News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

Mitä on rasismi

Started by Atte Saarela, 18.07.2016, 07:04:52

Previous topic - Next topic

Atte Saarela

Yhteiskunnassamme pitäisi nyt käydä perusteellinen keskustelu siitä miten rasismi kannattaisi määritellä.

Jos esimerkiksi näet tilastoja eri maiden kansalaisten älykkyysosamääristä, ja rupeat pohtimaan selittäviä tekijöitä, oletko rasisti jos pyrit selittämään älykkyyseroja millä tahansa muulla kuin kulttuurieroilla, mahdollisuuksien puutteella ja/tai sillä että älykkyystestit ovatkin loppujen lopuksi yhtä tyhjän kanssa?

Jos luet uutisia siitä miten huonosti maahanmuuttajat ovat sopeutuneet Euroopassa, oletko rasisti jos yrität selittää tätä millä tahansa muulla kuin huonolla kotouttamispolitiikalla?

Ongelmana on se, että käytännössä yhteiskunnallisessa keskustelussa todistustaakka on aina sillä joka sanoo jotain mikä voidaan pienimmässäkään määrin tulkita rasistiseksi, mutta sitten kun yrität esittää niitä vedenpitäviä todisteita, joudut syytteeseen kiihottamisesta kansanryhmää vastaan.

Tällaisessa yhteiskunnallisessa tilanteessa kun on olemassa selkeä mahdollisuus, että maahanmuuttopolitiikassa voidaan tehdä peruuttamattomia virheitä, olisi syytä asettaa sananvapaus kaiken muun yläpuolelle, jotta ongelmista edes voidaan keskustella niin selkeästi kuin mahdollista. Laki kiihottamisesta kansanryhmää vastaan tulisi kumota, ja poliisi voisi sitten keskittyä ehkäisemään niitä (oikean) rasismin seurauksia, joita ei kyllä ole Suomessa juuri näkynyt, eikä varmaan näkyisi vaikka sananvapautta rajoittavia lakeja ei olisikaan.

Eino P. Keravalta

Rasismi on rotusortoa.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Atte Saarela

Quote from: Eino P. Keravalta on 18.07.2016, 07:10:07
Rasismi on rotusortoa.
Mutta sitten pitää määritellä mitä on "sorto" .. ja kuten tunnettua, sen voi halutessaan määritellä hyvinkin laajasti.

Larva

Rasismi on aate, jonka mukaan ihmiset voidaan arvottaa parempiin ja huonompiin rodullisten ominaisuuksien (pääasiassa ulkonäkö) perusteella.

Älykkyystesteihin en kyllä menisi luottamaan, jos samalla testillä testataan vaikkapa suomalaisen ja ugandalaisen älykkyyttä, koska kulttuuri vaikuttaa älykkyyteen ja sen ilmenemiseen, kuulostipa se poliittisesti korrektilta tai ei. Vauvasta saakka villieläinten kanssa kasvaneesta ihmisestä tulee itsekin villieläin, jonka henkiset kyvyt eivät koskaan myöhemmin pääse kasvamaan täyteen mittaansa. Ihminen on kognitiivisesti äärimmäisen herkkä eläin, jonka "laji" määrittyy kulttuurin vaikutuksesta.
Niin pian kuin ihmiset päättävät, että kaikki keinot ovat sallittuja taistelussa pahaa vastaan,
tulee mahdottomaksi erottaa heidän hyvyyttään siitä pahasta, jonka he tahtovat murskata.
- Christopher Dawson -

"You call it surrender,
But we call it calm before the storm."
- Edguy -

Eino P. Keravalta

Quote from: Atte Saarela on 18.07.2016, 07:14:15
Quote from: Eino P. Keravalta on 18.07.2016, 07:10:07
Rasismi on rotusortoa.
Mutta sitten pitää määritellä mitä on "sorto" .. ja kuten tunnettua, sen voi halutessaan määritellä hyvinkin laajasti.

Sorto on fyysinen teko.

Sanat eivät ole sortoa.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Eino P. Keravalta

Maahanmuutto on suomalaisiin kohdistuvaa rasismia.

Larva

Sorto on sitä, että esimerkiksi kahdesta muutoin täysin yhtä pätevästä henkilöstä valitsee työhön sen, joka edustaa "parempaa" rotua.

Toisaalta se saattaa valitsijan omien kokemusten perusteella olla myös fiksua varovaisuutta.  ;D
Niin pian kuin ihmiset päättävät, että kaikki keinot ovat sallittuja taistelussa pahaa vastaan,
tulee mahdottomaksi erottaa heidän hyvyyttään siitä pahasta, jonka he tahtovat murskata.
- Christopher Dawson -

"You call it surrender,
But we call it calm before the storm."
- Edguy -

Hornsmith

Toiseudenpalvojan mielestä realismi on rasismia, kuten myöskin vastuuntunto on rasismia. Rasismi on siis hyvinkin monen mielestä vastuullista realismia, mikä sopii mulle aivan mainiosti.

T: Suoraselkäinen ja ylpeä rasisti

S.N.A.F.U
-------------------
And hey, lets be careful out there!

Faidros.

Quote from: Eino P. Keravalta on 18.07.2016, 07:21:23

Haittamaahanmuutto, korjaisin...
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Eino P. Keravalta

Quote from: Faidros. on 18.07.2016, 07:29:46
Quote from: Eino P. Keravalta on 18.07.2016, 07:21:23

Haittamaahanmuutto, korjaisin...

Juu, sitä tarkoitin  :)

törö

Kaikki on nykyään rasismia, jopa Vesa Puurosen jutut.

Marius

Rasismi on lompakko, minun lompakko.
Yksi plus yksi on kolme, koska enemmistö sanoo niin.

Tavan

Rasismi lienee sitä että antaa rotujen olemassaolon jollain tapaa vaikuttaa toimintaansa ja päätöksentekoonsa esimerkiksi puolisoa valittaessa, maahanmuuttopolitiikkaa kaavaillessa tai lasten koulua mietittäessä.
This was my father's belief and this is also mine:
  Let the corn be all one sheaf--
And the grapes be all one vine,
  Ere our children's teeth are set on edge
By bitter bread and wine.

Eino P. Keravalta

Rasismi on sitä, että Suomi ei anna kaikkia rahojaan kehitysmaalaisille niin, että viimeinen suomalainen sammuttaa valot ennen hukuttautumistaan järveen.

Marius

Avantoonkaan ei voi hypätä, koska kaikki rahat on annettu järven lämpenemiseen..

törö

On rasistista, ettei järvi kumminkaan ole tarpeeksi lämmin.

Marius

Minä olen rasismi, koska olen.

Eino P. Keravalta

Alkuräjähdys syntyi rasismista.

Atte Saarela

Quote from: Tavan on 18.07.2016, 07:35:49
Rasismi lienee sitä että antaa rotujen olemassaolon jollain tapaa vaikuttaa toimintaansa ja päätöksentekoonsa esimerkiksi puolisoa valittaessa, maahanmuuttopolitiikkaa kaavaillessa tai lasten koulua mietittäessä.
Tuon määritelmän mukaan suurin osa hommaforumilaisista saattaa olla rasisteja.

Rasismi on ongelmallinen käsite, koska sitä on vaikea määritellä mitenkään täsmällisesti. Käsitteelle jota käytetään laajasti leimakirveenä pitäisi olla täsmällinen määritelmä.

Käsite nimeltä rasismi on kuitenkin sinänsä minusta mielekäs, eli en kiellä ilmiön nimeltä rasismi olemassaoloa.

Mutta minä rajaisin sen tarkoittamaan vain sellaista toimintaa jossa ei ole järkiargumentteja taustalla, vaan toiminta perustuu ensisijaisesti (primitiivisiin) tunteisiin.

Toimivinta saattaisi olla rajata rasismi tarkoittamaan sellaista toimintaa jossa primitiivisten tunteiden motivoimana aiheutetaan suoranaista konkreettista haittaa (lähinnä fyysinen väkivalta, mihin ei sisälly ruokkimatta jättäminen) toisen rotuisille ihmisille.

Saattaisi olla yksinkertaisinta, jos esimerkiksi lainsäädännössä ei millään tavalla huomioitaisi rasismia ja siihen liittyviin käsitteitä, koska täsmällinen määrittely on lähes mahdotonta kun yritetään analysoida ihmisten ajattelua oikeudellisesti ottaen tarpeeksi luotettavalla tavalla.

Marius

Evoluutio on rasismia,

tai rautalangasta:

Luonto on rasismia.

Eino P. Keravalta

Quote from: Marius on 18.07.2016, 07:55:33
Evoluutio on rasismia.

No se se vasta onkin!

Kaikkienhan pitäisi kehittyä samaa tahtia ja olla samanlaisia!

Neekeri on kehittyneempi kuin sammakkoeläimet, joten neekerit ovat rasisteja sammakkoeläimiä kohtaan!

MW

Rasismi on sitä, että kutsumaton vieraani syö ennen minua, minun laskuuni, ja paskantaa lattialle mennessään. Ei kotiin, vaan naapuriin toistaakseen saman.

Eino P. Keravalta

Minä olen rasisti.

Sinä olet rasisti.

Hän on rasisti.

Me olemme rasisteja.

Te olette rasisteja.

He ovat rasisteja.

Hei Pallinaama, tee tästä rasistibiisi, jooko  :)

Ja mainitse kertosäkeessä rasismi!

Faidros.

Quote from: Eino P. Keravalta on 18.07.2016, 07:50:56
Alkuräjähdys syntyi rasismista.

Uusimman tiedon mukaan alkuräjähdys syntyi vetovoimatekijöistä(edellisen maailmankaikkeuden kokoonromahtamisesta) ja rasismi siitä syntyneestä alkuräjähdyksestä. :roll:
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Marius

Rasismi on rasismia. Mitä sitten?
..kysyy epätietoinen Iisalmelta.

Saako toisen tontille rakentaa ?

MW

Rasismi ei mittään
Fasismi ei mittään
Natsismi ei sitäkään mittään
Minä olen rasmi, sinä olet naksi, mut mehän ei ollakaan mittään

törö

Rasisteja äidin oomme kaikki, oomme kaikki, oomme kaikki.
Rasisteja äidin oomme kaikki, oomme kaikki, kaikki:
Sinä ja minä, sinä ja minä.

Marius

Nyt mennään taas niin lujaa, suoro keulien, että en pysy kohta tässä rasismissa mukana.

No, heikot sortuu elon tiellä...

..rasismi senkun porskuttaa. :).

Hornsmith

Quote from: Eino P. Keravalta on 18.07.2016, 07:58:49
Neekeri on kehittyneempi kuin sammakkoeläimet...

Onko tälle mielipiteelle olemassa jonkinlaista todistepohjaa? Sammakkoeläimet pysyttelevät mielellään omassa lajityypillisessä elinympäristössään ja esim. kosteikkojen välillä liikkuessaan eivät jää turhaan perseilemään välimaastoon. Sammakkoeläimet ymmärtävät oman kuolevaisuutensa ja yrittävät pysytellä mahdollisimman näkymättömänä tai sitten pukeutuvat räikeään suojaväriin viestien myrkyllisyydestään, jota eivät käytä hyökkäystarkoituksiin vaan puolustautumiskeinona. Sammakkoeläimet pyrkivät äärimmäisen harvoin pariutumaan muiden lajien kanssa, yrittävät enemmänkin kehittää omaa populaatiotaan. Äänekäs viestintä yhdistää em. lajeja, mutta sammakkoeläimillä viestintä rajoittuu lisääntymistoimiin ja reviirin merkintään liittyvään mekkalointiin. Mikä tärkeintä, sammakkoeläimet pitävät omalta osaltaan hyönteispopulaatioita kurissa, mikä taas on muun elollisen maailman kannalta äärettömän hyödyllistä ja yhteisvastuullista toimintaa! 
S.N.A.F.U
-------------------
And hey, lets be careful out there!

Eino P. Keravalta

Quote from: Marius on 18.07.2016, 08:07:18
Rasismi on rasismia. Mitä sitten?
..kysyy epätietoinen Iisalmelta.

Saako toisen tontille rakentaa ?

Jos toisen tontille ei rakenna, sehän se vasta rasismia onkin!

Samoin on hirvittävää rasismia, jos ei tule toisen maahan ilmaiseksi elätiksi!