News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

Monikulttuurisuuskoulutuksen alku?

Started by Femakko, 04.08.2009, 00:51:17

Previous topic - Next topic

Femakko

QuotePirkkalan yhteiskoulussa oli opetuskokeilu, jossa historiaa tulkittiin marxilais-leniniläisen luokkataisteluteorian kautta. [...] Projektin työrukkasena oli Tampereen yliopiston psykologian laitos. [...] Sosialistista ihmistä yritettiin luoda myös ihmiskokein. Sellaiseen hankittiin aito afrikkalainen nuori. Tamperelaiset psykologit alkoivat antaa huonosti koulutetulle namibialaiselle poliittiselle pakolaiselle vuoden mittaista koulutusta. Tarkoitus oli ilmeisesti testata, miten sosialistinen tietoisuus pystytään siirtämään afrikkalaiseen tabula rasaan, huonosti koulutetun ihmisparan mieleen. Aluksi oli tarkoitus opettaa namibialainen lukemaan ja laskemaan. Sitten aloitettaisiin "varsinainen yhteiskuntatiedon opetus PEDO:n kehittämää opetussuunnitelmaa noudattaen". PETO eli peruskoulun toimivan opetussuunnitelman projekti oli valtion rahoittama koulutussisältöjen demokratisoimishanke, jonka osana toteutettiin Pirkkalan kommunistinen kohumonistekin.

Boxberg & Heikka: "Lumedemokratia" (s. 90 - 91), lisätietoja löytyy ilmeisesti TRE:en yliopiston psykologian laitoksen tutkimuksesta 84/ 1974. Vinonnukset kirjoittajien. Tuosta ihmiskokeesta tulee fiilis, että ah, mikään ei ole muuttunut.  :roll:

QuoteHistorian tunkioon on painettu myös samassa koulussa toteutettu kansainvälisyyskasvatuksen kokeilu, jossa yläasteen ja lukion oppilaat kirjoittivat kuvitteellisia elämäkertoja. [...] "USA:ssa asuu neekerinainen, joka käy töissä rikkaiden palveluksessa. Hänen miehensä on työtön, ja hänen poikansa käyttää huumeita. Poika meni kouluun, mutta koska hän oli musta, hän ei kelvannut sinne, joten hän järjesti mellakan. Poliisit pidättivät hänet. Nainen kertoo myös, miten New Yorkissa on kaikki erikseen mustille ja valkoisille ja miten neekereitä siellä yleensäkin kohdellaan.
USA:ssa asuu myös keskiluokkaan samastuva työssä käyvä nainen, jolla on kotona kaikki nykyajan mukavuudet. Hän on iloinen siitä, että hänen lapsillaan on hyvä koulutus ja että he ovat terveempiä kuin slummialueella elävät ihmiset.
Neuvostoliitossa asuu 26-vuotias sairaanhoitaja, jolla on 4-vuotias au-lapsi. Hän on ollut 15-vuotiaasta lähtien NKP:n nuoriso-osastossa ja pari vuotta NKP:n jäsenenä. Moskovalainen asentaja on työssä metallitehtaassa. Hänen vaimonsa on laboranttina tehtaassa ja saa vähän enemmän palkkaa kuin hän itse. Hän toimii aktiivisesti ammattiosastossa ja NKP:ssä, ja koko perhe harrastaa kulttuuria. Hän on tyytyväinen maan edistykselliseen politiikkaan."

Boxberg & Heikka: "Lumedemokratia" (s. 91 - 93), lisätietoja löytynee TRE:en yliopiston psykologian laitoksen tutkimuksesta 75/ 1973 ja sieltä Raportista Pirkkalan kansainvälisyyskasvatuksen kokeilusta. Nykyään ei tosin enää tarvitse kuvitella vaan suvaittavia on tullut ihan livenä tänne. Kansainvälisyyskasvatus onkin muuttanut hieman muotoaan, mutta Nikopol voi jatkaa tästä halutessaan...

IDA

Pirkkalan moniste löytyy itseasiassa verkosta:

http://agricola.utu.fi/hist/pirkkala/pirkkalan_moniste.pdf

Suosittelen tutustumaan. Noin tuhottiin historianopetusta Suomen kouluista ja tuotiin poliittista agendaa mukaan opetukseen. Vastuulliset istuvat viroissa ja odottelevat, että joku tulisi maailmalta vaihtamaan heille vaipat, kun he ovat kohta eläkkeellä.

Taikakaulin

Pirkkala on saanut kunnian toimia jo vuotta ennen kuuluisan Pirkkalan Monisteen käyttöönottoa Tampereen yliopiston marxilaisten koelaboratoriona mitä tulee koululaitosten punapropagandaan:

QuoteVuonna 1973 Pirkkalassa kolmessa koulussa toteutettiin köyhyysleikki. Kahden viikon ajan kestäneessä kokeilussa oppilaat muun muassa rakensivat hökkelikylän ja heiltä kiellettiin väliaikaisesti kouluruoka. Näiden ja muiden käytännön kokeilujen tarkoituksena oli saada oppilaat ymmärtämään, mitkä tekijät vaikuttavat maailman lasten ja nuorten elämänlaatuun.

Pirkkalan köyhyysleikissä oli mukana oppilaita ala- ja yläasteelta sekä lukiosta. Vanhemmat oppilaat opiskelivat maailman elintasoeroja tekemällä ryhmätöitä ja esittämällä kysymyksiä eri järjestöjen edustajille. Käytännönläheisimmät ja mielenkiintoisimmat kokeilut tapahtuivat ala-asteella.

Kun Pirkkalan ala-asteen kuudesluokkalaisilta kielletään lämmin höyryävä kouluruoka, ryhtyvät kehitysmaalaisia leikkivät lapset ulvomaan pettymyksestä. Hymyt lasten suupielissä muistuttavat kuitenkin, että kyseessä on vain kokeilu. Seuraavaksi lapset taputtavat tahdissa ja huutavat: "Nälkä! Nälkä!"

Opettaja kiertää kysymässä, miltä tuntuu olla kehitysmaalainen. Vastaukset ovat yksikantaisia:

"Siinähän se menettelee, mutta se on aika paha juttu, kun on nälkä. Kaikille pitäisi antaa ruokaa", sanoo kuudesluokkalainen Olli-Pekka.

Pian lapset päästetään pälkähästä ja he saavat hakea ruokaa. Syömisen jälkeen nuoret arvioivat kapinahengen lisääntyneen nälän takia.

Taloudellista eriarvoisuutta havainnollistettiin ryhmätyöleikissä, jossa oppilaille jaettiin eri summa paperirahaa kolmesta markasta 150 markkaan. Arvotulla rahamäärällä piti ostaa materiaali, jota sitten käytettäisiin ryhmätöissä. Viesti meni perille: lapsista ei ollut oikein, että jotkut saivat enemmän paperirahaa ryhmätyötä varten kuin toiset.

Ala-astelaisten köyhyysleikki huipentui hökkelikylän rakentamiseen ja mielenosoitukseen, joka sujui tietenkin rauhanomaisesti ja ilman poliiseja. Hökkelikylää kävi tervehtimässä myös pääministeri Kalevi Sorsa.

Kokeilun ongelmaksi muodostuivat kriittisen materiaalin puute sekä tavallisuudesta poikkeavien työtapojen käyttö. Ohjelma käsittelee jo mediakritiikkiä käyttämättä tätä sanaa: naiskertoja muistuttaa, että suurin osa lehdissä olevasta materiaalista on vain vanhoja ennakkoluuloja tukevaa. Myös viestin perille meneminen on hankalaa, kun käsiteltävät asiat ovat niin kaukana omasta todellisuudesta.

Koulun pihalla haastatellut ala-astelaiset tuntuivat kuitenkin sisäistäneen ainakin sen, että köyhien kehitysmaiden asukkailla ei ole samanlaisia mahdollisuuksia kuin heillä.

http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/koyhyysleikissa_koululaiset_kokeilivat_kaytannossa_mita_on_olla_kehitysmaalainen_91684.html#media=91686

Videon lopussa opetetaan lapsukaisille oikeaa kunnon lakkomeininkiä! Pitäähän sitä kunnon proletariaatin osata lakkoilun perusteet edes.

Samat rummut kuuluvat soivan välillä tuolla videolla kuin nykypäivän anarkomarkojen "mielenosoituksissa".
Lahjoita suomalaisen kulttuurin säilymiseen - https://www.luonnonperintosaatio.fi

"Tarjoamme ainoana valtakunnallisena tahona suoran kanavan luonnonsuojeluun.
Kaikki lahjoitukset käytetään alueiden ostoon, suojeluprosessiin ja syntyneiden luonnonsuojelualueiden vaalimiseen."

Tabula Rasa

Taitaa olla ettei anarkomarkot ole tuosta paljoa kehittyneet. Mitä nyt oppineet muutemat uudet sanat joita eivät itsekää ymmärrä. mutta niitä on toisteltava koska kuuluu asiaan. Esim kapitalistisika, proletariaatti, fasisti tai natsi.
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''