News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

2011-01-24 Talouselämä: Kokoomusnuoret julkisti kaikkien leikkauslistojen äidin

Started by VirtuteEtArmis, 24.01.2011, 13:23:22

Previous topic - Next topic

Pliers

Quote from: Vapaa Umpihanki on 26.01.2011, 14:22:01
Quote from: Pliers on 25.01.2011, 20:25:55
Mitä haluat kysyä? Tuo on siis oma arvioni, eli mielipiteeni. Ei siis fakta.

1. Minun mielestäni Kokoomuksen nykyinen linja on historiallisesti erittäin vasemmalla.

2, Olen saanut Elisasta ja Willestä kuvan, että he ovat kanssani erittäin oikealla.

Riittikö perusteluksi?

No, ei se oikeastaan, koska juurikaan en tässä Rydi-hurmoksessa vieläkään näe sitä asialinjaa, jolla homma poikkeaa emopuolueesta. Osa asioista on kuten emopuolueellakin ja loput ristiriitaisuudessa neutraloivat toisensa. "Suomi kouluttautuu liikaa ja pakkoruotsi pois -> kaksi pakollista vierasta kieltä tilalle, koska olemmehan varmasti yhtä mieltä siitä, että korkeasti koulutettu Suomi on vahva Suomi!!1!".  :facepalm:

:facepalm: vittu ittelles

Laita nyt aluksi emopuolueen ja nuorten ohjelmat rinnakkain. Ero on huomattava.
"The hardest thing in the world to understand is the income tax."
"Great spirits have often encountered violent opposition from weak minds."
-Albert Einstein-

Ihan sama kohtelu kauttaaltaan kaikille ei ole kuitenkaan yhdenvertaisuutta. -toiminnanjohtaja Eva Lindberg, Pakolaisneuvonta ry-

TheJ

Ihan asiaa, mutta tosiasia on se, että paras tapa tukea tätä on nimenomaan olla äänestämättä Kokoomusta. Ääni sinne on tuki nykyiselle puoluejohdolle, joka ei tuota leikkausohjelmaa taatusti allekirjoita.

Hyvä merkki ja antaa toivoa että Kokoomuksesta olisi johonkin 4-8 vuoden aikajänteellä, mutta puolueen pitää ottaa ensin kunnolla lättyyn 1-2 vaaleissa ennenkuin suunta kääntyy (tai sitten pitää puolueen sisällä tapahtua vallanvaihto muista syistä, joka on epätodennäköistä)

Pliers

"The hardest thing in the world to understand is the income tax."
"Great spirits have often encountered violent opposition from weak minds."
-Albert Einstein-

Ihan sama kohtelu kauttaaltaan kaikille ei ole kuitenkaan yhdenvertaisuutta. -toiminnanjohtaja Eva Lindberg, Pakolaisneuvonta ry-

KK

Eurooppapolittiseen kannanottoon huomiona, että EPP-ED:tä ei enää ole brittikonservatiivien lähdettyä. Nykyään siis pelkkä EPP.

ukdoesntwork

JR

Pirusti pelkään Kokoomuksen Kunta- ja maatalouspoliittisia kantoja. Taitaa nuorten ohjelma olla hiukan fiksumpi, kuin emäpuolueen.
Kuntaliitoskuviot noin yleensä on ihan perseestä, onnistuneita liitoksia ei ole tehty oikein missään. Kuntaliitosten ympärillä elää suurin populismi.
Muista Elisa, Kuntien palvelut ovat lähimpänä ihmistä, niistä säästäminen tekee kaikkein kipeintä ja kuntaliitos palvelujen säilyttämisen perusteena on pelkkä petos.
100 pienintä kuntaa aiheuttaa kuntien menoista 3%. Parhaiten kuntien asemaa parannetaan helpottamalla kuntalakeja, ettei kaikkien syrjäkulmien tarvitsisi järjestää sellaisia palveluja, mitä ne eivät katso tarvitsevansa.
Kuntalait on pakko pistää uusiksi ja erikoissaioraanhoito pitää ottaa valtiolle, eivät kunnat mitenkään pysty sellaista mammuttia hallitsemaan.

Elisa

Quote from: JR on 30.01.2011, 19:23:00
Muista Elisa, Kuntien palvelut ovat lähimpänä ihmistä, niistä säästäminen tekee kaikkein kipeintä ja kuntaliitos palvelujen säilyttämisen perusteena on pelkkä petos.

Aihe on aika monimutkainen. Suhtaudun varauksellisen positiivisesti pieniin kuntiin. Kokemukseni Budapestistä, missä kaupunki on jaettu 23 hallinnolliseen alueeseen, on positiivinen. Näillä kaupunginosilla on aika paljon valtaa päättää asioistaan ja huonot päätökset kumotaan nopeasti, koska ne todetaan nopeasti huonoiksi. Tästä esimerkkinä oman kaupunginosani (Terézváros, 6. kaupunginosa) taannoinen päätös kieltää alkoholijuomien myynti klo 22 jälkeen. Kaupunginosien rajoilla kauppa vilkastui ja terézvárosilaiset kaupat kärsivät. Tämä kokeilu kesti muutaman kuukauden. Kuntien päätösvallan lisääminen on elinehto pienille kunnille.
"Kannattaa muistaa, että emme me ole leimallisesti suvaitsematon yhteiskunta, vaan suvaitseva yhteiskunta. Se on minun käsitykseni." -Sauli Niinistö

JR

Kysymys kuntien palveluista ei ole monimutkainen, vaan yksinkertainen. Kaikkien kuntien pitää olla senkokoisia, minkä kokoisia kuntalaiset itse haluavat niitten olevan. Täällä Päijät-Hämeessä koitettiin tehdä väen vängällä suurkuntaa, mutta asukkaitten tuomio oli jyrkkääkin jyrkempi.
Edessäni on vanha lehtiartikkeli, missä väitetään että onnellisen ihmisyhteisön koko on 6000 ihmistä, sen kokoisessa yhteisössä ihmiset kokevat, että he pystyvät itse vaikuttamaan omiin asioihinsa. Mikä on sen tärkeämpää? Ihmistä varten näitten järjestelmien pitäisi olla.

Elisa

Jaa että Päijät-Hämeestä. Tunnen tuon hankkeen aika hyvin. Luulen, että puhumme aika lailla samasta asiasta. Kuntalakia on muutettava, jos kuntia ei yhdistetä.
"Kannattaa muistaa, että emme me ole leimallisesti suvaitsematon yhteiskunta, vaan suvaitseva yhteiskunta. Se on minun käsitykseni." -Sauli Niinistö

JR

Päijät-Hämeen hankkeessa ihmiset raivostuivat siitä, että heitä yritettiin kusettaa ihan kaikilla tasoilla. Reaktio oli: Pitäkää tunkkinne. En tiedä, mikä on maakunnan Kokoomuksen nykytila, mutta välillä taisi olla ilmisota lähellä.

Elisa

Quote from: JR on 30.01.2011, 23:24:52
En tiedä, mikä on maakunnan Kokoomuksen nykytila, mutta välillä taisi olla ilmisota lähellä.

Asia on nyt haudattu. Kuntien sisällä oli erimielisyyttä lähes kaikkialla. Lahdessa ja Hollolassa oli ilmeisesti suurempiakin riitoja. Orimattilan valtuustoryhmä vastusti yksimielisesti ja muiden kuntien kokoomusryhmissä kannatus oli suurempaa kuin vastustus. Kovin isku hankkeen hylkääminen oli Lahdelle.

JR

Suosittelisin perehtymään palvelutuotannon tehokkuustutkimuksiin, niitä on tehty ihan hyviäkin, mutta eipä niistä paljon muut kirjoita, kuin Maaseudun tulevaisuus. Suuret kaupungit osoittautuvat järkiään tehottomiksi.
Seurakuntaliitoksia on tehty pitempään ja niistä on hyvää vertailutietoa olemassa. muistaakseni tehokkain seurakuntakoko oli 21 000 seurakuntalaista.
Eivät ne seurakuntaliitoksetkaan yleensä taloudellista hyötyä tuo, mutta pieni seurakunta liittyy suurempaan yleensä kait siksi, että ei ole varaa palkata niin montaa pappia, että työaikalait saataisiin täytetyksi.
Minulle tärkein kysymys on paikallisdemokratian toteutuminen, eikä siihen ole löydetty ensimmäistäkään kunnollista mallia.