News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

2016-02-11 HS: Perheenyhdistäminen vaatii vastedes vakaita tuloja (yhdistetty)

Started by B52, 12.02.2016, 01:20:41

Previous topic - Next topic

Tuomas3

Turhan valitusvirren sijaan jokainen voi jakaa tietämystään kansanedustajille ja yrittää vaikuttaa. Suvakkipuolella on lobbauskoneisto toimittajia myöten, joka jakaa kokoajan disinformaatiota päättäjille. Homman asiantuntijat voisivat yrittää vaikuttaa nuiviin kansanedustajiin, joita löytyy kyllä jonkin verran jokaisesta hallituspuolueesta. Eli asiantuntemus aseeksi näille käteen ja ystävällinen asenne asiantuntemusta jakaessa.

Uuno Nuivanen

Quote from: Ajattelija2008 on 07.11.2016, 12:00:34
Kokoomus ja Keskusta Sipilän johdolla pyrkivät houkuttelemaan Suomeen laitonta halpatyövoimaa. "Perheenyhdistäminen" on yksi houkuttelukeino.

Mutta mihin ihmeen töihin?   ???

hattiwatti

^ Rakennusteollisuuden elvytykseen ja asuntoarvon manipuloimiseen ylöspäin pankkien taseissa http://www.hs.fi/kaupunki/a1478404724649?ref=a-uusim-#3

Tarvitsee ihmismassa aika paljon asuntoja ja infraa, ja niiden tuotanto elvyttää taloutta kummasti lyhyellä aikavälillä.


hattiwatti

^ Mistä taas finanssiteollisuus tykkää, ja varsinkin ylikansallisen tason banksterismi. En liene kaukana totuudesta, jos Soros-touhun missio on saada valtiot romahtamaan velkoihinsa, jotta niiden velkabondien treidauksella saa mukavia pikavoittoja ja kliimaksina imaista konkurssiin menneen valtion kansallisomaisuus halvalla. Valitettavasti nuivaa politiikkaa dominoi ainainen nillitys punavihreistä, jotka eivät olleet tässäkään hallituksessa.

hattiwatti

Quote from: Tuomas3 on 07.11.2016, 12:01:45
Turhan valitusvirren sijaan jokainen voi jakaa tietämystään kansanedustajille ja yrittää vaikuttaa. Suvakkipuolella on lobbauskoneisto toimittajia myöten, joka jakaa kokoajan disinformaatiota päättäjille. Homman asiantuntijat voisivat yrittää vaikuttaa nuiviin kansanedustajiin, joita löytyy kyllä jonkin verran jokaisesta hallituspuolueesta. Eli asiantuntemus aseeksi näille käteen ja ystävällinen asenne asiantuntemusta jakaessa.

Been there done that. Hyvin traumaattista oli, ja tappiolle on tullut jäätyä. Vastaavia kokemuksia muillakin. Ei toimi. Sen on oltava molemminpuolinen suhde.

Mun mielestä sen osapuolen joka saisi omaa 'duunian' ILMAISEKSI vaikka laittamalla jonkun palkatun avustajansa lukemaan hommaforumia palkkansa vastineeksi tulisi olla aloitteellisempi osapuoli. Osaahan ne käyttää foorumia vaalimainostukseen ja vaalirahan keräämiseen, joten ei luulisi olevan vaikeaa vetää vähän pitemmälle tiedonhankinnassa - jos kiinnostusta on.

Jos tuon korkean riman yli pääsee, niin sitten tuottava osapuoli voi aktivoitua järjestelmälliseen työhön.

falco

Tuo LongPlayn kuvaus tapahtumista on hyvin uskottavan tuntuinen ja kertoo paljon. Vaikkapa sen, miksi Simon Elo selittää, että kesän (2016) jälkeen hallitus jatkaa ryhdikkäästi perheenyhdistämisen ehtojen tiukentamisia sovitun mukaisesti, vaikka mitään ei enää siltä saralta kuulu. Elo toivoo, että äänestäjät eivät enää muistaisi häneltä asian perään kysellä.

Eri galluppien perusteella selkeä enemmistö suomalaisista on maahanmuuttokriittisiä. On iso kysymys, miksi porvaripuolueet kokoomus ja keskusta eivät aja tiukennuksia Euroopan löyhimpään maahanmuuttopolitiikkaan, vaan kiristysten vaatiminen on yksinomaan perussuomalaisten huterilla harteilla - ja sitten heitä vedetään kölin alta jutussa kuvatun mukaisesti.

Keskustan äänestäjissä ja eduskuntaryhmässäkin on merkittävissä määrin arvokonservatismia, joka yleensä korreloi maahanmuuttokriittisyyden kanssa. Mikä selittää kepun linjan maahanmuuttoon, joka on ollut vähintään "yhdentekevä" ellei liberaali? Ehkäpä merkittävänä selittävänä tekijänä on uskonnollinen ja hömelönhumaani pääministeri, jonka silmät kostuvat yksittäisten pakolaisten tarinoita seuratessa? Sipilä ilmeisesti ottaa kantaa maahanmuuttoon tunteen eikä järjen perusteella. Toisena selittävänä tekijänä lienee se, että kepun kansanedustajista suuri enemmistö asunee kaukana niiltä alueilta, joissa humanitaarisen maahanmuuton lieveilmiöt ovat jo näkyvissä, ts. omakohtainen kokemus maahanmuuton nurjista puolista puuttuu kokonaan. Myös harvalla kepun äänestäjällä sitä on, joten viestiä kentältä ei tule kepulaisten edustajien korviin. Kepun eduskuntaryhmä elää impivaarassa eikä usko, että lammastarhan ympärille tarvitsee aitaa rakentaa, kun tähänkin asti ollaan ilman pärjätty.

Kokoomuksen liberaali linja, mistä se johtuu? Arvoton broileriprototyyppi Katainen sekä federalisti-globalisti Stubb puolueen puheenjohtajina ovat varmasti vaikuttaneet politiikkaan. Nykyinen sattumapuheenjohtaja Orpo jatkaa edellisten linjalla, kun omaa linjaa tai omia mielipiteitä ei ole.

Ilmeisesti pääkaupunkiseudun kokoomuslaiset näkevät vihreät puolueen merkittävimpänä kilpailijana. Sama kymmentuhatpäinen äänestäjäjoukko (itsensä porvarillisiksi ja edistyksellisiksi mieltävät koulutetut) valitsee vaaleista toiseen kahden poliittisesti korrektin vaihtoehdon välillä. Ohjaako tämä kokoomusta samoille linjoille vihreiden kanssa mm. maahanmuuttokysymyksessä?

Tänään uutisoitiin mielenkiintoisesta tutkimuksesta, jonka mukaan vihreiden kannattajista 69% sijoittaa itsensä vasemmistoon ja 19% oikeistoon. Sama tutkimus kertoo, että perussuomalaisten kannattajakunta olisi oikeistolaistunut, ts. vasemmistolaiset ovat lähteneet demareihin ja jäljelle ovat jääneet sitkeät oikeistolaiset maahanmuuttokriittiset - siltä osin kun he eivät ole lähteneet nukkuviin. Kokoomuksen kannattaisi pohtia, miten pitkälle puolueen kannattaa mennä houkutellakseen vasemmistolaisia vihreitä äänestäjikseen.

Persut on hallituksen panttivankina ja puolueena Soinin panttivanki. Hallituksesta ei uskalleta lähteä, koska uudet vaalit vievät joka toiselta edustajalta duunin. Toisaalta Soinin aikana ei edes pohdita hallituskriisin mahdollisuutta, koska puheenjohtaja on saavuttanut omat, henkilökohtaiset tavoitteensa. Kaikki on hyvin Soinin näkökulmasta. Kukaan ei uskalla haastaa väsynyttä vasemmistopopulistia puolueen johdossa, vaikka jäävuori näkyy isona edessä.

Ant.v2

Quote from: Roope on 07.11.2016, 11:38:10
Quote from: orientexpressen on 07.11.2016, 11:29:01
Johtunee pääosin siitä, että yksi osapuoli on liki täysin kokematon näissä ympyröissä, kun taas kahdella muulla on niistä vuosikymmenten kokemus. Kokematonta on helppo vedättää.

Mutta miksi tällainen harhautus sivulauseilla ja tulkinnoilla, kun voisi heti alussa sanella ehdot? Mitä hyötyä keskusta ja kokoomus saivat tuosta tempusta itselleen, kun asioiden todellinen laita selvisi joka tapauksessa heti perään, kun ryhdyttiin valmistelemaan lakeja?

"Sivulausehuijaus" lienee vain tekosyy. Keskusta ja kokoomus ovat sanelleet tähänkin asti hallituksen politiikan täysin, myös maahanmuuton osalta. Esimerkiksi Petteri Orpo heitti heti salkun saatuaan hallitusohjelman perussuomalaiset kirjaukset roskiin.

Ilman sivulausettakin kokoomus ja keskusta olisivat joka tapauksessa ilmoittaneet, että näin tehdään kuin he haluavat ja perussuomalaiset olisivat siihen taipuneet. Tämä sivulause on vain perussuomalaisten oma turva, jolla he perustelevat oman saamattomuutensa.

Keskusta ja kokoomus ovat kovuutensa näyttäneet. Nehän meinasivat kaataa hallituksenkin kun joutuivat keskenään jostain pikkuasiasta kinaan. Luuleeko joku, että kumpikaan taipuisi itselleen aivan keskeisissä kysymyksissä siksi, että papereissa on jokin sivulause, joka voitaisiin tulkita heidän kannaltaan myös epäedullisesti? Eivät taatusti!

Ongelmallisinta on kuitenkin se, että tilanteen korjaamisen sijaan nuivat perussuomalaiset kansanedustajat ovat keskittyneet sarjakämmien hiljentämiseen, pimittämiseen ja vääränlaisten kommenttien poistamiseen.
"Siniset jatkaa täysillä" (Sampo Terho)

Skeptikko

Quote from: Ant.v2 on 08.11.2016, 00:41:52
"Sivulausehuijaus" lienee vain tekosyy. Keskusta ja kokoomus ovat sanelleet tähänkin asti hallituksen politiikan täysin, myös maahanmuuton osalta. Esimerkiksi Petteri Orpo heitti heti salkun saatuaan hallitusohjelman perussuomalaiset kirjaukset roskiin.

Missä viipyy sekin hallitusohjelmaan kirjattu selvitys maahanmuuton kustannuksista? Joka tapauksessa, jos Perussuomalaisilla olisi yhtään järkeä, heidän pitäisi tehdä nämä kaksi asiaa:

1) Alkaa vihdoin taas pitää julkisuudessa meteliä asiallisesti, mutta nuivasti hallitsemattoman maahanmuuton kestämättömyydestä niin taloudellisesti, yhteiskunnallisen muutoksen, islamisoitumisen, terrorismin, homojen ja naisten oikeuksien yms suhteen - ja vaatia julkisuudessa tähän tiukennuksia. Tämä nostaisi kissan pöydälle, voisi pakottaa Kokoomuksen ja Keskustan ottamaan asioihin julkisuudessa kantaa ja samalla vihdoin nostaa Perussuomalaisten kannatusta korkeaksi, jolloin mahdollinen hallituksen hajoaminenkaan ei enää olisi samanlainen uhka kuin mitä se nyt Soinin umpikujapolitiikan myötä on.

2) Hallituksen sisällä ryhtyä vihdoin kumileimasimen sijasta hankaliksi (tätä samaahan ovat Keskusta ja Kokoomuskin tehneet, mm. uhkaamalla hallituksen hajoamisella). Jos Perussuomalaiset eivät saa käytännössä mitään ajamiaan asioita maahanmuuton kiristämisen suhteen aikaiseksi, niin pitäisi ilmoittaa, että vastavuoroisesti Perussuomalaiset eivät tule kannattamaan mitään/juuri mitään Kokoomuksen ja Keskustan ajamia kantoja esimerkiksi SOTEen ja KIKYyn. Siitä vain neuvottelemaan SDP:n kanssa SOTEsta ja KIKYsta, jos ei kelpaa tehdä mitään myönnytyksiä Perussuomalaisten ajamien kantojen suhteen.
En homona toivota tervetulleiksi Suomeen henkilöitä, jotka haluavat tappaa minut:
http://www.bbc.com/news/magazine-33565055

Tanskan pakolaisapu: hallitsematon tulijatulva johtamassa armageddoniin ja yhteiskuntamme tuhoon:
http://jyllands-posten.dk/international/europa/ECE7963933/Sammenbrud-truer-flygtningesystem/

Roope

Quote from: Ant.v2 on 08.11.2016, 00:41:52
"Sivulausehuijaus" lienee vain tekosyy. Keskusta ja kokoomus ovat sanelleet tähänkin asti hallituksen politiikan täysin, myös maahanmuuton osalta. Esimerkiksi Petteri Orpo heitti heti salkun saatuaan hallitusohjelman perussuomalaiset kirjaukset roskiin.

Ilman sivulausettakin kokoomus ja keskusta olisivat joka tapauksessa ilmoittaneet, että näin tehdään kuin he haluavat ja perussuomalaiset olisivat siihen taipuneet. Tämä sivulause on vain perussuomalaisten oma turva, jolla he perustelevat oman saamattomuutensa.

Eli eräänlainen pyramidihuijaus? Kieltämättä uskottavin selitys tähän mennessä.

Eipä muuten hiiskahdustakaan noista Long Playn paljastuksista persuleiristä, mikä käytännössä tarkoittaa niiden vahvistamista.

Milloinkas muuten ilmestyi se PS:n jäsenkirje, jonka mukaan jo sovittuja perheenyhdistämisen kiristyksiä ei sitten tehdäkään, koska ne olisivat kansainvälisten sopimusten vastaisia?
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Skeptikko

Quote from: Roope on 08.11.2016, 12:36:28
Milloinkas muuten ilmestyi se PS:n jäsenkirje, jonka mukaan jo sovittuja perheenyhdistämisen kiristyksiä ei sitten tehdäkään, koska ne olisivat kansainvälisten sopimusten vastaisia?

Mikäs juttu tämä oikein on?
En homona toivota tervetulleiksi Suomeen henkilöitä, jotka haluavat tappaa minut:
http://www.bbc.com/news/magazine-33565055

Tanskan pakolaisapu: hallitsematon tulijatulva johtamassa armageddoniin ja yhteiskuntamme tuhoon:
http://jyllands-posten.dk/international/europa/ECE7963933/Sammenbrud-truer-flygtningesystem/

Roope

Quote from: Skeptikko on 08.11.2016, 12:39:22
Mikäs juttu tämä oikein on?

Joku lainasi täällä joskus hänelle tullutta PS:n (kuukausittaista?) jäsenkirjettä, jossa ylpeiltiin PS:n aikaansaannoksilla hallituksen maahanmuuttopolitiikassa, mutta väitettiin, että kansainväliset sopimukset valitettavasti estävät muiden perheenyhdistämisen tiukennusten kuin toimeentuloedellytyksen käyttöönoton. Käsittämätön valhe, kun EU:n perheenyhdistämisdirektiivi nimenomaan määrittelee ne muut sallitut tiukennukset, jotka hallitus aiemmasta sopimuksestaan huolimatta siis hylkäsi.

Olen useampaan kertaan tivannut täällä Turkkilalta ja muilta, kuka vastasi tuosta kusetustekstistä, mutta en ole saanut mitään vastausta. Nyt tiedämme, miksi tekijää ei paljastettu, mutta kiinnostaisi tietää, milloin kirje lähetettiin. Siitä voi päätellä jotain kupletin juonesta.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Ant.v2

Quote from: Roope on 08.11.2016, 12:55:07
Joku lainasi täällä joskus hänelle tullutta PS:n (kuukausittaista?) jäsenkirjettä

Jäsenkirje tulee sähköpostiin viikoittain. Se tuskin on kovin suuri salaisuus. Kesällä taisi olla pieni tauko.
"Siniset jatkaa täysillä" (Sampo Terho)

Kemolitor

KHO:lta on tullut mielenkiintoinen päätös perheenyhdistämiseen liittyen. Maahanmuuttoviraston sivuilla todetaan ensinnäkin näin:
Quote
Perheenjäsenten piiri on laissa määritelty, eikä se ehkä vastaa sitä, miten ihmiset itse mieltävät perheeseensä kuuluvat jäsenet. Suomalainen perhekäsitys on suppeampi kuin monissa muissa maissa.

Suomen kansalaisten ja muiden kuin EU-kansalaisten ja heihin rinnastettavien perheenjäseniä ovat:
aviopuoliso
rekisteröity parisuhdekumppani
avopuoliso
alle 18-vuotiaan lapsen huoltaja
lapsi
http://www.migri.fi/perheenjasenen_luokse_suomeen

Mutta myös näin:
Quote
Kansainvälistä suojelua saaneen muu omainen

Sinulle voidaan myöntää oleskelulupa perhesiteen perusteella myös, jos olet Suomesta kansainvälistä suojelua saaneen muu omainen kuin aviopuoliso, rekisteröity parisuhdekumppani, avopuoliso, alle 18-vuotiaan lapsen huoltaja tai lapsi.
Mitä luvan myöntäminen edellyttää?

Oleskelulupa voidaan myöntää, jos Suomessa asuva omaisesi on saanut Suomesta kansainvälistä suojelua ja
tarkoituksenne on Suomessa jatkaa jo aikaisemmin vietettyä kiinteää perhe-elämää tai
olet täysin riippuvainen Suomessa asuvasta omaisestasi.

Perhe-elämänne katkeamisen on tullut tapahtua pakottavasta syystä.

Riippuvuus Suomessa asuvasta omaisesta tarkoittaa sekä fyysistä että psyykkistä riippuvuutta. Pelkkä taloudellinen riippuvuus ei merkitse täyttä riippuvuutta. Yleensä tähän ryhmään kuuluvat henkilöt ovat täysi-ikäisen Suomessa asuvan henkilön iäkkäät vanhemmat sekä täysi-ikäiset lapset ja naimattomat sisarukset. Heikon terveydentilan ja hoidon tarpeen vuoksi ei yleensä myönnetä oleskelulupaa, jos hakijalla on kotimaassaan mahdollisuus saada hoitoa sairauksiinsa.

Jos lupaa haettaessa vedotaan hakijan huonoon terveydentilaan, on hakemukseen liitettävä lääkärintodistukset.

http://www.migri.fi/perheenjasenen_luokse_suomeen/hakemuksen_tayttaminen/kansainvalista_suojelua_saaneen_perheenjasen/muu_omainen

KHO on nyt pohdiskellut yhtä tällaista tapausta. Maahanmuuttovirasto ja hallinto-oikeus olivat jo hylänneet irakilaisen miehen hakemuksen perheenyhdistämisestä hänen vanhempiensa osalta:

Quote
KHO:2016:167

Asiassa oli ratkaistavana, oliko oleskeluoikeuden epääminen toissijaisen suojelun perusteella oleskeluluvan saaneen Irakin kansalaisen vanhemmilta ulkomaalaislain 115 §:n 1 momentissa tarkoitetulla tavalla kohtuutonta muun ohella sen vuoksi, että asianomaisten oli Suomessa tarkoitus jatkaa aikaisemmin viettämäänsä kiinteää perhe-elämää.
-----
Maahanmuuttovirasto on selostanut soveltamansa säännökset ja perustellut päätöstään seuraavasti:

Hakijat ovat perheenkokoajan vanhemmat. Perheenkokoajalle on myönnetty 18.6.2014 jatkuva (A) oleskelulupa toissijaisen suojelun perusteella päätöspäivämäärästä alkaen neljäksi vuodeksi. Perheenkokoajalla on Suomessa toissijainen suojeluasema.

Perheenkokoajan aviovaimo ja kaksi alaikäistä lasta ovat hakeneet oleskelulupaa Suomeen samanaikaisesti hakijoiden kanssa. Maahanmuuttovirasto on myöntänyt heille 16.6.2015 jatkuvat (A) oleskeluluvat Suomeen perhesiteen perusteella ajalle 16.6.2015–16.6.2016.

Hakijat ovat kertoneet olevansa eläkkeellä. Kertomansa mukaan he ovat asuneet Bagdadissa koko ajan yhdessä perheenkokoajan sekä hänen vaimonsa ja lastensa kanssa siihen saakka, kunnes perheenkokoaja on lähtenyt pois kotimaasta. Kertomansa mukaan hakijoiden olisi tarkoitus asua myös Suomessa poikansa ja hänen perheensä kanssa. Hakijat ovat kertoneet olevansa riippuvaisia perheenkokoajasta, koska he ovat vanhoja eivätkä pärjää ilman perheenkokoajan tukea ja apua. Hakijoiden kertoman mukaan perheenkokoaja tukee heitä taloudellisesti. Kertomansa mukaan asianosaiset pitävät toisiinsa yhteyttä puhelimitse ja internetin välityksellä. Perheenkokoajan isä on kertonut, että hänellä on verenpainetta ja vatsahaava, minkä lisäksi hänellä on ollut kaksi silmäleikkausta. Hän on kertonut saaneensa Irakissa hoitoa sairauksiinsa. Perheenkokoajan äiti on kertonut, että hänellä on verenpainetta ja silmäsairaus.
-----
Perheenkokoajan kertoman mukaan perheen tilanne Irakissa on vaarallinen ja perhe pelkää terroristien tulevan surmaamaan heidät, mikä on vaikuttanut asianosaisten psyykkiseen vointii
-----
Oleskelulupaa ei myönnetä, koska hakijat eivät ole sillä tavalla riippuvaisia Suomessa asuvasta perheenkokoajasta, että he eivät voisi kohtuudella jatkaa elämistään kotimaassaan.

Hakijoiden kotimaassa on mahdollista palkata ulkopuolista apua, jos hakijat eivät pärjää kotona yksin. Pelkkä taloudellinen riippuvuus ei ole peruste oleskeluluvan myöntämiselle. Perheenkokoaja voi tukea hakijoita taloudellisesti asuinmaahan.

Hakijoiden kotimaassa vallitsevat olosuhteet, hakijoiden siellä mahdollisesti kokemat ongelmat, perheenkokoajan huoli hakijoista ja sukulaisten halu asua lähellä toisiaan eivät ole sellaisia ulkomaalaislaissa tarkoitettuja seikkoja, joiden nojalla ydinperheen ulkopuoliselle omaiselle myönnettäisiin oleskelulupa perhesiteen perusteella.

Yleisen elämänkokemuksen perusteella kotimaastaan Suomeen muuttaneen perheenkokoajan on muuttaessaan pitänyt tietää, että kotimaahan jäänyt omainen mahdollisesti tarvitsee ikääntymisestä johtuen jossain vaiheessa ulkopuolista apua.

Ikääntyminen ja siitä johtuvat sairaudet eivät ole sellaisia olennaisia muutoksia, joiden perusteella hakijat eivät voisi kohtuudella jatkaa elämistään kotimaassaan.
-----
Korkeimman hallinto-oikeuden ratkaisu

Perheenkokoajalle on myönnetty Suomessa toissijaista suojelua. Maahanmuuttovirasto on Bagdadin turvallisuustilannetta koskevan maatiedon huomioon ottaen katsonut, että hän olisi kotialueelleen palatessaan vaarassa kärsiä mielivaltaisesta väkivallasta kansainvälisen tai maan sisäisen aseellisen selkkauksen yhteydessä johtuvaa vakavaa ja henkilökohtaista vaaraa. Koska perheenkokoaja ei ole voinut palata Irakiin, hänen ja hänen vanhempiensa välisen perhe-elämän ei ole katsottava päättyneen vapaaehtoisesti. Perheenkokoajan vanhemmat ovat hakeneet oleskelulupaa noin neljä kuukautta sen jälkeen, kun perheenkokoajalle on myönnetty oleskelulupa Suomeen, samaan aikaan perheenkokoajan vaimon ja lasten kanssa. Heidän on siten katsottava hakeneen oleskelulupaa viipymättä. Näin ollen ja kun otetaan vielä huomioon se, että perheenkokoajan vanhemmilla ei ole enää sukulaisia Bagdadissa ja heidän on kertomansa mukaan muutettava säännöllisin väliajoin asunnosta toiseen, oleskeluluvan epäämistä on pidettävä 115 §:ssä tarkoitetulla tavalla kohtuuttomana.

Oleskeluluvan epääminen perheenkokoajan vanhemmilta olisi kohtuutonta sen vuoksi, että heidän on Suomessa tarkoitus jatkaa perheenkokoajan kanssa aikaisemmin viettämäänsä kiinteää perhe-elämää. Näin ollen vanhemmille on myönnettävä oleskeluluvat ulkomaalaislain 115 §:n nojalla.
-----
Koko päätösteksti:
KHO:2016:167


Roope

Quote from: Roope on 06.11.2016, 22:19:38
...
VIIME JOULUKUUSSA keskustelu Suomeen tulleista turvapaikanhakijoista velloi rajuna. Kaiken kohinan keskellä hallitus julkisti turvapaikkapoliittisen toimenpideohjelmansa. Monen muun asian ohella siinä päätettiin perheenyhdistämisen ehdoista. Hallitus otti tiukan linjan. Se päätti asettaa korkeat tulorajat turvapaikan saaneiden ihmisten perheenyhdistämiselle. Esimerkiksi kahden lapsen ja puolison saamiseksi Suomeen pitäisi turvapaikan saaneen aikuisen ansaita nettona 2 600 euroa kuussa.
Tulorajat koskevat myös alaikäisinä maahan saapuneita turvapaikanhakijoita.
Perussuomalaiset ovat esitelleet perheenyhdistämisen tiukennusta puolueen poliittisena voittona. Puolue tiedotti nettisivuillaan toukokuussa: "Perussuomalaisten maahanmuuttolinjaukset toteutumassa."

TODELLISUUDESSA PERUSSUOMALAISTEN sisällä kuohui tuolloin. Puolueen maahanmuuttovastainen siipi, niin sanotut nuivat, olivat pettyneitä. He olivat toivoneet perheenyhdistämisen ehtoihin huomattavasti rajumpia kiristyksiä. Niitä perussuomalaiset, muun muassa eduskuntaryhmän puheenjohtaja Sampo Terho, olivat neuvotteluissa ajaneet, ja ryhmän sisällä oltiin siinä uskossa, että nämä kiristykset oli heille luvattu.
Perussuomalaiset olivat halunneet, että tulorajan lisäksi perheenyhdistämisen ehdoiksi olisi asetettu vaatimus hakijan suomen kielen taidosta ja 21 vuoden alaikärajasta. Lisäksi hakijan olisi pitänyt olla asunut Suomessa kaksi vuotta, ennen kuin hän voisi saada perheen luokseen.
Marras-joulukuussa, heti ensi vaiheen neuvottelujen jälkeen, perussuomalaiset luulivat, että puolueen tavoitteet olivat menneet läpi. Turvapaikkapoliittiseen toimenpideohjelmaan kirjattiin lause "Tiukennamme perheenyhdistämisen kriteerejä EU:n perheenyhdistämisdirektiivin nojalla täysimääräisesti, edellytyksenä ainakin toimeentuloedellytys ja riippumattomuus sosiaalituista."

Perussuomalaiset arvelivat, että "täysimääräinen tiukennus" tarkoittaisi sitä, että Suomi ottaisi käyttöön kaikki neljä direktiivin tarjoamaa mahdollisuutta tiukentaa perheenyhdistämistä: tulorajan, kielitaidon, ikävaatimukset ja asumisaikavaatimukset.
Näin ei kuitenkaan käynyt. Kun toimenpideohjelman tarkasta toteuttamisesta ryhdyttiin neuvottelemaan helmi-maaliskuussa, valkeni että keskusta ja kokoomus torppaisivat kaikki muut perheenyhdistämisen kiristämiskeinot paitsi tulorajan. Torppaamisen teki mahdolliseksi ohjelmaan mukaan ujutettu täsmennys "edellytyksenä ainakin toimeentuloedellytys ja riippumattomuus sosiaalituista". Se ratkaisi Suomen linjan.
...




Tässä tapahtumia aikajanalle.

Hallituskumppaneiden kielteinen kanta muille perheenyhdistämisedellytyksille on täytynyt olla selvillä tammikuun puolivälissä, kun perussuomalaisten outo uutiskirje direktiiviselityksineen julkaistiin 15. tammikuuta ja muista perheenyhdistämisedellytyksistä karsittu lakiluonnos ja sisäministeriön tiedote aikatauluselityksineen 27. tammikuuta.

8.12.2015
QuoteTiukennamme perheenyhdistämisen kriteerejä EU:n perheenyhdistämisdirektiivin nojalla täysimääräisesti, edellytyksenä ainakin toimeentuloedellytys ja riippumattomuus sosiaalituista
Hallituksen turvapaikkapoliittinen toimenpideohjelma

18.12.2015
Perussuomalaisten uutiskirje 51/2015
Quote
Perussuomalaisten ministeriryhmä

Hallituksen turvapaikkapoliittinen toimenpideohjelma puree
...
Tiukennamme perheenyhdistämisen kriteerejä EU:n perheenyhdistämisdirektiivin nojalla täysimääräisesti, edellytyksenä ainakin toimeentuloedellytys ja riippumattomuus sosiaalituista

Perheenyhdistämisistä tehdään niin vaikeita kuin se vain EU-lainsäädännön nojalla on mahdollista. Yhdistämistä hakevan henkilön täytyy pystyä osoittamaan, että hän kykenee elättämään perheensä itse. Tukien varassa elävän ei enää ole mahdollista tuoda perhettään Suomeen.

15.1.2016
Perussuomalaisten uutiskirje 2/2016
Quote
Perussuomalaisten ministeriryhmä
...
Viime päivinä mediassa on kirjoiteltu hallituksen suunnitelmista muokata perheenyhdistämisiä käsittelevää lainsäädäntöä. Joidenkin juttujen mukaan hallitus olisi lieventämässä joulukuussa päätettyä linjausta, jonka mukaan perheenyhdistämisistä tehdään niin vaikeita kuin se vain EU-lainsäädännön nojalla on mahdollista.

Moiset "uutiset" eivät pidä paikkaansa.
Hallitus pitää kiinni yhdessä sovituista linjauksesta. Tällä hetkellä virkamieskunta selvittää, mitä tehdä EU-direktiiville, joka sitoo käsiämme ja joka vaatii meitä liudentamaan päätöksiä.

27.1.2016
Sisäministeriö valmistelee perheenyhdistämislakia, vain toimeentuloedellytys toteutetaan
QuoteJatkossa sekä kansainvälistä suojelua saavilta että Suomen kansalaisilta edellytettäisiin turvattua toimeentuloa ennen kuin perheenyhdistämishakemus voitaisiin hyväksyä. Toimeentulovaatimus voidaan ottaa käyttöön nopeassa aikataulussa, koska se ei vaadi hallinnollisia muutoksia. EU-direktiivi mahdollistaa myös muita lisäedellytyksiä, mutta niiden käyttöönotto kestäisi pitempään.
Sisäministeriön tiedote

Muut perheenyhdistämisedellytykset teilataan lakiluonnoksessa:
QuoteAsumisaikavaatimus (..) On arvioitu, että toimeentuloedellytyksen laajennus huomioiden ei ole erityisen perusteltua viivyttää sellaisten henkilöiden oikeutta perheenyhdistämiseen, jotka pystyvät tosiasiallisesti elättämään perheensä, koska perheen saaminen maahan usein tosiasiallisesti edistää kotoutumista. (..) Tarkastelussa  on huomioitu, että sanotunlaisella perheenyhdistämisprosessia pidentävällä sääntelyllä saattaisi olla turvapaikanhakijavirtoja muualle ohjaava vaikutus. Lisäksi joissain tapauksissa perhesiteet saattaisivat katketa odotusaikana, joka osaltaan saattaisi vähentää oleskelulupahakemusten määrää.

Kotoutumisedellytys (..) On kuitenkin arvioitu, että toimeentuloedellytyksen laajentamisen myötä säännöksen vaikuttavuus ei olisi erityisen suuri, koska laajennetun  toimeentuloedellytyksen täyttäviä henkilöitä voitaneen lähtökohtaisesti pitää yhteiskuntaan kotoutuneina, koska turvattu toimeentulo edellyttää käytännössä työpaikkaa ja melko korkea vaaditun toimeentulon taso edellyttää käytännössä myös kielen osaamista.

Asuntoedellytys (..) Asuntoedellytyksen soveltamisen toteuttamisen kannalta on arvioitu ongelmalliseksi myös se, että asuntojen tarjonta erityisesti Helsingin seudulla ei enää vastaa riittävässä määrin kysyntään ja että vuokrat ovat nousseet korkeiksi suhteessa asukkaiden käytettävissä oleviin tuloihin. Perheenyhdistämisen edellytyksenä olevaa asuntoa ei välttämättä pystyttäisi tarjoamaan kohtuullisessa ajassa, joka puolestaan viivästyttäisi lopullista perheenjäsenen oleskelulupapäätöstä. Edellytys asettaisi haasteita myös yhdenvertaisen kohtelun näkökulmasta, koska kun sopivia asuntoja ja ennen kaikkea sopivan hintaisia asuntoja ei todennäköisesti riittäisi kaikille, perheenjäsenen oleskeluluvan edellytyksenä oleva asunto pystyttäisiin käytännössä tarjoamaan vain osalla hakijoista. Kesällä 2015 alkaneen kasvaneen pakolaisvirran seurauksena myös perheenyhdistämisten määrä tulee lähivuosina kasvamaan ja sitä myötä myös asuntoa tarvitsevien perheiden määrä. Odotettavissa on, että kilpailu asunnoista, erityisesti pääkaupunkiseudulla, tulee kiristymään entisestään.
Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi ulkomaalaislain muuttamisesta (luonnos)

29.1.2016
Helmikuulle aiottu perheenyhdistämisen sähköinen haku lykätään perheenyhdistämislain uudistuksen jälkeiseksi
QuoteMaahanmuuttovirasto ei laajenna sähköistä asiointipalvelua perhesiteen perusteella haettaviin oleskelulupiin vielä helmikuussa, kuten aiemmin suunniteltiin. Toistaiseksi Suomen kansalaisten ja Suomessa oleskeluluvalla asuvien perheenjäsenet voivat hakea oleskelulupaa vain paperilomakkeella.
Maahanmuuttovirasto: Perheenjäsenen oleskelulupaa ei voi vielä hakea verkossa

7.4.2016
Hallituksen esitys perheenyhdistämislaista suunnilleen sama kuin luonnos, edelleen vain toimeentuloedellytys turvapaikanhakijoille
Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi ulkomaalaislain muuttamisesta

12.4.2016
Petteri Orpo eduskunnassa
Quote from: Petteri OrpoPerheenyhdistämisdirektiivissä on suuri määrä muita kriteereitä, kuten muun muassa kotouttamisedellytys, asuntoedellytys, asumisvaatimus, vähimmäisikää koskeva vaatimus ja sairausvakuutusvaatimus. Näiden osalta tämä aikataulu ei olisi ollut mitenkään mahdollinen. Nämä ovat edelleen selvitettävänä ministeriössä, ja selvitysten jälkeen me arvioimme yhdessä hallituspuolueiden kanssa niiden eteenpäinvientiä ja sitä kokonaisuutta, mikä tästä muodostuisi.
Täysistunnon pöytäkirja tiistai 12.4.2016

20.4.2016
Kansanedustaja Sami Savio (ps) Hommaforumilla
QuotePerheenyhdistämisen tiukennuksia tulee myöhemmin lisää, mutta ne vaativat vielä valmistelutyötä, jota tehdään taustalla koko ajan. Esimerkiksi asumisaika- ja kotoutumisedellytykset ovat käytössä useimmissa Euroopan maissa.

Perheenyhdistämisen nettipalvelu on nyt perussuomalaisten vaatimuksesta jäissä ja sen käyttöönotto täytyy estää myös jatkossa, kuten täälläkin on moneen otteeseen todettu.

14.6.2016
Hallintovaliokunnan mietintö korostaa perheenyhdistämisen tulorajojen suuntaa-antavuutta
QuotePerustuslakivaliokunnan kannan mukaisesti myös hallintovaliokunta katsoo olevan selvää, että Maahanmuuttoviraston ohjeissa esitettävät euromääräiset rajat ovat vain suuntaa-antavia. (..) Hallintovaliokunta toteaa täydentäen, että toimeentulo-edellytyksen täyttyminen tulee aina arvioida tapauskohtaisesti ilman, että toimeentulon edellyttämiä euromääriä sovellettaisiin kaavamaisesti

15.6.2016
Perheenyhdistämisen sähköinen vireillepano jäihin

Kansanedustaja Sami Savio (ps) Hommaforumilla
QuotePalaan vielä huhtikuiseen viestiini. Perheenyhdistämishakemusten tekeminen nettipalvelun avulla ei ole mahdollista jatkossakaan. Päätös laittaa nettipalvelun käyttöönotto jäihin on ehdottomasti oikea ja perussuomalaisten linjan mukainen. Kuten palstalla on keskusteltu, olisi nettipalvelun käyttöönotto lisännyt perheenyhdistämishakemuksia erittäin merkittävästi. Tätä näkemystä on myös viestitty päättäjille onnistuneesti.

22.6.2016
Perheenyhdistämislaki hyväksytään eduskunnassa

27.9.2016
Sisäministeri Risikko ilmoittaa, että perheenyhdistämisen sähköinen vireillepano otetaan sittenkin käyttöön

Maahanmuuttoviraston mukaan perheenyhdistämishakemusten odotetaan yli nelinkertaistuvan 2016, hakemuksen sähköinen vireillepano käyttöön 24. marraskuuta alkaen.

Keväästä asti on huhuttu hallituksen työryhmästä, joka selvittäisi toteuttamatta jääneiden perheenyhdistämisedellytysten käyttöönottoa. Sellaisen toiminnasta ei kuitenkaan ole näkynyt merkkejä, ja kohta eduskunnan syyskausi onkin jo ohi. Edellisen lakiesityksen ja Long Playn jutun perusteella tämä hallitus ei aio toteuttaa enää muita perheenyhdistämisedellytyksiä.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset


Histon

Tulorajakin koskee turvapaikan saaneista vain niitä, jotka eivät onnistu laittamaan hakemusta vireille kolmessa kuukaudessa. Olisi mielenkiintoista tietää kuinka monella se tosiaan jää tästä aikarajasta kiinni.
Dear @realDonaldTrump, Sweden is immigration friendly, international & liberal. One of the most prosperous, richest, safest places on earth.

— Alexander Stubb (@alexstubb) 19. helmikuuta 2017

Uimakoulutettava

Quote from: Roope on 08.11.2016, 12:55:07
Joku lainasi täällä joskus hänelle tullutta PS:n (kuukausittaista?) jäsenkirjettä, jossa ylpeiltiin PS:n aikaansaannoksilla hallituksen maahanmuuttopolitiikassa, mutta väitettiin, että kansainväliset sopimukset valitettavasti estävät muiden perheenyhdistämisen tiukennusten kuin toimeentuloedellytyksen käyttöönoton. Käsittämätön valhe, kun EU:n perheenyhdistämisdirektiivi nimenomaan määrittelee ne muut sallitut tiukennukset, jotka hallitus aiemmasta sopimuksestaan huolimatta siis hylkäsi.

Riippuu siitä, mitä "kansainvälisillä sopimuksilla" tarkoitetaan.

Maanlahjoittaja Sipilä ja Vapaan Maailman Kansleri Merkel sopivat keskenään kaikenlaista. Soini puolestaan verkostoituu kansainvälisesti.

Poliitikot vaikenevat tai puhuvat "muunneltua totuutta", mutta hillovanat jäävät näkyviin myös Suomen vuosibudjettiin - samoin sormenjäljet äänestysnapeille.
"Taisi Merkel todeta tuossa keskustelussa lainaten edeltäjiään, että joka unohtaa EU-projektin, pitäisi käydä sotilaiden haudoilla sitä muistelemassa" :flowerhat:

Päälahjoittaja Sipilä

"Teko oli rikos ja siinä käytettiin väkivaltaa. Uhriksi otettua naista sormeiltiin vaatteiden alta. Ja siinä kaikki."

Dr. Kemppinen

Roope

Joku Maahanmuuttoviraston edustaja oli maanantaina Svenska Ylen nyyhkyjutun yhteydessä studiohaastattelussa puolustautumassa syytöksiltä, että Maahanmuuttovirasto tekisi tahallaan turvapaikanhakijoiden perheenyhdistämisestä hankalaa. Valitteli resurssipulaa ja vakuutti, että virasto tekee lakien puitteissa kaikkensa lyhentääkseen turvapaikanhakijoiden perheenyhdistämisprosessiin kuluvaa aikaa. Epäilemättä.

Sähköinen asiointipalvelu otettiin näköjään käyttöön pari viikkoa etuajassa:

Tiedote: Perhesidehakemuksen voi jättää sähköisesti 11.11. alkaen 9.11.2016

Sähköinen palvelu ei ole niin karmea takaisku kuin aiempien tietojen perusteella olisi luullut, sillä edelleen edellytetään Suomen edustustossa tunnistautumista. Hakemus tehtävä kolmen kuukauden kuluessa perheenkokoajan oleskeluluvasta, ja tunnistautuminen tehtävä kolmen kuukauden kuluessa hakemuksen jättämisestä tai milloin ensimmäinen tarjottu aika sitten onkaan.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Micke90


John

Quote from: Roope on 16.11.2016, 01:15:36
Sähköinen palvelu ei ole niin karmea takaisku kuin aiempien tietojen perusteella olisi luullut, sillä edelleen edellytetään Suomen edustustossa tunnistautumista. Hakemus tehtävä kolmen kuukauden kuluessa perheenkokoajan oleskeluluvasta, ja tunnistautuminen tehtävä kolmen kuukauden kuluessa hakemuksen jättämisestä tai milloin ensimmäinen tarjottu aika sitten onkaan.

Minähän koitin sinulle silloin selittää, että ei ollut tiedossa, missä muodossa sähköinen hakemus otettaisiin käyttöön. Totesit vain ylimielisesti, että asiassa ei ole mitään epäselvyyttä tai tulkinnanvaraisuutta. Aika tyypillistä nimimerkki Roopea.

Roope

Quote from: John on 16.11.2016, 04:29:46
Quote from: Roope on 16.11.2016, 01:15:36
Sähköinen palvelu ei ole niin karmea takaisku kuin aiempien tietojen perusteella olisi luullut, sillä edelleen edellytetään Suomen edustustossa tunnistautumista. Hakemus tehtävä kolmen kuukauden kuluessa perheenkokoajan oleskeluluvasta, ja tunnistautuminen tehtävä kolmen kuukauden kuluessa hakemuksen jättämisestä tai milloin ensimmäinen tarjottu aika sitten onkaan.

Minähän koitin sinulle silloin selittää, että ei ollut tiedossa, missä muodossa sähköinen hakemus otettaisiin käyttöön. Totesit vain ylimielisesti, että asiassa ei ole mitään epäselvyyttä tai tulkinnanvaraisuutta. Aika tyypillistä nimimerkki Roopea.

Oli keskustelua Risikon yllättävästä haastattelulausunnosta, että jäihin pannuksi julistettu sähköinen perheenyhdistämishakemus otettaisiin sittenkin käyttöön, mikä oli vastoin perussuomalaisten puheita ja sinun oletuksiasi. Se otettiin, joten Risikon puheet pitivät paikkansa. Sitähän sinä tai minä emme voi varmuudella tietää, pyörtävätkö poliitikot puheensa tai muutetaanko aiempia suunnitelmia.

Onneksi perheenyhdistäjiltä vaaditaan ainakin toistaiseksi sekä tunnistautumassa käyminen että erikseen haastattelussa käyminen, toisin kuin aiemmissa tiedoissa annettiin ymmärtää. Tosin tällä linjalla (ministeri Risikon ja maanantaina televisiossa Maahanmuuttoviraston edustajan vakuuttelut perheenyhdistämisprosessin helpottamisesta) on pelättävissä, että tämä on vain väliaikaista.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

pateulkomaat

Risikko kertoi lähettäneensä ulkoministeriöön kyselin, että voisiko perheenyhdistämisen tehdä muuallakin kuin vain Turkin Ankaran suurlähetystössä. Mitäköhän tästäkin sitten seuraa?

Totesin myös, että piakkoin on valmistumassa selvitys perheenyhdistämisen käytännöissä muissa Pohjoismaissa. Sanoi, ettei yhdistäminen ole nykyisinkään helppoa. Tuosta voi lienee päätellä jotain, miltä perheenyhdistämisten lisäkiristysten kohtalo näyttää.

hattiwatti

Quote from: Micke90 on 16.11.2016, 01:20:27
Persut siis myivät perseensä tässäkin asiassa.

Tässä yksi taas jonka voit siirtää takinkäännöt ketjuun. Siitä ketjusta tulee varmaan pitkä.

Uuno Nuivanen

Quote from: hattiwatti on 24.11.2016, 16:34:23
Quote from: Micke90 on 16.11.2016, 01:20:27
Persut siis myivät perseensä tässäkin asiassa.

Tässä yksi taas jonka voit siirtää takinkäännöt ketjuun. Siitä ketjusta tulee varmaan pitkä.

Päästäisiin helpommalla, jos listattaisiin ne asiat, joissä Pellehermannit r.p. ei ole kääntänyt takkiaan. Siitä listasta tulisi lyhyt. Itse asiassa voinkin laatia sen saman tien:

- - -

orientexpressen

Quote from: pateulkomaat on 24.11.2016, 16:29:16
Totesin myös, että piakkoin on valmistumassa selvitys perheenyhdistämisen käytännöissä muissa Pohjoismaissa. Sanoi, ettei yhdistäminen ole nykyisinkään helppoa. Tuosta voi lienee päätellä jotain, miltä perheenyhdistämisten lisäkiristysten kohtalo näyttää.

Ruotsissa (jota käytännössä tarkoitetaan, kun puhutaan muista pohjoismaista) perheenyhdistäminen onneksi on nykyään monilta osin kireämpää kuin Suomessa, kun mm. toissijaista suojelua saavilta perheenyhdistäminen on kielletty kokonaan. Toisaalta ei kai sieltäkään ihmisoikeuksien nimessä kopioida kuin ne käytännöt, jotka ovat Suomea lievempiä...
Kotoutumisprosessi epäonnistui.

Roope

Quote from: Riukulehto on 24.11.2016, 20:23:03
16.22 Juho Eerola ps (vastauspuheenvuoro)
Arvoisa puhemies! Hallitusohjelmassa keväällä 2015 luvattiin kiristää näitä perheenyhdistämisen kriteereitä eurooppalaiselle tasolle muutenkin kuin vain näiden tulorajojen osalta, ja samoin luvattiin noin vuosi sitten, kun tehtiin se noin 80 kohdan maahanmuuttopoliittinen työlista. Kysynkin nyt vastaavalta ministeriltä: missä vaiheessa nämä muut perheenyhdistämiskriteereiden kiristykset tällä hetkellä ovat, ja koska saamme esityksiä?

16.23 Sisäministeri Paula Risikko (vastauspuheenvuoro)
Arvoisa rouva puhemies! Todella viime keväänähän tehtiin myöskin sellainen päätös, että ne perheenyhdistämisen kriteerit koskevat myös vanhoja perheitä, eivät ainoastaan uusia perheitä, ja tämä on tulkittu määrätynlaiseksi kiristämiseksi. Silloin on arvioitu myöskin, pitääkö joitain muitakin asioita tehdä, ja on ihan tehty päätöksiäkin. Meillä nyt tällä hetkellä tällainen pohjoismainen selvitys kohta valmistuu, elikkä nyt on selvitelty, että miten muissa maissa on, ihan faktat siitä, ja sen perusteella katsotaan sitten, miten Suomessa tehdään jatkossa.
Sen nyt olen huomannut, niin kuin täällä äskeisessä kysymyksessäkin tuli, että perheenyhdistäminen ei mitään helppoa ole eikä Suomi ole missään nimessä mitenkään vetovoimainen tässäkään suhteessa, mutta kyllä me ilman muuta katsomme myöskin, mitä käytäntöjä perheenyhdistämisen kriteereissä muissa maissa on, ja toimimme sitten yhtenäisten käytäntöjen mukaisesti.

Täyttä tuubaa.

Hallitusohjelmassa ja 80 kohdan toimenpideohjelmassa ei asetettu kiristysten ehdoksi tai viitata muutenkaan siihen, millaisia perheenyhdistämiskriteerit ovat muissa maissa (saati vain Pohjoismaissa), vaan lähtökohtana oli 8.12.2015 toimenpideohjelman mukaan tiukentaa perheenyhdistämiskäytäntöjä EU:n perheenyhdistämisdirektiivin mahdollistamissa rajoissa "täysimääräisesti".

Sisäministeri Risikko yrittää puheista päätellen samaa huiputusta kuin sisäministeri Räsänen viime hallituksessa. Räsänen teetti sisäministeriöllä hallintovaliokunnan velvoittamana pitkin hampain "selvityksen", jossa ei tutkittu perheenyhdistämisdirektiivin täysimääräistä soveltamista tai edes yleisesti muiden EU-maiden käytäntöjä, vaan keskityttiin Pohjoismaihin. Pohjoismaisista vertailumaista karsittiin loppuarviossa Norja, koska se ei ole EU-maa, ja Tanska, koska sillä on ns. opt-out EU:n turvapaikkasäännöistä. Jäljelle jäi näillä pikku tempuilla ainoastaan Ruotsi, josta todettiin, että sen perheenyhdistämiskäytännöt eivät poikkea kovin paljon Suomen käytännöistä, joten kiristykset eivät ole tarpeellisia, eivätkä edes mahdollisia.

Selvitykseen nojaten ministeri Räsänen peruutti perheenyhdistämislain uudistuksen. Tämä johti suurelta osin Suomen maineeseen yhä houkuttelevampana turvapaikanhakumaana ja siihen, että turvapaikanhakijamäärä kasvoi viime vuonna eniten EU-alueella juuri Suomessa. Sittemmin on käynyt ilmi, että vastoin Räsäsen selvityksen väitteitä paljon kaavailtua kovemmatkin kiristykset olisivat olleet mahdollisia, mutta niiden toteuttamiseen ei vain ole löytynyt poliittista tahtoa.

Risikon mainitsemia "yhtenäisiä käytäntöjä" ei ole olemassa kuin siltä osin, että EU:n perheenyhdistämisdirektiivi määrittelee rajat hyväksytyille perheenyhdistämisedellytyksille. Mahdollisimman liberaalin turvapaikkamaan mainetta tavoittelevien ei ole pakko ottaa edellytyksiä käyttöön, mutta sillä on seurauksensa, kuten viime vuonna nähtiin. Maahanmuuttoviraston mukaan perheenyhdistämishakemusten määrä on tänä vuonna yli nelinkertaistunut.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Alaric

Eräs tarina perheenyhdistämisestä:

Mies on tullut Suomeen vuonna 2008 (ei kerrota millä perusteella, veikkaan turvista), käynyt lomalla Irakissa vuonna 2011 ja meni siellä naimisiin. Nainen on sitten ilmeisesti tullut turvapaikanhakijana Suomeen, mutta on saanut kielteisen päätöksen ja hän ei ole enää vastaanottopalveluiden piirissä. Jossain välissä pariskunta on onnistunut pyöräyttämään maailmaan yhden mukulan ja toista odotetaan.

Nyt sitten yritetään saada akka jäämään maahan perheenyhdistämisellä, mutta hakemuksen vähän alle 700 euron hinta on liian korkea. Mies lopetti duuninsa, koska halusi tukea masentunutta vaimoaan, mutta nyt ei ole rahaa :roll:

Voisikohan jutussa mainittu ystävä vaikka lainata sen 700 e? Mies kun vakuuttaa palaavansa töihin heti kun asia on ratkaistu, joten laina tulee varmasti maksettua takaisin :P

Voi helvetti mitä paskasakkia sanon minä. Taas tällainen perinteinen "en voi palata Irakiin, mutta voin lomailla siellä" -tapaus. Molemmat ulos maasta ja heti.

http://www.ess.fi/uutiset/kotimaa/art2323245 (26.11.2016)

Quote"700 euroa on meille liian iso raha" - irakilaisperheen jäsenet vaarassa joutua erilleen toisistaan

Laittomasti Suomessa oleskelevia turvapaikanhakijoita on toistaiseksi vähän. Koko maassa heitä on Poliisihallituksen mukaan satakunta, Hämeessä noin kymmenen.

Määrä on noin pieni siksi, että turvapaikanhakijan oleskelu muuttuu laittomaksi vasta sen jälkeen, kun hän on saanut täytäntöönpanokelpoisen kielteisen turvapaikkapäätöksen eikä enää ole vastaanottopalvelujen piirissä. Palvelujen lakkaamista koskeva säännös tuli voimaan kesällä 2015.

Tapaukset ovat erilaisia. Tämän tarinan naisen oleskelu muuttui laittomaksi viime kesänä, kun hänen vastaanottopalvelunsa lakkasivat ja hänet poistettiin keskuksesta.

Käännytyspäätöstä ei ole pantu täytäntöön.

Kielteinen turvapaikkapäätös ja hallinto-oikeuden hylkäävä päätös valitukseen masensivat naisen. Suomeen jo aiemmin muuttanut puoliso lopetti työnteon tukeakseen kotona olevaa vaimoaan.

Pariskunnalla on yksi, Suomessa syntynyt lapsi. Nainen odottaa toista lastaan.

Pariskunta oli avioitunut Irakissa 2011, kun mies kävi siellä lomallaan ja tutustui naiseen. Suomeen mies oli muuttanut 2008.


Ystävä tukee perhettä: "Avuton olo"


Perhe haluaa pysyä perheenä. Se on hakemassa Maahanmuuttovirastolta perheenyhdistämistä, mutta esteenä on raha. Hakemus maksaa lähes 700 euroa, mihin työt lopettaneen miehen varat eivät riitä. Töihin hän taas ei voi palata vaarantamatta vaimonsa vointia.

Jos perheenyhdistäminen kariutuu ja nainen palautetaan Irakiin, sikäläisen tavan mukaan avioliitto katsottaisiin purkautuneeksi.

- Suomalaisena naisena minua itkettää, että näin voidaan tehdä perheelle ja tulevalle lapselle. Siitä ei ole epäilystäkään, että kyse on oikeasti perheestä, jonka jäsenet rakastavat toisiaan, sanoo perheen kanssa ystävystynyt päijäthämäläinen nainen.

Hän on tukenut perhettä ja haluaisi auttaa sitä edelleen, mutta keinot puuttuvat.

- Avuton olo, ystävä huokaa.

Hän kantaa huolta myös edessä olevasta synnytyksestä. Jos naisella olisi oleskelulupa, hän pääsisi julkisten palvelujen piiriin ja maksaisi synnytyksestä saman minkä suomalainenkin eli 300-400 euroa. Laittomasti maassa oleskelevalta sairaalalla on oikeus periä täysi hinta, arviolta 5 000 euroa.

Perheenisä on valmis aloittamaan työt heti uudelleen ja elättämään perheen, kun vaimon vointi sen sallii. Se edellyttää käännyttämisuhkan poistumista. Perheenyhdistämishakemuksen käsittely antaisi vuoden hengähdystauon.

- Olen viihtynyt hyvin Suomessa. Irakiin en voi palata, siellä olisin vaarassa, mies sanoo.
Ei ota vieraat milloinkaan
kallista perintöänne.
Tulkoot hurttina aroiltaan!
Mahtuvat multaan tänne.

Afrikan kirjeenvaihtaja

Quote"700 euroa on meille liian iso raha" - irakilaisperheen jäsenet vaarassa joutua erilleen toisistaan

Laittomasti Suomessa oleskelevia turvapaikanhakijoita on toistaiseksi vähän. Koko maassa heitä on Poliisihallituksen mukaan satakunta, Hämeessä noin kymmenen.

Määrä on noin pieni siksi, että turvapaikanhakijan oleskelu muuttuu laittomaksi vasta sen jälkeen, kun hän on saanut täytäntöönpanokelpoisen kielteisen turvapaikkapäätöksen eikä enää ole vastaanottopalvelujen piirissä. Palvelujen lakkaamista koskeva säännös tuli voimaan kesällä 2015.

Tapaukset ovat erilaisia. Tämän tarinan naisen oleskelu muuttui laittomaksi viime kesänä, kun hänen vastaanottopalvelunsa lakkasivat ja hänet poistettiin keskuksesta.

Käännytyspäätöstä ei ole pantu täytäntöön.

Kielteinen turvapaikkapäätös ja hallinto-oikeuden hylkäävä päätös valitukseen masensivat naisen. Suomeen jo aiemmin muuttanut puoliso lopetti työnteon tukeakseen kotona olevaa vaimoaan.

Pariskunnalla on yksi, Suomessa syntynyt lapsi. Nainen odottaa toista lastaan.

Pariskunta oli avioitunut Irakissa 2011, kun mies kävi siellä lomallaan ja tutustui naiseen. Suomeen mies oli muuttanut 2008.

Ystävä tukee perhettä: "Avuton olo"

Perhe haluaa pysyä perheenä. Se on hakemassa Maahanmuuttovirastolta perheenyhdistämistä, mutta esteenä on raha. Hakemus maksaa lähes 700 euroa, mihin työt lopettaneen miehen varat eivät riitä. Töihin hän taas ei voi palata vaarantamatta vaimonsa vointia.

Jos perheenyhdistäminen kariutuu ja nainen palautetaan Irakiin, sikäläisen tavan mukaan avioliitto katsottaisiin purkautuneeksi.

- Suomalaisena naisena minua itkettää, että näin voidaan tehdä perheelle ja tulevalle lapselle. Siitä ei ole epäilystäkään, että kyse on oikeasti perheestä, jonka jäsenet rakastavat toisiaan, sanoo perheen kanssa ystävystynyt päijäthämäläinen nainen.

Hän on tukenut perhettä ja haluaisi auttaa sitä edelleen, mutta keinot puuttuvat.

- Avuton olo, ystävä huokaa.

Hän kantaa huolta myös edessä olevasta synnytyksestä. Jos naisella olisi oleskelulupa, hän pääsisi julkisten palvelujen piiriin ja maksaisi synnytyksestä saman minkä suomalainenkin eli 300-400 euroa. Laittomasti maassa oleskelevalta sairaalalla on oikeus periä täysi hinta, arviolta 5 000 euroa.

Perheenisä on valmis aloittamaan työt heti uudelleen ja elättämään perheen, kun vaimon vointi sen sallii. Se edellyttää käännyttämisuhkan poistumista. Perheenyhdistämishakemuksen käsittely antaisi vuoden hengähdystauon.

[---]

Etelä-Suomen Sanomat

Irakilaismies kertoo, että ei (tietenkään) voi palata Irakiin. Hänen on pakko oleskella maassa, jossa satunnainen maahantulija voi elellä ilmaiseksi ja lopettaa työnteonkin tarvittaessa keskittyäkseen kokopäiväisesti omiin asioihinsa. On löytynyt paikallinen ystäväkin vaatimaan verovaroin rahoitettavia palveluja ulkomaalaisille. Lisäksi jonkin propagandajulkaisun toimittaja on nyt tehnyt myötämielisen jutun, jossa ei kyseenalaisteta mitään. Ei siis ihme, että mies lopuksi kertoo peräti viihtyneensä Suomessa.
Hänen Majesteettinsa palveluksessa.