News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

Monikultturisuuslista

Started by Hep0nen, 28.07.2015, 20:46:30

Previous topic - Next topic

Hep0nen

Sekalaisia ajatuksia eri kulttuureista:

Tämä lista ei edusta suomalaista kulttuuria. Se edustaa minun kulttuuriani, jolla on joko enemmän tai vähemmän tekemistä ympärillä olevien ihmisten kanssa.
Kulttuuri on yhteiskunnan pelisäännöt, kuten vaikka monopolissa tai shakissa. Jos pelaajat noudattavat eri sääntöjä, millainen pelistä tulee?
Monikulttuurisuus nykyään mielestäni tarkoittaa, että mitään sääntöjä ei olekaan, kaikkea pitää ymmärtää. Se on sama kuin pelaisi shakkia pulun kanssa; vaikka tekisit kuinka mestarillisia siirtoja, toinen kakkii pöydälle, kaataa nappulat ja tepastelee sitten ympäri pelilautaa voittajana.

- Jos joku haluaa pitää värikkäitä, tai värittömiä vaatteita, se on ok.

- Jos joku haluaa pitää vaatteita jotka estävät henkilön tunnistamisen tarvittaessa, tai jos hän on pakotettu pitämään ko. vaatteita, se ei ole ok.

- Jos joku haluaa syödä mausteisia ruokia, se on ok, vaikka ruoat tuoksuisivat rappukäytävään.

- Jos joku haluaa syödä ja valmistaa mausteisia ruokiaan nukkumaanmenoajan jälkeen, ja syödä niitä meluisasti, se ei ole ok.

- Jos joku ei pidä jätteiden toimittamisesta asiaankuuluville paikoille, se on ok.

- Jos joku ei toimita jätteitään asiaankuuluville paikoille, se ei ole ok.

- Jos joku haluaa kunnioittaa miestään kävelemällä kolme askelta perässä, se on ok.

- Jos jonkun on pakko kävellä kolme askelta perässä, se ei ole ok.

- Jos joku haluaa ympärileikkauttaa poikansa tältä lupaa kysymättä, vaikka se ei olisi lääketieteellisesti tarpeellista, jos uskonnon säännöt niin vaativat, se on ok, vaikka parempi olisi odottaa kunnes poika on tarpeeksi vanha sanomaan mielipiteensä. (tästä vetäköön kukin purut sieraimeen jos haluaa, se on ok).

- Jos joku haluaa ympärileikkauttaa tyttärensä, vaikka uskonto tai kulttuuri niin vaatisi, se ei ole ok.

- Jos joku haluaa vetää purut sieraimiin siitä etten kunnioita hänen uskontoaan tai kulttuuriaan, se on ok.

- Jos joku haluaa tappaa minut, räjäyttää pommin, polttaa autoja tms, koska en kunnioita hänen uskontoaan tai kulttuuriaan, se ei ole ok.

- Jos joku ottaa vastaan lahjuksia tai rahaa käyttääkseen virka-asemaansa väärin, se ei ole ok, vaikka ko. kulttuurissa sellainen olisi tavallista.

- Jos joku kysyy miten minulla menee, eikä tosiaan halua kuulla miten minulla menee, se on ok.

- Jos kerron jollekulle miten minulla tosiaan menee, eikä tämä halua kuulla kun kerron miten minulla tosiaan menee, sekin on ok.

- Jos joku tuntee olevansa pakotettu kuuntelemaan tarkkaavaisesti, ja nyökkäilemään avainkohdissa, vaikka asiani ei kiinnostaisi häntä lainkaan, se on ok.

- Jos joku tuntee olevansa pakotettu suojelemaan perheen kunniaa esim. työntämällä tyttärensä ikkunasta, se ei ole ok.

- Jos joku loukkaantuu siitä, etten osoita hänen vanhemmilleen, vaimolleen, lapsilleen tjs. asiaankuuluvaa kunnioitusta, se on ok.

- Jos hän hyppii siitä nenilleni, se ei ole ok.

- Jos jotkut järjestäytyvät ryhmäksi ja alkavat heitellä kivillä minua, poliisia, ambulanssia, palokuntaa, huoltomiehiä tms, se ei ole ok, ja pidän koko viiteryhmää syyllisenä. Jos joku ei pidä siitä, se on ok.

- Jos joku ei halua hakea töitä, tai hankkia itselleen tarvittavia taitoja työn hankkimiseen, se on ok.

- Jos minun pitää maksaa siitä, se ei ole ok.

- Jos jonkun mielestä on hyväksyttävää oveluutta yrittää huijata minua kaupoissa, se on ok.

- Jos joku yrittää huijata minua kaupoissa, se ei ole ok.

- Jos jonkun mielestä kaikkien ihmisten pitäisi uskoa samalla tavalla kuin hän, se on ok.

- Jos joku ihminen yrittää pakottaa toiset mukautumaan uskontoonsa, se ei ole ok.

- Jos jonkin, useampien tai kaikkien em. mainittujen asioiden perusteella minulle muodostuu jälkikäsitys (eli ei ennakkoluulo, vaan paremminkin jälkiviisaus), jostain ihmisryhmästä, se on ok.

- Jos joku ei luota minuun jälkikäsityksieni perusteella, se on ok.

- Jos jotkut ihmiset saavat minun puolestani työntää käsityksensä pimeään paikkaan, sekin ok.

- Jos joku suuttuu siitä, että minun puolestani he saavat työntää käsityksensä pimeään paikkaan, sekin on ok.

- Jos joku moittii minua ja/tai käsityksiäni muille ihmisille, sekin on ok.

- Jos joku astuu lain ulkopuolelle estääkseen käsityksiään joutumasta pimeään paikkaan, se ei ole ok, ja sitten tulee ongelmia, koska en pelkästä ympäristön vaatimuksesta muuta käsityksistäni yhtäkään, en vaikka henki menisi.