News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

Mitä nationalismi/kansallismielisyys/etnonationalismi on

Started by Tabula Rasa, 06.09.2015, 03:08:32

Previous topic - Next topic

Histon

Quote from: Jari Leino on 22.04.2018, 21:20:23
Quote from: Histon on 22.04.2018, 21:01:32
Rotunationalismilinjalle lähtö olisi persujen tuho, ja kaikki tällaisia öyhöttävät pitää potkia pois puolueesta ja myös PS-nuorista, joka assosioidaan emopuolueeseen.

Mitä tarkoittaa "rotunationalismilinja"?

Onko joku ehdottanut, että PS:n pitäisi lähteä tuolle väittämällesi linjalle? Kuka, milloin?

Mitä tarkoittaa "öyhöttäminen"? Paitsi tietenkin sinä, että sinä otat kuvittelemaasi "öyhöttäjään" ylimielisen asenteen, jossa koet olevasi moraalisesti ja älyllisesti parempi kuin tuo kuvittelemasi olkiukko, joka öyhöttää ihan kamalasti.

Tuukka Kuru oli persunuorien jäsen ja rotunationalisti, jonka mielestä on olemassa asiallista neekeriöyhötystä ja joka lainaili uusnatsia. Neekeriöyhöttäminen tarkoittaa suunnilleen samaa kuin roturunkkaus, eli rotusyrjintää eli rasismia. Toki hienovaraisia nyanssieroja on mutta niihin ei tarvitse tässä mennä.

Sarkasmi on taitolaji, niin käyttää kuin ymmärtää. Hienovaraisesti vihjaan, että nyt riittää. Kurun tapaukselle on oma ketjunsa.
Dear @realDonaldTrump, Sweden is immigration friendly, international & liberal. One of the most prosperous, richest, safest places on earth.

— Alexander Stubb (@alexstubb) 19. helmikuuta 2017

Jari Leino

Quote from: Histon on 22.04.2018, 21:11:57
Minäpä boldaan sinulle Leino ne kohdat, missä valkoisuus on perustelujesi joukossa. Sanot jopa suoraan tässä viestissä (ilmeisesti Awakening rönsyketjusta viimein oppineena) että valkoisuus on sinulle ulkonäkökysymys eikä esim. älykkyys tai pitkäjänteisyyskysymys.

Hohhoijaa.

Minä en ole missään vaiheessa sanonut, että virolaisia pitäisi "valkoisuuden perusteella" suosia maahanmuutossa. Olen toki todennut, että heidän muuttamisensa Suomeen on maahanmuuttoon liittyvistä ongelmista kaikkein pienin muun muassa luettelemistani syistä.

Virolaiset ovat kaikin tavoin erittäin lähellä suomalaisia, joten he sopeutuvat ja sulautuvat helposti.

Kaikille lienee itsestään selvää, että sekä suomalaiset että virolaiset ovat valkoisia. Onko sinulla joku ongelma tämän asian kanssa?

Väitän myös sen kummemmin perustelematta, että virolaisilla on älyä siinä missä suomalaisillakin ja pitkäjänteisyyttä lähihistoriansa takia tällä hetkellä jopa enemmän.

Virolaisten sopeutumisen voi todeta empiirisesti kävelemällä silmät auki erityisesti rakennustyömaiden ympäristössä. Mustien ongelmat voi todeta empiirisesti kävelemällä silmät auki missä päin maailmaa tahansa. Mustien kokemat ongelmat eivät myöskään ole täysin tabu edes valtamedialle tai tutkijoiden valtavirralle: niistä on raportoitu laajasti käyttäen koodisanoja "rasismi", "syrjäytyminen", "syrjintä", "no-go-zone", "rodullistaminen" jne. Samasta asiasta on kuitenkin kyse: jotkut rodut pärjäävät kaikkialla, jotkut eivät missään.

Jari Leino

Olen antanut Histonin sivistää itseäni, että öyhöttäminen tarkoittaa kuulemma runkkausta.

Kaikkea sitä oppii, kun vanhaksi elää. Nyt pitäisi vielä tietää, että:

Mitä tarkoittaa "rotunationalismilinja"?

Onko joku ehdottanut, että PS:n pitäisi lähteä tuolle väittämällesi linjalle? Kuka, milloin?

Punaniska

Etnonationalisti palkkaa virolaisen, koska valkoinen ja halvempi kuin suomalainen.

Kansallismielinen palkkaa kalliimman suomalaisen, koska omaa kansaa.

Voi aikoja, voi tapoja.
Well the sun don't shine where it used to
And the angels are hidin' their heads
People don't listen to their hearts anymore
Seems the good men all are dead
There ain't no right, wrong, no in between
That ain't the constitution that they wrote for me

Jari Leino

Quote from: Punaniska on 22.04.2018, 21:46:16
Etnonationalisti palkkaa virolaisen, koska valkoinen ja halvempi kuin suomalainen.

Voi aikoja, voi tapoja.

Kansallismielisyys on etnonationalismia, koska kaiken perustana on oma kansa. Virolaiset ja suomalaiset ovat eri kansaa, eri etnisyyttä, vaikka läheisiä ovatkin.

Tarkoitit varmaan, että "Suomi kuuluu kaikille" -globalisti palkkaa aina halvimman, koska kaikki rakennustyöläiset ovat alun perin Afrikasta ja vuotavat selkänahastaan samaa, punaista verta.

Punaniska

Quote from: Jari Leino on 22.04.2018, 21:52:01
Quote from: Punaniska on 22.04.2018, 21:46:16

Voi aikoja, voi tapoja.

Kansallismielisyys on etnonationalismia, koska kaiken perustana on oma kansa. Virolaiset ja suomalaiset ovat eri kansaa, eri etnisyyttä, vaikka läheisiä ovatkin.

Tarkoitit varmaan, että "Suomi kuuluu kaikille" -globalisti palkkaa aina halvimman, koska kaikki rakennustyöläiset ovat alun perin Afrikasta ja vuotavat selkänahastaan samaa, punaista verta.

Etnonationalisti ei sure, että eri etnisyyttä edustavat ajavat suomalaisia kortistoon ja köyhyyteen, vaan syyttävät poskettomasti tätä kehitystä surevaa kansallismielistä toista etniteettiä vihaavaksi. Melkoista.

Jari Leino

Quote from: Punaniska on 22.04.2018, 21:57:04
Etnonationalisti ei sure, että eri etnisyyttä edustavat ajavat suomalaisia kortistoon ja köyhyyteen, vaan syyttävät poskettomasti tätä kehitystä surevaa kansallismielistä toista etniteettiä vihaavaksi. Melkoista.

Keneen etnonationalistiin viittaat?

Minä olen tällä foorumilla ja muualla netissä kirjoittanut useasti Suomen EU- ja eurovaluuttaeron ja työvoiman tarveharkinnan palauttamisen puolesta ja painottanut sitä, että ulkomaisella työvoimalla pitää olla samat palkat ja työehdot kuin suomalaisilla.

Jari Leino

Viimeisin suomalaisten valkoisuuden vastainen kohu liittyy tähän Puolustusvoimien mainokseen.

Suvaitsevaiset ovat raivolla sitä mieltä, että valkoihoista, vaaleatukkaista ja sinisilmäistä ihmistä ei saisi laittaa rekrytointimainokseen. Ikinä.

https://twitter.com/Puolustusvoimat/status/985878304665325568

Punaniska

Quote from: Jari Leino on 22.04.2018, 22:03:05
Quote from: Punaniska on 22.04.2018, 21:57:04

Keneen etnonationalistiin viittaat?

Minä olen tällä foorumilla ja muualla netissä kirjoittanut useasti Suomen EU- ja eurovaluuttaeron ja työvoiman tarveharkinnan palauttamisen puolesta ja painottanut sitä, että ulkomaisella työvoimalla pitää olla samat palkat ja työehdot kuin suomalaisilla.

Niin, ihminen voi kirjoittaa vaikka voikukista nettiin, jos kokee aiheen mielekkääksi.

Virolaisten harrastama polkupalkkaus on tosiasia, samoin siitä johtuva suomalaisten kurjistuminen. Jos tästä huomauttaa, eikä pidä tästä, otetaan käyttöön suvakkiretoriikka, ja syytetään virolaisten vihaajaksi.

Jos on yhdentekevää suomalaisten kurjistuminen ja heiluttaa vihakorttia, on osa suurta massaa, joka piut paut antaa suomalaisille. Eli globalisti.

Jari Leino

Minä en ainakaan vihaa virolaisia. Siitä huolimatta olen kirjoittanut aiemmin näissä ketjuissa mm. tällä tavalla:

Quote from: Jari Leino on 09.04.2018, 19:36:32
Vastustan toki Virosta tulevia rikollisia ja hämäräfirmoja, ja olen näistä asioista kirjoittanut aiemmin mm. tällä foorumilla.

Olen kirjoittanut paljon minua kiinnostavista asioista, kuten EU- ja euroerosta.

Olen ollut puheenjohtajana ainoassa suomalaisessa puolueessa, joka on ikinä uskaltanut tehdä lakialoitteen kansanäänestyksen järjestämisestä sekä EU-erosta että eurovaluuttaerosta.

Ainoa keino hillitä halpa- ja orjatyövoiman vapaata liikkuvuutta on EU-ero. Ja sehän olisi globalisteille pahin mahdollinen asia.

diipadaapa

Quote from: Histon on 22.04.2018, 21:33:33
Tuukka Kuru oli persunuorien jäsen ja rotunationalisti, jonka mielestä on olemassa asiallista neekeriöyhötystä ja joka lainaili uusnatsia. Neekeriöyhöttäminen tarkoittaa suunnilleen samaa kuin roturunkkaus, eli rotusyrjintää eli rasismia. Toki hienovaraisia nyanssieroja on mutta niihin ei tarvitse tässä mennä.

Sinäkö et vieläkään tajua, että Kurun heitto 'asiallinen neekeriöyhötys' oli sarkasmia. Sinä tai joku muuhan konferenssin sisällöstä kysyi, johon Kuru vastasi.

Olen pistänyt merkille, että kaikkein "suvaitsevaisimmat" ihmiset ovat täysin huumorintajuttomia, tosiasioista piittaamattomia ja vailla minkäänlaista logiikkaa.
"Empä tiiä, mutta tämmöstä se on, ja kaiken maailman muslimit täällä hilluu ja kyykkii tuolla ja huutaa...ootahan kohta on minareetti tuossa ukko huutaa siellä tolpassa... öööaaaah! Aamusella viiden aikaa alottaa, sitä on mukava kuunnella."
-Teuvo Hakkarainen-

Jari Leino

Quote from: diipadaapa on 22.04.2018, 22:23:32
Quote from: Histon on 22.04.2018, 21:33:33

Sinäkö et vieläkään tajua, että Kurun heitto 'asiallinen neekeriöyhötys' oli sarkasmia. Sinä tai joku muuhan konferenssin sisällöstä kysyi, johon Kuru vastasi.

Kysyjä oli nimenomaan nimimerkki Histon. Hän on siitä jopa ylpeä.

Emo

Quote from: Jari Leino on 22.04.2018, 22:08:35Viimeisin suomalaisten valkoisuuden vastainen kohu liittyy tähän Puolustusvoimien mainokseen.
Suvaitsevaiset ovat raivolla sitä mieltä, että valkoihoista, vaaleatukkaista ja sinisilmäistä ihmistä ei saisi laittaa rekrytointimainokseen. Ikinä.

Sodan tullen kelvannee kuitenkin tykinruuaksi.

Histon

Quote from: Jari Leino on 22.04.2018, 21:34:50
Quote from: Histon on 22.04.2018, 21:11:57
Minäpä boldaan sinulle Leino ne kohdat, missä valkoisuus on perustelujesi joukossa. Sanot jopa suoraan tässä viestissä (ilmeisesti Awakening rönsyketjusta viimein oppineena) että valkoisuus on sinulle ulkonäkökysymys eikä esim. älykkyys tai pitkäjänteisyyskysymys.
Olen toki todennut, että heidän muuttamisensa Suomeen on maahanmuuttoon liittyvistä ongelmista kaikkein pienin muun muassa luettelemistani syistä.

Noniin tässähän hiljalleen edistytään ja myönnät, että argumenteissa oli juurikin valkoisuus ja suomalaisilta näyttäminen. Vähän niinkuin Awakening rönsyketjussa myönsit, että ei mitään rodun kulttuuria määrittäviä todisteita ole tulossa.

Uskon että sinä Jari voisit ottaa nämä keskustelut opin ja kasvun mahdollisuutena ja luopua tuosta rotunationalismista. Sinulta on kuitenkin vuosien saatossa tullut järkeviäkin kirjoituksia ja kannanottoja.
Dear @realDonaldTrump, Sweden is immigration friendly, international & liberal. One of the most prosperous, richest, safest places on earth.

Histon

Eiköhän se olisi aika lopettaa kaikkien riitely ja tarjota sovinnon lämmintä kättä. Tärkeintä on että rotupuhtaus- ja rodunpuhdistusehdotukset ovat nyt loppuneet.

escobar

Quote from: duc on 04.03.2018, 14:48:04
Väitän, ettei Wiik ja moni muukaan etnonationalistiksi itseään kutsuva ole kovin vankalla pohjalla oman nationalistisen identiteettinsä kanssa.
Katsoin kyllä erittäin huvittuneena kun Wiik pauhaa jostain "Halla-aholaisten" virheellisistä argumenteista ettei geneettistä suomalaisuutta voi tarkkaan määrittää, kun samalla Lokka jäpittää siinä vieressä.
Zort!

Pekka Kemppainen

Quote from: Histon on 23.04.2018, 09:50:39
Eiköhän se olisi aika lopettaa kaikkien riitely ja tarjota sovinnon lämmintä kättä. Tärkeintä on että rotupuhtaus- ja rodunpuhdistusehdotukset ovat nyt loppuneet.

Etnonationalismille on elintilaa (Lebensraum) keskusteluissa, mutta työkaluksi yleisen mielipiteen kääntämiseksi massa-maahanmuutto -asiassa siitä ei ole. Toki, jos menen kahville 'Esson baariin', kaveri pöydässä sanoo että "keekerit hirteen", mutta toinen tyyppi pöydässä ei. Rajavalvonnan palauttamisen välttämättömyyden kertominen molemmille on mahdollista, ja tapa millä se tehdään on muuta kuin roduista puhumista.

Pekka Kemppainen

Quote from: escobar on 23.04.2018, 10:41:16
Quote from: duc on 04.03.2018, 14:48:04
Väitän, ettei Wiik ja moni muukaan etnonationalistiksi itseään kutsuva ole kovin vankalla pohjalla oman nationalistisen identiteettinsä kanssa.
Katsoin kyllä erittäin huvittuneena kun Wiik pauhaa jostain "Halla-aholaisten" virheellisistä argumenteista ettei geneettistä suomalaisuutta voi tarkkaan määrittää, kun samalla Lokka jäpittää siinä vieressä.

Miksi pitää pauhata Halla-ahoa vastaan? Suvakit tekee sitä jo riittävällä volyymilla.

Bai tö vei, muistan syksyn vuonna 15, ja herkkähipiäisyyden jos joku geenit mainitsi. Ei se ollut Halla-aho, vaan joku-muu-mikä.

Onnex sentään persuissa on arvot kohdallaan, kun tästä Timo "takki-kääntyy-niin" Soinista päästiin.

Tuomas Tähti

Tämän viestiketjun otsikkoon on näköjään lisätty sana "etnonationalismi" sen jälkeen, kun kirjoitin tähän ketjuun viimeksi eli 21.2.2018.

Haluan muistuttaa, että muun muassa Oxfordin tietosanakirjan mukaan termi "etninen" liittyy sekä geneettiseen perimään että kulttuuriperintöön. Yhdyssana "etnonationalismi" on pahasti tautologinen. "Etnisyys" on niin laaja käsite, että lause "olen etnonationalisti" kuulostaa minusta samanlaiselta kuin lause "olen nelipyöräautonkuljettaja". Arvostan käsitteisiin liittyvää dialogia, mutta keskustelu muuttuu hyödyttömäksi, jos eri henkilöt käyttävät sanoja eri merkityksissä ja toisiaan ymmärtämättä.

Jari Leino

Quote from: Histon on 23.04.2018, 09:32:12
Noniin tässähän hiljalleen edistytään ja myönnät, että argumenteissa oli juurikin valkoisuus ja suomalaisilta näyttäminen.

Eivätkö virolaiset sinun mielestäsi ole valkoisia ja näytä aika suomalaisilta?

Mikä tässä nyt on ongelmana? Miksi jankutat virolaisista?

QuoteVähän niinkuin Awakening rönsyketjussa myönsit, että ei mitään rodun kulttuuria määrittäviä todisteita ole tulossa.

Olen kirjoittanut, että minun mielestäni rodulla saattaa hyvinkin olla ihan pienen pientä korrelaatiota, kausaliteettia, jäätelökesää tai vaikutusta siihen, millaisen yhteiskunnan tietty etninen ryhmä luo ympärilleen. Ei tuo vaadi sen kummempia perusteluja. Eihän tässä mitään tiedettä tehdä. Tämä on keskustelupalsta.

Jostain syystä tuo vieno lause herättää sinussa niin ankaraa kiukkua, että palaat siihen kerta toisensa jälkeen. Kuitenkaan et itse pysty todistamaan, että rotu ei vaikuttaisi ihmisten käytökseen ja toimintaan.

QuoteUskon että sinä Jari voisit ottaa nämä keskustelut opin ja kasvun mahdollisuutena ja luopua tuosta rotunationalismista.

En pysty luopumaan "rotunationalismista", koska en ole ikinä ollut "rotunationalisti" enkä edes tiedä, mitä "rotunationalismi" tarkoittaa, koska sinä et ole pyynnöistäni huolimatta suostunut määrittelemään, mitä sillä tarkoitat. Minun käsitykseni mukaan "rotunationalismi" ei tarkoita yhtään mitään.

Minä olen aina ollut kansallismielinen eli etnonationalisti. Suomi kuuluu suomalaisille ja oma kansa ensin jne.

Jari Leino

nip naps

Joku 95-99% riittää ihan hyvin, enkä nyt puhu geenikartoista. Yhteiskunnallisena mittarina voidaan käyttää vaikkapa maassa asuvien ulkomaalaisten tai muuta kuin suomea ja ruotsia äidinkielenään puhuvien määrää.

Järkevä 95-99%-politiikka voisi vielä pelastaa suomalaiset kansanmurhalta.

Jari Leino

Lokan geeniperimä näyttää kiehtovan sinuakin aivan valtavasti. Oletko pystynyt määrittelemään sen? Onko sinulla tarkkaa tietoa, mikä Lokan geneettinen koostumus on?

(Esimerkiksi minulla ei ole siitä tietoa, enkä ole jaksanut ikinä kysäistä, kun minua ei tuollaiset asiat niin kauheasti kiinnosta tai haittaa.)

Jari Leino

Quote from: Tuomas Tähti on 23.04.2018, 11:54:22
Haluan muistuttaa, että muun muassa Oxfordin tietosanakirjan mukaan termi "etninen" liittyy sekä geneettiseen perimään että kulttuuriperintöön.

Minunkin mielestäni sana etnonationalismi on vähän tautologinen, koska kaikkeen nationalismiin eli kansallismielisyyteen liittyy kansa, jota yhdistää muun muassa yhteinen syntyperä eli geeniperimä.

Kansa tarkoittaa yleensä samaa kuin etninen ryhmä. Yhteistä syntyperää ei mielestäni voi jättää pois kansan määritelmästä, sillä onhan meidän tiedettävä, ketkä siihen omaan kansaan kuuluvat ja ketkä eivät kuulu. Ja yleisesti ottaen ihmisillä ei ole mitään ongelmia tämän hahmottamisessa.

Globaalisti katsoen suurin osa maailman ihmisistä hahmottaa asioita oman heimon tai klaanin tasolla, ja siihen kuuluvat tiedetään tarkasti ja ulkopuolisia kohdellaan ulkopuolisina. Kansallismielisyys on tuosta astetta kehittyneempi versio, joka mahdollistaa riittävän kehittyneille yhteiskunnille rauhanomaisen elon kansallisvaltiossa. Se toimii hyvin, jos sinne ei tuoda ulkopuolelta heimoja ja klaaneja ja jengejä.

Katmandu

Ainoa joka niistä on jauhanut on sinä, koska korostat sillä omaa olkiukkoasi. Vähän sama kuin hysteerinen vasemmistolainen huutaa natsia korostaakseen vastapuolen pahuutta.

Emo

Quote from: duc on 04.03.2018, 14:48:04Väitän, ettei Wiik ja moni muukaan etnonationalistiksi itseään kutsuva ole kovin vankalla pohjalla oman nationalistisen identiteettinsä kanssa.

Kihlautuminen Juneksen kanssa todistaa, ettei Tiina Wiik ole rasisti/natsi.

Meinaat, ettei Tiina voi puhua enää mitään geneettisestä suomalaisuudesta, koska Junes on siinä vieressä? No kyllä voi puhua ja puhuu, ette vaienna Tiina Wiikiä Junes Lokankaan avulla, vaikka kovin tahtoisitte hänet vaientaa  :D

Pullervo

Kurun tapaukselle on oma ketjunsa asialliselle keskustelulle ja sitten se toinen ketju Peräkammarissa, kuten osallistujat hyvin tietävät. Pari kommenttia poistettu.

escobar

Quote from: Jari Leino on 23.04.2018, 12:28:34
Lokan geeniperimä näyttää kiehtovan sinuakin aivan valtavasti. Oletko pystynyt määrittelemään sen? Onko sinulla tarkkaa tietoa, mikä Lokan geneettinen koostumus on?

(Esimerkiksi minulla ei ole siitä tietoa, enkä ole jaksanut ikinä kysäistä, kun minua ei tuollaiset asiat niin kauheasti kiinnosta tai haittaa.)
Hienosti osasit lukea kirjoittamani juuri päinvastaiseksi, "etnoja" kun se tuntuu kiinnostavan, ei minua. Turha siis heidän tai sinun arvostella muita nössönnössön kulttuurinationalismista.
Zort!

IDA

Quote from: Jari Leino on 23.04.2018, 12:35:05
Kansa tarkoittaa yleensä samaa kuin etninen ryhmä. Yhteistä syntyperää ei mielestäni voi jättää pois kansan määritelmästä, sillä onhan meidän tiedettävä, ketkä siihen omaan kansaan kuuluvat ja ketkä eivät kuulu. Ja yleisesti ottaen ihmisillä ei ole mitään ongelmia tämän hahmottamisessa.

Vanha luokitteluhan on, että heimo on pieni yhteisö, joka jakaa saman kulttuurin ja perimän, mutta jotka eivät pienuutensa vuoksi tarvitse erityisempää hallintomallia, kansa on täysin vastaava, mutta suurempi yhteisö joka jo tarvitsee jonkinlaista hallintorakennetta, kansakunta on sitten kansa, joka on tällaisen hallintorakenteen jo kehittänyt ja kansallisvaltio lopulta muiden tunnustama hallintoalue tälle kansakunnalle.

Oikeastaan voitaisiinkin ihan ohjelmallisesti ryhtyä puhumaan Suomesta ja suomalaisista kansakuntana ( nation ), niin ei menisi saksalaisillakaan herne nenään, jos tekstejä saksaksi joku intoutuu kääntämään. Kansasta ( volk ) puhuminen, kun voi kuulemma aiheuttaa pöyristymistä. Angoloissa 'people' menee kyllä hyvin läpi, koska ne heti olettavat kysessä olevan halinalleja, jotka tanssivat masurkkaa hassuissa vaatteissa ja tarjoilevat kohteliaasti englantia auttavasti osaten ;)
qui non est mecum adversum me est

Jari Leino

Quote from: escobar on 23.04.2018, 14:10:29
Hienosti osasit lukea kirjoittamani juuri päinvastaiseksi, "etnoja" kun se tuntuu kiinnostavan, ei minua. Turha siis heidän tai sinun arvostella muita nössönnössön kulttuurinationalismista.

Sinä olit se, joka jälleen kerran nosti Lokan geeniperimän esille. Sinulla tuntuu olevan asiaan jonkinlainen pakkomielle.

Eikö se ole jokaisen ihan oma yksityisasia, kenen kanssa harrastaa seksiä tai kenen kanssa tekee lapsia?

Ei etnonationalismi määrää sitä, että kuka saa paneskella kenen kanssa. Etnonationalismi ottaa kantaa vain siihen, kuka on tietyn kansan jäsen ja kuka ei.

Ihminen, jonka geeneissä ei ole lainkaan suomalaista perimää ja jolla ei ole mitään yhteyttä Suomeen ei taatusti ole suomalainen. Toisaalta ihminen, jonka geeneissä on enimmäkseen suomalaista perimää ja jonka esi-isät ovat asuneet Suomessa sukupolvien ajan on taatusti suomalainen. Näiden välissä on harmaa alue, jossa maahanmuuttajat sulautuvat pikkuhiljaa sukupolvien kuluessa suomalaisiin.

Etnonationalismi ei estä ei-suomalaisia tulemasta Suomeen turisteina tai banaanilaivan kuljettajina. Kyllä Suomeen saa banaaneja tuoda!!1 Etnonationalismi ei myöskään estä ei-suomalaisia asumasta ja työskentelemästä Suomessa. Kyllä täällä saavat muutkin asua kuin suomalaiset. Mutta etnonationalismi vaatii, että suomalaisilla pitää olla oikeus määrätä, ketkä tänne saavat tulla käymään ja asumaan ja työskentelemään ja millä ehdoilla.

Suomessa asuu paljon sellaisia ulkomaalaisia, jotka ovat asuneet täällä jopa kymmeniä vuosia, mutta eivät ole välttämättä edes hakeneet kansalaisuutta, koska eivät koe sitä tarvitsevansa. He ymmärtävät, että he eivät ole suomalaisia (eikä edes passin saaminen tekisi heistä suomalaisia), mutta se ei haittaa heitä millään tavalla. Siitä huolimatta he ovat sitä mieltä, että Suomi kuuluu suomalaisille ja että suomalainen Suomi on maailman paras asuinpaikka myös heille ja kaikille asiallisesti käyttäytyville ulkomaalaisille.

Jokainen normaalisti ajatteleva ihminen ymmärtää, että jos esim. suomalainen harrastaa seksiä afrikkalaisen kanssa, niin siitä afrikkalaisesta ei tule panemalla suomalaista eikä suomalaisesta afrikkalaista.

Normaalisti ajatteleva ihminen osaa etukäteen miettiä tekojensa seurauksia. Jos joku päättää tehdä lapsen toista etnistä ryhmää tai rotua edustavan ihmisen kanssa, niin pariskunnan kannattaa etukäteen keskustella keskenään ja miettiä, millaisen tulevaisuuden heidän lapsensa saa missäkin maassa, mitkä ovat lapsen omat tuntemukset kahden kulttuurin välissä, mikä on muiden ihmisten suhtautuminen jne. Jokainen on vastuussa omista teoistaan ja niiden seurauksista, eikä voi vaatia tai edellyttää toisilta ihmisiltä juuri tietynlaista reaktiota.

Jos minä muutan Kiinaan, niin kyllä minä ihan itse ymmärrän, että minä en ole kiinalainen eikä minusta sellaista tule. Jos joku kiinalaislapsi näyttää minua sormella ja sanoo, että kylläpäs lihavalla valkonaamasedällä on iso nenä, niin en minä voi ruveta huutamaan rasismia ja vaatimaan Kiinan koko väestön vaihtamista isonenäisempiin, jotta minulle tulisi parempi mieli. Jos joku kiinalainen mainitsee keskustelussa, että minulla on valkoinen iho ja suora, vaalea tukka, niin ei minulla ole mitään syytä repiä siitä apinanraivokohtausta.

Olisi mukavaa, jos kaikkien ihmisten oletettaisiin käyttäytyvän normaalisti ajattelevien ihmisten lailla.

Mangustin

Quote from: Jari Leino on 23.04.2018, 12:35:05
...
Jos minä muutan Kiinaan, niin kyllä minä ihan itse ymmärrän, että minä en ole kiinalainen eikä minusta sellaista tule. Jos joku kiinalaislapsi näyttää minua sormella ja sanoo, että kylläpäs lihavalla valkonaamasedällä on iso nenä, niin en minä voi ruveta huutamaan rasismia ja vaatimaan Kiinan koko väestön vaihtamista isonenäisempiin, jotta minulle tulisi parempi mieli.

Kiinan ja Venäjän kaltaisten monietnisten mutta vahvasti kansallismielisten valtioiden määritelmät kansalleen ja kansoilleen (/etnisyyksilleen) sekoittaa pakkaa entisestään.

中国人 Zhongguoren on Kiinan kansalainen, riippumatta etnisyydestä. Taiwaniin 1900-luvun kuohuissa muuttaneiden manner-kiinalaisten mandariinia puhuvat jälkeläiset kokevat myös usein olevansa zhongguoren, hokkienia kotona puhuvat taas ovat omasta mielestään taiwanilaisia vaikka heidänkin juurensa ovat enimmäkseen mantereen puolella. Samoin jotkut Singaporen, Malesian jne kiinalaiset ovat omasta mielestään zhongguoren vaikka heidän etnisyytensä ja kotikielensä on usein hakka.

华人 Huaren pitää sisällään kaikki kiinalaiset kaikkialla maailmassa, mukaanlukien vähemmistökansat. 华 viittaa kiinalaiseen kulttuuriin ja sivilisaatioon, joten kaikki sen omaksuneet vähemmistöt ovat  huaren. Koska kulttuuri on opittua, on joskus epäselvää onko ulkomaille adoptoitu han-lapsi, jolla ei ole mitään siteitä kiinalaiseen kulttuuriin myös huaren? Islamia harjoittavat hui-kiinalaiset, jotka muuten ovat assimiloituneita ovat selvästi huaren, mutta änkyrät wahhabismiin hurahtaneet uiguurit eivät varmaankaan ole, vaikka heitä virallisessa jargonissa yritetään halata mukaan kansojen perheeseen.

汉 Han on maailman suurin etninen ryhmä joka muodostaa 91,5% Kiinan väestöstä ja on taloudellisesti merkittävä vähemmistö Kaakkois-Aasiassa. Han-kiinalaiset ovat geneettinen, kielellinen ja kulttuurinen jatkumo pohjoisesta etelään ja idästä länteen, eivät homogeeninen ryhmä. Han-kiinalaisten osuus mannerkiinan väestöstä on 50-luvulta lähtien laskenut toisaalta väestöpolitiikan, toisaalta positiivisen syrjinnän takia. Kiinan affirmative action kannustaa pisarankin vähemmistöverta omaavia perheitä rekisteröitymään muuhun kuin han-etnisyyten, koska sillä irtoaa niin puoluekirja, suojatyöpaikka, isompi lapsikiintiö ja sille pääsy huippuyliopistoihin.

Venäjälläkin tehdään ero Venäjän kansalaisen ja etnisesti venäläisen välillä. Ortodoksisuus, valkoisuus ja venäjänkielisyys pienentävät kaikki kuilua venäläisyyden ytimeen, mutta rotu ei ole olennaisin tekijä. Siperian heimot eivät haasta järjestelmää vaan he ovat enemmän kansallisaarre ja matkailuvaltti, rodullisesti kaukasoidit tsetseenit taas aiheuttavat ongelmia ja heihin suhtaudutaan epäluuloisesti vaikka ovat geneettisesti läheisempiä.

Pan-arabismi ja arabinationalismi on jännä etnonationalismin muoto, se on kansallisvaltioiden rajat ylittävän kieli- ja kulttuurialueen yhdentymispyrkimys. Arabimaiden etnogenesis liittyy läheisesti islamin leviämiseen, ja sekulaari arabinationalismi osittain kilpailee islamin umma-nationalismin (joka käsittää arabimaita laajemman alueen) kanssa. Arabi-etnisyyden muodostumiseen ei täysin liity yhteistä syntyperää, vaan kyse oli enemmän kulttuurisesta arabialaistumisesta. Toisaalta profeetta Muhammedista polveutuvilla tai tällaisen alkuperän itselleen sepittäneillä suvuilla on jonkunlainen erityisasema arabimaissa. Jotkut selvästi ei-arabialaiset afrikkalaiskansat ovat islamin mukana omaksuneet arabi-identiteetin, jotkut ei-muslimeina pysyneet tai islamista irtaantuneet ryhmät ovat muuten kulttuurisesti arabeja ja sitten on muslimeja (berberit, kurdit) ja ei-muslimeja (koptit) jotka katsovat olevansa kotimaidensa alkuperäisväestöä ja pitävät arabeja vieraina valloittajina.

Wikipedia mukaan:
QuoteEtnisyyden määrittelyssä voidaan käyttää seuraavia ehtoja, jotka ovat kaikki olennaisia:
1. yhteinen alue tai maa
2. yhteinen syntyperä tai "suku"
3. yhteinen kieli
4. yhteiset tavat ja kulttuuri
5. yhteiset uskomukset tai uskonto
6. yhteinen identiteetti ja itsetietoisuus
7. yhteinen nimi joka ilmaisee ryhmän
8. yhteinen tarina alkuperästä
https://fi.wikipedia.org/wiki/Etninen_ryhm%C3%A4

Näillä voi sitten pelata huojuvaa tornia ja kokeilla montako määritelmää voi poimia pois ennenkuin ryhmä lakkaa olemasta etninen ryhmä. Juutalaiset ja romanit ovat etnisiä ryhmä, vaikka täyttävät ainoastaan ehdot 6, 7 ja 8. Etnisyyttä voi pitää perheenä, yleensä siihen synnytään, kasvetaan ja eletään koko elämä sen parissa. Perheeseen, kuten etnisyyteen, voi kuitenkin liittyä myös avioliiton tai adoption kautta, ja joskus läheinen kanssakäyminen johtaa niin täydelliseen assimilaatioon että henkilöä voidaan pitää aikuisena adoptoituna perheenjäsenenä.