News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

Ministeri Anne Berner (2015-2019)

Started by Nuivanlinna, 11.07.2015, 16:50:48

Previous topic - Next topic

repo

Quote from: ApuaHommmaan on 02.03.2019, 15:40:57
Voisiko joku kertoa mikä upside veronmaksajille on siitä, että pääomasijoittajat lähtevät raideprojektiin mukaan? Heille tuleva kiva varma tuotto on hyvä peruste heille. Mikäs hyöty heistä on valtiolle?

Lienee tässä perusidea "vivutus" eli valtion ei tarvitse sijoittaa koko pottia vaan sijoitusriskiä tulevat jakamaan "yksityiset" sijoittajat. Voidaan myös kysyä, onko näissä infrahankkeissa mitään sijoitusriskiä tai ainakin se on hyvin matala ja siksi omiaan houkuttelee sijoittajia.
"Kokoomusvihassa ei ole mitään huvittavaa. Kolmannen polven kokoomuslaisena totesin 2000- luvun alussa, ettei Kokoomusta enää voi äänestää, eikä naurattanut minua yhtään silloin eikä edelleenkään." -- Emo

ApuaHommmaan

Quote from: repo on 02.03.2019, 15:44:22
Muistutan, että Suomessa on merkittävää infraa ihan yksityisomisteisena ja ollut aina, mm. tietoliikenne- ja sähköverkot.

Jotka molemmat ovat taloudellisesti kannattavaa toimintaa. Toisin kuin siltarummutukset ja raiteiden rakentelut.

Koska yritystuissa törmättiin seinään, niin nyt pitää ilmastonmuutoksen varjolla luoda miljardien vuosikustanteiset kusetushimmelit. Näin minä ainakin tuon näen. Hävettäisi olla pääomasijoittajana ottamassa noita lahjoja vastaan. No raha ei haise ja pääomilla ei ole moraalia.
Lisää rahaa kotouttamiseeni.

Laskentanuiva

Quote from: ApuaHommmaan on 02.03.2019, 15:40:57
Voisiko joku kertoa mikä upside veronmaksajille on siitä, että pääomasijoittajat lähtevät raideprojektiin mukaan? Heille tuleva kiva varma tuotto on hyvä peruste heille. Mikäs hyöty heistä on valtiolle?

SUomen Valtio saa nyt lainamarkkinoilta alle 1%: n korolla lainaa joten mietippä sitä....
Yleisesti ottaen pääomasijoittavat haluavat vähintään 5%:n tuoton pääomalleen. Ja Fortumin sähkönsiirto kuulemma tuotti niin vähän varmaa TUOTTOA että se piti myydä pois...

Joku aika sitten lainakorot olivat niin matalat Suomen valtion osalta, että sijoittajat ostivat oblikaatioita vaikka korko oli miinusprosenttinen eli suomi sai  markkinoilta velkaa ja velan korko oli miinusprosenttinen.

Joten vastaan maalaisjärjellä ajatellen :  piiri pieni pyörii ja ainut hyötyjä on pääomasijoittajat. Ensin lainaavat rahaa jollekin Valtion perustettavalle  rataverkko Oy: lle ja lainan korko on vamasti yli tuon prosentin. Sen lisäksi ostavat osuuden tuosta rataverkko oy: stä. Tulevaisuutta ajatellen.

Eli Fortumin temppu tehdään uudestaan, jos niin poliitikot päättävät.
Ensin Oy sitten Oyj ja loppu on historiaa.
Laskennalliset tappiot alkuperäisten omistajien (valtio eli suomalaiset) osalta miljardeja euroja. Sen lisäksi ex-pääomistajat eli suomalaiset saavat maksaa kallista siirtosähköä.


"Monilla on asioihin vain yksi näkemys, vaikka kuinka sanotaan, että ollaan suvaitsevaisia." - Teemu Selänne
(HS 31.1.2017)

ApuaHommmaan

Otetaanpa vielä tuosta tuon tunnin juna Turkuun käsittelyyn.

1.6 miljoonaa matkaa vuodessa ja 1.6 miljardia hintalappu (luultavasti vielä uuden nopeamman radan huolto kalliimpaa). 1000€ /vuosimatka. Jos nyt kuolletellaan tuo vaikkapa 20 vuodessa, niin hintalappua vajaan tunnin nopeutuksesta tulee 50€/matkustaja. Ei mitään järkeä. Tavaraliikenteelle ei mitään merkitystä. Ja vielä jos haluttaisiin nopeampia junia otettaisiin välipysähdykset Kupittaa-Salo-Espoon Keskus ja Pasila pois. Tuon jälkeen olisi jo nyt 1:30:n juna.
Lisää rahaa kotouttamiseeni.

U-käännös

#214
Quote from: ApuaHommmaan on 02.03.2019, 20:09:04
Quote from: repo on 02.03.2019, 15:44:22
Muistutan, että Suomessa on merkittävää infraa ihan yksityisomisteisena ja ollut aina, mm. tietoliikenne- ja sähköverkot.

Jotka molemmat ovat taloudellisesti kannattavaa toimintaa. Toisin kuin siltarummutukset ja raiteiden rakentelut.
...

ApuaHommaan on mielestäni oikeilla jäljillä asian suhteen. Suomen matkustajajunaliikenne on mm. YLEn uutisoinnin (julk. 15.8.2017) mukaan kannattamatonta ilman valtion antamia tukirahoja. Pääomasijoittajat ja ikuisia korkeakorkoisia yrityslainoja Bernerin hankeyhtiöille kauppaavat pankit halunnevat päästä käsiksi näihin Suomen valtion tarjoamiin tukiaisiin. Alla katkelmia YLEn asiaa koskevasta uutisesta. Korostukset omiani.

Quote from:  YLE 15.8.2017
Vapautuvassa junaliikenteessä odottaa muhkea siivu veronmaksajien rahaa, mutta myös tulosta rasittavia velvollisuuksia

Junien matkustajaliikenne nojaa Suomessa valtion tukeen.

Kun rautateiden matkustajaliikenne avataan kilpailulle vuoteen 2026 mennessä, liikennettä havittelevilla toimijoilla on edessään erikoinen tilanne.

Vaikka tällä hetkellä yksinoikeudella liikennettä harjoittavan VR:n matkustajamäärät ovat olleet viime aikoina tuntuvassa nousussa, junaliikenne tarvitsee Suomessa edelleen paljon yhteiskunnan tukea.

Jotkut VR:n reiteistä ovat kannattavia, mutta liikenne- ja viestintäministeriö eli valtio maksaa VR:lle, jotta tämä pitää yllä taloudellisesti kannattamattomia yhteyksiä.
...
Valtion VR:lle maksamat tuet ovat huomattavia. Sopimus vuosille 2016–2019 on suuruudeltaan runsaat 109 miljoonaa euroa. Vuosittain liikennöinnistä maksettava korvaus on näin ollen 27,4 miljoonaa. [...]
...
Valtio kuitenkin myös pakottaa VR:n ajamaan tappiollisia junareittejä niin sanotulla velvoiteliikenteellä. Velvoiteliikennettä koskevaan sopimukseen kuuluu yli kymmenen reittiä. [...]

Velvoiteliikenteen hoitamisen on arvioitu maksavan VR:lle noin 20 miljoonaa euroa, ja yhtiö on myöntänyt sen rasittavan tulosta. Velvoiteliikenteestä ei makseta mitään korvausta, vaan sitä pitää ajaa omalla kustannuksella.

VR:n matkustajaliikenteen tulos oli viime vuonna noin 17 miljoonaa euroa, eli reittiliikenne tuottaa tappiota [jos mainittu 27,4 M€:n vuosittainen valtiontuki huomioidaan laskussa].

Nähtäväksi siis jää, miten mahdolliset tulevat kilpailijat saavat reittiliikenteensä kannattavaksi.

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) sanoi viime viikolla, että valtio kilpailuttaa junareiteille käyttöoikeussopimuksia, joihin sisällytetään edelleenkin nykyisen kaltaista osto- ja velvoiteliikennettä.

Koko uutinen: https://yle.fi/uutiset/3-9776642 (Uutisessa myös kartta osto- ja velvoiteliikenteen piiriin kuuluvista rataosista.)

Aidosti (markkinaehtoisesti) kannattavia henkilöliikenteen junavuoroja löytyy oikeastaan vain Etelä-Suomesta (johon Bernerin yksityistämishankkeet kohdistuvat). Pääkaupunkiseudun lisäksi Tampere-Jyväskylä- ja Helsinki-Oulu-välin matkustajajunat lienevät aidosti kannattavia YLEn kartan perusteella. Tästä huolimatta jopa joitakin pääkaupunkiseudun matkustajajunavuoroja valtio on joutunut tukemaan rahallisesti, koska pelkät lipputulot eivät kattaisi liikenteestä aiheutuvia kustannuksia operaattoreille.

Tähän asti valtion tukiaisia saaneita rautatieoperaattoreita ovat olleet vain VR-yhtymän jäsenet, joten valtion antama tukiraha on edes osittain palautunut takaisin valtion kassaan VR:n maksamina osinkoina. Uudet yksityiset rautatieyhtiöt (junia ajavat operaattorit & raiteita rakennuttavat hankeyhtiöt) saanevat tulevaisuudessa VR:n tavoin suoraa tukea valtiolta mm. ostopalveluliikenteen muodossa, jotta firmat pysyisivät omistajilleen kannattavina. Yläpuolen uutisessa mainittua, puhtaasti tappiollista velvoiteliikennettä yksityisomisteiset firmat karttanevat loppuun asti. Ohessa PDF-linkki LVM:n julkaisuun vuodelta 2017, johon on listattu velvoiteliikenteen piiriin kuuluvat junavuorot: https://www.lvm.fi/lvm-site62-mahti-portlet/download?did=240509

[Edit: oikolukua, yksi korostus lisää ja virhe korjattu]

Kari Kinnunen

Näissä perneröinneissä on juurikin se monopolien yksityistämisen ongelma. Tottakai kokkareet sun muut kepulit libertaristit kusevat hunajaa jos pääsevät omistamaan ja hinnoittelemaan monopolin joka on enemmän tai vähemmän välttämätön.

Kilpailu ei todellisuudessa onnistu näissä. Koitappa rakentaa kilpaileva rautatieverkko, tieverkko tai vaikka se sähköverkko. Langattoman itse asiassa voi rakentaa.

Perneröinnit ovat oikeastaan tavallisten tallaajien maksamien verojen siirtoa pernereille, kokkareille sun muille kapitalismikiimaisille korporaatiokepuleille libertaristeille.

U-käännös

#216
Seura-lehti (27.2.2019) kohdistaa erittäin kovaa kritiikkiä ministeri Anne Bernerin Suomi-rata-hankeyhtiöön: Seuran tekemien laskelmien mukaan hanke johtaisi toteutuessaan Tampere–Helsinki-välin junalippujen huimaan hinnankorotukseen: hinnat saattaisivat jopa tuplaantua nykyisestä!

Lehti nostaa Helsingin Sanomien (26.2.2019) tavoin esiin myös Suomi-radan omituiset kassavirtalaskelmat: Yhtiön tuloista valtaosa menisi ikuisiksi suunniteltujen lainojen korkokuluihin (HS 26.2.2019, tiivistelmä täällä) ja loput annettaisiin omistajille osinkoina. Bernerin PowerPoint-kalvoon listatut yhtiön tulonlähteet kuulostavat journalistin korviin oudoilta: mitä on esim. "nopeutusmaksu"? Lisäksi radan kulumisesta aiheutuvia poistoja (125 M€ per vuosi) ei ole Seuran(kaan) mukaan huomioitu laskelmissa ollenkaan, joten yhtiö olisi koko elämänsä ajan tappiollinen. Tällaisessa tilanteessa osinkojen maksaminen omistajille olisi Seuran mukaan vastoin osakeyhtiölakia. Ministeriö ei ole suostunut luovuttamaan medialle tarkempia laskelmia hankkeesta.

Alla katkelmia Seuran artikkelista. Korostukset omiani. Ilmastonmuutoksen vastustaminen Sipilän hallituksen yksityistämisstrategialla on käymässä kalliiksi vähintään pääkaupunkiseudun junamatkustajille...

Quote from: Seura, 28.2.2018
Kaatuuko rataverkon uudistuksen lasku junamatkustajien maksettavaksi? Valtion budjettiin tarvittavat miljardit eivät mahdu

Liikenneministerin kaavailemat uudet ratayhtiöt siirtäisivät miljardi-investointinsa junalippujen hintoihin. Silti yhtiöt pyörisivät tappiolla – joten kuka hyötyy raideliikenteen uudistuksista?

...
Talouspoliittinen ministerivaliokunta oli juuri hyväksynyt Bernerin hankeyhtiömallin raideliikenteen miljardi-investointien toteutustavaksi. Nyt [1.2.2019] asiaa esiteltiin medialle, mutta monet mallin perusteluista jäivät auki.

Raideliikennettä ja rataverkkoa pitää uudistaa, mutta siihen tarvittavat miljardit eivät mahdu valtion budjettiin. Sen vuoksi budjettirajoitteita on tarkoitus kiertää Bernerin lempitavalla: ratahankkeita varten perustettavilla uusilla yhtiöillä.
...
Alunperin näiden yhtiöiden piti olla ensisijaisesti valtion ja kuntien omistuksessa. Kuitenkin nyt Bernerin mallissa mukaan ratahankkeisiin tavoiteltaisiin voimakkaasti myös pääomasijoittajia.
...
"Suomi-radalla" Berner tarkoittaa Helsinki–Tampere-välin kehittämistä kahdella jättihankkeella.
...
Rahaa tähän tarvitaan alustavien arvioiden mukaan 5,5 miljardia euroa.

Valtion olisi tarkoitus investoida summasta vain pieni osa. [...]
...
Tulevan Suomi-Rata Oy:n tulovirtoja Berner avasi tiedotustilaisuudessa vain yhden kalvon verran.

Pyysimme Bernerin pankkiiriliike Icecapitalilla teettämiä laskelmia nähtäväkseen, mutta niitä ei luovutettu. Ministeriö vetoaa liikesalaisuuteen ja hankkeen keskeneräisyyteen.
...
Yhtiön menot koostuisivat pääosin sen ottamien miljardilainojen koroista. Niihin kuluisi noin sata miljoonaa euroa vuodessa.

Tulot taas olisivat erilaisia käyttömaksuja, joille esittelykalvossa oli kehitetty useita virtaviivaisia nimiä: "lentoasemamaksu", "nopeutusmaksu", "ratamaksu" ja "investointimaksu".

Näistä maksuista kerättäisiin kaikki lainakorkoihin vaadittavat miljoonat.

Yhteistä eri maksuille on se, että ne päätyvät radan käyttäjien, junamatkustajien maksettavaksi.
...
Bernerin esityksen mukaan Helsinki-Hämeenlinna-Tampere –radalla tehtäisiin 6,5 miljoonaa matkaa vuodessa.
...
Tällä hetkellä Helsinki–Tampere-junalippu maksaa 14–25 euroa.

Jos korkomenot eli sata miljoonaa euroaa pitää kerätä käyttömaksuilla, lipun hinta voisi nousta keskimäärin 15 eurolla.

Jos matkojen määrä vähenee nykyisestä hinnanmuutosten takia, korotuspaineet ovat vieläkin kovempia.
...
Ministerin [Bernerin] esityksen mukaan yhtiö alkaisi maksaa omistajilleen osinkoa jo vuonna 2035.

Sitä Anne Berner ei selittänyt, miten miljardiveloissa oleva yhtiö, jonka tulot hädin tuskin riittävät lainojensa korkojen maksuun, voisi maksaa kenellekään osinkoa.

Ennen jaettavien voittojen syntymistä yhtiön tulojen pitäisi kattaa myös radan kulumisesta aiheutuvat poistot.

Yleisesti käytetyllä 40 vuoden poistoajalla viiden miljardin investoinnin poistot olisivat 125 miljoonaa euroa vuodessa.

Huimilla ratamaksuillakin yhtiöt olisivat siis raskaasti tappiollisia.

Osingonmaksu olisi tuolloin vastoin osakeyhtiölakia.

Koko juttu: https://seura.fi/asiat/ajankohtaista/kaatuuko-rataverkon-uudistuksen-lasku-junamatkustajien-maksettavaksi-valtion-budjettiin-tarvittavat-miljardit-eivat-mahdu/

[Edit: muotoiluvirhe, korostettu HS:n mainitsemaa lainojen lyhentämättömyyttä]

n.n.

Quote from: U-käännös on 05.03.2019, 21:06:33
Lehti nostaa esiin myös Suomi-radan omituiset kassavirtalaskelmat: Yhtiön tuloista valtaosa menisi lainakorkojen maksuun
Onko tässä ns. Attendo/Esperi-juksaus, jossa yhtiön rahat siirretään korkomaksuina ja lainalyhennyksinä ulkomaille, jotta vältetään veroja?
"Jos olet aina ollut sitä mieltä, että sääntöjen tulee kohdella kaikkia samalla tavalla ja kaikkia tulisi arvioida samoilla kriteereillä, sinua olisi pidetty 60 vuotta sitten radikaalina, 30 vuotta sitten liberaalina, mutta tänä päivänä rasistina." -Thomas Sowell

dothefake

Ja kansahan matkustaisi innokkaasti tuplahinnoilla? Vai lisääntyisikö sähköautoilu? Tuskin, dieselihiace alle ja matka taittuisi näppärästi.
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

ApuaHommmaan

#219
Ei kaadu kustannukset matkustajlle. Tämä koska kuluttaja tekee tällä hetkelläkin oman arvionsa parhaasta kulkuneuvosta paikasta toiseen. Bussi Turku-Helsinki on kymmenen euroa, ja juna voi olla sitä hiukan hintavampi säilyen kilpailukykyisenä, koska penkit niissä ovat mukavammat. Muutaman euron. Ei enempää.

Vaikka junayhteys nopeutuisi puoli tuntia, niin useimmille matkustajille tuo ei olisi kuin ihan korkeintaan vitosen arvoinen asia.

Pääomasijoittajille luvataan noissa luultavimmin takuutuotto. Eli pääomasijoittaja voi vaan tienata ja veronmaksaja voi vaan hävitä. Esimerkiksi VR:lle on kerrytetty melkoiset omaisuusmassat vuosikymmenten saatossa, kun on pelattu tätä tuttua kaikki rahat on ihan loppu peliä (jolloin paniikin maksimileitsomiseksi pitää häivyttää omaisuudet ulos valtion kassasta). Kokoomuksella on luultavasti halu siirrättää nuo rahamassat yksityisiin omistuksiin.
Lisää rahaa kotouttamiseeni.

BarkAtTheMoon

Bernerin tehtävä oli sama kuin kokoomuksen, imuroida kaikki raha mitä voi ja muuttaa maa orjatyyppiseksi malliksi josta halpaa työvoimaa saa aina kun tarvitsee ja pahempaa.

Suomessa, huomioiden maan yleisellä tasolla perusinfra on pakko pitää valtion käsissä. Jostakin syystä tämä ei ole valtiota viime aikoina kiinnostanut. Olkoonkin että Suomessa on valtavasti ministeriöiden todella kovapalkkaisia virkamiehiä, puhumme siis kymmenistä tuhansista, ehkä joku muukin kiinnostuisi näistä ja mitä tekevät koska ainakaan oikeusministeriössä pyydetään konsultit heti apuun. Ehkä turhia ihmisiä ja muuallakin?. Tie-ja rataverkko, sähkö ja vesi, tv/nettiliikenne ken ei tajunnut. Pitäisi olla jokaikiselle päivänselvää varsinkin pienessä maassa jossa oikeasti kilpailua ei tule löytymään

Elämme oikeasti perkeleellisessä kusetuksessa josta Ylen kautta itse maksamme, kieroutuneimpia dystopioita kiitos Jouko Jokisen/Yle ja knit





U-käännös

Ministeri Berner vastasi HS:n mielipidepalstalla HS:n aiempaan kirjoitukseen (26.2.2019), jossa pureuduttiin Suomi-rata-hankeyhtiön outoihin lainajärjestelyihin. Berner vetoaa, että Suomi-radan kassavirtalaskelma (ylempänä liitteenä) oli luonnos, joka voi muuttua. Ikuiseksi tarkoitettuja lainoja ei Bernerin mukaan tarvitse ottaa liikepankeilta: Hankeyhtiön omistajina toimivat kunnat voisivat tarjota yhtiölle pääomalainoja, joita ei maksettaisi takaisin. Bernerin mukaan olisi myös mahdollista, että Suomen valtio lainaisi hankeyhtiölle rahaa ottamalla hanketta varten matalakorkoista valtionlainaa. Berner myös torppaa kirjoituksessaan mediassa esitetyt väitteet, että Suomi-rata-hankeyhtiö laiminlöisi radan kunnossapidon.

Samalla Berner avasi kansantajuisemmin Suomi-radan tulonlähteitä. Selvisi, että kiinteistövuokratuottojen sekä matkustajilta & junia ajavilta yhtiöiltä perittävien maksujen ohella hankeyhtiön omistajat maksaisivat erilaisia vastikkeita yhtiölle, jotta junalippujen hinnat eivät karkaisi mahdottomiksi.

Mitä Berner jätti kirjoituksessaan kertomatta? Hän ei ollenkaan käsitellyt Valtioneuvoston tilaisuudessa 1.2.2019 esitettyjä median huolia (videolinkki), että valtion omistama Suomi-radan osuus voidaan koska tahansa myydä ulkomaisille sijoittajille. Lisäksi Berner jätti käsittelemättä Suomi-radan osinkojen maksuaikataulut, jotka Seura (28.2.2018) kyseenalaisti uutisessaan.

Alla keskeiset osat Bernerin kirjoituksesta. Korostukset omia.

Quote from: Ministeri Anne Berner, Helsingin Sanomat, 2.3.2019
Ministeri Anne Berner: Hankeyhtiöiden rahoitusmalli on harkittu

Operointivaiheessa hankeyhtiön tulovirta muodostuisi matkustajilta ja liikenteen operaattoreilta perittävistä maksuista, kiinteistöistä saatavista vuokratuotoista sekä määräaikaisista omistajilta perittävistä vastikkeista.

...
Suomi-radan ja Turun tunnin junan käynnistysvaihe rahoitetaan omistajien yhtiöille antamin pääomituksin. Omistajat voivat myöhäisemmässä vaiheessa sijoittaa hankeyhtiöön myös kiinteistöomaisuutta. Sitä hyödyntämällä yhtiöt saisivat vuokratuottoja.

Operointivaiheessa hanke­yhtiön tulovirta muodostuisi matkustajilta ja liikenteen operaattoreilta perittävistä maksuista, kiinteistöistä saatavista vuokratuotoista sekä määrä­aikaisista omistajilta perittä­vistä vastikkeista. Tässä kokonaisuudessa lipun hinta muodostuisi kilpailukykyiseksi suhteessa muihin liikkumispalveluihin.

Suomi-radan hankeyhtiön kassavirrasta on tehty julkisuudessakin esillä ollut kassavirtalaskelma. Kyseessä on havainnollistava esimerkkilaskelma, ei yhtiön lopullinen kassavirtamalli. Myös Helsingin Sanomien kirjoituksessa kiinnitettiin huomiota ­tähän kassavirta­laskelmaan, jonka mukaan ­yhtiö ei lyhentäisi lainojaan ­ollenkaan.

Pääsääntöisesti yhtiöillä on sekä velkaa että omaa pää­omaa. Julkisuudessa on esitetty, että hankeyhtiöiden tulisi ­ottaa lainaa valtiolta, koska valtio saa lainarahaa paremmilla ehdoilla kuin yhtiö. Tämäkin on mahdollista.

Yhtiön omistajina olevat kunnat voivat myös myöntää yhtiölle pääomalainaa, jota ei ole tarkoitettu maksettavaksi takaisin. Yhtiön näkökulmasta tällainen laina on omaa pääomaa.
...
On yhtiön hallituksen ja operatiivisen johdon tehtävä järjestää velkarahoitus mahdollisimman edullisesti.
...
Helsingin Sanomien kirjoituksessa epäiltiin, että rataverkon ylläpitoon ja parannusinvestointeihin ei ole varattu riittävästi rahaa ja että vuonna 2070 hankeyhtiöllä olisi taseessaan huonokuntoinen rata.

Tämä huoli on turha, sillä ­rataverkon ­ylläpito on yksi keskeisimpiä hankeyhtiön tehtäviä. Yhtiön etu on varmistaa, että verkon palvelutaso pysyy hyvänä. Omistajien tulee tätä myös ­yhtiöltä edellyttää.
...
Koko kirjoitus: https://www.hs.fi/mielipide/art-2000006019667.html

En lukemani perusteella koe, että Bernerin yksityistämisprojektit toisivat valtiolle tai junamatkustajille mitään lisäarvoa tai rahallista säästöä verrattuna VR-yhtymään. Valtion osittain omistamien hankeyhtiöiden hallituksiin voisi tosin avautua monia uusia pakastevirkoja poliitikoille. Voisiko tämä seikka olla keskeinen hankeyhtiöittämisen kulmakivi?

MiljonääriPlayboy

Erinomainen tiivistelmä Berkeleen "ansioista". Finaviat, Lastensairaalat, väyläyhtiöt, veroparatiisiyhtiöt. Kaikki puljaukset yhdessä CV:ssä. Entinen Ylen (!!) toimittaja Seppo Konttinen. Kai se sokea kanakin välillä sitten löytää jyvän? Lainaan pätkän, suosittelen lukemaan loput linkistä.

https://www.paivanlehti.fi/ministeri-anne-berner-ensimmainen-suomen-hallituksen-jasen-veroparatiisiyhtiossa/
Quote
Ministeri Anne Berner – ensimmäinen Suomen hallituksen jäsen veroparatiisiyhtiössä

Bisnesministeri Anne Bernerin ura on täynnä epäonnistuneita päätöksiä, joiden määrälle ei löydy kilpailijaa aikaisempien ministerien tekemisistä. Veronmaksajille tämä on tullut kalliiksi, koska rautarouva on noudattanut toimissaan ohjetta, jonka mukaan voitot yksityistetään ja tappiot sosialisoidaan koko kansan maksettavaksi oman edun nimissä.

Ja muistakaa vaaliuurnilla: KAIKKI, siis AIVAN KAIKKI Berkeleen veivaukset tapahtuivat Keskustan ja Kokoomuksen hyväksynnällä ja suojeluksessa. Vuosikausia. Veikkaan, että tätä faktaa yritetään urakalla häivyttää unholaan tässä lähipäivinä.
PolPolle tiedoksi:
A) kaikki kirjoittamani on sarkasmia
B) Vous êtes des collaborateurs

Rauno Murju

Sipilä jatkaaa toimitusministerinä eduskunnan hyväksymisen jälkeen ja jolla on edelleen valtuudet omistajaohjaukseen mm. Vaken suhteen. Sen lisäksi Bernerin nimitys SEB pankkiin alkaa yllättäen vasta vaalien jälkeen.

Do the math vai olenko vainoharhainen?

pyrokatti

Onko Berner nyt hallituksen kaaduttua vapaa ottamaan SEB pankin pestin vastaan jo maaliskuussa? Tilannehan on nyt periaatteessa sama kun vaalien jälkeen kun hallitus jättää eronpyynnnön.
Kari Suomalainen: "Niin hassua ei pilapiirtäjä keksi, ettei se myöhemmin olisi täyttä totta."

U-käännös

#225
Ministeri Anne Bernerin masinoimat rataverkon yksityistämisprojektit laitettiin – yllättävää kyllä – jäihin eduskuntavaalien ajaksi Sipilän hallituksen kaatumisen johdosta. Uusi eduskunta pääsee lähiaikoina päättämään, perustetaanko omituisilla laina-, omistus- ja vastikejärjestelmillä tunnetuiksi tulleita ratahankeyhtiöitä (Suomi-rata, Tunnin juna & Itärata).

Hankeyhtiöiden emoyhtiö Pohjolan Rautatiet Oy (Oy Suomen Rata Ab) on kuitenkin jo perustettu. Jää nähtäväksi, uskaltaako uusi eduskunta enää perua "berneröintiä", kun hankeyhtiöittäminen on saatu jo näin hyvin alulle.

VR-yhtymän pilkkomiseen Sipilän hallituksen ero ei kuitenkaan vaikuta. VR lohkotaan Bernerin suunnitelman mukaisesti lähiliikennekalustoa (Sm2- ja Sm4-junat) vuokraavaksi kalustoyhtiöksi ja Etelä-Suomen asemat sekä varikkotoiminnan omistavaksi kiinteistöyhtiöksi. (Kalustopankin ja kiinteistöyhtiön perustaminen mahdollistavat, että yksityiset rautatieoperaattorit pääsevät edullisesti mukaan Suomen raideliikennemarkkinoille.)

Alla katkelmia Uuden Suomen aihetta koskevasta uutisesta (julk. 14.3.2019). Korostukset omiani. Uutiskatkelman alapuolella lisäksi Bernerin PowerPoint-esityksestä dia, joka käsittelee VR:n tulevaa pilkontaa.

Quote from:  Uusi Suomi, 14.3.2019
Näin Sipilä perusteli Anne Bernerin jatkoa – Nyt Sipilän ero jäädyttää jättihankkeen

[...]Torstaina vahvistui, että Sipilän ja hänen hallituksensa ero pysäyttää osittain ratayhtiön edistämisen.

Valtioneuvosto perusti helmikuussa Pohjolan Rautatiet Oy:n (ent. Oy Suomen Rata Ab) ja pääomitti sitä 100 miljoonalla eurolla. Liikenneministeriö kuitenkin tiedotti torstaina, että Pohjolan Rautatiet Oy:n tytäryhtiöiden perustaminen siirtyy seuraavan hallituksen päätettäväksi.
...
Tiedotteen mukaan liikenne- ja viestintäministeriö voi jatkaa Suomi-radan ja Turun tunnin junan mahdollistavien hankeyhtiöiden valmistelua, "mutta yhtiöiden osakassopimukset hyväksyy seuraava hallitus". Pohjolan Rautatiet Oy voi puolestaan perustaa Rail Baltica -yhtiön, kalustoyhtiön ja kiinteistöyhtiön.
...
"Suomi-rataa ja Turun tunnin rataa edistävien tytäryhtiöiden osakassopimukset on neuvoteltu jo valmiiksi yhdessä Helsingin, Tampereen, Vantaan, Espoon ja Turun kanssa. Suomi-radan osakassopimus olisi mahdollistanut Hämeenlinnan, Riihimäen ja muiden kaupunkien liittymisen mukaan sopimukseen", sanoo ministeri Berner tiedotteessa.

"Rahoitus yhtiöiden käynnistämiseen olisi ollut valtiolta ja kunnilta yhteensä 30 miljoonaa euroa Suomi-radan osalta sekä 20 miljoonaa euroa Turun tunnin junan osalta."

Linkki koko uutiseen: https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/274589-nain-sipila-perusteli-anne-bernerin-jatkoa-nyt-sipilan-ero-jaadyttaa-jattihankkeen

Alapuolen liitetiedoston lähde: https://valtioneuvosto.fi/live?v=/vnk/government/tiedotustilaisuus-hankeyhtioista-ja-raideliikenteen-kilpailun-edistamisesta (video julk. 1.2.2019)

[Edit: pari tarkennusta]



Rauno Murju

^ Asiahan ei minulle tietysti kuulu mutta minkä helvetin takia näihin julkisen vallan hankkeisiin tungetaan aina mukaan tuota lapsellista kättelygrafiikkaa sun muuta sontaa? Ihan kuin se vaikuttaisi monopolitilanteessa käyttäjän ostopäätökseen?

HDRisto

^Kättä päälle = asia on sovittu eikä enää peruta mitään, maksoi mitä maksoi.

U-käännös

Puolueet ovat alkaneet ottaa kantaa, miten ministeri Anne Bernerin (kesk) aloittamaa ja vaalien ajaksi jäihin laitettua raideliikenteen hankeyhtiöittämistä pitäisi jatkaa. Antti Rinne (sd) vastustaa kaikkein voimakkaimmin pääomasijoittajien mukanaoloa hankkeissa. Samalla Rinne priorisoisi Helsingin Pisararadan keskeisimmäksi kohteeksi. Lisäksi hän kehittäisi Kouvola–Kotka-rautatietä (US 25.3.2019). Li Anderssonille (vas) kelpaa Bernerin hankeyhtiömalli tietyin varauksin. Hän nostaisi Turku–Helsinki-yhteyden ykköskohteeksi. Sofia Vikman (kok) kannattaa Bernerin mallia ja toivoo hankeyhtiöittämisen pikaista täytäntöönpanoa. Vihreiden Iiris Suomela ja Olli-Poika Parviainen haluavat nostaa puolestaan Helsinki–Tampere-välin kiireisimmäksi projektiksi. Ohessa uutisista löydettyjä kannanottoja asiaan.

Antti Rinne (sd):
Quote from: Aamulehti, 25.3.2019
...
–  Olen ihan tyytyväinen, että ratayhtiöiden valmistelu pysähtyi hallituksen eroon. Mielestäni se olisi mahdollistanut sen, että julkista omaisuutta siirtyy bisneksen teon puolelle. [sanoo Antti Rinne]
...
Isoista ratahankkeista Rinne toteuttaisi ensimmäisenä Helsingin keskustaan suunnitellun, maan alla kulkevan Pisararadan, jolla purettaisiin päärautatieaseman ruuhkaa. Viimeksi Sdp ajoi Pisararataa ja kokoomus vastusti, kun puolueet olivat samassa hallituksessa.
...
– Haluamme raideliikenteen kaikkien käyttöön ilman, että matkustamisen hinta asettuu esteeksi. Sipilän hallituksen mallissa yksityinen sijoittaja pääsisi tienaamaan verorahoin rakennetulla rataverkolla, Rinne sanoo.
...
Linkki: https://www.aamulehti.fi/a/f3d7aea7-4828-46ac-a231-6c7d0d1a7c34?c=1522737894164


Li Andersson (vas):
Quote from: Uusi Suomi, 25.3.2019
...
Vasemmistoliiton puheenjohtaja Li Andersson ei tyrmää erillisten hankeyhtiöiden perustamista uusille ratainvestoinneille. Sen sijaan yksityisen rahan mukaan tulemisen suhteen hän on selvästi kriittisempi.

"Suhtaudun varauksella tähän yksityiseen rahoitukseen ennen kaikkea siksi, että yksityisellä rahalla on kovempia tuottovaatimuksia. Siinä helposti käy niin, että jos tuottovaatimukset ovat kovia, se näkyy lippujen hinnoissa, jolloin ei saada ehkä niin suurta siirtymää matkustajamääriin kuin oli tarkoitus", Andersson sanoo.
...
"Mikäli käytetään tätä hankekohtaista yhtiömallia siihen, että kerätään yhteen kuntien ja EU:n julkista rahoitusta, niin pidän sitä ihan järkevänä", Andersson toteaa.
...
Turkulainen Andersson aloittaisi Turun Tunnin junasta, mutta korostaa puolueen kannattavan kaikkia raideinvestointeja ja niiden volyymien kasvattamista.
...
Linkki: https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/275523-antti-rinteen-junakommenteista-hammennys-li-andersson-raideyhtiomalli-voi-olla


Sofia Vikman (kok):
Quote from:  Uusi Suomi, 25.3.2019
...
Kokoomuksen pirkanmaalainen kansanedustaja Sofia Vikman puolustaa ratayhteyksiä tiedotteessaan.

Vikmanin mukaan nyt käynnistynyt, Bernerin aloittama hankeyhtiömalli mahdollistaa Suomi-radan etenemisen nopeasti.

"Tätä kehitystä ei ole syytä jarruttaa, sillä radanvarren kaupungit odottavat nopeampia yhteyksiä", Vikman linjaa.
...
Linkki: https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/275522-ottakaa-time-out-puolueen-paketti-oikeasti-hajoamassa-sdplle-kova-ryopytys-ex


Olli-Poika Parviainen & Iiris Suomela (vihr):
Quote from:  Uusi Suomi, 25.3.2019
...
"[Tampereen] Tunnin junan valmistelun viivästyminen hallituksen hajoamisesta johtuen on todella ikävää. Asiaan palattava viipymättä vaalien jälkeen", Parviainen kirjoittaa Twitterissä.

Myös Tampereen kaupunginvaltuuston varapuheenjohtaja Iiris Suomela (vihr) kyseenalaistaa Rinteen ratahankkeille asettaman tärkeysjärjestyksen.

"Jutussa Rinne nostaa esiin pisararadan ja Kotkan mutta ei ainuttakaan panostusta päärataan. Missä ovat SDP:n prioriteetit", hän kysyy.
...
Linkki: https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/275510-antti-rinteen-junapuheista-ihmetys-sdp-tyrmaa-anne-bernerin-raidemallin

Tulevan hallituksen näkemys Bernerin hankeyhtiöittämisen lopullisesta toteutustavasta ja raidehankkeiden priorisoinnista tulee selvästi olemaan kovan väännön takana. En löytänyt perussuomalaisia kannanottoja asian suhteen.

guest15036

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006048806.html

QuoteKommentti: Kiitos sinulle Anne Berner – jos talviaika voittaa, unohtakaamme ihanat valoisat kesäyöt!

EU-parlamentti päätti tänään, että kellojen siirtely on pian historiaa. Tätähän me olemme odottaneet – vai olemmeko sittenkään, kysyy Ilta-Sanomien toimittaja Katri Utula.

(...)

Jos liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin vakaasti ajama talviaika voittaa, se tarkoittaa käytännössä sitä, että jatkossa kesäillat pimenevät jo ennen aikojaan: hyvästi heinäkuun valoisat mökki-illat ja elokuun ihanat rapujuhlat.

Kesäinen aamuvalo sen sijaan sukeltaa verhojen raosta jatkossa niin aikaisin kasvoihin, että koko Suomi on hereillä viimeistään neljältä aamuyöstä.

Kiitos siitä teille unitutkijat, jotka toivotte suomalaisille vähemmän unihäiriöitä.

Ja kiitos siitä sinulle Anne Berner, joka perustelet asiaa arvopaperimarkkinoiden toimivuudella – juuri sillä, josta monet hyvinvointi- ja urheilualan vaikuttajat varoittivat meitä.

Markkinatalous ei saisi missään nimessä olla se peruste, jolla tämä päätös kaamosmasennuksesta, mielenterveysongelmista ja liikkumattomuudessa kärsivässä pohjolassa pitäisi tehdä.

Liikkuuko Anne Berner iltaisin ulkona? Ymmärtääkö hän lainkaan, millaisia vaikutuksia sillä on, jos Etelä-Suomessa on jopa 400 tuntia vähemmän valoisaa, aktiivista ilta-aikaa vuodessa?

Berner siis ilmoitti helmikuussa, että parhaimpana vaihtoehtona pysyväksi ajaksi valtioneuvosto pitää talviaikaa.

(...)

Skeptikko

#230
Maaseudun Tulevaisuus: Anne Berner ja Juha Sipilä - rajuja väitteitä
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/a16f6553-b0f0-4d81-b1f1-304f9be366ac

QuoteMaaseudun Tulevaisuus on julkaissut artikkelin, jossa keskustan sisällä olevat hahmot arvostelevat kovin sanoin puolueen puheenjohtajaa Juha Sipilää.

Yksi kansanedustaja kertoo, kuinka Sipilä vähätteli eduskuntaryhmää ja "halvaannutti avoimen keskustelun" viime hallituskaudella.

– Ryhmäkokouksissa Sipilä hermostui, jos joku kritisoi suoraan hallituksen tai hänen toimiaan, kansanedustaja kertoo.

Artikkelin mukaan Sipilä myös lopetti tervehtimästä, jos häntä kritisoi.

– Henkilö oli hänelle sen jälkeen kuin ilmaa, yksi puolueen kansanedustajista kertoo.

Artikkelissa nousee esille myös väitteitä liikenne- ja viestintäministerinä toimineen Anne Bernerin erityiskohtelusta.

Maaseudun Tulevaisuudessa yksi eduskunnassa huhtikuun vaaleissa pudonnut kansanedustaja sanoo, että Sipilä uhkasi lähteä itsekin, jos Berner menee vaihtoon.
...
– Sipilä jopa sitoi oman jatkonsa Berneriin. Suljettujen ovien takana Bernerin toiminta koetteli ministerivastuun ja laillisuuden rajoja.

Miksi Sipilä oli hirttäytynyt niin voimakkaasti Berneriin? Sinällään mielenkiintoista kuinka Sipilällä tuntuu olevan ainakin politiikassa modus operandina erolla uhkailu. Onkohan erolla uhkailu käytössä hänellä politiikan ulkopuolellakin yleisesti?

Sisäpiiri kertoo pelon ilmapiiristä Juha Sipilän keskustassa: "Ryhmässä joutui sivuraiteelle, jos uskalsi esittää pientäkään arvostelua" - Maaseudun Tulevaisuus
https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/politiikka/artikkeli-1.433053

QuoteKeskustan kansanedustajan mukaan puheenjohtaja vähätteli eduskuntaryhmää, ja halvaannutti siten avoimen keskustelun viime hallituskaudella.

"Ryhmäkokouksissa Sipilä hermostui, jos joku kritisoi suoraan hallituksen tai hänen toimiaan. Eduskuntaryhmän pitäisi ohjata ministeriryhmää, mutta nyt asetelma kääntyi toisin päin."

"Sipilä tuntui halveksuvan 'pikkuasioiden' kanssa kipuilevia kansanedustajia, vaikka monet näistä pikkuasioista olivat maakuntien keskustalaisille valtavan tärkeitä."

Useampi keskustalainen nykyinen ja entinen kansanedustaja katsoo, että Sipilä hyljeksi aluepolitiikkaa ja pienituloisten asioiden hoitamista.
...
"Kun yritettiin saada muutosta aikaan politiikassa, kaikki pysähtyi Sipilään. Kesken hallituskauden olisi ehdottomasti pitänyt tehdä ministerikierrätys, jotta puolueen profiilia olisi saatu nostettua. Sekään ei ollut mahdollista, kun Sipilä uhkasi lähteä itsekin, jos Anne Berner menee vaihtoon."

"Sipilä olisi ehdottomasti pitänyt vaihtaa jo viime kesänä Sotkamossa, ja samalla kertaa Berner pois ministerin paikalta", vaaleissa pudonnut edustaja summaa.

Moni Sipilään tyytymätön nostaakin esiin liikenne- ja viestintäministerinä toimineen Anne Bernerin erityiskohtelun.

"On ihmetelty kovasti, että miksi Bernerillä on ollut veto-oikeus. Hänhän on saanut vapaasti esittää mitä haluaa, ohi puolueohjelman ja puoluekokouspäätösten", pohjoissuomalainen keskustavaikuttaja paheksuu.

"Ei-keskustalainen Berner on saanut romahduttaa kannatusta vapaasti Sipilän suojeluksessa."
...
"Sipilän suosikki, suurpääoman kahlitsija Berner on suurimpia syitä siihen, miksi keskustalainen kansanliike on tänä päivänä näin hirvittävässä ahdingossa."
...
Raivokkaasta kritiikistä huolimatta Sipilällä on edelleen kannatusta puolueen sisällä.

"Ihmettelen kovasti näitä puheita Juhan omavaltaisesta johtamisesta. Ihan höpöjuttuja saa lukea lehdistä siitä, miten Sipilä muka jyrää oman tahtonsa läpi eikä kuuntele muita", eduskunnasta viime vaaleissa pudonnut keskustalainen sanoo.
...
Istuva keskustalainen kansanedustaja katsoo, että Sipilällä on ollut kehnoja avustajia.

"En pistäisi nykytilannetta kokonaan Sipilän piikkiin. Siellä on ollut vääränlaiset taustavoimat korvaan kuiskuttelemassa."
...
"Kun hän ilmoitti, että keskustan säännöt oikeuttavat hänet päättämään ministerivalinnoista, hän joko valehteli tai sitten ei ole koskaan lukenut keskustan sääntöjä. Sääntöjen mukaan puheenjohtaja ainoastaan johtaa valintakokousta. Sipilä-viha on kansan parissa niin suurta, että hänen jatkonsa ministerinä olisi katastrofi keskustan tulevaisuudelle", kansanedustaja jyrisee.
...
Kolmas kansanedustaja kertoo äänestäneensä keskustan hallitukseen menoa vastaan, koska puolueen nykyjohto ei nauti hänen luottamustaan.

"On selvää, että puolueen uudistamistyö on täysin jäissä niin kauan, kun Sipilä on johdossa."

Enemmistö MT:n haastattelemista puolueaktiiveista vastustaa jyrkästi sitä, että Sipilästä tehtäisiin Rinteen hallituksen valtiovarainministeri.

"Olisi jo aika vetää peli poikki ja näyttää Sipilälle ovea. En voi käsittää, miksi puoluejohtaja vaihdetaan vasta syyskuussa", itäsuomalainen vaikuttaja hämmästelee.

"Ehkäpä tämä pelolla hallitsemisen kulttuuri on johtanut siihen, että Sipilästä ei päästä eroon edes historian suurimman vaalitappion ja huonoimman eduskuntavaalituloksen jälkeen. Vaikea sanoa", hän päivittelee.
En homona toivota tervetulleiksi Suomeen henkilöitä, jotka haluavat tappaa minut:
http://www.bbc.com/news/magazine-33565055

Tanskan pakolaisapu: hallitsematon tulijatulva johtamassa armageddoniin ja yhteiskuntamme tuhoon:
http://jyllands-posten.dk/international/europa/ECE7963933/Sammenbrud-truer-flygtningesystem/

Lasse

Quote from: Skeptikko on 22.05.2019, 12:04:41
Miksi Sipilä oli hirttäytynyt niin voimakkaasti Berneriin?

En sulje pois mahdollisuutta, että tilanteeseen liittyy lomareissu Ibizaan, ja kilometreittäin FullHD -filmiä.
NOVUS ORDO HOMMARUM

repo

Berner päästettiin sitten vapaalle.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/anne-berner-nousi-taysin-yllattaen-ministeriksi-sai-aikaan-suututti-ja-haipyi-tanaan-hanet-vapautettiin-tehtavastaan-lue-presidentin-kirje-sanasta-sanaan/7429648

Quote from: MTVUutisetAnne Berner nousi täysin yllättäen ministeriksi, sai aikaan, suututti ja häipyi: Tänään hänet vapautettiin tehtävästään – lue presidentin kirje sanasta sanaan

Julkaistu 29.05.2019 15:54

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) on vapautettu tehtävistään. Yritysmaailmasta politiikkaan vaihtanut Berner oli eduskunnassa vain yhden kauden, mutta ehti vaikuttaa ja herättää monenlaisia tunteita.

Jutun lopussa Tasavallan Presidentin avoin kirje.

QuoteTasavallan Presidentin avoin kirje
valtioneuvostossa toimeenpannusta muutoksesta

Tasavallan Presidentti vapauttaa pyynnöstä kauppatieteiden maisteri, yrittäjä Anne Bernerin valtioneuvoston jäsenyydestä ja liikenne- ja viestintäministerin tehtävästä sekä käsittelemästä ulkoministeriön ja oikeusministeriön toimialaan kuuluvia asioita ja samalla nimittää kunta- ja uudistusministeri, filosofian maisteri, kansanedustaja Anu Helena Vehviläisen kunta- ja liikenneministeriksi.

Helsingissä 29 päivänä toukokuuta 2019

Tasavallan Presidentti

Sauli Niinistö


Pääministeri Juha Sipilä

Bernerin vapauttaminen ministeritehtävästään ennen koko toimitusministeristöä herättää enemmän epäluuloa ja epäilyä jostain suhmuroinnista kuin luottamusta siihen, että hommat alkavat olla valmiita uudelle hallitukselle ja Berneri oli jo aika päästää uuteen hommaansa SEB-pankkiin. Oliko vapautuksen motiivi vähentää julkista keskustelua ja/tai kritiikkiä Bernerin ja hänen ympärillä tapahtuvaan toimintaan?
"Kokoomusvihassa ei ole mitään huvittavaa. Kolmannen polven kokoomuslaisena totesin 2000- luvun alussa, ettei Kokoomusta enää voi äänestää, eikä naurattanut minua yhtään silloin eikä edelleenkään." -- Emo

l'uomo normale

Vaikka muitakin lähtijöitä olisi, onneksi Siniset turvaavat ministerinpaikoissaan pysymällä hallituksen toimintakykyä. :)
And madness and despair are a force.
Socially distancing.
Riittävällä moraalilla.

skyuu

Kyllä Salen ois tossa pitänyt vaan kylmästi kieltäytyä ns. irtisanomasta ja ilmoittaa että "Se on nyt vaan voi voi, SEB saa luvan odottaa että hallitus-nolottelut on lobbu ja uutta suoleen kun vanhaa kuolee!".

Mitä kertoo tostakin eukosta että ottaa alkavan pestin vastaan kesäkuussa kun tiedetään että hallitusneuvottelut ei yleensä ihan viikossa tai parissa mene läpi ja ministerinä pitäisi jatkaa siihen uuden porukan remmiin astumiseen saakka.

No... ei siinä yllättyneet kättä pystyyn joo.

Supernuiva

Quote from: repo on 29.05.2019, 19:57:31
Bernerin vapauttaminen ministeritehtävästään ennen koko toimitusministeristöä herättää enemmän epäluuloa ja epäilyä jostain suhmuroinnista kuin luottamusta siihen, että hommat alkavat olla valmiita uudelle hallitukselle ja Berneri oli jo aika päästää uuteen hommaansa SEB-pankkiin. Oliko vapautuksen motiivi vähentää julkista keskustelua ja/tai kritiikkiä Bernerin ja hänen ympärillä tapahtuvaan toimintaan?
En oikein usko, että kritiikin vähentämisestä on kyse.

Siirtyminen pankkiin oli tiedossa jo kauan sitten.

Nuivanlinna

Nyt vielä käy niin, että jos/kun uuden hallituksen aloittaminen menee kesäkuun puolelle, niin toimitusministeristö saa koko kesäkuun palkan, vaikka Rinteen hallitus aloittaisi jo maanantaina.
Quote from: millla on 04.03.2016, 23:01:53
Pahinta Suomessa on tämän köyhyyden lisäksi henkinen köyhyys. Meiltä puuttuu horisontti, mihin katsoa ja mitä tavoitella.

Uuno Nuivanen

Quote from: Supernuiva on 30.05.2019, 01:29:22
Quote from: repo on 29.05.2019, 19:57:31
Bernerin vapauttaminen ministeritehtävästään ennen koko toimitusministeristöä herättää enemmän epäluuloa ja epäilyä jostain suhmuroinnista kuin luottamusta siihen, että hommat alkavat olla valmiita uudelle hallitukselle ja Berneri oli jo aika päästää uuteen hommaansa SEB-pankkiin. Oliko vapautuksen motiivi vähentää julkista keskustelua ja/tai kritiikkiä Bernerin ja hänen ympärillä tapahtuvaan toimintaan?
En oikein usko, että kritiikin vähentämisestä on kyse.

Siirtyminen pankkiin oli tiedossa jo kauan sitten.

Mitähän korvaamatonta SEB tuossa tantassa näkee?   ???

HDRisto

Suomalaisten rahat ja sisäpiiritiedot tulevista bisneksistä.

guest11919

^^rikollisen sielun, kaltaisensa.