News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

2016-04-24 MTV: Nainen puuttui tummaihoisen pikkupojan kiusaamiseen Tampereella

Started by Alaric, 24.04.2016, 18:21:12

Previous topic - Next topic

Alaric

Päivän itseruoskintauutisen aika.

Kiusaaminen on helvetin typerää ja toivon, että aikuiset puuttuisivat siihen aina ja kaikkialla. Tässä nyt yritetään silti syyllistää pelkästään suomalaisia ihonvärin perusteella kiusaamisesta eikä kukaan muista enää esimerkiksi aiemmin viikolla esillä ollutta tapausta, jossa somalit (tms.) kiusasivat suomalaispoikaa ja koko tapahtuma vielä videoitiin.

http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/heta-25-puuttui-pienen-tummaihoisen-kiusaamiseen-vain-minua-kiusataan-koska-olen-musta/5854104

QuoteHeta, 25, puuttui pienen tummaihoisen kiusaamiseen – "Vain minua kiusataan, koska olen musta"

Tamperelainen Heta Pihlajamaa kertoo puuttuneensa pienen tummaihoisen pojan kiusaamiseen. Poikaa kiusasi parhaimmillaan kymmenen lasta. "Oli pakko puuttua, huusin, että ketään ei lyödä", hän kertoo MTV Uutisille.

Maaliskuussa rasistiset kiusaamistapaukset nousivat otsikoihin, kun 11-vuotias Valtteri kertoi kokemuksistaan Ylelle.

– Minua haukutaan neekeriksi ja kakaksi tai kakanväriseksi. Nekruksi ja kaikkea semmoista, hän kertoi tuolloin Aamu-tv:n haastattelussa.

Kiusaaminen, myös rasistinen, tuntuu olevan lähes arkipäivää. Sen sai todeta viime viikonloppuna 25-vuotias Heta Pihlajamaa.

Hän oli tulossa viime lauantaina kaupasta, kun kuuli lohdutonta itkua urheilukentän laidalla. Hän kääntyi katsomaan ja näki kymmenen ala-asteikäisen pojan kiusaavan tummaihoista poikaa.

– Seuraavaksi kuulin, kun yksi pojista huusi: Häivy täältä, sinä et kuulu tänne! Me lyödään sinua sanomalehdellä, jos et lähde menemään!

– Ajattelin ensin, että jo minun ja toisen aikuisen lähelle seisahtuminen lopettaa kiusaamiseen, mutta kiusaajat eivät välittäneet siitä. Oli pakko puuttua ja huusin, että ketään ei lyödä.

Pihlajamaan mukaan tämä sai kiusaajat ryntäämään tiehensä ja jättämään kiusatun ja tämän ystävän rauhaan.

– Minä kyllä aina puutun, jos kohtaan tällaista kiusaamista ja huutelua – puhumattakaan käsittämättömästä väkivallalla uhkailusta, toteaa Pihlajamaa.

"Minua kiusataan, kun olen musta"

Pihlajamaan mukaan kiusaajien rynnättyä pakoon jäljelle jäi kaksi poikaa.

– Kysyin, että kiusataanko teitä? Toinen pojista sanoi, että minua vaan, kun olen musta. Kiusatun vieressä oleva poika oli kiusatun mukaan luokan ainut poika, joka suostui leikkimään hänen kanssaan.

– Se oli sydäntäsärkevää kuulla. Olen aivan järkyttynyt, että tällaista tapahtuu vielä 2000-luvulla. Minusta on käsittämätöntä, että kiusaamisen syyksi riittää se, että ihonväri on erilainen kuin muilla, ihmettelee Pihlajamaa.

Pihlajamaa saattoi pojan kotipihaan jatkamaan rauhassa leikkejään.

– En järkytykseltäni saanut muuta sanottua pojalle kuin, että sinä riität juuri tuollaisena etkä ansaitse tuollaista kohtelua. He kiittelivät meitä avusta ja kehoitimme heitä välttämään kiusaajia ja hakemaan apua aikuisilta, kertoo Pihlajamaa.

Asenteet opittu aikuisilta

Pihlajamaa ihmettelee ääneen, miksi muut ohikulkeneet aikuiset eivät puuttuneet kiusaamiseen.

– Minun mielestäni tuollainen välinpitämättömyys ja puuttumatta jättäminen on ihan yhtä paha kuin itse kiusaaminen. Oli kiusaamisen syy mikä tahansa.

– Uskon, että lapset eivät itse keksisi tuollaista vaan he ovat oppineet käytöstavat ja rasistiset ajatukset aikuisilta – ehkä jopa vanhemmiltaan. Se on todella surullista. Hervantakin on kuitenkin monikulttuurinen ympäristö, toteaa Pihlajamaa.

Pihlajamaa sanoo rohkaisseensa kiusattua poikaa kertomaan kiusaamisesta kotonaan vanhemmilleen.

–  Kehotin poikaa kertomaan äidille ja isälle ja totesin, että hän ei saa jäädä yksin tämän asian kanssa. Näin vanhemmat voisivat viedä viestiä asiasta myös koululle, jossa kiusaamista voitaisiin käsitellä laajemmin. Olisi kurjaa, jos poika jäisi yksin tämän asian kanssa.
Ei ota vieraat milloinkaan
kallista perintöänne.
Tulkoot hurttina aroiltaan!
Mahtuvat multaan tänne.

foobar

Onneksi kukaan ei mieti onko uhriutuminen, puolestauhriutuminen tai niiden nimissä liioittelu arkipäivää ja mahdollisesti jotain mitä pitäisi vastustaa.
"Voi sen sanoa, paitsi ettei oikein voi, koska sillä antaa samalla avoimen valtakirjan EU:ssa tapahtuvalle mielivallalle."
- ApuaHommmaan siitä, voiko sanoa Venäjän tekevän Ukrainassa siviilien kidutusmurhia ja voiko ne tuomita.

ämpee

En yhtään ihmettelisi vaikka myöhemmin ilmenisi Heta Pihlajamaankin olleen keksitty.
Jäseneltä Hohtava Mamma: "Logiikka ei ole koskaan ollut suvakkien vahvin laji. Eivät he muuten olisi suvakkeja."

Vastaanotin

Hyvä kun puuttui. Vielä kun uutisoitaisiin kiusaamisiin puuttumisista koulumaailmassa.
Terminä kiusaaminen on mielestäni vähättelyä. Monesti nämä kiusaamiset kärjistyvät eri asteisten pahoinpitelyjen tasolle.

Sitten tästä uutisesta. Olisiko julkaistu, jos osalliset olisivat olleet valkoihoisia, tai kiusaajat tummahipiäisiä?

Reborn

Surullista jos noin on tapahtunut, mutta nämähän ovat usein keksittyjä juttuja.

Toista oli se tällä viikolla sattunut tapaus, jossa joukko mustia ja mitä lie hakkaa piirissä pientä valkoista poikaa. Ainoa juttu siitä oli se, kuinka koulun rehtori puuttui videon levittämiseen, koska hänen mielestään se oli rasistista! Siis se, että tummien poikien toiminta nostetaan esiin.

Eikö samalla logiikalla tämä uutinen ole rasismia?

Kaarin M

Quote from: Vastaanotin on 24.04.2016, 18:34:46

Sitten tästä uutisesta. Olisiko julkaistu, jos osalliset olisivat olleet valkoihoisia, tai kiusaajat tummahipiäisiä?

Rehtori olisi ollut huolissaan aikuisten rasistististen tarkoitusperien ajamisesta.
Tänään ei saa uskoa
tänään täytyy unohtaa
tänään ei saa tuntea tuskaa
tänään täytyy diskossa persettä heiluttaa

Lahti-Saloranta

Valitettava tapaus mutta kiusaavathan ne ulkomaalaiset aikuiset miehet suomalaisia naisia. Jokunen päivä sitten ulkomaalaiset miehet kiusasivat Seinäjoella ravintolassa naista ja kun naisen miesystävä tuli hätiin niin hän tuli pahoinpidellyksi sairaalakuntoon.
Vaikka tarkoitusperät olisivat maailman parhaat, niin monien, täysin erilaisten kulttuuritaustojen omaavien ihmisten kotouttaminen onnistuneesti ei ole mahdollista

Koekaniini

Tällainen yksipuolinen ja leimaava uutisointi jonninjoutavista(pikkulapsien välienselvittelyistä) saa ihmiset vain ja ainoastaan suhtautumaan entistä kyynisemmin kaikkeen.
Mikä oli reaktio kun tv;hen talutettiin Valtteri kertomaan kohtalostaan? Ei mikään, ja se on surullista. :(
#I wont ride with you

"muistakaa orjalaivojen terva ja inkojen kulta, vitun rasssitistit"  :'(

ISO

Tullee paljastumaan, että tämä heta pihlajamaa on joko vihreiden tai vasemmistoliiton ehdokkaana kuntavaaleissa.

Näillä 'puolustin rasismin uhria' -tyyppisillä paljastuksilla keräävät itselleen ääniä.

Koko tapausta ei ole tapahtunut, se on pelkkää keksintöä.
Roslan M Salih:

"Freedom of speech isn't worth civil war"

Maija Poppanen

Quote from: Reborn on 24.04.2016, 18:37:53

Voivat olla tottakin, mut ei se ole olennaista. Olennaista on, että vain se kiinnostaa, jos jotain haukutaan neekeriksi, koska rasismi. Vääränväristen tai läskien tai muuten vaan omituisten kiusaamiset ei kiinnosta vieläkään ketään.

Reborn

Heta Pihlajamaa fanittaa Facebookissa Ennenolinpakolainen-sivua, Ei vihapuheelle -sivua, Nasima Razmyaria, Tahdon-kampanjaa ynnä muuta. Varmasti siis tiettyä mieltä tietyistä asioista, mutta yleisesti ottaen vaikutti ihan normaalilta ihmiseltä, joten tarinan voisi arvella olevan totta. Pihlajamaa ei esimerkiksi ole sellaisessa ammatissa (toimittaja, SPR:n työntekijä...) joissa valhejuttujen kirjoittaminen on OK ja kannustettavaa.

Voimia kiusatulle pojalle. Hän varmasti saakin tukea. Jos kiusattu olisi ollut valkoihoinen ja kiusaajat tummaihoisia, ei mitään tippuisi. Rehtori ehkä soittaisi vanhemmille ja haukkuisi nämä rasisteiksi.

Gunnar Hymén

tämä Valtteri2 saa varmaan uuden pleikkarin ja jopon nyt kun on kärsinyt niin kovasti.

tervetuloa suomeen, tää on tällainen tapakulttuuri meidän kouluissa
09.11.2016
Winnipeg Jets, Patrik Laine - 3+1
POTUS, Donald Trump - 100-0 vs Hillary

Arkipiispa

Todella mielenkiintoinen artikkeli. Ei sen sisällön kannalta, vaan sen kannalta miten järjetön tuo tarina on.

Quote– Seuraavaksi kuulin, kun yksi pojista huusi: Häivy täältä, sinä et kuulu tänne! Me lyödään sinua sanomalehdellä, jos et lähde menemään!

Siis... sanomalehdellä ? On lievästi sanottuna epäuskottavaa, että kukaan lapsi uhkailisi sanomalehdellä lyömisellä. En ole nähnyt montaakaan ala-asteikäistä kulkemassa hesari tai iltis kainalossa.

– Ajattelin ensin, että jo minun ja toisen aikuisen lähelle seisahtuminen lopettaa kiusaamiseen, mutta kiusaajat eivät välittäneet siitä. Oli pakko puuttua ja huusin, että ketään ei lyödä.

Pihlajamaan mukaan tämä sai kiusaajat ryntäämään tiehensä ja jättämään kiusatun ja tämän ystävän rauhaan.

Minä kyllä aina puutun, jos kohtaan tällaista kiusaamista ja huutelua – puhumattakaan käsittämättömästä väkivallalla uhkailusta, toteaa Pihlajamaa.

Nytpä menee entistä huvittavammaksi. Siis Hetan ensitoimi tilanteeseen puuttumiseksi oli huutaa ? Ja kaiken kukkuraksi, Heta ilmoittaa että hän puuttuu aina, jos hän kohtaa huutelua.
Mites tää nyt meni, noin niinku omasta mielestä ?  :facepalm:

Vielä paremmaksi menee enää se, että hänen mielestään sanomalehdellä lyöminen on käsittämätöntä väkivaltaa.
Ihmettelen vain, miten hän kuvailee vaikkapa raiskausta tai päiden katkomista jos sanomalehdellä lyöminen on jo käsittämätöntä väkivaltaa ?  :facepalm:
"Kelle täällä pitää maksaa ettei kaikki olis niin paskaa" - Ellinoora/Carrie
Polpo:lle tiedoksi: kirjoitukseni arvionnissa on sovellettava Poen lakia.

pulikka

Quote from: ämteevee
Hän kääntyi katsomaan ja näki kymmenen ala-asteikäisen pojan kiusaavan tummaihoista poikaa.

[...]

Hetalla kävi tuuri, kun sai kymmenen kiusaajaa pötkimään karkuun. Miten lie käynyt, jos kiusaajina olisi ollut kymmenen matulasta? Vastuullinen media olisi päässyt vaikenemaan tapauksesta, jossa lapsi ja auttamaan tullut aikunen on pahoinpidelty, ehkä myös kourittu ja vähintään huoriteltu.

ämpee

Näitä sankari tarinoita tipahtelee tietyistä piireistä lähes metronomin tarkkuudella, joten niihin pitää suhtautua melkoisella kritiikillä.
Vaikka toteamalla mielessään VMP.
Jäseneltä Hohtava Mamma: "Logiikka ei ole koskaan ollut suvakkien vahvin laji. Eivät he muuten olisi suvakkeja."

Kulttuurimono

Quote from: Arkipiispa on 24.04.2016, 18:58:31
Todella mielenkiintoinen artikkeli. Ei sen sisällön kannalta, vaan sen kannalta miten järjetön tuo tarina on.

Quote– Seuraavaksi kuulin, kun yksi pojista huusi: Häivy täältä, sinä et kuulu tänne! Me lyödään sinua sanomalehdellä, jos et lähde menemään!

Siis... sanomalehdellä ? On lievästi sanottuna epäuskottavaa, että kukaan lapsi uhkailisi sanomalehdellä lyömisellä. En ole nähnyt montaakaan ala-asteikäistä kulkemassa hesari tai iltis kainalossa.

Minä kyllä aina puutun, jos kohtaan tällaista kiusaamista ja huutelua – puhumattakaan käsittämättömästä väkivallalla uhkailusta, toteaa Pihlajamaa.

Nytpä menee entistä huvittavammaksi. Siis Hetan ensitoimi tilanteeseen puuttumiseksi oli huutaa ? Ja kaiken kukkuraksi, Heta ilmoittaa että hän puuttuu aina, jos hän kohtaa huutelua.
Mites tää nyt meni, noin niinku omasta mielestä ?  :facepalm:

Vielä paremmaksi menee enää se, että hänen mielestään sanomalehdellä lyöminen on käsittämätöntä väkivaltaa.
Ihmettelen vain, miten hän kuvailee vaikkapa raiskausta tai päiden katkomista jos sanomalehdellä lyöminen on jo käsittämätöntä väkivaltaa ?  :facepalm:

Päinvastoin, tuo sanomalehdellä uhkaaminen tekee tuon uskottavammaksi. Kukaan ei laittaisi sanomalehdellä uhkaamista keksittyyn juttuun.

Voimia pikkupojalle! Kiusaaminen on aina väärin, ihan sama onko kiusattu tai kiusaajat kakan vai pissan värisiä.
Persialaisen kalenterin mukaan 15-vuotias.

Chew Bacca

Olen melko varma että näistä ilmoitellaan herkemmin. Sanomalehdille.

Outo olio

Kymmenen pikkulasta kiusasi neekerilasta koska uhri oli neekeri. Jos ei ole keksitty juttu, veikkaan että tekijätkään eivät olleet valkoisia. Kuulostaa ihan arabien/kurdien touhulta.

Lisäys: tarkemmalla lukemisella uutisessa kerrotaan uhrin ihonväri, mutta ei tekijöiden ihonvärejä. Eli on täysin mahdollista että tekijät olivat kaikki samanvärisiä kuin uhrikin, mutta pelkkä uhrin ihonväri mainitsemalla luodaan vaikutelmaa mustiin kohdistuvasta rasismista.
Suvaitsevaisen ajattelun yhteenveto: Suomessa Suomen kansalaiset rikkovat Suomen lakeja. Myös muiden maiden kansalaisten on päästävä Suomeen rikkomaan Suomen lakeja. Tämä on ihmisoikeuskysymys.

Joku ostaa ässäarvan, toinen taas uhrivauvan. Kaikki erilaisia, kaikki samanarvoisia.

Can I have a safe space, too?

Axlone

QuoteMinusta on käsittämätöntä, että kiusaamisen syyksi riittää se, että ihonväri on erilainen kuin muilla, ihmettelee Pihlajamaa.

– Uskon, että lapset eivät itse keksisi tuollaista vaan he ovat oppineet käytöstavat ja rasistiset ajatukset aikuisilta – ehkä jopa vanhemmiltaan.

Luulisi että 25-vuotiaalla olisi alakouluajat paremmin mielessä. Kiusaamisen syyksi riittää nimenomaan mikä tahansa pienikin asia, joka erottaa lapsen muista: silmälasit, ylipaino, erilaiset vaatteet tai vaikka ihonväri. Lapset nimenomaan keksivät itse nämä käytöstavat. Lapset ovat julmia, eikä heitä kiusaamiseen ole erikseen tarvinnut  opettaa. Ehkä rasismista öyhöttäminen on sumentanut niin monen muistin että ei muisteta mitä omana kouluaikana tapahtui. Tai ehkä sitä vaan ei pidetä samana asiana? Jos naapurin Pekkaa kiusattiin niin se nyt niin kummoisia tunteita herätä, mutta annas jos olisi hän olisi tummaihoinen...

Tulituki

Aloitusviestistä: "Tässä nyt yritetään silti syyllistää pelkästään suomalaisia ihonvärin perusteella kiusaamisesta eikä kukaan muista enää esimerkiksi aiemmin viikolla esillä ollutta tapausta, jossa somalit (tms.) kiusasivat suomalaispoikaa ja koko tapahtuma vielä videoitiin."

Aiemmin uutisoidun tapauksen johdosta vastuullisen median oli keksittävä jotenkuten uskottavanoloinen tarina vastapainoksi. Ihan tasa-arvon vuoksi.

Nostalgiaa: Koulu päättyi taas suvivirteen, reksi huusi: "Kommarit hirteen!"

Maskit uuniin

Kim Evil-666

Valkoisen kantiksen kiusaaminen ei ylitä uutiskynnystä. Neekerin kiusaaminen ylittää kaikki mahdolliset kynnykset. Elämässä on tilanteita, jolloin jokainen joutuu kiusatuksi, tavalla tai toisella, vaikka se ei oikein olisikaan. Kasvattakaa hieman kovempi kuori, sillä elämä on. Kaikesta ei pidä ulista, varsinkaan silloin, jos asiat jäävät huutelun tasolle.
Pohjoinen Perkele! Arktisen alueen Eko-Mörökölli!
Oma polku- kiveen hakattu!

"Tässä on viisaus. Jolla ymmärrys on, se laskekoon pedon luvun; sillä se on ihmisen luku. Ja sen luku on kuusisataa kuusikymmentä kuusi."

Augustus

Minulle tuo ainakin haiskahtaa tyypilliseltä uhriutumisstoorilta, joita kunnianhimoiset vanhemmat saattavat tehdä heidän oman näkyvyyden edistämiseksi, vähän samaan tapaan kuin liian kunnianhimoiset vanhemmat lätkäkaukalon reunalla. Voin olla kyllä tässä väärässäkin.

keski-ikäinen

Heta 25v. saa järkyttyä tulevaisuudessa urakalla, kun paska osuu tuulettimeen oikein kunnolla.

Lahti-Saloranta

Tämä kyllä viittaa vahvasti afrikkalaiseen tarinankerrontaperinteeseen.
Epäilen että jutun kirjoittaja ei todellisuudessa ole ollut kiusaamisen todistajana vaan kuullut kiusatun kertomuksen. Eiväthän lapset liiemmälti lue sanomalehtiä eikä ne niin käytännöllisiä lyömäaseitakaan ole kun ne pitäisi ensin kääriä tiukaksi rullaksi.
Vaikka tarkoitusperät olisivat maailman parhaat, niin monien, täysin erilaisten kulttuuritaustojen omaavien ihmisten kotouttaminen onnistuneesti ei ole mahdollista

valkobandiitti

Kumpi keksi tarinan, Heta vai toimittelijatyttö?  Voi tietysti olla mahdollista että tekivät yhteistyötä.
Ekologia on valjastettu poliittisten tavoitteiden ajamiseen, ja vihreyden ytimessä on vasemmistolainen, kapitalismin vastainen politiikka, jolla halutaan lopulta rajoittaa yksilön vapautta.

Alkuasukas

"Monikulttuurisuus rikastuttaa odottamattomilla tavoilla."

Kaarina Ranne (vihr.)

Veikko

Quote from: Maija Poppanen on 24.04.2016, 18:52:31
Quote from: Reborn on 24.04.2016, 18:37:53

Voivat olla tottakin, mut ei se ole olennaista. Olennaista on, että vain se kiinnostaa, jos jotain haukutaan neekeriksi, koska rasismi. Vääränväristen tai läskien tai muuten vaan omituisten kiusaamiset ei kiinnosta vieläkään ketään.

Only Black lives matter
"Tiedän varmasti, että sinä, oi Eurooppa, tulet tuhotuksi." - Mohammed Bouyeri, Theo van Goghin murhaaja

"Van Goghin murhan jälkeen kukaan ei ole uskaltanut ilmaista itseänsä yhtä vapaasti kuin ennen." - Theo van Goghin ystävä.

"Taas tänäänkin opin jotain uutta. Vain idiootit EIVÄT lue hommaa." - Kirjoitti: tos

Eino P. Keravalta

Kun me valkoiset joudumme kärsimään muunväristen ihmisten teoista, meille sanotaan isälliseen sävyyn, että meidän on nyt vain opeteltava uimaan tai että monikulttuuri nyt vain on täällä eikä sille voi mitään ja meidän on sopeuduttava mukisematta.

Pitäisikö tuolle mustalle pojallekin sanoa, että voi voi, tällaista se nyt sitten on, yritä vain tottua tai että jätäpä ennakkoluulosi ja mene rohkeasti tutustumaan erilaisiin ihmisiin?
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Mika

QuoteMinusta on käsittämätöntä, että kiusaamisen syyksi riittää se, että ihonväri on erilainen kuin muilla, ihmettelee Pihlajamaa.

Koulussa riittää kiusaamisen syyksi myös se, että on lihava, käyttää silmälaseja, omistaa hörökorvat, tai käyttää erilaisia vaatteita kuin muut.  Miksi hemmetissä mustaihoista ei kiusattaisi ihonvärinsä takia ?
"Nigerian poliisi on pidättänyt vuohen epäiltynä autovarkaudesta"