotaan, että eat your broccoli ja lapset irvistelee.
400 grammaa tuoretta parsakaalia valmistettuna just ja just kypsäksi eikä ylikypsäksi on mun mielestä hyvää, siitä voi tehdä vaikka muussin ja ihan vaan tuore raaka parsakaali maistuu mun suussa tosi hyvälle ja haukkaan parsakaalia lähes aina, kun avaan jääkaapin oven.
Mä syön varmaan jotakuinkin ton määrän kasviksia päivässä, mutta en kyllä pystyisi pakastekasviksia syömään.
En laske itse kyllä kasvisten määrää grammoina vaan välillä kaupassa käydessä lasken mielessäni noin suurinpiirtein, että syön vähintään 20 eri kasvista viikossa. Jossain ruokadokkarissa sitä oli tutkittu, että se olis se ratkaiseva, että eri kasviksia tulisi yli 20 viikossa.
Mun mielestä on ihan kivaa aina miettiä, että jos teen kalapihvejä, saan sinne tungettua vaikkapa porkkanan ja punajuuren ja bataatin ja salaattiin lantun raastettuna jne.
Itse siis tungen lähes kaikkeen, mitä valmistan ruoaksi, jotakin kasviksia sekaan, koska mä uskon ihmisen tarvitsevan monestakin syystä niitä, mutta en punnitse syömisiäni, enkä syö pakastekasviksia. Niistäkin olen lukenut, että olisivat tuoreen veroisia, mutta mun suussa ne vaan maistuu niin erinlaiselle, kuin tuoreet. Herneet taitaa olla ainoat, mistä tykkään pakastettunakin.
If you want peace, you don't talk to your friends, you talk to your enemies.

P

Omia tomaatteja. Kurkkuja ja kesäkurpitsoita yms. on joka paikka täynnä.
En ole mikään kasvissyöjä, mutta kun on entistä peltomaata enemmän kuin tarpeeksi...

Niin on ratatouillea omista vihanneksista. Käytän liha- ja kalaruokien lisukkeena...
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

Eino P. Keravalta

Eilen siis yritin syödä 800g kasviksia, koska ravintosuositus.

En onnistunut. En jaksanut syödä niin paljoa. Ehkä se olisi onnistunut, jos olisin jakanut ruuan moneen osaan ja syönyt pitkin vuorokautta aina kun en nuku. Tein varmasti virheitä kokeessani ja myönnän senkin, ettei loihtimani ateria ollut mikään ruuanlaittotaidon huippunäyte, ei varmaan edes keskinkertainen sellainen. Toisaalta laitoin yhteen aineita, joista itse pidän ja joilla on myönteisiä terveysvaikutuksia, kuten kurkuma ja valkosipuli. Jokainen toki tekee itselleen sitä ruokaa mitä haluaa, mutta omalta kohdaltani opin kokeestani ainakin seuraavat asiat:

-800g on minulle liian suuri annos, oli ruoka mitä tahansa, vaikka helposti sulavaakin. En pysty syömään tuota määrää oman syömisaikaikkunani puitteissa, 6 tunnissa, koska haluan pitää kiinni pätkäpaastostani ( intermittent fasting )

-Syön jatkossa sen määrän, minkä haluan eikä sitä sanele THL.

-Syön edelleen kasviksia, mutta pääsääntöisesti vaivattomampaa, keholle sopivampaa ja sähköäsäästävää on tehdä pieniä, kylmiä salaattiannoksia, joihin lisätä oliiviöljyä ja vaikka juustoa.

-Punaista lihaa syön jatkossakin, koska se on terveellistä eikä sillä ole yhteyttä esimerkiksi sydänsairauksiin ( Dr Chris Knobbe, Suzanne Alexander: The Ancestral Diet Revolution: How Vegetable Oils and Processed Foods Destroy Our Health - and How to Recover! )

-Väkisin syöminen on ilotonta ja aiheuttaa stressiä, mikä ei ole keholle tai mielelle hyväksi.

-800 gramman kasvisannos on niin suuri, että se väsyttää ja 'tukkii' elimistön, minkä lisäksi vessassakäyntien tarve kasvaa suuresti. Ei liene keholle hyväksi, että se 'koko ajan' prosessoi ruokaa jollain tavalla.

-Ihmisten tarpeet ja kehotyypit ovat erilaisia. Tämä tiedetään vaikkapa Ayurveda-opissa, mutta ei THL:ssä. Jotkut tarvitsevat ruokaa muutaman tunnin välein, toisille riittää kerta-annos vuorokaudessa. On tärkeää kuunnella omaa kehoaan ja omia tarpeitaan, ei kukaan siellä norsunluutornissa tiedä sinua paremmin varsinkaan, kun ne tieteenvastaisesti käskevät syödä syöpää, alzheimeria, diabetesta, rasvamaksaa, autoimmuunitauteja, sydänsairauksia ja monia muita sairauksia aiheuttavia siemenöljyjä, kuten margariinia ja rypsiöljyä terveellisen voin sijaan.

-Ajattele itse, tee itse, kuuntele itseäsi, ole itsesi. Kun olet sopusoinnussa itsesi kanssa, olet parempi ihminen myös muille.

-Sinun ei tarvitse olla parempi ihminen valtiolle, THL:lle, soijanatseille tai 'auktoriteeteille', vaan itsellesi ja muille ihmisille, varsinkin niille joita rakastat.

:)

supersankaritar

Yksi helppo tapa lisätä kasviksia on mehustaa ne. Mehuna vatsan ei tartte samalla tapaa työstää niitä, kuin kiinteänä syöden, joten se on varmasti helpompi tapa alkuunsa. Yhtäkkiähän jos alkaa valtavia määriä kasviksia syömään, se juurikin turvottaa ja tekee ikävän olon, joten määrää ei kannata yhtäkkiä nostaa kovin paljoa vaan lisätä pikkuhiljaa.
Suolistohan on sellainen ekosysteemi, että siellä kasvaa bakteereja niistä ruoista, joita se on tottunut saamaan, jos syö paljon vaikka sokeria, siellä on sokeriin tottuneet mikrobit jne.
kasviksia monipuolisesti syömällä sinne kyllä ajan kanssa saadaan tosi monipuolinen bakteeristo, ja kun immuunipuolustuksesta 70 prosenttia on suoliston mikrobeissa, on tosi järkevää yrittää nitä kasviksia syödä monipuolisesti. En tiedä, mihin toi 800 grammaa päivässä perustuu, koska sehän ei kerro mitään, väitän, ettei ole ihan sama asia syödä 800 grammaa omenaa joka päivä, kuin vaikkapa 500 grammaa monipuolisesti eri kasviksia.
Jos suoliston mikrobeja ei ruokita monipuolisella ruoalla, eli niillä kasviksilla, jotka siellä pisimmälle selviää, kun jotkun vehnäpullat vaikka imeytyy jo suoliston alkupäässä, niin nää mikrobit alkaa sitten syömään ihmistä, eli suoliston limakalvoa ja kulkeutuvat sitä kautta vääriin paikkoihin, aiheuttaen tulehdusta, ärtyvän suolen oireyhtymää yms.
Lisäksi nää monipuoliset suolisto bakteerit suojelee ihmistä tosi monelta, on tutkittu, että parkinson tautia sairastavilla olis usein ummetusta jopa kymmeniä vuosia ennen kuin oireet alkaa aivoissa. Ja kun parkinson potilaan suoliston bakteereja siirrettiin terveeseen hiireen, se sai parkinson oireita. Ja taas samaan hiireen kun siirrettiin terveen ihmisen bakteereja, sen parkinson oireet helpotti.
Suolisto on aika huikea elin ja vaikka siitä ei vielä tiedetä, kuin vähän, niin selvää on, että millainen ekosysteemi siellä on, on huima vaikutus terveyteen.

pienivalkeapupu

Kysykääpäs joku tekoäly(i)ltä, onko peruna kasvis? Jäi hieman vaivaamaan mieltä..
"Luulen, että pääsääntöisesti, kirjoitukseni ovat totta."

"Minun täytyy toimia epävarmuudessa, vaikkei minulla aina ole kaikkea informaatiota ja tietoa."

ämpee

Tässä kasvisfanaatikkojen ajamassa ideologiassa on huvittavinta se etteivät kasvisfanaatikot näytä tuntevan porkkanaa kun käsi hakeutuu sinne keppiin kaiken aikaa.

Kasvissyönnin vastustaminen on näköharha, ei kukaan oikeastaan vastusta kasvissyöntiä vaan pakkokeinoja joilla sitä koitetaan ajaa ja sitä fanaattisuutta ettei muuta sitten enää saisi syödä.
Jäseneltä Hohtava Mamma: "Logiikka ei ole koskaan ollut suvakkien vahvin laji. Eivät he muuten olisi suvakkeja."

supersankaritar

Quote from: ämpee on 25.08.2024, 10:38:33
Tässä kasvisfanaatikkojen ajamassa ideologiassa on huvittavinta se etteivät kasvisfanaatikot näytä tuntevan porkkanaa kun käsi hakeutuu sinne keppiin kaiken aikaa.

Kasvissyönnin vastustaminen on näköharha, ei kukaan oikeastaan vastusta kasvissyöntiä vaan pakkokeinoja joilla sitä koitetaan ajaa ja sitä fanaattisuutta ettei muuta sitten enää saisi syödä.
Tämä juuri, vaikka itse syön tosi mielellään ja paljon kasviksia, mä silti vastustan tuota sekopäisyyttä, mihin muuten tää uusi 800 gramman suosituskin taitaa vaan perustua, koska sitä perustellaan punaisen lihan syönnin vähentämisellä. Taidan lisätä punaisen lihan syöntiä vähän, rekosta saa tosi hyvää luomua highland lihaa. Jos vaikka 100 grammaa päivässä nostaisin sen käyttöä, ihan vaan protestina tätä sekopäisyyttä vastaan. Olen ihan varma, että luonnolle ja mulle on parempi vaihtoehto syödä sitä,kuin ultraprosessoitu tehdastekoinen lisäaine burger pihvi esimerkiksi. Ihmiset ei taida ymmärtää, eikä niille haluta kertoa, että joka kerta, kun ostaa lihaa kaupasta, sitä lihapakettia varten ei erikseen käydä lahtaamassa lehmää, vaan yhdestä lehmästä tulee noin 400 kiloa lihaa.

Roope

Quote from: supersankaritar on 25.08.2024, 09:39:27
En tiedä, mihin toi 800 grammaa päivässä perustuu, koska sehän ei kerro mitään, väitän, ettei ole ihan sama asia syödä 800 grammaa omenaa joka päivä, kuin vaikkapa 500 grammaa monipuolisesti eri kasviksia.

Ensinnäkään tuleva suositus ei ole 800 grammaa, kuten Yle mielellään väittää ("Jatkossa 500 grammaa kasviksia päivässä ei enää riitä, vaan niitä pitäisi syödä 800 grammaa."), vaan haarukkana 500-800 grammaa.

Pohjoismainen ravitsemussuositus perustuu kasvisten osalta syöpien ja verisuonitautien esiintyvyyden tutkimuksiin, joissa vielä on havaittu tilastollista etua – luultavasti enää vain hyvin marginaalista – syötyjen kasvisten määrän kasvattamisesta. Lihan määrän vähentäminen taas perustuu tutkimusten lisäksi ilmastopolitiikkaan.

Aivan kuten epäilet, suurin hyöty saadaan monipuolisuudesta, ja koska tarpeet ja hyödyt ovat yksilöllisiä, pelkkä ruuan painoon perustuva suositus on väkisinkin karkea tilastollinen yksinkertaistus.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

supersankaritar

Quote from: Roope on 25.08.2024, 10:48:36
Quote from: supersankaritar on 25.08.2024, 09:39:27
En tiedä, mihin toi 800 grammaa päivässä perustuu, koska sehän ei kerro mitään, väitän, ettei ole ihan sama asia syödä 800 grammaa omenaa joka päivä, kuin vaikkapa 500 grammaa monipuolisesti eri kasviksia.

Ensinnäkään tuleva suositus ei ole 800 grammaa, kuten Yle mielellään väittää ("Jatkossa 500 grammaa kasviksia päivässä ei enää riitä, vaan niitä pitäisi syödä 800 grammaa."), vaan haarukkana 500-800 grammaa.

Pohjoismainen ravitsemussuositus perustuu kasvisten osalta syöpien ja verisuonitautien esiintyvyyden tutkimuksiin, joissa vielä on havaittu tilastollista etua – luultavasti enää vain hyvin marginaalista – syötyjen kasvisten määrän kasvattamisesta. Lihan määrän vähentäminen taas perustuu tutkimusten lisäksi ilmastopolitiikkaan.

Aivan kuten epäilet, suurin hyöty saadaan monipuolisuudesta, ja koska tarpeet ja hyödyt ovat yksilöllisiä, pelkkä ruuan painoon perustuva suositus on väkisinkin karkea tilastollinen yksinkertaistus.
Ja jos otetaan vaikka viisi ihmistä, jotka syö tasan saman määrän samaa ruokaa, ja sen jälkeen mitataan, mitä nää ihmiset siitä sai, niin heidän elimistönsä eivät imeyttäneet samoja asioita samalla tapaa, siihen vaikuttaa niin moni asia, ainakin noi suolistobakteerit on siinä isossa roolissa. Joten ei oikein voi edes sanoa, että jokaisen pitäisi huomisesta alkaen syödä juuri sama määrä kaikkea. Mutta toi kasvisten monipuolinen syönti on yksi, mistä olen itse vakuuttunut, niistä saa antioksidantteja ja suolistoon mikrobeja ja kaikkea tärkeää.

Lalli IsoTalo

Quote from: P on 25.08.2024, 04:40:53
... kesäkurpitsoita yms. on joka paikka täynnä.

Kesäkurpitsa maistuu lähinnä puulta, mutta yritän tehdä siitä erilaisilla taikatempuilla syötävää, nyt kun sitä kaupoista euron per kilo.
— Missä N, siellä R

supersankaritar

Quote from: Lalli IsoTalo on 25.08.2024, 10:56:42
Quote from: P on 25.08.2024, 04:40:53
... kesäkurpitsoita yms. on joka paikka täynnä.

Kesäkurpitsa maistuu lähinnä puulta, mutta yritän tehdä siitä erilaisilla taikatempuilla syötävää, nyt kun sitä kaupoista euron per kilo.
Mä inhoan sitä lötköä vetistä rakennetta, niin testausten kautta olen alkanut raastaa sen ja sitten käytän jauhelihan tapaan tai kanssa, eli vaikkapa paistan sipulin ja jauhelihan kanssa pannulla ja maustan. Silleen se on mun makuuni parhaimmillaan.

Lalli IsoTalo

Tämä munakoisopaistos on aina toiminut hyvin. Vähän niinkuin lasagne ilman pastaa ja lihaa.  :P

Ohje on kirjasta Glorian paras ruokakirja ja kuuluu osioon Susanna Rahkamon 10 parasta ruokaa.
https://pastanjauhantaa.blogspot.com/2006/08/mehev-munakoisopaistos.html

Ainekset

munakoisoja
oliiviölyä
säilöttyjä tomaatteja
oliiviöljyä
valkosipulia
suolaa, mustapippuria, basilikaa ja oreganoa
tomaattisosetta
mozzarellaa
basilikanlehtiä
munaa
parmesaania
— Missä N, siellä R

supersankaritar

Quote from: Lalli IsoTalo on 25.08.2024, 11:12:45
Tämä munakoisopaistos on aina toiminut hyvin. Vähän niinkuin lasagne ilman pastaa ja lihaa.  :P

Ohje on kirjasta Glorian paras ruokakirja ja kuuluu osioon Susanna Rahkamon 10 parasta ruokaa.
https://pastanjauhantaa.blogspot.com/2006/08/mehev-munakoisopaistos.html

Ainekset

munakoisoja
oliiviölyä
säilöttyjä tomaatteja
oliiviöljyä
valkosipulia
suolaa, mustapippuria, basilikaa ja oreganoa
tomaattisosetta
mozzarellaa
basilikanlehtiä
munaa
parmesaania
Munakoiso on mun yksi suosikkikasvis, sen rakenne ei mene niin lötköksi, kuin kesäkurpitsan :D Tää on kiva ohje, kun on kananmunaakin, niitäkin tykkään tunkea ruokiin, kun uskon olevan terveellistä. Olen tehnyt munakoisosta tuon tapaisia ruokia, mutta en ole kananmunaa sinne laittanut, täytyy ottaa se tohon mukaan :O