News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

2016-04-15 Hallitus on avaamassa taksiliikenteen kilpailulle (Sipilän/Bernerin taksiuudistus)

Started by Alaric, 15.04.2016, 19:00:47

Previous topic - Next topic

Alaric

Quote from: Titus on 17.04.2016, 15:33:28
Quote from: Alaric on 17.04.2016, 14:44:26
Ihan mielenkiintoinen ajatus.


Poistetaan valtiollinen lupaelin ja monistetaan se jokaiseen maakuntaan omilla säännöillään.

Todella mielenkiintoinen ajatus...

:roll:

Hehe, tästä "maakuntamallista" saattaisi syntyä kyllä melko erikoisia tilanteita. Tiedä sitten mitä tuostakin käytännössä tulisi, mutta mielenkiintoinen ehdotus joka tapauksessa.

Alla erään taksiyrittäjän mietteitä kilpailun vapauttamisesta. Tuo päivystysvelvoitteen yhteydessä esitetty väite siitä, että taksit tekisivät vapauttamisen jälkeen vain arki- ja päiväkeikkaa on kyllä melkoista bullshittiä. Kyllä ne viikonloppuyön känniläiskuskaukset taatusti houkuttaisivat.

http://www.aamulehti.fi/kotimaa/taksiyrittaja-kilpailun-vapauttamisesta-me-lahdemme-maalta-kaupunkiin-emmeka-tule-takaisin/

QuoteTaksiyrittäjä kilpailun vapauttamisesta: Me lähdemme maalta kaupunkiin emmekä tule takaisin

Vihreät jatkoi sunnuntaina keskustelua liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin esityksestä vapauttaa taksiliikenne kilpailulle. Vihreät ehdottaa, että maakunnat voisivat halutessaan poistaa tarveharkinnan taksiluvista.

Hämeenkyrön Seudun Taksiautoilijoiden puheenjohtaja Jaakko Järvenpää muistuttaa, että jo 40 kilometrin matka kaupungista haja-asutusseudulle muuttaa näkemyksiä melkoisesti. Hän huomauttaa, että haja-asutusalueilla, jossa takseja on kaupunkiin verrattuna vähän, lupien vapauttaminen voisi koitua ennen kaikkea asiakkaiden kiusaksi

– Täysi vapauttaminen on aika villi idea. Sen jälkeen ei enää voi taata, millä hinnalla kukakin ajaisi. Uskon, että taksikyytien hinnat saattaisivat kallistua melko paljonkin.

Myös taksin saaminen haja-asutusalueella saattaisi Järvenpään mukaan vaikeutua.

– 24 tunnin päivystysvelvoite takaa asiakkaalle taksin ympärivuorokautisen saatavuuden. Jos taksiliikenne vapautuisi, ei takseilta mielestäni enää voisi edellyttää 24 tunnin päivystystä. Tämä taas johtaisi siihen, että kaikki päivystäisivät sillon kun itse tykkäisivät, eli arkena ja päivysaikaan. Tai sitten käy niin, että me lähdemme täältä sinne kaupunkiin, emmekä tule takaisin.

(...)
Ei ota vieraat milloinkaan
kallista perintöänne.
Tulkoot hurttina aroiltaan!
Mahtuvat multaan tänne.

Raksa_Mies

Quote from: salla on 17.04.2016, 15:21:24
Quote from: Raksa_Mies on 16.04.2016, 19:01:05
En tiedä oliko viestisi sarkasmia (olen tosikko), mutta kysynpä kuitenkin:

1. Miten tilanne paranisi nykytilanteeseen verrattuna?

Taksien saatavuus parantuisi. Ei olisi pitkiä taksijonoja viikonloppuisin. Valinnanvapaus lisääntyisi, saisi valita mieleisensä taksifirman ja -kuskin.

Quote
2. Kun taksiliikenne avattaisiin kilpailulle, miten taksihinnan hinta määräytyisi?

Kysynnän ja tarjonnan mukaan, kuten ihan kaikilla muillakin aloilla.

Quote
3. Millä keinoin vältettäisiin Ruotsissa esiin tulleet ongelmat?

Onko siellä erityisiä ongelmia? Venäjällä ja Virossa taksien hinnoittelu on myös hyvin vapaata, eikä siellä ole erityisiä ongelmia. Ongelmia voidaan välttää mm. vaatimalla nykyisenkaltaiset taksiluvat, jolloin esim. rikolliset eivät pääse laillisesti toimintaa niin helposti harjoittamaan.

1. Uskon kyllä, että höllentämällä taksiliiketoiminnan vaatimuksia, taksien määrä voisi lisääntyä.

2. Eli jos tilaan taksin kotiin, voin joutua soittamaan moneen firmaan, että saan hinnaltaan kilpailukykyisen taksin.

3. Guuglettamalla saat helposti selville Ruotsin taksiliikenteen vapautuksen ongelmat.

Onko muuten Ruotsissa taksien hinnat alentuneet kilpailun vapauttamisen myötä? Tietääkö kukaan?
Jos taksiliikennettä aletaan vapauttamaan, kattohinta on ehdottomasti määriteltävä, että ei mene sikailuksi, kuten Ruotsissa.

Leso

Quote from: Raksa_Mies on 17.04.2016, 15:50:54[...] Onko muuten Ruotsissa taksien hinnat alentuneet kilpailun vapauttamisen myötä? Tietääkö kukaan?
Jos taksiliikennettä aletaan vapauttamaan, kattohinta on ehdottomasti määriteltävä, että ei mene sikailuksi, kuten Ruotsissa.

Ja vapauttamisen pointti olisi missä?  ???
Elsa Beskow: Täti Vihreä, Täti Ruskea ja Täti Sinipunainen

Hungary is a bad choice, Ásotthalom is the worst. -- Ásotthalomin hunkki pormestari
https://www.youtube.com/watch?t=17&v=fgJRjy2Xc0c

Nauru pidentää ikää, sanoi australialainen rajavartija.

guest3656

Kannattaa lopettaa pelkästään taksiliikenteestä jauhaminen. Kaikki liikenneinfra yhtiöitetään, avataan kipailulle ja myydään sijoittajille:

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016041721429399_uu.shtml

Quote
Valtion maa-, rautatie- ja vesiväylät ovat nykyisin Liikenneviraston hallussa. Väylien arvo on viraston tuoreen tilinpäätöksen mukaan noin 20 miljardia euroa.

Tieomaisuuden kirjanpitoarvo on 15 miljardia euroa, rautatieomaisuuden arvo on 4,4 miljardia euroa ja meriväyläomaisuuden arvo 300 miljoonaa euroa. Omaisuus on kirjanpidossa arvostettu hankintahintaan, josta on tehty tavanomaiset vuotuista kulumista vastaavat poistot.

Jos omaisuus yhtiöitetään, omaisuuden laskennallinen arvo voi jopa kolminkertaistua, sillä arvostus pitää tehdä tuottoperustein käypään hintaan.

Yhtiöittämisen ja tasearvojen nostattamisen tarkoituksena on houkutella yksityisiä sijoittajia ostamaan siivuja väyläomaisuudesta, mikä vähentäisi valtion maksutaakkaa. Yksityiset sijoittajat vastaisivat omistamiensa tai osaomistamiensa teiden, siltojen ja kiskojen rakentamisesta ja kunnossapidosta.

Sijoittajat saisivat tuoton investoinneilleen ratamaksuista ja kilometriperusteisista autoilijan tiemaksuista. Maksut kerättäisiin seuranta- ja paikanninlaitteiden avulla. Paikannus on mahdollista tehdä esimerkiksi matkapuhelinverkkoa hyödyksi käyttäen.

Nämä puolestaan liittyvät TISA-sopimukseen:

http://hommaforum.org/index.php/topic,112741.msg2258667.html#msg2258667

orientexpressen

Quote from: Alaric on 17.04.2016, 14:44:26http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/vihreat-otti-kantaa-taksisaantelyyn-paatosvalta-maakunnille/5846964

Tuosta tulee mieleen kuntien oikeus päättää siitä, tuleeko niiden alueella sallia keskioluen myynti kaupoissa vai ei. Sekin kai oman aikansa kompromissi, jolla saatiin kiistanalainen lakiehdotus läpi.
Kotoutumisprosessi epäonnistui.


salla

Quote from: Raksa_Mies on 17.04.2016, 15:50:54
1. Uskon kyllä, että höllentämällä taksiliiketoiminnan vaatimuksia, taksien määrä voisi lisääntyä.

2. Eli jos tilaan taksin kotiin, voin joutua soittamaan moneen firmaan, että saan hinnaltaan kilpailukykyisen taksin.

3. Guuglettamalla saat helposti selville Ruotsin taksiliikenteen vapautuksen ongelmat.

Onko muuten Ruotsissa taksien hinnat alentuneet kilpailun vapauttamisen myötä? Tietääkö kukaan?
Jos taksiliikennettä aletaan vapauttamaan, kattohinta on ehdottomasti määriteltävä, että ei mene sikailuksi, kuten Ruotsissa.

2. Se on ihan itsestä kiinni. Tyypillisesti yritysten tarjoamien palveluiden hinnat ovat melko vakiot, joten kerran kun löydät hyvää palvelua tarjoavan taksifirman, voi sitä käyttää jatkossakin.

3. No mitä ne ongelmat oli? Onko ongelma se, että hinnat on nousseet? Pitäisikö meidän suoraan siirtyä sosialismiin muillakin aloilla ja määritellä, että perunoita ei saa myydä markkinahintaan vaan Valtion määräämään hintaan?


salla

Quote from: Kari Kinnunen on 17.04.2016, 15:25:15
Quote from: salla on 17.04.2016, 15:21:24
Ongelmia voidaan välttää mm. vaatimalla nykyisenkaltaiset taksiluvat, jolloin esim. rikolliset eivät pääse laillisesti toimintaa niin helposti harjoittamaan.

Mutta eihän tuo sitten ole vapaata. Eikös juurikin ole tarkoitus vapauttaa ala luvista.

Ei tarvitse kokonaan vapauttaa. Nykyiset taksiluvat mm. vaativat, että pitää olla hyvämainen eikä tuomittu rikollinen. Se riittäisi. Ongelma nykytilanteessa ei ole itse taksilupa vaan se, että niitä ei myönnetä halukkaille, jotka ehdot kuitenkin täyttävät.

Raksa_Mies

Quote from: Leso on 17.04.2016, 15:53:00
Quote from: Raksa_Mies on 17.04.2016, 15:50:54[...] Onko muuten Ruotsissa taksien hinnat alentuneet kilpailun vapauttamisen myötä? Tietääkö kukaan?
Jos taksiliikennettä aletaan vapauttamaan, kattohinta on ehdottomasti määriteltävä, että ei mene sikailuksi, kuten Ruotsissa.

Ja vapauttamisen pointti olisi missä?  ???

Eli sinusta on ok, että 10 kilsan matka voisi maksaa tonnin?

Leso

Vapaata. Jos sä tarttet sen kyydin just nyt, maksat taatusti sen, mitä pyydetään.

Niin mikä teidän ongelma nyt tässä on?

Pitäis olla vapaata mutta muutama juttu...  :facepalm:
Elsa Beskow: Täti Vihreä, Täti Ruskea ja Täti Sinipunainen

Hungary is a bad choice, Ásotthalom is the worst. -- Ásotthalomin hunkki pormestari
https://www.youtube.com/watch?t=17&v=fgJRjy2Xc0c

Nauru pidentää ikää, sanoi australialainen rajavartija.

Raksa_Mies

Huomenna kenties kuullaan jotain mitä Berner on keksinyt. Berner tuntuu haluvan saada nimensä historiaan toimeliaana ministerinä. Tuntuu kylläkin sille, että esittää muutoksia, joiden seurauksia ei itse tajua tai ole edes ajatellut. Toivon todellakin, että Soini on tiukkana asiassa.

Lisään vielä sen verran, että lainlaatijan tärkein tehtävä on miettiä, mitä laista seuraa, miten ihmiset ja tässä tapauksessa yritykset alkaa käyttäytyä lain seurauksena.

Pikavippilaki on karmaiseva esimerkki idiotismista.

Lahti-Saloranta

Quote from: orientexpressen on 17.04.2016, 16:00:57
Tuosta tulee mieleen kuntien oikeus päättää siitä, tuleeko niiden alueella sallia keskioluen myynti kaupoissa vai ei. Sekin kai oman aikansa kompromissi, jolla saatiin kiistanalainen lakiehdotus läpi.
Vokin tulosta luntaan ei tehdä kompromisseja eikä kuntalaisilta kysytä mitään, vokin tulosta päättää SPR.
Vaikka tarkoitusperät olisivat maailman parhaat, niin monien, täysin erilaisten kulttuuritaustojen omaavien ihmisten kotouttaminen onnistuneesti ei ole mahdollista

multsi

Sallalle.......


Ainoa hetkellinen taksien ylikysyntä syntyy vklp-aamuöisin 03-05 välillä. Muutoin autoista on jatkuva ylitarjonta ja tolpat pursuavat niitä. Mitä ne sun halumat lisäautot tekisivät muina aikoina ja miksi joku lähtisi sinne heittäämän keikkaa tunniksi-pariksi josta saisi muutaman kympin liikevaihtoa??? Sen homman on ideana olla kannattavaa kuskillekkin.

Urputa ennemmin baarien aukioloajoista. Nykyinen kysyntäpiikki öisin johtuu siitä, että pilkku tulee samaan aikaan, jolloin kymmenet tuhannet ihmiset tunkevat samaan aikaan mäkkeihin ja takseihin. Sun kannattavaa valittaa myös vaikka prismalle, että miksei sinne palkata ennen jouluaattoa niin monta kassaa, että saisit henkilökohtaista palvelua hetkessä. Joskus täytyy jonottaa ja se on ikävää...

Sä voit nyt jo valita ihan vapaasti autosi, firmasi ja vaikka kuskisi.

salla

Quote from: Raksa_Mies on 17.04.2016, 16:05:11
Quote from: Leso on 17.04.2016, 15:53:00
Quote from: Raksa_Mies on 17.04.2016, 15:50:54[...] Onko muuten Ruotsissa taksien hinnat alentuneet kilpailun vapauttamisen myötä? Tietääkö kukaan?
Jos taksiliikennettä aletaan vapauttamaan, kattohinta on ehdottomasti määriteltävä, että ei mene sikailuksi, kuten Ruotsissa.

Ja vapauttamisen pointti olisi missä?  ???

Eli sinusta on ok, että 10 kilsan matka voisi maksaa tonnin?

Mikä ongelma? Jos ei kelpaa tonnin kyyti, niin sitten kävelee, menee ambulanssilla, kaverin kyydillä, joukkoliikenteellä tai vaikka omalla autolla. Se tonnin kyytejä tarjoava taksi tuskin kauheen kauaa liiketoimintaansa voi harjoittaa, jos hinnat ovat tuota luokkaa eli ongelma poistuu itsestään.

Mielestäni oleellista tässä on se, että kyytien hinta ilmoitetaan selkeästi ennen matkan alkua. Tämä on tilanne esimerkiksi Ruotsissa, joten ongelmaa ei pitäisi olla.

salla

Quote from: multsi on 17.04.2016, 16:20:34
Sallalle.......


Ainoa hetkellinen taksien ylikysyntä syntyy vklp-aamuöisin 03-05 välillä. Muutoin autoista on jatkuva ylitarjonta ja tolpat pursuavat niitä. Mitä ne sun halumat lisäautot tekisivät muina aikoina ja miksi joku lähtisi sinne heittäämän keikkaa tunniksi-pariksi josta saisi muutaman kympin liikevaihtoa??? Sen homman on ideana olla kannattavaa kuskillekkin.

Urputa ennemmin baarien aukioloajoista. Nykyinen kysyntäpiikki öisin johtuu siitä, että pilkku tulee samaan aikaan, jolloin kymmenet tuhannet ihmiset tunkevat samaan aikaan mäkkeihin ja takseihin. Sun kannattavaa valittaa myös vaikka prismalle, että miksei sinne palkata ennen jouluaattoa niin monta kassaa, että saisit henkilökohtaista palvelua hetkessä. Joskus täytyy jonottaa ja se on ikävää...

Sä voit nyt jo valita ihan vapaasti autosi, firmasi ja vaikka kuskisi.

Baarit eikä Prismat liity tähän ja toki niidenkin aukiolot pitäisi vapauttaa.

Vapautuksella saataisiin aikaan se, että ylitarjonta-aikoina hinnat laskisivat. Saataisiin aikaan myös se, että kuka vain saisi, esimerkiksi minä, ryhtyä taksiyrittäjäksi ajamaan taksia. Tällä hetkellä se ei onnistu.

Raksa_Mies

Quote from: salla on 17.04.2016, 16:29:48
(napsu)
Mikä ongelma? Jos ei kelpaa tonnin kyyti, niin sitten kävelee, menee ambulanssilla, kaverin kyydillä, joukkoliikenteellä tai vaikka omalla autolla. Se tonnin kyytejä tarjoava taksi tuskin kauheen kauaa liiketoimintaansa voi harjoittaa, jos hinnat ovat tuota luokkaa eli ongelma poistuu itsestään.

Mielestäni oleellista tässä on se, että kyytien hinta ilmoitetaan selkeästi ennen matkan alkua. Tämä on tilanne esimerkiksi Ruotsissa, joten ongelmaa ei pitäisi olla.

Selkeästi ilmoitetaan Ruotissa ja niitä tonnin kyytejä tarjoavat taksit harjoittavat edelleenkin liiketoimintaansa. Pää pois pyllystä ja herätys todellisuuteen?

jmm

Quote from: salla on 17.04.2016, 16:29:48
Mikä ongelma? Jos ei kelpaa tonnin kyyti, niin sitten kävelee, menee ambulanssilla, kaverin kyydillä, joukkoliikenteellä tai vaikka omalla autolla. Se tonnin kyytejä tarjoava taksi tuskin kauheen kauaa liiketoimintaansa voi harjoittaa, jos hinnat ovat tuota luokkaa eli ongelma poistuu itsestään.

Mielestäni oleellista tässä on se, että kyytien hinta ilmoitetaan selkeästi ennen matkan alkua. Tämä on tilanne esimerkiksi Ruotsissa, joten ongelmaa ei pitäisi olla.

Ruotsissa ne tonnin kyydit perustuvat asiakkaan huijaukseen. Taksa lukee taksin kyljessä ruotsiksi ja kruunuissa. Sitten lähdetään metsästämään ruotsia osaamattomia turisteja.

Huijaustaksien tarkoitus ei ole harjoittaa taksiliiketoimintaa, vaan huijata rahaa ulkomaalaisilta, jotka eivät tunne Ruotsin taksilainsäädäntöä vaan luulevat, että kilometritaksa on sama kaikissa takseissa.
"The difference between a cult and religion? A cult is led by a guy who knows it's bullshit. In a religion, that guy is dead." - Joe Rogan

salla

Quote from: Raksa_Mies on 17.04.2016, 16:35:21
Quote from: salla on 17.04.2016, 16:29:48

Mikä ongelma? Jos ei kelpaa tonnin kyyti, niin sitten kävelee, menee ambulanssilla, kaverin kyydillä, joukkoliikenteellä tai vaikka omalla autolla. Se tonnin kyytejä tarjoava taksi tuskin kauheen kauaa liiketoimintaansa voi harjoittaa, jos hinnat ovat tuota luokkaa eli ongelma poistuu itsestään.

Mielestäni oleellista tässä on se, että kyytien hinta ilmoitetaan selkeästi ennen matkan alkua. Tämä on tilanne esimerkiksi Ruotsissa, joten ongelmaa ei pitäisi olla.

Selkeästi ilmoitetaan Ruotissa ja niitä tonnin kyytejä tarjoavat taksit harjoittavat edelleenkin liiketoimintaansa. Pää pois pyllystä ja herätys todellisuuteen?

Et vastannut kysymykseen, mikä on se ongelma? Ilmeisesti tonnin kyydeille on sitten kysyntää. Minä en tuonhintaisia takseja kyllä käyttäisi, enkä olekaan käyttänyt. Saat valita taksin ja ruokakaupan ihan vapaasti, jotkut kaupat ovat kalliimpia kuin toiset.

multsi

Baarien aukioloajat liittyvät juurikin tähän. baarit puskevat pihalle älyttömän määrän massaa 3:30, jotka lähtevät etsimään taksia. Jos baarit saisivat pitää vapaasti ovensa auki, näin ei olisi.

Pointti oli se, että prismaan ei ole mitään järkeä palkata viittäsataa myyjää joulua edeltäväksi päiväksi. Samoin kenellekkään kuskille ei ole kannattavaa lähteä etsimään pariksi tunniksi yhtä omaa känniapinaa, jonka saa kyysätä parilla kympillä lähiöön. Se kysyntäpiikki meni meinaan sen aikana, jonka jälkeen kaupungilla pyörisi jälleen vain tuhansia tyhjiä autoja.

Minkäs logiikan mukaan sä saisit kysyntäpiikin aikaan halvemmalla auton? Ääriesimerkkinä tolpalla huutoänestys käyntiin ja joku rahamies varmaan maksaa eniten, että pääsee vaa kotiin.

Itse olen taksia taannoin ajanut ja tiedän tilanteesta jotain. Sinä et kyllä mitään.

Raksa_Mies

Quote from: salla on 17.04.2016, 16:37:48
Quote from: Raksa_Mies on 17.04.2016, 16:35:21
Quote from: salla on 17.04.2016, 16:29:48

Mikä ongelma? Jos ei kelpaa tonnin kyyti, niin sitten kävelee, menee ambulanssilla, kaverin kyydillä, joukkoliikenteellä tai vaikka omalla autolla. Se tonnin kyytejä tarjoava taksi tuskin kauheen kauaa liiketoimintaansa voi harjoittaa, jos hinnat ovat tuota luokkaa eli ongelma poistuu itsestään.

Mielestäni oleellista tässä on se, että kyytien hinta ilmoitetaan selkeästi ennen matkan alkua. Tämä on tilanne esimerkiksi Ruotsissa, joten ongelmaa ei pitäisi olla.

Selkeästi ilmoitetaan Ruotissa ja niitä tonnin kyytejä tarjoavat taksit harjoittavat edelleenkin liiketoimintaansa. Pää pois pyllystä ja herätys todellisuuteen?

Et vastannut kysymykseen, mikä on se ongelma? Ilmeisesti tonnin kyydeille on sitten kysyntää. Minä en tuonhintaisia takseja kyllä käyttäisi, enkä olekaan käyttänyt. Saat valita taksin ja ruokakaupan ihan vapaasti, jotkut kaupat ovat kalliimpia kuin toiset.

Luuletko tosiaankin, että kukaan tietoisesti haluaa maksaa 10 kilsan kyydistä tonnia? Luuletko todellakin?

Et käyttäisi? Tulet 5 promillen tuubassa baarista , niin mikä on todennäköisyys, et osaat lukea siinä vaiheessa, puhumattakaan että ymmärtäisit lukemasi? Puhekykyä saattaa sen verran olla tallella, että kysyt matkan hintaa; ähläm kertoo sen olevan 30 euroa. Matkan päätteeksi saat tietää sen olevan sen tonnin, kuten pienellä präntillä on luettavissa. Entäs sitten vanhukset, vammaiset? Luuletko tosiaankin, että tonnin kyyti ei menisi läpi, vaikka eläke 700 kuussa. Edelleenkin pää pois pyllystä ja herätys todellisuuteen.

orientexpressen

Quote from: multsi on 17.04.2016, 16:40:19
Minkäs logiikan mukaan sä saisit kysyntäpiikin aikaan halvemmalla auton? Ääriesimerkkinä tolpalla huutoänestys käyntiin ja joku rahamies varmaan maksaa eniten, että pääsee vaa kotiin.

Tuskin kuski hihasta vetäisisi sitä hintaa jatkossakaan, vaan se olisi se auton kyljessä lukeva myös silloin kun on kysyntäpiikki.
Kotoutumisprosessi epäonnistui.

orientexpressen

Quote from: Raksa_Mies on 17.04.2016, 16:45:22
Et käyttäisi? Tulet 5 promillen tuubassa baarista , niin mikä on todennäköisyys, et osaat lukea siinä vaiheessa, puhumattakaan että ymmärtäisit lukemasi? Puhekykyä saattaa sen verran olla tallella, että kysyt matkan hintaa; ähläm kertoo sen olevan 30 euroa. Matkan päätteeksi saat tietää sen olevan sen tonnin, kuten pienellä präntillä on luettavissa. Entäs sitten vanhukset, vammaiset? Luuletko tosiaankin, että tonnin kyyti ei menisi läpi, vaikka eläke 700 kuussa. Edelleenkin pää pois pyllystä ja herätys todellisuuteen.

Tuollaisiin tapauksiin taitaa päteä rikoslain kiskontapykälä? Sitä paitsi vastaava ylihinnoittelu on mahdollista myös muilla elinkeinotoiminnan osa-alueilla, mutta sitä ei silti suuremmin esiinny.
Kotoutumisprosessi epäonnistui.

salla

Ok, eli ongelma on tiedottomassa tilassa kulkevat ihmiset kaupungilla? Ongelmalle voisi olla myös muitakin ratkaisuja kuin taksimonopoli. Uhkaavathan näitä monet muutkin vaaratekijät kuin ylihintaa ottavat taksit. Ehkäpä Suomessa voitaisiin ottaa oppia ja määrä takseille maksimihinta, esimerkiksi 10e/km.

Kari Kinnunen

Quote from: Leso on 17.04.2016, 16:07:05
Vapaata. Jos sä tarttet sen kyydin just nyt, maksat taatusti sen, mitä pyydetään.

Niin mikä teidän ongelma nyt tässä on?

Pitäis olla vapaata mutta muutama juttu...  :facepalm:

Sul on mun luonto.

Juurikin näin. Vapaassa kilpailussa maksat tai kävelet.

Kari Kinnunen

Quote from: orientexpressen on 17.04.2016, 17:15:11
Tuollaisiin tapauksiin taitaa päteä rikoslain kiskontapykälä? Sitä paitsi vastaava ylihinnoittelu on mahdollista myös muilla elinkeinotoiminnan osa-alueilla, mutta sitä ei silti suuremmin esiinny.

Näytäppä minulle se rikoslain pykälä joka kieltää palvelun tarjoajaa hinnoittelemasta paleveluaan?

Kamalasti vaaditaan vapaata kilpailua ja kohta huudetaan kattohintoja. Joko on vapaata tai ei ole. Kattohinnat on säänöstelyä. Kannattaa baari-iltana varautua railakkaaseen mittarimaksuun.

Tai hoitaa asia etukäteen:

http://www.limousineservice.fi/fi

Raksa_Mies

Quote from: orientexpressen on 17.04.2016, 17:15:11
Quote from: Raksa_Mies on 17.04.2016, 16:45:22
Et käyttäisi? Tulet 5 promillen tuubassa baarista , niin mikä on todennäköisyys, et osaat lukea siinä vaiheessa, puhumattakaan että ymmärtäisit lukemasi? Puhekykyä saattaa sen verran olla tallella, että kysyt matkan hintaa; ähläm kertoo sen olevan 30 euroa. Matkan päätteeksi saat tietää sen olevan sen tonnin, kuten pienellä präntillä on luettavissa. Entäs sitten vanhukset, vammaiset? Luuletko tosiaankin, että tonnin kyyti ei menisi läpi, vaikka eläke 700 kuussa. Edelleenkin pää pois pyllystä ja herätys todellisuuteen.

Tuollaisiin tapauksiin taitaa päteä rikoslain kiskontapykälä? Sitä paitsi vastaava ylihinnoittelu on mahdollista myös muilla elinkeinotoiminnan osa-alueilla, mutta sitä ei silti suuremmin esiinny.

Okei... eli jonkinlainen katto tulisi siis joka tapauksessa. Ruotsissahan sitä ei ole

Leso

Quote from: Kari Kinnunen on 17.04.2016, 17:26:57Joko on vapaata tai ei ole.

"Niin mutku emmä haluu, kosqu. Mutta vapaata! Anarkismi elää!"

Eli tietyin edellytyksin pitäis olla vapaata kilpailua, eikö?
Tietyin edellytyksin?
Jotka siis ovat sääntelyä?
Mutta vapaata kilpailua tietyin edellytyksin?

Kuunnelkaa joskus itsiänne. Vittu aikuisten oikeesti.
Ja miettikää muitakin kuin omia napojanne.
Vertauskuvallisesti; en tarkoita vapaata seksiä.

Tää muuten liittyy nyt moneen asiaan.
Vapautetaan työmarkkinat.
Mitä? Eikö? Miksi ei?
Mikä siinä on vikana, että saat ansios mukaisen palkan?
Vittu sä oot vapaa, kun oot viiden euron tuntipalkalla kaupan kassalla ja pelkäät, että hetkenä minä hyvänsä tulee lapsivedet, ja fudut tulee varmemmin kuin kyyti Kätilöopistolle, jolle oot jo maksanu hunajaa. Voipi olla, että se työkaveri, jonka sovit omarahoitteisesti paikkaavan sun paikkaa onkin perheensä kanssa viettämässä perhejoulua. Puhelin kiinni ja silleen. Niinku on vapaat taksitkin.
Ukko on omissa rahakkaissa hommissaan huitsinvidussa alk. 7 € / h.

Kortsupaketti ois tullu halvemmaks.
Elsa Beskow: Täti Vihreä, Täti Ruskea ja Täti Sinipunainen

Hungary is a bad choice, Ásotthalom is the worst. -- Ásotthalomin hunkki pormestari
https://www.youtube.com/watch?t=17&v=fgJRjy2Xc0c

Nauru pidentää ikää, sanoi australialainen rajavartija.

Kyklooppi

Ei mitään kattoja koska sehän olisi taas sääntelyä, annetaan yrittäjälle vapaus hinnoitella tuotteensa.
Tässä mennään nyt takaisin viidakkoon että humina käy.
Oikeastihan sääntely on muodostunut sen vuoksi että kaikkinainen "ryöstely" saatiin karsittua.
Sivistyneesti toimivaa yhteiskuntaa on rakennuttu pitkään mutta nyt on kova kiire sen purkuun
jostain syystä.
Kai siksi että vahvimmat ja härskeimmät saavat vapaat kädet toimia, hienoa eikö totta?
Ihmisjäte.

Raksa_Mies

Quote from: Kyklooppi on 17.04.2016, 17:54:29
Ei mitään kattoja koska sehän olisi taas säätelyä, annetaan yrittäjälle vapaus hinnoitella tuotteensa.
Tässä mennään nyt takaisin viidakkoon että humina käy.
Oikeastihan säätely on muodostunut sen vuoksi että kaikkinainen "ryöstely" saatiin karsittua.
Sivistyneesti toimivaa yhteiskuntaa on rakennuttu pitkään mutta nyt on kova kiire sen purkuun
jostain syystä.
Kai siksi että vahvimmat ja härskeimmät saavat vapaat kädet toimia, hienoa eikö totta?

Kerrotko mikä ongelma on sääntelyssä, jossa määritettäisiin katto taksimatkan hinnalle. Mitä huonoja puolia siitä seuraisi?

orientexpressen

Quote from: Kari Kinnunen on 17.04.2016, 17:26:57
Näytäppä minulle se rikoslain pykälä joka kieltää palvelun tarjoajaa hinnoittelemasta paleveluaan?

Kamalasti vaaditaan vapaata kilpailua ja kohta huudetaan kattohintoja. Joko on vapaata tai ei ole. Kattohinnat on säänöstelyä. Kannattaa baari-iltana varautua railakkaaseen mittarimaksuun.

Miten olisi tämä:

Quote6 § (6.11.2009/845)
Kiskonta

Joka käyttämällä hyväksi toisen taloudellista tai muuta ahdinkoa, riippuvaista asemaa, ymmärtämättömyyttä tai ajattelemattomuutta jonkin sopimuksen tai muun oikeustoimen yhteydessä hankkii tai edustaa itselleen tai toiselle taloudellista etua, joka on selvästi epäsuhteessa vastikkeeseen, on tuomittava kiskonnasta sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi.
Kotoutumisprosessi epäonnistui.