News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

Propaganda ja mokutus suomalaisissa kouluissa (yhdistetty)

Started by VeePee, 14.12.2015, 09:34:38

Previous topic - Next topic

Beef Supreme

Quote from: Lalli Kirvesniemi on 17.01.2021, 16:40:40
Homma on äitynyt niin äärimäiseksi eräässä pk seudun yläkoulussa että, oppilaat ovat nauhoittaneet opettajien palopuheita mm Trumpin pahuudesta, islamin ihanuudesta ja ilmastonmuutos pelottelusta. Myös kehitysmaiden ja maalaisten erinomaisuutta muistetaan jatkuvasti hieroa naamaan.
Minulla on lukuisia nauhoitteita oppitunneilta. En ole vielä päättänyt mitä niillä teen.
Eikös luokkahuoneet ole julkisia tiloja, joissa saa kyllä tallentaa? No eniveis, noista saa maukkaan kirjallisenkin koosteen jos pitää retusoida...
Ylilauta.org - eivät katoa ikinä.

John Johnson

Quote from: Lalli Kirvesniemi on 17.01.2021, 16:40:40
Homma on äitynyt niin äärimäiseksi eräässä pk seudun yläkoulussa että, oppilaat ovat nauhoittaneet opettajien palopuheita mm Trumpin pahuudesta, islamin ihanuudesta ja ilmastonmuutos pelottelusta. Myös kehitysmaiden ja maalaisten erinomaisuutta muistetaan jatkuvasti hieroa naamaan.
Minulla on lukuisia nauhoitteita oppitunneilta. En ole vielä päättänyt mitä niillä teen.
Eikös luokkahuoneet ole julkisia tiloja, joissa saa kyllä tallentaa? No eniveis, noista saa maukkaan kirjallisenkin koosteen jos pitää retusoida...

Julkaise ne täällä. Lisää vaikka youtubeen, niin voidaan arvioida porukalla.
You cannot say Happiness without saying Penis.

I went to the bank the other day and asked the lady behind the counter to check my balance, so she pushed me!

foobar

Quote from: Leostoa on 17.01.2021, 06:58:52
Quote from: Tavan on 16.01.2021, 22:27:50
Tällainen persubäshäys korostunee virkaintoisissa kutsumusopettajissa, jotka kokevat olevansa suuria vaikuttajia ja sivistäjiä.

Onneksi meillä on myös raadollisia leipäopettajia, joille se on pelkkää duunia. Heille ei tule mieleenkään paasata tai suhtautua opetukseen ideologisesti tai paatoksella.

Leipäopettajuus onkin hyvä. Leipiksinä toimii myös äärinuivia opettajia, jotka eivät helly neekerinkyyneleen äärellä polvilleen ja joiden henkilökohtainen käsitys antirasismista on haittasiirtolaisten kenkiminen takaisin Afrikkaan ja paskastanioihin. En muista kuulleeni heidän syyllistyneen koulussa tapahtuvaan poliittiseen vaikuttamiseen. Realiteettien taju on kai parempi kuin punaviherhörhöillä. Yhdestä tehtiin tosin valitus kun hän poisti luokasta häirikön. Vaan eipä se kantelu mennyt läpi koska hän oli toiminut täysin asianmukaisesti.

Äkkiseltään tulee mieleen yksi punavihervasemmistolainen opettajaksi opiskeleva henkilö, jonka oli hankala suhtautua näkemykseen, jonka mukaan poliittisen vaikuttamisen suhteen on syytä pitää nollatoleranssi. Kun se punavihreys nyt vain on tie, totuus ja elämä niin olishan sitä lapsillekin kiva hehkuttaa. Muistan myös yhden suvakkirouvan jonka Trump-inho paistoi opetuksessa ikävästi läpi.

Sinänsä raflaavatkin mielipiteet on opettajien keskinäisessä epävirallisissa keskusteluissa asiaa, mutta koululuokassa ei tietenkään politikoida. On yksiselitteisen moraalitonta vaikuttaa opettajan asemasta käsin alaikäisiin puoluepoliittisesti.

Olen varmaan maininnut nämä ennenkin, mutta anekdotaalisesti reippaan neljännesvuosisadan takaa on mieleen jäänyt ikuisesti äidinkielenopettaja (yllätyksettä nainen) joka onnistui kääntämään joka tuntinsa jotenkin lopulta joko miesten demonisoimiseksi tai vähättelyksi jollain tapaa synnynnäisesti epäkelpoina yksilöinä. Toinen paljon vienommin mieleen jäänyt tapaus oli historian ja maantiedon opettaja (mies) joka toi varsin selvästi ilmi mielipiteensä opetusmateriaalien Neuvostoliitto-kuvasta ja -kuvastosta: että opetusmateriaaleissakin voi olla ideologisia piilovinoumia ja että asia kannattaa ymmärtää. Hän ei kuitenkaan saarnannut asiasta, vaan virnuili ja veisteli jotain tyyliin että näihin puuvillapeltojen hymyileviin ryhmiin kansallispuvuissa kannattaa suhtautua ehkä skeptisesti eikä lopullisena totuutena.

Tämä siis tapahtui lukiossa, peruskoulusta en moisia kykene muistamaan. Sopii kuitenkin arvata kumman tunneilla viihdyin paremmin, vaikken kumpaakaan ainetta sittemmin ole enempää opiskellut.
"Voi sen sanoa, paitsi ettei oikein voi, koska sillä antaa samalla avoimen valtakirjan EU:ssa tapahtuvalle mielivallalle."
- ApuaHommmaan siitä, voiko sanoa Venäjän tekevän Ukrainassa siviilien kidutusmurhia ja voiko ne tuomita.

Beef Supreme

Minun lukion historianopettajani oli sotainvalidi. Yläasteella fysiikanopettaja samoin. Luokanvalvoja oli entinen lotta. Opetus oli tasapuolista, sikäli että naapuria ei kehuttu jos ei liikaa haukuttukaan. En muista kuka patisteli rauhanmarsseille, kukaan ei kuitenkaan mennyt.


Tabula Rasa

Itsellä taas lukion äidinkielenopettaja oli taas tiukasti kielioppiasioissa, jos kohta täyspäinen ja kävi mm argumenttivirheet äidinkielen tunnilla läpi joka avasi hyvin tiettyjen argumentoijien onttoutta. Historian ollessa ehkä paras kun ymmärsi sen arvon minkä historia antaa virheistä ettei niitä uusittaisi. Ainoastaan ympäristötiedon/biologian opettaja oli lukiossa rikkinäinen grammari joka oli juuttunut kohtaan ihmisen aiheuttama ilmastonmuutos jonka osalta käytiin lähinnä arvauskisaa siitä montako kertaa milläkin tunnilla tuon mainitsee riippumatta aiheesta. Seniili/täysin ammattitaidoton eikä osannut vastata mihinkään kysymyksiin vaan luki kirjaa ja kaikki kirjan ulkopuolinen ajattelu ei ollut olemassa, vaan ainoastaan ilmiselvät ja virheellisetkin väittämät kirjasta olivat jumalansanaa korkeammat. Luultavasti näitä propagandatuutteja on jonkun verran opettajakuntaan pesiytynyt. Määrästä ja laadusta en tiedä, tunnen itse henkilökohtaisesti yhden tuohon sopivan opettajan, ja vastapainoksi toista tai kolmattakymmentä hyvää opettajaa ala-asteelta yliopistoihin.

Toinen mitä katsoisin olisi rehtorikunta. Ne kun ovat ne esimiehet jotka piilottavat nuo koulukiusaamistapaukset ja toisaalta ovat viroissaan monesti jäsenkirjan, eivät pätevyyden perusteella. Tämä useiden isojen koulujen rehtoreiden toimintaa seuranneena. Koulutuspolitiikka ja siellä tapahtunut pätevyyden syrjäytys on ehkä enemmän johdon kuin tekijäportaan ongelma. Rehtorien lisäksi toki korkeampaa poliittista johtoa kohti kohoaa syyttävä sormi.
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

Skeptikko

Quote from: Lalli Kirvesniemi on 17.01.2021, 16:40:40
Minulla on lukuisia nauhoitteita oppitunneilta. En ole vielä päättänyt mitä niillä teen.

Voisit ainakin tarjota @Matias Turkkilalle Suomen Uutisiin ja/tai Sebastian Tynkkyselle aiheeksi nettivideoihin.
En homona toivota tervetulleiksi Suomeen henkilöitä, jotka haluavat tappaa minut:
http://www.bbc.com/news/magazine-33565055

Tanskan pakolaisapu: hallitsematon tulijatulva johtamassa armageddoniin ja yhteiskuntamme tuhoon:
http://jyllands-posten.dk/international/europa/ECE7963933/Sammenbrud-truer-flygtningesystem/

F1nka

Quote from: Lalli Kirvesniemi on 17.01.2021, 16:40:40
Homma on äitynyt niin äärimäiseksi eräässä pk seudun yläkoulussa että, oppilaat ovat nauhoittaneet opettajien palopuheita mm Trumpin pahuudesta, islamin ihanuudesta ja ilmastonmuutos pelottelusta. Myös kehitysmaiden ja maalaisten erinomaisuutta muistetaan jatkuvasti hieroa naamaan.
Minulla on lukuisia nauhoitteita oppitunneilta. En ole vielä päättänyt mitä niillä teen.
Eikös luokkahuoneet ole julkisia tiloja, joissa saa kyllä tallentaa? No eniveis, noista saa maukkaan kirjallisenkin koosteen jos pitää retusoida...

@Lalli Kirvesniemi Opetustilanne tapahtuu puolijulkisessa tilassa. Käsittääkseni omaan käyttöön voi nauhoittaa. Ennen julkaisemista kannattaa tarkistaa voiko tulla lainopillisia pulmia. Voisikohan esimerkiksi perussuomalaiset tarjota lainopillista apua tässä? Jossain muodossa olisi kyllä hyvä saada esimerkkejä tilanteista, sillä nyt ollaan eipäs-juupas-väittelyssä.
Tottelematon tieto aktivismissa

Saturnalia

En muista poliittista paasaamista kouluajaltani, toleranssi oli tuolloin suurempi. Laulettiin Suuri ja mahtava Neuvostoliitto musatunnilla, luettiin Kymmenen pientä neekerinpoikaa äikäntunnilla, ja veisattiin virsiä ussantunnilla ja vähän muulloinkin ja se oli normisettiä. Läsnä olivat yhtaikaa vanhakonservatiiviset arvot sekä kommunismi. Kumpikin oli läsnä 70-luvun lopun koulussa Itä-Helsingissä. Siinä oppi asioiden laajan spektrin. Se oli vapaata aikaa, lasten annettiin itse muodostaa mielipiteensä siitä kaikesta. Nykykoulussa kuulostaa että pakotetaan yhteen muottiin. Nykyaika on konformistisempaa kuin 70-luku. Ei ole liberalismista tietoakaan nykymeiningissä.

Silloin oli sellainen kauhun tasapaino poliittisesti, mitä enää ei ole. Vasemmisto oli vahva, mutta valtamedia oli yhä pitkälti konservatiivista esimerkiksi. Silloin vasemmisto luki vaihtoehtomediaa, sitä kutsuttiin puoluelehdistöksi. Vasemmistolainen ei silloin kussutkaan valtamedian suuntaan, heillä oli oma laaja puoluelehdistönsä jota vastaan valtamedia ei silloin hyökännyt. Sen ajan perspektiivistä valtamedia on nykyään kuin seonnut, kuvittelee olevansa jokin tie, totuus ja elämä ja pyrkii monopoliksi.

70-luvun vasemmistolainen olisi nauranut kippurassa nykyisen valtamedian höpinöille, jos olisi joskus tapaturmaisesti sattunut heidän julkaisunsa aukaisemaan. Vasemmistolainen luki silloin puoluelehtiä. Nykyään jos nuiva lukee vaihtoehtomediaa, niin se on jokin hirveä ongelma muka. Ihmettelen suuresti tätä nykyajan ahdasmielisyyttä ja pyrkimystä yksiäänisyyteen.

Chrattac

Quote from: F1nka on 17.01.2021, 18:44:10
Quote from: Lalli Kirvesniemi on 17.01.2021, 16:40:40
Homma on äitynyt niin äärimäiseksi eräässä pk seudun yläkoulussa että, oppilaat ovat nauhoittaneet opettajien palopuheita mm Trumpin pahuudesta, islamin ihanuudesta ja ilmastonmuutos pelottelusta. Myös kehitysmaiden ja maalaisten erinomaisuutta muistetaan jatkuvasti hieroa naamaan.
Minulla on lukuisia nauhoitteita oppitunneilta. En ole vielä päättänyt mitä niillä teen.
Eikös luokkahuoneet ole julkisia tiloja, joissa saa kyllä tallentaa? No eniveis, noista saa maukkaan kirjallisenkin koosteen jos pitää retusoida...

@Lalli Kirvesniemi Opetustilanne tapahtuu puolijulkisessa tilassa. Käsittääkseni omaan käyttöön voi nauhoittaa. Ennen julkaisemista kannattaa tarkistaa voiko tulla lainopillisia pulmia. Voisikohan esimerkiksi perussuomalaiset tarjota lainopillista apua tässä? Jossain muodossa olisi kyllä hyvä saada esimerkkejä tilanteista, sillä nyt ollaan eipäs-juupas-väittelyssä.

Itse muistelisin sellaista, että Suomen koululaitos on julkinen ja kuka vain voi mennä seuraamaan opetusta niin halutessaan.

Quote from: Finlex Perusopetuslaki 4 luku §19
Opetuksen julkisuus
Tässä laissa tarkoitettu opetus on julkista. Perustellusta syystä voidaan oikeutta päästä seuraamaan opetusta rajoittaa.
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1998/19980628#L4P19

En ole ainakaan tietoinen, että onko tuota oikeutta rajoitettu missään tilanteessa vielä pl. selvät päihtyneenä paikalle saapuneet ja muuten häiriötä aiheuttavat tapaukset.
Sortuu valtakunta tomuun viimein joka ikinen
ja hallitsijain nimet vaipuu unohdukseen tuonelaan,
kaatuu järjestelmät, kuolee sanat suuret huulille
ja rauniolla yksinäinen tuulenhenkäys vaeltaa...

F1nka

^Opetusta saa mennä seuraamaan. Siinä mielessä kyseessä on julkinen tila. Nauhoituksen tekeminen ja sen julkaiseminen on kuitenkin eri asia ja kannattaa tarkastaa mitä laki asiasta sanoo.
Tottelematon tieto aktivismissa

duc

Quote from: Eisernes Kreuz on 16.01.2021, 20:27:22
- -
Nyt ollaan kai intersektionaalisessa kehitysvaiheessa. Ja siihenhän kuuluu mm. persujen pahuus, joka on toki syytä kertoa oppivelvollisille.
kursiv. alkup.

Tämä kääntyy koulua itseään vastaan. Osa oppilaista toimii kuten Lalli Kirvesniemi kertoi, ja lopputulos on, että opettaja menettää uskottavuutensa näiden oppilaiden silmissä ja he alkavat häiriköidä, koska he eivät jaksa kuunnella paskapuhetta. Mitä enemmän opettaja keskittyy aiheeseen ja jättää (poliittiset) mielipiteensä sivuseikoiksi, sitä pidetympi hän lienee. Aiheesta kun aiheesta voi opettaa elävästi ja mielenkiintoisesti jättämällä osan oppilaiden oman oivalluksen ja kritiikin varaan. Kaikkia lapsia ei oppivelvollisuuden aikana kuitenkaan kiinnosta esim. uskontotunnit, joten epärehellinen opetustapa vain pahentaa hylkimisreaktiota. Intersektionaalinen feminismi kaivaa omaa hautaansa myös koulumaailmassa.
ὕβρις, νέμεσις, και κριτική 'häpäisy, kosto ja tuomio'

Memento mori 'Muista kuolevaisuutesi'

Outo olio

Quote from: F1nka on 17.01.2021, 19:14:05
^Opetusta saa mennä seuraamaan. Siinä mielessä kyseessä on julkinen tila. Nauhoituksen tekeminen ja sen julkaiseminen on kuitenkin eri asia ja kannattaa tarkastaa mitä laki asiasta sanoo.

Jos tallenteesta tunnistaa henkilön, voi se tuoda ongelmia. Sen sijaan pelkkä puhtaaksikirjoitus sanomisista, tai tekstin ääneenlukeminen jonkun muun lukemana, tuskin on ongelma.
Suvaitsevaisen ajattelun yhteenveto: Suomessa Suomen kansalaiset rikkovat Suomen lakeja. Myös muiden maiden kansalaisten on päästävä Suomeen rikkomaan Suomen lakeja. Tämä on ihmisoikeuskysymys.

Joku ostaa ässäarvan, toinen taas uhrivauvan. Kaikki erilaisia, kaikki samanarvoisia.

Can I have a safe space, too?

F1nka

Nauhoittettujen väärinkäytösten julkaisusta on toki positiivisempikin esimerkki Kanadasta eli Lidsay Shepherd. Tuosta tapauksesta on kylläkin muutama vuosi aikaa, nykyisin taitaa moni "ihmisoikeuksien suurvalta" pystyä ttehokkaammin tuhoamaan viestinviejän. Esimerkkejä selvästä propagandasta ja painostuksesta olisi hyvä saada nyt kun aihe on tapetilla. Kuitenkin vaikeuksien vähentämiseksi (kaikkia vaikeuksia ei toki kukaan voi välttää) kannattaa hetki miettiä parasta toimintatapaa.
Tottelematon tieto aktivismissa

Supernuiva

Quote from: Waldseemüller on 17.01.2021, 18:12:27
En muista kuka patisteli rauhanmarsseille, kukaan ei kuitenkaan mennyt.

Vuoden 1991 vapun aikoihin, niin siitä tulee pian 30 vuotta, oli kuvaamataidon opetuksessa aiheena: Kaikki vappumarssille. Se olikin viimeinen vappu, jolloin Itä-Euroopassa oli vielä horjuvaa kommunismia.

Vuoden 1992 vappuna tuollaista aihetta ei enää ollut, vaikka opettaja oli sama. Kommunismin loppuminen oli monille traumaattinen kokemus. Tämänkin opettajan olemuksesta näki vuodenvaihteessa 91-92, että jotain oli mennyt sisällä pahemman kerran henkisesti rikki. NL:n loppuminen oli varmasti rinnastettavissa suuremmaksi tai yhtä suureksi tapahtumaksi kuin lähiomaisen kuolema.

Kuinka moni muu on kokenut kuvaamataidossa vappumarssiteemaista opetusta?

Veikko

Kun itse olin oppilas, niin oli aika paljon hyvin vasemmistolaisia opettajia, jotka myös tunkivat aatettaan opetukseen. Kerran jouduin myös luokan eteen opettajan häpäistäväksi ja haukuttavaksi, kun kirjoitin erääseen esseeseen hänen näkemyksiensä vastaista tekstiä.

Eivätkä ajat ole muuttuneet. Päinvastoin, tulleet pahemmiksi, sillä politiikka tunkee yhä enemmän peruskoulutason ja lukion opetukseen jo oppimateriaaleissa. Melkein aineessa kuin aineessa saadaan sinne tungettua valtavirran poliittista pakkosyöttöä. Johan tuota SDP harjoitteli Pirkkalan peruskoulun kokeilussa 1970-luvulla. Nyt se on arkipäivää. Persut paha, ilmastonmuutosdenialistit paha, populistit paha, sosialistit ja ilmastonmuutoshysteerikot hyvä. Ugh ja uggamugga. Näistähän on täällä jo ollut esimerkkejä. Minulla on muutamia neuvostoliittolaisia koulun oppikirjoja, jotka kummasti muistuttavat nykyisiä suomalaisia aatteen sisällyttämisessä vähän kaikkiin aineisiin.

Kun olen itse toiminut opettajana, niin olen varonut tarkasti tuomasta omia poliittisia ja yhteiskunnallisia mielipiteitäni opetukseen. Minusta se on itsestäänselvyys ja vaatimus opetuksen poliittisesta neutraliteetista pitäisi olla hyvin jyrkkä. Aina kun tällaisia aiheita lähestyttiin, niin kehoitin oppilaita kriittisyyteen ja ottamaan itse selvää asioista ja ajattelemaan omilla aivoillaan. Perusopetuksen tärkeimpiä tehtäviä mielestäni onkin kasvattaa tiedonhaluisia, tietoa käsittelemään kykeneviä ja itsenäisesti ajattelevia valistuneita kansalaisia.

PS
Olen aina ihmetellyt, kuinka joku saattaa olla niin tylsämielinen, että kuvittelee että juuri hänen puoluejohtajansa, niin monista muista puoluejohtajista, omaavan ainoan, oikean ja täydellisen totuuden. On suorastaan katastrofi, että tälläisiä tylsäpäitä hyväksytään opettajiksi demokraattisessa yhteiskunnassa. Opettajan pitää olla humanisti, joka tunnustaa ihmisen erehtyväisyyden, eikä uusien fanaatikkojan kasvattaja.

"Tiedän varmasti, että sinä, oi Eurooppa, tulet tuhotuksi." - Mohammed Bouyeri, Theo van Goghin murhaaja

"Van Goghin murhan jälkeen kukaan ei ole uskaltanut ilmaista itseänsä yhtä vapaasti kuin ennen." - Theo van Goghin ystävä.

"Taas tänäänkin opin jotain uutta. Vain idiootit EIVÄT lue hommaa." - Kirjoitti: tos

valtakunnanpärkhele

#195
Löysinpä lapsen vanhan 9.lk yhteiskuntaopinkirjan,
Kirja Forum 9 yhteiskuntaoppi, painettu 2012, tuota 3-4vuotta sitten luettiin Espoon kouluissa.

Siellä oli poliitiikkaa ja vaaleja käsittelevässä osassa tälläista Persuihin liittyvää kts. kuvat.



J. Sarasvuo - Woketus on paitsi väärin, myös mielenvikaisuuden muoto.
Wokettajat eivät edistä asiaa, jonka moraalisessa oikeutuksessa he hurskastelullaan loisivat


Tytti Tuppurainen: "Jokainen suomalainen tuntee arjessaan, mitä sosialidemokratia on!"

VeePee

Viime viikolla 8. luokkalainen tyttöni tuli huolestuneena koulusta ja toivoi, että yhdysvaltain presidentti vaihtuisi pian. Opettaja oli koulussa mouhonnut, että Trump on niin hullu, että saattaa viimeisinä päivinään laukaista ohjukset ja aloittaa ydinsodan.

Tänään oli jollain tunnilla tehtävänanto tällainen:

1. Mainitse kolme asiaa, jotka näyttivät olevan tärkeitä yhdysvaltaisille republikaanipuolueen kannattajille presidentinvaaleissa, jotka Barack Obama demokraattipuolueesta voitti.

2. Mainitse jokin tärkeä asia, jota USA:n uuden presidentin, Joe Bidenin, tulisi mielestäsi edistää. Perustele.

Aika vahva demarimyönteisyyspainotus on havaittavissa. Republikaanien tavoitteita väheksytään ja keskitytään kahden dempkraattipressan voittoon "unohtaen" Trumppi siitä välistä. Tosi neutraalia ja kriittiseen ajatteluun kannustavaa.

F1nka

2. Joe Bidenin pitää jatkaa Obaman kunniakasta perinnettä sotien aloittamisessa ja siviilien pommittamisessa.

Menikö oikein?

Tuntuu suorastaan, että moni Suomessa on pettynyt, ettei sitä ydinsotaa sitten syttynytkään Trumpin kaudella. Lisäksi objektiivisesti tarkasteltuna Suomen kouluissa pitäisi paljon enemmän kiinnittää huomiota Venäjän suuntaan, joka on merkkittävä kauppakumppani ja rajanaapuri. Myöskin Ruotsin poliittisesta kehityksestä ei taideta jauhaa, vaikka silläkin on enemmän merkitystä Suomessa.
Tottelematon tieto aktivismissa

P

Quote from: Saturnalia on 17.01.2021, 18:56:30
En muista poliittista paasaamista kouluajaltani, toleranssi oli tuolloin suurempi. Laulettiin Suuri ja mahtava Neuvostoliitto musatunnilla, luettiin Kymmenen pientä neekerinpoikaa äikäntunnilla, ja veisattiin virsiä ussantunnilla ja vähän muulloinkin ja se oli normisettiä. Läsnä olivat yhtaikaa vanhakonservatiiviset arvot sekä kommunismi. Kumpikin oli läsnä 70-luvun lopun koulussa Itä-Helsingissä. Siinä oppi asioiden laajan spektrin. Se oli vapaata aikaa, lasten annettiin itse muodostaa mielipiteensä siitä kaikesta. Nykykoulussa kuulostaa että pakotetaan yhteen muottiin. Nykyaika on konformistisempaa kuin 70-luku. Ei ole liberalismista tietoakaan nykymeiningissä.

Silloin oli sellainen kauhun tasapaino poliittisesti, mitä enää ei ole. Vasemmisto oli vahva, mutta valtamedia oli yhä pitkälti konservatiivista esimerkiksi. Silloin vasemmisto luki vaihtoehtomediaa, sitä kutsuttiin puoluelehdistöksi. Vasemmistolainen ei silloin kussutkaan valtamedian suuntaan, heillä oli oma laaja puoluelehdistönsä jota vastaan valtamedia ei silloin hyökännyt. Sen ajan perspektiivistä valtamedia on nykyään kuin seonnut, kuvittelee olevansa jokin tie, totuus ja elämä ja pyrkii monopoliksi.

70-luvun vasemmistolainen olisi nauranut kippurassa nykyisen valtamedian höpinöille, jos olisi joskus tapaturmaisesti sattunut heidän julkaisunsa aukaisemaan. Vasemmistolainen luki silloin puoluelehtiä. Nykyään jos nuiva lukee vaihtoehtomediaa, niin se on jokin hirveä ongelma muka. Ihmettelen suuresti tätä nykyajan ahdasmielisyyttä ja pyrkimystä yksiäänisyyteen.

Kummisetäni oli kommunisti, ay-virkailija, mutta hauska mies. Isäni kasvoi kommunistisesta kodista liberaalien kautta oikeistoon. Poliittisesti he olivat ihan erilinjoilla, mutta se ei haitannut. Enintään lisäsi keskustelunaiheita.

Tosin koska kummisetäni ei ollut totinen toveri, ja erehtyi hetkeksi asumaan Reaganin USA:ssa, hän irtaantui sosialismista jo 80-luvun puolivälissä.

Nykyisin tarve ja paine kuplaantumiseen on valtavasti suurempi. Ja kuplan puhtautta vaalitaan herkeämättä. Ja kuplaantuminen on selkeästi vahvempaa "hyvien ihmisten" parissa.
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991

Huolestunut Kansalainen

Quote from: Chrattac on 17.01.2021, 19:01:44

Itse muistelisin sellaista, että Suomen koululaitos on julkinen ja kuka vain voi mennä seuraamaan opetusta niin halutessaan.

Quote from: Finlex Perusopetuslaki 4 luku §19
Opetuksen julkisuus
Tässä laissa tarkoitettu opetus on julkista. Perustellusta syystä voidaan oikeutta päästä seuraamaan opetusta rajoittaa.
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/

Tässähän olisi oiva tilanne nuorisojärjestöille tai uudelle lapuan liikkeelle lähettää omia tarkkailijoitaan luokkahuoneisiin valvomaan potentiaalisia ajatusrikoksia. Ehkä vielä parempi olisi jos Soldiers of Odinit siirtäisivät tähän resursseja katupartioinnista, joka ei muutenkaan ole tuottanut mainittavaa näkyvää tulosta. Siinähän voittaisivat kaikki: opettajat tuskin indoktrinoisivat tai sortaisivat lapsia odinien ollessa läsnä, ja odinit saisivat paljon tarvitsemaansa lisäaikaa peruskoulussa.  ;)
Mursu: "Siis vertaatko ihan tosissasi sitä, että amerikkalaiset lopettivat toisen maailmansodan atomipommeilla säästäen siten satojen tuhansien elämän siihen, että natsit murhasivat miljoonia juutalaisia ja valloittivat noin kymmenen itsenäistä valtiota?"
Kekkeruusi: "Kyllä se on täysin oikeudenmukainen näkemys."

simppali

usarissa muutama opettaja, tai opettajaksi orientoitunut vastaa...


https://www.uusisuomi.fi/uutiset/opettajilta-suoraa-palautetta-jussi-halla-aholle-se-etta-nama-asiat-eivat-sovi-perussuomalaisten-arvoihin-kertoo-ennen-kaikkea-perussuomalaisista-itsestaan/da5d30c1-4bbf-4922-b024-1f43f7f75a4e

QuoteOpettajataustainen vasemmistoliiton kunnallisvaaliehdokas Minja Koskela ottaa omassa some-kirjoituksessaan kantaa Halla-ahon väitteisiin. Hän toteaa vastaavansa puoluejohtajan väitteisiin "ex-opettajana ja opetussuunnitelmia tutkineena väitöskirjatutkijana".

QuoteMyös Turun kaupunginvaltuutettu, opettaja Mervi Uusitalo (vas) tuomitsee Halla-ahon kirjoituksen.

"Perussuomalaiset, pitäkää näppinne irti suomalaisesta kouluopetuksesta. Opettajat tekevät työnsä opetussuunnitelmaan nojautuen, ja sen ovat laatineet kasvatusalan asiantuntijat. Työrauha meille, kiitos", Uusitalo kirjoittaa Twitterissä.

"Jotkut tuntuvat luulevan, että me itse keksimme asiat, joita opetetaan. Näin ei ole. Opettajan arvot ja mielipiteet voivat luoda jonkin pohjavireen, mutta kyllä ammattitaitoinen ope osaa pitää indoktrinaatiot kaukana, hyvänen aika."

Koskela tuo esiin, että esimerkiksi ilmastonmuutoksen vakavuudesta puhuminen ei ole opettajalta puoluepolitiikkaa.

Eli vassariopettajilla tuli välittömät "känkkäränkät" kun joku hieman kyseenalaistaa mahdolliset opettajien omien poliitisten mielipiteiden tuputtamisen oppilaille.

(..kele, piti vastata erääseen puheluun, joten kommentointi jäi kesken).
Kun painuvi päät muun kansan, maan,
Me jääkärit uskoimme yhä.

Näkkileipä

Yrittääkö Mervi Uusitalo tuossa hienovaraisesti vihjaista, että poliittisesti puolueellinen agenda nimenomaan kuuluu nykypäivän koulujen opetussuunnitelmaan, eikä siihen ole todellakaan ole tulossa mitään muutosta?

Miten minusta tuntuu, että tuossa paheksutaan erityisesti sitä, että "salassa pidettävä" opetukseen liittyvä asia on tuotu julkisuuteen ja kaikkien tietoon.

F1nka

Koululaitoksen ydinfunktio pitäisi olla oppilaille tiedon ja erilaisten ajattelutekniikoiden opettaminen. Jossain määrin koululaitos on myös päivähoitopaikka lapsille. Nyt jauhetaan kuitenkin opettajien tuntemuksista. Yritetään selvästi johdattaa huomio pois siitä,mitä lapsille syötetään koulussa. Lisäksi haluaisin erityisesti nostaa peruskoulun opetussuunnitelmien perusteista sen kohdan, jossa sanotaan, että:
Quote
...
YK:n lapsen oikeuksien sopimus antaa perusopetukselle oikeudellisen perustan. Sopimuksen
mukaan lasten kanssa ja lasten hyväksi työskenteleviä velvoittavat sopimuksen yleisperiaatteet,
jotka ovat yhdenvertaisuus ja syrjimättömyys, lapsen edun ensisijaisuus, lapsen oikeus suojeluun,
huolenpitoon ja kehittymiseen sekä lapsen oikeus ilmaista näkemyksensä ja tulla kuulluksi ja
lapsen näkemysten kunnioittaminen. Sopimuksen mukaan jokaisella lapsella on oikeus hyvään
elämään sekä yksilölliseen, ruumiilliseen, henkiseen, hengelliseen, moraaliseen ja sosiaaliseen
kehittymiseen.
...
2.2 Perusopetuksen arvoperusta
Opetussuunnitelman perusteet on laadittu tässä esitetyn arvoperustan mukaisesti.
Oppilaan ainutlaatuisuus ja oikeus hyvään opetukseen
Perusopetus perustuu käsitykseen lapsuuden itseisarvoisesta merkityksestä. Jokainen oppilas
on ainutlaatuinen ja arvokas juuri sellaisena kuin hän on. Jokaisella on oikeus kasvaa täyteen
mittaansa ihmisenä ja yhteiskunnan jäsenenä. Tässä oppilas tarvitsee kannustusta ja yksilöllistä
tukea sekä kokemusta siitä, että kouluyhteisössä häntä kuunnellaan ja arvostetaan ja että hänen
oppimisestaan ja hyvinvoinnistaan välitetään. Yhtä tärkeä on kokemus osallisuudesta ja siitä, että
voi yhdessä toisten kanssa rakentaa yhteisönsä toimintaa ja hyvinvointia.
Jokaisella oppilaalla on oikeus hyvään opetukseen ja onnistumiseen koulutyössä. Oppiessaan
oppilas rakentaa identiteettiään, ihmiskäsitystään, maailmankuvaansa ja -katsomustaan sekä paikkaansa maailmassa. Samalla hän luo suhdetta itseensä, toisiin ihmisiin, yhteiskuntaan, luontoon ja
eri kulttuureihin. Oppimisesta syrjäytyminen merkitsee sivistyksellisten oikeuksien toteutumatta
jäämistä ja on uhka terveelle kasvulle ja kehitykselle. Perusopetus luo edellytyksiä elinikäiselle
oppimiselle, joka on erottamaton osa hyvän elämän rakentamista.
Arvokasvatuksen merkitys korostuu maailmassa, jossa monimediainen tiedonvälitys, globaalit
tietoverkot, sosiaalinen media ja vertaissuhteet muokkaavat lasten ja nuorten arvomaailmaa. Arvokeskustelu oppilaiden kanssa ohjaa oppilaita tunnistamaan ja nimeämään kohtaamiaan arvoja
ja arvostuksia sekä pohtimaan niitä myös kriittisesti. Oppilaita tuetaan rakentamaan omaa arvoperustaansa. Koulun ja kotien yhteinen arvopohdinta ja siihen perustuva yhteistyö luovat turvallisuutta ja edistävät oppilaiden kokonaisvaltaista hyvinvointia. Henkilöstön avoin ja kunnioittava
suhtautuminen kotien erilaisiin uskontoihin, katsomuksiin, perinteisiin ja kasvatusnäkemyksiin
on rakentavan vuorovaikutuksen perusta.

...
Lihavoinnit omiani https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/perusopetuksen_opetussuunnitelman_perusteet_2014.pdf

Voisiko joku ajatella lapsia?
Tottelematon tieto aktivismissa

oetker

Quote from: Näkkileipä on 18.01.2021, 20:35:42
Yrittääkö Mervi Uusitalo tuossa hienovaraisesti vihjaista, että poliittisesti puolueellinen agenda nimenomaan kuuluu nykypäivän koulujen opetussuunnitelmaan, eikä siihen ole todellakaan ole tulossa mitään muutosta?

Miten minusta tuntuu, että tuossa paheksutaan erityisesti sitä, että "salassa pidettävä" opetukseen liittyvä asia on tuotu julkisuuteen ja kaikkien tietoon.

Sitä ei tarvitse vihjailla, vaan kulttuurillinen moninaisuus yms sisältyvät sellaisenaan opetussuunnitelmaan.
Löytyy opetushallituksen sivuilta: https://www.oph.fi/fi/koulutus-ja-tutkinnot/perusopetuksen-opetussuunnitelman-perusteet

En ole opettaja, mutta koitin jotenkin tulkita, että miten tämä ristiriitaisuus ylipäänsä pystytään selittämään OAJ:lla ja opetushallituksessa.
Päädyin siihen, että maahanmuuttajien imurointi maailmalta nähdään näissä piireissä sellaisenaan ihmisoikeus-sopimusten vaatimuksena ja jonkinlaisena luonnonvoimana.
Tältä pohjalta voinee ajatella, että esim. OAJ:n ja opetushallituksen näkökulmasta asia ei tosiaan ole poliittinen, vaan "ihmisoikeusasia".

Ja edelleen, kun sitten PS:n edustaja kyselee poliittisen agendan levittämisen perään, niin typerällä logiikalla pääteltynä ko. PS-taho kyseenalaistaakin "ihmisoikeudet", koska eihän kouluissa ole näennäisesti poliittista agendaa koskaan ollutkaan vaan ihmisoikeuksiahan siellä on käyty läpi.
Se on sivuseikka, että ihmisoikeuksia on voinut olla opettamassa vaikkapa 'asiantuntija' ihmisoikeusliitosta, joka nyt sattumoisin on myös vihreän puolueen kunnallispolitiikassa.
"...työhönotossa voidaan ottaa huomioon hakijan etninen tausta palkkaamalla tehtävään työmarkkinoilla aliedustettuun ryhmään kuuluva henkilö, vaikka tämä ei olisi aivan yhtä pätevä kuin paremmin edustettuun ryhmään kuuluva."
- Rasismin ja etnisen syrjinnän ehkäiseminen Helsingin kaupungin toiminnassa

Supernuiva

Ehkä tämä Uuden Suomen juttu saattaisi liittyä myös tähän ketjuun:

Quote"Perusopetuksen opetussuunnitelma edellyttää kunnioittamaan ihmisoikeuksia, edistämään demokratiaa ja aktiivista toimijuutta sekä lisäämään ymmärrystä ilmastonmuutoksen vakavuudesta. Se, että nämä asiat eivät sovi perussuomalaisten arvoihin kertoo ennen kaikkea perussuomalaisista itsestään. Sen sijaan se, että perussuomalaiset kansanedustajat eivät vaikuta ymmärtävän, että eduskunnassa ei päätetä opetuksen sisällöistä, on varsin huolestuttavaa", Koskela kirjoittaa.

Koskelan mielestä juuri perussuomalaiset yrittää politisoida kouluopetuksen.

"Kun puolue haluaa puuttua koulun opetuksen sisältöihin, joihin puolueilla ei siis ole mitään asiaa puuttua, se de facto tarkoittaa, että puolue pyrkii viemään puoluepolitiikkaa kouluihin, vaikka se miten väittäisi muuta", Koskela kirjoittaa.

"Opetuksen tulee ops:an mukaan olla puoluepoliittisesti sitouttamatonta (sic). Sen sijaan koulujen ei 'pidä' tehdä yhtään mitään, mitä Jussi Halla-aho sanoo – kas kun se, mikä on Halla-aholle 'neutraalia' on suurella todennäköisyydellä umpipoliittista. Ja jos opettaja toimii opetussuunnitelman vastaisesti, asia käsitellään ihan muualla kuin perussuomalaisessa puolueessa."

https://www.uusisuomi.fi/uutiset/opettajilta-suoraa-palautetta-jussi-halla-aholle-se-etta-nama-asiat-eivat-sovi-perussuomalaisten-arvoihin-kertoo-ennen-kaikkea-perussuomalaisista-itsestaan/da5d30c1-4bbf-4922-b024-1f43f7f75a4e

Skeptikko

Tässä vähän historian lehtien havinaa siitä, että koulujärjestelmä on politisoitu vasemmiston taholta viimeistään 70-luvulta lähtien. Kannattaa lukea koko kiinnostava esitelmä, mutta tässä jotain poimintoja:

Onko tilanne Suomessa kypsä vallankumoukselle
https://www.kasvhistseura.fi/dokumentit/1108211033_jaakko_aho.pdf

Quote
Suomen Kouluhistoriallisen seuran yleisöseminaari 10.12.2010
"Vapaan Koulutuksen Tukisäätiö- koulujärjestelmän pelastus vai rapautuminen"
Esitelmä/ Jaakko Aho
...
Oltiinko Suomessa siirtymässä sosialismiin?

Kysymys, joka askarrutti ja oli esillä maassamme 1970-luvun alkaessa ja koko vuosikymmenen.
...
Vladimirovin mukaan Beljakov patisti kommunisteja toimimaan päättäväisemmin sekä omaksumaan tiukan kannan työmarkkinoilla. Hän oli myös vihjaillut neuvostopanssareiden tulosta maahan. Vladimirov itse toimi 1970-luvulla lähetystöneuvoksena sekä ministerineuvoksena. Ennen diplomaattiuraansa Vladimirov oli toiminut sabotaasin ja
salamurhaosaston päällikkönä Neuvostoliitossa. Hän oli myös KGB:n edustaja Suomessa, joten mies tiesi mistä puhui. Näin siis Urho Kekkosen kirjaamien tietojen mukaan. Kaikesta päätelleen äärivasemmistomme valmistautui luokkasotaan ja maan yhteiskuntajärjestelmän muuttamiseen.
...
Jos leimauduit porvariksi, tulkittiin se Beljakovin opetuksen mukaan neuvostovastaisuudeksi. Tehokasta aatteen mukaista ehdollistamista. Sitä leimakirvestä opittiinkin hyvin nopeasti käyttämään poliittisten kilpailijoiden ja toisinajattelijoiden teilaamiseksi sekä politiikassa että virkapaikoilla. Käytännössä tämä johti valtiohallinnossa selvään virkakieltoon kokoomuslaisten ja yleensä oikeistolaisiksi leimattujen osalta. Tästä kokoomuksen Ilkka Suominen totesi jälkeenpäin arvionaan, siinä vaiheessa, kun kokoomus oli selvinnyt poliittiselta korpivaellukseltaan taas hallituskelpoiseksi: "nykyisistä kokoomuslaisista saattaa tuntua omituiselta, että kokoomus eristettiin täysin kaikista valtiohallinnon tiedoista. Kukaan ei oikein uskaltanut edes seurustella kokoomuslaisten kanssa. Kun sitten vuonna 1987 pääsimme hallitukseen, kellareista alkoi kömpiä virkamiehiä, jotka vakuuttivat olleensa koko ikänsä kokoomuslaisia".

On pantava merkille, että kokoomus itsekin 70-luvulla päätyi pahasti suomettumaan yrittäessään päästä poliittisesta paitsiosta ulos. Itsekin kokoomuslainen Ben Zyskowicz on arvostellut monia muita kokoomuslaisia siitä, että nämä omaksuivat Neuvostoliiton hännystelyssä linjan, missä ylitettiin jopa vasemmistolaisten tekemä hännystely:

Ben Zyskowicz luettelee kokoomuksen rähmällään olleet suomettajat – ei säästele Ilkka Kanervaa
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006399737.html

QuoteSuomettumisen aika oli kuin poliittinen peilimaailma, jossa porvareistakin kuoriutui kommunismin kannattajia.
...
Zyskowicz rinnastaa kommunismin natsismiin. Siksi sitä – eikä suomettumista – saa unohtaa.
...
Zyskowiczin mukaan suomettuminen alkoi maalaisliitto-keskustapuolueen K-linjan kautta, kun sen politiikka alkoi kiertyä yhä enemmän sen varaan, kuka on kukin Tehtaankadulla.

– K-linja toi suomettumisen syövän Suomen sisäpolitiikkaan. Neuvostokortilla pelattiin. Olemalla Neuvostoliiton parempi ystävä kuin muut pärjäsi paremmin.

Myös kokoomus aloitti 1970-luvulla mielistelyn pitkältä takamatkalta kohti Kekkosen ja Neuvostoliiton suosiota.
...
NYT Ilkka Kanervaan, joka antoi ylimairealle neuvostomielistelylle varsinaiset kokoomuskasvot. Hän oli KNL:n puheenjohtaja 1972–76, kansanedustajana Kanerva aloitti 1975.

– Iken ajatus oli se, kuten monien muidenkin suomettajien, Iken varsinkin, että kun muut puolueet käyttivät kokoomusta vastaan ulkopoliittista lyömäasetta, niin tämä ase riistetään kilpailijoiden käsistä menemälle niin itään, että itseäkin hirvittää.
...
– Tästä on paljon kertomuksia. Kun oli yhteisiä ystävyysleirejä, ja riideltiin kommunikeoista, niin kun taistolaiset ensimmäisenä asettuivat tukemaan Neuvostoliiton kannanottoja, toiseksi asettuivat kokoomusnuorten edustajat. Kepu ja demarinuoret siitä valittivat, ne olivat enemmän Suomen virallisen ulkopolitiikan muotoilujen takana.

On myös merkillepantavaa kuinka paljon kokoomuksen pistäminen paitsioon muistuttaa perussuomalaisten kohtelua nykyään ja kuinka nykypäivänä tämä neuvostovastaiseksi haukkumisen on sujuvasti korvautunut esimerkiksi rasistiksi, fasistiksi yms haukkumisella, kuinka Neuvostoliiton arvostelun kritisoinnin kriminalisointi on korvautunut kiihottamisella kansanryhmää vastaan ja kuinka sosialismin tilalle on nostettu monikulttuurisuus. Monissa näissä käsitteissä on ollut jo alustavaa oireilua Neuvostoliiton aikana. Esimerkiksi islamilaisen maailman hännystelyä harrastettiin jo silloin, oli solidaarisuutta kehitysmaita kohtaan, internationalismi oli kommunismin ydintä, samoin kuin fasistiksi yms leimaaminen. Mutta palataan takaisin esitelmään ja siihen miten nuo ajat alkoivat näkyä koulussa:

Quote
Mihin virta sosialidemokraattisessa puolueessa vei? Suunta määriteltiin XXIX:ssä puoluekokouksessa kesäkuussa 1972. Kokouksessa Kalevi Sorsa julisti puolueen tavoitteeksi
sosialistisen Suomen. Kun tähän lisättiin vielä viittaus sosialistiseen internationalistiseen luokkasotaan, ei jäänyt epäselvyyttä siitä, että luokkasota oli julistettu samalla Suomessa kaikilla yhteiskunnan alueilla. Kalevi Sorsan julistus oli historiallinen. Ensimmäisen kerran historiassaan puolue totesi päämääränsä näin. Koulutuspolitiikka tulisi olemaan tuossa tavoitteessa yksi painopistealue.

Vaalien tulos nosti puolueessa uuden selvästi radikaalin nuorten sukupolven johtotehtäviin. Aiemmasta poiketen puolueessa omaksuttiin marxilaisleniniläisiä painotuksia puheissa ja luokkataisteluhenki. Puolueessa määrääväksi nouseva suunta ja painotukset tulivat esille vaikkapa siinä kun Paavo Lipponen, Erkki Liikanen ja Ulf Sundqvist vaativat eduskunnassa kaiken Neuvostoliittoa arvostelevan lehtikirjoittelun kriminalisoimista!
...
Puolueen tilanteesta esimerkkinä oli myös Ulf Sundqvistin ja Paavo Lipposen NKP:n johdolle esittämä valittelu siitä, että puolueessa vielä oli vaikuttamassa oikeistolaisia muutosvoimia. Puolueessa ryhdyttiin pelaamaan ns. Moskovan kortilla. Pyrittiin ohittamaan kommunistit ne vasemmalta sivuuttaen.

Pääministeripuolueena sosialidemokraatit paljolti muiden huomaamatta valtasivat opetushallinnon johtopaikat, kouluhallitus puhdistettiin vanhasta väestä ja korvattiin puolueen koulutuspoliittiseen ohjelmaan sitoutuneilla. Opetusministerinä Ulf Sundqvist julisti: "jos Suomea ei saada äänestämällä sosialistiseksi, se toteutetaan koulun avulla". Kouluhallituksen pääjohtajana aloitteleva Erkki Aho totesi puolestaan toteuttavansa sosialidemokraattisen puolueen koulupolitiikkaa. Mitä oli sosialidemokraattien koulupolitiikka? Se oli yksityiskohtaisesti määritelty puolueohjelmassa. Yleisesti siitä voi todeta, että perusvireenä on luokkavastakohtaisuuksien korostaminen ja vallitsevan demokraattisen yhteiskuntajärjestyksen kumoamiseen kannustava ote.
...
Yleissivistävästä koulusta ohjelmassa todetaan: "Yleissivistävä peruskoulutus on laajennettava peruskoulua ja nuorisoasteista koulutusta uudistamalla siten, että se kestää 18-19 ikävuoteen eli n. 12 vuotta". Erikoisesti on varottava, että peruskoulutuksen sisään ei synny eriarvoistavia rinnakkaiskoulujärjestelmiä". Tästä voi todeta, että totalitäärinen järjestelmä ei kestä eikä siedä vertailua. Siksi moniarvoisuus tuli estää.

Edelleen tavoitteista: "Ylioppilastutkinto tulee viipymättä poistaa. Ylioppilastutkinnon sijalle ei tule luoda mitään sellaista järjestelmää, joka säilyttää oppilaiden välisen arvosanakilpailun, sillä on osoitettu, että juuri vähävaraisten perheiden lasten koulumenestys ja halukkuus kärsii eniten voimakkaasta kilpailuhengestä".
...
Oppisaavutusten tasa-arvon saavuttaminenhan on todellisessa elämässä mahdollista vain siten, että arvioinnista luovutaan. Se olikin demareiden lopullinen tavoite.

On jossain määrin merkillepantavaa, että nythän oppivelvollisuutta ollaan juuri pidentämässä ja numeroarvosanojen käyttöä on tarkoituksella peruskouluissa jo vuosia rajoitettu.

Quote
Kouluneuvostoista sen verran, että nythän on osoitettu, että niitä johdettiin ulkopuolelta. Tiedän kokouksia, joihin pyrki ulkopuolisia aikuisia ohjaamaan ja valvomaan kokouksen kulkua. Tietämissäni tapauksissa rehtori esti tuollaisen ja joutui tietenkin hyökkäyksen kohteeksi. Vasemmiston tavoite oli kouluneuvostoja hyväksikäyttäen hyökätä opettajien ja kotien auktoriteettia vastaan ja saada aikaan sekaannusta. Osittainhan tuo onnistuikin, joksikin aikaa. Kuka muistaa enää teinien punaisen kirjan, jossa opastettiin järjestyksen häiritsemiseen kouluissa ja hyökkäyksiin opettajia vastaan?
...
Samaan aikaan julkisuuteen tuli ns. Pirkkalan koulukokeilu. Tampereen yliopiston psykologian laitos oli saanut kouluhallitukselta tehtäväkseen toteuttaa marxilaiseen historiakäsitykseen perustuvan historian opetuksen kokeilun Pirkkalan kunnassa. Tampereen yliopistossa oli laadittu tuohon ideologiaan perustuva opetusmoniste. Ilmeni, että moniste oli kutakuinkin suora käännös neuvostokarjalassa 1960- luvulla käytössä olleesta oppikirjasta.
...
Siihen, miksi kokeilu oli annettu tunnetusti stalinistijohtoiselle laitokselle Tampereella, kuka tosiasiassa johti kokeilua, ja mikä olisi ollut kokeilun seuraava vaihe, jos sitä ei olisi pysäytetty, ei saatu vastauksia. Selvää on, että kyseessä oli pilottihanke, jolla oli tarkoitus raivata tilaa marxilaisen opetusmateriaalin syöttämiselle koululaitokseen.

Nyt, kun tutkimuksista tiedämme, Suomi oli tuolloin KGP:n kokeilulaboratorio, ei ole kaukana ajatus, että tuo opetuskokeilu kuului siihen ja oli siten Neuvostoliitosta johdettua. Siis olisiko opetushallinnossa ollut vieraan vallan ohjausta? Jos näin olisi ollut, kyse olisi ollut maanpetoksen valmistelusta.
...
Opettajien arvomaailma oli siis kyseenalaistettava tai opettajien arvomaailman oli muututtava. Ohjelmassa todetaan: "Suomalainen opettajisto on perinteisesti ollut valtaosaltaan poliittisilta asenteiltaan porvarillista. Tämä on ollut yhtenä tekijänä siinä, että koulun organisaatio ja opetus aiheutti jatkuvan siirtymisen työväestöstä porvarien piiriin". Edelleen ohjelmassa todetaan, että "opettajainkoulutuksen rekrytointia on pyrittävä voimakkaasti muuttamaan siten, että työväestöstä lähtöisin olevien työväenhenkisten opettajien suhteellinen osuus selvästi kasvaa". Mitäs tämä muuta oli kuin luokkataistelun ulottamista myös opettajainvalmistukseen. Tuollainen vaatimushan vääjäämättä tarkoitti opiskelijoiden valitsemista perhetaustan perusteella. Aitoa marxilaisuutta.
...
Opettajainkoulutuslaitosten marxilaisleniniläiseen politisoitumiseen kiinnitettiinkin vakavaa huomiota. Todettiin, että opettajainkoulutusyksikköjen opettajainvalinnassa on ilmennyt erittäin määrätietoista pyrkimystä avainasemien miehittämiseen ideologisesti tietyllä tavalla asennoituvilla opettajilla. Siis aivan kuten demarien ohjelmassa oli tavoitteeksi asetettu. Ja, että sama mahdollisuus on myös olemassa näiden laitosten opiskelijavalintoja tehtäessä. Edelleen todettiin, että sosialistisen kirjallisuuden osuus oli ennakkoon arvioitua suurempi ja, että jossain laitoksissa ilmeni selvää tarkoituksellista ko. aineiston painottamista siten, että sosialististen virikkeiden tarjonta oli painotettu koulutuksen alkuun.

Tässä vielä vähän tuon Vapaan koulutuksen tukisäätiön taustoista puolestaan:

Vapaan koulutuksen tukisäätiö – Wikipedia
https://fi.wikipedia.org/wiki/Vapaan_koulutuksen_tukis%C3%A4%C3%A4ti%C3%B6

QuoteVapaan koulutuksen tukisäätiö (VKTS) oli Suomessa vuosina 1973–1991 toiminut elinkeinoelämän rahoittama säätiö. Aluksi 1970-luvulla sen päämääränä oli vasemmistolaisen koulutuspolitiikan vastustaminen. Vasemmistoaallon taituttua säätiöllä oli käytössään tehokas ja kouliintunut organisaatio, ja 1980-luvulla se ryhtyi ajamaan omien taustaryhmiensä koulutuspoliittisia tavoitteita.[1]
...
Säätiössä sovittiin, että sen toiminnasta ei puhuta ulkopuolisille. Tämä mahdollisti sen, että mukaan pyydetyt poliitikot ja virkamiehet uskalsivat tulla mukaan toimintaan ilman paljastumisen vaaraa.
...
Säätiö nousi julkisuuteen vuonna 2010, kun Helsingin Sanomat kertoi muun muassa Jyväskylän kokoomuslaisen kaupunginjohtajan Markku Anderssonin keränneen säätiölle tietoja opettajien poliittisesta suuntautumisesta. Myös keskustalaisen ministeri Mauri Pekkarisen kerrotaan toimineen säätiössä. Säätiön ydinryhmään kuului Supon tutkimusten mukaan myös entinen eduskunnan puhemies Riitta Uosukainen (kok) sekä presidenttiehdokas Elisabeth Rehn (rkp).[2] Dosentti Jari Leskisen tutkimuksen mukaan säätiö loi Suomen opetushallinnon sisään oman salaisen tiedusteluorganisaationsa ja luotetut virkamiehet toimittivat säätiölle sekä julkisia että salaisia tietoja omalta hallinnonalaltaan. Säätiö keräsi myös "mustaa listaa" opettajien poliittisista mielipiteistä.[3]
En homona toivota tervetulleiksi Suomeen henkilöitä, jotka haluavat tappaa minut:
http://www.bbc.com/news/magazine-33565055

Tanskan pakolaisapu: hallitsematon tulijatulva johtamassa armageddoniin ja yhteiskuntamme tuhoon:
http://jyllands-posten.dk/international/europa/ECE7963933/Sammenbrud-truer-flygtningesystem/

Roope

[tweet]1351279142126415873[/tweet]

Quote
Veronika Honkasalo
Perussuomalaiset ovat nyt puheenjohtajaa myöten hyökänneet Suomen koululaitosta vastaan syyttäen sen opetusta poliittiseksi. Kuitenkin tällainen hyökkäys on itsessään poliittinen ja huolellisen strateginen. 1/5

Suomessa koulujen opetusta ohjaavat opetussuunnitelman perusteet, joilla taataan koulutuksen tasa-arvo koko maassa. OPS:n perusteilla huolehditaan, etteivät poliittisten voimasuhteiden heittelyt vaikuta opetuksen sisältöön - koulutuksen asiantuntijat laativat ne. 2/5

Historia osoittaa, että äärioikeisto tapaa hyökätä sivistystä ja koulutusta vastaan jopa kirjarovioin, sillä hyvä koulutus syö sen kannatusta. Koulutettu, lähdekriittinen kansalainen ei noin vain usko tieteen tai ihmisoikeuksien vastaista propagandaa tai salaliittoteorioita. 3/5

On hyvä huomata, että PS kopioi koulutempauksellaan tasan saman mitä sen aatetoverit ovat tehneet jo aikaisemmin. Taas näyttö siitä, miten äärioikeistolainen liike toimii globaalisti. 4/5

Quote from: YleSaksan oikeusministeri: Kriittisten opettajien ilmiantaminen nettisovelluksella on diktatuurin työkalu

Saksassa oikeistopopulistinen Vaihtoehto Saksalle-puolue, AfD, haluaa ilmiantojärjestelmän, jolla käräytetään kriittisesti puolueeseen suhtautuvia opettajia. Saksan oikeusministeri ei hyväksy...

Sivistysvaliokunnan jäsenen näkökulmasta näen tässä ajassa erityisen tärkeänä, että kouluissa rohkaistaan lapsia ja nuoria kriittiseen ja itsenäiseen ajatteluun ja lisätään näin yhteiskunnallista osallisuutta. Tässä tehtävässä myös opettajien työrauhaa tulee kunnioittaa! 5/5

Honkasalon logiikalla oikeuslaitoksenkin voi lakkauttaa, koska asiantuntijat ovat laatineet lait, ja niitä toki noudatetaan kaikkialla.

Honkasalon ajatuksenjuoksua kuvaa se, että hän vastustaa koronarokotteiden hankkimista suomalaisille Israelista, koska palestiinalaiset.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Beef Supreme

Veronikalla lähtee ihan kunolla laukalle. Kirjaroviotahan se ennustaa kun ei haluta opettajien aivopesevän lapsia pelkäämään Suomen suurinta puoluetta.

Pöö, Veronika. Pöö. Natsi täältä huutelee sohvan takaa.

Mo

Mitäköhän tämä on jos ei indoktrinaatiota?
"Kouluttajina ja sparraajina toimivat hankkeessa mukana olevien tahojen asiantuntijat
African Care ry, Amnesty International Suomen osasto, Eettisen kaupan puolesta Eetti ry, Ympäristökasvatusjärjestö FEE Suomi ry, Suomen Pakolaisapu, Rauhankasvatusinstituutti ry, Suomen Rauhanliitto, Seta ry, Suomen Lähetysseura, Suomen Rauhanpuolustajat ja Taksvärkki ry."

https://www.globaalikasvatus.fi/verkosto/tukea-opetukseen/transformer-2030-hanke?fbclid=IwAR0zYM-Gr_m0abilqQax6jO0lkq1slMsXGG5m2KnoMqUXS5YTnBZT09mFmQ

Roope

Pääkirjoitus maksumuurin takana, mutta joku voi varmaan referoida anonyymin toimittajan tiukat perustelut.

QuoteRadikaalit ovat taas kouluopetuksen kimpussa

Perussuomalaiset arvostelevat kouluopetuksen poliittisuutta. Tosiasiassa he haluavat tuoda kouluihin omat arvonsa.

PERUS­SUOMALAISTEN viime­aikaiset puheet koulu­opetuksen poliittisuudesta osoittavat, että Jussi Halla-ahon perus­suomalaiset on sanan kirjaimellisessa merkityksessä radikaali puolue. Kuten kieli­tieteilijä Halla-aho tietää, radikalismi pohjautuu latinan juurta tarkoittavaan sanaan radix. Radikaali haluaa muuttaa asioita juuria myöten.
...
Helsingin Sanomat 21.1.2021

Pääkirjoituksen kuvituksena mainio valokuva kouluajalla järjestetystä koulunkäyntiä boikotoivasta ilmasto- eli oikeammin koululakkomielenosoituksesta, jossa oikealla edessä täysin aivopesemätön peruskoululainen.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset