News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

Velkaelvytys vs Julkisten menojen laskeminen

Started by nollatoleranssi, 13.03.2016, 15:51:20

Previous topic - Next topic

Velkaelvytys vs Julkisten menojen laskeminen

Velkaelvytys
3 (6%)
Julkisten menojen laskeminen
35 (70%)
Molemmat
12 (24%)

Total Members Voted: 50

nollatoleranssi

Suomessa puhutaan nykyisin paljon näistä kahdesta aiheesta, vaikka ei välttämättä suoraan noilla nimillä. Nykyinen oikeistohallitus pyrkii laskemaan julkisia menoja, mutta samalla ottaa kantaa isojen ammattiryhmien palkanalennuksen puolesta. Vasemmistopuolueet haluaisivat velkaelvytyksen jatkuvan ja mitään leikkauksia ei tehtäisi.

Kumpaankin liittyy ongelmia mm. julkisten menojen vähentäminen luo työttömyyttä, mutta tuo kunnille säästöjä. Toinen idea voi olla luoda entistä laajempia matalapalkka-aloja.
Velkaelvytykseen liittyy ajatus siitä, ettei velkaa tarvitse koskaan maksaa pois ja siitä saatava hyöty olisi suurempi kuin velan kasvuvauhti.

Jonkinlaisena alustuksena voisi toimia alempi teksti, joka on tosin kirjoitettu jo joitakin vuosia sitten.

Quote from: Dharma on 29.04.2015, 20:54:30
Kirjoitukseni Helsingin Sanomissa lokakuussa 2009. Jännästi sama tilanne 5,5 vuotta myöhemmin (2015). Joskohan nyt PS saisi muutoksen aikaan:

QuoteJulkisen talouden katastrofista ei puhu kukaan

Valtion ensi vuoden talousarvioehdotus on karua luettavaa: tulot 37 miljardia euroa, menot 50 miljardia euroa - uutta velkaa 13 miljardia euroa. Vuodessa!
Valtion talouden alijäämä on tähtitieteellinen. Esimerkiksi valtion ensi vuonna keräämät tuloverot ovat 7 miljardia euroa. Arvonlisä kerää valtiolle 12,6 miljardia euroa vuodessa. Vaje siis vastaa koko arvonlisäveron tuottoa. Karkeasti valtion talouden vajeen kattaminen vaatisi siis arvonlisäveron kaksinkertaistamista, jolloin hinnat nousisivat Suomessa vuodessa yli kaksikymmentä prosenttia, tuhoisin seurauksin.
Valtion menopuoleltakaan ei helpolla löydy edes teoriassa säästettävää näin valtaisan vajeen poistamiseksi. Valtion kaikkien 124 000 työntekijän kaikki palkkakustannukset ovat vuodessa 5,3 miljardia euroa. Suuruusluokkana valtion 13 miljardin euron alijäämä siis ylläpitää Suomessa noin 300 000 työpaikkaa, jotka katoaisivat, mikäli valtio eläisi tulojensa mukaisesti.
Kuntien taloudessa on vastaavansuuruinen aukko.
Hämmästyttävintä asiassa on se, miten vähän huomiota se on saanut. Mitättömistä ruuan arvonlisäveron muutoksista kirjoitetaan ja niistä väitellään. Samaan aikaan julkinen talous on syöksykierteessä, jonka oikeneminen edellyttää ihmettä.
Valtiot kautta maailman pelaavat samaa uhkapeliä. Ne ottavat velkaa, eivät leikkaa menoja tai nosta veroja. Mikäli jyrkästi syöksynyt tuotanto palaisi nopeasti menneelle tasolle, peli olisi kannattanut. Valtiot olisivat valtavan velkaisia, mutta talouskasvu olisi jatkunut mahdollisimman häiriöttömänä.
Kuinka todennäköistä tällainen ihmetoipuminen Suomen taloudessa on?
Suomen kokonaistuotanto on uusimpien tietojen mukaan pudonnut viimeisen vuoden aikana peräti 11 %. Vertailun vuoksi viime laman pahimpana vuonna tuotanto laski noin 7 %.
Ennen viime lamaa vienti edusti Suomen talouden kokonaiskysynnästä neljännestä. Ennen nykyistä lamaa vienti oli yli 40 % Suomen talouden kokonaiskysynnästä. Viennin kasvulle oli siis viimeksi tilaa, toisin kuin nyt.
Viime lamassa maailmantalous oli vain pienessä taantumassa. Nyt maailman talous on yhtä syvässä suossa kuin Suomenkin.
Viime lamassa Suomi pystyi edistämään vientiään devalvoimalla. Nyt Suomen valuutta euro vain vahvistuu Suomen voimatta vaikuttaa asiaan.
Viime laman jälkeen syntyi IT-buumi ja Nokian ihme. Tällaisen ihmeen toistumiseen uskominen tänä päivänä on vaikeaa.
Viennin pelastukseen ei Suomen talous voi luottaa. Jäljelle jää kotimainen kysyntä.
Ennen viime lamaa, suuren kulutusjuhlan aikaan, kotitaloudet olivat velkaa keskimäärin noin 90 prosenttia vuotuisista nettotuloistaan. Viime vuonna kotitaloudet olivat velkaa jo 104 prosenttia nettotuloistaan.
Talouskasvun huippuvuosina suomalaiset käyttivät useita prosentteja enemmän kuin tienasivat. Suomen säästämisaste oli selvästi negatiivinen.
Suomalaiset kotitaloudet ovat siis tähän lamaan tullessa selvästi edellistä lamaa velkaisempia. He ovat eläneet yli varojensa jo valtavan viisitoista vuotta kestäneen nousukauden aikana ja sen viimeisinä vuosina. Lienee siis turha toivoa, että nousevan työttömyyden ja laskevien palkkojen aikana kotitalouksien kysyntä ainakaan nousisi.
Johtopäätös on, että Suomen talouden kasvun veturiksi on epärealistista olettaa vientiä tai kotimaista kysyntää. Julkisen sektorin massiivinen velkaelvytys voi jatkua joitakin vuosia, mutta todellisuudessa Suomen talouden nykyvauhti on putoamiskiihtyvyyden aiheuttamaa - ei oman moottorin työntövoimaa.
Ilman taloudellista ihmettä edessä on nykymuotoisen julkisen sektorin merkittävä supistuminen, verojen nousu ja menojen leikkaus. Yhdessä yksityisen sektorin syvän taantuman kanssa kyse voi olla vuosikymmenien lamasta -  josta kukaan ei puhu.
Kriitikon varjo -blogi
http://kriitikonvarjo.blogspot.fi/

Make M

Mitä pienempi julkinen talous on, sitä vähemmän on muiden - eli veronmaksajinen - rahoilla "hyvää" tekeviä.

Byrokraatin ratkaisu kaikkiin ongelmiin on byrokratian lisääminen, pöhöttyminen. Siksi byrokratia on jatkuvasti pidettävä tiukalla laihdutuskuurilla. Näin rahat riittävät vain kaikkein välttämättömimpään, eli oman maan kansalaisista huolehtimiseen.

Hämeenlinnan Oraakkeli

Hevonpaskaa väittää että julkisten menojen vähentäminen lisäisi työttömyyttä, jos se tehdään järjkevästi. Velkaelvytyksen ei tarvitse olla velkatuhlausta. velalla voidaan jopa investoida sillain että se tuo voittoja.

mannym

Julkisten menojen leikkaaminen luo työttömyyttä aloilla ja ammattiryhmissä, joita ei olisi ilman julkista sektoria. Jokainen työpaikka joka julkishallinnon alta poistetaan, lisää sellaisen yksityisen rahan piiriin jos sillä työllä on tarvetta.

"I would rather have questions that can't be answered than answers that can't be questioned."

Once data has been adjusted, it is no longer data, it is an artifact of analysis...

"Human beings are born with different capacities. If they are free, they are not equal. And if they are equal, they are not free."

uffomies

Pienistä puroista syntyy iso virta, pieninä kurisioteetteinä tulee heti mieleen:

1) energiatodistuspelleily pois
2) pienten metsästysrikosten tutkinta seis, ei tosiaan ole aikaa näihin
3) metsästä löytyy kuollut eläin, sen sijaan että lähetetään tutkittavaksi niin annetaan luonnon hoitaa.
4) autoilun kuppaus seis, ihmiset liikkuu niin raha myös
5) automatisoidaan kaikki valtion & kuntien prosessit verkkoon, ostetaan Virosta tietotaitoa tehdä tämä. Hyvä esimerkki miten ajortit, passit yms etenee koko ajan täysautomaattiseksi
6) Uusien lakien ja asetusten tekeminen seis jos se lisää pikkuisenkaan työtä, ajan käyttöä kansalaisilta, rahan kulumista jne
7) työssäolemisen kulujen lisääminen pois, esim kilometrikorvaukset pitää jättää ennalleen. Jos tässä helvetin Suomessa joku käy edes töissä niin ei lisätä enään kuluja tälläiselle ihmiselle
8 ) liikunta/kulttuuri/lounassetelit pois, laitetaan palkkaan. Näistä tuntuu tulevan valtiolle kauheasti valvottavaa niin setelit pois ja valvojat irtisanotaan
9) YLE, läänintaiteilijat yms systeemeistä 50% pois. Jos vanhukset joutuu näkemään nälkää niin näille ei riitä rahaa.
10) uusien organisaatiot pitää tehdä olemassa olevilla pomoilla. Jos pakko tulla lisää pomoja niin ei tehdä sitä.
11) Työkkäri automaattiseksi, 80% kyykyttäjille potkut, toimii ne yksityiselläkin puolella web palvelut. Konekin osaa valita paremmin sopivan työntekijän kuin työkkärin ihminen. Ei enää esim ABCDE työpaikkaan kortitonta ihmistä tarjolle. Ne jotka ei osaa käyttää/ei halua käyttää web palveluita niin henk. kohtainen palvelu ja jos se ei toimi niin karenssi
12) maanviljelijöiden tuet automaattiseksi, ei yhtään paperia enää, tarkastajia maks 1 / vuosi.

Tietty isoin puro tulisi rajat kiinni matuilta mutta se on eri tarina se.

Mitä teille muille tulee mieleen? Turhaa byrokratiaa jossa menee kaikkien rahoja hukkaan.
Satu Punahilkasta heijastaa hyvin tänä päivänä esiintyvää tarinaa pakolaisten joukossa Eurooppaan soluttautuvista terroristeista
Saksan viranomaiset varuillaan maahan soluttautuneista islamisteista
Arhinmäki - "Vastenmielisiä yhdistämisiä leimaamistarkoituksella"

Mok

#5
Quote from: uffomies on 13.03.2016, 16:53:39
Pienistä puroista syntyy iso virta, pieninä kurisioteetteinä tulee heti mieleen:

1) energiatodistuspelleily pois
2) pienten metsästysrikosten tutkinta seis, ei tosiaan ole aikaa näihin
3) metsästä löytyy kuollut eläin, sen sijaan että lähetetään tutkittavaksi niin annetaan luonnon hoitaa.
4) autoilun kuppaus seis, ihmiset liikkuu niin raha myös
5) automatisoidaan kaikki valtion & kuntien prosessit verkkoon, ostetaan Virosta tietotaitoa tehdä tämä. Hyvä esimerkki miten ajortit, passit yms etenee koko ajan täysautomaattiseksi
6) Uusien lakien ja asetusten tekeminen seis jos se lisää pikkuisenkaan työtä, ajan käyttöä kansalaisilta, rahan kulumista jne
7) työssäolemisen kulujen lisääminen pois, esim kilometrikorvaukset pitää jättää ennalleen. Jos tässä helvetin Suomessa joku käy edes töissä niin ei lisätä enään kuluja tälläiselle ihmiselle
8 ) liikunta/kulttuuri/lounassetelit pois, laitetaan palkkaan. Näistä tuntuu tulevan valtiolle kauheasti valvottavaa niin setelit pois ja valvojat irtisanotaan
9) YLE, läänintaiteilijat yms systeemeistä 50% pois. Jos vanhukset joutuu näkemään nälkää niin näille ei riitä rahaa.
10) uusien organisaatiot pitää tehdä olemassa olevilla pomoilla. Jos pakko tulla lisää pomoja niin ei tehdä sitä.
11) Työkkäri automaattiseksi, 80% kyykyttäjille potkut, toimii ne yksityiselläkin puolella web palvelut. Konekin osaa valita paremmin sopivan työntekijän kuin työkkärin ihminen. Ei enää esim ABCDE työpaikkaan kortitonta ihmistä tarjolle. Ne jotka ei osaa käyttää/ei halua käyttää web palveluita niin henk. kohtainen palvelu ja jos se ei toimi niin karenssi
12) maanviljelijöiden tuet automaattiseksi, ei yhtään paperia enää, tarkastajia maks 1 / vuosi.

13) EU-asiat on määritelty sisäasioiksi, joita kuin  ministeri käy Brysselissä hoitamassa lähe viikoittain, joten kaikki EU-maissa olevat ulkoministeriöön kuuluvat suurlähetystöt ovat turhia, lakkautetaan
14) Yliopistoista poistetaan naistutkimus ja vähennetään sosiologian, valtio-opin, tiedotusopin  virat ja opiskelijamäärät puoleen.
15) Ulkopoliittinen instituutti lakkautetaan (yliopistojen kv. politiikan tutkijat voivat hoitaa nämä taivastelut)
16) Ympäristöhallinnon virat puolitetaan, metsähallituksen luonnonsuojeluosasto lopetetaan (Yliopistojen biologit voivat hoitaa nämä hommat)
17) THL puolitetaan, saadaan lääkäreitä potilaita hoitamaan
18) Ministereille riittää yksi  avustaja ja kansanedustajien avustajien virat lakkautetaan kokonaan.
19) Lehtituki lakkautetaan
20 Kansalaisjärjestöjen tuet lakkautetaan
21) Poistetaan asumistuki, sossusta tukea tarvittaessa
22) Vöhemmistö-, lapsi-, yms valtuutettujen toimistot lakkautetaan
23) Opetusministeriö - opetushallitus puolet pois

Hämeenlinnan Oraakkeli

Quote from: mannym on 13.03.2016, 16:31:02
Julkisten menojen leikkaaminen luo työttömyyttä aloilla ja ammattiryhmissä, joita ei olisi ilman julkista sektoria. Jokainen työpaikka joka julkishallinnon alta poistetaan, lisää sellaisen yksityisen rahan piiriin jos sillä työllä on tarvetta.

Sanoisin että julkisen sektorin virka jonka työntuottavuus on negatiivinen lisää työpanosta tavalla tai toisella yksityisellä puolella (tai julkisella)

Saturoitunut

Quote from: uffomies on 13.03.2016, 16:53:39
12) maanviljelijöiden tuet automaattiseksi, ei yhtään paperia enää, tarkastajia maks 1 / vuosi.

Joo, pystytetään ensin tukiautomaatti ja tehdään sitten sen väärinkäyttäminen mahdollisimman helpoksi. Mikä voisi mennä pieleen?

Totti

Velkaelvytys on lähinnä fantasiaa jos tarkoitus on parantaa julkinen talous pysyvästi.

Velkaelvytyksellä voidaan kyllä saada kaikki työhön vaikka huomenna. Ongelma on, että kun se lopetetaan, niin työpaikatkin häviävät saman tien. Työpaikat eivät jää voimaan koska:

- Valtion investoinnit harvoin ovat rahallisesti kannattavia. Ts. työpaikat eivät kanna omia kustannuksiaan vaan riippuvat jatkuvasta ulkoisesta rahoituksesta. Valtion investoinnit ovat siis käytännössä tukia, eikä taloudellisia investointeja kaupallisessa mielessä.

- Valtio elvyttää tyypillisesti rakentamisen kautta. Mutta kun silta on tehty, niin duunit on loppuvat. Ts. valtion elvytys on luonteeltaan tilapäistä, ellei koko ajan rakenneta lisää siltoja.

Toinen ongelma velkaelvytyksellä on, että elvytys hankkeet ovat yleensä tavattoman kalliita suhteessa tehtyihin työtunteihin. Tyypillistä on, että yksi työtunti maksaa valtiolle satoja euroja, siis moninkertaisesti sen määrän mitä työttömyyskorvaus on ja mitä työntekijä saa palkkaa.

Tämä johtuu jälleen valtion elvytystavasta, missä priorisoidaan esim. rakentamista. 200 miljoonan euron museon rakentaminen kestää vuoden ehkä parille sadalle ukolle. Hinta on siis miljoona euroa ukkoa kohden vuodessa. Jokainen ymmärtää, ettei tällainen rahan käyttö ole tehokasta.

Syy miksi elvytyksessä aina priorisoidaan rakentamista johtuu a) rakennusfirmojen lobbaamisesta, b) poliitikkojen naiivi käsitys, että rakennushanke työllistäisi kymmeniä tuhansia ihmisiä ja c) suurten rahamäärien käyttö harvaan hankkeeseen on poliitikolle näyttävämpi toimi kun monen pienen hankkeen investoinnit.

Velkaelvytyksen käytännön lopputulos on siis se, että velkamäärä vain kasvaa ja tuleville veronmaksajien ylämäki vain jyrkkenee kun pitää maksaa myös menneiden investointien kustannukset.


Suomen talous ei ole vaikea korjaa, mutta poliittinen tahto puuttuu. Resepti on raju julkisen talouden leikkaus (10-15 miljardia) sekä samanaikaiset rajut veronalennukset (5-8 miljardia) ja työmarkkinabyrokratian purku.

Tilapäisesti valtion velanotto ei laske, mutta noin 1-2 vuoden viiveellä veroalennusten dynaaminen vaikutus tulee kasvattamaan työllistymistä voimakkaasti, jolloin valtion kulut alkavat laskemaan vielä lisää työttömyysmenojen laskiessa.

Veronalennukset pitäisi lisäksi kohdentaa kolmeen pääryhmään:

1. Yhteisöveron poisto.
2. Palkkaverotuksen raju lasku.
3. ALV:n raju lasku.

Kohta 1. tarkoittaa, että Suomesta tulee varsin houkutteleva maa ulkomaisille investoinneille.
Kohta 2. tarkoittaa, että kansalaisten reaaliansiot nousevat ja palkkojen korotuspaine pysyy maltillisena, kulutus kasvaa.
Kohta 3. tarkoittaa, että se (netti)kauppa, joka nyt valuu ulkomaille kiitos korkean arvonlisäveron, jää maahan. Ts. tulonsiirrot ulkomaille vähenevät.

Tämä periaate ei ole vaikea ymmärtää, mutta ongelmaksi muodostuu politiikka, missä leikkauskohteiden päättäminen on aina jonkun intressiryhmän tai puolueen politiikan vastaista.

Sen takia leikkaukset pitäisi aloittaa niiltä tahoilta, jotka eivät äänestä eli yrityksiltä, joiden kaikki tuet pitäisi lakkauttaa. Sen jälkeen leikkaaminen jatketaan kansalaisten keskuudessa.
Sosialisti on mätä ydintä myöten.
- kansanviisaus

Jaska Pankkaaja

Asia on varsin monimutakainen ja ensin pitäisi päättää mittakaava: Suomi vai EU.

JOS puhutaan EU tasolla niin raha pudottelu helikoptereista olisi fiksumpaa politiikkaa kuin tämä nykyisin harjoitettu. Toki voitaisiin tehdä oikeastikin fiksumpaa politiikkaa kuten laittaa infraa kuntoon isosti mutta tähän ei ole soroksemmin haluja vaan ainoastaan tähän nykyisin harjoitettuun massiiviseen tulonsiirtoon suurpääomalle koska ihmisoikeudet ja uuninluukut.

Suomen tasolla hintakilpailukyky pitäisi saada tietenkin kuntoon ja kunnolla. Ainoa tapa tähän olisi iso devalvaatio, sen jälkeen kun markka olisi otettu takaisin. Sitten seuraavat vuo(sikymmenet?)det väljää finanssipolitiikkaa inflaatiosta välittämättä. Tämä ei tietenkään riitä kuten ei mikään muukaan hokkuspokkus vaan sitten pitäisi tehdä niitä rakenteellisia muutoksia eli ajaa alas julkista sektoria todella rankasti sekä luopua isosta määrästä erilaisia tukia ja veroja, luoda perustulojärjestelmä massatyöttömyyden aiheuttaman äärimmäisen kurjuuden lieventämiseksi, tasavero ja sääntelyn purku minimiin. Mahdollisesti jonkinlainen valtiorahoitteinen uudelleenteollistamispolitiikka kaukoidän maiden tapaan, niissä tosin rakennettiin se teollisuus tyhjästä.. Mätähallinnon myymien monopolien kansallistaminen, siis sähköverkot ym. sekä luonnonvarat.. Sanomattakin selvää että mieletön tuhlaus lopetettaisiin kokonaan, siis "kehitysapu" ja matutus. Matu saa tietenkin valita, jääkö odottelemaan apua älläähiltä ulos piikkilanka-aiidan taakse vai meneekö kotiinsa mukavasti lentokoneella.

Joo, ei kiiteltäisi tätä mun ohjelmaa rukousaamiaisilla ja brysselissä, mutta äkkiä se unohtuisi ja bisnes alkaisi taas luistaa kuten Islannissakin, eikä länsimaiden eliitin kanssa kannatta muutenkaan paljoa kaveerata, siinä menee itsenäisyys ja rahat..
Those who make peaceful revolution impossible, make violent revolution inevitable. J.F Kennedy

Raksa_Mies

Uffomies, kerroit, että "8 ) liikunta/kulttuuri/lounassetelit pois, laitetaan palkkaan. Näistä tuntuu tulevan valtiolle kauheasti valvottavaa niin setelit pois ja valvojat irtisanotaan!

Haluaisitko kuitenkin, että esim. sen lounassetelin arvo (joka tälle hetkellä on siinä 10 euron kieppeillä) sille työntekijälle pysyisi ennallaan? Jos niin, huomioi, että se 10 euron arvoinen lounasseteli palkkaan lisättynä kustantaisi työnantajalle liki 20 euroa.

Raksa_Mies

En tässä ja nyt alkaisi kunnostamaan infraa isosti sen takia, että saataisiin työllistettyä ihmisiä, koska alan tilanne on tällä hetkellä hyvä tai jopa hieman ylikuumentunut.

Laskentanuiva

Sekä että mutta...tilanne on oikeasti täysin katastrofi julkisen talouden kannalta:

Julkisella sektorilla (kunnat, valtio ja erilaiset liikelaitokset ja kirkko vielä päälle) noin 500 000 ihmistä töissä.
Työttömänä noin (laskentatavasta riippuen) noin 400 000 ihmistä.

Siis pelkästään noin 900 000 tuhatta ihmistä saa suoraan toimeentulonsa julkiselta sektorilta.

Siihen sitten päälle erinäköiset kannustin loukut, eli suoraan tilille tulevat rahalliset tuet : asumistuki, kotihoidontuki, lapsilisä, lista lienee loputon.

Luvut on noin lukuja mutta käytännössä julkinen sektori maksaa nuo ylläolevat viulut. Luvuista puuttuvat vielä julkiselta puolelta eläkkeelle jääneet.

Demokratian keinoin ei tätä hommaa pysty korjaamaan.

"Olemme tilanteessa jota emme pysty itse korjaamaan" (K. Isokallio)
"Monilla on asioihin vain yksi näkemys, vaikka kuinka sanotaan, että ollaan suvaitsevaisia." - Teemu Selänne
(HS 31.1.2017)

Lahti-Saloranta

Quote from: Hämeenlinnan Oraakkeli on 13.03.2016, 16:23:00
Hevonpaskaa väittää että julkisten menojen vähentäminen lisäisi työttömyyttä, jos se tehdään järjkevästi. Velkaelvytyksen ei tarvitse olla velkatuhlausta. velalla voidaan jopa investoida sillain että se tuo voittoja.
Juttahan teki niin, otti lainaa ja antoi sen Kreikalle. Huhun mukaan vielä tienattiin sillä.
Vaikka tarkoitusperät olisivat maailman parhaat, niin monien, täysin erilaisten kulttuuritaustojen omaavien ihmisten kotouttaminen onnistuneesti ei ole mahdollista

Miniluv

Quote from: Hämeenlinnan Oraakkeli on 13.03.2016, 16:23:00
Hevonpaskaa väittää että julkisten menojen vähentäminen lisäisi työttömyyttä, jos se tehdään järjkevästi. Velkaelvytyksen ei tarvitse olla velkatuhlausta. velalla voidaan jopa investoida sillain että se tuo voittoja.

Kokeillaanpa, saisiko tästä yleisempää elämänohjetta. Kun kerran on Oraakkeli asialla.

QuoteÄlkää tehkö tyhmästi. Tehkää mieluummin järkevästi.

Onnistui!
"If you're running in fear of your own voters, there is nothing America can do for you".  JD Vance

Eikö ryssä kuole netissä länkyttämällä? Vielä ehtii värväytyä!  https://ildu.com.ua/

yrmio

Kuten moni muukin on jo sanonut niin Suomen tie on Kreikka heti siinä vaiheessa kun muu eurooppa ja korot lähtevät nousuun.

En jaksa uskoa että Suomen talous lähtisi muun maailman mukana sellaiseen nousukiitoon että se pelastaisi meidät Kreikan kohtalolta.

Poliittisilla päätöksillä tätä tilannetta ei korjata. Liian moni on riippuvainen tästä tulonsiirtohelvetistä. Jopa ylempi keskiluokka vastustaa joka ikistä tulonsiirtoja suitsivaa ideaa koska onhan meillä lapsilisät jne.... Sehän onkin terve syy maksaa 60% kokonaisveroastetta.

Minusta meillä on suhteellisen terve ja kohtalaisen kilpailukykyinen yksityinen sektori mutta elätettävien taakka on tällä hetkellä liian iso. Jos miettii vaikka omaa duunia niin liikevaihto jaettuna työntekijämäärällä yhtälö on karvan vaille 300k / lärvi. Ikävä kyllä tuolla 300k on elätettävä itsensä ja firman lisäksi lisäksi puolikas oleskeluyhteiskunnan jäsen + 1/4 julkisen sektorin seminaarikalkkuna.

yrmio

Quote from: Ulvokki on 03.04.2016, 14:21:35
QuoteJulkisella sektorilla (kunnat, valtio ja erilaiset liikelaitokset ja kirkko vielä päälle) noin 500 000 ihmistä töissä.
Työttömänä noin (laskentatavasta riippuen) noin 400 000 ihmistä.

Asiahan ei ole näin yksiselitteinen. Työttömiä halutaan tarkoituksellisesti sillä näiden avulla tehdään sitä palkkojen alennusta. Ongelmahan on siinä että työsuhteiden heikentäminen koskee vain tiettyjä ryhmiä. Yilmmissä johtavissa virkamiehissä on jopa lisäystä ja palkat kohoavat säännöllisesti. Ja toisaalta veroparatiisien kautta rahaa pyörittävät yksityiset yritykset vasta kalliiksi käyvätkin.

Kysymyshän on töiden järjetelystä ja arvottamisesta . Todelliset tulonsiirrot tehdään juuri näille yksityisille toimijoille.

Jos meillä ei olisi niin järjeton verotus niin verosuunnittelua ei ehka tarvittaisi.

Kunnon kommari-mielipide taas vaihteeksi. Meillä on ollut 20v se 500 000 ihmisen työvoimareservi eikä se ole palkkoja mihinkään laskenut, päin vastoin.


Laskentanuiva

Niin sen verran vielä että jos julkiselta puolelta saneerataan vaikkapa tuottavuuden nimessä 100 000(osa eläkkeelle) ihmistä kortistoon, niin julkisen puolen menot kyllä laskevat, kääntelee sitä miten päin tahansa.
Ja tuskin nuo 100 000 ihmistä nyt loppuelämäkseen työttömäksi jää vaan siirtyvät yksityissektorille, jolloin päinvastoin tulee niitä nettoveroja valtion kassaan.

Luulisi muuten pm Sipilän yritysjohtajan opein (kun puhuu tase kuntoon tms.) ensimmäiseksi laittavan rekrytointikiellon valtion hallinnoimiin laitoksiin. Kuntien pomojen pitäisi tehdä sama.

Joku henkilöstöpäällikkö antaa sitten omalla luvallaan päätöksen  uusien ihmisten palkkaukseen, jos organisaation sisältä ei löydy uud. koulutettavia tms.
Tämmöinen toiminta on täysin arkipäivää täällä yksityisektorilla.

Vai moniko tappiolla oleva firma rekrytoi uutta porukkaa??
Kyllä niissä laitetaan sekä muuttuvat-, että kiinteät kulut minimiin ja tuottavuutta sekä kustannustehokkuutta haetaan joka paikasta.
"Monilla on asioihin vain yksi näkemys, vaikka kuinka sanotaan, että ollaan suvaitsevaisia." - Teemu Selänne
(HS 31.1.2017)

Rikastaja

Julkisia menoja pitää leikata rajusti ja samalla tehdä rakenteellisia uudistuksia. Jos halutaan elvyttää, se pitää tehdä rakentamalla infrastruktuuria.
"Suomalaiset veteraanit ei pääse vieläkään kuntoutukseen, mutta ulkomaalaisille on kyllä tarjota valtion puolesta kaikki perkeleen kriisiavut ja terapeutit heti, jos grillijuhlilla sataa ja tötteröhattu kastuu."
- Tony Halme

yrmio

Quote from: Ulvokki on 03.04.2016, 15:27:35
QuoteKunnon kommari-mielipide taas vaihteeksi. Meillä on ollut 20v se 500 000 ihmisen työvoimareservi eikä se ole palkkoja mihinkään laskenut, päin vastoin.

Kuntouttavassa työtoiminnassa tai työkokeilussa tehdään työtä 9 markan matkakorvauksella peruspäivärahan lisäks, verot ovat 20%. Siitä ei kerry eläkettä tai lomarahoja ja työtön on velvoitettu vastaanottamaan juuri sitä työtä joka hönelle osoitetaan.
Tällä hetkellä kuntien matalamman koulutustason töistä valtaosa tehdään tämän kautta. Lisäksi jotkin yritykset ovat kierrättäneet tuotantoaan työttömien kuntouttavan työtoimintana. Tottakai tämä on selkeää palkkojen laskua ja haetaan uutta normaalia työelämään.

Järjen käyttö ja tosiasioiden tunnustaminen ei ole kommunismia. Kommunismi lällätykset ovat sellaista koulupoikakulttuuria josta olisi hyvä päästä eroon mikäli mielitään poliittista uskottavuutta.

Voi kun se olisikin noin helppoa.... Ottaa vaan ilmaisia nohevia työntekijöitä työkkäristä ilmaiseksi painamaan rahaa meidän firmaan...

Totuushan on se että tällä hetkellä edes ns. tervejärkisistä aikuisopiskeljoista alle puolet ovat sellaisia jotka ovat edes teorian tasolla potentiaalsia työntetekijöitä jos heille pitää maksaa täysi tes-palkka firman omasta pussista. En uskalla edes ajatella mitä se prosentti on ns. kuntoutujissa.

Meillä on käynyt jos jonkinlaista kääntyjää ja seinän pystyssäpitelijää mutta suurimmasta osasta on ollut enemmän haittaa kuin hyötyä. Ja ei ole kyse mistään ruudin uudelleen keksimisestä: porausta, sahausta, hitsausta jne.....

Edes se että vaivautuisi joka päivä paikalle ja oikeaan aikaan tuntuu olevan aika isolle osalle täysi mahdottomuus. Saati sitten se että pystyisi tekemään kieltämättä yksitoikkoista työtä 8 tuntia päivässä.

MIksi tehdä mitään kun käytännössä saman elintason kuin metallialan aloittelevan duunarin palkan saa liittymällä oleskeluyhteiskunnan kantajäseneksi.

Onko maailmassa yhtään muuta maata jossa ikinä päivääkään työtä tehneellä ihmisellä voi olla varaa ajaa autolla tai omistaa uusmpia kännyköitä / elektroniikkaa. Tai matkusella.....

Sosialisimi on pilannut tämä maan totaalisesti..... Se on synkkä fakta josta ei pääse mihinkään. 

lapilli

Se on aika huolestuttava näkemys, että tulee halvemmaksi maksaa ihmiselle siitä että hän makaa kotona, kuin että hän tekisi jotain 'tuottamatonta' työtä. Varsinkin kun puhutaan nuorista. Syrjäytyminen nuorena voi johtaa elinikäiseen sosiaalihuollon asiakkuuteen, erilaisiin mielenterveysongelmiin, päihteiden väärinkäyttöön, you name it. Nuorten työllistämiseksi jonkinlainen velkaelvytys voisi tulla kyseeseen varsinkin nykyisessä tilanteessa, kun yksityinen puoli ei kykene työllistämään vastavalmistuvia nuoria.

http://www.taloussanomat.fi/tyo-ja-koulutus/2011/01/31/alle-30-vuotiaat-tassako-luusereiden-sukupolvi/20111326/139
http://www.uusisuomi.fi/raha/178635-tuloromahdus-1980-1995-syntyneiden-petos-totta-suomessakin-suuret-ikaluokat-pelastivat

Yhteiskunnassa täytyisi tehdä niin suuria rakennemuutoksia, ettei se taida nykyisellään onnistua. Syvemmälle suohon mennään.

Saturoitunut

Quote from: lapilli on 03.04.2016, 17:32:57
Se on aika huolestuttava näkemys, että tulee halvemmaksi maksaa ihmiselle siitä että hän makaa kotona, kuin että hän tekisi jotain 'tuottamatonta' työtä. Varsinkin kun puhutaan nuorista. Syrjäytyminen nuorena voi johtaa elinikäiseen sosiaalihuollon asiakkuuteen, erilaisiin mielenterveysongelmiin, päihteiden väärinkäyttöön, you name it. Nuorten työllistämiseksi jonkinlainen velkaelvytys voisi tulla kyseeseen varsinkin nykyisessä tilanteessa, kun yksityinen puoli ei kykene työllistämään vastavalmistuvia nuoria.

http://www.taloussanomat.fi/tyo-ja-koulutus/2011/01/31/alle-30-vuotiaat-tassako-luusereiden-sukupolvi/20111326/139
http://www.uusisuomi.fi/raha/178635-tuloromahdus-1980-1995-syntyneiden-petos-totta-suomessakin-suuret-ikaluokat-pelastivat

Yhteiskunnassa täytyisi tehdä niin suuria rakennemuutoksia, ettei se taida nykyisellään onnistua. Syvemmälle suohon mennään.

Eikö kaikkien työllistäminen julkiselle sektorille ollut aika pitkälti juuri se, mitä Kreikassa tehtiin ennen romahdusta? Yksityisen puolen kyvyttömyys työllistää ihmisiä on se varsinainen ongelma, eikä se korjaannu mitenkään sillä, että kaikki otetaan valtion leipiin. Tilanne lähtee paranemaan vain yksityisen puolen työllistämismahdollisuuksia parantamalla. Valitettavasti vain äänet saa aina se helppoheikki, joka vakuuttaa, että minkään ei tarvitse muuttua. Tai että kaikki on ahneiden yksityisten työnantajien syytä. Sosialismin kuristama kansa haluaa aina vain lisää sosialismia.

Vörå

Velkaelvytystä ja paljon! Suuria infrastruktuurin työllisyyttä parantavia perusparannusprojekteja, työvoimaintensiivisiin investointeihin kohdistettuja veronalennuksia, suuria panostuksia suomalaiseen aseteollisuuteen - samalla rakenteellisen vajeen kovaa karsintaa ja raskaan hallinnon ja palveluntuottamisen kevennyksiä. Jos olisi oma valuutta niin inflaatiota putkeen ja painokoneet ei kun laulamaan, merkittävä devalvaatio valuuttaan. Takaisin talouskasvuun! Siis tämän voivottelun ja toimettomuuden sijasta.

Mutta eihän tätä tietenkään tulla tekemään - aina sitä saa ihminen unelmoida...

Raksa_Mies

Quote from: Vöyri on 04.04.2016, 08:25:14
Velkaelvytystä ja paljon! Suuria infrastruktuurin työllisyyttä parantavia perusparannusprojekteja, työvoimaintensiivisiin investointeihin kohdistettuja veronalennuksia, suuria panostuksia suomalaiseen aseteollisuuteen - samalla rakenteellisen vajeen kovaa karsintaa ja raskaan hallinnon ja palveluntuottamisen kevennyksiä. Jos olisi oma valuutta niin inflaatiota putkeen ja painokoneet ei kun laulamaan, merkittävä devalvaatio valuuttaan. Takaisin talouskasvuun! Siis tämän voivottelun ja toimettomuuden sijasta.

Mutta eihän tätä tietenkään tulla tekemään - aina sitä saa ihminen unelmoida...

Yksi hyvä askel olisi typerä 5 vuoden irtisanomissuoja kuntaliitosten yhteydessä. Pahimmillaan irtisanomissuoja kestää ikuisuuksia, kun tulee uusia liitoksia ja kuntaliitosten hyödyt valuvat nollaan.

lapilli

Quote from: Saturoitunut on 04.04.2016, 08:17:35
Quote from: lapilli on 03.04.2016, 17:32:57
Se on aika huolestuttava näkemys, että tulee halvemmaksi maksaa ihmiselle siitä että hän makaa kotona, kuin että hän tekisi jotain 'tuottamatonta' työtä. Varsinkin kun puhutaan nuorista. Syrjäytyminen nuorena voi johtaa elinikäiseen sosiaalihuollon asiakkuuteen, erilaisiin mielenterveysongelmiin, päihteiden väärinkäyttöön, you name it. Nuorten työllistämiseksi jonkinlainen velkaelvytys voisi tulla kyseeseen varsinkin nykyisessä tilanteessa, kun yksityinen puoli ei kykene työllistämään vastavalmistuvia nuoria.

http://www.taloussanomat.fi/tyo-ja-koulutus/2011/01/31/alle-30-vuotiaat-tassako-luusereiden-sukupolvi/20111326/139
http://www.uusisuomi.fi/raha/178635-tuloromahdus-1980-1995-syntyneiden-petos-totta-suomessakin-suuret-ikaluokat-pelastivat

Yhteiskunnassa täytyisi tehdä niin suuria rakennemuutoksia, ettei se taida nykyisellään onnistua. Syvemmälle suohon mennään.

Eikö kaikkien työllistäminen julkiselle sektorille ollut aika pitkälti juuri se, mitä Kreikassa tehtiin ennen romahdusta? Yksityisen puolen kyvyttömyys työllistää ihmisiä on se varsinainen ongelma, eikä se korjaannu mitenkään sillä, että kaikki otetaan valtion leipiin. Tilanne lähtee paranemaan vain yksityisen puolen työllistämismahdollisuuksia parantamalla. Valitettavasti vain äänet saa aina se helppoheikki, joka vakuuttaa, että minkään ei tarvitse muuttua. Tai että kaikki on ahneiden yksityisten työnantajien syytä. Sosialismin kuristama kansa haluaa aina vain lisää sosialismia.

Eihän se tietenkään toimi että kaikki työskentelee valtiolla, mutta valtion tukityöllistäminen pitäisi nähdä vain väliaikaisena ratkaisuna, jolla estetään ihmisten syrjäytyminen. Samalla olisi huolehdittava, että yksityisen sektorin toimintaedellytykset paranevat. Vaarana tietenkin on että väliaikaiseksi tarkoitetut tukityöllistämispalvelut muuttuvatkin pysyväksi tukiautomaatiksi. Ongelma voi olla myös koko nykyisessä koulutusjärjestelmässä, mutta toisaalta diplomi-insinöörejäkin valmistuu tällä hetkellä suoraan kortistoon. Nyt on toivottavasti vain murrosvaihe menossa, ja tulevaisuudessa yksityinen sektori pystyisi työllistämään nykyistä useamman. Lähinnä ajoin takaa sitä, että velkaelvytys pitäisi kohdistaa toimenpiteisiin, jotka ehkäisevät kulujen kasvua tulevaisuudessa. Syrjäytyneet ne vasta kalliiksi tuleekin.

Kulttuurirealisti

Quote from: Laskentanuiva on 03.04.2016, 15:08:06
Niin sen verran vielä että jos julkiselta puolelta saneerataan vaikkapa tuottavuuden nimessä 100 000(osa eläkkeelle) ihmistä kortistoon, niin julkisen puolen menot kyllä laskevat, kääntelee sitä miten päin tahansa.
Ja tuskin nuo 100 000 ihmistä nyt loppuelämäkseen työttömäksi jää vaan siirtyvät yksityissektorille, jolloin päinvastoin tulee niitä nettoveroja valtion kassaan.

Niin, voisiko joku taloustieteen guru selittää, että jos keskimäärin vähän alle 3 000 euron kuukausipalkalla julkisella painava siirtyy kortistoon, niin miten julkisen puolen menot lisääntyvät? Tai hidastuuko talous? Kyllähän esim. sen työttömäksi jäävän julkisen tyypin kulutus vähenee, mutta jos verotusta kevennetään, niin se sama raha jää käytettäväksi yksityisen ja julkisen sektorin palkansaajille (ok, unelmaa että verotus kevenisi).
"Ovela tapa pitää ihmiset passiivisina ja kuuliaisina on rajoittaa tiukasti hyväksyttävien mielipiteiden kirjoa, mutta sallia hyvin vilkas keskustelu sen kirjon sisällä. ... tämä antaa ihmisille tunteen, että ajattelu on vapaata." - Chomsky

Gunnar Hymén

bensavero nousee, rahaa siirretään isoihin tiekorjauksiin, mutta samalla leikataan pienteiden osuudesta 3 vuoden aikana

paskaa, paskaa, paskaa, paskaa
09.11.2016
Winnipeg Jets, Patrik Laine - 3+1
POTUS, Donald Trump - 100-0 vs Hillary