News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

2015-06-11 Orpo Ylellä: Suomi taipumassa uusien pakolaiskiintiöiden taakse (yhdistetty)

Started by Noottikriisi, 11.06.2015, 08:28:12

Previous topic - Next topic

Blanc73

Yllä olevaan viitaten: jos hyysärit ja hyväntekeväisyysjärjestöjen mokuttajat saisivat päättää, niin Suomen pakolaiskiintö nostettaisiin tasolle 100 000 matua per vuosi.  Jos pakolaiskiintiötä kasvatetaan, niin rajoille vaeltelevien muslimimiesten tulva on pysäytettävä kokonaan. Lisäksi mm eritrealaisille automaattisesti myönnettävät turvapaikat on pistettävä jäihin. Nykymeno on järkyttävää omaan jalkaansa ampumista.
"Somaleissa on korkeasti koulutettuja runsaasti mm. koneinsinöörejä, Soile Syrjäläinen on huomannut. Heidän todistuksensa on vain jäänyt Somaliaan, hän toteaa."

Erikoislääkäri ja terapeutti Pirkko Brusila: "Muslimeilla seksuaalisuuden käsite on kantasuomalaisia laajempi."

ArtturiE

Afrikassa ei ole sellaista sattumusta, sotaa tai katastrofia, jonka johdosta pitäisi lähteä Suomeen saakka pakoon.

Jos on, pyydän todisteita perusteluineen.  Orpo nyt ei tähän vastaa, koska arvopohja. Sipilä pyörittelee silmiään kuin yksikätinen rosvo, vaikka sillä on kaksi kättä niin silti ihan kädetön ja munaton. Soinia ei enää ole kiinnostanut Suomen tulevaisuus pitkään aikaan. Jalkapallo ja ravit.
Peace. And that really has nothing to do with islam.
-Pat Condell
Jussi Halla-aho pääministeriksi 2019
Laura Huhtasaari presidentiksi 2024
Giorgia Meloni http://www.fratelli-italia.it
Matteo Salvini http://www.leganord.org

"keskiaasialainen"


Monokulttuuri FM
https://www.youtube.com/channel/UCXDMEjhhzvzqJQvXUPWVXfA

Impi Waara

Kun kerran hallitus nauttii enemmistön luottamusta, kolmen kopla nuijii päätöksen läpihuutojuttuna.  :facepalm:
10.6.2017   Nyt voi olla läpeensä tyytyväinen. Homma hoidettu tyylillä!

abcd

Mitä väliä tuolla pakolaiskiintiöllä on, kun EU rahtaa Urpon luvalla 7000 matua joka vuosi nykytahtia ja jokaiselle napsuu turhapaikka? Päälle vielä omin avuin tulevat. Ja perheenyhdistämiset.

writer

Sipilä istuu tänään Merkelin kanssa samassa pöydässä berliinissä:

QuoteSipilä tapaa Merkelin ensi viikolla Berliinissä
Torstai 15.6.2017 klo 12.38   
Pääministeri Juha Sipilä (kesk) vierailee ensi keskiviikkona Berliinissä tapaamassa Saksan liittokansleri Angela Merkeliä.

Sipilän ja Merkelin on määrä keskustella seuraavana päivänä Brysselissä pidettävän EU-huippukokouksen aiheista. Listalla on muun muassa EU:n puolustusulottuvuus, muuttoliike, ilmasto, energia ja unionin ulkosuhteet.

Vierailun yhteydessä Berliinissä järjestetään myös Suomen satavuotisjuhlintaan liittyvä kesäjuhla.

STT

http://www.iltalehti.fi/politiikka/201706152200210278_pi.shtml

Jos jätät äänestämättä niin autat silloin muita puolueita ja eniten sinun äänestämättä jättämisestäsi hyötyy vaalit voittava puolue.

Ne persujen kannattajat jotka jättivät äänestämättä 2015 tukivat käytännössä äänestämättä jättämisellään Keskustaa ja ne jotka jättävät äänestämättä 2019 tukevat Demareita ja Kokoomusta.

writer

Sipilä pohjustaa siis tänään Berliinissä tätä huomenna alkavaa 22-23.6 Euroopan Neuvoston kokousta:

(tänään off-the-record press briefing Euroopan Neuvoston kokouksesta)

QuoteEuropean Council, 22-23/06/2017

European Council 22-23/06/2017 Brussels Chaired by Donald Tusk

21/06 - Press briefing
10:30  Press room - Justus Lipsius building - by Piotr Serafin, Head of Cabinet of President Donald Tusk - Press only - This briefing is "off the record"

21/06/2017 - Press release
09:30 

Invitation letter by President Donald Tusk to the members of the European Council
President Donald Tusk sent an invitation letter to the European Council meetings on 22 and 23 June 2017

Follow #EUCO
Agenda highlights

EU leaders will look at a number of the most pressing issues, including migration, security and defence, and economy.

Annotated draft agenda, European Council, 22-23 June 2017
Invitation letter by President Donald Tusk to the members of the European Council
Migration

The European Council will assess the implementation of measures taken to stem the migration flow on the Central Mediterranean route.

Leaders will also discuss developments in the Eastern Mediterranean route, the EU-Turkey Statement and instruments created to tackle the root causes of migration.

In addition, the European Council will discuss the reform of the common European asylum system, including the principles of responsibility and solidarity.

Finding solutions to migratory pressures (background information)

Security and defence

The heads of state or government will review progress in the strengthening of EU cooperation on external security and defence. They will also take stock of where the EU stands in terms of internal security.

EU cooperation on security and defence (background information)

Jobs, growth, and competitiveness

The European Council will review efforts to deepen the single market and identify areas where progress needs to be sped up.

Leaders will endorse the country-specific recommendations and conclude the 2017 European Semester. They will also discuss issues relevant for the upcoming G20 meeting on 7-8 July in Hamburg.

European Semester (background information)
G20 summit in Hamburg, Germany, 07-08/07/2017
In addition, EU leaders will review specific foreign policy issues in light of recent events. They will also discuss the implementation of the Paris Agreement and how to make the EU more digital.

Brexit negotiations

The European Council (Article 50), in an EU 27 format, will meet on 22 June after the working dinner. It will review the latest developments in the negotiations following the United Kingdom's notification under Article 50 TEU.  In the margins of this meeting, leaders are expected to endorse the procedural arrangements for the relocation of the EU agencies currently located in the UK.

European Council (Art.50), 22/06/2017

http://www.consilium.europa.eu/en/meetings/european-council/2017/06/22-23/

Jos jätät äänestämättä niin autat silloin muita puolueita ja eniten sinun äänestämättä jättämisestäsi hyötyy vaalit voittava puolue.

Ne persujen kannattajat jotka jättivät äänestämättä 2015 tukivat käytännössä äänestämättä jättämisellään Keskustaa ja ne jotka jättävät äänestämättä 2019 tukevat Demareita ja Kokoomusta.

qwerty

Poliittista historiaa tämäkin? Puheenjohtaja jätti eriävän mielipiteen.

Hallintovaliokunnan lausunto
HaVL 21/2017 vp - U 36/2016 vp
QuoteHallintovaliokunta ilmoittaa,

että se yhtyy asiassa valtioneuvoston kantaan edellä esitetyin painotuksin.
Helsingissä 21.6.2017
QuoteERIÄVÄ MIELIPIDE 1

Perustelut

Uudelleensijoittamista koskevalla asetusehdotuksella pyritään helpottamaan pääsyä jäsenvaltioiden alueelle lisäämällä uusia väyliä maahantuloon ja luomalla keskinäinen taakanjakomekanismi, jonka perusidea on hallitusohjelman vastainen. Myös määritetyt poissulkemiskriteerit ovat riittämättömiä, eikä lupien uudelleenarviointiin ja päättämiseen ole kiinnitetty riittävästi huomiota. 

Vaikka asetuksessa painotetaan, ettei ehdotus vaikuta jäsenvaltioiden toimivaltaan, tarkoittaa se kuitenkin sitä, että Euroopan unionin neuvosto voi komission ehdotuksen pohjalta hyväksyä uudelleensijoittamista koskevan suunnitelman määräenemmistöpäätöksellä. Tämä kaventaa sellaisten maiden toimivaltaa, jotka haluavat hoitaa turvapaikkapolitiikkaansa tiukan vastuullisesti.

Mielipide

Edellä olevan perusteella esitän, että suuri valiokunta ottaa edellä olevan huomioon. 

Helsingissä 21.6.2017
Juho Eerola ps
Valiokunnan ainoa PS edustaja. Kd:llä ei ole yhtään.

QuoteAsiaa käsitellään seuraavaksi:
Päiväjärjestys SuVE 31/2017 vp
Suuri valiokunta
Keskiviikko 5.7.2017 klo 11.00
PS edustajat ovat Mäkelä, Niikko ja Tavio. Kd:lla Essayah. Jokohan hän saa muutos ehdotuksilleen kannatusta? Eerola on varajäsen, joten hänet saisi helposti mukaan kokoukseen.
"The oldest fraud is the belief that the political left is the party of the poor and the downtrodden": Thomas Sowell

writer

QuoteValiokunnan lausuntoHaVL212017 vp
U 36/2016 vp
Hallintovaliokunta

Valtioneuvoston kirjelmä eduskunnalle Euroopan komission ehdotuksesta Euroopan parlamentin ja neuvoston asetukseksi (asetus uudelleensijoittamisesta)
Suurelle valiokunnalle

JOHDANTO
Vireilletulo
Valtioneuvoston kirjelmä eduskunnalle Euroopan komission ehdotuksesta Euroopan parlamentin ja neuvoston asetukseksi (asetus uudelleensijoittamisesta) (U 36/2016 vp): Hallintovaliokuntaan on saapunut jatkokirjelmä UJ 20/2017 vp — U 36/2016 vp mahdollisia toimenpiteitä varten.

Asiantuntijat

Valiokunta on kuullut:

ylitarkastaja Tuuli Kainulainen sisäministeriö
Valiokunta on saanut kirjallisen lausunnon:
työ- ja elinkeinoministeriö
Maahanmuuttovirasto

Viitetiedot
Valiokunta on antanut asiasta aiemmin lausunnon HaVL 38/2016 vp.

VALTIONEUVOSTON JATKOKIRJELMÄ
Ehdotus
Komissio antoi 6.4.2016 yhteisen eurooppalaisen turvapaikkajärjestelmän uudistamista koskevan tiedonannon, joka sisälsi ehdotuksen unionin uudelleensijoittamista koskevan järjestelmän luomisesta. Tiedonannossa tarkoitettu ensimmäinen säädöspaketti annettiin 4.5.2016. Se sisälsi Dublin-asetusta, Eurodac-rekisteriä ja EU:n turvapaikkavirastoa koskevat ehdotukset. Komissio antoi 13.7.2016 toisen säädöspaketin, joka sisälsi neljä ehdotusta. Osana laillisten maahantuloväylien lisäämistä komissio antoi ehdotuksen Euroopan parlamentin ja neuvoston asetukseksi unionin uudelleensijoittamista koskevien puitteiden luomiseksi (KOM (2016) 468 lopullinen). Toiseen säädöspakettiin kuuluvat myös yhteistä eurooppalaista turvapaikkajärjestelmää koskevat ehdotukset määritelmäasetukseksi, menettelyasetukseksi ja vastaanottodirektiivin uudelleen laatimiseksi.

Uudelleensijoittamista koskevalla asetusehdotuksella pyritään parantamaan suojelun tarpeessa olevien ihmisten laillista ja turvallista pääsyä jäsenvaltioiden alueelle ja vähentämään laajamittaista laitonta maahantuloa. Ehdotuksella pyritään myös yhtenäistämään jäsenvaltioiden uudelleensijoittamiskäytännöt luomalla toiminnalle yhteiset säännöt. Ehdotus ei vaikuta jäsenvaltioiden toimivaltaan hyväksyä ja panna täytäntöön kansallisia uudelleensijoittamisjärjestelyjä, jos ne eivät vaaranna ehdotetun asetuksen mukaisten unionin tavoitteiden saavuttamista.

Asetusehdotusta on käsitelty neuvoston turvapaikkatyöryhmässä 2.12.2016 alkaen. Puheenjohtaja on antanut viimeisimmän kompromissiehdotuksensa 27.4.2017. Asetusehdotusta on käsitelty OSA-neuvoksissa 3.5. ja 19.5.2017. 

Jatkokirjelmässä selostetaan Suomen neuvottelutavoitteiden toteutumista asetusehdotuksen käsittelyn edetessä.

Valtioneuvoston kanta
Valtioneuvosto suhtautuu pääosin myönteisesti puheenjohtajan kompromissiehdotukseen. Valtioneuvosto kannattaa uudelleensijoittamisen lisäämistä unionin jäsenmaihin. Uudelleensijoittamistoiminta tulisi vakiinnuttaa myös niihin jäsenvaltioihin, joissa sitä ei ole perinteisesti harjoitettu. Uudelleensijoittamisella on mahdollista auttaa kaikkein haavoittuvimmassa asemassa olevia pakolaisia. Uudelleensijoittamisen tavoitteena tulee olla, että EU:n alueelle kohdistuva laittomien maahantulijoiden paine vähenee ja päästään hallitumpaan, ennakoitavampaan ja humanitaarisempaan maahantuloon. Valtioneuvosto pitää tärkeänä, että Suomi voi jatkossakin päättää itse vuosittain uudelleen sijoittamiensa henkilöiden määrästä.

Valtioneuvosto pitää hyvänä, että uudelleensijoittamis- ja humanitaarisen maahanpääsyn kehykseen osallistumisen vapaaehtoisuus on kirjattu aiempaa selkeämmin ehdotukseen.
Valtioneuvoston tavoitteena on, että jäsenvaltio tietäisi toimintaan sitoutuessaan ne maat tai/ja alueet, joilta uudelleensijoittaminen tapahtuisi ja kannattaa tuohon tähtäävää puheenjohtajan kompromissiehdotuksessa olevaa unionin uudelleensijoittamissuunnitelman ja -ohjelman yhdistämistä kaksivuotiseksi tai lyhyemmäksi suunnitelmaksi. Valtioneuvoston pyrkimys on, että uudelleensijoittamistoimintaa voitaisiin jatkossakin toteuttaa selkeillä ja tehokkailla menettelyillä, hallinnollista taakkaa lisäämättä, ja että EU:n yhteinen järjestelmä sekä etenkin siihen liittyvät prosessit ja päätöksenteko olisivat läpinäkyviä ja ennakoitavia.

Valtioneuvosto kannattaa ehdotukseen tehtyjä muutoksia, joilla YK:n pakolaisjärjestön (UNHCR) roolia on vahvistettu, sillä laadukkaan uudelleensijoittamistoiminnan varmistamiseksi asiantuntevan tahon tekemät uudelleensijoittamisesitykset ovat keskeisiä. UNHCR:n asiantuntemus ja mandaatti globaaliin pakolaistilanteeseen liittyen uudelleensijoittamisen kohdentamisessa on tärkeä.
Valtioneuvosto voi hyväksyä humanitaarisen maahanpääsyn sisällyttämisen asetukseen ottaen huomioon, että siihenkin osallistuminen perustuu vapaaehtoisuuteen. Humanitaarisen maahanpääsyn sisällön ja menettelyn selkeyttämistä asetustekstissä voidaan pitää myönteisenä.
Valtioneuvosto on tyytyväinen siihen, että ehdotukseen on lisätty hätätapausmenettely ja poistettu ns. nopeutettu uudelleensijoittamismenettely.

Valtioneuvosto suhtautuu myönteisesti siihen, että uudelleensijoittamisen kohteena eivät ole sisäisesti siirtymään joutuneet, jotka eivät kansainvälisen oikeuden tarkoittamalla tavalla ole pakolaisia.
Valtioneuvosto pitää hyvänä, että uudelleensijoittamisen edellytykset vastaavat nyt lähes UNHCR:n määrittelemiä kriteerejä, joiden mukaan Suomi on tähän mennessä toiminut. Sosio-ekonomisista syistä haavoittuvassa asemassa olevien poissulkemista ehdotuksesta pidetään asianmukaisena.

Suomen hyvät käytänteet uudelleensijoittamisprosessissa liittyvät turvallisuusnäkökohtien huomioimiseen sekä esimerkiksi eri kieliryhmien tai erikoistuen tarpeessa olevien palveluiden järjestämiseen resursseihin liittyvät rajoitukset, ja näiden käytänteiden jatkuminen olisi hyvä varmistaa yhteisessäkin järjestelmässä.
Valtioneuvosto pitää myönteisenä kehityksenä, että asetuksessa määritellään, että myös kansallisia ohjelmia tuetaan resurssien puitteissa. Valtioneuvosto katsoo, että ensisijaisesti näitä ohjelmia olisi tuettava samalla summalla uudelleensijoitettavaa kohden (kompromissiehdotuksen mukaan 10 000 euroa) kuin EU-kehyksen puitteissa tehtyjä sijoittamisia. Toissijaisesti myös tätä pienempi, mutta kuitenkin suuruudeltaan merkittävä, kuten esimerkiksi nyt ehdotettu 6 000 euron tuki, on hyväksyttävissä.

VALIOKUNNAN PERUSTELUT
Komissio on antanut keväällä 2016 tiedonannon yhteisen eurooppalaisen turvapaikkajärjestelmän luomisesta (Common European Asylum System). Tiedonannossa tarkoitettu ensimmäinen CEAS-lainsäädäntöpaketti, joka koskee Dublin-asetusta (HaVL 34/2016 vp ja HaVL 17/2017 vp — U 31/2016 vp), Eurodac-rekisteriä (HaVL 31/2016 vp, HaVL 8/2017 vp ja HaVL 18/2017 vp — U 30/2016 vp) ja Euroopan unionin turvapaikkavirastoa (HaVL 33/2016 vp, HaVL 47/2016 vp ja HaVL 14/2017 vp — U 29/2016 vp), on annettu toukokuussa 2016. Sen lisäksi komissio on antanut toisen säädösehdotuskokonaisuuden heinäkuussa 2016: määritelmäasetus (HaVL 36/2016 vp ja HaVL 13/2017 vp — U 35/2016 vp), menettelyasetus (HaVL 35/2016 vp — U 34/2016 vp) ja vastaanottodirektiivi (HaVL 37/2016 vp — U 37/2016 vp). 

Jälkimmäisen lainsäädäntöpaketin yhteydessä komissio on antanut laillisten maahantuloväylien lisäämiseksi valiokunnan käsiteltävänä olevan ehdotuksen asetukseksi uudelleensijoittamisesta. Valiokunta pitää tärkeänä, että yhteisen eurooppalaisen turvapaikkajärjestelmän lisäksi myös laillisia maahantuloväyliä kehitetään. Valiokunta on antanut asiassa aiemmin lausunnon HaVL 38/2016 vp.

Uudelleensijoittamista koskevalla asetusehdotuksella on tarkoitus parantaa suojelun tarpeessa olevien ihmisten laillista ja turvallista pääsyä jäsenvaltioiden alueelle sekä samalla vähentää laajamittaista hallitsematonta maahantuloa. Tavoitteena on yhtenäistää jäsenvaltioiden uudelleensijoittamiskäytännöt luomalla toiminnalle ensimmäistä kertaa yhteiset säännöt. Valiokunta kannattaa aiempaa jäsennellympää, vahvempaa, pysyvämpää ja kollektiivisempaa lähestymistapaa uudelleensijoittamiseen EU:n tasolla. Valiokunta tähdentää, että uudelleensijoittamismenettelyn kehittämisellä tulee tavoitella osaltaan sitä, että EU:n alueelle kohdistuva laittoman maahantulon paine vähenee. Samalla voidaan estää ihmissalakuljetusverkostoja hyötymästä tilanteesta ja vähentää niiden valtioiden painetta, joihin suuri määrä kansainvälisen suojelun tarpeessa olevia ihmisiä on joutunut siirtymään.

Suomessa ja eräissä muissa jäsenvaltioissa on harjoitettu uudelleensijoittamista eli kiintiöpakolaistoimintaa jo pitkään. Uudelleensijoittamistoiminnalla voidaan auttaa kaikkein heikoimmassa asemassa olevia pakolaisia. Se lisää myös mahdollisuuksia hallitumpaan ja ennakoitavampaan maahantuloon. EU:n uudelleensijoittamisen ja humanitaarisen maahanpääsyn kehys tukee näitä tavoitteita. 

Valiokunta on asiasta aiemmin antamassaan lausunnossa korostanut, että uudelleensijoittamistyöhön on saatava osallistumaan myös ne jäsenvaltiot, jotka eivät ole tähän saakka kantaneet asianmukaisesti vastuutaan tässä työssä. Muuttoliikekriisin hallinta edellyttää jäsenvaltioiden yhteisiä ja yhtenäisiä johdonmukaisia toimenpiteitä sääntöjen hyväksymisessä sekä niiden toimeenpanossa ja soveltamisessa. Saadun selvityksen perusteella neuvoston työryhmätyöskentelyssä suuri osa jäsenvaltioista on kiinnostunut osallistumaan uudelleensijoittamiseen.

Suomella on vakiintunut ja hyvin toimiva kiintiöpakolaisten valintamenettely. Valiokunta pitää tärkeänä, että uudelleensijoittamismenettelyä voidaan jatkossakin toteuttaa selkeillä ja tehokkailla menettelyillä hallinnollista taakkaa lisäämättä. Suomen hyvät käytänteet uudelleensijoittamisprosessissa liittyvät erityisesti turvallisuusnäkökohtien ja kotoutumisen edellytysten huomioon ottamiseen. Näiden käytänteiden jatkuminen tulee varmistaa myös EU:n yhteisessä järjestelmässä.

Ehdotus ei vaikuta jäsenvaltioiden toimivaltaan hyväksyä ja panna täytäntöön kansallisia uudelleensijoittamisjärjestelyjä, jos ne eivät vaaranna ehdotetun asetuksen mukaisten unionin tavoitteiden saavuttamista. Komission ehdotuksen mukaan jäsenvaltioita on tarkoitus tukea taloudellisesti 10 000 eurolla kutakin uudelleen sijoitettavaa kohden vain silloin, kun uudelleen sijoittaminen tapahtuu säädettävän asetuksen mukaisesti. Nykyisin AMIF-rahastosta maksettava tuki on 6 000 euroa uudelleensijoitettavaa kohti. Valiokunta ei ole aiemmassa lausunnossaan kannattanut tuen maksamista vain EU:n uudelleensijoittamistoiminnalle, koska se käytännössä vähentää kansallisen pakolaiskiintiön käyttömahdollisuutta jatkossa. Valiokunta pitääkin myönteisenä, että neuvotteluissa on nyt päästy siihen, että myös kansallisia menettelyjä tuetaan 6 000 eurolla uudelleensijoitettavaa kohti. Suomen kannalta on keskeistä, että myös kansallisia ohjelmia tuetaan taloudellisesti.

Ehdotuksella on tarkoitus ottaa käyttöön unionin uudelleensijoittamiskehys, jonka puitteissa tietty määrä kansainvälistä suojelua tarvitsevia kolmansien maiden kansalaisia tai kansalaisuudettomia henkilöitä sijoitettaisiin jäsenvaltioiden alueelle vuosittain. Kehyksen täytäntöönpanoon kuuluu uudelleensijoittamisohjelman vahvistaminen. Siinä määriteltäisiin tarkemmin, mistä valtioista tai miltä alueilta uudelleen sijoittaminen tapahtuu ja miten eri jäsenvaltiot osallistuvat ohjelmaan. Puheenjohtajan uusimmassa kompromissiehdotuksessa on ehdotettu uudelleensijoittamisen ja humanitaarisen maahanpääsyn suunnitelman ja -ohjelman yhdistämistä kaksivuotiseksi suunnitelmaksi. Näin jäsenvaltiot tietäisivät ennen EU-kehykseen sitoutumistaan sijoittamisen maantieteelliset prioriteetit sekä mahdollisesti myös ne alueet ja valtiot, joista uudelleensijoittaminen tapahtuisi. Saadun selvityksen mukaan komissio kuitenkin vastustaa puheenjohtajan kompromissiehdotusta. Valiokunta korostaa, että jäsenvaltiolla tulee olla käytössään mahdollisimman paljon tietoa ennen kuin se tekee päätöksen kaksivuotiseen ohjelmaan sitoutumisesta. 

Uudelleensijoittamisen ja humanitaarisen maahanpääsyn suunnitelman on tarkoitus sisältää sijoitettavien henkilöiden maksimimäärä sekä tästä määrästä ns. hätätapauksiin käytettävä osuus. Lisäksi suunnitelman on määrä sisältää uutena elementtinä akuutteihin tilanteisiin vastaamiseen tarkoitettu varautumispooli. Jäsenvaltiot ilmoittavat EU-kehykseen sitoutuessaan sijoitettavien henkilöiden lukumäärän. Valiokunta pitää valitettavana, että sijoittavien henkilöiden määrästä ei ole vielä esitetty arviota. Tämä vaikeuttaa huomattavasti kannanmuodostusta asiassa.

Valiokunta on aiemmassa lausunnossaan todennut, että Suomen tulisi voida jatkossakin vuosittain päättää uudelleen sijoittamiensa henkilöiden määristä niin, ettei jäsenvaltiota velvoitettaisi uudelleen sijoittamaan tiettyä osuutta EU:n alueelle uudelleensijoitettavien määristä. Tämän vuoksi valiokunta pitää myönteisenä, että puheenjohtajan kompromissitekstissä ilmaistaan aiempaa selkeämmin, että mainittuun EU-kehykseen osallistuminen on jäsenvaltioille vapaaehtoista.
Uudelleensijoittamisella vastataan tarpeeseen sijoittaa niitä henkilöitä, jotka eniten tarvitsevat kansainvälistä suojelua. Suomi on asetusehdotuksen käsittelyssä painottanut YK:n pakolaisjärjestö UNHCR:n roolia. Ehdotuksen käsittelyn yhteydessä UNHCR:n rooli onkin Suomen tavoitteiden mukaisesti korostunut ja uudelleensijoittamisen ehdotetaan tapahtuvan sen esityksestä. 

EU:n uudelleensijoittamisohjelmaan kuuluisi ehdotuksen mukaan myös humanitaarinen maahanpääsy. Suomi ei ole kannattanut humanitaarisen maahanpääsyn, joka ei ole käytössä Suomessa, sisältymistä asetuksen. Saadun selvityksen mukaan suuret EU:n jäsenvaltiot ottavat humanitaarisen maahanpääsyn kautta merkittäviä määriä henkilöitä, minkä vuoksi humanitaarisen maahanpääsyn sisältyminen asetukseen on EU-tasolla katsottu tärkeäksi. Valiokunta pitää tärkeänä, että humanitaariseen maahanpääsyyn osallistuminen on vapaaehtoista.  '

Asetushdotuksesta on useiden jäsenvaltioiden toiveen mukaisesti poistettu nopeutettu menettely, jonka sisältö ei vastannut UNHCR:n hätämenettelyä. Alkuperäisen tekstin mukaan nopeutetussa menettelyssä henkilölle ei olisi annettu pakolaisasemaa eikä menettely vastannut nopeudeltaan (4 kk) hätätapauksia sijoitettaessa vaadittavaa nopeutta. Ehdotukseen on edellä mainitun sijaan lisätty hätätapausmenettely, mitä muun muassa Suomi, joka on ottanut perinteisesti vastaan hätätapauksia, on pitänyt tärkeänä.

Sisäisesti siirtymään joutuneet henkilöt on ehdotuksen käsittelyssä on rajattu pois asetuksen soveltamialasta. Tämä on saadun selvityksen mukaan johtunut siitä, että pakolaisiksi määriteltäviä on huomattava määrä ja sisäisesti siirtymään joutuneiden kuuluminen soveltamisalaan voisi vähentää pakolaisiksi määriteltävien mahdollisuuksia uudelleensijoittamispaikkaan.

Käsittelyn kuluessa uudelleensijoittamisen edellytykset ovat muotoutuneet vastaamaan UNHCR:n määrittelemiä edellytyksiä. Kansainvälisen suojelun tarpeen lisäksi edellytyksenä on haavoittuva asema esimerkiksi kidutuksen, alaikäisyyden, sukupuolen tai terveydentilan vuoksi. Erona UNHCR:n kriteereihin ehdotuksessa on lisäksi yhtenä haavoittuvuuskategoriana vammaiset henkilöt, mikä on hyvin linjassa Suomen muun vammaisia koskevan kansainvälisen politiikan kanssa. Sitä vastoin sosio-ekonomisista syistä haavoittuvassa asemassa olevat on suljettu pois ehdotuksesta Suomen ja monien muiden jäsenvaltioiden toivomuksesta.

Yhteenvetona valiokunta toteaa, että asetusehdotuksen käsittely on saadun selvityksen mukaan edennyt Suomen keskeisten neuvottelutavoitteiden kannalta myönteisesti. Valiokunta kuitenkin korostaa, että asetusehdotuksen vaikutuksia ei vielä voida kattavasti arvioida, koska esimerkiksi arviota uudelleensijoitettavien henkilöiden määrästä ei ole käytettävissä. Jatkoneuvotteluissa tulee vielä pyrkiä siihen, että kansallisessa menettelyssä tehtävää uudelleensijoittamista tuetaan taloudellisesti samalla summalla kuin ehdotettua EU:n menettelyä.

VALIOKUNNAN LAUSUNTO
Hallintovaliokunta ilmoittaa,
että se yhtyy asiassa valtioneuvoston kantaan edellä esitetyin painotuksin.
Helsingissä 21.6.2017
Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa
puheenjohtaja Juho Eerola ps
varapuheenjohtaja Timo V. Korhonen kesk
jäsen Anders Adlercreutzr
jäsen Mika Kari sd
jäsen Elsi Katainen kesk
jäsen Kari Kulmala uv
jäsen Mikko Kärnä kesk
jäsen Sirpa Paatero sd
jäsen Juha Pylväs kesk
jäsen Joona Räsänen sd
jäsen Vesa-Matti Saarakkala uv
jäsen Mari-Leena Talvitie kok
jäsen Kari Tolvanen kok
Valiokunnan sihteerinä on toiminut
istuntoasiainneuvos Henri Helo



Tässä kohtaa on näemmä hiukan vähennetty pahimpia sekoiluita.
Kuitenkin uusien väylien luominen on typerää.
Tämä asia pitäisi jättää täysin jokaisen jäsenmaan itse päätettäväksi.
Lisäksi EU:n tyyli käsitellä asiaa niin että kaikki mahdollinen tungetaan yhteen kokonaisuuteen on huono niin ymmärrettävyyden kuin paikallisen demokratian toteutumisen kannalta.

Quote



ERIÄVÄ MIELIPIDE 1

Perustelut

Uudelleensijoittamista koskevalla asetusehdotuksella pyritään helpottamaan pääsyä jäsenvaltioiden alueelle lisäämällä uusia väyliä maahantuloon ja luomalla keskinäinen taakanjakomekanismi, jonka perusidea on hallitusohjelman vastainen. Myös määritetyt poissulkemiskriteerit ovat riittämättömiä, eikä lupien uudelleenarviointiin ja päättämiseen ole kiinnitetty riittävästi huomiota. 
Vaikka asetuksessa painotetaan, ettei ehdotus vaikuta jäsenvaltioiden toimivaltaan, tarkoittaa se kuitenkin sitä, että Euroopan unionin neuvosto voi komission ehdotuksen pohjalta hyväksyä uudelleensijoittamista koskevan suunnitelman määräenemmistöpäätöksellä. Tämä kaventaa sellaisten maiden toimivaltaa, jotka haluavat hoitaa turvapaikkapolitiikkaansa tiukan vastuullisesti.

Mielipide
Edellä olevan perusteella esitän,
että suuri valiokunta ottaa edellä olevan huomioon. 
Helsingissä 21.6.2017
Juho Eerola ps


Hyvä että Eerola esitti eriävän mielipiteen mutta olisi voinut hiukan laajemmin kirjoittaa siitä miksi esitetty ratkaisu on huono.
Kiitos kuitenkin Eerolalle.
Toivottavasti Suuren valiokunnan persut ovat hereillä.

Quote

ERIÄVÄ MIELIPIDE 2

Perustelut

Euroopan unionin pyrkimys yhtenäistää ja harmonisoida turvapaikkasääntelyään ja -käytäntöään on tervetullut. Turvapaikanhakijoiden oikeuksia ei kuitenkaan saa rajoittaa tai heikentää entisestään. Tällä hetkellä laillisia keinoja päästä katastrofialueilta Eurooppaan on hyvin rajoitetusti, ja tämä pakottaa ihmiset turvautumaan ihmissalakuljettajiin tai käyttämään vaarallisia kulkureittejä. Komission esitys turvapaikanhakijoiden uudelleensijoittamisesta on sikäli kannatettava, että se tarjoaa uudelleensijoittaminen myötä mahdollisuuden turvallisten ja laillisten reittien käyttämiseen kansainvälisen suojelun tarpeessa oleville. Lisäksi on hyvä, että se tarjoaa mahdollisuuden lisätä uudelleensijoittamiseen jo osallistuvien jäsenvaltioiden, kuten Suomen, tarjoamia uudelleensijoittamispaikkoja sekä perustaa uudelleensijoittamisohjelmia niissä jäsenmaissa, jotka eivät vielä niihin ole osallistuneet.
Komission esityksessä on kuitenkin ongelmallista se, että jäsenmaat jatkossakin voisivat itse päättää vuosittain uudelleen sijoittamiensa henkilöiden määrästä.
Ehdotuksen mukaan asetus ei vaikuta jäsenvaltioiden toimivaltaan hyväksyä ja panna täytäntöön kansallisia uudelleensijoittamisjärjestelyjä. Vaarana on, että jäsenmaat jatkossakin voisivat kieltäytyä vastaanottamasta uudelleensijoittamisen tarpeessa olevia turvapaikanhakijoita itsemääräämisoikeuteensa vedoten. Sen sijaan EU:n tulisi sopia pysyvät kiintiöt jokaiselle jäsenmaalle, sekä toimiva mekanismi, jolla pakolaiset voidaan jakaa ja sijoittaa jäsenmaihin. Jokaisen jäsenmaan tulee kantaa vastuunsa ja osallistua turvapaikanhakijoiden vastaanottamiseen oman kiintiönsä perusteella. Järjestelmän tulisi olla joustava turvapaikanhakijoiden määrien mukaan ja kiintiöiden kokoa voisi tarpeen mukaan muuttaa senhetkisestä tilanteesta riippuen. Unionilla pitäisi myös olla mahdollisuus langettaa sanktioita niille jäsenmaille, jotka kieltäytyvät vastaanottamasta oman kiintiönsä verran turvapaikanhakijoita.

Komission esityksessä määritellään myös uudelleensijoitettavien henkilöiden valinta- ja poissulkemiskriteerit. Uudelleensijoitettavien poissulkemiskriteereiden mukaan ulkopuolelle jäisivät henkilöt, jotka ovat syyllistyneet eräisiin vakaviin rikoksiin tai joiden kohdalla maahan pääsyn epäämisen edellytykset ulkorajalla täyttyvät. Uudelleensijoituksen ulkopuolelle jäisi myös, jos kansainvälisen suojelun perusteella annetun luvan jatkamiselle ei ole perusteita tai jos henkilö on oleskellut unionin alueella tai yrittänyt tulla sinne laittomasti viiden edeltävän vuoden aikana. Lisäksi poissulkemiskriteerit koskisivat myös henkilöitä, jotka ovat aiemmin uudelleensijoitettu johonkin toiseen jäsenvaltioon tai jonka uudelleensijoittamisesta jokin jäsenvaltio on aiemmin kieltäytynyt viimeisen viiden vuoden aikana.
Turvapaikanhakijoiden keinot saapua EU:n jäsenmaihin pakoon humanitaarista kriisiä eivät saa vaikuttaa oikeuteen hakea ja saada turvapaikkaa tai oikeuteen uudelleensijoittamiseen. Kauhun ja sorron alta pois pakenevavalta ihmiseltä ei voi vaatia perehtyneisyyttä ajankohtaisesta sääntelystä ja oikeuksista, ja kriittisessä tilanteessa myös laittomat keinot otetaan käyttöön Eurooppaan pääsemiseksi. Tämän takia Suomen tulisi puoltaa myös humanitaarisen maahanpääsyn sisällyttämistä osana uudelleensijoittamisohjelmaa, jolloin jäsenmaat voivat osana ohjelmaa vastaanottaa haavoittuvaisessa asemassa olevia pakolaisia kolmansista maista myös lyhytaikaisesti.

Esityksessä on myös äärimmäisen huolestuttavaa se, että turvapaikanhakijoita rangaistaan poissulkemiskriteereiden perusteella uudelleensijoittamisoikeuden hylkäämisellä sen takia, että he ovat omatoimisesti saapuneet tai pyrkineet EU:n alueelle. Uudelleensijoittamisoikeuden epääminen on kohtuutonta ja rankaisee perusteettomasti henkilöitä, jotka pakenevat sortoa ja sotaa. Komission esitys sotii lisäksi YK:n pakolaisyleissopimuksen 31 artiklaa vastaan, jonka mukaan sopimusvaltiot eivät ryhdy rankaisutoimenpiteisiin laittoman maahan saapumisen tai oleskelun johdosta niitä pakolaisia kohtaan jotka tulevat suoraan maasta, missä heidän elämänsä tai vapautensa on ollut uhattuna ja jotka ovat luvatta tulleet tai luvatta oleskelevat sopimusvaltion alueella. Tähän taustaan katsoen poissulkemiskriteereiden ulottuminen koskemaan myös omatoimisesti turvapaikanhakijoina EU:n alueelle saapuneita ja siellä oleskelleita henkilöitä on perusteetonta ja epäinhimillistä.

Komission esityksessä ehdotetaan laajennettavan myös uudelleensijoitettavien henkilöiden valintaa koskevat kriteerit siten, että myös tietyt jäsenvaltioissa oleskelevien henkilöiden perheenjäsenet voisivat täyttää valintakriteerit uudelleensijoittamisesta. Tämä on ongelmallista, sillä perheenyhdistämisen perusteella jo Euroopassa oleskelevien perheenjäsenten luokse tulevat voitaisiin esityksen perusteella sisällyttää uudelleensijoitettavien määrään. Esityksen mukainen toimintatapa jättäisi järjestelmän merkityksen vähäiseksi, mikäli unionin uudelleensijoittamisjärjestelmän sisälle sijoitetaan nykyisten kiintiöpakolaisina hyväksyttyjen henkilöiden lisäksi myös ne henkilöt, jotka ovat oikeutettuja perheenyhdistämiseen. Perheenyhdistäminen pitää säilyttää uudelleensijoittamisjärjestelmästä erillisenä ja täydentävänä mekanismina, jotta perheenjäsenillä jää laillinen mahdollisuus saapua Euroopin unionin jäsenmaahan perheensä luokse. Uudelleensijoittamisen ja perheenyhdistämisen käyttö ei tulisi rajoittaa toisiaan.

Mielipide
Edellä olevan perusteella esitän,
että suuri valiokunta ottaa edellä olevan huomioon.

Helsingissä 21.6.2017
Anders Adlercreutzr




Anders Adlercreutz vaikuttaa olevan pähkähullu

RKP on vielä paljon enemmän sekaisin kuin Vihreät ja tavoite näyttää olevan haalia niin paljon humanitaarisia maahanmuuttajia kuin mahdollista.


Adlercreutz näyttää lisäksi luulevan että Syyria on EU:n naapurimaa.
EI ole.
KAIKKI syyrialaiset olivat jo turvassa Turkkiin päästyään.

Jos jätät äänestämättä niin autat silloin muita puolueita ja eniten sinun äänestämättä jättämisestäsi hyötyy vaalit voittava puolue.

Ne persujen kannattajat jotka jättivät äänestämättä 2015 tukivat käytännössä äänestämättä jättämisellään Keskustaa ja ne jotka jättävät äänestämättä 2019 tukevat Demareita ja Kokoomusta.

Roope

Hallintovaliokunnan vastauksessa myönteistä suhtautumista EU-johtoisen kiintiöpakolaisjärjestelmän toteuttamiseen perustellaan sillä, että laittomasti Europpaan tulevien määrä saataisiin näin laskemaan. Ajatus on naurettava.

Laittomasti Eurooppaan saapuvat ovat käytännössä lähes poikkeuksetta eri ihmisiä kuin ne, joita valittaisiin kiintiöihin. Ja vaikka eivät olisikaan, siinäkin tapauksessa jäsenmaille sälytettyjen EU-kiintiöiden pitäisi olla valtavia, miljoonaluokkaa, jotta ne näkyisivät tulijavirroissa. Tulijavirtojen säätelyyn on paljon helpompia, halvempia ja humanitaarisesti perustellumpiakin keinoja.

Quote from: writer on 21.06.2017, 23:47:34
Anders Adlercreutz vaikuttaa olevan pähkähullu

RKP on vielä paljon enemmän sekaisin kuin Vihreät ja tavoite näyttää olevan haalia niin paljon humanitaarisia maahanmuuttajia kuin mahdollista.

Adlercreutz tuntuu kiihkoissaan luulevan, että esityksessä on kyse turvapaikanhakijoiden uudelleensijoittamisesta. Ei ole, vaan kyse on kiintiöpakolaisista.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

writer

Vaikuttaa siltä että uusi pakottava turvapaikanhakijoiden taakanjako-systeemi ei edennyt 22.6-23.6.2017 Eurooppa-Neuvostossa eikä siellä edennyt myöskään uusi euroopan laajuinen kiintiöpakolaisten haalimis-systeemi eikä turvapaikkapolitiikan luovutus EASO:lle tekemällä siitä Euroopan turvapaikkavirasto myöskään edennyt.

Ehkä EU:lla on vielä toivoa.



Jos jätät äänestämättä niin autat silloin muita puolueita ja eniten sinun äänestämättä jättämisestäsi hyötyy vaalit voittava puolue.

Ne persujen kannattajat jotka jättivät äänestämättä 2015 tukivat käytännössä äänestämättä jättämisellään Keskustaa ja ne jotka jättävät äänestämättä 2019 tukevat Demareita ja Kokoomusta.

Kulttuurirealisti

Millä tavalla tuosta asiasta päätetään Eurooppa-neuvostossa, määräenemmistöllä, tavallisella enemmistöllä vai miten?
"Ovela tapa pitää ihmiset passiivisina ja kuuliaisina on rajoittaa tiukasti hyväksyttävien mielipiteiden kirjoa, mutta sallia hyvin vilkas keskustelu sen kirjon sisällä. ... tämä antaa ihmisille tunteen, että ajattelu on vapaata." - Chomsky

writer

Quote from: Kulttuurirealisti on 23.06.2017, 19:03:50
Millä tavalla tuosta asiasta päätetään Eurooppa-neuvostossa, määräenemmistöllä, tavallisella enemmistöllä vai miten?

Vuoden 2015 kahdesta taakanjako-päätöksestä eka eli 40 000 taakanjako tehtiin yhdessä hymistellen konsensuksella eli sille ei ollut vastustajia ja toinen taakanjako päätös eli se 120 000 taakanjako jossa Orpo äänesteli tyhjää (vaikka mieli teki niin kauheasti äänestää puolesta) tehtiin määräenemmistöllä eli vastaan äänestivät

QuoteLopulta Tšekin tasavalta, Slovakia, Romania ja Unkari äänestivät suunnitelmaa vastaan, Suomi tyhjää ja muut 20 jäsenmaata puolesta.

https://yle.fi/uutiset/3-8324642

Tällä hetkellä aiemmin vastustaneiden lisäksi Puola äänestäisi varmasti pysyvää taakanjako-systeemiä vastaan kuten myös Itävalta ja Slovenia jotka sulkivat Maaliskuussa 2016 reitin Kreikasta korkean sosiaaliturvan maihin niin että Itävalta laittoi max 80 kappaleen äivärajan ja Slovenia heti perään max 50 kappaleen kuukausirajan turvapaikanhakijoille joiden turvapaikkahakemukset otetaan vastaan rajalla ja seuraavan 24 tunnin aikana Kroatia, Serbia ja Makedonia olivat sulkeneet rajansa.
Kroatiakin äänestäisi todennäköisesti vastaan.
Serbia ja Makedonia eivät ole EU:ssa.

Jos tarkasti rajaansa vahtiva Bulgariakin äänestäisi vastaan ja myös Suomi äänestäisi vastaan, niinkuin hallitusohjelman mukaan pitää tehdä "Turvapaikanhakijoiden EU:n sisäiset siirrot perustuvat jäsenvaltioiden vapaaehtoisuuteen." niin määräenemmistön syntyminen olisi epätodennäköistä.

Jos jätät äänestämättä niin autat silloin muita puolueita ja eniten sinun äänestämättä jättämisestäsi hyötyy vaalit voittava puolue.

Ne persujen kannattajat jotka jättivät äänestämättä 2015 tukivat käytännössä äänestämättä jättämisellään Keskustaa ja ne jotka jättävät äänestämättä 2019 tukevat Demareita ja Kokoomusta.

writer

Quote from: writer on 23.06.2017, 19:26:06
Quote from: Kulttuurirealisti on 23.06.2017, 19:03:50
Millä tavalla tuosta asiasta päätetään Eurooppa-neuvostossa, määräenemmistöllä, tavallisella enemmistöllä vai miten?

Vuoden 2015 kahdesta taakanjako-päätöksestä eka eli 40 000 taakanjako tehtiin yhdessä hymistellen konsensuksella eli sille ei ollut vastustajia ja toinen taakanjako päätös eli se 120 000 taakanjako jossa Orpo äänesteli tyhjää (vaikka mieli teki niin kauheasti äänestää puolesta) tehtiin määräenemmistöllä eli vastaan äänestivät

QuoteLopulta Tšekin tasavalta, Slovakia, Romania ja Unkari äänestivät suunnitelmaa vastaan, Suomi tyhjää ja muut 20 jäsenmaata puolesta.

https://yle.fi/uutiset/3-8324642

Tällä hetkellä aiemmin vastustaneiden lisäksi Puola äänestäisi varmasti pysyvää taakanjako-systeemiä vastaan kuten myös Itävalta ja Slovenia jotka sulkivat Maaliskuussa 2016 reitin Kreikasta korkean sosiaaliturvan maihin niin että Itävalta laittoi max 80 kappaleen äivärajan ja Slovenia heti perään max 50 kappaleen kuukausirajan turvapaikanhakijoille joiden turvapaikkahakemukset otetaan vastaan rajalla ja seuraavan 24 tunnin aikana Kroatia, Serbia ja Makedonia olivat sulkeneet rajansa.
Kroatiakin äänestäisi todennäköisesti vastaan.
Serbia ja Makedonia eivät ole EU:ssa.

Jos tarkasti rajaansa vahtiva Bulgariakin äänestäisi vastaan ja myös Suomi äänestäisi vastaan, niinkuin hallitusohjelman mukaan pitää tehdä "Turvapaikanhakijoiden EU:n sisäiset siirrot perustuvat jäsenvaltioiden vapaaehtoisuuteen." niin määräenemmistön syntyminen olisi epätodennäköistä.

Faktaa määräenemmistöstä
Quote

Määräenemmistö
Uusi sääntö 1. marraskuuta 2014 alkaen

Neuvoston tavallinen äänestyskäytäntö

Määräenemmistö on neuvostossa yleisin äänestyskäytäntö.

Sitä noudatetaan, kun päätöksenteko tapahtuu tavallisen lainsäätämisjärjestyksen mukaisesti eli yhteispäätösmenettelyllä. Noin 80% EU:n lainsäädännöstä hyväksytään tällä menettelyllä.
Neuvostossa aletaan soveltaa uutta määräenemmistösääntöä 1. marraskuuta 2014. Kun neuvosto äänestää komission tai unionin ulkoasioiden ja turvallisuuspolitiikan korkean edustajan ehdotuksesta, uuden säännön mukaan määräenemmistö saavutetaan, jos seuraavat 2 ehtoa täyttyvät:

55% jäsenvaltioista äänestää puolesta – käytännössä tähän tarvitaan 16 jäsenvaltiota 28:sta
ehdotusta kannattavien jäsenvaltioiden väkiluku on vähintään 65% EU:n kokonaisväestöstä


Tätä uutta menettelyä kutsutaan myös kaksoisenemmistösäännöksi.

Määrävähemmistö
Päätöksenteon estävään määrävähemmistöön vaaditaan vähintään 4 neuvoston jäsentä, joiden edustamien maiden yhteenlaskettu väkiluku on yli 35% EU:n väestöstä.

Erityistapaukset
Mikäli kaikki neuvoston jäsenet eivät osallistu äänestykseen (esim. koska ne ovat jättäytyneet tiettyjä politiikan aloja koskevan päätöksenteon ulkopuolelle), päätös voidaan hyväksyä, jos sitä kannattaa 55% äänestykseen osallistuvista neuvoston jäsenistä ja heidän edustamiensa maiden väkiluku on vähintään 65% osallistuvien jäsenvaltioiden väestöstä.

Kun neuvosto äänestää muusta kuin komission tai korkean edustajan ehdotuksesta, päätös hyväksytään, jos
sen puolesta äänestää vähintään 72% neuvoston jäsenistä
puolesta äänestävien maiden väkiluku on vähintään 65% EU:n väestöstä

Äänestämästä pidättyminen
Määräenemmistöpäätöksissä äänestämästä pidättyminen katsotaan äänestämiseksi vastaan. Äänestämästä pidättyminen ei merkitse samaa kuin olla osallistumatta äänestykseen. Neuvoston jäsen voi milloin tahansa pidättyä äänestämästä.

http://www.consilium.europa.eu/fi/council-eu/voting-system/qualified-majority/


Tanskaa ja britteja eivät koske taakkojen jakelut eli kun 26 äänestää niin JOS unkari, tsekki, slovakia, romania, puola, itävalta, slovenia, kroatia, bulgaria äänestävät vastaan ja Suomi vastustaa myös niin se on 10 vastustajaa ja jättää 16 puolesta äänestäjää eli läpi nitisee jäsenmaiden puolesta.

Eli myös Viro, Latvia ja Liettua pitäisi saada vastustamaan asiaa niin ei menisi läpi.

En laske nyt väestömäärien perusteella koska juhannus mutta menisi niilläkin varmaan läpi jollei jotain suuriväestöistä maata saada vastustamaan.

Eli paras tapa olisi saada koko Itä-Eurooppa vastustamaan...


Jos jätät äänestämättä niin autat silloin muita puolueita ja eniten sinun äänestämättä jättämisestäsi hyötyy vaalit voittava puolue.

Ne persujen kannattajat jotka jättivät äänestämättä 2015 tukivat käytännössä äänestämättä jättämisellään Keskustaa ja ne jotka jättävät äänestämättä 2019 tukevat Demareita ja Kokoomusta.

writer

Jos jätät äänestämättä niin autat silloin muita puolueita ja eniten sinun äänestämättä jättämisestäsi hyötyy vaalit voittava puolue.

Ne persujen kannattajat jotka jättivät äänestämättä 2015 tukivat käytännössä äänestämättä jättämisellään Keskustaa ja ne jotka jättävät äänestämättä 2019 tukevat Demareita ja Kokoomusta.

writer

Merkelin ja Macronin yhteisessä lehdistötilaisuudessa keskityttiinkin sitten haaveilemaan taakanjaoista ja pakolaisten "auttamisesta"...

Merkel: En luovuta yrityksessä saada keskisen-euroopan ja itäisen-euroopan maat vastaanottamaan pakolaisia Kreikasta ja Italiasta.


Jos jätät äänestämättä niin autat silloin muita puolueita ja eniten sinun äänestämättä jättämisestäsi hyötyy vaalit voittava puolue.

Ne persujen kannattajat jotka jättivät äänestämättä 2015 tukivat käytännössä äänestämättä jättämisellään Keskustaa ja ne jotka jättävät äänestämättä 2019 tukevat Demareita ja Kokoomusta.

rölli2

 Sampo twiittasi tässä joku viikko sitten :

"Ministeri Risikko on ehdottanut pakolaiskiintiön nostamista. Ei nouse."

Sampo hoi! Missä vastaus orpolle?

Lähetetty minun PLK-L01 laitteesta Tapatalkilla


ejmantyla

Quote from: rölli2 on 23.06.2017, 20:25:54
Sampo twiittasi tässä joku viikko sitten :

"Ministeri Risikko on ehdottanut pakolaiskiintiön nostamista. Ei nouse."

Sampo hoi! Missä vastaus orpolle?

Lähetetty minun PLK-L01 laitteesta Tapatalkilla
Tossa vastaus:
https://yle.fi/uutiset/3-9682314

qwerty

Quote from: writer on 23.06.2017, 19:42:45
Eurooppa-neuvoston päätökset:

http://www.consilium.europa.eu/en/press/press-releases/2017/06/23-euco-conclusions/
QuoteLoss of life and continuing migratory flows of primarily economic migrants on the Central Mediterranean route is a structural challenge and remains an issue of urgent and serious concern.
Jos joku kehtaa väittää että ovat sotaa ja hätää paossa, niin tuota vastaväitettä on jo hankalampi ampua alas. Oikeastaan tuo pitäisi olla ainoa sanamuoto jolla shoppareita kutsutaan. Muu on poliittisessa tarkoituksessa tehtyä tietoista hämäämistä.
QuoteTraining and equipping the Libyan Coast Guard is a key component of the EU approach and should be speeded up.
Libya on edelleen YK:n saartolistalla, joten aseita tuohon ei voi kuulua.

Unkarin hallituksen sivuilta
No agreement on the distribution of migrants at EU summit
June 22, 2017 5:34 PM
QuoteArriving at a two-day summit of European Union Member States in Brussels on Thursday, Prime Minister Viktor Orbán told Hungarian journalists that "There is no agreement among European Union Member States on the distribution of migrants, as Western countries which foolishly allowed in migrants want to get rid of them by distributing them among countries such as Hungary, which protected themselves and did not allow migrants to enter".

He continued by saying that "As there will never be agreement on the distribution of migrants, negotiations at summits should involve issues on which Member States can agree".
Quote"It is expected that an agreement will be reached on this issue, as most EU Member States agree that refugee camps should be established near Libya's northern and southern borders", he added. He continued: "It is in such camps that refugees should be separated from economic migrants, and it is there that legal procedures and counter-terrorist vetting should be performed; following this, admission to the territory of the European Union should only be allowed to those whose identity we have confirmed and who do not represent a danger to Europe's security."

In relation to an interview with French president Emmanuel Macron, which was published on Thursday in several European newspapers, Mr. Orbán said that Mr. Macron's "introduction was not particularly reassuring, because he obviously felt that the best form of friendship was to immediately take a kick at the countries of Central Europe". The Prime Minister added that "This is not how we do things around here, but he too will learn the ropes eventually".
QuotePresident Macron's interview, which was published on Thursday in eight European dailies – Le Figaro, El País, Süddeutsche Zeitung, Corriere della Sera, Le Soir, Le Temps, The Guardian and Gazeta Wyborcza – including the following: "When I hear certain Eastern European politicians today, I see that they are betraying Europe. They are deciding to abandon principles and are turning their backs on Europe. This is a cynical approach to the European Union, which sees it as existing only to distribute money, and which does not respect its values."


Hungary refuses to install migrant villages
June 23, 2017 8:13 AM
QuoteHungary refuses in the strongest possible terms to open the borders of the EU and to install migrant villages in Central-Eastern-Europe, János Lázár, the Minister heading the Prime Minister's Office said at the press conference.
QuoteMr Lázár said in response to the proposal of the leader of the Green Group in the European Union concerning settlers: they are proposing to resettle entire villages from Syria and countries of the region to Central-Europe, including Hungary. He stressed that every country has the right to determine what is happening in its territory and whom its citizens should live together with.
QuoteThe Minister also stated that the Government is expressly opposed to the liberalisation of family reunification. As he argued, the Council of Europe announced the programme of the reunification of immigrant families which will, in his view, pose a major challenge.

Liberal representatives of the Council of Europe argue for unlimited expedition, while Hungary takes the view that families should be reunited in their native land ( :) ), the Minister explained the difference in whose opinion while decision-making processes will slow down in the summer, mechanisms appear to be pushed in the direction of the opening of the borders ( >:( )
"The oldest fraud is the belief that the political left is the party of the poor and the downtrodden": Thomas Sowell

Maastamuuttaja

Jos olen oikein ymmärtänyt, kysymyksessä on pakolaismäärän jakaminen EU-maiden kesken. Kustannusjaosta ei näytä olevan laskelmia. Epäselväksi jääkin, onko tässä kysymyksessä EU-maiden maakohtaisesta kilpailusta maakohtaisten pakolaismäärien lisäämisestä tai vähentämisestä.

rölli2

Tuossa aiemmassa twiitissä sampo toteaa,että kiintiö ei nouse. Ylen haastattelussa hän sanoo,että uuvatit eivät kannata esitystä. Villi veikkaus,hallitus varppina kaatuu jos kiintiö nousee 😂

Lähetetty minun PLK-L01 laitteesta Tapatalkilla


repo

QuoteJuha Sipilä maahanmuutosta: "Taakanjaon sijaan meidän pitäisi puhua vastuun jakamisesta"

[Kuvateksti:] Pääministeri Juha Sipilä osallistui Eurooppa-neuvoston kokoukseen juhannuksena Brysselissä.

Kotimaa|Turvapaikanhakijat

Eurooppa-neuvosto keskusteli kokouksessaan perjantaina muuttoliikkeen hallinnasta ja korosti, että kaikkien jäsenmaiden tulee toteuttaa EU:n ja Turkin välisen sopimuksen velvoitteet kuten pakolaisten sijoittaminen jäsenmaihin.

Pääministeri Juha Sipilä (kesk.) korostaa juurisyihin vaikuttamista.

-Suomen mielestä on tärkeää pureutua juurisyihin entistä tehokkaammin, jotta ihmisten ei tarvitse lähteä kotoaan, Sipilä sanoi.

-Tapa, jolla keskustelemme maahanmuuttajista ja tragedian kokeneista ihmisistä ei edistä itse ongelmaan ratkaisua. Esimerkiksi "taakanjaon" sijaan meidän pitäisi puhua "vastuun jakamisesta" jäsenmaiden kesken. Olen nostanut tätä ajatusta esille myös kollegoiden kanssa keskustellessani, hän jatkoi.

Keskustan presidenttiehdokas, eduskunnan ulkoasiainvaliokunnan ja pankkivaltuuston puheenjohtaja Matti Vanhanen varoitti perjantaina, että viranomaisten ja hallitusvastuussa olevien pitää varautua tilanteeseen, jossa maahantulijoiden määrät kasvavat.
https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/223908-juha-sipila-maahanmuutosta-taakanjaon-sijaan-meidan-pitaisi-puhua-vastuun-jakamisesta

Koko juttu linkistä kuten tavallista. Maahanmuuttoa koskeva osa jutun Sipilän Eurooppa-neuvoston keskusteluista tulikin lainaukseen, joten jos muu löpinä EU:sta ei kiinnosta, niin ei kannata muutoin kuin mielipiteen muodostamiseen siitä, millaista unelmahöttöä EU:n päättävissä pöydissä puhutaan. Unelmahötön konkreettinen sisältö tulee vain olemaan kaikki toimet, jolla EU:ta ajetaan kohti liittovaltiota ja kansallisvaltioiden omaa päätösvaltaa kavennetaan.

Mitä tulee Sipilän haluun vaihtaa keskustelutermi, niin kysyn, missä on keskustelu siitä, että mistä tulee EU:lle mandaatti ottaa tälläista vastuuta? Minä en ainakaan anna sitä EU:lle enkä Sipilälle.
"Kokoomusvihassa ei ole mitään huvittavaa. Kolmannen polven kokoomuslaisena totesin 2000- luvun alussa, ettei Kokoomusta enää voi äänestää, eikä naurattanut minua yhtään silloin eikä edelleenkään." -- Emo

Tabula Rasa

Sama se miksi sitä nimittää. Itse asia ei muutu. Suomelle tungetut vastuut ovat jo nyt täysin kestämättömät kun taas yksikään poliitikko hallituksessa ei ota vastuuta suomalaisista muuten kuin juhlapuheissa.
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

Mr.Reese

Otetaan vastuuta ja kääritään hihat. Kuulostaa Ruotsin miljööpuolueen teeseiltä.
"Heille kun sanoo disko disko, niin he ovat silleen, että mennään." - Tiia Nohynek

"Yleensä vauvat ja mummot on parhaita mielenosoittajia, koska luovat kuin itsestään turvallista tilaa." - Marjaana Toiviainen

ISO

Sipilän juhan kannattais olla ihan hissukseen ja kyyristellä takarivissä kun puhutaan vastuun kantamisesta, sen verran kehnoa on miehen kyky sitä kantaa.
Roslan M Salih:

"Freedom of speech isn't worth civil war"

Aukusti Jylhä

Taas kerran.

Eli koska Suomi ei ole täysin omavarainen kaikessa, eli joudumme ostamaan tuotteita ulkomailta, niin meidän pitää sen takia elättää afrikkalaista ja lähi-itäläistä joutosakkia hamaan loppuun asti, vaikka nämä kuinka perseilisivät ja tuhoaisivat yhteiskuntaamme?

Juu. Unelmalogiikka.
Ef 6:10-11
Lopuksi, vahvistukaa Herrassa ja hänen väkevyytensä voimassa. Pukekaa yllenne Jumalan koko sota-asu, voidaksenne kestää perkeleen kavalat juonet.

siviilitarkkailija

Mikäs on suojelupoliisin selän takaa huudellessa....Sipilän sähköautoa ei parkkeerata Matinkyläläisen vuokrakasarmin pihaan vaan Sipoolaisen omakotitalon talliin. TAAKAN vastuunjakoa...joopa joo.
Maailmassa ei ole mitään muuta vakavaa asiaa kuin huumori...

Lahti-Saloranta

Olisi Sipilä edes kertonut ne juurisyyt joikin meidän pitäisi paneutua. Itse näkisin niinä juurisyinä hillittömän väestönkasvun, korruption ja miksi ei myös uskontoa, sitä rauhanuskontoa ja sen puuttuessa taikauskoa.
Sipilä horisee vastuun ottamisesta mutta mikä hiton vastuu meillä on siitä että musta mies kuksii minkä ehtii ja gepasdisuikka ryövää kansaansa ja kehitysapurahat. Kyllä oikea sana on taakanjako sillä taakka mikä taakka.
Vaikka tarkoitusperät olisivat maailman parhaat, niin monien, täysin erilaisten kulttuuritaustojen omaavien ihmisten kotouttaminen onnistuneesti ei ole mahdollista

Eino P. Keravalta

Jos todella haluaisimme kantaa vastuuta, potkaisisimme noin 200 000 haittamaahanmuuttajaa ulos Suomesta.

Sillä me olemme vastuussa vain itsellemme.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

guest14935

Quote from: repo on 24.06.2017, 09:46:39

korosti, että kaikkien jäsenmaiden tulee toteuttaa EU:n ja Turkin välisen sopimuksen velvoitteet kuten pakolaisten sijoittaminen jäsenmaihin.
Ei riitä että oma maa tuhotaan, pitää tuhota muidenkin maat. Suomi on muuttunut, puolustus unohdettu, vihollisen laukkuja kannettu ja alettu hyökkäämään. Vaikkei kansalta ole kysytty, tuskin muitten maitten kansat paljoa tällaista arvostavat.

Jouko

Joo vastuutonta jakamista harrastetaan hallituksesta toiseen! Aika merkillistä että Perussuomalaisen hallituksessa olon aikana se on vain pahentunut! Nyt siitä vastuusta sitten irtisanouduttiin lopullisesti!  >:(
"Raja railona aukeaa.Edessä Aasia, Itä.Takana Länttä ja Eurooppaa;varjelen, vartija, sitä."

Uuno Kailas

Suomessako jokin mamujen aiheuttama huumeongelma? Ja khatin kontit!

Komediaa, parodiaa, sarkasmia ja ivaa; lakonisuutta ja kyynisyyttä unohtamatta

Nyökkäily; Tuo aikamme valtiomiestaito