News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

Tuntematon sotilas, vielä tuntemattomampi yleisö

Started by siviilitarkkailija, 18.04.2016, 06:16:20

Previous topic - Next topic

Vesa Heimo

Quote from: Tavan on 30.12.2018, 23:33:31

Perinteiset sukupuoliroolit, luterilainen yhtenäiskulttuuri, suomalainen patriotismi. Ei noilla eväillä Jusseja tipu.

No tuli niitä neljä.
" Onko tarina tosi tai ei, se on toinen juttu. Näin nämä asiat koetaan."  T: Perussuomalaisten puoluesihteeri.

Aukusti Jylhä

Quote from: Veikko on 31.12.2018, 01:05:16
Ensimmäinen tutustumiseni Aku Louhimiehen Tuntemattomaan nyt Ylen viisiosaisena sarjana: 15 minuuttia kiusaantuneisuutta ja kanavan vaihto. Se siitä, eipä ole enää tuntematon.

No mihin se homma kaatui? Oliko huono voitelu vai suksen pohjakuvio väärä? Vai iskikö maitohapot liian aikaisin?

;D
Ef 6:10-11
Lopuksi, vahvistukaa Herrassa ja hänen väkevyytensä voimassa. Pukekaa yllenne Jumalan koko sota-asu, voidaksenne kestää perkeleen kavalat juonet.

Aukusti Jylhä

Quote from: Vesa Heimo on 31.12.2018, 01:24:06
Quote from: Tavan on 30.12.2018, 23:33:31

Perinteiset sukupuoliroolit, luterilainen yhtenäiskulttuuri, suomalainen patriotismi. Ei noilla eväillä Jusseja tipu.

No tuli niitä neljä.

Ehkä ne tulivat Tavanin mielestä epäilyttävistä kategorioista? Maskeeraus oli ainakin yksi. Sitten miespääosa ja äänisuunnittelu. Neljättä en muista.

Voi myös olla, että Tavanin kaipaamia kategorioita ei välttämättä edes ole.

Itse lisäisin Jusseihin maahanmuuttopolitiikka -kategorian. Ja siitä Jussi Tuntemattomalle.
Lopuksi, vahvistukaa Herrassa ja hänen väkevyytensä voimassa. Pukekaa yllenne Jumalan koko sota-asu, voidaksenne kestää perkeleen kavalat juonet.

Veikko

Quote from: käpykaarti on 31.12.2018, 01:43:35
Quote from: Veikko on 31.12.2018, 01:05:16
Ensimmäinen tutustumiseni Aku Louhimiehen Tuntemattomaan nyt Ylen viisiosaisena sarjana: 15 minuuttia kiusaantuneisuutta ja kanavan vaihto. Se siitä, eipä ole enää tuntematon.

No mihin se homma kaatui? Oliko huono voitelu vai suksen pohjakuvio väärä? Vai iskikö maitohapot liian aikaisin?

;D

Huonoon voiteluun kaatui. Pito oli liiankin hyvä, mutta ei luistoa ollenkaan. Näytti nimittäin porukalla olevan sukset jalassa, vaikka oli kesä. "Ei, pojat, ei tätä sotaa näin käydä." - vai miten se menikään.

Siis tosissaan, surkea ja draamaton ohjaus, karismaa vailla olevien näyttelijöiden surkeaa näyttelemistä, kökköä kuvausta... Vettä vedessä. Ei, pojat, ei tällä tavalla elokuvaa tehdä!
"Tiedän varmasti, että sinä, oi Eurooppa, tulet tuhotuksi." - Mohammed Bouyeri, Theo van Goghin murhaaja

"Van Goghin murhan jälkeen kukaan ei ole uskaltanut ilmaista itseänsä yhtä vapaasti kuin ennen." - Theo van Goghin ystävä.

"Taas tänäänkin opin jotain uutta. Vain idiootit EIVÄT lue hommaa." - Kirjoitti: tos

Aukusti Jylhä

Tässä versiossa se suon yli "heilahtaminen" on kuvattu erittäin kömpelöksi tapahtumaksi. Sotilaiden epävarmuus kesti läpi rynnäkön, eikä vielä maalissakaan ollut voittajafiilis, vaan tilanne meni selvästikin huonosti.

Juuri ja juuri selvisivät. Seuraavassa rytinässä oli jo liikettä mukana.

Tämä ehkä maanläheisempi kuvaus kokemattoman taistelijan ensimmäisistä koitoksista. Kun ukkoa alkaa oikeasti kaatumaan ympäriltä.

dothefake

Niin minäkin sen näin, varmaankin ukko jos toinenkin hyytyisi mahalleen ja sitten kun kuitenkin selviää, niin ei oikein tiedä mitä ajattelisi.
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

törö

Quote from: Veikko on 31.12.2018, 01:53:29
Siis tosissaan, surkea ja draamaton ohjaus, karismaa vailla olevien näyttelijöiden surkeaa näyttelemistä, kökköä kuvausta... Vettä vedessä. Ei, pojat, ei tällä tavalla elokuvaa tehdä!

Se on jo kolmas versio ja ensimmäinen oli tuota teatterinäyttelemistä. Mitä sä oikein odotat?

Musiikki on kyllä niin huonoa, että sen olisi ehkä voinut jättää poiskin. Alkuteksteihin olisi voinut panna taustalle vaikka panssarivaunun pörinää ja lopputekstejähän kukaan normaali ei edes katso.

dothefake

Toiset tässä arvostelevat vain elokuvan ulkoista olemusta, mutteivät sisäistä sodan sotilaskuria.
-Tytti Tuppurainen

Veikko

Quote from: törö on 31.12.2018, 02:12:09

Se on jo kolmas versio ja ensimmäinen oli tuota teatterinäyttelemistä. Mitä sä oikein odotat?

--

Jotain parempaa tietenkin. Jotain, joka näyttäisi jopa elokuvalta, eikä halvalta C-luokan tv-tuotannolta.

Olihan tämä jo kolmas yritys  ;D
"Tiedän varmasti, että sinä, oi Eurooppa, tulet tuhotuksi." - Mohammed Bouyeri, Theo van Goghin murhaaja

"Van Goghin murhan jälkeen kukaan ei ole uskaltanut ilmaista itseänsä yhtä vapaasti kuin ennen." - Theo van Goghin ystävä.

"Taas tänäänkin opin jotain uutta. Vain idiootit EIVÄT lue hommaa." - Kirjoitti: tos

törö

Quote from: dothefake on 31.12.2018, 02:15:33
Toiset tässä arvostelevat vain elokuvan ulkoista olemusta, mutteivät sisäistä sodan sotilaskuria.

Tuollaisissa elokuvissa sodasta selviää luultavasti hengissä jos ei esittele kuvaa vaimosta tai tyttötystävästä, ei mainosta olevansa lähtemässä kotiin, ei satu olemaan ole täydennysmies, sattuu olemaan porukan suurin sankari tai sattuu olemaan se tyhmä tai vittumainen upseeri, joka tekee muista sankareita pakottamalla ne näyttämään itselleen närhen munat.

Koulutuksessa henkilöt pannaan yleensä koville ja luvataan, että ne ovat siitä vielä kiitollisia, mutta ei siinä koskaan noita oikeasti hyödyllisiä asioita käydä läpi vaan ne tulevat aina yllätyksinä.

Lammio on paras mahdollinen upseeri, koska se elossa pysymiseen voi luottaa. Kokemus tarttuu  ja jos leffa on tarpeeksi pitkä niin se ehtii saada ylennyksen.

Beef Supreme

Ei siitä ole pakko pitääkään, mutta halvalta tv-tuotannolta se ei näytä. On syy siihen miksi elokuvat katsotaan elokuvissa eikä näytöltä.

Veikko

Quote from: Beef Supreme on 31.12.2018, 02:32:36
Ei siitä ole pakko pitääkään, mutta halvalta tv-tuotannolta se ei näytä. On syy siihen miksi elokuvat katsotaan elokuvissa eikä näytöltä.

Turha tulla minulle, joka olen viettänyt melkoisen osan nuoruudestani Orionissa, silloisen Suomen elokuva-arkiston teatterissa, kertomaan miltä elokuvan pitää näyttää valkokankaalla tai millä tahansa muulla alustalla.

Nuivinator

Kertokaapa, mihin päivämäärään kuvittelette tuossa yle-areean Tuntemattomassa olevan osan 1. osan kohta 25:00 sijoittuvan (kohtaus jossa solttupojat makoilevat öisessä metsässä ja pohtivat evoluutiota) sijoittuvan. Perustelkaa.

Nimitys paperiton laittomasta maassaolijasta on kuin kutsuisi huumediileriä paperittomaksi farmaseutiksi tai myymälävarasta kuitittomaksi asiakkaaksi.

dothefake

En nyt jaksa alkaa tutkimaan tähtien asentoa, mutta siihen varmaan viittaat.
-Tytti Tuppurainen

Nuivinator

Itseasiassa en viittaa siihen vaan käen kukkumiseen. Muista syistä vaan tuntuu siltä että kohtaus ei sjoitu toukokuun 10. päivän ja heinäkuun alun väliin, mutta käki ei kyllä juuri muina aikoina vuodesta metsissä kuku, ei ainakaan niillä paikkakunnilla missä itse olen asunut. Myönnettäköön kyllä, en ole Karjalan suunnalla käynyt ikinä kukkumista kuuntelemassa.
Nimitys paperiton laittomasta maassaolijasta on kuin kutsuisi huumediileriä paperittomaksi farmaseutiksi tai myymälävarasta kuitittomaksi asiakkaaksi.

Tavan

Quote from: Vesa Heimo on 31.12.2018, 01:24:06
No tuli niitä neljä.

Ah, anteeksi, tätä en tajunnutkaan! Nyt jauhotit minut pahan kerran. Olin väärässä ja kenties vähän vainoharhainen? Se parhaan elokuvan Jussi jäi kuitenkin saamatta, vaikka tämä vaikuttaa parhaalta kotimaiselta elokuvalta vuosikymmeniin.

Toisaalta minä arvostan enemmän elokuvan takaa huokuvaa ideologiaa ja arvomaailmaa (patriotismi, perinteinen naiskuva, problematisoimaton suomalaisuus, hierarkisuus), kuin sen cinimatografisia ansioita, joista en niin paljon ymmärrä.

Sen minä ymmärrän, kun miehet laulavat paatoksella isönmaallista virttä, kun ideaali nainen kuvataan herkkänä, siveänä kedonkukkana, kun suomalaiset pojat ovat joka iikka oikeasti suomalaisia poikia, kun hyvälle johtajalle alistutaan mielellään, ja kun ryssä on ryssä.
This was my father's belief and this is also mine:
  Let the corn be all one sheaf--
And the grapes be all one vine,
  Ere our children's teeth are set on edge
By bitter bread and wine.

Pyhä Olavi

Eilisen perusteella visiuaalisesti vaikuttava, varsinkin kunnon metsä takana. Omituisia pikkuvirheita : upseeri lakki päässä sisällä ja everstin onneton äänenkäyttö kunniamerkkejä jaettaessa. Lammion hahmo jää vaisuksi, ei kadettiupseeri johda seisoskelemalla. Samoin lottien liikehdintä etulinjalla ei ole historiallisesti oikein hyökkäysvaiheessa.

repsikka

Quote from: Nuivinator on 31.12.2018, 03:29:49
Itseasiassa en viittaa siihen vaan käen kukkumiseen. Muista syistä vaan tuntuu siltä että kohtaus ei sjoitu toukokuun 10. päivän ja heinäkuun alun väliin, mutta käki ei kyllä juuri muina aikoina vuodesta metsissä kuku, ei ainakaan niillä paikkakunnilla missä itse olen asunut. Myönnettäköön kyllä, en ole Karjalan suunnalla käynyt ikinä kukkumista kuuntelemassa.
Linnan romaaanissa tuo kohtaus mielestäni (ninkuin se olisi mielipideasia) sijoittuu tilanteeseen, jossa komppania odotelee paloaukealla autokuljetusta sinne jonnekin. Eli siis osapuilleen kesäkuun puoliväliin.

Saturnalia

Ihan ok oli yhä, mutta vähän tyhjäkäyvä ja laimea elokuvaan verrattuna. Kuin olisi leffaa vedellä lantrattu. Tämän töllöversion perusteella ei tosiaan kannata antaa tuomiota elokuvasta. Kyllä ison läppärinkin näytöltä aika hyvin leffaan pääsee sisälle, jos keskittyy siihen luurit päässä pimeässä eikä säädä mitään muuta.

Ernst

Quote from: Nuivinator on 31.12.2018, 03:29:49

Karjalan mail kuldakägözet kukkuu,
kirikön ristat kiildelöö,
taljankka se illoin tanssiloih kutshuu,
kandeleh hembieh helisöö..
Det humana saknas helt hos Sannfinländarna.
Ihmisyys puuttuu kokonaan perussuomalaisilta.
-Anna-Maja Henriksson (r.)

L.N

Uusin versio katsottu dvd:ltä 3-4 kertaa. Joka kerran koskettaa ja säväyttää. Etenkin sotilaiden pelko on saatu vangittua todella taitavasti. Aivan huikeaa työtä. Jussi Vatanen vänrikki Koskelana on ihan käsittämättömän komia suoritus! Se väsy, pelko ja epätoivo, mikä Vatasen olemuksesta tulee esiin sodan edetessä, on täysin käsittämätöntä taidetta, leffan parasta antia.

Eka jakso katsottu ns. Tv-versiota. Olipa outo kokemus. Kuin neljäs versio, jota se tavallaan myös oli. Paljon hienoa materiaalia jätetty pois leffasta. Ei käy kateeksi leikkaajia, jotka ovat joutuneet päättämään mitä leffaan laitetaan ja mitä ei. Mm. Tv-version kovennetun seisominen oli mielestäni paljon parempi kuin leffassa oleva, mutta nämä on näitä, makuasioita.

Punaniska

Quote from: dothefake on 31.12.2018, 02:15:33

"Hei voisittexte kundit mennä ja hyökätä tonne mäelle ja tuhota ton kk-pesäkkeen? Siin kyl joku teistä varmaan kuolee mut no pain no gain. Eiks jeh?"
Well the sun don't shine where it used to
And the angels are hidin' their heads
People don't listen to their hearts anymore
Seems the good men all are dead
There ain't no right, wrong, no in between
That ain't the constitution that they wrote for me

Beef Supreme

Quote from: Veikko on 31.12.2018, 02:40:30

Turha tulla minulle, joka olen viettänyt melkoisen osan nuoruudestani Orionissa, silloisen Suomen elokuva-arkiston teatterissa, kertomaan miltä elokuvan pitää näyttää valkokankaalla tai millä tahansa muulla alustalla.

Ei se tosiasioita muuta. Millä katselit? Olen minäkin kuulunut elokuvakerhoihin nuorena, ja esim Apocalypse. Now. täräytti Hällän valkokankaalla, mutta yllättäen VHS-katselukokemus oli aika meh.

Kun nyt muistelen niin ainoa häiritsevä visuaalinen seikka oli värisuodattimen käyttö kesäkuvissa. Kesän valo on ihan erilainen.

Mielestäni muuten juuri kaikkein kalleimmat ja eniten tulta ja liikettä sisältävät äksönpätkät ovat niitä halvalta näyttäviä. Ja hassusti, nykyään yleinen dronekamera saa ilmakuvaukset halvan näköisiksi koska ne OVAT halpoja  ;D

Veikko

Quote from: Beef Supreme on 31.12.2018, 10:56:06
Quote from: Veikko on 31.12.2018, 02:40:30

Ei se tosiasioita muuta. --

Mitä tosiasioita? Siis sinun mielipidettäsi.

Minun mielipiteeni on kuitenkin vähintään yhtä hyvä, vaikka en kutsukaan sitä tosiasiaksi.

Beef Supreme

Tosiasia on että elokuvat on tehty elokuvissa katsottaviksi. Mutta se nyt on vain minun mielipiteeni.

Veikko

Quote from: Beef Supreme on 31.12.2018, 11:30:04
Tosiasia on että elokuvat on tehty elokuvissa katsottaviksi. Mutta se nyt on vain minun mielipiteeni.

Tosiasia on myös se, että en tuon vuoksi vaivautuisi elokuviin menemään. Se on minun mielipiteeni.

Outoa, kuinka olet fiksaantunut tuohon katsomisvälineeseen. Katsoin tuota Tuntemattoman versiota televisiosta, Yle Areenan kautta. Olen katsonut elokuvia useamman kerran myös leikkauspöydän pikkuruudulta ja sama elokuva se oli, mitä tuli katsottua valkokankaallakin.

Beef Supreme

Huomaan olevani suuruuden seurassa ja vetäydyn nurkkaan häpeämään.

Veikko

Janix

Loukkaantuisivatkohan veläläiset jos 4. versio Tuntemattomasta olisi sovitettu neuvostoarmeijalle.
Stalinin syntymäpäivät olisivat armotonta menoa. Punasoturit kourisivat kauhuissaaan sammalta, kun suomen tykistö ampuu. "Njyt mje olemmekin rjosvoretkellä", kun Suomen raja ylitetään.

TV-version 1. osa oli ihan hyvä. Samaa tunnelmaa oli kuin romaanissakin.
Saksalaisvastaisuus, lottien asema, miehistön jatkuva purnaaminen, ryssiä ei haukuta, Suur-Suomi -teeman korostus.
Minun mielestäni on jotenkin vasemmistolainen ilmapiiri tuossa Linnan kirjassa.
Jos Eurooppa luopuu omista arvoistaan ja muuttuu toisten kulttuurien jatkeeksi, ei maailma tee sellaisella Euroopalla mitään.

IDA

Huonoon voiteluun kaatui. Pito oli liiankin hyvä, mutta ei luistoa ollenkaan. Näytti nimittäin porukalla olevan sukset jalassa, vaikka oli kesä. "Ei, pojat, ei tätä sotaa näin käydä." - vai miten se menikään.

Olen tästä eri mieltä. Elokuvaversio oli ihan toimiva. Eilen katselin tätä televisiosarjaa pari jaksoa ja hyvin toimii sekin, vaikka onkin hajanaisempi kokonaisuutena.

Tosin myönnän, että tähän voi vaikuttaa se, että hahmot ovat kirjasta tuttuja. On ikään kuin kiva katsoa miten kukakin esittää sen ja sen tutun kohtauksen. En osaa sanoa miten arvioisin, jos kylmiltään, tarinaa tuntematta, joutuisin katsomaan. Ohjausta ja käsikirjoitusta en arvio, mutta hyviä näyttelijäsuorituksia ja hyvää kuvausta siinä on.
qui non est mecum adversum me est