News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

2016-03-29 HS:Suomessa maahanmuuttajat eivät pärjää koulussa

Started by Golimar, 29.03.2016, 10:46:09

Previous topic - Next topic

Pölhökustaa

Pohdiskelen samaa kuin moni muukin täällä: jos ratkaisu on mamu/-taustaisten opettajien haaliminen opettamaan muita mamuja, niin

a) mistä nämä opettajat revitään, jos kerran korkeastikoulutettuja taustaisia ei opettajaksi riitä? Irakista ja somaliastako tänne opettajia tuotaisiin?
b) kurdeille, irakeille, somaleille, jne. omat opettajat ja opetusryhmät - niinkö?
c) jos kohta (b) toteutuu, missä ns. integraatio?
d) ylipäänsä, jos opetuksen tapahduttava kotikielellä (farsi, parsi, karsi, larsi, somali, arabia, jne) niin miten kuvitellaan valmistauduttavan työelämään - vientimyyjänkin pitäisi osata vähintään englantia jotta voisi Suomessa kommunikoida.
e) jos vanhemmat ovat luku- ja kirjoitustaidottomia, työttömiä ja ghetoissaan, miten he edelleenkään voisivat tukea tai hyväksyä lastensa koulutusta - tyttöjen osalta mm. kulttuurisista syistä, joista ei luovuta.

Jotenkin minua niin kismittää se, että jopa kokoomuksessa - jota taannoin äänestin ja jonka arvopohjaan aikanaan samastuin - monikulttuurisuus nähdään niin suurena rikkautena ja voimavarana, että ehdotetaan Kela-tukien helpottamista ja 70% palkkatukea (eri ketju: https://hommaforum.org/index.php/topic,127129.0.html) ja nyt sitten heikennetään koulutustasoa hitaasti ja huonosti oppivien toisenkin polven maahanmuuttajien edessä, samalla kun rahaa ja resursseja kuluu hukkaan määrättömästi matkallamme kohti Ruotsin mallia.

Päättäjiltämme puuttuu älyllinen rehellisyys, rohkeus ja vastuuntunto tehdä oikeita päätöksiä! Niihin kuuluisi yksiselitteisesti se, että niin työ- kuin koulumaailmassa ei tule helpotuksia ja erivapauksia, vaan rimanlaskemisen sijaan pitäisi olettaa maahanmuuttajien haluavan ja toimivan siten, kuin haluaisivat integroitua Suomeen työtätekeviksi, itsensäelättäviksi, lakeja noudattaviksi kansalaisiksi. Se on vähimmäisvaatimus minkä puolueet ja päättäjät saisivat omille toimenpideohjelmilleenkin asettaa. Jos se ei toimi, ei monikulttuurisuuskaan toimi. Piste.

Ernst

Quote from: ISO on 16.01.2019, 17:03:01
Älykkyysosamäärä.

Ei mulla muuta.

Paitsi, että alhainen sellainen tekee mahdottomaksi pärjätä länsimaisessa yhteiskunnassa.

Kyllä kouluvaikeudet todellakin myös äo:sta johtuvat.  Kielen oppiminen vaikeutuu, se vaikuttaa (abstraktiin) ajatteluun, muistiin, toiminnan nopeuteen, päättelykykyyn, ongelmanratkaisukykyyn, younameit, ja nykyoppien mukaan tämä kognitiivinen heikentyminen periytyy vahvasti G-tekijänä.  Yhdysvaltojen armeijalla ei ole mitään tehtävää, jossa pärjäisi alle 83:n äo:nsa kanssa. MENA-maissa taidetaan painella keskimäärin alle tuon luvun.

Faija musta tahtoi
insinöörin
ja mutsi vielä jotain
enemmän.. :facepalm:
Det humana saknas helt hos Sannfinländarna.
Ihmisyys puuttuu kokonaan perussuomalaisilta.
-Anna-Maja Henriksson (r.)

Radio

Kehittyvät maat on se nykyinen kukkahattutätien, viherpimperöiden ja HS:n käyttämämä termi. Kehitys on hidasta mutta varrmaa. Kunnes aurinko sammuu.
Meillä suurilla ikäkuluokilla (luokassa 45) ei ollut kuriongelmia, ehkä meni överiksi kun oppilas pisti päänsä kaasu-uuniin.
Opettajatkin olivat sodan käyneitä, mutta pääosin hyviä.
Nyt oppilaat ovat pääosin sotakarkureita , mutta pääosin täysiä paskoja.

Lalli IsoTalo

QuoteMikä vadelma siinä on niin vaikeaa hallitukselle myöntää, että vituixmän?

Koska aikovat skaalata liiketoimintaa uusiin svääreihin ensi vaalikaudella.
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R


Jäniksenkäpälä

Quote from: Ernst on 16.01.2019, 18:58:33
...
Kyllä kouluvaikeudet todellakin myös äo:sta johtuvat.  Kielen oppiminen vaikeutuu, se vaikuttaa (abstraktiin) ajatteluun, muistiin, toiminnan nopeuteen, päättelykykyyn, ongelmanratkaisukykyyn, younameit, ja nykyoppien mukaan tämä kognitiivinen heikentyminen periytyy vahvasti G-tekijänä.  Yhdysvaltojen armeijalla ei ole mitään tehtävää, jossa pärjäisi alle 83:n äo:nsa kanssa. MENA-maissa taidetaan painella keskimäärin alle tuon luvun.
...

Unohdit tuota muut periytyvät luonteenpiirteet. Ei esimerkiksi japanilaista lasta tarvitse opettaa rauhalliseksi.
Pu, pu, pu, pu, pu

Skeptikko

Nuori voi olla koulusta pois yli kolme viikkoa ennen kuin kukaan puuttuu asiaan – Siirin pelasti nuorisokodin johtaja, Faruq jäi tyhjän päälle
https://yle.fi/uutiset/3-11755233

QuoteSuomessa on lähes 100 000 lasta ja nuorta, jotka ovat vaarassa syrjäytyä. Nuoret kokevat, että heitä autetaan väärällä tavalla ja liian myöhään.
...
Faruq koki, ettei saanut riittävästi apua

Faruqille kertyi jo peruskoulussa poissaoloja ja myöhästymisiä. Tavallisella luokalla hänestä tuntui, ettei opettajalla ollut aikaa auttaa.

Yläkoulussa Faruq pääsi erityisluokalle ja suoritti peruskoulun loppuun. Hän sai heti opiskelupaikan ammattiopistosta. Toinen aste jäi kuitenkin kesken.

Faruq on valittu kolmen vuoden aikana yhteensä kolmeen eri koulutukseen. Kaikki ovat jääneet kesken.

– Kukaan ei jeesinyt, se oli keissi.

Faruq on elävä esimerkki siitä, että haparoiden suoritettu peruskoulu kostautuu toisella asteella. Tilastoissa tämä näkyy korkeina toisen asteen keskeyttämisprosentteina.

Faruq turhautui ammattiopistossa kerta toisensa jälkeen siihen, että jäi tehtävien kanssa yksin. Hän ei halunnut mennä joka päivä kouluun pettymään.

– Jos kukaan ei auta vaikean tehtävän kanssa, niin ajattelin, että mitä vittua, miksi minä käyn koulua?

Oli vain helpompi jäädä nukkumaan kotiin tai lähteä hengailemaan kaupungille kavereiden kanssa. Valintaa helpotti se, että moni Faruqin kavereistakin lintsasi.

Faruq oli 10-vuotias, kun hän saapui perheensä kanssa Suomeen. Hänen lempilajinsa on jalkapallo. Faruq pitää myös koripallosta ja on hyvä hiihtämään.
...
Puuttuminen tarkoitti useimmiten sitä, että koulu otti yhteyden oppilaan vanhempaan tai luokanvalvojaan. Lapsi saattoi siis lintsata kymmeniä tunteja ennen kuin hänen vanhempansa olivat edes asiasta tietoisia.

Tämä on ristiriidassa sen kanssa, että tutkimusten mukaan poissaoloihin puuttuminen mahdollisimman aikaisessa vaiheessa on tehokkainta.

Sekä Siirin että Faruqin mielestä heidän poissaoloihinsa puututtiin aivan liian myöhään.
...
Siiri ja Faruq olisivat kaivanneet enemmän opettajien läsnäoloa, tukea ja neuvoja. Pienempiä ryhmäkokoja. Että joku olisi tullut hakemaan kotoa kouluun.

Siiri uskoo, että hän olisi edelleen peruskoulussa, jos hän ei olisi saanut diagnoosia ja päässyt erityisluokalle. Hän täyttää tänä vuonna 18.
...
Faruqin tilanne sen sijaan on hankalampi. Hän jaksaa kuitenkin vielä haaveilla, että pääsisi opiskelemaan ja saisi ammatin.

Toistaiseksi Faruqin päivät täyttyvät nukkumisesta, suoratoistopalveluista, pelailusta ja kavereiden kanssa hengailusta. Päivärytmiä ei ole, usein Faruq valvoo yöt ja nukkuu päivät. Aika usein on tylsää.

En homona toivota tervetulleiksi Suomeen henkilöitä, jotka haluavat tappaa minut:
http://www.bbc.com/news/magazine-33565055

Tanskan pakolaisapu: hallitsematon tulijatulva johtamassa armageddoniin ja yhteiskuntamme tuhoon:
http://jyllands-posten.dk/international/europa/ECE7963933/Sammenbrud-truer-flygtningesystem/

Melbac

Quote from: Jäniksenkäpälä on 16.01.2019, 19:27:09
Quote from: Ernst on 16.01.2019, 18:58:33
...
Kyllä kouluvaikeudet todellakin myös äo:sta johtuvat.  Kielen oppiminen vaikeutuu, se vaikuttaa (abstraktiin) ajatteluun, muistiin, toiminnan nopeuteen, päättelykykyyn, ongelmanratkaisukykyyn, younameit, ja nykyoppien mukaan tämä kognitiivinen heikentyminen periytyy vahvasti G-tekijänä.  Yhdysvaltojen armeijalla ei ole mitään tehtävää, jossa pärjäisi alle 83:n äo:nsa kanssa. MENA-maissa taidetaan painella keskimäärin alle tuon luvun.
...

Unohdit tuota muut periytyvät luonteenpiirteet. Ei esimerkiksi japanilaista lasta tarvitse opettaa rauhalliseksi.
Eikös viittaukset periytyvistä luonteenpiireistä ole rasistista?.Kaikki alkaa heti kuitenkin valittaa että tummaihoisia pidettäisiin jotenkin tyhminä tai jotain.Kaikki on tasa-arvoisia ja sitä rataa paitsi että toiset on tasa-arvoisempia kuin toiset.:)

Alapo

QuoteFaruq turhautui ammattiopistossa kerta toisensa jälkeen siihen, että jäi tehtävien kanssa yksin. Hän ei halunnut mennä joka päivä kouluun pettymään.

Kyllähän Faruq olisi voinut pyytää apua myös muilta opiskelijatovereilta, niin ainakin parikytä vuotta sitten ammattikoulussa tehtiin, jos joku oli liian vaikeaa. Yleensä apu löytyi. Mutta mutta, kun niillä tunneilla pitäisi kuunnella opettajaa ja ymmärtää mitä kirjoissa lukee, että pystyy tekemään tehtäviä, edes niitä helppoja. Jos ammattikoulussa tulee poissaoloja, niin hyvin nopeasti jää jälkeen, josta tulee se loputon kierre, että kaikki tehtävät on vaikeita.

HDRisto

Kas kummaa: "Hänen lempilajinsa on jalkapallo".
Mutta toisaalta (Saulia lainatakseni), eikö sen jalkapallon pitänyt olla se paras sopeutumis- ja kotiutumiskeino?. Universaali yhdistäjä.

Fiftari

QuoteFaruq turhautui ammattiopistossa kerta toisensa jälkeen siihen, että jäi tehtävien kanssa yksin. Hän ei halunnut mennä joka päivä kouluun pettymään.

– Jos kukaan ei auta vaikean tehtävän kanssa, niin ajattelin, että mitä vittua, miksi minä käyn koulua?

Oli vain helpompi jäädä nukkumaan kotiin tai lähteä hengailemaan kaupungille kavereiden kanssa. Valintaa helpotti se, että moni Faruqin kavereistakin lintsasi.

Eli jos yksi tehtävä on vaikea niin hanskat tippuu kokonaisuuden osalta? Melkoisen syyllistävä juttu taas. Tää on liian vaikeaa eikä kukaan auta, muiden syy.
Ylivertaisuusvinouma on kognitiivinen vinouma, jossa yksilö yliarvioi itsensä jossakin suhteessa kuten vaikkapa jonkin taidon hallinnassa. Lisäksi tyypillisesti mitä huonompi yksilö on kyseisessä taidossa sitä enemmän hän yliarvioi osaamistaan.

Beef Supreme

Ei ole kaunista tapaa sanoa tätä: 10-vuotiaana Suomeen matalan äo:n maasta tullut jalkapallopoika ei tule KOSKAAN pärjäämään nykyisessä yhteiskunnassa.

Supernuiva

Quote from: Waldseemüller on 31.01.2021, 10:53:43
Ei ole kaunista tapaa sanoa tätä: 10-vuotiaana Suomeen matalan äo:n maasta tullut jalkapallopoika ei tule KOSKAAN pärjäämään nykyisessä yhteiskunnassa.

Niin, vapailta työmarkkinoilta työpaikan saanti voi olla vaikeaa (oikeasti avoimilta työmarkkinoilta mahdotonta), jos mitään ammattitaitoa ja osaamista ei ole. Yhteiskunnallisen keskustelun käynti on kuitenkin tästä aiheesta ymmärtääkseni kiellettyä, koska aihe on tabu.

Varmasti kuitenkin esimerkiksi viherrakentamisen yms. alalla on töitä, joita hän pystyisi tekemään, jos hän vain haluaa ottaa näitä töitä vastaan ja on työkykyinen.

Tässä tullaan siihen kysymykseen, että miten paljon yhteiskunta tulee muuttumaan. Jos Suomessa olevat ihmiset eivät pärjää nykyisessä yhteiskuntamallissa, niin poliitikot muuttavat yhteiskuntamallin mahdollisesti sellaiseksi, jossa ihmiset pärjäävät. Mitä tämä sitten tulee tarkoittamaankaan.

Yhteiskunnalliset muutokset voivat olla suuriakin tulevien vuosikymmenien aikana.


Random Walker

Quote from: Supernuiva on 31.01.2021, 12:20:12
Quote from: Waldseemüller on 31.01.2021, 10:53:43
Ei ole kaunista tapaa sanoa tätä: 10-vuotiaana Suomeen matalan äo:n maasta tullut jalkapallopoika ei tule KOSKAAN pärjäämään nykyisessä yhteiskunnassa.

Niin, vapailta työmarkkinoilta työpaikan saanti voi olla vaikeaa (oikeasti avoimilta työmarkkinoilta mahdotonta), jos mitään ammattitaitoa ja osaamista ei ole. Yhteiskunnallisen keskustelun käynti on kuitenkin tästä aiheesta ymmärtääkseni kiellettyä, koska aihe on tabu.

Varmasti kuitenkin esimerkiksi viherrakentamisen yms. alalla on töitä, joita hän pystyisi tekemään, jos hän vain haluaa ottaa näitä töitä vastaan ja on työkykyinen.

Tässä tullaan siihen kysymykseen, että miten paljon yhteiskunta tulee muuttumaan. Jos Suomessa olevat ihmiset eivät pärjää nykyisessä yhteiskuntamallissa, niin poliitikot muuttavat yhteiskuntamallin mahdollisesti sellaiseksi, jossa ihmiset pärjäävät. Mitä tämä sitten tulee tarkoittamaankaan.

Yhteiskunnalliset muutokset voivat olla suuriakin tulevien vuosikymmenien aikana.

Taas rasistit nollaamassa fiksumpiaan. Näissä on paljon hyvää ainesta SDP:n varapuheenjohtajiksi ja kansanedustajiksi. Valtuustoon heti opettelemaan. Jonkun pitäisi vaan auttaa tekemään hakemus ehdokkaaksi, mutku kukaan ei auta. Meidän pääministeriharjoittelijan tulisi ottaa tästä koppi.

Alapo

Quote from: Supernuiva on 31.01.2021, 12:20:12
Quote from: Waldseemüller on 31.01.2021, 10:53:43
Ei ole kaunista tapaa sanoa tätä: 10-vuotiaana Suomeen matalan äo:n maasta tullut jalkapallopoika ei tule KOSKAAN pärjäämään nykyisessä yhteiskunnassa.

Niin, vapailta työmarkkinoilta työpaikan saanti voi olla vaikeaa (oikeasti avoimilta työmarkkinoilta mahdotonta), jos mitään ammattitaitoa ja osaamista ei ole. Yhteiskunnallisen keskustelun käynti on kuitenkin tästä aiheesta ymmärtääkseni kiellettyä, koska aihe on tabu.

Varmasti kuitenkin esimerkiksi viherrakentamisen yms. alalla on töitä, joita hän pystyisi tekemään, jos hän vain haluaa ottaa näitä töitä vastaan ja on työkykyinen.

Tässä tullaan siihen kysymykseen, että miten paljon yhteiskunta tulee muuttumaan. Jos Suomessa olevat ihmiset eivät pärjää nykyisessä yhteiskuntamallissa, niin poliitikot muuttavat yhteiskuntamallin mahdollisesti sellaiseksi, jossa ihmiset pärjäävät. Mitä tämä sitten tulee tarkoittamaankaan.

Yhteiskunnalliset muutokset voivat olla suuriakin tulevien vuosikymmenien aikana.

Jossain vaiheessa tulee se tilanne että yhteiskunnan on pakko muuttua. Jos faruqit ei kykene kouluttautumaan eikä tekemään yksinkertaisiakaan töitä, vaan niihin tekijät tulee baltiasta, tuleehan se mietittäväksi miten pitkään voidaan kela goldilla tukea ihmisiä jotka ei kykene toimimaan länsimaisessa yhteiskunnassa. Oikeastaan niin pitkään kuin on kela gold, eikä ole pakko tehdä mitään elääkseen, ei monellekkaan tule edes halua tehdä mitään tai opiskella. Kivempi se on pelata jalkopalloa kavereiden kanssa ja yöt pleikkaria.

VeePee

QuoteSuomessa on lähes 100 000 lasta ja nuorta, jotka ovat vaarassa syrjäytyä. Nuoret kokevat, että heitä autetaan väärällä tavalla ja liian myöhään.
...
Faruq koki, ettei saanut riittävästi apua

Faruqille kertyi jo peruskoulussa poissaoloja ja myöhästymisiä. Tavallisella luokalla hänestä tuntui, ettei opettajalla ollut aikaa auttaa.

Yläkoulussa Faruq pääsi erityisluokalle ja suoritti peruskoulun loppuun.

Tyttäreni pärjäsi alakoulussa hyvin ja oli 6. luokalla parhaita oppilaita. Sitten tuli yläkoulu ja tyttäreni koki, ettei hän saanut riittävästi apua. Yhtään myöhästelyä tai poissaoloa hänelle ei ole kertynyt. Luokassa tuntui, että opettajalla ollut aikaa auttaa.

Yläkoulussa opettajien resurssit menevät lähes kokonaan Faruqin kaltaisten vieraskulttuuristen koulussa oleilijoiden auttamiseen ja paimentamiseen. Kantasuomalaiset hiljaiset ei-moniongelmaiset nuoret ovat oman onnensa varassa. Vanhempana tunnen katkeruutta siitä, että Faruqin kaltaiset koulussa oleilijat heikentävät oppilaiden mahdollisuuksia saada kunnollista opetusta.

Leostoa

Veepee, haastavin "normiluokka" jossa olen koskaan vieraillut oli sellainen jonne noita farukkeja oltiin kerätty. Siinä luokassa ajasta liian iso osa meni järjestyksen pitämiseen, kahden opettajan yhteisopettajuusmallilla homma pysyi hanskassa mutta vaikutti olevan opettajien kannalta stressaavaa. Itse en sellaista jaksaisi. Suomalainen opettaja on ansainnut parempaa. Kulttuurin tavan mukaan pojat nostivat aggressiivisen älämölön jos joku ruskea tyttö ei suostunut peittämään nuppiansa ählämitavan mukaan.

Kokemuksen perusteella suosittelen lämpimästi farukkien kotiuttamista isiensä maahan.
Älä husuta lähimmäistäsi!

Golimar

Minä kävin muutaman vuoden kansakoulua ennen kuin se muuttui peruskouluksi ja jäi mieleen yksi opettaja, hän taisi olla sotaveteraani, pieni vihainen äijä.

Kun joku ongelmainen poika alkoi oirehtimaan niin tuo pieni vihainen äijä lopetti oirehtimisen nopeasti ja tehokkaasti sekä yleensä väkivaltaisesti. Itse älysin olla kunnolla joten en joutunut kuritetuksi.

Luulen että nämä Farukit ja Muhamatit tarvitsevat kuritusta x 10 ja menolipun Paskastaniaan.

hamppari

Vai pitäisi Faruqille olla henkkoht avustaja ja vielä hakea aamulla kotoa kouluun. Li, mikä mättää kun ei ole jo!

Onhan sitä kyllä IQ<80 henkilöillekin töitä:

- Tiskaaja
- Hiustenpesijä kampaamossa
- Kokoonpanolinjan työntekijä
- Ostostenpakkaaja kaupassa
- Autopesulanhoitaja
- Hedelmänpoimija
- Ruohonleikkaaja
- Gallup-kyselijä
- Poliitikko

https://confinedtosuccess.com/best-jobs-for-people-with-low-iq/
70-luvulla jännitimme 'kuuden miljoonan dollarin miehen' seikkailuja.
Nyt seuraamme kauhulla 'seitsemän miljardin euron naisen' sekoiluja.

Jaska Pankkaaja

Valtapuolueiden rasismi estää farukkien potentiaalin laukeamisen  :'(
Suomessa on valtava määrä julkisen sektorin leikkityöpaikkoja korskeine virkailijoineen ja verorahoitteisissa "yrityksissä" vielä lisää tähän päälle.

Työllistämisen 4 porrasta:

1. Otetaan julkinen apparaatti, määritellään sen oikeasti tarpeelliset työt ja irtisanotaan ylimääräiset 60-98% ilman eläkekertymää ja oikeutta ansiosidonaiseen.

2. Palkataan tilalle farukkeja ja vatimoita jolloin sossumasseja ei tarvitse enää niille maksaa.

3. Yhteiskunta saa merkittävät säästöt aikaiseksi ja kaikki voimavarat "töitä".

4. "Työpaikkansa" menettäneet suomi-toller,ot voivat voimaantua esim. ilmasto- ja håmåmarsseilla, peruspäivärahalla toki.

Kaikki jotka vastustavat yo tai vastaavaa mallia ovat rasisteja eikä niiden kanssa tarvitse keskustella mitään.
Those who make peaceful revolution impossible, make violent revolution inevitable. J.F Kennedy

KTM

Quote from: Skeptikko on 31.01.2021, 07:32:01
Nuori voi olla koulusta pois yli kolme viikkoa ennen kuin kukaan puuttuu asiaan – Siirin pelasti nuorisokodin johtaja, Faruq jäi tyhjän päälle
https://yle.fi/uutiset/3-11755233

Taitaapi tulla tämän illan A-studiossa juttua samasta aiheesta.

QuoteA-studio
Tänään klo 21:00, Yle TV1
Suomessa on kasvava joukko nuoria, jotka eivät käy koulussa. Miksei poissaoloihin onnistuta puuttumaan? Juontajana Petri Raivio. #yleastudio

https://www.iltalehti.fi/telkku/ohjelmat/a-studio/157306/yle-tv1/7320433

Bellerofon

Quote from: KTM on 01.02.2021, 14:01:06
Quote from: Skeptikko on 31.01.2021, 07:32:01
Nuori voi olla koulusta pois yli kolme viikkoa ennen kuin kukaan puuttuu asiaan – Siirin pelasti nuorisokodin johtaja, Faruq jäi tyhjän päälle
https://yle.fi/uutiset/3-11755233

Taitaapi tulla tämän illan A-studiossa juttua samasta aiheesta.

QuoteA-studio
Tänään klo 21:00, Yle TV1
Suomessa on kasvava joukko nuoria, jotka eivät käy koulussa. Miksei poissaoloihin onnistuta puuttumaan? Juontajana Petri Raivio. #yleastudio

https://www.iltalehti.fi/telkku/ohjelmat/a-studio/157306/yle-tv1/7320433
Usein parasta mitä koululuokalle voi tapahtua on häirikön pysyminen poissa. Tämän vuoksi asiaan ei ehkä kukaan niin hirveästi panosta. Aivan mahtavaa, että vihervasemmisto haluaa näille koulupudokkaille opintien olevan pakollinen myös toisen asteen läpi...
On monelle oppilaalle hankala, jos opettajan kaikki aika menee häiriköiden paimentamiseen ja hyvin monikulttuurisilla alueilla tähän kuluu aikaa usein enemmän. Inkluusio on pilannut monen nuoren elämän ja myös monen opettajan työmotivaation.
Tunnen hyvin monta opettajaa ja etenkin yläkoulussa häiriköinti ja ns. eriytetyt opetussuunnitelmat vaikeuttavat jokaisen opettajan työtä. Mitä virkaa on esimerkiksi kevennetyn aineen hyvällä numerolla, jos suoraan sanoen yksikään sovellettuja numeroja saava ei jatkossakaan tule pärjäämään normaaleissa vastaavissa oppiaineissa (esim. lukio). Miksi antaa oppilaalle mielikuva, että hän pärjää loistavasti esim. Matematiikassa, jos sovellettu numero on kymmenen, mutta se vastaa todellisuudessa kuutosta? Ei ole yksi tai kaksi kertaa, kun haastatteluissa monen toiveena on lääkäri tai diplomi-insinööri, kun kysytään teineiltä. Kuinka monella realiteetit ovat hallussa? Mikäli oppilas nakuttaa vitosia peräjälkeen jo yläkoulussa, niin on äärimmäisen epätodennäköistä, että tilanne muuttuisi jatkossakaan. Lapsille on ihan turha maalailla epärealistisia asioita tulevaisuudesta ja herättää turhia toiveita ja odotuksia. Realismi ei myöskään ole rasismia.

Pentecost

QuoteFaruqin tilanne sen sijaan on hankalampi. Hän jaksaa kuitenkin vielä haaveilla, että pääsisi opiskelemaan ja saisi ammatin.

Toistaiseksi Faruqin päivät täyttyvät nukkumisesta, suoratoistopalveluista, pelailusta ja kavereiden kanssa hengailusta. Päivärytmiä ei ole, usein Faruq valvoo yöt ja nukkuu päivät. Aika usein on tylsää.

Haaveillen sitten unelmajobiin, johon tullaan noutamaan limusiinilla oman kuljettajan ohjaamana.

:facepalm:

Jannu on siis saapunut 10 -vuotiaana eli on ollut sellainen noin 8 vuotta aikaa opetella kieli kunnolla. Arvaanko, ettei omassa lähipiirissä ole nähty tarvetta moiseen vaan haaveilu, nukkuminen, suoratoistopalveluiden käyttö, pelailu ja muu on sitten ollut sitä oleellista oppia tulevaan lois...eiku...oleiluelämään?

Okei. Verrataanpa omaan kohta 18 vee neitokaiseen, joka saapui 3 vuotta sitten Suomeen.

Eka vuosi oli aikamoista eikä vähiten siitä syystä, että ennen olimme käyttäneet englantia ja äidinkieltään perheen yhteisenä kommunikaatiomuotona. Kuitenkin koulunkäynti lähti heti pyörimään ja ensimmäisen vuoden jälkeen ei jäänyt kesälomalla makaamaan sängylle vaan löysi ihan itse töitä ravintolasta. Toinen vuosi alkoi jo kielikin sujua ja auttelin toki, jos vaikeita lauseita ja muuta tulkitsemaan tarvittiin. Kolmas vuosi alkanut ammattikoulussa ja etenee omalla painollaan ajoittaisista koronasuluista huolimatta.

Nyt siis puhuu suomea jo sangen hyvin ja ei ole tähän käyttänyt kuin kolme vuotta. Osaa ihan itse aloittaa aamun laittamalla aamupalaa, on aktiivinen omien aktiviteettiensa kanssa eli käy mm. salilla. Omaa ystäviä, jotka eivät makaa lahnoina kotona ja haluaa tehdä töitä.

Eli on aivan mahdollista omaksua kieli ja asioita, jos halua löytyy. Faruqilla ei halua ilmeisesti ole ja hän jää lopuksi elämäänsä lohnehtimaan elätettävänämme.
KKO:n tuomio
A:n käyttämissä ilmaisuissa on kysymys niin sanotuista arvoarvostelmista, joiden osalta ei lähtökohtaisesti ole mielekästä puhua lausuman totuudellisuudesta.

Tsuudi

Quote from: Bellerofon on 01.02.2021, 14:36:02

Usein parasta mitä koululuokalle voi tapahtua on häirikön pysyminen poissa. Tämän vuoksi asiaan ei ehkä kukaan niin hirveästi panosta.
...
On monelle oppilaalle hankala, jos opettajan kaikki aika menee häiriköiden paimentamiseen ja hyvin monikulttuurisilla alueilla tähän kuluu aikaa usein enemmän. Inkluusio on pilannut monen nuoren elämän ja myös monen opettajan työmotivaation.


Juuri näin. Itsellä on kanssa kokemusta. Ei auta erityinen tuki eikä hyysäys. Aiemmin nämä laitettiin apukouluun tai koulukotiin. Koulussani oli "tuntemattomaan vähemmistöön" kuuluvan sisarussarjan nuorimmat, vanhemmat sisarukset olivat apukoulussa. Sitten joku valopää keksi, että nämähän syrjäytyvät, eikun häiriköimään muiden koulunkäyntiä. Kun kyse oli kyläkoulusta ja samassa luokassa oli usea luokka-aste ja luokka pieni, niin opettajan aika meni näiden kanssa taajoessa. Kiristystä, pahoinpitelyjä välitunnilla, viinaa ja pokeria rahapanoksin  ulkorakennuksessa, hormoneja...
Kaiken huippu oli, että pahin näistä kiristi väkivallalla uhkaamalla äänestämään itselleen hymypoikapatsaan. Se on sitä yhdenvertaisuutta se. Kun kutosen isoimmat pojat lähti, tästä jehusta tuli koulun kingi. Uskalsin minä jonkun verran hanttiin laittaa, mutta sain pataani. Ja kun en siitä vielä uskonut, niin puukätsyssä yritettiin lyödä puukolla. Onneksi ehdin höyläpenkin yli veistokaapille hakemaan kirveen. Sitten tulikin jo opettaja soittelemasta pianoa...
Onneksi koulujärjestelmä kuitenkin huolehti näistä kaltoi kohdelluista, olisivat voineet ajautua myöhemmin rikoksen teille [sarkasmia].
Tuossa linkki yhden näistä sisaruksista myöhempään uraan, joka ei todellakaan ollut lääkäri, vaan itseoppinut kirurgi...

https://www.kaleva.fi/sodankylan-murhasta-tuomitut-eivat-saaneet-valitus/1869540

Kyseessä on siis paloittelumurha. Loput voi lukea linkistä, kun tuo tapaus on
tämän postauksen sivujuonne. Toisen syylliseksi todetun veli oli kolmoismurhaaja, ja tuo aiemmin mainittu pahin kouluhäirikkö.

Mulle on turha tulla viherhippien lässyttämään mistään ennakko-asenteista ja syrjinnästä. Itsellä on käytännön nokemusta aiheesta. Ja oikean ratkaisun tiedän...
Meitä on enenevässä määrin lisää... Ja mitäs luulet Ohisalo, äänestetäänkö vihreitä?

J.K.

Paha saa aina palkkansa, usein jo tässä elämässä. Tämän häirikön matka johti kolmannen henkirikoksen jälkeen hirteen Oulun poliisivankilassa.  Valitettavasti ei kuitenkaan käräjäoikeuden määräämänä.

Edit: Lisätty jälkinirjoitus ja korjattu näppiksiä.
"Hyvä pystykorva on parempi kuin huono nainen."

Man in a Suit

Faruk valittaa kun kukaan ei auttanut. Joo, uskon että tuo on jossain määrin totta ja varmasti on monia kantiksiakin jotka eivät saa apua ja tukea jota tarvitaan. Mutta sitähän elämä on, menestys tai epäonnistuminen on kiinni enimmälti omasta tahdosta. Ei Faruk, Lisa, Siiri, Janne, Sven, Abdullah tai Anu voi odottaa että joku tekee kaiken työn heidän puolestaan, tai että vastuu omasta itsestään alkaisi vasta 18- vuotiaana. Itse aloitin koulunkäynnin 80- luvun alussa, pelkästään koulumatkaa oli 8km suuntaansa. Kesällä se meni polkupyörällä taikka kävellen, talvella matkan sai puolitettua kun hiihti järven yli. Voin kertoa että oli paskamaista herätä kuudelta aamulla, mutta äiti silloin herätti että ehtisin peseytyä ja syödä ennenkuin aloitan koulumatkan. Ei huvittanut mennä mutta en teeskennellyt kipeää (paitsi joskus harvoin) koska tiesin jo natiaisena että kouluja käymällä ihmisestä tulee jotakin. Minua myös koulukiusattiin aivan helvetisti, tästä en kertonut vanhemmilleni vaan purin hammasta ja ajattelin että kyllä minä teille näytän, perkeleen luuserit. Opettajat eivät puuttuneet kiusaukseen millään lailla ja se jätti henkiset arvet joita kannan vielä nelikymppisenäkin. Mutta se kasvatti helskutinmoisen sisun. Kuvitelkaa nyrkillä tapettavan kokoinen natiainen hihtämässä lumisella jäällä neljä kilometriä suuntaansa, välillä helvetin kylmässä kelissä, hammasta purren että pääsee kouluun kiusattavaksi. Periksi en antanut, en saatana. Koskaan.

Armeijaan mennessä hain erikoisjoukkoihin ja pääsin. Koska halusin oppia, käyttää tuonkin ajan mahdollisimman hyvin enkä vaan haaskata aikaani istuen sodessa, syöden munkkia. Siitä sitten lukioon, muut aineet menivät hyvin paitsi matematiikka ja fysiikka. Niissäkin punnersin itselleni kahdeksikkoa kokeissa, koska hyvän ystäväni kanssa aina ennen matematiikan tai fysiikan koetta käytettiin ilta siihen että tavattiin ja laskettiin auki niitä juttuja joita ei ymmärretty, kunnes ymmärrettiin. Periksi ei annettu. Työelämässä olen saanut maailmanlaajuista tunnustusta ja palkintoja ja perkeleen hyvän palkan, koska olen ollut ahkera ja uskonut itseeni.

Faruk sanoo että kukaan ei auttanut. Ei minuakaan. Autoin itse itseäni. Revi Faruk siitä.
Kaukaa aroilta kohoaa
Iivana Julman haamu.
Turman henki, se ennustaa:
verta on näkevä aamu.

Titus

jos oletetaan, että tämä faruq jostain ällistyttävästä syystä etenisi työnhaussa niin pitkälle, että työnantaja hakisi internetistä nimellä, että mitä löytyy... 

ensimmäisenä näytölle lävähtää "ei viitsi ei jaksa ei kiinnosta ei osaa" koska jonkun muun syy-ulina


Otaniemessä oli aikanaan afrikkalainen jamppa samassa (melko vaikean aiheen) ryhmätyössä ja ainoa kontribuutio sen ainoan kerran kun oli paikalla oli "idonnou maan hahahahaha".
Potkittiin ryhmästä koska ei tehnyt mitään -> oli saanut kurssista suorituksen ka keskiarvosanalla. kurssin assari kertoi, että jamppa ei palauttanut tai tehnyt mitään kurssin eteen.

^ainoa tapa millä nämä faruqit pärjää missään on kaiken perseilyn katsominen läpi sormien

that's a bingo!

Hämeenlinnan Oraakkeli

Ählämimaissa on koraanikouluja. Me voitaisiin tehdä näille raamattukouluja. Ainoa homma olisi opiskella raamattu ulkoa ja saarnata sitä toisille ählämeille.

Golimar

On aika vaikea erottaa ovatko nämä Kaisut tosissaan vai trollaavatko ne.

Minullakin olisi monta tarinaa kerrottavana päin hittoja menneestä koulusta, pohjalla käymisestä ja huipulle nousemisesta mutta se ei taida kiinnostaa Kaisua kun Farukki on niin IHQ.

Quote

Kaisu Jansson
@KaisuJansson
Olen kiinnostunut runebergintortuista. Kainuulainen Helsingissä. Journalist
@Yleisradio
The Finnish Broadcasting Company.


[tweet]1356189095354109954[/tweet]

https://twitter.com/KaisuJansson/status/1356189095354109954

SatuSetä

Quote from: hamppari on 01.02.2021, 12:42:50
Vai pitäisi Faruqille olla henkkoht avustaja ja vielä hakea aamulla kotoa kouluun. Li, mikä mättää kun ei ole jo!

Onhan sitä kyllä IQ<80 henkilöillekin töitä:

- Tiskaaja
- Hiustenpesijä kampaamossa
- Kokoonpanolinjan työntekijä
- Ostostenpakkaaja kaupassa
- Autopesulanhoitaja
- Hedelmänpoimija
- Ruohonleikkaaja
- Gallup-kyselijä
- Poliitikko

https://confinedtosuccess.com/best-jobs-for-people-with-low-iq/

Ihan kiva artikkeli jne. Kyllähän tuo itseäkin kutkuttaa itsensä aina positioida toista paremmaksi.

Mutta uskottavuus katoaa n. sekunnissa kun kirjoittaja esittelee yli 200 IQ-lapsia taustoittamatta lainkaan, miten tämä lapsinerous lasketaan.

Kokeilkaapa sijoittaa tämä perinteiselle jakaumalle: "Ainan Celeste Cawley – Ainan was a child prodigy and has an astonishing IQ of 263."
Kissat on koiria ja hauki on kala, joka tekee pesän puuhun.