News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

Tuntematon sotilas, vielä tuntemattomampi yleisö

Started by siviilitarkkailija, 18.04.2016, 06:16:20

Previous topic - Next topic

Muuttohaukka

Uuden Tuntemattoman Viirilä ei aio Jussi- gaalassa istua tuntemttomien kanssa samassa pöydässä. Menisi Inariin susia naimaan.
Ei ole tämä pseudoviirilä minun viiriläni.

Kim Evil-666

Quote from: duc on 23.03.2018, 09:44:40
Vain yksi on varmaa, valehtelu. Onko se tietoista?

Ei näin saada hyvää keskustelua aikaiseksi, vaan erimieliset vain kaivautuvat  yhä syvemmälle poteroihinsa, tukevat  aseensa ja ampuvat niin laajalle kuin kykenevät edessä nousevia vihollisiksi kuviteltuja kohteita hyvän sotilaan tavoin. Ei tämä tilanne sodalla parane vaan diplomatialla. Miksi, oi miksi, jotkut tahtovat sukupuoten välistä sotaa? Miksi on niin vaikea keskustella mielensä malttaen tunteita nostattavasta asiasta?

Mielenkiintoista toki on, että miesnäyttelijät eivät ole näemmä traumatisoituneet Louhimiehen metodeista. Ensimmäinen selitys, mikä nousee mieleeni on, että miehet tottuivat varusmies palveluksessa sellaiseen tapaan, mitä Louhimies esim. Käskyä tai Tuntemattomaa filmatessaan käytti, metsämajoitus ja härski seksuaalinen kielenkäyttö, mutta naisnäyttelijöille oli shokki joutua kohdelluksi samalla tavalla.

-En epäile hetkeäkään, etteikö valehtelu olisi täysin tietoista. Voimaantuminen, elokuvarahoitus, feminismi, jne. Valehtelijoina tuntuvat toimivan eritoten asiaan suoraan liittymättömät ns. "Asiantuntijat", kuten Klemola ja Knihtilä eritoten.

- Luulen, ettei perimmäinen tarkoitus edes ole keskustelu, vaan määräämisvallan valloitushanke.

- Minulle tuli ensimmäisenä mieleen miesnäyttelijöiden ymmärtävän sen, että jos joitakin epäkohtia on, ne käydään läpi työyhteisössä työn yhteydessä, eikä kusta omaan pesään jälkikäteen julkisuudessa. Myös varusmiespalvelun läpikäyminen saattaa toki antaa valmiuksia sietokykyyn. Näyttelijöiden ollessa kyseessä, lienee toki melko tavallista, ettei inttiä ole edes suoritettuna.

PS. YLE puheella käsitellään juuri asiaa ja Louhimies on kaikissa puheissa jo merkitty syylliseksi. Tämä on nyky yhteiskunnan käsitys oikeudenmukaisesta kohtelusta. Näköjään tuomarin nuijaa oikeuden palvelijoiden sijaan heiluttaa nykyään #metoo

Aletaanko nyt suosia naisohjaajia kyseltiin puheella. Jotenkin tuntuu, että tähän on suorastaan pyritty, olisi oma vastaukseni.
Pohjoinen Perkele! Arktisen alueen Eko-Mörökölli!
Oma polku- kiveen hakattu!

"Tässä on viisaus. Jolla ymmärrys on, se laskekoon pedon luvun; sillä se on ihmisen luku. Ja sen luku on kuusisataa kuusikymmentä kuusi."

Titus

Quote from: Muuttohaukka on 23.03.2018, 10:30:28
Uuden Tuntemattoman Viirilä ei aio Jussi- gaalassa istua tuntemttomien kanssa samassa pöydässä. Menisi Inariin susia naimaan.
Ei ole tämä pseudoviirilä minun viiriläni.

Kumma ettei kuvausten aikana näinkin iso vääryys sattunut silmään tai tullut puheeksi ?
koko tämän turhan jampan "katsokaa mua mäkin #metoo"!-nillitys:

https://www.is.fi/tv-ja-elokuvat/art-2000005614923.html

Louhimiehen vastaus:

Louhimies vastasi syytöksiin Facebookissa maanantaina.

– Tuntuu järkyttävältä, että niin moni ihminen, jonka kanssa olen tehnyt yhteistyötä, on kokenut sen niin loukkaavana.
Erityisesti suren sitä, että lähes kaikki Ylen jutussa haastatellut näyttelijät ovat olleet sekä ystäviä että yhteistyökumppaneita
vuosien ajan. Olemme tehneet työtä ja viettäneet aikaa yhdessä myös jutussa kuvattujen kokemusten jälkeen, eikä heistä
kukaan ole aiemmin kertonut kärsineensä työskentelystä kanssani.
Ystäväni eivät siis ole uskaltaneet puhua minulle.
that's a bingo!

Kimmo Pirkkala

Tulipa mieleen, että uuden Tuntemattoman ainoan merkittävän naisroolin nappasi Paula Vesala, jolla ei ole ymmärtääkseni näyttelijän koulutusta ja pätevyyttä. Epäilemättä rooliin olisi sopinut monikin nimekäs naisnäyttelijä Suomesta, mutta Vesala siihen otettiin, ei näitä "oikeita" näyttelijöitä. Joitain saattoi harmittaa.

Vesala ei tietääkseni ole yhtynyt Louhimiesgaten metoo-parkuun, vaikka on supersuvakki.

Jäinpä vain ihmettelemään.

ISO

Kateudesta ja vallankäytöstä tässä Louhimiehen julkisessa ruoskimisessa on kyse.

Molemmat vasemmistolaisten metkuja.
Roslan M Salih:

"Freedom of speech isn't worth civil war"

Kova luu

#785
Jos feminismi tarkoittaa miesten ja naisten tasa-arvoista kohtelua, niin miksi sitten naiset eivät kestä sitä, jos heitä kohdellaan yhtä "rujosti" kuin miehiä? Eli rusinat-pullasta feminismiä halutaan. Ei se ole feminismiä, jos vaaditaan että naisnäyttelijöitä pitäisi kohdella hellävaraisemmin heidän sukupuolensa takia. Minä en siten Louhimiehen käytöstä tuomitse. Naiset kestäkööt valittamatta samanlaista kohtelua kuin miehetkin.


Kim Evil-666

Quote from: Kimmo Pirkkala on 23.03.2018, 10:59:19
Tulipa mieleen, että uuden Tuntemattoman ainoan merkittävän naisroolin nappasi Paula Vesala, jolla ei ole ymmärtääkseni näyttelijän koulutusta ja pätevyyttä. Epäilemättä rooliin olisi sopinut monikin nimekäs naisnäyttelijä Suomesta, mutta Vesala siihen otettiin, ei näitä "oikeita" näyttelijöitä. Joitain saattoi harmittaa.

Vesala ei tietääkseni ole yhtynyt Louhimiesgaten metoo-parkuun, vaikka on supersuvakki.

Jäinpä vain ihmettelemään.

Ihan hyvä huomio. Itse olen sitä mieltä, että näyttelijän koulutus ei monessa suhteessa tee ammattinäyttelijästä juurikaan parempaa näyttelijää, kuin "puskista revitty satunnainen matkailija". Tästä on hyvänä esimerkkinä esim. Elokuva; Zombie ja kummitusjuna (Mika Kaurismäki, -91), jossa päänäyttelijöinä toimivat Silu Seppälä ja Marjo Leinonen. Pesivät suorituksillaan myytin ammattinäyttelijöiden paremmuudesta.

Vesalalla on kyllä teatterimaailman opintoja kontollaan, vaikka varsinaiset näyttelijäopinnot puuttunevatkin.

"Vesala kävi Kuopion musiikkilukion. Hän opiskeli Pohjois-Savon ammattikorkeakoulun musiikkipedagogi-ohjaajalinjalla kaksi vuotta, kunnes siirtyi Sibelius-Akatemiaan, missä hän on opiskellut vuodesta 2002 lähtien musiikkikasvatuksen osastolla pääaineenaan klassinen laulu sekä muina instrumentteinaan piano ja viulu. Vuodesta 2011 eteenpäin hän on opiskeli dramaturgiaa Teatterikorkeakoulussa. Mentyään naimisiin ja muutettuaan Yhdysvaltoihin hän siirtyi opiskelemaan näytelmäkirjailijan maisteriopintoja UCLA:ssa."

https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Paula_Vesala
Pohjoinen Perkele! Arktisen alueen Eko-Mörökölli!
Oma polku- kiveen hakattu!

"Tässä on viisaus. Jolla ymmärrys on, se laskekoon pedon luvun; sillä se on ihmisen luku. Ja sen luku on kuusisataa kuusikymmentä kuusi."

Kimmo Pirkkala

^Nuo luin itsekin. Mutta voisin kuvitella, että osittaisilla opinnoilla ei näyttelijöiden keskinäisessä hierarkiassa Vesala ole samalla tasolla niiden kaikkien kanssa jotka ovat Louhimiesgatessa metelöineet.

Herättää ajatuksia. Astuiko Louhimies naisnäyttelijäyhteisön varpaille?

Kim Evil-666

Quote from: Kimmo Pirkkala on 23.03.2018, 11:40:37
^Nuo luin itsekin. Mutta voisin kuvitella, että osittaisilla opinnoilla ei näyttelijöiden keskinäisessä hierarkiassa Vesala ole samalla tasolla niiden kaikkien kanssa jotka ovat Louhimiesgatessa metelöineet.

Herättää ajatuksia. Astuiko Louhimies naisnäyttelijäyhteisön varpaille?

Saattaa olla näin. Ehkäpä Vesala pysyy kohusta sivussa taatakseen jatkossa itselleen työtilaisuuksia näyttelijänä, "häirikön leimaa" välttäen. Osallistuessaan ohjaajan kuohintaan ilman opinnolista "näyttelijän pätevyyttä", voisi olla jatkossa haastavaa saada töitä mistään varteenotettavista elokuvaproduktioista, jotka valtaosin ovat kuitenkin miesten ohjaamia.

Saattaa toisaalta myös olla, että joutuu #metoo väen hampaisiin kantaaottamattomalla hiljaisuudellaan asian tiimoilta. Toivottavaa olisi, että pysyisi tämän näytelmän ulkopuolella loppuun asti, "hysteerisiä" näyttelijättäriä on jo aivan riittämiin tullut esiin pyövelin kirveen kanssa.
Pohjoinen Perkele! Arktisen alueen Eko-Mörökölli!
Oma polku- kiveen hakattu!

"Tässä on viisaus. Jolla ymmärrys on, se laskekoon pedon luvun; sillä se on ihmisen luku. Ja sen luku on kuusisataa kuusikymmentä kuusi."

Sakari

Louhimies todennäköisesti saa jussipalkintoja. Siitä tuli mieleen näin tälläisessä tilanteessa miten asia kannattaisi mielestänne hoitaa? Onko kenelläkään näkemystä miten asiat menisi ns. hyvin Akun kannalta, tai ehkäpä koko Suomen kannalta?

A. Hakee palkinnon iloisena ja kiittää puheessaan normaalisti kaikkia... Eli on niinkuin mitään ei olisi tapahtunut.

B. Hakee palkinnon. Pyytelee anteeksi.

C. Pyytelee anteeksi ja selittelee.

D. Selittelee.

E. Jättää osallistumatta koko gaalaan.

F. Pitää kiitospuheessa teemaa yhdessä eteenpäin ja olen kasvanut ihmisenä yli tästä, jne.

G. Pitää puheensa lopuksi minuutin hiljaisen hetken näyttelijöiden kärsimyksien muistolle...

H. Jotain muuta, mitä?

Itse ajattelen ettei naisten loukattuja tunteita voi millään hyvittää, ehkä itsemurha voisi olla jotain hieman sinne päin olevaa hyvitystä, joka rahtusen tyynnyttäisi petetynnaisen raivoa. Eli itse vetäisin tuossa tilanteessa kohdalla A. Se olisi melkein ainut tilanne miten voi esiintyä. Jatkuvaa anteeksipyytelyäkään kun ei voi tehdä. Tai sitten pyytää lavalle nuo naiset ja suoraan pyytää heiltä julkisesti anteeksi, ilman selittelyjä. Sekä sitten kätellä/ halata.
Ooh lalaa...

törö

Quote from: Sakari on 23.03.2018, 12:03:44
Louhimies todennäköisesti saa jussipalkintoja. Siitä tuli mieleen näin tälläisessä tilanteessa miten asia kannattaisi mielestänne hoitaa? Onko kenelläkään näkemystä miten asiat menisi ns. hyvin Akun kannalta, tai ehkäpä koko Suomen kannalta?

Tää hoidetaan pohjoismaisella tyylillä elikkä lähinnä noitavainoilla. Ei täällä raiskaajia aleta jahdata niin kuin suuressa maailmassa, koska se nyt on vain sellaista sakot ja ehdollista -hommaa, vaan pyrkimys on tuhota sellaisia ihmisiä, jotka osaavat jotain.

Jossain vaiheessa lnkkausmieliala varmaan yltyy sellaiseksi, ettei seksuaalirikollinenkaan ole enää turvassa, mutta alkuvaiheessa uhriksi kelpaa tällainen tyyppi, joka metodeissa on vähän vaikutteita Jouko Turkalta.

Lopullinen päämäärä on se, että tapetaan kulakit ja insinöörit ja aletaan tapella siitä, että ketkä saavat johtaa uutta ja uljasta kehitysmaata.

Muuttohaukka

Louhimihen pitää pitää puhe ja olla kuin koko keissiä ei olisikaan. Viisata veet kaikelle. Palkinnot iloisesti ilmaan, kiitos ja pokkaus. Soromnoo kaikki uikkuset.
Tehkää perässä.
Mitään anteeksipyytelyjä ei missään tapauksessa ainuttakaan.

Emo

Quote from: Muuttohaukka on 23.03.2018, 12:13:28
Louhimihen pitää pitää puhe ja olla kuin koko keissiä ei olisikaan. Viisata veet kaikelle. Palkinnot iloisesti ilmaan, kiitos ja pokkaus. Soromnoo kaikki uikkuset.
Tehkää perässä.
Mitään anteeksipyytelyjä ei missään tapauksessa ainuttakaan.

Juuri näin.
Korkeintaan keskisormen voi nostaa pystyyn vaivihkaa lavalta poistuessaan.

IDA

Quote from: duc on 23.03.2018, 09:44:40
Ei näin saada hyvää keskustelua aikaiseksi, vaan erimieliset vain kaivautuvat  yhä syvemmälle poteroihinsa, tukevat  aseensa ja ampuvat niin laajalle kuin kykenevät edessä nousevia vihollisiksi kuviteltuja kohteita hyvän sotilaan tavoin.

Tuskin tässä edes yritetään saada keskustelua aikaiseksi. En oikein enää usko, että teatteri-ihmiset tai toimittajat edes tietävät mitä keskustelu on. Ilmeisesti sitä opetetaan muissa korkeammissa opinnoissa ja ammattikouluissa.
qui non est mecum adversum me est

dothefake

Noinhan se pitäisi tehdä, muttei uskalla, pyytelee anteeksi jopa mummoltaan ja lemmikkihamsteriltaan.
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

Sakari

Niin anteeksi pyytely mainilan laukauksistakaan talvisodan alla ei olisi estänyt neukkuja hyökkäämästä Suomeen. Koska Neuvostoliitolla oli jo valmiiksi tarkoitus vallata Suomi.

Tälläinen metoo jutut vaikuttavat ikävästi hyökkäyksiltä, joiden tarkoitus tuhota kohde, sekä tehdä varoittava esimerkki muille. Anteeksi pyytely vain naurattaa metoo porukkaa, sillä ei se anteeksi pyytäminen, tai asioiden muuttuminen paremmaksi ole tavoite.

Mielestäni metoohon liittyneet naiset tekevät itselleen lähinnä karhunpalveluksen, kuten nämä Louhimiestä syyttävät näytteliät. Sillä eihän tämän jälkeen kukaan ohjaaja uskalla palkata näitä yhteistyökumppaneiksi. Kyseessä on luottamus asia. Jos haluaisi saada muutosta oikeasti aikaan ei sitä mennä palautetta antamaan julkisuuden kautta. Jos ei itse pysty suoraan sanomaan, niin pyytää vaikka kaveria asiamiehenä soittamaan Akulle ja kertomaan ettei halua tehdä jotain elokuvassa.
Ooh lalaa...

Sakari

Quote from: Muuttohaukka on 23.03.2018, 12:13:28
Louhimihen pitää pitää puhe ja olla kuin koko keissiä ei olisikaan. Viisata veet kaikelle. Palkinnot iloisesti ilmaan, kiitos ja pokkaus. Soromnoo kaikki uikkuset.
Tehkää perässä.
Mitään anteeksipyytelyjä ei missään tapauksessa ainuttakaan.

Toivotaan että menee noin. Samalla osoittaisi omaavansa teräspallit. On kyllä iso vaaranpaikka että sortuu itkuntuhruiseen antexipyytelyyn. Mieluummin jättää vaikka gaalan väliin ja sanoo että meni fiilikset ja on sopimassa, että tekemässä uusia producteja.
Ooh lalaa...

Titus


Tähän malliin, muista hymyillä !

that's a bingo!

IDA

Quote from: Titus on 23.03.2018, 10:41:59
Kumma ettei kuvausten aikana näinkin iso vääryys sattunut silmään tai tullut puheeksi ?
koko tämän turhan jampan "katsokaa mua mäkin #metoo"!-nillitys:

https://www.is.fi/tv-ja-elokuvat/art-2000005614923.html

Jutun keskeinen tosilause: "Lahti aikoo osallistua gaalaan"

Itse kyllä seisoisin mieluummin tuijottaen harmaata betoniseinää kuusi tuntia, kuin edes katsoisin tämän Jussi gaalan televisiosta.
qui non est mecum adversum me est

Sakari

Quote from: IDA on 23.03.2018, 12:36:19
Quote from: Titus on 23.03.2018, 10:41:59
Kumma ettei kuvausten aikana näinkin iso vääryys sattunut silmään tai tullut puheeksi ?
koko tämän turhan jampan "katsokaa mua mäkin #metoo"!-nillitys:

https://www.is.fi/tv-ja-elokuvat/art-2000005614923.html

Jutun keskeinen tosilause: "Lahti aikoo osallistua gaalaan"

Itse kyllä seisoisin mieluummin tuijottaen harmaata betoniseinää kuusi tuntia, kuin edes katsoisin tämän Jussi gaalan televisiosta.

On kyllä surkea yritys nostaa profiilia. Muut näytteliät nostavat itsensä suorituksillaan, sitten nämä eräät koittavat saada oikeamielisen maineella jotain aikaan. Pahoin pelkään että kaveri ohjasi uransa sivuraiteelle lopullisesti.
Ooh lalaa...

Vaniljaihminen

Quote from: Histon on 23.03.2018, 09:38:39
Tämä ei kuitenkaan vähennä Louhimiehen sikailujen tuomittavuutta.

Lahjahevosen suuhun nyt vaan pitää jättää katsomatta. Sellainen tuntuu vähän samalta kuin joku vaatisi minua käymään oikeutta äitiäni vastaan, koska tämä on tukistanut ja piiskannut minua.

Piiskasi minua pienenä -meemi, jossa varjokuvatut uhrit puhuvat katkonaisella kuiskausäänellä yksityiskohtaisesti siitä kun äiti antaa selkäsaunaa. Sitten joku järjestömimmi kimitää että Suomessa tapetaan vuosittain 50 lasta ja tämä kaikki on nimenomaan lasten kokemaa väkivaltaa, josta Suomea pitää arvostella. - EI tämmöistäkään!
"Meillä on niin ihana hallitus mutta miehet vihaa.."

guest15313

Quote from: Kimmo Pirkkala on 23.03.2018, 10:59:19
Tulipa mieleen, että uuden Tuntemattoman ainoan merkittävän naisroolin nappasi Paula Vesala, jolla ei ole ymmärtääkseni näyttelijän koulutusta ja pätevyyttä. Epäilemättä rooliin olisi sopinut monikin nimekäs naisnäyttelijä Suomesta, mutta Vesala siihen otettiin, ei näitä "oikeita" näyttelijöitä. Joitain saattoi harmittaa.

Vesala ei tietääkseni ole yhtynyt Louhimiesgaten metoo-parkuun, vaikka on supersuvakki.

Jäinpä vain ihmettelemään.

Petroskoin Veeruskaa näytteli 25-vee moskovalainen superstara. Ja niin kauniskin, mikä näitä nelikymppisiä pamelatolia ja pihlaviitaloita varmasti harmittaa.

Veraa näytellyt Diana Pozharskaja, (LISÄYS klo 13:35)  https://www.facebook.com/diana.pozharskaya

Toki Louhimiehen toiminnasta löytyy arvosteltavaa. Itseäni närästää lapsitähti Amanda Pilkkeen otto Vuosaari-elokuvan avoimen seksuaaliseen rooliin. Jo ja vain näkemäni traileri oli liikaa. Yleensäkin lähivuosikymmenten suomielokuvissa on pitänyt aina olla vähintään vähintään yksi sellainen kohtaus, josta saadaan tissipari traileriin. Niin noloa.

trump

Quote from: reservin herra on 23.03.2018, 13:05:12
Quote from: Kimmo Pirkkala on 23.03.2018, 10:59:19
Tulipa mieleen, että uuden Tuntemattoman ainoan merkittävän naisroolin nappasi Paula Vesala, jolla ei ole ymmärtääkseni näyttelijän koulutusta ja pätevyyttä. Epäilemättä rooliin olisi sopinut monikin nimekäs naisnäyttelijä Suomesta, mutta Vesala siihen otettiin, ei näitä "oikeita" näyttelijöitä. Joitain saattoi harmittaa.

Vesala ei tietääkseni ole yhtynyt Louhimiesgaten metoo-parkuun, vaikka on supersuvakki.

Jäinpä vain ihmettelemään.

Petroskoin Veeruskaa näytteli 25-vee moskovalainen superstara. Ja niin kauniskin, mikä näitä nelikymppisiä pamelatolia ja pihlaviitaloita varmasti harmittaa.

Toki Louhimiehen toiminnasta löytyy arvosteltavaa. Itseäni närästää lapsitähti Amanda Pilkkeen otto Vuossari-elokuvan avoimen seksuaaliseen rooliin. Jo ja vain näkemäni traileri oli liikaa. Yleensäkin lähivuosikymmneten suomielokuvissa on pitänyt aina olla vähintään vähintään yksi sellainen kohtaus, että saadaan tissipari traileriin. Niin noloa.

IMDB:ssä Tuntematon saa 8.3 pistettä ja Alina Tomnikov mainitaan näyttelijöistä ensimmäisenä. Annika Stenvallkin on enemmän malli kuin näyttelijä.

http://www.imdb.com/title/tt4065552/

Sakari

Suomalaisissa elokuvissa on pitkään ollut vallalla kummalliset seksikohtaukset. Näytetään pintaa rujosti, koska se on ilmeisesti niin autenttista, ja siten jotenkin hienoa, kun yleisö tuumi "hyi". Kuten myös rakastelukohtauksien näyttö kiusallisen pitkiä, kun asia jo tuli selväksi. Sekä mikä siinä oikein on kun rakastelun pitää elokuvissa näyttää agressiiviselta? Tulee sellaisesta mieleen lähinnä raiskaus. Ja taas katsojilla mielessä sana "hyi".

No oma teoria on tälläisestä ylipäätään törkyisestä näyttelemisestä ja ohjaamisesta on suurin syy 80-luvun Turkan aikaansaannosta. Aiheutunut vahinko on näemmä kymmeniä vuosia kestävä paskan elokuvan ja sarjojen syytäminen suomalaisten silmille. Ei jaksaisi katsoa huonostinäyteltyä pitkitettyä kärsimysnäytelmiä, siitä miten päähenkilöä riepotellaan muiden toimesta milloin minnekkin. Haluaisin nähdä elokuvia jossa on sankareita, jotka pystyvät tekemään omia päätöksiä ja joille käy lopussa hyvin. Hyvää huumoria ja kepeää tunnelmaa myös.

Mutta Turkka vaikuttaa vieläkin etenkin tässä uusimmassa Tuntemattomassakin ja mielesti tästä Tuntematon elokuvasta olisi voinut tehdä paremmankin. Mutta se on se kun työkalut puuttuu pakista, tai ne on väärät.
Ooh lalaa...

törö

QuoteKulttuuriministeri Sampo Terho (sin.) asettaa selvityshenkilön elokuva-alalla esiintyvän häirinnän ja epäasiallisen käytöksen vuoksi.

Selvittäjä käy läpi myös alan työehtoja, lainsäädäntöä ja sitä, miten alalla noudatetaan työnantajille kuuluvia velvoitteita. Häneltä odotetaan myös ehdotuksia häirinnän ehkäisemiseksi ja tasa-arvon edistämiseksi. Terho edellyttää, että kyseinen henkilö työskentelee rohkeasti elokuva-alan ongelmien ratkaisemiseksi.

http://www.kaleva.fi/uutiset/kulttuuri/terho-asettaa-selvityshenkilon-elokuva-alalle-ja-odottaa-rohkeita-ratkaisuehdotuksia/788601/

Vaniljaihminen

Niin, Vesala ei ole vieläkään kommentoinut mitään. Kai Louhimies nyt häntäkin on kiusannut? Vesala tietääkseni työskentelee Markku Pölösen tänä vuonna valmistuvassa Oma maa -elokuvaprojektissa parhaillaan.

(20.6.2017)
https://www.karjalainen.fi/uutiset/uutis-alueet/kulttuuri/item/146384-markku-poeloesen-oma-maa-elokuvan-kuvaukset-kaeynnistyvaet-elokuussa-helsingissae-ja-pohjois-karjalassa

Quote
Oma maa -elokuvan pääosia näyttelevät Hymyilevä mies -elokuvasta tunnettu Oona Airola sekä Konsta Laakso, joka on tehnyt aiemmin yhteistyötä Pölösen kanssa näyttämöllä. Pölösen alkuperäisideaan perustuvan elokuvan ovat käsikirjoittaneet Markku Pölönen ja Antti Heikkilä, ja käsikirjoituksen dramaturgina on työskennellyt Paula Vesala. Solar Filmsin elokuvan tuottavat Rimbo Salomaa, Markus Selin ja Jukka Helle. Muista elokuvan näyttelijöistä tiedotetaan erikseen.

Pölönen seuraavaksi?
"Meillä on niin ihana hallitus mutta miehet vihaa.."

JJohannes

Quote from: Sakari on 23.03.2018, 13:31:40
Suomalaisissa elokuvissa on pitkään ollut vallalla kummalliset seksikohtaukset. Näytetään pintaa rujosti, koska se on ilmeisesti niin autenttista, ja siten jotenkin hienoa, kun yleisö tuumi "hyi". Kuten myös rakastelukohtauksien näyttö kiusallisen pitkiä, kun asia jo tuli selväksi. Sekä mikä siinä oikein on kun rakastelun pitää elokuvissa näyttää agressiiviselta? Tulee sellaisesta mieleen lähinnä raiskaus. Ja taas katsojilla mielessä sana "hyi".

No oma teoria on tälläisestä ylipäätään törkyisestä näyttelemisestä ja ohjaamisesta on suurin syy 80-luvun Turkan aikaansaannosta. Aiheutunut vahinko on näemmä kymmeniä vuosia kestävä paskan elokuvan ja sarjojen syytäminen suomalaisten silmille. Ei jaksaisi katsoa huonostinäyteltyä pitkitettyä kärsimysnäytelmiä, siitä miten päähenkilöä riepotellaan muiden toimesta milloin minnekkin. Haluaisin nähdä elokuvia jossa on sankareita, jotka pystyvät tekemään omia päätöksiä ja joille käy lopussa hyvin. Hyvää huumoria ja kepeää tunnelmaa myös.

Suomalaisten elokuvien alaston- ja seksikohtaukset ovat minusta hyvin pliisuja, osittain senkin takia että Suomessa ei enää oikein tehdä todellista auteur/indie-elokuvaa vaan jokainen produktio on tietynlainen kompromissi joka halutaan Finnkinon teattereihin näytille edes pariksi viikoksi. Tuntuu aika kaukaiselta ajatukselta että Suomessa tehtäisiin sellaisia elokuvia kuin Simon Stahon Daisy Diamond, Patrice Chéreaun Intimacy tai Bruno Dumontin Twentynine Palms, muutamia mainitakseni.

Suomalaisen elokuvan "radikalismi" jäi pikemminkin sinne Turkkaa edeltäneisiin aikoihin, ehkä malliesimerkkeinä Mollbergin Maa on syntinen laulu (1973) tai Jörkka Donnerin törkyelokuvat 60-70-luvuilta. Tuo aikahan tietysti oli ihan kansainvälisestikin poikkeuksellisen hurjien elokuvien aikaa, jos nyt vaikka miettii Pasolinin Elämä-trilogiaa (ja sen lukuisia copycatteja), Tinto Brassin Caligulaa, Jodorowskyn leffoja tai sakeimpia mondo/eksploitaatio-pläjäyksiä.

Quote from: reservin herra on 23.03.2018, 13:05:12
Toki Louhimiehen toiminnasta löytyy arvosteltavaa. Itseäni närästää lapsitähti Amanda Pilkkeen otto Vuossari-elokuvan avoimen seksuaaliseen rooliin. Jo ja vain näkemäni traileri oli liikaa. Yleensäkin lähivuosikymmneten suomielokuvissa on pitänyt aina olla vähintään vähintään yksi sellainen kohtaus, että saadaan tissipari traileriin. Niin noloa.

Amanda Pilke oli Vuosaaressa 22-vuotias "lapsitähti". Lukuunottamatta elokuvaa Helmiä ja sikoja jossa Pilke oli 13-vuotias, hän on tosiaan tehnyt kaikki roolinsa aikuisiällä.
Ei ole turhia päiviä, tai jos on, on koko elämä.

Kulttuurirealisti

Quote from: Sakari on 23.03.2018, 12:26:39Jos haluaisi saada muutosta oikeasti aikaan ei sitä mennä palautetta antamaan julkisuuden kautta.

Niin, ne mistä näyttelijät ovat piiskanneet Louhimiestä, sattuivat muutaman ihmisen nähden (ne mitkä tapahtuivat). Louhimies taas kutsutaan useampaan ohjelmaan puolen miljoonan - miljoonan katsojan eteen vastailemaan yllättäviin syytöksiin jopa 20 v. vuotta vanhoista asioista. Ei ihan reilua mielestäni, eikä näin tosiaan mitään rakentavaa keskustelua synnytetä.

Alan myös uskoa siihen, että naisten ja kalliolaisten näyttelijöiden pitäisi käydä joku pakollinen palvelus, jossa yövytään ja tetsataan metsässä. 
"Ovela tapa pitää ihmiset passiivisina ja kuuliaisina on rajoittaa tiukasti hyväksyttävien mielipiteiden kirjoa, mutta sallia hyvin vilkas keskustelu sen kirjon sisällä. ... tämä antaa ihmisille tunteen, että ajattelu on vapaata." - Chomsky

Sakari

Quote from: Kulttuurirealisti on 23.03.2018, 14:03:03
Quote from: Sakari on 23.03.2018, 12:26:39Jos haluaisi saada muutosta oikeasti aikaan ei sitä mennä palautetta antamaan julkisuuden kautta.

Niin, ne mistä näyttelijät ovat piiskanneet Louhimiestä, sattuivat muutaman ihmisen nähden (ne mitkä tapahtuivat). Louhimies taas kutsutaan useampaan ohjelmaan puolen miljoonan - miljoonan katsojan eteen vastailemaan yllättäviin syytöksiin jopa 20 v. vuotta vanhoista asioista. Ei ihan reilua mielestäni, eikä näin tosiaan mitään rakentavaa keskustelua synnytetä.

Alan myös uskoa siihen, että naisten ja kalliolaisten näyttelijöiden pitäisi käydä joku pakollinen palvelus, jossa yövytään ja tetsataan metsässä.

Esim. Tola taisi jossain jutussa mainita kiusaamiseksi sitä että joutui korkeaan paikkaan ja hänellä on korkean paikankammo. Eli irrationaalinen pelkotila korkeista paikoista, joka aiheuttaa kovaa stressiä, sekä mahdollisesti muitakin oireita. Hän sitten ei uskaltanut kertoa tästä ohjaajalle. Jos olet vaikka maitoallerginen ja elokuvassa on kohtaus jossa juodaan maitoa, kannattaisi varmaan silti sanoa ohjaajalle, kuin menää hörppimään maitoa ja kymmenen vuoden jälkeen itkeä siitä miten pakotettiin juomaan maitoa.
Ooh lalaa...