News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

Huume- ja päihdepolitiikka (yhdistetty)

Started by Peltirumpu, 12.01.2009, 18:41:06

Previous topic - Next topic

Jos äänestät perussuomalaisia, kannatatko kannabiksen laillistamista?

Joo
121 (52.8%)
Ei
108 (47.2%)

Total Members Voted: 229

pogenssi

Kyllähän alkoholikin muistuttaa vaikutuksiltaan amfetamiinia. Kannabiksen laittomuutta ei voida perustella uskottavasti terveydellisillä vaikutuksilla.

Mielestäni ainoa jokseenkin uskottava perustelu kannabiksen huumausainekäytön laittomuudelle on aineen yhteiskunnallinen vaikutus; juuri kehitysmaissa on ongelmia vähän turhankin rennon mentaliteetin kanssha. Toisaalta väite kannabiksen ristiriidasta länsimaisen yhteiskunnan toimivuuden kanssa on monin puolin kyseenalainen: kausaalisuhde, jonka mukaan kehitysmaa-meininki lisääntyy hampun myötä, ei välttämättä toimi lainkaan tai varsinkaan suoraviivaisesti muuttaen polttelun sallivat maat pilveltä haiseviksi ongelmapesiksi. Itse asiassa kannabiksen laillistaminen väentäisi aineen ympärillä pyörivää rikollisuutta ja sen käyttäjien syrjäytymistä poistaen heidän lainsuojattomuutensa.

Sitten voidaan myös kysyä, että päästäänkö sillä kieltolailla haluttuun lopputulokseen, joka on todennäköisesti käytön väheneminen. Hollannissa käyttöprosentti on huomattavasti alhaisempi kuin sen naapurimaissa, joissa kannabis ei ole laillinen päihde. Tähän tilanteseen toki vaikuttavat myös ulkopuoliset muuttujat, kuten päihdekonservaativisen tai muuten vain selväpäisen maaseutuväestön suuri määrä Hollannissa. Kieltolain mahdollisuus toteuttaa funktiotaan tulisi joka tapauksessa kyseenalaistaa.

nevahood

QuoteJoku voisi myös selittää minulle, miten ylivilkkautta voidaan hoitaa piristeellä? Kuulostaa uskomattomalta.
Yksinkertaistettuna: Aivojen tarkkaavaisuutta säätelevä osa "nukkuu" ja tämä herätellään piristeillä jolloin tarkkaavaisuus/keskittymiskyky normalisoituvat.

Ja kyllä niitä käytetään paljon ihan reseptin mukaisesti. Concerta on kaiketi käytetyin lääkenimi Suomessa. Depottitabletti vapauttaa kohtalaisen tasaisesti lääkettä 12h ajan, joten mistään huumaavasta vaikutuksesta ei ole kyse oikein käytettynä.

Ja mitä tulee aineen käyttöön ja rikollisuuteen. Noin puolella vangeista on adhd. Häiriö vaikuttaa nimittäin moneen muuhunkin (tunnepuolella) kuin tarkkaavaisuuteen. Moni voisi välttää rötösuran jos lääkitys aloitetaan ajoissa. Eli ei kannata mustamaalata joillekkin tärkeää lääkettä.
Suurkiihottaja Runeberg

Hoff

Quote from: Henkipatto on 17.05.2009, 16:10:53
QuoteEi ekstaasin vaarallisuutta voi perustella sillä, että sen käyttäjät ovat myös muissa aineissa.

Kuinkas sen ekstaasinkäyttäjän kuuluisa suisidaalidepis?
http://en.wikinews.org/wiki/Study_claims_recreational_ecstasy_use_and_depression_unrelated
"I would rather be exposed to the inconveniences attending too much liberty than to those attending too small a degree of it" -Thomas Jefferson

Motor City Contexti

Quote from: Leikkimielinen pihapeli on 17.05.2009, 17:01:22
Quote from: Henkipatto on 16.05.2009, 17:44:48

Yhdysvalloissa käytetty ADHD-lääke Ritalin on amfetamiinijohdannainen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Ritalin

Käsittääkseni samaa ainetta pyörii myös Suomessa. Kuitenkin olen noita nappiveikkojen touhuja sivusta seuratessani päätynyt käsitykseen, ettei noita ryynejä (mutterit, telaketjut, jne., rakkaalla lapsella on monta nimeä) kukaan käytä reseptisuositusten mukaan, vaan niitä ostetaan niin paljon kuin satutaan löytämään.

Joku voisi myös selittää minulle, miten ylivilkkautta voidaan hoitaa piristeellä? Kuulostaa uskomattomalta.

En nyt ole aivan varma ,muutta muistelen ,että jossain dokumentissa asiaa selitettiin seuraavasti .Molekyylitasolla anfetamiini muodostaa oikealla annostuksella suotuisan yhdisteen näillä ADHD-potilailla ja vähentää ylivilkkautta,siis "normalisoi" aivojen resptoreja. Toisin sanoen päinvastainen vaikutus kuin "normaaleilla", tosin näilläkin lääkeillä viihdekäyttö on vasmasti yleistä.

Turkulaine

Quote from: Parsifal on 15.05.2009, 04:06:59
Nippelitietoa näyttää eri aineista, "vaarattomista" huumeista, "turvallisesta käytöstä" ja muusta p*skasta riittävän. Mutta voisiko joku selittää, miksi ihmeessä ylipäätään pitäisi pistää pää sekaisin millään aineella?

Päihtymisenhalu on biologinen vietti samoin kuin seksuaalisuus. Eikä koske tosiaan yksinomaan ihmistä. Kysymyksesi ei eroa laadullisesti mitenkään siitä että ihmettelisit, miksi ylipäätään kenenkään pitäisi harrastaa seksiä muussa kuin lisääntymistarkoituksessa.

Minua kiinnostaa se, miksi ylipäätään pitäisi saada päättää siitä miten muut elävät elämäänsä?   
"Ei ole hyvä, jos talossa asuu pelkkiä maahanmuuttajia. Siitä tulee kaaos." -Nasir Abdullahi, Helsinki.

"Puheet Hämeen-Anttilan epärehellisyydestä ovat perusteettomia, sillä Hämeen-Anttilan rehellisyyden voi olettaa nousevan samalle tasolle valtaväestön kanssa vuosien saatossa." - Miniluv, Homma

Whatsername

Quote from: Turkulaine on 18.05.2009, 12:31:34

Minua kiinnostaa se, miksi ylipäätään pitäisi saada päättää siitä miten muut elävät elämäänsä?   

Tota makin olen usein ihmetellyt. Ja perustelut sille on, etta veronmaksajat joutuu maksamaan terveydenhuoltokulut ym. Mutta esimerkiksi alkoholin ja tupakan verotus on jo nyt korkealla, joten itsehan mina maksan niista jo veroja. Nain ollen periaatteessa, jos mulle tulee niista johtuvia sairauksia, olen jo maksanut niista!

Ja mita se kenellekaan kuuluu jos joku haluaa pilata elamansa alkoholilla tai muulla. Antakaa ihmisten tehda mita huvittaa.
"I have nothing to declare but my genius" - Oscar Wilde

Turkulaine

Quote from: Parsifal on 16.05.2009, 18:48:18
Kymmenen itsekästä hippiä haluaa leikkiä olevansa hetken paratiisissa samaan aikaan kun "kavereiden" rohkaisema yhdestoista käy läpi helvetin ennen kuolemaansa. Ystäväni siskolle kävi niin ja se on tehnyt vain vaikeammaksi pidätellä haluani survaista nyrkkini jokaisen "mietojen" ja "alkoholia vaarattomampien" mömmöjen puolustelijan turpavärkkiin.

Kukaan täällä ei ole vastuussa sinun ystäväsi siskon huumeiden käyttämisestä sen enempää kuin oluen ystävät ovat vastuussa minun sukulaiseni alkoholiongelmasta, joten pidä ne nyrkit taskussasi.

Epäsuoraa vastuuta voisi ehkä vierittää niihin kieltolakimaakareihin, jotka ovat toiminnallaan edesauttaneet rikollisen huumekulttuurin syntymistä. Sellaista, missä vaarallisia huumeita tyrkytetään nuorisolle.

Quote from: Parsifal on 16.05.2009, 18:48:18Alkoholi aiheuttaa jo aivan riittävästi ongelmia, mutta ei se ole mikään syy laillistaa kaikkea muutakin paskaa sen enempää kuin kotimaisen roskaväen töppäilyt ovat syy kieltää ulkomaisen roskaväen töppäilyistä puhuminenkaan.

Kieltäminen ei ratkaise vaan aiheuttaa tai pahentaa ongelmia. Juuri tästä syystä alkoholin kieltolaki lakkautettiin.
"Ei ole hyvä, jos talossa asuu pelkkiä maahanmuuttajia. Siitä tulee kaaos." -Nasir Abdullahi, Helsinki.

"Puheet Hämeen-Anttilan epärehellisyydestä ovat perusteettomia, sillä Hämeen-Anttilan rehellisyyden voi olettaa nousevan samalle tasolle valtaväestön kanssa vuosien saatossa." - Miniluv, Homma

Uuno

Quote from: Whatsername on 18.05.2009, 12:36:03
Tota makin olen usein ihmetellyt. Ja perustelut sille on, etta veronmaksajat joutuu maksamaan terveydenhuoltokulut ym. Mutta esimerkiksi alkoholin ja tupakan verotus on jo nyt korkealla, joten itsehan mina maksan niista jo veroja. Nain ollen periaatteessa, jos mulle tulee niista johtuvia sairauksia, olen jo maksanut niista!

Ja mita se kenellekaan kuuluu jos joku haluaa pilata elamansa alkoholilla tai muulla. Antakaa ihmisten tehda mita huvittaa.

Ongelma on siinä, että verotulot eivät riitä alkoholin aiheuttamien haittojen korjaamiseen. Eivät riitä itse asiassa alkuunkaan. Reiluinta toki olisi, että ihmiset maksaisivat niiden sairauksien hoidosta, jotka käyttö aiheuttaa, mutta tätä ei osata toteuttaa. Näin ollen alkoholin käytön todellinen hinta pyritään perimään verotuksella..

Ketään ei kiinnostakaan yksittäisten ihmisten käyttö. Mutta mitä tekisit esim. lapsille, joiden vanhemmat eivät pysty heistä huolehtimaan alkoholin käytön takia?

Turkulaiselle vielä, että onkohan mussa jotain vikaa kun en halua päihtyä? Jos päihtymistarve on biologinen, niin miksi minä en halua päihtyä?

ps. en muuten todellakaan kannata mitään kieltolakeja. Kannatan vain sitä, että jokainen ottaa oikeasti vastuun omasta käytöstään.
Öyhö- ja jankkakriittinen.

Iiro Iso-Ilomäki

Viina on viisasten juoma, mutta ikävä kyllä sitä juovat useammin ne ei niin viisaat ihmiset. Yhteiskunnallisesti varmasti sekä viina että kannabis aiheuttavat vaikeuksia, muiden päihteiden seurassa.

Toisaalta, alkoholijuomat käsitetään liian monesti yleistäen vain viinaksi. Mutta esim. minä itse tykkään juoda olutta ruokajuomana. Myönnetään, kannabiksesta tehdään myös kaakkuja, mutta ei se ole samoissa määrin "ruokatarvike" kuin alkoholijuomat.

Vai kuinka moni on esimerkiksi nähnyt pihvejä liekitettävän kannabispedillä? Siinäpä harrastajille kokeiltavaa.

Enivei, minä en sinällään vastusta kannabiksen laillistamista, jos käyttäjät voivat osoittaa pystyvänsä pitämään sen hallittuna käyttönä. Tietysti, kyllähän preka-eetuja ja sillan-alusten ruusujakin rahdataan yötä päivää pakkohoitoihin.

Muut aineet laittomaksi. Ja tämän khatin suhteen, ei myönnytyksiä. Ei somaleille sitä ainakaan.
Loppujen lopuksi, olemme vain vain lihaa ja verta.

Turkulaine

Quote from: Uuno on 18.05.2009, 12:53:10
Turkulaiselle vielä, että onkohan mussa jotain vikaa kun en halua päihtyä? Jos päihtymistarve on biologinen, niin miksi minä en halua päihtyä?

En osaa tarkkaan vastata, mutta biologisissa ominaisuuksissa tuntuu olevan aina vaihtelua populaation sisällä. On olemassa ihmisiä joilla ei ole lainkaan tarvetta sukupuoliseen kanssakäymiseen samassa kuin toiset hakevat apua seksiriippuvuuteensa. Osalle ei maistu pisarakaan alkoholia ja toiset juovat itsensä hengiltä.

En nyt ajattelisi että sinussa on kovasti mitään vikaa, olet yksilö yksilöllisillä ominaisuuksilla. Päihteettömyytesi säästää sinut yhtälailla monelta murheelta kuin monelta mukavaltakin.

Turkulaine

Tuo kysymys veroista ja vastuusta on sikäli vaikea että paletti on erinomaisen monimutkainen. Me maksamme toistemme valinnoista jatkuvasti. Syömisestä ja syömättömyydestä, liikkumisesta ja liikkumattomuudesta. Jos minun alkoholinkäyttöni ei kuulu yhteiskassan piiriin, niin ei kuulu myöskään sohvaperunaläskiperseiden tuki- ja liikuntaelinsairaudetkaan. Eivätkä eläinrasvan tukkimat verisuonet ja liian suolankäytön aiheuttamat ongelmatkaan. 

Uuno

Quote from: Turkulaine on 18.05.2009, 13:05:58
En osaa tarkkaan vastata, mutta biologisissa ominaisuuksissa tuntuu olevan aina vaihtelua populaation sisällä. On olemassa ihmisiä joilla ei ole lainkaan tarvetta sukupuoliseen kanssakäymiseen samassa kuin toiset hakevat apua seksiriippuvuuteensa. Osalle ei maistu pisarakaan alkoholia ja toiset juovat itsensä hengiltä.

En nyt ajattelisi että sinussa on kovasti mitään vikaa, olet yksilö yksilöllisillä ominaisuuksilla. Päihteettömyytesi säästää sinut yhtälailla monelta murheelta kuin monelta mukavaltakin.

Sanoisin, että raittiita on maailmassa aivan hirvittävän paljon enemmän kuin vapaaehtoisesti ilman seksiä eläviä. Asialla on aivan eri mittasuhteet, joten kyse on mielestäni aivan eri asioista. Pidän väitettä päihtymisen biologisesta tarpeesta perusteettomana.

Olen kyllä aikanani juonut, joten tiedän millaisesta aineesta on kysymys. Tiedän myös, että päihteiden käyttö säästää monelta mukavalta (mutta tuskinpa ainoaltakaan murheelta). Tätä ei käyttäjä voi tietää, koska ei ole raitis. Mutta tämä tästä.

Uuno

Quote from: Turkulaine on 18.05.2009, 13:12:25
Tuo kysymys veroista ja vastuusta on sikäli vaikea että paletti on erinomaisen monimutkainen. Me maksamme toistemme valinnoista jatkuvasti. Syömisestä ja syömättömyydestä, liikkumisesta ja liikkumattomuudesta. Jos minun alkoholinkäyttöni ei kuulu yhteiskassan piiriin, niin ei kuulu myöskään sohvaperunaläskiperseiden tuki- ja liikuntaelinsairaudetkaan. Eivätkä eläinrasvan tukkimat verisuonet ja liian suolankäytön aiheuttamat ongelmatkaan. 

Nimenomaan se on noin kuten sanoit. On järjetöntä, esim. että lihavien polvivaivat maksetaan yhteisestä pussista. Kenenkään ei ole pakko olla lihava, samoin kuin kenenkään ei ole pakko juoda viinaa (liikaa).

Ottaisin vaikka välittömästi Suomessa käyttöön sairasvakuutuksen, jossa kukin ihminen itse päättää kuinka paljon on valmis maksamaan henkilökohtaisesta terveydenhuollosta. Sillä tavalla ihmiset saattasivat oppia vastuuta omasta itsestään. Nykysysteemi ei sitä tue.

requiem

QuoteEnivei, minä en sinällään vastusta kannabiksen laillistamista, jos käyttäjät voivat osoittaa pystyvänsä pitämään sen hallittuna käyttönä. Tietysti, kyllähän preka-eetuja ja sillan-alusten ruusujakin rahdataan yötä päivää pakkohoitoihin.

Pitkälti samoilla linjoilla. Kannabiksen kotikasvatuksen voittoa tuottamattomana omaan käyttöön voisi aivan hyvin laillistaa ja lätkäistä luvan taakse. Tuotteen myynti, lupaa suuremmat kasvatusmäärät ja luvaton kasvatus tulisi säilyä kuitenkin rikoksena.

Valvontakin helpottuisi huomattavasti, jos Pera harjoittaisi hämäräpuuhia niin varmasti luvallisesti kasvattava Masa ei asiasta pitäisi. Kotikasvatuksen laillisuuden kautta myös rikollisjärjestöjen roolia saataisiin leikattua.

QuoteLain valvonta

Kannabiksen tuotanto ja myynti ovat kasvavaa liiketoimintaa. Viime vuosina kannabiksen kysyntä on kasvanut ja kannabisviljelmien koko on laajentunut. Esimerkiksi Helsingissä viljely on muuttunut ammattimaiseksi. Viljelijät tuntevat alan hyvin ja suhtautuvat työhönsä fanaattisella intohimolla.[45]

Poliisin tietoon kannabisviljelmät tulevat yleensä sattumalta jonkin muun asian yhteydessä. Helsingin poliisin huumeyksikön johtajan Jari Aarnion mukaan "markkinoilta saadaan pois ehkä viisi prosenttia kokonaismäärästä". Viimeisten kymmenen vuoden aikana kannabiksen takavarikot ovat kasvaneet, mutta takavarikkojen määrä vaihtelee selvästi: Helsingissä vuonna 2005 takavarikoitiin 25 kiloa, mutta vuonna 2007 vain 10 kiloa.

Ammattirikolliset rahoittavat kasvattamista viljelijän kantaessa riskin sadon valmistumisesta. Poliisin mukaan 6–7 kilon suuruinen sato "alkaa olla taloudellisesti hyvä tuote".

http://fi.wikipedia.org/wiki/Kannabis#Lain_valvonta

Ja saahan nykypäivänä kotona tehdä ne perinteiset peräkammarin kiljutkin valmistaa. 
"If all men are created equal, that is final. If they are endowed with inalienable rights, that is final. If governments derive their just powers from the consent of the governed, that is final." - Calvin Coolidge

Hoff

Quote from: Uuno on 18.05.2009, 13:18:39
Sanoisin, että raittiita on maailmassa aivan hirvittävän paljon enemmän kuin vapaaehtoisesti ilman seksiä eläviä. Asialla on aivan eri mittasuhteet, joten kyse on mielestäni aivan eri asioista. Pidän väitettä päihtymisen biologisesta tarpeesta perusteettomana.
Tupakka, kahvi, tee. Kaikki erittäin yleisiä nautintoaineita, mutta biologisesti tarpeettomia. Ihmiset ovat sekoittaneet päätään, piristäneet mieltään ja astuneet henkimaailmoihin niin kauan kuin ihmisiä on ollut olemassa, keinot ovat aina löytyneet. Alkoholia on helppo valmistaa ja sitä voidaan tehdä melkeinpä mistä vain missä päin maailmaa tahansa. Tästä johtuu sen juurtunut hyväksyttävyys, se ei ole koskaan ollut uutta ja outoa.

"I would rather be exposed to the inconveniences attending too much liberty than to those attending too small a degree of it" -Thomas Jefferson

Leikkimielinen pihapeli

Quote from: requiem on 18.05.2009, 13:26:35Valvontakin helpottuisi huomattavasti, jos Pera harjoittaisi hämäräpuuhia niin varmasti luvallisesti kasvattava Masa ei asiasta pitäisi.

Mitä intressiä Masalla olisi olla pitämättä Peran hämäräpuuhista, jos eivät sattuisi olemaan riidoissa? Jos Masalla ei itsellään ole haluja kasvattaa myytäväksi asti, niin miten Peran laajempi viljelmä muka olisi jotain häneltä pois?

Leikkimielinen pihapeli

Quote from: Uuno on 18.05.2009, 13:22:58
Quote from: Turkulaine on 18.05.2009, 13:12:25

Nimenomaan se on noin kuten sanoit. On järjetöntä, esim. että lihavien polvivaivat maksetaan yhteisestä pussista.

Jottei totuus unohtuisi, niin pidetään nyt mielessä myös se, että esim. nilkkansa saa luultavasti helpommin hajalle vaikka sählyä pelaamalla kuin sohvalla löhöämällä. Esim. omalla duunipaikallani urheilua harjoittavilla on pidempiä sairaslomia kuin etovilla läskikasoilla, koska urheilua harrastavat telovat välillä raajansa kipsikuntoon. Sen sijaan nämä läskikasat toipuvat ryyppyreissuistaan parissa päivässä.

Turkulaine

Quote from: Uuno on 18.05.2009, 13:18:39

Pidät väitettä vietistä perusteettomana, koska omalta perstuntumaltasi noiden kahden esiintyvyys on eri luokaa? Aika erikoinen logiikka. Noista määristä en olisi ollenkaan niin varma muutenkaan. Nautintoaineitta eläviä on kovin vähän Suomessa missä alkoholi, tupakka ja kahvi ovat kaikkialla saatavilla.

Quote from: Uuno on 18.05.2009, 13:18:39Tätä ei käyttäjä voi tietää, koska ei ole raitis. Mutta tämä tästä.

Käyttäjä kyllä tietää, kuinka mukavaa käyttäminen on ja osaa laskea olisiko sitä mukavaa jollei käyttäisi.

requiem

Quote from: Leikkimielinen pihapeli on 18.05.2009, 14:12:18
Quote from: requiem on 18.05.2009, 13:26:35Valvontakin helpottuisi huomattavasti, jos Pera harjoittaisi hämäräpuuhia niin varmasti luvallisesti kasvattava Masa ei asiasta pitäisi.

Mitä intressiä Masalla olisi olla pitämättä Peran hämäräpuuhista, jos eivät sattuisi olemaan riidoissa? Jos Masalla ei itsellään ole haluja kasvattaa myytäväksi asti, niin miten Peran laajempi viljelmä muka olisi jotain häneltä pois?

No enhän minä tuota väittämääni voi absoluuttisesti todistaa, voin vain todeta että kateus, raha ja oman edun tavoittelu on kyllä saanut ihmisen ennenkin ilmiantamaan toisiaan. Jos kyseinen kasvatus vielä luokiteltaisiin törkeäksi huumausainerikokseksi, olisi kansalaisella jo velvollisuus ilmoittaa rikoksesta poliisille.

http://www.talouselama.fi/uutiset/article164859.ece
http://piraattiliitto.org/uutiset/2007/11/ruotsalainen-levymoguli-ilmiantoi-oman-artistinsa-poliisille-piratismista

QuotePari viikkoa töitä paiskittuani jouduin pohtimaan tiedeyhteisön moraalia. Lehdet ja television uutislähetykset olivat täynnä yliopistossa paljastunutta lahjusskandaalia: 21 oikeustieteellisen, lääketieteellisen ja kauppatieteellisen tiedekunnan professoria oli viety viiden aikaan aamulla poliisikuulusteluihin. Professorit olivat pyörittäneet tenttitulosmyyntibisnestään yhdeksän vuotta. Eikä kysymys ollut pikkusummista. Asia oli opiskelijoiden mukaan ollut koko ajan tiedossa, mutta poliisi ei enää voinut olla toimeton, kun yksi opiskelija ilmiantoi systeemin reputettuaan "vahingossa" tentistä.

http://home.cimo.fi/campus/kolumni.html
"If all men are created equal, that is final. If they are endowed with inalienable rights, that is final. If governments derive their just powers from the consent of the governed, that is final." - Calvin Coolidge

Turkulaine

Quote from: Vikatikki on 18.05.2009, 15:11:10
Niin, mitäpä se kenellekään kuuluu, jos...

Kaikissa esittämissäsi esimerkeissä päihdeongelmainen oli tehnyt jotain, mikä on yhtä tuomittavaa oli tekijä päihdeongelmainen tai ei. Miten tämä liittyi keskusteluun? Vihjaatko että minulle saa laittaa hilut kinttuihin oluen juomisesta vain koska joku muu puukotti jotakuta? Vai halusitko vain purkaa tänne pahaa mieltäsi siitä että maailma ei ole täydellinen?

Leikkimielinen pihapeli

Kymmenen itsekästä hippiä haluaa leikkiä olevansa hetken paratiisissa samaan aikaan kun "kavereiden" rohkaisema yhdestoista käy läpi helvetin ennen kuolemaansa. Ystäväni siskolle kävi niin ja se on tehnyt vain vaikeammaksi pidätellä haluani survaista nyrkkini jokaisen "mietojen" ja "alkoholia vaarattomampien" mömmöjen puolustelijan turpavärkkiin.

Tämä on vähän liiankin jyrkkä näkökanta. Onhan kuitenkin Parsifal myös niin, että jos olet joskus saanut kiksejä vaikka musiikin kuuntelemisesta, niin silloin huumeista on ollut hyötyä myös sinulle:

http://www.youtube.com/watch?v=J10w3FuCwfQ

Turkulaine

Vikatikki, puhut päihdeongelmaisista. Toki päihdeongelmaiset aiheuttavat kaikkea tuota, joskin päihdeongelman taustalla on usein monimutkaisempi ongelmavyyhti jossa itse päihde on polttoainetta. Kimpaannuin koska katsoin että keskustelu liittyi päihteiden käyttämiseen yleisesti ja päihteiden laillisuuteen.

Päihdeongelmaisuutta ei ole oikein yrittää ratkaista kieltämällä päihde niiltäkin joiden käytön seuraamukset ei saa kirvesmurhan tai edes läheisten laiminlyömisen mittasuhteita. Lisäksi kieltäminen itsessään ei yleensä ratkaise saatavuusongelmaa. Esimerkiksi alkoholin kieltäminen lailla kaikilta loisi mittavan laittomaan kauppaan keskittyvän rikollisuuden alan jossa mainittujen rikollisten lisäksi ei olisi voittajia.

Puheenvuorollasi ei siis ollut keskusteluun mitään uutta annettavaa; mainitsit vain että päihderiippuvuus on kurja asia ja kärsijöinä ovat useimmiten syyttömät. Tämä on selvää. Jos haluat ehdottaa jotain päihdepoliittista ratkaisua kuuntelen mielelläni. Itse olen vähän skeptinen sen suhteen voidaanko demokraattisin keinoin voittaa sellaista ongelmaa joka kumpuaa ihmisluonnosta tai tarkemmin tiettyjen yksilöiden ominaisuuksista.

Päihteiden positiivisista puolista ei juuri puhuta. Monikohan meistä on saanut alkunsa kun ujo poika tai tyttö on viimein nousuhumalan rohkaisemana uskaltanut pyytää tulevaa puolisoaan treffeille?

edit: typo

Leikkimielinen pihapeli

Quote from: Turkulaine on 18.05.2009, 16:52:28Päihteiden positiivisista puolista ei juuri puhuta. Monikohan meistä on saanut alkunsa kun ujo poika tai tyttö on viimein nousuhumalan rohkaisemana uskaltanut pyytää tulevaa puolisoaan treffeille?

Niin, ja kuinka moni pariskunta on löytänyt toisensa nuorena kuolleiden mömmöpäiden musiikin ansiosta? Yleisesti tunnettu faktahan on, että vaikuttavimmat rock-muusikot kuolevat 27-vuotiaina (Hendrix, Morrison, Cobain, Joplin). Päihteitä vastaan saarnaavien muusikoiden tuotokset taas ovat pääasiassa hirveätä kuraa:

http://www.youtube.com/watch?v=xRkA6zugNMQ

Phantasticum

Vaikka asia ei minulle kuulu, saisiko udella millainen tarina tuon yhdennentoista hipin takaa löytyy.

Huumeongelma helpottuisi huomattavasti (jopa maailmanlaajuisesti), jos ja kun ihmiset saataisiin pysymään erossa opiaateista. Suurin osa omaisuusrikoksista liittynee heroiinin käytön rahoittamiseen.

En halua väheksyä amfetamiiniriippuvuutta, mutta jos piri on lopussa, ei siitä tule "kipeäksi". Kokaiinia ei Suomessa juuri eteen tule kuin harvoille ja valituille.

Kannabis on kannabis, vähiten ongelmia aiheuttava aine saa aikaan massiivisimmat ennaltaehkäisevät ja rikosoikeudelliset toimeenpiteet. Kannabiksella on valtava symbolinen arvo huumeiden vastaisessa sodassa, ettei vahingossakaan annettaisi väärää signaalia.

P.S. Kannattaa verrata tätä väärän signaalin antamista homoparien adoptio-oikeuteen. Jään odottamaan, koska saamme ensimmäisen parin, jossa puolisona on vuohi, pässi, kameli, vesinokkaeläin tai ihan vaan hauveli.

Rutja

Jos nykyinen huumepolitiikka on jonkun etu, niin se on sitä ennen kaikkea diilereille, joiden rahantulo perustuu siihen, että jotkin kemialliset yhdisteet ovat kiellettyjä, mutta he saavat niitä tuotua markkinoille. Tällöin hinta voidaan pitää erittäin kovana - aivan kysynnän ja tarjonnan lakien mukaisesti. Tällä tavalla rahoitetaan muuta laitonta toimintaa ja aiheutetaan se, että huumeongelmaiset tekevät rikoksia saadakseen varat päiväannokseensa.

Mielestäni kaikki huumeet pitäisi vapauttaa kriminalisoinnista ja tappiolliseen huumesotaan käytetyt rahat käyttää osin valistuskampanjaan. Kyllä tällaiset kuvat toimivat paremmin ongelmien torjujina, kuin se, että laissa lukee, että ei saa, koska me ollaan sua viisampia ja sanotaan niin. Varsinkaan tämä ei toimi silloin, kun poliitikot ovat osoittaneet sen, etteivät he tiedä ihmisiä paremmin mikä heille on hyväksi.

(http://imgsrv.kmbz.com/image/kmbz/UserFiles/Image/meth_use_10yrs.jpg)

Lisäksi minusta muut ihmiset voitaisiin vapauttaa vastuusta siitä, että joku pilaa terveytensä huumeilla tai muilla tavoin.

Leikkimielinen pihapeli

Quote from: Phantasticum on 18.05.2009, 18:57:43En halua väheksyä amfetamiiniriippuvuutta, mutta jos piri on lopussa, ei siitä tule "kipeäksi".

Mitä nämä paljonpuhutut "pirilaskut" sitten ovat? Ja miksi pirinistit hankkiutuvat sellaisiin velkoihin, että joutuvat vaihtamaan asuinpaikkaa hengissä pysyäkseen?

Rutja

Quote from: Phantasticum on 18.05.2009, 18:57:43
P.S. Kannattaa verrata tätä väärän signaalin antamista homoparien adoptio-oikeuteen. Jään odottamaan, koska saamme ensimmäisen parin, jossa puolisona on vuohi, pässi, kameli, vesinokkaeläin tai ihan vaan hauveli.
Muuten, tällainen käsitys "singaalien lähettämisestä" yhteiskuntaan on tyypillistä nimenomaan sosialistiselle ajattelutavalle (samoin kuin käsitys homo sovieticuksen luomisesta), jossa on vallla käsitys kansakunnallisesta indoktrinaatiosta, eli siitä, että se mitä poliitikot ja media puhuvat ja tekevät määrää sen, miten kansa ajattelee ja toimii.

Ylipäätään minua ärsyttää sellainen ajattelutapa, jossa kuvitellaan, että säätämällä vain oikeanlaisia lakeja kaikki yhteiskunnan ongelmat voidaan siivota nätisti - oikeasti ne siivotaan vain sinne maton alle.

Rutja

Quote from: Leikkimielinen pihapeli on 18.05.2009, 20:34:37
Quote from: Phantasticum on 18.05.2009, 18:57:43En halua väheksyä amfetamiiniriippuvuutta, mutta jos piri on lopussa, ei siitä tule "kipeäksi".

Mitä nämä paljonpuhutut "pirilaskut" sitten ovat? Ja miksi pirinistit hankkiutuvat sellaisiin velkoihin, että joutuvat vaihtamaan asuinpaikkaa hengissä pysyäkseen?
Mikä tässä on muka niin vaikea käsittää?

Se, että jotkut hankkiutuvat samanlaisiin velkoihin pelaamalla uhkapelejä ei tarkoita sitä, että uhkapelit aiheuttaisivat fyysistä riippuvuutta.

Jari-Petri Heino

Quote from: Leikkimielinen pihapeli on 18.05.2009, 17:17:24
Quote from: Turkulaine on 18.05.2009, 16:52:28Päihteiden positiivisista puolista ei juuri puhuta. Monikohan meistä on saanut alkunsa kun ujo poika tai tyttö on viimein nousuhumalan rohkaisemana uskaltanut pyytää tulevaa puolisoaan treffeille?

Niin, ja kuinka moni pariskunta on löytänyt toisensa nuorena kuolleiden mömmöpäiden musiikin ansiosta? Yleisesti tunnettu faktahan on, että vaikuttavimmat rock-muusikot kuolevat 27-vuotiaina (Hendrix, Morrison, Cobain, Joplin). Päihteitä vastaan saarnaavien muusikoiden tuotokset taas ovat pääasiassa hirveätä kuraa:

Eiköhän tuo ole kuitenkin makuasia mikä on vaikuttavaa ja mikä kuraa. Vaikka päihteillä on yhteys luovuuteen, ei kaikki selvät muusikot sentään kuraa ole, ehkä entisiä ongelmakäyttäjiä ;)
"Vallan, rahan ja tilan uudelleen jakaminen on seuraava vaiheemme"

Rutja

Quote from: Leikkimielinen pihapeli on 18.05.2009, 17:17:24

Jos joku hakata päänsä tohjoksi vasaralla ei tarkoita sitä, että vasarat tulisi kieltää. Jos joku haluaa vetää päänsä täyteen kemikaaleja ei tarkoita sitä, että kemikaalit pitäisi kieltää.