News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

2015-11-16 Miestä vaaditaan vangittavaksi Pirkanmaalla sotarikoksesta epäiltynä

Started by Ink Visitor, 16.11.2015, 14:55:45

Previous topic - Next topic

Sydämistynyt

Ja massukin on pipi.   :flowerhat:  Mennyt pilalle vankilassa, niin että kyllä kai Suomen valtio korvaa myös kivun, säryn, mielipahan ja huonon ruuan?

Ullatusnillitus

Quote from: Alaric on 18.03.2016, 15:12:57
Vuosi ja 4 kk ehdollista oli tuomio.

http://www.mtv.fi/uutiset/rikos/artikkeli/irakilainen-mies-sai-yli-vuoden-ehdollisen-tuomion-sotarikoksesta/5796716

QuoteIrakilainen mies sai ehdollisen tuomion sotarikoksesta – esiintyi Facebook-kuvissa irrotetun pään kanssa

Pirkanmaan käräjäoikeus on tuominnut irakilaisen miehen vuoden ja 4 kuukauden ehdolliseen vankeuteen sotarikoksesta.

Mies julkaisi viime vuoden alussa Facebookissa kuvia, joissa hän esiintyy kuolleen Isis-taistelijan pään kanssa. Tuomitun mukaan pää irtosi räjähdyksessä, kun Isis-taistelija kuoli tekemässään itsemurhaiskussa.

Syyttäjä vaati irakilaismiehelle kahden vuoden vankeutta. Puolustus taas katsoi, että kyse oli korkeintaan lievästä sotarikoksesta. 

En epäillyt hetkeäkään, etteikö miekkosta palkittaisi - kun ei voitu myöntää Emma-patsasta, annettiin ehdollinen.
Ei muuta kuin uutta matoa koukkuun - joka suvakkianopin toivevävy!

Ullatusnillitus

Kuvitellaanpa, että Soldiers of Odinin jäsen poseeraisi irtileikatun pään kanssa. Uskooko joku, että selviäisi ilman elinkautista?

Pärmi

Ennakkotapauksesta käy tämäkin oikeusfarssi - ei muuta.

Pikkuvaimo

Ei hyvää päivää. Suomi - sotarikollisten luvattu maa! Uusia vetovoimatekijöitä keksitään näemmä kun vanhat ei riitä.. Pitäisi ottaa sellainen kulttuurinen lisätulkinta näihin, että rangaistukset samat kuin mitä rikollisen lähtömaassa tiettävästi saisi.

Sylettää tuo Iltalehden säälittelevä lässynlässynuutinen. Ja näitä sitten pitäisi suojella! Kaveri joka ei näe mitään väärää irtileikatun pään esittelyssä kulkee vapaana joukossamme. Verovaroista vielä kustannetaan herran ylöspito. Voin pahoin.
Minulla on vaikeasti ymmärrettävä ja kohtalaisen huono huumorintaju.

saint

Muistikohan tuomari lohduttaa kyseistä sotarikollista, ettei tuollainen lyhyt ehdonalainen tuomio mitenkään vaikuta kielteisesti turvapaikanhakuprosessissa ja että satutäti Mielikki toki ymmärtää, että teillä on ollut siellä niin vaikeaa väistellessänne niitä jaloissa pyöriviä irtopäitä.

ed. tekstiä viilattu
"Annapas kun autan; tässä lisää köyttä"  -Leso

elven archer

Hankalia nämä tapaukset. Täällä tietenkin yleinen henki on automaattisesti tuomitseva, mikä on järkevää, koska tuntematon moiseen kykenevä mies on lähtökohtaisesti riski. Olen itsekin sitä mieltä, että äkkiä pois maasta vain.

Mutta jos ajatellaan selitystä, että pää kuului ISIS:n terroristille, niin tekohan muuttuu paljon ymmärrettävämmäksi. Mikä sotarikos? Ei ISIS ole valtio, eivätkä sen sotilaat kanna univormua. ISIS:n sotajoukot koostuvat suurimmaksi osaksi terroristeista, lapsenmurhaajista, raiskaajista ja journalistien teloittajista ja vastaavista siviilejä vastaan mielipuolista uskonsotaansa käyvistä puolisotilaallisista murhaajista. Tämä konteksti huomioiden en osaa paheksua sitä, jos joku ISIS:n murhajengistä ei saanut hienoja hautajaisia, vaan mielestäni ihan sopivat menot.

Eli minun mielestäni asian ongelma ei ole itse teossa. Jos voisi olla varma, että tyyppi on ihan hyvä ja muille kuin ISIS:lle harmiton, niin ei tuossa olisi mitään. Mutta kun ei taaskaan voi, niin mielestäni pitää noudattaa varovaisuuden periaatetta ja laittaa tyyppi pois maasta. Mutta tuo, että puhutaan sotarikollisesta, jos ottaa jonkun lapsenraiskaajajengin jäsenen pään, niin en yhdy siihen puheeseen. En näe mitään syytä osoittaa pienintäkään kunnioitusta ISIS:n murhaajille edes kuolemansa jälkeen, koska ISIS ei anna ihmisille ihmisarvoa.

elven archer

Pirkanmaan käräjäoikeus totesi tuomiolauselmassaan, että Facebookissa julkaistut valokuvat ovat olleet halventavia ja vihollissotilaan kunniaa loukkaavia.
Olettaako Pirkanmaan käräjäoikeus siis, että mies puhuu totta siitä, että kyseessä olisi ollut ISIS:n jäsen? Jos olettaa, niin eikö silloin käräjäoikeus tuossa myönnä epäsuorasti ISIS:lle sotilaallisen aseman? Mikä ihmeen vihollissotilas? Laiton taistelija.

Itkekää minulle joki ISIS-taistelijan kunnian tähden. Lottoarvontakin kiinnostaa enemmän, enkä edes lottoa.

Ullatusnillitus

Quote from: elven archer on 18.03.2016, 21:53:50
Hankalia nämä tapaukset. Täällä tietenkin yleinen henki on automaattisesti tuomitseva, mikä on järkevää, koska tuntematon moiseen kykenevä mies on lähtökohtaisesti riski. Olen itsekin sitä mieltä, että äkkiä pois maasta vain.

Mutta jos ajatellaan selitystä, että pää kuului ISIS:n terroristille, niin tekohan muuttuu paljon ymmärrettävämmäksi. Mikä sotarikos? Ei ISIS ole valtio, eivätkä sen sotilaat kanna univormua. ISIS:n sotajoukot koostuvat suurimmaksi osaksi terroristeista, lapsenmurhaajista, raiskaajista ja journalistien teloittajista ja vastaavista siviilejä vastaan mielipuolista uskonsotaansa käyvistä puolisotilaallisista murhaajista. Tämä konteksti huomioiden en osaa paheksua sitä, jos joku ISIS:n murhajengistä ei saanut hienoja hautajaisia, vaan mielestäni ihan sopivat menot.

Eli minun mielestäni asian ongelma ei ole itse teossa. Jos voisi olla varma, että tyyppi on ihan hyvä ja muille kuin ISIS:lle harmiton, niin ei tuossa olisi mitään. Mutta kun ei taaskaan voi, niin mielestäni pitää noudattaa varovaisuuden periaatetta ja laittaa tyyppi pois maasta. Mutta tuo, että puhutaan sotarikollisesta, jos ottaa jonkun lapsenraiskaajajengin jäsenen pään, niin en yhdy siihen puheeseen. En näe mitään syytä osoittaa pienintäkään kunnioitusta ISIS:n murhaajille edes kuolemansa jälkeen, koska ISIS ei anna ihmisille ihmisarvoa.

En ole samaa mieltä. Barbaarista tekoa ei tee vähemmän barbaariseksi se, että sen kohde on barbaari. Yhtäkään barbaarisiin tekoihin todistettavasti kykenevää henkilöä ei pidä päästää Suomeen.

Sydämistynyt

Eikö laki ole sama kaikille?  Jos suomalainen olisi roikottanut tuolla tavalla tapetun ihmisen päätä facebookissa, niin ei häntä olisi ymmärretty, vaan passitettu vähintään mielentilatutkimukseen.

"erityistä raakuutta ja julmuutta..."

elven archer

Quote from: Ullatusnillitus on 18.03.2016, 22:03:32
En ole samaa mieltä. Barbaarista tekoa ei tee vähemmän barbaariseksi se, että sen kohde on barbaari. Yhtäkään barbaarisiin tekoihin todistettavasti kykenevää henkilöä ei pidä päästää Suomeen.
Täältä käsin on tietysti hyvä huudella, kun ei ole itse psykologisesti sen sodan keskellä todistamassa ISIS:n tekoja ja mahdollisesti menettänyt läheisiään noiden mielipuolisten murhaajien lukemattomissa rikoksissa ihmisyyttä vastaan mukaan lukien heidän suorittamansa uskontoon perustuvat etniset puhdistukset eli ihan siviilien joukkomurhat.

Gamma

Quote from: b_kansalainen on 18.03.2016, 16:50:49
EU:ssa on sujuvasti laitettu romukoppaan oikeusvaltion periaate riippumattomasta tuomioistuimesta ohjeistamalla tuomioista päättämistä "tulkintaohjeilla". Jos olisin uskovainen, niin sanoisin, että EU on suoraan saatanasta. Itsenäisyys ja vallan kolmijako on mennyttä. Oligarkia hallitsee.

Eikö tuosta voisi valittaa eduskunnan oikeusasiamiehelle? En tiedä onko hänellä toimivaltaa nuhdella EU:n viranomaisia, mutta ainakin kotimaisia oikeusistuimia jos ja kun ovat ottaneet tuon ohjeen sellaisenaan vastaan (ja "tuomiosta" päätellen myös soveltaneet sitä).

elven archer

Jonkun pitää sotia ISIS:ä vastaan, eikö vain? Minä ymmärrän tämän turvallisuusnäkökulman tässä, koska kuten sanoin, niin itsekään haluaisi tuollaista kaveria Suomen katuja kuluttamaan ihan jo mahdollisten sotatraumojensa takia. Moni käyttää kovaa kieltä ISIS:ä kohtaan ja on sitä mieltä, että pitäisi pommittaa koko järjestö maan tasalle niin, että irtopäitä siinäkin saattaisi lennellä, koska sehän on likaista touhua ruohonjuuritasolle zoomattuna. ISIS:n teot ovat sellaisia, että eihän niitä millään kuolemallakaan voi hyvittää, joten siksi minua ei tuo itse teko häiritse.

Jos kyse olisi kahden valtion sodasta tai jotenkin muuten edes etäisesti "rehellisestä" sodasta, niin tuomitsisin jyrkästi moisen teon, koska sotilaat ovat pelinappuloita ja jopa sodassa pitäisi olla jotkin säännöt. Mutta ISIS ei ole armeija, vaan vapaaehtoisten muodostama terroristijärjestö suoraan kaiken epäinhimillisen ytimestä. He raiskaavat systemaattisesti teiniseksiorjiaan. He heittävät homoseksuaalit katoilta kuolemaan. He polttavat vihollisen ihan univormussa olevan taistelijan elävältä häkissä ja videoivat koko touhun. He massamurhaavat "vääränuskoisia" siviilejä. Siksi vähän kummastuttaa tuo tuomitsemisen jyrkkyys, mutta rauhan aikana vakaassa maassa on toki helppoa moralisoida ja asettua moisen barbarismin yläpuolelle. Totuus on kuitenkin se, että riittävän hyvästä syystä aika moni meistäkin kykenisi samaan. Jotkut jopa huonostakin syystä, koska sota tuo ihmisen rumuuden esille paremmin kuin mikään muu.

Ullatusnillitus

Quote from: elven archer on 18.03.2016, 22:06:07
Quote from: Ullatusnillitus on 18.03.2016, 22:03:32
Täältä käsin on tietysti hyvä huudella, kun ei ole itse psykologisesti sen sodan keskellä todistamassa ISIS:n tekoja ja mahdollisesti menettänyt läheisiään noiden mielipuolisten murhaajien lukemattomissa rikoksissa ihmisyyttä vastaan mukaan lukien heidän suorittamansa uskontoon perustuvat etniset puhdistukset eli ihan siviilien joukkomurhat.

Edelleenkään en ymmärrä, miten mielenvikaisen mielenvikaiseen kohdistama rikos muuttuisi tällä yhtään ymmärrettävämmäksi.

elven archer

Quote from: Ullatusnillitus on 18.03.2016, 22:25:24
Edelleenkään en ymmärrä, miten mielenvikaisen mielenvikaiseen kohdistama rikos muuttuisi tällä yhtään ymmärrettävämmäksi.
Sehän se pointtini tuossa olikin. Et ole ollut sodassa, joten et ymmärrä. Ei tarvitse olla mielenvikainen tehdäkseen moista, vaan tarvitsee olla sodassa ja tuntea pohjatonta vihaa vihollista kohtaan etenkin, jos vihollinen on noin epäinhimillinen kuin ISIS. Jos ISIS alkaisi Suomessa teloittaa meidän läheisiämme, niin kuka ei leikkaisi heidän päitään irti tilaisuuden tullen? Ehkä se, jolla on heikoin vatsa, mutta harvalla se varmaan halusta kiinni jäisi. Nyt liikutaan niin perimmäisten tunteiden äärellä, että sivistyksen pinnallinen viitta lentää äkkiä roskiin. Minä ymmärrän, joten siksi en ole leimaamassa miestä vailla parempaa tietoa mielenvikaiseksi ja hirviöksi. Teollahan on aina kohde, joten minä annan painoarvoa sillekin arvioidessani teon oikeutusta.

Kyklooppi

Täytyy tosiaan muistaa sodan julmuus ja ratsuväen erityinen raakuus.
Ihmisjäte.

RP

Quote from: JulmaJuha on 18.03.2016, 19:35:43
Kyllä on taas oikein hullunmylly menossa. Tyyppi valehteli oikeudessa.

Jutun käsittely oikeudessa perustui ilmeisesti pelkästään vastaajan omiin vastauksiin. Nimittäin kyllä tuo pää on noissa kuvissa selvästikkin kiinni omassa kropassaan.

Kuviin tulee myöhemmin myös vertavuotamattomia haavoja. Kaveri on siis ollut kuolleena haavojen syntyessä. Voiko pää teoriassakaan irrota räjähdyksessä noin siististi. Minusta ei!

(...)

http://www.liveleak.com/view?i=fa7_1447114869#V72EAUXMGtUQbFSD.01
http://mvlehti.net/2016/03/18/tanaan-ehdolliseen-tuomittu-sotarikollinen-ammar-alziady-valehteli-oikeudessa-k-18/

MV-lehti on tuossa itse yhdistänyt kuvan tuomitun facebook-sivuilta Livealeakin kuvasarjaan. Mikään ei osoita, että että kuvat olisivat saman tapahtuman yhteydestä (tai sen puoleen todista että kaikki liveleakinkään kuvat olisivat keskenään samasta asiayhteydestä).

Ongelma ei ole se, että miestä ei enempien todisteiden puutteessa tuomittu tuon ankarammin. Ongelma on se, että meille  samaan aikaan tänne tulevat turvapaikanhakijaksi shiamilitoiden jäsenet kun toisaalta maahanmuuttovirasto taustoitaa päätöksiään tiedotteella:
Shiiamilitiat uhkaavat Bagdadin sunneja

- tai yleistetymmin, että kun meitä kuusi kertaa suurempi valtio jakautuu etnsiiin ryhmiin A, B, C, Da, Db (jne) joiden välille voisi piirtää nuolisökkerön kuka tappaa ketäkin ja miten, niin meidän viestimme tuohon maahan on, että "tulkaa kaikki tänne, kun teillä on niin väkivaltaista". Luonnollisesti tämä tulee olemaan suuri menestystarina, koska "monikultturisuushan on rikkkaus". Onhan se Irakissakin.

"Iloitsen Turkin yrityksestä yhdistää modernisaatio ja islam."
http://www.ulkopolitiikka.fi/article/523/martin_scheinin_periaatteen_mies/

Haplotaxida

Quote from: sine qua non on 18.03.2016, 10:54:09Edit. AL:n uutinen oikeudenkäynnistä:

http://www.aamulehti.fi/kotimaa/tampereen-sotarikossyyte-mies-kuvasi-irti-leikattua-paata-ja-julkaisi-kuvan-facebookissa/
QuoteSotarikossyyte: Mies poseerasi irti leikatun pään kanssa ja julkaisi kuvat Facebookissa
Kotimaa 18.3. 10.23 Päivitetty 10.41

QuotePuolustuksen mukaan miehelle oli ilmoitettu, että pää kuului tunnetulle Isis-taistelijalle, joka oli tehnyt itsemurhapommi-iskun. Isku oli ilmoituksen mukaan surmannut useita ihmisiä ja pommittajan pää oli irronnut räjähdyksessä. Varmaa tietoa ei ole siitä, miten pää irtosi.

Vastaaja itse on kertonut, että hän otti kuvan lohdutukseksi uhrien omaisille ja viestiksi siitä, että asiat menevät parempaan suuntaan.

En kyllä ihan ymmärrä sitä, että miten onnistuneen itsemurhapommittajan irtopään riiputtaminen lohduttaa uhrien omaisia ja toimii viestinä siitä, että "asiat menevät parempaan suuntaan". Pommi-iskuun syyllistyneen ja jälkeenpäin elävänä kiinni saadun ja sittemmin teloitetun tekijän pään riiputtamisella voisi sen sijaan ajatella olevan tuollaista vaikutusta "oikeuden  toteutumisen" kautta.
THL - Turhuuden ja huolettomuuden laitos

kummastelija

Naps

Niin. Ethän sinä ymmärräkään koska olet kulttuurinymmärtämisrajoitteinen. Pään irroittaminen on kulttuuria. Koetahan ymmärtää kulttuuria.

Muille vastaaville rajoitteisille tuomareille on EU lähettänyt paimenkirjeen: (kopsattu Iltasanomista)
QuoteEU on lähettänyt tuomioistuimille tulkintaohjeen, jonka mukaan sotarikosten käsittelyssä tulisi ottaa huomioon kulttuuriset olosuhteet.

Eräissä maissa on tapana, että kaatuneita vihollisia kohdellaan kaikkea muuta kuin kunnioittavasti.

Esimerkiksi Isisin tapoihin kuuluu, että kaatuneilta vihollisilta katkaistaan pää. Sama käytäntö lienee rintamalinjan toisellakin puolella.
"Syö paskaa ja kuole pois!!" - PEN sananvapauspalkinnolla palkittu Abdirahim Hussein suomalaisnaiselle. 5.11.2015
"Hussein teki riko­sil­moi­tuksen vihapuheesta" Hussein on jakanut sosiaalisessa mediassa useita esimerkkejä siitä, miten häntä on nimitelty ja uhkailtu eri viesteissä: 18.8.2015

Golimar

Quote from: elven archer on 18.03.2016, 22:32:13
Sehän se pointtini tuossa olikin. Et ole ollut sodassa, joten et ymmärrä. Ei tarvitse olla mielenvikainen tehdäkseen moista, vaan tarvitsee olla sodassa ja tuntea pohjatonta vihaa vihollista kohtaan etenkin, jos vihollinen on noin epäinhimillinen kuin ISIS. Jos ISIS alkaisi Suomessa teloittaa meidän läheisiämme, niin kuka ei leikkaisi heidän päitään irti tilaisuuden tullen? Ehkä se, jolla on heikoin vatsa, mutta harvalla se varmaan halusta kiinni jäisi. Nyt liikutaan niin perimmäisten tunteiden äärellä, että sivistyksen pinnallinen viitta lentää äkkiä roskiin. Minä ymmärrän, joten siksi en ole leimaamassa miestä vailla parempaa tietoa mielenvikaiseksi ja hirviöksi. Teollahan on aina kohde, joten minä annan painoarvoa sillekin arvioidessani teon oikeutusta.

Suomi on ollut sodassa jo yli 25 vuotta kun petturit ovat päästäneet näitä muukalaisia Suomeen ja muukalaisten tulo vain kiihtyy.

http://www.stat.fi/til/vaerak/2013/02/vaerak_2013_02_2014-12-10_tie_001_fi.html

Pikkuvaimo

Quote from: elven archer on 18.03.2016, 22:32:13

Pitäisikö sitten lopettaa kokonaan sotarikosoikeudenkäynnit, koska pitää ymmärtää olosuhteita? SE olisi minusta viimeisenkin inhimillisyyden murusen poisheittämistä. Vai onko sotatila lieventävä asianhaara, eräänlainen paljousalennus? Se on kyllä aivan tosi, että sivistyksen pintasilaus kuluu pelottavan äkkiä pois kun iso kriisi on päällä.

Sota on hirveää. Se tuhoaa ja sairastuttaa vielä monen sukupolven päähän sodan loppumisestakin. Tämäkin oikeudenmukaisesti irtonaista päätä esitellyt kaveri on jos ei fyysinen turvallisuusriski niin aivan varmasti psyykkinen turvallisuusriski läheisilleen, kaikille vaikutuspiirissään oleville. Johan tätä on Suomessakin tutkittu  ja terapioitu omien sotiemme jälkeen. Minun suvussani sotatraumojen synnyttämä vahinko on jatkunut neljänteen sukupolveen saakka ja on katkeamassa vasta nyt. Ja tämä on hyvin tavallinen kuvio.

Jaahas, hukkasin johonkin tekstini punaisen langan. Poistun kiikkustuoliini miettimään, mitä oikein halusinkaan sanoa.
Minulla on vaikeasti ymmärrettävä ja kohtalaisen huono huumorintaju.

Faidros.

Kyllähän nyt tekstarit lentää kotimaahan: "Nyt jätkät tänne, täällä ei saa päänirroituksestakaan kuin moitteet!"
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Larva

Kyllä ihmisen pään irrottamiseen tarvitaan sen verran aikaa ja voimaa, että semmoista ei ihan pikaistuksissaan tehdä. Tarvitaan poikkeuksellisen raaka mielenlaatu että moisen teon pystyy suorittamaan loppuun. Etenkin jos päätä leikataan elävältä.

Ampumisen, puukottamisen tms. pystyy periaatteessa tekemään lähes kuka tahansa ihan äkillisen sokean raivon tai pelon vallassa.

Kyllä minä sanoisin että tämä päänirrottelijatyyppi kuuluu lukkojen taakse loppuiäkseen.
Niin pian kuin ihmiset päättävät, että kaikki keinot ovat sallittuja taistelussa pahaa vastaan,
tulee mahdottomaksi erottaa heidän hyvyyttään siitä pahasta, jonka he tahtovat murskata.
- Christopher Dawson -

"You call it surrender,
But we call it calm before the storm."
- Edguy -

Vesa Heimo

Quote from: Tuulenhenki on 19.03.2016, 09:38:25
Kyllä ihmisen pään irrottamiseen tarvitaan sen verran aikaa ja voimaa, että semmoista ei ihan pikaistuksissaan tehdä. Tarvitaan poikkeuksellisen raaka mielenlaatu että moisen teon pystyy suorittamaan loppuun. Etenkin jos päätä leikataan elävältä.

Kyllä minä sanoisin että tämä päänirrottelijatyyppi kuuluu lukkojen taakse loppuiäkseen.

Eihän tuossa osoitettu että olisi sen itse irroittanut, eli ei tuossa oikein pääse tuomitsemaan kun ruumiinhäpäisystä.
" Onko tarina tosi tai ei, se on toinen juttu. Näin nämä asiat koetaan."  T: Perussuomalaisten puoluesihteeri.

koodari-inssi

Quote from: Vesa Heimo on 19.03.2016, 09:40:03
Eihän tuossa osoitettu että olisi sen itse irroittanut, eli ei tuossa oikein pääse tuomitsemaan kun ruumiinhäpäisystä.
Toisaalta, käsitin, että tyyppi oli väittänyt, että räjähdys oli irroittanut pään. Väite ei ole uskottava, koska räjähdys tuskin leikkaa päätä noin siististi irti. Äijä siis valehtelee käsi koraanilla.
The hardest thing to explain is the glaringly evident which everybody has decided not to see. - Ayn Rand

jka

Olenko ymmärtänyt lehtijuttujen perusteella oikein että tätä tapausta ei varsinaisesti edes tutkittu. Kaikki kaverin omat selitykset tapahtumista otettiin sellaisenaan totuutena. Miten ihmeessä tätä oltaisiin edes voitu tutkia kunnolla Suomesta käsin?

Täysin naurettava farssi koko episodi. Ainoa mitä saatiin aikaan oli että luotiin taas todella hyvä vetovoimatekijä jotta saadaan varmasti kerättyä Suomeen kaikista alhaisin ihmissaasta mitä lähi-idästä löytyy.

Kukaan sotatoimiin osallistunut, puhumattakaan sotarikoksiin syyllistynyt ei pitäisi olla oikeutettu edes jättämään turvapaikkahakemusta joten kaveri olisi pitänyt lähettää saman tien takaisin tutkittavaksi ja tuomittavaksi tekosistaan kotimaahansa.

Mr.Reese

Quote from: jka on 19.03.2016, 09:58:51
Täysin naurettava farssi koko episodi. Ainoa mitä saatiin aikaan oli että luotiin taas todella hyvä vetovoimatekijä jotta saadaan varmasti kerättyä Suomeen kaikista alhaisin ihmissaasta

Kukaan sotatoimiin osallistunut, puhumattakaan sotarikoksiin syyllistynyt ei pitäisi olla oikeutettu edes jättämään turvapaikkahakemusta
Luoko millaisia jännitteitä voktyöntekijöihin ja vapaaehtoisiin? Noilla puukko on kuitenkin hoolissa, kun vokeissa ollaan ja nyt taustatkin tiedetään.  8)
"Heille kun sanoo disko disko, niin he ovat silleen, että mennään." - Tiia Nohynek

"Yleensä vauvat ja mummot on parhaita mielenosoittajia, koska luovat kuin itsestään turvallista tilaa." - Marjaana Toiviainen

RP

Quote from: Ulvokki on 19.03.2016, 10:05:48
Sanotaan tälleen nätisti, on enemmän todennäköistä että poseeraaja on leikannut pään itse irti kuin että joukkueella olisi kierrossa yksi yhteinen pää pooserauksia varten.

Ja jos pään omistaja oli jo kuollut ennen pään irroitusta, varsinkin jos oli kuollut taistelutilanteessa, ei tuosta kovin raskasta rikosta saa muodostettua.

Siittä olen täysin samaa mieltä, että hänen ei pitäisi olla Suomen oikeuslaitosta työllistämässä.
"Iloitsen Turkin yrityksestä yhdistää modernisaatio ja islam."
http://www.ulkopolitiikka.fi/article/523/martin_scheinin_periaatteen_mies/

Gamma

Quote from: RP on 19.03.2016, 05:36:29
MV-lehti on tuossa itse yhdistänyt kuvan tuomitun facebook-sivuilta Livealeakin kuvasarjaan. Mikään ei osoita, että että kuvat olisivat saman tapahtuman yhteydestä (tai sen puoleen todista että kaikki liveleakinkään kuvat olisivat keskenään samasta asiayhteydestä).

Ongelma ei ole se, että miestä ei enempien todisteiden puutteessa tuomittu tuon ankarammin. Ongelma on se, että meille  samaan aikaan tänne tulevat turvapaikanhakijaksi shiamilitoiden jäsenet kun toisaalta maahanmuuttovirasto taustoitaa päätöksiään tiedotteella:
Shiiamilitiat uhkaavat Bagdadin sunneja

Niin, mehän emme varmuudella tiedä miten mies on saanut pään haltuunsa. Kuvasarjasta kuitenkin ilmenee selvästi, että olivat kuvat mistä asiayhteydestä tahansa, sama pää on jossain vaiheessa irroitettu ruumiista jonkun toimesta. Koska miehestä ei ole kuolintodistusta, eli pää on irroitettu varmistamatta lääketieteellisesti, onko mies elossa vai kuollut. Ei ole sen puoleen uskottavaa, että muutkaan kuvissa näkyvät irtopäät olisivat itsekseen torsosta tempautuneet ilman näkyviä räjähdysjälkiä - mikä puoltaa osaltaan sitä, että näin ei ole tämän nimenomaisen päänkään kohdalla.  Sekään ei ole uskottavaa, että mies olisi kertonut tarinansa hyvässä uskossa, koska koko väite on niin naurettava ympäristössä, jossa ruumiiden häpäiseminen ei ole harvinainen poikkeus.

Olet aivan oikeassa että varsinainen ongelma ei ole lievä rangaistus sinänsä. Varsinainen ongelma on se, että mies tuomittiin lievempään rangaistukseen kuin mihin hänet olisi voitu teonkuvausten perusteella lainmukaisesti tuomita! Minimirangaistus hänen teoistaan olisi ollut vuosi ja kahdeksan kuukautta vankeutta ehdollista + sakkoa. Lisäksi suomalaiseen tapaan kuuluu kaiketi myös myöntää uhrien omaisille vahingonkorvauksia, vaikka uhrit olisivatkin ulkomaalaisia.

Oikeus tuomitsi hänet sotarikoksesta ja siihen liittyvästä ruumiinhäpäisystä, mutta "unohti" tuomita hänet kunnianloukkauksesta, törkeästä kiihotuksesta kansanryhmää vastaan ja terrorismin edistämisestä. Kunnianloukkaus ja jopa törkeä kiihotus kansanryhmää vastaan ovat ilmeisesti jostain syystä rikoksia, joista ei voida tuomita jos ne ovat sattuneet ulkomailla ja kohdistuneet toiseen ulkomaalaiseen - tässä tapauksessa Facebookissa tapahtuneet rikokset ovat kuitenkin jatkuneet edelleen hänen saavuttuaan Suomeen, joten teonkuvauksen mukaan rikoksen tunnusmerkistö olisi täyttynyt. Törkeä kiihotus kansanryhmää vastaan on syyteoikeuden alainen rikos, samoin periaatteessa kunnianloukkaus tämänkaltaisissa tilanteissa, joissa yleinen etu tuomion koventamiseksi ja omaisten vaikean asianomistajaaseman huomioimiseksi sitä puoltavat (olkoonkin että tästä rikosmuodosta olisi luvassa "vain" sakkoa). Lisäksi terrorismirikokset kuuluvat tietääkseni Suomea sitovien kansainvälisten sopimusten piiriin, joten osallistuminen shiialaisen terroristijärjestön toimintaan olisi sellaisenaan ollut Suomessakin tuomittava asia.

Nyymi

Quote from: Haplotaxida on 19.03.2016, 08:38:27
En kyllä ihan ymmärrä sitä, että miten onnistuneen itsemurhapommittajan irtopään riiputtaminen lohduttaa uhrien omaisia ja toimii viestinä siitä, että "asiat menevät parempaan suuntaan". Pommi-iskuun syyllistyneen ja jälkeenpäin elävänä kiinni saadun ja sittemmin teloitetun tekijän pään riiputtamisella voisi sen sijaan ajatella olevan tuollaista vaikutusta "oikeuden  toteutumisen" kautta.

Juuri tuon ymmärtämiskyvyttömyytesi takia et ole juristi.

Ymmärtäähän sen nyt varatuomarikin, että "irtopään riiputtaminen lohduttaa omaisia" on ihan yhtä validi argumentti kuin "seurattiin tuntematonta naista juna-asemalta ja kotiovella suudeltiin joukolla hyvästiksi".

Hope this helps!
Ennen muslimeja piti suojella betoniporsailta. Nyt betoniporsailla suojellaan muslimeilta.
Mitä eroa on Jammulla ja Muhammedilla? - Toinen on profeetta ja toinen on alue.
"Toisista kulttuureista tulevat tutustuvat prinsessoihimme. Tähän myös heillä on oikeus." - Rikoskomisario Jari Kiiskinen