News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

2016-04-15 Hallitus on avaamassa taksiliikenteen kilpailulle (Sipilän/Bernerin taksiuudistus)

Started by Alaric, 15.04.2016, 19:00:47

Previous topic - Next topic

Alkuasukas

Quote from: Leso on 30.05.2016, 19:01:45
Jaaha. Siinä oli Homman kovimmat yrittäjät Alkuasukas kommentoimassa ja Faidros. komppaamassa. Kuten tyypillistä, yhtään ajattelematta.
Kontribuoi ihmeessä sinäkin ja kerro mitä haittaa avoimesta kilpailusta on? Ei ole omaa yrittämistä haitannut päivääkään.
"Monikulttuurisuus rikastuttaa odottamattomilla tavoilla."

Kaarina Ranne (vihr.)

Raksa_Mies

Quote from: Alkuasukas on 30.05.2016, 09:06:29
Quote from: Raksa_Mies on 29.05.2016, 19:12:30
Quote from: Alkuasukas on 29.05.2016, 14:43:15
Mikään asia tai palvelu ei ole koskaan eikä missään kehittynyt jos se on monopolisoitu ja/tai alalle tulossa on keinotekoisia esteitä.

Alko väittää että valikoima huononee jos kilpailu vapautuu. Uskoo ken tahtoo. Takseilla kuulemma hinnat nousee. Uskoo taas ken tahtoo.

Täytyypi vaan miettiä mitä tästä seuraa kokonaisuudessaan.
Kerro ihmeessä? Sosialistiset valtiot eivät historiallisesti ole pärjänneet kovin hyvin, viimeisimpänä ruumiina Venezuela, Suomi on hengityskoneessa.

Niin siis en minä ole vapauttamassa taksiliikennettä. Se, että Suomessa tai niissä muissakin maissa on taksiliiketoiminta enempi tai vähempi säädelty, ei ole mitään tekemistä sosialismin kanssa tai sen kanssa missä tilassa on Venezuela. Aika köykäistä muuten verrata Venezuelaa ja Suomea keskenään.

Tietääkö muuten joku missä maissa taksiliiketoimintaa ei ole millään lailla säädelty?


Alkuasukas

Kaikkea säädellään. Tuo on perinteinen olkiukko kaikkeen mahdolliseen. Ajokortin saamistakin säädellään, mutta kaikille täyspäisille ajotaitoisille se myönnetään, ei ole esim 50% kiintiöitä per ikäluokka. Se että viinat tulisi ruokakauppoihin edellyttäisi varmaankin säätelyä, mutta poistaisi Alkon monopolin. Jne jne.
"Monikulttuurisuus rikastuttaa odottamattomilla tavoilla."

Kaarina Ranne (vihr.)

Leso

Quote from: Alkuasukas on 30.05.2016, 19:04:45
Quote from: Leso on 30.05.2016, 19:01:45
Jaaha. Siinä oli Homman kovimmat yrittäjät Alkuasukas kommentoimassa ja Faidros. komppaamassa. Kuten tyypillistä, yhtään ajattelematta.
Kontribuoi ihmeessä sinäkin ja kerro mitä haittaa avoimesta kilpailusta on? Ei ole omaa yrittämistä haitannut päivääkään.

Mä oon kuule tähän ketjuun jo mielestäni ihan tarpeeksi kontribuoinut, jopa saadakseni niskapaskaloudiksi asti, minkä huomaisit, jos lukisit koko ketjun; vaan se ei tietenkään estä kontribuoimasta lisää.

Olen ehdottomasti sitä mieltä, että tiettyjä "asioita" tai "juttuja" on hyvä säännellä.
Vaikka miten olisin vapaan yrittäjyyden kannalla.

Esimerkiksi nyt tää taksijuttu.
Totta vitussa siihen pitää olla tietty taso.
Ylilyönnit viranomaistaholta eivät tietenkään ole hyvä.
Mutta joskus on hyvä olla sääntelyä.
Elsa Beskow: Täti Vihreä, Täti Ruskea ja Täti Sinipunainen

Hungary is a bad choice, Ásotthalom is the worst. -- Ásotthalomin hunkki pormestari
https://www.youtube.com/watch?t=17&v=fgJRjy2Xc0c

Nauru pidentää ikää, sanoi australialainen rajavartija.

l'uomo normale

Quote from: Alkuasukas on 30.05.2016, 13:22:30
Hommakommarit taas vauhdissa. Seuraavaksi toivotaan varmaan ruokakauppoja valtion haltuun palvelun parantamiseksi...

Miten niin, ei minua niin haittaisi jonkun kunnallisen palolaitoksen toiminnan siirtäminen ostopalveluina Falckille. Jos pikkukunnassa sujuisi, niin pääkaupunkiseutua voisi kokeilla kanssa. Oikeasti. Ja esim. nettipoliisimme Fobba joutaisi välillä leikkaamaan jonkun ministerin nurmea ja ulkoiluttamaan tämän koiraa yms.
And madness and despair are a force.
Socially distancing.
Riittävällä moraalilla.

Leso

Elsa Beskow: Täti Vihreä, Täti Ruskea ja Täti Sinipunainen

Hungary is a bad choice, Ásotthalom is the worst. -- Ásotthalomin hunkki pormestari
https://www.youtube.com/watch?t=17&v=fgJRjy2Xc0c

Nauru pidentää ikää, sanoi australialainen rajavartija.

dothefake

"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

Leso

Mitä sä nyt taas horiset?

Se on ihan vitun sama.

Sitä saa, mitä tilaa.
Elsa Beskow: Täti Vihreä, Täti Ruskea ja Täti Sinipunainen

Hungary is a bad choice, Ásotthalom is the worst. -- Ásotthalomin hunkki pormestari
https://www.youtube.com/watch?t=17&v=fgJRjy2Xc0c

Nauru pidentää ikää, sanoi australialainen rajavartija.

Leso

Ja olen satavarma siitä, että, että jos ja kun asiakas saa valita hinnan perusteella vaikkapa lentokentällä kyytinsä, niin RASISMIA!

Itseasiassa tuskin maltan odottaa...  8)
Elsa Beskow: Täti Vihreä, Täti Ruskea ja Täti Sinipunainen

Hungary is a bad choice, Ásotthalom is the worst. -- Ásotthalomin hunkki pormestari
https://www.youtube.com/watch?t=17&v=fgJRjy2Xc0c

Nauru pidentää ikää, sanoi australialainen rajavartija.

Hamsteri

Quote from: Leso on 31.05.2016, 00:55:51

Sitä saa, mitä tilaa.

Toivottavasti jatkossa. En saa edelleenkään taksikeskuksen kautta somalitonta kuskia. Onneksi viimeksi tuli tuurilla virolainen.
-Naiset loivat julkisesta sektorista helvetinkoneen, jonka tarkoitus on tappaa sinut monikultturismilla. -Älä luota mihinkään, mikä vuotaa kerran kuussa ja ei kuole. -Kaaos ja Kontrolli.

Leso

Quote from: Hamsteri on 31.05.2016, 01:22:44
Quote from: Leso on 31.05.2016, 00:55:51

Sitä saa, mitä tilaa.

Toivottavasti jatkossa. En saa edelleenkään taksikeskuksen kautta somalitonta kuskia. Onneksi viimeksi tuli tuurilla virolainen.

Virolainen?!
Jos se mun viimeisin virolainen kuski ei ois ollu kusipää enkä minä jääräsellainen, niin se vitun vironpoikuli ois hommistaan ulos.
Tapeltiin 20 sentistä. Vittu mikä idiootti.
Minä olin vielä isompi idiootti, kun en antanut periksi, ottanut kuittia ja valittanut sen mukaan.

Nyt mulla on pannassa seka mutiaiset että kaikki ulkomaalaiset.
Jos et ossaa savvoo, nii veä kättees, kuskintekele.
Elsa Beskow: Täti Vihreä, Täti Ruskea ja Täti Sinipunainen

Hungary is a bad choice, Ásotthalom is the worst. -- Ásotthalomin hunkki pormestari
https://www.youtube.com/watch?t=17&v=fgJRjy2Xc0c

Nauru pidentää ikää, sanoi australialainen rajavartija.

MustaLeski

QuoteHS-gallup: Taksilupien vapauttamista kannattaa liki puolet suomalaisista - kuljettajat pelkäävät suurta muutosta

Helsingin Sanomien teettämä gallup paljastaa, että 43 prosenttia suomalaisista toivoisi taksilupien vapauttamista.


Suomalainen taksiliikenne täyttää tänä vuonna 110 vuotta, ja koko ala näyttää olevan perinpohjaisen muutoksen keskellä. Helsingin Sanomat kirjoittaa, että kuljettajat pelkäävät suurta alan suurta murrosta, ja että vain niukka enemmistö kansasta, 51 prosenttia, ei vapauttaisi taksinajoa sääntelyltä.

43 prosenttia suomalaisista puolestaan toivoisi taksilupien vapautuvan.

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin (kesk) esitys taksialan kilpailun avaamisesta on tarkoitus antaa eduskunnalle heti juhannuksen jälkeen.

Helsingin Sanomien mukaan ministeriön kaavailuja vastustetaan taksialalla jyrkästi.

- Bernerin esitykset eivät palvele yhteiskuntaa, asiakkaita, eivätkä yrittäjiä, sanoo Taksiliiton toimitusjohtaja Timo Koskinen Helsingin Sanomien haastattelussa.

Koskinen kertoo, että Bernerin mallin uhkana on se, että se toisi ulkomaiset taksiyrittäjät Suomeen ja veisi näin Suomesta työpaikkoja.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016060521680226_uu.shtml

QuoteTaksilupien vapauttamista kannattaa liki puolet suomalaisista – kuljettajat pelkäävät suurta muutosta

KUN ensimmäinen vuokra-automobiili kaahasi Helsingin keskustan kaduilla 1900-luvun alussa, autoilu oli kallista yläluokkaista hupia. Nykyisin taksikyydin saa tilattua matkapuhelimen avulla sekunneissa etuovelle.

Suomalainen taksiliikenne täyttää tänä vuonna 110 vuotta, ja koko taksiala on menossa perinpohjaiseen remonttiin.

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk) esittää taksialan kilpailun avaamista osana liikennekaari-uudistusta. Berner haluaisi poistaa suuren osan taksialan sääntelystä. Esitys on määrä antaa eduskunnalle heti juhannuksen jälkeen.

Loput linkistä: http://www.hs.fi/kotimaa/a1465011359436

Kyklooppi

Siis yli puolet vastustaa...vttu tätä paskamedian otsikointia.
Ihmisjäte.

Artisti

Quote from: Kyklooppi on 05.06.2016, 10:27:29
Siis yli puolet vastustaa...vttu tätä paskamedian otsikointia.

Otsikointi on todellakin harhaanjohtava, asenteellinen ja epäeettinen. Otsikko kääntää valkoisen mustaksi ja mustan valkoiseksi. Kun 51 % kansasta vastustaa, niin se pitäisi uutisoida niin. Toimittajat Melissa Heikkilä ja Eeva Palojärvi ovat harhaanjohtavia, asenteellisia, epäeettisiä toimittajia.

Melissa Heikkilä: https://www.youtube.com/watch?v=rE1ATxiu0ac


Hamsteri

51% ei lakkauttaisi... Taas yksi syy lakkauttaa demokratia, niin ihmiset eivät tule positiivisen kehityksen tielle.
-Naiset loivat julkisesta sektorista helvetinkoneen, jonka tarkoitus on tappaa sinut monikultturismilla. -Älä luota mihinkään, mikä vuotaa kerran kuussa ja ei kuole. -Kaaos ja Kontrolli.

Alkuasukas

"Monikulttuurisuus rikastuttaa odottamattomilla tavoilla."

Kaarina Ranne (vihr.)

Kari Kinnunen

Quote from: Alkuasukas on 05.06.2016, 14:08:54
Monopoli pelkää kilpailua. What a shocker.

Selitäppä nyt vihdoinkin millä yrityksellä se taksimonopoli on. Kyllä ne mittarit enimmäkseen ovat pienyrittäjiä.

Alkuasukas

Quote from: Kari Kinnunen on 05.06.2016, 19:57:44
Quote from: Alkuasukas on 05.06.2016, 14:08:54
Monopoli pelkää kilpailua. What a shocker.

Selitäppä nyt vihdoinkin millä yrityksellä se taksimonopoli on. Kyllä ne mittarit enimmäkseen ovat pienyrittäjiä.
Kunnilla on monopoli jakaa taksilupia. Taksilupien omistajat pitävät tilanteesta koska kilpailu on täten rajoitettu.
"Monikulttuurisuus rikastuttaa odottamattomilla tavoilla."

Kaarina Ranne (vihr.)

sammuva

Itse tulee ajeltua jokseenkin kaikki taksimatkat Uberilla nykyään. Ei pahaa sanottavaa näin asiakkaan puolelta.
"Esim: autossa ollut nainen on yrittänyt varastaa vaalean naisen kokispullon"

salla

Quote from: Alkuasukas on 05.06.2016, 20:01:02
(napsu)
Kunnilla on monopoli jakaa taksilupia. Taksilupien omistajat pitävät tilanteesta koska kilpailu on täten rajoitettu.

Vastaan tässä useaan kysymykseen: Taksimonopoli on esimerkiksi Helsingissä Taksi-Datalla ja Espoossa Lähitaksilla.

Taksilupia ei jaa kunta vaan ELY-keskus: https://www.ely-keskus.fi/en_US/web/ely/taksiluvat

Hesarin gallupin kysymys on erittäin epäselkeä ja mustavalkoinen. Esimerkiksi voisin kuvitella, että useat haluavat takseihin jonkinsortin lupaa, eli esimerkiksi noita vaatimuksia mitä em. taksilupasivulla mainitaan. Kuitenkin, uskoisin että monet haluavat myös halvempia hintoja ja valinnanvapautta sekä vapautta valita ammattinsa. Tämä vapaus on nyt täysin viety, koska myönnettyjen taksilupien määrä on rajattu. Tällä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, kuinka päteviä tai millaisia taksikuskeja tuolla liikenteessä kulkee.



Kari Kinnunen

Ei noilla tilauskeskuksilla mitään monopolia ole. Tosin hankalahko saada kyytiä, ellei tilauskeskus välitä. Tavallaanhan yyperikin on tilauskeskus. Ja kuten olen sanonut yyperi on ok, kunhan yyperiautolla on liikennelupa ja kuskilla ammattiajolupa. Sinänsä keskustelun paikka, onko moiset luvat tarpeellisia.

Voisin kuvitella, että vapauttaminen tuo markkinoille mopoautotaksit yms. vastaavia edullisia vaihtoehtoja. Toisaalta uskoisin, että laadukkaita kuljetuspalveluita tarjoaville yrityksille jää markkinansa. On sitten asiakkaan osattava valita tarjonnasta itselleen sopiva. Vaikka se somalivapaa E sarjan Mercedes.

Olen pikkuhiljaa kallistumassa vapauttamisen kannalle.

Leso

Quote from: Kari Kinnunen on 05.06.2016, 20:48:15[...] On sitten asiakkaan osattava valita tarjonnasta itselleen sopiva. Vaikka se somalivapaa E sarjan Mercedes.

Olen pikkuhiljaa kallistumassa vapauttamisen kannalle.

Nyt olen minäkin.  8)

Vapailla markkinoilla saa markkinoida itseään vapaasti.  ;D

Saudi-Arabia sijoitti 3,5 miljardia Uberiin

QuoteSaudi-Arabiassa Uber operoi viidessä kaupungissa. 80 prosenttia Uber-kyytien käyttäjistä on naisia, sillä naiset eivät saa Saudi-Arabiassa ajaa autoa.

Tosin minua ihmetyttää, että kuka sitä yyberiä sitten ajaa, mies vai nainen?  ???
Miten yksinäinen nainen voi mennä miesyyberin kyytiin?  ???
Elsa Beskow: Täti Vihreä, Täti Ruskea ja Täti Sinipunainen

Hungary is a bad choice, Ásotthalom is the worst. -- Ásotthalomin hunkki pormestari
https://www.youtube.com/watch?t=17&v=fgJRjy2Xc0c

Nauru pidentää ikää, sanoi australialainen rajavartija.

Raksa_Mies

Quote from: Kari Kinnunen on 05.06.2016, 20:48:15
Ei noilla tilauskeskuksilla mitään monopolia ole. Tosin hankalahko saada kyytiä, ellei tilauskeskus välitä. Tavallaanhan yyperikin on tilauskeskus. Ja kuten olen sanonut yyperi on ok, kunhan yyperiautolla on liikennelupa ja kuskilla ammattiajolupa. Sinänsä keskustelun paikka, onko moiset luvat tarpeellisia.

Voisin kuvitella, että vapauttaminen tuo markkinoille mopoautotaksit yms. vastaavia edullisia vaihtoehtoja. Toisaalta uskoisin, että laadukkaita kuljetuspalveluita tarjoaville yrityksille jää markkinansa. On sitten asiakkaan osattava valita tarjonnasta itselleen sopiva. Vaikka se somalivapaa E sarjan Mercedes.

Olen pikkuhiljaa kallistumassa vapauttamisen kannalle.

Salon suunnalla taisi kymmenkunta vuotta sitten olla mopoautotakseja. Onneksi viranomaisilla oli järkeä ja lopettivat pellilyn.

Kari Kinnunen

Quote from: Raksa_Mies on 05.06.2016, 21:04:16
Salon suunnalla taisi kymmenkunta vuotta sitten olla mopoautotakseja. Onneksi viranomaisilla oli järkeä ja lopettivat pellilyn.

Mites nyt sillä lailla menivät vapaata kilpailua rajoittamaan. Siinähän sitä teineille touhua kun raijaavat känniläisiä kotiinsa.

Ei kai kenenkään siellä Salossakaan pakko ollut mopotaksia tilata. Asiakkaan oikeus valita on tätäpäivää.

salla

Mikäköhän yleinen mielipide olisi sille, että takseilta vaadittaisiin tietty ammattipätevyys kuten nykyään, mutta lupien määrää ei rajattaisi vaan kuka tahansa vaatimukset täyttävä saisi ajaa taksia? Harmillisesti HS:n journalistisen tason tuntien, tätä ei kysytty tai haluttu kysyä.

Kari Kinnunen

Quote from: salla on 05.06.2016, 21:22:49
Mikäköhän yleinen mielipide olisi sille, että takseilta vaadittaisiin tietty ammattipätevyys kuten nykyään, mutta lupien määrää ei rajattaisi vaan kuka tahansa vaatimukset täyttävä saisi ajaa taksia? Harmillisesti HS:n journalistisen tason tuntien, tätä ei kysytty tai haluttu kysyä.

No näinhän sen pitäisi olla.
Tavaraliikenne puolella homma pelaa juurikin noin. Käyt kurssin haet luvan, ostat auton ja eikun hommiin. Onnea ja menestystä.
Muista kuitenkin, että samoilla markkinoilla kilpailevat myös itä-eurooppalaiset.

Raksa_Mies

Quote from: Kari Kinnunen on 05.06.2016, 21:08:45
Quote from: Raksa_Mies on 05.06.2016, 21:04:16
Salon suunnalla taisi kymmenkunta vuotta sitten olla mopoautotakseja. Onneksi viranomaisilla oli järkeä ja lopettivat pellilyn.

Mites nyt sillä lailla menivät vapaata kilpailua rajoittamaan. Siinähän sitä teineille touhua kun raijaavat känniläisiä kotiinsa.

Ei kai kenenkään siellä Salossakaan pakko ollut mopotaksia tilata. Asiakkaan oikeus valita on tätäpäivää.

Järjettömyys ei ole tätä päivää. Hienio homma, että viranomaiselta sentään järkeä löytyi.

Alkuasukas

Quote from: Kari Kinnunen on 05.06.2016, 21:28:55
Quote from: salla on 05.06.2016, 21:22:49
Mikäköhän yleinen mielipide olisi sille, että takseilta vaadittaisiin tietty ammattipätevyys kuten nykyään, mutta lupien määrää ei rajattaisi vaan kuka tahansa vaatimukset täyttävä saisi ajaa taksia? Harmillisesti HS:n journalistisen tason tuntien, tätä ei kysytty tai haluttu kysyä.

No näinhän sen pitäisi olla.
Tavaraliikenne puolella homma pelaa juurikin noin. Käyt kurssin haet luvan, ostat auton ja eikun hommiin. Onnea ja menestystä.
Muista kuitenkin, että samoilla markkinoilla kilpailevat myös itä-eurooppalaiset.
Onko niillä itä-eurooppalaisilla Suomalaiset luvat?
"Monikulttuurisuus rikastuttaa odottamattomilla tavoilla."

Kaarina Ranne (vihr.)

Kari Kinnunen

Quote from: Alkuasukas on 05.06.2016, 22:33:51
Onko niillä itä-eurooppalaisilla Suomalaiset luvat?

OT tämä.

Ei ole. Eivät tarvitse koska yhteisölupa ja kabotaasi.

Tässä hiukan berneröintiä asian tiimoilta. Kansainväliset kuljetuksethan ovat jo itä-eurooppalaisten hallussa. Markkinatalouden sääntöjen mukaisesti.

http://www.hs.fi/politiikka/a1450495530063

Alkuasukas

Quote from: Kari Kinnunen on 05.06.2016, 22:54:34
Quote from: Alkuasukas on 05.06.2016, 22:33:51
Onko niillä itä-eurooppalaisilla Suomalaiset luvat?

OT tämä.

Ei ole. Eivät tarvitse koska yhteisölupa ja kabotaasi.

Tässä hiukan berneröintiä asian tiimoilta. Kansainväliset kuljetuksethan ovat jo itä-eurooppalaisten hallussa. Markkinatalouden sääntöjen mukaisesti.

http://www.hs.fi/politiikka/a1450495530063
Jos tuo haluttaisiin estää niin km-maksut yms käyttöön. Jos perustaisin kuljetusliikkeen Suomeen niin perustaisin sen Viroon...
"Monikulttuurisuus rikastuttaa odottamattomilla tavoilla."

Kaarina Ranne (vihr.)