News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

2015-11-27 Yle: Liikenne tappaa tuhansia enemmän kuin terrorismi

Started by koli, 27.11.2015, 11:39:57

Previous topic - Next topic

koli

QuoteLiikenne tappaa tuhansia enemmän kuin terrorismi – ja 4 muuta huomiota terrorismista

Terroristit haluavat kasvattaa pelkoa ja hyötyvät kostoiskuista. Tappavat terrori-iskut ovat kuitenkin erittäin harvinaisia länsimaissa.
..........

1. Terrorismin uhriksi joutuminen on epätodennäköistä...

Ranskassa terrori-iskujen uhreina on kuollut tänä vuonna yhteensä 147 ihmistä. Iskut ovat olleet järkyttäviä – ja poikkeuksellisia.

Terrori-iskun uhriksi joutuminen on erittäin epätodennäköistä länsimaissa. Euroopan unionissa kuoli vuonna 2014 neljä ja vuonna 2013 seitsemän ihmistä terrori-iskuissa Euroopan poliisiviraston Europolin mukaan.

Vuoden 2000 jälkeen terrori-iskujen uhreista vain 2,6 prosenttia on saanut surmansa länsimaissa. Jos syyskuun 11. päivän 2001 iskut Yhdysvalloissa jätetään pois laskuista, osuus putoaa 0,5 prosenttiin.

Vertailun vuoksi liikenne tappoi 25 938 ihmistä Euroopan unionissa vuonna 2013.

Terrorismi on silti vakava ja kasvava uhka monissa sodista ja konflikteista kärsivissä maissa. Nigeriaa ja sen naapurimaita terrorisoiva Boko Haram sekä Syyriassa ja Irakissa taisteleva Isis surmasivat terrori-iskuissa yli 12 700 ihmistä viime vuonna.
.............

3. Rajojen sulkeminen ei välttämättä auta

Etenkin Yhdysvaltojen republikaanit ovat vaatineet Pariisin terrori-iskujen jälkeen, ettei syyrialaisia pakolaisia pitäisi päästää Yhdysvaltoihin terroriuhan takia. Samankaltaisia vaatimuksia on kuulunut myös Puolasta ja Unkarista.

Rajojen sulkeminen ei kuitenkaan välttämättä estä terroritekoja. Pariisin marraskuun terrori-iskujen pääsuunnittelijaksi epäilty Abdelhamid Abaaoud oli belgialainen, joka syntyi ja kasvoi Brysselin Molenbeekissä. Muista iskujen epäillyistä tekijöistä neljä oli Ranskan kansalaisia.

Yhden viime vuosien tuhoisimmista terrori-iskuista Euroopassa teki syntyperäinen norjalainen Anders Behring Breivik, joka tappoi 77 ihmistä Oslossa ja Utøyan saarella kesällä 2011.

4. Terroristit haluavat kostoiskuja

Terroristit provosoivat vihollisiaan tarkoituksella. Äärijärjestöjen rekrytointi ja propaganda helpottuivat, kun Yhdysvallat syyskuun 11. päivän terrori-iskun jälkeen hyökkäsi muslimimaihin, salli terroriepäiltyjen kidutuksen ja sulki heitä Guantánamon vankileirille.

Myös syrjintä ja rasistiset iskut maahanmuuttajia vastaan pelaavat terroristien pussiin.
Yhteiskuntien jakaminen ääripäihin on islamistisen Isis-järjestön julkilausuttu tavoite.

Sen propagandalehti Dabiq kirjoitti alkuvuonna "harmaan alueen" hävittämisestä terrori-iskujen avulla. Isis toivoo saavansa uusia tukijoita lyömällä kiilaa länsimaiden valtaväestöjen ja muslimivähemmistöjen välille.

Muslimeja vastaan tehtiin välittömästi viharikoksia Pariisin terrori-iskujen jälkeen. Ranskassa muun muassa pahoinpideltiin huiviin pukeutunut nainen, ammuttiin kebabravintolan asiakasta ja töhrittiin moskeija.

5. Ääriajattelua voi ehkäistä

Isis lupaa propagandavideoissaan ulkomaalaisille nuorille arvostusta ja yhteenkuuluvuuden tunnetta, mikäli he matkustavat taistelemaan Syyriaan. Järjestö houkuttelee etenkin länsimaisista yhteiskunnista vieraantuneita nuoria.

Tanskan Aarhusin kaupunki on pyrkinyt ehkäisemään tällaista ääriajattelua. Kaupunki osoittaa radikalisoituville nuorille mentoreita, jotka suostuttelevat heitä pysymään Tanskassa ja luopumaan ääriajattelusta. Myös paikalliset moskeijat ovat mukana ohjelmassa.

Syyriasta palaavia nuoria taas yritetään integroida takaisin tanskalaiseen yhteiskuntaan, mikäli he eivät ole syyllistyneet rikoksiin.

Ohjelma on ollut tehokas ainakin ääriajattelun ehkäisyssä. Vuonna 2013 Aarhusista lähti 30 nuorta Syyriaan, mutta viime vuonna vain yksi ja tänä vuonna kaksi henkilöä.

Myös Suomessa valmistellaan vastaavanlaista ohjelmaa.
http://yle.fi/uutiset/liikenne_tappaa_tuhansia_enemman_kuin_terrorismi__ja_4_muuta_huomiota_terrorismista/8478816
Mörökölli

kylähullu

"Ranskassa terrori-iskujen uhreina on kuollut tänä vuonna yhteensä 147 ihmistä. Iskut ovat olleet järkyttäviä – ja poikkeuksellisia."

Itse laskin 164kpl wikipedian mukaan. Ei sitä kyllä uutisissa varmaan kannata tämmösiin pikku juttuihin takertua.
Myönnän jo etukäteen että voin olla myös vääräsää.

internetsi

Eli ei siis kannata olla huolissaan teroista, niin kauan kuin on liikennettä? Selvä.

Kun terojen iskujen uhrimäärä ylittää joskus liikenteessä kuolleiden määrän, pitää vajakkien keksiä taas uusia "vertauksia". Loppukliimaksina on sitten se, että ei teroista kannata olla huolissaan koska vanhuus tappaa moninkertaisesti enemmän.
Lohjan persut

Baritoni

Quote from: internetsi on 27.11.2015, 12:34:04
Eli ei siis kannata olla huolissaan teroista, niin kauan kuin on liikennettä? Selvä.

Kun terojen iskujen uhrimäärä ylittää joskus liikenteessä kuolleiden määrän, pitää vajakkien keksiä taas uusia "vertauksia". Loppukliimaksina on sitten se, että ei teroista kannata olla huolissaan koska vanhuus tappaa moninkertaisesti enemmän.

Hauskoja nämä vertaukset. Ymmärtääkseni liikenteestä on merkittävää hyötyä yhteiskunnalle, joten kohtuullinen määrä loukkaantuneita ja menehtyneitä voidaan hyväksyä. Terrorismin hyödyt eivät ole vielä minulle auenneet.

Khalifatta

Vai onko tämä ylenannon punainen lanka, että liikenne pitää lopettaa, ennen kuin terrorismi voidaan ottaa vakavasti?
VMP  :facepalm:
"Toisista kulttuureista tulevat tutustuvat prinsessoihimme. Tähän myös heillä on oikeus." - Rikoskomisario J. Kiiskinen

Vaniljaihminen

Tämmönen uutinen on koulukirjaesimerkki siitä, mitä tapahtuu kun sekoittaa määrän ja laadun.

Terrorismi on vaarallisempaa kuin liikenne, laadullisesti, koska ihminen joka joutuu terroristisen teon maalitauluksi, kuolee todennäköisemmin kuin ihminen, joka kulkee liikenteessä.


Ehdotan vuoden idiootti -palkintoa kyseiselle ylen uutisen tekijälle.
"Meillä on niin ihana hallitus mutta miehet vihaa.."

guest8096

Ilman liikennettä voisi nopeasti kuolla enemmän kuin terrorismi ja liikenne tappavat yhteensä.

Archaeopteryx

Ylen valkopesuohjelma pyörähti taas käyntiin. Tilastoja ei voi käyttää tietysti esim. raiskausriskiä määritettäessä? Eikö jokainen liikenneonnettomuus olekaan yksittäistapaus, josta ei voi tehdä päätelmiä, että kaikki liikenne olisi vaarallista?

Toisinpäinkin asiaa voidaan ajatella: Liikenneonnettomuudessa kuoleminen Euroopassa on todennäköisempää kuin terroristi-iskussa kuoleminen Afganistanissa, Irakissa tai Somaliassa. Näin eväämällä turvapaikka itseasiassa säästetään muutaman pakolaisen/turvapaikanhakijan henki.

Kun nämä aavikon sankarit, jotka ostamalla/huijaamalla/suorittamalla naurettavan helpon ajokokeen paskastaniassaan saavat hyväksytettyä ajokorttinsa Suomessa, tulevat lisäämään onnettomuuksien määrää. Liukkaan, pimeän kelin ajaminen sekä täydellisen huoleton ja välinpitämätön ajotapa ovat tappava yhdistelmä.

Lutkis

Quote from: Vaniljaihminen on 27.11.2015, 12:54:50
Tämmönen uutinen on koulukirjaesimerkki siitä, mitä tapahtuu kun sekoittaa määrän ja laadun.

Terrorismi on vaarallisempaa kuin liikenne, laadullisesti, koska ihminen joka joutuu terroristisen teon maalitauluksi, kuolee todennäköisemmin kuin ihminen, joka kulkee liikenteessä.

Erittäin hyvin sanottu.

jmk

Seurattuani tätä pahkasikatason mediaa en ylläty, jos seuraava törähdys on:

"Liikenne raiskaa enemmän 14-vuotiaita kuin turvapaikanhakijat"

Kyklooppi

Niin ja tuota voitteko kuvitella, elämä on paaaaaljon vaarallisempaa kuin terrorismi, elämä kun tappaa eläjänsä
takuuvarmasti.
Ei kannata huolehtia terroristeista, elämästä ennemmin.
Ihmisjäte.

Mursu

Quote from: Baritoni on 27.11.2015, 12:47:19
Hauskoja nämä vertaukset. Ymmärtääkseni liikenteestä on merkittävää hyötyä yhteiskunnalle, joten kohtuullinen määrä loukkaantuneita ja menehtyneitä voidaan hyväksyä. Terrorismin hyödyt eivät ole vielä minulle auenneet.

Lisäksi on aivan luonnollista suhtautua eri lailla murhiin kuin onnettomuuksissa kuolleisiin. Onnettomuudet tapahtuvat, jos murhiin ei puututa ne lisääntyvät.  Ajatus, että terroristit haluavat vastatoimia ja siksi ei saisi reagoida on outo, ae perusajatuksen, että kiltteydellä saisi kunnioitusta.

ämpee

Kuinka monta uutta tapaa kuolla meidän on suvaittava, mikäli näiden uhrien lukumäärä kullakin jää alle liikenteessä kuolleiden ?

Maahanmuuton rajoittaminen todellakin auttaa vähentämään tulevaa terrorismia, sillä silloin näitä Belgiassa ja Ranskassa syntyneitä on vähemmän.
Nykyiseen terrorismiin sillä ei tietenkään ole vaikutusta, muutoin kuin Pariisinkin iskussa olisi ollut vähemmän tekijöitä.

Mikäli ääriajattelua voidaan todellakin ehkäistä, niin ihmetyttää miksi tätä ehkäisymenetelmää ei ole jo sovellettu menestyksellisesti kantaväestön paljon kohkatun rassissmin kohdalla ??
Mikäli olisi, niin nyt ei tarvitsisi vedota mahdollisiin hyviin tuloksiin tulevaisuudessa.

Skeidaa koko "uutinen", eli tyypillistä YLE-propagandaa.
Jäseneltä Hohtava Mamma: "Logiikka ei ole koskaan ollut suvakkien vahvin laji. Eivät he muuten olisi suvakkeja."

vainukoira

Ylelle voi kertoa, että liikenne on hyödyllistä ja tarpeellista. Terrorismi ei.

PerttiPasanen

Pitää paikkansa, mutta ei kai silti kukaan harjoita sellaista rajapolitiikkaa joka lisää humattavasti liikenneonnettomuuksien riskiä?
"Ei voi muuta sanoo ku hattua nostaa"

"Siitä on lähdettävä, että tähän on tultu"

My name is Jafar, I come from afar, there's a bomb in my car, allahu akbar!

Faidros.

Quote from: vainukoira on 27.11.2015, 13:22:57
Ylelle voi kertoa, että liikenne on hyödyllistä ja tarpeellista. Terrorismi ei.

Liikenne saastuttaa ja terrorismi vähentää hiilijalanjälkeä. Maapallon lämpötila ei nousisi jos liikennteen sijaan käytettäisiin terrorismia. Turha alkaa vihreille väittään kuinka asiat on!
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

guest1783

Eikö siellä Ylessä nyt tiedetä, että KOTI on vaarallisin paikka suomalaiselle. Kotona kuollaan tapaturmiin ylivoimaisesti enemmän kuin missään muualla.

Olkaa hyvä, Yle, tätä tietoa saa vapaasti käyttää seuraavaa indoktrinaatiopläjäystä varten.

Punaniska

Quote from: internetsi on 27.11.2015, 12:34:04
Eli ei siis kannata olla huolissaan teroista, niin kauan kuin on liikennettä? Selvä.

Niin, miksi tuomita murhastakaan muuta kuin sakkorangaistus, koska liikenteessä kuolee anyway? Valtio säästää, koska elinkautinen maksaa.
Well the sun don't shine where it used to
And the angels are hidin' their heads
People don't listen to their hearts anymore
Seems the good men all are dead
There ain't no right, wrong, no in between
That ain't the constitution that they wrote for me

Roope

Quote from: Simo Ortamo, Yle
Terrori-iskun uhriksi joutuminen on erittäin epätodennäköistä länsimaissa. Euroopan unionissa kuoli vuonna 2014 neljä ja vuonna 2013 seitsemän ihmistä terrori-iskuissa Euroopan poliisiviraston Europolin mukaan.

Vuoden 2000 jälkeen terrori-iskujen uhreista vain 2,6 prosenttia on saanut surmansa länsimaissa. Jos syyskuun 11. päivän 2001 iskut Yhdysvalloissa jätetään pois laskuista, osuus putoaa 0,5 prosenttiin.

Vertailun vuoksi liikenne tappoi 25 938 ihmistä Euroopan unionissa vuonna 2013.

Vertailun vuoksi siviilin todennäköisyys kuolla Afganistanissa väkivaltaisten konfliktien seurauksena on suunnilleen sama kuin kuolla Suomessa liikenneonnettomuudessa, mutta todennäköisyys kuolla Afganistanissa liikenneonnettomuudessa on noin 3-4-kertainen.

Edit: tarkennus
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

internetsi

Afganistanissa vai Suomessa? Jos Afganistanissa, niin silloin voidaan puhua liikenneturvapaikanhakijoista.
Lohjan persut

Roope

Quote from: internetsi on 27.11.2015, 13:38:10
Afganistanissa vai Suomessa? Jos Afganistanissa, niin silloin voidaan puhua liikenneturvapaikanhakijoista.

Afganistanissa. Ja kyllä, Suomeen pyrkivien afganistanilaisten turvapaikanhaulla ei tosiaan ole toimittajan esille ottaman näkökulman kannalta tekemistä konflikteista johtuvan fyysisen turvallisuuden kanssa.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

RP

Quote from: Roope on 27.11.2015, 13:34:30
Vertailun vuoksi siviilin todennäköisyys kuolla Afganistanissa väkivaltaisten konfliktien seurauksena on suunnilleen sama kuin kuolla Suomessa liikenneonnettomuudessa, mutta todennäköisyys kuolla Afganistanissa liikenneonnettomuudessa on noin 3-4-kertainen.

Ja todennäköisyys täällä kuolla kaatumisen seurauksena mm. liukkailla jalkakäytävillä on puolestaan tuohon verattuna noin viisinkertainen.
"Iloitsen Turkin yrityksestä yhdistää modernisaatio ja islam."
http://www.ulkopolitiikka.fi/article/523/martin_scheinin_periaatteen_mies/

rapa-nuiv

Ihmeellistä tilastoilla viisastelua tässä ketjussa.

Ettekö hyvät ihmiset huomaa mitä tässä tapahtui.
Yleisradio asettui ideologisista syistä puolustelemaan murhaajia .
Jaxuhali !

Faidros.

Auto on muuten niitä turvallisimpia paikkoja, jos lasketaan suhteessa siellä vietettyyn aikaan.
Auto tosin tappaa muita tienkäyttäjiä. mm. moottoripyöräilijöitä, mutta istumalla paljon autossa vietät pitkäveteisen elämän. :roll:
Sorry, ot.
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Purppura

QuoteLiikenne tappaa tuhansia enemmän kuin terrorismi – ja 4 muuta huomiota terrorismista

Terroristit haluavat kasvattaa pelkoa ja hyötyvät kostoiskuista. Tappavat terrori-iskut ovat kuitenkin erittäin harvinaisia länsimaissa.
..........

1. Terrorismin uhriksi joutuminen on epätodennäköistä...

Jos syyskuun 11. päivän 2001 iskut Yhdysvalloissa jätetään pois laskuista, osuus putoaa 0,5 prosenttiin.



Syyriasta palaavia nuoria taas yritetään integroida takaisin tanskalaiseen yhteiskuntaan, mikäli he eivät ole syyllistyneet rikoksiin.

Ohjelma on ollut tehokas ainakin ääriajattelun ehkäisyssä. Vuonna 2013 Aarhusista lähti 30 nuorta Syyriaan, mutta viime vuonna vain yksi ja tänä vuonna kaksi henkilöä.

Myös Suomessa valmistellaan vastaavanlaista ohjelmaa.


Voisikohan joku kysyä toimittajalta että mitä jos ei jätetä syyskuun 11. päivän iskuja pois?  Eivätkö 11. päivän iskut olleet toimittajasta terrorismia vai mikä on perustelu?
Todellisuuden tajuamista nimitetään nykyään rasismiksi.

yks vaan

Itse olen kuvitellut että liikenteessä ei ole tarkoitus tappaa ketään vaan kyseessä ovat onnettomuudet.
Kuka syrjisi minua?

flammee

Koska liikenne tappaa tuhansia enemmän kuin terrorismi, niin aivan hyvin ja kiinnittämättä minkäänlaista huomioita turvallisuusseikkohin, voisimme järjestää muhammed-pilakuvakilpailun ja laittaa parhaimmat pilakuvat näytille esim. kiasmaan. Ylekin voi julkaista sitten kärkikymmenikön. Vai mites se nyt menee? ???

jmk

Quote from: flammee on 27.11.2015, 14:51:59
Koska liikenne tappaa tuhansia enemmän kuin terrorismi, niin aivan hyvin ja kiinnittämättä minkäänlaista huomioita turvallisuusseikkohin, voisimme järjestää muhammed-pilakuvakilpailun ja laittaa parhaimmat pilakuvat näytille esim. kiasmaan. Ylekin voi julkaista sitten kärkikymmenikön. Vai mites se nyt menee? ???

Se olisi vaarallista, sillä aivan Kiasman vieressä on liikennettä.


Blanc73

Nämä YLEn jutut on ihan absurdeja, monikulttuurista damage controllia "parhaimmillaan"  Suvis-osastolla on paniikki päällä ja sen kyllä huomaa.
"Somaleissa on korkeasti koulutettuja runsaasti mm. koneinsinöörejä, Soile Syrjäläinen on huomannut. Heidän todistuksensa on vain jäänyt Somaliaan, hän toteaa."

Erikoislääkäri ja terapeutti Pirkko Brusila: "Muslimeilla seksuaalisuuden käsite on kantasuomalaisia laajempi."

Ink Visitor

^Ylellä vedellään yhtäläisyysmerkit talvisodan veteraanien ja iPakoloisten välille...

Quote
Talvisota mursi suomalaissotilaiden mielen – turvapaikanhakijoiden sotakokemuksissa paljon samaa

Talvi- ja jatkosota moukaroivat monen suomalaissotilaan mielen rikki. Sodan tunnehistoriasta väitelleen tutkijan mukaan myös turvapaikanhakijoilla on todennäköisesti samanlaisia kokemuksia

Talvi- ja jatkosodan koettelemukset mursivat aikanaan monen suomalaissotilaan mielen. Osa sotilaista sai rajut painajaiset ikuisiksi yövieraikseen, osa rintamalla olleista miehistä ei pystynyt koskaan tarraamaan takaisin normaaliin arkeen.

Tänä päivänä Lähi-idän alueen sotien jaloista paenneita ihmisiä odottaa rajoillamme joka päivä. Osa Suomeen tulevista turvapaikanhakijoista on syntynyt sodan keskelle ja nähnyt raakuuksien jatkuvan kotiseuduillaan vuosi toisensa perään.

Ovatko turvapaikanhakijoiden kokemat kauheudet ja henkinen kuorma rinnastettavissa suomalaisten jatko- ja talvisodan kokeneiden sotilaiden kokemuksiin?

Sodan tunnehistoriaa ja suomalaissotilaiden kokemuksia tutkineen historiantutkija Ville Kivimäen mukaan ovat. Erojakin tosin löytyy.

– Kulttuuri vaihtuu ympärillä ja tilanteet vaihtuvat, mutta ihminen on pohjimmiltaan samanlainen. Kun joutuu tekemisiin äärimmäisen väkivallan kanssa, menettää omia lähiomaisiaan, ystäviä tai on itse hengenvaarassa, niin se on hyvin samanlainen kokemus kaikilla, Kivimäki toteaa.

    (...)

http://yle.fi/uutiset/talvisota_mursi_suomalaissotilaiden_mielen__turvapaikanhakijoiden_sotakokemuksissa_paljon_samaa/8480601

If I am ever killed in a terrorist attack, I want my candlelight vigil to be done with torches and guns. Rename it posse and go have fun in the night...