News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

Mitä nationalismi/kansallismielisyys/etnonationalismi on

Started by Tabula Rasa, 06.09.2015, 03:08:32

Previous topic - Next topic

Tabula Rasa

Eli ensimmäisenä tulee valita mahdollisimman yksiselitteinen termi, otsikossa jo kaksi ja kertoa voi lisää. Näistä sitten keskustellen täsmällisimmin asiaa tarkoittava.

Tämän jälkeen mietitään mitä se ehdottomasti sisältää ja mitä se ehdottomasti ei sisällä ja sen suhde muihin asioihin ja ideologioihin.

Määritelmän tulisi lopullisessa muodossaan olla maksiimi, mutta jos näyttää, ettei sitä saada mahtumaan, niin tämä ei ole ehdoton.

Ideaa saa vapaasti soveltaa muidenkin lehdistön vapaasti väärinkäyttämien sanojen suhteen. Toivon mukaan kuitenkin omissa ketjuissaan. Niistä tulee tehdä niin yksiselitteisiä että lehteen kirjoittaja valehtelee täysin käyttäessään väärää sanaa. Ja tietysti tarkkaa merkitystä tulee jakaa kun se on keksitty. Jotain järkevää tarranatseillekin kun liimailette seinille mitä tarkoittaa vaikkapa rasismi, pakolainen, diskoraha jne.

Sana on vapaa. Paras perustelu voittakoon.

25.4.2018 alkaen ketjussa voimassa kommentointirajoitus, joka on yksi viesti per jäsen per vuorokausi. Annetun ohjeen rikkomisesta normaali sanktio.
20.11.2018 poistettu ketjun kommentointirajoitus. Voimassa heti ja toistaiseksi.
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

LambOfGod

Kansallismielisyys on idea,  jonka mukaan kaikilla kansoilla (ja roduilla) tulisi olla oikeus olemassaoloon, elintilaan ja itsemääräämisoikeuteensa.
Kukkahattuinen Fatima: "Mitkä positiivisen syrjinnän muodot itseäsi eniten huolettavat ja ärsyttävät?"

Myrkkymies

Yhteisen kielen, historian ja kulttuurin yhdistämän kansan ja tämän muodostaman kansallisvaltion suvereniteetin tunnustaminen ja sen edun laittaminen kaikessa politiikassa muun edelle.

Tavan

Quote from: Myrkkymies on 06.09.2015, 05:09:40
Yhteisen kielen, historian ja kulttuurin yhdistämän kansan ja tämän muodostaman kansallisvaltion suvereniteetin tunnustaminen ja sen edun laittaminen kaikessa politiikassa muun edelle.

Tuohon vielä lisäisin kielen, historian ja kulttuurin lisäksi ainakin verenperinnön. Isänmaa ei voi olla isänmaa, ellei se ole omien isien maa.
This was my father's belief and this is also mine:
  Let the corn be all one sheaf--
And the grapes be all one vine,
  Ere our children's teeth are set on edge
By bitter bread and wine.

J. Lannan haamu

Oman rodullisen ja kulttuurillisen viitekehyksen priorisointia kaikilla tasoilla. Tämä on erityisesti luonnossa normaali tila ja olennaista jokaiselle luontokappaleelle. Paitsi liberalisoituneelle länsimaalaiselle valkoihoiselle.
Yksilö - Kulttuuri - Luonto/ The Knower - The Known - The Unknown.

Jaska Pankkaaja

Tämä onkin hankala homma.. Minä en kykene tuntemaan minkäänlaista yhteenkuuluvuuden tunnetta ideologista tai virkaloisivaa mocuttajaa kohtaan vaikka tällä olisi satojen sukupolvien mittaiset juuret Suomessa. Talutetut teeveeperunat ovat sitten toinen juttu joskaan en häävisti rakastele typeryksiäkään. Sitten se toinen puoli; ei minulla ole kovin paljoa hinkua kuulua myöskään siihen porukkaan jonka mielestä Nato ja muut siihen liittyvät Arwo Yhteisöt ovat niitä välineitä jotka takaavat meitin "itsenäisyyden" ja "vapauden". Siis "itsenäisyyden" ja "vapauden" täyttää maamme haittamaanmutaajilla ja maksaa toisten laskuja.  :facepalm:
Those who make peaceful revolution impossible, make violent revolution inevitable. J.F Kennedy

LambOfGod

Quote from: Tabula Rasa on 06.09.2015, 03:08:32
Tämän jälkeen mietitään mitä se ehdottomasti sisältää ja mitä se ehdottomasti ei sisällä ja sen suhde muihin asioihin ja ideologioihin.

Ei sisällä sitä, että kansallisesti luodut sosiaaliset rahansiirrot rikkailta köyhille ja yhteiskunnan kelkasta pudonneille, kuuluuisi orjalaivojen tervan tai minkään muun syyn vuoksi koko maailman asukkaille (jos vain heillä on rahaa ja juonikkuutta päästä kansallisvaltion rajojen sisäpuolelle)
Kukkahattuinen Fatima: "Mitkä positiivisen syrjinnän muodot itseäsi eniten huolettavat ja ärsyttävät?"

Aimo Räkä

Kansallismielisellä kansa on mielessä. Isänmaallisella isänmaa. Jne.
sopimaton ja väärä

PerttiPasanen

Quote from: LambOfGod on 06.09.2015, 03:52:25
Kansallismielisyys on idea,  jonka mukaan kaikilla kansoilla (ja roduilla) tulisi olla oikeus olemassaoloon, elintilaan ja itsemääräämisoikeuteensa.

Tähän kuulu olennaisesti myös se, että kaikilla kansoilla on myös vastuu omasta säilyvyydestään. Eli Euroopassa asuvan syyrialaisen identiteetti on hänen oma "murheensa" eikä sitä tule ylläpitää eurooppalaisen veronmaksajan varoin.
"Ei voi muuta sanoo ku hattua nostaa"

"Siitä on lähdettävä, että tähän on tultu"

My name is Jafar, I come from afar, there's a bomb in my car, allahu akbar!

LambOfGod

Quote from: PerttiPasanen on 07.09.2015, 18:01:46

Tähän kuulu olennaisesti myös se, että kaikilla kansoilla on myös vastuu omasta säilyvyydestään. Eli Euroopassa asuvan syyrialaisen identiteetti on hänen oma "murheensa" eikä sitä tule ylläpitää eurooppalaisen veronmaksajan varoin.
Kansallismielinen tahtoo myös syyrialaisen kansan säilyvän - Syyriassa, ikuisesti.

Tabula Rasa

Quote from: LambOfGod on 07.09.2015, 19:21:47

Kansallismielinen tahtoo myös syyrialaisen kansan säilyvän - Syyriassa, ikuisesti.

Onko kansallismielisyys sitten stabiilia vai laajenemishaluista tai voiko se antaa kansan näivettyä olemattomiin? Minusta ainakaan viimeinen ei ole mahdollista koska lisääntymis/eloonjäämistaistelu motivoi kansallisuusaatettakin.

Stabiili lienee kansallismielisyyden konservatiivipuoli ja laajenemishaluista taas voinee verrata nationalistinuoriin. Nuorella voi olla ideologisia ajatuksia ja tuleekin olla. Vanhempien ja fiksumpien sitten tulee selittää miksi tai miksi ei.

Toisaalta itse näen onnistuneen kansallisvaltion positiivisena itseään ruokkivana kehänä. Ja kun se ruokkii, se kasvaa. Kansallismielisyys on ideologia ja sitä tulee verrata vastaaviin ideologioihin. Jos naapurissa olisi esimerkiksi japanin kaltainen kehittynyt valtio, voitaneen puhua ystävällismielisestä rinnakkainelosta ja kehityksestä puolin ja toisin. Se sitten jos naapurissa on lähinnä heinäsirkkalauman tyylinen tuholaisporukka niin eikö kehittyneen kulttuurin hyvät puolet oikeuta laajentamaan sitä itseään ruokkivaa positiivista kehää? Rosvoille ja muille paskoille yhä pienempi pläntti kunnes aavikkokulttuurit haipuvat pikkuhiljaa pois parempien tieltä. Tässä tietenkin oltava huomattavan pitkä ajanjakso, koska nopeaan tahtiin ei taida olla muita kuin kansanmurhia. Sen sijaan esimerkiksi maata voi ostaa. Pikkuhiljaa kehittyneimmät kulttuurit saavat ostettua yhä suuremman vaikutusalueen.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

Cheech Wizard

Hölmömpikin tajuaa että patriotismi eli kansallismielisyys on rasistitonta, nationalismi rasistista.
Kansanmurhamme isoisät: Coudenhove-Kalergi, Monnet, Deutsch, Spinelli, Mitrany ja Haas.

Tabula Rasa

Quote from: Cheech Wizard on 07.09.2015, 19:43:14
Hölmömpikin tajuaa että patriotismi eli kansallismielisyys on rasistitonta, nationalismi rasistista.

Kerrot vielä mitä rasismi on ja mikä siinä on väärin? Tai avaa aiheesta mielummin uusi ketju jos sitä ei ole.

Aimo Räkä

Quote from: Cheech Wizard on 07.09.2015, 19:43:14Hölmömpikin tajuaa että patriotismi eli kansallismielisyys on rasistitonta, nationalismi rasistista.
Sulla menee ihan senat sakasin. Patriotismi on isänmaallisuutta. Nationalismi on kansallismielisyyttä.
sopimaton ja väärä

PerttiPasanen

Tuosta olen hieman eri mieltä. Koska olen kansallismielinen ja suomalainen, minua ei hetkauta minkään muun kansan säilyminen kuin suomen kansan. Identifioidun paljon vahvemmin suomalaisen kuin jonkun epämääräisen ihmiskunnan kanssa. Toki onhan se ikävää jos sotia tai kansanmurhia tapahtuu, mutta en koe ideologisella tasolla mitään tunnon tuskia toisen kansan katoamisesta. Inhimilliset tuntemukset ovat asia erikseen, mutta kansallismieleinen ideologiani ei ohjaa "sääliäni". Ajatusmaailmani on sen verran raadollinen, että uskon heikkojen kansojen katoavan ja vahvojen säilyvän. Se, mitkä kansat sitten selviävät tai tuhoutuvat johtuu pitkälti näistä itsestään.

LambOfGod

Quote from: PerttiPasanen on 08.09.2015, 20:32:36

Tuosta olen hieman eri mieltä. Koska olen kansallismielinen ja suomalainen, minua ei hetkauta minkään muun kansan säilyminen kuin suomen kansan. Identifioidun paljon vahvemmin suomalaisen kuin jonkun epämääräisen ihmiskunnan kanssa. Toki onhan se ikävää jos sotia tai kansanmurhia tapahtuu, mutta en koe ideologisella tasolla mitään tunnon tuskia toisen kansan katoamisesta. Inhimilliset tuntemukset ovat asia erikseen, mutta kansallismieleinen ideologiani ei ohjaa "sääliäni". Ajatusmaailmani on sen verran raadollinen, että uskon heikkojen kansojen katoavan ja vahvojen säilyvän. Se, mitkä kansat sitten selviävät tai tuhoutuvat johtuu pitkälti näistä itsestään.
Minä taas olen sitä mieltä että jokainen kansa on arvokas. Minusta on hyvä, että maailmassa on erilaisia kansoja ja valtioita erilaisine lakeineen ja kulttuureineen.

PerttiPasanen

Quote from: LambOfGod on 08.09.2015, 20:59:10

Minä taas olen sitä mieltä että jokainen kansa on arvokas. Minusta on hyvä, että maailmassa on erilaisia kansoja ja valtioita erilaisine lakeineen ja kulttuureineen.

En näe mitään hyvää siinä, että jossain päin maailmaa homoudesta saa kuolemantuomion tai jossain saa vihkiä seitsenvuotiaan vaimokseen. Mielestäni tälläisen sallivat kansat ja valtiot ovat suomen kansan ja valtion vihollisia.

LambOfGod

Quote from: PerttiPasanen on 08.09.2015, 21:14:56
Quote from: LambOfGod on 08.09.2015, 20:59:10

En näe mitään hyvää siinä, että jossain päin maailmaa homoudesta saa kuolemantuomion tai jossain saa vihkiä seitsenvuotiaan vaimokseen. Mielestäni tälläisen sallivat kansat ja valtiot ovat suomen kansan ja valtion vihollisia.
Minä arvostan kansojen oikeutta luoda ihan millaisia lakeja haluavat omiin maihinsa. Kunhan eivät tule tyrkyttämään lakejansa muille.

Jaska Pankkaaja

Miksi ihmeessä ne olisivat vihollisia?  :flowerhat: Mun mielestäni asia ei kuulu meille mitenkään mutta tietenkin viisumipakko ja maan kansalaisille karkotus heti jos ei ole syytä oleskeluun olisi otettava käyttöön ja muutenkin suhteet pidettävä minimitasolla. Toki kansaa voisi valistaa siitä että tämmöistä tällä kertaa jne.
Those who make peaceful revolution impossible, make violent revolution inevitable. J.F Kennedy

nollatoleranssi

Kansallismielisyyttä voisi ajatella kuin jonkin urheilujoukkueen kannattamisena eli olipa se joukkue kuinka hyvä tai surkea tahansa, niin sitä kannatettaisiin siitä huolimatta ja pyrittäisiin tekemään siitä jatkossa parempi joukkue. Kannattajat voivat ajatella yksittäisistä asioista eri tavalla ja olla eri mieltä ja pahimmillaan tapella toistensa kanssa, mutta kaikilla olisi selkeä näkemys siitä, että on vain se oma joukkue, eikä joukkuetta vaihdeta milloin vain halutaan mihin tahansa, pelkästään omaa etua ajatellen.
Kriitikon varjo -blogi
http://kriitikonvarjo.blogspot.fi/

nollatoleranssi

Quote from: Jaska Pankkaaja on 08.09.2015, 21:19:36

Miksi ihmeessä ne olisivat vihollisia?  :flowerhat: Mun mielestäni asia ei kuulu meille mitenkään mutta tietenkin viisumipakko ja maan kansalaisille karkotus heti jos ei ole syytä oleskeluun olisi otettava käyttöön ja muutenkin suhteet pidettävä minimitasolla. Toki kansaa voisi valistaa siitä että tämmöistä tällä kertaa jne.

Toisia valtioita ei voi tuollaisissa asioissa määrätä, mutta ei tarvitse ihmetellä sitäkään, jos kyseisten valtioiden edustajat ovat myöhemmin etsimässä turvapaikkaa mistä tahansa maasta.
Kriitikon varjo -blogi
http://kriitikonvarjo.blogspot.fi/

PerttiPasanen

Quote from: Jaska Pankkaaja on 08.09.2015, 21:19:36

Mielestäni ulkopolitiikassa pitää asettaa selkeä "arvoraja" tai "ideologinen raja" jonka ylittäessään valtiosta tulee vihollinen. Yhdysvalloilla se on käsittääkseni kommunismi.

Myrkkymies

Kaikki arvot ja ideologia pitää jättää ulkopolitiikasta pois. Kylmä ja tehokas realpolitik on se, jolla valtio pystyy saavuttamaan tavoitteitaan.

LambOfGod

Tässä ketjussa päästäänkin yhteen kansallismielisyyden "ongelmakohtaan" eli siihen, pitäisikö meillä olla oikeus määritellä toisten kansallisvaltioiden "hölmöjä" lakeja ja "hölmöä" kulttuuria. Muslimeille 9 vuotiaiden lasten raiskaaminen on ihan normaalia, sehän on vain Muhammedin esimerkin seuraamista, kun taas täältä suomalaisten lasejen läpi katsottuna se raja olisi kuudessatoista vuodessa. En itse tykkää ollenkaan yhdeksänvuotiaiden raiskaamisesta sen enempää kuin muutkaan hommalaiset, mutta kuka minä olen sanelemaan muslimeille, että se raja kulkee juuri siinä kuudessatoista vuodessa.

edit: en myöskään tykkää homojen kivittämisestä tai heidän adoptio-oikeudesta. Joissain maissa homoja saa kivittää kuoliaaksi, joissain maissa homot saavat adoptoida. Joka tapauksessa minusta on hyvä, että erilaiset ihmiset saavat luoda omanlaisiaan kansallisvaltioita omine lakeineen ja tapoineen.

Kyklooppi

Ihmisjäte.

LambOfGod

Pöllämystynyt

Nationalismi eli kansallismielisyys on yhtäältä imperialismin, toisaalta luokkayhteiskunnan ja harvainvallan vastavoimaksi kehittynyt aate, jonka mukaan kaikkien kansojen eli etnisten ryhmien pitäisi saada päättää omista asioistaan omalla luontaisella asuinseudullaan.

Yleinen ratkaisu on oma valtio tai itsehallinto. Nationalismissa ei siis ole mitään syrjivää, koska kaikille kansoille pyritään tarjoamaan samat oikeudet.

Kansallismielisyyteen luokkayhteiskuntien ja harvainvallan vastavoimana kuuluu usein tavalla tai toisella kansanvallan, siis demokratian vaatimuksia. Eli kansa todella päättää yhdessä omista asioistaan, eikä vain toteuta hallitsijan tai valtaeliitin päätöksiä. Eikä kansanvalta rajoitu johonkin luokkayhteiskunnan lokeroon, vaan kansa, joka asioistaan päättää, on koko etninen ryhmä luokasta riippumatta.

Nationalismi on uuden ajan aate. Etnistä identifioitumista, tietoisuutta, ryhmähenkeä ja kotiseuturakkautta on ollut aina.
Maailma ja kaikki sen kulttuurit on kuin maalauspaletti useine kauniine väreineen, joilla kaikilla on oma ainutlaatuinen sävynsä. Jos sekoitetaan ne kaikki, ei yhtään väriä jää jäljelle, eikä yhtäkään väriä voida enää erottaa aikaansaadusta sotkusta. -Mohammed Rasoel

Kyklooppi

Ihmisjäte.

Maija Poppanen

Ei nationalismi mun mielestä ota kantaa muihin kansoihin sinänsä, joten ihan hassua tuo muiden olemassaolon oikeutuksen tuumailu.

LambOfGod