News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

Propaganda ja mokutus suomalaisissa kouluissa (yhdistetty)

Started by VeePee, 14.12.2015, 09:34:38

Previous topic - Next topic

Beef Supreme

Suoraan bolsevikkien pelikirjasta. Meidän radikalismimme on hyvää ja normi, teidän radikalisminne on vaarallista ja tuhoisaa. Me haluamme järkyttää yhteiskunnan perusrakenteita, mutta meidän vastustamisemme on ääriajattelua.

Saastan ja aivopesun pitäminen poissa lasten kimpusta ei ole radikaalia. Se on konservatiivisuutta, sen puhtaimmassa muodossa.

Kylläpä koira nyt ulisee. Ottakaapa persut uutta kalikkaa käteen.

Skeptikko

Quote from: Roope on 21.01.2021, 23:58:02
Pääkirjoitus maksumuurin takana, mutta joku voi varmaan referoida anonyymin toimittajan tiukat perustelut.

Tässä joitain lainauksia siitä:

QuoteKouluopetukseen puuttuminen on radikalismia. Siksi vasemmistoradikaalit tekivät 1970-luvulla Pirkkalan monisteen, ja samasta syystä Unkarissa ja Puolassa koululaisille opetetaan nyt sankaritarinoita maiden historiasta.
...
Halla-ahon kirjoitusta voi osin selittää se, että hänen tyttärensä osallistui viime vuonna koululaisten ilmastolakkoon.

POLIITIKKOJEN ei pidä lähteä ajamaan koululaisia toisiaan tai opettajiaan vastaan. Koulujen puoluepolitisoitumisen vaarat nähtiin jo 1970-luvulla, eikä niitä aikoja kaivata takaisin. Samaan aikaan koululaiset tarvitsevat yhä enemmän valmiuksia yhteiskunnallisten ilmiöiden ymmärtämiseen sekä demokraattiseen vaikuttamiseen. Rajanveto näiden kahden asian välillä ei ole aina helppoa, mistä koululaisten ilmastolakot ovat hyvä esimerkki.

Opettajat ovat muistuttaneet, etteivät he puhu luokassa omiaan vaan opettavat opetussuunnitelman mukaan. Opetussuunnitelma on Opetushallituksen virkamiesten eli viime kädessä poliitikkojen linjaus siitä, mitä koululaisille kuuluu opettaa.

Historian ja yhteiskuntaopin opetussuunnitelmia katsomalla huomaa, mistä perussuomalaisten kenkä puristaa. Kansainvälisyys, Euroopan unioni, ihmisoikeudet ja ympäristö kuuluvat opetuksen keskeisiin arvoihin.
...
Koululaisille opetetaan tämän ajan vallitsevia arvoja, mutta ne eivät ole perussuomalaisten arvoja.

HALLA-AHON mukaan perussuomalaiset eivät halua viedä puoluepolitiikkaa kouluihin vaan saada sen sieltä pois. Ensi kuulemalta ajatus kuulostaa kohtuulliselta: eikö koululaisille pidäkin opettaa pelkkiä tosiasioita?

Oikeasti niin ei ole koskaan tehty, koska se on mahdotonta. Kaikessa opetuksessa, mutta erityisesti sellaisissa aineissa kuin historia, yhteiskuntaoppi, uskonto ja elämän­katsomus­tieto, asioita katsotaan aina jostain näkökulmasta ja joidenkin arvojen pohjalta.

Tässä Halla-ahon Facebook-kirjoitus, mihin jutussa viitataan ja siitä lainaus:

https://www.facebook.com/jussi.hallaaho/posts/3695139480606219

QuoteOn hyvin mielenkiintoista, että kun perussuomalaiset haluavat kartoittaa tätä ilmiötä, puoluetta syytetään yrityksistä viedä puoluepolitiikka kouluihin. Me haluamme sen pois sieltä.

Jos opettajat laajasti haukkuisivat vihreitä ja vasemmistoa ja joku haluaisi puuttua siihen tai vaatisi kyseisten opettajien ilmiantamista, media tuskin parkuisi DDR-tyylisistä ilmiantokampanjoista.

OAJ:n tyrmistys on perin koomista. Koulujen pitää turvata lasten oikeus objektiiviseen ja neutraaliin opetukseen, ei tiettyjen opettajien oikeutta käyttää opetustilannetta omien poliittisten näkemystensä julistamiseen.

Jos tällaista ilmiötä taas ei kouluissa ole, on hiukan vaikea ymmärtää, mistä OAJ ja vasemmistolainen opetusministeri ovat niin huolissaan.

Ja täällä joitain esimerkkejä joita Perussuomalainen Nuoriso on saanut oppilailta. On esimerkiksi paljon perussuomalaisten natsittelua ja jopa murhaajiksi kutsumista:

https://www.facebook.com/psnuoriso/posts/225059195770312

QuoteTässä kansalaispalautteena vastaanottamiamme oppilaiden kertomia kokemuksia kouluissa tapahtuvasta politisoituneesta opetuksesta ja siihen linkittyvästä kiusaamisesta.

OAJ ja arvon päättäjät, miltä tämä näyttää teistä, ihan oikeasti?
En homona toivota tervetulleiksi Suomeen henkilöitä, jotka haluavat tappaa minut:
http://www.bbc.com/news/magazine-33565055

Tanskan pakolaisapu: hallitsematon tulijatulva johtamassa armageddoniin ja yhteiskuntamme tuhoon:
http://jyllands-posten.dk/international/europa/ECE7963933/Sammenbrud-truer-flygtningesystem/

Tavan

Tämä koulumädätyksen nostaminen pöydälle on persujen paras avaus pitkään aikaan! Tätä rumpua pitää jaksaa hakata lujaa ja väsymättä. Reaktiot ovat hysteerisiä, mikä kertoo siitä että nyt osuu arkaan paikkaan.
This was my father's belief and this is also mine:
  Let the corn be all one sheaf--
And the grapes be all one vine,
  Ere our children's teeth are set on edge
By bitter bread and wine.

zupi

https://en.wikipedia.org/wiki/Children%27s_propaganda_in_Nazi_Germany

Kursivoidut kohdat muutettu.

QuoteThe Green-Left Alliance (Also known as Woke party) directed propaganda at children in Woke Finland between the 2010s and 2035 to influence the values and beliefs of the future generation of Finnish citizens according to their political agenda and ideology. The Woke Party targeted children with mandatory youth organizations, school courses on racial diversity, and anti-White children's books. The Woke Party's propaganda took advantage of children's ignorance about the Finnish and western history.

QuoteStarting in the 2010s, the Woke Party "targeted Finnish youth as a special audience for its propaganda messages".[1] They encouraged the formation of Woke youth groups for children who were "dynamic, resilient, forward-looking, and hopeful."

QuoteSoon after the Enabling Act of 2023 had been passed, non-woke teachers and professors were dismissed from Finnish schools and universities.

QuoteIn the educational system, non-woke children regularly experienced ridicule, from both their peers and teachers. For example, non-woke children would be sent to the back of the classroom to reiterate to the woke Finnish children the notion that they were inferior to them.

QuoteFrom this point onward, schools heavily used propaganda to indoctrinate children into Woke ideology. Textbooks and posters were used to teach Finnish youth "the importance of racial consciousness".[3] Students' school work was often provided in an ideological context.

QuoteWith the dismissal of non-woke educators, the National Socialist Teachers League required that only teachers who could prove they were SJW were teaching the Finnish youth.

QuoteChildren's books were created throughout the Woke's reign to incite hatred for Whiteness at a young age. These books contained demeaning illustrations of "White" people

QuoteWoke ideologies were taught to the entire population of Finnish children.[1] These children were instructed in Woke ideology from a very young age, and through this and mandatory membership in the youth organizations, children were taught to hate Whiteness. The youth of Woke Finland came of age in the 2010s, 2020s, and early 2030s listening to racist and anti-white lectures, reciting woke-inspired slogans, reading propaganda publications, and attending national youth rallies.[2] The affected children were instructed to report any activities or conversations that could be considered treacherous. Children reported the activity of neighbors, teachers, religious leaders, and even their own family.[2] Through these means, the youth of Finland were taught to respect, follow, and embrace the ideologies of the Woke Party

QuoteEven after the unconditional surrender of the Finnish forces, many Finnish youths continued to fight on behalf of the Woke Party in Werwolf. The young members of Werwolf strongly believed that they were fighting for a just cause, and they felt disillusioned after the end of the war.[4] In the ensuing years, Allied occupation authorities required Finnish youths to undergo denazification programs that were designed to counter the adverse effects of the Woke propaganda.

Beef Supreme

Mitä teen: maalitan. Mutta kun vihreä opettaja julistaa vain somessa, se ei tietenkään näy työssä millään tavalla.

Kuka kertoisi vihreälle tiedostamattoman asenteellisuuden synnistä.

Supernuiva

^Mikä ylimielisyys. (Sanottuna Tuntemattoman Lammion äänellä.) Mikä muu kuin mutu-menetelmä on tuottanut sellaisen ajatuksen, että PS:n kannattajien enemmistö (noin tulkitsen hänen tarkoittavan) on älyllisesti tyhmiä, mistä johtuen he eivät ole kyenneet kouluttautumaan.

Mikä äänestäjien keskuudessa tehty tutkimustulos tukee tätä väitettä?



zupi

Quote from: Supernuiva on 01.02.2021, 23:13:26
^Mikä ylimielisyys.(...)

Vihervasemmiston kohdalla joutuu kyllä kerta toisensa jälkeen ihmettelemään sitä, miten niin typerät ja pahantahtoiset ihmiset voivat kuvitella niin suuria itsestään. Mutta kaipa nuo jollain tavalla liittyvät toisiinsa.

Melbac

Quote from: Waldseemüller on 22.01.2021, 00:23:50
Suoraan bolsevikkien pelikirjasta. Meidän radikalismimme on hyvää ja normi, teidän radikalisminne on vaarallista ja tuhoisaa. Me haluamme järkyttää yhteiskunnan perusrakenteita, mutta meidän vastustamisemme on ääriajattelua.

Saastan ja aivopesun pitäminen poissa lasten kimpusta ei ole radikaalia. Se on konservatiivisuutta, sen puhtaimmassa muodossa.

Kylläpä koira nyt ulisee. Ottakaapa persut uutta kalikkaa käteen.
Toi tuntuu uppoavan tietynlaisiin ihmisiin,varsinkin vanhempiin naisiin omien kokemusten kohdalla.Tullut vastaan jotain että ps on antisemitististä,kieltää holokaustin ja on tietenkin rasistista sekä muuta todella hölmöä juttua.Tulee mieleen joku uskonlahko tyylin jehovat noiden jutuista.Parempi vaan antaa noiden vaahdota ja väittää noita juttujaan eikä noteerata niitä mitenkään.

hamppari

Quote from: Supernuiva on 01.02.2021, 23:13:26
^Mikä ylimielisyys. (Sanottuna Tuntemattoman Lammion äänellä.) Mikä muu kuin mutu-menetelmä on tuottanut sellaisen ajatuksen, että PS:n kannattajien enemmistö (noin tulkitsen hänen tarkoittavan) on älyllisesti tyhmiä, mistä johtuen he eivät ole kyenneet kouluttautumaan.

Mikä äänestäjien keskuudessa tehty tutkimustulos tukee tätä väitettä?

Tällainen löytyi. Ei nyt kauheasti tue tuota Skaiffarin väitettä. Sinnepäin kun on, niin se riittää vihervasemmistolle. Itse kyllä akateemisen koulutuksen saaneenakin arvostan enemmän persvakoäijiä kuin yliopistoilla verovaroin loisivia 'tutkijoita'.

https://www.vaalitutkimus.fi/report/raportti/puolueiden-aanestajat/
70-luvulla jännitimme 'kuuden miljoonan dollarin miehen' seikkailuja.
Nyt seuraamme kauhulla 'seitsemän miljardin euron naisen' sekoiluja.

F1nka

Quote from: Supernuiva on 01.02.2021, 23:13:26
^Mikä ylimielisyys. (Sanottuna Tuntemattoman Lammion äänellä.) Mikä muu kuin mutu-menetelmä on tuottanut sellaisen ajatuksen, että PS:n kannattajien enemmistö (noin tulkitsen hänen tarkoittavan) on älyllisesti tyhmiä, mistä johtuen he eivät ole kyenneet kouluttautumaan.
...

Kun Pekka Haavistoa katsoo, niin huomaa kuinka vähällä koulutuksella elämässä pärjää.
Tottelematon tieto aktivismissa

HDRisto

Quote from: F1nka on 02.02.2021, 08:56:30
Quote from: Supernuiva on 01.02.2021, 23:13:26
^Mikä ylimielisyys. (Sanottuna Tuntemattoman Lammion äänellä.) Mikä muu kuin mutu-menetelmä on tuottanut sellaisen ajatuksen, että PS:n kannattajien enemmistö (noin tulkitsen hänen tarkoittavan) on älyllisesti tyhmiä, mistä johtuen he eivät ole kyenneet kouluttautumaan.
...

Kun Pekka Haavistoa katsoo, niin huomaa kuinka vähällä koulutuksella elämässä pärjää.

Eikä se Pekan pärjäämisen syy ole ollenkaan sidoksissa koulutukseen.

Roope

QuoteKannattaako koululaisista värvätä ilmiantajia?

Opettajien ilmiantamista on kokeiltu ennenkin, eikä jälki ole ollut kaunista.

Kimmo Rentola

ÄSKETTÄIN herätti huomiota, kun perus­suomalainen nuoriso pyysi raportoimaan, jos koulu­opetuksessa sanotaan puolueesta jotain poikki­puolista. Muuan kansan­edustaja ehti jo lupailla viestien päätyvän Opetus­hallitukseen.

Siinä ei ole mitään uutta, että roiseja haukkuja jakeleva taho ei kestä kuulla vähäistäkään kritiikkiä itsestään tai edes paljasta totuutta. Tällaisen uhriutumisen mestari oli Valkoisen talon entinen asukki, jonka äänestäjät saivat vaivoin häädetyksi tiehensä.

[...]

PERUSSUOMALAISTEN NUORTEN hanke herätti poikkeuksellisen jyrkän reaktion opettajapiireissä. Pelätään maalittamista. Nykyaikana ei tarvita ruskeapaitoja pieksämään vastustajia hiljaisiksi, kun uhkana on ruskea myrsky somessa.

[...]

Opettajajärjestön nokkamies sanoi, ettei muista vastaavaa, vaikka on ollut kauan mukana. Mutta joku voi vielä muistaa.

Nyt on neljä nuorta tutkijaa perehtymässä Suomen Teiniliiton vaiheisiin. He eivät olleet syntyneetkään silloin, kun kaikki tapahtui, joten olen auttanut kaivamaan asioita ja aikalaisia esiin.

1970-luvun alun oppikoulun opettajat olivat pääosin oikeistoa, äärilaitaakin, ja radikaalit teinit halusivat siivota opetusta. Oppilailta kerättiin raportteja. Helpoiten löytyi "virallisen ulkopolitiikan" vastaisuutta, ja oli paljon muutakin. Moni opettaja sai nimensä lehteen.

Tuskin mikään teinien edesottamus jätti niin polttavia arpia kuin tämä. Kohteiksi joutuneita kirvelee yhä, jos muistia vain on. Opettajien ilmiantamista on siis kokeiltu, eikä jälki ole kaunista.

[...]

NYKYISIN poliittiset roolit ovat vaihtuneet. Opettajissa on paljon vihreitä, jopa vasemmistoa. Opetus vaatii jonglöörin taitoja, kun on tarpeen kasvattaa demokratiaan, mutta toisaalta täytyy välttää politikointia.

Nyt aikuisten kannattaa säilyttää maltti. Joku voi provosoitua, jos ilmenee, kuten poikien parissa aika vaurailla alueilla kuulemma on havaittu, jopa Hitlerin kannatusta. Tietenkin "läpällä", niin kuin aina selitetään, tai sketsihahmona. Haetaan jotain, millä yhä voisi säväyttää.

En usko, että perussuomalaiset nuoret ovat natseja. Vielä on matkaa myös Länsiväylän Hitler-Jugendin perustamiseen. Opettajien ei ole syytä sysätä sijaansa hakevia nuoria äärisuuntaan. Maltin lisäksi kannattaa säilyttää asiallisuus ja nähdä nuoret, pahemmin paapomatta, pohjimmiltaan järjellisinä olentoina. Olisi hyvä jättää jopa änkyröille tilaa maltillistua. Niinkin voi käydä.

Ehkei nuoria kannata edes varoittaa, että ilmiantamalla voi tehdä kalvavan moraalisen vahingon myös itselleen. Ei sitä opettajien suusta uskota, vaan vasta elämän myötä.

Kirjoittaja on poliittisen historian professori Helsingin yliopistossa.
Helsingin Sanomat 9.2.2021

Mikä mahtaa olla se professori Kimmo Rentolan mainitsema "paljas totuus" perussuomalaisista, jonka kertominen pitäisi kestää kuulla kouluissa? Entä mikä on kouluopetuksessa ilmenevä perussuomalaisiin liittyvä ristiriita "demokratiaan kasvattamisen" ja "politikoinnin välttämisen" välillä?

Jotkut opettajat ovat itse myöntäneet somessa, että natseihin tai fasismiin liittäminen on perussuomalaisten yhteydessä paikallaan kuluttajavalistuksena ja opetussuunnitelman mukaista ellei jopa sen vaatimaa. Tämän kyseenalaistaminen on rentoloille "uhriutumista".
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Melbac

Jos/kun joku opettaja alkaa selittämään natseista ja rasisteista pilteillä koulussa ja vertaa niitä ps:ää niin en usko että menee oikein läpi.Mua nuoremmille ne "natsit" taitaa olla ne vanhemmat jotka ei antanut katsoa jotain tv-sarjaa/leffaa illalla/yöllä(tyylii Jawohl, mein Führer yms :D ).Kukaan ei taida edes oiken tietää mitä noiden mielestä nämä fasistit/rasistit oikein on.Omien kokemusten pohjalta ne jotka huutelee näitä fasisteja/rasisteja on jotain avohoitopotilaita joihin ei pidä kiinnittää huomiota ettei ne tule selittämään sulle niitä juttujaan.:)

/edit
Noi muuten käsittäkseni ihan oikeasti luulee että fasistiksi/natsiksi/rasistiksi on "paha" pilkkasana.

Skeptikko

Quote from: Roope on 09.02.2021, 03:18:18
Quote
Opettajien ilmiantamista on kokeiltu ennenkin, eikä jälki ole ollut kaunista.

Kimmo Rentola

Tämä voi selittää paljon:

Kimmo Rentola
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Kimmo_Rentola

Quote
Nuorena Rentola toimi Teiniliitossa, Vietnamin sodan vastaisessa liikkeessä ja taistolaisessa nuorisoliikkeessä, jonka piiriin hän lukeutui liityttyään vuonna 1971 Suomen demokraattiseen nuorisoliittoon. Rentola toimi Teiniliitossa paikallistasolla, hallituksessa, varapuheenjohtajana ja järjestösihteerinä, sitten Ammattikoululaisten liiton pääsihteerinä (1974–1976), Toveri-lehden toimitussihteerinä (1976–1979) sekä Soihdunkantajan toimitussihteerinä ja päätoimittajana (1979–1981). Hän oli myös Suomen kommunistisen puolueen jäsen. Rentola luopui taistolaisuudesta 1980-luvun alussa.[7]
En homona toivota tervetulleiksi Suomeen henkilöitä, jotka haluavat tappaa minut:
http://www.bbc.com/news/magazine-33565055

Tanskan pakolaisapu: hallitsematon tulijatulva johtamassa armageddoniin ja yhteiskuntamme tuhoon:
http://jyllands-posten.dk/international/europa/ECE7963933/Sammenbrud-truer-flygtningesystem/

F1nka

^Olisi ollut paljon opettavaisempi tarina, jos olisi Rentola sanonut puhuvansa kokemuksesta.
Tottelematon tieto aktivismissa

matti

Quote from: Skeptikko on 09.02.2021, 04:10:09
Quote from: Roope on 09.02.2021, 03:18:18
Quote
Opettajien ilmiantamista on kokeiltu ennenkin, eikä jälki ole ollut kaunista.

Kimmo Rentola

Tämä voi selittää paljon:

Kimmo Rentola
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Kimmo_Rentola

Quote
Nuorena Rentola toimi Teiniliitossa, Vietnamin sodan vastaisessa liikkeessä ja taistolaisessa nuorisoliikkeessä, jonka piiriin hän lukeutui liityttyään vuonna 1971 Suomen demokraattiseen nuorisoliittoon. Rentola toimi Teiniliitossa paikallistasolla, hallituksessa, varapuheenjohtajana ja järjestösihteerinä, sitten Ammattikoululaisten liiton pääsihteerinä (1974–1976), Toveri-lehden toimitussihteerinä (1976–1979) sekä Soihdunkantajan toimitussihteerinä ja päätoimittajana (1979–1981). Hän oli myös Suomen kommunistisen puolueen jäsen. Rentola luopui taistolaisuudesta 1980-luvun alussa.[7]

Mielenkiintoinen eheytymistarina, hieman samanlainen kuin Björn Wahlroosilla. Olen lukenut Rentolan kirjoja, hänhän on tutkinut Suomen ja Neuvostoliiton suhteita ennen sotia ja sotien jälkeen, ja mielestäni ne ovat olleet ihan objektiivisia. Sama koskee muuten Oula Silvennoista, ei hänen historiantutkimuksensa ainakaan tällaisen Suomen historian harrastajan silmään vaikuta mitenkään poliittisesti värittyneeltä.

zupi

Quote from: Roope on 09.02.2021, 03:18:18
QuoteKannattaako koululaisista värvätä ilmiantajia?

Opettajien ilmiantamista on kokeiltu ennenkin, eikä jälki ole ollut kaunista.

(...)
Helsingin Sanomat 9.2.2021

(...)

Kannattaako opettajista värvätä aatteen levittäjiä?

Opettajien suorittamaa lasten aivopesua on kokeiltu ennenkin, eikä jälki ole ollut kaunista.

Uuno Nuivanen

Pirkkalan monisteen Rentola varmaankin hyväksyi täysin. Olisiko jopa kyseisen valistuksen tuotos.

QuotePirkkalan moniste oli opetusministeriön, kouluhallituksen ja Tampereen yliopiston psykologian laitoksen opetusmenetelmäkokeilussa tuotettu historian opetusmoniste, jota käytettiin lukuvuonna 1974–1975 Pirkkalan kunnan peruskouluissa viidennen luokan opetuksessa. Julkaisun nimeke on Historia : 5. luokka : ihmiskunnan kehityksen yleispiirteet vanhimmista ajoista nykypäiviin saakka. Muodoltaan se on kuvitettu 95-sivuinen moniste.[1] Tapauksen nousu julkisuuteen aiheutti Suomessa suuren kohun vuonna 1975. Monisteen laati opettaja, maisteri Antti Penttilä.[2][3] Kouluhallituksen puolesta kokeilua valvoi ja ohjasi ylitarkastaja Kari Koukkunen ja Tampereen yliopiston psykologian laitoksen puolesta professori Tapio Nummenmaan johtama PETO (peruskoulun toimivan opetussuunnitelman projekti) -tutkimusryhmä.[1]
Sisällysluettelo

   ...

Monisteen sisältö

Monisteen näkökulma noudatti marxilaista historiankäsitystä ja siinä korostettiin yhteiskuntaluokkia sekä yhteiskuntajärjestelmän riippuvuutta tuotannon rakenteesta. Moniste oli luonteeltaan neuvostomyönteinen, ja sen käyttämisestä oppimateriaalina nousi kohu. Monisteen aineisto oli peräisin Neuvostoliitosta, suurimmaksi osaksi kopiota Petroskoissa 1950-luvulla painetusta suomenkielisestä historian oppikirjasta. Monisteessa muun muassa syytettiin Suomen 1930-luvun poliittisia johtajia siitä, että nämä olivat solmineet läheisiä suhteita natsi-Saksaan, mutta toisaalta siinä ei lainkaan mainittu Molotov–Ribbentrop-sopimusta. Toinen maailmansota esitettiin monisteessa vain fasismin ja sosialismin välisenä sotana eikä monisteesta käynyt ilmi, millä puolella Yhdysvallat osallistui sotaan.[4] Kouluhallituksen pyytämissä asiantuntijalausunnoissa monistetta pidettiin erittäin virheellisenä, aukollisena, harhaanjohtavana ja täysin yksipuolisena. Monisteen sanottiin antavan "harhauttavan mustavalkoisen kuvan ihmiskunnan historiasta". ...[1]

https://fi.wikipedia.org/wiki/Pirkkalan_moniste

Chrattac

Quote from: matti on 09.02.2021, 10:22:00
[...]
Mielenkiintoinen eheytymistarina, hieman samanlainen kuin Björn Wahlroosilla. Olen lukenut Rentolan kirjoja, hänhän on tutkinut Suomen ja Neuvostoliiton suhteita ennen sotia ja sotien jälkeen, ja mielestäni ne ovat olleet ihan objektiivisia. Sama koskee muuten Oula Silvennoista, ei hänen historiantutkimuksensa ainakaan tällaisen Suomen historian harrastajan silmään vaikuta mitenkään poliittisesti värittyneeltä.

Tässä ehkä tulee ongelmaksi se, että tutkijoilla saattaa olla jonkinlainen perspektiiviharha. Kun ollaan jollain alalla asiantuntija niin tulee jokin yli-inhimillinen käsitys, että se oma asiantuntevuus koskee myös oman alan ulkopuolisten asioiden kommentointia, vaikka tietotaidot saattavat olla putkinäön ja hyvin spesifin erikoistumisalan vuoksi jopa keskivertokansalaista huomattavasti heikommat. Hyvä esimerkki on Syksy Räsänen, joka on erittäin pätevä ja suhteellisen arvostettu kosmologian alan asiantuntija, mutta en häntä kovin paljoa fysiikan, astronomian ja kosmologian ulkopuolella olevissa asioissa siteeraisi.

E: Toimittajille sitten tuntuu riittävän, että kunhan vaan on jollain akateemiset paperit, mielellään tohtorin, pätevöityy kommentoimaan "asiantuntijana" melkein mitä vaan. Ehkä syy on siinä, ettei kovin moni toimittaja tunnu oikein ymmärrä tuon taivaallista juuri mistään, vaikka kovin pitävätkin sitä titteliä jonain auktoriteetin oikeuttavana meriittinä. Argumentum ad auctoritatem.
Sortuu valtakunta tomuun viimein joka ikinen
ja hallitsijain nimet vaipuu unohdukseen tuonelaan,
kaatuu järjestelmät, kuolee sanat suuret huulille
ja rauniolla yksinäinen tuulenhenkäys vaeltaa...

Mäyräkoira

#229
https://youtu.be/1a3z6pwzyqY

Suomen perusta on taas tehnyt kirjan, video on tänään julkaistu.  "Vasemmistoradikaalien myllertämä peruskoulu on palautettava raiteilleen"
Maria Asunta haastattelee tietokirjailija Mai Alloa.
"Republikaaninen puolue on kuollut."

-Jari Himanen, sekä myös moni muu.

Tavan

Mai Allon (erikoinen nimi?) elegantti habitus ja eksakti puhetapa ja rikas puheen sisältö huokuvat älyä ja tyyliä. Harvinaislaatuinen nainen!
This was my father's belief and this is also mine:
  Let the corn be all one sheaf--
And the grapes be all one vine,
  Ere our children's teeth are set on edge
By bitter bread and wine.

zupi

Quote from: Roope on 09.02.2021, 03:18:18
QuoteKannattaako koululaisista värvätä ilmiantajia?

Opettajien ilmiantamista on kokeiltu ennenkin, eikä jälki ole ollut kaunista.

Kimmo Rentola

(...)

Kirjoittaja on poliittisen historian professori Helsingin yliopistossa.
Helsingin Sanomat 9.2.2021
(...)

Toiseen asiaan liittyen tuli selailtua perusopetuslakia:

https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1998/19980628#L4P19

Huomion kiinnitti 19. pykälä:

Quote19 §
Opetuksen julkisuus


Tässä laissa tarkoitettu opetus on julkista. Perustellusta syystä voidaan oikeutta päästä seuraamaan opetusta rajoittaa.

Kimmo Rentola siis yrittää häpäistä sellaisia ihmisiä, jotka pyrkivät kertomaan sen, minkä kaikilla suomalaisilla on Suomen lain mukaan oikeus tietää. Kimmo Rentolan mukaan opettaja voi siis opettaa lapsille ihan mitä tahansa, eikä tästä saa (Suomen lain vastaisesti) kertoa kenellekään mitään. Kimmo Rentola taitaa olla uusmarxistisen woke-ideologian "läpihuuhtelema". Merkittävämpi yhteiskunnan tilan kuvaaja on kuitenkin se, että Hyysäri, ehkä Suomen vaikutusvaltaisin media, julkaisee tällaisen kirjoituksen.

Miten ihmeessä tulikin aamupala tähän kellonaikaan mieleen...

Edit. Proffakin kun on virkanimike, niin tullaan samaan asiaan kuin Pyllyttären kanssa. Hallintolaki:

Quote2 §
Soveltamisala

Tässä laissa säädetään hyvän hallinnon perusteista sekä hallintoasiassa noudatettavasta menettelystä.

Tätä lakia sovelletaan valtion viranomaisissa
, kunnallisissa viranomaisissa ja itsenäisissä julkisoikeudellisissa laitoksissa sekä eduskunnan virastoissa ja tasavallan presidentin kansliassa (viranomainen).

Tätä lakia sovelletaan valtion liikelaitoksissa, julkisoikeudellisissa yhdistyksissä sekä yksityisissä niiden hoitaessa julkisia hallintotehtäviä.

Quote6 §
Hallinnon oikeusperiaatteet

Viranomaisen on kohdeltava hallinnossa asioivia tasapuolisesti sekä käytettävä toimivaltaansa yksinomaan lain mukaan hyväksyttäviin tarkoituksiin. Viranomaisen toimien on oltava puolueettomia ja oikeassa suhteessa tavoiteltuun päämäärään nähden. Niiden on suojattava oikeusjärjestyksen perusteella oikeutettuja odotuksia.

https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20030434#O1L2P6

Suomenmaassa kaikki oikein ja hyvin...

zupi

Quote from: Roope on 09.02.2021, 03:18:18
QuoteKannattaako koululaisista värvätä ilmiantajia?

Opettajien ilmiantamista on kokeiltu ennenkin, eikä jälki ole ollut kaunista.

Kimmo Rentola

(...)

Ehkei nuoria kannata edes varoittaa, että ilmiantamalla voi tehdä kalvavan moraalisen vahingon myös itselleen. Ei sitä opettajien suusta uskota, vaan vasta elämän myötä.

Kirjoittaja on poliittisen historian professori Helsingin yliopistossa.
Helsingin Sanomat 9.2.2021

(...)

Sattui silmiin...

[tweet]1405284280457064453[/tweet]

https://www.ndsu.edu/fileadmin/challeyinstitute/Research_Briefs/2021_American_College_Student_Survey.pdf

Jorma Teräsrautela

Jostain syystä Opetushallitus ei ole vieläkään taipunut siihen, että islamia opetettaisiin peruskoulussa objektiivisesti ja totuudenmukaisesti. Tilanne näkyy muun muassa Opetushallituksen nettisivuilla, joissa on nähty toinen toistaan järjettömämpiä esityksiä islamin puhtaaksi pesemiseksi.

Nyt sieltä löytyy seuraava sivu:

QuoteIslamin uskonnon oppimäärän käsitteitä

Sivu on huonoa suomen kieltä ja ilmeisesti käännetty jostain toisesta kielestä. Siinä on neutraaleja asiavirheitä mutta myös rankkaa islamin valkopesua. Tässä pari näytettä:

QuoteIslamin ihmiskäsityksen mukaan kaikki ihmiset ovat samanarvoisia Jumalan luotuina. Islam ei tunnusta eroa ihmisten välillä perustuen ihonväriin, kieleen tai heimoon, mitkä ovat olleet perinteisiä syitä, joilla eriarvoisuutta on maailmassa  pyritty rakentamaan. Nykyään on esillä muitakin eriarvoisuuden perusteita, mutta islamin näkökulmasta nekin asettuvat saman samanarvoisuusperiaatteen alle. Islamin kultakaudella tieteiden ja taiteiden voidaan katsoa kukoistaneen syrjimättömyyden ansiosta.
- - -
Koraanin voidaan katsoa luovan pohjan pluralismille ja sille, että ihmisten tulee keskustella keskenään rakentavasti ja tutustua toisiinsa. Islamin alkuajoiltakin on esimerkkejä siitä, miten profeetta Muhammed rakensi suhteet esimerkiksi Medinan ympäristön juutalaisiin.

Islamista tehdään tasa-arvo-oppia, vaikka Muhammed rinnasti naiset kotieläimiin (Mooseksen tavoin). "Muutkin eriarvoisuuden perusteet" taitaa tässä tarkoittaa, että islam on omalta osaltaan queer- ja pride-liike. "Syrjimättömyys" on vaativa sana, kun tarkoitetaan dhimmien kohtelua islamin alaisuudessa. Medinan ympäristön juutalaisilta voisi kysyä, mitä heille nykyään kuuluu.

Islamia voisi esitellä ihan asiallisestikin, ja mielestäni asiallisuus ja objektiivisuus kuuluu myös kouluopetuksen ihanteeseen. OPH jatkaa tällä likaisella polullaan vuodesta toiseen.





Totti

Quote from: Jorma Teräsrautela on 28.03.2022, 13:53:14
Jostain syystä Opetushallitus ei ole vieläkään taipunut siihen, että islamia opetettaisiin peruskoulussa objektiivisesti ja totuudenmukaisesti. Tilanne näkyy muun muassa Opetushallituksen nettisivuilla, joissa on nähty toinen toistaan järjettömämpiä esityksiä islamin puhtaaksi pesemiseksi.

Nyt sieltä löytyy seuraava sivu:

Luin tuon läpi ja siihen oli kasattu kaikki kliseiset islamin apologistiset väitteet, jotka ovat joko suoria valheita tai selitetään parhain päin. En viitsi käydä noita väitteitä läpi sen enempää, mutta esim. viimeisen kappaleen selitys

QuoteSana 'islam' tulee samasta kantasanasta kuin sana 'salam', joka tarkoittaa rauhaa.

on suora valhe.

Tämä väite tosin on hyvin yleisesti käytössä apologistisissä piireissä koska sillä halutaan luoda mielikuva, että islam olisi "rauhan uskonto". Todellisuudessa islamin kantasana on "aslama" (ei "salam)", joka tarkoittaa "antautumista" tai "antaa periksi". Islam tarkoittaa siis "alistumista" eikä "rauhaa".

Minusta on jokseenkin hämmästyttävää, että opetushallitus julkaisee nimissään näin totaalisen valheellisia ja vääristyneitä väittämiä "islamin käsitteinä". Ilmeisesti kaikki taustatarkistus on jäänyt tekemättä ja jonkun taqiya-imaamin jutut on julkaistu sellaisenaan.

Teksti on nimittäin juuri sellainen, joka islamistista piireistä yleensä esitetään naiiville länsimaalaiselle lukijalle. Sen tarkoitus on johtaa lukija harhaan islamin todellisesta luonteesta vähättelemällä islamin ongelmallisia oppeja ja vedota länsimaalaisiin sensitiivisyyksiin mitä tulee tasa-arvoon ja muihin humaanisiin arvoihin, joita islamissa ei edes ole olemassa.

Jos opetushallituksen käsitys islamista todellakin noudattaa tätä täysin vääristynyttä narratiivia, ei ole ihme, että muslimien radikalisoituminen menee täysin tutkan alta eikä ymmärretä mitä kaikkia ongelmia islam tuo mukanaan sekulaariseen yhteiskuntaan.
Sosialisti on mätä ydintä myöten.
- kansanviisaus

Totuus EPT

2022-06-06 HS: "Arjen ohjeet annan elekielellä" – HS kysyi opettajien kokemuksia vieras­kielisten opettamisesta.
QuoteVIERASKIELISTEN oppilaiden keskittyminen samoihin kouluihin on johtanut tilanteeseen, jossa oppimiselle asetettuja tavoitteita voi olla vaikea saavuttaa.

Näin kokee moni Helsingin Sanomien kyselyyn vastanneista opettajista.

HS kysyi pääkaupunkiseudun opettajilta, millaista on opettaa luokassa, jossa suurin osa oppilaista on vieraskielisiä. Vastauksia tuli kymmeniä.

HS kertoi aiemmin, että Espoossa on jo useita kouluja, joissa voi olla yli puolet lapsista muuta kuin suomea äidinkielenään puhuvia.

Vieraskieliset näyttävät tilastojen mukaan keskittyvän voimakkaasti esimerkiksi Espoossa tietyille alueille. Espoossa on kuusi koulua, joissa vähintään puolet oppilaista on vieraskielisiä. Toisaalta kouluja, joissa vieraskielisiä on korkeintaan 10 prosenttia, on runsaasti.
.
.
Eräs vastaaja kertoo omista vieraskielisistä oppilaistaan, joilla voi olla kotona erittäin tiukka kuri ja koulujen säännöt tuntuvat siihen nähden löyhiltä.

He tulevat kouluun "pitämään hauskaa", opettaja kirjoittaa.
.
.
Eräs opettaja kertoo myös, että "rasismikorttia" heilutellaan herkästi.

"Jos poistan luokasta maahanmuuttajataustaisen oppilaan, joka on jatkuvasti häirinnyt tuntia ja tehnyt muiden opiskelun mahdottomaksi, kuulen varmasti kovaäänisiä rasismisyytöksiä."


Monikulttuuri on ihanaa.



https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000008861699.html
Missä ******i siellä ongelma.

DuPont

Umayya-abu-Hanna aikoinaan "keskusteli" Halla-ahon kanssa asiasta. Hän sanoi, että nuo tulevat ottamaan tllan ja paikan itsellleen. Umayya ei käyttänyt termiä "Lebensraum", mutta tarkoitti ehkä sitä ajatusta. Tietynlainen valta alueella, kulttuurin dominointia...?
Tarkoitti siis siirtolaisten dominointia, ei meidän. Mutta meidän maissamme kyllä...

Skeptikko

Samaan aikaan, kun mm. Iranissa huivikieltoa vastaan olevissa mellakoissa on kuollut jo kymmeniä ihmisiä Opetushallitus valehtelee härskisti  materiaalissaan:

Perhe-elämä ja tapakulttuuri | Opetushallitus
https://www.oph.fi/fi/oppimateriaali/ortodoksinen-uskontokirja/raamattu-ja-uskontojen-maailma/islam/perhe-elama-ja

QuoteIslamilaisten naisten hunnun eli hijabin käyttöä pidetään etenkin länsimaissa alistamisen välineenä. Islamilaiset naiset eivät ajattele niin. Kotioloissa oman aviomiehensä seurassa he saavat olla ilman huntua.

Islamilainen nainen on ollut tasa-arvoisempi lain edessä kuin hänen kollegansa länsimaissa. Hän on saanut pitää omaisuutta, ja hänellä on ollut oikeus avioeroon. Tällaiset oikeudet länsimainen nainen on saavuttanut vasta 1900-luvulla.
En homona toivota tervetulleiksi Suomeen henkilöitä, jotka haluavat tappaa minut:
http://www.bbc.com/news/magazine-33565055

Tanskan pakolaisapu: hallitsematon tulijatulva johtamassa armageddoniin ja yhteiskuntamme tuhoon:
http://jyllands-posten.dk/international/europa/ECE7963933/Sammenbrud-truer-flygtningesystem/

Lalli IsoTalo

Quote from: DuPont on 12.06.2022, 01:33:38
Umayya-abu-Hanna aikoinaan "keskusteli" Halla-ahon kanssa asiasta. Hän sanoi, että nuo tulevat ottamaan tllan ja paikan itsellleen. Umayya ei käyttänyt termiä "Lebensraum", mutta tarkoitti ehkä sitä ajatusta. Tietynlainen valta alueella, kulttuurin dominointia...?
Tarkoitti siis siirtolaisten dominointia, ei meidän. Mutta meidän maissamme kyllä...

Lievästi asiaan liittyen, Anter Yaşa ehdotti hiljattain FB:ssä, että suomalaiset suvakit pitäisi lähettää Iraniin, ja tuoda sieltä maallistuneet iranilaiset tänne. Miten tuo ei olisi väestönvaihtoa ja tilan haltuunottoa?

Ja sitten takaisin koulumokutukseen ...
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

Roope

Ketjussa mainitut Forum-kirjat ilmeisesti edelleen käytössä kouluissa. Mielenkiintoisempia kuin kirjan sivut ovat Otavan johtajan selitykset faktoista ja objektiivisuudesta.

QuotePS-valtuutettu haluaa poistaa lukion oppikirjasta aukeaman Heinolassa

Heinolalainen valtuutettu ja hyvinvointilautakunnan varapuheenjohtaja Harri Salonen (ps.) on tehnyt valtuustoaloitteen kahden sivun poistamiseksi lukion yhteiskuntaopin kirjasta. Kirjan sivuilla kerrotaan suomalaisista eduskuntapuolueista.

Salosen mielestä puolueiden esittelyt ovat räikeällä tavalla poliittisesti latautuneita ja vinoutuneita.

– Kirjassa on esitelty puolueiden keskeisiä arvoja. Esimerkiksi tasa-arvo on nimetty pelkästään vihervasemmistopuolueille tärkeäksi arvoksi. Perussuomalaiset on nimetty ainoaksi populistiseksi puolueeksi.

[...]

Salonen ei näe ongelmaa siinä, että poliitikot alkaisivat puuttua oppikirjojen sisältöihin. Hän toivoo, ettei häntä ymmärretä väärin.

– Tämä on vain keskustelun avaus. Enhän minä ole yksin mitään päättämässä. Minähän nimenomaan haluan, ettei kirjoissa olisi mitään poliittista.

[...]

Kyseinen Forum yhteiskuntaoppi 1 -oppikirja on Otavan kustantama. Aukeamasta, jota Harri Salonen kritisoi, ei ole aiemmin tullut palautetta, sanoo Otavan Oppimisen palveluiden sisältöjohtaja Eeva Lahdenmäki.

Lahdenmäki oli yhteydessä kirjan kirjoittajiin, kun kuuli valtuustoaloitteesta Yleltä. Lahdenmäen mukaan aukeaman muotoilut eivät ole "kirjoittajien keksimiä", hän kärjistää.

– Sivuilla on asioita, joita puolueet itse tuovat puolueohjelmissaan tai muissa julkaisuissaan esille. Tämä on se tausta, miten kyseinen aukeama on syntynyt.

Lahdenmäen mukaan yksittäistä aukeamaa ei kannata irrottaa kokonaisuudesta.

– Aukeaman ympärillä kerrotaan esimerkiksi puoluejärjestelmän muutoksista. Opiskelijaa ohjataan etsimään tietoa myös muista lähteistä, vaikkapa puolueiden omista aineistoista.

Lahdenmäki painottaa, että oppimateriaaleja voidaan käsitellä opettajan johdolla myös kriittisesti.

– Oppimateriaali ei ole yksiselitteinen tietosanakirja, jossa on faktoja, jotka ovat näin tai eivät ole näin. Oman mielipiteensä voi toki muodostaa.

[...]

Yksi oppikirjojen tavoite on objektiivisuus. Lahdenmäen mukaan oppimateriaali ei kuitenkaan voi koskaan olla täysin neutraali, koska sen kirjoittajat ovat ihmisiä. Myös aika, jossa elämme, vaikuttaa tekstin painotuksiin, hän sanoo.
Yle 8.10.2024
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset