News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

Kouluissa kasvisruokaa joka päivä, pakkokasvispäivä kerran viikossa

Started by Faidros., 10.11.2015, 18:23:46

Previous topic - Next topic

PolleaPoeka

Quote from: ikuturso on 22.10.2023, 09:00:55
Quote from: PolleaPoeka on 22.10.2023, 00:03:28
Eipä ole koulun vika se, että penskat ei syö tarjottua ruokaa. Nirsoilu on täysin huonon kotikasvatuksen tulosta.

Kaikille ihmisille ei vaan putoa kaikki ruoka vaikka kuinka kasvattaisi. Herneet pierettää vaikka kuinka pureskelisi, sipuli saa vatsan kiertämään tai tietyt tummat vihreät kasvit ei vaan putoa kurkusta alas. Jos itse pistän nipun persiljaa suuhuni, nielu reagoi vetämällä kiinni ja yökkäysreaktiolla vaikka opettaja opettaja ja huippukasvattaja sanoisi, että niele.

Syön kyllä kaikkia noita osana ruokaa tai salaatissa, mutta en voi sanoa nauttivani niistä. 50 vuotta olen yrittänyt hyvän kotikasvatuksen tuloksena syödä ja maistella kaikkea, ja olen sitä ennakkoluulottomasti tehnytkin. Silti en ymmärrä, miksi ihmisten yhden tärkeimmän hetken: lounasruokailun pitäisi olla joku ideologinen opetustuokio. Tai no ymmärrän. Kaikkea erikoista voisi olla vähän ja sitten sitä vatsan täytettä tyyliin perunaa ja soosia, jotta kukaan ei jää nälkään.

Ymmärtäisin jos koulussa olisi annos ja siinä höysteenä jotain vähän erikoisempaa, mitä pitäisi maistaa. Vaan en sitä, että koko ateria on sellainen, että jos sitä ei kykene syömään, sitten pitää nähdä nälkää.

-i-

Se on voi voi, kukaan ei siihen kuole jos ilmainen lounas ei maistu.

ämpee

Quote from: PolleaPoeka on 22.10.2023, 11:04:57

Ihmetyttää silti ideologia joka pakottaa tarjoamaan sellaisia ilmaisia lounaita jotka eivät maistu.
Onkohan se jonkinlainen sadismin uusi muunnos ??
Jäseneltä Hohtava Mamma: "Logiikka ei ole koskaan ollut suvakkien vahvin laji. Eivät he muuten olisi suvakkeja."

jmk

Kouluruokahan ei oikeasti ole ilmaista, vaan oppilaiden vanhemmat maksavat ne veroissa.

Sosialistien standarditemppu: Ensin väkisin otetaan ihmisiltä rahaa. Sitten osalla kyseisistä rahoista järjestetään heille palveluita. Ja sitten selitetään naama messingillä, että te saatte nämä palvelut ilmaiseksi joten teillä ei ole mitään nokan koputtamista niiden laadusta. Kas lahjahevosen suuhunhan ei saa katsoa.

Ja tuohon temppuun ihmiset lankeavat kerta toisensa jälkeen. Kun ne sosialistien tarjoamat ilmaiset lounaat ovat niin hunajaisia.

PolleaPoeka

Quote from: ämpee on 22.10.2023, 11:09:01

Ihmetyttää silti ideologia joka pakottaa tarjoamaan sellaisia ilmaisia lounaita jotka eivät maistu.
Onkohan se jonkinlainen sadismin uusi muunnos ??

Eiköhän se ole vain syöjän oma ongelma, jos ei maistu.

PolleaPoeka

Quote from: jmk on 22.10.2023, 11:11:46

Kouluruokahan ei oikeasti ole ilmaista, vaan oppilaiden vanhemmat maksavat ne veroissa.

Sosialistien standarditemppu: Ensin väkisin otetaan ihmisiltä rahaa. Sitten osalla kyseisistä rahoista järjestetään heille palveluita. Ja sitten selitetään naama messingillä, että te saatte nämä palvelut ilmaiseksi joten teillä ei ole mitään nokan koputtamista niiden laadusta. Kas lahjahevosen suuhunhan ei saa katsoa.

Ja tuohon temppuun ihmiset lankeavat kerta toisensa jälkeen. Kun ne sosialistien tarjoamat ilmaiset lounaat ovat niin hunajaisia.

Laatu on Suomessa erinomainen. Olen käynyt koulujani myös useassa eri maassa ja Suomessa heittämällä paras tähän mennessä.

Yritätkö syyttää minua sosialismista?

Bona

Onpas mielenkiintoista seurata ss-porukan (suvaitsevaiset/sosialistit) retoriikkaa, kun kyse on kasvisruoasta. Silloin pitää olla kuri ja järjestys. Pakkokeinot ovat täysin sallittuja eikä kasvattajan pidä lipsuilla. Mutta annas olla, jos puhutaan kiusaamisesta, väkivallasta, puhelinten käytöstä tunnilla ja yleisestä kunnioittamattomuudesta opettajia ja muita koulun aikuisia kohtaan: silloin pitää olla lempeä, ja lapsilla on enemmän oikeuksia kuin velvollisuuksia. Ihmisoikeudet ja perustuslakikin estävät säällisen käytöksen vaatimisen tai vaikkapa niiden puhelinten kaappiin laittamisen.

Mielenkiintoista, todellakin.
Miksi kuninkaat nousevat kapinaan, miksi hallitsijat liittoutuvat keskenään Herraa ja hänen voideltuaan vastaan? (Ps. 2:2)

Vähäinen filosofia tekee miehestä ateistin, suuri määrä käännyttää hänet uskoon. Francis Bacon.

Larva

Quote from: PolleaPoeka on 22.10.2023, 13:51:46
Ai että mikä foorumi  :facepalm: eriävää mielipidettä, niin on automaattisesti sadisti natsi ja suvakki ja mitä vielä tähän porukka minusta keksii :D
No saattaapahan tuo johtuu siitä, että käytät toisista mm. nimityksiä "läski toimistorotta" ja olet sitä mieltä että länkkärit ylipäätään "ei tarvitse" lihaa ruokavaliossaan ainakaan tiettyä määrää enempää, koska X.

Kukas se sinä olet päättämään siitä mitä kukakin syö mitenkäkin paljon?

Henkilökohtaista kokemusta sen verran, että itse olen mainitsemasi toimistorotta, toisin sanoen teen töitä enimmäkseen tietokoneen ääressä, mutta silti ruokavalioni on paleo/vhh/keto, koska aikaisemmin sairastutin itseni pahasti "virallisterveellisellä" ruualla. Turposin ja lihoin ja verenpaineet oli ihan taivaissa, en jaksanut mitään, verensokerit heitteli (diabeteskin oli varmaan jo lähellä), puhkesi migreeni ja kilpirauhasongelmia jne. Rukkasin syömiset uusiksi ja nyt olen terve ja normaalipainoinen ja paljon paremmassa kunnossa sekä fyysisesti että henkisesti, vaikka liikunnallisesti en tehnyt mitään muutoksia. Kilpirauhaslääkityksenkin sai unohtaa.

Sen vuoksi olen hiukan herkkis näiden ruoka-asioiden ja etenkin niihin liittyvän pakottamisen tai painostamisen suhteen.

Jos joku tulisi sanomaan, että mun pitää vähentää lihaa ja lisätä viljaa tai soijaa tai mitä tahansa ruuankorviketta, niin voisin ehkä sanoa vastaan helvetin rumasti. 10 vuotta elämästä meni hukkaan siinä kun uskoin, että leipä ja puuro pelastaa ja voi ja punainen liha tappaa, ja 5 vuotta vielä siihen päälle kun pikkuhiljaa tervehdyin siitä.
Niin pian kuin ihmiset päättävät, että kaikki keinot ovat sallittuja taistelussa pahaa vastaan,
tulee mahdottomaksi erottaa heidän hyvyyttään siitä pahasta, jonka he tahtovat murskata.
- Christopher Dawson -

"You call it surrender,
But we call it calm before the storm."
- Edguy -

PolleaPoeka

Quote from: Larva on 22.10.2023, 14:03:37
Quote from: PolleaPoeka on 22.10.2023, 13:51:46
Ai että mikä foorumi  :facepalm: eriävää mielipidettä, niin on automaattisesti sadisti natsi ja suvakki ja mitä vielä tähän porukka minusta keksii :D
No saattaapahan tuo johtuu siitä, että käytät toisista mm. nimityksiä "läski toimistorotta" ja olet sitä mieltä että länkkärit ylipäätään "ei tarvitse" lihaa ruokavaliossaan ainakaan tiettyä määrää enempää, koska X.

Kukas se sinä olet päättämään siitä mitä kukakin syö mitenkäkin paljon?

Henkilökohtaista kokemusta sen verran, että itse olen mainitsemasi toimistorotta, toisin sanoen teen töitä enimmäkseen tietokoneen ääressä, mutta silti ruokavalioni on paleo/vhh/keto, koska aikaisemmin sairastutin itseni pahasti "virallisterveellisellä" ruualla. Turposin ja lihoin ja verenpaineet oli ihan taivaissa, en jaksanut mitään, verensokerit heitteli (diabeteskin oli varmaan jo lähellä), puhkesi migreeni ja kilpirauhasongelmia jne. Rukkasin syömiset uusiksi ja nyt olen terve ja normaalipainoinen ja paljon paremmassa kunnossa sekä fyysisesti että henkisesti, vaikka liikunnallisesti en tehnyt mitään muutoksia. Kilpirauhaslääkityksenkin sai unohtaa.

Sen vuoksi olen hiukan herkkis näiden ruoka-asioiden ja etenkin niihin liittyvän pakottamisen tai painostamisen suhteen.

Jos joku tulisi sanomaan, että mun pitää vähentää lihaa ja lisätä viljaa tai soijaa tai mitä tahansa ruuankorviketta, niin voisin ehkä sanoa vastaan helvetin rumasti. 10 vuotta elämästä meni hukkaan siinä kun uskoin, että leipä ja puuro pelastaa ja voi ja punainen liha tappaa, ja 5 vuotta vielä siihen päälle kun pikkuhiljaa tervehdyin siitä.

En minä ole mitään päättämässä, tämä on yleinen foorumi, missä keskustellaan asioista. Olen esittänyt omia näkemyksiäni. Te olette tehneet omat johtopäätöksenne.

Päätän omalta osaltani keskustelun tähän:

Suomalaiset voi huonosti. Elintasosairauksien määrä kasvaa kohisten. Syödään huonosti, liikutaan liian vähän ja nukutaan huonosti. Tämä on jo nyt erittäin kallista meille kaikille, koska ihmiset huonojen elämäntapojensa takia ravaavat jatkuvasti lääkärissä. Ruokavalio on isossa roolissa tässä yhtälössä.

En ole minkään pakottamisen kannalla ja jos tarkkaan lukee aikasempia tekstejäni, niin sen pitäisi tulla selväksi. Sen sijaan kannatan kunnon kotikasvatusta ja sitä, että lapset oppisivat syömään mukisematta ja nauttien myös kasvisruokia.

Kiitos, palataan jälleen!

skyuu

Quote from: PolleaPoeka on 22.10.2023, 14:32:13
En ole minkään pakottamisen kannalla ja jos tarkkaan lukee aikasempia tekstejäni, niin sen pitäisi tulla selväksi. Sen sijaan kannatan kunnon kotikasvatusta ja sitä, että lapset oppisivat syömään mukisematta ja nauttien myös kasvisruokia vaikka hatullisen paskaa.

Kiitos, palataan jälleen!
Jotkut kasvispöperöt on vaan ihan helvetin pahan makusia, samoin oman kouluajan kestoherkut eli tilliliha ja mantelikala. Ehkä olis pitäny kehitellä aikakone ja käydä tosissaan jossain keskiajalla jolloin päiväannos oli kulhollinen nauris/lanttupuuroa ja tuopillinen kotikaljaa jotta olisi oppinut arvostamaan.
Ja jos ihmettelet miksi sinua luullaan sosialistiksi niin se johtuu vaan siitä että me emme (minä ainakaan) tunne sinua joten arvioimme sinua kirjoitustesi perusteella. Ja jos se vaakkuu kuin ankka tai siis kirjoittaa kuin sosialistinatsi niin silloin...
Aika hardcore kasvatus kyllä tosissaan saa olla jos lapset ehdollistetaan vetämään mitä tahansa mukisematta ja nauttien. Koulutusmetodi lienee jotain väliltä "Syö hymyillen tai tulee tunti turpaan niin että tukka lähtee!" ja "Jos et syö hymyillen niin isi/äiti hakee puukon ja hoitaa sulle kestohymyn mallia Glasgow!"

Roope

Helsingin Sanomat, mielipide: Onko päiväkodeilla rohkeutta luopua lihasta? 25.10.2023

Jännä juttu tämä nykyinen "rohkeuden" korostaminen sellaisissa poliittisissa eleissä ja päätöksissä, jotka eivät ole perusteltavissa järjellä (vrt. Suomen maailman tiukin hiilineutraalisuustavoite).

Quote from: Sanni KatunpääOSLON kaupunki teki rohkean päätöksen ja lopettaa lihan tarjoamisen kaikissa kunnallisissa päiväkodeissaan (HS 18.10.). Lihattomia tulevat olemaan myös iltapäiväkerhot, ja kasvisruokapäiviä lisätään muissakin kaupungin ruokaloissa. Hoivakodit ovat uudistuksen ulkopuolella. Uudistuksen syy on yksinkertainen: lihan vähentäminen nähdään edullisena ja samalla tehokkaana ilmastotoimena. Olisiko Suomessa joskus rohkeutta samaan?

Millähän mittarilla lihan poistaminen lapsilta on tehokas ilmastotoimi? Mikä norjalaisen vihervasemmiston hegemonian osoittamisessa oli "rohkeaa" eikä vain röyhkeää?

Quote from: Sanni KatunpääLIIALLINEN lihansyönti on paitsi ympäristölle haitallista myös todellinen kansanterveydellinen uhka. Helsingin yliopiston vuonna 2021 julkaiseman tutkimuksen mukaan suomalaiset päiväkoti-ikäiset lapset syövät terveyden ja maapallon kantokyvyn kannalta jopa viisinkertaisesti liikaa lihaa.

Höpsis. Valeuutinen tutkimuksen tuloksista perustui ns. planetaarisen ruokavalion suosituksiin, jotka eivät perustu terveyteen vaan ajatukseen, että kaikki maailman ruoka on yhteistä, joten sitä ilmestyy maagisesti lisää Afrikkaan, kun syömme vähemmän länsimaissa.

Quote from: Sanni KatunpääTänä vuonna julkaistuissa uusissa pohjoismaisissa ravitsemussuosituksissa lihansaannin suosituksia on tiukennettu entisestään.

Tiukentaminen ei perustu näissäkään suosituksissa enää terveyteen vaan ilmastohuuhaaseen.

Quote from: Sanni KatunpääIhminen ei tarvitse punaista lihaa mihinkään.

Aika vähän sellaista, jota ihminen välttämättä ruuakseen tarvitsee, koska sitä ei voi korvata jollain muulla.

Quote from: Sanni KatunpääLihajalosteissa piilee myös erityisesti lapsille haitallista nitriittiä, jonka turvallisen saannin raja täyttyy leikki-ikäisellä jo kahdesta makkara-annoksesta viikossa.

Kuinkahan monella suomalaislapsella sitten on havaittu liian alhainen hemoglobiini liiallisen makkaransyönnin vuoksi? Nitriittiä on myös esimerkiksi kotimaisessa salaatissa.

Quote from: Sanni KatunpääVaikka päiväkodissa lihaa ei tarjoiltaisi, lapset tuskin jäisivät paitsi suomalaisen ruokakulttuurin lihaa sisältävistä perinneruoista. Kukaan ei tulisi edelleenkään sääntelemään sitä, mitä kotona ruokapöydässä on.

Ihan varmasti nämä samat ihmiset haluavat rajoittaa kaikkien suomalaisten syömistä kaikkialla, koska ilmastonmuutos. Ei ole mitään syytä antaa heille tuumaakaan periksi.

Quote from: Sanni KatunpääNYKYÄÄN päiväkodista lastaan hakeva vanhempi saattaa kuitenkin kuulla, miten hienosti 3-vuotias on syönyt uunimakkaraa, ottanut oikein lisääkin. Tällöin vanhemman vastuulle jää sen laskeminen, onko koko viikon lihavalmisteiden kiintiö on jo täyttynyt.

Kasvis- tai vegaaniruokavalio pitää päiväkodeissa ja useissa kouluissakin lapselle erikseen valita ja siihen toki tiukasti sitoutua. Tämän valinnan tekee vain pieni osa perheistä. Järjestelmä ajaa siihen, että ne lapset, jotka eivät totu kotona kasvisruokaan, eivät totu siihen myöskään päiväkodissa.

Menee kyllä niin päin, että kasvisruokaa ei voi välttää päiväkodissa kuin ehkä jollain vanhempien vaatimalla erityisruokavaliolla, jollaisesta en ole kuullut.

Quote from: Sanni KatunpääVarhaiskasvatuksen ruokailulla on myös ruokakasvatuksellinen merkitys. Makumuistot luodaan lapsena, ja ennakkoluulottomuus erilaisia ruuan makuja ja koostumuksia kohtaan rakennetaan varhain. Lihan syömiseen liittyy meillä aikuisilla paljon arvolatausta. Lapset itse vaikuttavat olevan muutokseen valmiita, sillä esimerkiksi Turussa kouluruokaäänestyksen voitti viimeksi kasvispyörykät.

Sitä suuremmalla syytä lapsia(kaan) ei pidä pakottaa tällaiseen kulttimeininkiin.

Ylellä sitten planetaarisen eli "ilmastoviisaan" ruokavalion propagandaa.

QuotePlanetaarinen ruokavalio – scifiä vai kohta kaikkien huulilla?

Kun ruoantuotanto turmelee ympäristöä, ruoka ei riitä kaikille ja elintapasairaudet riehuvat, voi planetaarinen ruokavalio tarjota osaltaan vastauksen ongelmiin.
Yle 26.10.2023

Miksi maapallon miljardit ihmiset omaksuisivat jonkin tietyn ruokavalion muuttaakseen maailmaa? Eivät omaksukaan, eikä tällaista ideaa levitetä kuin länsimaissa.

QuoteAvaruudellisesta nimestään huolimatta planetaarinen ruokavalio on hyvinkin maanläheinen lähestymistapa syömiseen. Se on kansainvälisen EAT-Lancet-tutkijaryhmän vuonna 2019 lanseeraama idea, ja pohjautuu laskelmiin siitä, miten ravinto saataisiin riittämään kymmenelle miljardille maan asukkaalle vuoteen 2050 mennessä.

Planetaarinen ruokavalio ehkäisee samalla huonon ravitsemuksen aiheuttamia sairauksia ja kuolemia, edistää kestävää kehitystä ja jarruttaa ilmastonmuutosta. Sitä voidaan kutsua myös ilmastoviisaaksi tai kestäväksi syömiseksi.

Voidaan kutsua myös hihhuloinniksi, kun ruokavalio perustuu 60-lukulaiselle riiston ajatukselle, että syömäsi ruoka on pois jonkun toisen lautaselta.

QuoteRuokamurros on jo käynnissä ja tarjolle on viime vuosina tullut uusia kasviperäisiä elintarvikkeita. Niiden suosio on koko ajan kasvussa. Pääpiirteissään planetaarinen ruokavalio koostuukin runsaasta kasvisten ja kasviproteiinien käytöstä, mutta myös maitotuotteita, kalaa, kanaa ja punaista lihaa saa syödä pienissä määrin. Siitäkin huolimatta, että lihantuotanto on yksi merkittävistä päästölähteistä.

Yksi syy liittyy ihmisten käyttäytymiseen.

– Tutkimustiedonkin valossa tapojen muuttaminen onnistuu ihmisiltä harvoin kertaheitolla. Siksi planetaarisessa ruokavaliossa mikään ruokaryhmä ei ole täysin kielletty. Lihaa voi syödä, mutta toki huomattavasti vähemmän kuin nykyisin. Lisäksi vain eläinperäisistä elintarvikkeista saadaan aktiivista B12-vitamiinia. Myös kivennäisaineet kuten rauta ja sinkki imeytyvät tehokkaammin lihasta ja kalasta, kertoo Helsingin yliopiston ravitsemustieteen opettaja Eeva Voutilainen.

Lihasuosituksen taustalla on myös ajatus sekä omavaraisuuden että luonnon monimuotoisuuden säilyttämisestä.

– Eläimet pitävät vapaasti laiduntaessaan rikkakasvien määrää kurissa lannoittaen samalla maaperää. Lannassa viihtyvät myös hyödylliset mikrobit ja hyönteiset. Sijaintinsa vuoksi Suomessa tarvitaan myös jonkin verran tuotantoeläimiä turvaamaan ruoansaantia mahdollisessa kriisitilanteessa, Voutilainen selvittää.

Jutussa ei päästä itse asiaan, sillä planetaarisen ruokavalion idea on, että kaikki tai ainakin lähes kaikki ihmiset noudattavat sitä. Miksi ihmiset tekisivät niin, kun syömisellään ulospäin pätevät omaksuvat mieluummin jonkin vegetarismin lajin ja sekasyöjiä ei kiinnosta? Vain pakottamalla.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Lalli IsoTalo

QuoteRuokamurros on jo käynnissä ja tarjolle on viime vuosina tullut uusia kasviperäisiä elintarvikkeita.

Aina kun olen alekaukaloissa tarkastellut näitä "elintarvikkeita" joita usein yritetään myydä lihatuotteina hämäävien nimien avulla, niin niiden tuoteselosteet ovat enimmäkseen täynnä minulle tunnistamattomattomia kemiallisia merkintöjä, aromivahventeita, e-lisäaineita ja palmuöljyä.

Siis epäterveellistä teollista paskaa, suomeksi sanottuna.

Ostakaa tuoteita vihanneksiä ja hedelmiä, ja tehkää niistä itse maittavia aterioita, niin ainakin tiedätte mitä syötte.

Meni jo vähän otsikosta. Pahoittelut siitä.
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

l'uomo normale

Quote from: Lalli IsoTalo on 26.10.2023, 19:37:33
QuoteRuokamurros on jo käynnissä ja tarjolle on viime vuosina tullut uusia kasviperäisiä elintarvikkeita.

Aina kun olen alekaukaloissa tarkastellut näitä "elintarvikkeita" joita usein yritetään myydä lihatuotteina hämäävien nimien avulla, niin niiden tuoteselosteet ovat enimmäkseen täynnä minulle tunnistamattomattomia kemiallisia merkintöjä, aromivahventeita, e-lisäaineita ja palmuöljyä.

Siis se jostain vihervasemmiston keksimästä syystä pahoista pahimmaksi julistettu palmuöljy onkin ihan ok, jos se käytetään feikkimakkaraan ja -juustoon?
And madness and despair are a force.
Socially distancing.
Riittävällä moraalilla.

Lalli IsoTalo

Quote from: l'uomo normale on 26.10.2023, 20:01:36
Siis se jostain vihervasemmiston keksimästä syystä pahoista pahimmaksi julistettu palmuöljy onkin ihan ok, jos se käytetään feikkimakkaraan ja -juustoon?

Jeps. Ja aina kun syöt feikkiruokaa, tapat yhden orungutangin kottikärrystä. Koska palmuöljyviljelmät.

Quote from: https://www.k-ruoka.fi/artikkelit/erityisruokavaliot/vegaaniset-juustotMistä vegaaniset juuston tapaan käytettävät tuotteet tehdään?

Vegaaniset juustonkaltaiset tuotteet ovat kasvipohjaisia joten niissä ei käytetä maitotuotteita tai muuta eläinperäistä (saattavat kuitenkin sisältää jäämiä maidosta). Valmistamisessa käytetään yleensä mm. soijaproteiineja, kasviöljyjä (kuten kookos- tai palmuöljy) ravintohiivaa, sakeuttavia agarhiutaleita, pähkinöitä (esim. cashew, macadamia ja manteli) sekä erilaisista aromeista.
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

Velkku

Quote from: Betonikostaja on 21.10.2023, 17:04:46
Jännää tuo kasvisruoka, kun sen syömistä pitää edistää aina pakottamalla. Luulisi, ettei tarvitsisi pakottaa, jos se on kerran niin erinomaista.

Jostain kumman syystä koululaisetkin haluavat syödä lihaa. Ja jos sitä ei koulun ruokalasta saa, niin sitten mennään johonkin Mäkkäriin. Niin yksinkertaista se on.

Kasvisruokanatsismista ei ole kuin haittaa, koska syöminen perustuu vapaaehtoisuuteen. Liha kuuluu ruokaympyrään, ja koulujen pitäisi noudattaa sitä edelleen, jos vaihtoehtona on vielä epäterveellisempi syöminen pikaruokaravintoloissa.

Nyt järki käteen tässä hommassa.

Eihän useimmat edes kokeile sitä. Pitääkö taas kaivaa se esimerkki Naantalin jätskikiskasta, jonka piti poistaa mainoksesta "vegaanista jäätelöä" maininta, koska se karkoitti keski-ikäiset miehet. Kun kyltin poisti niin kauppa kävi..

Nimenomaan järki käteen. Jokaisella aterialla ei ihminen tietenkään lihaa tarvitse.

Velkku

Quote from: PolleaPoeka on 22.10.2023, 00:03:28
Quote from: ikuturso on 21.10.2023, 23:52:49
Quote from: PolleaPoeka on 21.10.2023, 23:39:56
Entä voiko haikailla terveemmän ruokavalion perään? Eipä ollu vastaavia elintaso vaivoja 50 vuotta sitten, kun syötiin kolmasosa nykyisestä liha määrästä. Ruoka oli lisäksi puhtaampaa ja vähemmän prosessoitua. Ja ennenkaikkea ruoka oli Suomalaista, vailla suurempia globaaleja turhuuksia

Sinä voit syödä ihan niin terveellisesti kuin haluat. Nykypäivän kouluruoalla ei taida kukaan lihoa ja sairastua verisuonitautiin, vaikka siinä olisi nokare lihaa, kanaa tai kalaa. Sen sijaan kakarat lihoo, kun vetää hampurilaisaterioita ja karkkia, kun koulussa on pahaa ruokaa ja koulussa jää nälkäiseksi.

-i-

Eipä ole koulun vika se, että penskat ei syö tarjottua ruokaa. Nirsoilu on täysin huonon kotikasvatuksen tulosta.
Täsmälleen näin. Jos meillä vanhemmat eivät opeta kunnioittamaan ruokaa, niin koulua siitä ei kannata syyttää. Iso osa lapsista jättäisi silti kouluruuan syömättä vaikka siellä olisi lihaa, ja syyllinen on helppo löytää.

Quote from: Bona on 22.10.2023, 12:33:15
Onpas mielenkiintoista seurata ss-porukan (suvaitsevaiset/sosialistit) retoriikkaa, kun kyse on kasvisruoasta. Silloin pitää olla kuri ja järjestys. Pakkokeinot ovat täysin sallittuja eikä kasvattajan pidä lipsuilla. Mutta annas olla, jos puhutaan kiusaamisesta, väkivallasta, puhelinten käytöstä tunnilla ja yleisestä kunnioittamattomuudesta opettajia ja muita koulun aikuisia kohtaan: silloin pitää olla lempeä, ja lapsilla on enemmän oikeuksia kuin velvollisuuksia. Ihmisoikeudet ja perustuslakikin estävät säällisen käytöksen vaatimisen tai vaikkapa niiden puhelinten kaappiin laittamisen.

Mielenkiintoista, todellakin.

Missä näin on väitetty? Nyt kuulostaa vähän että Bonalla on joku fiksaatio johonkin epämääräisen "suvaitsevat/sosialistit" -porukkaan, joka ilmeisesti ajattelee useammasta asiasta eri tavalla, ja jota varten pitää luoda klassinen me vs ne -asetelma. Koska noin muuten viestisi vaikutti ihan höpöhöpöltä. Lakia pitää tietysti noudattaa oli sitten mitä tahansa poliittista ideologiaa edustava ihminen.

Velkku

Quote from: Lalli IsoTalo on 26.10.2023, 19:37:33

Siis epäterveellistä teollista paskaa, suomeksi sanottuna.

Ostakaa tuoteita vihanneksiä ja hedelmiä, ja tehkää niistä itse maittavia aterioita, niin ainakin tiedätte mitä syötte.

Meni jo vähän otsikosta. Pahoittelut siitä.

Sisältää sellaista sinulle tuntematonta kuin...

kotimainen härkäpapu? https://shop.ruokaalahelta.fi/verkkokauppa/harkapapurouhe-35-kg/

tai suomalainen kaura?

https://www.s-kaupat.fi/tuote/elovena-muru-225g-kaurajauhis/6411200110675

Mutta ehdottomasti samaa mieltä, kannattaa ostaa kotimaisia vihanneksia ja juureksia. Esimerkiksi punajuuri aivan helvetin hyvä ja aliarvostettu suomalainen herkku. Mahtuu jokaisen hommalaisenkin lautaselle kyllä. Uunin kautta tai sitten pyörykkänä !

Pallopääkissa

Mistä kasviksia tuodaan? Kasvatetaanko niitä Suomessa vai tuodaanko ulkomailta? Mitä Suomessa voi kasvattaa ja kuinka pitkän ajan vuodessa? Se mitä ei voida kasvattaa ollenkaan pitää tuoda ulkomailta. Jotain voi kasvattaa osan aikaa mutta ne vuodenajat kun se ei kasva, silloin se pitää pitää säilöä talvea varten tai tuoda ulkomailta.

Miten ulkomailta tuodut kasvit sopivat vaatimuksiin luomusta ja lähiruuasta? Eikö ne ole toistensa poissulkevia? Ulkomailta saa luomuakin mutta se ei ole lähiruokaa.
Kansalliskonservatiivi ja arvokonservatiivi.

Riukulehto

QuoteRo­va­nie­mi muuttaa kas­vis­ruoan eri­tyis­ruo­ka­va­liok­si – muutos tehdään jo parin viikon päästä

30.10.2023  11:18

(...)

Nyt tarjolla on ollut päivittäin kasvisruokavaihtoehto. Jatkossa kasvisruokapäivä on kerran viikossa.

Kasvisruoan muuttaminen erikoisruokavalioksi tuo säästöä 120 000 euroa.

– Säästö on suurin syy, miksi kasvisruokavaihtoehdosta luovutaan. Kokonaisuutena joudutaan hakemaan aika isoja säästöjä. Esimerkiksi elintarvikkeiden kustannukset ovat nousseet aika rajusti, Rovaniemen kaupungin ruoka- ja puhtauspalveluiden palvelualuepäällikkö Hajnalka Kiss-Herttua kertoo.

Kasvisruoan menekki ei ole ollut Rovaniemellä kovin suurta ja se on aiheuttanut paljon hävikkiä.

– On ollut ihanaa, että olemme voineet tarjota tällaisen vaihtoehdon joka päivä, mutta kasvisruoka on valitettavasti ollut yksi suurimmista hävikin aiheuttajista. Kaupungin taloustilanne on tiukka ja olemme joutuneet miettimään, mikä aiheuttaisi vähiten ongelmia, Kiss-Herttua sanoo.
https://www.lapinkansa.fi/rovaniemi-muuttaa-kasvisruoan-erityisruokavalioksi/6002192
"Sanomattakin on selvää, että Itä-Ukrainassa on vahva venäjänkielinen vähemmistö, kun taas läntisellä puolella on enemmän ukrainalaisia. Yksi osasyy varmasti siihenkin, että tämä kriisi eskaloitui, oli se lainsäädäntö, joka rakennettiin venäjänkielisyyttä vastaan Ukrainassa": Alexander Stubb 11.9.2014

Roope

QuoteLiha kuuluu päiväkotien ruokavalikoimaan

HELSINGIN apulaispormestari Johanna Laisaari (sd) kertoi HS:n haastattelussa (18.10.), että Oslon mallin mukaisesti Helsingin päiväkodeissa voitaisiin harkita lihasta luopumista. Liha ja muut eläinkunnan tuotteet tarjoavat kuitenkin merkittävän määrän lapsen kehityksen kannalta olennaisia ravinteita.

Terveyskirjasto luokittelee kasvissyöjien kriittisiksi ravinteiksi B12-, B2- ja D-vitamiinin, jodin, kalsiumin, raudan ja sinkin. Kriittisten ravinteiden pääasiallisena lähteenä toimivat eläinperäiset ruuat. Niitä on vaikeaa tai mahdotonta saada riittävästi kasvisruuasta, tai niiden imeytyminen on heikompaa kasviksista.

B12-VITAMIINIA on mahdollista saada vain eläinkunnan tuotteista ilman lisäravinteita. Sen puute voi aiheuttaa pysyviä vaurioita kasvuiässä olevalle lapselle. D-vitamiini on oleellista terveelle luuston kehitykselle. Vuonna 2021 julkaistussa Helsingin yliopiston tutkimuksessa kaikilla vegaanilapsilla (n=6) todettiin lähellä puuterajaa olevia D-vitamiinitasoja.

[...]

VIIME vuonna julkaistussa kanadalaistutkimuksessa todettiin kasvissyöjälapsien olevan sekasyöjälapsia todennäköisemmin alipainoisia. Toisen, vuonna 2017 julkaistun suuren katsauksen mukaan kasvissyöjälasten kasvu sekä paino olivat yleisesti ottaen lähempänä suositusten alarajoja. Katsauksen mukaan kasvissyönnin vaikutuksesta lasten terveyteen ei voitu tehdä johtopäätöksiä tutkimustiedon puutteiden vuoksi.

Täysipäiväisessä hoidossa olevalle lapselle päiväkotiruokailu tarjoaa valtaosan arkipäivien energiasta ja ravinteista. Väestötasolla ei ole olemassa pitkäaikaista tutkittua tietoa, miten kasvisruokavalio vaikuttaa lasten kasvuun ja kehitykseen. Päiväkotien ruokavalinnat eivät voi perustua pelkästään ilmastotavoitteisiin, koska kyseessä on paljon ravinteita tarvitseva ja haavoittuvaisessa elämänvaiheessa oleva ihmisryhmä.

Suvi Haapakangas
terveystieteen maisteri, lääketieteen opiskelija ja kolmen lapsen äiti, Oulu
Helsingin Sanomat, mielipide 27.10.2023

QuoteLihansyöntiä on päiväkodeissa varaa vähentää

[...]

Olemme tutkineet suomalaislasten ruokavalioita ja päiväkotiruokailua. Tulostemme mukaan lapset syövät suositukseen nähden keskimäärin liikaa punaista ja prosessoitua lihaa. Sen sijaan täysjyväviljan, vihannesten, juuresten ja palkokasvien kulutus on liian vähäistä. Helsinki on Suomessa edelläkävijä kasvikunnan osuuden lisäämisessä varhaiskasvatuksen ruokalistoilla, mikä edistää sekä lasten että ympäristön hyvinvointia.

Varhaiskasvatuksen ruokailusuosituksen mukaan punaista lihaa tarjotaan enintään 1–2 aterialla viikossa ja lihaleikkeleitä enintään kerran viikossa. Siipikarjan lihaa tarjotaan 1–2 kertaa viikossa. Suositus siis mahdollistaa, että viikossa on vain yksi liharuoka.

Lihan vähentäminen parantaa ruokavalion laatua, kun lihan tilalle tuodaan kestävistä varannoista pyydettyä kalaa, palkokasveja ja täysjyväviljavalmisteita. Kasvisten vähäinen ja lihan runsas kulutus on yleisintä vähän koulutetuissa ja pienituloisissa perheissä. Päiväkodin ruoalla onkin tärkeä merkitys sosioekonomisten erojen tasaajana.

Kasvikuntapainotteisuuden lisääminen ja proteiinin lähteiden monipuolistaminen on välttämätöntä sekä ihmisten että ympäristön hyvinvoinnin edistämiseksi. Julkisten ruokapalveluiden ruokalistojen muokkaaminen ja ruokakasvatuksen tehostaminen ovat merkittäviä keinoja ruokavaliosiirtymän edistämiseksi. Liharuokien vähentäminen on lasten riittävän ravintoaineiden saannin osalta turvallista, kun se tapahtuu varhaiskasvatuksen ruokailusuosituksen puitteissa ja yhteistyössä ravitsemuksen asiantuntijoiden kanssa.

Jelena Meinilä
dosentti, yliopistotutkija

Liisa Korkalo
dosentti, yliopistonlehtori

Maijaliisa Erkkola
professori
elintarvike- ja ravitsemustieteiden osasto, Helsingin yliopisto
Helsingin Sanomat, mielipide 29.10.2023

Lihattomuutta periaatteellisista syistä puolustavat tutkijat pitävät fundamentalistisesti kiinni teoreettisista suosituksista tutkimuksissakin havaitusta todellisuudesta piittaamatta.

Oli minulle uusi perustelu lihan poistamiselle päiväkodeista, että sillä on peräti "tärkeä merkitys sosioekonomisten erojen tasaajana", koska pienituloiset ja vähän koulutetut perheet syövät enemmän lihaa kuin korkeakoulutetut suurituloiset perheet. Perustelu on tietysti täysin naurettava.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Niobium

Ja hävikki on aina hävikkiä. Jätehuollossa kaikkein kalleinta hävittää. Että siinä sulaa taas osa laskennallisesta hyödystä, kun tehdään mahdollisimman mautonta ruokaa.

Ainekset varataan aina tietty määrä per annos x oppilaiden lukumäärä. Jos puolet oppilaista närppivät vain puolet annoksestaan ja yksi kolmasosa jättää kokonaan kasvismössön pois ja menee mielummin mäkkärille, niin heidän annoksensa menee kokonaan jätteeksi.

Aikoinaan sikalan omistajat saivat hakea saavillisia ylijäämää sioille omalla kustannuksellaan. Sitten tuli ilmoitus kunnalta, että ei vetele, koska tasapuolisuus eri koulujen välillä. No nyt sitten tyhjennetään täysin sioille syömäkelpoista sapuskaa lukittuihin säiliöihin, josta menee jäätävä kustannuksia.

Samoin pienessä kyläkoulussa kiellettiin keittäjä käyttämästä koulun pihalla kasvavia omenoita piirakoihin, koska tasa-arvo oli koulujen välillä vaarassa. Muksut kyllä huomasivat, että ruoka huononi heti, kun ylhäältä ohjattiin reseptiikka. Lopuksi keittäjä siirrettiin keskuskeittiöön ja sapuskat kulkivat 45 minuuttia - tunti keittiöstä kylille haaleana mössönä.

Odotan vaan, että milloin reseptiikkaan tulee valtakunnallinen määräys grammalleen joka ikiselle oppilaalle. Siitä tottakai siivotaan ensimmäisenä sianliha, sitten kaikille täysin lihaton ruokavalio.

Henkilökohtaisesti syön mitä vaan, paitsi soijaa allergisen oireiden vuoksi. Tarvitsen lihaa pieniä määriä, että voi käydä pöntöllä useammin kuin kerran viikossa räjäyttämässä otsasuoneni. Lihassakin on eroja, makkarat ja vastaavat pidetään nitriitin avulla punaisena, koska kelmeä väri arveluttaa, että onko pilaantunutta?

Ja nykyajan salaatti on aikansa broilerituote, mahdollisimman suuri kasvunopeus ja mahdollisimman suuri vesipitoisuus, että saadaan kilohinnasta kaikki irti.

En ymmärrä, että miksi kaikki pitää survoa samaan muottiin, jokaisella on se oma metaboliansa ja pöpökantansa.

Jotkut ovat kuin heinäseipäitä vaikka vetäisivät ihan mitä vaan. Toiset pulskistuvat vaikka vetäisivät tiukkaa kasvislinjaa.
"Varmaan jokaisen venäläisen äidin suurin unelma on synnyttää lisää lapsia tulevaisuuden juoksuhautoihin laittamaan käsikranaatti leuan alle ja vetämään sokka irti. Korvaukseksi saa säkillisen perunoita. " (Jäsen Hohtis.)

Cassa

Quote from: Niobium on 01.11.2023, 15:43:08Lihassakin on eroja, makkarat ja vastaavat pidetään nitriitin avulla punaisena, koska kelmeä väri arveluttaa, että onko pilaantunutta?

Olen harrastanut makkaroiden tekoa. Sitä nitriittiä/nitraattia ei laiteta värin vuoksi, vaan estämään botulismia. Botulismin aiheuttaa yleinen botulinum bakteeri, joka hapettomissa/vähähappisissa olosuhteissa muodostaa yli 3C säilytyksessä botuliinia, joka on erittäin vaarallinen myrkky (1 g riittää tappamaan 1,5 miljoonaa ihmistä). Kyseisen bakteerin itiöitä on lähes kaikkialla - odottaa vaan, että löytyy suotuisa elinpaikka.

Kaikkiin makkaroihin sitä nitriittä/nitraattia ei siis tarvitse lisätä edes. Sekin on mahdollisesti syöpää aiheuttava ja ainakin vähentää hapensaantia. Määrät ovat kuitenkin todella pieniä, joten satunnaisesta makkaran syönnistä ei ole haittaa.

Tämä riski ei ole mitenkään lihaan/kalaan liittyvä, vaan voi kohdata myös kasvisruokavaliossa - esimerkiksi oliiveissa on havaittu.

skyuu

Quote from: Niobium on 01.11.2023, 15:43:08
Aikoinaan sikalan omistajat saivat hakea saavillisia ylijäämää sioille omalla kustannuksellaan. Sitten tuli ilmoitus kunnalta, että ei vetele, koska tasapuolisuus eri koulujen välillä. No nyt sitten tyhjennetään täysin sioille syömäkelpoista sapuskaa lukittuihin säiliöihin, josta menee jäätävä kustannuksia.

Samoin pienessä kyläkoulussa kiellettiin keittäjä käyttämästä koulun pihalla kasvavia omenoita piirakoihin, koska tasa-arvo oli koulujen välillä vaarassa. Muksut kyllä huomasivat, että ruoka huononi heti, kun ylhäältä ohjattiin reseptiikka. Lopuksi keittäjä siirrettiin keskuskeittiöön ja sapuskat kulkivat 45 minuuttia - tunti keittiöstä kylille haaleana mössönä.
Me tuotiin kalaa koulun keittiöön vielä errrmhh... venattakoon muistelen ja lasken sormilla. 80-luvun lopussa ala-asteella kun olin. Meillä oli mökki ja jos oli narahtanut kalaa pikkasen liikaa niin tuotiin päättömät ja suolistetut elikot keittäjille kouluun. Tiistaina olikin sitten kalakeittoa.
Vielä lukiossakin 90-luvulla oli tosissaan niin että biojätteet haki joku pönde sianruojaksi ja sitten jouluna saatiin sika ruojaksi. Se oli sitä aikaa kun oli vielä maalaisjärkeä.

Vesa Heimo

Quote from: Pallopääkissa on 30.10.2023, 14:53:46
Mistä kasviksia tuodaan? Kasvatetaanko niitä Suomessa vai tuodaanko ulkomailta? Mitä Suomessa voi kasvattaa ja kuinka pitkän ajan vuodessa? Se mitä ei voida kasvattaa ollenkaan pitää tuoda ulkomailta. Jotain voi kasvattaa osan aikaa mutta ne vuodenajat kun se ei kasva, silloin se pitää pitää säilöä talvea varten tai tuoda ulkomailta.

Miten ulkomailta tuodut kasvit sopivat vaatimuksiin luomusta ja lähiruuasta? Eikö ne ole toistensa poissulkevia? Ulkomailta saa luomuakin mutta se ei ole lähiruokaa.

Luomu on täyttä humpuukkia. Lähiruoka on tärkeää jos on tärkeää tukea paikallisuutta joka maksaa enemmän veronmaksajien rahoja sitten.

Mutta; se paljonko Suomessa voi viljellä, millä hiilidioksidipäästöillä ja mihin vuodenaikaan on vain pikkuinen teknologinen säätö.

Kasvi ei tarvitse auringonvaloa, vaan tietyn taajuista valoa yhteyttämiseen. Hamppufarmarit viljelee jo ledeillä. Sit ne kasvit tarvii lämpöä, hiilidioksidia, ravinteita sekä vettä. Kasvit ei myöskään piittaa asumisesta kerrostaloissa, eli niitä ei haittaa että kasvaa kerroksittain. Hylätyissä kaivoksissa on lämpöä, hiilidioksidia sekä helposti vettä. Eli veteen tarvitaan ravinteita ja ledit kattoon.

Ei tarvitakkaan peltoja. Pellot taas ovat ympäristön pilaamista, eli rakentamalla optimiolosuhteisia kasvinkasvattamoita (närpiön kurkut on vielä pikkusta näpertelyä), voitaisiin ratkaista muutama ongelma ihan teknologialla. Jokainen kiinnostununut voi laskea paljonko kilsaxkilsaxkilsa "halli" on kooltaan jos jokainen kerros on vaikkapa 3m korkea, sähkö tulee tuulesta, hiilidioksidi erotettuna ilmasta (niillä tuulivoimaloilla), ravinteet samoin, ja lämpö maalämmöstä.

Ja tämä vrt. peltopinta-ala mikä olisi vastaava. Ympäri vuoden, satokausi on koko ajan.

Mutta tenavien (ja niiden vanhempien) kitinään että kasviruoalla ei jaksa eikä saa proteiinia,  voisi kunnat vastata perinteisillä suomalaisilla proteiini-vitamiinipommeilla. Esimerkiksi veripaltulla ja sisälmyspadoilla. Ensinmainittu tietenkin puolukkahillolla ja jälkimmäinen kaalisalaatilla ja naurislisukkeella.

Ja ei ne tenavat mene mäkkäriin ostamaan proteiinia- tai kaupan paistopisteeltä, vaan rasvaa, suolaa, sokeria ja pullaa.
" Onko tarina tosi tai ei, se on toinen juttu. Näin nämä asiat koetaan."  T: Perussuomalaisten puoluesihteeri.

Caucasian

^olipas tarkat tiedot ja kuvsukset kasvatuksesta kerrostalokämpissä.  :o ;D

Vesa Heimo

Quote from: Caucasian on 01.11.2023, 20:20:00

Korkki kiinni, lue ja ajattele aamulla uudelleen. Maanalainen on se avainsana, ja kaivauksiahan riiittää. Laske nyt sen kuutiokilometrin kapasiteetti jos osaat. Siinä kun räknäät, voit miettiä paljonko peltoalaa se vastaa.

Sit jos "ei ole mahdollista", mieti teknologian kehitystä viimeiset 20v. vaikka. Ennenkuin menet siihen monimutkaisimpaan osuuteen, eli fotosynteesiin- joka on toki opetettu peruskoulussa.
" Onko tarina tosi tai ei, se on toinen juttu. Näin nämä asiat koetaan."  T: Perussuomalaisten puoluesihteeri.

ikuturso

Quote from: Vesa Heimo on 01.11.2023, 20:49:01
Quote from: Caucasian on 01.11.2023, 20:20:00

Korkki kiinni, lue ja ajattele aamulla uudelleen. Maanalainen on se avainsana, ja kaivauksiahan riiittää. Laske nyt sen kuutiokilometrin kapasiteetti jos osaat. Siinä kun räknäät, voit miettiä paljonko peltoalaa se vastaa.

Sit jos "ei ole mahdollista", mieti teknologian kehitystä viimeiset 20v. vaikka. Ennenkuin menet siihen monimutkaisimpaan osuuteen, eli fotosynteesiin- joka on toki opetettu peruskoulussa.

Tää on tätä. Kohta ruoka tehdään teollisesti valaistussa tunnelissa. Proteiini tuotetaan laboratoriossa.

Kun se iso romahdus tulee, niin alkaa sitten taas peltomaan raivaus, kun sähköä ei riitä tunneleihin ja proteiinikasvattamoihin.

Veikkaan, että ihmiskunnan suurin tuho tulee olemaan luonnosta vieraantuminen ja sen seurauksena kaiken vieminen koneiden varaan teollisiksi prosesseiksi. Kun sitten kansaa ruokitaan rosteriputkesta tursuavalla harmaalla mössöllä kuin turkiseläimiä konsanaan, niin mitä tapahtuu kun putki lakkaa työntämästä mössöä?

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

Vesa Heimo

Quote from: ikuturso on 01.11.2023, 21:00:04

Tää on tätä. Kohta ruoka tehdään teollisesti valaistussa tunnelissa.

No poistas "teollisuus" nykyisistä lannoitteista ja pelloista niin voit sanoa "tää on tätä", ja osta/kasvata vaan ruokaa jossa ei ole käytetty mitään mitä tuotetaan teollisesti.

Sitten vertaa sitä mikä todellinen ero olisi että kasvin fotosynteesi tehdään "tehtaassa" jossa kasvi saa lämpöä, hiilidioksidia, vettä ja ravinteita vrt. nykyinen tehomaatalous?

Eino P. Keravalta

Ikuturso:

QuoteVeikkaan, että ihmiskunnan suurin tuho tulee olemaan luonnosta vieraantuminen ja sen seurauksena kaiken vieminen koneiden varaan teollisiksi prosesseiksi. Kun sitten kansaa ruokitaan rosteriputkesta tursuavalla harmaalla mössöllä kuin turkiseläimiä konsanaan, niin mitä tapahtuu kun putki lakkaa työntämästä mössöä?

Tapahtuu se, mikä kaiken aikaa on ollut tarkoituskin: Eliitin totaalinen kontrolli.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Eino P. Keravalta

En ole asiantuntija, mutta asiantuntijat kertoivat, että tulehdus on pääsyy tai merkittävä syy sellaisiin sairauksiin kuten diabetes, autoimmuunitaudit, syöpä, sydäntaudit tai dementia.

Mikä siis olisi paras tulehduksen vastainen ruoka-aine maailmassa?

Vastaus: pihvi. Naudan pihvi. Koska siinä on paljon glutamiinia. Jos haluaa syödä kasveja, kaalikin on tässä mielessä hyvä, mutta pihviä heikompi. Muita ultraterveellisiä ruoka-aineita ovat muun muassa juusto, kefiiri, kananmunat, kala ja luuliemi. Ei siis teollinen soija- tai kauramössö, jota halutaan syöttää puolustuskyvyttömille lapsille ja vanhuksille.

https://www.youtube.com/watch?v=d3l-PYvPGZ8

( Tohtori Eric Berg )
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Cassa

Tuli vietettyä pari tuntia aikaa parin alakouluikäisen lapsen kanssa viime viikolla. Selvisi, että molemmat kauhistelivat pakkokasvisruokia. Pienempi oli selvästi ahdistunutkin, kun pakotettiin syömään lautasellinen joka ruokaa. Molemmat kauhistelivat kasvislihapiirakkaa, jossa sisällä oli mössöporkkanaa.

En voi välttyä ajatukselta, että tästä jää jo jonkinlaisia traumoja ja voi johtaa aikuisiällä sitten kasvisruokien hylkimiseen.

Tässä vuosikymmeninä on kauppoihin tullut jos jonkinlaista uutta kasvista tarjolle - monesti niitä mainostettiin ihan TV:ssä ja sen jälkeen niitä olikin sitten kouluissa/työpaikkaruokaloissa/lounaspaikoissa. Eräs surullinen esimerkki on parsakaali (jota muuten syötiin jo gladiaattoreiden aikaan sen vahvistavien ominaisuuksien vuoksi), sitä oli koulussakin itsellä ja ihan kauheaa, harmaanvihreää, lössöä ylikypsää.

Tähän järjettömään yhtälöönhän liittyy vielä se, että viimeviikolla selvisi, että Rovaniemi luopuu kasvisruoista kustannussyistä - 100 000 euron säätö. Lapset eivät tykkää ja rahaa menee enemmän - henkistä väkivaltaa siis ja veronmaksajia kuritetaan. Lisäksi kunnan rahat ovat poissa muulta palvelulta.